I Geld en liedjes
Beatles en Cliff
in „Fanclub"
Johnny Kraaykamp tekent
contract bij Toni Boltini
Flauw
Bijna VA ton voor
Simon Wiesenthal
Elizabeth Taylor:
Oscar voor rol in
„Virqinia Woolf
FINANCIËLE
NOTITIES
Grote leningen
Kon. Papier
VANAVOND
MORGEN
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
T
EENSGEVEND GELD
BIJ NOTERING
HOOGOVENS
DIVIDENDVOORSTELLEN
Pagina 2
DINSDAG II APRIL 1967
JANET
35
Dat is ongetwijfeld een groot verlies
voor je. Hoewel de Tijd, die alle won
den heelthij deed net of hij
druk in zijn paperassen zocht.
„Hoor eens, Philip, ik begrijp hier
niets van," ging Joseph voort, „wat
is er met mijnheer Hogg aan de
hand
„De oude heer is een maand gele
den overleden en ik heb zijn aandeel
in de zaak overgenomen". Philip leun
de achterover om te genieten van het
stomverbaasde gezicht van zijn broer.
„Zie je, Joe, terwijl jij en mijn andere
broers het zo druk hadden met trou
wen en een groot gezin te stichten,
had ik alleen met mijzelf te maken.
Nu ben ik tweeënveertig en tamelijk
gefortuneerd en bovendien mijn eigen
baas. Samuel en Herbert zijn al op
middelbare leeftijd, en jij verdient ge
loof ik een behoorlijk bestaan op ons
familieschip
„Je hoeft heus niet zo kleinerend te
praten, Philip", merkte Joseph rustig
op. „Ik heb geen enkele reden om mij
voor mijn beroep te schamen. Het is
trouwens het mooiste, dat er bestaat
en bovendien een man waardig. Jij
mag voor mijn part de heer van de
familie wezen. Ik ben blij als je dat
voldoening kan schenken."
„Dank je," zei Philip met een neer
buigend lachje. „A propos, ik hop,
dat je er van op de hoogte bent, dat
de rest van de familie alle aandelen
van de hand heeft gedaan. Jij en ik
zijn nu de gezamenlijke aandeelhou
ders."
„Maar dat is in strijd met de oor
spronkelijke afspraak!" riep Joseph
heftig, met zijn vuist op tafel slaan
de. „Wij zouden allen een gelijk aan
deel hebben en gemeenschappelijk de
len in de winst."
„Dat is wel mogelijk, maar de an
deren hadden, denk ik, contanten no
dig. De concurrentie is nogal fel in
Plyn, moet je weten, en ze waren
maar al te zeer geneigd hun rechten
aan mij over te doen. Had je bezwa
ren
Hierop wist Joseph niets te zeggen.
Het was een volkomen legale gang
van zaken. Toch vertrouwde hij Phi
lip allerminst.
„Neen," beet hij hem kortaf toe.
„Hoe staat je oudste zoon er voor
informeerde Philip langs zijn neus
weg. „Hij is nu toch al oud genoeg,
om naar zee te gaan, zou ik denken?"
Joseph stond van zijn stoel op en
greep zijn hoed. Hij had lust zijn
broer een klap in het gezicht te ge
ven voor zijn laatdunkend optreden
en deze steek onder water aan het
adres van Christoffel. „Mijn jongen
zal gaan als ik hem nodig heb en
geen dag eerder." Toen liep hij naar
de deur.
„Nu, Joe," riep Philip, bij wijze
van laatste salvo. „Ik krijg wel dein
druk, dat je een gelukkig man bent
met je opgroeiend gezin. Hoe het ook
zij, ik ben blij, dat ik de beste jaren
van zijn leven vrij man ben gebleven.
Maar nu ik een gevestigde positie heb,
kan ik zo wel eens rondkijken en een
aardig jong ding uitkiezen, om mijn
huis met mij te delen. Ik ben nog een
betrekkelijk jonge man. Het ga je
goed!"
Joseph moest lachen, toen hij het
gebouw verliet. Daarvoor had Philip
dus al die jaren zo teruggetrokken ge
leefd. Hij zou in de toekomst vast de
meeste rederijen wel in zijn macht
krijgen, als hij op zo'n manier voort
ging met aandelen op te kopen. Wat
hem betreft kon hij naar de drommel
lopen!
