VIA SCHIPHOL VINDEN HONDERDEN MILJOENEN GULDENS KOSTBARE METALEN HUN WEG OVER DE HELE WERELD Achter m diefstallen moeten mensen met geweldige hersens zitten" Den Uyl twijfelt de Jong aan EINDELIJK RUST VOOR REUS RUSSISCHE CONSUMENT GAAT HOGERE EISEN STELLEN Britten willen deel van vaart op Verre Oosten heroveren Particulieren 5 mogen geen baren goud i bezitten Whiskv-kater HET RAADSEL VAN DE „TEMPEL DER 13 ALTAREN" Zij weten het Brievenvuurtje „Liefdesdrama" Emancipatie MOGELIJKHEDEN TWEEDEHANDS MOEILIJKHEDEN ZWAAR BEWAAKT UUR LANG RISICO GERING THEORIEËN VERZEKERD .PREMIER NODIG DIE ONBEHAGEN OMBUIGT TOT NIEUW ELAN" Mr. G. D. F. COUTINHO internationale zorg Op het goud steunt het vertrouwen van de wereldhandel. Het is ook een van de meest begeerde artikelen. Een baartje van 1214 kilogram met een waarde van een vijftig duizend gulden is voor de dieven een niet te versmaden buit. De mensen van deze foto, die met van die baartjes werken in de goudkluizen van de Federal Reserve Bank In New York, moeten daarom heel stevig in hun schoenen staan. GOUD IN DE LUCHT MOSKOU In het parlement van de Russische Federatie is dezer dagen de aandacht gevestigd op het feit dat de consument veeleisender wordt, en dat de fabrieken hun verouderde goede ren niet meer op de markt kunnen brengen. „Klanten willen iets kopen dat niet alleen van goede kwaliteit is, maar er ook leuk uit ziet en in de mode is", zei vice-premier Alexei Sjkolnikow van de federatie op de openingsvergadering van het parlement. De Russische Federatie is de groot ste eenheid binnen de Sovjet-Unie, waarvan ook de regeringsleiders van het land lid zijn. Partijsecretaris Brezjnew, premier Ko- sygin en president Podgorny woonden de vergadering bij. Sjkolnikow legde de nadruk op ge bruiksartikelen in zijn rede, waarvan dit jaar in de federatie voor 70 miljard roebel verkocht zal worden. Hij noem de dit twee maal zoveel als het totaal van 1956 en 1957 samen. Sjkolnikow wees op de gevolgen van de betere levensstandaard, waardoor fabrieken die verouderde produkten ma ken wel eens met hun voorraden kun nen blijven zitten. „Het belang van staat en volk eist, dat arbeiders en lei ding een grotere verantwoordelijkheid voor hun produktie voelen", zei hij. De Russische regering voert econo mische hervormingen in om de produk tie met de vraag te coördineren. Deze hervormingen moeten voor het eind van dit jaar voltooid zijn. LONDEN De grote Britse rederij en hebben meegedeeld vastbesloten te zijn een deel van de vaart op het Ver re Oosten te heroveren op de rederij en van het Europese vasteland. De Britse rederijen hebben na de Tweede Wereldoorlog een veer moeten laten op deze vaart. Twee belangrijke combinaties op het gebied van containerschepen hebben besloten samen te gaan met dit doel. De combinaties, Overseas Containers Limited (OCL) en Associated Contai ner Transportation (ACT), zullen meer dan 60 miljoen pond (600 miljoen gul den) investeren voor het instellen van een regelmatige dienst met container schepen tussen Europa en Australië met wekelijkse afvaarten. De ACT heeft meegedeeld offerte te hebben gevraagd voor drie speciale containerschepen van ongeveer 5 mil joen pond (50 miljoen gulden) per stuk bij werven in Engeland, Japan, West- Duitsland en andere landen. Ook be stelt de ACT voor vijf miljoen pond aan containers naar de aanvaarde Eu- ropes constructienormen. Containers zijn grote metalen kisten van standaardafmetingen die op platte spoorwagens of opleggers kunnen wor den vervoerd. De ruimen van de con tainerschepen hebben zodanige afme tingen dat de containers vast kunnen worden gestuwd. De te verschepen goederen worden door de fabrikant of de exporteur zelf in eigen magazijn in de container geladen en de importeur krijgt de container voor zijn deur be zorgd. 