Nederlandse speelfilm mag
niet worden vertoond
Kalme ontvangst
Africo Addio"
Staatsprijs voor
Filmkunst
Gré van Swol
naar Berlijn
VAST
is
TT^T
i i
UIT DE KERKEN
Theaterexperiment
Jatman in
VANAVOND
MORGEN
T. enD. haalde
omzet van ruim
f312 miljoen
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
„Ongewijde aarde" van Jef van der Heijden
Stencil
Vervalsingen
Protest
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
DIVIDENDVOORSTELLEN
Pagina 2
VRIJDAG 14 APRIL 1967
JANET
3 8
„Vlak om de hoek, het derde huls
aan die kant, met die crème gordij
nen. O, laat u me nu als-t-u-blieft los.
Ik zou het niet prettig vinden als an
deren ons zagen. Ik geloof zeker dat
ik weer kan lopen."
„Waarom zou ik je niet nog een
eindje dragen? Tot bij het hekje bij
voorbeeld?"
„Nee, o nee!"
Joseph zette haar op de grond.
„Voel je je weer in staat om te lo
pen
„O, ja, echt, kapitein Coombe. Het
was niet eens nodig, dat ik me boven
zo aanstelde." Ze stak hem haar hand
toe.
„Wat heb je daar een mooie primu
la's in dat mandje!" begon Joseph,
die haar nog niet zo dadelijk wilde la
ten gaan.
„Ja, dat zijn mijn lievelingsbloe
men."
„Ik denk, dat je er vast nog wel
meer zult willen plukken."
„O ja, graag. Morgen ga ik weer
boven bij de heggen kijken of er nog
meer staan."
Joseph nam er een paar in de hand
en bekeek ze aandachtig. „Och, dit
zijn nog niet eens de mooiste. De
mooiste vind je ook niet op de rotsen.
Daarvoor moet je in het Polmeardal
gaan kijken, daar groeien prachtige,
grote. Maar alleen kom je er nooit
door de braamstruiken."
„Och, wat vind ik dat jammer,"
antwoordde ze met een zucht. Een
gouden krulletje viel over haar wang.
„Hoor eens," vervolgde hij losjes
weg, „je zou je kleren ook maar be
derven, als je alleen naar het dal
ging om ze te zoeken. Maar het zou
toch zonde wezen ze daar te laten
staan. Weet je wat, ik wil wel mee
gaan als je zover wilt lopen. Dan
zorg ik wel, dat die lieve handjes van
jou geen schrammen oplopen".
„O, kapitein Coombe, dat kan toch
nietbegon het meisje terwijl zij
haar ogen zedig neersloeg en haar
hoofje voorover boog. „Heb je ooit
van je leven?" dacht ze bij zichzelf.
Haar hartje bonsde onstuimig bij de
gedachte, dat die grote knappe zee
man met haar mee wilde gaan. Zijn
sprekende, donkere ogen gaven haar
zo'n onzeker gevoel.
Joseph deed net of hij zuchtte,
maar keek haar van ter zijde aan.
„Nou goed, dan niet. Het is jam
mer van de bloempjes, die er nu blij
ven staan. Goeden avond, juffrouw
Annie."
Hij draaide zich om, t(^n zij hem
terug riep. „Wacht wacht even,
kapitein Coombe. Als het morgen
avond goed weer is, loop ik er mis
schien heen; dan neem ik mijn mand
je mee."
Ze was een beetje bulten adem en
had een hoogrode kleur. Joseph keek
naar haar voetjes en liet zijn ogen
langzaam naar boven gaan, tot hij
recht in de hare keek. „Ik heb zo'n
voorgevoel, dat er morgen helemaal
geen regen komt en dat het verruk
kelijk fijn zal wezen in de schaduw
van het dal," zei hij zacht. Daarop
draaide hij zich om en liep met grote
passen de weg af, terwijl zij hem na
keek zover zij kon.
Joseph nam een pruim tabak en
stopte die achter zijn kiezen. Ha, die
Philip, die zei, dat hij vijftig was.
Wat een vervloekte oude zuurpruim.
Hij voelde zich jonger dan ooit. Hij
gooide zijn hoofd achterover en lach
te luid. Het was heerlijk weer in
Plyn te zijn.
„O zeg, waar ga je heen, mijn
meisje,
O zeg, waar ga je heen, m'n
kind?"