De volgende weken bracht Joseph
zijn meeste tijd op de boerderij van
Nicholas Stevens door, bij zijn zuster
Lizzie, die gaarne zag dat hij bleef
eten. Hij vond de gelukkige, welwil
lende sfeer daar in huis bijzonder
prettig en genoot van de genegenheid,
die Lizzie en haar man hem betoon
den. Zij hadden nu drie kinderen,
twee meisjes en een jongen. Tot die
knaap voelde Joseph zich aangetrok
ken. Hij was pas twaalf, maar een
vlugge, intelligente jongen, snel in
zijn antwoorden en met z'n kin wat
in de hoogte. Dat deed hem denken
aan Janet.
Thomas Coombe was nu zevenenze
ventig, een broos en beverig man ge
worden, met nog net genoeg kracht
om heen en terug naar de scheeps
werf te lopen en daar te kijken hoe
alles bedrijvig aan de gang was. Hij
placht er bij te zitten op een bankje,
met een pijp in de mond, zo nu en
dan een opmerking makend, waarop
geen mens acht sloeg. Dikwijls kwam
Mary hem dan halen. Zij was nu een
stevige vrouw van middelbare leef
tijd. Zij was van aard en uiterlijk be
trekkelijk weinig veranderd in al de
ze jaren.
Joseph voelde zijn hart altijd wat
sneller kloppen als hij bij het Klimop
Huis kwam. Soms zag hij zich in ge
dachten weer als jongen in de tuin
spelen. Toen placht hij telkens naar
het keukenraam te kijken, vanwaar
Janet hem zo nu en dan had toege
wuifd. Of ook wel zag hij zich van s
een reis terugkeren, wetend, dat zij
hem daar zat op te wachten. Nooit 5
keek hij naar het raam boven de por- s
tiek, of hij moest terugdenken aan s
die eerste thuiskomst met de „Fran-
cis Hope", toen zij met haar lange
neerhangende vlechten voor het raam
had gestaan en hij langs de klimop 1
naar boven was geklauterd. Dat was s
nu welhaast dertig jaren geleden.
Op een middag kwam Mary hem 5
met een bezorgd gezicht tegemoet.
„Vader is niet best," zeide zij tegen jjj
hem. „Hij ligt in bed en lijkt me erg
zwak. Ik weet niet of het enkel ver- 5
moeidheid is, of dat ik de dokter i
moet halen. Ga eens naar boven
zeg wat jij ervan denkt."
Hij vond zijn vader met een paar s
kussens in de rug gesteund in bed zit-
ten. Maar zijn gezicht zag erg bleek
en ingevallen. Zonder enige uitdruk- s
king in zijn ogen keek hij naar het 5
venster. Zijn magere vingers bewo- 5
gen zich zenuwachtig over het laken,
De aderen aan zijn slapen tekenden
zich scherp af en zijn lippen zagen
blauw. „Ben jij daar Sammie E
vroeg hij zachtjes. Joseph wist op- 5
eens, dat zijn vader stervende was.
„Ga de dokter maar halen," zeide
hij fluisterend tegen Mary.
„Ik ben Joe, vader," zei hij vrien-5
delijk, zijn vader bij de hand vatten-5 geeft slechts 128,- uit. Hij houdt dus
In de titel „Welvaart... of niet?" lag
al het antwoord besloten, dat deze gis
teravond door de KRO-tv uitgezonden
documentaire wilde geven. Toch was
dit programma niet overbodig, want
we zagen niet alleen hoe het Centraal
Bureau voor de Statistiek aan zijn
maandelijks prijsindexcijfer komt,
maar ook, hoe de verschillen tussen de
loons- en prijsverhogingen sedert 1959
gegroeid zijn. Iemand die toen 100,-
verdiende en dat gehele bedrag moest
uitgeven, verdient nu 176,-, maar
de. „Is er iets, dat ik voor u doen s
kan?"
„Van zee thuisgevaren, jongen?"
Thomas Coombe tuurde naar zijn
zoon. „Ik kan je zonder bril niet goed
zien, jongen, maar je zult zeker wel 5
goed gezond zijn en blij, dat je weer 5
thuis bent. Doe mijn groeten aan ka- 2
pitein Collins, die brave man."
„Dat is goed, vader. Waarom gaat
u niet een beetje liggen en probeert 5
u wat te slapen?"
