Kunstmaand Amsterdam '67 gevarieerd programma Europese Radio Unie bijeen Muziek op een kleitafeltje Programma Holland Festival Utrecht UIT DE KERKEN Elisabeth Andersen naar Ned. Comedie FINANCIËLE NOTITIES Netto winst Organon 21 pet. hoger VANAVOND MORGEN Terughoudend WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Dividendvoorstellen Pagina 2 WOENSDAG 19 APRIL 1967 JANET 42 Hij kuste haar andermaal. Zij leun de nu tegen hem aan, niet tot lopen in staat, bereid alles te doen wat hij zeide. Ze verlangde alleen maar in zijn armen te rusten, dicht tegen hem aan en zijn liefkozingen te voelen. „Philip moet eerlijk zijn kans krij gen", sprak Joseph. „Ik wil niets ach ter zijn rug doen. Vanmiddag moet je dus met mij meegaan naar zijn kan toor en tussen ons tweeën een keus doen. Je moet hem eerlijk de waar heid zeggen. Beloof je me dat, An nie?" O,ja, dat beloof ik je!" Zij kwam geheel ontdaan thuis, ter wijl Joseph zijn onrustig verlangen te vergeefs trachtte kwijt te raken, door een verre zwerftocht over de rotsen zonder aan eten of drinken te denken. Die namiddag liep het paar naai het sombere gebouw naast het post kantoor, waar Philip kantoor hield. Annie bleef in de gang, terwijl Joseph op de deur klopte. Philip lag achter over op een canapé met een zakdoek over zijn gezicht. Joseph moest even lachen. Zijn broer schonk kennelijk zoveel mogelijk aandacht aan zijn ge zondheid. Philip gooide zijn zakdoek weg en ging recht overeind zitten, zijn zand kleurige, gladgestreken haren zaten verward en zijn mond hing open van verbazing. „Waar kom jij zo plotse ling vandaan. Joe, en waarom wasje vanmorgen zo gauw weg? Wat scheelt er aan?" „Heel veel!" gaf Joseph ten ant woord, een stoel voor zich bijschui vend. „Kijk eens, Philip, ik wind er geen doekjes om en hou van open kaart. Jij zult niet kunnen trouwen met Annie Tabb, want dat meisje is van mij". Zijn broer keek hem wezenloos-on gelovig aan. „Als je daarmee grappig bedoelt te zijn, Joe, wil ik je wel zeg gen dat dit van zeer weinig goede smaak getuigt". „Laat die plichtplegingen maar va ren, Philip. Daar heb ik trouwens ook geen tijd voor. Ik ben niet gewoon grappen te maken over dingen van dodelijke ernst, dwaas die je bent. Ik heb dit meisje de laatste veertien da gen het hof gemaakt en wil haar heb ben, of je het prettig zult vinden of niet!" Het laatste spoortje kleur verdween nu uit Philips gelaat. Hij hield zich krampachtig vast aan de leuning van de canapé. „Zeg dat nog eens, wil je?" „Ik herhaal, dat ik met dat meis je ga trouwen. Zij heeft er al in toe gestemd!. Het spijt me erg, dat dit jouw plannen doorkruist, ouwe jon gen, maar ik had er niet het minste idee van, dat jij je zinnen op Annie gezet had. Als je dadelijk wat meer openhartigheid had getoond en niet zo vervloekt geheimzinnig was geweest met je eigen zaken, had je je deze schrik bspaard. Ik geloof ook niet, dat er nu nog veel te zeggen valt, al leen dat het voor ons allebei een heel pijnlijke zaak is, waar we maar hoe eerder hoe beter een eind aan moe ten maken". Philip zat onbeweeglijk op de cana pé. Hij begon langzaam en zacht te spreken. „Jij vervloekte smeerlap! Om zo geniepig achter mijn rug om het meisje te willen wegkapen, dat ik tot mijn vrouw wilde maken. Haar mij opzettelijk afhandig te maken..." „Wacht eens even broer!" schreeuw de Joseph. „Ik wist nergens van. Van morgen, toen je mij haar portret liet zien, merkte ik pas, dat Annie het meisje was, dat jij op 't oog had. Zie ik er soms uit als een dief?" „Wat voor verschil maakt dat? Ik weet alleen, dat jij het verkiest tus senbeide te komen, tussen mij en An