WAT WIJ
GELOVEN
Discussie-interviews met
vooraanstaande figuren
uit het kerkelijk leven
-
In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
(Synodaal), neemt ds. A. Vergunst een vooraanstaande plaats in. Zijn
woord heeft er met dat van anderen gezag. Hij is een bestudeerd predi
kant, met een wijde theologische interesse. Ds. Ver gunst is een intelligent
debater, die weet wat hij zegt. Hij discussieert op niveau, maas is aan de
voorzichtige kant. Begrijpelijk, want ook in de kring der Gereformeerde
Gemeenten liggen heel wat klemmen en voetangels op dogmatisch en
praktisch gebied.
Het was een interessante en leerzame bezigheid, met hem van ge
dachten te wisselen over belangrijke Godsdienstige vraagstukken.
Of het gelijk aan zijn kant was, geven wij uiteraard U gaarne ter
overweging
DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE
INLICHTINGEN VERSCHAFFEN?
Ik ben in 1926 te Leiden geboren en opgevoed in
een gezin, dat behoorde tot de Gereformeerde Gemeente.
Ik had godvrezende ouders. Mijn hele leven was ge
oriënteerd op de Gereformeerde Gemeenten en de leer
en het leven, zoals deze aldaar worden voorgestaan.
KWAM U AL JONG TOT BEKERING?...
Ik kan niet spreken van een krachtdadige bekering.
Wel van een omkering. Tegelijkertijd kwam er in mijn
hart de begeerte tot het ambt.
VINDT U BEGEERTE TOT HET AMBT VOLDOENDE,
OF STAAT U EEN EXTRA-ORDINAIRE ROEPING
VOOR?...
Volgens vader Brakel is een ordinaire (gewone)
roeping tot het ambt voldoende. Het is wel van be
lang dat we ons van Gods-wege geroepen weten.
WAT IS VOLGENS U DE KERNINHOUD VAN DE
BIJBEL?...
Jezus Christus, en die gekruisigd!
WAT IS EIGENLIJK HET VERSCHIL TUSSEN DE
SYNODALEN EN DE GEREFORMEERDE GEMEEN
TEN IN NEDERLAND?...
Tja, wat moet je daar nu op zeggen. Het zijn zeer
sterke accentsverschillen. Er is een conflict ontstaan.
Er bleek verschil te zijn in de benadering van de ge
meente met de boodschap van 't Evangelie. Niettemin
moet er in de kerk mogelijkheid zijn tot accentsverschil
len. De groepen moeten niet apart komen te staan. Daar
door ontstaat eenzijdigheid. Volgens mij moet men elkaar
blijven beïnvloeden.
IS DE GROEP VAN DR. STEENBLOK (DE GERE
FORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND DUS)
IN 1953 OP CORRECTE WIJZE DOOR DE SYNODE
BEHANDELD?...
Ik ben er van overtuigd dat het wederzijds niet ge
gaan is zoals het had moeten gebeuren. Het was niet
de geest der liefde, die overwon.
MEN SPREEKT TEGENWOORDIG OVER EEN
RECHTER- EN LINKERVLEUGEL IN DE GERE
FORMEERDE GEMEENTEN. IS DAT JUIST UITGE
DRUKT?...
Dat is een onjuiste kwalificatie. Natuurlijk is er
ook bij ons verscheidenheid van spreken, maar geen plu
riformiteit. De aanduiding vleugel wijst op het tegen
over elkaar staan en dat is bij ons niet het geval.
DUS IEDEREEN IS HET MET IEDEREEN EENS?...
Natuurlijk is er onderscheid. Waar twee mensen
zijn, zijn er reeds twee meningen.
Toch is er een sterke eenheid in de Gereformeerde
Gemeenten. In de fundamentele zaken zijn er geen
verschillen.
DE ZAAK IS ER DUS AARDIG VERSTARD?...
Als het verstarring was, is het een nadeel. Als het
conserveren is van de heilsboodschap is het een voor
deel.
U BENT DUS TRADITIONEEL GEBONDEN?...