(Wordt vervolgd)
3476. Piloot Storm en zijn vrienden waren danig on
der de indruk van het ongeluk met de OS108. Het ra
dioverslag werd gevolgd door ernstige muziek, maar
Dubois draaide de knop om en zij liepen zwijgend te
rug naar de tent, ieder bezig met zijn eigen gedachten.
Natuurlijk zochten ook zij naar een oorzaak, vooral om
dat dit soort ongelukken, sedert de introductie van de
Valeron-repulsors, tot de onmogelijkheden werd geacht.
Er moest wel heel wat tegelijk misgelopen zijn aan
boord van de raket, want tenslotte had Briggs de hele
landing aan de automatische piloot kunnen overlaten,
indien hij er zichzelf niet toe in staat achtte. Hoe dan
ook, het ongeluk was gebeurd en niemand zou waar
schijnlijk ooit weten in hoeverre mens of machine ge
faald hadden, tenzij een onderzoek van het wrak nog
een tip van de sluier zou oplichten. De professor schud
de het hoofd en zei: „Ik heb zelf mijn hart aan de
ruimtevaart verpand, maar wil je geloven, dat ik mij
af en toe afvraag, of het allemaal wel zin heeft." „Dat
is eeu vraag die alleen het nageslacht zal kunnen
beantwoorden", meende Arend.
35. Tsjiao Tai heeft eerst vastgesteld dat de deur
rechts in de hal van de verlaten tempel op slot en
verzegeld is. Want die leidt naar de oostvleugel, be
woond door de abdis en haar dienstmeid. Maar de deur
aan de linkerkant van de tempelhal blijkt open te zijn.
Daarachter is een gang, met aan weerskanten een rij
lege cellen, eertijds bewoond door de nonnen. Daarna
doorzoekt hij ook nog de drie verdiepingen van de west
pagode. De vloer daar is dik met stof bedekt en Tsjiao
Tai vindt ook daar geen enkel spoor. Als hij weer door
de hal naar buiten gaat, mompelt hij: „In de pagode
zijn een paar diepe nissen, ideale plaatsjes om een bijl
of zwaard in op te bergen. Maar er is niks, helemaal
niks!" Hij wandelt nog wat op de voorplaats van de
tempel rond, op zoek naar een spleet of holte in de
bouwvallige muren. Zo nu en dan kijkt hij vlug over
zijn schouder om de omgeving op te nemen. „Gek", denkt
hij bij zichzelf, „het is hier akelig stil. Ik zie niet of
niemand, en toch heb ik het gevoel dat ik in de gaten
word gehouden. Ik moet wel aannemen dat dit grieze
lige gedoe hier op m'n zenuwen gaat werken! Afijn, ik
heb binnen alles grondig gekeken. Nu is de tempeltuin
aan de beurt
f 48 over. Maar of dat bedrag voor „lu
xe" kan worden besteed, is nog de
vraag. Weliswaar geven we meer geld
uit aan wat toen als luxe werd be
schouwd, maar luxe van toen is vaak
noodzaak of minstens levensbehoefte
van nu (wasmachine, tv-toestel, auto,
etc.). Reden waarom men terecht
1959 niet langer als een voor vandaag-
de-dag maatgevend basisjaar voor het
indexcijfer kan beschouwen. Bovendien
delen sommige groepen (bejaarden, ar
beidsongeschikte zelfstandigen) nog
niet voldoende in de welvaart. Het is
dus blijkens deze uitzending niet zo
zeer een kwestie van „wel of geen
welvaart", als wel van „wel en geen
welvaart". Hoewel: een van de aanwe
zigen in Bellevue had misschien niet
helemaal ongelijk, toen hij zei, dat wij
vergeleken met Viëtnam en Zd.-Afri-
ka (hij doelde kennelijk op het arme
deel van de respectieve bevolkingen)
„met elkaar stinkend rijk" zijn. En dat
welzijn en geluk .anders en belangrijker
zijn dan welvaart.
De economie-liefhebbers kwamen de
ze avond trouwens wel aan hun trek
ken. Ook AVRO's Televizier hield er
zich namelijk mee bezig, via een gede
gen interview met dr. Mansholt, vice-
president van dp tien-jarige EEG. Over
het geheel genomen was volgens deze
de economische integratie in die tien
jaren meegevallen, maar de politieke
integratie beneden de verwachtingen
gebleven.
(Een goed' voorbeeld van om-
roepintegratie gaf presentator Jaap v.
