Europese primeur kleuren-tvViolist Mischa voor West-Duitsland Elman gieren Pantomimegroep uit Polen naar Wageningen overleden Moeilijkheden bij jeugdtoneel Toneelkunstenaars uit drie landen pleegden overleg UIT DE KERKEN VANAVOND MORGEN Beweging WISSELMARKT RADIO- en Minder winst Philipi S.M. Nederland eerd gereserv* Divident- voorstellen DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS BETER TE LAAT THUIS DAN TE VROEG IN 'T ZIEKENHUIS TELEVISIE T.Jf. LANGENBERG OERM Johnny Hart Pagina 2 DONDERDAG 6 APRIL 1967 JANET 31 Susan was hem daarbij allerminst behulpzaam. Ze was er altijd op be dacht de kinderen te waarschuwen dat ze toch vooral geen leven moch ten maken als vader thuis was. Zij vertede hun altijd was een zwaar en moeilijk leven hij had op die ver schrikkelijk gevaarlijke zee. Daarom moest hij het thuis zo rustig mogelijk hebben. Als vader van zijn reizen thuiskwam, zei Susan, dan zat hij liefst ongestoord en rustig op zijn stoel, en dan moesten ze hem niet boos maken met hun dolle spelletjes en luid geschreeuw. Zo kwam het dat de verlegenheid van Joseph en Susans goedbedoelde, maar onverstandige wijze van opvoe den er in onderlinge combinatie toe leidde dat de kinderen enigszins bang waren voor hun vader en alleen maar schuchter tegen hem durfden spreken. Zodra ze hun kans schoon zagen sto ven ze weg om met elkaar te ravot ten of naar hun moeder te lopen, op wie ze werkelijk dol waren. „Waar zijn de kinderen, lieve?" placht hij zo langs z'n neus weg te informeren. „Ik heb vandaag nog bij na niets van ze gezien." „Ik dacht dat je ze lastig zou vin den, Joe, met hun gebabbel en la waai", antwoordde Susan, haar naai werk neerleggend. „Ik heb ze de tuin ingestuurd, dan zijn ze uit de voeten, maar ik haal ze wel even." „Doe geen moeite, Susan", zei Jo seph zachtjes, zijn krant weer ter hand nemend. „Ze hebben daar schik met elkaar." „Onzin, lieve, als je de kinderen bij je wilt hebben dan moeten ze binnen komen. Zij moeten hun vader leren gehoorzamen, dat is nummer één, zeg ik altijd." Zo sprekend ging zij zenuwachtig druk naar buiten en Jo seph hoorde hoe zij de jongens naar boven commandeerde om zich te wassen en te kammen, hun toefluiste rend: „Vader wil jullie bij zich zien in de zitkamer." Joseph had ze zo graag besmeurd en vrolijk lachend op zich af zien stormen als echte jongens, die niet gauw genoeg uit hun woorden konden komen om hem te vertellen wat ze allemaal gezien en beleefd hadden. Nu stond hij met zijn rug naar de haard en zijn pijp in de mond, terwijl Susan twee verbaasd rondkijkende jongetjes binnenleidde. Dan liep zijn vrouw nog vaak weg ook, om boven naar de jongste spruit te gaan kijken en dan stond hij heel alleen tegen over ze, zonder precies te weten wat hij zou zeggen. Zijn hart trok het meest naar Christoffel, de oudste, met zijn tenger, goedgebouwd figuur tje, zijn blonde haar en de ogen van Janet. Janet had best geweten, hoe ze die jongens onder de arm mee naar buiten zou hebben genomen, de wei in, waar ze op blote voetjes blootshoofds door het lange gras zou hebben laten hollen, of naast hen zou zijn neergeknield om een wild en prach tig spelletje te spelen. Zijn gedachten vlogen onmiddellijk terug naar zijn eigen jongensjaren, toen hij, vast niet groter dan Chris, tot aan zijn middel door het water had geplonsd, terwijl zijn wilde haren over zijn ogen hingen en hij zich vastklampte aan Janets hand. Alle bei hadden ze geschreeuwd van pret, omdat haar rok door het water sleep te en ze niet goed aan de kant kon den komen. Christoffel zou een kleur van verlegenheid hebben gekregen, als hij zijn moeder met