VIA SCHIPHOL VINDEN HONDERDEN MILJOENEN GULDENS
KOSTBARE METALEN HUN WEG OVER DE HELE WERELD
Achter
m diefstallen
moeten
mensen
met geweldige
hersens zitten"
Den Uyl twijfelt
de Jong
aan
EINDELIJK
RUST VOOR
REUS
RUSSISCHE
CONSUMENT
GAAT HOGERE
EISEN STELLEN
Britten willen
deel van vaart
op Verre Oosten
heroveren
Particulieren 5
mogen geen
baren goud
i bezitten
Whiskv-kater
HET RAADSEL
VAN DE
„TEMPEL DER
13 ALTAREN"
Zij weten het
Brievenvuurtje
„Liefdesdrama"
Emancipatie
MOGELIJKHEDEN
TWEEDEHANDS
MOEILIJKHEDEN
ZWAAR BEWAAKT
UUR LANG
RISICO GERING
THEORIEËN
VERZEKERD
.PREMIER
NODIG DIE
ONBEHAGEN
OMBUIGT
TOT NIEUW
ELAN"
Mr. G. D. F. COUTINHO
internationale zorg
Op het goud steunt het vertrouwen van de wereldhandel.
Het is ook een van de meest begeerde artikelen. Een
baartje van 1214 kilogram met een waarde van een vijftig
duizend gulden is voor de dieven een niet te versmaden
buit.
De mensen van deze foto, die met van die baartjes werken
in de goudkluizen van de Federal Reserve Bank In New
York, moeten daarom heel stevig in hun schoenen staan.
GOUD IN DE LUCHT
MOSKOU In het parlement van
de Russische Federatie is dezer dagen
de aandacht gevestigd op het feit dat
de consument veeleisender wordt, en
dat de fabrieken hun verouderde goede
ren niet meer op de markt kunnen
brengen.
„Klanten willen iets kopen dat niet
alleen van goede kwaliteit is, maar er
ook leuk uit ziet en in de mode is", zei
vice-premier Alexei Sjkolnikow van de
federatie op de openingsvergadering
van het parlement.
De Russische Federatie is de groot
ste eenheid binnen de Sovjet-Unie,
waarvan ook de regeringsleiders van
het land lid zijn.
Partijsecretaris Brezjnew, premier Ko-
sygin en president Podgorny woonden
de vergadering bij.
Sjkolnikow legde de nadruk op ge
bruiksartikelen in zijn rede, waarvan
dit jaar in de federatie voor 70 miljard
roebel verkocht zal worden. Hij noem
de dit twee maal zoveel als het totaal
van 1956 en 1957 samen.
Sjkolnikow wees op de gevolgen van
de betere levensstandaard, waardoor
fabrieken die verouderde produkten ma
ken wel eens met hun voorraden kun
nen blijven zitten. „Het belang van
staat en volk eist, dat arbeiders en lei
ding een grotere verantwoordelijkheid
voor hun produktie voelen", zei hij.
De Russische regering voert econo
mische hervormingen in om de produk
tie met de vraag te coördineren. Deze
hervormingen moeten voor het eind
van dit jaar voltooid zijn.
LONDEN De grote Britse rederij
en hebben meegedeeld vastbesloten te
zijn een deel van de vaart op het Ver
re Oosten te heroveren op de rederij
en van het Europese vasteland. De
Britse rederijen hebben na de Tweede
Wereldoorlog een veer moeten laten op
deze vaart.
Twee belangrijke combinaties op het
gebied van containerschepen hebben
besloten samen te gaan met dit doel.
De combinaties, Overseas Containers
Limited (OCL) en Associated Contai
ner Transportation (ACT), zullen meer
dan 60 miljoen pond (600 miljoen gul
den) investeren voor het instellen van
een regelmatige dienst met container
schepen tussen Europa en Australië
met wekelijkse afvaarten.
