Oproep Tom Manders had succes
Jong talent biedt zich aan
Kunstmaandorkest komt
met nieuwe compositie
A.K.U. met
P. Casals dirigeert
eigen werk
Hongarije-Nederland
rechtstreeks op tv
Muziekwereld wil
bescherming
brokken
Oproep
Barkeeper
Tien in één
Gewaagd
OIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Techn. Unie
reorganiseert
Daggeld weer
verhoogd
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
I OERM
Johnny Hart
DIVIDEND VOORSTELLEN
Pagina 2
dinsdag 25 april 1967
JANET
47
Philip Coombe nam hem van het
hoofd tot de voeten op, leunde wat
achterover in zijn stoel en peuterde
even met zijn penhouder tussen zijn
tanden. Er kwam een gedachte in
hem op. „Je vader is er zeker wel
erg blij om".
„Dat is hij, oom, en ik geef toe,
dat dit ook de reden is waarom ik 't
doe."
„Dat dacht ik al. Ik veronderstel,
dat je weet waar de reis naar toe
gaat?"
„Eerst St.-John's hoor ik en van
daar naar de Middellandse Zee. Ik
heb die streken altijd al eens willen
zien en het is een vreemd idee, dat
het er nu spoedig van zal komen".
„Hm! De vaste wal zal je zeker
aanstaan, als je de Atlantische Oce
aan eenmaal gehad hebt. Je zult zuid
vruchten uit de Levant in Londen gaan
lossen. Ben je al eens eerder in Lon
den geweest?"
„Ik ben nooit verder gekomen dan
Bristol", gaf Christoffel enigszins be
schaamd ten antwoord.
„Ah, Londen is net iets voor een
jonge man als jij! Daar zou je mak
kelijk je weg vinden. Londen biedt ve
le mogelijkheden voor iemand met
ambitie. Heel wat jongens, zonder een
cent op zak, hebben daar in de city
van de hoofdstad geld en aanzien ver
worven. Als ze hun kansen niet had
den aangegrepen, zouden ze hun hele
leven zijn blijven ploeteren, als ma
troos voor de mast, zoals jij dat van
plan bent".
Christoffel voelde zich wat ontustig
worden. „Ik hoop mijn weg te vindne
naar de bovenste ladder van mijn be
roep, oom", antwoordde hij uitdagend.
Philip Coombe floot zachtjes en schud
de het hoofd.
„Zou je niet liever een eigen car
rière willen maken, geheel zelfstan
dig? Is het jouw hoogste ambitie ka
pitein te zijn van een kleine schoe
ner? Die zullen trouwens hebben af
gedaan, tegen de tijd, dat jij je di
ploma haalt, in negentienhonderd zo
veel. Je bent niet zo vlug van begrip
als ik dacht. Ga gerust naar zee, jon
gen, en blijf daar zolang je wilt, maar
vergeet niet, dat Londen vlak bij de
hand ligt".
Christoffel verliet het kantoor, aan
verwarring en innerlijke tweestrijd
ten prooi. Dat was ook juist de be
doeling geweest van zijn oom.
De volgende maanden bracht Jo
seph in rustige tevredenheid door. De
toekomst zag er nu weer hoopvoller
uit en hij zag verlangend de thuis
komst van zijn zoon tegemoet. Het
zou best kunnen, dat de „Janet Coom
be" al in het begin van het nieuwe
jaar terug was. Dan wilde Joseph
hem een feestelijk welko m bereiden,
ook al, omdat zijn thuiskomst waar
schijnlijk zou samenvallen met de
drieëntwintigste verjaardag van Chris,
des te sterker werd zijn verlangen
hem weer te zien en uit zijn mond al
le bijzonderheden oevr de reis te ho
ren en hoe het schip zich gehouden
had.
Hij dacht bijna aan niets anders
meer. Wanneer Annie en de broers er
over klaagden, dat Chris zo weinig
schreef, alleen maar zo nu en dan 'n
paar regels, dat hij het goed maakte,
sprong hij dapper voor hem in de
bres. Hij had heus wel betere dingen
te doen, zei hij, dan benedendeks brie
ven te zitten schrijven.