loshangende haren gezien had. Er was wel iets veranderd in de wereld, sedert de da gen dat hij zelf kind was geweest. En nu stond hij in zijn eigen mooie huis kamer en zijn eigen kinderen stonden hem met verwonderde, grote ogen verlegen aan te kijken! „Hebben jullie prettig gespeeld, Chris en Albie?" begon hij, zijn stem zo vriendelijk mogelijk makend. „Ja vader, dank u wel", klonk hun plechtig antwoord. „Da's braaf van jullie." Hij krabde zich achter op zijn hoofd, niet wetend wat hij verder nog zou zeggen. „Nu", vervolgde hij na een tijdje, „jullie mogen gerust hier komen spe len, als je zin hebt. Je moogt zoveel leven maken als je maar wilt." Hij lachte tegen hen en ging zitten. Zou den ze misschien aan zijn knie ko men staan? De kinderen bleven zwijgend bij de deur. Ze wisten niet of hij het echt meende of dat ze eigenlijk moesten gaan. Susan kwam gelukkig weer be neden en nu stoven zij op haar af. „Komaan", zei ze, „hebben jullie je vader netjes geantwoord op wat hij vroeg?" Zij grepen haar hand. Joseph zat alleen bij de haard, met een onbe haaglijk, diep rampzalig gevoel. „Laat eens kijken, waar jullie mee spelen", opperde hij. Hij had een kleur gekregen, keek terloops naar Susan en wilde zo graag Chris eens bij zich hebben. Terstond waren de jongens verdwenen en kwamen ogen- blikkelijk terug met een speelgoed- paard. Joseph wist nog best van zijn eigen speelgoed-aapje, van lappen ge maakt. Was die niet altijd met hem naar bed gegaan, tot hij twaalf was? „Aha", riep hij, „dat is een pracht van een dier, zeg! Ik wed dat hij in een ommezien van hier naar Ply mouth kan draven." Christoffel keek zijn vader verwon derd aan, kneep Albie in z'n hand en zei lief-beleefd: „Ja, maar het is niet een écht paard. Het is een speelgoed- paard." „O, nou begrijp ik het!" Joseph barstte in lachen uit, maar hield zich snel in om voor zijn kinderen geen mal figuur te slaan. „Kijk nu eens wat een grappenma ker vader is", riep Susan, in de han den klappend. Onmiddellijk brachten de kinderen een lachje tevoorschijn. „Dat is afschuwelijk!" dacht Jo seph bij zichzelf. „Ik lijk wel hele maal geen vat op ze te krijgen." Hij begon in zijn zak te tasten. „Hier heb je een mooie glimmende penny voor je beiden", zei hij, zich naar hen toe buigende en een krulletje draaiend in Christoffels haar. „Dank u wel, lieve vader, vlug, liefjes!" riep Susan. „Wel, wel, heb je ooit zulke verwende jongens ge zien?" „Dank u, vader", dankte het paar eenstemmig. Joseph vroeg zich af wat Chris ervan dacht, of hij wel wist dat hij later ook zeeman zou worden. Och, per slot waren het nog kleine kinderen. Hij geeuwde en greep weer naar zijn krant, die hij van A tot Z had uitgelezen. „Nu maar weer naar de keuken, jongens, dan hinde ren jullie je vader niet met spelen", commandeerde Susan. Joseph deed geen poging meer hen bij zich te houden. Hij zag hoe hap pig zij er op waren om weg te glip pen. Zou hij een eindje gaan wande len? Waarom? Hij kon toch nergens heen. (Wordt vervolgd) NEW YORK West-Duitsland, dat op 25 augustus zal beginnen met regel matige uitzending van kleurentelevisie, schijnt de Europese wedstrijd om de kleur op de beeldbuis te hebben ge wonnen. Tot nu toe was de kleurente levisie nog bijna geheel een Ameri kaanse aangelegenheid. In Azië heeft Japan het Amerikaanse voorbeeld snel gevolgd. Japan plukt nu reeds de vruchten van de opgedane ervaringen met kleu rentelevisie. In de eerste zeven maan den van 1966 werden 86.000 toestellen voor kleurentelevisie naar de Ver enigde Staten uitgevoerd. Dit jaar hoopt 3472. Nieuws over een collega-ruimtevorser?! DfULr waren piloot