ZUINIG GELUID IN REGERINGSVERKLARING
Mes in begroting met het oog op
meest noodzakelijke uitgaven
Door neutralisering progressie
Kapitein overspannen
in het ziekenhuis
geen belastingverhoging
ZWAARDEMAKER
Jongeman maakte in twee
jaar ton van de baas op
Fractieleiders
over regerings
verklaring
IN DE
GREEP V
VAN
DE GRIEP?
Nieuw kabinet
aan de
Tweede Kamer
gepresenteerd
Kamer herdacht
J. G. Suurhoff
WITTE KRUIS
VAN ONZE LEESTAFEL
Waakzaamheid
in verband met
inkrimpingen
Als een onweersbui
Personele belasting
DEN HAAG Er zal in de begroting
voor 1968 sterk moeten worden bezui
nigd. Alleen als er minder noodzakelijke
uitgaven worden geschrapt, komt er een
beetje ruimte voor een aantal zeer wen
selijke nieuwe voorzieningen. Er moeten
dan ook ingrijpende beslissingen worden
genomen, waarover het kabinet zich de
komende maanden zal beraden. Dit deel
de premier De Jong gistermiddag aan de
Tweede Kamer mee in zijn regeringsver
klaring.
Medezeggenschap
Woningbouw
Ontwikkelingshulp
Gezonde groei
TANKER DIANE VEILIG BINNEN
poeders helpen
l u eruit!
ORDER
GEBIEDENDE EIS
wyers
WOENSDAG 19 APRIL 1967
Wanneer, zo zei de heer De Jong,
het beleid voor het volgende jaar op
de oude voet zou worden voortgezet,
zou de begroting een tekort van meer
dan een miljard gulden hebben. Het
kabinet zal er overigens naar streven
dat de uitgaven van de overheid niet
sterker zullen stijgen dan de groei van
het nationale inkomen, dat is onge
veer zes procent. Deze uitgaven zullen
echter de eerste jaren toch wel wat
sneller moeten groeien.
Een verdere belastingverhoging, die
het ongewenste effect van deze sterke
re stijging zou kunnen opvangen, moet
zoveel mogelijk worden voorkomen. In
de regeringsverklaring wordt gezegd
dat de eerste jaren geen werkelijke
belastingverlaging mogelijk zal zijn.
Misschien bestaan er in de tweede
helft van de regeringsperiode wel mo
gelijkheden toe, aldus de premier.
Wel zal de te sterke progressie als
gevolg van de inflatie moeten worden
weggenomen. De tweede moot van de
belastingverlaging, die tot 1 juli is uit
gesteld, wordt in de regeringsverkla
ring niet aangeroerd. Die gaat gewoon
door.
De heer De Jong zei verder, dat het
kabinet nog moet praten over de ver
deling van de ruimte. Er is dan ook
nog geen scherp omlijnd beleid en zijn
regeringsverklaring moet meer worden
gezien als een beginselverklaring van
het nieuwe kabinet.
Enkele belangrijke punten zijn
voorts: Voor de verkiezingen van 1971
moet er een voorlopige afronding zijn
voor de herziening van de Grondwet.
Er is aan een aantal instanties advies
gevraagd over de wenselijkheid hier
van. Deze adviezen zullen worden ge
publiceerd. Inmiddels wordt een staats
commissie benoemd, die moet advise
ren over de omvang en de aard van
een eventuele herziening van de Grond
wet, over de verhouding kiezer-gekoze
ne, over het kiesstelsel en over de
verhouding tussen regering en parle
ment. Zij zal zo tijdig een tussenrap
port over de verandering van ons kies
stelsel moeten uitbrengen, dat even-
ADVERTENTIE
tuele wijzigingen hierin in 1971 van
kracht zullen zijn. Dit kan alleen als
de Grondwet niet zou behoeven te wor
den gewijzigd.
