Studenten Toneel Festival had
in éénakter „Darts" uitschieter
Orgelconcerten
in Zwolle
Toekomst houdt veel
beloften in
Vlaamse academie wil
nieuwe spelling niet
Tvv \CLL_
WINST A.K.U.
DAALDE MET
37%
Omzet De Vries
daalde
VANAVOND
MORGEN
W$m.
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Gemakkelijk
Veelbelovend
Scherper
Te zwak
Warrig
VERMOGEN
TELEVISIE
OERM
Johnny Hart
~l T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 24 APRIL 1967
JANET
46
„Onzin, jongen, ik ben bijna acht
jaar ouder dan jij. Je zult gauw ge
noeg je eigen weg wel vinden. Je va
der zal dan trots op je zijn. IVader
zegt, dat je ijverig werkt op de werf,
en Tom en de broers denken er ook
zo over".
„Dat kan wel zijn, Dick, maar toch
heb ik er geen schik in".
„Ga dan mee naar zee, Chris. Dat
is voor een man het mooiste wat er
is. Je zou de kapitein er ook zo'n
groot plezier mee doen".
„Maar het is niets voor mij, jon
gen. Wil je wel geloven, dat ik ner
gens voor deug? Maar ik zweer je,
neef, dat ik m'n best zal doen, en va
der zich over mij niet zal behoeven
te schamen".
Een week later ging Joseph, verge
zeld van zijn oudste zoon en zijn neef,
met de trein naar Plymouth. Dick
ging dadelijk van het station naar de
examen-commissie. Joseph staarde
hem na, denkend aan zijn eigen exa
men vijfentwintig jaar geleden. Hoe
voelde hij zich toen gesterkt door het
vertrouwen, dat Janet in hem stelde,
die thuis op de uitslag zat te wach
ten. Nu was hij drieënvijftig en lag
zijn jeugd achter hem.
Joseph ging alleen de spreekkamer
binnen en Chris bleef beneden in de
wachtkamer. Hij was precies een half
uur binnen. Christoffel hoorde toen
zijn langzame tred de trap afkomen.
Hij ging hem tegemoet, maar ont
waarde een gebogen gestalte, die we
zenloos voor zich keek, als zoch zij
haar weg in een woestenij.
Zonder een woord te wisselen tra
den zij samen naar buiten en wandel
den weg, doelloos, zonder te weten
waarheen. Zij gingen naar een loge
ment, want zij hadden sedert hun ont
bijt niets gegeten. Het was nu half
drie in de middag. Christoffel schepte
het bord van zijn vader vol, net als
of hij een kind was. Joseph probeer
de te glimlachen, maar de spieren
van zijn gezicht leken verstijfd. Er
lag een sombere schaduw tussen hen.
Christoffel wendde de blik af. Hij kon
haast geen hap door de keel krijgen.
Radeloos dacht hij aan de moeilijke
dagen, die Joseph in Plyn te wachten
atonden.
Toen zij klaar waren betaalde Chris
toffel. Dick stond hen aan het station
op te wachten. Hij moest vijf dagen
in Plymouth blijven. Toen zei Joseph
voor het eerst iets. „Hoe ging het me
je examen, Dick?" vroeg hij.
„Het ging wel, oom. Ik geloof, dat
ze nogal tevreden waren".
„Dat is heel goed". Joseph keek uit
het coupéraampje langs hem heen.
„Weet je, ik wil dat jij de nieuwe
schipper van de „Janet Coombe"
wordt".
Allebei wisten ze toen dat het ein
de was aangebroken. Het schip en de
zee zouden Joseph niet terugzien.
„Ik zal mijn uiterste best doen,
oom Joe".
De trein stoomde weg, met vader
en zoon. Chris vatte zijn vader bij de
arm. „Kunnen ze niets aan uw ogen
doen, vader?" vroeg hij zacht.
„Ik weet het niet", antwoordde Jo
seph. „Tob er maar niet over, jon
gen".
Langzaam liepen Christoffel de tra
nen over de wangen. „Vader, kan ik
niets doen?"
„Het is goed, Chris, beste jongen.