0 De Nederlandse vrouwen kunnen zich binnenkort weer wat meer geëmancipeerd voelen. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, mr. H. K. J. Beemink, heeft het so cialistische Tweede-Kamerlid mej. mr. A. P. Schilthuis laten weten dat ons land binnenkort het Verdrag over de politieke rechten van de vrouw zal ondertekenen. Daarmee wordt dan tevens de bepaling dat een ambtenares kan worden ontsla gen als zij trouwt ongeldig. Die be paling geldt nog in 174 van de onge veer achthonderd Nederlandse ge meenten. SCHIPHOL Goud, andere kostbare metalen en edelstenen ter waarde van vele honderden miljoenen guldens vinden jaarlijks via Schiphol een weg naar alle delen van de wereld. Tienduizenden van dergelijke zendingen passeren elk jaar de luchthaven. Het was dus naar verhouding maar een schijntje toen dezer dagen een kist met vijftig kilo goud, ter waarde van een kwart miljoen gulden, bleek te zijn verdwenen uit een partij van tien kisten die van Londen naar Amsterdam moesten worden gevlogen. „Het is voor mij volmaakt onbegrij pelijk hoe kisten goud zoek raken", vertelde ons gisteren een grote goud handelaar in Amsterdam. „Hier moe ten mensen achter zitten met geweldige hersens die bovendien precies op de hoogte zijn van die goudzendingen. Volgens mij moeten tipgevers aan het werk zijn geweest die direct na de landing de kist met goud overboord hebben gegooid. Anders zie ik geen enkele mogelijkheid hoe zo iets kan verdwijnen." Deze theorie komt veiligheidsmensen op Schiphol wat al te romantisch voor. Inderdaad, ook zij staan (voorlopig) voor een raadsel. Want hoe gaat het met het vervoeren van goud en derge- I s In Nederland is het in bezit hebben van baren goud door particulieren niet toegestaan. De 1 goudhandel is beperkt tot enke- le firma's die daar hun bedrijf van maken. S Zij zijn de toeleveranciers on- der meer van juweliers en van bedrijven die gouden penningen slaan. Toch zwerven op het ogen- jij blik baren goud rond die uit de j gelegaliseerde handel zijn ge- wipt. Het is bij lange na niet te zeggen of zij nog in Nederland rijn. J De mogelijkheden voor een 5 dief van zulke baren goud zijn 5 velerlei. Nog altijd wordt goud opgepot door mensen die geen S enkele munteenheid meer ver- trouwen. Vooral Frankrijk is daar groot in. Trouwens een be- S langrijk deel van de goudproduk- g tie in de wereld verdwijnt toch al in de kous Daarnaast is er in de wereld een levendige smokkel in goud. 5 De dief weet zich „eigenaar" van een artikel dat overal in ho- ge mate gewild is. Wanneer hij 3 erin slaagt een juwelier te vin- w den die niet helemaal brand- schoon is en die op een ruime j „commissiebasis" bereid is zijn baren goud om te smelten en te verwerken tot sieraden, dan is J er nauwelijks een haan te vinden !die nog naar dat goud kraait, ze ker niet wanneer het sieraad on- dershands wordt verhandeld, en 3 zo via tal van omwegen in de normale handel terecht komt 5 De bonafidehandelaar in ons 5 land kijkt dubbel uit wanneer 8 hem plotseling sieraden ten ver- koop worden aangeboden. Zeker wanneer 't de zogenaamde occa- J sions zijn, tweedehands artikelen. 5 Wanneer hij zulk een occasion koopt hetzij van een particulier, 5 dan wel van een handelaar, dan 8 is hij verplicht dat in een regis- ■j ter in de schrijven met de legiti- matie van degene die zulk een stuk aanbiedt, bijvoorbeeld een paspoortnummer. Wanneer de ju welier zijn artikelen van de groothandel betrekt ligt dat an ders, want dan krijgt hij een normale factuur. Hieruit blijkt dat aRhans in Nederland het aanbieden van sie raden die afkomstig zijn van ge stolen goud, grote moeilijkheden kan opleveren. Voor degeen die daarmee leurt, ligt evenwel een groot deel van de wereld als markt wagenwijd open. lijke kostbaarheden door de lucht? Het hoofd van de dienst bedrijfsbeveiliging van de