Achter bepaalde tradities mogen wij gerust een
vraagteken plaatsen. Dat is helemaal niet erg. Als er
maar geen vraagtekens gezet worden achter bijbelse
waarheden.
BEZIET U DE EERSTE HOOFDSTUKKEN VAN GE
NESIS ALS HISTORISCHE WAARHEID?...
Het is in de Gereformeerde Gemeenten nog niet in
discussie gebracht. Ik hoop dat dat nooit gebeurt ook,
want dan verandert er iets, wat niet veranderen
moet.
DE GEREFORMEERDE GEMEENTEN ZIJN DUS
GEHEEL OP ZICH ZELF AANGEWEZEN, GEÏSO
LEERD DUS?...
Toch niet. Wij maken veel gebruik van Gerefor
meerde werken. O.a. van Bavinck en anderen van de
V.U. en ook van Kampen. Wat de «-exegese van het
Woord Gods betreft, kunnen we er volkomen in mee
gaan. Die is puur orthodox.
U GROEIT DUS NAAR DE GEREFORMEERDE KER
KEN TOE?...
Stellig niet. Vooral nu de Gereformeerde kerken
naar het standpunt van Buskes c.s. toegroeien, zien
wij daar een groot gevaar in. Wij zouden het uiterma
te betreuren als de Gereformeerde kerken het stand
punt van Assen 1926 zouden loslaten.
DAT ZEGT U NU, MAAR IS HET OUDE WERELD
BEELD, DAT DE BIJBEL ONS TEKENT, WEL
HOUDBAAR EN AANVAARDBAAR VOOR DE MO
DERNE MENS EN OOK VOOR DE ZICH STEEDS
MEER ONTWIKKELENDE JEUGD VAN DE GERE
FORMEERDE GEMEENTEN
Wij vragen niet: kan de jeugd het accepteren? Kan
de moderne mens het aanvaarden? Voor ons geldt al
leen de vraag: Wat is gods waarheid?!
COPERNICUS EN ALTHANS GALILEI WERDEN
DOOR DE TOENMALIGE KERK VEROORDEELD.
TOCH BLEEK LATER DAT ZIJ GELIJK HADDEN.
MOET DAT GEEN LES VOOR ONS ZIJN?...
De bijbel is nooit een boek om sterrekunde te be
studeren. In de Bijbel gaat het in de eerste plaats
over de verhouding God-mens. Het is Godsopenbaring
en Heilsopenbaring. Dat Copernicus en Galilei veroor
deeld zijn en toch gelijk hadden, behoeft dus geen aan
leiding te zijn, dat wij nu de eerste hoofdstukken van
Genesis ook anders moeten gaan verklaren. Wij hou
den de letterlijke tekst van Genesis en van heel de
bijbel als historisch juist!
DUS OOK ALS ER GESPROKEN WORDT IN HET
OPENBARINGBOEK OVER STRATEN VAN GOUD
IN DE HEMEL ZIJN DUS TASTBARE GOUDEN
STRATEN EN PAARLEN POORTEN?...
De openbaring van Johannes is een apocalyptisch
boek, waarin God ons van Zijn toekomst spreekt, op
een wijze, die duidelijk zinnebeeldig is. Geen mens
zal dit alles letterlijk willen verstaan, men begrijpt
dat God hier zijn verborgenheden onthult in het raam
van voorstellingen, die dus een duidelijk zinnebeeldig
karakter dragen. Nu: Het is een heel andere wijze
van spreken dan in Genesis. Vergelijk ook het ver
haal van Jotham in Richteren, over de bomen des
velds.
PREDIKT U HET AANBOD VAN GENADE?...
Ja, concreet! Het behoort bij het Evangelie, ja
sterker, de prediking van het Evangelie is aanbieding
van Gods Genade.
MAAR HET AANBOD VAN GENADE IS TOCH
GEEN BIJBELSE UITDRUKKING?...
Het woord Werkverbond komt ook niet in de Bij
bel voor, evenmin als de uitdrukking Voorzienigheid.
Maar het zijn wel degelijk bijbelse begrippen. Laat
men de Dordtse leerregels er maar eens over nale
zen. Hetzelfde kan ook gezegd worden van de Trini
teit (Drieëenheid).
