I Geld en liedjes Beatles en Cliff in „Fanclub" Johnny Kraaykamp tekent contract bij Toni Boltini Flauw Bijna VA ton voor Simon Wiesenthal Elizabeth Taylor: Oscar voor rol in „Virqinia Woolf FINANCIËLE NOTITIES Grote leningen Kon. Papier VANAVOND MORGEN WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart T EENSGEVEND GELD BIJ NOTERING HOOGOVENS DIVIDENDVOORSTELLEN Pagina 2 DINSDAG II APRIL 1967 JANET 35 Dat is ongetwijfeld een groot verlies voor je. Hoewel de Tijd, die alle won den heelthij deed net of hij druk in zijn paperassen zocht. „Hoor eens, Philip, ik begrijp hier niets van," ging Joseph voort, „wat is er met mijnheer Hogg aan de hand „De oude heer is een maand gele den overleden en ik heb zijn aandeel in de zaak overgenomen". Philip leun de achterover om te genieten van het stomverbaasde gezicht van zijn broer. „Zie je, Joe, terwijl jij en mijn andere broers het zo druk hadden met trou wen en een groot gezin te stichten, had ik alleen met mijzelf te maken. Nu ben ik tweeënveertig en tamelijk gefortuneerd en bovendien mijn eigen baas. Samuel en Herbert zijn al op middelbare leeftijd, en jij verdient ge loof ik een behoorlijk bestaan op ons familieschip „Je hoeft heus niet zo kleinerend te praten, Philip", merkte Joseph rustig op. „Ik heb geen enkele reden om mij voor mijn beroep te schamen. Het is trouwens het mooiste, dat er bestaat en bovendien een man waardig. Jij mag voor mijn part de heer van de familie wezen. Ik ben blij als je dat voldoening kan schenken." „Dank je," zei Philip met een neer buigend lachje. „A propos, ik hop, dat je er van op de hoogte bent, dat de rest van de familie alle aandelen van de hand heeft gedaan. Jij en ik zijn nu de gezamenlijke aandeelhou ders." „Maar dat is in strijd met de oor spronkelijke afspraak!" riep Joseph heftig, met zijn vuist op tafel slaan de. „Wij zouden allen een gelijk aan deel hebben en gemeenschappelijk de len in de winst." „Dat is wel mogelijk, maar de an deren hadden, denk ik, contanten no dig. De concurrentie is nogal fel in Plyn, moet je weten, en ze waren maar al te zeer geneigd hun rechten aan mij over te doen. Had je bezwa ren Hierop wist Joseph niets te zeggen. Het was een volkomen legale gang van zaken. Toch vertrouwde hij Phi lip allerminst. „Neen," beet hij hem kortaf toe. „Hoe staat je oudste zoon er voor informeerde Philip langs zijn neus weg. „Hij is nu toch al oud genoeg, om naar zee te gaan, zou ik denken?" Joseph stond van zijn stoel op en greep zijn hoed. Hij had lust zijn broer een klap in het gezicht te ge ven voor zijn laatdunkend optreden en deze steek onder water aan het adres van Christoffel. „Mijn jongen zal gaan als ik hem nodig heb en geen dag eerder." Toen liep hij naar de deur. „Nu, Joe," riep Philip, bij wijze van laatste salvo. „Ik krijg wel dein druk, dat je een gelukkig man bent met je opgroeiend gezin. Hoe het ook zij, ik ben blij, dat ik de beste jaren van zijn leven vrij man ben gebleven. Maar nu ik een gevestigde positie heb, kan ik zo wel eens rondkijken en een aardig jong ding uitkiezen, om mijn huis met mij te delen. Ik ben nog een betrekkelijk jonge man. Het ga je goed!" Joseph moest lachen, toen hij het gebouw verliet. Daarvoor had Philip dus al die jaren zo teruggetrokken ge leefd. Hij zou in de toekomst vast de meeste rederijen wel in zijn macht krijgen, als hij op zo'n manier voort ging met aandelen op te kopen. Wat hem betreft kon hij naar de drommel lopen! De volgende weken bracht Joseph zijn meeste tijd op de boerderij van Nicholas Stevens door, bij zijn zuster Lizzie, die gaarne zag dat hij bleef eten. Hij vond de gelukkige, welwil