K.L.M., MR. G. D. F. Coutinho vertelt: „Alles met een waarde van meer dan vijfhonderd dollar per kilo en daaronder vallen goud en diamanten wordt door de luchtvaartmaatschap pijen beschouwd als speciale zending waar bijzonder op wordt gepast. Om deze kostbare zaken te bewaken zit in ploegen een groep van zestien man bedrijfsbeveiliging voortdurend, dag en nacht, in onze goudkluis." Goud dat uit het land op Schiphol wordt aangevoerd, verdwijnt terstond in dit zwaar bewaakte bastion en het komt er pas uit op het laatste ogenblik, wanneer het vliegtuig waar het in- moet, al is beladen met de overige vracht en het tijdstip van vertrek nabij is. Geen ogenblik mag de verant woordelijke man de zending uit het oog verliezen tot de vliegtuigdeuren zijn gesloten en de machine van het platform wegrolt. Tijdens de tussenlandingen zijn ver tegenwoordigers van de luchtvaart maatschappij op de bijzondere lading attent en op de plaats van bestemming weet de verantwoordelijke man precies wat hij moet ontvangen. Vliegtuigen die met dergelijke kost bare zendingen op Schiphol binnenko men worden evenmin uit het oog verloren. Van het moment dat zij het platform opdraaien tot het ogenblik waarop de partij in de kluis is opge borgen, wordt er op toegezien. Zo gaat het niet alleen op Schiphol, zo gaat het bij talloze vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen. En toch wordt er uit ladingen van de K.L.M. goud gestolen: vorig jaar een partij met een waarde van twee en een half miljoen gulden die van Amsterdam via Bangkok naar Vientiane moest. In Bangkok werd het goud vermist. Vori ge week werd voor een kwart miljoen ontvreemd uit een partij die tien maal zo groot was. Deze week verdween uit een toestel dat van New York naar Curagao vloog, een partij met een waarde van bijna een half miljoen. Heeft vorige week op Heathrow bij Londen iemand de hand gelicht met de veiligheidsvoorschriften? „Scotland Yard onderzoekt dat", vertelt mr. Cou tinho. „Het is nu een zaak voor de politie." Er was sprake van dat een laadvlonder met het goud erop een uur lang onbewaakt had gestaan. Het meest ideale uit het oogpunt van beveiliging zou wellicht zijn het mee sturen van de bewaker met elke speciale zending. Maar: Ons korps is daar te klein voor. We hebben 45 man bij onze dienst die in ploegen werken. Bovendien zou het zo'n last op het vervoer leggen, dat fie vrachtprijs veel te hoog zou komen te liggen". Dan spreken economische overwegingen mee. Voor speciale zendingen moet al iets meer worden betaald. Op het totaal van tienduizenden zendingen per jaar lijkt het risico, dat men loopt, ook maar klein. Een dood enkele keer gebeurt het wel dat er een speciale veiligheidsman meevliegt, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen. Zo is het een keer voorgekomen met een vracht goud naar Bangkok. Maar toen zat dat toestel ook zowat van plafond tot bodem vol. Gouddiefstallen uit luchtvracht zijn een internationale zorg. Zowel veilig heidsdiensten van luchtvaartmaat schappijen als politie brengen ze on derling geregeld ter sprake. Voor schriften voor de behandeling van speciale zendingen worden geregeld bekeken om te bezien of ze niet moeten worden veranderd. Er wordt vaak gesproken over inter nationale benden die het op goudzen dingen hebben voorzien. DergelUke theorieën verloren behoorlijk aan kracht, toen enkele jaren geleden een goudroof werd opgelost Op de lijn naar Zuid-Afrika was voor een kapi taal aan goud uit een machine van de K.L.M. gestolen. De daders bleken werklieden te zijn op het vliegveld van Akkra, die men nauwelijks als geraffi neerde gouddieveD kon beschouwen en nog minder als leden van een misdadi- gerssyndicaat. Daar staat een overval van jaren ge leden tegenover, toen op een vliegveld in het Verre Oosten een bende rovers op het platform een