Vernielingen na
optreden Stones
Prachtige Schubert-avond
in Kröller-Müllermuseum
Earl Hines en Robert Stolz
deden het nog best
UIT DE KERKEN
VANAVOND
MORGEN
Staatslening
(6 pet.) volgens
tendersysteem
Beter resultaat
bij Hensen
Hogere omzet
voor Rubatex
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Prof. Ziilstra
president
van Ned. Bank
Pagina 2
MAANDAG 17 APRIL 1967
JANET
40
Mary en Martha vonden hun oom
dit verlof buitengewoon goed op
streek en lang niet zo schrikaanjagend
en laatdunkend als anders. Zelfs Ka-
therine verloor iets van haar haast
natuurlijk ontzag voor hem en zag
hem als een gewoon mens, in plaats
van een grote, grove, vreemde man,
die haar nauwelijks herkende, wan
neer zij op weg naar school voorbij
kwam.
Joseph kende zichzelf niet meer te
rug. Hij begon zich keurig te kleden
en op zijn uiterlijk te letten. Met vol
doening constateerde hij, dat hij nog
geen grijze haren had. Het was een
periode van het allermooiste zomer
weer. Als hij 's ochtends wakker
werd, hoorde hij de meeuwen „An
nie" roepen. De golven, die op de rot
sen braken, zongen duidelijk een lied
van „Annie". Zelfs het zachte briesje
fluisterde haar nam.
De volgende week zou het Pinkste
ren zijn en dat was de uiterste ter
mijn, die hij zich had gesteld. De za
terdag er voor liep hij nog even naar
het kantoor van Hogg and Williams
(de firmanaam was onveranderd), om
zijn broer Philip over een verzeke
ringskwestie te spreken. Tot zijn ver
rassing kwam Annie Tabb de deur uit,
juist toen hij naar binnen wou gaan.
Ze kreeg een kleur, toen zij hem zag
en had hem liefst ontweken, maar hij
versperde haar de weg en wilde haar
niet door laten.
„Kijk, wat moet jij hier op dit kan
toor?" vroeg hij gekscherend. „Neem1
je soms aandelen in een rederij?"
„Nee, kapitein Joe", antwoordde
zij. „Maar ik heb nog nooit een man
ontmoet, die zoveel impertinente vra
gen stelde als u. Ik had meneer
Coombe een boodschap te brengen
van moeder".
„Wel nog an toe!" riep Joe ver
baasd. „Ken je mijn broer Philip En
hoe vind je hem wel?"
Annie verfrommelde haar zakdoek
je. „Ik vind hem een echte heer en
heel aardig. Hij is altijd beleefd en
vol attenties. Hij weet ook altijd iets
aardigs te bedenken. Kijk eens, deze
armband heb ik van hem voor mijn
verjaardag gekregen!"
Joseph fronste het voorhoofd en
keek min of meer beteuterd. „Hoe
lang ken je hem al?" wilde hij we
ten.
„Och, lieve help, dat weet ik al
niet meer", lachte Annie iets ge
maakt. „Hij komt dikwijls 's zondags
lllllllllimillllllllllluilllimmm.ini11T11111111111111111111111111
op de thee. Had ik u dat nog niet ver
teld?"
„Nee, dat heb je nooit gedaan!
Daar kan ik een eed op doen". „Och,
zo gewichtig is het niet. Plyn is een
kleine plaats, waar je toch iedereen
kent. Maar nu moet ik vlug naar
huis".
„Vergeet niet maandagavond met
me naar de kermis te gaan!"
„Ik? Dat heb ik toch nooit beloofd".
„Waarachtig wel, juffertje Coquet
te!"
„Schelden mag niet! Anders kijk ik
u niet meer aan. Dat van maandag
zal ik nog wel eens zien ik zal er
eerst eens over denken".
Daarvan wilde Joseph niets horen.
Hij spreidde de armen uit en liet
haar niet door. „Je moet „ja" zeggen
en maandag mee naar de kermis
gaan, anders kom je hier niet weg".
„O, kapitein Joe, wat een onmoge
lijke man ben je!"
„Zeg alleen maarr „Ja", Annie!"
„Nee, maar nu noemt hij me ook
al bij mijn naam.
„Zeg gauw „ja", anders kom je
nooit op tijd thuis".