nie Tabb. Jij, een zeeman van mid delbare jaren met een volwassen ge zin nog wel". „Hou je beledigingen voor je! Wij schelen maar vier jaar, Philip. Wat voor verschil maakt dat? Wijs mij 't verschil, als je kunt. Jij krijgt Annie niet, met al je geld en al je groot spreken j. Zij moet niets van je heb ben. Annie!" riep hij, „kom eens hier en zeg hem dat zelf!" „Grote goden, heb je de onbe schaamdheid haar mee te brengen naar hier!" „Die heb ik." Annie verscheen nu in de deurope ning, met een hoogrode kleur en he lemaal van streek. „Nu, Annie", ver volgde Joseph, „ik kan mijn broer niet aan het verstand brengen, dat je geen zin hebt met hem te trouwen. Zou je zo goed willen zijn het hem zelf maar te zeggen?" „Oh, hemel... ik weet niet... wat ik zeggen moet. Ik heb nooit...." Philip stond op en trad haar tege moet. „Juffrouw Annie", zei hij, „dit is wel het belangrijkste ogenblik van uw leven. Denk dus goed na. Gij kent mij nu al een paar maanden. Heel wat langer dus dan ge mijn broer Jo seph kent. Ik heb nooit een poging ge daan u te intimideren of een een ver loving op te dringen. Ik was van plan geweest in het begin van de volgende week met u te komen praten en u ten huwelijk te vragen. Als ge mij heb ben wilt, zult ge in Plyn een vooraan staande plaats innemen. Ik zou u al les kunnen aanbieden, wat ge maar wenst. Ge zoudt nooit spijt hebben s van uw besluit. Zoudt ge dat alles E weggooien alleen omdat mijn broer, 5 een ruwe zeeman, toevallig zijn oog i op u heeft laten vallen en u dingen E heeft gezegd, die hij over een week S weer is vergeten?" „Stoor je niet aan die praatjes, An- E nie", bracht Joseph in het midden, E terwijl hij haar hand in de zijne nam. E „Jij bent veel te mooi en te jong om E alleen maar tevreden te zijn met het- 5 geen hij je belooft. Ik zeg je, dat wat s hij je zou aanbieden alleen maar leeg 5 en koud is. Hij zou voor zijn eigen 5 plezier van jou een opgeprikte pop E maken, zonder acht te slaan op je na- E tuurlijke gevoelens. Jij bent gescha- E pen voor liefde en schoonheid, Annie, 5 en aardse zaligheid! Hij zou je op 'n 5 troon zetten met juwelen om je hals, E maar je hart zou verdorren en ver- E hongeren. Ik kan je geen mooie sie- E raden geven, maar in mijn armen E drukken, dicht aan mijn hart. Ga E met mij!" „O, hemeltje lief", riep Annie uit. „Wat moet ik hier nu doen en zeg- E gen? Ik kan niemand raad vragen. E Het is zo verschrikkelijk moeilijk E voor een meisje. Ik was nog helemaal E niet van plan al gauw te gaan trou- E wen. En nu moet ik zo ineens beslis- S sen. Ik sta voor iets, wat ik onmoge- E lijk zeggen kan en voel me helemaal E van streek bij al die woorden". „Denk er kalm over na, kind", zei E Philip. „Ik wil je niet haasten en het E je niet moeilijk maken. Ik maak je tot een van de rijkste vrouwen van s Plyn, iets wat Joseph nooit zou kun- E nen, bedenk dat wel!" (Wordt vervolgd) S 3483. „Om de zeven seconden wordt elk levend wezen door kosmische stralen doorboord. Vanuit een punt meer dan honderd miljoen lichtjaren buiten het zonne stelsel beginnen zij hun ontzaglijke reis. In de ruimte kan niets hen tegenhouden, zij hebben een geweldige energie en doordringingskracht, tot diep in de Aarde, maar gelukkig kunnen zij geen kwaad voor ons lichaam. Zijn leven lang wordt de mens door hen gebombar deerd, zonder er enige hinder van te ondervinden. Maar eens in de 10.000 jaar zullen de stralen wel eens een biologisch lichtgat vinden, met alle mogelijke ge- volgen! Wanneer men de oer-cel, waaruit het menselijk lichaam groeit, onderzoekt, bemerkt men dat z(j is opgebouwd uit zogenaamde „genes". De rangschikking vein die genes beslist over het uiterlijk van het kind en normaal voegen zij zichzelf samen tot een patroon, voor elk kind verschillend. Kosmische stralen kunnen met één slag verandering in deze gang van zaken bren gen, door in hun onstuitbare vaart de menselijke genes te raken en een andere rangschikking te veroorzaken. Wellicht heeft vele eeuwen geleden één van die stralen het toenmalige paard geraakt. Gevolg was: de zebra!" 