De structuur en de rechtsvorm van
de ondernemingen moeten worden ver
anderd. Er moet een verbetering ko
men van de medezeggenschap en de
rechtspositie van de werknemers. Een
wet op de jaarrekeningen is in voor
bereiding en vooruitlopende op de ad
viezen van de Sociaal Economische
Raad wil het kabinet wetsvoorstellen
voorbereiden over een recht van en
quête, een uitbreiding van de taak
van de ondernemingsraden en aanvul
lende regelingen voor de rechten van
de werknemers bij faillissementen. In
de raden van commissarissen zullen
mensen moeten komen die belangstel
ling hebben voor de sociale aspecten
van het leven.
Wetten en voorschriften zullen, waar
mogelijk, moeten worden vereenvou
digd. Op deze wijze kan de afstand
tussen burger en overheid worden ver
kleind. Het kabinet denkt speciaal aan
de voorschriften voor het bouwen en
wonen, aan de sociale wetgeving en
aan de belastingwetten. Ook is een be
tere regeling voor de verzoekschriften
nodig.
NEEMT
VAKER
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG Voordat premier De
Jong zijn regeringsverklaring voorlas,
herdacht de voorzitter van de Tweede
Kamer. mr. F. J. F. M. van Hhiel, het
overleden socialistische Kamerlid de
heer J. G. Suurhoff. Hij zou, zo zei mr.
Van Thiel, in de nieuwe Kamer een
van de twee leden zijn geweest, die
nog uit de vooroorlogse periode stam
men.
„Wie hem echter tijdens zijn laatste
ministerschap en nadien ontmoette,
moet bange voorgevoelens hebben ge
had over de afloop van zijn ziekte.
Suurhoff had", aldus mr. Van Thiel,
„een grote persoonlijkheid, een gezond
verstand, een analytisch vermogen,
vastberadenheid en voor wie hem wat
beter kenden een gevoel voor humor.
Hoewel hij waarschijnlijk liever lei
ding gaf dan als Kamerlid controlerend
werk te doen, was zijn inbreng voor de
Tweede Kamer altijd zeer waardevol".
Minister-president De Jong sloot zich
namens de regering bij de woorden
van mr. Van Thiel aan.
Nadat mr. R. van den Bergh (soc.),
dr. H. Veerman (a.r.), mejuffrouw mr.
E. A. Haars (c.h.) en de heer H. Wiegel
(lib.) als Kamerlid waren beëdigd,
begon premier De Jong aan zijn
regeringsverklaring. Hij sprak bijna
een uur. Alleen minister Lardinois
(landbouw) ontbrak achter de rege
ringstafel.
Minister Witteveen kwam binnen
toen premier De Jong over de finan
ciële toestand begon. Hij was per
vliegtuig uit München gekomen, waar
de ministers van financiën uit de
landen van de E.E.G. hadden verga
derd.
De Kamer begint vanmorgen om elf
uur met de debatten.
Er moet nog steeds krachtig worden
gewerkt aan de opheffing van de wo
ningnood. In 1968 zullen, zo mogelijk,
125.000 huizen moeten worden gebouwd.
Het aantal woningwetwoningen kan al
leen worden vermeerderd als in de
overige sectoren een groter aantal ver
gelijkbare huizen wordt gebouwd.
Het subsidiebeleid moet erop zijn ge
richt dat alleen zij worden geholpen,
die de huur niet kunnen betalen. Er
komen maatregelen om te voorkomen
dat mensen met een ruime beurs toch
subsidie voor hun huur krijgen. Het
bouwbeleid in bepaalde gebieden van
ons land zal verder worden vrijge
maakt.
Er moeten maatregelen komen om
de onteigeningsprocedure te versnellen
en om prijsstijgingen als gevolg van
speculatie bij onteigeningen te voorko
men.
De regering vindt een krachtige Na-
vo, aangepast aan de zich wijzigende
omstandigheden, nog steeds zeer be
langrijk. Ze wil meewerken aan de
oprichting van een nationaal instituut
voor vredesvraagstukken dat zich moet
toeleggen op de studie van en de voor
lichting over vrede en veiligheid. Een
wereldwijd verdrag ter voorkoming
van een verdere verspreiding van kern
wapens hoeft Euratom niet te schaden.
