WAT WIJ GELOVEN Discussie-interviews met vooraanstaande figuren uit het kerkelijk leven - In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika (Synodaal), neemt ds. A. Vergunst een vooraanstaande plaats in. Zijn woord heeft er met dat van anderen gezag. Hij is een bestudeerd predi kant, met een wijde theologische interesse. Ds. Ver gunst is een intelligent debater, die weet wat hij zegt. Hij discussieert op niveau, maas is aan de voorzichtige kant. Begrijpelijk, want ook in de kring der Gereformeerde Gemeenten liggen heel wat klemmen en voetangels op dogmatisch en praktisch gebied. Het was een interessante en leerzame bezigheid, met hem van ge dachten te wisselen over belangrijke Godsdienstige vraagstukken. Of het gelijk aan zijn kant was, geven wij uiteraard U gaarne ter overweging DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICHTINGEN VERSCHAFFEN? Ik ben in 1926 te Leiden geboren en opgevoed in een gezin, dat behoorde tot de Gereformeerde Gemeente. Ik had godvrezende ouders. Mijn hele leven was ge oriënteerd op de Gereformeerde Gemeenten en de leer en het leven, zoals deze aldaar worden voorgestaan. KWAM U AL JONG TOT BEKERING?... Ik kan niet spreken van een krachtdadige bekering. Wel van een omkering. Tegelijkertijd kwam er in mijn hart de begeerte tot het ambt. VINDT U BEGEERTE TOT HET AMBT VOLDOENDE, OF STAAT U EEN EXTRA-ORDINAIRE ROEPING VOOR?... Volgens vader Brakel is een ordinaire (gewone) roeping tot het ambt voldoende. Het is wel van be lang dat we ons van Gods-wege geroepen weten. WAT IS VOLGENS U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?... Jezus Christus, en die gekruisigd! WAT IS EIGENLIJK HET VERSCHIL TUSSEN DE SYNODALEN EN DE GEREFORMEERDE GEMEEN TEN IN NEDERLAND?... Tja, wat moet je daar nu op zeggen. Het zijn zeer sterke accentsverschillen. Er is een conflict ontstaan. Er bleek verschil te zijn in de benadering van de ge meente met de boodschap van 't Evangelie. Niettemin moet er in de kerk mogelijkheid zijn tot accentsverschil len. De groepen moeten niet apart komen te staan. Daar door ontstaat eenzijdigheid. Volgens mij moet men elkaar blijven beïnvloeden. IS DE GROEP VAN DR. STEENBLOK (DE GERE FORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND DUS) IN 1953 OP CORRECTE WIJZE DOOR DE SYNODE BEHANDELD?... Ik ben er van overtuigd dat het wederzijds niet ge gaan is zoals het had moeten gebeuren. Het was niet de geest der liefde, die overwon. MEN SPREEKT TEGENWOORDIG OVER EEN RECHTER- EN LINKERVLEUGEL IN DE GERE FORMEERDE GEMEENTEN. IS DAT JUIST UITGE DRUKT?... Dat is een onjuiste kwalificatie. Natuurlijk is er ook bij ons verscheidenheid van spreken, maar geen plu riformiteit. De aanduiding vleugel wijst op het tegen over elkaar staan en dat is bij ons niet het geval. DUS IEDEREEN IS HET MET IEDEREEN EENS?... Natuurlijk is er onderscheid. Waar twee mensen zijn, zijn er reeds twee meningen. Toch is er een sterke eenheid in de Gereformeerde Gemeenten. In de fundamentele zaken zijn er geen verschillen. DE ZAAK IS ER DUS AARDIG VERSTARD?... Als het verstarring was, is het een nadeel. Als