ZUINIG GELUID IN REGERINGSVERKLARING Mes in begroting met het oog op meest noodzakelijke uitgaven Door neutralisering progressie Kapitein overspannen in het ziekenhuis geen belastingverhoging ZWAARDEMAKER Jongeman maakte in twee jaar ton van de baas op Fractieleiders over regerings verklaring IN DE GREEP V VAN DE GRIEP? Nieuw kabinet aan de Tweede Kamer gepresenteerd Kamer herdacht J. G. Suurhoff WITTE KRUIS VAN ONZE LEESTAFEL Waakzaamheid in verband met inkrimpingen Als een onweersbui Personele belasting DEN HAAG Er zal in de begroting voor 1968 sterk moeten worden bezui nigd. Alleen als er minder noodzakelijke uitgaven worden geschrapt, komt er een beetje ruimte voor een aantal zeer wen selijke nieuwe voorzieningen. Er moeten dan ook ingrijpende beslissingen worden genomen, waarover het kabinet zich de komende maanden zal beraden. Dit deel de premier De Jong gistermiddag aan de Tweede Kamer mee in zijn regeringsver klaring. Medezeggenschap Woningbouw Ontwikkelingshulp Gezonde groei TANKER DIANE VEILIG BINNEN poeders helpen l u eruit! ORDER GEBIEDENDE EIS wyers WOENSDAG 19 APRIL 1967 Wanneer, zo zei de heer De Jong, het beleid voor het volgende jaar op de oude voet zou worden voortgezet, zou de begroting een tekort van meer dan een miljard gulden hebben. Het kabinet zal er overigens naar streven dat de uitgaven van de overheid niet sterker zullen stijgen dan de groei van het nationale inkomen, dat is onge veer zes procent. Deze uitgaven zullen echter de eerste jaren toch wel wat sneller moeten groeien. Een verdere belastingverhoging, die het ongewenste effect van deze sterke re stijging zou kunnen opvangen, moet zoveel mogelijk worden voorkomen. In de regeringsverklaring wordt gezegd dat de eerste jaren geen werkelijke belastingverlaging mogelijk zal zijn. Misschien bestaan er in de tweede helft van de regeringsperiode wel mo gelijkheden toe, aldus de premier. Wel zal de te sterke progressie als gevolg van de inflatie moeten worden weggenomen. De tweede moot van de belastingverlaging, die tot 1 juli is uit gesteld, wordt in de regeringsverkla ring niet aangeroerd. Die gaat gewoon door. De heer De Jong zei verder, dat het kabinet nog moet praten over de ver deling van de ruimte. Er is dan ook nog geen scherp omlijnd beleid en zijn regeringsverklaring moet meer worden gezien als een beginselverklaring van het nieuwe kabinet. Enkele belangrijke punten zijn voorts: Voor de verkiezingen van 1971 moet er een voorlopige afronding zijn voor de herziening van de Grondwet. Er is aan een aantal instanties advies gevraagd over de wenselijkheid hier van. Deze adviezen zullen worden ge publiceerd. Inmiddels wordt een staats commissie benoemd, die moet advise ren over de omvang en de aard van een eventuele herziening van de Grond wet, over de verhouding kiezer-gekoze ne, over het kiesstelsel en over de verhouding tussen regering en parle ment. Zij zal zo tijdig een tussenrap port over de verandering van ons kies stelsel moeten uitbrengen, dat even- ADVERTENTIE tuele wijzigingen hierin in 1971 van kracht zullen zijn. Dit kan alleen als de Grondwet niet zou behoeven te wor den gewijzigd. De structuur en de rechtsvorm van de ondernemingen moeten worden ver anderd. Er moet een verbetering ko men van de medezeggenschap en de rechtspositie van de werknemers. Een wet op de jaarrekeningen is in voor bereiding en vooruitlopende op de ad viezen van de Sociaal Economische Raad wil het kabinet wetsvoorstellen voorbereiden over een recht van en quête, een uitbreiding van de taak van de ondernemingsraden en aanvul lende regelingen voor de rechten van de werknemers bij faillissementen. In de raden van commissarissen zullen mensen moeten komen die belangstel ling hebben voor de sociale aspecten van het leven. Wetten en voorschriften zullen, waar mogelijk, moeten worden vereenvou digd. Op deze wijze kan de afstand tussen burger en overheid worden ver