R.L 3O1J ,C. ook itie „in 2 bij Apeldoornse ichterhoofd" w r ÏS3 Op heterdaad door rood Dit zyn twee opnamen uit de lange reeks van beelden van de „Rood Licht Camera". De foto's horen by elkaar voor het wettig en overtuigend bewys dat de automobi list die over de stopstrcep is gereden terwyl het rode licht brandde, ook werkelyk is doorgereden. Men ziet duideiyk wat op dit kruispunt gebeurd is. Het licht staat op rood. De donkere auto rydt niettemin over de stopstreep. De camera snapt hem en precies één minuut later opnieuw. De wielryder die wèl op het kruispunt mag zyn, krygt van achteren een flinke tik en zwiept over het asfalt. De andere auto is voor het stoplicht blyven staan. Op beide opnamen wordt de juiste tyd van 't gebeurde vermeld in seconden nauwkeurig en eveneens de dag. Is de tyd tussen de twee opnamen naar het inzicht van de politie wat te kort of te lang, dan kan men ook andere tussentyden nemen. precisie-apparatuur zijn hobby zover geperfectioneerd heeft, dat specialisten van beroemde fabrieken als Longines en Omega van zo'n kleine man hun licenties moesten kopen. De zwembad-meter is tot nu toe, on danks de geweldige vraag naar Gatsome- ters, voor maximum-snelheidscontrole het grootste succes van de heer Gatsonides. Er worden nu voorbereidingen getroffen voor de fabricage van de Rood Licht Ca mera's. Overal uit het land zijn politie functionarissen naar Haarlem gekomen om hun „licht" over deze R.L.C.'s op te steken. Ook deze apparatuur is eigenlijk een heel simpel gevalletje. Het geheel bestaat uit een kastje op een paal, een camera er- n en twee slangetjes. De politie behoeft niets anders te doen dan het paaltje met het kastje op een bepaalde afstand van een stoplicht te zetten, de geladen came ra erin te doen en de slangetjes aan te leggen. Eén van deze slangetjes loopt van het kastje naar het verkeerslicht en het andere van het verkeerslicht over de stopstreep. In principe is de werking van de R.L.C. als volgt: zodra het verkeerslicht op rood springt, komt de camera op scherp te staan. Zolang het rode licht brandt, blijft dat zo. Als dan op een gege ven ogenblik een auto „door het rode licht" rijdt en dus over het slangetje op de stopstreep rijdt, gaat de sluiter van de camera open en is de foto gemaakt. De heer Gatsonides houdt niet van hal ve maatregelen. Zijn streven is er altijd op gericht de onnauwkeurigheden van de menselijke waarnemingen te elimineren door inschakeling van elektro-mechanisch of elektronische apparatuur. Daar mag dan ook niets aan mankeren, anders kun nen we het wel bij het oude laten, is zijn standpunt. Daarom knipt de R.L.C. niet slechts éénmaal, maar tweemaal. Zodra de ca mera de verkeerszondaar heeft geregis treerd, volgt na één seconde opnieuw een cameraschot. Dat tweede schot is volgens de heer Gatsonides noodzakelijk om te zien of de autobestuurder mis schien op de dwalingen zijns weegs is te ruggekeerd en toch nog is gestopt, nadat zijn wielen over de stopstreep zijn ge gaan. De meters film van de R.L.C., die al in Haarlem zijn „opgeschoten", tonen echter duidelijk, dat vrijwel steeds met opzet door de automobilisten door rood is gere den. Men kan namelijk op twee foto's dui delijk zien hoe ver de auto in één secon de gereden heeft. Is dat 20 meter of meer dan heeft de automobilist in ieder geval harder dan 70 kilometer gereden. De resultaten die de Haarlemse po litie met de R.L.C. geboekt heeft, zijn frappant Op de vier grote foto's op deze pagina kan men goed zien wat de R.L.C. doet. Op een gegeven ogenblik (zie de foto's) werd zelfs een aanrijding met een fietser gere gistreerd. De auto rijdt door het ro de licht, terwijl een fietser al bezig is over het kruispunt te gaan. Een seconde later wordt de man op de fiets door de euto aangereden. TT at is nu de bedoeling van de Rood Licht Camera? Om zoveel mogelijk processen-verbaal te maken? Dat is zeker niet de bedoeling van de meeste politiecommandanten. In Haarlem overweegt de politie op elk van de vijfen dertig kruispunten die daarvoor in aan merking komen vier paaltjes met kastjes neer te zetten. Elk zo'n kastje kan een camera bevatten, maar niemand kan dat constateren. De camera is namelijk uit- neembaar en het is mogelijk de 140 kast jes te bedienen met slechts één of een paar camera's. De preventieve werking van de kastjes is geweldig, zegt de heer Gatsonides. En dat is te begrijpen. Ook de Haarlemse po litie verwacht dat alleen al de aanwezig heid van de R.L.C.