Fotografen van beroep Maanomzwervingen van een ruimteschip Studio-kijken in Hollywood De duurste foto's van de wereld OP BEZOEK BIJ DE FAMILIE LUNAR ORBITER OPERATIE MAAN Vliegtuigen gaan straks minder lawaai maken LAGERE BMC-MINI Vlotte sprekers Op de grond APPARATUUR VERGT ZEER KOSTBARE INVESTERING Hc Fabrikanten beloven publiek: SEATTLE. Het huis van de familie Lunar Orbiter is een lelijk, rechtlijnig labo ratorium, dat van buiten op een pakhuis lijkt. Het is zo onopvallend als 't maar zijn kan. Op Highway nummer 99, die er rake lings langs loopt, beweegf zich het drukke verkeer tussen Downtown Seattle en Ta- coma. De Elliot Baai, die zich fors in de waterrijke staat Washington heeft ge wrikt, vormt in wezen de grens met de Stille Oceaan. Van de gezinsleden, acht in getal, zijn er drie de ruimte ingestuurd. Dit jaar zullen er nóg twee volgen. De overigen zullen de maan nooit zien, omdat ze voor werk op deze planeet zijn voorbestemd, voor proef nemingen eigenlijk, die pas in de zeven tiger jaren hun vruchten zullen afwerpen. Het beroep van alle Lunar Orbi- ters is fotograaf. Ze zijn echter zo ge specialiseerd, dat ze hun gewicht in goud dubbel en dwars waard zijn. In hun op de gram af 385 kilo een derde hiervan wordt ingenomen door camera-apparatuur is zo'n 100 miljoen gulden geïnvesteerd. Het komt er allemaal te zijner tijd uit, maar als kapitaal is deze enorme som renteloos. Meer dan duizend witgejaste en vaak hoog gesalarieerde mannen verzorgen en koesteren de Lunar Orbiters ais hun eigen kinderen. Het zijn werknemers van Boeing, die als de grootste vlieg tuigfabriek van de wereld geldt, doch tegelijkertijd enorme opdrachten uit voert voor het Amerikaanse bureau voor ruimtevaart NASA. Om precies te zijn: alleen het vorig jaar werd aan raketten en ruimteschepen voor zo'n 2,5 miljard gulden omgezet. Een stem, zo'n typisch Amerikaase stem duidelijk, sympathiek, maar lerend: „U bevindt zich nu voor de kamer, waarin Lunar Orbiter IV voor zijn vlucht naar de maan wordt gereed ge maakt. De ingenieurs, die u achter het glas ziet, dragen speciale kleding en mogen niet roken. Hun werkruimte is stofvrij. Dit kon pas na een lange se rie proefnemingen worden bereikt, om dat elk tochtje, zelfs dat wat bij het openen van een deur ontstaat, moest worden voorkomen". Je hangt wat tegen het dubbele raam en je probeert je te realiseren wat daarbinnen zich precies afspeelt. Het valt tegen, of in ieder geval niet mee. Niemand, ook de expert niet, kan zien dat het ventilator-achtige geval nu be slist 100 miljoen gulden moet kosten. Degene, die het tegendeel beweert, weet niet wat 100 miljoen gulden is. De kunstmaan, de satelliet, meet nog geen twee meter in het vierkant. Zijn blauwgroene „jasje" en de witte „knopen" zijn van een titaanlegering, die de wrijvingshitte kan doorstaan, die bij een snelheid van 40.000 kilome ter per uur optreedt. Als leek kijk je met grote bewonde ring naar de laboranten, die met de precisie van een chirurg aan dit vier de lid van de familie Lunar Orbiter dokteren. Het zijn experts, die het ge duld kunnen opbrengen één schroefje of één moertje dagenlang te testen. Ze werken in een hecht teamverband. Ze zijn er zich steeds weer van bewust, dat een enkele onoplettendheid er oor zaak van kan zijn, dat er, in de figuur lijke betekenis van het woord, een ka pitaal van 100 miljoen gulden naar de maan gaat. De stem: „We zijn meer dan enthou siast over de reeds bekende prestaties van Lunar Orbiter I en II. De eerste missie resulteerde