het conserveren is van de heilsboodschap is het een voor deel. U BENT DUS TRADITIONEEL GEBONDEN?... Achter bepaalde tradities mogen wij gerust een vraagteken plaatsen. Dat is helemaal niet erg. Als er maar geen vraagtekens gezet worden achter bijbelse waarheden. BEZIET U DE EERSTE HOOFDSTUKKEN VAN GE NESIS ALS HISTORISCHE WAARHEID?... Het is in de Gereformeerde Gemeenten nog niet in discussie gebracht. Ik hoop dat dat nooit gebeurt ook, want dan verandert er iets, wat niet veranderen moet. DE GEREFORMEERDE GEMEENTEN ZIJN DUS GEHEEL OP ZICH ZELF AANGEWEZEN, GEÏSO LEERD DUS?... Toch niet. Wij maken veel gebruik van Gerefor meerde werken. O.a. van Bavinck en anderen van de V.U. en ook van Kampen. Wat de «-exegese van het Woord Gods betreft, kunnen we er volkomen in mee gaan. Die is puur orthodox. U GROEIT DUS NAAR DE GEREFORMEERDE KER KEN TOE?... Stellig niet. Vooral nu de Gereformeerde kerken naar het standpunt van Buskes c.s. toegroeien, zien wij daar een groot gevaar in. Wij zouden het uiterma te betreuren als de Gereformeerde kerken het stand punt van Assen 1926 zouden loslaten. DAT ZEGT U NU, MAAR IS HET OUDE WERELD BEELD, DAT DE BIJBEL ONS TEKENT, WEL HOUDBAAR EN AANVAARDBAAR VOOR DE MO DERNE MENS EN OOK VOOR DE ZICH STEEDS MEER ONTWIKKELENDE JEUGD VAN DE GERE FORMEERDE GEMEENTEN Wij vragen niet: kan de jeugd het accepteren? Kan de moderne mens het aanvaarden? Voor ons geldt al leen de vraag: Wat is gods waarheid?! COPERNICUS EN ALTHANS GALILEI WERDEN DOOR DE TOENMALIGE KERK VEROORDEELD. TOCH BLEEK LATER DAT ZIJ GELIJK HADDEN. MOET DAT GEEN LES VOOR ONS ZIJN?... De bijbel is nooit een boek om sterrekunde te be studeren. In de Bijbel gaat het in de eerste plaats over de verhouding God-mens. Het is Godsopenbaring en Heilsopenbaring. Dat Copernicus en Galilei veroor deeld zijn en toch gelijk hadden, behoeft dus geen aan leiding te zijn, dat wij nu de eerste hoofdstukken van Genesis ook anders moeten gaan verklaren. Wij hou den de letterlijke tekst van Genesis en van heel de bijbel als historisch juist! DUS OOK ALS ER GESPROKEN WORDT IN HET OPENBARINGBOEK OVER STRATEN VAN GOUD IN DE HEMEL ZIJN DUS TASTBARE GOUDEN STRATEN EN PAARLEN POORTEN?... De openbaring van Johannes is een apocalyptisch boek, waarin God ons van Zijn toekomst spreekt, op een wijze, die duidelijk zinnebeeldig is. Geen mens zal dit alles letterlijk willen verstaan, men begrijpt dat God hier zijn verborgenheden onthult in het raam van voorstellingen, die dus een duidelijk zinnebeeldig karakter dragen. Nu: Het is een heel andere wijze van spreken dan in Genesis. Vergelijk ook het ver haal van Jotham in Richteren, over de bomen des velds. PREDIKT U HET AANBOD VAN GENADE?... Ja, concreet! Het behoort bij het Evangelie, ja sterker, de prediking van het Evangelie is aanbieding van Gods Genade. MAAR HET AANBOD VAN GENADE IS TOCH GEEN BIJBELSE UITDRUKKING?... Het woord Werkverbond komt ook niet in de Bij bel voor, evenmin als de uitdrukking Voorzienigheid. Maar het zijn wel degelijk bijbelse begrippen. Laat men de Dordtse leerregels er maar eens over nale zen. Hetzelfde kan ook