lende sfeer daar in huis bijzonder prettig en genoot van de genegenheid, die Lizzie en haar man hem betoon den. Zij hadden nu drie kinderen, twee meisjes en een jongen. Tot die knaap voelde Joseph zich aangetrok ken. Hij was pas twaalf, maar een vlugge, intelligente jongen, snel in zijn antwoorden en met z'n kin wat in de hoogte. Dat deed hem denken aan Janet. Thomas Coombe was nu zevenenze ventig, een broos en beverig man ge worden, met nog net genoeg kracht om heen en terug naar de scheeps werf te lopen en daar te kijken hoe alles bedrijvig aan de gang was. Hij placht er bij te zitten op een bankje, met een pijp in de mond, zo nu en dan een opmerking makend, waarop geen mens acht sloeg. Dikwijls kwam Mary hem dan halen. Zij was nu een stevige vrouw van middelbare leef tijd. Zij was van aard en uiterlijk be trekkelijk weinig veranderd in al de ze jaren. Joseph voelde zijn hart altijd wat sneller kloppen als hij bij het Klimop Huis kwam. Soms zag hij zich in ge dachten weer als jongen in de tuin spelen. Toen placht hij telkens naar het keukenraam te kijken, vanwaar Janet hem zo nu en dan had toege wuifd. Of ook wel zag hij zich van s een reis terugkeren, wetend, dat zij hem daar zat op te wachten. Nooit 5 keek hij naar het raam boven de por- s tiek, of hij moest terugdenken aan s die eerste thuiskomst met de „Fran- cis Hope", toen zij met haar lange neerhangende vlechten voor het raam had gestaan en hij langs de klimop 1 naar boven was geklauterd. Dat was s nu welhaast dertig jaren geleden. Op een middag kwam Mary hem 5 met een bezorgd gezicht tegemoet. „Vader is niet best," zeide zij tegen jjj hem. „Hij ligt in bed en lijkt me erg zwak. Ik weet niet of het enkel ver- 5 moeidheid is, of dat ik de dokter i moet halen. Ga eens naar boven zeg wat jij ervan denkt." Hij vond zijn vader met een paar s kussens in de rug gesteund in bed zit- ten. Maar zijn gezicht zag erg bleek en ingevallen. Zonder enige uitdruk- s king in zijn ogen keek hij naar het 5 venster. Zijn magere vingers bewo- 5 gen zich zenuwachtig over het laken, De aderen aan zijn slapen tekenden zich scherp af en zijn lippen zagen blauw. „Ben jij daar Sammie E vroeg hij zachtjes. Joseph wist op- 5 eens, dat zijn vader stervende was. „Ga de dokter maar halen," zeide hij fluisterend tegen Mary. „Ik ben Joe, vader," zei hij vrien-5 delijk, zijn vader bij de hand vatten-5 geeft slechts 128,- uit. Hij houdt dus In de titel „Welvaart... of niet?" lag al het antwoord besloten, dat deze gis teravond door de KRO-tv uitgezonden documentaire wilde geven. Toch was dit programma niet overbodig, want we zagen niet alleen hoe het Centraal Bureau voor de Statistiek aan zijn maandelijks prijsindexcijfer komt, maar ook, hoe de verschillen tussen de loons- en prijsverhogingen sedert 1959 gegroeid zijn. Iemand die toen 100,- verdiende en dat gehele bedrag moest uitgeven, verdient nu 176,-, maar de. „Is er iets, dat ik voor u doen s kan?" „Van zee thuisgevaren, jongen?" Thomas Coombe tuurde naar zijn zoon. „Ik kan je zonder bril niet goed zien, jongen, maar je zult zeker wel 5 goed gezond zijn en blij, dat je weer 5 thuis bent. Doe mijn groeten aan ka- 2 pitein Collins, die brave man." „Dat is goed, vader. Waarom gaat u niet een beetje liggen en probeert 5 u wat te slapen?" (Wordt vervolgd) 3476. Piloot Storm en zijn vrienden waren danig on der de indruk van het ongeluk met de OS108. Het ra dioverslag werd gevolgd door ernstige muziek, maar Dubois draaide de knop om en zij liepen zwijgend te rug naar de tent, ieder bezig met zijn eigen gedachten. Natuurlijk zochten ook zij naar een oorzaak, vooral om dat dit