WAT IS EIGENLIJK HET AANBOD VAN GENADE
De prediking van Gods genade goedertierenheid,
ons in Jezus Christus geopenbaard, waarin uitkomt dat
Hij geen lust heeft in de dood van de zondaar!
KAN GOD ZIJN GENADE WEL SERIEUS AANBIE
DEN, IN VERBAND MET ZIJN PREDESTINATIE
(VOORVERORDINERING)
Het is een welmenend aanbod. God is waarachtig,
op de helling zijn genomen. Wij moeten met elkaar,
Men moet het aanbod van genade niet in overeen
stemming willen brengen met de uitverkiezing.
WORDT DE LEER DER UITVERKIEZING DAN
NIET TWIJFELACHTIG?...
Stellig niet. Er is zowel verkiezing als verwer
ping. Maar men behoeft er geen sluitend, met elkaar
overeenstemmend systeem, van te maken. Dat kun
nen wij ook niet. Men moet het laten staan zoals het
er staat. De prediking der verkiezing dient alleen om
God de eer te geven en niet om de waarachtigheid
van het Evangelie-aanbod in verdenking te stellen.
IS DIT DAN NIET TEGENGESTELD AAN ELKAAR?
Prediking van een bepaalde waarheid Gods (men
kan over de verkiezing spreken, op een wijze waarop
men geen recht meer doet aan de bijbelse openbaring
ervan) is niet in tegenstelling tot de andere. Maar als
wij de onderscheidene zijden van Gods waarheid wil
len gaan brengen in een voor ons denken, sluitend
systeem, dan gaan wij dwalen, naar de ene zijde of
naar de andere zijde.
WAT VINDT U VAN HET SACRAMENT VAN DE
KINDERDOOP?...
Dit sacrament hangt samen met het Verbond Gods.
Het heeft heel grote waarde. In het noemen van de
naam van het kind verbindt God het kind aan Zijn
Woord.
WAT BIEDT DIT HET KIND AAN VOORDELEN?...
Voordelen? Dat vind ik een naar woord. Weet u
geen ander woord?
VOORRECHTEN DAN?...
Ja, ja! Dat is het goede woord. De doop verze
gelt Gods Verbonds-beloften en ik vind het een uiter
mate groot voorrecht, op de erve van Gods Kerk te
zijn geboren.
MAAR WAT HOUDT DAN DAT VOORRECHT IN?...
God zet deze kinderen apart. Onze kinderen wor
den door de doop afgezonderd. Ze mogen Gods merk
en veldteken dragen. Ze worden onderscheiden van de
kinderen der wereld. Lees artikel 34 van de Neder
landse Geloofsbelijdenis maar eens...
ZIJN DAT WEL POSITIEVE VOORRECHTEN ZIJN
ZE DAARDOOR B.V. KINDEREN GODS?...
Het uitwendige waterbad van de doop wederbaart
hen niet tot kinderen Gods. Het is er alleen een teken
van. Maar het grote voorrecht is, dat God het ge
doopte kind Zijn genade voorstelt en aanbiedt en de
waarheid ervan verzegelt door het sacrament.
MAAR STELT GOD DE NIET GEDOOPTEN OOK
NIET ZIJN GENADE VOOR, EN BIEDT HIJ 'T HUN
OOK NIET AAN; ER STAAT TOCH: WENDT U TOT
MIJ, ALLE GIJ EINDEN DER AARDE... WAT
HEEFT HET GEDOOPTE KIND DAN MEER?...
U vraagt scherp uit! Maar de vraag is reëel. Ik
zou er op willen antwoorden dat het gedoopte kind
toch dichter en nader bij God en Zijn Rijk betrokken
is. Het deelt in al de uitwendige weldaden van het
Verbond. Verder wil ik er op wijzen dat er binnen
kort van één onzer predikanten een boekje over de
kinderdoop uitkomt, waar heel mooie dingen in staan.