De ACT heeft meegedeeld offerte te
hebben gevraagd voor drie speciale
containerschepen van ongeveer 5 mil
joen pond (50 miljoen gulden) per stuk
bij werven in Engeland, Japan, West-
Duitsland en andere landen. Ook be
stelt de ACT voor vijf miljoen pond
aan containers naar de aanvaarde Eu-
ropes constructienormen.
Containers zijn grote metalen kisten
van standaardafmetingen die op platte
spoorwagens of opleggers kunnen wor
den vervoerd. De ruimen van de con
tainerschepen hebben zodanige afme
tingen dat de containers vast kunnen
worden gestuwd. De te verschepen
goederen worden door de fabrikant of
de exporteur zelf in eigen magazijn in
de container geladen en de importeur
krijgt de container voor zijn deur be
zorgd.
0 De Nederlandse vrouwen kunnen
zich binnenkort weer wat meer
geëmancipeerd voelen. De nieuwe
minister van Binnenlandse Zaken,
mr. H. K. J. Beemink, heeft het so
cialistische Tweede-Kamerlid mej.
mr. A. P. Schilthuis laten weten dat
ons land binnenkort het Verdrag
over de politieke rechten van de
vrouw zal ondertekenen. Daarmee
wordt dan tevens de bepaling dat
een ambtenares kan worden ontsla
gen als zij trouwt ongeldig. Die be
paling geldt nog in 174 van de onge
veer achthonderd Nederlandse ge
meenten.
SCHIPHOL Goud, andere kostbare metalen en edelstenen ter waarde van
vele honderden miljoenen guldens vinden jaarlijks via Schiphol een weg naar
alle delen van de wereld. Tienduizenden van dergelijke zendingen passeren
elk jaar de luchthaven. Het was dus naar verhouding maar een schijntje toen
dezer dagen een kist met vijftig kilo goud, ter waarde van een kwart miljoen
gulden, bleek te zijn verdwenen uit een partij van tien kisten die van Londen
naar Amsterdam moesten worden gevlogen.
„Het is voor mij volmaakt onbegrij
pelijk hoe kisten goud zoek raken",
vertelde ons gisteren een grote goud
handelaar in Amsterdam. „Hier moe
ten mensen achter zitten met geweldige
hersens die bovendien precies op de
hoogte zijn van die goudzendingen.
Volgens mij moeten tipgevers aan
het werk zijn geweest die direct na de
landing de kist met goud overboord
hebben gegooid. Anders zie ik geen
enkele mogelijkheid hoe zo iets kan
verdwijnen."
Deze theorie komt veiligheidsmensen
op Schiphol wat al te romantisch voor.
Inderdaad, ook zij staan (voorlopig)
voor een raadsel. Want hoe gaat het
met het vervoeren van goud en derge-
I s
In Nederland is het in bezit
hebben van baren goud door
particulieren niet toegestaan. De
1 goudhandel is beperkt tot enke-
le firma's die daar hun bedrijf
van maken.
S Zij zijn de toeleveranciers on-
der meer van juweliers en van
bedrijven die gouden penningen
slaan. Toch zwerven op het ogen-
jij blik baren goud rond die uit de
j gelegaliseerde handel zijn ge-
wipt. Het is bij lange na niet te
zeggen of zij nog in Nederland
rijn.
J De mogelijkheden voor een
5 dief van zulke baren goud zijn
5 velerlei. Nog altijd wordt goud
opgepot door mensen die geen
S enkele munteenheid meer ver-
trouwen. Vooral Frankrijk is
daar groot in. Trouwens een be-
S langrijk deel van de goudproduk-
g tie in de wereld verdwijnt toch
al in de kous
Daarnaast is er in de wereld
een levendige smokkel in goud.
