Europese primeur kleuren-tvViolist Mischa
voor West-Duitsland Elman gieren
Pantomimegroep
uit Polen naar
Wageningen
overleden
Moeilijkheden
bij jeugdtoneel
Toneelkunstenaars
uit drie landen
pleegden overleg
UIT DE KERKEN
VANAVOND
MORGEN
Beweging
WISSELMARKT
RADIO- en
Minder winst
Philipi
S.M. Nederland
eerd
gereserv*
Divident-
voorstellen
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
BETER TE LAAT THUIS
DAN TE VROEG IN 'T ZIEKENHUIS
TELEVISIE
T.Jf. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Pagina 2
DONDERDAG 6 APRIL 1967
JANET
31
Susan was hem daarbij allerminst
behulpzaam. Ze was er altijd op be
dacht de kinderen te waarschuwen
dat ze toch vooral geen leven moch
ten maken als vader thuis was. Zij
vertede hun altijd was een zwaar en
moeilijk leven hij had op die ver
schrikkelijk gevaarlijke zee. Daarom
moest hij het thuis zo rustig mogelijk
hebben. Als vader van zijn reizen
thuiskwam, zei Susan, dan zat hij
liefst ongestoord en rustig op zijn
stoel, en dan moesten ze hem niet
boos maken met hun dolle spelletjes
en luid geschreeuw.
Zo kwam het dat de verlegenheid
van Joseph en Susans goedbedoelde,
maar onverstandige wijze van opvoe
den er in onderlinge combinatie toe
leidde dat de kinderen enigszins bang
waren voor hun vader en alleen maar
schuchter tegen hem durfden spreken.
Zodra ze hun kans schoon zagen sto
ven ze weg om met elkaar te ravot
ten of naar hun moeder te lopen, op
wie ze werkelijk dol waren.
„Waar zijn de kinderen, lieve?"
placht hij zo langs z'n neus weg te
informeren. „Ik heb vandaag nog bij
na niets van ze gezien."
„Ik dacht dat je ze lastig zou vin
den, Joe, met hun gebabbel en la
waai", antwoordde Susan, haar naai
werk neerleggend. „Ik heb ze de tuin
ingestuurd, dan zijn ze uit de voeten,
maar ik haal ze wel even."
„Doe geen moeite, Susan", zei Jo
seph zachtjes, zijn krant weer ter
hand nemend. „Ze hebben daar schik
met elkaar."
„Onzin, lieve, als je de kinderen bij
je wilt hebben dan moeten ze binnen
komen. Zij moeten hun vader leren
gehoorzamen, dat is nummer één,
zeg ik altijd." Zo sprekend ging zij
zenuwachtig druk naar buiten en Jo
seph hoorde hoe zij de jongens naar
boven commandeerde om zich te
wassen en te kammen, hun toefluiste
rend: „Vader wil jullie bij zich zien
in de zitkamer."
Joseph had ze zo graag besmeurd
en vrolijk lachend op zich af zien
stormen als echte jongens, die niet
gauw genoeg uit hun woorden konden
komen om hem te vertellen wat ze
allemaal gezien en beleefd hadden.
Nu stond hij met zijn rug naar de
haard en zijn pijp in de mond, terwijl
Susan twee verbaasd rondkijkende
jongetjes binnenleidde. Dan liep zijn
vrouw nog vaak weg ook, om boven
naar de jongste spruit te gaan kijken
en dan stond hij heel alleen tegen
over ze, zonder precies te weten wat
hij zou zeggen. Zijn hart trok het
meest naar Christoffel, de oudste,
met zijn tenger, goedgebouwd figuur
tje, zijn blonde haar en de ogen van
Janet. Janet had best geweten, hoe
ze die jongens onder de arm mee
naar buiten zou hebben genomen, de
wei in, waar ze op blote voetjes
blootshoofds door het lange gras zou
hebben laten hollen, of naast hen zou
zijn neergeknield om een wild en prach
tig spelletje te spelen.
