DE WONING VAN HET PRINSENKIND
Prinses schiep
zelf sfeer op
Drakensteyn
.Een strikt particuliere
woning9 in Lage Vuursche
Achthoekig kasteeltje
dateert al van 1640
Utrecht pas laat
tot rust
HERRIESCHOPPERS
SMAAKVOL
GEZELLIG
Restauratie
Ongestoord
I
Een oorverdovend tumult brak los onder de
wachtenden in de Pasteurstraat voor het Acade
misch Ziekenhuis in Utrecht, toen het nieuws van
de geboorte van een prins door een draagbaar ra
diootje bekend werd. Liederen als „De Zilver
vloot", yells en kreten als „Hup Beatrix", waren
niet van de lucht. De politie kon 't publiek slechts
met de grootste moeite achter de dranghekken
houden.
Toen de televisie-cameraJieden en fotografen hun
werk begonnen, werd de menigte helemaal uitzinnig
van vreugde. De politie kon de mensen, die de afzet
tingen doorbraken en naar het grote hek opdrongen,
niet meer in de hand houden. Het was een enorm
gedrang en liederen schalden door de lucht.
De menigte in de Pasteurstraat, die omstreeks
negen uur op duizend mensen werd geschat, groeide
In de loop van de avond nog steeds aan.
In een persoonlijke reactie op de geboorte zei
minister van Staat dr. Beel ervan overtuigd te zijn,
dat deze met zoveel spanning tegemoet geziene ge
boorte in het hele koninkrijk vreugde zal brengen en
de hechte band zal bestendigen tussen het Huis van
Oranje en ons volk. „De reële verbondenheid treedt
juist by gebeurtenissen als deze spontaan naar buiten
en ik behoef niet te zeggen hoe waardevol dit is", zo
besloot dr. Beel zjjn reactie op de blijde gebeurtenis.
Enthousiast vertelde dr. Beel met hoeveel vreugde
de hoge gasten die op het moment van het bekend
worden van het heuglijke feit in het Amstelhotel te
Amsterdam bijeen waren, de blijde boodschap hadden
ontvangen. Temeer daar de blijde tijding door de
grootvader Prins Bemhard gedaan werd.
Naast feestvierders waren er ook nog enkele her
rieschoppers. De rust in de Utrechtse binnenstad
was om kwart over een weer gekeerd Kort voor
middernacht was er nog een incident achter het
stadhuis, waar het Utrechtse standbeeld „het amb
tenaartje" onder handen werd genomen. Het
beeldje kreeg een pot verf over zich heen.
Aangetrokken door de schijnwerpers bleef tot
kwart over een een groep jongelui op de stoepen
van het stadhuis lawaai maken.
Op de Dam en het Spui in Amsterdam heeft de
mobiele eenheid der politie gisteravond half elf en
vannacht een uur verschillende keren in actie moeten
komen tegen herrieschoppers. De grootste actie
werd uitgevoerd na middernacht, toen de echte
feestvierders allang naar huis waren gegaan, nadat
zij het koninklijk paar, dat op het balcon van het
paleis was verschenen, hadden toegejuicht. Tegen
twee uur was de rust in het centrum van de hoofd
stad weergekeerd.
Om half elf moest by het nationaal monument
een lichte charge worden uitgevoerd. Tegen half
twaalf werd twee keer op het midden-Damterrein
met de lange wapenstok gechargeerd om roerige
groepen jongelui te verspreiden, die aan de vlagge
nmasten sjorden, bloembakken vernielden en hier en
daar vuurtjes stookten. Een vlaggenmast werd uit de
grond getrokken. Na herhaalde waarschuwingen via
de luidsprekers op de commandowagen van de mo
biele eenheid werd kort na half een overgegaan tot
de ontruiming van het midden-Damterrein en om
geving. Tegen een uur moest tenslotte nog twee
maal een charge by het lieverdje op het Spui, waar
omheen van oude deuren een vuurtje werd gestookt,
worden uitgevoerd om daar de rust en orde te her
atellen.