42. „Twee moorden, en een moordaanslag op jou, Tsjiao Tai. Dat lijkt me genoeg. We hebben met een gevaarlijk misdadiger te doen. Hij heeft Seng-san van achteren neergestoken en zijn tweede slachtoffer op de een of andere wijze vermoord. We weten niet precies hoe, want diens hoofd is een bewijsstuk dat ons nog ont breekt. Daarna heeft hij het hoofd van Seng-san en het lichaam van zjin tweede slachtoffer, gekleed in Seng- san's kleren, in de tempel laten liggen. De kleren van het tweede slachtoffer, tezamen met de bijl, heeft hij naar de oude put gebracht en daarin geworpen. Toen is hij verdwenen met het hoofd van de onbekende." „Waar om die onthoofderij, edelachtbare?" Rechter Tie gaat zitten. „Ik moet wei. aannemen", antwoordt hij lang zaam, „dat de moordenaar tot elke prijs wilde verhinde ren dat we de tatoeage op Seng-san's rug zouden zien, want daarop staat dat Seng-san en een persoon die Yang heet, in de tempel een hoop geld denken te verdienen." „Dat wijst op chantage!" roept Tsjiao Tai uit. „En aan gezien de andere Yang heet, moet hij inderdaad de assis tent van de schilder Lie Ko zijn!" Voor het wassen van Rechter Tie's handen, staat een teil met water op de ta fel. Rechter Tie kijkt naar de teil en zegt: „Haal de kle ren, Tsjiao Tai, die je in de put hebt gevonden!" 41. Kordaat stapte Tekko op 't touw af dat hem op 't idee van 't lassowerpen gebracht had. De nog steeds verwoed spartelende haai hield hij daarbij natuurlijk scherp in 't oog. Hij was nog maar nauwelijks begon nen om de knoop, die 't touw gespannen langs de grote mast hield, los te peuteren of de kok gilde: „Oppas sen Meestei Taks! Oppassen!" Een beetje verstoord draaide Tekko zich om. „Zeg eens even!" voegde hij de angstig kijkende Sho-Yu toe. „Als jij soms een betere manier weet om een eind aan 't gesol met dat visje te maken dan ga jij je gang maar. Zo niet, laat mij dan rustig begaan. Ik zou niet weten, waarvoor ik moest oppassen. De haai is een flink eind uit mijn buurt en zodra ik dit touw heb losge knoopt is 't afgelopen met hem!" Dat 't allemaal werkelijk zo eenvoudig zou gaan als hij zei wist Tekko zelf nog niet. Onder 't spreken had hij 't touw geheel losgemaakt en net toen hij 't uiteinde grijpen wou schoot het met veel geraas onder zijn handen weg. „BAM!" Met een doffe dreun kwam de loodzware giek van 't reusachtige grootzeil boven op de haai terecht en trof het vraat zuchtige dier vlak achter de kop. „Tjonge jonge!" mom pelde Tekko terwijl hij niet begrijpend naar 't levenloze dier stond te kijken. „Dit had ik niet voorzien. Maar desalniettemin is 't een knap stuk werk!" AMSTERDAM. Het programma dat de Stichting Kunstmaand Amster dam dit jaar, van 23 mei tot 14 juni, biedt is even gevarieerd als dat van de zestien voorgaande jaren. Het Kunstmaandorkest komt er slechts en kele malen in voor. Dit concerteert 26 mei in de Bachzaal onder leiding van de jonge dirigent Hans Vonk. Als so listen werken dan mee Vera Beths (viool) en de trombonist Herman Bek kers, die nu op de sousaphone (een circa twintig kilogram wegend blaas instrument) „Concertino voor Sou- saphono en orkest" ten gehore brengt AMSTERDAM Gisteren is in Am sterdam in