Toen het schip eindelijk veilig en
wel in Londen gerapporteerd werd,
herademde Joseph. Nu zou het niet
lang meer duren. De jongen kwam
weliswaar nu te laat voor zijn verjaar
dag, maar dat was per slot niet het
voornaamste. Op de morgen van de
derde januari stond Joseph in zijn tuin
het weer eens op te nemen, toen
een loopjongen een briefje bracht. Jo
seph scheurde het open en las:
Zou je even bij me op kantoor kun
nen komen? Ik heb je iets belang
rijks mede te delen. Philip Coom
be.
Wat wilde hij van hem? Hij had
hem in geen drie jaar gesproken. Het
was niets voor Philip, het eerst weer
bij hem aan te komen. Joseph pakte
zijn pet, riep tegen zijn vrouw dat zij
maar niet met het middagmaal op
hem moest wachten, want dat het wel
wat later zou worden, en liep toen de
heuvel af.
Hij was niet op het kantoor ge
weest sedert de dag, dat hij er voor
het eerst Annie's portret op Philip's
bureau had zien staan. Hij grinnikte
nog bij die gedachte. Hij, Joseph, had
haar gekregen en Philip had aan het
kortste eind getrokken. Het was niet
moeilijk geweest. Hoe het zij, hij wil
de zijn broer niet laten blijken, dat
hij een dagje ouder werd en daarom
liep hij wat strakker rechtpp en trad
het welbekende vertrek biïmen, met
iets van zijn vroegere bravour.
„Nou!" begon hij, „ik had niet ge
dacht, dat ik nog weer iets van je zou
horen. Enfin, hier ben ik. Kom maar
voor de dag ermee, want ik vind het
koud weer en ben graag weer op tijd
aan tafel".
Philip keek hem aan en wreef zich
zachtjes in de handen.
„Nog altijd dezelfde uitdagende hou- 5
ding, al ben je uiterlijk sterk veran- 5
derd", merkte hij rustig op. „Nu, het 5
spijt me heel erg, Joe, maar er wacht E
je een harde slag. Dit telegram is net E
op kantoor gekomen. Ik heb het mijn S
plicht geacht je daarvan persoonlijk
op de hoogte te stellen. Lees het op
je gemak bij het licht, broer, want ik
weet, dat je moeilijk meer zien kan".
Joseph nam het telegram en las:
Opgegeven te Londen. Vrijdag
avond. Christoffel Coombe vanavond
gedeserteerd. Genoodzaakt zonder
hem terug te keren. Aankomst Plyn
begin van de week. Richard
Coombe, gezagvoerder.
„Waar blijft Joe toch?" vroeg Annie
ongerust. „Bijna drie uur en nog niet
terug. Ik zal maar opruimen. Hebben
jullie je vader ook gezien, jongens?"
Charles en Albert schudden het
hoofd. „Geen idee van waar hij is, E
tenzij naar de rotsen, maar het is
niets voor hem zo laat aan tafel te
komen".
Katherine keek op van haar naai
werk en zei: „Misschien is hij wel bij
tante Lizzie op de boerderij".
Vijf minuten later hoorden zij een
langzame, slepende tred op het tuin
pad. „Is hij dat?" vroeg Charles.
„Dat is Joe's stap niet. Hij stapt
steviger aan, al is zijn gezicht ook
minder geworden", verzekerde Annie.
Maar toen de deur open ging stond
Joseph voor hen. Niet de Joseph, die
een van hen kende, maar een man op
wiens gezicht zielefoltering lezen
stond. Zijn handen beefden. Hij leun
de tegen de deurpost en drukte zijn
hand tegen zijn zij.
„Joe", fluisterde Annie, „wat is jou s
overkomen?"
De jongens sprongen overeind. „Va- 5
der! Grote goden... Wat is er ge-E
beurd?" S
(Wordt vervolgd)
iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
3488 Onderweg probeerde plioot Storm meer te weten
te komen over de vlucht van de OS108, die zo'n tra
gisch einde had gehad. Kolonel Vanderbrink keek een
beetje bedenkelijk en zei: „Tja, eigenlijk is dat nog
allemaal top-secret, zoals ook jullie reizen zo vaak ge
heim gehouden werden, maar nu jullie als het ware ook
bij het onderzoek zijn ingeschakeld, mag je toch wel
iets meer van de zaak vernemen. Wel dan, de OS108
was de eerste van een nieuwe serie hyperdrive-schepen
en zou een proefvlucht rond de grootste planeet maken,
dus naar Jupiter. Maar zals wij uit Briggs' schaarse
seinen hebben kunnen opmaken, is er vrijwel meteen
storing opgetreden, waardoor hij een heel andere koers
kreeg. Welke kringloop hij gemaakt heeft, zullen wij wel
nooit weten!"