soort ongelukken, sedert de introductie van de Valeron-repulsors, tot de onmogelijkheden werd geacht. Er moest wel heel wat tegelijk misgelopen zijn aan boord van de raket, want tenslotte had Briggs de hele landing aan de automatische piloot kunnen overlaten, indien hij er zichzelf niet toe in staat achtte. Hoe dan ook, het ongeluk was gebeurd en niemand zou waar schijnlijk ooit weten in hoeverre mens of machine ge faald hadden, tenzij een onderzoek van het wrak nog een tip van de sluier zou oplichten. De professor schud de het hoofd en zei: „Ik heb zelf mijn hart aan de ruimtevaart verpand, maar wil je geloven, dat ik mij af en toe afvraag, of het allemaal wel zin heeft." „Dat is eeu vraag die alleen het nageslacht zal kunnen beantwoorden", meende Arend. 35. Tsjiao Tai heeft eerst vastgesteld dat de deur rechts in de hal van de verlaten tempel op slot en verzegeld is. Want die leidt naar de oostvleugel, be woond door de abdis en haar dienstmeid. Maar de deur aan de linkerkant van de tempelhal blijkt open te zijn. Daarachter is een gang, met aan weerskanten een rij lege cellen, eertijds bewoond door de nonnen. Daarna doorzoekt hij ook nog de drie verdiepingen van de west pagode. De vloer daar is dik met stof bedekt en Tsjiao Tai vindt ook daar geen enkel spoor. Als hij weer door de hal naar buiten gaat, mompelt hij: „In de pagode zijn een paar diepe nissen, ideale plaatsjes om een bijl of zwaard in op te bergen. Maar er is niks, helemaal niks!" Hij wandelt nog wat op de voorplaats van de tempel rond, op zoek naar een spleet of holte in de bouwvallige muren. Zo nu en dan kijkt hij vlug over zijn schouder om de omgeving op te nemen. „Gek", denkt hij bij zichzelf, „het is hier akelig stil. Ik zie niet of niemand, en toch heb ik het gevoel dat ik in de gaten word gehouden. Ik moet wel aannemen dat dit grieze lige gedoe hier op m'n zenuwen gaat werken! Afijn, ik heb binnen alles grondig gekeken. Nu is de tempeltuin aan de beurt f 48 over. Maar of dat bedrag voor „lu xe" kan worden besteed, is nog de vraag. Weliswaar geven we meer geld uit aan wat toen als luxe werd be schouwd, maar luxe van toen is vaak noodzaak of minstens levensbehoefte van nu (wasmachine, tv-toestel, auto, etc.). Reden waarom men terecht 1959 niet langer als een voor vandaag- de-dag maatgevend basisjaar voor het indexcijfer kan beschouwen. Bovendien delen sommige groepen (bejaarden, ar beidsongeschikte zelfstandigen) nog niet voldoende in de welvaart. Het is dus blijkens deze uitzending niet zo zeer een kwestie van „wel of geen welvaart", als wel van „wel en geen welvaart". Hoewel: een van de aanwe zigen in Bellevue had misschien niet helemaal ongelijk, toen hij zei, dat wij vergeleken met Viëtnam en Zd.-Afri- ka (hij doelde kennelijk op het arme deel van de respectieve bevolkingen) „met elkaar stinkend rijk" zijn. En dat welzijn en geluk .anders en belangrijker zijn dan welvaart. De economie-liefhebbers kwamen de ze avond trouwens wel aan hun trek ken. Ook AVRO's Televizier hield er zich namelijk mee bezig, via een gede gen interview met dr. Mansholt, vice- president van dp tien-jarige EEG. Over het geheel genomen was volgens deze de economische integratie in die tien jaren meegevallen, maar de politieke integratie beneden de verwachtingen gebleven. (Een goed' voorbeeld van om- roepintegratie gaf presentator Jaap v. Meekren, door te wijzen op de VARA- actie voor Simon Wiesenthal.) Er werd in AVRO's Televizier tevens aandacht besteed aan het gouden jubileum van het Nederlands Normalisatie Instituut, dat bijzonder goed werk verricht door zoveel mogelijk te standardiseren, wat vooral