Vrolijk liep hij te zingen. Hij zwaai
de een groet naar een oude man, die
aan een hekje stond. Hij was jong,
jong
De andere morgen werd Joseph
wakker met een vreemd gevoel in
zijn hart. Hij sprong uit bed en vroeg
zich af, waarom hij zo erg haastig
het gordijn optrok en belangstellend
naar de blauwe lucht keek en zich af
vroeg uit welke hoek de wind zou
waaien. Toen herinnerde hij zich An
nie Tabb. Hij verwenste zichzelf,
maar vond het toch een prettige ge
dachte.
Joseph stond voor het open raam
te zingen terwijl hij zich kleedde. Hij
wist niet, hoe hij het had van levens
vreugde. Hij kwam uiterst opgewekt
aan het ontbijt en praatte vrolijk met
zijn nichtjes, die zo veel op elkaar ge
leken, dat hij ze nauwelijks uit elkaar
kon houden. Toen bracht hij zijn doch
tertje Katherine naar school, zei haar
dat ze goed moest opletten en ge
hoorzaam zijn en liep vervolgens bij
zijn broers Samuel en Herbert aan op
de werf, om even een praatje te ma
ken.
Tegen vier uur liet hij Plyn achter
zich en liep over de velden in een
tempo, alsof zijn benen hem niet snel
genoeg konden dragen. Toch wist hij,
dat hij nog een vol uur te vroeg was.
Toen hij de kerktoren van Lanoc vijf
hoorde slaan, klopte hij zijn pijp uit,
trok zijn boord recht en keek het pad
af, dat naar het hek leidde, waarte
gen hij geleund stond. Zijn handen
waren warm en zijn voeten koud.
Verdraaid, die kleine coquette liet
hem in de steek. Tien voor half zes
zag hij echter een figuurtje aanko
men. Hij haalde een krant uit zijn
zak en deed of hij zat te lezen. Toen
Annie bij hem stond, deed hij net of
hij niets merkte. Verlegen stak het
meisje haar hand uit en raakte zijn
arm aan. „Kapitein Coombe," klonk
het zacht.
Joseph imiteerde verbazing en
schrik. „Goeie help, ben je toch nog
gekomen? Nou eerlijk gezegd, dacht
ik dat je niet meer kwam."
Annie pruilde een beetje en trok
haar hand terug. „Als u niet meer op
m'n gezelschap gesteld bent, wil ik u
heus niet lastig vallen," gaf ze, diep
gekwetst, ten antwoord en ze maakte
al aanstalten om er vandoor te gaan.
Maar Joseph pakte doodbedaard haar
handje, tilde haar zonder een woord
te zeggen over het hek en zette haar,
hoewel ze verontwaardigd deed en
een kleur kreeg als vuur, aan de an
dere kant op de grond.
„U houdt er vreemde manieren op
na, kapitein Coombe, u vraagt me
niet eens permissie," begon ze.
„Dat is zo zeemansmanier", merk
te hij op, met moeite zijn vrolijkheid
verbergend. Toen gingen ze samen op
weg naar het dal. Wat hem betrof kon
de rest van de wereld nu verder in
de lucht vliegen.
Het was wel gek, dat ze met z'n
belden zoveel langer werk hadden om
het mandje vol te krijgen, dan wan
neer je alleen plukte. Daar ontdekte
Annie opeens wat wilde irissen bij
elkaar, aan de overkant van het beek
je, en ze riep, dat zij die beslist heb
ben wou.
(Wordt vervolgd)
347». „Het zijn meestal domoren, godsdienst-fanatici,
of zeer geleerde heren, die het nut van ruimtevaart in
twijfel trekken", meende professor Dubois „en de laat
ste groep is de gevaarlijkste, omdat hun opinie voor
velen van doorslaggevende betekenis is. Ondanks alle
geleerdheid lijden zij aan een soort begripsvernauwing,
voortkomend uit te lang en te veel in één bepaalde
richting denken. Het zijn specialisten geworden in een
onderdeel, een facet van de wetenschap en zij hebben
de grote lijn uit het oog verloren. Zij ergeren mij al
tijd bovenmatig met hun schamper pessimisme. Als de
dingen goed gaan, hoor je hen niet, maar als het mis
loopt roepen zij; Hebben we 't niet gezegd?!" „En
toch houden zij de vooruitgang van de wetenschap niet
tegen", zei Piloot Storm. „Er zullen altijd weer man
nen met grote ideeën en idealen naar voren treden.