hotel Krasnapolsky een bij eenkomst begonnen van de technische commissies van landen, aangesloten bij de Europese Radio Unie. De onge veer 65 deelnemers aan dit congres zijn afkomstig uit Oostenrijk, België, Denemarken, Finland. Frankrijk, de Duitse Bondsrepubliek, Ierland. Italië, Japan, Luxemburg, Monaco, Noorwe gen, Portugal, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland, Engeland, de Verenigde Staten van Noord-Amerika, het Vaticaan, Joegoslavië, Turkije en uiteraard ook Nederland. De bijeenkomst, die de rest van de week zal duren, werd geopend door mr. A. H. van der Veen, technisch com missaris van de NRU/NTS. Hij wees in zijn toespraak er op dat uiteraard de bedoeling van de bijeenkomst is al lerlei puur echnische zaken ter discus sie te stellen. 1 Hij sprak de hoop uit dat er daar naast gelegenheid zal bestaan dat er ook persoonlijk contacten worden ge legd. Hij herinnerde aan het feit dat enkele weken geleden het honderdste nummer van de „EBU Technical Re- view" verschenen is, een communica tiemiddel tussen leden, dat in Neder land in ieder geval hooglijk wordt ge waardeerd. Direct na deze openingsceremonie werd begonnen met het bespreken van technische onderwerpen, hetgeen in de loop van de week herhaaldelijk afge wisseld zal worden met ontvangstenen excursies. Vrijdagavond sluit het eigenlijke con gres. Zaterdagochtend wordt nog een excursie gemaakt naar de studio's in Hilversum. UTRECHT In overleg met de lei ding van de Stichting Holland Festival is voor Utrecht het programma voor het Holland Festival vastgesteld. De rij van voorstellingen concerten wordt geopend door het Nederlands Kamer orkest en -koor dat op de 16e juni in de Geertekerk zal concerteren. Op 24 juni zal het vist negers samen gestelde toneelgezelschap „The Haiz- lipstoiber Company" uit New Yrok een voorstelling geven van O'Neill's stuk „The Emperor Jones", in een produk- tie die zowel toneelspel als zang en dans omvat. Het „Marionetteatern" of „Theater van de fantasie" uit Stockholm zal op 27 juni een opvoering geven van „Ubu Roi" van Alfred Jarry. Behalve mario netten van uiteenlopende aard treden in deze voorstelling ook levende ac teurs op. Op 30 juni zal door de Tsjechische Nationale Opera uit Praag „Het Slu we Vosje" van Leos Janacek worden opgevoerd. Deze opera wordt gebracht onder leiding van Bohumil Gregor, met medewerking van het Residentie-or kest. Op 1 juli zal The Alvin Ailey Dance Theatre uit New York optreden. De choreografieën van Alvin Ailey worden gedanst op muziek van Duke Ellington, Dizzy Gillespie en muziek uit de ne- gerfolklore. De serie voorstellingen zal op 8 juli worden besloten met de opvoering van Shakespeares „Hamlet" door The Bris tol Old Vic. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat tussen 16 en 24 juni nog een toneelvoor stelling in het Utrechtse programma zal worden opgenomen. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Giessendam-Neder-Har- dinxveld: J. W. de Bruyn te Harderwijk. Aangenomen: naar Tubbergen (toez.): H, J. Bannink te Boornbergum. Bedankt: voor Opheusden (toez).: S. de Jong te Houten. Beroepen: te Ferwerd: B. Jager te Gaast en Terwoude. Aangenomen: naar Groningen, als tweede studentenpredikant: G. Bijlsma te Warfhuizen. Geref. Kerken Beroepen: te Hoogvliet: M. Mijering te Edam; te Leek: H. Tien te Ede. Aangenomen: naar Zwijndrecht-Grote Lindt: W. M. de Bakker te Zuidwolde; naar -iuidlaren: J. J. Kuiper te Bergent- heim, die bedankte voor Doorn, Soest, Ter Apel en Varsseveld. Aangenomen: naar Vollenhove St. Jansklooster: P. van Loo te Nieuwolde. Geref. Kerken Vrijgemaakt Bedankt: voor