Zijn gedachten vlogen onmiddellijk
terug naar zijn eigen jongensjaren,
toen hij, vast niet groter dan Chris,
tot aan zijn middel door het water
had geplonsd, terwijl zijn wilde haren
over zijn ogen hingen en hij zich
vastklampte aan Janets hand. Alle
bei hadden ze geschreeuwd van pret,
omdat haar rok door het water sleep
te en ze niet goed aan de kant kon
den komen. Christoffel zou een kleur
van verlegenheid hebben gekregen,
als hij zijn moeder met loshangende
haren gezien had. Er was wel iets
veranderd in de wereld, sedert de da
gen dat hij zelf kind was geweest. En
nu stond hij in zijn eigen mooie huis
kamer en zijn eigen kinderen stonden
hem met verwonderde, grote ogen
verlegen aan te kijken!
„Hebben jullie prettig gespeeld,
Chris en Albie?" begon hij, zijn stem
zo vriendelijk mogelijk makend.
„Ja vader, dank u wel", klonk hun
plechtig antwoord.
„Da's braaf van jullie." Hij krabde
zich achter op zijn hoofd, niet wetend
wat hij verder nog zou zeggen.
„Nu", vervolgde hij na een tijdje,
„jullie mogen gerust hier komen spe
len, als je zin hebt. Je moogt zoveel
leven maken als je maar wilt." Hij
lachte tegen hen en ging zitten. Zou
den ze misschien aan zijn knie ko
men staan?
De kinderen bleven zwijgend bij de
deur. Ze wisten niet of hij het echt
meende of dat ze eigenlijk moesten
gaan. Susan kwam gelukkig weer be
neden en nu stoven zij op haar af.
„Komaan", zei ze, „hebben jullie je
vader netjes geantwoord op wat hij
vroeg?"
Zij grepen haar hand. Joseph zat
alleen bij de haard, met een onbe
haaglijk, diep rampzalig gevoel.
„Laat eens kijken, waar jullie mee
spelen", opperde hij. Hij had een
kleur gekregen, keek terloops naar
Susan en wilde zo graag Chris eens
bij zich hebben. Terstond waren de
jongens verdwenen en kwamen ogen-
blikkelijk terug met een speelgoed-
paard. Joseph wist nog best van zijn
eigen speelgoed-aapje, van lappen ge
maakt. Was die niet altijd met hem
naar bed gegaan, tot hij twaalf was?
„Aha", riep hij, „dat is een pracht
van een dier, zeg! Ik wed dat hij in
een ommezien van hier naar Ply
mouth kan draven."
Christoffel keek zijn vader verwon
derd aan, kneep Albie in z'n hand en
zei lief-beleefd: „Ja, maar het is niet
een écht paard. Het is een speelgoed-
paard."
„O, nou begrijp ik het!" Joseph
barstte in lachen uit, maar hield zich
snel in om voor zijn kinderen geen
mal figuur te slaan.
„Kijk nu eens wat een grappenma
ker vader is", riep Susan, in de han
den klappend. Onmiddellijk brachten
de kinderen een lachje tevoorschijn.
„Dat is afschuwelijk!" dacht Jo
seph bij zichzelf. „Ik lijk wel hele
maal geen vat op ze te krijgen." Hij
begon in zijn zak te tasten. „Hier
heb je een mooie glimmende penny
voor je beiden", zei hij, zich naar
hen toe buigende en een krulletje
draaiend in Christoffels haar.
„Dank u wel, lieve vader, vlug,
liefjes!" riep Susan. „Wel, wel, heb
je ooit zulke verwende jongens ge
zien?"
„Dank u, vader", dankte het paar
eenstemmig. Joseph vroeg zich af
wat Chris ervan dacht, of hij wel
wist dat hij later ook zeeman zou
worden. Och, per slot waren het nog
kleine kinderen. Hij geeuwde en greep
weer naar zijn krant, die hij van A
tot Z had uitgelezen. „Nu maar weer
naar de keuken, jongens, dan hinde
ren jullie je vader niet met spelen",
commandeerde Susan.
Joseph deed geen poging meer hen
bij zich te houden. Hij zag hoe hap
pig zij er op waren om weg te glip
pen. Zou hij een eindje gaan wande
len? Waarom? Hij kon toch nergens
heen. (Wordt vervolgd)
NEW YORK West-Duitsland, dat
op 25 augustus zal beginnen met regel
matige uitzending van kleurentelevisie,
schijnt de Europese wedstrijd om de
kleur op de beeldbuis te hebben ge
wonnen. Tot nu toe was de kleurente
levisie nog bijna geheel een Ameri
kaanse aangelegenheid. In Azië heeft
Japan het Amerikaanse voorbeeld snel
gevolgd.