Even was er een stilte. Allebei de
den ze of ze boos waren.
„Och, wat kan 't mij ook schelen!
Ik kom dan wel!" gaf het meisje ten
slotte te kennen, ofschoon ze nooit de
bedoeling gehad had te weigeren, iets
wat Joseph ook wel wist. Nu deed hij
een stap terzijde en liet haar door.
Met een lach als van een dronken
kerel trad hij het kantoor van zijn
broer binnen.
Philip zat aan zijn bureau. Bij uit
zondering was hij eens niet aan het
werk. Hij hield zijn handen gevouwen
achter het hoofd en staarde van ge
dachten vervuld in de verte. Ook hij
had een lachje om de lippen, maar
geen van de broers zag dat bij de
ander.
„Hoe gaat het, Joe?" vroeg de een.
„En hoe is het met jou, Philip?"
informeerde de ander.
Allebei hoopten ze, dat het geen
lang gesprek zou worden, want ze
voelden zich toch nooit op hun gemak
in eikaars gezelschap.
„Ziezo, dat is dat!" zei Joseph, toen
hij een paar stukken van zijn hand
tekening had voorzien en zijn vingers
aan het vloeiblad afveegde. Schrijven
was iets, waaraan hij altijd het land
had. Philip las even de papieren door
en borg ze daarna zorgvuldig op in
een lade van zijn bureau. Hij wierp
tersluiks een blik op zijn broer. Met
tegenzin moest hij erkennen, dat de-
«t
ze er nog nooit zo goed had uitgezien.
„Waar weet jij je vrije tijd mee te
vullen, Joe?" vroeg hij uit louter
nieuwsgierigheid. „Plyn moet voor
jou toch een saaie vertoning zijn, als
je de grote steden in het buitenland 5
gewend bent".
„O, het is hier zo kwaad nog niet", E
'rchte Joseph, „mijn uren zijn aller- i
prettigst gevuld, dat wil ik je wèl ver-
tellen. Jij bent zelf een rare, Philip,
jij vertoont je nu ook nergens. Lees r
je nog altijd net zoveel als vroeger?" E
„O ja, vrij veel. Maar de laatste E
tijd gaan mijn gedachten toch een an- E
dere kant uit. Ik ben nog niet oud ge- E
noeg om een kluizenaarsleven te lei-
den, weet je. Ik ben nog betrekkelijk E
een jonge vent".
Joseph verkneuterde zich om die E
laatste opmerking. Het 'schoot hem E
weer te binnen, dat Philip, volgens E
de verhalen, aan het vrijen was. „Ik E
geloof, dat je ons dezer dagen
met een onverwacht huwelijk wilt E
verrassen, Philip!" zei hij lachend. S
Zijn broer deed geen poging een E
lachje van voldoening te verbergen. E
„Misschien Joe, wie weet! Ik mag in-
derdaad wel verklappen, dat het bui-
tengewoon waarschijnlijk is, dat ik E
binnen niet al te lange tijd deze be- E
langrijke stap hoop te doen".
„Natuurlijk, als de dame in kwes- E
tie daartoe bereid is!" plaagde Jo- S
seph.
„Op die voorwaarde, natuurlijk.
Maar ik geloof, dat ik gerust kan E
zeggen, dat ik wat dat betreft niets E
heb te duchten".
„Het is altijd een wonderbaarlijke E
troost, als je verliefd bent, te weten E
dat je gevoelens worden beantwoord",
zei Joseph peinzend. „Hoewel, ik moet E
zeggen, dat enige onzekerheid op dit 5
punt voor mezelf juist een zekere op- S
winding meebrengt, die ik niet zou E
willen missen". S
(Wordt vervolgd)
3481. „Ja, stel je voor zeg, dat we de hele ruimte
vaart eraan gaven!" Buck wees op zijn voorhoofd.
„Belachelijk! Nu wij contact hebben met Venus en
Mars), terwijl onze pioniers op Luna hun beste krach
ten geven aan de bouw van de grote maanbasis!" „Het
zou ook niet erg dankbaar zijn tegenover het volk van
Valeron, dat ons toch de geheimen onthuld heeft van
voortstuwing lang magnetische krachtlijnen", viel
Arend hem bij. „En niet te vergeten de toepassing
van repulsors en krachtscherm. Neen, ik denk, dat ka
pitein Marc of Shor Nun al gauw kwamen informeren,
wat er aan de hand was, als wij onze raketten aan
de grond lieten staan en het bijltje erbij neergooiden.