Het is het einde van een droom, dat
is alles. Ik ben nu alleen nog maar
bezorgd voor het schip".
Uit loodgrijze wolken kletterden re
gendruppels tegen het raampje van
hun coupé.
XII.
De eerste weken, nadat de „Janet
Coombe" zonder hem vertrokken was,
verzonk Joseph in een lethargische
neerslachtigheid. Het bleek niet moge
lijk hem daaruit op te heffen. Annie
kon hem daarbij niet behulpzaam
zijn. Zij was trouwens bang voor de
ze totaal veranderde stemming, die
zij niet begreep. Het was de oude dag,
die Joseph altijd had proberen te ont
wijken, maar die hem nu bevangen
had. Het Klimop Huis was het enige,
wat hem nu restte en de stille wan
delingen over de rotsen langs de zee.
Joseph vond ook een zekere vertroos
ting in de oude boerderij, waar zijn
zuster hem beter begreep dan wie ook,
en voorts haar zoon Fred, die hem
altijd deed denken aan Janet. Won
derlijk en onverklaarbaar, die erfelijk
heid.
Intussen maakte Chris, zonder dat
zijn vader ervan op de hoogte was,
plannen om naar zee te gaan. Hij zag
zichzelf de plaats innemen van zijn
vader, bewonderd, geëerd, een beetje
gevreesd ook. Hij had zijn vader de
laatste tijd nauwkeurig gadegeslagen
en iets begrepen van de liefde, die er
tussen Joseph en Janet had bestaan,
en van de verwachting, die zijn vader
van zijn zoon gekoesterd had. Chris
toffel zei het een keer teg nezijn va
der, toen zij op een avond samen wa
ren bij de ruïne van het oude kas
teel.
„Vader, over zes weken is de „Ja
net Coombe" weer thuis en dan ga ik
mee naar zee, als zij weer uitzeilt".
Joseph stak hem de hand toe, als
was hij weer een kleine jongen. „Ik
wist, dat je gaan zou", zei hij. „Het
is iets, dat sterker is dan jezelf Chris.
Het is iets in je bloed, dat zich niet
verloochent. Ik heb er lang op ge
wacht, dat je mij dit zeggen zou".
„Ik wil alles doen, waardoor u
trots op me kunt zijn, vader, en ik
zweer u, dat u daarop niet lang zult
hoeven te wachten".
„Dat weet ik. O, Chris, jongen, wat
heb je me daarmee goed gedaan, van
daag! Dat vergeet ik nooit".
„Dank u, vader, ik ben erg blij, ik
ben er heel blij om." Samen gingen
zij de heuvel af. De vader hield zijn
arm om de schouder van zijn zoon
geslagen.
Joseph had weer levensmoed gekre
gen en de eerstvolgende weken vlogen
voorbij, totdat de „Janet Coombe" 't
anker uitgooide in de haven van Plyn.
Christoffel brandde van verlangen om
eindelijk uit Plyn weg te komen en
een nieuw leven, vol avontuur, tege
moet te gaan. De kwade kansen, de
ongemakken, die hem te wachten ston
den, telde hij niet. Dit voelde hij
als een soort bevrijding, heel wat be
ter dan het sleurleven op de scheeps
werf.
De dag voor zijn vertrek had de
jonge man gelegenheid het scheeps-
kantoor te bezoeken. Daar ontmoette
hij zijn oom Philip, die verrassend
goed gehumeurd scheen. „Ga je naar
zee, Christoffel?" informeerde hij. „Ik
begrijp niet, dat een fijne vent als jij
het ruwe leven op een schoener aan
trekkelijk vindt".
De jonge man kreeg een kleur van
verlegenheid. „Ik ben vast van plan
er iets goeds van te maken, oom",
antwoordde hij.
(Wordt vervolgd)
miiiiiiiiiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU
imiiuiiiiimimiiiiiimiii
3487. Reeds vroeg de volgende morgen braken zij hun
kamp op en zochten de grote verkeersweg weer op,
teneinde zo spoedig mogelijk terug te keren naar hun
basis. Het ongeluk met de OS—108 en de dood van Peter
Briggs hadden opeens al hun vakantieplezier verstoord.