Japan plukt nu reeds de vruchten
van de opgedane ervaringen met kleu
rentelevisie. In de eerste zeven maan
den van 1966 werden 86.000 toestellen
voor kleurentelevisie naar de Ver
enigde Staten uitgevoerd. Dit jaar hoopt
3472. Nieuws over een collega-ruimtevorser?! DfULr
waren piloot Storm en de zijnen als de kippen bij.
Aandachtig luisterend stonden zij om de auto, waarin
de professor de radio nog wat harder draaide. Vrijwel
iedereen op Aarde wist van de geheimzinnige ruimte
verkenningsvlucht van de OS108, doch alleen de insi
ders kenden het doel van Peter Briggs' reis. En nu
bleek de moedige „solitair" al vlak bfl huis te zijn,
want de radarposten van Lunapolis zowel als Tarmac
hadden zijn toestel op slechts enkele honderdduizenden
kilometers gesignaleerd. Het vreemde was echter, dat
Briggs geen contact met de thuishaven opnam. Keer op
keer riep men de OS108 op, doch het antwoord bleef
uit. Misschien was het maar goed, dat men op Aarde
niet kon zien, hoe de eenzame ruimtepionier er in deze
laatste ogenblikken voor de landing uitzag. Briggs ogen
lagen diep weggezonken in hun kassen en hij zat bijna
bewegingloos achter het instrumentenbord. Op Tarmac
heerste een gespannen sfeer. De onzekerheid over de
toestand waarin Briggs verkeerde zette iedereen aan
het gissen
31. Rechter Tie maakt een buiging voor de abdis.
„Mag ik u naar uw plaats leiden, eerwaarde?" Ze
gaan aan de ronde eettafel zitten, de abdis aan de
rechterhand van Rechter Tie, de Eerste Dame aan zijn
linker. De tweede en derde dame zitten tegenover hen.
Als ze van het voorgerecht, een schotel van gezouten
groenten en verse vruchten hebben geproefd, zegt de
rechter opeens: „Ik vind het toch gevaarlijk dat u al
leen met een dienstbode in die verlaten tempel op de
afgelegen heuvel woont, eerwaarde. In het ontruimde
deel houdt zich 's nachts allerlei gespuis op. Gister
avond is daar zelfs een moord gepleegd". De abdis
kijkt op. „Vreselijk", roept ze uit. „Er is bloed ver-
goten voor het altaar! Gelukkig heb ik het heilige beeld
van de Heer Boeddha verleden jaar al naar de rech
tervleugel overgebracht. Stelt u voor dat het beeld daar
nog gestaan had als..." „Ja, ja", zegt Rechter Tie, die
als overtuigd Confucianist weinig sympathie voor het
Boeddhisme heeft. „Maar ik denk eigenlijk meer aan
uw eigen veiligheid, eerwaarde". De abdis haalt haar
schouders op. „Leven en dood zijn in de hand des He
ren", zegt ze vroom. „Bovendien heb ik de deur tussen
het ontruimde deel en de vertrekken die ik bewoon, la
ten verzegelen en ik heb een hoge scheidingsmuur
dwars door de tempeltuin laten bouwen. Ik bemerk niets
van wat er aan de andere kant gebeurt".
AMSTERDAM In Brussel zijn be
sprekingen gehouden tussen vertegen
woordigers van de Nederlandse, Belgi
sche en Franse organisaties van toneel
kunstenaars. Hoofonderwerp bij deze bij
eenkomst vormde de uitwisseling van
televisieprogramma's tussen de drie lan
den.
Bij naar het buitenland te relayeren
uitzendingen ontvangt de regisseur, in
tegenstelling tot de auteur en mede
werkende acteurs, in Nederland en Bel
gië nog geen vergoeding. In Frankrijk
en een groot aantal andere Europese
landen is dit al wel het geval. Besloten
is dat bij de nationale omroeporganisa
ties met kracht zal worden aangedron
gen te komen tot bilaterale regelin
gen, zowel tussen Nederland en België
als tussen België en Frankrijk wat be
treft de relayering van televisieprogram
ma's.