De ontwikkelingshulp moet geleide
lijk worden uitgebreid tot één procent
van het nationale inkomen. Deze hulp
is een zeer belangrijk punt in het pro
gramma van het nieuwe kabinet. Bij
de verdeling van de beschikbare ruim
te in 1968 zal worden bekeken welk be
drag voor deze hulp kan worden uitge
trokken. Er komt zo spoedig mogelijk
een wetsontwerp over garanties voor
het bedrijfsleven tegen politieke risi
co's als zij in ontwikkelingslanden in
vesteren.
De sociaal-economische paragraaf
van de regeringsverklaring is de meest
gedetailleerde. Het kabinet heeft zich
op deze problemen, dank zij het voor
bereidende werk van prof. Zijlstra,
reeds voldoende kunnen oriënteren, zo
zei premier De Jong. Er is een gelei
delijk herstel van de betalingsbalans,
maar het is nog onzeker in hoeverre
het werkelijke evenwicht in onze eco
nomie wordt benaderd. Tegelijkertijd
komen zwakke plekken aan het licht,
die vooral in de regionale werkloos
heid tot uiting komen. Als het nodig is
zullen, aldus premier De Jong, nieuwe
maatregelen worden genomen om de
werkloosheid te lijf te gaan.
De regeringsverklaring noemt het
verheugend dat de spanningen op de
kapitaalmarkt verminderen. Het gevolg
hiervan is dat vooral de gemeenten
over meer geld kunnen beschikken.
Het kabinet wil in het algemeen de
economische groei bevorderen door een
goed investeringsklimaat te scheppen,
door de inflatie terug te dringen en
door buitenlandse vestigingen naar ons
land te halen. De algemene maatrege
len van bestuur voor de natte-mijnwet
moeten spoedig gaan werken. Daarna
zullen snel concessies worden uitgege
ven.
Over het loon- en prijsbeleid wordt
weinig nieuws gezegd. De stijging van
de loonkosten mag niet uitgaan boven
de stijging van de produktiviteit. Het
prijsbeleid zal worden voortgezet. Het
kabinet wil wel binnenkort met het be
drijfsleven praten over een definitief
systeem voor de loonvorming.
De sociale verzekeringen zullen de
komende vier jaar niet worden uitge
breid. Wel moet het kabinet nog stude
ren op de Wet zware geneeskundige
risico's. Dit mede als gevolg van het
zeer kritische advies van de SER over
de laatste wijziging van oud-minister
Veldkamp. De regering hoopt wel dat
het parlement het wetsontwerp snel
zal kunnen behandelen nadat het kabi
net er al dan niet nog veranderingen
in heeft gebracht.
Bij het bezuinigen op de begroting
voor het volgende jaar zal zo worden
geselecteerd dat de voorwaarden voor
een gezonde economische groei niet
worden aangetast. Het apparaat van
de overheid moet zo doeltreffend mo
gelijk zijn en er zal worden bekeken
of bepaalde taken van de overheid
kunnen worden beperkt of beëindigd.
Het zal bovendien nodig zijn om in
een aantal gevallen betrokkenen in
grotere mate rechtstreeks te laten
meebetalen in de kosten van bepaalde
voorzieningen.
Het kabinet wil verder liever recht
streeks hulp geven aan zwakkere groe
pen dan overgaan tot een algemene
subsidiëring waarvan ook mensen pro
fiteren die deze hulp niet nodig heb
ben. Er zal tenslotte veel aandacht
worden geschonken aan de ontwikke
ling van de overheidsuitgaven op wat
langere termijn.
De regeringsverklaring zegt weinig
over de totstandkoming van het kabi
net-De Jong. De premier vindt dat hij
zelf direct verantwoordelijk is voor de
laatste fase van de formatie. Die ver
antwoordelijkheid strekt zich ook uit
tot datgene wat hij uit de voorafgaan
de fasen als basis voor zijn kabinet
heeft gebruikt. De heer De Jong heeft
nog wel even overwogen om een extra
minister te benoemen, die als vice-pre
mier zou worden belast met de sa
menwerking met andere rijksdelen, de
zorg voor de Grondwetsherziening en
de problemen over een nieuw kiesstel
sel. Hij is. hier later van terug geko
men.