Mannen als Peary en Scott, die de polen zochten, als
Tensing en Hillary, die de Mount Everest bedwongen.
Enfin, noem ze maar op, van de oerman die het wiel
uitvond, via Leonardo da Vinei, Lilienthal, de Wright-
broeders, tot de laatste ruimteverkenners toe".
38. Het hoofdeloze lijk dat op de bodem van de oude
put ligt, is slechts gekleed in een onderbroek. „Nou,
nou", zegt Tsjiao Tai, „dat was een forse knaap! Ja,
dit is dan het stoffelijk overschot van de heer Seng-
san, bij leven krachtpatser van beroep. Kijk, daar lig
gen ook nog een jak en een broek. Van keurig grijs
katoen. Heel wat beter dan Seng-san's gelapte plunje
die het lijk in de tempelhal aan z'n lijf had! Er zit ge
ronnen bloed aan die bijl. Ik heb dus nu het vermiste
lijk gevonden en tevens het moordwapen. Twee vliegen
in één klap! Wat zegt ik, twee vliegen? Er zijn hier
wel honderdduizend! Weg, vieze beesten, laat me die
tatoeage op meneer zijn rug eens bekijken. Aha, een
wond onder het linker schouderblad! Hij is dus ver
moord met een messteek in z'n rug en daarna onthoofd.
Die moordenaar wou niks 'aan het toeval overlaten!
Wat stinkt het hier! Ik moet zorgen dat ik gauw naar
boven kom, want dat gat in de muur daar lijkt me een
ideaal plekje voor een slangenest.. Hè, wat valt daar
in m'n nek? Een spin? Nee, gelukkig, alleen maar een
brokje cement. Ik klauter vlug naar boven en ga een
stel dienders met stevige touwen halen. Hei, wat is dat
nou?"
37. Zodra de haai zich in het stuurhout vastgebeten
had, ging dit weer langzaam naar beneden. Dit was
voor Tekko echter een aansporing te meer zich weer
iets verder naar boven te verplaatsen, wat hij dan ook
deed. En terwijl prins Lum-Bia en de matroos aan de
ene kant hun best deden om de stuurspaan omhoog te
duwen, probeerde de haai aan de andere kant met min
stens evenveel inspanning om het ding omlaag te trek
ken. Dit was wel een heel erg benauwd ogenblik voor
Tekko.
De tanden van de haai waren echter zo scherp, dat
zij zich, toen de haai op een gegeven ogenblik heel
veel kracht zette, dwars door het roerhout heenbeten.
En terwijl het vraatzuchtige dier het harde stuk hout
gulzig naar binnen schrokte, werd Tekko op het overge
bleven deel van de stuurspaan langzaam omhoog ge
tild. Voorzichtig kroop hij verder en kon toen de hulp
vaardige uitgestoken handen van prins Lum-Bia en de
matroos grijpen, die hem aan dek trokken.
Zonder ook maar één woord van dank tegen zijn red
ders te zeggen, stormde TeKko direct op een hoop rom
mel af en begon toen met een woedend gebaar de haai
en met stenen en lege etensblikken te bekogelen. Ter
wijl hij hiermede nog druk bezig was, werd hij plotse
ling door de kok, die het laatste bedrijf van het haaien-
drama vanuit de kombuis had gadegeslagen, op de
schouders getikt. „Niet doen!" smeekte de witgemutste
Cihnees. „Wij haaien vangen voor overheerlijke haaie-
vinnensoep!"
AMSTERDAM Voor de eerste
maal in onze cinematografische ge
schiedenis is er een ruim anderhalf
uur durende Nederlandse speelfilm
voor vertoning verboden. Het veto,
door de Centrale Commissie voor de
Filmkeuring uitgesproken, treft de
film „Ongewijde aarde" van regisseur
11
AMSTERDAM „Africa Addio"
heeft in Cinétol dan eindelijk voet aan
Amsterdamse wal gekregen. De om
streden film beleefde woensdagavond
een rustige voorpremière^ zonder rook-
en stinkbommen of wat dies meer zij.
Ook tijdens de 's nachts gehouden
teach-in is het vrij kalm gebleven.
