Kunstmaand Amsterdam '67
gevarieerd programma
Europese Radio
Unie bijeen
Muziek op een
kleitafeltje
Programma Holland
Festival Utrecht
UIT DE KERKEN
Elisabeth Andersen
naar Ned. Comedie
FINANCIËLE
NOTITIES
Netto winst
Organon
21 pet. hoger
VANAVOND
MORGEN
Terughoudend
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Dividendvoorstellen
Pagina 2
WOENSDAG 19 APRIL 1967
JANET
42
Hij kuste haar andermaal. Zij leun
de nu tegen hem aan, niet tot lopen
in staat, bereid alles te doen wat hij
zeide. Ze verlangde alleen maar in
zijn armen te rusten, dicht tegen hem
aan en zijn liefkozingen te voelen.
„Philip moet eerlijk zijn kans krij
gen", sprak Joseph. „Ik wil niets ach
ter zijn rug doen. Vanmiddag moet je
dus met mij meegaan naar zijn kan
toor en tussen ons tweeën een keus
doen. Je moet hem eerlijk de waar
heid zeggen. Beloof je me dat, An
nie?"
O,ja, dat beloof ik je!"
Zij kwam geheel ontdaan thuis, ter
wijl Joseph zijn onrustig verlangen te
vergeefs trachtte kwijt te raken, door
een verre zwerftocht over de rotsen
zonder aan eten of drinken te denken.
Die namiddag liep het paar naai
het sombere gebouw naast het post
kantoor, waar Philip kantoor hield.
Annie bleef in de gang, terwijl Joseph
op de deur klopte. Philip lag achter
over op een canapé met een zakdoek
over zijn gezicht. Joseph moest even
lachen. Zijn broer schonk kennelijk
zoveel mogelijk aandacht aan zijn ge
zondheid.
Philip gooide zijn zakdoek weg en
ging recht overeind zitten, zijn zand
kleurige, gladgestreken haren zaten
verward en zijn mond hing open van
verbazing. „Waar kom jij zo plotse
ling vandaan. Joe, en waarom wasje
vanmorgen zo gauw weg? Wat scheelt
er aan?"
„Heel veel!" gaf Joseph ten ant
woord, een stoel voor zich bijschui
vend. „Kijk eens, Philip, ik wind er
geen doekjes om en hou van open
kaart. Jij zult niet kunnen trouwen
met Annie Tabb, want dat meisje is
van mij".
Zijn broer keek hem wezenloos-on
gelovig aan. „Als je daarmee grappig
bedoelt te zijn, Joe, wil ik je wel zeg
gen dat dit van zeer weinig goede
smaak getuigt".
„Laat die plichtplegingen maar va
ren, Philip. Daar heb ik trouwens ook
geen tijd voor. Ik ben niet gewoon
grappen te maken over dingen van
dodelijke ernst, dwaas die je bent. Ik
heb dit meisje de laatste veertien da
gen het hof gemaakt en wil haar heb
ben, of je het prettig zult vinden of
niet!"
Het laatste spoortje kleur verdween
nu uit Philips gelaat. Hij hield zich
krampachtig vast aan de leuning van
de canapé. „Zeg dat nog eens, wil
je?"
„Ik herhaal, dat ik met dat meis
je ga trouwen. Zij heeft er al in toe
gestemd!. Het spijt me erg, dat dit
jouw plannen doorkruist, ouwe jon
gen, maar ik had er niet het minste
idee van, dat jij je zinnen op Annie
gezet had. Als je dadelijk wat meer
openhartigheid had getoond en niet zo
vervloekt geheimzinnig was geweest
met je eigen zaken, had je je deze
schrik bspaard. Ik geloof ook niet,
dat er nu nog veel te zeggen valt, al
leen dat het voor ons allebei een heel
pijnlijke zaak is, waar we maar hoe
eerder hoe beter een eind aan moe
ten maken".
Philip zat onbeweeglijk op de cana
pé. Hij begon langzaam en zacht te
spreken. „Jij vervloekte smeerlap!
Om zo geniepig achter mijn rug om
het meisje te willen wegkapen, dat ik
tot mijn vrouw wilde maken. Haar
mij opzettelijk afhandig te maken..."
„Wacht eens even broer!" schreeuw
de Joseph. „Ik wist nergens van. Van
morgen, toen je mij haar portret liet
zien, merkte ik pas, dat Annie het
meisje was, dat jij op 't oog had. Zie
ik er soms uit als een dief?"