Van onze corrcsDondent. eevaneenisstraf van pen iaar
Van onze correspondent.
ROERMOND „Zijn zucht naar
praal, naar het leven van een show
man, het kopen van aanzien leidde
tot deze duizelingwekkende fraude",
zei mr. W. Uiterwaal, officier van
justitie bij de Roermondse rechtbank,
gisteren over Johan W. (25) uit Ven-
lo. In nauwelijks twee jaar had Johan
meer dan honderdduizend gulden van
zijn patroon opgemaakt aan snoepreis
jes, cadeaus, dure taxiritten en vorste
lijke vakanties in Italië en Marokko.
Verbijsterd gemakkelijk wist hij als
filiaalhouder van het Amsterdamse ex
peditiekantoor Starintex aan de grens
post bij Venlo meer dan honderd beta
lingen van een klant te verdonkerema
nen. De klant stond in Amsterdam
doorlopend als wanbetaler te boek. Pas
na twee jaar werd de klant over die
wanbetaling aangesproken en kwam
de fraude van de Venlose filiaalchef
aan het licht.
Zelf schatte W. het bedrag, dat zijn
jonge leven twee jaar lang wat meer
kleur had moeten geven, op 85.000 gul
den.
De officier vorderde tegen W. een
ADVERTENTIE
gezien op tv
Nu in KLEUR
bekijken
bij uw woning
inrichter
gevangenisstraf van een jaar met af
trek van de vier maanden voorwaarde
lijk. De officier hield er rekening mee,
dat de nog jonge man de volle verant
woordelijkheid voor grote sommen
gelds werd aangemeten, terwijl hij van
een nogal karig salaris moest rondko
men.
„Ik verdiende daar 475 gulden per
maand. Ik betaalde daarvan dikwijls
nog representatiegelden", zei W. Toen
hij die representatiegelden niet meer
zelf kon betalen, nam hij daarvoor
geld uit de kas van het bedrijf. Later
deed hij dat ook om uitgaven in cafés
te dekken en nog later leidde die frau
de tot het leven van een goed heertje.
Hij reed in taxi's door het land en
deelde fooien van vijftig gulden uit, hij
logeerde in Hilton-hotels en overlaadde
zijn verloofde met gouden ringen, pols
horloges en bloemen.
Johan W. wilde,ook graag wat meer
maatschappelijk aanzien en stichtte
een voetbalclub' met een groot aantal
gefingeerde donateurs. Hij zelf werd
er voorzitter van. De donaties betaalde
hij uit de kas van zijn expediteursfi
liaal. De president, mr. A. van Koot,
kan haast niet geloven dat al hét geld
aan pretleven was opgemaakt.
„Wilde u alleen maar de grote, goe
de meneer spelen of had u rancunes
tegen het bedrijf?" wilde hij nog van
Johan weten. „Ik verdiende te weinig.
Ja, het geld is echt allemaal opge
gaan", antwoordde Johan. „Ik heb er
nu echt spijt van".
Mr. J. Forceville, de raadsman uit
Venlo, meende dat Johan twee jaar in
een schemertoestand heeft geleefd.
De premier presenteerde gister
middag zijn kabinet aan de Tweede
Kamer. Rechts van de heer P. J. S.
de Jong zitten mejuffrouw dr. M. A.
M. Klompé, prof. dr. G. H. Veringa,
de heer B. Roolvink, de heer W. den
Toom, prof. dr. C. H. F. Polak en mr.
J. NI. A. H. Luns. Meteen links van
de premier drs. J. A. Bakker. Verder
mr. H. K. J. Beernink, ir. W. F. Schut
en mr. L. de Block. De komst van de
eerste vice-premier, prof. dr. H. J.
Witteveen, die naast de premier moest
zitten, zorgde even later voor een
onschuldige zetelverschuiving.