De deelnemers op het podium, Rena-
te Rubinstein, Jan Blokker en voorzit
ter Nico Scheepmaker hadden beslist
geen moeite met de zaal; vooral ook
omdat de kritiek op de film nogal vaak
werd beperkt tot de vraag of „Africa
Addio" nu eigenlijk niet door de Haag
se censuur verboden had moeten wor
den.
Over de kwestie bleek men het, op
een enkele uitzondering na, gelukkig
eens: in een democratisch land zou 'n
film principieel nooit een verbod mo
gen worden opgelegd. En dat geldt ui
teraard ook voor een leugenachtige do
cumentaire als Africa Addio. Wil men
tegen de vertoning van deze film pro
testeren, dan staan er voldoende waar
dige middelen ter beschikking.
Ter illustratie van dit laatste werd
er in Cinétol na afloop van de teach-
in direct een daad gesteld. Een aantal
studenten, onder wie een Italiaan die
de productieleider van .African Ad
dio" goed kent, staken de koppen bij
elkaar en redigeerden een stencil dat
in een protesterende vorm enige infor
matie over de grote Afrikaanse pro
blemen bevat Het stencil werd gister
avond aan de bioscoopbezoekers uitge
reikt. En dat zal blijven gebeuren zo
lang de film in Cinétol draait.
In hoeverre Jacopetti's film nu te
verwerpen of te vervloeken valt, is
overigens een onbeantwoorde vraag ge
bleven. Van strikt filmische zijde werd
aangevoerd dat er in Africa Addio te
veel vervalsingen voorkomen om hem
au sérieux te kunnen nemen.
Aan de andere kant werd de film
als een scherpe racistische aanval op
de Afrikaanse volkeren beschouwd. De
vertegenwoordigers van deze geschei
den meningen kwamen geen meter tot
elkaar. Maar dat was in het algemeen
al en dus ook op deze teach-in nauwe
lijks te verwachten.
DEN HAAG De tweejaarlijkse
Staatsprijs voor Filmkunst zal worden
uitgereikt tijdens de in juni a.s. in
Arnhem te houden Filmweek.
Voor toekenning van de prijs ter
grootte van f 5000,komen in aanmer
king films, ook teken- en poppenfilms,
die op 16,35 of 70 mm. formaat zijn
vervaardigd in de periode van 15 mei
1965 tot en met 15 mei 1967.
De aanmelding tot mededinging sluit
op 15 mei.
De minister van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk Werk heeft in de
jury voor de toekenning van deze
staatsprijs benoemd: tot lid en voor
zitter de heer A. Koolhaas te Amster
dam, tot lid de heren H. Bals te Utrecht
Ch. Huguenot van der Linden te Am
sterdam, F. Rademakers te Amsterdam
en J. Vrijman te Amsterdam, en tot
secretaris de heer G. J. van der Mo
len te 's-Gravenhage.
SCHIPHOL Uitgeleide gedaan
door haar zoon is mevrouw Gré van
Swol-Brouwenstijn gistermiddag van
Schiphol naar Berlijn vertrokken. Vanr
avond zingt ze „Electra" in het Ber-
lijnse operagebouw, morgen keert ze
weer naar ons land terug.
„Ik ga niet meer op die lange, ver
moeiende tournees naar andere conti
nent", zo verklaarde onze operazan
geres voor haar vertrek. „Vroeger heb
ik dat met veel plezier gedaan, maar
je bent dan minstens 3 weken weg en
dat duurt me te lang".
De verste reis, die haar dan ook
wacht, is die naar Rusland. In decem
ber j.l. trad ze op in Moskou en Le
ningrad en dat is haar zo goed beval
len dat ze een nieuwe Russische aan
bieding heeft aangenomen om begin
volgend jaar weer op te treden, dit
maal in Kief en in steden langs de
Zwarte Zee.
Na de zomervakantie zal mevrouw
Van Swol in Nederland „Tannhauser"
en „Der Rosenkavalier" ten gehore
brengen, voornamelijk in de drie gro
te steden.
Geref. Gemeenten
Beroepen- te Paterson (V.S.): H. Rijk-
sen te Gouda; te Zoetermeer: K. de Gier
te 's-Gravenhage-Centrum.
Bedankt: voor 's-Gravenhage-Zuid:
J. C. Weststrate te Meliskerke (Z'd).
Jef van der Heyden. De film zou over
enkele weken in Amsterdam zijn pre
mière krijgen.
