Nederlandse speelfilm mag niet worden vertoond Kalme ontvangst Africo Addio" Staatsprijs voor Filmkunst Gré van Swol naar Berlijn VAST is TT^T i i UIT DE KERKEN Theaterexperiment Jatman in VANAVOND MORGEN T. enD. haalde omzet van ruim f312 miljoen WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS „Ongewijde aarde" van Jef van der Heijden Stencil Vervalsingen Protest TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart DIVIDENDVOORSTELLEN Pagina 2 VRIJDAG 14 APRIL 1967 JANET 3 8 „Vlak om de hoek, het derde huls aan die kant, met die crème gordij nen. O, laat u me nu als-t-u-blieft los. Ik zou het niet prettig vinden als an deren ons zagen. Ik geloof zeker dat ik weer kan lopen." „Waarom zou ik je niet nog een eindje dragen? Tot bij het hekje bij voorbeeld?" „Nee, o nee!" Joseph zette haar op de grond. „Voel je je weer in staat om te lo pen „O, ja, echt, kapitein Coombe. Het was niet eens nodig, dat ik me boven zo aanstelde." Ze stak hem haar hand toe. „Wat heb je daar een mooie primu la's in dat mandje!" begon Joseph, die haar nog niet zo dadelijk wilde la ten gaan. „Ja, dat zijn mijn lievelingsbloe men." „Ik denk, dat je er vast nog wel meer zult willen plukken." „O ja, graag. Morgen ga ik weer boven bij de heggen kijken of er nog meer staan." Joseph nam er een paar in de hand en bekeek ze aandachtig. „Och, dit zijn nog niet eens de mooiste. De mooiste vind je ook niet op de rotsen. Daarvoor moet je in het Polmeardal gaan kijken, daar groeien prachtige, grote. Maar alleen kom je er nooit door de braamstruiken." „Och, wat vind ik dat jammer," antwoordde ze met een zucht. Een gouden krulletje viel over haar wang. „Hoor eens," vervolgde hij losjes weg, „je zou je kleren ook maar be derven, als je alleen naar het dal ging om ze te zoeken. Maar het zou toch zonde wezen ze daar te laten staan. Weet je wat, ik wil wel mee gaan als je zover wilt lopen. Dan zorg ik wel, dat die lieve handjes van jou geen schrammen oplopen". „O, kapitein Coombe, dat kan toch nietbegon het meisje terwijl zij haar ogen zedig neersloeg en haar hoofje voorover boog. „Heb je ooit van je leven?" dacht ze bij zichzelf. Haar hartje bonsde onstuimig bij de gedachte, dat die grote knappe zee man met haar mee wilde gaan. Zijn sprekende, donkere ogen gaven haar zo'n onzeker gevoel. Joseph deed net of hij zuchtte, maar keek haar van ter zijde aan. „Nou goed, dan niet. Het is jam mer van de bloempjes, die er nu blij ven staan. Goeden avond, juffrouw Annie." Hij draaide zich om, t(^n zij hem terug riep. „Wacht wacht even, kapitein Coombe. Als het morgen avond goed weer is, loop ik er mis schien heen; dan neem ik mijn mand je mee." Ze was een beetje bulten adem en had een hoogrode kleur. Joseph keek naar haar voetjes en liet zijn ogen langzaam naar boven gaan, tot hij recht in de hare keek. „Ik heb zo'n voorgevoel, dat er morgen helemaal geen regen komt en dat het verruk kelijk fijn zal wezen in de schaduw van het dal," zei hij zacht. Daarop draaide hij zich om en liep met grote passen de weg af, terwijl zij hem na keek zover zij kon. Joseph nam een pruim tabak en stopte die achter zijn kiezen. Ha, die Philip, die zei, dat hij vijftig was. Wat een vervloekte oude zuurpruim. Hij voelde zich jonger dan ooit. Hij gooide zijn hoofd achterover en lach te luid. Het was heerlijk weer in Plyn te zijn. „O zeg, waar ga je heen, mijn meisje, O zeg, waar ga je heen, m'n kind?" Vrolijk liep hij te zingen. Hij zwaai de een groet naar een oude man, die aan een hekje stond. Hij was jong, jong De andere morgen werd Joseph wakker met een vreemd gevoel in