5 De dief weet zich „eigenaar"
van een artikel dat overal in ho-
ge mate gewild is. Wanneer hij
3 erin slaagt een juwelier te vin-
w den die niet helemaal brand-
schoon is en die op een ruime
j „commissiebasis" bereid is zijn
baren goud om te smelten en te
verwerken tot sieraden, dan is
J er nauwelijks een haan te vinden
!die nog naar dat goud kraait, ze
ker niet wanneer het sieraad on-
dershands wordt verhandeld, en
3 zo via tal van omwegen in de
normale handel terecht komt
5 De bonafidehandelaar in ons
5 land kijkt dubbel uit wanneer
8 hem plotseling sieraden ten ver-
koop worden aangeboden. Zeker
wanneer 't de zogenaamde occa-
J sions zijn, tweedehands artikelen.
5 Wanneer hij zulk een occasion
koopt hetzij van een particulier,
5 dan wel van een handelaar, dan
8 is hij verplicht dat in een regis-
■j ter in de schrijven met de legiti-
matie van degene die zulk een
stuk aanbiedt, bijvoorbeeld een
paspoortnummer. Wanneer de ju
welier zijn artikelen van de
groothandel betrekt ligt dat an
ders, want dan krijgt hij een
normale factuur.
Hieruit blijkt dat aRhans in
Nederland het aanbieden van sie
raden die afkomstig zijn van ge
stolen goud, grote moeilijkheden
kan opleveren. Voor degeen die
daarmee leurt, ligt evenwel een
groot deel van de wereld als
markt wagenwijd open.
lijke kostbaarheden door de lucht? Het
hoofd van de dienst bedrijfsbeveiliging
van de K.L.M., MR. G. D. F. Coutinho
vertelt:
„Alles met een waarde van meer dan
vijfhonderd dollar per kilo en
daaronder vallen goud en diamanten
wordt door de luchtvaartmaatschap
pijen beschouwd als speciale zending
waar bijzonder op wordt gepast. Om
deze kostbare zaken te bewaken zit
in ploegen een groep van zestien
man bedrijfsbeveiliging voortdurend,
dag en nacht, in onze goudkluis."
Goud dat uit het land op Schiphol
wordt aangevoerd, verdwijnt terstond
in dit zwaar bewaakte bastion en het
komt er pas uit op het laatste ogenblik,
wanneer het vliegtuig waar het in-
moet, al is beladen met de overige
vracht en het tijdstip van vertrek
nabij is. Geen ogenblik mag de verant
woordelijke man de zending uit het
oog verliezen tot de vliegtuigdeuren
zijn gesloten en de machine van het
platform wegrolt.
Tijdens de tussenlandingen zijn ver
tegenwoordigers van de luchtvaart
maatschappij op de bijzondere lading
attent en op de plaats van bestemming
weet de verantwoordelijke man precies
wat hij moet ontvangen.
Vliegtuigen die met dergelijke kost
bare zendingen op Schiphol binnenko
men worden evenmin uit het oog
verloren. Van het moment dat zij het
platform opdraaien tot het ogenblik
waarop de partij in de kluis is opge
borgen, wordt er op toegezien.
Zo gaat het niet alleen op Schiphol,
zo gaat het bij talloze vliegvelden en
luchtvaartmaatschappijen. En toch
wordt er uit ladingen van de K.L.M.
goud gestolen: vorig jaar een partij
met een waarde van twee en een half
miljoen gulden die van Amsterdam via
Bangkok naar Vientiane moest. In
Bangkok werd het goud vermist. Vori
ge week werd voor een kwart miljoen
ontvreemd uit een partij die tien maal
zo groot was. Deze week verdween uit
een toestel dat van New York naar
Curagao vloog, een partij met een
waarde van bijna een half miljoen.
Heeft vorige week op Heathrow bij
Londen iemand de hand gelicht met de
veiligheidsvoorschriften? „Scotland Yard
onderzoekt dat", vertelt mr. Cou
tinho. „Het is nu een zaak voor de
politie." Er was sprake van dat een
laadvlonder met het goud erop een uur
lang onbewaakt had gestaan.