kleind. Het kabinet denkt speciaal aan de voorschriften voor het bouwen en wonen, aan de sociale wetgeving en aan de belastingwetten. Ook is een be tere regeling voor de verzoekschriften nodig. NEEMT VAKER Van onze parlementaire redactie DEN HAAG Voordat premier De Jong zijn regeringsverklaring voorlas, herdacht de voorzitter van de Tweede Kamer. mr. F. J. F. M. van Hhiel, het overleden socialistische Kamerlid de heer J. G. Suurhoff. Hij zou, zo zei mr. Van Thiel, in de nieuwe Kamer een van de twee leden zijn geweest, die nog uit de vooroorlogse periode stam men. „Wie hem echter tijdens zijn laatste ministerschap en nadien ontmoette, moet bange voorgevoelens hebben ge had over de afloop van zijn ziekte. Suurhoff had", aldus mr. Van Thiel, „een grote persoonlijkheid, een gezond verstand, een analytisch vermogen, vastberadenheid en voor wie hem wat beter kenden een gevoel voor humor. Hoewel hij waarschijnlijk liever lei ding gaf dan als Kamerlid controlerend werk te doen, was zijn inbreng voor de Tweede Kamer altijd zeer waardevol". Minister-president De Jong sloot zich namens de regering bij de woorden van mr. Van Thiel aan. Nadat mr. R. van den Bergh (soc.), dr. H. Veerman (a.r.), mejuffrouw mr. E. A. Haars (c.h.) en de heer H. Wiegel (lib.) als Kamerlid waren beëdigd, begon premier De Jong aan zijn regeringsverklaring. Hij sprak bijna een uur. Alleen minister Lardinois (landbouw) ontbrak achter de rege ringstafel. Minister Witteveen kwam binnen toen premier De Jong over de finan ciële toestand begon. Hij was per vliegtuig uit München gekomen, waar de ministers van financiën uit de landen van de E.E.G. hadden verga derd. De Kamer begint vanmorgen om elf uur met de debatten. Er moet nog steeds krachtig worden gewerkt aan de opheffing van de wo ningnood. In 1968 zullen, zo mogelijk, 125.000 huizen moeten worden gebouwd. Het aantal woningwetwoningen kan al leen worden vermeerderd als in de overige sectoren een groter aantal ver gelijkbare huizen wordt gebouwd. Het subsidiebeleid moet erop zijn ge richt dat alleen zij worden geholpen, die de huur niet kunnen betalen. Er komen maatregelen om te voorkomen dat mensen met een ruime beurs toch subsidie voor hun huur krijgen. Het bouwbeleid in bepaalde gebieden van ons land zal verder worden vrijge maakt. Er moeten maatregelen komen om de onteigeningsprocedure te versnellen en om prijsstijgingen als gevolg van speculatie bij onteigeningen te voorko men. De regering vindt een krachtige Na- vo, aangepast aan de zich wijzigende omstandigheden, nog steeds zeer be langrijk. Ze wil meewerken aan de oprichting van een nationaal instituut voor vredesvraagstukken dat zich moet toeleggen op de studie van en de voor lichting over vrede en veiligheid. Een wereldwijd verdrag ter voorkoming van een verdere verspreiding van kern wapens hoeft Euratom niet te schaden. De ontwikkelingshulp moet geleide lijk worden uitgebreid tot één procent van het nationale inkomen. Deze hulp is een zeer belangrijk punt in het pro gramma van het nieuwe kabinet. Bij de verdeling van de beschikbare ruim te in 1968 zal worden bekeken welk be drag voor deze hulp kan worden uitge trokken. Er komt zo spoedig mogelijk een wetsontwerp over garanties voor het bedrijfsleven tegen politieke risi co's als zij in ontwikkelingslanden in vesteren. De sociaal-economische paragraaf van de regeringsverklaring is de meest gedetailleerde. Het kabinet heeft zich op deze problemen, dank zij het voor bereidende werk van prof. Zijlstra, reeds voldoende kunnen oriënteren, zo zei premier De Jong. Er is een gelei delijk herstel van de betalingsbalans, maar het is nog onzeker in hoeverre het werkelijke evenwicht in onze eco nomie wordt benaderd. Tegelijkertijd komen zwakke plekken aan het licht, die vooral in de regionale werkloos heid tot uiting komen. Als het nodig is zullen, aldus premier De Jong, nieuwe maatregelen worden genomen om de werkloosheid