Storm en de zijnen als de kippen bij. Aandachtig luisterend stonden zij om de auto, waarin de professor de radio nog wat harder draaide. Vrijwel iedereen op Aarde wist van de geheimzinnige ruimte verkenningsvlucht van de OS108, doch alleen de insi ders kenden het doel van Peter Briggs' reis. En nu bleek de moedige „solitair" al vlak bfl huis te zijn, want de radarposten van Lunapolis zowel als Tarmac hadden zijn toestel op slechts enkele honderdduizenden kilometers gesignaleerd. Het vreemde was echter, dat Briggs geen contact met de thuishaven opnam. Keer op keer riep men de OS108 op, doch het antwoord bleef uit. Misschien was het maar goed, dat men op Aarde niet kon zien, hoe de eenzame ruimtepionier er in deze laatste ogenblikken voor de landing uitzag. Briggs ogen lagen diep weggezonken in hun kassen en hij zat bijna bewegingloos achter het instrumentenbord. Op Tarmac heerste een gespannen sfeer. De onzekerheid over de toestand waarin Briggs verkeerde zette iedereen aan het gissen 31. Rechter Tie maakt een buiging voor de abdis. „Mag ik u naar uw plaats leiden, eerwaarde?" Ze gaan aan de ronde eettafel zitten, de abdis aan de rechterhand van Rechter Tie, de Eerste Dame aan zijn linker. De tweede en derde dame zitten tegenover hen. Als ze van het voorgerecht, een schotel van gezouten groenten en verse vruchten hebben geproefd, zegt de rechter opeens: „Ik vind het toch gevaarlijk dat u al leen met een dienstbode in die verlaten tempel op de afgelegen heuvel woont, eerwaarde. In het ontruimde deel houdt zich 's nachts allerlei gespuis op. Gister avond is daar zelfs een moord gepleegd". De abdis kijkt op. „Vreselijk", roept ze uit. „Er is bloed ver- goten voor het altaar! Gelukkig heb ik het heilige beeld van de Heer Boeddha verleden jaar al naar de rech tervleugel overgebracht. Stelt u voor dat het beeld daar nog gestaan had als..." „Ja, ja", zegt Rechter Tie, die als overtuigd Confucianist weinig sympathie voor het Boeddhisme heeft. „Maar ik denk eigenlijk meer aan uw eigen veiligheid, eerwaarde". De abdis haalt haar schouders op. „Leven en dood zijn in de hand des He ren", zegt ze vroom. „Bovendien heb ik de deur tussen het ontruimde deel en de vertrekken die ik bewoon, la ten verzegelen en ik heb een hoge scheidingsmuur dwars door de tempeltuin laten bouwen. Ik bemerk niets van wat er aan de andere kant gebeurt". AMSTERDAM In Brussel zijn be sprekingen gehouden tussen vertegen woordigers van de Nederlandse, Belgi sche en Franse organisaties van toneel kunstenaars. Hoofonderwerp bij deze bij eenkomst vormde de uitwisseling van televisieprogramma's tussen de drie lan den. Bij naar het buitenland te relayeren uitzendingen ontvangt de regisseur, in tegenstelling tot de auteur en mede werkende acteurs, in Nederland en Bel gië nog geen vergoeding. In Frankrijk en een groot aantal andere Europese landen is dit al wel het geval. Besloten is dat bij de nationale omroeporganisa ties met kracht zal worden aangedron gen te komen tot bilaterale regelin gen, zowel tussen Nederland en België als tussen België en Frankrijk wat be treft de relayering van televisieprogram ma's. Voorts heeft de Waalse Fédération du Spectacle de Nederlandse en Franse toneelkunstenaars ingelicht over de ac tie die zij met steun van het Vlaamse Spectakelverbond wil ondernemen te gen de Belgische Radio en Televisie, wanneer deze zijn eisen inzake ar beidsvoorwaarden bij radio en televi sie niet voor 15 april a.s. zou hebben in- gewillig. De situatie waarin de Belgi sche televisiemedewerkers zijn komen te verkeren, vertoont veel overeenkomst met die, op grond waarvan de Neder