LAGE VUURSCHE In het voorjaar van 1963 ging prinses Beatrix op
Drakensteyn wonen; het huis waar straks de baby zal rondspartelen. Een
grondige restauratie en een verfijnde inrichting onder leiding van de ar
chitect D. Verheus hadden van het achtkantige huis, temidden van twin
tig hectaren natuurschoon, een heerlijke woonstee gemaakt. Sindsdien zijn
er geen ingrijpende veranderingen meer aangebracht. Alleen is er dan nu
de babykamer ingericht.
De naam „Huls van Drakensteyn"
bestaat al van voor 1400 Zij gold
toen een stenen huis, bewoond door
een burgemeester van Utrecht, Fre-
derik van Drakenburg. Het huis was
gebouwd op de plaats waar nu het
kasteeltje Drakensteijn staat.
Dat dateert van 1640, toen het was
verrezen in opdracht van ene Ge
rard van Reede. Sinds 1806 behoorde
het door zijn vrijwel regelmatige
achthoek opvallende landhuis tot
het bezit van de familie Bosch van
Drakesteyn. Dat is zo gebleven tot
1959.
Voor een belangrijk deel heeft
prinses Beatrix zelf de sfeer op Dra
kensteyn bepaald. Wie, zoals wy in
1963, haar huis heeft kunnen bezich
tigen, zal moeten toegeven dat zij
dat met fraaie hulpmiddelen en met
veel smaak heeft gedaan.
„Iedere vrouw", zo schreven wij
toen, „zou er verrukt van zijn".
Architect Verheus had voor een
ingrijpende en moeilijke taak ge
staan. Drakensteyn moest voldoen
aan de eisen van modem comfort.
Zijn opdrachtgeefster wilde evenwel
ook zoveel mogelijk behouden van
de oorspronkelijke stijl waarin haar
kasteeltje eeuwen geleden was opge
trokken
Toen zijn werk was gedaan, kon
de toekomstige bewoonster kiezen
uit een schat aan kostbare of gezel
lige voorwerpen in het huis van haar
vader en moeder. Daarbij kwam
een stroom van geschenken, vooral
toei. zij ging trouwen.
Zo is het niet grote kasteeltje en
kele jaren met vreugde bewoond
door een jonge vrouw, die er pre
cies voldoende ruimte en kamers tot
haar beschikking had voor het ont
vangen van een bescheiden aantal
vrienden of logés.
Wie er kwam, moet van de oprij
laan af al hebben genoten van de
kasteeltje en de fraaie aanleg van
de omtrek. Om een paar dingen te
noemen: de nieuwe brug over de
gracht, een straatje van gele Friese
klinkertjes, de weelderige beplan
ting, de koperen lantarens aan de
ongewijzigd gelaten voorgevel uit
het einde van de achttiende of be
gin van de negentiende eeuw, en het
herstelde dakkoepeltje met luidklok-
je.
Binnen frapperen het meest de
verrukkelijke grote zitkamer op de
eerste verdieping, bijzonder huise
lijk, gezellig en comfortabel, en op
de begane grond de toen voor prin
ses Beatrix ingerichte puntvormige
werkkamer. Overheersend in deze
ruimte is de aan de langste zijde
gelegen ingebouwde boekenwand van
mahoniehout. De lichte toets van
deze kamer komt op rekening van
het zogenaamd Weens parket, waar
mee de vloer is afgedekt.
Voor een groot deel bepalen de
warme, soms exotisch aandoende
wandbekleding en de vloerbedek
king rose tapijt op de eikehou
ten trap vanuit de hal naar boven
de sfeer in huis. De grote hal,
centraal op de begane grond, heeft
een zeventiende-eeuws karakter ge
kregen, ook al door het type schouw
uit die tyd, met een mooie open
haard. De witgepleisterde hal is la
ter belegd met het door Rotterdam
se vrouwen geknoopte huwelijksge
schenk, een warmbruin tapijt.
