Oproep Tom Manders had succes Jong talent biedt zich aan Kunstmaandorkest komt met nieuwe compositie A.K.U. met P. Casals dirigeert eigen werk Hongarije-Nederland rechtstreeks op tv Muziekwereld wil bescherming brokken Oproep Barkeeper Tien in één Gewaagd OIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Techn. Unie reorganiseert Daggeld weer verhoogd WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG I OERM Johnny Hart DIVIDEND VOORSTELLEN Pagina 2 dinsdag 25 april 1967 JANET 47 Philip Coombe nam hem van het hoofd tot de voeten op, leunde wat achterover in zijn stoel en peuterde even met zijn penhouder tussen zijn tanden. Er kwam een gedachte in hem op. „Je vader is er zeker wel erg blij om". „Dat is hij, oom, en ik geef toe, dat dit ook de reden is waarom ik 't doe." „Dat dacht ik al. Ik veronderstel, dat je weet waar de reis naar toe gaat?" „Eerst St.-John's hoor ik en van daar naar de Middellandse Zee. Ik heb die streken altijd al eens willen zien en het is een vreemd idee, dat het er nu spoedig van zal komen". „Hm! De vaste wal zal je zeker aanstaan, als je de Atlantische Oce aan eenmaal gehad hebt. Je zult zuid vruchten uit de Levant in Londen gaan lossen. Ben je al eens eerder in Lon den geweest?" „Ik ben nooit verder gekomen dan Bristol", gaf Christoffel enigszins be schaamd ten antwoord. „Ah, Londen is net iets voor een jonge man als jij! Daar zou je mak kelijk je weg vinden. Londen biedt ve le mogelijkheden voor iemand met ambitie. Heel wat jongens, zonder een cent op zak, hebben daar in de city van de hoofdstad geld en aanzien ver worven. Als ze hun kansen niet had den aangegrepen, zouden ze hun hele leven zijn blijven ploeteren, als ma troos voor de mast, zoals jij dat van plan bent". Christoffel voelde zich wat ontustig worden. „Ik hoop mijn weg te vindne naar de bovenste ladder van mijn be roep, oom", antwoordde hij uitdagend. Philip Coombe floot zachtjes en schud de het hoofd. „Zou je niet liever een eigen car rière willen maken, geheel zelfstan dig? Is het jouw hoogste ambitie ka pitein te zijn van een kleine schoe ner? Die zullen trouwens hebben af gedaan, tegen de tijd, dat jij je di ploma haalt, in negentienhonderd zo veel. Je bent niet zo vlug van begrip als ik dacht. Ga gerust naar zee, jon gen, en blijf daar zolang je wilt, maar vergeet niet, dat Londen vlak bij de hand ligt". Christoffel verliet het kantoor, aan verwarring en innerlijke tweestrijd ten prooi. Dat was ook juist de be doeling geweest van zijn oom. De volgende maanden bracht Jo seph in rustige tevredenheid door. De toekomst zag er nu weer hoopvoller uit en hij zag verlangend de thuis komst van zijn zoon tegemoet. Het zou best kunnen, dat de „Janet Coom be" al in het begin van het nieuwe jaar terug was. Dan wilde Joseph hem een feestelijk welko m bereiden, ook al, omdat zijn thuiskomst waar schijnlijk zou samenvallen met de drieëntwintigste verjaardag van Chris, des te sterker werd zijn verlangen hem weer te zien en uit zijn mond al le bijzonderheden oevr de reis te ho ren en hoe het schip zich gehouden had. Hij dacht bijna aan niets anders meer. Wanneer Annie en de broers er over klaagden, dat Chris zo weinig schreef, alleen maar zo nu en dan 'n paar regels, dat hij het goed maakte, sprong hij dapper voor hem in de bres. Hij had heus wel betere dingen te doen, zei hij, dan benedendeks brie ven te zitten schrijven. Toen het schip eindelijk veilig en wel in Londen gerapporteerd werd, herademde Joseph. Nu zou het niet lang meer duren. De jongen kwam weliswaar nu te laat voor