Voorts heeft de Waalse Fédération du
Spectacle de Nederlandse en Franse
toneelkunstenaars ingelicht over de ac
tie die zij met steun van het Vlaamse
Spectakelverbond wil ondernemen te
gen de Belgische Radio en Televisie,
wanneer deze zijn eisen inzake ar
beidsvoorwaarden bij radio en televi
sie niet voor 15 april a.s. zou hebben in-
gewillig. De situatie waarin de Belgi
sche televisiemedewerkers zijn komen
te verkeren, vertoont veel overeenkomst
met die, op grond waarvan de Neder
landse acteurs en regisseurs in het be
gin van dit jaar hun medewerking aan
televisieprogramma's staakten. De bij
eenkomst in Brussel, die het begin
vormde van een in de toekomst perio
diek plaatshebbend overleg tussen de to
neelkunstenaarsorganisaties uit de drie
landen, werd voortgezeten door de se
cretaris-generaal van de Fédértion In
ternational des Acteurs, de Frnsman
Pierre Chesnais.
De Poolse pantomimegroep „Gest"
zal in de volgende week optreden in
Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Gro
ningen en Wageningen, in welke laat
ste plaats het gezelschap op 17 april
om acht uur 's avonds het Studenten
Toneel Festival (Stutofes) in de
schouwburg Junushof zal openen.
In 1964 won „Gest" op het First
World Festival of Student Theaters in
Nancy de tweede prijs, maakte reizen
naar Finland, Rusland en Oost-Duits-
land en werd het programma in Lodz
(Polen) bekroond als belangwekkende
speelprestatie. In 1965 won de groep
met een nieuw programma „Hun Ge
zichten" in Turkije op het internatio
nale culturele studententoneelfestival
de eerste prijs in de afdeling pantomi
me. Met hun laatste programma
„Waar", waarmee zij ook in Neder
land zullen optreden, namen zij in 1966
deel aan het studententoneelfestival in
Finland, en kregen daar de prijs voor
het interessantste stuk van het jaar
1966 en bovendien de prijs van het
Poolse ministerie van Cultuur.
De tournee, die „Gest" nu in Neder
land gaat maken op doorreis naar
festivals in Luik en Nancy is moge
lijk gemaakt door een subsidie van
het Poolse ministerie van Cultuur.
Tijdens het International Festival of
Student Theaters in Zagreb in 1966
won de ASTU de prijs voor de meest
avant-gardistische produktie. Hiermee
werd via de Poolse ambassade de ba
sis gelegd voor de uitwisseling Polen
(Wrocklaw) - Nederland (Utrecht). De
voorstellingen in Nederland staan onder
auspiciën van de Stichting Nederlands
Studenten Toneel (SNST). Op woens
dag 12 april vindt in het gebouw K. en
W. te Utrecht de landelijke première
plaats, waarna voorstellingen in Rot
terdam, „De Lantaren" (dondredag 13
april), Amsterdam, Sigma-centrum
(vrijdag 14 en zaterdag 15 april) en
Groningen, Stadsschouwburg (zondag
16 april) volgen.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Tubbergen (toezeg.): B. J.
Bannink te Boornbergum.
Bedankt voor Loon op Zand (toez.):
S. de Jong te Houten (U.); voor Reeu-
wijk en voor Wezep: B. A. van Donkers-
goed te St.-Philipsland.
GEREF. GEMEENTEN:
Bedankt: voor Tricht: G. Schipaan-
boord te Apeldoorn.
EVANG. LUTHERSE GEM.:
Beroepen: te Apeldoorn: G. W. van
Dunnewold te Doetinchem-Doesburg.
men een miljoen van deze apparaten
te maken in Japan
Deze herfst zal ook Engeland begin
nen met kleur via het tweede kanaal
van de BBC. Frankrijk zal in septem
ber beginnen, maar er zijn nog geen
kleurentoestellen te koop.
In Italië zijn nog parlementsdebatten
en wetten nodig voordat men tot kleur
kan overgaan. Er is nog geen streef
datum. Ingewijden spreken van nog
minstens drie jaar. In het parlement is
naar voren gebracht, dat er dringender
zaken zijn op economisch gebied dan
kleurentelevisie.
Het blad „Electronic Age" van de
Radio Corporation of America heeft
echter berekend dat er rond 1970 al
wel 20 landen zullen zijn met regelma
tige kleurenprogramma's. In Canada
is men in 1966 al begonnen met eigen
programma's, nadat men er al enige
tijd de Amerikaanse programma's kon
opvangen.