zijn hart. Hij sprong uit bed en vroeg zich af, waarom hij zo erg haastig het gordijn optrok en belangstellend naar de blauwe lucht keek en zich af vroeg uit welke hoek de wind zou waaien. Toen herinnerde hij zich An nie Tabb. Hij verwenste zichzelf, maar vond het toch een prettige ge dachte. Joseph stond voor het open raam te zingen terwijl hij zich kleedde. Hij wist niet, hoe hij het had van levens vreugde. Hij kwam uiterst opgewekt aan het ontbijt en praatte vrolijk met zijn nichtjes, die zo veel op elkaar ge leken, dat hij ze nauwelijks uit elkaar kon houden. Toen bracht hij zijn doch tertje Katherine naar school, zei haar dat ze goed moest opletten en ge hoorzaam zijn en liep vervolgens bij zijn broers Samuel en Herbert aan op de werf, om even een praatje te ma ken. Tegen vier uur liet hij Plyn achter zich en liep over de velden in een tempo, alsof zijn benen hem niet snel genoeg konden dragen. Toch wist hij, dat hij nog een vol uur te vroeg was. Toen hij de kerktoren van Lanoc vijf hoorde slaan, klopte hij zijn pijp uit, trok zijn boord recht en keek het pad af, dat naar het hek leidde, waarte gen hij geleund stond. Zijn handen waren warm en zijn voeten koud. Verdraaid, die kleine coquette liet hem in de steek. Tien voor half zes zag hij echter een figuurtje aanko men. Hij haalde een krant uit zijn zak en deed of hij zat te lezen. Toen Annie bij hem stond, deed hij net of hij niets merkte. Verlegen stak het meisje haar hand uit en raakte zijn arm aan. „Kapitein Coombe," klonk het zacht. Joseph imiteerde verbazing en schrik. „Goeie help, ben je toch nog gekomen? Nou eerlijk gezegd, dacht ik dat je niet meer kwam." Annie pruilde een beetje en trok haar hand terug. „Als u niet meer op m'n gezelschap gesteld bent, wil ik u heus niet lastig vallen," gaf ze, diep gekwetst, ten antwoord en ze maakte al aanstalten om er vandoor te gaan. Maar Joseph pakte doodbedaard haar handje, tilde haar zonder een woord te zeggen over het hek en zette haar, hoewel ze verontwaardigd deed en een kleur kreeg als vuur, aan de an dere kant op de grond. „U houdt er vreemde manieren op na, kapitein Coombe, u vraagt me niet eens permissie," begon ze. „Dat is zo zeemansmanier", merk te hij op, met moeite zijn vrolijkheid verbergend. Toen gingen ze samen op weg naar het dal. Wat hem betrof kon de rest van de wereld nu verder in de lucht vliegen. Het was wel gek, dat ze met z'n belden zoveel langer werk hadden om het mandje vol te krijgen, dan wan neer je alleen plukte. Daar ontdekte Annie opeens wat wilde irissen bij elkaar, aan de overkant van het beek je, en ze riep, dat zij die beslist heb ben wou. (Wordt vervolgd) 347». „Het zijn meestal domoren, godsdienst-fanatici, of zeer geleerde heren, die het nut van ruimtevaart in twijfel trekken", meende professor Dubois „en de laat ste groep is de gevaarlijkste, omdat hun opinie voor velen van doorslaggevende betekenis is. Ondanks alle geleerdheid lijden zij aan een soort begripsvernauwing, voortkomend uit te lang en te veel in één bepaalde richting denken. Het zijn specialisten geworden in een onderdeel, een facet van de wetenschap en zij hebben de grote lijn uit het oog verloren. Zij ergeren mij al tijd bovenmatig met hun schamper pessimisme. Als de dingen goed gaan, hoor je hen niet, maar als het mis loopt roepen zij; Hebben we 't niet gezegd?!" „En toch houden zij de vooruitgang van de wetenschap niet tegen", zei Piloot Storm. „Er zullen altijd weer man nen met grote ideeën en idealen naar voren treden. Mannen als Peary en Scott, die de polen zochten, als Tensing en Hillary, die de Mount Everest bedwongen. Enfin, noem ze maar op, van de oerman die het wiel uitvond, via Leonardo da Vinei, Lilienthal, de Wright- broeders, tot de laatste ruimteverkenners toe". 