zijn verjaar dag, maar dat was per slot niet het voornaamste. Op de morgen van de derde januari stond Joseph in zijn tuin het weer eens op te nemen, toen een loopjongen een briefje bracht. Jo seph scheurde het open en las: Zou je even bij me op kantoor kun nen komen? Ik heb je iets belang rijks mede te delen. Philip Coom be. Wat wilde hij van hem? Hij had hem in geen drie jaar gesproken. Het was niets voor Philip, het eerst weer bij hem aan te komen. Joseph pakte zijn pet, riep tegen zijn vrouw dat zij maar niet met het middagmaal op hem moest wachten, want dat het wel wat later zou worden, en liep toen de heuvel af. Hij was niet op het kantoor ge weest sedert de dag, dat hij er voor het eerst Annie's portret op Philip's bureau had zien staan. Hij grinnikte nog bij die gedachte. Hij, Joseph, had haar gekregen en Philip had aan het kortste eind getrokken. Het was niet moeilijk geweest. Hoe het zij, hij wil de zijn broer niet laten blijken, dat hij een dagje ouder werd en daarom liep hij wat strakker rechtpp en trad het welbekende vertrek biïmen, met iets van zijn vroegere bravour. „Nou!" begon hij, „ik had niet ge dacht, dat ik nog weer iets van je zou horen. Enfin, hier ben ik. Kom maar voor de dag ermee, want ik vind het koud weer en ben graag weer op tijd aan tafel". Philip keek hem aan en wreef zich zachtjes in de handen. „Nog altijd dezelfde uitdagende hou- 5 ding, al ben je uiterlijk sterk veran- 5 derd", merkte hij rustig op. „Nu, het 5 spijt me heel erg, Joe, maar er wacht E je een harde slag. Dit telegram is net E op kantoor gekomen. Ik heb het mijn S plicht geacht je daarvan persoonlijk op de hoogte te stellen. Lees het op je gemak bij het licht, broer, want ik weet, dat je moeilijk meer zien kan". Joseph nam het telegram en las: Opgegeven te Londen. Vrijdag avond. Christoffel Coombe vanavond gedeserteerd. Genoodzaakt zonder hem terug te keren. Aankomst Plyn begin van de week. Richard Coombe, gezagvoerder. „Waar blijft Joe toch?" vroeg Annie ongerust. „Bijna drie uur en nog niet terug. Ik zal maar opruimen. Hebben jullie je vader ook gezien, jongens?" Charles en Albert schudden het hoofd. „Geen idee van waar hij is, E tenzij naar de rotsen, maar het is niets voor hem zo laat aan tafel te komen". Katherine keek op van haar naai werk en zei: „Misschien is hij wel bij tante Lizzie op de boerderij". Vijf minuten later hoorden zij een langzame, slepende tred op het tuin pad. „Is hij dat?" vroeg Charles. „Dat is Joe's stap niet. Hij stapt steviger aan, al is zijn gezicht ook minder geworden", verzekerde Annie. Maar toen de deur open ging stond Joseph voor hen. Niet de Joseph, die een van hen kende, maar een man op wiens gezicht zielefoltering lezen stond. Zijn handen beefden. Hij leun de tegen de deurpost en drukte zijn hand tegen zijn zij. „Joe", fluisterde Annie, „wat is jou s overkomen?" De jongens sprongen overeind. „Va- 5 der! Grote goden... Wat is er ge-E beurd?" S (Wordt vervolgd) iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 3488 Onderweg probeerde plioot Storm meer te weten te komen over de vlucht van de OS108, die zo'n tra gisch einde had gehad. Kolonel Vanderbrink keek een beetje bedenkelijk en zei: „Tja, eigenlijk is dat nog allemaal top-secret, zoals ook jullie reizen zo vaak ge heim gehouden werden, maar nu jullie als het ware ook bij het onderzoek zijn ingeschakeld, mag je toch wel iets meer van de zaak vernemen. Wel dan, de OS108 was de eerste van een nieuwe serie hyperdrive-schepen en zou een proefvlucht rond de grootste planeet maken, dus