Meekren, door te wijzen op de VARA-
actie voor Simon Wiesenthal.) Er werd
in AVRO's Televizier tevens aandacht
besteed aan het gouden jubileum van
het Nederlands Normalisatie Instituut,
dat bijzonder goed werk verricht door
zoveel mogelijk te standardiseren, wat
vooral in het verkeer en bij ongelukken
van groot nut is. En ook in de huis
houding, zoals de .nivellering' van aan
rechten en koelkasten, waar men nu
mee bezig is. Standardisering van boe
ken lijkt ons echter wel een beetje te
veel gewenst. Dan zouden we in een
later stadium misschien ook allemaal
genormaliseerde mensen krijgen, zodat
we nog uniformer worden dan we al
zijn.
Overigens een dankbaar onderwerp
voor de schrijvers van de luisterlied-
liedjes (klassen betere liedjes dan Song
festivalliedjes, maar wie kan er nog
goed luisteren?), die Martine Bijl zong.
Stuk voor stuk gave liedjes van onder
anderen Jelle de Vries, Henk van der
Molen, Tonny van Verre en Jules de
Corte (zijn „Arme Gezel" was ronduit
grandioos). Ze werden ook aardig ge
zongen en in beeld gebracht. Alleen
vraag ik me af, of Martine Bijl niet te
jong is om geheel achter de inhoud
van sommige liedjes te kunnen staan.
Dat maakt haar optreden vaak zo wei
nig doorleefd, wat geposeerd, en doet
een vergelijking met oudere chanson-
nières als Conny Stuart (bij de liedjes
van Jelle de Vries!) en Liesbeth List
voorlopig in haar nadeel uitvallen: ze
ker wanneer er tussen de liedjes door
ook nog zulke naïeve opnamen van de
tekenares Martine Bijl worden ge
toond. Het talent van Martine ontwik
kelt zich echter duidelijk (de invloed
van Anne Sylvestre is nagenoeg ver
dwenen) en uiterlijk in de zin van:
technisch kan ze haar repertoire ze
ker aan. De innerlijke beleving en
daardoor de rijpere vertolking, zal on
getwijfeld ook nog wel eens komen.
J. v. d. K.
Vanavond van 19.0019.55, zendt de
VARA-tv via Nederland I een afleve
ring van het tienerprogramma „Fan
club" uit In deze fanclub onder meer
een filmpje over de Beatles en hun hit
Strawberry Fields en een exclusief in
terview met Cliff Richard.
ROTTERDAM Met Ingang van 2
mei aanstaande zal Johnny Kraaykamp
gaan optreden in het circus van Toni
Boltini. Het contract waarin dit optre
den Is vastgelegd, werd maandagavond
door hem en de circusdirecteur in Rot
terdam getekend. Johnny Kraaykamp,
kort geleden na moeilijkheden ontsla
gen bij de Sleeswijkrevue, zal zeven
maanden lang meetrekken met het cir
cus van Boltini. Hij zal volgens de
voorlopige plannen tweemaal per dag
optreden: Eenmaal in de ma
tinee en eenmaal in de avondvoorstelling,
stelling.
„Ik weet nog niet precies wat ik ga
doen, maar ik denk dat ik me zal pre
senteren als een pias in smoking", zei
Johnny Kraaykamp, die daarbij de ver
zekering gaf dat hij beslist niet zal op
treden als een echte circusclown. „Ik
denk er hard over om steeds onge
schminkt de piste binnen te komen",
aldus de vaak verguisde en even vaak
bejubelde artiest, die de laatste tijd op
het gebied van de kleinkunst vooral be
kendheid kreeg door zijn optreden
samen met Rijk de Gooyer in de
AVRO-weekendshow.