formidabele partij stal. Het gebeurt overigens maar weinig dat dergelijke ladingdiefstallen tot klaarheid worden gebracht, vooral ook omdat vaak zoveel tussenlandingen worden gemaakt. Een speciale zending wordt nu eenmaal niet meer, zoals vroeger in een Dakota onder de stoel van de captain gelegd. Alleen heel kostbare edelstenen en dergelijke wor den nog in een apart kluisje vervoerd, zoals ook de diplomatieke post. Deze bijzondere transporten zijn alle maal verzekerd. De directie van H. Drijfhout en zoon's edelmetaalbedrij- ven in Amsterdam vertelt: „Elke zen ding is normaal verzekerd". En aanha kend op het recente geval: „De Engel sen in Londen is de grote interna tionale goudmarkt zijn daar vrese lijk precies in. Het goud komt veelal uit Zuid-Afrika en wordt in Londen verhandeld." „Over het algemeen verzekert men de zendingen tegen de goudprijs plus een kleine opslag van één twee pro cent om de kosten goed te maken. In het geval van Heathrow ging het om gewoon door de banken gebruikt goud dat in het al gemeen wordt vervoerd in kisten van vijftig kilo. Elke kist heeft een inhoud van vier baren van twaalf en een halve kilo elk." „Als er met zulke edele metalen iets gebeurt, dan is het gebruikelijk dat de (Engelse) afzender onmiddellijk zorgt voor nieuwe aanvoer. Bij ons is ook wel eens een partij zilver zoek ge raakt. Na onze reclamatie kwam nog geen drie dagen daarna een nieuwe zending zilver voor ons binnen". J De Fransman Robert Gailledreaux werd boos toen de Franse douane bij de Spaanse grens hem invoerrechten wilde laten betalen op elf flessen whis ky, die hij uit Spanje had meege bracht. Hij stapte zijn auto uit, maak te de eerste fles open en dronk hem leeg. Na vele uren had de man al die tijd met rust gelaten door de dou ane de elf flessen leeggedronken en probeerde hij naar zijn auto te strom pelen. Hij stapte in en reed weg. Toen greep de politie in en arresteerde hem wegens rijden onder invloed. De man heeft tweehonderd francs boete gekre gen, is voor drie maanden zijn rijbewijs kwijt en heeft een voorwaardelijke ge vangenisstraf. OTTAWA Stoomlocomotief Nr. 3100 van de Canadian Pacific Rail road heeft zijn laatste reis gemaakt en gaat als pronkjuweel naar het Nationaal Museum. De reus, die met tender 246 ton weegt, werd in 1938 gebouwd. ROME Romeinse oudheidkundigen zijn bezig langzaam de legendarische moederstad van de Latijnen, het lang vermiste Lavinium, bloot te leggen. De „tempel der dertien altaren" heeft hen daarbij voor een raadsel geplaatst. De oudheidkundigen betwijfelen, dat zij een deugdelijk bewijs zullen vinden, dat deze moederstad van de Romeinen is gesticht door de Trojaan Aeneas, zoals de dichter Virgilius verhaalt in zijn heldendicht „De Aeneis", maar zij menen reeds over bewijzen te beschik ken, dat Lavinium werkelijk de heilige stad van de Latijnen was, waar Ro meinse magistraten bij de aanvaarding van hun ambt hun offers brachten. De uitgraving van de oude bouwval len op de kustvlakten bij Pratica di Mare, 25 km ten zuiden van Rome, wordt uitgevoerd door het Instituut voor antieke topografie van de Univer siteit van Rome. Reeds veel is bloot gelegd de begraafplaats, gedeelten van een muur, een met stenen gepla veide straat, mozaïekvloeren en de raadselachtige tempel. Volgens Virgilius is de stad gesticht door de held Aeneas, een zoon van Ve nus, die na de val van Troje naar dit gedeelte van Italië was gevlucht. Zijn zoon trouwde met de dochter van de koning van het land en een van hun nakomelingen was Rhea Sylvia, de moeder van Romulus en Remus, de stichters van Rome. Tot dusverre hebben de oudheidkun digen niets opgegraven, dat het Ae- neas-verhaal bevestigt, maar zorgvuldi ge aandacht wordt geschonken aan de tempel met zijn altaren, die alle in een lange rij zijn geplaatst en naar het oosten