Nagele (N.O.P.): G. Mulders te Murmerwoude. Chr. Geref. Kerken Beroepen: te Deventer: D. Biesma Jr. te Aalsmeer; te 's-Gravendeel: H. W. Eerland te Amersfoort. Ev. Luth. Kerk Bedankt: voor Apeldoorn: G. W. van Dunnewold te Doetinchem. dat. J. Andriessen in opdracht van de stichting heeft gecomponeerd. Onder leiding van Anton Kersjes brengt het orkest met het Kunstmaand- koor en een zevental solisten op 10, 12 en 13 juni in de Stadsschouwburg we derom Rossini's „Barbier van Sevil- la" op de planken, in de vertaling van Adriaan Morriën, onder de regie van Loet Steenbergen en in de geheel nieu we decors en kostuums van Wim Bij moer. Figaro wordt uitgebeeld door Jan Derksen, die thans in Hannover zoveel succes oogst en onlangs met zijn optreden in Oost-Berlijn zozeer de aandacht heeft getrokken, dat men daar hoopt hem na afloop van zijn lo pende contract, in 1970, te kunnen en gageren. Voor een reeks concerten heeft de stichting de beschikking over de kleine zaal van het Concertgebouw. Daar voert het duo Herman Salomon-Maria Stroo (piano-viool) op 23 mei onder an dere de Partita op. 38 nummer 1 van Marius Flothuis uit. Maurice Gendron (violoncello) 25, 29 mei en Theo Olof (viool) 2 en 8 juni brengen composities van J. S. Bach ten gehore. Het programma, dat het Amsterdams Strijkkwartet op 1 juni uitvoert, ver meldt onder andere Sovrapositioni 1 van Kees van Baaren. Dat van het Danzi-kwintet 5 juni vermeldt on der andere een deel van ditzelfde werk van Van Baaren en de eerste uitvoe ring van „Incontri", een compositie van R. de Roos (die onlangs zijn 60-ste verjaardag heeft gevierd). In dezelfde kleine zaal treden 12 ju ni de samenwerkende kunstinstituten te Amsterdam (SIKA) op. Leerlingen van de Nederlandse Filmacademie en School voor Bewegingstheater, van de Toneelschool, de Scapino-dansacade- mie, het Amsterdams Conservatorium en een leerling van de Vereniging Mu- zieklyceum (Christian Bor) voeren een programma uit dat goeddeels een ex perimenteel karakter draagt. Een van de werken die de Slagwerk groep Amsterdam op 9 juni in de Bachzaal ten gehore brengt is „Sig nalement" (voor zes slagwerkers en drie contrabassen) van Peter Schat. Een groep leerlingen van de Toneel school komt op 6, 8 en 9 juni in de Doelenzaal met een opvoering van twee werken van Bertolt Brecht: „De drie soldaten" en „De uitzondering en de regel". Voor de regisseur Leonard Frank is dit tevens zijn eindexamen van de Amsterdamse Academie voor Dramatische Kunst. PHILADELPHIA Een Belgische mu sicologe, dr. M. Duchesne-Guillemin van de universiteit van Luik, meent in het museum van de universiteit van Pennsylvania gegevens gevonden te hebben die onze kennis van de mu ziek met zeker duizend jaar zou uit breiden. Al bijna zeventig jaar bezit het museum een ruim veertig eeuwen oud kleitafeltje waarop tekens voorko men die tot nu toe niemand heeft kun nen ontcijferen. Dr. Duchesne heeft in de tekens een toonschaal ontdekt van Sumerische muziek. „Geen partituur", heeft zij gezegd, „maar een muziektheorie". Zij vertelde verder dat de Sumeriërs, die veertig eeuwen geleden in het land tussen de rivieren de Euphraat en de Tigris leefden in het oude Mesopotamië feesten, optochten en godsdienstige plechtigheden met mu ziek opluisterden. De partituren wer den op de kleitafeltjes geëtst, waarbij een wigvormig spijkerschrift werd ge bruikt. De Sumeriërs hadden geen aparte muzieknotatie, maar gebruik ten hun gewone schrijfletters ook voor de muziek. Zeventig jaar geleden heeft een expedi tie van oudheidkundigen van het mu seum dit kleitafeltje samen met dui zenden andere meegebracht van op