De kust kwam in zicht en weldra zette Arend de anti-
grav-car naast de plek waar de raket haar eerste en
laatste vlucht als een massa verwrongen en versmol
ten metaal eindigde. De vier mannen stonden enige tijd
zwijgend in de zwartgeblakerde krater te staren; ieder
bezig met zijn eigen sombere gedachten
47. „Die proclamatie over uw dochter Jade, meneer
Woe! Laten we daar eens rustig over praten. We gaan
aan tafel zitten en drinken een kopje thee. Uw metge
zel is de goudsmid Lie Mai, nietwaar? Ik heb uw
broer, de schilder Lie Ko, ontmoet, meneer Lie. Ik
neem aan dat u meneer Woe's dochter kende?" De
goudsmid knikt bevestigend. „Mejuffrouw Jade was
mijn verloofde, edelachtbare. Ze..." „Laat mij het
woord doen, Lie!" valt de ex-Prefekt hem in de rede.
„Ik geef toe dat jij, als haar verloofde, ook recht van
spreken hebt. Daarom heb ik je gevraagd mee te
gaan. Maar ik, als vader van Jade, ben uiteraard de
naastbetrokkene. Bovendien beschik ik over een rijke
ambtelijke ervaring en ik heb geleerd me helder uit te
drukken. Ahem, waar was ik ook weer? O ja, de trage
die van mijn dochter Jade. Ze was mijn enig kind, edel
achtbare, en net achttien jaar toen het gebeurde. Haar
moeder was vier jaar voordien overleden. Jade heeft
dus haar moeder moeten missen toen ze op een leef
tijd was waarbij een meisje haar meeste steun nodig
heeft... Tja..." De voormalige Prefekt staart somber
voor zich uit. Rechter Tie wendt zich tot de goudsmid
en vraagt: „Wat is er eigenlijk met uw verloofde ge
beurd, meneer Lie?" „Jade is ontvoerd, edelachtbare",
antwoord Lie Mai.
46. „Nemen mij niet kwalijk!" sprak Prins Lum-Bia
tot Tekko terwijl zij de straat uitliepen. „Maar fiets
z(jn onbekend vervoermiddel in Pansjoerije. Slechts en
kele jonge mensen uit Avondland maken gebruik van
zulk vervoermiddel. U en nietsnuttige zoon van Hemels
Rijk zijn van nu af aan twee voorname Chinese kooplie
den en zullen dus naar iets anders moeten omzien!"
„Mij best!" antwoordde Tekko. „Maar ik ga niet op
zo'n wiebelende kameel een bergtocht ondernemen. Ver
beeld je dat we op zo'n wankel iets langs de steile af
gronden moeten. Brrrrr, ik moet er niet aan denken. Ik
ga nog liever lopen!" „Wij zullen zien!" lachte de Prins
fijntjes en hij bracht Tekko naar de oude wijk, waar
ezeltjes te huur en te koop werden aangeboden. Toen zij
even later een hoek om gingen stonden zij dan ook op
eens voor zo'n verhuurderij. „Kijk!" schreeuwde Tekko
enthousiast. „Dat is wat we hebben moeten, ezels!"
„Daar voel ik mij meer op mijn gemak!" „Net wat
ik al dacht!" glimlachte de Prins. „Schrandere Taks
zullen wel iets vinden! En kijken hij hebben al iets ge
vonden! Gelukkig nu kunen wij eindelijk verder reizen.
Zoeken maar uit meester Taxa! Ik maken alles wel in
orde!" En terwijl de Prins met de eigenaar van de
ezeltjes onderhandelde sloot Tekko een innige vriend
schap met één van de dieren.
„Dorus zoekt jong talent". Gister
avond om zes uur lagen er zeventig
schriftelijke reacties. Het waren de
eerste. De komende dagen verwachten
wij nog vele tientallen brieven van jon
ge mensen tussen de 18 en 23 jaar
die bij Tom Manders in het amuse
ment beroeps willen worden.