in het verkeer en bij ongelukken van groot nut is. En ook in de huis houding, zoals de .nivellering' van aan rechten en koelkasten, waar men nu mee bezig is. Standardisering van boe ken lijkt ons echter wel een beetje te veel gewenst. Dan zouden we in een later stadium misschien ook allemaal genormaliseerde mensen krijgen, zodat we nog uniformer worden dan we al zijn. Overigens een dankbaar onderwerp voor de schrijvers van de luisterlied- liedjes (klassen betere liedjes dan Song festivalliedjes, maar wie kan er nog goed luisteren?), die Martine Bijl zong. Stuk voor stuk gave liedjes van onder anderen Jelle de Vries, Henk van der Molen, Tonny van Verre en Jules de Corte (zijn „Arme Gezel" was ronduit grandioos). Ze werden ook aardig ge zongen en in beeld gebracht. Alleen vraag ik me af, of Martine Bijl niet te jong is om geheel achter de inhoud van sommige liedjes te kunnen staan. Dat maakt haar optreden vaak zo wei nig doorleefd, wat geposeerd, en doet een vergelijking met oudere chanson- nières als Conny Stuart (bij de liedjes van Jelle de Vries!) en Liesbeth List voorlopig in haar nadeel uitvallen: ze ker wanneer er tussen de liedjes door ook nog zulke naïeve opnamen van de tekenares Martine Bijl worden ge toond. Het talent van Martine ontwik kelt zich echter duidelijk (de invloed van Anne Sylvestre is nagenoeg ver dwenen) en uiterlijk in de zin van: technisch kan ze haar repertoire ze ker aan. De innerlijke beleving en daardoor de rijpere vertolking, zal on getwijfeld ook nog wel eens komen. J. v. d. K. Vanavond van 19.0019.55, zendt de VARA-tv via Nederland I een afleve ring van het tienerprogramma „Fan club" uit In deze fanclub onder meer een filmpje over de Beatles en hun hit Strawberry Fields en een exclusief in terview met Cliff Richard. ROTTERDAM Met Ingang van 2 mei aanstaande zal Johnny Kraaykamp gaan optreden in het circus van Toni Boltini. Het contract waarin dit optre den Is vastgelegd, werd maandagavond door hem en de circusdirecteur in Rot terdam getekend. Johnny Kraaykamp, kort geleden na moeilijkheden ontsla gen bij de Sleeswijkrevue, zal zeven maanden lang meetrekken met het cir cus van Boltini. Hij zal volgens de voorlopige plannen tweemaal per dag optreden: Eenmaal in de ma tinee en eenmaal in de avondvoorstelling, stelling. „Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, maar ik denk dat ik me zal pre senteren als een pias in smoking", zei Johnny Kraaykamp, die daarbij de ver zekering gaf dat hij beslist niet zal op treden als een echte circusclown. „Ik denk er hard over om steeds onge schminkt de piste binnen te komen", aldus de vaak verguisde en even vaak bejubelde artiest, die de laatste tijd op het gebied van de kleinkunst vooral be kendheid kreeg door zijn optreden samen met Rijk de Gooyer in de AVRO-weekendshow. Volgens circusdirecteur Boltini be stonden er afgelopen winter al plannen om Kraaykamp in zijn circusprogram ma te laten optreden. „Wij zochten naar een man die de oude clown van vroeger kon vervangen. Toen ik las over het conflict van Johnny met Slees- wijk, heb ik contact met hem opgeno men", zei Boltini. De circusdirecteur vertelde verder bereid te zijn geweest om Sleeswijk een afkoopsom van 4500 gulden te betalen, die volgens hem eni ge dagen geleden door Sleeswijk ge- eist werd van Johnny Kraaykamp. „La ter is de advocaat van Sleeswijk niet met dit aanbod akkoord gegaan. Hij vertelde mij dat Sleeswijk ook wel mee wil profiteren nu Kraaykamp in het cir cus gaat verdienen", zo voegde Boltini daar nog aan toe. Indien Sleeswijk met het betalen van de afkoopsom akkoord zou zijn gegaan, dan had Boltini