zijn gericht. Het is normaal, dat de voor-Romein se tempels waren gewijd aan een enke le God of Godin. Volgens de oudheidkundigen duidt de tempel van Lavinium dan ook op een groter heilig centrum, vermoedelijk toegewijd aan een hele reeks vroeg- Latijnse godheden. Of daarvan nu enkele zijn meege bracht door de Trojaan Aeneas of niet, in elk geval was op zijn minst een van de altaren gewijd aan goden van de Grieken. Het enige tot dusverre ontdekte op schrift was gewijd aan Castor en Pol lux, de Griekse goddelijke tweelinghel den, die de Romeinen later hebben overgenomen. iiiiniiHiiiiiniiiniiiiiiiiiiiniminiii Dm. Den Uyl: Premier De Jong is een man met tact, maar h(j Is sterk aan het verleden gebonden. iiiiiimmimminmiimmiiiiiiMii 11 i 1111 n 1111111111111111111 11111111111 iïc Drs. J. M. den Uyl, de socialistische oppositieleider, vindt premier De Jong een alleraardigste man. Hij waardeert, ménselijk gezien, de manier waarop de voormalige kapitein ter zee de zaken benadert. Den Uyl geeft zelfs toe dat de nieuwe premier met veel tact opereert, dat hij veel voor elkaar kan krijgen. En toch heeft de socialist de grootste bezwaren tegen de man, die dezer dagen de leader van onze regering is geworden. Waarom? Den Uyl vouwt zyn lichaam slordig over zijnsotel. Hij neemt een flinke trek van zijn sigaar. „Wat zich in ons land de laatste twee jaar heeft geopen baard draagt alle kenmerken van een politieke en geestelijke crisis. Oude waarden lijken te hebben afgedaan en we zijn op zoek naar nieuwe waarden en normen". „Er is een gezagscrisis in die zin, dat de nieuwe generatie geen bevels verhouding meer aanvaardt, die alleen is gebaseerd op regels en overgelever de hiërarchieën. De gezagsdrager zal zich als persoonlijkheid moeten waar maken. Hiermee hangt ten nauwste 't bestaande politieke onbehagen samen". „Dit alles maakt dat er naar mijn mening een regering en een leiding van een regering nodig is, die in staat zal zijn om dat geestelijke en politie ke onbehagen om te buigen tot 'n aan vaarden van nieuwe waarden, van nieu we normen en van een nieuw elan. Zo iets vraagt om politiek in de beste zin van het woord. Ik twijfel er ernstig aan of premier De Jong met zijn sterk aan het verleden gebonden voorstel lingsvermogen de man is om die stu wende leiding te geven, waaraan we zo'n behoefte hebben". Maar zou prof. Zijlstra, die alom als „de sterke man" werd gezien, dan wel de juiste figuur zijn geweest? Den Uyl is resoluut in zijn afwij zing. „Neen. Ik ben het geheel eens met wat dr. Bruins Slot enige weken geleden in Trouw schreef: Waar Zijl stra stopt begint de politiek waar het op aan komt. Ik geloof dat Zijlstra in dit opzicht heeft bewezen dat hij zich zelf goed kent". Noemt u eens iemand die wel po litieke leiding zou kunnen geven aan dit proces van vernieuwing. „Neen, ik noem geen namen, maar ik wil wel een vergelijking maken. Direct na de oorlog moest leiding worden ge geven aan het verlangen van de mensen naar veiligheid, rechtszekerheid het herstel van door de nazi's kapot ge slagen waarden. Dat hebben Scher merhom en Drees met hun program ma van „herstel en vernieuwing" ge daan. De betrekkelijke populariteit van Drees berustte op het feit dat hij het symbool werd voor het herstel van sociale zekerheid". „Wij leven nu in een heel andere tijd en we hebben dan ook stellig heel andere figuren nodig. Eigenlijk zouden we nu een kabinet moeten hebben dat, buiten de traditionele tegenstellingen van links en rechts manoeuvrerend, onze maatschappij zou kunnen sturen en haar tegelijk vernieuwen". Er zijn ook andere redenen waarom de socialistische oppositieleider scep tisch staat tegenover premier De Jong en zijn mannen. Zijn bezwaren zijn driedelig: 0 Er zijn onder de ministers vrij veel nieuwkomers, die geen parlemen taire ervaring hebben, A