„Wat voor verschil maakt dat? Ik
weet alleen, dat jij het verkiest tus
senbeide te komen, tussen mij en An
nie Tabb. Jij, een zeeman van mid
delbare jaren met een volwassen ge
zin nog wel".
„Hou je beledigingen voor je! Wij
schelen maar vier jaar, Philip. Wat
voor verschil maakt dat? Wijs mij 't
verschil, als je kunt. Jij krijgt Annie
niet, met al je geld en al je groot
spreken j. Zij moet niets van je heb
ben. Annie!" riep hij, „kom eens
hier en zeg hem dat zelf!"
„Grote goden, heb je de onbe
schaamdheid haar mee te brengen
naar hier!"
„Die heb ik."
Annie verscheen nu in de deurope
ning, met een hoogrode kleur en he
lemaal van streek. „Nu, Annie", ver
volgde Joseph, „ik kan mijn broer
niet aan het verstand brengen, dat je
geen zin hebt met hem te trouwen.
Zou je zo goed willen zijn het hem
zelf maar te zeggen?"
„Oh, hemel... ik weet niet... wat ik
zeggen moet. Ik heb nooit...."
Philip stond op en trad haar tege
moet. „Juffrouw Annie", zei hij, „dit
is wel het belangrijkste ogenblik van
uw leven. Denk dus goed na. Gij kent
mij nu al een paar maanden. Heel
wat langer dus dan ge mijn broer Jo
seph kent. Ik heb nooit een poging ge
daan u te intimideren of een een ver
loving op te dringen. Ik was van plan
geweest in het begin van de volgende
week met u te komen praten en u ten
huwelijk te vragen. Als ge mij heb
ben wilt, zult ge in Plyn een vooraan
staande plaats innemen. Ik zou u al
les kunnen aanbieden, wat ge maar
wenst. Ge zoudt nooit spijt hebben s
van uw besluit. Zoudt ge dat alles E
weggooien alleen omdat mijn broer, 5
een ruwe zeeman, toevallig zijn oog i
op u heeft laten vallen en u dingen E
heeft gezegd, die hij over een week S
weer is vergeten?"
„Stoor je niet aan die praatjes, An- E
nie", bracht Joseph in het midden, E
terwijl hij haar hand in de zijne nam. E
„Jij bent veel te mooi en te jong om E
alleen maar tevreden te zijn met het- 5
geen hij je belooft. Ik zeg je, dat wat s
hij je zou aanbieden alleen maar leeg 5
en koud is. Hij zou voor zijn eigen 5
plezier van jou een opgeprikte pop E
maken, zonder acht te slaan op je na- E
tuurlijke gevoelens. Jij bent gescha- E
pen voor liefde en schoonheid, Annie, 5
en aardse zaligheid! Hij zou je op 'n 5
troon zetten met juwelen om je hals, E
maar je hart zou verdorren en ver- E
hongeren. Ik kan je geen mooie sie- E
raden geven, maar in mijn armen E
drukken, dicht aan mijn hart. Ga E
met mij!"
„O, hemeltje lief", riep Annie uit.
„Wat moet ik hier nu doen en zeg- E
gen? Ik kan niemand raad vragen. E
Het is zo verschrikkelijk moeilijk E
voor een meisje. Ik was nog helemaal E
niet van plan al gauw te gaan trou- E
wen. En nu moet ik zo ineens beslis- S
sen. Ik sta voor iets, wat ik onmoge- E
lijk zeggen kan en voel me helemaal E
van streek bij al die woorden".
„Denk er kalm over na, kind", zei E
Philip. „Ik wil je niet haasten en het E
je niet moeilijk maken. Ik maak je
tot een van de rijkste vrouwen van s
Plyn, iets wat Joseph nooit zou kun- E
nen, bedenk dat wel!"
(Wordt vervolgd) S
3483. „Om de zeven seconden wordt elk levend wezen
door kosmische stralen doorboord. Vanuit een punt
meer dan honderd miljoen lichtjaren buiten het zonne
stelsel beginnen zij hun ontzaglijke reis. In de ruimte
kan niets hen tegenhouden, zij hebben een geweldige
energie en doordringingskracht, tot diep in de Aarde,
maar gelukkig kunnen zij geen kwaad voor ons lichaam.
Zijn leven lang wordt de mens door hen gebombar
deerd, zonder er enige hinder van te ondervinden.