De keuring acht „Ongewijde aarde"
ontoelaatbaar, omdat er door de ma
ker niet voldoende eerbied voor over
ledenen is opgebracht. De cineast, die
het scenario naar een eigen novelle
schreef, stelt dat zijn als een speelse
satire bedoelde film juist wel uit pië
teit voor de doden is gemaakt.
Vandaag zal Van der Heyden zich
met de directie van zijn verhuurmaat-
schappij Amstel Film beraden
over de vraag of de film ter herkeu
ring zal worden aangeboden.
„Op dit ogenblik heb ik alleen maar
zin om te zeggen: „Barst", aldus de
filmer. Het standpunt van de keuring
is namelijk onbegrijpelijk.
„Waarschijnlijk zijn ze bang geweest
dat bepaalde katholieken zich door de
ze film gekwetst zouden voelen. In
het verhaal wordt op een heel char
mante manier enige kritiek geleverd
op het katholieke gebruik dat sommi
ge overledenen (zelfmoordenaars en
doodgeboren kinderen bijv.) niet in ge
wijde aarde mogen worden begraven".
„Misschien zijn ze ook geschrokken
van een scène waarin twee in bed lig
gende mensen beginnen te lachen wan
neer ze horen dat hun lastige over
buurman een pastoor is overleden.
Maar dan heeft die keuringscommis
sie niet begrepen, dat die mensen om
iets heel anders giechelen: ze reage
ren namelijk op het feit dat ze van 'n
heleboel, door die pastoor veroorzaak
te overlast zijn bevrijd".
Jef van der Heyden denkt er aan
zijn, voor een deel door 's rijks pro-
duktiefonds gesubsidieerde film in ie
der geval in België uit te brengen.
„Wü protesteren tegen het afkeuren
van „Ongewydc aarde", de Nederlandse
speelfilm die nota bene met steun van
de overheid tot stand is gekomen. Wij
dringen aan op snelle afschaffing van
alle filmcensuur."
Een telegram met deze tekst is gis
teravond verzonden naar de minister
van Binnenlandse Zaken. Het is onder
tekend door: B. J. Bertina, Rein Bloem
Jan Blokker, Rinus Ferdinandusse,
Roelof Kiers, Pim de la Parra, Nico
Scheepmaker, Martin van Amerongen,
Nouchka van Brakel, Louis van Gaste
ren, Wim van der Linden, Llly Veen-
man, Wim Verstappen, Ellen Waller,
Jan Vrijman en Mat van Hensbergen.
99
DEN HAAG Onder de naam „Soa-
rabee" vat de nieuwe werkgroep voor
een nieuwe vorm van theater, name
lijk het metafysisch - realistisch thea
ter, haar experimenten samen. Het
eerstvolgend experiment zal onder de
titel „Batman in ballingschap" in ju
ni in première gaan in het gebouw
van de Haagse Kunstkring.
Het idee voor realisatie van deze
vorm van theater is van Adri Boon.
Nadat hij samen met Tito Cruis een
pophappening bij de Haagse Kunst
kring had ontworpen groeide uit deze
initiatieven de metofysisch-realistische
triptiek „Spiraal", waaraan ook Raf
Thunissen als ontwerper meewerkt.
De vierde promotor werd Jan van
As, die samen met Adri Boon een ex
perimenteel declamatorium met veertig
lyceïsten in Voorburg uitvoerde.
Voor de realisering van hun theater
worden medewerkers gekozen, hoofdza
kelijk uit leden van de Haagse Kunst
kring, in de eerste plaats musici en
schilders. Voor het theater wordt ook
gebruik gemaakt van uitingen van he
dendaagse beeldende kunst, waaraan
de werkgroep de verworvenheden van
haar eigen experimenten toevoegt.
„Scarabee" is geen toneelgezelschap
in conventionele zin. Het kiest moge
lijkheden, mensen of beelden, die het
abstraheert en tevens tot een metafy
sisch, soms absurdistisch geheel ver
werkt. Het theater is voornamelijk
beeldend en de tendenzen zijn op vele
manieren te interpreteren. Aan „Bat
man in ballingschap" werken twaalf
personen mee. De première wordt ge
geven in het kader van het 75-jarig be
staan van de Haagse Kunstkring. Het
is de bedoeling dat „Scarabee" met haar
activiteiten doorgaat.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Vrieselo: I. D. H. Dijk
te Vierhuizen.