38. Het hoofdeloze lijk dat op de bodem van de oude put ligt, is slechts gekleed in een onderbroek. „Nou, nou", zegt Tsjiao Tai, „dat was een forse knaap! Ja, dit is dan het stoffelijk overschot van de heer Seng- san, bij leven krachtpatser van beroep. Kijk, daar lig gen ook nog een jak en een broek. Van keurig grijs katoen. Heel wat beter dan Seng-san's gelapte plunje die het lijk in de tempelhal aan z'n lijf had! Er zit ge ronnen bloed aan die bijl. Ik heb dus nu het vermiste lijk gevonden en tevens het moordwapen. Twee vliegen in één klap! Wat zegt ik, twee vliegen? Er zijn hier wel honderdduizend! Weg, vieze beesten, laat me die tatoeage op meneer zijn rug eens bekijken. Aha, een wond onder het linker schouderblad! Hij is dus ver moord met een messteek in z'n rug en daarna onthoofd. Die moordenaar wou niks 'aan het toeval overlaten! Wat stinkt het hier! Ik moet zorgen dat ik gauw naar boven kom, want dat gat in de muur daar lijkt me een ideaal plekje voor een slangenest.. Hè, wat valt daar in m'n nek? Een spin? Nee, gelukkig, alleen maar een brokje cement. Ik klauter vlug naar boven en ga een stel dienders met stevige touwen halen. Hei, wat is dat nou?" 37. Zodra de haai zich in het stuurhout vastgebeten had, ging dit weer langzaam naar beneden. Dit was voor Tekko echter een aansporing te meer zich weer iets verder naar boven te verplaatsen, wat hij dan ook deed. En terwijl prins Lum-Bia en de matroos aan de ene kant hun best deden om de stuurspaan omhoog te duwen, probeerde de haai aan de andere kant met min stens evenveel inspanning om het ding omlaag te trek ken. Dit was wel een heel erg benauwd ogenblik voor Tekko. De tanden van de haai waren echter zo scherp, dat zij zich, toen de haai op een gegeven ogenblik heel veel kracht zette, dwars door het roerhout heenbeten. En terwijl het vraatzuchtige dier het harde stuk hout gulzig naar binnen schrokte, werd Tekko op het overge bleven deel van de stuurspaan langzaam omhoog ge tild. Voorzichtig kroop hij verder en kon toen de hulp vaardige uitgestoken handen van prins Lum-Bia en de matroos grijpen, die hem aan dek trokken. Zonder ook maar één woord van dank tegen zijn red ders te zeggen, stormde TeKko direct op een hoop rom mel af en begon toen met een woedend gebaar de haai en met stenen en lege etensblikken te bekogelen. Ter wijl hij hiermede nog druk bezig was, werd hij plotse ling door de kok, die het laatste bedrijf van het haaien- drama vanuit de kombuis had gadegeslagen, op de schouders getikt. „Niet doen!" smeekte de witgemutste Cihnees. „Wij haaien vangen voor overheerlijke haaie- vinnensoep!" AMSTERDAM Voor de eerste maal in onze cinematografische ge schiedenis is er een ruim anderhalf uur durende Nederlandse speelfilm voor vertoning verboden. Het veto, door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring uitgesproken, treft de film „Ongewijde aarde" van regisseur 11 AMSTERDAM „Africa Addio" heeft in Cinétol dan eindelijk voet aan Amsterdamse wal gekregen. De om streden film beleefde woensdagavond een rustige voorpremière^ zonder rook- en stinkbommen of wat dies meer zij. Ook tijdens de 's nachts gehouden teach-in is het vrij kalm gebleven. De deelnemers op het podium, Rena- te Rubinstein, Jan Blokker en voorzit ter Nico Scheepmaker hadden beslist geen moeite met de zaal; vooral ook omdat de kritiek op de film nogal vaak werd beperkt tot de vraag of „Africa