Ik zou me gewoonweg doodschamen!" „Nou, maak je
maar niet bezorgd, jong. Zover zal 't heus niet komen,
na alles wat er gepresteerd is door jou en alle andere
astronauten en nu weer door Briggs." Professor Du
bois schudde het hoofd, ,,'t Is alleen verdraaid jammer
dat dit nu met de OS108 gebeurd is. Dat is weer ko
ren op de molen der anti's. En je kunt ervan opaan, dat
er bij de eerstvolgende assemblee de nodige hatelijke
vragen gesteld worden over de financiële gevolgen van
dit ongeluk".
40. Rechter Tie heeft na het vertrek van de abdis nog
een spelletje domino met zijn dames gespeeld. Juist als
ze een kopje thee drinken, komt Tsjiao Tai rapporteren
dat hij het onthoofde lijk van Seng-san en het moordwa
pen in een oude put in de tempeltuin heeft ontdekt. Rech
ter Tie gaat dadelijk met hem naar het wachtlokaal,
waar het lijk opgebaard is op een houten tafel. De twee
gerechtsdienaren die Tsjiao Tai geholpen hebben het lijk
uit de put te halen, staan stram in de houding. Rechter
Tie bekijkt de brede rug van het lijk zorgvuldig. „Ja,
Tsjiao Tai, Seng-san is inderdaad vermoord door een
messteek in de rug." Tsjiao Tai knikt. „De arme vent
heeft een kapitaal aan tatoeage uitgegeven, edelachtba
re! Die mooie tijgerkop op z'n schouders moest hem te
gen aanvallen in de rug beschermen. Maar dat h^eft de
ze keer niet mogen baten." De oudste gerechtsdienaar
zegt: „Onder die twee duifjes staat ,Ik en Roos'. Dat
moet op juffrouw Roos uit de kroeg slaan." „Welnee",
zegt de andere gerechtsdienaar, „dat is geen duif, dat
is een kalkoen!" „Mond houden!" beveelt Rechter Tie
nors. „Kijk, Tsjiao Tai, onderaan is het silhouet van de
verlaten tempel getatoeëerd. Hé, dat is interessant. Daar
onder staat ,Ik en Yang worden hier steenrijk'."
DEN HAAG Na afloop van het op
treden van de Rolling Stones, zaterdag
avond in de Haagse Houtrusthallen,
hebben groepjes beatfans een spoor
van vernieling door de Haagse binnen
stad en langs het Scheveningse strand
getrokken. Er is voor duizenden gul
dens schade aangericht. De politie
heeft achttien jongelui aangehouden,
verdacht van vernielingen, inbraken en
diefstallen. Gistermiddag zijn ze weer
vrijgelaten.
Kort nadat de Rolling Stones in de
Houtrusthallen waren uitgeraasd,
stroomden tientallen jongelui naar het
Scheveningse strand. Zij braken er
strandtenten open om er de nacht door
te brengen, deuren en planken werden
losgemaakt om er een kachel mee te
stoken en om honger en dorst te stillen
namen zij dranken en etenswaren weg.
Op het strand arresteerde de politie
een 17-jarige Maastrichtse en zeven
jongens in de leeftijd van 15 tot 20 jaar
die uit Rotterdam, Amsterdam, Haar
lem en Sittard kwamen. Zij wilden de
nacht gezamenlijk op het strand door
brengen.
Uit bouwketen in de buurt van de
Houtrusthallen heeft de politie in de
nacht nog ettelijke jongelieden opge
pikt, die daar wilden slapen.
OTTERLO Met alle respect voor
het magnifieke spel van de pianist
Jörg Demus die, vergezeld van de so
praan Elly Ameling en de klarinettist
George Pieterson met het programma
„Schubertiade" (uitsluitend liederen en
pianowerken van Franz Schubert, van
daar de titel) zaterdagavond optrad in
het Kröller-Müller Museum, kan men
zich afvragen of, bij gebruik van onze
moderne vleugel, niet iets verloren
gaat van de intimiteit van deze vroeg-
Weense romantiek, hoewel wij beseffen
dat, mocht Demus al in het bezit zijn
van een pianoforte uit Schuberts dagen,
het toch niet mogelijk is zo'n instru
ment op de concertreis met het pro
gramma Schubertiade mee te nemen.