gravingen te Nipoer, dat eeuwenlang het culturele centrum van Mesopota mië is geweest. De curator van de verzameling in de afdeling Nabije Oosten van het mu seum wist geen raad met de tekst op het muziektafeltje evenmin als zijn voorganger Leon Legrain, die toch specialist op het gebied van kleitafel tjes was. Volgens dr. Duchesne-Guillemin hadden de Sumeriërs een zeer hoge cultuur. Zij hebben ook enkele zeer goede mu ziekinstrumenten gebouwd, hoofdzake lijk harpen en lieren. Naar haar me ning heeft de Sumerische muziek veel geleken op de muziek van het Midden Oosten. AMSTERDAM De actrice Elisa beth Andersen gaat het komende sei zoen spelen bij de Nederlandse Come die. Zij is op het ogenblik verbonden aan Nieuw Rotterdams Toneel, waar zij een der rollen speelt in Genets „Het Balcon". HILVERSUM L 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Christelijk Histori sche Unie. 18.30 Nws. van de platen- markt. 19.05 Dansorkest. 19.30 Artistie ke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Tram melant in Loeren aan de Hor, radio feuilleton. 20.45 Ik loop door het land, licht progr. 21.00 Amusementsmuziek (gr.). 21.35 Vragenvuur. 22.00 En dan heb je een chanson...: liedjesprogram ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 StereoContrasten moderne muziek voor kenners en liefhebbers (opn). 22.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: A. Mannenkoor B. Fanfare orkest 18.30 Spektrum: nieuws uit de protes tants christelijke organisaties. 18.50 Li. grammofoonmuziek. 19.00 Radiokrant. 19.30 Muziek van het Leger des Heils. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Instru mentaal allerlei (gr.). 20.25 Radiophil- harmonisch orkest en zangsolist: Semi klassieke en moderne muziek. 21.30 Oor-zakengevarieerd program. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Geestelijke liederen. 22.55 Europese Sijmen: lezing over fiscale problemen in de Euromarkt. 23.10 Klassieke gram- mofoonmuz. 23.15 Stereo: Platennws. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I VPRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 Vakan tie in Lipiza (1), tv-film over paarden. 19.25 Openbaar Kunstbezit. 19.41 uitz. Stichting Socutera. STER: 19.56 Reel. NTS20.00 Journ. en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitz. v. d. CHU. 20.30 Inburgeren 2e jaargang no. 7. Straf en strafrecht. 21.00 Euro visie: rechtstreekse rep. v.d. voetbal wedstrijd Inter Milaan-CSKA Sofia te Milaan. 22.45-22.50 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER: 20.01 Reel. VPRO: 20.05 Russisch cir cus, filmrep. 20.35 The living Theatre. 21.50 In het leerhuis: Gesprek over Waarvoor staat de mens? STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15-22.30 Journ. 22.30-23.00 Teleac: De detaillist als ondernemer (10-herh.). HILVERSUMI AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. "7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualitei ten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Pianorecital: klass. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gr.muz. voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (gr.). (11.00-11.02 Nws.). 12.00 Licht instru mentaal ensemble. 12.25 Beursberich ten. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Johan Willem Friso Kapel. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursberichten. 13.30 Stereo: Gelders Pianotrio: mod. muz. 13.55 Beiaardconcert. 14.15 Huis houdelijke zaken, praatje voor de vrouw. 14.30 Licht instrumentaal en semble. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Voordracht. 16.20 Omroep orkest en solist (opn.): mod. muziek. 