Maar eens in de 10.000 jaar zullen de stralen wel eens
een biologisch lichtgat vinden, met alle mogelijke ge-
volgen! Wanneer men de oer-cel, waaruit het menselijk
lichaam groeit, onderzoekt, bemerkt men dat z(j is
opgebouwd uit zogenaamde „genes". De rangschikking
vein die genes beslist over het uiterlijk van het kind
en normaal voegen zij zichzelf samen tot een patroon,
voor elk kind verschillend. Kosmische stralen kunnen
met één slag verandering in deze gang van zaken bren
gen, door in hun onstuitbare vaart de menselijke genes
te raken en een andere rangschikking te veroorzaken.
Wellicht heeft vele eeuwen geleden één van die stralen
het toenmalige paard geraakt. Gevolg was: de zebra!"
42. „Twee moorden, en een moordaanslag op jou,
Tsjiao Tai. Dat lijkt me genoeg. We hebben met een
gevaarlijk misdadiger te doen. Hij heeft Seng-san van
achteren neergestoken en zijn tweede slachtoffer op de
een of andere wijze vermoord. We weten niet precies
hoe, want diens hoofd is een bewijsstuk dat ons nog ont
breekt. Daarna heeft hij het hoofd van Seng-san en het
lichaam van zjin tweede slachtoffer, gekleed in Seng-
san's kleren, in de tempel laten liggen. De kleren van
het tweede slachtoffer, tezamen met de bijl, heeft hij
naar de oude put gebracht en daarin geworpen. Toen is
hij verdwenen met het hoofd van de onbekende." „Waar
om die onthoofderij, edelachtbare?" Rechter Tie gaat
zitten. „Ik moet wei. aannemen", antwoordt hij lang
zaam, „dat de moordenaar tot elke prijs wilde verhinde
ren dat we de tatoeage op Seng-san's rug zouden zien,
want daarop staat dat Seng-san en een persoon die Yang
heet, in de tempel een hoop geld denken te verdienen."
„Dat wijst op chantage!" roept Tsjiao Tai uit. „En aan
gezien de andere Yang heet, moet hij inderdaad de assis
tent van de schilder Lie Ko zijn!" Voor het wassen van
Rechter Tie's handen, staat een teil met water op de ta
fel. Rechter Tie kijkt naar de teil en zegt: „Haal de kle
ren, Tsjiao Tai, die je in de put hebt gevonden!"
41. Kordaat stapte Tekko op 't touw af dat hem op 't
idee van 't lassowerpen gebracht had. De nog steeds
verwoed spartelende haai hield hij daarbij natuurlijk
scherp in 't oog. Hij was nog maar nauwelijks begon
nen om de knoop, die 't touw gespannen langs de grote
mast hield, los te peuteren of de kok gilde: „Oppas
sen Meestei Taks! Oppassen!" Een beetje verstoord
draaide Tekko zich om. „Zeg eens even!" voegde hij de
angstig kijkende Sho-Yu toe.
„Als jij soms een betere manier weet om een eind
aan 't gesol met dat visje te maken dan ga jij je gang
maar. Zo niet, laat mij dan rustig begaan. Ik zou niet
weten, waarvoor ik moest oppassen. De haai is een flink
eind uit mijn buurt en zodra ik dit touw heb losge
knoopt is 't afgelopen met hem!" Dat 't allemaal
werkelijk zo eenvoudig zou gaan als hij zei wist Tekko
zelf nog niet.
Onder 't spreken had hij 't touw geheel losgemaakt
en net toen hij 't uiteinde grijpen wou schoot het met
veel geraas onder zijn handen weg. „BAM!" Met een
doffe dreun kwam de loodzware giek van 't reusachtige
grootzeil boven op de haai terecht en trof het vraat
zuchtige dier vlak achter de kop. „Tjonge jonge!" mom
pelde Tekko terwijl hij niet begrijpend naar 't levenloze
dier stond te kijken. „Dit had ik niet voorzien. Maar
desalniettemin is 't een knap stuk werk!"