Hoe het zij, zijn rijk geschakeerde,
ambachtelijk perfecte spel, zijn genuan
ceerde toucher, briljante techniek en
gezonde stilistische opvatting, deden ons
onze bezwaren vergeten bij het luiste
ren naar „Moment musical in cis", de
„Impromptu's In Bes en f" het „Kla-
vierstück in Es" en de „12 Landler",
ofschoon wij toch aan een gesloten
vleugel de voorkeur zouden hebben ge
geven.
Met haar begeleider vormde Elly
Ameling een twee-eenheid zoals wij
maar zelden tegenkomen. Dit was lied-
De meest verheugende mededeling
die zaterdag via de tv werd gedaan
was wel, dat de kostelijke kindermusi
cal „Ja zuster, nee zuster" in septem
ber weer terugkomt. Tegen die tijd
kennen we natuurlijk allemaal de dans
die zaterdag tijdens de laatste afleve
ring van dit seizoen werd geïntrodu
ceerd: de twips. Deze laatste af
levering duurde overigens wel
weer langer dan was gepland: niet tot
17.30, maar tot 18.07 uur. Enfin, de eer
ste maanden kan men zich in ieder ge
val met een gerust hart voornemen,
om kwart voor zes nog gauw even een
doosje sigaren of een pondje suiker te
gaan halen.
De selectie uit twee goede Dorus-
shows die naar Montreux zal worden
gezonden, hebben we zaterdagavond
maar gedeeltelijk gezien. Omdat we
beide shows reeds in hun geheel had
den gadegeslagen en vooral omdat de
NCRV op het tweede net weer eens
met een van haar voortreffelijke jazz
programma's kwam. Het gold hier de
tweede aflevering van de drie-delige
serie „Jazz from a swinging era". Een
overrompelende session, waarin pianist
Earl Hines de grote man was. Tot voor
kort is deze befaamde jazz-musicus uit
de dertiger en veertiger jaren een
beetje op de achtergrond geweest. Mis
schien mede doordat! hij geen direct
herkenbare eigen stijl heeft en gedu
rende zijn improvisaties van de hak op
de tak springt: nu eens een beetje no
velty of Teddy Wilson, dan weer een
vleugje Fats Waller, een derde keer
wat boogey-woogey-maten of een knip
oogje naar Errol Garner. Maar dat is
tevens het boeiende van Hines. Nu zo
veel jazz-pianisten het er naar hebben
gemaakt, dat zij door de kenners ge
categoriseerd zijn, is het verkwikkend,
in Earl Hines een musicus te herken
nen, die het ongecontinueerde, de vir
tuositeit én de allure van een Art Ta-
tum lijkt te benaderen. Tn dat licht kon
men zaterdagavond niet alleen bewon
dering hebben voor zijn versie van
„Broadway", maar ook voor zijn ver
tolking van „Candy", waarin „The girl
from Ipanema", „Bluesette" en „A
pretty girl is like a melody" werden
vervlochten op een wijze die toch wel
méér was dan „show". Ook de andere
oudjes in dit programma (de gemiddel
de leeftijd van de deelnemers was 60
jaar(!) deden het nog best, zoals so
praan-saxofonist Budd Johnson in „It's
magic". Vanavond om half acht kan
men het derde en laatste deel van de
ze voorbeeldige jazz-serie zien.