ln 214 haarscherpe maanfoto's; de tweede missie bracht zelfs 240 platen op. Nog enkele feiten en cijfers, heren: alle Lunar Orbiters iftemen 29 kilometer film op hun maan tocht mee. Voor het terugseinen van de foto's, dat een maand in beslag kan nemen, wordt op aarde bijna 250 kilo meter film gebruikt". Zo, zo, denk je dan: een produktie van 200-250 foto's per familielid. Een kostprijs van 400.000 tot 500.000 per plaat dus 't lijkt wel niks! De excursie gaat verder. De goed van de tongriem gesneden commenta toren wisselden elkaar voortdurend af. Het gaat tenslotte op z'n Amerikaans. En uit Amerika stamt de superspecia lisatie. Aan reusachtige wanden hangen fo to's, die door twee Lunar Orbiters zijn gemaakt. Het zijn vergrotingen van micronegatieven, die het maanland schap in een ijzige verstilling tonen. Er bevinden zich niet alleen van bo ven, maar ook van opzij genomen pla ten bij. Een indrukwekkend en tege lijkertijd een normaal landschappelijk gezicht. Het is of je aan de voet van de Karavanken rijdt en het bergmassief langs je heen ziet glijden. De stem spreekt over kraters als Copernicus en Eratosthenes alsof ze reeds gemeengoed zijn. Je vangt na men op als die van Reinhold, Gay- Lu ssac, Tobias Meyer en Lansberg. „In feite", zo klinkt het in je oren, „ziet u hier het grondmateriaal van de maanatlas, die zal worden samen gesteld. Een fantastisch stuk luchtkar- tering van een andere planeet. Alleen de Lunar Orbiter I kwam met 10.000 vierkante kilometer aan close-ups te rug en met 1.000.000 vierkante kilome ter aan op grote afstand genomen fo to's". Als je dan ook nog wordt verteld, dat de peervormige maan vier keer zo klein is als de aarde, ga je in de stel ling geloven, dat het inderdaad moge lijk is met vijf gezinsleden van de fa milie Lunar Orbiter de hele verken ningstaak te verrichten. Dat het ook om kleine cijfers gaat, merk je als je de stem hoort zeggen: „Het gaat ons niet alleen om de gro te lijnen, mijne heren, maar ook om de details. Ofschoon de maan 400.000 kilometer van onze planeet verwijderd is, moeten we met behulp van deze platen landingsplaatsen voor astronau ten kunnen vaststellen, die minimaal 7 vierkante meter groot zijn. Slechts deze ruimte heeft de eerste cabine no dig, die zonder één schok of stoot op de maan zal neerdalen". De grote zowel als de kleine cijfers spreken de buitenstaander als een be nauwenis aan. De computer-rekenkun- de van het ogenblik is voor geen mens meer te bevatten. De technische brei- \oe de Lunar Orbiter in een baan om de maan wordt gebracht, laat deze tekening duidelijk zien. Als de satelliet zich heeft losgemaakt van de Atlas-Agenaraket, gaat hij even op eigen stuwkracht verder (1). Het doel hiervan is een koerscorrectie aan te kunnen brengen. De raket van de Lunar Orbiter ontbrandt opnieuw als hij zich gereed maakt voor een wijde elliptische baan om de maan (2). Hij blijft daar lang genoeg om de nodige foto's op afstand te maken (3) en om de technici op aarde in de gelegenheid te stellen de koerswijzigingen voor zijn uiteindelijke be stemming te berekenen. De tweede en laatste baan (4) voert tot 45 kilometer van het maanoppervlak (5). Hier worden de scherpe en gedetailleerde foto's gemaakt, die nodig zijn om een geschikte landingsplaats voor een bemand ruimtevaartuig aan te wijzen. Nadat de füm van de Lunar Orbiter is uitgeput, blijft hij op de „binnen baan" rond de maan zweven. Hij zendt dan weliswaar geen foto's meer, doch voor waarnemers op aarde behoudt hij toch zijn nut. Zolang