Natuurlijk, er gebeuren elke dag ongelukken en daarbij
waren dikwijls veel méér slachtoffers te betreuren,
maar dit was toch een ander geval. Dit raakte hen
méér, misschien omdat alle astronauten zich nu een
maal lid weten van een heel bijzondere groep sterve-
lingen. Op Tarmac stond Kolonel Vanderbrink hen met
een te woord en hoewel hij niet bevoegd was om in
details te treden, gaf hij piloot Storm en zijn vrienden
toch toestemming het wrak van de OS108 te gaan be
kijken. Sandra bleef liever op de basis. „Weet je wat,
ik ga óók mee", besloot de kolonel, „want ik wil jullie
opinie wel eens horen." Arend haalde voor het eerst
sedert lange tijd zijn particuliere antigravcar te voor
schijn en zo vlogen de vier mannen weldra over de
toppen van het kustgebergte.
46. De ex-Prefekt Woe is een kleine, nogal gezette, oude
heer. Zijn sik en bakkebaarden zijn grijs, maar zijn
kleine oogjes kijken fel vanonder de zwarte wenkbrau
wen. Hij is gekleed in het ambtsgewaad, dat ook ge
pensioneerde prefekten nog mogen dragen: een fraai
donkergroen gewaad, bestikt met gouden bloemen, en
een zwarte gevleugelde kap met goud afgezet. Rechter
Tie ziet tot zijn verbazing dat de Prefekt vergezeld
wordt door een forse, breedgeschouderde man in een
eenvoudig bruin kleed. De ex-Prefekt komt vlug op de
rechter toe en zegt op barse toon: „Ik wens dadelijk
een volledige uitleg, edelachtbare!" Rechter Tie neemt
de kwade oude heer even op en zegt dan met een
glimlach: „Maar natuurlijk, meneer Woe! Zegt u eerst
maar even waarover u uitleg wenst! En wie is uw met
gezel?" De forse man maakt een eerbiedige buiging
en zegt: „Deze onbetekende persoon is de bankier en
goudmakelaar Lie Mai, edelachtbare. Wij zijn hier ge
komen om..." „Laat mij het woord doen, Lie!" onder
breekt de oude Prefekt hem. Hij keert zich tot Rechter
Tie en zegt kortaf: „Ik heb het recht te weten, edel
achtbare, waarom u door het aanplakken van die pro
clamatie over mijn dochter Jade die treurige zaak
weer oprakelt!"
WAGENINGEN Geen boegeroep dat vele malen in Junushoff had ge
klonken, maar daverende instemming. De eenakter „Darts" van de Amster
damse musicus Lodewijk de Boer sleepte met vlag en wimpel de wisselbeker
voor de beste produktie van het Studenten Toneel Festival „Stutofes" in de
wacht. De in keuze van stuk en spelkwaliteit dominerende Utrechtenaren kre
gen wat hun toekwam. Voor 150 toneelspelende studenten die achtten een
akters speelden in een zesmaal uitverkochte schouwburg, was het geen verras
sing. Ook niet voor het 3600 man tellende publiek.
De Utrechtse Studenten Toneel Asso
ciatie (ASTU) was een van de vijf aan
wijzingen voor een veelbelovende toe
komst op hoger niveau. De nieuwe
overkoepelende organisatie Stichting
Nederlands Studenten Toneel mag te
vreden zijn. Het bezegelde tussen neus
en lippen de benoeming van Leonard
Frank als landelijk regie-adviseur van
de SNST. Hij zit in de eindklasse regie
van de Amsterdamse Toneelschool.
De jury (Manuel van Loggem, John
van de Rest en Gerrit Altes) werd de
keuze gemakkelijk gemaakt. Het ging
tussen de „Hamlet" adaptatie van Ma-
rowitz (ASTU) onder regie van Leonard
Frank, „Het Grauwse Diep" van Leo
Vroman (USTV) onder regie van Erik
Plooyer en „The performing giant"
van de Amerikaan Johnstone (UST-
UVST), ook onder regie van Erik
Plooyer. Allemaal Utrecht dus wat de
klok sloeg. Het Groningse Studenten
Toneelgezelschap had daar met Pin
ters „De minnaar" nog iets tegenin
kunnen brengen, maar moest door on
gewisse omstandigheden laten afweten.