Addio" nu eigenlijk niet door de Haag se censuur verboden had moeten wor den. Over de kwestie bleek men het, op een enkele uitzondering na, gelukkig eens: in een democratisch land zou 'n film principieel nooit een verbod mo gen worden opgelegd. En dat geldt ui teraard ook voor een leugenachtige do cumentaire als Africa Addio. Wil men tegen de vertoning van deze film pro testeren, dan staan er voldoende waar dige middelen ter beschikking. Ter illustratie van dit laatste werd er in Cinétol na afloop van de teach- in direct een daad gesteld. Een aantal studenten, onder wie een Italiaan die de productieleider van .African Ad dio" goed kent, staken de koppen bij elkaar en redigeerden een stencil dat in een protesterende vorm enige infor matie over de grote Afrikaanse pro blemen bevat Het stencil werd gister avond aan de bioscoopbezoekers uitge reikt. En dat zal blijven gebeuren zo lang de film in Cinétol draait. In hoeverre Jacopetti's film nu te verwerpen of te vervloeken valt, is overigens een onbeantwoorde vraag ge bleven. Van strikt filmische zijde werd aangevoerd dat er in Africa Addio te veel vervalsingen voorkomen om hem au sérieux te kunnen nemen. Aan de andere kant werd de film als een scherpe racistische aanval op de Afrikaanse volkeren beschouwd. De vertegenwoordigers van deze geschei den meningen kwamen geen meter tot elkaar. Maar dat was in het algemeen al en dus ook op deze teach-in nauwe lijks te verwachten. DEN HAAG De tweejaarlijkse Staatsprijs voor Filmkunst zal worden uitgereikt tijdens de in juni a.s. in Arnhem te houden Filmweek. Voor toekenning van de prijs ter grootte van f 5000,komen in aanmer king films, ook teken- en poppenfilms, die op 16,35 of 70 mm. formaat zijn vervaardigd in de periode van 15 mei 1965 tot en met 15 mei 1967. De aanmelding tot mededinging sluit op 15 mei. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft in de jury voor de toekenning van deze staatsprijs benoemd: tot lid en voor zitter de heer A. Koolhaas te Amster dam, tot lid de heren H. Bals te Utrecht Ch. Huguenot van der Linden te Am sterdam, F. Rademakers te Amsterdam en J. Vrijman te Amsterdam, en tot secretaris de heer G. J. van der Mo len te 's-Gravenhage. SCHIPHOL Uitgeleide gedaan door haar zoon is mevrouw Gré van Swol-Brouwenstijn gistermiddag van Schiphol naar Berlijn vertrokken. Vanr avond zingt ze „Electra" in het Ber- lijnse operagebouw, morgen keert ze weer naar ons land terug. „Ik ga niet meer op die lange, ver moeiende tournees naar andere conti nent", zo verklaarde onze operazan geres voor haar vertrek. „Vroeger heb ik dat met veel plezier gedaan, maar je bent dan minstens 3 weken weg en dat duurt me te lang". De verste reis, die haar dan ook wacht, is die naar Rusland. In decem ber j.l. trad ze op in Moskou en Le ningrad en dat is haar zo goed beval len dat ze een nieuwe Russische aan bieding heeft aangenomen om begin volgend jaar weer op te treden, dit maal in Kief en in steden langs de Zwarte Zee. Na de zomervakantie zal mevrouw Van Swol in Nederland „Tannhauser" en „Der Rosenkavalier" ten gehore brengen, voornamelijk in de drie gro te steden. Geref. Gemeenten Beroepen- te Paterson (V.S.): H. Rijk- sen te Gouda; te Zoetermeer: K. de Gier te 's-Gravenhage-Centrum. Bedankt: voor 's-Gravenhage-Zuid: J. C. Weststrate te Meliskerke (Z'd). Jef van der Heyden. De film zou over enkele weken in Amsterdam zijn pre mière krijgen. De keuring acht „Ongewijde aarde" ontoelaatbaar, omdat er door de ma ker niet voldoende eerbied voor over ledenen is opgebracht. De cineast, die het scenario naar een