zijn door de zon gevoede energiebron in stand blijft, kan hij bruikbare informatie geven over onderwerpen als meteoorstof en zwaartekracht. nen kunnen kennelijk niet meer falen. Wie nog wel kunnen struikelen, zijn de lieden, die deze techische breinen heb- be samengesteld. Je wordt verder geleid. Je staat nu voor een lid van de familie Lunar Or biter, dat voor proefnemingen op de grond wordt gebruikt. Je kijkt in de camera-ogen, zonder ook maar enig verschil te ontdekken met de lens van je eigen fototoestel. De door Kodak gewrochte apparatuur is trouwens ook niet veel groter. De stem: „Vergelijkingen zijn vaak onthullend, heren. Denkt eens aan uw eigen camera; u hebt allen wel eens geprobeerd een beeld op grote afstand te vangen. Hoe moeilijk is dit niet; hoe slecht zijn vaak de resultaten. De Lunar Orbiters staan voor niets. Ook als de platen op een afstand van hon derden kilimeters worden gemaakt, zijn er nog talrijke interessante details op te ontdekken. De close-ups, die u zo juist hebt gezien, zijn minimaal 45 ki lometer van de lens verwijderd ge weest". Er is een wereldwijde organisatie opgezet om de familie Lunar Orbiter de noodzakelijke levensruimte te ge- ven. Op de ruimtevaartbasis Cape Kennedy wordt met krachtige en pe perdure raketten de lancering verricht. In Goldstone Californië), in Woomera (Australië) en in Madua (Spanje) zijn observatiestations gebouwd, waarin de teruggeseinde informatie over de maan wordt uitgezift en uitgekamd. De stem: „De eerste missie van een Lunar Orbiter is het maken van close- ups om een geschikte landingsplaats voor astronauten te vinden, terwijl de tweede missie op het fotograferen slaat van het hele, zichtbare maan oppervlak. Er is echter nog een derde missie. Zij duurt voort zolang de krachtbron in stand blijft, die door zonne-energie wordt gevoed. Het gaat hierbij om algemene gegevens, die het wezen van de maan betreffen, en waar over we niet genoeg weten kunnen". Je vraagt nog hoe lang de levens duur van een Lunar Orbiter is. „Oneindig", zegt de stem. „Hier op aarde wordt er ongeveer een jaar aan gebouwd, en het vergt slechts zes da gen om de satelliet in een baan om de maan te brengen. In het luchtledige daar blijft hij eeuwig zweven, ook als elk contact met zijn opdrachtge vers verbroken is". Het is duidelijk: de als Amerikaan se toeristen fotograferende kunstma nen zijn een langer leven beschoren dan u of ik. Lang leve de familie Lunar Orbiter! De BMC-Mini kan nog lager. Een En gelse Morris-dealer, Stewart Arden, een van de grootste in 't land, heeft in alle exclusiviteit de Mini Sprint uitge bracht. Het gaat hier om een gewone Morris Cooper S, die eerst gedeeltelijk gedemonteerd wordt. Dan wordt tussen het dak en de vloer 7,6 centimeter weg gesneden. Het resultaat is een betere stroomlijn, een kleiner frontaal opper vlak en een tien procent hoger prestatie vermogen. Een speciale GT-versie is nog 3,2 centimeter lager. De voorspat borden hebben eenandere vorm en er zijn rechthoekige koplampen in gemon teerd. Het Rangers, Surveyors en Lu- nar Orbiters probeert het Amerikaanse bureau voor ruimte vaart NASA de maan te verove ren. De operatie is in volle gang. Al in het begin van de zestiger jaren werden de strategen open gesteld en de miljarden gereser veerd, die in het begin van de zeventiger jaren de eerste mens op een andere planeet moeten brengen. Operatie Maan heeft, voor de Amerikanen althans, drie fasen. Deze staan alle i» het teken van de fotografische verkenning. Niets zal