Een andere bejaarde die het nog
best doet, is Robert Stolz. De KRO (de
omroep die zoveel operette in zijn tv-
programma's doet, dat men bijna zou
gewagen van Kroperette) heeft hem
gisteravond weer eens op het scherm
gebracht, door een speciaal aan hem
gewijde uitzending van de Hessischer
Rundfunk over te nemen. Er zullen on
getwijfeld mensen zijn, die zich afvra
gen, of Stolz niet te dikwijls in de
schijnwerpers wordt gezet. Ik geloof
dat zij ongelijk hebben. Telkens wan
neer men deze hoogbejaarde kunste
naar ziet en hoort, komt men onder de
indruk van zijn sympathieke en des
kundige persoonlijkheid. Er zullen ook
mensen zijn die meer van Bach, Bé-
caud, Brubeck of de door Stolz zelf
ook gewaardeerde Beatles houden dan
van zo'n zoet „Ave Maria" als dat wat
men gisteren van de Regensburger
Domspatzen zag. Toch zullen ook zij er
niet aan kunnen ontkomen, respect op
te brengen voor een man die duizenden
verrukkelijke melodieën heeft geschre
ven, waarvan er tientallen nog vrijwel
dagelijks over de hele wereld officieel
worden uitgevoerd of zomaar door
mensen op straat worden gefloten of in
de badkamer worden gezongen. Wie
ooit het geluk heeft gevoeld dat ont
stond wanneer een eigen Sinterklaas-
rijmpje met genoegen door 'n familielid
of kennis werd opgelezen, zal een
kunstenaar als Robert Stolz het geluk
van een eerbetoon als dat van de Hes
sischer Rundfunk niet misgunnen. Ook
al was de interviewer soms een beetje
te eerbiedig en werden enkele liedjes
(„Adieu, mein kleiner Garde-offizier"
en „Frag' nicht warum") weinig be
zield gezongen: het was in woord,
3
Eiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiii
beeld en muziek een fijne brok tv-amu-
sement.
In de NTS-kunstrubriek zei André
Francis, auteur van het toneelstuk
„Dallas", onder meer dat het publiek
wordt afgestompt door de vele berich
ten van krant en tv en dat de toneel
schrijver het daarom moet wakker
schudden door het nieuws op zijn wijze
te behandelen. Een suggestief filmpje
van Jan Kijser liet zien, dat men in
Oberhausen niet alleen films draait en
in fabrieken werkt, maar ook veel eet
en drinkt. Daarom heet het stadje
waarschijnlijk ook Oberhausen.
J. v. d. K.
kunst in haar meest volkomen subtili
teit in een bewonderenswaardige ver
scheidenheid van palet dat aan elk lied
zijn eigen karakter gaf. Want de stijl
van deze liederen moge dan van een
specifiek Weense romantiek zijn, niet
temin heeft elk lied zijn aparte beko
ring, die de wisselende stemming al
tijd weer belicht, iets waarin Schubert
in zo goed als al zijn vocale werken
heeft uitgemunt. Was het onrustige
„Gretchen am Spinnrade" niet reeds
een coup de maitre van een 17-jarige?
En of wij nu te maken hebben met
coupletliederen, doorgecomponeerde ka
rakterliederen of Ballades, altoos weer
komen wij in de ban van deze overstel
pend rijke, onsterfelijke liederenschat.
De soliste, die over een schier vol
maakte stem beschikt, schonk ons een
12-tal bekende of minder bekende lie
deren, w.o. „An die Musik", „An mein
Klavier", „Gretchen am Spinnrade",
„Seligkeit", „Lachen und Weinen" en
„Der Musensohn", die ons bijzonder
getroffen hebben.
Maar het verrukkelijke „Der Hirt
auf dem Felsen", dat zonnige lied, ge
schreven in zijn laatste levensjaar,
heeft misschien wel het meest indruk
gemaakt. En nooit hebben wij de obli
gaat klarinetpartij zo fraai, en met
zo'n bijna verontschuldigende toon ho
ren voordragen als nu geschiedde door
de jonge klarinettist George Pieterson.
De geestdriftige hulde, door het over-
talrijke publieke staande gebracht, zal,
dachten wij, in dit geval in hoofdzaak
Pieterson hebben gegolden.
Ook het slot van de avond met „Der
Musensohn" lokte een staande ovatie
uit, waarvoor de zangeres dankte met
een innemende toegift, het schalks ge
zongen „Die Forelle".
v. R.
Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Waardenburg: J. C.
Weststraten te Meliskerke.