landse acteurs en regisseurs in het be gin van dit jaar hun medewerking aan televisieprogramma's staakten. De bij eenkomst in Brussel, die het begin vormde van een in de toekomst perio diek plaatshebbend overleg tussen de to neelkunstenaarsorganisaties uit de drie landen, werd voortgezeten door de se cretaris-generaal van de Fédértion In ternational des Acteurs, de Frnsman Pierre Chesnais. De Poolse pantomimegroep „Gest" zal in de volgende week optreden in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Gro ningen en Wageningen, in welke laat ste plaats het gezelschap op 17 april om acht uur 's avonds het Studenten Toneel Festival (Stutofes) in de schouwburg Junushof zal openen. In 1964 won „Gest" op het First World Festival of Student Theaters in Nancy de tweede prijs, maakte reizen naar Finland, Rusland en Oost-Duits- land en werd het programma in Lodz (Polen) bekroond als belangwekkende speelprestatie. In 1965 won de groep met een nieuw programma „Hun Ge zichten" in Turkije op het internatio nale culturele studententoneelfestival de eerste prijs in de afdeling pantomi me. Met hun laatste programma „Waar", waarmee zij ook in Neder land zullen optreden, namen zij in 1966 deel aan het studententoneelfestival in Finland, en kregen daar de prijs voor het interessantste stuk van het jaar 1966 en bovendien de prijs van het Poolse ministerie van Cultuur. De tournee, die „Gest" nu in Neder land gaat maken op doorreis naar festivals in Luik en Nancy is moge lijk gemaakt door een subsidie van het Poolse ministerie van Cultuur. Tijdens het International Festival of Student Theaters in Zagreb in 1966 won de ASTU de prijs voor de meest avant-gardistische produktie. Hiermee werd via de Poolse ambassade de ba sis gelegd voor de uitwisseling Polen (Wrocklaw) - Nederland (Utrecht). De voorstellingen in Nederland staan onder auspiciën van de Stichting Nederlands Studenten Toneel (SNST). Op woens dag 12 april vindt in het gebouw K. en W. te Utrecht de landelijke première plaats, waarna voorstellingen in Rot terdam, „De Lantaren" (dondredag 13 april), Amsterdam, Sigma-centrum (vrijdag 14 en zaterdag 15 april) en Groningen, Stadsschouwburg (zondag 16 april) volgen. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Tubbergen (toezeg.): B. J. Bannink te Boornbergum. Bedankt voor Loon op Zand (toez.): S. de Jong te Houten (U.); voor Reeu- wijk en voor Wezep: B. A. van Donkers- goed te St.-Philipsland. GEREF. GEMEENTEN: Bedankt: voor Tricht: G. Schipaan- boord te Apeldoorn. EVANG. LUTHERSE GEM.: Beroepen: te Apeldoorn: G. W. van Dunnewold te Doetinchem-Doesburg. men een miljoen van deze apparaten te maken in Japan Deze herfst zal ook Engeland begin nen met kleur via het tweede kanaal van de BBC. Frankrijk zal in septem ber beginnen, maar er zijn nog geen kleurentoestellen te koop. In Italië zijn nog parlementsdebatten en wetten nodig voordat men tot kleur kan overgaan. Er is nog geen streef datum. Ingewijden spreken van nog minstens drie jaar. In het parlement is naar voren gebracht, dat er dringender zaken zijn op economisch gebied dan kleurentelevisie. Het blad „Electronic Age" van de Radio Corporation of America heeft echter berekend dat er rond 1970 al wel 20 landen zullen zijn met regelma tige kleurenprogramma's. In Canada is men in 1966 al begonnen met eigen programma's, nadat men er al enige tijd de Amerikaanse programma's kon opvangen. „Electronic Age" geeft het volgende overzicht van het begin van regelma tige uitzendingen in kleur: herfst '67: West-Duitsland, Engeland, Frankrijk, Monaco, Sovjet-Unie, Mexico. Mogelijk nog in 1967: Libanon, Nederland, Span