te lijf te gaan. De regeringsverklaring noemt het verheugend dat de spanningen op de kapitaalmarkt verminderen. Het gevolg hiervan is dat vooral de gemeenten over meer geld kunnen beschikken. Het kabinet wil in het algemeen de economische groei bevorderen door een goed investeringsklimaat te scheppen, door de inflatie terug te dringen en door buitenlandse vestigingen naar ons land te halen. De algemene maatrege len van bestuur voor de natte-mijnwet moeten spoedig gaan werken. Daarna zullen snel concessies worden uitgege ven. Over het loon- en prijsbeleid wordt weinig nieuws gezegd. De stijging van de loonkosten mag niet uitgaan boven de stijging van de produktiviteit. Het prijsbeleid zal worden voortgezet. Het kabinet wil wel binnenkort met het be drijfsleven praten over een definitief systeem voor de loonvorming. De sociale verzekeringen zullen de komende vier jaar niet worden uitge breid. Wel moet het kabinet nog stude ren op de Wet zware geneeskundige risico's. Dit mede als gevolg van het zeer kritische advies van de SER over de laatste wijziging van oud-minister Veldkamp. De regering hoopt wel dat het parlement het wetsontwerp snel zal kunnen behandelen nadat het kabi net er al dan niet nog veranderingen in heeft gebracht. Bij het bezuinigen op de begroting voor het volgende jaar zal zo worden geselecteerd dat de voorwaarden voor een gezonde economische groei niet worden aangetast. Het apparaat van de overheid moet zo doeltreffend mo gelijk zijn en er zal worden bekeken of bepaalde taken van de overheid kunnen worden beperkt of beëindigd. Het zal bovendien nodig zijn om in een aantal gevallen betrokkenen in grotere mate rechtstreeks te laten meebetalen in de kosten van bepaalde voorzieningen. Het kabinet wil verder liever recht streeks hulp geven aan zwakkere groe pen dan overgaan tot een algemene subsidiëring waarvan ook mensen pro fiteren die deze hulp niet nodig heb ben. Er zal tenslotte veel aandacht worden geschonken aan de ontwikke ling van de overheidsuitgaven op wat langere termijn. De regeringsverklaring zegt weinig over de totstandkoming van het kabi net-De Jong. De premier vindt dat hij zelf direct verantwoordelijk is voor de laatste fase van de formatie. Die ver antwoordelijkheid strekt zich ook uit tot datgene wat hij uit de voorafgaan de fasen als basis voor zijn kabinet heeft gebruikt. De heer De Jong heeft nog wel even overwogen om een extra minister te benoemen, die als vice-pre mier zou worden belast met de sa menwerking met andere rijksdelen, de zorg voor de Grondwetsherziening en de problemen over een nieuw kiesstel sel. Hij is. hier later van terug geko men. Van onze corrcsDondent. eevaneenisstraf van pen iaar Van onze correspondent. ROERMOND „Zijn zucht naar praal, naar het leven van een show man, het kopen van aanzien leidde tot deze duizelingwekkende fraude", zei mr. W. Uiterwaal, officier van justitie bij de Roermondse rechtbank, gisteren over Johan W. (25) uit Ven- lo. In nauwelijks twee jaar had Johan meer dan honderdduizend gulden van zijn patroon opgemaakt aan snoepreis jes, cadeaus, dure taxiritten en vorste lijke vakanties in Italië en Marokko. Verbijsterd gemakkelijk wist hij als filiaalhouder van het Amsterdamse ex peditiekantoor Starintex aan de grens post bij Venlo meer dan honderd beta lingen van een klant te verdonkerema nen. De klant stond in Amsterdam doorlopend als wanbetaler te boek. Pas na twee jaar werd de klant over die wanbetaling aangesproken en kwam de fraude van de Venlose filiaalchef aan het licht. Zelf schatte W. het bedrag, dat zijn jonge leven twee jaar lang wat meer kleur had moeten geven, op 85.000 gul den. De officier vorderde tegen W. een ADVERTENTIE gezien op tv Nu in KLEUR bekijken bij uw woning inrichter gevangenisstraf van een jaar met af trek van de vier maanden voorwaarde lijk. De officier hield er rekening mee, dat de nog jonge man de volle verant woordelijkheid