De oproep in het televisieprogramma
Mies-en-scène van vrijdagavond is niet
door iedereen begrepen. Iedereen die
wil meedoen moet werkelijk achttien
jaar of ouder zijn tot 23. Bij de
schriftelijke sollicitaties (onder het mot
to „Dorus zoekt jong talent") moet een
fotootje worden gevoegd. Er zijn tot nu
toe zes brieven zonder foto binnengeko
men. Bij het schrijven van de sollicita
tie moet men er zich goed van bewust
zijn, dat het om een beroepskeuze gaat.
Het is geen vak, dat er zo maar even
bijgedaan kan worden.
Tom Manders zegt daar zelf over:
„De mensen die gekozen worden, krij
gen een proefcontract van drie maan
den. In die tijd moeten zij bevestigen,
dat onze keus juist was. Daarna geef ik
ze een contract voor twee jaar. Daarin
zijn dertig radioprogramma's en zes tv-
programma's (VARA) begrepen."
Begin volgende week krijgen de uit
de brieven geselecteerden een oproep
thuis. In de eerste week van mei zullen
zij door een uitgebreide jury worden
getoetst. De zes meisjes en zes jon
gens, die worden gekozen en daarna de
finitief ja zeggen, beginnen 15 mei aan
de repetities van Manders' cabaret. Op
15 juni opent deze zijn Rotterdams ca
baret, naast de Rotterdamse schouw
burg. In september begint op een bo
venverdieping „daar laat ik een stu
dio inrichten", zegt Tom Mandersde
opleidingscursus. Tom Manders: „Dat
krijgen ze er voor niks bij. Ik trek drie
leerkrachten aan, voor zang, beweging
en dictie. Ek vind het belangrijk dat dit
gebeurt. Het zit erin en komt er ook
weer uit".
Het vertrouwen in Tom Manders' hel
pende hand blijkt enorm te zijn. De
meeste brieven spreken van de onmo
gelijkheid een opleiding te volgen of de
aantrekkelijkheid van de combinatie ac
tief optreden opgeleid worden geld
verdienen. Twee sympatisanten stuur
den al vast liedjes voor het komende
Rotterdamse cabaret. Een beroeps ham
mondorganist voelde er wel wat voor
de opvolger te worden van Cor Steyn.
En een barkeeper heeft zich ook al ge
meld.
En dan is er ook dit verzoek, van
een vader (genoteerd op een prentbrief
kaart): „U vraagt jongelui van 18 tot
23 jaar. Mijn zoon is veertien, maar be
zeten van zingen. Hij heeft zijn leeftijd
tegen en misschien wel alles. Toch waag
ik het, hij is tenslotte mijn zoon. En
stel dat hij het heeft".
Opvallend, tot gisteravond zes uur,
was de wanverhouding tussen meisjes
en jongens: 23 meisjes en 47 jongens.
Aanknopingspunten met huidige beroe
pen waren er nawelijks: een kunstflui
ter, zangers van beatgroepen, een on
derwijzer, een dameskapper en een bar
keeper. De heer A. J. Geenen uit Rot
terdam biedt in één briefje maar liefst
tien kandidaten aan, allen lid van zijn
amateur-cabaretgroepje ,,'t Lolletje".
Hij is zelf 24, en gelooft niet in aanmer
king te kunnen komen.
Een van de weinige aanmeldingen uit
„het beroep" is die van Marijke Hof
land, twintig jaar en al zes jaar zange
res. Grammofoonplaten en nachtclubs
GENèVE De negentigjarige cel
list Pablo Casals zal op 29 mei in de
Victoria Hall in Genève zijn vredes-
oratorium „El pessebre" (De)rib) diri
geren. Op deze datum wordt er in Gene
ve een conferentie over de wereldvre
de gehouden.
Naast een Spaans koor en het Parij-
se Lamoureux Orkest doen er solisten
mee uit de Verenigde Staten, Porto Ri
co, Griekenland en Engeland.
HILVERSUM Woensdag 10 mei
zendt de NTS een rechtstreekse repor
tage uit van de voetbalwedstrijd Hon
garije Nederland, die in Boedapest
wordt gespeeld. Eerste net, 16.55 uur.