een gedeelte van dit bedrag aan Kraay kamp geschonken. De rest zou de ac teur wel hebben moeten terugbetalen, zo liet de circusdirecteur weten. Anders dan bij vroegere aankondigingen van contracten met bekende kunstenaars, liet Boltini zich maandag niet uit over de gage die Kraaykamp voor zijn op treden zal krijgen. Kraaykamp zelf over zijn nieuwe en gagement: „Ik doe dit werk voor het eerst. Ik geloof wel dat ik me in het begin als een kat in een vreemd pak huis zal voelen. Hij lijkt me wel aar dig. Rijk de Gooyer is in ieder geval jaloers op me."Boltini: „Johnny kan er in ieder geval op rekenen dat hij in mijn programma als de grote ster zal worden aangekondigd." Vóór het contract tussen Boltini en Johnny Kraaykamp in de luxueuze di rectiewagen van het circus werd gete kend, speelden zich op het Rotterdamse circusterrein aan de Sint Jacobsplaats enige voor velen vermakelijke taferelen af. Een publiciteit ruikende Boltini wist zijn nieuwe ster ten behoeve van tien tallen persfotografen tussen de twee bulten van een kameel te praten. Ande re scènes: Kraaykamp op een olifant, Kraaykamp in een vangnet en Kraay kamp in de loop van een circuskanon. Een gekscherende Kraaykamp bij dit laatste evenement: „Het kanon staat gericht op Slees. Kant-carré. Slees zit nu al in zijn kelder. Vuur." HILVERSUM De tiende Van Harte- actie van de VARA-radio, met als in zet geldelijke steun aan het opsporings werk van de Oostenrijkse ingenieur Si mon Wiesenthal, heeft 232.853,99 gulden opgebracht. Verwacht wordt dat dit bedrag nog zal stijgen. HOLLYWOOD Elizabeth Taylor heeft maandag in Hollywood een Oscar gekregen voor de beste filmactrice. Zij kreeg de onderscheiding voor haar rol in de verfilmde versie van „Wie is bang voor Virginia Woolf?". De Oscar voor de beste mannelijke rol ging naar de Brit Paul Scofield voor zijn vertolking van Sir Thomas More in A man for all seasons". De prijs voor de beste film ging ook naar „A man for all seasons' „A man for all seasons" sleepte nog meer Oscars in de wacht: voor de beste regie (van Fred Zinnemann), het beste scenario gebaseerd op een publikatie (het gelijknamige toneelstuk van de Brit Robert Bolt), de beste kleurenfilm en de beste kostumering. „Wie is bang voor Virginia Woolf?" ontving naast de bekroning van de vrouwelijke hoofdrol prijzen voor de beste film in zwartwit, de beste vrouwelijke bijrol voor Sandy Dennis de beste artistieke regieprestatie in zwart-wit en de beste kostumering in zwart-wit. De Franse regisseur Claude Lelouch, die met zijn „Un homme et une fem me" reeds de gouden palm van Cannes had gewonnen, kreeg nu Oscars voor de beste film in een vreemde taal en voor het beste scenario speciaal voor een film geschreven. ff HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Promena deorkest en solisten: romantische muz. 18.55 Gespr. brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ontm. der levens overtuigingen: gesprek over de Morele Herbewapening. 19.40 Mandoline- en ac- cordeonork.: amateursprogr. 20.00 Nws. 20.05 Tot uw orders: gevarieerd muz.- progr. voor de militairen. 21.15 De da me met de strohoed, hoorsp. 22.00 Gonk: SATIRISCH PROGR. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.50 Stereo: Da Capo (opn): klas sieke en mod. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Country and Western Express. 18.20 Uitz. van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Mu- 18.50 Ondernemend: nws. en commen taren. 19.00 Nws. 19.10 Act 19.30 Con- cilliepostbus. 19.35 De zingende kerk: gesprek over het geestelijk lied. 19.45 Zoekend geloven: nieuwe katechismus voor volwassenen. 