Bedankt: voor Schoonebeek (toez.)
P. C. 't Hoofdt te Kollumerzwaag.
Benoemd: tot bijstand in het pastoraat
te Apeldoorn-Zuid: A. de Meijere. a.s.
emericus pred. te Rotterdam-Charlois.
Geref. Kerken
Beroepen: te Bredevoort: G. Manen-
schijn te Broeksterwoude; te Honaelers-
dijk: D. G. Hanemaaijer te Haarlemmer
meer O. Z. te Nieuweroord: O. van
Loo te Niewolda.
Geref. Kerken Vrijgemaakt
Bedankt: voor Apeldoorn: A. Kooy te
Emmen; voor Mariënberg: D. Nieuwen-
huis te IJmuiden.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij
nen, lezing. 18.20 Uitzending van de
PSP. 18.30 Jazz-rondo. 18.50 Informa
tie over informatie. 19.00 Ronduit: pro
gramma voor jonge mensen. 19.30 Kunst
kroniek. 20.00 Nws. 20.05 Het proces
Van der Lubbe, klankbeeld. 20.30 Licht
instr. kwartet. 20.45 Geloven met of
zonder kerk, gesprek. VARA: 21.00
Stereo: Omroeporkest en soliste: mo
derne en klassieke muziek. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Licht platenprogram-
ma. 23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Met band en plaat voor u pa
raat: gevar. muz. 18.55 Op 't woord
af, lezing. 19.00 Nws. en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 R.V.U.: De
raad van Europa - Onderwijs, door mr.
L. B. van Ommen, m.m.v. mevrouw
Hélène Oosthoek. NRU: 20.00 Gianni
Schicchi, komische opera. 20.55 Twee
generaties: gesprek tussen een jonge
en een oude kleuterleidster. 21.15 Volks
muziek uit India (11). 21.35 Lichte gr.
muz. 22.05 Parlementair weekoverz.
commentaar, onder redactie van en
uitgesproken door Th. Polet. 22.30 Nws.
22.40 Avondconcert: I. Omroep-vrou-
wenkoor: klass. en mod. liederen. II.
Hobokwartet: mod. en klass. muziek.
23.20 Radiorama, veertiendaags mini-
magazine. 23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.45 - 12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
Journaal. STER: 18.56 Reclame. AVRO
19.00 Popeye, tekenfilm. 19.05 The
Thunderbirds, TV-tekenfilm. STER
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. STER: 20.16 Recla
me. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier.
20.45 The Dean Martin Show. 21.30
Voor de vuist weg. NTS: 22.45 - 22.50
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. KRO: 20.05 Voordracht
20.30 Groei naar vrijheid, documentai
re over de 80-jarige oorlog (1568
1648). 21.00 Bonanza, TV-film. 21.50
Onze man in Washington. STER 22.10
Reclame. NTS: 22.15 - 22.30 Journaal.
22.30 - 23.00 Teleac: Kernfysica (26 -
herh.).
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA:
8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. (8.30-8.35
vak.tips). 9.35 Waterstanden. 9.40 Vrou
wenkoor met pianobeg. 10.00 Z.O. 135:
gev. pr. (11.00-11.02 Nws.). 12.15 Loon
naar werken, lez. 12.27 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Act. sportnws.
13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd
voor teenagers (gr.). 14.15 Uitlaat: een
pr. voor twintigers. 14.55 Radio Jazz-
magazine. 15.25 De Utrechtse Polie:
doe. klankbeeld. 16.00 Nws. 16.02 Ra
dio Jazz magazine: nieuwe platen, nieu
we muz. NRU16.30 Franse les.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 De zin
gende kerk: geestelijke lied. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn, gev. pr.
(8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktber. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Uitz. Overheidsvoorl.c Ge
ven en nemen: De fam. v. Buuren
praat weer over het verkeer. 12.50 Zon
der grenzen: een rubriek over missie
en zending. 13.00 Vliegende schijven:
verzoekplaten voor de mil. 14.00 P.M.,
fam.pr. 17.00 Carionca: radio voor tie
ners.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Gev. ork.muz.
(gr.). 9.30 Muz. v. het Leger des Heils.
10.00 Nws. 10.02 Klass. gew. muz. (gr.).
10.30 Matinee met de li. muze: gev.
muz.pr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12. :2
Variant: Act., rep., stripverhaal en
veel muz. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama:
platenshow voor de tieners. 14.00 Nws.