HILVERSUM De Neder
landse grammofoonplaten-producenten
en importeurs en de leden van de
Nederlandse Toonkunstenaarsbond
hebben in een brief aan de leden van
de Eerste en Tweede Kamer aange
drongen op een wettelijke bescherming
van uitvoerende kunstenaars, omroep
organisaties en platen-producenten.
Aanleiding tot deze brief is het ge
reedkomen van het ontwerp tot her
ziening van de auteurswet 1912, waar
bij over een wettelijke bescherming
niet wordt gesproken.
wil ze wel eens wisselen voor het caba
ret, maar: „vanaf 16 mei ga ik in Sche-
veningen zingen voor 3% maand".
Gerty Drjkzeul uit Haarlem maakt
zich boos over Manders' mededeling dat
het cabarettalent voor een belangrijk
deel uit Zuid-Holland komt: „Zo dus
er zou geen mogelijkheid bestaan, dat
Noordhollandse jongens of meisjes ook
iets van cabaret terecht zouden bren
gen?" Concluderend: „Ik vind deze stel
ling wel wat gewaagd als u het mij
vraagt en zou daarom graag mijn neus
om een hoekje van uw in opkoni3t zijn
de Rotterdams cabaret willen steken,
al is het alleen om het tegendeel te be
wijzen."
Zo reageerden in talloze toonaarden ze
ventig jonge mensen op de kans die
Tom Manders aan twaalf van hen wil
geven. De kans erbij te komen
is er nog steeds. Tot eind deze week.
Dan wordt de eerste selectie gemaakt,
uit al degenen, die schreven naar: Het
Algemeen Dagblad, „Dorus zoekt jong
talent", Witte de Witstraat 73 Rotter
dam.
AMSTERDAM In de zeventien jaar
dat de Amsterdamse Kunstmaand
bestaat, zijn er 330 Nederlandse
composities uitgevoerd. Ook dit jaar
heeft directeur Jan Huckriede een
compositieopdracht verstrekt. Jurriaan
Andriessen componeerde een Concerti
no voor sousaphone en orkest, dat op
26 mei door het Kunstmaandorkest on
der leiding van Hans Vonk ten doop
wordt gehouden in de Bachzaal. Solist
in dit werk is de eerste trombonist van
het orkest Herman Bekkers.
Bij de van 23 tot 14 juni durende
Kunstmaand 1967 zal het Kunstmaand
orkest ditmaal minder betrokken zijn
dan in voorafgaande jaren. Afgezien
van bovengenoemd concert zitten An
ton Kersjes en zijn musici in de or
kestbak van de Stadsschouwburg bij de
uitvoeringen van Rossini's opera De
Barbier van Sevilla in de Stadsschouw
burg. Van deze produktie, die op
tweede paasdag op de televisie te zien
is geweest, worden op 10,12 en 13 juni
voorstellingen gegeven.
Nederlandse ensembles en musici
zijn, zoals gewoonlijk, op hoog niveau
vertegenwoordigd in de reeks kamer
muziekconcerten in de Kleine Zaal.
Het zijn het duo Salomon-Stroo, het
Amsterdamse Strijkkwartet, het Guar-
neri Trio en het Danzi Kwintet.
In het overwegend moderne program
ma dat het Danzi Kwintet op 5 juni
uitvoert, gaat Incontri van Robert de
Roos in eerste uitvoering. Op 2 en 8
juni speelt Theo Olof in de Kleine
zaal solowerken voor viool van Bach.
Als tegenstander is de Franse mees-
tercellist Maurice Geudron op 25 en 29
mei uitgenodigd de zes Solosuites voor
violoncel te komen vertolken.
In de Bachzaal treedt op 9 juni de
Slagwerkgroep Amsterdam op met
werken van Ohana, Kabelac en Peter
Schat.
Voorts is er op 12 juni in de Kleine
Zaal een manifestatie van de samen
werkende Amsterdamse kunstinstituten
waarin muziek, film dans, toneel en
cabaret voor het forum worden ge
bracht. Leerlingen van de Toneel
school brengen De drie soldaten en De
uitzondering en de regel van Bertolt
Brecht op de planken van de Doelen
zaal op 6, 8 en 9 juni. De vertaling is
van Ferdinand Sterneberg, Gerrit
Kouwenaar en Leonard Frank. De mu
ziek schreef Rogier van Otterloo.
