van ARTISTIEKE LENTE IN BEELDENTUIN Academische opleiding voor een rol in de reclame-televisie H* is nog maar lente in het Kröl- ler-Müllermuseum. Ook artis tiek zal de bloei pas volkomen zijn, als straks van 6 mei tot 2 juli de beelden van Paolozzi en Caro er in een speciale expositie 'n plaatsje zullen hebben gevonden. TOBBEN MONITORS REDELIJK VERRE OOSTEN ILLUSIES Het was geen vraag in de gebruikelijke trant van de tiener- problematiek. Er kwamen geen conservatieve oudelui, schuchtere vrienden van broers en zelfs geen afgunstige vriendinnen aan te pas. Het jonge meisje in kwestie had in feite eigenlijk niets te vragen. Zij was blijkbaar het type dat haar persoonlijke aangelegenheden meestentijds in eigen beheer opknapte. Wat niet wegnam of misschien juist bevorderde dat zij haars ondanks af en toe met haar omgeving overhoop kwam te liggen. En dit was haar nu blijkbaar dermate hoog gaan zitten dat zij eindelijk zichzelf had toegestaan iemand anders om advies te vragen. Een volslagen vreemde, dat sprak vanzelf. Iemand die haar noch haar omgeving kende: zon half anonieme oudere en ervaren tante van een vragenrubriek. Voor die waagde zij op papier te zetten wat haar al zo lang op het hart brandde: ledereen zegt dat ik verschrikkelijk verwaand loop. Volgens mij loop ik alleen maar rechter dan de meeste meisjes. Toch zeggen zelfs mijn twee vriendinnen dat ik bovendien nog ..arrogant" kijk. Ik begrijp daar niets van". Wie zoiets, als louter belangstellende buitenstaanster, leest moet wel even glimlachen. Niet omdat de klacht zo onbeduidend of eigenaardig is, maar omdat deze zo echt de verwonderde ervaring van een heel jong men senkind weergeeft. Dat zich verbluft afvraagt wat een lichaamshouding met karakter heeft te maken. WIE WAT LANGER in de wereld heeft rondgekeken kan zich de situatie zo levendig indenken. Een jong en waarschijnlijk niet onaantrekkelijk meiske, dat zich aangewend heeft met geheven kin en rechte rug door het leven te stappen. Misschien omdat iemand haar van kind af aan daarop gewezen heeft, en er mogelijk streng de hand aan gehouden. Een leidster op de gymnastiekles, een moeder, of mogelijk zelfs een grootmoeder. Zo eentje die nog is opgevoed bij stoelen met harde rechte ruggen, die vooral niet bestemd waren om ertegen te leunen. En die in haar meisjesjaren minstens tien keer per dag te horen kreeg: Rechtop, anders word je een hoepeltje. Hoe het zij, deze jongedame heeft door vermaning van ouderen of eigen aanvoelen stelselmatig de juiste houding leren aannemen en volhouden. En die brengt vatizelf een geheven hoofd, achteruitgetrokken schou ders en een gestrekte rug mee. Gepaard aan een fikse, resolute stap en, dat kan niet anders, een wat hooghartig lijkende blik. Men kan nu eenmaal slecht de kin heffen en tegelijk wazig of schuchter kijken. En ziedaar de wandelende uitzondering op de helaas algemene regel. Want het is treurig maar waar dat het gros van zelfs onze j&ige meisjes zich met vlijt schijnt toe te leggen op het aankweken van een ronde rug, een ingedrukte borstkas en doorgezakte knieën. Nog afgezien van de weinig elegante aanblik is deze houding wel de zekerste manier om zich al vroeg van een slecht figuur, een onvoldoende ademhaling, een belemmerde bloedsomloop, een serie voet- en rugklachten en nog het een en ander te verzekeren. WIE NIET RECHTOP en veerkrachtig loopt doet zichzelf dus aanmerke lijk te kort, en ziet er al vroeg veel ouder uit dan zij werkelijk is. Maar dat bliijkt alles geen beletsel om iemand die wel op haar houding en gang let een soort aanstelster te vinden en voor verwaand te ver slijten. Nu lijkt mij dat .verwaand" weer een staaltje van slordig taalgebruik, en zal die kritiserende buitenwacht eerder hoogmoedig" of