20.00 Promenade or kest en zangsolisten: operafragm. 20.50 Voordr. 21.05 Viool en piano: moderne muz. 21.35 Groot omroepkoor: klassie ke gewijde muz. 22.00 Kunst: cultureel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overw. 22.45 De zwarte man, hoorspel. 23.35 Stereo: Pianorecital (gr): mod. muziek. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20-11.35 Schooltelevisie. NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detaülist als ondernemer (9). 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journ. STER: 18.56 Reel. VARA: 19.00 Fanclub. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 Mrs Thurs day, TV-film. 21.35 Mies en scène. 22.40 22.45 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Kern fysica (26). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. NTS: 20.05 Première: nws. over films. 20.40 Het huwelijk (Svada), korte Russische film. 21.00 De Onder daan, speelfilm (beide keuringen 18 jr). STER: 22.26 Reel. NTS. 22.30-22.45 Jour naal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ocht. gymnas tiek. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. pl. en rep. (7.30 - 7.35 Van de voorpa gina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. en rep. (8.30 - 8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Ro mantische orkestwerken. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Klassie ke gewijde muz. (gr.). 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Viool en piano: mod. mu ziek. 12.00 Hongaars zigeunerorkest. 12.22 Voor het plattelbncf. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo Lichte gr. muz. 13.00 Nws. 13.10 Actu aliteiten en kalender. 13.25 Stereo: Kin derkoor met pianobegeleiding. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Pianorecital:' klass. muz. 14.30 Altviool en piano: mod. muz. 15.00 Voor de jeugd (16.00- 16.02 Nws.) 17.00 Voor de zieken. 17.30 Militair commentaar. 17.40 Een nieuw geluid: zangsolist met instr. kwartet. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Amusem. muz. 7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muziek. 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewij de muz. 8.30 Nws. 8.32 Klass. ouvertu res. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gram. muz. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Va riant: act., rep., ber. en veel muziek. 13.30 Stereo: Lichte gr. muz. 14.00 De familie Leenhouts, hoorspel (herh. van donderdag 6 april j.l.). 14.25 Oude mu ziek .15.20 Stereo: Cello en piano: mo derne muz. 15.50 Bijbel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock: praatje. 17.15 Jazz en blues. 17.50 Overheidsvoorl.: Mens en samenleving. Prettig wonen in bejaar dencentra. Spreekster: Mej. mr. J. M. W. Blonk van het ministerie van C.R. M. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren) 10.20 Die act. Schaubude. 11.00-12.00 Cinque terre, filmreportage. 12.00-13.30 Act. rubr. en muz. 16.40 Nws. 16.45 Beeldverh. (voor de kinderen). 17.05 Voor de kinderen. 17.30 Fury, progr. voor kinderen. 18.00-18.05 Nws. (Regio naal progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Aus erster Hand. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Gefahrliche Experimente. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nieuws uit Nordrhein Westfalen. 18.10 Der klei ne Vagabund. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu te (II). 19.10 Privée detective Honey West. 19.50 Ballade, voordr. 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Progr. over na tuurreservaat-gebieden. 21.00 Bliek von der Brilcke (film). 