je. In 1968-'69: Brazilië, Formosa, Po len, Zweden, Joegoslavië. Omstreeks 1970: België, Tsjechoslowakije, Honga rije, Noorwegen, Zwitserland. Een groot deel van het voorbereiden de werk houdt verband met het besluit over het te kiezen systeem. Het Ame rikaanse systeem is door Japan, Cana da en Formosa overgenomen, maar Frankrijk en West-Duitsland hebben eigen systemen ontwikkeld. Volgens „Electronic Age" zullen de Europese landen die aan de vooravond van hun eigen kleurentelevisie staan, het Amerikaanse systeem niet gebrui ken. In Eindhoven, aldus het blad, pro duceert Philips reeds kleurenbeeldbui zen van 2 5inch (63,5 cm) die overeen stemmen met die welke nu in de Ver enigde Staten in gebruik zijn. Totdat Europa zelf een markt hiervoor creëert, wil Philips de beeldbuizen naar de Ver enigde Staten of naar Canada expor teren. In de Verenigde Staten zijn ongeveer tien miljoen toestellen voor kleurentele visie in gebruik. In Canda schat men de markt voor de komende vijf jaar op 1,3 miljoen toestellen. Robert W. Sarnoff, directeur-gene raal van RCA heeft de afzet van toe stellen voor kleurentelevisie in Enge land en West-Europa voor 1968 op 300.000 geschat, gevolgd door een mil joen in 1968, bijna twee miljoen in 1972 en een jaaromzet van bijna 3,5 miljoen in 1975. NEW YORK —De in Rusland gebo ren, wereldberoemde violist Mischa Elman is woensdag op 76-Jarige leef tijd tengevolge van een hartaanval overleden. Elman, die meer concerten heeft ge geven dan enige andere musicus, be gon zijn lange loopbaan op zijn vijfde jaar in Rusland en trad op zijn twaalf de in Berlijn voor het eerst in het open baar op. Twee jaar later als jongen van 14 jaar, speelde hij op Buckingham Pa lace voor koning Edward en koningin Alexandra. Na in 1908 zijn debuut in Amerika te hebben gemaakt, werd hij in 1923 Amerikaans staatsburger. De violist, die op 20 januari 1891 in Stannoje in de Oekraine werd geboren, speelde het liefst Tsjaikofsky. Er waren critici die zijn benadering van Bach en Mozart te sentimenteel vonden. In 1925 trouwde Elman met Frances Katten uit San Francisco. Hij had twee kinderen en twee kleinkinderen. DEN HAAG De première van „Een huwelijk onder Lodewijk XV", die gisteravond in de Koninklijke Schouw burg te Den Haag zou worden gegeven, kon wegens organisatorische omstandig heden geen doorgang vinden. Als protest tegen het niet doorgaan van de Haagse première van het stuk hebben de heren F. P. J. Vaaen, direc teur van de „Nieuwe Comedie/Toneel- groep Arena" en Bert Dijkstra, regis seur-auteur-dramaturg bij dezelfde to neelgroep, aan het bestuur van de „Stichting Nieuw Jeugdtoneel" hun ont slag aangeboden. Beide heren zijn het niet eens met het besluit van de artistieke leiding van het gezelschap om af te zien van verdere voorstellingen van „Een huwe lijk onder Lodewijk XV", dat reeds eni ge malen in Friesland ten tonele werd gebracht en waarvan eergisteren nog een besloten voorstelling voor het Haags Jeugdimpressariaat werd gegeven. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspar tij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Licht orkest. 18.55 Ge sproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sitar: radiotijdschrift voor gita risten. IKOR: 19.30 Mens en Bijbel: Bijbelgesprek. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiophilharmonisch Orkest en solist: klass. en mod. muz. In de pauze: plm. 21.15 Kunstkroniek. 21.45 Stereo: Piano recital: mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Licht platenprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: progr. voor twintigers. 