voor grote sommen gelds werd aangemeten, terwijl hij van een nogal karig salaris moest rondko men. „Ik verdiende daar 475 gulden per maand. Ik betaalde daarvan dikwijls nog representatiegelden", zei W. Toen hij die representatiegelden niet meer zelf kon betalen, nam hij daarvoor geld uit de kas van het bedrijf. Later deed hij dat ook om uitgaven in cafés te dekken en nog later leidde die frau de tot het leven van een goed heertje. Hij reed in taxi's door het land en deelde fooien van vijftig gulden uit, hij logeerde in Hilton-hotels en overlaadde zijn verloofde met gouden ringen, pols horloges en bloemen. Johan W. wilde,ook graag wat meer maatschappelijk aanzien en stichtte een voetbalclub' met een groot aantal gefingeerde donateurs. Hij zelf werd er voorzitter van. De donaties betaalde hij uit de kas van zijn expediteursfi liaal. De president, mr. A. van Koot, kan haast niet geloven dat al hét geld aan pretleven was opgemaakt. „Wilde u alleen maar de grote, goe de meneer spelen of had u rancunes tegen het bedrijf?" wilde hij nog van Johan weten. „Ik verdiende te weinig. Ja, het geld is echt allemaal opge gaan", antwoordde Johan. „Ik heb er nu echt spijt van". Mr. J. Forceville, de raadsman uit Venlo, meende dat Johan twee jaar in een schemertoestand heeft geleefd. De premier presenteerde gister middag zijn kabinet aan de Tweede Kamer. Rechts van de heer P. J. S. de Jong zitten mejuffrouw dr. M. A. M. Klompé, prof. dr. G. H. Veringa, de heer B. Roolvink, de heer W. den Toom, prof. dr. C. H. F. Polak en mr. J. NI. A. H. Luns. Meteen links van de premier drs. J. A. Bakker. Verder mr. H. K. J. Beernink, ir. W. F. Schut en mr. L. de Block. De komst van de eerste vice-premier, prof. dr. H. J. Witteveen, die naast de premier moest zitten, zorgde even later voor een onschuldige zetelverschuiving. Vervolg van pagina 1. Van de vier fractievoorzitters die gisteren commentaar wilden geven, was de KVP-er drs. W. K. N. Schmel- zer het meest enthousiast. Hij noemde de regeringsverklaring een „sober, eer- lijk stuk, dat in onverbloemde taal over moeilijke problemen, als de fi nanciële situatie van de overheid, durft te praten". De verklaring is volgens hem een stuk met werkelijkheidszin voor het he den en met visie voor de toekomst. Er spreekt een zekere moed uit, die moei lijke problemen niet wil omzeilen en die offers durft te vragen. Mr. E. H. Toxopeus, de liberale frac tieleider in de Tweede Kamer, vond dat de verklaring van premier De Jong duidelijk aandacht heeft willen geven aan de ontplooiing van de indivi duele burger. Hij vond het juist dat het nieuwe kabinet belangstelling heeft voor tal van zaken die niet door prof. Zijlstra in zijn hoofdlijnen voor een regeringsprogramma waren opgeno men. De premier en zijn ambtgenoten heb ben nog geen tijd gehad, aldus mr. Toxopeus, om te praten en te beslissen over andere onderdelen van het te voeren beleid. De kersverse fractievoorzitter van de CHU, de heer J. Mellema, was Gro nings-kort en direct in zijn commen taar: „De verklaring van de heer De Jong is evenwichtig en zij getuigt van een bescheidenheid die in deze tijd past. Zij is nuchter. Zij heeft zin voor de werkelijkheid, maar zij geeft toch voldoende aandacht aan vraag stukken die in de belangstelling staan. Dit kabinet zal vier jaar kunnen rege ren". Drs. Den Uyl de socialistische op positieleider sprak over „een troon rede die tot drie kwartier is uitge rekt". Hij vond de verklaring een vlak stuk met weinig concrete punten. Waar om heeft premier De Jong zich niet beperkt; waarom moest hij van alles en nog wat overhoop halen, zo vroeg drs. Den Uyl zich af. De socialist was zeer teleurgesteld over de mededelingen inzake de werk gelegenheids- en de grondpolitiek. De opmerkingen in de regeringsverklaring over de hervorming van de structuur van de onderneming en over de ont wikkelingshulp klonken hem niet slecht in de oren. De