IS DE AANDUIDING: „UITWENDIGE WELDADEN"
NIET EEN VERSCHRALING VAN DE DOOPWAAR
DE TEMEER DAAR HET DANKGEBED VAN HET
FORMULIER BEGINT MET: ALMACHTIGE, BARM
HARTIGE GOD EN VADER, WIJ DANKEN EN LO
VEN U, DAT GIJ ONS EN ONZE KINDEREN, DOOR
HET BLOED VAN UWEN LIEVEN ZOON JEZUS
CHRISTUS, ALLE ZONDEN VERGEVEN HEBT. HOE
VERKLAART U DAT DAN?...
Hier is sprake van geloof staal. De Gemeente
spreekt uit, dat God haar de zonden heeft vergeven.
Ik pas dit niet toe op elk kind. Men kan toch niet
zeggen dat de zonden van alle gedoopte kinderen ver
geven zijn?...
HOE STAAT U TEGENOVER HET HEILIG AVOND
MAAL?
Dat versta ik precies zoals de Heid. catechismus
het zegt. Aan deze formulering houd ik me het liefst.
Het Avondmaal is voor elke ware gelovige, dus al
het volk van God! Zonder geloof kunnen we niet tot
de tafel des Heeren komen. Wel als er maar een klein
beginsel aanwezig is, want dan heeft dat versterking
nodig. Dominee Kersten leert dat het gehele gezin, ook
de jongste kinderen aan tafel behoren. Zo dus ook in
het geestelijke gezin, aan de Tafel des Verbonds.
IS DE BEVINDING HET BELANGRIJKSTE ELE
MENT IN DE PREDIKING?..
Jezus Christus en Die gekruisigd, moet centraal
staan. Maar ook moet het werk van de Heilige Geest
aan de orde komen, zoals dat in het leven des geloofs
verheerlijkt wordt.
DUS IN ELKE PREEK MOET HET OM JEZUS
CHRISTUS GAAN
Onze Heere Jezus Christus behoort in elke preek
middelpunt te zijn. Dat is vanzelfsprekend. Wat niet
zeggen wil dat in elke prediking het priesterschap
van Christus op de voorgrond staat. Bijvoorbeeld,
Als men spreekt over de Voorzienigheid, komt Zijn Ko
ninklijk handelen naar voren. Maar toch moet elke pre
diking verkondiging zijn van Jezus Christus.
U HECHT DUS NIET ZOVEEL WAARDE AAN DE
BEVINDING
Juist wel! Maar de bevinding mag niet los staan
van het Woord. Dan wordt het mysticisme. Het Bij
belse geloofsleven kenmerkt zich door de geestelijke
ervaring en moet altijd getoetst worden aan de Hei
lige Schrift.
HECHT U OOK VEEL WAARDE AAN DE EXE
GESE
Dat zou ik denken! Preken is Gods Woord bedie
nen. In de eerste plaats komt dus de exegese: De uit
leg van wat God in Zijn Woord zegt. Daarna volgt
dan de toepassing, die onderworpen moet zijn aan
het Woord. In de exegese is uiteraard ook al toepas
sing begrepen, omdat het Woord altijd aan de mens
gepredikt worden moet.
ZIJN ER GEVAREN AAN VERBONDEN, ALS
MEN DE EXEGESE NIET ZO HOOG AAN
SLAAT?
Zeer zeker. Dan maakt men eerst de preek en
zoekt dan een bijbehorende tekst. Waaruit voortvloeit
dat bijna elke preek hetzelfde is. Als we ernst maken
met Gods Woord dan laten we Gods Woord aan het
woord. Dan zoeken we eerst de tekst, en maken naar
aanleiding daarvan en gebaseerd daarop, in afhanke
lijkheid van de invloeden des Heiligen Geestes, onze
preek.
VINDT U HET NODIG DAT EEN PREEK TER
DEGE BESTUDEERD WORDT?...
En of! Studie is zeer belangrijk om tot juiste uit
spraken te komen.
MOET MEN VANAF DE KANSEL WEL UIT HET
HOOFD PREKEN
Dat hangt van de persoon af. Het is verstandigei
een uitgeschreven preek mee te nemen naar de kan
sel, dan maar wat te gaan zwammen. Uit het hoofd
preken, is een gave. Om een mens klein te houden
kan het nodig zijn hem deze gave te onthouden.