Vervolg van pagina 1.
Van de vier fractievoorzitters die
gisteren commentaar wilden geven,
was de KVP-er drs. W. K. N. Schmel-
zer het meest enthousiast. Hij noemde
de regeringsverklaring een „sober, eer-
lijk stuk, dat in onverbloemde taal
over moeilijke problemen, als de fi
nanciële situatie van de overheid, durft
te praten".
De verklaring is volgens hem een
stuk met werkelijkheidszin voor het he
den en met visie voor de toekomst. Er
spreekt een zekere moed uit, die moei
lijke problemen niet wil omzeilen en
die offers durft te vragen.
Mr. E. H. Toxopeus, de liberale frac
tieleider in de Tweede Kamer, vond
dat de verklaring van premier De
Jong duidelijk aandacht heeft willen
geven aan de ontplooiing van de indivi
duele burger. Hij vond het juist dat
het nieuwe kabinet belangstelling heeft
voor tal van zaken die niet door prof.
Zijlstra in zijn hoofdlijnen voor een
regeringsprogramma waren opgeno
men.
De premier en zijn ambtgenoten heb
ben nog geen tijd gehad, aldus mr.
Toxopeus, om te praten en te beslissen
over andere onderdelen van het te
voeren beleid.
De kersverse fractievoorzitter van de
CHU, de heer J. Mellema, was Gro
nings-kort en direct in zijn commen
taar: „De verklaring van de heer De
Jong is evenwichtig en zij getuigt
van een bescheidenheid die in deze
tijd past. Zij is nuchter. Zij heeft zin
voor de werkelijkheid, maar zij geeft
toch voldoende aandacht aan vraag
stukken die in de belangstelling staan.
Dit kabinet zal vier jaar kunnen rege
ren".
Drs. Den Uyl de socialistische op
positieleider sprak over „een troon
rede die tot drie kwartier is uitge
rekt". Hij vond de verklaring een vlak
stuk met weinig concrete punten. Waar
om heeft premier De Jong zich niet
beperkt; waarom moest hij van alles
en nog wat overhoop halen, zo vroeg
drs. Den Uyl zich af.
De socialist was zeer teleurgesteld
over de mededelingen inzake de werk
gelegenheids- en de grondpolitiek. De
opmerkingen in de regeringsverklaring
over de hervorming van de structuur
van de onderneming en over de ont
wikkelingshulp klonken hem niet
slecht in de oren.
De regeringsverklaring heeft op de
Amsterdamse effectenbeurs enige ont
goocheling teweeggebracht Er kon
geen enkel voor de beurs concreet ge
luid in worden beluisterd, zij het dat
over een speculatiewinstbelasting
stokpaardje van het kabinet-Cals
niets meer werd vernomen. Fiscale
faciliteiten voor investeringen en ver
snelde afschrijvingen werden echter niet
toegezegd en daarop had de beurs ei
genlijk wel gerekend. Het was ook dui
delijk in de reeds wekenlang oplopende
koersen tot uiting gekomen.
ROZENBURG De gebluste tanker Diane is gisteren op eigen kracht de Nieuwe
Waterweg opgevaren. Nadat het zestigduizend ton grote schip met sleepboothulp
was aangekomen b(j het schoonmaakbedrijf voor tankers van Verolme op Rozen
burg, is korte ttfd later de oververmoeide kapitein Jose Uwrutia (56) uit Bilbao
voor onderzoek naar het Havenziekenhuis te Rotterdam gebracht.
De Spaanse gezagvoerder onderging
dit onderzoek op aandringen van een
dokter. Kapitein Uwrutia was eerst on
derzocht op de medische afdeling van
de werf.
Na het afmeren aan de steiger bij
het schoonmaakbedrijf kwam hij met
een vertegenwoordiger van Vinks en
Co., die als agent optreedt voor de re
derij Global Tankers Incorporation naar
de wal. Hij liep onzeker en klaagde
over moeilijkheden bij het ademhalen.