regeringsverklaring heeft op de Amsterdamse effectenbeurs enige ont goocheling teweeggebracht Er kon geen enkel voor de beurs concreet ge luid in worden beluisterd, zij het dat over een speculatiewinstbelasting stokpaardje van het kabinet-Cals niets meer werd vernomen. Fiscale faciliteiten voor investeringen en ver snelde afschrijvingen werden echter niet toegezegd en daarop had de beurs ei genlijk wel gerekend. Het was ook dui delijk in de reeds wekenlang oplopende koersen tot uiting gekomen. ROZENBURG De gebluste tanker Diane is gisteren op eigen kracht de Nieuwe Waterweg opgevaren. Nadat het zestigduizend ton grote schip met sleepboothulp was aangekomen b(j het schoonmaakbedrijf voor tankers van Verolme op Rozen burg, is korte ttfd later de oververmoeide kapitein Jose Uwrutia (56) uit Bilbao voor onderzoek naar het Havenziekenhuis te Rotterdam gebracht. De Spaanse gezagvoerder onderging dit onderzoek op aandringen van een dokter. Kapitein Uwrutia was eerst on derzocht op de medische afdeling van de werf. Na het afmeren aan de steiger bij het schoonmaakbedrijf kwam hij met een vertegenwoordiger van Vinks en Co., die als agent optreedt voor de re derij Global Tankers Incorporation naar de wal. Hij liep onzeker en klaagde over moeilijkheden bij het ademhalen. Dokter Ponne zei: „Hoe zou een an der zich voelen die zoiets heeft meege maakt, in 48 uur niet heeft geslapen, en al die tijd ook geen eten en drinken heeft gehad, zoals hij zei." De toestand van kapitein Uwrutia bleek ook uit het korte gesprek dat wij met hem hadden. Hij antwoordde dat hij op het moment van de aanvaring op de brug was, maar dat hij het klei ne Westduitse vrachtschip niet had ge zien. De kapitein zei lichtelijk overstuur niet te hebben geweten dat er twee mensen (die nog worden vermist)op de bak waren: „Dat regelen mijn officie ren, ik geef alleen algemene bevelen." Het zelfde antwoord gaf hij toen hem werd gevraagd of hij de order had ge geven dat 28 van zijn mensen het schip moesten verlaten. „Ik gaf er niet het bevel voor." De Spaanse kapitein leek niets te hebben gemerkt van een ontploffing. De brand had volgens hem niet veel te betekenen. In deze enkele minuten had hij een sigaret gerold en zocht tevergeefs naar lucifers. De dokters vonden het trou wens ook beter dat hij voorlopig niet rookte. Zijn gegroefde gezicht zag er wat opgeblazen uit. Zijn zwarte haar zat wat verward, maar zijn snor in de zelfde kleur was keurig verzorgd. Kapitein Uwrutia wilde niets uitlaten over de toedracht van de aanvaring: „Dat is mijn zaak." De zorg voor de radar was aan een officier opgedragen. Over de manoeuvre die hij onder loodsaanwijzing had uitgevoerd naar de Waterweg zei hij eenvoudig: „Het was niet moeilijk met de acht man die ik nog aan boord had". Bij het afscheid zei hij: „Neen, ik ben niet moe. ik voel me best." De brand op de Liberiaanse tanker was in.de nacht van maandag op dins dag uitgespoten door de sleepboten. De bergingsdeskundigen van v. d. Tak verlieten toen het schip. Gisterochtend omstreeks vier uur aanvaardde de Di ane de terugreis naar de Rotterdamse haven. De Rijkshavendienst had toestemming gegeven dat dit zonder sleepbootassis- tentie kon gebeuren. De stuurinrichting en de machinekamer functioneerden goed en op de bak konden in tijd van nood beide ankers worden gepresen teerd. Zekerheidshalve voeren voor en achter en aan weerszijden in totaal 4 sleepboten. Om elf uur bereikte de tanker de mond van de Nieuwe Waterweg. Tot Maassluis koos het schip uiterst lang zaam zijn weg op eigen kracht. Hier kwamen tien bemanningsleden van het schip weer aan boord om te helpen bij het vastmaken, van de drie haven sleepboten van Verolme. Omstreeks drie uur meerde de Diane af bij de steiger van het schoonmaakbedrijf. Daar arriveerden korte tijd later per autobus de overige bemanningsleden. Bij Verolme zullen de ladingtanks worden ontgast. Daarna zal de rederij een