eigen novelle schreef, stelt dat zijn als een speelse satire bedoelde film juist wel uit pië teit voor de doden is gemaakt. Vandaag zal Van der Heyden zich met de directie van zijn verhuurmaat- schappij Amstel Film beraden over de vraag of de film ter herkeu ring zal worden aangeboden. „Op dit ogenblik heb ik alleen maar zin om te zeggen: „Barst", aldus de filmer. Het standpunt van de keuring is namelijk onbegrijpelijk. „Waarschijnlijk zijn ze bang geweest dat bepaalde katholieken zich door de ze film gekwetst zouden voelen. In het verhaal wordt op een heel char mante manier enige kritiek geleverd op het katholieke gebruik dat sommi ge overledenen (zelfmoordenaars en doodgeboren kinderen bijv.) niet in ge wijde aarde mogen worden begraven". „Misschien zijn ze ook geschrokken van een scène waarin twee in bed lig gende mensen beginnen te lachen wan neer ze horen dat hun lastige over buurman een pastoor is overleden. Maar dan heeft die keuringscommis sie niet begrepen, dat die mensen om iets heel anders giechelen: ze reage ren namelijk op het feit dat ze van 'n heleboel, door die pastoor veroorzaak te overlast zijn bevrijd". Jef van der Heyden denkt er aan zijn, voor een deel door 's rijks pro- duktiefonds gesubsidieerde film in ie der geval in België uit te brengen. „Wü protesteren tegen het afkeuren van „Ongewydc aarde", de Nederlandse speelfilm die nota bene met steun van de overheid tot stand is gekomen. Wij dringen aan op snelle afschaffing van alle filmcensuur." Een telegram met deze tekst is gis teravond verzonden naar de minister van Binnenlandse Zaken. Het is onder tekend door: B. J. Bertina, Rein Bloem Jan Blokker, Rinus Ferdinandusse, Roelof Kiers, Pim de la Parra, Nico Scheepmaker, Martin van Amerongen, Nouchka van Brakel, Louis van Gaste ren, Wim van der Linden, Llly Veen- man, Wim Verstappen, Ellen Waller, Jan Vrijman en Mat van Hensbergen. 99 DEN HAAG Onder de naam „Soa- rabee" vat de nieuwe werkgroep voor een nieuwe vorm van theater, name lijk het metafysisch - realistisch thea ter, haar experimenten samen. Het eerstvolgend experiment zal onder de titel „Batman in ballingschap" in ju ni in première gaan in het gebouw van de Haagse Kunstkring. Het idee voor realisatie van deze vorm van theater is van Adri Boon. Nadat hij samen met Tito Cruis een pophappening bij de Haagse Kunst kring had ontworpen groeide uit deze initiatieven de metofysisch-realistische triptiek „Spiraal", waaraan ook Raf Thunissen als ontwerper meewerkt. De vierde promotor werd Jan van As, die samen met Adri Boon een ex perimenteel declamatorium met veertig lyceïsten in Voorburg uitvoerde. Voor de realisering van hun theater worden medewerkers gekozen, hoofdza kelijk uit leden van de Haagse Kunst kring, in de eerste plaats musici en schilders. Voor het theater wordt ook gebruik gemaakt van uitingen van he dendaagse beeldende kunst, waaraan de werkgroep de verworvenheden van haar eigen experimenten toevoegt. „Scarabee" is geen toneelgezelschap in conventionele zin. Het kiest moge lijkheden, mensen of beelden, die het abstraheert en tevens tot een metafy sisch, soms absurdistisch geheel ver werkt. Het theater is voornamelijk beeldend en de tendenzen zijn op vele manieren te interpreteren. Aan „Bat man in ballingschap" werken twaalf personen mee. De première wordt ge geven in het kader van het 75-jarig be staan van de Haagse Kunstkring. Het is de bedoeling dat „Scarabee" met haar activiteiten doorgaat. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Vrieselo: I. D. H. Dijk te Vierhuizen. Bedankt: voor Schoonebeek (toez.) P. C. 