Verder beschikken de jonge ouders
in hun kasteeltje over een eetkamer
(beneden) en zes slaap- of logeerka
mers. Alle dienstvertrekken, zoals
de keuken en een linnenkamer, zyn
ondergebracht in het souterrain.
Vandaar loopt een vernuftig ge
maakt rond éénpersoonsliftje naar
de zolderverdieping. Het bijzondere
eraan is, dat de lift op iedere ver
dieping draait, naar de op verschil
lende plaatsen gelegen uitgangen.
De grote salon van kasteel Drakensteyn
De puntvormige werkkamer van prinses Beatrix
„Alles wat er op Drakensteyn gebeurt, wordt met uiterste gestrengheid aan
het oog van het weetgierig publiek onttrokken: de Prinses en de Prins willen
aan hun huis het karakter geven van een strikt particuliere woning. Enerzyds
is dit volkomen begrypelyk".
„Anderzijds kan men ook de vraag
stellen, of met inachtnemnig van de
ze privacy wat meer bekendheid over
hun doen en laten niet ten goede zou
komen aan de „image" van prinses en
prins, die door hun huwelijk nu een
maal de gemoederen in Nederland in
beroering hebben gebracht. Het strak
ke scherm rondom Drakensteyn kan tot
gevolg hebben, dat het huis de „kooi"
wordt, waarover de grootmoeder van
prinses Beatrix zich zo smartelijk heeft
beklaagd: dat het Nederlandse volk
een vertekend beeld krijgt van de om
geving waarin de kroonprinses leeft".
Aldus twee citaten uit het vlak voor
de geboorte op Drakensteyn verschenen
boekje Drakensteyn en zijn bewoners,
door M. G. Schenk en J. B. Th. Spaan
(De Boekerij NV-Baarn).
Heel wat paginaatjes zijn ook be
steed aan een beschrijving van de res
tauratie en de inrichting van Draken
steyn, aan de hand van gegevens zoals
die indertijd door de Rijksvoorlich
tingsdienst zijn verstrekt.
Hier en daar treffen bepaalde mede
delingen. Het huis was in 1959 aan
een grote restauratie toe, „mede als
gevolg van het feit, dat het Kasteel
tijdens de tweede wereldoorlog eerst
was gevorderd om te dienen als vakan
tie-oord voor Duitse kinderen en dat
er daarna Duitse militairen in terecht
waren gekomen".
Ook elders wordt nog eens gesproken
in ongeveer geiyke geest: de prin
ses heeft er bij de inrichting voortdu
rend het oog op gehad, dat zij en haar
gasten volledige vrijheid zouden heb
ben op Drakensteyn. „De jongste ge
schiedenis heeft wel aangetoond, dat
deze opzet niet zo perfect is uitgevoerd
dat een jonge liefde ongestoord tot rijp
heid kon komen". En ten slotte: „Nu
is de begroeiing in elk geval zo dicht,
dat er zelfs een groot zwembad in de
tuin kon worden aangelegd".
Het boekje gaat uitvoerig in op de
historie van het kasteeltje, maar ver
telt ook veel in de persoonlijke sfeer
over de hoofdbewoonster nu, haar ma
nier van leven en werken.
Zo ziet de plattegrond er uit van de
hoofdverdieping: l hal, II garderobe,
III kleine salon, IV eetkamer, V
pantry, VI lift, VII werkkamer van
prinses Beatrix, VIII trappenhuis, IX
brug, X gracht
O
LINKER BOUWHUIS:
Btvw WEWSTWONIMOEN PERSONER,
ONTVANORUIMTE OF 6RRRGE
RECHTER BOUWHUIS:
BEVAT MARCHAUSSEE EN RECHERCHEUR.
GARAGE-OF OPSLAGRUIMTE, KHMERS
SECRETARESSE EN PERSONEELSKRNTOOR,
RTELIER VOOR H.K.H. EN WERK-
KAMER PRINS CLAUS.