aanbesteding uitschrijven voor het herstel van het schip. De Amerikaanse rederij van het te Monrovia in Liberia geregistreerde schip heeft uit New York een advo caat naar Nederland gezonden. De Diane is in 1965 gebouwd en was ge huurd door Mobiloil. Het schip was 2 keer eerder in Rotterdam geweest. ROTTERDAM De inkrimpingen en faillissementen in de textiel-industrie en bij de chemische bedrijven manen tot grote waakzaamheid. Men kan de ze moeilijkheden niet bestempelen als verschijnselen van herstructurering, maar eerder als ontbindingsverschijn selen. Dit zei gisteren de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Midden standsbond, de heer P. G. van der Weele op het congres van de bond in de Doelen te Rotterdam. De honderden deelnemers aan het congres kregen uit de mond van hun voorzitter te horen, dat het van 1957 af gevoerde beleid er indirect schuldig aan is, dat er in 1964 een loonexplosie van achttien procent plaats vond. Een grove fout noemde de heer Van der Weele, dat in de jafen daarop loons verhogingen werden toegekend die de produktiviteit sterk overtroffen. Hij verklaarde daaruit de sterke stijging van de werkloosheid in de laatste tijd. Spreiding in de tijd van de uitbrei ding van de sociale verzekeringen en beteugeling van de kostenstijgingen, noemde de voorzitter van de K.N.M.B een gebiedende eis. Hij vond dat de plannen van oud-minister Veldkamp, om ook de zelfstandigen te betrekken in de uitbreiding van de sociale verze keringen terecht protest uitlokten. Over het aantal aanvragen om sane ring, bij de Stichting ontwikkelings- en saneringsfonds ingediend, zei de heer Van der Weede dat de zevenduizend middenstanders die daarvan gebruik gemaakt hebben, slechts twee procent zijn van de ondernemingen in het mid den- en kleinbedrijf. Hij kwam op tegen een al te negatief beeld van de mid denstand en zei, dat velen in deze sec tor in staat zijn risico's te nemen, die het grote bedrijf zich niet meer kan permitteren. Zeer sterk drong de voorzitter van de K.N.M.B. aan op hechte samenwer king van de middenstandsorganisaties. „Wanneer het nog niet lukt de organi saties in één organisatie te laten op gaan, laten wij dan komen tot een overlegorgaan dat voor zijn taak bere kend is. Dit houdt in, dat niet het voorzitterschap en het secretariaat van jaar tot jaar wisselen, maar dat een permanent secretariaat met een vaste voorzitter continuïteit in 't werk brengt en dus meer eenheid naar buiten be werkstelligt", zei de heer Van der Weele. In de middagvergadering, die werd bijgewoond door prins Claus, werd een panel-discussie gehouden over de ruim telijke ordening. De voorzitter van het panel, drs. J. F. H. Wijsen, directeur- generaal voor het midden- en kleinbe drijf en toerisme van het ministerie van Economische Zaken, liet de tongen loskomen over de vorming van de win kelcentra in de buitenwijken en de be dreiging' die daarvan uitgaat, voor de grote koopcentra van de steden. Het forum kwam niet helemaal uit de vraag of de wijkcentra aanvullend dan wel aanvallend mogen zijn ten op zichte van het stadscentrum. Wel was men het er algemeen over eens, dat de binnenstad open moet blijven voor de auto. De voorzitter van de Christelijke krui- deniersbond, de heer Renkema heeft gisteren op de jaarvergadering van de bond in Lunteren zijn teleurstelling uitgesproken over de samenstelling van het nieuwe kabinet. Vooral be treurde hij, dat de opvolger van minis ter Bakker geen specifieke kennis be zit van de middenstandsproblematlek. |\|aar aanleiding van de recente be drijfssluitingen in de Twentse tex tielindustrie wil het „Friesch Dagblad" (a.r.) stellen dat ondernemingen, die in moeilijkheden geraken, niet met be lastinggeld kunnen worden gealimen- teerd. Voorts vragen, aldus het blad, twee zaken duidelijk de aandacht. „Vooreerst, de klappen komen al tijd vrijwel onverwacht. Dat geldt ook van de economische situatie in het