19.00 Nws. en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Ste reo: klass. orgelconcert (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Stereo: Licht gevarieerd platenprogr. 20.10 De fami lie Leenhouts, vervolg hoorspel. 20.35 Samen uit - Samen thuis: Steravond- progr. 22.00 Zigeunerorkest (gr.). 22.15 Zelf leren Bijbellezen, lezing. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Orgel concert (opn.): klass. en mod. muz. 23.15 Weerwoord: een kroniek van kunst en stijl van leven. 23.45 Het Westeuro- pees volleybalkampioenschap. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 De Verrekijker, internationaal jeugd journaal. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Westeuropese kampioenschappen volleybal. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.50 Het Zuiden, TV-speL 22.30 Kunstgre pen. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-23.25 Westeuropese kampioenschappen vol leybal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. KRO: 20.05 BiU Dana Show. 20.30 Gamma: vorderingen in de wetenschappen. 20.45 De Wally-Show. 21.25 Brandpunt-Europa. STER: 22.10 Reclame. NTS: 22.15 Journaal. KRO/ RKK: 22.30-23.00 Verklaar U nader: ge sprekken over het geloof. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz. (7.30-7.35 v.d. voorpag.). VPRO: 7.55 De ze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr. muz. 9.00 Stereo: Mod. kamermuz. (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Klavecimbelre cital (gr.).: oude muz. 10.00 Schoolrad. 10.20 Li. gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Stereo: Opera- muz. (gr.). 12.00 Stereo: Li. ork. 12.15 Draaiorgelmuziek (gr.). 12.25 Beursber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 O verheids voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Harprecital: klass. en mod. muz. 14.00 Inl. tot muz- begrip: muz. lezing. 14.15 Bij de tijd en bij de thee, gev. pr. VPRO: 15.30 Thuis, pr. voor thuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02, Stereo: Omroepork. en sol.: klass. ope- ramuz. 16.45 Pianorecital: klass. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muz. aanwin sten. 17.45 Act. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Li. gr muz. en praatje. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Li. gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40 Stereo: Londens Symphonie ork. (gr.), mod. muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Li. muz. (opn.) 12.27 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws 1240 Act. 12.50 Platennws 13.00 Zingening: liedjespr. (herh.). 14.00 Muz. kent geen grenzen: li. gev. muz.pr.: 14.30 Studentenork. uit Groningen (opn.).: mod. muz. 15.00 Piz zicato: gev. pr..vol muz. en wetenwaar— digheden. 17.00 Coda: muz.pr. voor tie ners en twens. HILVERSUM Hl AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vro lijk platenpr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeids- vit. (gr.) (11.00-11.02 Nws.). VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 Gev. platenpr. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x TOP 10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Li. muz.pr. 16.00 Nws. 16.02 Li. muz.pr. 16.30 Li. platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05- 18.00 Pop-Party. DONDERDAG 6 APRIL 1967. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Die Ro mantische Strasze, film. 11.35 Actuali teiten en muz. 12.00-13.30 Actualiteiten. 16.40 Nws. 16.45-18.00 Kinderprogram ma. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 Docu mentaire. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Ac tualiteiten. 19.21 Filmreportage. 