naar Jupiter. Maar zals wij uit Briggs' schaarse seinen hebben kunnen opmaken, is er vrijwel meteen storing opgetreden, waardoor hij een heel andere koers kreeg. Welke kringloop hij gemaakt heeft, zullen wij wel nooit weten!" De kust kwam in zicht en weldra zette Arend de anti- grav-car naast de plek waar de raket haar eerste en laatste vlucht als een massa verwrongen en versmol ten metaal eindigde. De vier mannen stonden enige tijd zwijgend in de zwartgeblakerde krater te staren; ieder bezig met zijn eigen sombere gedachten 47. „Die proclamatie over uw dochter Jade, meneer Woe! Laten we daar eens rustig over praten. We gaan aan tafel zitten en drinken een kopje thee. Uw metge zel is de goudsmid Lie Mai, nietwaar? Ik heb uw broer, de schilder Lie Ko, ontmoet, meneer Lie. Ik neem aan dat u meneer Woe's dochter kende?" De goudsmid knikt bevestigend. „Mejuffrouw Jade was mijn verloofde, edelachtbare. Ze..." „Laat mij het woord doen, Lie!" valt de ex-Prefekt hem in de rede. „Ik geef toe dat jij, als haar verloofde, ook recht van spreken hebt. Daarom heb ik je gevraagd mee te gaan. Maar ik, als vader van Jade, ben uiteraard de naastbetrokkene. Bovendien beschik ik over een rijke ambtelijke ervaring en ik heb geleerd me helder uit te drukken. Ahem, waar was ik ook weer? O ja, de trage die van mijn dochter Jade. Ze was mijn enig kind, edel achtbare, en net achttien jaar toen het gebeurde. Haar moeder was vier jaar voordien overleden. Jade heeft dus haar moeder moeten missen toen ze op een leef tijd was waarbij een meisje haar meeste steun nodig heeft... Tja..." De voormalige Prefekt staart somber voor zich uit. Rechter Tie wendt zich tot de goudsmid en vraagt: „Wat is er eigenlijk met uw verloofde ge beurd, meneer Lie?" „Jade is ontvoerd, edelachtbare", antwoord Lie Mai. 46. „Nemen mij niet kwalijk!" sprak Prins Lum-Bia tot Tekko terwijl zij de straat uitliepen. „Maar fiets z(jn onbekend vervoermiddel in Pansjoerije. Slechts en kele jonge mensen uit Avondland maken gebruik van zulk vervoermiddel. U en nietsnuttige zoon van Hemels Rijk zijn van nu af aan twee voorname Chinese kooplie den en zullen dus naar iets anders moeten omzien!" „Mij best!" antwoordde Tekko. „Maar ik ga niet op zo'n wiebelende kameel een bergtocht ondernemen. Ver beeld je dat we op zo'n wankel iets langs de steile af gronden moeten. Brrrrr, ik moet er niet aan denken. Ik ga nog liever lopen!" „Wij zullen zien!" lachte de Prins fijntjes en hij bracht Tekko naar de oude wijk, waar ezeltjes te huur en te koop werden aangeboden. Toen zij even later een hoek om gingen stonden zij dan ook op eens voor zo'n verhuurderij. „Kijk!" schreeuwde Tekko enthousiast. „Dat is wat we hebben moeten, ezels!" „Daar voel ik mij meer op mijn gemak!" „Net wat ik al dacht!" glimlachte de Prins. „Schrandere Taks zullen wel iets vinden! En kijken hij hebben al iets ge vonden! Gelukkig nu kunen wij eindelijk verder reizen. Zoeken maar uit meester Taxa! Ik maken alles wel in orde!" En terwijl de Prins met de eigenaar van de ezeltjes onderhandelde sloot Tekko een innige vriend schap met één van de dieren. „Dorus zoekt jong talent". Gister avond om zes uur lagen er zeventig schriftelijke reacties. Het waren de eerste. De komende dagen verwachten wij nog vele tientallen brieven van jon ge mensen tussen de 18 en 23 jaar die bij Tom Manders in het amuse ment beroeps willen worden. De oproep in het televisieprogramma Mies-en-scène van vrijdagavond is niet door iedereen begrepen. Iedereen die wil meedoen moet werkelijk achttien jaar of ouder