Het gaat om
centimeters
Grotere schepen
vragen steeds
Britse aanvrage tot
E.E.G. onofficieel
voor elkaar
4.995,
6.250,
DAF
Nederland
niet alleen
Ve 2evenjonkvrouwen- i
meer diepPanP Samenwerking
Wisselvallig
Vijf
eeuwen
Al twee jaar
s.
Dwang
mm
Kronkelend
worstelt de Rijn
zich door het
Duitse gebergte, een
stroom vol grillen die
schippers uit vele lan
den dagelijkse zorgen
geeft. De rivier is een
machtige transportband
van Nederland tot Bazel,
vol hobbels en knobbels die een lang en kostbaar onderhoud
noodzakelijk maken. Want de moderne Rijnvaart roept om gro
tere veiligheid.
Een reportage
van onze
scheepvaart
redacteur
BAREND MAASKANT
VERZET
'Ml
Wederom een schitterende klasse-overwinning voor Daf, thans in de zware, 3500 km-lange
Tulpenrally. De Daf equipes Lampinen-Davenport, van Lennep-Klein en Rosenblatt-van
Sminia excelleerden in de tourwagen-klasse G tot 850 cc. Deze nieuwe overwinning in de
indrukwekkende reeks Daf-rally-triomfen o.a. in de Coupe des Alpes, Marathon de la Route,
Tour de Corse, Rally de Monte Carlo en in de Rallye Dei Fiori, bewijst overduidelijk de
"automatische" voorsprong van Daf. Het geheim? Kwaliteit, betrouwbaarheid, en volauto
matisch als geen ander! U moet echt eens een proefrit maken.
DAFFODIL f
DAF44 f
BON
Pagina 4
MAANDAG I Ml! Ir
I-let Duisburgse boorschip Enkirch
heeft in een jaar tfld de rotsbodem
van d» Rijn tussen St. Goar en Ober-
wesel met tien- tot vijftienduizend gaten
geperforeerd. Dat is gedaan om de le
vensader van Europa aan een grotere
diepgang te helpen. In de gemiddeld
drieëneenhalve meter diepe gaten de
diepste waren zes meter werd spring
stof tot ontploffing gebracht. Tientallen
meters hoog spoten de fonteinen om
hoog. De deskundigen beseften elke keer
dat zij weer een stapje verder waren ge
komen om veertig centimter dieper ge
laden schepen door „het gebergte" te la
ten varen. Dat scheelt honderden tonnen
vracht per schip.
DE
RIJN IN REVISIE
Nederland bouwde aan de toe
gangswegen naar de zee zyn
Europoort; een kapitale onderne
ming voor zo'n klein land, dat
echter economisch wel wordt ge
dwongen dergelijke hoge investe
ringen te doen om zijn plaats al
een der grootste „transportonde
nemers" ter wereld te behouden.
Daarom moest de capaciteit van
de Rotterdamse haven worden ver
groot, maar met zo'n miljoenen
verslindend object kampt ook
Duitsland, dat om de Ryn bevaar
baar te houden - ook om schepen
met 'n diepgang tot drie meter - In
deze rivier tussen de bergen mil
joenen marken onzichtbaar moet
investeren. Over dit werk schreef
onze scheepvaartredacteur Bart
Maaskamp bygaande reportage.
Op verscheidene
trajecten van de
Rijn wordt ge
werkt aan de ver
betering van de
vaarweg. Zonder
twijfel is het kar
wei in de flesse-
hals tussen de Lo
relei en het be
ruchte Binger
Loch het indruk
wekkendst.
Het lijkt ruw
werk.
Tot de vloot vaartuigen die er by nodig
is, behoort ook een schip met als sterk
ste troef een „beul" (een soort stalen
valbijl) van zestien ton om het gesteen
te stuk te beuken. Verder zijn er bagger
molens om de brokken weg te halen en
onderlossers om het puin weer kwyt te
raken. Op verscheidene plaatsen zyn er
ook holten in de bodem mee opgevuld
teneinde een zo vlak mogelijk rivierbed
te krijgen.
Toch is al dit krachtsvertoon nodig
voor een secure uitvoering van een
moeilijke opdracht. Rudolf Rendel (36)
uit Kröv aan de Moezel vertelde als baas
van het boorwerk over de vreemde uit-
steekstels aan de Enkirch. Hij heeft dit
werk ook op andere rivieren gedaan,
maar in de buurt van de Lorelei was het
extra moeilijk door de sterke stromingen
en de staalharde rotsen. Het landmeters
instrument theodoliet kwam eraan te
pas om op de centimeter nauwkeurig de
gaten te boren. Dit betekent dat het i
schip muurvast verankerd moet liggen.