zelfs „trots" bedoeld hebben. Want een verwaand mens etaleert, een hoogmoedig en trots mens trekt zich terug in zichzelf. En deze indruk wekte, zonder enige opzet, dit jonge meisje dat alleen maar op haar lichaamshouding bedacht was. Naar zij meende want zij was in wezen wel degelijk een gesloten karakter dat niet gauw iets van haar innerlijk prijsgaf. En ook dat was vooral geen pluspunt op haar gedragsbriefje. In elk geval kan men als oudere bij zo'n ontboezeming meelevend het hoofd schudden en denken: Lieve kind, wat zul jij het nog moeilijk krijgen in het leven. Omdat jij, zonder enige opzet, je anders gedraagt dan de anderen. Hoe ouder jij wordt, hoe eenzamer je je zult gevoelen. Want je hebt, gelukkig maar, teveel karakter en gevoel van eigenwaarde om tenville van je rust een standpunt te laten varen dat je als het juiste voorkomt. En die instelling zal je niet alleen wat je lichaamshouding betreft in botsing brengen met je omgeving, maar ook je keuze van kleren, je liefhebberij en je omgang met de andere sekse. Het is daarom te hopen dat je een verstandige moeder hebt getroffen, die je althans de kunst leert om er een eigen weloverwogen standpunt op na te houden zonder daarbij al te veel van je omgeving tegen je in te nemen. Dat, zo zal zij je inprenten, kun je onder arid ere alleen bereiken door in de straffe wijn van je overtuiging af en toe een behoorlijke scheut wa ter van ontwapende humor te gieten. Een kunst, dat wie zij ook, die een gesloten karakter heel moeilijk leert. Alleen vrees ik dat je deze moeder niet beschoren is, waar je steun moet Zoeken bij een vreemde. Hoe de temperatuur ook moge zijn (toen wij deze reportage maakten, was het vrij koud): de lente heeft bezit van ons land geno men. De merels zijn niet meer van de televisiemasten weg te jagen en de tuinen en tuintjes bloesemen vol, terwijl moeder natuur het groen als Zwitserse kaas tussen de takken van de bomen strooit. Ook het Na tionale Park „De Hoge Veluwe" deelt weer in de weelde. De liggen de figuur van Henry Moore op het heuveltje in de beeldentuin van het Rijksmuseum Kröller-Müller heeft gezelschap gekregen van een prach tige stoet trompetnarcissen. Zij schijnen de bezoekers toe te willen tetteren, dat er achter deze heuvel, in het nieuwe gedeelte, ook sprake is van een artistieke bloei: de nieu we aanwinsten van het museum. J^n daar staat zij dan als het wa re te dansen onder de hoge bomen: de zilverkleurige „Medea" van Paolozzi. Zij lijkt haar vele be nen en haar twee nauwelijks zicht bare armen te bewegen onder, bo ven en achter een rechthoekig schild. Een nog wat verhulde, maar niettemin onverholen uiting van vreugde over de nieuwe lente. „Picadores" van Mastroianni. Voor de „Picadores" van Mas troianni vervaardigd in 1965, een jaar later dan Paolozzi's „Me dea" lijkt het reeds helemaal zomer te zijn. Zij vormen een brok tomeloze, en door de strakke com positie toch goed in toom gehou den, beweging. Een fraai genuan ceerd beeldhouwwerk van brons, maar met een warm houten uiter lijk. Een prachtig contrast met al de ze bewegelijkheid vormen de Vijf Bollen van Lucio Fontana. Zij lig gen als vormen van volmaakte rust in het verse, groene gras en wek ken de suggestie dat zij eeuwenlang op deze wijze zullen blijven boeien. 