Als opmaat en nationale tegenhanger
van het internationaal georiënteerde
Holland Festival een Kunstmaandpro-
gramma dat er zijn mag.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.25 Act. 18.50 Stereo:
18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00
Voor de kinderen. 19.05 Ontmoetings
punt: politieke gedachtenwisseling.
19.40 Promenade-orkest en solist: mo
derne muziek. 20.00 Nws. 20.05 Show
avond. 21.15 Het martelaarschap van
Pjotr Ohey, hoorspel. 22.00 Gonk: sa
tirisch progr. 22.30 Nws. 22.40 Aktuali-
teiten. .22.50 Da Capo (opn); 1. Klas
sieke muziek; 2. Stereo: Modern pi
ano-concert. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Koninklijke Harmonie Sainte
Cécile: verplichte concours werken van
de R.K.Federatie. 18.20 Uitzending van
de Volkspartij voor Vrijheid en Demo
cratie. 18.30 Musicerende dilettanten:
Mandoline orkest. 18.50 Ondernemend:
nieuws en commentaren. 18.55 Con
certgebouworkest in Amerika, reisim
pressies. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30
Conciliepostbus. 19.35 De zingende
kerk: inleiding op kerkmuziek. 19.45
Zoekend geloven: nieuwe katechismus
voor volwassenen. 20.00 Utrechts sym-
phonieorkest en solist: moderne en
klassieke muziek. In de pauze (plm.
20.50-21.05) Voordracht. 21.45 Klein ra
diokoor en radio dubbelkwartet: oude
liederen. 22.00 Kunst:cultureel pro
gramma. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 Kip ik heb je, of: Prinses zoekt
een man, hoorspel. 23.30 Stereo: Klas
siek strijkkwartet (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND 1
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detail
list als ondernemer (11). 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.56
Reclame. NCRV: 19.00 De held, TV-
film. 19.25 The Nashville Show: Coun
try and western muziek. STER: 19.56
reclame. NTS: 20.00 Journ STER:
20.16 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.50
Doek: kijkje achter de schermen tij
dens een opera-opvoering. 21.35 Het
Getto van Warschau, documentaire.
22.25 Voordracht. NTS: 22.30-22.35 Jour
naal. 23.00-23.30 Teleac: Kernfysica
(28).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. 20.05 (NTS): Première:
nieuws over films. 20.20 Ciske de
Rat, Nederlandse speelfilm. (Beide
keuringen 14 jaar). STER: 22.04 Re
clame. NTS: 22.08-22.23 Journaal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. en
rep. (7.30-7.35 Van de voorp.). VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10
Lichte gr. muz. en rep. (8.30-8.35 Van
alle markten thuis, pr. voor de huisvr.).
9.00 Romantische orkestw. (gr). 9.35
Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio.
VARA: 10.00 Stereo: New Yorks Filh.
ork.: mod. muz. 10.45 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 Voor de vr. 11.40 Fa
got en piano: mod. muz. 12.00 Stereo:
Gitaar en saxofoon met ritm. begelei
ding (gr). 12.22 Voor 't plattel. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo:
Nws 13.13 Act en kalender. 13.25 Instr.
trio: kamermuz. 13.50 Gespr. portret.
14.05 Klavecimbel, fluit en cello: klass.
en mod. muz. 14.35 Nederl. Hobo-kwar
tet: mod. muz. 15.00 Voor de jeugd.
(16.00-16 02 Nws). 17.00 Voor de zieken.
17.30 Militair commentaar. 17.40 De
microfoon is voor U: amateurpr.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber.
7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: klass. gr.
muz. 7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muz.
7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Stereo:
Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Stereo:
Am. muz. (gr). 9.00 Voor de zieken.