gezegd worden van de Trini teit (Drieëenheid). WAT IS EIGENLIJK HET AANBOD VAN GENADE De prediking van Gods genade goedertierenheid, ons in Jezus Christus geopenbaard, waarin uitkomt dat Hij geen lust heeft in de dood van de zondaar! KAN GOD ZIJN GENADE WEL SERIEUS AANBIE DEN, IN VERBAND MET ZIJN PREDESTINATIE (VOORVERORDINERING) Het is een welmenend aanbod. God is waarachtig, op de helling zijn genomen. Wij moeten met elkaar, Men moet het aanbod van genade niet in overeen stemming willen brengen met de uitverkiezing. WORDT DE LEER DER UITVERKIEZING DAN NIET TWIJFELACHTIG?... Stellig niet. Er is zowel verkiezing als verwer ping. Maar men behoeft er geen sluitend, met elkaar overeenstemmend systeem, van te maken. Dat kun nen wij ook niet. Men moet het laten staan zoals het er staat. De prediking der verkiezing dient alleen om God de eer te geven en niet om de waarachtigheid van het Evangelie-aanbod in verdenking te stellen. IS DIT DAN NIET TEGENGESTELD AAN ELKAAR? Prediking van een bepaalde waarheid Gods (men kan over de verkiezing spreken, op een wijze waarop men geen recht meer doet aan de bijbelse openbaring ervan) is niet in tegenstelling tot de andere. Maar als wij de onderscheidene zijden van Gods waarheid wil len gaan brengen in een voor ons denken, sluitend systeem, dan gaan wij dwalen, naar de ene zijde of naar de andere zijde. WAT VINDT U VAN HET SACRAMENT VAN DE KINDERDOOP?... Dit sacrament hangt samen met het Verbond Gods. Het heeft heel grote waarde. In het noemen van de naam van het kind verbindt God het kind aan Zijn Woord. WAT BIEDT DIT HET KIND AAN VOORDELEN?... Voordelen? Dat vind ik een naar woord. Weet u geen ander woord? VOORRECHTEN DAN?... Ja, ja! Dat is het goede woord. De doop verze gelt Gods Verbonds-beloften en ik vind het een uiter mate groot voorrecht, op de erve van Gods Kerk te zijn geboren. MAAR WAT HOUDT DAN DAT VOORRECHT IN?... God zet deze kinderen apart. Onze kinderen wor den door de doop afgezonderd. Ze mogen Gods merk en veldteken dragen. Ze worden onderscheiden van de kinderen der wereld. Lees artikel 34 van de Neder landse Geloofsbelijdenis maar eens... ZIJN DAT WEL POSITIEVE VOORRECHTEN ZIJN ZE DAARDOOR B.V. KINDEREN GODS?... Het uitwendige waterbad van de doop wederbaart hen niet tot kinderen Gods. Het is er alleen een teken van. Maar het grote voorrecht is, dat God het ge doopte kind Zijn genade voorstelt en aanbiedt en de waarheid ervan verzegelt door het sacrament. MAAR STELT GOD DE NIET GEDOOPTEN OOK NIET ZIJN GENADE VOOR, EN BIEDT HIJ 'T HUN OOK NIET AAN; ER STAAT TOCH: WENDT U TOT MIJ, ALLE GIJ EINDEN DER AARDE... WAT HEEFT HET GEDOOPTE KIND DAN MEER?... U vraagt scherp uit! Maar de vraag is reëel. Ik zou er op willen antwoorden dat het gedoopte kind toch dichter en nader bij God en Zijn Rijk betrokken is. Het deelt in al de uitwendige weldaden van het Verbond. Verder wil ik er op wijzen dat er binnen kort van één onzer predikanten een boekje over de kinderdoop uitkomt, waar heel mooie dingen in staan. IS DE AANDUIDING: „UITWENDIGE WELDADEN" NIET EEN VERSCHRALING VAN DE DOOPWAAR DE TEMEER