0ok in het Rietveld-paviljoen is sprake van nieuwe artistieke bloei. De directie van het museum heeft een aantal beelden verworven van de vermaarde Engelse kunste nares Dame Barbara Hepworth, aan wier oeuvre enkele jaren gele den ter gelegenheid van de opening van het paviljoen een grote ten toonstelling werd gewijd. Het werk van Hepworth lijkt als het ware ge schapen te zijn voor het Rietveld- paviljoen. Het bouwwerk is iets „ruiger" van aard dan het beeld houwwerk, maar vormt als zodanig een ideale beschutting, zonder dat de sculpturen aan eigen kracht in boeten. Integendeel, de Tweeledige Vorm komt juist in het licht en de schaduw binnen het paviljoen prachtig uit en het vorig jaar uit marmer vervaardigde, op het pavil joen geïnspireerde beeld zorgt voor een boeiend samenspel met de wand waarvoor het is geplaatst. Dit neemt niet weg, dat met na me de beeldentuin reeds nu de moeite van een bezoek waard is. Ook in 't nieuwe gedeelte kan men nu plaatsnemen op zitbanken en rustig genieten van (hopelijk) mooi weer en mooie beelden, van de zo volmaakt mogelijke harmonie van natuur en cultuur. J. VAN DER KLEIJ. Boven: „Tweeledige Vorm" van Barbara Hepworth, een van de nieuwe aanwinsten voor het Rietveldpaviljoen in de beeldentuin van het Rijksmuseum KröUer-Müller op de Hoge Veluwe. Beneden: „Medea" van Eduardo Paolozzi Op het televisiescherm trekken de ko medianten van de gefilmde reclame boodschap dagelijks aan u voorbij. Het meisje met de limonade, de mevrouw met het pakje boter, de meneer met zijn rol vloerbedekking.... ze komen allemaal glimlachend, vermanend, uitleggerig, be zwerend en poeslief de huiskamer binnen om het tekstje te zeggen, dat nijvere co pywriters voor hen bedachten. U kijkt naar ze met aandacht mis schien of u honoreert dat commerciële optreden met een vluchtige blik. Waar geen enkele kijker echter ooit bij stil staat, is het feit dat al deze dragers van een spot" (zo heet dat in vakkringen) stuk voor stuk een korte lijdensweg afleggen. Het tonen van een voorwerp en het aan prijzen van een artikel voor de filmcame ra is immers een vak, dat in ons land nog door weinigen wordt beheerst. Aanvankelijk gingen de heren van de ■^reclame van 't standpunt uit dat een ge routineerd fotomodel (vaak een mooi meis je, maar bijvoorbeeld ook een man van veertig met donkere ogen, getaand ge zicht en een grijze sik) het ook wel in het bewegende beeld zou doen. De praktijk heeft het omgekeerde bewezen. Film is nu eenmaal iets geheel anders dan fotogra fie en zodoende werd en wordt er bij het vervaardigen van de reclame-spots heel wat afgetobd. In een poging dit lijden te verzachten is er nu een bescheiden instituut van de grond gekomen, dat zich aandient als „de Akademie voor filmmodel en casting". Met dit laatste woord (bekend als een aandui ding voor het precisie-werpen in de hen gelsport) wordt in dit geval de rolbezetting van een reclamefilmpje bedoeld. Deze Aka demie nu, gevestigd aan de Groenburg wal 24 te Amsterdam, is heel voorzichtig op 3 april jl. van start gegaan. Christ. Stuur, voormalig regisseur van de NCRV, is de initiatiefnemer en hij heeft de su pervisie in handen. Wat nu is precies de bedoeling? Er wordt een driemaandelijkse cursus van dertien avondlessen gegeven. Per klas worden maximaal veertien leerlingen toe gelaten. Om toegelaten te worden, onder werpt Stuur ze eerst aan een selectief voor onderzoek. Wordt een leerling(e) zwaar ge noeg bevonden en is hij of zij bereid het lesgeld van 240 gulden te betalen dan wacht hem of haar „het diepe". Aan het eind van de cursus ontvangen ze een soort diploma, door de Akademie een vliegbre vet genoemd. Voordat men zich aan de selectie onderwerpt, is er de gelegenheid een proefles bij te wonen. 