zijn tot 23. Bij de schriftelijke sollicitaties (onder het mot to „Dorus zoekt jong talent") moet een fotootje worden gevoegd. Er zijn tot nu toe zes brieven zonder foto binnengeko men. Bij het schrijven van de sollicita tie moet men er zich goed van bewust zijn, dat het om een beroepskeuze gaat. Het is geen vak, dat er zo maar even bijgedaan kan worden. Tom Manders zegt daar zelf over: „De mensen die gekozen worden, krij gen een proefcontract van drie maan den. In die tijd moeten zij bevestigen, dat onze keus juist was. Daarna geef ik ze een contract voor twee jaar. Daarin zijn dertig radioprogramma's en zes tv- programma's (VARA) begrepen." Begin volgende week krijgen de uit de brieven geselecteerden een oproep thuis. In de eerste week van mei zullen zij door een uitgebreide jury worden getoetst. De zes meisjes en zes jon gens, die worden gekozen en daarna de finitief ja zeggen, beginnen 15 mei aan de repetities van Manders' cabaret. Op 15 juni opent deze zijn Rotterdams ca baret, naast de Rotterdamse schouw burg. In september begint op een bo venverdieping „daar laat ik een stu dio inrichten", zegt Tom Mandersde opleidingscursus. Tom Manders: „Dat krijgen ze er voor niks bij. Ik trek drie leerkrachten aan, voor zang, beweging en dictie. Ek vind het belangrijk dat dit gebeurt. Het zit erin en komt er ook weer uit". Het vertrouwen in Tom Manders' hel pende hand blijkt enorm te zijn. De meeste brieven spreken van de onmo gelijkheid een opleiding te volgen of de aantrekkelijkheid van de combinatie ac tief optreden opgeleid worden geld verdienen. Twee sympatisanten stuur den al vast liedjes voor het komende Rotterdamse cabaret. Een beroeps ham mondorganist voelde er wel wat voor de opvolger te worden van Cor Steyn. En een barkeeper heeft zich ook al ge meld. En dan is er ook dit verzoek, van een vader (genoteerd op een prentbrief kaart): „U vraagt jongelui van 18 tot 23 jaar. Mijn zoon is veertien, maar be zeten van zingen. Hij heeft zijn leeftijd tegen en misschien wel alles. Toch waag ik het, hij is tenslotte mijn zoon. En stel dat hij het heeft". Opvallend, tot gisteravond zes uur, was de wanverhouding tussen meisjes en jongens: 23 meisjes en 47 jongens. Aanknopingspunten met huidige beroe pen waren er nawelijks: een kunstflui ter, zangers van beatgroepen, een on derwijzer, een dameskapper en een bar keeper. De heer A. J. Geenen uit Rot terdam biedt in één briefje maar liefst tien kandidaten aan, allen lid van zijn amateur-cabaretgroepje ,,'t Lolletje". Hij is zelf 24, en gelooft niet in aanmer king te kunnen komen. Een van de weinige aanmeldingen uit „het beroep" is die van Marijke Hof land, twintig jaar en al zes jaar zange res. Grammofoonplaten en nachtclubs GENèVE De negentigjarige cel list Pablo Casals zal op 29 mei in de Victoria Hall in Genève zijn vredes- oratorium „El pessebre" (De)rib) diri geren. Op deze datum wordt er in Gene ve een conferentie over de wereldvre de gehouden. Naast een Spaans koor en het Parij- se Lamoureux Orkest doen er solisten mee uit de Verenigde Staten, Porto Ri co, Griekenland en Engeland. HILVERSUM Woensdag 10 mei zendt de NTS een rechtstreekse repor tage uit van de voetbalwedstrijd Hon garije Nederland, die in Boedapest wordt gespeeld. Eerste net, 16.55 uur. HILVERSUM De Neder landse grammofoonplaten-producenten en importeurs en de leden van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond hebben in een brief aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer aange drongen op een wettelijke bescherming van uitvoerende