algemeen. De in zijn gevolgen zo kwalijke overbesteding van 1952 had men wel geregistreerd, maar de ge volgen kwamen veel eerder dan was verwacht. Het is als bij een aard verschuiving: er raakt opeens iets los en als het eenmaal aan het rol len is, dan rolt er meer. In het na jaar van 1966 hebben wij ook aller lei optimistische geluiden gehoord, waarin twee stellingen opvielen. Vooreerst dat het kabinet-Zijlstra het allemaal véél te somber inzag en in de tweede plaats, dat met een béétje bijsturen en het behoefde echt maar een béétje te zijn, het schip weer perfect in de koers zou komen te liggen. De heer Den Uyl had dat al lang door en wist precies hoe hij zou bijsturen en wanneer, maar de heer Schmelzer had hem die unieke kans ontnomen, om zijn wetenschap te realiseren in een red dende praktijk. Al dat optimisme en die zelfverze kerheid heeft een kwalijke kant. On ze economie is nog altijd kwetsbaar. Men kan een apart verhaal maken over elk bedrijf, dat in moeilijkhe den verkeert, en iedereen wist nu al lang, dat het bij Van Heek en Co niets gedaan was, maar ook al laat men zulke afzonderlijke verklaringen- van onderneming tot onderneming volkomen in hun waarde, dan toch blijft het duidelijk, dat het algemeen gevoel van kwetsbaarheid en onze kerheid niet zonder reden is. Daar om is een voorzichtig beleid nodig, ook van de zijde van de regering. „De inflatie van gisteren is de werkloos heid van vandaag". En in de tweede plaats: de moei lijkheden komen opzetten als een on weersbui in de hondsdagen. Ze zijn er opeens, terwijl je meende, een mooie dag voor de boeg te hebben. En zij gaan traag weg, die moeilijk heden, net als de guurheid van hel voorjaar..." |n Den Haag wordt op de departemen- menten, zoals elk jaar in deze ttyd, weer hard gewerkt aan het opstellen van de begrotingen voor het komende parlementaire jaar. Geen eenvoudig karwei, daar naar wordt verwacht het tekort de twee miljard gulden zal over schrijden. indien er niet bezuinigd wordt. Niettemin wil „Tubantia" (on- afh.) pleiten voor het aanschaffen van een belasting en wel de personele, die van de onrechtvaardigheden aan el kaar hangt, volkomen uit de tijd is en bovendien een, gemeten naar* de op brengst, onevenredig groot bedrag aan inningskosten vergt. „De personele belasting is oorspron kelijk een verteringsbelasting. Grond slagen waren o.m. het houden van huispersoneel, van paarden (in het later stadium motorvoertuigen) van pleziervaartuigen, van biljarts, het aantal ramen in het huis dat men bewoonde en de huurwaarde. Geleide lijk aan zijn al deze kriteria, behalve de huurwaarde, verdwenen en is er de waarde van het meubilair bijge komen. Daarmee is het oorspronke lijke karakter van de belasting ver loren gegaan. Immers de huurwaarde van een huis zegt als gevolg van de woningnood, totaal niets meer over het bedrag dat men voor wonen wenst te verteren. Velen wonen ge dwongen in een, gezien hun inkomen, te dure woning. Zij worden daarvoor door de personele belasting gestraft. De andere grondslag van de persone le belasting is behalve, zoals de eer ste, onrechtvaardig, bovendien nog belachelijk. Het schatten van de waarde gebeurt namelijk geheel on Nederlands met de Franse slag. De belasting brengt het Rijk per jaar 30 miljoen gulden op. In deze tijd geen bedrag om van achterover te vallen. Aan inningskosten gaat on geveer tien van de dertig miljoen verloren en dat is uiteraard te gek om los te lopen. Een moeilijkheid is dat de persone le belasting aan gemeenten en pro vincies, door het heffen van opcen ten, per jaar 65 miljoen oplevert. Dit bedrag kunnen zij uiteraard niet missen, maar dat mag toch geen re den zijn om een overduidelijke on rechtvaardigheid maar te laten voort duren". ADVERTENTIE Het Internationale merk voor goedgekeurde tapijten. Intertest tapijt wordt geleverd vla de erkende woninginrichter.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7