AMSTERDAM. Het programma
dat de Stichting Kunstmaand Amster
dam dit jaar, van 23 mei tot 14 juni,
biedt is even gevarieerd als dat van
de zestien voorgaande jaren. Het
Kunstmaandorkest komt er slechts en
kele malen in voor. Dit concerteert 26
mei in de Bachzaal onder leiding van
de jonge dirigent Hans Vonk. Als so
listen werken dan mee Vera Beths
(viool) en de trombonist Herman Bek
kers, die nu op de sousaphone (een
circa twintig kilogram wegend blaas
instrument) „Concertino voor Sou-
saphono en orkest" ten gehore brengt
AMSTERDAM Gisteren is in Am
sterdam in hotel Krasnapolsky een bij
eenkomst begonnen van de technische
commissies van landen, aangesloten
bij de Europese Radio Unie. De onge
veer 65 deelnemers aan dit congres
zijn afkomstig uit Oostenrijk, België,
Denemarken, Finland. Frankrijk, de
Duitse Bondsrepubliek, Ierland. Italië,
Japan, Luxemburg, Monaco, Noorwe
gen, Portugal, Zuid-Afrika, Spanje,
Zweden, Zwitserland, Engeland, de
Verenigde Staten van Noord-Amerika,
het Vaticaan, Joegoslavië, Turkije en
uiteraard ook Nederland.
De bijeenkomst, die de rest van de
week zal duren, werd geopend door mr.
A. H. van der Veen, technisch com
missaris van de NRU/NTS. Hij wees
in zijn toespraak er op dat uiteraard
de bedoeling van de bijeenkomst is al
lerlei puur echnische zaken ter discus
sie te stellen. 1
Hij sprak de hoop uit dat er daar
naast gelegenheid zal bestaan dat er
ook persoonlijk contacten worden ge
legd. Hij herinnerde aan het feit dat
enkele weken geleden het honderdste
nummer van de „EBU Technical Re-
view" verschenen is, een communica
tiemiddel tussen leden, dat in Neder
land in ieder geval hooglijk wordt ge
waardeerd.
Direct na deze openingsceremonie
werd begonnen met het bespreken van
technische onderwerpen, hetgeen in de
loop van de week herhaaldelijk afge
wisseld zal worden met ontvangstenen
excursies.
Vrijdagavond sluit het eigenlijke con
gres. Zaterdagochtend wordt nog een
excursie gemaakt naar de studio's in
Hilversum.
UTRECHT In overleg met de lei
ding van de Stichting Holland Festival
is voor Utrecht het programma voor
het Holland Festival vastgesteld. De
rij van voorstellingen concerten wordt
geopend door het Nederlands Kamer
orkest en -koor dat op de 16e juni in
de Geertekerk zal concerteren.
Op 24 juni zal het vist negers samen
gestelde toneelgezelschap „The Haiz-
lipstoiber Company" uit New Yrok een
voorstelling geven van O'Neill's stuk
„The Emperor Jones", in een produk-
tie die zowel toneelspel als zang en
dans omvat.
Het „Marionetteatern" of „Theater
van de fantasie" uit Stockholm zal op
27 juni een opvoering geven van „Ubu
Roi" van Alfred Jarry. Behalve mario
netten van uiteenlopende aard treden
in deze voorstelling ook levende ac
teurs op.
Op 30 juni zal door de Tsjechische
Nationale Opera uit Praag „Het Slu
we Vosje" van Leos Janacek worden
opgevoerd. Deze opera wordt gebracht
onder leiding van Bohumil Gregor, met
medewerking van het Residentie-or
kest.
Op 1 juli zal The Alvin Ailey Dance
Theatre uit New York optreden. De
choreografieën van Alvin Ailey worden
gedanst op muziek van Duke Ellington,
Dizzy Gillespie en muziek uit de ne-
gerfolklore.
De serie voorstellingen zal op 8 juli
worden besloten met de opvoering van
Shakespeares „Hamlet" door The Bris
tol Old Vic.
De mogelijkheid is niet uitgesloten dat
tussen 16 en 24 juni nog een toneelvoor
stelling in het Utrechtse programma
zal worden opgenomen.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Giessendam-Neder-Har-
dinxveld: J. W. de Bruyn te Harderwijk.
Aangenomen: naar Tubbergen (toez.):
H, J. Bannink te Boornbergum.
Bedankt: voor Opheusden (toez).: S.
de Jong te Houten.
Beroepen: te Ferwerd: B. Jager te
Gaast en Terwoude.
Aangenomen: naar Groningen, als
tweede studentenpredikant: G. Bijlsma
te Warfhuizen.
Geref. Kerken
Beroepen: te Hoogvliet: M. Mijering
te Edam; te Leek: H. Tien te Ede.
Aangenomen: naar Zwijndrecht-Grote
Lindt: W. M. de Bakker te Zuidwolde;
naar -iuidlaren: J. J. Kuiper te Bergent-
heim, die bedankte voor Doorn, Soest,
Ter Apel en Varsseveld.