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Porder: lichte gr.muz. en praatje (7.30- 7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Mod. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.40 School radio. 16.00 Aubade: klass. en mod. or kestwerken (gr.). 11.00 "Voor de zie ken. VPRO: 11.30 Mensen geloven, le zing. 11.45 Streeksgewijs: informatie uit Nijmegen. 12.27 Med. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Mod. orkest werken (gr.). 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Fluit en piano (opn.): klass. en mod. muz. TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag: muzikale lezing. 15.15 Voor de vrouw. NCRV: 15.45 Stereo: Mod. gr.muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Musiciana: muzikale herinneringen. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Nederlandse liederen en liedjes. 17.30 Stereo: Ne derlandse ensembles (gr.). HILVERSUM UI NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Variant: actualiteiten, reportages, stripverhaal en veel muz. 13.00 Nws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instr. allerlei (gr.). KRO: 15.00 Nws. 15.02 Actuali teiten. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 lORRRrrr...: tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei ten. 17.05-18.00 Draai jij of draai ik: verzoekplatenprogr. WOENSDAG 19 APRIL 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Film. 11.45 Filmrep. 13.30 Act. en muz. 16.40 Nws. 16.45 Filmrep. 17.00 Tele-lexicon voor meisjes. 18.00- 18.05 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Film. 19.59 Pr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Filmdoc. 18.25 Hier und Heute (1). 18.50 Goeden avond. 19.00 Hier und Heute (11). 19.10 Film. 19.40 Film). 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Filmrep. 21.00 tv-spel. 22.00 Documentaire over de film met flitsen uit oude en nieuwe films. 23.00 Journ. en weerber. Aansl: commentaren. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Detectivefilm. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's v. d. dag. 20.00 Zeemanssprookje. 20.40 Filmrep. Aan sl.: nws. 21.10 Die Betleroper (niet ge- shcikt voor jeugdige kijkers). 22.50 Nws. weerber. en thema's v. d. dag. AMSTERDAM Op de drempel van de lang verbelde regeringsverkla ring gedroeg de beurs zich licht te rughoudend. De handel bleef zeer stil en de meeste hoofdfondsen moes ten iets prijsgeven. Philips verloor enkele dubbeltjes, Unilever rond f 1, maar Koninklijke kon iets aantrek ken. A.K.U. bleef rond het oude peil. Hoogovens trok onverminderd verdeis De lokale markt was stil en ver deeld met lichte afbrokkeling bij ve le hoofdfondsen. Hagemeijer, Spaar- nestad, Enot, Leidsche Wol, Kemo, Wyers, Holl. Sociëteit en Machine fabriek Breda moesten een lichte reactie ondergaan Ook Ogem kwam aanvankelijk licht onder druk door wat aanbod maar trok later weer aan. Gevreesd wordt dat na de fusie met 't Hart het gebruikelijke aan bod in aandelen van de overnemende partner de markt voorlopig kan ver storen. EMS moest nu weer terug en verloor door f4 bijna zijn gehele winst van de voorgaande dag. Een herstel tekende zich daarente gen af voor Gist, Van der Grinten en de Amev terwijl Brocades, Leeuwar der Papier, Elsevier en Bensdorp op nieuw hoger werden verhandeld. Rijn-Schelde was vast op de enorme orderpositie. Fokker breidde zijn her stel uit. De scheepvaartsector was ver deeld. Rotterdamsche Lloyd haalde 5 punten van het dividend in. Daar entegen was Van Ommeren flauw met een verlies van 9 punten. De obligatiemarkt was iets later. OSS „Ongetwijfeld heeft het ons dit jaar in velerlei opzicht meegeze ten". Dit schrijft de raad van be stuur van Koninklijke Zwanenberg- Organon in het jaarverslag over 1966. Dat het bijzonder goed is gegaan, blijkt wel uit de cijfers: L De omzet aan derden steeg met 19 pet. van 760,9 miljoen tot 902,7 miljoen. 