De prijs voor de beste actrice (Os-
sekar) kreeg Heieen Terbeek als de
„zij" in „Het Grauwse Diep". Als bes
te mannelijke acteur werd Marius
Crans, als Ekkard in „Darts", aange
wezen. De prijs voor de beste keuze van
een stuk kreeg het USTV met Vromans
dichterlijke spel „Het Grauwse Diep".
Een nieuw ingestelde jury-prikkelprijs
viel toe aan de ASTU met de „Ham
let" adaptatie waarmee Leonard Frank
zijn veelbelovend regietalent aan de
dag had gelegd.
Het USTV gaat met „Het Grauwse
Diep" naar het internationale studen
tentoneelfestival dat volgende maand
in Nancy wordt gehouden. En op het
dito festival dat in september in het
Zuidslavische Zagreb wordt gehouden
is ons land vertegenwoordigd door de
ASTU met „Darts".
De discussiemiddagen onder scher
per leiderschap van de radio en tv-dra-
maturg Guus Rekers, legden veel bloot
van de verbergen beweegredenen to
neel te spéreh.
In felle gesprekken waarbij ook
meestal de regisseur present was,
kwam steeds het alternatief uit de bus:
of je speelt uit plezier om het spelen,
of je speelt om jezelf te onderzoeken.
Het contrast gezelligheidsvereniging
zijn of als dilettant op de barricaden
ZWOLLE Ook dit voorjaars- en
zomerseizoen zullen op het orgel van
de Grote of St. Michaëlskerk aan de
Grote Markt te Zwolle weer concerten
worden gegeven door tal van bekende
binnen- en buitenlandse organisten.
Voor de liefhebbers laten wij hier deze
„orgelkalender" volgen:
Maandag 1 mei Feike Asma (Konin
ginnedagconcert). Woensdag 17 mei:
Gustav Leonhardt (barokmuziek, on
der de titel: „Europa in de 17de
eeuw"). Woensdag 28 juni: Lambert
Kwakkel. Woensdag 5 juli: Albert de
Klerk. Woensdag 12 juli: Anton Heil-
ler. Woensdag 19 juli: Charles de Wolff
(Romantische meesterwerken). Woens
dag 26 juli: Marie Claire Alain. Woens
dag 2 augustus: Charles de Wolff (Ne
derlandse meesterwerken). Woensdag
16 augustus: Arie Keyzer (m.m.v. ko
perblazers van de Johan Willem Friso-
kapel). Woensdag 23 augustus: Jaap
Dragt. Woensdag 30 augustus: Charles
de Wolff (Franse meesterwerken).
Woensdag 6 september: Feike Asma.
Bovendien is er vrijdagavond 16 juni
in het kader van het Holland Festival
een „Schnitgerconcert", waaraan
wordt meegewerkt door de Nederland-
sche Bachvereeniging, het Toonkunst
koor „Bekker" uit Groningen, het
Noordelijk Filharmonisch Orkest, de
organist Albert de Klerk en de bariton
Leo Ketelaars, alles onder leiding van
Charles de Wolff.
Alle concerten beginnen 's avonds om
acht uur.
BRUSSEL De Koninklijke Vlaam
se Academie voor Wetenschap, Lette-
i ren en Schone Kunsten vindt de voor-
gestelde nieuwe spelling van bastaard-
woorden in het Nederlands onaanvaard-
I baar.
De regeling gaat volgens haar veel
I verder dan nodig is om een einde te
maken aan de verwarring op het ge-
bied van de spelling.
van het universitaire leven desnoods
sneuvelen werd scherper naarmate de
week verstreek.
De aandrang tot een scherpere voor
selectie tot het Stutofes had voorts de
overhand omdat dertien van de acht
tien bijdragen kwalitatief te zwak ble
ken. Iedere middag bakkeleiend in de
nieuwe sociëteit Cantil werd het duide
lijk dat het studententoneel in Neder-
„Zo is Ria" wordt vanavond door de
KRO op het scherm gebracht. Hier
Jacco van Renesse in één der scènes.
land mank gaat aan financiële midde
len, om een goed regisseur aan te trek
ken, tegenwerking van senaten en
groepscommissies die touwtrekken om
des students beschikbare tijd en het
dualisme tussen toneel als tijdsverdrijf
en taak.