9.40 Voor de vr. 10.30 Morgend. 11.00
Schoolradio. 11.30 Lichte gr. muz. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.40 Herv. kerkdienst. 13.00 Variant:
act rep., ber. en veel muz. 13.30 Ste
reo: Lichte gr.muz. 14.00 De familie
Leenhouts, hoorsp. (dl. 28-herh. van
donderd. 22 april jl.). 14.25 Stereo:
kl. gr.muz. 15.20 Stereo: Pianorecital:
kl. en mod. muz. 15.50 Bijbelvert. voor
de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Fi
ve o'clock, praatje. 17.15 Jazz en blues,
(opn.). 17.50 Overh.voorlichting: Spaar-
zinnigheden. Een programma over de
vele „handige en verstandige" manie
ren waarop u kunt sparen. Vragen van
luisteraars worden beantwoord door de
heer Coen van Hoe wijk, hfd. van de
Stafafd. Externe Betr. van het Ministe
rie van Soc. Zaken en Volksgezondh.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka-
leidoscoop: gev. muz. pr. 10.00 Nws.
10.02 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek-
pr. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Ope-
rettevaria. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05
Nws. 15.02 Lichte muz. voor 'n Holl.
publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt, ge
varieerd pl.pr. 17.00 Nws. 17.02 Act.
17.05 Rhythm and blues. 17.35-18.00
Hillbilly time: Country and Western
muz.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v.
gisteren). 10.20 Actualiteiten en mu
ziek. 11.00 Film. 12.00-13.30 Actualitei
ten en muziek. 16.40 Nws. 16.45 Kin
derprogramma. 18.00-18.05 Nws. (Re
gion. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16
Weekoverzicht. 18.50 Zandmannetje.
19.00 Act. 19.21 Film. 19.59 Program
ma-overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit
Noordrijn-Westfalen. 18.10 Film. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goeden
avond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10
TV-film. 19.40 Filmreportage). 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 Dieren -
progr. 21.00 TV-spel (niet geschikt voor
jeugdige kijkers). 22.45 Journaal en
weerbericht. Aansl.: commentaren.
DUITSLAND II
18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Actua
liteiten en muziek. 18.55 TV-film. 19.27
Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's
van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30
Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15 De
tectivefilm (niet geschikt voor jeugdi
ge kijkers) 22.00 Berichten uit het eco
nomische leven. 22.30 Nws., weerbe
richt en thema's van de dag.
dier zn- een stom,
e vier-
Mtti'tu r«r»;v
•1
iHL
en. er kennelük ruet
slecrit mee af ls.
,/W
AMSTERDAM, 24 april De
stemming van de meeste internatio
nale waarden is vandaag, voor de
eerste dag van de nieuwe beursweek,
niet florissant geweest. Speciaal AKU
was flauw met een openingsprijs op
49.90, tegen vrijdag als slotprijs
52.20. Deze flauwe stemming werd
veroorzaakt door de belangrijke
winstdaling van het AKU-concern in
het eerste kwartaal 1967. Hoewel de
beurs reeds eerder met teleurstellen
de cijfers in het eerste kwartaal had
rekening gehouden, waardoor de
prijs van het aandeel de laatste tijd
was ingezakt, kwam de klap toch
harder aan dan men verwachtte.
Dit blijkt maar al te duidelijk uit
het koersverloop van vandaag. Er
gingen in deze hoek echter weinig
stukken om, dit als troost. Kon. Olie
was zwak op 129.50 (130.60). Philips
gaf 70 cent prijs op 90.10. Unilever
hield goed stand met een eerste ver
handeling op 92.60 (92.50). Hoogovens
werd onveranderd op 367 geadviseerd.
Later werd de markt wat onregelma
tig. AKU zakte verder in tot 49.50
Unilever tot 92.30 en Kon. Olie tot
129.30. Daarentegen verbeterde Phi
lips tot 90.50. De Nederlandse fqfid-
sen sloten vrijdag in Wall Street
iets gemakkelijker. De New Yorkse
beurs was voor de eigen markt we
derom hoger. In alle hoofdfondsen was
de handel vandaag minimaal.
In de scheepvaartsector viel de
stemming mee. Van Nievelt echter
maakte hier ook een uitzondering. Dit
aandeel daalde 5 punten tot 101 om la
ter aan te trekken tot 1021/*. De di
vidend-verhoging door Van Nievelt tot
8 (7) procent viel tegen. De beurs
had op negen procent gerekend. Op
deze verwachtingen was de koers van
dit aandeel de vorige week flink geste
gen. Vandaag hadden in dit fonds
winstnemingen plaats.