Bedankt: voor Veenendaal: G. Schip-
aanboord te Apeldoorn.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen: te Ermelo: J. P. Geels te
Haarlem-Centrum.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver
bind u door..., pr. 18.30 Dansork. 18.45
Eigen weg: gespr. met een jonge werk
loze. 19.10 Op de plaat... rust!: strijd-
krachtenprogr. 19.40 Humanistisch Ver
bond. Gezin en opvoeding. Een toespr.
door de heer H. J. J. Lips. NRU: 19.50
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05
Oude en mod. muz. van Franse com
ponisten (gr), (evtl. komt een gedeel
te van dit concert te vervallen, inpl.
daarvan wordt dan uitgezonden: Dies
Irae, oratorium). 21.00 Joodse identifi
catie, gespr. n.a.v. het Joodse Paas
feest. 21.30 De RONO maakt het bont,
een progr. van en over de Reg. Omroep
Noord en Oost. 22.00 Let the peoples
sing: een internat, competitie voor ama
teur-koren. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55
Stem van een Stam, liedjes uit het Zui
den. 23.15 Licht platenprogr. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Licht orgelspel (gr). 18.20 Uitz.
van de Boeren Partij. Spr.: de heer
E. J. Harmsen, secr. van de B.P. 18.30
Tienerama. 18.55 Op de man af, pr.
19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokrant.
19.30 Vocaal ensemble: mod. liederen.
19.50 Orkestparade(gr): lichte muziek.
20.30 David en Joab, hoorsp. 21.20 Licht
orkest (gr). 21.30 Muz. en dienst: A.
Stereo: Klass. orgelconc. B. Het gees
telijk volkslied. 22.15 Avondoverd. 22.30
Nws. 22.40 Literama radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 23.00
Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: Reclame. VCK/IKOR/
RKK: 19.00 Kenmerk, wekelijkse act.
rubr. over kerk en samenleving. NCRV:
19.30 Jazz from a swinging era: jazz
concert. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. SER: 20.16 Reel. TROS: 20.20
Mijn oom van Mars, TV-film, 20.45
Kompas: act. rubriek. NCRV: 21.20
Zwarte vrijdag, TV-spel. 22.40 Overd.
NTS: 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VARA: 20.05 Z-Cars: Ge
woon wat routine-vragen TV-film. 20.55
Achter het nws. 21.20 Coronation street,
TV-film. 21.45 Bespied, een serie films
over de natuur. STER: 21.56 Reclame.
NTS: 22.00-22.15 Journ. 22.30-23.00 Te-
leac: Automatisering (8).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gramm. muziek.
VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte grammofoon-
muziek. (8.308.35 De groenteman!.
8.50 Morgenwijding. 9.00 Londens Fil
harmonisch orkest (gr.): moderne mu
ziek (9.35 Waterstanden). 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.02-11.32 RVU
Stromingen ih de moderne Nederland
se poëzie, door J. van der Vegt. 12.00
Stereo: Dansorkest en zangsolisten.
12.25 Beursberichten. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichtinguitz. voor de
landbouw. 12.40 Orgelmuziek. 13.00
Nws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 't Muzikantenuur: 1. Jiddi
sche liederen; 2. klassieke kamermuz.
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Stereo: Belgisch klarinettenkwar-
tet: mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Ba
riton en piano (gr.): moderne liede
ren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Lichte gramm. mu
ziek voor de tieners.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord, meditatie. 7.15 Porder: lichte
gramm.muz. en praatje. (7.30-7.32
Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte gramm. muz. #.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. 10.00 Aubade:
klass. en mod. orkestwerken (gr.).
11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo:
Musette orkest en zangsolist. 12.18
Marktberichten voor de schippers.
12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Me-
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Act. 12.50 Draaien maar!
lichte gramm. muz. en praatje. 13.30
Musiësta lichte gramm. muz. 14.20
Schoolradio. 14.40 Stero: Licht instru
mentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: pro
gramma vol muziek en wetenswaardig
heden. 17.00 Overheidsvoorlichting:
Nieuws uit de Nederlandse Antillen.
Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de
jeugd.
HILVERSUM III.
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten.
9.07 P-r-r-r-r-T: programma van Har-
men Siezen. VARA: 10.00 Nws. 10.02
Kwink: lichte muziek en actualitieten.
(11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Muzikaal
VARA-Varia. 13.00 Nws. 13.02 Actuali
teiten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws. 14.02
Actualiteiten. 14.05 Decor. 15.00 Nws.
15.02 Actualiteiten. 15.05 Elektronisch
orgelspel. 15.25 Lichte orkestmuziek
en zang. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten.