't Hoofdt te Kollumerzwaag. Benoemd: tot bijstand in het pastoraat te Apeldoorn-Zuid: A. de Meijere. a.s. emericus pred. te Rotterdam-Charlois. Geref. Kerken Beroepen: te Bredevoort: G. Manen- schijn te Broeksterwoude; te Honaelers- dijk: D. G. Hanemaaijer te Haarlemmer meer O. Z. te Nieuweroord: O. van Loo te Niewolda. Geref. Kerken Vrijgemaakt Bedankt: voor Apeldoorn: A. Kooy te Emmen; voor Mariënberg: D. Nieuwen- huis te IJmuiden. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij nen, lezing. 18.20 Uitzending van de PSP. 18.30 Jazz-rondo. 18.50 Informa tie over informatie. 19.00 Ronduit: pro gramma voor jonge mensen. 19.30 Kunst kroniek. 20.00 Nws. 20.05 Het proces Van der Lubbe, klankbeeld. 20.30 Licht instr. kwartet. 20.45 Geloven met of zonder kerk, gesprek. VARA: 21.00 Stereo: Omroeporkest en soliste: mo derne en klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Licht platenprogram- ma. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Met band en plaat voor u pa raat: gevar. muz. 18.55 Op 't woord af, lezing. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 R.V.U.: De raad van Europa - Onderwijs, door mr. L. B. van Ommen, m.m.v. mevrouw Hélène Oosthoek. NRU: 20.00 Gianni Schicchi, komische opera. 20.55 Twee generaties: gesprek tussen een jonge en een oude kleuterleidster. 21.15 Volks muziek uit India (11). 21.35 Lichte gr. muz. 22.05 Parlementair weekoverz. commentaar, onder redactie van en uitgesproken door Th. Polet. 22.30 Nws. 22.40 Avondconcert: I. Omroep-vrou- wenkoor: klass. en mod. liederen. II. Hobokwartet: mod. en klass. muziek. 23.20 Radiorama, veertiendaags mini- magazine. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.45 - 12.00 Schooltelevi sie. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.56 Reclame. AVRO 19.00 Popeye, tekenfilm. 19.05 The Thunderbirds, TV-tekenfilm. STER 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. STER: 20.16 Recla me. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 The Dean Martin Show. 21.30 Voor de vuist weg. NTS: 22.45 - 22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. KRO: 20.05 Voordracht 20.30 Groei naar vrijheid, documentai re over de 80-jarige oorlog (1568 1648). 21.00 Bonanza, TV-film. 21.50 Onze man in Washington. STER 22.10 Reclame. NTS: 22.15 - 22.30 Journaal. 22.30 - 23.00 Teleac: Kernfysica (26 - herh.). HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. (8.30-8.35 vak.tips). 9.35 Waterstanden. 9.40 Vrou wenkoor met pianobeg. 10.00 Z.O. 135: gev. pr. (11.00-11.02 Nws.). 12.15 Loon naar werken, lez. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Act. sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers (gr.). 14.15 Uitlaat: een pr. voor twintigers. 14.55 Radio Jazz- magazine. 15.25 De Utrechtse Polie: doe. klankbeeld. 16.00 Nws. 16.02 Ra dio Jazz magazine: nieuwe platen, nieu we muz. NRU16.30 Franse les. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 De zin gende kerk: geestelijke lied. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn, gev. pr. (8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktber. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Uitz. Overheidsvoorl.c Ge ven en nemen: De fam. v. Buuren praat weer over het verkeer. 12.50 Zon der grenzen: een rubriek over missie en zending. 13.00 Vliegende schijven: verzoekplaten voor de mil. 14.00 P.M., fam.pr. 17.00 Carionca: radio voor tie ners. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Gev. ork.muz. (gr.). 9.30 Muz. v. het Leger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Klass. gew. muz. (gr.). 