Volgens circusdirecteur Boltini be
stonden er afgelopen winter al plannen
om Kraaykamp in zijn circusprogram
ma te laten optreden. „Wij zochten
naar een man die de oude clown van
vroeger kon vervangen. Toen ik las
over het conflict van Johnny met Slees-
wijk, heb ik contact met hem opgeno
men", zei Boltini. De circusdirecteur
vertelde verder bereid te zijn geweest
om Sleeswijk een afkoopsom van 4500
gulden te betalen, die volgens hem eni
ge dagen geleden door Sleeswijk ge-
eist werd van Johnny Kraaykamp. „La
ter is de advocaat van Sleeswijk niet
met dit aanbod akkoord gegaan. Hij
vertelde mij dat Sleeswijk ook wel mee
wil profiteren nu Kraaykamp in het cir
cus gaat verdienen", zo voegde Boltini
daar nog aan toe. Indien Sleeswijk met
het betalen van de afkoopsom akkoord
zou zijn gegaan, dan had Boltini een
gedeelte van dit bedrag aan Kraay
kamp geschonken. De rest zou de ac
teur wel hebben moeten terugbetalen,
zo liet de circusdirecteur weten. Anders
dan bij vroegere aankondigingen van
contracten met bekende kunstenaars,
liet Boltini zich maandag niet uit over
de gage die Kraaykamp voor zijn op
treden zal krijgen.
Kraaykamp zelf over zijn nieuwe en
gagement: „Ik doe dit werk voor het
eerst. Ik geloof wel dat ik me in het
begin als een kat in een vreemd pak
huis zal voelen. Hij lijkt me wel aar
dig. Rijk de Gooyer is in ieder geval
jaloers op me."Boltini: „Johnny kan er
in ieder geval op rekenen dat hij in
mijn programma als de grote ster zal
worden aangekondigd."
Vóór het contract tussen Boltini en
Johnny Kraaykamp in de luxueuze di
rectiewagen van het circus werd gete
kend, speelden zich op het Rotterdamse
circusterrein aan de Sint Jacobsplaats
enige voor velen vermakelijke taferelen
af. Een publiciteit ruikende Boltini wist
zijn nieuwe ster ten behoeve van tien
tallen persfotografen tussen de twee
bulten van een kameel te praten. Ande
re scènes: Kraaykamp op een olifant,
Kraaykamp in een vangnet en Kraay
kamp in de loop van een circuskanon.
Een gekscherende Kraaykamp bij dit
laatste evenement: „Het kanon staat
gericht op Slees. Kant-carré. Slees zit
nu al in zijn kelder. Vuur."
HILVERSUM De tiende Van Harte-
actie van de VARA-radio, met als in
zet geldelijke steun aan het opsporings
werk van de Oostenrijkse ingenieur Si
mon Wiesenthal, heeft 232.853,99 gulden
opgebracht. Verwacht wordt dat dit
bedrag nog zal stijgen.
HOLLYWOOD Elizabeth Taylor
heeft maandag in Hollywood een Oscar
gekregen voor de beste filmactrice. Zij
kreeg de onderscheiding voor haar rol
in de verfilmde versie van „Wie is bang
voor Virginia Woolf?". De Oscar voor
de beste mannelijke rol ging naar de
Brit Paul Scofield voor zijn vertolking
van Sir Thomas More in A man for all
seasons".
De prijs voor de beste film ging ook
naar „A man for all seasons'
„A man for all seasons" sleepte nog
meer Oscars in de wacht: voor de beste
regie (van Fred Zinnemann), het beste
scenario gebaseerd op een publikatie
(het gelijknamige toneelstuk van de
Brit Robert Bolt), de beste kleurenfilm
en de beste kostumering. „Wie is bang
voor Virginia Woolf?" ontving naast de
bekroning van de vrouwelijke hoofdrol
prijzen voor de beste film in zwartwit,
de beste vrouwelijke bijrol voor
Sandy Dennis de beste artistieke
regieprestatie in zwart-wit en de beste
kostumering in zwart-wit.
De Franse regisseur Claude Lelouch,
die met zijn „Un homme et une fem
me" reeds de gouden palm van Cannes
had gewonnen, kreeg nu Oscars voor
de beste film in een vreemde taal en
voor het beste scenario speciaal voor
een film geschreven.
ff
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Promena
deorkest en solisten: romantische muz.
18.55 Gespr. brief uit Parijs. 19.00 Voor
de kinderen. 19.05 Ontm. der levens
overtuigingen: gesprek over de Morele
Herbewapening. 19.40 Mandoline- en ac-
cordeonork.: amateursprogr. 20.00 Nws.