16.05 Zorro: programma voor tieners.
17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.02-
18.00 Verzoekplatenprogramma.
MAANDAG, 17 APRIL 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren). 10.20 Sportoverz. 10.50 Bezoek
aan de kinderdierentuin. 11.30 Het che
misch lab. in de loop der tijden. 12.00-
13.30 Act. en muz. 16.40 Nws. 16.45 Chi
nese kookkunst. 17.00 Hebreeuwse en
Jiddische liederen. 17.15 Plantenrubr.
18.00-18.05 Nws. (Region, progr.: NDR:
18.05 Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.21 Weekend in
Dakar, filmrep. 19.59 Progr. overzicht.
WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfa-
len. 18.10 Film .18.25 Hier und Heute
(I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und
Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Film).
20.00 Journ. en weerber. 20.15 Act. 21.00
Progr. rond Lili Palmer. 21.45 TV-dis-
cussie. 22.30 Journ. weerber. en com
mentaren. 22.45 Filmrep. 23.30 Nws.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Film over mensapen. 19.27
Weerber. 19.30 Nws. en thema's van de
dag. 20.00 Dagboek uit de kath. kerk.
20.15 Filmrep. Aansl.: nws. 21.00 Film.
(niet geschikt voor jeugdige kijkers).
22.55 Nws, weerber. en thema's van
de dag.
iiHiiiiiiiiiiiuaiii
139-31
39. Vlak bij 't verlokkende stuk spek gekomen wentel
de de haai zich e<>n halve slag om en hapte toe. Onmid
dellijk drong de venijnig scherpe punt van de haak zich
verder door 't spek heen en zette zich vast. De haai
was gevangen. Dit wilde echter nog niet zeggen dat
Sho-Yu nu maar meteen met de bereiding van de haaie-
vinnensoep kon beginnen want zo ver was 't nog niet.
De haai zat weliswaar aan de haak maar was nog niet
binnengehaald. Dit laatste moest nog gebeuren en dat
zou nog een heel karwei blijken te zijn. Aan beide kan
ten werd er hard aan de lijn getrokken en de haai die
izch beet genomen voelde ging gewildig te keer.
Het vraatzuchtige dier zwom, voor zover de lijn dat
tenminste toeliet boven de waterspiegel omhoog. Hier
van maakten de drie man aan 't andere uiteinde van 't
touw een dankbaar gebruik en iedere keer dat 't roof
zuchtige monster boven de golven uitsprong werd de
lijn weer iets verder binnen gehaald. Eindelijk was 't
dan zover dat de haai geheel boven water tegen de
romp van 't schip aanhing en toen moest er met man
en macht getrokken worden. „Passen op dat hij lijn
niet doorbijten!" schreeuwde de kok toen de kop van
de verscheurende vis boven de verschansing verscheen.
Nog even getrokken en toen.... Ja, toen schoot de haak
opeens uit de opengesperde bek van het monster. En daar
lag de reusachtige haai nu keurig in evenwicht op de
rand van de reling te spartelen.
0,0H,ZE ZITTEN VAST
f
-Xy /V II
W0
AH,DAT HAD IK NODIG...
J
Van onze redactie financiën
DEN HAAG De minister van
financiën komt met een nieuwe staats
lening van 300 miljoen gulden tegen
een rente van 6 procent. De koers van
inschrijving wordt pas later vastge
steld. Op 27 april kan worden inge
schreven op de obligaties die duizend
eq honderd gulden groot zijn. Beurs
notering in Amsterdam en Rotterdam
zal worden bevorderd.
Met dit nieuwe systeem (het tender
systeem) brengt minister Witteveen
(financiën) een nieuwtje in de over
heidsfinanciering. De inschrijvers im
mers op deze lening moeten zelf de
koers aangeven waarvoor zij bereid
zijn in de lening deel te nemen. Deze
koers mag niet beneden 98 procent
liggen en mag in geen kleinere fracties
dan in achtsten van procenten worden
afgerond. Er kan dus naar keuze
worden ingeschreven tegen een koers
van 98, 98%, 98%, 98%, 98%, enz.
Na sluiting
Aan de hand van de inschrijvingen
zal de minister zo spoedig mogelijk na
het sluiten van de inschrijving de
koers van uitgifte bekend maken.