Dokter Ponne zei: „Hoe zou een an
der zich voelen die zoiets heeft meege
maakt, in 48 uur niet heeft geslapen,
en al die tijd ook geen eten en drinken
heeft gehad, zoals hij zei."
De toestand van kapitein Uwrutia
bleek ook uit het korte gesprek dat wij
met hem hadden. Hij antwoordde dat
hij op het moment van de aanvaring
op de brug was, maar dat hij het klei
ne Westduitse vrachtschip niet had ge
zien.
De kapitein zei lichtelijk overstuur
niet te hebben geweten dat er twee
mensen (die nog worden vermist)op de
bak waren: „Dat regelen mijn officie
ren, ik geef alleen algemene bevelen."
Het zelfde antwoord gaf hij toen hem
werd gevraagd of hij de order had ge
geven dat 28 van zijn mensen het schip
moesten verlaten. „Ik gaf er niet het
bevel voor."
De Spaanse kapitein leek niets te
hebben gemerkt van een ontploffing.
De brand had volgens hem niet veel te
betekenen.
In deze enkele minuten had hij een
sigaret gerold en zocht tevergeefs naar
lucifers. De dokters vonden het trou
wens ook beter dat hij voorlopig niet
rookte. Zijn gegroefde gezicht zag er
wat opgeblazen uit. Zijn zwarte haar
zat wat verward, maar zijn snor in de
zelfde kleur was keurig verzorgd.
Kapitein Uwrutia wilde niets uitlaten
over de toedracht van de aanvaring:
„Dat is mijn zaak." De zorg voor de
radar was aan een officier opgedragen.
Over de manoeuvre die hij onder
loodsaanwijzing had uitgevoerd naar de
Waterweg zei hij eenvoudig: „Het was
niet moeilijk met de acht man die ik
nog aan boord had".
Bij het afscheid zei hij: „Neen, ik
ben niet moe. ik voel me best."
De brand op de Liberiaanse tanker
was in.de nacht van maandag op dins
dag uitgespoten door de sleepboten. De
bergingsdeskundigen van v. d. Tak
verlieten toen het schip. Gisterochtend
omstreeks vier uur aanvaardde de Di
ane de terugreis naar de Rotterdamse
haven.
De Rijkshavendienst had toestemming
gegeven dat dit zonder sleepbootassis-
tentie kon gebeuren. De stuurinrichting
en de machinekamer functioneerden
goed en op de bak konden in tijd van
nood beide ankers worden gepresen
teerd. Zekerheidshalve voeren voor en
achter en aan weerszijden in totaal 4
sleepboten.
Om elf uur bereikte de tanker de
mond van de Nieuwe Waterweg. Tot
Maassluis koos het schip uiterst lang
zaam zijn weg op eigen kracht. Hier
kwamen tien bemanningsleden van het
schip weer aan boord om te helpen bij
het vastmaken, van de drie haven
sleepboten van Verolme. Omstreeks
drie uur meerde de Diane af bij de
steiger van het schoonmaakbedrijf.
Daar arriveerden korte tijd later per
autobus de overige bemanningsleden.
Bij Verolme zullen de ladingtanks
worden ontgast. Daarna zal de rederij
een aanbesteding uitschrijven voor het
herstel van het schip.
De Amerikaanse rederij van het te
Monrovia in Liberia geregistreerde
schip heeft uit New York een advo
caat naar Nederland gezonden. De
Diane is in 1965 gebouwd en was ge
huurd door Mobiloil. Het schip was 2
keer eerder in Rotterdam geweest.
ROTTERDAM De inkrimpingen en
faillissementen in de textiel-industrie
en bij de chemische bedrijven manen
tot grote waakzaamheid. Men kan de
ze moeilijkheden niet bestempelen als
verschijnselen van herstructurering,
maar eerder als ontbindingsverschijn
selen. Dit zei gisteren de voorzitter van
de Koninklijke Nederlandse Midden
standsbond, de heer P. G. van der
Weele op het congres van de bond in
de Doelen te Rotterdam.