20.05 Tot uw orders: gevarieerd muz.-
progr. voor de militairen. 21.15 De da
me met de strohoed, hoorsp. 22.00 Gonk:
SATIRISCH PROGR. 22.30 Nws. 22.40
Act. 22.50 Stereo: Da Capo (opn): klas
sieke en mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Country and Western
Express. 18.20 Uitz. van de Volkspartij
voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Mu-
18.50 Ondernemend: nws. en commen
taren. 19.00 Nws. 19.10 Act 19.30 Con-
cilliepostbus. 19.35 De zingende kerk:
gesprek over het geestelijk lied. 19.45
Zoekend geloven: nieuwe katechismus
voor volwassenen. 20.00 Promenade or
kest en zangsolisten: operafragm. 20.50
Voordr. 21.05 Viool en piano: moderne
muz. 21.35 Groot omroepkoor: klassie
ke gewijde muz. 22.00 Kunst: cultureel
progr. 22.30 Nws. 22.40 Overw. 22.45 De
zwarte man, hoorspel. 23.35 Stereo:
Pianorecital (gr): mod. muziek. 23.55-
24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20-11.35 Schooltelevisie.
NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detaülist
als ondernemer (9). 18.45 Pipo de Clown
18.50 Journ. STER: 18.56 Reel. VARA:
19.00 Fanclub. STER: 19.56 Reel. NTS:
20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. VARA:
20.20 Achter het nws. 20.45 Mrs Thurs
day, TV-film. 21.35 Mies en scène. 22.40
22.45 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Kern
fysica (26).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. NTS: 20.05 Première: nws.
over films. 20.40 Het huwelijk (Svada),
korte Russische film. 21.00 De Onder
daan, speelfilm (beide keuringen 18 jr).
STER: 22.26 Reel. NTS. 22.30-22.45 Jour
naal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymnas
tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.
pl. en rep. (7.30 - 7.35 Van de voorpa
gina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. en rep.
(8.30 - 8.35 Van alle markten thuis,
praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ro
mantische orkestwerken. 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klassie
ke gewijde muz. (gr.). 10.45 Voor de
kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Viool en piano: mod. mu
ziek. 12.00 Hongaars zigeunerorkest.
12.22 Voor het plattelbncf. 12.27 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo
Lichte gr. muz. 13.00 Nws. 13.10 Actu
aliteiten en kalender. 13.25 Stereo: Kin
derkoor met pianobegeleiding. 13.50
Gesproken portret. 14.05 Pianorecital:'
klass. muz. 14.30 Altviool en piano:
mod. muz. 15.00 Voor de jeugd (16.00-
16.02 Nws.) 17.00 Voor de zieken. 17.30
Militair commentaar. 17.40 Een nieuw
geluid: zangsolist met instr. kwartet.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber.
7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Amusem.
muz. 7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muziek.
7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewij
de muz. 8.30 Nws. 8.32 Klass. ouvertu
res. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de
vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte
gram. muz. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Va
riant: act., rep., ber. en veel muziek.
13.30 Stereo: Lichte gr. muz. 14.00 De
familie Leenhouts, hoorspel (herh. van
donderdag 6 april j.l.). 14.25 Oude mu
ziek .15.20 Stereo: Cello en piano: mo
derne muz. 15.50 Bijbel vertelling voor
de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00
Five o'clock: praatje. 17.15 Jazz en
blues. 17.50 Overheidsvoorl.: Mens en
samenleving. Prettig wonen in bejaar
dencentra. Spreekster: Mej. mr. J. M.
W. Blonk van het ministerie van C.R.
M.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren)
10.20 Die act. Schaubude. 11.00-12.00
Cinque terre, filmreportage. 12.00-13.30
Act. rubr. en muz. 16.40 Nws. 16.45
Beeldverh. (voor de kinderen). 17.05
Voor de kinderen. 17.30 Fury, progr.
voor kinderen. 18.00-18.05 Nws. (Regio
naal progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Aus
erster Hand. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.21 Gefahrliche Experimente.
19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nieuws
uit Nordrhein Westfalen. 18.10 Der klei
ne Vagabund. 18.25 Hier und Heute (I).
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu
te (II). 19.10 Privée detective Honey
West. 19.50 Ballade, voordr. 20.00 Jour
naal en weerber. 20.15 Progr. over na
tuurreservaat-gebieden. 21.00 Bliek von
der Brilcke (film). 22.35 Journ. en weer
bericht aansl.: commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Klein Fall für FBI. TV-film.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema
van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30
in Staatsgeschaften nach Tiggidan, film
report. 21.15 New Orleans, Bourbon
Street, detectivefilm (niet voor jeugdi
ge kijkers). 22.00 Act. uit het econo
mische leven. 22.30 Nws., weerbericht
en thema van de dag.
siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii
34. Prins Lum-Bia was de wanhoop nabij toen hij zag
dat Tekko hen vriendelijk toewuifde in plaats van snel
naar de jonk toe te zwemmen. „Vlug!" schre'ëuwde hij
tegen de matroos die naast hem stond. „Proberen door
wrikken met roerhout boot in richting van Meester Taks
te sturen!