BENT U EEN TEGENSTANDER VAN EEN NIEU
WE VERTALING VAN DE BIJBEL?...
Wij moeten niet aan de Statenvertaling vasthou
den omdat het de Statenvertaling is. Dan handelen wij
niet in de geest van de vaderen. In onze kringen
heerst een mijns inziens wel gegrond wantrouwen, te
gen de Nieuwe Vertaling van het Bijbelgenootschap,
omdat daar medewerkers bij waren, die van een an
der beginsel uitgingen, dan de vertalers van de S.V.,
die de zuivere leer toegedaan waren.
DAT SPEELT TOCH GEEN ENKELE ROL? HET
GAAT TOCH BIJ VERTALEN HOOFDZAKELIJK
OM EEN GRONDIGE KENNIS VAN DE OUDB TA
LEN
Vertalen is tevens exegetiseren!
DAT LIJKT ONS MOEILIJK TE BEWIJZEN. IE
MAND DIE VERTAALT EN TEGELIJK EXEGE-
TISEERT IS NIET OBJECTIEF EN VERSTAAT
DUS ZIJN VAK NIETPROF. EDELKOORT
GING ER VANUIT, DAT ER NIET MOEST WOR
DEN VERTAALD WAT ER BEDOELD WERD,
MAAR WAT ER LETTER UJK IN DE GROND
TEKST STOND. BETERE MAATSTAF IS ER
TOCH NIET?
Puur objectief vertalen is niet mogelijk. Er zijn
vaak keuze-mogelijkheden. Dan komt er een vertaling,
waarbij exegetische motieven een rol spelen.
GAAT U ER DAN AAN VOORBIJ DAT DE KEN
NIS VAN DE OUDE TALEN DE LAATSTE EEU
WEN BEDUIDEND TOEGENOMEN IS
Het voortgaan van de taalkennis moeten we inder
daad honoreren. Toch heb ik geen behoefte aan een
nieuwe vertaling. Wel geef ik toe dat, als we van de
S.V. een Vulgata maken, we zondermeer óngerefor-
meerd zijn.
WAT VINDT U VAN DE PINKSTERBEWEGING?...
Die wijzen wij af. Het is een overtrekken van be
paalde dingen. Zo zijn b.v. de Geestes-doop en spre-
ken-in-tongen karakteristieken van een voorbijgegane
periode.
DUS GODS GEEST WERKT DAAR NIET?...
Dat ga ik niet beoordelen.
MAAR U VALT HEN TOCH AAN?...
Paulus zag bij de Corinthiërs reeds een ontwaar
ding ten aanzien van het spreken-in-tongen. We moe
ten er voorzichtig mee zijn.
U WILT HET DUS NIET GEHEEL AFWIJZEN?...
In onze beleving van de waarheid heeft het spre-
ken-in-tongen geen plaats. We moeten niet ten koste
van alles proberen terug te krijgen, wat in de eer
ste tijd aanwezig was.
HOE STAAT U TEGENOVER VACCINATIE EN
VERZEKERING?...
Daar is al uitvoerig over gediscussieerd. Om te
stellen dat vaccinatiemijding, een der meest wezenlijke
dingen van de Gereformeerde Gemeenten is, is onjuist.
In onze gemeenten wordt er genuanceerd over ge
dacht en gesproken. Het zijn kwesties van persoon
lijke overtuiging. Mijn kinderen zijn niet gevaccineerd,
maar nogmaals, het is een zaak van zeer persoonlij
ke aard.
U BENT LID VAN HET CURATORIUM. WELKE
EISEN STELT DIT COLLEGE AAN HEN DIE PRE
DIKANT WILLEN WORDEN?...
Er wordt in de eerste plaats nagegaan of de men
sen die zich hiervoor aanbieden, persoonlijk iets ver
staan van hetgeen zij wensen te gaan preken. Ver
volgens wordt een onderzoek ingesteld naar de be
weegredenen tot het ambt.
KAN EEN CURATORIUM DAT UITMAKEN?...