Het meest ideale uit het oogpunt van
beveiliging zou wellicht zijn het mee
sturen van de bewaker met elke
speciale zending. Maar: Ons korps is
daar te klein voor. We hebben 45 man
bij onze dienst die in ploegen werken.
Bovendien zou het zo'n last op het
vervoer leggen, dat fie vrachtprijs veel
te hoog zou komen te liggen". Dan
spreken economische overwegingen
mee. Voor speciale zendingen moet al
iets meer worden betaald.
Op het totaal van tienduizenden
zendingen per jaar lijkt het risico, dat
men loopt, ook maar klein. Een dood
enkele keer gebeurt het wel dat er een
speciale veiligheidsman meevliegt,
maar dat zijn uitzonderlijke gevallen.
Zo is het een keer voorgekomen met
een vracht goud naar Bangkok. Maar
toen zat dat toestel ook zowat van
plafond tot bodem vol.
Gouddiefstallen uit luchtvracht zijn
een internationale zorg. Zowel veilig
heidsdiensten van luchtvaartmaat
schappijen als politie brengen ze on
derling geregeld ter sprake. Voor
schriften voor de behandeling van
speciale zendingen worden geregeld
bekeken om te bezien of ze niet
moeten worden veranderd.
Er wordt vaak gesproken over inter
nationale benden die het op goudzen
dingen hebben voorzien. DergelUke
theorieën verloren behoorlijk aan
kracht, toen enkele jaren geleden een
goudroof werd opgelost Op de lijn
naar Zuid-Afrika was voor een kapi
taal aan goud uit een machine van de
K.L.M. gestolen. De daders bleken
werklieden te zijn op het vliegveld van
Akkra, die men nauwelijks als geraffi
neerde gouddieveD kon beschouwen en
nog minder als leden van een misdadi-
gerssyndicaat.
Daar staat een overval van jaren ge
leden tegenover, toen op een vliegveld
in het Verre Oosten een bende rovers
op het platform een formidabele partij
stal.
Het gebeurt overigens maar weinig
dat dergelijke ladingdiefstallen tot
klaarheid worden gebracht, vooral ook
omdat vaak zoveel tussenlandingen
worden gemaakt. Een speciale zending
wordt nu eenmaal niet meer, zoals
vroeger in een Dakota onder de stoel
van de captain gelegd. Alleen heel
kostbare edelstenen en dergelijke wor
den nog in een apart kluisje vervoerd,
zoals ook de diplomatieke post.
Deze bijzondere transporten zijn alle
maal verzekerd. De directie van H.
Drijfhout en zoon's edelmetaalbedrij-
ven in Amsterdam vertelt: „Elke zen
ding is normaal verzekerd". En aanha
kend op het recente geval: „De Engel
sen in Londen is de grote interna
tionale goudmarkt zijn daar vrese
lijk precies in. Het goud komt veelal
uit Zuid-Afrika en wordt in Londen
verhandeld."
„Over het algemeen verzekert men
de zendingen tegen de goudprijs plus
een kleine opslag van één twee pro
cent om de kosten goed te maken. In
het geval van Heathrow ging het om
gewoon door de banken gebruikt goud
dat in het al gemeen wordt vervoerd
in kisten van vijftig kilo. Elke kist
heeft een inhoud van vier baren van
twaalf en een halve kilo elk."
„Als er met zulke edele metalen iets
gebeurt, dan is het gebruikelijk dat de
(Engelse) afzender onmiddellijk zorgt
voor nieuwe aanvoer. Bij ons is ook
wel eens een partij zilver zoek ge
raakt. Na onze reclamatie kwam nog
geen drie dagen daarna een nieuwe
zending zilver voor ons binnen".