De honderden deelnemers aan het
congres kregen uit de mond van hun
voorzitter te horen, dat het van 1957
af gevoerde beleid er indirect schuldig
aan is, dat er in 1964 een loonexplosie
van achttien procent plaats vond. Een
grove fout noemde de heer Van der
Weele, dat in de jafen daarop loons
verhogingen werden toegekend die de
produktiviteit sterk overtroffen. Hij
verklaarde daaruit de sterke stijging
van de werkloosheid in de laatste tijd.
Spreiding in de tijd van de uitbrei
ding van de sociale verzekeringen en
beteugeling van de kostenstijgingen,
noemde de voorzitter van de K.N.M.B
een gebiedende eis. Hij vond dat de
plannen van oud-minister Veldkamp,
om ook de zelfstandigen te betrekken
in de uitbreiding van de sociale verze
keringen terecht protest uitlokten.
Over het aantal aanvragen om sane
ring, bij de Stichting ontwikkelings- en
saneringsfonds ingediend, zei de heer
Van der Weede dat de zevenduizend
middenstanders die daarvan gebruik
gemaakt hebben, slechts twee procent
zijn van de ondernemingen in het mid
den- en kleinbedrijf. Hij kwam op tegen
een al te negatief beeld van de mid
denstand en zei, dat velen in deze sec
tor in staat zijn risico's te nemen, die
het grote bedrijf zich niet meer kan
permitteren.
Zeer sterk drong de voorzitter van
de K.N.M.B. aan op hechte samenwer
king van de middenstandsorganisaties.
„Wanneer het nog niet lukt de organi
saties in één organisatie te laten op
gaan, laten wij dan komen tot een
overlegorgaan dat voor zijn taak bere
kend is. Dit houdt in, dat niet het
voorzitterschap en het secretariaat van
jaar tot jaar wisselen, maar dat een
permanent secretariaat met een vaste
voorzitter continuïteit in 't werk brengt
en dus meer eenheid naar buiten be
werkstelligt", zei de heer Van der
Weele.
In de middagvergadering, die werd
bijgewoond door prins Claus, werd een
panel-discussie gehouden over de ruim
telijke ordening. De voorzitter van het
panel, drs. J. F. H. Wijsen, directeur-
generaal voor het midden- en kleinbe
drijf en toerisme van het ministerie
van Economische Zaken, liet de tongen
loskomen over de vorming van de win
kelcentra in de buitenwijken en de be
dreiging' die daarvan uitgaat, voor de
grote koopcentra van de steden.
Het forum kwam niet helemaal uit
de vraag of de wijkcentra aanvullend
dan wel aanvallend mogen zijn ten op
zichte van het stadscentrum. Wel was
men het er algemeen over eens, dat
de binnenstad open moet blijven voor
de auto.
De voorzitter van de Christelijke krui-
deniersbond, de heer Renkema heeft
gisteren op de jaarvergadering van de
bond in Lunteren zijn teleurstelling
uitgesproken over de samenstelling
van het nieuwe kabinet. Vooral be
treurde hij, dat de opvolger van minis
ter Bakker geen specifieke kennis be
zit van de middenstandsproblematlek.
|\|aar aanleiding van de recente be
drijfssluitingen in de Twentse tex
tielindustrie wil het „Friesch Dagblad"
(a.r.) stellen dat ondernemingen, die
in moeilijkheden geraken, niet met be
lastinggeld kunnen worden gealimen-
teerd. Voorts vragen, aldus het blad,
twee zaken duidelijk de aandacht.
„Vooreerst, de klappen komen al
tijd vrijwel onverwacht. Dat geldt
ook van de economische situatie in
het algemeen. De in zijn gevolgen zo
kwalijke overbesteding van 1952 had
men wel geregistreerd, maar de ge
volgen kwamen veel eerder dan was
verwacht. Het is als bij een aard
verschuiving: er raakt opeens iets
los en als het eenmaal aan het rol
len is, dan rolt er meer. In het na
jaar van 1966 hebben wij ook aller
lei optimistische geluiden gehoord,
waarin twee stellingen opvielen.