Het komt voor, dat het voor de persoon zelf niet
geheel duidelijk is. Ook wij, als curatorium, kunnen
niet altijd een concrete uitspraak doen. Is de zaak
wel duidelijk, dan wordt de persoon toegelaten. Het
is soms erg moeilijk.
IN UW KRINGEN IS MEN NOGAL ERG GESTELD
OP DE LEER EN DE INZICHTEN VAN DE VADE
REN. WIJ MENEN DAT DEZEN GEEN INSTEL
LING ALS EEN CURATORIUM HADDEN. HOE
VERKLAART U DAT?...
Dat is inderdaad juist. Wij menen echter dat het
in de huidige constellatie van onze Gereformeerde
Gemeenten beslist noodzakelijk is! Hoewel wij het niet
altijd kunnen uitmaken of iemand bekeerd is, of ge
roepen tot het ambt, zou het ons toch bedroeven als
er mensen toegelaten werden, die predikant willen
worden om bijkomstige redenen.
VINDT U DE ZENDING EEN BELANGRIJKE
ZAAK?...
De zending is een opdracht Gods! Hoewel er bij
ons altijd zendingsdeputaten geweest zijn, is er tegen
woordig toch beslist meer zendingsliefde en activiteit
dan vroeger. Onze zendingsdagen worden uitstekend
bezocht.
VINDT U DE EXAMENEISEN AAN DE THEOLO
GISCHE SCHOOL BIJ DE GEREFORMEERDE GE
MEENTEN VOLDOENDE?...
Alles is voor verbetering vatbaar. Dat dus ook. Er
wordt hard aan gewerkt. Persoonlijk ben ik voor m'n
doctoraal bezig aan de R.U. te Utrecht. Binnenkort
hoop ik D.V. mijn doctoraal-examen te doen.
VOELT U VOOR DE OECUMENE?...
Het is een modebegrip geworden. Ik voel voor sa
menbundeling van alle werkelijk Gereformeerden in ons
land.
HEBT U WAARDERING VOOR DE WERELDRAAD
OF VOOR DE I.C.C.C.?...
De wereldraad wijzen wij af en ook voor de
I.C.C.C. kunnen wij weinig waardering opbrengen.
Er is bij de I.C.C.C. veel chiliasme, ook uit Ameri
ka. Het is trouwens helemaal een Amerikaanse bewe
ging. Het is mij tenminste een raadsel hoe de Chris
telijke Gereformeerden er mee willen samengaan.
Neem b.v. Mc. Intire, die zo'n lawaaierige indruk
maakt.
U BENT NIET ZO GEPORTEERD VAN AMERI
KA?...
Ik geloof niet dat de kerk zo'n geprononceerde
mening moest hebben in het kiezen tussen USA en
USSR, in het voorstaan van een bepaalde maatschap
pij-orde.
WAT VINDT U VAN BILLY GRAHAM?...
Van hem en ook van het Leger des Heils zijn
goede dingen te zeggen. Toch sta ik er niet sympa
thiek tegenover. Er is daar weinig diepgang. Te op
pervlakkig. Er wordt pressie uitgeoefend om voor Je
zus te kiezen en dat lijkt ons niet de wijze, waarop
het woord Gods gebracht moet worden. Het is vaak
een oppervlakkige gevoelsmatige ontroering, die men
verwart met het zielsverootmoedigend werk van de
Heilige Geest.
SCHRIJFT U EEN BEPAALDE KLEDING VOOR?...
Dat doen wij niet. Wel zijn wij voor eenvoud in
onze kleding. Ik*geloof dat het in onze tijd tezeer aan
strenge levensopvatting ontbreekt. Verder zou ik een
dochter van Kuyper kunnen citeren die zei, dat
vrouwen met vleeskleurige kousen midden in de we
reld stonden. Zo zien we dat ten aanzien van de zeden
en de gewoonten opvattingen evolueren.
BENT U TEGENSTANDER VAN DE TV?...
Er kan van de tv een goed gebruik gemaakt wor
den. Het kwaad zit niet in het ding, maar in de mens.
Elke uitvinding is genade van God. Echter, in ver
band met het gebruik dat van de tv gemaakt wordt,
raden wij af er een aan te schaffen.