19.59 Progr.-overz. WDR: Nws. uit Nord- rhein-Westfalen. 18.10 Weeroverz. 18.12 Koorpraatje. 18.25 Hier und Heute (I.). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu te (II.). 19.10 Intercontinental-Express, TV-film. 19.40 Reisreportage). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Der Mann a us dem Bootshaus, TV-spel. 21.30 Literarische Zentren, film. 22.15 Journaal, weerbericht en commentaar. DUITSLAND H. 18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Actua liteiten en muz. 18.55 Klein TV-spel. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Amus.progr. 21.00 Discussie. 21.30 Nws., weerbericht en thema van de dag. 22.00 Filmforum. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUII lllllllllllllllllllltll lllllllllllllllltlllUIIII 30. Dat de Chinese jonk lang zo comfortabel niet was als 't grote stoomschip had Tekko al gauw in de gaten. Van een luxe hut bestaande uit zitkamer, slaapkamer en badkamer was hier geen sprake. Eén vertrek voor hen samen, afgeschut met schermen en gordijnen, was alles wat de Prins Tekko kon aanbieden. Weliswaar was 't op Oosterse wijze zo gezellig mogelijk gemaakt maar 't kon toch niet halen bij alle gemakken en luxe waaraan Tekko de laatste tijd al gewend was geraakt. Hij lag op zijn rustbank, zat op zijn rustbank en at zelfs op zijn rustbank. Het eten viel ook al niet mee. Wel was alles smakelijk toebereid maar een vork bij voorbeeld was er op 't hele schip niet te vinden zodat onze vriend zich met twee stokjes moest behelpen wat voor een beginneling heus niet meevalt. Alle verande ring was dus geen verbetering, vooral ook niet omdat er bijna geen wind was en zij dus haast niet opschoten, 's Nachts ging de wind geheel liggen en 't was maar goed dat Tekko rustig lag te slapen anders was hij be slist uit zijn humeur geraakt. Nu droomde hij echter nog ongestoord van schone Chinese tuinen met kleurige bloemen en grillige bomen en heesters. HET 15 NIET GEMAKKEL'JK Z'N VER JAARDAG TE VERGETEN. AMSTERDAM Veel activiteit toonde de Amsterdamse effectenbeurs ook gisteren niet. De koersen van de internationale fondsen bleven daardoor binnen zeer nauwe grenzen. Alleen Olies konden iets aantrekken (p 0,50). Voor AKU werd 1 minder betaald. Voor Philips en Unilever maakt het niets meer uit op welke dag men tot aan- of verkoop overgaat; de koersen blijven in het zicht van de jaarversla gen buitengewoon stabiel. In de scheepvaarthoek brokkelden de koer sen over het algemeen af. De aandelen KLM werden 2 duurder. De obligatiemarkt toonde eveneens weinig mutaties, ofschoon de koersen tijdens de beurs, hier en daar een fractie opliepen. Hier is het wachten op de regeringsverklaring en het be roep, dat de overheid zich voorstelt op de kapitaalmarkt te doen. Op de lokale markt waren het voornamelijk de dividendaankondigingen, die tot aanmerkelijke koersschomme lingen aanleiding gaven. Zo werd het voorstel van Albert Heijn om 18 pet. te geven, waarvan 10 pet. in aandelen, beloond met een stijging tot 900 (p. 20). Eenzelfde percentage leidde echter bij Fokker zonder een stockdividend tot een achteruitgang van 20 punten tot 375. Van Reeuwijk beloonde het dividend met een stuging van 13 punten. De voortdurende vraag bij de Machinefabriek Breda werd op een 8 punten hogere koers bevredigd. Ook de Walvisvaart blijft gevraagd. Dit fonds kwam uiteindelijk op een record van 312 (pil). Hollandse Sociëteit was eveneens 11 punten beter. Blaauwhoed 8. Naast een daling van 10 punten voor Utermöhlen stonden nog verliezen van 5 tot 8 punten voor Van der Grinten, Wernink, Naarden en Vredestein. EINDHOVEN Het afgelopen