'T'ijdens de cursus wordt onder meer les- gegeven in bewegingsleer, mime, dictie en grime. Tevens worden er kledingadvie zen gegeven. Als docenten zijn aan de Aka demie verbonden: Hanna van de Linde (be wegingsleer en mime), de acteur Detlev Pols, reclameregisseur Bob Chrispijn, kostuumspecialist Vincent van der Kraan, grimeur Henk van Dreummel, fotograaf Jacob de Vries en Christ. Stuur als alge heel leider en instructeur. Belangrijk in strument bij de cursus is de Sony Video apparatuur: drie of meer monitors, die de camerabeelden registreren, maar die ze ook kunnen terugdraaien, vertragen en zelfs „bevriezen". Een soort elektronische wondermachine dus, die vrij recent uit Japan in ons land is geïmporteerd. Hoewel ik niet van plan ben ooit met een pakje waspoeder op de beeldbuis te verschijnen, noch enige aspiratie koester om voor welke „casting" ook in aanmer king te komen, heb ik mij ter kennisma king met de atmosfeer dezer dagen aan zo'n proefles onderworpen. In de van vele schijnwerpers gloeiend hete studioruimte legde Christ. Stuur in zijn inleiding uit, dat we in ons gewone leven een fagade hebben opgebouwd, die wanneer men eenmaal voor de camera staat dient te worden afgebroken. Je moet er je ge voelens een plaats kunnen geven en iede re overbodige gedachte overboord kunnen zetten. Waarna ik onder de lampen, voor de camera's en ten aanschouwe van de echte leerlingen de volgende opdracht kreeg: je loopt in een museum; alle schilderijen vervelen je; plosteling echter draai je je om en zie je een beeldhouw werk, dat volledig je aandacht trekt. Ik deed het driemaal, kreeg een stroom van aanwijzingen en bekeek vervolgens het resultaat op de Videorecorder. Er was inderdaad duidelijk verschil tussen de eerste en de laatste keer en de docent was in mijn geval zo beleefd om te zeg gen, dat de derde opname heel redelijk was. Dichter bij de waarheid was de man, die de recorder bedient. Hij wees op de vertraagde beelden en zei: kijk, dat doen ze nou op de reclametelevisie ook allemaal. Ze spelen en doen niet ge woon. Daar zit nou de hele kneep van het vak. Zelfs toneelacteurs kun je meestal niet in een spot gebruiken. Nadat ik vervolgens (met lege handen) nog een kostbaar voorwerp had neerge zet en er bij het weglopen met mijn ge dachten bij had moeten blijven en nadat ik ontspannend op de grond liggend „wak ker" had moeten worden om langzaam tot bewustzijn te komen, begreep ik, dat er voor mij althans geen vliegbrevet zou zijn te behalen. Hetgeen, zoals gezegd, ook niet de bedoeling was. Laten we tot slot Christ. Stuur aan het woord. Met zijn 31 jaar raakte hij door het verblijf in een Jappenkamp nogal achter. Terug in Nederland moest hij de lagere school „bijspijkeren", daarna een middelbare opleiding, de filmacademie, de mimeschool van Marceau in Parijs en een jaartje toneelschool in Amsterdam. Hij is nog steeds op het Verre Oosten georiënteerd en doet aan yoga. Bij de NCRV was hij enkele jaren regisseur-pro ducent, maar op den duur kon hij er toch zijn draai niet vinden. Als regisseur is hij free-lancer, met nu en dan opdrach ten voor het programma Monitor. „De Akademie, die we nu zijn begon nen, staat natuurlijk nog helemaal in de kinderschoenen. Maar ik heb er veel ver trouwen in. Wat ik bij de voorselectie doe? Ik stel een reeks vragen om iets van het karakter van de aspirant-leerling te weten te komen. Zoals: waar bent u in het leven het meest van geschrokken? en: wat is de volledige naam van deze onderneming Zeven van de tien weten dat niet en ook: wat voor karakter denkt u dat ik heb?" „Als ik het er niet in zie, zeg ik het eerlijk en zo voorzichtig mogelijk om de mensen niet te kwetsen. Wanneer iemand vraagt: denkt u dat ik na de cursus mijn brood kan verdienen in de reclame-tele visie?, antwoord ik: geen korrel. Wat we hier doen, is de mensen enig zelfvertrou wen voor de filmcamera bij te brengen. Loze illusies horen daar beslist niet bij. Wanneer het allemaal goed gaat, zullen we straks wel een archief van geslaagde leerlingen aanleggen. Daar kan de recla- me-TV dan eventueel van profiteren. Maar meer ook niet!" CONSTANT WALLACH -slliliï?::?:;:

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10