Van de cultures moest Amsterdam
rubber een punt prijsgeven tot 65'/».
HVA kon zich goed handhaven op
131. De Staatsfondsenmarkt liet gerin
ge koersverbeteringen zien. On
danks de dividendverhoging tot 16 (14)
procent daalde Centrale Suiker Maat
schappij circa 5 punten tot 375.
Hoogovens verbeterde 4 punten tot
375.
Hoogovens verbeterde 4 punten tot
371. Bij het sluiten van de markt
werd AKU nog verhandeld op 49.40,
Philips deed toen 90 en Kon. Olie 129.
In de eerste periode ging Biliton 2
x acht, Hensen 9, de Spaarnestad 5
en Rademakers Metaal eveneens 9
punten omhoog.
De dividendverlaging door Hom
burg tot 15 (18) procent bracht voor
dit fonds geen koersverlies. Deze
stukken lagen eerder iets hoger in de
markt. Nederlandse Gist en Broca
des waren ieder 15 punten in de reac
tie na de forse koersstijgingen van
vrijdag. Th .massen en Drijver on
derging een koersreactie na de vaste
stemming van de vorige wewk. Ver
der waren vijf punten lager Med.
Bakkerij, Calvé en Boeke en Huide
koper. Bührmann en Wyers daalden
ieder 7 punten
AMSTERDAM De groei van de
omzetten in een aantal belangrijke
groepen artikelen heeft het bij de
Technische Unie in 1966 mogelijk ge
maakt de tegenslagen in enkele an
dere afdelingen te compenseren. Door
de zachte winter steeg de omzet in
de eerste maanden van het lopende
jaar zelfs zeer belangrijk. Over de
mogelijkheden op langere termijn in
het elektronische en sanitaire vlak
is de directie optimistisch.
De stijging van de kosten was in
het afgelopea boekjaar groot. Veel
extra kosten zijn ontstaan door re
organisatie. De directie is door de
behaalde resultaten evenwel ge
sterkt in de overtuiging, dat het ze
ker in de toekomst mogelijk zal zijn
het bedrijf rendabel te doen zijn.
Zij vertrouwt er op, dat dan bij een
redelijk prijsbeleid van de overheid
tot een meer logische en gezonde
prijsstructuur kan worden gekomen.
De ontwikkeling van de markt in
gastoestellen heeft zich ook in 1966
krachtig voortgezet. Het aantal arti
kelen in deze sector wordt geleidelijk
uitgebreid. De directie is echter af
kerig van een omzetontwikkeling met
een te sterk speculatief element.
De vennootschap boekte in 1966 een
exploitatiesaldo van f 4.333.180 (in
1965 f 3.996.108). Na onder meer
f 1.276.353 (f 228.876) afschrijving op
vaste goederen, f 727.332 f 650.838)
op installaties, transportmiddelen en
inventaris en f 124.385 (f 85.450) op
debiteuren resteerde als winst
f 2.285.688 (f 1.841.449).
Aan de jaarvergadering op 8 mei
wordt een onveranderd dividend van
17 pet door een emissie tot f 9.037.000
over het vergrote kapitaal voorge
steld. De winstbewijzen krijgen weer
f 20.50.
AMSTERDAM Het tarief voor
daggeld (call money) is, ingaande
gisteren, met een half procent ver
hoogd tot 3V« pet. Deze verhoging
lag in de lijn der verwachtingen
door de naderende ultimo waardoor
de geldmarkt iets krapper is gewor
den.
VAN NIEVELT
Dividendverhoging van 7 tot 8*/o. De
jaarvergadering wordt op 25 mei ge
houden.
IHC-HOLLAND
Dividend verhoging van 9 tot 10°/«.
AMSTERDAM, 24 april Contante
prijzen Londen 10.10%10.11, New
York 3.61—3.61% Montreal 3.33%
3.33%, Parij- 73.10—73 15 Brussel
7.26%—7.27%, Frankfurt 90.89—90.94
Stockholm 70.03%—70.08%, Zürich
83.61%—83.66%, Milaan 57.79%—
57.84%, Kopenhagen 52.24 52.29, Oslo
50.51%—50.56%, Wenen 13.86%
13.97%,Lissabon 12.60%—12.61%.