2. Na hogere afschrijvingen kwam de exploitatiewinst uit op 74,2 (v.j. f 60.2) miljoen. In procen ten van de omzet betekende dit een vooruitgang van 7,9 tot 8,2. 3. De nettowinst steeg met 21 pet. van 31,9 miljoen tot 38,5 mil joen. De winstmarge verbeterde daardoor van 4,2 tot 4,3 pet. De winst per aandeel klom van 10,53 tot ƒ11,49. Van de nettowinst wordt 12,8 mil joen of 33,4 pet. uitgekeerd tegen 10,7 miljoen of 33,6 pet. in 1965. Er wordt een dividend van ƒ3,80 (v.j. ƒ3,50) per aandeel van ƒ20 voorge steld. Dit zal gebeuren over een ka pitaal dat toenam van ƒ60,61 miljoen tot ƒ66,95 miljoen. AGIOBONUS De stijging van het kapitaal werd voor het grootste deel veroorzaakt door de uitkering in maart 1967 van een agiobonus van 10 pet., waarmee ƒ6,09 miljoen gemoeid was. Deze uit kering moest per 31 december wor den geboekt, omdat de nieuwe aande len meedelen in het contante divi dend over 1966. INVESTERINGEN De geconsolideerde maatschappijen hebben vorig jaar ƒ31,3 miljoen ge- investeerd tegen ƒ27,2 miljoen in 1965. Bovendien moet voor de lopen de projecten nog ƒ52,5 miljoen wor den uitgegeven. Vorig jaar sloot Zwa nenberg een 25-jarige huurkoopover eenkomst voor de bouw van labora toria in Oss. Met deze uitbreiding zal 10 miljoen gemoeid zijn. Het concern ging een gelijkluiden de overeenkomst aan voor een nieuw hoofdkantoor in Arnhem, dat 6 mil joen gaat kosten. Verwacht wordt dat dit jaar met de bouw kan worden be gonnen. Hoewel minder stormachtig dan in 1965 heeft Zwanenberg vorig jaar zijn belangen verder uitgebreid. In 1966 werd door betaling in contanten ver worven A Een deelneming van 50 pet. in een chemisch bedrijf binnen de EEG. De naam van deze aan winst wordt niet prijsgegeven. B Een meerderheidsbelang in Eta- blissements Breton Steinbach in Frankrijk. De onderneming hield zich bezig met de verkoop van traditionele zeepprodukten en is nu begonnen met de introduc tie van Biotex in Frankrijk. C Een deelneming van 501 pet. in Cadet Chemical Corporation en een van 53 pet. in American Aloë Corporation, twee chemische be drijven in de Verenigde Staten. In Nederland werd door aandelen ruil Van Vollenhoven's Fabriek van Comestibles in Den Haag aan het concern toegevoegd. Dit bedrijf fabri ceert slaatjes en slasauzen. NATIONALE BORG Onveranderd 15 pet. dividend. Dit komt neer op een uitkering van f45 per aandeel van f 1.000, waarop 30 pet. is gestort. B.O.Z. De Bank voor Onroerende Zaken wil onveranderd 12 pet. uitkeren. Voor de winstbewijzen B komt f 16,48 beschikbaar en voor de winstbewij zen AA en AB gezamelijk f44.127. De jaarvergadering is op 24 mei. NUTRICIA Over 1966 wordt 10 pet. in contan ten voorgesteld plus naar keuze 5 pet. in contanten of in aandelen. Er is al 5 pet. tussentijds betaald. Ove 1965 werd in totaal 10 pet. uitgekeerd. De omzet van het concern is met 12 pet. gestegen en het saldo winst na afschrijvingen en belastingen met 11 pet. tot ruim f4,9 miljoen. De jaar vergadering is op 30 mei. AMSTERDAM, 18 april Londen 10.111—10.111; New York 3.611 —3.61}; Montreal 3.333—3.34; Parijs 73.04 73.09; Brussel 7.27—7.27$; Frankfort 90.94$90.99$Stockholm 70.08$ 70.13%; Milaan 57.84$—57.89$Zürich 83 52—83.57; Kopenhagen 52.29$— 52.34$; Oslo 50.54$—50.59$; Wenen 13.98%13.99$; Lissabon 12.61-12.62$.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2