DAAR HET DANKGEBED VAN HET FORMULIER BEGINT MET: ALMACHTIGE, BARM HARTIGE GOD EN VADER, WIJ DANKEN EN LO VEN U, DAT GIJ ONS EN ONZE KINDEREN, DOOR HET BLOED VAN UWEN LIEVEN ZOON JEZUS CHRISTUS, ALLE ZONDEN VERGEVEN HEBT. HOE VERKLAART U DAT DAN?... Hier is sprake van geloof staal. De Gemeente spreekt uit, dat God haar de zonden heeft vergeven. Ik pas dit niet toe op elk kind. Men kan toch niet zeggen dat de zonden van alle gedoopte kinderen ver geven zijn?... HOE STAAT U TEGENOVER HET HEILIG AVOND MAAL? Dat versta ik precies zoals de Heid. catechismus het zegt. Aan deze formulering houd ik me het liefst. Het Avondmaal is voor elke ware gelovige, dus al het volk van God! Zonder geloof kunnen we niet tot de tafel des Heeren komen. Wel als er maar een klein beginsel aanwezig is, want dan heeft dat versterking nodig. Dominee Kersten leert dat het gehele gezin, ook de jongste kinderen aan tafel behoren. Zo dus ook in het geestelijke gezin, aan de Tafel des Verbonds. IS DE BEVINDING HET BELANGRIJKSTE ELE MENT IN DE PREDIKING?.. Jezus Christus en Die gekruisigd, moet centraal staan. Maar ook moet het werk van de Heilige Geest aan de orde komen, zoals dat in het leven des geloofs verheerlijkt wordt. DUS IN ELKE PREEK MOET HET OM JEZUS CHRISTUS GAAN Onze Heere Jezus Christus behoort in elke preek middelpunt te zijn. Dat is vanzelfsprekend. Wat niet zeggen wil dat in elke prediking het priesterschap van Christus op de voorgrond staat. Bijvoorbeeld, Als men spreekt over de Voorzienigheid, komt Zijn Ko ninklijk handelen naar voren. Maar toch moet elke pre diking verkondiging zijn van Jezus Christus. U HECHT DUS NIET ZOVEEL WAARDE AAN DE BEVINDING Juist wel! Maar de bevinding mag niet los staan van het Woord. Dan wordt het mysticisme. Het Bij belse geloofsleven kenmerkt zich door de geestelijke ervaring en moet altijd getoetst worden aan de Hei lige Schrift. HECHT U OOK VEEL WAARDE AAN DE EXE GESE Dat zou ik denken! Preken is Gods Woord bedie nen. In de eerste plaats komt dus de exegese: De uit leg van wat God in Zijn Woord zegt. Daarna volgt dan de toepassing, die onderworpen moet zijn aan het Woord. In de exegese is uiteraard ook al toepas sing begrepen, omdat het Woord altijd aan de mens gepredikt worden moet. ZIJN ER GEVAREN AAN VERBONDEN, ALS MEN DE EXEGESE NIET ZO HOOG AAN SLAAT? Zeer zeker. Dan maakt men eerst de preek en zoekt dan een bijbehorende tekst. Waaruit voortvloeit dat bijna elke preek hetzelfde is. Als we ernst maken met Gods Woord dan laten we Gods Woord aan het woord. Dan zoeken we eerst de tekst, en maken naar aanleiding daarvan en gebaseerd daarop, in afhanke lijkheid van de invloeden des Heiligen Geestes, onze preek. VINDT U HET NODIG DAT EEN PREEK TER DEGE BESTUDEERD WORDT?... En of! Studie is zeer belangrijk om tot juiste uit spraken te komen. MOET MEN VANAF DE KANSEL WEL UIT HET HOOFD PREKEN Dat hangt van de persoon af. Het is verstandigei een uitgeschreven preek mee te nemen naar de kan sel, dan maar wat te gaan zwammen. Uit het hoofd preken, is een gave. Om een mens klein te houden kan het nodig zijn hem deze gave te