22.35 Journ. en weer bericht aansl.: commentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Klein Fall für FBI. TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30 in Staatsgeschaften nach Tiggidan, film report. 21.15 New Orleans, Bourbon Street, detectivefilm (niet voor jeugdi ge kijkers). 22.00 Act. uit het econo mische leven. 22.30 Nws., weerbericht en thema van de dag. siiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii 34. Prins Lum-Bia was de wanhoop nabij toen hij zag dat Tekko hen vriendelijk toewuifde in plaats van snel naar de jonk toe te zwemmen. „Vlug!" schre'ëuwde hij tegen de matroos die naast hem stond. „Proberen door wrikken met roerhout boot in richting van Meester Taks te sturen! Mij zal trachten zijn aandacht te trekken andtrs zijn wijze Taks voor de haaien!" De matroos begon, voor zo ver dat tenminste in zijn macht lag, 't zware roer hout heen en weer te bewegen, terwijl de prins zenuw achtig met zijn armen zwaaide en luidkeels riep. Het mocht echter niet veel baten wat ze deden want Tekko keek niet op of om en de jonk kwam niet veel voor uit. Intussen naderden de grote donkere vinnen meer en meer, maar Tekko had nog steeds niets in de ga ten. Hij liet zich languit op de rug liggend, kalmpjes drijven en blies bij tussenpozen een verkoelend straal tje water over zich heen. „Hoor die lui aan boord nu toch eens te keer gaan!" mompelde onze vriend, ter wijl hij met de voeten 't water in beweging bracht. „Het lijkt wel of ze bang zijn dat mij iets zal over komen. Zij behoeven zich anders nergens ongerust over te maken want wij Taksen zijn altijd eerste klas zwem mers geweest. Enfin, ze kunnen zo hard schreeuwen als zij willen maar ik doe, of ik niets hoor!" IK WOU DAT IK IN DE IKVINDMET MOEIL'JK 60ED VAN FOUT TE ONDERSCHEIDEN HOE HELPT DE POLI TIEK JE DAN 9 IN DE POLITIEK IS ER GEEN FOUT. AMSTERDAM De teruglopende tendens, die zich reeds op de voorbeurs aftekende, heeft gisteren ook op de offi ciële handel van de Amsterdamse effec tenbeurs haar invloed gehad. Wall street geeft daarbjj het voorbeeld, door ondanks een discontoverlaging, de kat uit de boom k(jken. Koninklijke Olie, waarvan vrijdag het jaarverslag 1966 komt, daalde bijna 2 en ook Unilever maakte een flinke dui keling (van 1,60). Philips deed het met een verlies van 1 iets rustiger aan. Aan een overvloed van verkooporders viel de daling echter niet toe te schrij ven. De aandelen KLM verloren 12,50. In de scheepvaarthoek vielen de ver liezen wel mee, zij bleven tot 2 punten beperkt. Holland-Amerika Lijn won zelfs 1 punt en Scheepvaart-Unie l'/fc. De staatsfondsenmarkt viel hier en daar be ter uit, maar de verschillen waren beperkt. De flauwe stemming van de interna tionale waarlen viel op de lokale markt niet terug te vinden. De fondsen, waar voor de laatste tijd belangstelling be staat, sprongen naar beide kanten op en neer zonder een direct aanwijsbare reden. Walvisvaart was in het eerste tijdvak ruim 12 punten lager, waarvan in net tweede weer 5 punten werden terugge wonnen. Winstnemingen drukten de koers van onder meer Brocades, Bols, Internatio, Van Reeuwjjk en Dagra, waar verliezen van 6-10 punten optra den. Daartegenover sprong Van der Grinten 13 punten omhoog en werd voor Nutricia 8 punten meer betaald. Winsten van ca. 5 tot 10 punten waren weggelegd voor De Bijenkorf, Gelder land, Hollandsche Sociëteit, Chamotte Unie, Hollandsche Beton en VRG. De dividendaankondiging van 12 pet. by Wilton Fijenoord werd beloond met een winstje van ca 2% punt. Met de EMS wil het om begrijpelijke redenen niet goed meer vlotten. Lang zamerhand gelooft de beurs niet meer in de omwisseling. Onlogisch als de beurs is, trekt