-kastjes („geladen" of „ongeladen") preventief zal werken op het verkeersgedrag bij de verkeerslich ten. De apparatuur vereist dus geen bedie ning. De politieman plaatst de camera en komt terug als hij denkt dat de film vol is. De film wordt dan uit de casette geno men. op het politiebureau ontwikkeld en voilé.... de automobilist hoort er wel meer van. Natuurlijk volgt er na het ontwikkelen van de filmstroken de administratieve kant van de zaak, maar in deze tijd van computers moet het mogelijk zijn ook wat te doen aan deze nog al tijdrovende „na bewerking". „Wat ik verder verwacht op het gebied van de precisie-tijdmeting en de politie controle met elektrische of elektronische apparatuur herhaalt de uitvinder onze vraag. „Nou ja, voorlopig heb ik het geweldig druk met allerlei bestellingen uit binnen- en buitenland. Vandaag nog twee Gatsometers aan Jordanië afgeleverd, en morgen 20 stuks aan Zuid-Afrika. Overal gaan ze heen en dan nog m'n „swimming- iimers". Voorlopig verschrikkelijk veel werk..." Waarmee hij zoveel suggereren wil als „Niets nieuws in petto..." \JFatsonides zou trouwens een slech te uitvinder zijn als hij vertelde dat er wèl wat in de maak was. Uitvinders moe ten verschillende eigenschappen bezitten. Eén ervan is dat staat vast dat ze heel, héél lang een geheim kunnen bewa ren, want er lopen tal van uitvinders rond die zich op het allerlaatste ogenblik een fortuin door de vingers zagen glijden, om dat de ander net eventjes eerder was J^eze twee opnamen, eveneens afkomstig uit de „Rood Licht Camera", geven weer dnldeiyk een verkeersovertreding aan. Het licht is op rood gesprongen. De donkere wagen stopt, maar de lichte auto laat zich door rood meetrekken in het kielzog van de Volkswagen die het waarschyniyk nog net heeft kunnen redden. De tweede opname geeft goed aan dat de lichte auto, waarvan de voorwielen via het slangetje over de stopstreep de le opname tot stand hebben gebracht, in overtreding is. Hy rydt door. Op de tweede foto zit overigens nóg een overtreder: de bestuurder van de Austin. Evenals op de foto rechtsboven (door rood licht en aanrydlng) ook hier dus twee vliegen in één klap Een eenvoudig kastje op een paal tje zal in de nabije toekomst menige automobilist, die er een gewoonte van maakt door het rode stoplicht te rijden, aan een proces-verbaal helpen. Maus Gatsonides, auto-coureur, rallyrijder en uitvinder van heel precies werkende poli- tie-tijdmeters, heeft namelijk aan zijn serie van uitvindingen een nieuwe toege voegd: de R.L.C., oftewel de „Rood Licht Camera". Feilloos registreert deze came ra de zondaars van de stopstreep. Wéér is het een camera, die de rood-licht-rij- ders op heterdaad betrapt. In Haarlem waar de R.L.C. apparatuur voor het eerst van start is gegaan, zijn al honderden verkeersovertreders, die dachten nog wel net even „door" te kunnen, op de bon ge gaan en verwacht mag worden dat er nog wel duizenden zullen volgen, zolang de R.L.C. nog geen gemeengoed geworden is en de autobestuurders de paaltjes met de kastjes voor de stopstreep nog niet heb ben „geïdentificeerd". De heer Gatsonides verwacht dat zijn R.L.C. een goede toekomst tegemoet gaat. Niet alleen hij, maar ook de politiekorp sen in Nederland zijn van mening dat het rijden door rood licht hand over hand toe neemt om maar nog niet te spreken van het rijden door géél licht. De hoofd inspecteur van Verkeer van de Apeldoorn- se politie, de heer R. A. J. Hamming, vertelde ons dat de Apeldoornse politie „in 't achterhoofd" heeft ook zo'n R.L.C. aan te schaffen. Men zal zich uiteraard nog eerst even moeten oriënteren. Zo den ken ook verschillende andere politiekorp sen er over. Over het algemeen is men 't met de heer Gatsonides eens, dat in de toekomst steeds meer de mens als waar nemer van verkeersfouten zal worden uit geschakeld. Men heeft er namelijk niet genoeg, maar het ergste is: die mens doet het veel minder goed dan het apparaatje! De naam van het apparaat, dat in Nederland (en in tal van andere landen van de wereld) automobilisten controleert op hun maximum snelheid, is onlosmake lijk verbonden aan de naam Gatsonides - de Gatsometer. Acht jaar geleden kwam die meter op de markt eerst wat schuchter, want er waren rechters die het toch maar een beetje griezelig vonden zo'n ding. Maar aan de hand van talloze experimenten werd onomstotelijk bewe zen dat er geen slechtere tijdwaarnemer is dan de mens. Althans als het gaat om hoge snelheden en heel kleine onderdeel tjes van seconden. Al jaren voordat de Gatsometer van zich liet horen, was de heer Gatsonides in- gefascineerd door alle mogelijke appara tuur op het gebied van tijdwaarneming. Als autocoureur en rallyrijder had hij er mee te maken. Hij vierde triomfen op de circuits, maar of hij nu nummero 1 was of achteraan het rennersveld lag, het feit dat er vergissingen konden worden ge maakt met tijd irriteerde hem