Aangenomen: naar Vollenhove St.
Jansklooster: P. van Loo te Nieuwolde.
Geref. Kerken Vrijgemaakt
Bedankt: voor Nagele (N.O.P.): G.
Mulders te Murmerwoude.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen: te Deventer: D. Biesma Jr.
te Aalsmeer; te 's-Gravendeel: H. W.
Eerland te Amersfoort.
Ev. Luth. Kerk
Bedankt: voor Apeldoorn: G. W. van
Dunnewold te Doetinchem.
dat. J. Andriessen in opdracht van de
stichting heeft gecomponeerd.
Onder leiding van Anton Kersjes
brengt het orkest met het Kunstmaand-
koor en een zevental solisten op 10, 12
en 13 juni in de Stadsschouwburg we
derom Rossini's „Barbier van Sevil-
la" op de planken, in de vertaling van
Adriaan Morriën, onder de regie van
Loet Steenbergen en in de geheel nieu
we decors en kostuums van Wim Bij
moer. Figaro wordt uitgebeeld door
Jan Derksen, die thans in Hannover
zoveel succes oogst en onlangs met
zijn optreden in Oost-Berlijn zozeer de
aandacht heeft getrokken, dat men
daar hoopt hem na afloop van zijn lo
pende contract, in 1970, te kunnen en
gageren.
Voor een reeks concerten heeft de
stichting de beschikking over de kleine
zaal van het Concertgebouw. Daar
voert het duo Herman Salomon-Maria
Stroo (piano-viool) op 23 mei onder an
dere de Partita op. 38 nummer 1 van
Marius Flothuis uit. Maurice Gendron
(violoncello) 25, 29 mei en Theo
Olof (viool) 2 en 8 juni brengen
composities van J. S. Bach ten gehore.
Het programma, dat het Amsterdams
Strijkkwartet op 1 juni uitvoert, ver
meldt onder andere Sovrapositioni 1
van Kees van Baaren. Dat van het
Danzi-kwintet 5 juni vermeldt on
der andere een deel van ditzelfde werk
van Van Baaren en de eerste uitvoe
ring van „Incontri", een compositie
van R. de Roos (die onlangs zijn 60-ste
verjaardag heeft gevierd).
In dezelfde kleine zaal treden 12 ju
ni de samenwerkende kunstinstituten
te Amsterdam (SIKA) op. Leerlingen
van de Nederlandse Filmacademie en
School voor Bewegingstheater, van de
Toneelschool, de Scapino-dansacade-
mie, het Amsterdams Conservatorium
en een leerling van de Vereniging Mu-
zieklyceum (Christian Bor) voeren een
programma uit dat goeddeels een ex
perimenteel karakter draagt.
Een van de werken die de Slagwerk
groep Amsterdam op 9 juni in de
Bachzaal ten gehore brengt is „Sig
nalement" (voor zes slagwerkers en
drie contrabassen) van Peter Schat.
Een groep leerlingen van de Toneel
school komt op 6, 8 en 9 juni in de
Doelenzaal met een opvoering van twee
werken van Bertolt Brecht: „De drie
soldaten" en „De uitzondering en de
regel". Voor de regisseur Leonard
Frank is dit tevens zijn eindexamen
van de Amsterdamse Academie voor
Dramatische Kunst.
PHILADELPHIA Een Belgische mu
sicologe, dr. M. Duchesne-Guillemin
van de universiteit van Luik, meent
in het museum van de universiteit
van Pennsylvania gegevens gevonden
te hebben die onze kennis van de mu
ziek met zeker duizend jaar zou uit
breiden. Al bijna zeventig jaar bezit
het museum een ruim veertig eeuwen
oud kleitafeltje waarop tekens voorko
men die tot nu toe niemand heeft kun
nen ontcijferen.
Dr. Duchesne heeft in de tekens een
toonschaal ontdekt van Sumerische
muziek. „Geen partituur", heeft zij
gezegd, „maar een muziektheorie".
Zij vertelde verder dat de Sumeriërs,
die veertig eeuwen geleden in het
land tussen de rivieren de Euphraat
en de Tigris leefden in het oude
Mesopotamië feesten, optochten en
godsdienstige plechtigheden met mu
ziek opluisterden. De partituren wer
den op de kleitafeltjes geëtst, waarbij
een wigvormig spijkerschrift werd ge
bruikt. De Sumeriërs hadden geen
aparte muzieknotatie, maar gebruik
ten hun gewone schrijfletters ook voor
de muziek.