Deze laatste factor kristalliseerde
zich duidelijk in de zogenaamde eigen
produkties. Aan elk van de gezelschap
pen droeg de SNST op iets uit eigen
middelen op het podium te brengen, na
afloop van de voorstelling. Doel' bezin
ning op het persoonlijk engagement
met deze tijd. Over het algemeen re
sulteerden die produkties in warrige
happenings, maar een begin is er.
Na een week lang de wereldellende
in podiumvorm te hebben ondergaan,
was het klapstuk een verkwikking:
het Nieuw Leids Studentencabaret rond
de de week af met zijn pittig en
smaakvol programma, terwijl de jury
het hoofd over de stukken boog.
ARNHEM De A.K.U. heeft in het
eerste kwartaal 1967 een scherpe te
rugslag ondergaan. Vergeleken met
dezelfde periode van 1966 daalde de
omzet met ruim 13V2 pet. tot ƒ149,6
miljoen. Het bedrijfsresultaat werd
meer dan gehalveerd. Dit daalde van
ƒ20,7 tot ƒ9,5 miljoen. Voornamelijk
dank zij een lager bedrag aan belastin
gen 1,9 miljoen tegen vorig jaar
8,2 miljoen bleef de winstdaling
nog beperkt tot 37 procent. De winst
liep terug van 14 tot 8,8 miljoen of
per aandeel van 1,40 tot 0,88.
Voor het gehele jaar 1967 verwacht
de directie dat de winst, zowel van de
Nederlandse maatschappij als van het
hele concern ongeveer eenderde zal
bedragen van die van 1966 bij een
eveneens teruggelopen omzet. Op wat
langere termijn verwacht men dat het
verbruik van synthetische textielpro-
dukten nog zeer aanzienlijk zal toene
men.
Het bestuur heeft besloten jaarcij
fers op geconsolideerde basis te publi
ceren. De waarderingsmaatstaven voor
dochterbedrijven en deelnemingen zijn
daardoor aangepast aan die van de
moedermaatschappij. Het eigen vermo
gen bedraagt nu ƒ1,4 miljard bij een
aandelenkapitaal van 200 miljoen.
Daardoor bedraagt de balanswaarde
van het aandeel A.K.U. circa 700 pet.
of 140 per aandeel.
Een sterke uitbreiding van de capaci
teit in de sector geheel synthetische
produkten viel in 1966 samen met een
terugval in de orders. Hierdoor bleven
voor Enkalon en Terlenka capaciteiten
onbenut, waardoor onderbezettingsver-
liezen optraden. Dumping en aarzeling
in de conjunctuur veroorzaakten een
crisis bij de textielverwerkers, welke
ook de sector van de kunstmatige
textielgrondstoffen aantastte. De afde
ling rayon kwam in de knel, waardoor
de produktie van rayonvezel in Neder
land werd gestaakt en de produktie in
West-Duitsland werd geconcentreerd.
Enkele jaren geleden, toen A.K.U.
met de uitvoering van grote uitbreidin
gen begon, vreesde het bestuur al een
tijdelijke overproduktie. Dat is nu
inderdaad gebeurd.
Het bestuur acht de liquide positie
voldoende voor de financiering van het
bedrijf in 1967. Aan lopende bestellin
gen voor duurzame produktiemiddelen
had de A.K.U. eind 1966 voor ƒ41
miljoen aan verplichtingen lopen.
AMERSFOORT De omzet van H.
A. de Vries' Ijzerhandel is in het 31
maart geëindigde derde kwartaal van
het lopende boekjaar gedaald van 181
tot 179 (op basis 1960/'61 is 100), ver
geleken met het overeenkomstige tijd
vak van vorig jaar. In het eerste en
tweede kwartaal van 1966/1967 steeg
de omzet respetievelijk van 182 tot
248 en van 187 tot 214.