kunstenaars, omroep organisaties en platen-producenten. Aanleiding tot deze brief is het ge reedkomen van het ontwerp tot her ziening van de auteurswet 1912, waar bij over een wettelijke bescherming niet wordt gesproken. wil ze wel eens wisselen voor het caba ret, maar: „vanaf 16 mei ga ik in Sche- veningen zingen voor 3% maand". Gerty Drjkzeul uit Haarlem maakt zich boos over Manders' mededeling dat het cabarettalent voor een belangrijk deel uit Zuid-Holland komt: „Zo dus er zou geen mogelijkheid bestaan, dat Noordhollandse jongens of meisjes ook iets van cabaret terecht zouden bren gen?" Concluderend: „Ik vind deze stel ling wel wat gewaagd als u het mij vraagt en zou daarom graag mijn neus om een hoekje van uw in opkoni3t zijn de Rotterdams cabaret willen steken, al is het alleen om het tegendeel te be wijzen." Zo reageerden in talloze toonaarden ze ventig jonge mensen op de kans die Tom Manders aan twaalf van hen wil geven. De kans erbij te komen is er nog steeds. Tot eind deze week. Dan wordt de eerste selectie gemaakt, uit al degenen, die schreven naar: Het Algemeen Dagblad, „Dorus zoekt jong talent", Witte de Witstraat 73 Rotter dam. AMSTERDAM In de zeventien jaar dat de Amsterdamse Kunstmaand bestaat, zijn er 330 Nederlandse composities uitgevoerd. Ook dit jaar heeft directeur Jan Huckriede een compositieopdracht verstrekt. Jurriaan Andriessen componeerde een Concerti no voor sousaphone en orkest, dat op 26 mei door het Kunstmaandorkest on der leiding van Hans Vonk ten doop wordt gehouden in de Bachzaal. Solist in dit werk is de eerste trombonist van het orkest Herman Bekkers. Bij de van 23 tot 14 juni durende Kunstmaand 1967 zal het Kunstmaand orkest ditmaal minder betrokken zijn dan in voorafgaande jaren. Afgezien van bovengenoemd concert zitten An ton Kersjes en zijn musici in de or kestbak van de Stadsschouwburg bij de uitvoeringen van Rossini's opera De Barbier van Sevilla in de Stadsschouw burg. Van deze produktie, die op tweede paasdag op de televisie te zien is geweest, worden op 10,12 en 13 juni voorstellingen gegeven. Nederlandse ensembles en musici zijn, zoals gewoonlijk, op hoog niveau vertegenwoordigd in de reeks kamer muziekconcerten in de Kleine Zaal. Het zijn het duo Salomon-Stroo, het Amsterdamse Strijkkwartet, het Guar- neri Trio en het Danzi Kwintet. In het overwegend moderne program ma dat het Danzi Kwintet op 5 juni uitvoert, gaat Incontri van Robert de Roos in eerste uitvoering. Op 2 en 8 juni speelt Theo Olof in de Kleine zaal solowerken voor viool van Bach. Als tegenstander is de Franse mees- tercellist Maurice Geudron op 25 en 29 mei uitgenodigd de zes Solosuites voor violoncel te komen vertolken. In de Bachzaal treedt op 9 juni de Slagwerkgroep Amsterdam op met werken van Ohana, Kabelac en Peter Schat. Voorts is er op 12 juni in de Kleine Zaal een manifestatie van de samen werkende Amsterdamse kunstinstituten waarin muziek, film dans, toneel en cabaret voor het forum worden ge bracht. Leerlingen van de Toneel school brengen De drie soldaten en De uitzondering en de regel van Bertolt Brecht op de planken van de Doelen zaal op 6, 8 en 9 juni. De vertaling is van Ferdinand Sterneberg, Gerrit Kouwenaar en Leonard Frank. De mu ziek schreef Rogier van Otterloo. Als opmaat en nationale tegenhanger van het internationaal georiënteerde Holland Festival een Kunstmaandpro- gramma dat er zijn mag. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.25 Act. 18.50 Stereo: 18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ontmoetings punt: politieke gedachtenwisseling. 