onthouden. BENT U EEN TEGENSTANDER VAN EEN NIEU WE VERTALING VAN DE BIJBEL?... Wij moeten niet aan de Statenvertaling vasthou den omdat het de Statenvertaling is. Dan handelen wij niet in de geest van de vaderen. In onze kringen heerst een mijns inziens wel gegrond wantrouwen, te gen de Nieuwe Vertaling van het Bijbelgenootschap, omdat daar medewerkers bij waren, die van een an der beginsel uitgingen, dan de vertalers van de S.V., die de zuivere leer toegedaan waren. DAT SPEELT TOCH GEEN ENKELE ROL? HET GAAT TOCH BIJ VERTALEN HOOFDZAKELIJK OM EEN GRONDIGE KENNIS VAN DE OUDB TA LEN Vertalen is tevens exegetiseren! DAT LIJKT ONS MOEILIJK TE BEWIJZEN. IE MAND DIE VERTAALT EN TEGELIJK EXEGE- TISEERT IS NIET OBJECTIEF EN VERSTAAT DUS ZIJN VAK NIETPROF. EDELKOORT GING ER VANUIT, DAT ER NIET MOEST WOR DEN VERTAALD WAT ER BEDOELD WERD, MAAR WAT ER LETTER UJK IN DE GROND TEKST STOND. BETERE MAATSTAF IS ER TOCH NIET? Puur objectief vertalen is niet mogelijk. Er zijn vaak keuze-mogelijkheden. Dan komt er een vertaling, waarbij exegetische motieven een rol spelen. GAAT U ER DAN AAN VOORBIJ DAT DE KEN NIS VAN DE OUDE TALEN DE LAATSTE EEU WEN BEDUIDEND TOEGENOMEN IS Het voortgaan van de taalkennis moeten we inder daad honoreren. Toch heb ik geen behoefte aan een nieuwe vertaling. Wel geef ik toe dat, als we van de S.V. een Vulgata maken, we zondermeer óngerefor- meerd zijn. WAT VINDT U VAN DE PINKSTERBEWEGING?... Die wijzen wij af. Het is een overtrekken van be paalde dingen. Zo zijn b.v. de Geestes-doop en spre- ken-in-tongen karakteristieken van een voorbijgegane periode. DUS GODS GEEST WERKT DAAR NIET?... Dat ga ik niet beoordelen. MAAR U VALT HEN TOCH AAN?... Paulus zag bij de Corinthiërs reeds een ontwaar ding ten aanzien van het spreken-in-tongen. We moe ten er voorzichtig mee zijn. U WILT HET DUS NIET GEHEEL AFWIJZEN?... In onze beleving van de waarheid heeft het spre- ken-in-tongen geen plaats. We moeten niet ten koste van alles proberen terug te krijgen, wat in de eer ste tijd aanwezig was. HOE STAAT U TEGENOVER VACCINATIE EN VERZEKERING?... Daar is al uitvoerig over gediscussieerd. Om te stellen dat vaccinatiemijding, een der meest wezenlijke dingen van de Gereformeerde Gemeenten is, is onjuist. In onze gemeenten wordt er genuanceerd over ge dacht en gesproken. Het zijn kwesties van persoon lijke overtuiging. Mijn kinderen zijn niet gevaccineerd, maar nogmaals, het is een zaak van zeer persoonlij ke aard. U BENT LID VAN HET CURATORIUM. WELKE EISEN STELT DIT COLLEGE AAN HEN DIE PRE DIKANT WILLEN WORDEN?... Er wordt in de eerste plaats nagegaan of de men sen die zich hiervoor aanbieden, persoonlijk iets ver staan van hetgeen zij wensen te gaan preken. Ver volgens wordt een onderzoek ingesteld naar de be weegredenen tot het ambt. KAN EEN CURATORIUM DAT UITMAKEN?... Het komt voor, dat het voor de persoon zelf niet geheel duidelijk is. Ook wij, als curatorium, kunnen niet altijd een concrete uitspraak doen. Is de zaak wel duidelijk, dan wordt de persoon toegelaten. Het is soms erg moeilijk. IN UW KRINGEN IS MEN NOGAL ERG GESTELD OP DE LEER EN DE