er zitten enkele figuren in, die ex- formateur Biesheuvel niet wilde aan vaarden, de verdeling van de portefeuilles wekt de indruk dat partij-politieke mo tieven bijzonder belangrijk zijn ge weest. Hij noemt als voorbeeld de over plaatsing van drs. Bakker van Econo mische Zaken naar Verkeer en Water staat. Den Uyl wil nog geen oordeel geven over de capaciteiten van de nieuwe mi nisters. „Ze moeten eerst maar eens laten zien wat ze kunnen". Toch zegt hij desgevraagd wel iets over de nieu we minister van sociale zaken, de heer B. Roolvink. „Het is bekend dat hij als staatsse cretaris in het kabinet-De Quay er niet altijd in is geslaagd om ernstige conflicten te vermijden. Hij is intus sen wat ouder geworden, maar ik heb toch wel reserves tegenover hem. 'n Verslechtering van het sociale klimaat als gevolg van zijn optreden zouden we niet kunnen hebben". De sigaar is intussen vervangen door een lange sigaret, die pas als peukje van zijn lippen zal worden ge wipt. En drs. Udink als minister voor ont wikkelingshulp? „Hij was algemeen directeur van de Centrale Kamer voor handelsbevorde ring. De bevordering van de export is nog iets anders dan ontwikkelingshulp. Het is inderdaad één van de punten waarover de PvdA zorg heeft". Over zeer sombere partijen en even tuele lichtpunten in het nieuwe kabi net wil drs. Den Uyl nog niet praten. „Dezer dagen hoorde ik over de te levisie iets geheel nieuws. Oud-premier Zijlstra zei dat in zijn hoofdlijnen voor een regeringsprogramma was opgeno men dat de uitgaven van de overheid sneller stijgen dan ons nationale in komen". „Dat was voor mij een grote verras sing, omdat die snellere stijging van de overheidsuitgaven een van de felst gekritiseerde punten uit het program ma van het kabinet-Cals was. Dit punt zou nu toch door het nieuwe kabinet worden overgenomen. Ik ben daarom erg benieuwd naar de regeringsverkla ring van 18 april. In elk geval staat de nieuwe ploeg volgens de socialistische oppositielei der voor een tweeledige uitdaging. Ze zal leiding moeten geven aan de drang tot staatkundige hervormingen en ze moet onze economische teruggang zien te keren. Aanvaardt het kabinet-De Jong de werkloosheid als een onver mijdelijkheid? „Ik hoop dat we door de regerings verklaring en in de debatten hierover een duidelijk inzicht zullen krijgen in de lijn die de nieuwe ploeg wil vol gen". Weet u wat de ambtenaren zijn gaan doen, die vrijkwamen nadat de fotogra fische controle op het voldoen van de motorrijtuigenbelasting was inge voerd Huizen- en wegenbouwers we ten het heel goed, want de ambtenaren controleren nu uitsluitend zogenaamde zelf rijdende voertuigen, zoals draglines, laadschoppen, mobiele kranen en in dustrietrekkers. Zolang deze op de bouwwerken zelf rijden, is er niets aan de hand, maar zo gauw deze machines op de openbare weg komen, slaan de belastingambtenaren toe en dan blijkt dat er in zeer vele gevallen geen be lasting voor de machines is betaald. De naheffing en de boete kosten de aannemer soms meer dan vierduizend gulden. Een postbode uit de Perzische hoofd stad Teheran heeft sinds 21 maart, de dag van het Perzische nieuwjaar, zijn post niet meer bezorgd. De politie nam negentien kilo brieven bij hem thuis in beslag. Zij was gealarmeerd door de buren, die hadden ontdekt dat er iedere nacht een geheimzinnig vuur in het huis van de postbode brandde. De man bekende de postzegels van de brieven te hebben afgeweekt om die aan handelaren te kunnen verkopen en de poststukken vervolgens te hebben verbrand. Hij was op het idee gekomen nadat de posterijen zelf ontelbare post stukken hadden verbrand. Uit een advertentie in het Eindho- vens Dagblad: (bioscoop) Select: Nog tot en met woensdagmiddag: Liefheb ben; woensdagavond Verleid en verla ten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4