19.40 Promenade-orkest en solist: mo derne muziek. 20.00 Nws. 20.05 Show avond. 21.15 Het martelaarschap van Pjotr Ohey, hoorspel. 22.00 Gonk: sa tirisch progr. 22.30 Nws. 22.40 Aktuali- teiten. .22.50 Da Capo (opn); 1. Klas sieke muziek; 2. Stereo: Modern pi ano-concert. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Koninklijke Harmonie Sainte Cécile: verplichte concours werken van de R.K.Federatie. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo cratie. 18.30 Musicerende dilettanten: Mandoline orkest. 18.50 Ondernemend: nieuws en commentaren. 18.55 Con certgebouworkest in Amerika, reisim pressies. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 De zingende kerk: inleiding op kerkmuziek. 19.45 Zoekend geloven: nieuwe katechismus voor volwassenen. 20.00 Utrechts sym- phonieorkest en solist: moderne en klassieke muziek. In de pauze (plm. 20.50-21.05) Voordracht. 21.45 Klein ra diokoor en radio dubbelkwartet: oude liederen. 22.00 Kunst:cultureel pro gramma. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Kip ik heb je, of: Prinses zoekt een man, hoorspel. 23.30 Stereo: Klas siek strijkkwartet (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND 1 NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi sie. NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detail list als ondernemer (11). 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.56 Reclame. NCRV: 19.00 De held, TV- film. 19.25 The Nashville Show: Coun try and western muziek. STER: 19.56 reclame. NTS: 20.00 Journ STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Attentie. 20.50 Doek: kijkje achter de schermen tij dens een opera-opvoering. 21.35 Het Getto van Warschau, documentaire. 22.25 Voordracht. NTS: 22.30-22.35 Jour naal. 23.00-23.30 Teleac: Kernfysica (28). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. 20.05 (NTS): Première: nieuws over films. 20.20 Ciske de Rat, Nederlandse speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). STER: 22.04 Re clame. NTS: 22.08-22.23 Journaal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. en rep. (7.30-7.35 Van de voorp.). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. en rep. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, pr. voor de huisvr.). 9.00 Romantische orkestw. (gr). 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Stereo: New Yorks Filh. ork.: mod. muz. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vr. 11.40 Fa got en piano: mod. muz. 12.00 Stereo: Gitaar en saxofoon met ritm. begelei ding (gr). 12.22 Voor 't plattel. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: Nws 13.13 Act en kalender. 13.25 Instr. trio: kamermuz. 13.50 Gespr. portret. 14.05 Klavecimbel, fluit en cello: klass. en mod. muz. 14.35 Nederl. Hobo-kwar tet: mod. muz. 15.00 Voor de jeugd. (16.00-16 02 Nws). 17.00 Voor de zieken. 17.30 Militair commentaar. 17.40 De microfoon is voor U: amateurpr. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: klass. gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 Lichte gr. muz. 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Am. muz. (gr). 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vr. 10.30 Morgend. 11.00 Schoolradio. 11.30 Lichte gr. muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Herv. kerkdienst. 13.00 Variant: act rep., ber. en veel muz. 13.30 Ste reo: Lichte gr.muz. 14.00 De familie Leenhouts, hoorsp. (dl. 28-herh. van donderd. 22 april jl.). 