10.30 Matinee met de li. muze: gev. muz.pr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12. :2 Variant: Act., rep., stripverhaal en veel muz. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama: platenshow voor de tieners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet Voices. 14.30 Op Toener Toeneren: een serie Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Lagelanders: li. platenpr. 16.00 Nws. 16.02 Weekend-Melodie. 17.00 Nws. 17.02 - 18.00 Sportsho.. rep., uitslagen, com mentaren en li. gr.muz. VRIJDAG 14 APRIL DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van giste ren. 10.20 Flucht aus dem Osten, re portage. 11.00 Schuldig, TV-spel. 12.00- 13.30 Act. kror%k. 16.40 Nws. 16.45 Sp.- spel - spanning: amusementsprogram ma. 17.55 Progr. overzicht. 18.00 18.05 Nws (Regionaal programma NDR Actualiteiten. 18.16 Das Freitagsmaga- sin. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actuali teiten. 19.21 Wenn die Musik nicht war'. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Sag die Wahrheit, beroepen raden. 18.25 Hier und Heute (1). 18.50 Goeden avond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Studenten: studeren gaat boven probe ren. 19.40 Volksliederen). 20.00 Jour naal en weeroverzicht. 20.15 Act. 21.00 Grosseinsatz, TV-film. 21.45 Journaal en weeroverzicht. 22.00 Reportage uit Bonn. 22.15 Der Regenmacher, TV- spel. (herhaling). 0.10 Nws. DUITSLAND II 17.40 Spont. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Dreizehn Brie- fe, TV-serie. 19.27 Weerber. 19.30 Nws en thema van de dag. 20.00 Der Fall Harry Domela, documentair spel (her haling). Aansluitend: Nws. 21.10 Ma de in Austra, cabaretprogr. 21.45 Ab- sagen aus Ostberlin, documentair pro gramma. 22.15 Nws., weerber. en the ma van de dag. 22.40 Der Schrei, film (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). Aansluitend: twee korte films. DUVEL OP./ OF IK GEEF JE EEN KLAP OP JE SMOEL/ i- 0H,JOOP, JE BENT zo dapper/ Cp' GA JE MEE 0 NAAR HUIS,JOOP 6 AMSTERDAM De vaste stem ming voor Philips en Unilever in de avond- en ochtendhandel werd op de officiële beurs overgenomen. Hoewel vooral Philips de hoogste stand niet kon behouden, kwam de winst per saldo toch op 2 te staan. Ook Uni lever kon een dergelijke winst ruim binnenhalen. AKU deed het wat kal mer aan en stelde zich met 40 cent tevreden, terwijl Koninklijke zelfs nauwelijks prijshoudend te noemen was. Hoogovens kon nog enkele punt jes doortrekken. De lokale markt was overwegend vast gestemd. Elsevier en Thomassen en Drijver vielen sterk op, maar ook Bols, Kon. Papier, Leeuwarder Pa pier, Scholten-Honig, Van der Grin ten, Gist en Spiritus, Holl. Soc. en vooral Kemo (plus 20) waren hoger. Frans Beeren trok de aandacht en Riva werd zelfs willig op het gehand haafde dividend. Fokker, Tilburgsche Waterleiding, Misset, Brocades en Boeke en Hui dekoper moesten in reactie. Voor de instrumentenfabriek 't Hart ontstond plotseling zoveel belangstelling dat de koers van 92 pet op 100 pet terecht kwam, naar gefluisterd werd door on derhandelingen over een fusie. Kon. Zout bleef op de vorige koers. De scheepvaartsector was opnieuw verdeeld. Kon. Boot, Van Nievelt en Scheepvaart-Unie waren lager, maar Van Ommeren kon zich herstellen. KLM was weer eens in reactie. De cultures lagen goed in de markt. De obligatiemarkt bleef vrij kleur loos. Ook gisteren veranderde er wei nig. AMSTEL HOTEL Over 1966 13 pet dividend. Vori,< jaar werd 11 pet betaald plus 3 pc jubileumdividend. De jaarvergadering i op 31 mei. INDOHEEM Dividendverlaging over 1966 tot 10 pet