Mij zal trachten zijn aandacht te trekken andtrs zijn
wijze Taks voor de haaien!" De matroos begon, voor
zo ver dat tenminste in zijn macht lag, 't zware roer
hout heen en weer te bewegen, terwijl de prins zenuw
achtig met zijn armen zwaaide en luidkeels riep. Het
mocht echter niet veel baten wat ze deden want Tekko
keek niet op of om en de jonk kwam niet veel voor
uit. Intussen naderden de grote donkere vinnen meer
en meer, maar Tekko had nog steeds niets in de ga
ten. Hij liet zich languit op de rug liggend, kalmpjes
drijven en blies bij tussenpozen een verkoelend straal
tje water over zich heen. „Hoor die lui aan boord nu
toch eens te keer gaan!" mompelde onze vriend, ter
wijl hij met de voeten 't water in beweging bracht.
„Het lijkt wel of ze bang zijn dat mij iets zal over
komen. Zij behoeven zich anders nergens ongerust over
te maken want wij Taksen zijn altijd eerste klas zwem
mers geweest. Enfin, ze kunnen zo hard schreeuwen als
zij willen maar ik doe, of ik niets hoor!"
IK WOU DAT IK IN DE
IKVINDMET MOEIL'JK
60ED VAN FOUT TE
ONDERSCHEIDEN
HOE
HELPT DE POLI
TIEK JE DAN 9
IN DE POLITIEK
IS ER GEEN FOUT.
AMSTERDAM De teruglopende
tendens, die zich reeds op de voorbeurs
aftekende, heeft gisteren ook op de offi
ciële handel van de Amsterdamse effec
tenbeurs haar invloed gehad. Wall street
geeft daarbjj het voorbeeld, door ondanks
een discontoverlaging, de kat uit de
boom k(jken.
Koninklijke Olie, waarvan vrijdag het
jaarverslag 1966 komt, daalde bijna 2
en ook Unilever maakte een flinke dui
keling (van 1,60). Philips deed het met
een verlies van 1 iets rustiger aan.
Aan een overvloed van verkooporders
viel de daling echter niet toe te schrij
ven. De aandelen KLM verloren 12,50.
In de scheepvaarthoek vielen de ver
liezen wel mee, zij bleven tot 2 punten
beperkt. Holland-Amerika Lijn won zelfs
1 punt en Scheepvaart-Unie l'/fc. De
staatsfondsenmarkt viel hier en daar be
ter uit, maar de verschillen waren
beperkt.
De flauwe stemming van de interna
tionale waarlen viel op de lokale markt
niet terug te vinden. De fondsen, waar
voor de laatste tijd belangstelling be
staat, sprongen naar beide kanten op en
neer zonder een direct aanwijsbare
reden.
Walvisvaart was in het eerste tijdvak
ruim 12 punten lager, waarvan in net
tweede weer 5 punten werden terugge
wonnen. Winstnemingen drukten de
koers van onder meer Brocades, Bols,
Internatio, Van Reeuwjjk en Dagra,
waar verliezen van 6-10 punten optra
den. Daartegenover sprong Van der
Grinten 13 punten omhoog en werd voor
Nutricia 8 punten meer betaald.
Winsten van ca. 5 tot 10 punten waren
weggelegd voor De Bijenkorf, Gelder
land, Hollandsche Sociëteit, Chamotte
Unie, Hollandsche Beton en VRG. De
dividendaankondiging van 12 pet. by
Wilton Fijenoord werd beloond met een
winstje van ca 2% punt.
Met de EMS wil het om begrijpelijke
redenen niet goed meer vlotten. Lang
zamerhand gelooft de beurs niet meer
in de omwisseling. Onlogisch als de
beurs is, trekt zij daaruit echter nog niet
de conclusie, dat de oude en nieuwe aan
delen dus gelijkop verhandeld moeten
worden. De aandelen, die verwisselbaar
zouden zijn, daalden uiteindelijk 1,50.