Allereerst krijgen de inschrijvers die
tegen een hogere koers hebben inge
schreven dan die welke de minister
heeft vastgesteld, hun inschrijving vol
ledig toegewezen tegen de door de
minister vastgestelde lagere koers.
De rest van de lening wordt toege
wezen aan hen die precies met hun
inschrijfkoers „raak hebben gescho
ten". Zij krijgen wat er van de lening
dan nog over is. Degenen die beneden
de vastgestelde koers hebben inge
schreven krijgen niets.
ROTTERDAM. Machinefabriek
Hensen heeft vorig jaar belangrijk
betere resultaten behaald dan in 1965.
De exploitatiewinst nam tot tot 2.04
(v.J. 1.30) miljoen. Na aftrek van o.m.
afschrijvingen, kosten en belasting
bleef een nettowinst over van ƒ511.844
290.872). Het bestuur stelt voor het
dividend te verhogen van 5 tot 9 pet.
Vorig jaar is in het bedrijf een
reorganisatie doorgevoerd, waarvan de
resultaten in enkele afdelingen al
merkbaar worden. In 1966 werden vele
opdrachten geboekt voor de levering
van kranen, ook uit het buitenland,
hoewel de concurrentie op de Europese
markt steeds scherper wordt.
Ook voor de afdeling liftenbouw
werden belangrijke niéuwè orders ver
kregen o.m. van de B.I.P.M. in Pernis
en van de A.K.U. De eerste bestelde
een installatie die dit jaar zal worden
doorgetrokken tot tweehonderd meter
boven het maaiveld. Deze installatie is
bestemd voor een nieuw te bouwen
schoorsteen van 210 meter.
Hensen heeft vorig jaar 802.741 ge-
investeerd en 907.741 afgeschreven.
WEESP (ANP) Rubatex heeft
vorig jaar een krachtige stijging van
de omzet geboekt. De grotere vraag
kon gemakkelijk worden opgevangen
door een uitbreiding van de capaciteit.
Het exploitatiesaldo daalde tot 297.365
(v.j. 304.651). Na afschrijvingen en
voorzieningen resteert een nettowinst
van ƒ104.396 84.244). Voorgesteld
wordt het dividend te verhogen van 10
tot 12 pet.
De export had een groot aandeel in
de omzet o.m. door een belangrijke
order uit Rusland. Verwacht wordt dat
het aandeel van de export verder zal-
toenemen.
Holl. Melksuiker:
winst 11 procent hoger
UITGEEST De produktie van de
Hollandsche Melksuikerfabriek is vorig
jaar 11 pet. gestegen met een enigs
zins lagere kostprijs. Daarbij nam de
bruto omzet toe met 15 procent bij iets
gedaalde prijzen. Het exploitatiesaldo
klom van 0.76 miljoen tot 1.13
miljoen. Het bedrijf behaalde een saldo
winst van ƒ293.166 (v.j. ƒ269.088),
waaruit 15 (14) pet. dividend wordt
voorgesteld.
De Nederlandse bedrijven van de
onderneming hebben vorig jaar goed
gewerkt, maar de gang van zaken bij
de Franse dochteronderneming beant
woordde niet aan de verwachtingen.
De vooruitzichten z(jn intussen wat
verbeterd.
Over het geheel genomen is het
lopende jaar tot nu toe bevredigend
geweest De directie betwijfelt echter
of de lagere verkoopprijzen en de
hogere produktiekosten geheel kunnen
worden opgevangen.
DEN HAAG Prof. dr. J. Zijlstra
is met ingang van 1 mei benoemd tot
president van de Nederlandsche Bank.
Dat is gebeurd bij Koninklijk Besluit
van 14 april, op voordracht van de mi
nister van Financiën en in overeen
stemming met het gevoelen van de mi
nisterraad.
Prof. Zijlstra werd al op 20 septem
ber vorig jaar per 1 mei benoemd tot
opvolger van dr. M. W. Holtrop ajs
president van de centrale bank. Deze
eerdere benoeming werd eind novem
ber weer ongedaan gemaakt op ver
zoek van prof. Zijlstra zelf. Dit wegens
zijn benoeming tot minister-president,
minister van Algemene Zaken en mi
nister van Financiën.
Dr. Holtrop zal dit jaar de pensioen
gerechtigde leeftijd bereiken.