aan het toeval worden overge laten. Een complete en zeer uit voerige maanatlas is in voorbe reiding om uit de mogelijke lan dingsplaatsen de beste te kunnen kiezen. De fase Ranger is thans afge sloten. Deze satelliet, die de eerste close-ups van het maanoppervlak naar Cape Kennedy zond, was het medium, waarmee onderzoekingen werden verricht ten behoeve van de lancerings-, de besturings- en en nhvigatietechniek. De Rangers waren harakiriplegers. Toen ze hun werk hadden gedaan, sloegen ze te pletter in de kraters, die de maan lijken te bedekken. De tweede fase, waarin de Sur veyor wordt gebruikt, is nog niet helemaal beëindigd. Wel kon zij aanzienlijk worden ingekort de nummers 8, 9 en 10 werden on langs van het serielijstje ge schrapt omdat de resultaten van de nummers 1 en 2 alle ver wachtingen hadden overtroffen. De Surveyor, waarvan er nog vijf de ruimte in zullen gaan, maakt een zogenaamde zachte lan ding op de maan. Hij zendt daar na een stortvloed van gegevens naar de aarde, die van groot we tenschappelijk belang zijn voor het steeds dieper gaande onder zoek. Pas als z'n energiebron is uitgeput, wordt hem het zwijgen opgelegd. Er is dan geen contact meer met de wereld, die hem heeft uitgestuurd. In de derde fase, die half in de tweede fase geschoven is, maakt de Lunar Orbiter furore. Dit ruim teschip wordt in een lage baan gebracht om de oppervlakte van de enige natuurlijke satelliet van de aarde te filmen. Het vorig jaar zijn er twee, dit jaar is er al één gelanceerd. Het ligt in de bedoe ling er vóór 1 januari 1968 nog twee teHaten volgen. Hoewel nummer 1 de technici op de grond gedeeltelijk in de steek liet een van de camera ogen werkte niet helemaal per fect waren de astronomen over de resultaten in extase. Er werd zelfs beweerd, dat men in één week meer geleerd had over de maan dan in de voorafgaande hal ve eeuw het geval was geweest. De Lunar Orbiter kan de ver kenner aller verkenners worden genoemd. De foto's, die hij maakt kunnen zodanig worden uitver groot dat het mogelijk i« met gro te nauwkeurigheid een plaats aan te wijzen, die zonder risico's is voor het landen van een bemand ruimtevaartuig. Met Operatie Maan van het Amerikaanse bureau voor ruimte vaart NASA is het overigens niet steeds van een leien dakje ge gaan. De tegenslag was er ook, zelfs zo'n tegenslag dat de lan ding van de eerste Amerikaan se astronauten op een andere pla neet waarschijnlijk twee jaar la ter plaats zal vinden, dan oor spronkelijk was gepland. ,JIet wordt niet 1969 of 1970", Foto boven: De Lunar Orbiter in zweef stand. Foto onder: Een maanlandschap, gezien door camera- ogen van een fotograferende satelliet. zei een verslagen functionaris van Cape Kennedy, toen hij twee maanden geleden vernam, dat Gris8om, White en Chaffee levend in hun cabine waren verbrand tij dens een proefneming op de grond, „maar 1971 of 1972. Er moet gezocht worden naar nieuwe materialen en gasmengsels en daar gaat heel wat tijd mee heen". De kans zit er daardoor in dat niet de Amerikanen, maar de Rus sen als eersten de maan bereiken, van wetenschappelijk belang is dit niet. De magische tijdslimiet, die was gesteld, en die, naar ver moed wordt, de oorzaak was van het drama met het Apolloproject, had slechts overwegingen van prestige en propaganda tot ach tergrond. "Fin om een studio van binnen te bekyken, als U toch ln Hollywood komt? Dat kan tegenwoordig op twee ma nieren: als doodgewoon bezoeker van een bezienswaardig heid voor drie dollar en als V.I.P. voornaam, champagne