14.25 Stereo: kl. gr.muz. 15.20 Stereo: Pianorecital: kl. en mod. muz. 15.50 Bijbelvert. voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Fi ve o'clock, praatje. 17.15 Jazz en blues, (opn.). 17.50 Overh.voorlichting: Spaar- zinnigheden. Een programma over de vele „handige en verstandige" manie ren waarop u kunt sparen. Vragen van luisteraars worden beantwoord door de heer Coen van Hoe wijk, hfd. van de Stafafd. Externe Betr. van het Ministe rie van Soc. Zaken en Volksgezondh. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka- leidoscoop: gev. muz. pr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek- pr. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Ope- rettevaria. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Nws. 15.02 Lichte muz. voor 'n Holl. publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt, ge varieerd pl.pr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and blues. 17.35-18.00 Hillbilly time: Country and Western muz. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v. gisteren). 10.20 Actualiteiten en mu ziek. 11.00 Film. 12.00-13.30 Actualitei ten en muziek. 16.40 Nws. 16.45 Kin derprogramma. 18.00-18.05 Nws. (Re gion. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Weekoverzicht. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Film. 19.59 Program ma-overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goeden avond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 TV-film. 19.40 Filmreportage). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Dieren - progr. 21.00 TV-spel (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.45 Journaal en weerbericht. Aansl.: commentaren. DUITSLAND II 18.10 Nws., weerbericht. 18.20 Actua liteiten en muziek. 18.55 TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30 Filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15 De tectivefilm (niet geschikt voor jeugdi ge kijkers) 22.00 Berichten uit het eco nomische leven. 22.30 Nws., weerbe richt en thema's van de dag. dier zn- een stom, e vier- Mtti'tu r«r»;v •1 iHL en. er kennelük ruet slecrit mee af ls. ,/W AMSTERDAM, 24 april De stemming van de meeste internatio nale waarden is vandaag, voor de eerste dag van de nieuwe beursweek, niet florissant geweest. Speciaal AKU was flauw met een openingsprijs op 49.90, tegen vrijdag als slotprijs 52.20. Deze flauwe stemming werd veroorzaakt door de belangrijke winstdaling van het AKU-concern in het eerste kwartaal 1967. Hoewel de beurs reeds eerder met teleurstellen de cijfers in het eerste kwartaal had rekening gehouden, waardoor de prijs van het aandeel de laatste tijd was ingezakt, kwam de klap toch harder aan dan men verwachtte. Dit blijkt maar al te duidelijk uit het koersverloop van vandaag. Er gingen in deze hoek echter weinig stukken om, dit als troost. Kon. Olie was zwak op 129.50 (130.60). Philips gaf 70 cent prijs op 90.10. Unilever hield goed stand met een eerste ver handeling op 92.60 (92.50). Hoogovens werd onveranderd op 367 geadviseerd. Later werd de markt wat onregelma tig. AKU zakte verder in tot 49.50 Unilever tot 92.30 en Kon. Olie tot 129.30. Daarentegen verbeterde Phi lips tot 90.50. De Nederlandse fqfid- sen sloten vrijdag in Wall Street iets gemakkelijker. De New Yorkse beurs was voor de eigen markt we derom hoger. In alle hoofdfondsen was de handel vandaag minimaal. In de scheepvaartsector viel de stemming mee. Van Nievelt echter maakte hier ook een uitzondering. Dit aandeel daalde 5 punten tot 101 om la ter aan te trekken tot 1021/*. De di vidend-verhoging door Van Nievelt tot 8 (7) procent viel tegen. De beurs had