in contanten of 2 per aandeel. Over 1965 bedroeg dit 12 pet. De jaar vergadering wordt op 9 juni gehou den. Door de minder gunstige markt ontwikkeling in het laatste kwartaal zijn omzet en winst bij de verwachtin gen achtergebleven. TECHNISCHE UNIE Weer 17% over 1966. De winstbewij zen krijgen weer f 20,50. De jaarver gadering is 8 mei. Het kapitaal is in december 1965 vergroot. DEVENTER Bjj Thomassen A Drijver-Verblifa beginnen de voorde len van de fusie nu ook in de finan ciële resultaten merkbaar te worden, bij een omzetstijging van bijna 8 pro cent nam de brutowinst tofi met f 3.6 miljoen of 27 procent. De netto- omzet van het concern klom vorig jaar van f 282,28 miljoen naar f 312,61 miljoen. De samenvoeging van Thomassen Drijver, Sobemi (België) en de Verenigde Blikfabrieken is nu bijna achter de rug. Een hergroepering van de produktie brengt grote directe en indirecte kosten met zich. Deze kosten laten zich niet nauwkeurig becijferen, aldus de directie in het jaarverslag. Vast staat echter dat zij vorig jaar de voordelen van de samenvoeging heb ben overtroffen. Verwacht wprdt dat in het lopende jaar een tegenoverge steld beeld zal ontstaan. Miljard bussen In de afdeling metalen verpakkin gen werden vorig jaar goede resulta ten behaald. De afzet van conserven- bussen in Benelux vertoonde een stij ging die de verwachtingen overtrof. In Nederland alleen werden voor het eerst in een jaar meer dan een mil jard bussen afgeleverd. Met uitzonde ring van bussen voor de verpakking van dranken gaf de afzet van bussen in de overige sectoren reden tot te vredenheid. Op langere termijn verwacht de di rectie een regelmatige groei van de afzet aan de industrie van voedings middelen gezien het toenemend ver bruik van blikconserven in Europa. Dit wordt mede bevorderd door de steeds belangrijker functie van de su permarkten en zelfbedieningszaken bij de distributie van levensmiddelen. Personeel De sluiting van bedrijven en ontsla gen op grote schaal in Deventer en Utrecht hebben amper enig effect ge had op de personeelsvoorziening van kantoren en fabrieken van het con cern. Het aantal buitenlandse mede werkers moet dan ook opnieuw worden uitgebreid. Tegen het einde van het jaar kon de werving worden gestaakt; bij een voortzetting van de huidige conjunctuur valt een geleidelijke ver mindering van het aantal buitenland se werknemers te verwachten. Voor 1967 verwacht de directie een verdere groei van de afzet. Het ver bruik van verpakkingsmiddelen neemt in de gehele wereld nog steeds toe, ook in de Verenigde Staten, waar het verbruik al vele malen groter is dan in de meeste Europese landen. Resultaten In 1966 resulteerde na kosten van f 278,52 (v.j. f 251,22) miljoen en af schrijvingen van f 16,06 (f 15,46) mil joen een bedrijfsresultaat van f 18,03 (15,59) miljoen. De winst voor aftrek van belastingen was f 16,82 (f 13.26) miljoen en na belastingen f 8.39 (7,76) miljoen. Na verrekening van het resultaat uit niet-geconsolideerde deelnemingen kwam de netto-winst uit op f 8,76 (f 7,03) miljoen. Voorgesteld wordt hiervan f 2,52 (f 0,84) miljoen te be stemmen voor de algemene reserve. Uit de rest wil de directie o.m. een dividend uitkeren van f 4,-> per aan deel van f 20. AMSTERDAM, 13 april. Londen 10.11%—10.11%; New York 3.61% 3.61%; Montreal 3.33%— 3.34%; Parijs 73.06—73.11; Brussel 7.26%-7.27%; Frankfort 90.85%—90.90%Stockholm 70.11%—70.16%; Zürich 83.52%— 83.57%—; Milaan 57.81%—57.86%Ko penhagen 52.2752.32; Oslo 50.54 50.59; Wenen 13.98—13.99; Lissabon 12.61—12.62%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2