zo, dat hij aan het knutselen ging. Nee, hij was er niet voor opgeleid. Geen fijn-mechanicus was hij, maar een loopbaan als boordwerktuigkundige bij de K.L.M. had hem geleerd heel accuraat te werken. Bij verschillende autorally's heeft hij urenlang zitten denken over accurate hulpjes die hem zouden kunnen assisteren op zijn vermoeiende tochten. Tenslotte kwam de al jaren bekende moyenne-me ter uit de bus een apparaat dat voor de racer en rallyrijder haarfijn uitrekent wat zijn gemiddelden zijn. Later kregen dit soort meters de naam van „speed-pilots". De heer Gatsonides had er succes mee. Voor hem zelf was het een buitengewone voldoening dat juist zijn speed-pilot tij dens de Rallye de Monte Carlo van '37 van beslissende invloed was op zijn eigen prestaties in een regelmatigheidsproef. „Ik ben een fantast", zegt hij van zich zelf „een fantast met wat technisch ge voel, met een hobby voor tijd, snelheid en waarnemingsvermogen en... ja, pas later, toen ik wat ouder werd, met wat zakelijk inzicht." Dp zolder thuis bij de heer Gatsoni des liggen heel wat plannen en onafge werkte vindingen. „Doodgeboren kinde ren" noemt hij ze. Het pad van de uitvin der gaat vrijwel nooit over rozen. Het is vaak een wereldje vol desillusies. Eén van die desillusies voor de man, wiens Gatsometers nu bij honderden overal in de wereld worden gebruikt, was de „Gat- so" een revolutionair automodel waar van de heer Gatsonides er 23 bouwde, maar die hem tenslotte hebben geruï neerd. Het was maar goed dat een over winning in 1953 in de zwaarste rally van Europa, de rit naar Monte Carlo, hem wat over de reeksen teleurstellingen heeft heengeholpen. Dat was ook het begin van meer succes sen op de race-circuits en na enkele jaren eveneens de aanzet tot de uitvinding van de Gatsometer. - m Ilil TAtt is één van de R.L.C.-paaltjes in Haar lem, waarin een politieman joist een „geladen" camera aanbrengt. Het bleef hem boeien de veel te lan ge reactietijden van de mens die in zijn waarnemingen steeds meer faalde naar mate de snelheden begonnen op te lopen. De eerste Gatsometer was niet direct een succes. Het principe was goed, maar de heer Gatsonides met een passie voor precisie slaagde er niet aanstonds in tot kleinere tij deenheden te' komen. Het werden tenslotte honderdsten van secon den. ]^Ja de Gatsometer en de steeds ruime re toepassingen door de politie op de we gen met maximum snelheden, kwam een breed veld van mogelijkheden open te lig gen. Gatsometers werden overal ingescha keld waar het chronometreren door men sen moeilijkheden opleverde; of waar vrijwel te verwaarlozen onnauwkeurighe den begonnen méé te tellen. Gedurende de Olympische zwemkampi- oenschappen in Rome (1960) werden de eerste Gatsometers officieel bij zwemwed strijden in gebruik genomen. De accura tesse van deze „swimming-timer" was 3 maal 10-6, dat wil zeggen dat een mogelij ke vergissing minder is dan 1 seconde in 80 uur, of in de terminologie van zwem mers: minder dan vijfduizendste van een seconde in 30 minuten. De „aantik-platen" volgens het Gatsometer-principe hebben inmiddels hun weg gevonden over alle grote zwembaden in de wereld en de zwemofficials kunnen zich daar nauwe lijks meer voorstellen dat bij zwemwed strijden ooit gebruik is gemaakt van menselijke chronometreurs. De „swimming-timer" werkt heel sim pel, Het apparaat (voor elke baan één) is gekoppeld aan een elektrische toeter die voor elke zwemmer even ver verwijderd staat, opdat het signaal door alle zwem mers tegelijk gehoord kan worden. Met het signaal begint de timer te lopen en houdt op zodra de zwemmer met het aan tikken van de finish zelf als het ware de chronometer heeft ingedrukt. De heer Gatsonides is nog verder ge gaan in de perfectionering van zijn appa ratuur voor sportwedstrijden. De Gatso- timer werd een Gatso-printer en noteert onmiddellijk de „aangetikte" tijden op pa pier. En dat met een duizendste seconde nauwkeurig. Berekeningen hebben aangetoond dat de plaatsing van het startsignaal wel de gelijk van invloed is op de resultaten. Bij het oude systeem van de start met een pistool vanaf een plaats tussen de zwem mers in, hoort de zwemmer op baan 8 het signaal 0.015 seconde later dan zijn ri vaal op baan 6. Als men dan weet dat een zwemmer in 0.004 seconde gemiddeld een afstand aflegt van een kwart inch, dan is het duidelijk dat de precisie tot ééndui- zendste seconde van Gatsonides' appara tuur wel degelijk van invloed is. De win naar volgens het „hand-timed"-principe kan best de verliezer zijn volgens het Gat- so-principe.„ Het is merkwaardig hoe een man een amateur eigenlijk in de wereld der r-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11