Vooreerst dat het kabinet-Zijlstra
het allemaal véél te somber inzag en
in de tweede plaats, dat met een
béétje bijsturen en het behoefde
echt maar een béétje te zijn, het
schip weer perfect in de koers zou
komen te liggen. De heer Den Uyl
had dat al lang door en wist precies
hoe hij zou bijsturen en wanneer,
maar de heer Schmelzer had hem
die unieke kans ontnomen, om zijn
wetenschap te realiseren in een red
dende praktijk.
Al dat optimisme en die zelfverze
kerheid heeft een kwalijke kant. On
ze economie is nog altijd kwetsbaar.
Men kan een apart verhaal maken
over elk bedrijf, dat in moeilijkhe
den verkeert, en iedereen wist nu al
lang, dat het bij Van Heek en Co
niets gedaan was, maar ook al laat
men zulke afzonderlijke verklaringen-
van onderneming tot onderneming
volkomen in hun waarde, dan toch
blijft het duidelijk, dat het algemeen
gevoel van kwetsbaarheid en onze
kerheid niet zonder reden is. Daar
om is een voorzichtig beleid nodig,
ook van de zijde van de regering. „De
inflatie van gisteren is de werkloos
heid van vandaag".
En in de tweede plaats: de moei
lijkheden komen opzetten als een on
weersbui in de hondsdagen. Ze zijn
er opeens, terwijl je meende, een
mooie dag voor de boeg te hebben.
En zij gaan traag weg, die moeilijk
heden, net als de guurheid van hel
voorjaar..."
|n Den Haag wordt op de departemen-
menten, zoals elk jaar in deze ttyd,
weer hard gewerkt aan het opstellen
van de begrotingen voor het komende
parlementaire jaar. Geen eenvoudig
karwei, daar naar wordt verwacht het
tekort de twee miljard gulden zal over
schrijden. indien er niet bezuinigd
wordt. Niettemin wil „Tubantia" (on-
afh.) pleiten voor het aanschaffen van
een belasting en wel de personele, die
van de onrechtvaardigheden aan el
kaar hangt, volkomen uit de tijd is en
bovendien een, gemeten naar* de op
brengst, onevenredig groot bedrag aan
inningskosten vergt.
„De personele belasting is oorspron
kelijk een verteringsbelasting. Grond
slagen waren o.m. het houden van
huispersoneel, van paarden (in het
later stadium motorvoertuigen) van
pleziervaartuigen, van biljarts, het
aantal ramen in het huis dat men
bewoonde en de huurwaarde. Geleide
lijk aan zijn al deze kriteria, behalve
de huurwaarde, verdwenen en is er
de waarde van het meubilair bijge
komen. Daarmee is het oorspronke
lijke karakter van de belasting ver
loren gegaan. Immers de huurwaarde
van een huis zegt als gevolg van de
woningnood, totaal niets meer over
het bedrag dat men voor wonen
wenst te verteren. Velen wonen ge
dwongen in een, gezien hun inkomen,
te dure woning. Zij worden daarvoor
door de personele belasting gestraft.
De andere grondslag van de persone
le belasting is behalve, zoals de eer
ste, onrechtvaardig, bovendien nog
belachelijk. Het schatten van de
waarde gebeurt namelijk geheel on
Nederlands met de Franse slag.
De belasting brengt het Rijk per
jaar 30 miljoen gulden op. In deze
tijd geen bedrag om van achterover
te vallen. Aan inningskosten gaat on
geveer tien van de dertig miljoen
verloren en dat is uiteraard te gek
om los te lopen.
Een moeilijkheid is dat de persone
le belasting aan gemeenten en pro
vincies, door het heffen van opcen
ten, per jaar 65 miljoen oplevert.
Dit bedrag kunnen zij uiteraard niet
missen, maar dat mag toch geen re
den zijn om een overduidelijke on
rechtvaardigheid maar te laten voort
duren".
ADVERTENTIE
Het Internationale
merk voor goedgekeurde
tapijten.
Intertest tapijt wordt
geleverd vla de erkende
woninginrichter.