In het laatste boekjaar steeg de
winst van f 176.000 tot f 286.000,- bij een
toeneming van de omzet met ca. 13
pet. Het dividend werd verhoogd van 5
tot 6 pt.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actual. 18.25 Licht
instrum. trio 18.50 Stereo: Kinderkoor
m. pianobegel. 19.15 Als ik het voor
het zeggen had, praatje 19.20 Lichte
ork.muz. (gr.) 19.40 Human. Vervond,
En wat zegt de humanist daarvan. Een
toespraak door prof. dr. Libbe van der
Wal NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit
20.00 Nws. 20.05 Concert: A. Deens Ra
dio Symfonie ork.: mod. muz.; B. Ste
reo: Omroepork.: klass. en mod. muz.
21.30 Voordracht 21.45 Amusem.orkest
22.00 Let the peoples sing: internatio
nale competitie voor amateurkoren
22.30 Nws. 22.40 Weekend-kickers, kl.-
beeld over LSD 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor en 1. instr.
sextet 18.20 Uitz. v.d. Commun. Partij
van Nederland 18.30 Tienerama 18.55
Op de man af, praatje 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Radiokrant 19.30 Dub-
belkwartet met orgelbegeleid. 19.50 L.
ork. (gr.) 20.10 Voorzichtig, niet stoten
a.u.b., hoorsp. 21.30 Muz. en dienst; 'n
informatief progr. 22.15 Avondoverd.
22.30 Nws. 22.40 Boekbespr. 22.50 Ste
reo: Instrum. trio (gr.) 23.00 Studio
2300: Licht progr.
;lllllllllllllllllllll
NEDERLAND I.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
Journaal. STER: 18.56 Reclame. Hu
manistisch Verbond: 19.00 Van er
kenning tot herkenning, gesprekken.
KRO: 19.30 Het laatste bolwerk (The
last stronghold), natuurfilm uit de En
gelse serie Survival. STER: 19.56 Re
clame. NTS: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 Zo is Ria,
showprogramma. 21.05 Silhouet: ge
sprek met een bekend tijdgenoot. 21.35
iiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Havenpolitie: De blindganger, TV-
film. 22.00 Wie Tom Lehrer wil, moet
voelen: liedjesprogramma. 22.25 Epi
loog. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. AVRO: 20.05 Sportpa-
norama. 20.35 The man fron UNCLE:
De: Zie Parijs en sterf-zaak, TV-
film. 21.20 Dichters dichterbij: voor
dracht van gedichten. STER: 21.56 Re
clame. NTS: 22.00-22.15 Journ. 22.30-
23.00 Teleac: Automatisering (9).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu-
ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Li.
grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Semi-klassieke muziek (gr). (9.35-9.40
Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-
11.02 Nws.). 12.00 Licht instrumentaal
ensemble en zangsoliste. 12.25 Beurs
berichten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Stereo: Lichte orkestmuz. (opn).
13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursbe
richten. 13.30 Stereo: Zang en piano:
Jiddische liederen. 13.50 Ik hoor, ik
hoor wat u niet hoort, lezing met
Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de
vrouw. 15.40 Stereo: Gitaarrecital.
16.00 Nws. 16.02 Sopraan en piano (gr)
Negro spirituals. 16.15 Voor de jeugd.
17.15 New York calling. 17.20 Lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Porder: lichte gram
mofoonmuziek en praatje. (7.30-7.32
Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
iimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
45. Als twee voorname Chinese kooplieden liepen Tekko
en Prins Lum-Bia van de haven naar de stad. „Doel
van reis naderen langzaam maar zeker!" deelde Prins
Lum-Bia minzaam mede. „Nog slechts korte tocht door
machtige bergstreek en dan kunnen ik u voorstellen aan
machtig vader, alleenheerser over Pansjoerije!" „Mm
't zal mij aangenaam zijn!" mompelde Tekko die goed
om zich heen keek en telkens stil bleef staan om alles
in zich op te nemen. „Maar we gaan toch zeker niet te
voet?" „Zeer zeker niet!" antwoordde de Prins. „On
waardig zoon van Keizer Sjek-San-Bon zullen wijze
Meester Taks een rijdier aanbieden! Volgen mij maar!"