HEBT U BEZWAREN TEGEN CREMATIE?...
Daar behoeven we niet lang over te praten. De
bijbelse wijze van lijkbezorging is begraven!
MAAR DE BIJBEL VERBIEDT TOCH GEEN VER
BRANDING?...
Voor mij is de begrafenis van Jezus Christus het
grote voorbeeld voor lijkbezorging. Bij de heidense vol
ken bestond er lijkverbranding. Bij Israël niet. Daar
om lezen we er ook geen verbod van. Maar de bij
belse sfeer is niet die van cremeren. Crematie is een
eigenmachtige beschikking over ons lichaam, die ons
niet toekomt.
HOE STAAT U TEGENOVER HET CULTURELI
LEVEN?...
Ten aanzien van de ontwikkeling van de cultuui
kunnen en moeten we veel vraagtekens zetten. In dit
verband kunnen we de woorden gebruiken „Kuitur-
freudig", zoals men onlangs in een dissertatie Kuy
per en Schilder aanduidde, en „Kulturfreund", wat
met doperse wereld-mijding overeen zou komen. De
houding van een christen moet die zijn, die Paulus
noemt: „Bezitten en niet-bezitten", dan kunnen we
van veel een gepast gebruik maken, maar moeten er
innerlijk los van zijn. Dan blijven we pelgrims;
vreemdelingen in de wereld, die in alles de eer van
God wensen te bedoelen.
IS DAT NIET WAT STERK GESTELD?...
Neen, stellig niet. Ons leven mag geen neutraliteit
kennen. Zo moet ook elk beroep een beroep Gods
zijn. Dat kan het poetsen van schoenen zjjn, maar even
eens elk ander geoorloofd beroep. Ook in onze liederen
behoren wij de eer van God te beogen.
OOK ALS WIJ ZINGEN: „WAAR DE BLANKE TOP
DER DUINEN"?...
Er zijn liederen die men wel en die men niet mag
zingen. Ook in onze ontspanning moeten wij onder
worpen zijn aan Gods wet. Als zodanig staat een ge
woon schoollied indirect in verband met Gods eer.
ZIET U IETS POSITIEFS IN EEN FILM?...
Van de bioscoop blijf ik zeggen dat wij er grote
bezwaren tegen hebben. Tegen een film als medium
heb ik geen bezwaren. Er is toch niets op tegen als
de jongens op de ambachtsschool een film zien van
een metaalfabriek?...
HOE DENKT U OVER HET RACISME?...
In het kort zou ik dit willen zeggen dat over Ver-
woerds apartheidspolitiek veel geoordeeld wordt door
mensen die er niets van weten. De Zuidafrikaanse re
gering doet zeer veel goeds voor de Bantoes.
EN VIëTNAM, HOE DENKT U DAAR OVER?...
Ik vind het verschrikkelijk wat daar allemaal ge
beurt. Het is evenwel een grote eenzijdigheid Johnson
overal de schuld van te geven. Er is daar de botsing
van twee wereldmachten.
STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE SPORT?...
De sport, zoals die 's maandags in de krant gepre
senteerd wordt, is een en al verdwazing. Het is totaal
vercommercialiseerd. Tegen zwemmen, of een spelle
tje met de bal van de kinderen, wie zou daar wat op
tegen hebben?...
HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?...
Mijn wens is dat de gereformeerde belijders, tege.
de achtergrond van de geweldige secularisatie en de
.uoderne theologie, bij elkaar zullen komen. Wij heb-
r>en tot taak om dragers te zijn van oude waarden die
op de helling zijn gekomen. Wij moeten met elkaar,
net pane dat ons is toevertrouwd, bewaren.
DOMINEE VERGUNST, ONZE HARTELIJKE
DANK VOOR UW OPVALLENDE BIJDRAGE AAN
DEZE REEKS INTERVIEWS. WIJ STELLEN HET
ZEER OP PRIJS. TEMEER DAAR WIJ WETEN,
HOEVEEL GLAD IJS SOMS BETREDEN WERD
WELBEDANKT.
Copyright: Rik Valkenburg.
Nadruk, op welke wijze dan
ook, niet toegestaan.