„Electronic Age" geeft het volgende
overzicht van het begin van regelma
tige uitzendingen in kleur: herfst '67:
West-Duitsland, Engeland, Frankrijk,
Monaco, Sovjet-Unie, Mexico. Mogelijk
nog in 1967: Libanon, Nederland, Span
je. In 1968-'69: Brazilië, Formosa, Po
len, Zweden, Joegoslavië. Omstreeks
1970: België, Tsjechoslowakije, Honga
rije, Noorwegen, Zwitserland.
Een groot deel van het voorbereiden
de werk houdt verband met het besluit
over het te kiezen systeem. Het Ame
rikaanse systeem is door Japan, Cana
da en Formosa overgenomen, maar
Frankrijk en West-Duitsland hebben
eigen systemen ontwikkeld.
Volgens „Electronic Age" zullen de
Europese landen die aan de vooravond
van hun eigen kleurentelevisie staan,
het Amerikaanse systeem niet gebrui
ken. In Eindhoven, aldus het blad, pro
duceert Philips reeds kleurenbeeldbui
zen van 2 5inch (63,5 cm) die overeen
stemmen met die welke nu in de Ver
enigde Staten in gebruik zijn. Totdat
Europa zelf een markt hiervoor creëert,
wil Philips de beeldbuizen naar de Ver
enigde Staten of naar Canada expor
teren.
In de Verenigde Staten zijn ongeveer
tien miljoen toestellen voor kleurentele
visie in gebruik. In Canda schat men
de markt voor de komende vijf jaar
op 1,3 miljoen toestellen.
Robert W. Sarnoff, directeur-gene
raal van RCA heeft de afzet van toe
stellen voor kleurentelevisie in Enge
land en West-Europa voor 1968 op
300.000 geschat, gevolgd door een mil
joen in 1968, bijna twee miljoen in 1972
en een jaaromzet van bijna 3,5 miljoen
in 1975.
NEW YORK —De in Rusland gebo
ren, wereldberoemde violist Mischa
Elman is woensdag op 76-Jarige leef
tijd tengevolge van een hartaanval
overleden.
Elman, die meer concerten heeft ge
geven dan enige andere musicus, be
gon zijn lange loopbaan op zijn vijfde
jaar in Rusland en trad op zijn twaalf
de in Berlijn voor het eerst in het open
baar op. Twee jaar later als jongen van
14 jaar, speelde hij op Buckingham Pa
lace voor koning Edward en koningin
Alexandra. Na in 1908 zijn debuut in
Amerika te hebben gemaakt, werd hij
in 1923 Amerikaans staatsburger.
De violist, die op 20 januari 1891 in
Stannoje in de Oekraine werd geboren,
speelde het liefst Tsjaikofsky. Er waren
critici die zijn benadering van Bach
en Mozart te sentimenteel vonden.
In 1925 trouwde Elman met Frances
Katten uit San Francisco. Hij had twee
kinderen en twee kleinkinderen.
DEN HAAG De première van
„Een huwelijk onder Lodewijk XV",
die gisteravond in de Koninklijke Schouw
burg te Den Haag zou worden gegeven,
kon wegens organisatorische omstandig
heden geen doorgang vinden.
Als protest tegen het niet doorgaan
van de Haagse première van het stuk
hebben de heren F. P. J. Vaaen, direc
teur van de „Nieuwe Comedie/Toneel-
groep Arena" en Bert Dijkstra, regis
seur-auteur-dramaturg bij dezelfde to
neelgroep, aan het bestuur van de
„Stichting Nieuw Jeugdtoneel" hun ont
slag aangeboden.
Beide heren zijn het niet eens met
het besluit van de artistieke leiding
van het gezelschap om af te zien van
verdere voorstellingen van „Een huwe
lijk onder Lodewijk XV", dat reeds eni
ge malen in Friesland ten tonele werd
gebracht en waarvan eergisteren nog
een besloten voorstelling voor het Haags
Jeugdimpressariaat werd gegeven.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Katholieke Volkspar
tij: Kaarten op tafel. Een uitzending
over politieke zaken, die de aandacht
verdienen. 18.30 Licht orkest. 18.55 Ge
sproken brief. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Sitar: radiotijdschrift voor gita
risten. IKOR: 19.30 Mens en Bijbel:
Bijbelgesprek. AVRO: 20.00 Nws. 20.05
Radiophilharmonisch Orkest en solist:
klass. en mod. muz. In de pauze: plm.