14.02 Velvet Voices. 14.30 Op Toener
Toeneren: een serie Ramblers Radio
Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30
Lagelanders: li. platenpr. 16.00 Nws.
16.02 Weekend-Melodie. 17.00 Nws. 17.02
- 18.00 Sportsho.. rep., uitslagen, com
mentaren en li. gr.muz.
VRIJDAG 14 APRIL
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van giste
ren. 10.20 Flucht aus dem Osten, re
portage. 11.00 Schuldig, TV-spel. 12.00-
13.30 Act. kror%k. 16.40 Nws. 16.45 Sp.-
spel - spanning: amusementsprogram
ma. 17.55 Progr. overzicht. 18.00
18.05 Nws (Regionaal programma NDR
Actualiteiten. 18.16 Das Freitagsmaga-
sin. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actuali
teiten. 19.21 Wenn die Musik nicht
war'. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05
Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10
Sag die Wahrheit, beroepen raden.
18.25 Hier und Heute (1). 18.50 Goeden
avond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10
Studenten: studeren gaat boven probe
ren. 19.40 Volksliederen). 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.15 Act. 21.00
Grosseinsatz, TV-film. 21.45 Journaal
en weeroverzicht. 22.00 Reportage uit
Bonn. 22.15 Der Regenmacher, TV-
spel. (herhaling). 0.10 Nws.
DUITSLAND II
17.40 Spont. 18.10 Nws. en weerber.
18.20 Act. en muz. 18.55 Dreizehn Brie-
fe, TV-serie. 19.27 Weerber. 19.30 Nws
en thema van de dag. 20.00 Der Fall
Harry Domela, documentair spel (her
haling). Aansluitend: Nws. 21.10 Ma
de in Austra, cabaretprogr. 21.45 Ab-
sagen aus Ostberlin, documentair pro
gramma. 22.15 Nws., weerber. en the
ma van de dag. 22.40 Der Schrei, film
(Niet geschikt voor jeugdige kijkers).
Aansluitend: twee korte films.
DUVEL OP./
OF IK GEEF
JE EEN KLAP
OP JE SMOEL/
i-
0H,JOOP,
JE BENT
zo
dapper/
Cp'
GA JE MEE 0
NAAR HUIS,JOOP 6
AMSTERDAM De vaste stem
ming voor Philips en Unilever in de
avond- en ochtendhandel werd op de
officiële beurs overgenomen. Hoewel
vooral Philips de hoogste stand niet
kon behouden, kwam de winst per
saldo toch op 2 te staan. Ook Uni
lever kon een dergelijke winst ruim
binnenhalen. AKU deed het wat kal
mer aan en stelde zich met 40 cent
tevreden, terwijl Koninklijke zelfs
nauwelijks prijshoudend te noemen
was. Hoogovens kon nog enkele punt
jes doortrekken.
De lokale markt was overwegend
vast gestemd. Elsevier en Thomassen
en Drijver vielen sterk op, maar ook
Bols, Kon. Papier, Leeuwarder Pa
pier, Scholten-Honig, Van der Grin
ten, Gist en Spiritus, Holl. Soc. en
vooral Kemo (plus 20) waren hoger.
Frans Beeren trok de aandacht en
Riva werd zelfs willig op het gehand
haafde dividend.
Fokker, Tilburgsche Waterleiding,
Misset, Brocades en Boeke en Hui
dekoper moesten in reactie. Voor de
instrumentenfabriek 't Hart ontstond
plotseling zoveel belangstelling dat
de koers van 92 pet op 100 pet terecht
kwam, naar gefluisterd werd door on
derhandelingen over een fusie. Kon.
Zout bleef op de vorige koers.
De scheepvaartsector was opnieuw
verdeeld. Kon. Boot, Van Nievelt en
Scheepvaart-Unie waren lager, maar
Van Ommeren kon zich herstellen.
KLM was weer eens in reactie. De
cultures lagen goed in de markt.
De obligatiemarkt bleef vrij kleur
loos. Ook gisteren veranderde er wei
nig.
AMSTEL HOTEL
Over 1966 13 pet dividend. Vori,<
jaar werd 11 pet betaald plus 3 pc
jubileumdividend. De jaarvergadering i
op 31 mei.
INDOHEEM
Dividendverlaging over 1966 tot 10
pet in contanten of 2 per aandeel.