De aandelen EMS 1966 bleven gelijk.
MAASTRICHT. Door het invoe
ren van een volledige continudienst
voor enkele papiermachines heeft de
Koninklijke Nederlandsche Papierfa
briek in 1966 de produktie met 10 pet
kunnen opvoeren tot 120.400 ton. Daar
van werd 52 (v.j. 54) procent geëxpor
teerd. De hogere omzet (het indexcijfer
kwam boven 250, basis 1957 - 100)
werkte uit in een stijging van het
exploitatiesaldo van 27,49 tot 28,71
miljoen en in een winstsaldo van 5,37
(v.j. 5,60) miljoen, waaruit een on
veranderd dividend van 12 pet. wordt
voorgesteld.
De onderneming staat voor geweldi
ge investeringen, voornamelijk door de
bouw van een nieuwe fabriek in
België. Hiervoor werd in 1966 f 7,5
miljoen uitgegeven. De totale investe
ring zal f 85 miljoen vergen. De
directie verwacht al in het eerste
kwartaal 1968 met de produktie te
kunnen beginnen. In Maastricht werd
voor f 10,1 miljoen geïnvesteerd.
Kapitaalstortingen
Dit jaar wordt in België 515 miljoen
Belgische francs geleend. De Canadese
partner, Macmillan Bloedel stortte in
1966 5,06 miljoen op zijn kapitaaldeel
neming. De volgende stortingen (nog
45,56 miljoen) zullen in 1968 en 1969
geschieden. Tegen de tijd dat het
kapitaal dan is vergroot verwacht de
directie dat de nieuwe eenheid in
België tot de winst zal bijdragen.
Dit jaar wordt begonnen met de
bouw van een fabriek in het Spaanse
Algeciras, waarin de Koninklijke Pa
pier voor 30 pet. deelneemt. De totale
bouw zal 45 miljoen kosten.
De balans toont een eigen vermogen
van 117,19 miljoen, waarvan 46,88
miljoen aandelenkapitaal en een agio-
reserve van 38,78 miljoen. Deze is zo
sterk gegroeid met 32,4 miljoen
door de plaatsing van nieuwe aandelen.
Het vreemd vermogen op lange ter
mijn bedroeg 51,28 miljoen, dat op
korte termijn 34,51 miljoen. De pro-
duktiemiddelen staan te boek met
100 miljoen, bij een verzekerde
waarde van 170 miljoen.
IJMUIDEN (ANP) De certificaten
Hoogovens zullen in de nabije toe
komst in eensgevend geld per f 20
nominaal worden genoteerd. Van dat
moment af zal de officiële notering van
de aandelen Hoogovens, gezien de
geringe handel, vervallen. Het tijdstip
waarop dit gaat gebeuren, moet nog
door de Vereeniging voor den Effec
tenhandel worden vastgesteld.
De uitstaande certificaten zullen dit
najaar worden verwisseld in nieuwe
stukken van vijftig maal f 20 nomi
naal, resp. vijf maal 20 nominaal.
Daarbij worden de houders van certi
ficaten in de gelegenheid gesteld hun
certificaten te verwisselen in zoge
naamde c.f.-stukken.
Om dit alles mogelijk te maken,
moeten de voorwaarden van adminis
tratie voor gewone aandelen Hoog
ovens op enkele punten worden aange
past. Het voorstel hiertoe zal aan de
vergadering van houders van certifica
ten op 26 april ter goedkeuring wordei
voorgelegd.
MULDER BOSKOOP
Mulders fabriek van rollend materieel
en landbouwmachines stelt onveranderd
10% voor. De jaarvergadering wordt 1
juni gehouden.
VRG-PAPIER
Aan de jaarvergadering op 1 juni
wordt voorgesteld het dividend over 1966
te verhogen van 16 tot 18%. Het jaar
verslag verschijnt medio mei.
AMSTERDAM, 10 april Contante
prijzen: Londen 10.1110.114; New York
3.61 A3.61 A; Montreal 3.3344—3.3314;
Parijs 73.024—73.074; Brussel 7.261—
7.26S; Frankfort 90.88—90.93; Stockholm
70.07—70.12; Zürich 83.44—83.49; Milaan
57.834—57.884; Kopenhagen 52.254—
52.304; Oslo 50.544—50.594; Lissabon
12.61—12.624; Wenen 13.984—13.994.