21.15 Kunstkroniek. 21.45 Stereo: Piano
recital: mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Licht platenprogr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: progr.
voor twintigers. 19.00 Nws. en weer-
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Ste
reo: klass. orgelconcert (gr.). 19.45 Op
de man af, praatje. 19.50 Stereo: Licht
gevarieerd platenprogr. 20.10 De fami
lie Leenhouts, vervolg hoorspel. 20.35
Samen uit - Samen thuis: Steravond-
progr. 22.00 Zigeunerorkest (gr.). 22.15
Zelf leren Bijbellezen, lezing. 22.30
Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Orgel
concert (opn.): klass. en mod. muz.
23.15 Weerwoord: een kroniek van kunst
en stijl van leven. 23.45 Het Westeuro-
pees volleybalkampioenschap. 23.55-
24.00 Nws.
NEDERLAND I.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00
De Verrekijker, internationaal jeugd
journaal. 19.10 Van gewest tot gewest.
19.30 Westeuropese kampioenschappen
volleybal. STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame.
AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.50
Het Zuiden, TV-speL 22.30 Kunstgre
pen. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-23.25
Westeuropese kampioenschappen vol
leybal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. KRO: 20.05 BiU Dana
Show. 20.30 Gamma: vorderingen in de
wetenschappen. 20.45 De Wally-Show.
21.25 Brandpunt-Europa. STER: 22.10
Reclame. NTS: 22.15 Journaal. KRO/
RKK: 22.30-23.00 Verklaar U nader: ge
sprekken over het geloof.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz.
(7.30-7.35 v.d. voorpag.). VPRO: 7.55 De
ze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.
muz. 9.00 Stereo: Mod. kamermuz. (gr).
9.35 Waterstanden. 9.40 Klavecimbelre
cital (gr.).: oude muz. 10.00 Schoolrad.
10.20 Li. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. AVRO: 11.30 Stereo: Opera-
muz. (gr.). 12.00 Stereo: Li. ork. 12.15
Draaiorgelmuziek (gr.). 12.25 Beursber.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 O verheids voorl.: Uitz. voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.10 Act. 13.30 Stereo: Harprecital:
klass. en mod. muz. 14.00 Inl. tot muz-
begrip: muz. lezing. 14.15 Bij de tijd en
bij de thee, gev. pr. VPRO: 15.30 Thuis,
pr. voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02,
Stereo: Omroepork. en sol.: klass. ope-
ramuz. 16.45 Pianorecital: klass. muz.
17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muz. aanwin
sten. 17.45 Act.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Li. gr
muz. en praatje. (7.30-7.32 Nws.). 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Li. gr. muz.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40
Stereo: Londens Symphonie ork. (gr.),
mod. muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Li. muz. (opn.) 12.27 Med. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws 1240 Act. 12.50
Platennws 13.00 Zingening: liedjespr.
(herh.). 14.00 Muz. kent geen grenzen:
li. gev. muz.pr.: 14.30 Studentenork. uit
Groningen (opn.).: mod. muz. 15.00 Piz
zicato: gev. pr..vol muz. en wetenwaar—
digheden. 17.00 Coda: muz.pr. voor tie
ners en twens.
HILVERSUM Hl
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro
lijk platenpr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeids-
vit. (gr.) (11.00-11.02 Nws.). VPRO:
12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse
pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00
Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers.
13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws. 14.02 Uit
de buitenlandse pers. 14.05 2 x TOP 10.
AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Li. muz.pr.
16.00 Nws. 16.02 Li. muz.pr. 16.30 Li.
platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-
18.00 Pop-Party.
DONDERDAG 6 APRIL 1967.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Die Ro
mantische Strasze, film. 11.35 Actuali
teiten en muz. 12.00-13.30 Actualiteiten.
16.40 Nws. 16.45-18.00 Kinderprogram
ma. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.:
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 Docu
mentaire. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Ac
tualiteiten. 19.21 Filmreportage. 19.59
Progr.-overz. WDR: Nws. uit Nord-
rhein-Westfalen. 18.10 Weeroverz. 18.12
Koorpraatje. 18.25 Hier und Heute (I.).