Over 1965 bedroeg dit 12 pet. De jaar
vergadering wordt op 9 juni gehou
den. Door de minder gunstige markt
ontwikkeling in het laatste kwartaal
zijn omzet en winst bij de verwachtin
gen achtergebleven.
TECHNISCHE UNIE
Weer 17% over 1966. De winstbewij
zen krijgen weer f 20,50. De jaarver
gadering is 8 mei. Het kapitaal is in
december 1965 vergroot.
DEVENTER Bjj Thomassen A
Drijver-Verblifa beginnen de voorde
len van de fusie nu ook in de finan
ciële resultaten merkbaar te worden,
bij een omzetstijging van bijna 8 pro
cent nam de brutowinst tofi met
f 3.6 miljoen of 27 procent. De netto-
omzet van het concern klom vorig
jaar van f 282,28 miljoen naar
f 312,61 miljoen.
De samenvoeging van Thomassen
Drijver, Sobemi (België) en de
Verenigde Blikfabrieken is nu bijna
achter de rug. Een hergroepering van
de produktie brengt grote directe en
indirecte kosten met zich. Deze kosten
laten zich niet nauwkeurig becijferen,
aldus de directie in het jaarverslag.
Vast staat echter dat zij vorig jaar de
voordelen van de samenvoeging heb
ben overtroffen. Verwacht wprdt dat
in het lopende jaar een tegenoverge
steld beeld zal ontstaan.
Miljard bussen
In de afdeling metalen verpakkin
gen werden vorig jaar goede resulta
ten behaald. De afzet van conserven-
bussen in Benelux vertoonde een stij
ging die de verwachtingen overtrof.
In Nederland alleen werden voor het
eerst in een jaar meer dan een mil
jard bussen afgeleverd. Met uitzonde
ring van bussen voor de verpakking
van dranken gaf de afzet van bussen
in de overige sectoren reden tot te
vredenheid.
Op langere termijn verwacht de di
rectie een regelmatige groei van de
afzet aan de industrie van voedings
middelen gezien het toenemend ver
bruik van blikconserven in Europa.
Dit wordt mede bevorderd door de
steeds belangrijker functie van de su
permarkten en zelfbedieningszaken
bij de distributie van levensmiddelen.
Personeel
De sluiting van bedrijven en ontsla
gen op grote schaal in Deventer en
Utrecht hebben amper enig effect ge
had op de personeelsvoorziening van
kantoren en fabrieken van het con
cern. Het aantal buitenlandse mede
werkers moet dan ook opnieuw worden
uitgebreid. Tegen het einde van het
jaar kon de werving worden gestaakt;
bij een voortzetting van de huidige
conjunctuur valt een geleidelijke ver
mindering van het aantal buitenland
se werknemers te verwachten.
Voor 1967 verwacht de directie een
verdere groei van de afzet. Het ver
bruik van verpakkingsmiddelen neemt
in de gehele wereld nog steeds toe,
ook in de Verenigde Staten, waar het
verbruik al vele malen groter is dan
in de meeste Europese landen.
Resultaten
In 1966 resulteerde na kosten van
f 278,52 (v.j. f 251,22) miljoen en af
schrijvingen van f 16,06 (f 15,46) mil
joen een bedrijfsresultaat van f 18,03
(15,59) miljoen. De winst voor aftrek
van belastingen was f 16,82 (f 13.26)
miljoen en na belastingen f 8.39
(7,76) miljoen.
Na verrekening van het resultaat
uit niet-geconsolideerde deelnemingen
kwam de netto-winst uit op f 8,76
(f 7,03) miljoen. Voorgesteld wordt
hiervan f 2,52 (f 0,84) miljoen te be
stemmen voor de algemene reserve.
Uit de rest wil de directie o.m. een
dividend uitkeren van f 4,-> per aan
deel van f 20.
AMSTERDAM, 13 april. Londen
10.11%—10.11%; New York 3.61%
3.61%; Montreal 3.33%— 3.34%; Parijs
73.06—73.11; Brussel 7.26%-7.27%;
Frankfort 90.85%—90.90%Stockholm
70.11%—70.16%; Zürich 83.52%—
83.57%—; Milaan 57.81%—57.86%Ko
penhagen 52.2752.32; Oslo 50.54
50.59; Wenen 13.98—13.99; Lissabon
12.61—12.62%.