op negen procent gerekend. Op deze verwachtingen was de koers van dit aandeel de vorige week flink geste gen. Vandaag hadden in dit fonds winstnemingen plaats. Van de cultures moest Amsterdam rubber een punt prijsgeven tot 65'/». HVA kon zich goed handhaven op 131. De Staatsfondsenmarkt liet gerin ge koersverbeteringen zien. On danks de dividendverhoging tot 16 (14) procent daalde Centrale Suiker Maat schappij circa 5 punten tot 375. Hoogovens verbeterde 4 punten tot 375. Hoogovens verbeterde 4 punten tot 371. Bij het sluiten van de markt werd AKU nog verhandeld op 49.40, Philips deed toen 90 en Kon. Olie 129. In de eerste periode ging Biliton 2 x acht, Hensen 9, de Spaarnestad 5 en Rademakers Metaal eveneens 9 punten omhoog. De dividendverlaging door Hom burg tot 15 (18) procent bracht voor dit fonds geen koersverlies. Deze stukken lagen eerder iets hoger in de markt. Nederlandse Gist en Broca des waren ieder 15 punten in de reac tie na de forse koersstijgingen van vrijdag. Th .massen en Drijver on derging een koersreactie na de vaste stemming van de vorige wewk. Ver der waren vijf punten lager Med. Bakkerij, Calvé en Boeke en Huide koper. Bührmann en Wyers daalden ieder 7 punten AMSTERDAM De groei van de omzetten in een aantal belangrijke groepen artikelen heeft het bij de Technische Unie in 1966 mogelijk ge maakt de tegenslagen in enkele an dere afdelingen te compenseren. Door de zachte winter steeg de omzet in de eerste maanden van het lopende jaar zelfs zeer belangrijk. Over de mogelijkheden op langere termijn in het elektronische en sanitaire vlak is de directie optimistisch. De stijging van de kosten was in het afgelopea boekjaar groot. Veel extra kosten zijn ontstaan door re organisatie. De directie is door de behaalde resultaten evenwel ge sterkt in de overtuiging, dat het ze ker in de toekomst mogelijk zal zijn het bedrijf rendabel te doen zijn. Zij vertrouwt er op, dat dan bij een redelijk prijsbeleid van de overheid tot een meer logische en gezonde prijsstructuur kan worden gekomen. De ontwikkeling van de markt in gastoestellen heeft zich ook in 1966 krachtig voortgezet. Het aantal arti kelen in deze sector wordt geleidelijk uitgebreid. De directie is echter af kerig van een omzetontwikkeling met een te sterk speculatief element. De vennootschap boekte in 1966 een exploitatiesaldo van f 4.333.180 (in 1965 f 3.996.108). Na onder meer f 1.276.353 (f 228.876) afschrijving op vaste goederen, f 727.332 f 650.838) op installaties, transportmiddelen en inventaris en f 124.385 (f 85.450) op debiteuren resteerde als winst f 2.285.688 (f 1.841.449). Aan de jaarvergadering op 8 mei wordt een onveranderd dividend van 17 pet door een emissie tot f 9.037.000 over het vergrote kapitaal voorge steld. De winstbewijzen krijgen weer f 20.50. AMSTERDAM Het tarief voor daggeld (call money) is, ingaande gisteren, met een half procent ver hoogd tot 3V« pet. Deze verhoging lag in de lijn der verwachtingen door de naderende ultimo waardoor de geldmarkt iets krapper is gewor den. VAN NIEVELT Dividendverhoging van 7 tot 8*/o. De jaarvergadering wordt op 25 mei ge houden. IHC-HOLLAND Dividend verhoging van 9 tot 10°/«. AMSTERDAM, 24 april Contante prijzen Londen 10.10%10.11, New York 3.61—3.61% Montreal 3.33% 3.33%, Parij- 73.10—73 15 Brussel 7.26%—7.27%, Frankfurt 90.89—90.94 Stockholm 70.03%—70.08%, Zürich 83.61%—83.66%, Milaan 57.79%— 57.84%, Kopenhagen 52.24 52.29, Oslo 50.51%—50.56%, Wenen 13.86% 13.97%,Lissabon 12.60%—12.61%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2