Zeventig jaar geleden heeft een expedi
tie van oudheidkundigen van het mu
seum dit kleitafeltje samen met dui
zenden andere meegebracht van op
gravingen te Nipoer, dat eeuwenlang
het culturele centrum van Mesopota
mië is geweest.
De curator van de verzameling in de
afdeling Nabije Oosten van het mu
seum wist geen raad met de tekst op
het muziektafeltje evenmin als zijn
voorganger Leon Legrain, die toch
specialist op het gebied van kleitafel
tjes was.
Volgens dr. Duchesne-Guillemin hadden
de Sumeriërs een zeer hoge cultuur.
Zij hebben ook enkele zeer goede mu
ziekinstrumenten gebouwd, hoofdzake
lijk harpen en lieren. Naar haar me
ning heeft de Sumerische muziek veel
geleken op de muziek van het Midden
Oosten.
AMSTERDAM De actrice Elisa
beth Andersen gaat het komende sei
zoen spelen bij de Nederlandse Come
die. Zij is op het ogenblik verbonden
aan Nieuw Rotterdams Toneel, waar
zij een der rollen speelt in Genets „Het
Balcon".
HILVERSUM L
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Christelijk Histori
sche Unie. 18.30 Nws. van de platen-
markt. 19.05 Dansorkest. 19.30 Artistie
ke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Tram
melant in Loeren aan de Hor, radio
feuilleton. 20.45 Ik loop door het land,
licht progr. 21.00 Amusementsmuziek
(gr.). 21.35 Vragenvuur. 22.00 En dan
heb je een chanson...: liedjesprogram
ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 StereoContrasten moderne
muziek voor kenners en liefhebbers
(opn). 22.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: A. Mannenkoor B. Fanfare orkest
18.30 Spektrum: nieuws uit de protes
tants christelijke organisaties. 18.50 Li.
grammofoonmuziek. 19.00 Radiokrant.
19.30 Muziek van het Leger des Heils.
19.45 Wereldpanorama. 19.55 Instru
mentaal allerlei (gr.). 20.25 Radiophil-
harmonisch orkest en zangsolist: Semi
klassieke en moderne muziek. 21.30
Oor-zakengevarieerd program. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Geestelijke liederen. 22.55 Europese
Sijmen: lezing over fiscale problemen
in de Euromarkt. 23.10 Klassieke gram-
mofoonmuz. 23.15 Stereo: Platennws.
23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
VPRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ.
STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 Vakan
tie in Lipiza (1), tv-film over paarden.
19.25 Openbaar Kunstbezit. 19.41 uitz.
Stichting Socutera. STER: 19.56 Reel.
NTS20.00 Journ. en weeroverzicht.
STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitz. v.
d. CHU. 20.30 Inburgeren 2e jaargang
no. 7. Straf en strafrecht. 21.00 Euro
visie: rechtstreekse rep. v.d. voetbal
wedstrijd Inter Milaan-CSKA Sofia te
Milaan. 22.45-22.50 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER:
20.01 Reel. VPRO: 20.05 Russisch cir
cus, filmrep. 20.35 The living Theatre.
21.50 In het leerhuis: Gesprek over
Waarvoor staat de mens? STER: 22.10
Reel. NTS: 22.15-22.30 Journ. 22.30-23.00
Teleac: De detaillist als ondernemer
(10-herh.).
HILVERSUMI
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
"7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualitei
ten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30-8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Stereo: Pianorecital: klass. muz. 9.35
Waterstanden. 9.40 Lichte gr.muz. voor
oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (gr.).
(11.00-11.02 Nws.). 12.00 Licht instru
mentaal ensemble. 12.25 Beursberich
ten. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Johan Willem Friso Kapel. 13.00
Nws. 13.10 Journ. en beursberichten.
13.30 Stereo: Gelders Pianotrio: mod.
muz. 13.55 Beiaardconcert. 14.15 Huis
houdelijke zaken, praatje voor de
vrouw. 14.30 Licht instrumentaal en
semble. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Voordracht. 16.20 Omroep
orkest en solist (opn.): mod. muziek.
17.00 Voor de jeugd.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Porder: lichte gr.muz. en praatje (7.30-
7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws.