J
De Fransman Robert Gailledreaux
werd boos toen de Franse douane bij
de Spaanse grens hem invoerrechten
wilde laten betalen op elf flessen whis
ky, die hij uit Spanje had meege
bracht. Hij stapte zijn auto uit, maak
te de eerste fles open en dronk hem
leeg. Na vele uren had de man al
die tijd met rust gelaten door de dou
ane de elf flessen leeggedronken en
probeerde hij naar zijn auto te strom
pelen. Hij stapte in en reed weg. Toen
greep de politie in en arresteerde hem
wegens rijden onder invloed. De man
heeft tweehonderd francs boete gekre
gen, is voor drie maanden zijn rijbewijs
kwijt en heeft een voorwaardelijke ge
vangenisstraf.
OTTAWA Stoomlocomotief Nr.
3100 van de Canadian Pacific Rail
road heeft zijn laatste reis gemaakt
en gaat als pronkjuweel naar het
Nationaal Museum. De reus, die
met tender 246 ton weegt, werd in
1938 gebouwd.
ROME Romeinse oudheidkundigen
zijn bezig langzaam de legendarische
moederstad van de Latijnen, het lang
vermiste Lavinium, bloot te leggen. De
„tempel der dertien altaren" heeft hen
daarbij voor een raadsel geplaatst.
De oudheidkundigen betwijfelen, dat
zij een deugdelijk bewijs zullen vinden,
dat deze moederstad van de Romeinen
is gesticht door de Trojaan Aeneas,
zoals de dichter Virgilius verhaalt in
zijn heldendicht „De Aeneis", maar zij
menen reeds over bewijzen te beschik
ken, dat Lavinium werkelijk de heilige
stad van de Latijnen was, waar Ro
meinse magistraten bij de aanvaarding
van hun ambt hun offers brachten.
De uitgraving van de oude bouwval
len op de kustvlakten bij Pratica di
Mare, 25 km ten zuiden van Rome,
wordt uitgevoerd door het Instituut
voor antieke topografie van de Univer
siteit van Rome. Reeds veel is bloot
gelegd de begraafplaats, gedeelten
van een muur, een met stenen gepla
veide straat, mozaïekvloeren en de
raadselachtige tempel.
Volgens Virgilius is de stad gesticht
door de held Aeneas, een zoon van Ve
nus, die na de val van Troje naar dit
gedeelte van Italië was gevlucht.
Zijn zoon trouwde met de dochter
van de koning van het land en een van
hun nakomelingen was Rhea Sylvia,
de moeder van Romulus en Remus, de
stichters van Rome.
Tot dusverre hebben de oudheidkun
digen niets opgegraven, dat het Ae-
neas-verhaal bevestigt, maar zorgvuldi
ge aandacht wordt geschonken aan de
tempel met zijn altaren, die alle in een
lange rij zijn geplaatst en naar het
oosten zijn gericht.
Het is normaal, dat de voor-Romein
se tempels waren gewijd aan een enke
le God of Godin.
Volgens de oudheidkundigen duidt de
tempel van Lavinium dan ook op een
groter heilig centrum, vermoedelijk
toegewijd aan een hele reeks vroeg-
Latijnse godheden.
Of daarvan nu enkele zijn meege
bracht door de Trojaan Aeneas of niet,
in elk geval was op zijn minst een van
de altaren gewijd aan goden van de
Grieken.
Het enige tot dusverre ontdekte op
schrift was gewijd aan Castor en Pol
lux, de Griekse goddelijke tweelinghel
den, die de Romeinen later hebben
overgenomen.
iiiiniiHiiiiiniiiniiiiiiiiiiiniminiii
Dm. Den Uyl: Premier De
Jong is een man met tact,
maar h(j Is sterk aan het
verleden gebonden.
iiiiiimmimminmiimmiiiiiiMii
11 i 1111 n 1111111111111111111 11111111111 iïc
Drs. J. M. den Uyl, de socialistische oppositieleider, vindt premier De Jong
een alleraardigste man. Hij waardeert, ménselijk gezien, de manier waarop
de voormalige kapitein ter zee de zaken benadert. Den Uyl geeft zelfs toe dat
de nieuwe premier met veel tact opereert, dat hij veel voor elkaar kan krijgen.