Jaar is voor Phlips minder gunstig ge weest Vooral het vierde kwartaal is bijzonder tegengevallen. Tegenover een verdere omzetstijging van 7 pet. tot in totaal f 8.07 miljard kwam uit eindelijk een daling van de netto winst te staan van f 399 miljoen op f 347 miljoen waaruit aandeelhouders een dividend zullen ontvangen van 16 pet. Daarvan is reeds 6 pet. als interim uitgekeerd. Deze terugslag kwam voor namelijk door de vertraging in de groei in Engeland, Duitsland en Neder land en trad op in de sector duurzame consumptiegoederen. Van de hoofdindustriegroepen ver toonde echter alleen die van radio-, grammofoon- en televisie-apparaten een omzetdaling (van één procent) t.o.v. 1965. De overige negen groepen boekten alle weer hogere omzetten; met 25 pet. voor de röntgen- en medi sche apparaten als nummer één en de elektro-akoestiek met 22 pet. als num mer twee. Maar doordat de sector van de ra dio grammofoon-, en televisieapparaten nog altijd de belangrijkste is, legde de hier opgetreden terugslag bijzonder veel gewicht in de schaal. Ongeveer 73 pet. van de omzet werd gereali seerd in Europa en 16 pet. in landen van het Westelijk Halfrond. In een fase van dalende vraag staat de produktiepolitiek steeds op de voor grond bij het bedrijfsbeheer. Ook bij Philips. In 1965 had men hier en daar een wat grotere voorraad aanvaard, maar naarmate 1966 verder verstreek, werden aanpassingen als werktijdver korting noodzakelijk. Daarbij komt dat een dergelijke ingreep de normale uit grotere efficiency voortvloeiende pro- duktiviteit begunstigt, hetgeen weer een pluspunt was voor de bedrijfsuitkom- sten. Zo boekte het concern in 1966 een verbetering van de produktiviteit van 3,7 pet. Maar daar de andere facto ren als prijsstijgingen van grondstof fen, prijsdalingen van de eindproduk- ten en loonsverhogingen in totaal een nadelige invloed van 5 pet. van de omzet uitoefenen daalde het bedrijfs resultaat met 1,3 pet Belangrijk is voorts nog dat een pro- duktiestijging van 6 pet kon worden behaald met 3 pet. minder aan men sen. Dank zij bovengenoemde politiek bleven de voorraden op ca. 38 pet. van de concernomzet. De gemiddelde krediettermijn steeg echter van 2.7 tot 2,9 maanden, grotendeels door de ge wijzigde marktverhouding. AMSTERDAM Voornamelijk dank zij de lijnvaart en In mindere mate door de hogere inkomsten uit ge kweekte rente heeft de Stoomvaart Mij. Nederland over 1966 een beter resul taat geboekt dan in het voorgaande jaar. Op grond daarvan wordt het di vidend verhoogd van 8Vi tot 9 procent. Voor dit jaar is de directie niet on verdeeld optimistisch. De tekenen wij zen op een toeneming van de concur rentie. Gezien de situatie op de open markt moet worden verwacht dat de resultaten van de dochteronderneming Reederij Amsterdam minder gunstig zullen zijn. Hier staat tegenover dat enkele andere dochterondernemingen wellicht meer tot de winst zullen gaan bijdragen dan tot dusver het geval was. Over 1966 12% in contanten tegen 12%% over 1965. Het in de loop van 1965 geëmitteerde nieuwe kapitaal deelt ditmaal volledig mee. De jaarvergade ring is op 30 mei. SIMON DE WIT Dividendverhoging over 1966 tot 12 (v.j. 10) procent. De jaarvergadering is op 11 mei. HOTEL DE L'EUROPE Onveranderd 8% dividend over 1966. AMSTERDAM, 5 april Londen 10.11%—10.12%; New York 3.61A— 3.61 AMontreal 3.33%—3.33%; Parijs 73.01%—73.06$: Brussel 7.26%—7.27%; Frankfort 90.9390.98; Stockholm 70.10%—70.15}; Zürich 83.42-83.47$: Milaan 57.86$57.91$; Kopenhagen 52.32—52.37; Oslo 50.54$—50.59$; We nen 13.9813.99; Lissabon 12.61 12.62$.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2