zij daaruit echter nog niet de conclusie, dat de oude en nieuwe aan delen dus gelijkop verhandeld moeten worden. De aandelen, die verwisselbaar zouden zijn, daalden uiteindelijk 1,50. De aandelen EMS 1966 bleven gelijk. MAASTRICHT. Door het invoe ren van een volledige continudienst voor enkele papiermachines heeft de Koninklijke Nederlandsche Papierfa briek in 1966 de produktie met 10 pet kunnen opvoeren tot 120.400 ton. Daar van werd 52 (v.j. 54) procent geëxpor teerd. De hogere omzet (het indexcijfer kwam boven 250, basis 1957 - 100) werkte uit in een stijging van het exploitatiesaldo van 27,49 tot 28,71 miljoen en in een winstsaldo van 5,37 (v.j. 5,60) miljoen, waaruit een on veranderd dividend van 12 pet. wordt voorgesteld. De onderneming staat voor geweldi ge investeringen, voornamelijk door de bouw van een nieuwe fabriek in België. Hiervoor werd in 1966 f 7,5 miljoen uitgegeven. De totale investe ring zal f 85 miljoen vergen. De directie verwacht al in het eerste kwartaal 1968 met de produktie te kunnen beginnen. In Maastricht werd voor f 10,1 miljoen geïnvesteerd. Kapitaalstortingen Dit jaar wordt in België 515 miljoen Belgische francs geleend. De Canadese partner, Macmillan Bloedel stortte in 1966 5,06 miljoen op zijn kapitaaldeel neming. De volgende stortingen (nog 45,56 miljoen) zullen in 1968 en 1969 geschieden. Tegen de tijd dat het kapitaal dan is vergroot verwacht de directie dat de nieuwe eenheid in België tot de winst zal bijdragen. Dit jaar wordt begonnen met de bouw van een fabriek in het Spaanse Algeciras, waarin de Koninklijke Pa pier voor 30 pet. deelneemt. De totale bouw zal 45 miljoen kosten. De balans toont een eigen vermogen van 117,19 miljoen, waarvan 46,88 miljoen aandelenkapitaal en een agio- reserve van 38,78 miljoen. Deze is zo sterk gegroeid met 32,4 miljoen door de plaatsing van nieuwe aandelen. Het vreemd vermogen op lange ter mijn bedroeg 51,28 miljoen, dat op korte termijn 34,51 miljoen. De pro- duktiemiddelen staan te boek met 100 miljoen, bij een verzekerde waarde van 170 miljoen. IJMUIDEN (ANP) De certificaten Hoogovens zullen in de nabije toe komst in eensgevend geld per f 20 nominaal worden genoteerd. Van dat moment af zal de officiële notering van de aandelen Hoogovens, gezien de geringe handel, vervallen. Het tijdstip waarop dit gaat gebeuren, moet nog door de Vereeniging voor den Effec tenhandel worden vastgesteld. De uitstaande certificaten zullen dit najaar worden verwisseld in nieuwe stukken van vijftig maal f 20 nomi naal, resp. vijf maal 20 nominaal. Daarbij worden de houders van certi ficaten in de gelegenheid gesteld hun certificaten te verwisselen in zoge naamde c.f.-stukken. Om dit alles mogelijk te maken, moeten de voorwaarden van adminis tratie voor gewone aandelen Hoog ovens op enkele punten worden aange past. Het voorstel hiertoe zal aan de vergadering van houders van certifica ten op 26 april ter goedkeuring wordei voorgelegd. MULDER BOSKOOP Mulders fabriek van rollend materieel en landbouwmachines stelt onveranderd 10% voor. De jaarvergadering wordt 1 juni gehouden. VRG-PAPIER Aan de jaarvergadering op 1 juni wordt voorgesteld het dividend over 1966 te verhogen van 16 tot 18%. Het jaar verslag verschijnt medio mei. AMSTERDAM, 10 april Contante prijzen: Londen 10.1110.114; New York 3.61 A3.61 A; Montreal 3.3344—3.3314; Parijs 73.024—73.074; Brussel 7.261— 7.26S; Frankfort 90.88—90.93; Stockholm 70.07—70.12; Zürich 83.44—83.49; Milaan 57.834—57.884; Kopenhagen 52.254— 52.304; Oslo 50.544—50.594; Lissabon 12.61—12.624; Wenen 13.984—13.994.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2