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu
te (II.). 19.10 Intercontinental-Express,
TV-film. 19.40 Reisreportage). 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 Der
Mann a us dem Bootshaus, TV-spel.
21.30 Literarische Zentren, film. 22.15
Journaal, weerbericht en commentaar.
DUITSLAND H.
18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Actua
liteiten en muz. 18.55 Klein TV-spel.
19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema
van de dag. 20.00 Amus.progr. 21.00
Discussie. 21.30 Nws., weerbericht en
thema van de dag. 22.00 Filmforum.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUII
lllllllllllllllllllltll
lllllllllllllllltlllUIIII
30. Dat de Chinese jonk lang zo comfortabel niet was
als 't grote stoomschip had Tekko al gauw in de gaten.
Van een luxe hut bestaande uit zitkamer, slaapkamer
en badkamer was hier geen sprake. Eén vertrek voor
hen samen, afgeschut met schermen en gordijnen, was
alles wat de Prins Tekko kon aanbieden. Weliswaar
was 't op Oosterse wijze zo gezellig mogelijk gemaakt
maar 't kon toch niet halen bij alle gemakken en luxe
waaraan Tekko de laatste tijd al gewend was geraakt.
Hij lag op zijn rustbank, zat op zijn rustbank en at
zelfs op zijn rustbank. Het eten viel ook al niet mee.
Wel was alles smakelijk toebereid maar een vork bij
voorbeeld was er op 't hele schip niet te vinden zodat
onze vriend zich met twee stokjes moest behelpen wat
voor een beginneling heus niet meevalt. Alle verande
ring was dus geen verbetering, vooral ook niet omdat er
bijna geen wind was en zij dus haast niet opschoten,
's Nachts ging de wind geheel liggen en 't was maar
goed dat Tekko rustig lag te slapen anders was hij be
slist uit zijn humeur geraakt. Nu droomde hij echter
nog ongestoord van schone Chinese tuinen met kleurige
bloemen en grillige bomen en heesters.
HET 15 NIET
GEMAKKEL'JK Z'N VER
JAARDAG TE VERGETEN.
AMSTERDAM Veel activiteit
toonde de Amsterdamse effectenbeurs
ook gisteren niet. De koersen van de
internationale fondsen bleven daardoor
binnen zeer nauwe grenzen. Alleen
Olies konden iets aantrekken (p 0,50).
Voor AKU werd 1 minder betaald.
Voor Philips en Unilever maakt het
niets meer uit op welke dag men tot
aan- of verkoop overgaat; de koersen
blijven in het zicht van de jaarversla
gen buitengewoon stabiel. In de
scheepvaarthoek brokkelden de koer
sen over het algemeen af. De aandelen
KLM werden 2 duurder.
De obligatiemarkt toonde eveneens
weinig mutaties, ofschoon de koersen
tijdens de beurs, hier en daar een
fractie opliepen. Hier is het wachten
op de regeringsverklaring en het be
roep, dat de overheid zich voorstelt op
de kapitaalmarkt te doen.
Op de lokale markt waren het
voornamelijk de dividendaankondigingen,
die tot aanmerkelijke koersschomme
lingen aanleiding gaven. Zo werd het
voorstel van Albert Heijn om 18 pet. te
geven, waarvan 10 pet. in aandelen,
beloond met een stijging tot 900 (p. 20).
Eenzelfde percentage leidde echter
bij Fokker zonder een stockdividend
tot een achteruitgang van 20 punten
tot 375. Van Reeuwijk beloonde het
dividend met een stuging van 13
punten. De voortdurende vraag bij de
Machinefabriek Breda werd op een 8
punten hogere koers bevredigd. Ook de
Walvisvaart blijft gevraagd. Dit fonds
kwam uiteindelijk op een record van
312 (pil). Hollandse Sociëteit was
eveneens 11 punten beter. Blaauwhoed
8. Naast een daling van 10 punten voor
Utermöhlen stonden nog verliezen van
5 tot 8 punten voor Van der Grinten,
Wernink, Naarden en Vredestein.