8.10 Stereo: Mod. muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.40 School
radio. 16.00 Aubade: klass. en mod. or
kestwerken (gr.). 11.00 "Voor de zie
ken. VPRO: 11.30 Mensen geloven, le
zing. 11.45 Streeksgewijs: informatie
uit Nijmegen. 12.27 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
13.00 Pro memorie. 13.05 Mod. orkest
werken (gr.). 13.45 Voor de vrouw.
14.15 Fluit en piano (opn.): klass. en
mod. muz. TROS: 14.45 Van 1685 tot
vandaag: muzikale lezing. 15.15 Voor
de vrouw. NCRV: 15.45 Stereo: Mod.
gr.muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Musiciana: muzikale herinneringen.
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Nederlandse
liederen en liedjes. 17.30 Stereo: Ne
derlandse ensembles (gr.).
HILVERSUM UI
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe
langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz.
bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Variant:
actualiteiten, reportages, stripverhaal
en veel muz. 13.00 Nws. 13.02 Top
Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instr. allerlei
(gr.). KRO: 15.00 Nws. 15.02 Actuali
teiten. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws.
16.02 Actualiteiten. 16.05 lORRRrrr...:
tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05-18.00 Draai jij of draai ik:
verzoekplatenprogr.
WOENSDAG 19 APRIL 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren). 10.20 Film. 11.45 Filmrep. 13.30
Act. en muz. 16.40 Nws. 16.45 Filmrep.
17.00 Tele-lexicon voor meisjes. 18.00-
18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act.
18.16 Von Nachbar zu Nachbar. 18.50
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Film.
19.59 Pr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws.
uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Filmdoc.
18.25 Hier und Heute (1). 18.50 Goeden
avond. 19.00 Hier und Heute (11). 19.10
Film. 19.40 Film). 20.00 Journ. en weer-
ber. 20.15 Filmrep. 21.00 tv-spel. 22.00
Documentaire over de film met flitsen
uit oude en nieuwe films. 23.00 Journ.
en weerber. Aansl: commentaren.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Detectivefilm. 19.27 Weerber.
19.30 Nws. en thema's v. d. dag. 20.00
Zeemanssprookje. 20.40 Filmrep. Aan
sl.: nws. 21.10 Die Betleroper (niet ge-
shcikt voor jeugdige kijkers). 22.50 Nws.
weerber. en thema's v. d. dag.
AMSTERDAM Op de drempel
van de lang verbelde regeringsverkla
ring gedroeg de beurs zich licht te
rughoudend. De handel bleef zeer
stil en de meeste hoofdfondsen moes
ten iets prijsgeven. Philips verloor
enkele dubbeltjes, Unilever rond f 1,
maar Koninklijke kon iets aantrek
ken. A.K.U. bleef rond het oude
peil. Hoogovens trok onverminderd
verdeis
De lokale markt was stil en ver
deeld met lichte afbrokkeling bij ve
le hoofdfondsen. Hagemeijer, Spaar-
nestad, Enot, Leidsche Wol, Kemo,
Wyers, Holl. Sociëteit en Machine
fabriek Breda moesten een lichte
reactie ondergaan Ook Ogem kwam
aanvankelijk licht onder druk door
wat aanbod maar trok later weer
aan. Gevreesd wordt dat na de fusie
met 't Hart het gebruikelijke aan
bod in aandelen van de overnemende
partner de markt voorlopig kan ver
storen. EMS moest nu weer terug en
verloor door f4 bijna zijn gehele
winst van de voorgaande dag.
Een herstel tekende zich daarente
gen af voor Gist, Van der Grinten en
de Amev terwijl Brocades, Leeuwar
der Papier, Elsevier en Bensdorp op
nieuw hoger werden verhandeld.
Rijn-Schelde was vast op de enorme
orderpositie. Fokker breidde zijn her
stel uit.
De scheepvaartsector was ver
deeld. Rotterdamsche Lloyd haalde
5 punten van het dividend in. Daar
entegen was Van Ommeren flauw
met een verlies van 9 punten.
De obligatiemarkt was iets later.
OSS „Ongetwijfeld heeft het ons
dit jaar in velerlei opzicht meegeze
ten". Dit schrijft de raad van be
stuur van Koninklijke Zwanenberg-
Organon in het jaarverslag over 1966.
Dat het bijzonder goed is gegaan,
blijkt wel uit de cijfers:
L De omzet aan derden steeg met
19 pet. van 760,9 miljoen tot
902,7 miljoen.