En toch heeft de socialist de grootste bezwaren tegen de man, die dezer dagen
de leader van onze regering is geworden.
Waarom?
Den Uyl vouwt zyn lichaam slordig
over zijnsotel. Hij neemt een flinke
trek van zijn sigaar. „Wat zich in ons
land de laatste twee jaar heeft geopen
baard draagt alle kenmerken van een
politieke en geestelijke crisis. Oude
waarden lijken te hebben afgedaan en
we zijn op zoek naar nieuwe waarden
en normen".
„Er is een gezagscrisis in die zin,
dat de nieuwe generatie geen bevels
verhouding meer aanvaardt, die alleen
is gebaseerd op regels en overgelever
de hiërarchieën. De gezagsdrager zal
zich als persoonlijkheid moeten waar
maken. Hiermee hangt ten nauwste 't
bestaande politieke onbehagen samen".
„Dit alles maakt dat er naar mijn
mening een regering en een leiding
van een regering nodig is, die in staat
zal zijn om dat geestelijke en politie
ke onbehagen om te buigen tot 'n aan
vaarden van nieuwe waarden, van nieu
we normen en van een nieuw elan. Zo
iets vraagt om politiek in de beste zin
van het woord. Ik twijfel er ernstig
aan of premier De Jong met zijn sterk
aan het verleden gebonden voorstel
lingsvermogen de man is om die stu
wende leiding te geven, waaraan we
zo'n behoefte hebben".
Maar zou prof. Zijlstra, die alom als
„de sterke man" werd gezien, dan wel
de juiste figuur zijn geweest?
Den Uyl is resoluut in zijn afwij
zing. „Neen. Ik ben het geheel eens
met wat dr. Bruins Slot enige weken
geleden in Trouw schreef: Waar Zijl
stra stopt begint de politiek waar het
op aan komt. Ik geloof dat Zijlstra in
dit opzicht heeft bewezen dat hij zich
zelf goed kent".
Noemt u eens iemand die wel po
litieke leiding zou kunnen geven aan
dit proces van vernieuwing.
„Neen, ik noem geen namen, maar ik
wil wel een vergelijking maken. Direct
na de oorlog moest leiding worden ge
geven aan het verlangen van de mensen
naar veiligheid, rechtszekerheid het
herstel van door de nazi's kapot ge
slagen waarden. Dat hebben Scher
merhom en Drees met hun program
ma van „herstel en vernieuwing" ge
daan. De betrekkelijke populariteit
van Drees berustte op het feit dat hij
het symbool werd voor het herstel van
sociale zekerheid".
„Wij leven nu in een heel andere
tijd en we hebben dan ook stellig heel
andere figuren nodig. Eigenlijk zouden
we nu een kabinet moeten hebben dat,
buiten de traditionele tegenstellingen
van links en rechts manoeuvrerend,
onze maatschappij zou kunnen sturen
en haar tegelijk vernieuwen".
Er zijn ook andere redenen waarom
de socialistische oppositieleider scep
tisch staat tegenover premier De Jong
en zijn mannen. Zijn bezwaren zijn
driedelig:
0 Er zijn onder de ministers vrij
veel nieuwkomers, die geen parlemen
taire ervaring hebben,
A er zitten enkele figuren in, die ex-
formateur Biesheuvel niet wilde aan
vaarden,
de verdeling van de portefeuilles
wekt de indruk dat partij-politieke mo
tieven bijzonder belangrijk zijn ge
weest. Hij noemt als voorbeeld de over
plaatsing van drs. Bakker van Econo
mische Zaken naar Verkeer en Water
staat.