INZICHTEN VAN DE VADE REN. WIJ MENEN DAT DEZEN GEEN INSTEL LING ALS EEN CURATORIUM HADDEN. HOE VERKLAART U DAT?... Dat is inderdaad juist. Wij menen echter dat het in de huidige constellatie van onze Gereformeerde Gemeenten beslist noodzakelijk is! Hoewel wij het niet altijd kunnen uitmaken of iemand bekeerd is, of ge roepen tot het ambt, zou het ons toch bedroeven als er mensen toegelaten werden, die predikant willen worden om bijkomstige redenen. VINDT U DE ZENDING EEN BELANGRIJKE ZAAK?... De zending is een opdracht Gods! Hoewel er bij ons altijd zendingsdeputaten geweest zijn, is er tegen woordig toch beslist meer zendingsliefde en activiteit dan vroeger. Onze zendingsdagen worden uitstekend bezocht. VINDT U DE EXAMENEISEN AAN DE THEOLO GISCHE SCHOOL BIJ DE GEREFORMEERDE GE MEENTEN VOLDOENDE?... Alles is voor verbetering vatbaar. Dat dus ook. Er wordt hard aan gewerkt. Persoonlijk ben ik voor m'n doctoraal bezig aan de R.U. te Utrecht. Binnenkort hoop ik D.V. mijn doctoraal-examen te doen. VOELT U VOOR DE OECUMENE?... Het is een modebegrip geworden. Ik voel voor sa menbundeling van alle werkelijk Gereformeerden in ons land. HEBT U WAARDERING VOOR DE WERELDRAAD OF VOOR DE I.C.C.C.?... De wereldraad wijzen wij af en ook voor de I.C.C.C. kunnen wij weinig waardering opbrengen. Er is bij de I.C.C.C. veel chiliasme, ook uit Ameri ka. Het is trouwens helemaal een Amerikaanse bewe ging. Het is mij tenminste een raadsel hoe de Chris telijke Gereformeerden er mee willen samengaan. Neem b.v. Mc. Intire, die zo'n lawaaierige indruk maakt. U BENT NIET ZO GEPORTEERD VAN AMERI KA?... Ik geloof niet dat de kerk zo'n geprononceerde mening moest hebben in het kiezen tussen USA en USSR, in het voorstaan van een bepaalde maatschap pij-orde. WAT VINDT U VAN BILLY GRAHAM?... Van hem en ook van het Leger des Heils zijn goede dingen te zeggen. Toch sta ik er niet sympa thiek tegenover. Er is daar weinig diepgang. Te op pervlakkig. Er wordt pressie uitgeoefend om voor Je zus te kiezen en dat lijkt ons niet de wijze, waarop het woord Gods gebracht moet worden. Het is vaak een oppervlakkige gevoelsmatige ontroering, die men verwart met het zielsverootmoedigend werk van de Heilige Geest. SCHRIJFT U EEN BEPAALDE KLEDING VOOR?... Dat doen wij niet. Wel zijn wij voor eenvoud in onze kleding. Ik*geloof dat het in onze tijd tezeer aan strenge levensopvatting ontbreekt. Verder zou ik een dochter van Kuyper kunnen citeren die zei, dat vrouwen met vleeskleurige kousen midden in de we reld stonden. Zo zien we dat ten aanzien van de zeden en de gewoonten opvattingen evolueren. BENT U TEGENSTANDER VAN DE TV?... Er kan van de tv een goed gebruik gemaakt wor den. Het kwaad zit niet in het ding, maar in de mens. Elke uitvinding is genade van God. Echter, in ver band met het gebruik dat van de tv gemaakt wordt, raden wij af er een aan te schaffen. HEBT U BEZWAREN TEGEN CREMATIE?... Daar behoeven we niet lang over te praten. De bijbelse wijze van lijkbezorging is begraven! MAAR DE BIJBEL VERBIEDT TOCH GEEN VER BRANDING?... Voor mij is de begrafenis van Jezus Christus het grote