Zwijgend liepen ze verder tot zij een pleintje bereikten
waar Prins Lum-Bia opeens door een paar openstaande
deuren een binnenplaats opstapte. Voordat Tekko goed
en wel besefte waar het om ging, was de Prins al be
zig met een Chinees te onderhandelen over iet huren van
een paar kamelen. Net toen zij 't bijna eens waren tikte
Tekko de Prins op de arm en zei: „Neem me niet kwa
lijk.. eh dinges, maar eh... die bergen zijn me al hoog
genoeg zonder kameel. Laten we liever een fiets nemen
of zo!" „Mijn gast hebben gesproken. Zijn wens worde
eerbiedigd!" sprak de Prins tot de kamelenverhuurder
en door de neerbuigende man uitgeleide gedaan gingen
zij verder.
HEDEN IS M'JN GROOT WOORDENBOEK
GEREEDGEKOMEN,EEN VERKLARENDE
WOORDENLOST
T
GEBRUIKT IEMAND
EEN WOORD DAT
JE NIET KENT,
DAN ZOEK JE
HET OP
y
j, 4
EN ALS'IE DAT
WOORD ZELF
GEMAAKT HEEFT
HIER MMK //f'ALLE WOORDEN.
40#
■iiimiiimiiiiiiiiiiii
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25
Conciliepostbus). 10.00 Aubade: Klas
sieke orkestwerken (opn.) 11.00 Voor
de zieken. 12.00 Stereo: Musette orkest
en zangsoliste. 12.18 Marktberichten
voor schippers. 12.20 Voor de boeren.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Draai
en maar!!!: lichte grammofoonmuz
en praatje. 13.30 Musista: lichte gram
mofoonmuziek. 14.20 Schoolradio. 14.40
Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. 15.00 Pizzicato: programma vol
muziek en wetenswaardigheden. 17.00
Overheidsvoorlichting: Voortgezet me
disch onderwijs op Curagao. Vraagge
sprek met prof. dr. J. H. Jonxis. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Aktualiteiten.
9.07 P-r-r-r-r-T, programma van Har-
men Siezen. VARA: 10.00 Nws. 10.02
Kwink; lichte muziek en act. (11.00
Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Akt. 12.05 Mu
zikaal Vara-Varia. 13.00 Nieuws. 13.02
Hoor nou's, zegt Tony van Verre.
14.00 Nws. 14.02 Akt. 14.05 Decor.
15.00 Nieuws. 15.02 Akt. 15.05 Licht
ensemble met solisten. 15.30 Li. or
kestmuziek met solisten. 16.00 Nws.
16.02 Akt. 16.05 Zorro, programma
voor tieners. 17.00 Nws. 17.02 Aktuali
teiten 17.05-18.00 Verzoekplatenpro-
gramma.
Maandag 24 april 1967
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herh.
van gisteren). 10.20 Sportjournaal.
11.35 Amusementsprogramma 12.00
13.30 Actualiteiten en muziek. 16.40
Nieuws. 16.45 Filmreportage. 17.15 Wo
ninginrichtingsadviezen. 18.00-18.05
Nieuws. (Region, progr.: NDR: 18.05
Actualiteiten. 18.16 Sportjournaal. 18.50
Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21
Reisverslag. 19.59 Programma-over
zicht. WDR: 18.05 Nieuws uit Noord-
rijn-Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier
und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film.
19.40 Film over het Wilde Westen).
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
Panorama: actualiteitenrubriek. 21.00
TV-wensconcert. 21.45 Letterkundige
rubriek. 22.30 Journaal, weerbericht en
commentaren. 22.45 Franse speel
film. 0.45 Nieuws.
DUITSLAND U.
17.00 Voetbal: Interlandwedstrijden
voor Scholieren: Duitsland - Engeland.
18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Ac
tualiteiten en muziek. 18.55 Fragmen
ten uit populaire Duitse speeliilms.
19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en
thema's van de dag. 20.00 Dagboek uit
de Protestantse wereld. 20.15 Filmre
portage. Aansl.: Nieuws. 21.00 Film.
22.55 Nieuws, weerbericht en thema's
van de dag.