Den Uyl wil nog geen oordeel geven
over de capaciteiten van de nieuwe mi
nisters. „Ze moeten eerst maar eens
laten zien wat ze kunnen". Toch zegt
hij desgevraagd wel iets over de nieu
we minister van sociale zaken, de heer
B. Roolvink.
„Het is bekend dat hij als staatsse
cretaris in het kabinet-De Quay er
niet altijd in is geslaagd om ernstige
conflicten te vermijden. Hij is intus
sen wat ouder geworden, maar ik heb
toch wel reserves tegenover hem. 'n
Verslechtering van het sociale klimaat
als gevolg van zijn optreden zouden
we niet kunnen hebben".
De sigaar is intussen vervangen
door een lange sigaret, die pas als
peukje van zijn lippen zal worden ge
wipt.
En drs. Udink als minister voor ont
wikkelingshulp?
„Hij was algemeen directeur van de
Centrale Kamer voor handelsbevorde
ring. De bevordering van de export is
nog iets anders dan ontwikkelingshulp.
Het is inderdaad één van de punten
waarover de PvdA zorg heeft".
Over zeer sombere partijen en even
tuele lichtpunten in het nieuwe kabi
net wil drs. Den Uyl nog niet praten.
„Dezer dagen hoorde ik over de te
levisie iets geheel nieuws. Oud-premier
Zijlstra zei dat in zijn hoofdlijnen voor
een regeringsprogramma was opgeno
men dat de uitgaven van de overheid
sneller stijgen dan ons nationale in
komen".
„Dat was voor mij een grote verras
sing, omdat die snellere stijging van
de overheidsuitgaven een van de felst
gekritiseerde punten uit het program
ma van het kabinet-Cals was. Dit punt
zou nu toch door het nieuwe kabinet
worden overgenomen. Ik ben daarom
erg benieuwd naar de regeringsverkla
ring van 18 april.
In elk geval staat de nieuwe ploeg
volgens de socialistische oppositielei
der voor een tweeledige uitdaging. Ze
zal leiding moeten geven aan de drang
tot staatkundige hervormingen en ze
moet onze economische teruggang zien
te keren. Aanvaardt het kabinet-De
Jong de werkloosheid als een onver
mijdelijkheid?
„Ik hoop dat we door de regerings
verklaring en in de debatten hierover
een duidelijk inzicht zullen krijgen in
de lijn die de nieuwe ploeg wil vol
gen".
Weet u wat de ambtenaren zijn gaan
doen, die vrijkwamen nadat de fotogra
fische controle op het voldoen van de
motorrijtuigenbelasting was inge
voerd Huizen- en wegenbouwers we
ten het heel goed, want de ambtenaren
controleren nu uitsluitend zogenaamde
zelf rijdende voertuigen, zoals draglines,
laadschoppen, mobiele kranen en in
dustrietrekkers. Zolang deze op de
bouwwerken zelf rijden, is er niets aan
de hand, maar zo gauw deze machines
op de openbare weg komen, slaan de
belastingambtenaren toe en dan blijkt
dat er in zeer vele gevallen geen be
lasting voor de machines is betaald.
De naheffing en de boete kosten de
aannemer soms meer dan vierduizend
gulden.
Een postbode uit de Perzische hoofd
stad Teheran heeft sinds 21 maart, de
dag van het Perzische nieuwjaar, zijn
post niet meer bezorgd. De politie
nam negentien kilo brieven bij hem
thuis in beslag. Zij was gealarmeerd
door de buren, die hadden ontdekt dat
er iedere nacht een geheimzinnig vuur
in het huis van de postbode brandde.
De man bekende de postzegels van de
brieven te hebben afgeweekt om die
aan handelaren te kunnen verkopen en
de poststukken vervolgens te hebben
verbrand. Hij was op het idee gekomen
nadat de posterijen zelf ontelbare post
stukken hadden verbrand.
Uit een advertentie in het Eindho-
vens Dagblad: (bioscoop) Select: Nog
tot en met woensdagmiddag: Liefheb
ben; woensdagavond Verleid en verla
ten.