drinkend persoon voor 50. Laatstgenoemde bezichtiging is het nieuwste snufje van een nieuwe Hollywoodse indus trie, genaamd „studio kijken". In de oude tyd stelde Carl Laemle toeristen voor een halve dollar in de gelegenheid, om, achter een glazen wand staande, filmacteurs aan het werk te zien. Daar kwam een einde aan met het begin van de geluidsfilm, omdat een toeschouwer, die even hoestte of niesde, een opname kon ruineren, die duizend dollars had gekost. De laatste Jaren evenwel hebben de grote studio's, tuk op het vinden van nieuwe bronnen van inkomsten, excursie bussen over hun terreinen laten ryden, maar de inzittenden mochten alleen maar door de ramen kyken. In 1964 begon Universal twee trams te laten r(jden voor buitenstaanders, die wilden zien hoe een studio werkt. Het aantal belangstellenden bedroeg in 1965 een half miljoen en in 1966 800.000. Voor dit jaar wordt gerekend op 1,2 miljoen. Volwassenen zullen drie dollar moeten betalen, jongelui 2,60 en kinderen 1,50. De studio heeft nu voor de drukste zomermaanden voor dit bijwerk 200 man personeel ln dienst en 20 trams van 35.000 dollar per stuk in bedryf. Bovendien heeft hy drie miljoen dollar gestoken ln attracties voor de bezoekers. Toenenvnde protesten van miljoenen mensen, die in de buurt van vlieg velden wonen, tegen de geluidshinder veroorzaakt door de moderne reuzen- vliegtuigen, beginnen eindelijk indruk te maken op de ontwerpers van de vliegtuigen van de toekomst. De be dreigingen met tegenmaatregelen va riëren van het verbieden van vluch ten met straalvliegtuigen in de nach telijke uren tot het totaal weren van straalvliegtuigen van vliegvelden in dicht bevolkte districten. Om zulke drastische maatregelen te voorkomen, zijn fabrikanten en luchtvaartautoriteiten begonnen het publiek te beloven, dat de vliegtuigen in de toekomst, ondanks het feit, dat zij meer energie zullen behoeven om veel zwaardere, nuttige ladingen te vervoeren, minder lawaai zullen ma ken dan die van tegenwoordig. Kunnen deze beloften worden nage komen Een factor, die dit moeilijk maakt, is, dat een straalmotor wordt ge bouwd zoals een sirene. Straalmoto ren en sirenes brengen beide geluid voort door de lucht te klieven met schoepen, maar de straalmotor maakt nog meer lawaai dan een sirene, om dat hij de lucht ook verhit teneinde groter stuwkracht te produceren en haar uitstoot in de omringende koude re lucht, een proces, dat iets lijkt op dat, wat de donder veroorzaakt. Vliegtuigbouwers bestuderen nu bei de geluidsbronnen, de motor en de uitlaat. Enkele jaren geleden hebben de ontwerpers ontdekt, dat zij de stuw kracht van een straalmotor konden vergroten door voor de motor een ventilator te plaatsen om een groter volume lucht te drijven in de verbran dingskamer, waar de brandstof voor verhitting en uitzetting van de lucht wordt ontstoken. Het is de snelle ont snapping van deze hete lucht aan de achterkant, die 't vliegtuig voorwaarts stuwt. Een van de middelen om het la waai van een straalmotor vooral, dat, wat door het uitstoten wordt ver oorzaakt is de frontventilator te vergroten, zodat een deel van de lucht van de waaierbladen rondom de motor gaat, in plaats van erdoor. De ze buitenschede van koele lucht om hult de hete gassen, die door de mo tor worden uitgesloten vermengt zich ermee en koelt ze af voor ze in aanraking komen met de omringende lucht. Het resultaat is een verminde ring van het donderend lawaai ach ter het vliegtuig.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10