EINDHOVEN Het afgelopen Jaar
is voor Phlips minder gunstig ge
weest Vooral het vierde kwartaal is
bijzonder tegengevallen. Tegenover
een verdere omzetstijging van 7 pet.
tot in totaal f 8.07 miljard kwam uit
eindelijk een daling van de netto winst
te staan van f 399 miljoen op f 347
miljoen waaruit aandeelhouders een
dividend zullen ontvangen van 16 pet.
Daarvan is reeds 6 pet. als interim
uitgekeerd. Deze terugslag kwam voor
namelijk door de vertraging in de
groei in Engeland, Duitsland en Neder
land en trad op in de sector duurzame
consumptiegoederen.
Van de hoofdindustriegroepen ver
toonde echter alleen die van radio-,
grammofoon- en televisie-apparaten
een omzetdaling (van één procent)
t.o.v. 1965. De overige negen groepen
boekten alle weer hogere omzetten;
met 25 pet. voor de röntgen- en medi
sche apparaten als nummer één en de
elektro-akoestiek met 22 pet. als num
mer twee.
Maar doordat de sector van de ra
dio grammofoon-, en televisieapparaten
nog altijd de belangrijkste is, legde de
hier opgetreden terugslag bijzonder
veel gewicht in de schaal. Ongeveer
73 pet. van de omzet werd gereali
seerd in Europa en 16 pet. in landen
van het Westelijk Halfrond.
In een fase van dalende vraag staat
de produktiepolitiek steeds op de voor
grond bij het bedrijfsbeheer. Ook bij
Philips. In 1965 had men hier en daar
een wat grotere voorraad aanvaard,
maar naarmate 1966 verder verstreek,
werden aanpassingen als werktijdver
korting noodzakelijk. Daarbij komt dat
een dergelijke ingreep de normale uit
grotere efficiency voortvloeiende pro-
duktiviteit begunstigt, hetgeen weer een
pluspunt was voor de bedrijfsuitkom-
sten.
Zo boekte het concern in 1966 een
verbetering van de produktiviteit van
3,7 pet. Maar daar de andere facto
ren als prijsstijgingen van grondstof
fen, prijsdalingen van de eindproduk-
ten en loonsverhogingen in totaal een
nadelige invloed van 5 pet. van de
omzet uitoefenen daalde het bedrijfs
resultaat met 1,3 pet
Belangrijk is voorts nog dat een pro-
duktiestijging van 6 pet kon worden
behaald met 3 pet. minder aan men
sen. Dank zij bovengenoemde politiek
bleven de voorraden op ca. 38 pet.
van de concernomzet. De gemiddelde
krediettermijn steeg echter van 2.7 tot
2,9 maanden, grotendeels door de ge
wijzigde marktverhouding.
AMSTERDAM Voornamelijk
dank zij de lijnvaart en In mindere
mate door de hogere inkomsten uit ge
kweekte rente heeft de Stoomvaart Mij.
Nederland over 1966 een beter resul
taat geboekt dan in het voorgaande
jaar. Op grond daarvan wordt het di
vidend verhoogd van 8Vi tot 9 procent.
Voor dit jaar is de directie niet on
verdeeld optimistisch. De tekenen wij
zen op een toeneming van de concur
rentie. Gezien de situatie op de open
markt moet worden verwacht dat de
resultaten van de dochteronderneming
Reederij Amsterdam minder gunstig
zullen zijn. Hier staat tegenover dat
enkele andere dochterondernemingen
wellicht meer tot de winst zullen gaan
bijdragen dan tot dusver het geval
was.
Over 1966 12% in contanten tegen
12%% over 1965. Het in de loop van
1965 geëmitteerde nieuwe kapitaal deelt
ditmaal volledig mee. De jaarvergade
ring is op 30 mei.
SIMON DE WIT
Dividendverhoging over 1966 tot 12
(v.j. 10) procent. De jaarvergadering
is op 11 mei.
HOTEL DE L'EUROPE
Onveranderd 8% dividend over 1966.
AMSTERDAM, 5 april Londen
10.11%—10.12%; New York 3.61A—
3.61 AMontreal 3.33%—3.33%; Parijs
73.01%—73.06$: Brussel 7.26%—7.27%;
Frankfort 90.9390.98; Stockholm
70.10%—70.15}; Zürich 83.42-83.47$:
Milaan 57.86$57.91$; Kopenhagen
52.32—52.37; Oslo 50.54$—50.59$; We
nen 13.9813.99; Lissabon 12.61
12.62$.