2. Na hogere afschrijvingen kwam
de exploitatiewinst uit op 74,2
(v.j. f 60.2) miljoen. In procen
ten van de omzet betekende dit
een vooruitgang van 7,9 tot 8,2.
3. De nettowinst steeg met 21 pet.
van 31,9 miljoen tot 38,5 mil
joen. De winstmarge verbeterde
daardoor van 4,2 tot 4,3 pet. De
winst per aandeel klom van 10,53
tot ƒ11,49.
Van de nettowinst wordt 12,8 mil
joen of 33,4 pet. uitgekeerd tegen
10,7 miljoen of 33,6 pet. in 1965. Er
wordt een dividend van ƒ3,80 (v.j.
ƒ3,50) per aandeel van ƒ20 voorge
steld. Dit zal gebeuren over een ka
pitaal dat toenam van ƒ60,61 miljoen
tot ƒ66,95 miljoen.
AGIOBONUS
De stijging van het kapitaal werd
voor het grootste deel veroorzaakt
door de uitkering in maart 1967 van
een agiobonus van 10 pet., waarmee
ƒ6,09 miljoen gemoeid was. Deze uit
kering moest per 31 december wor
den geboekt, omdat de nieuwe aande
len meedelen in het contante divi
dend over 1966.
INVESTERINGEN
De geconsolideerde maatschappijen
hebben vorig jaar ƒ31,3 miljoen ge-
investeerd tegen ƒ27,2 miljoen in
1965. Bovendien moet voor de lopen
de projecten nog ƒ52,5 miljoen wor
den uitgegeven. Vorig jaar sloot Zwa
nenberg een 25-jarige huurkoopover
eenkomst voor de bouw van labora
toria in Oss. Met deze uitbreiding zal
10 miljoen gemoeid zijn.
Het concern ging een gelijkluiden
de overeenkomst aan voor een nieuw
hoofdkantoor in Arnhem, dat 6 mil
joen gaat kosten. Verwacht wordt dat
dit jaar met de bouw kan worden be
gonnen.
Hoewel minder stormachtig dan in
1965 heeft Zwanenberg vorig jaar zijn
belangen verder uitgebreid. In 1966
werd door betaling in contanten ver
worven
A Een deelneming van 50 pet. in
een chemisch bedrijf binnen de
EEG. De naam van deze aan
winst wordt niet prijsgegeven.
B Een meerderheidsbelang in Eta-
blissements Breton Steinbach
in Frankrijk. De onderneming
hield zich bezig met de verkoop
van traditionele zeepprodukten en
is nu begonnen met de introduc
tie van Biotex in Frankrijk.
C Een deelneming van 501 pet. in
Cadet Chemical Corporation en
een van 53 pet. in American Aloë
Corporation, twee chemische be
drijven in de Verenigde Staten.
In Nederland werd door aandelen
ruil Van Vollenhoven's Fabriek van
Comestibles in Den Haag aan het
concern toegevoegd. Dit bedrijf fabri
ceert slaatjes en slasauzen.
NATIONALE BORG
Onveranderd 15 pet. dividend. Dit
komt neer op een uitkering van f45
per aandeel van f 1.000, waarop 30
pet. is gestort.
B.O.Z.
De Bank voor Onroerende Zaken
wil onveranderd 12 pet. uitkeren.
Voor de winstbewijzen B komt f 16,48
beschikbaar en voor de winstbewij
zen AA en AB gezamelijk f44.127.
De jaarvergadering is op 24 mei.
NUTRICIA
Over 1966 wordt 10 pet. in contan
ten voorgesteld plus naar keuze 5
pet. in contanten of in aandelen. Er is al
5 pet. tussentijds betaald. Ove 1965
werd in totaal 10 pet. uitgekeerd.
De omzet van het concern is met 12
pet. gestegen en het saldo winst na
afschrijvingen en belastingen met 11
pet. tot ruim f4,9 miljoen. De jaar
vergadering is op 30 mei.
AMSTERDAM, 18 april Londen
10.111—10.111; New York 3.611 —3.61};
Montreal 3.333—3.34; Parijs 73.04
73.09; Brussel 7.27—7.27$; Frankfort
90.94$90.99$Stockholm 70.08$
70.13%; Milaan 57.84$—57.89$Zürich
83 52—83.57; Kopenhagen 52.29$—
52.34$; Oslo 50.54$—50.59$; Wenen
13.98%13.99$; Lissabon 12.61-12.62$.