voorbeeld voor lijkbezorging. Bij de heidense vol ken bestond er lijkverbranding. Bij Israël niet. Daar om lezen we er ook geen verbod van. Maar de bij belse sfeer is niet die van cremeren. Crematie is een eigenmachtige beschikking over ons lichaam, die ons niet toekomt. HOE STAAT U TEGENOVER HET CULTURELI LEVEN?... Ten aanzien van de ontwikkeling van de cultuui kunnen en moeten we veel vraagtekens zetten. In dit verband kunnen we de woorden gebruiken „Kuitur- freudig", zoals men onlangs in een dissertatie Kuy per en Schilder aanduidde, en „Kulturfreund", wat met doperse wereld-mijding overeen zou komen. De houding van een christen moet die zijn, die Paulus noemt: „Bezitten en niet-bezitten", dan kunnen we van veel een gepast gebruik maken, maar moeten er innerlijk los van zijn. Dan blijven we pelgrims; vreemdelingen in de wereld, die in alles de eer van God wensen te bedoelen. IS DAT NIET WAT STERK GESTELD?... Neen, stellig niet. Ons leven mag geen neutraliteit kennen. Zo moet ook elk beroep een beroep Gods zijn. Dat kan het poetsen van schoenen zjjn, maar even eens elk ander geoorloofd beroep. Ook in onze liederen behoren wij de eer van God te beogen. OOK ALS WIJ ZINGEN: „WAAR DE BLANKE TOP DER DUINEN"?... Er zijn liederen die men wel en die men niet mag zingen. Ook in onze ontspanning moeten wij onder worpen zijn aan Gods wet. Als zodanig staat een ge woon schoollied indirect in verband met Gods eer. ZIET U IETS POSITIEFS IN EEN FILM?... Van de bioscoop blijf ik zeggen dat wij er grote bezwaren tegen hebben. Tegen een film als medium heb ik geen bezwaren. Er is toch niets op tegen als de jongens op de ambachtsschool een film zien van een metaalfabriek?... HOE DENKT U OVER HET RACISME?... In het kort zou ik dit willen zeggen dat over Ver- woerds apartheidspolitiek veel geoordeeld wordt door mensen die er niets van weten. De Zuidafrikaanse re gering doet zeer veel goeds voor de Bantoes. EN VIëTNAM, HOE DENKT U DAAR OVER?... Ik vind het verschrikkelijk wat daar allemaal ge beurt. Het is evenwel een grote eenzijdigheid Johnson overal de schuld van te geven. Er is daar de botsing van twee wereldmachten. STAAT U POSITIEF TEGENOVER DE SPORT?... De sport, zoals die 's maandags in de krant gepre senteerd wordt, is een en al verdwazing. Het is totaal vercommercialiseerd. Tegen zwemmen, of een spelle tje met de bal van de kinderen, wie zou daar wat op tegen hebben?... HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?... Mijn wens is dat de gereformeerde belijders, tege. de achtergrond van de geweldige secularisatie en de .uoderne theologie, bij elkaar zullen komen. Wij heb- r>en tot taak om dragers te zijn van oude waarden die op de helling zijn gekomen. Wij moeten met elkaar, net pane dat ons is toevertrouwd, bewaren. DOMINEE VERGUNST, ONZE HARTELIJKE DANK VOOR UW OPVALLENDE BIJDRAGE AAN DEZE REEKS INTERVIEWS. WIJ STELLEN HET ZEER OP PRIJS. TEMEER DAAR WIJ WETEN, HOEVEEL GLAD IJS SOMS BETREDEN WERD WELBEDANKT. Copyright: Rik Valkenburg. Nadruk, op welke wijze dan ook, niet toegestaan.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 14