Daartoe zijn er
aan elke kant van
het schip vier sta
len palen die hy
draulisch worden
bewogen om on
wrikbaar op de ri
vierbodem te wor
den gesteld. De
„vlerken" zijn in
horizontale toe
stand nodig om de
gaten te boren.
Toch is hij geen vrijbuiter.
te Bingerbrück examen doen om zijr
„Lotsenpatent" te halen".
Dan is hij een zelfstandige loc
1 want het is een vrij beroep. Hij wer'
voor eigen risico. Zijn inkomen is
j hankelijk van de drukte in de schei
vaart en van de vaste relatie die 1
met een rederij probeert te krijgen. 7
H doende variëren de verdiensten van
loodsen van zes- tot elfduizend Mar'
per jaar.
irsü
MMMMMfoRNH
De kapitalen vergende verdieping
van de Rijn is gewenst wegens de wis
selvalligheid van de waterstanden. In
perioden van laag water ontstaat een
economisch vraagstuk, omdat dan
Van onze correspondent
LONDEN Voor Engeland en de
Europese Economische Gemeenschap
was het afgelopen weekeinde van het
grootste belang: Het besluit dat Enge
land weer zal proberen er lid van te
worden, is zo goed als gevallen, maar
officieel zijn de Britten er onkundig
van gebleven. Dat werd ook verwacht
toen vorige week werd aangekondigd
dat het kabinet zaterdag en zondag zou
vergaderen over de Europese kwestie.
Gisteren kwamen premier Wilson en
zijn voornaamste ministers bijeen op
het landgoed van de eerste minister,
Chequers, ten noordwesten van Lon
den. Morgen vergadert het kabinet
opnieuw, maar dan in Downing Street
en pas daar wordt formeel het besluit
genomen om het lidmaatschap van de
E.E.G. aan te vragen.
Het overleg duurde gisteravond tot
zeer laat. De tegenstanders van toetre
ding in het kabinet, onder leiding van
de onbuigzame minister van handel
Jay, hebben zich tot het uiterste
verzet, maar niets wees er nog op dat
Jay zal aftreden, zoals weieens is
verondersteld.
Harold Wilson krijgt een verenigd
kabinet achter zich voor de nieuwe
benadering van de E.E.G. na de afgelo
pen maanden van voorbereidingen. Dat
komt omdat de aanvraag wordt omhuld
met al die punten waarop Engeland tot
nu toe voorbehoud heeft gemaakt. Er
moeten voldoende garanties komen
slechts de schepen met 'n beperkte diep
gang kunnen varen. Het merendeel van
de Rijnschepen steekt 2% meter diep
bij een volle belading. In het algemeen
is dit evenwel gedurende 187 dagen van
het jaar niet mogelijk op het traject van
Mannheim naar St.-Goar. Van „boven
af" komt dan te weinig water.
Deze beperking in de mogeiykheden
klemt des te sterker voor het steeds
meer gebruikte zogenaamde Europa
schip met een draagvermogen van ca.
1500 ton en een diepgang van drie me
ter. Niet in de laatste plaats moet wor
den tegemoet gekomen aan de eisen van
de allengs verder opdringende duw-
vaart. Het manoeuvreren met duwkon-
vooien van 180 meter lengte vergt op
zichzelf al een grote stuurmansvaardig
heid. Veel spannender wordt het nog als
het vaarwater ondiep, smal en bochtig
is.
Het zijn de onvolprezen en onverstoor
bare loodsen van de Middenrijn die dan
de taak en de zorg van de kapiteins
overnemen. Dat doen ze al langer dan
vijfhonderd jaar tussen St.-Goar en Bin-
gen. Het is een dienstverlening over een
afstand van ca. 25 km waarvoor merk
waardig genoeg nog geen dertig Mark
wordt gevraagd.
Sinds 1870 is niemand verplicht een
loods te nemen, maar iedereen re-
voor de Britse landbouw (een flinke
overgangstermijn), voor de Europese
Vrijhandels Associatie en voor het
Gemenebest.
Dit was te verwachten, Wilson is het
aan zijn kiezers en aan zijn partij
verplicht, dat heeft hij herhaaldelijk
beloófd, maar toch betekent dit niet
dat hij de zaak op de lange baan wil
schuiven. Integendeel: Wilson hoopt
dat hij door onmiddellijk een aanvraag
in te dienen de eerste formaliteiten
over de voorwaarden waarop Engeland
kan toetreden, als het even kan nog
voor het eind van het jaar achter de
rug te hebben.
Daarom ook is van zulk groot strate
gisch belang voor Engeland dat de
Britse klop op de deur wordt gedaan
voor de komende conferentie van rege
ringsleiders van de E.E.G. in Rome.
derij zowel als particulier maakt ge
bruik van deze hoost ervaren varens
man.
Walter Schwarz (52) is in zyn ge
slacht de vijfde generatie die dit be
roep uitoefent. Hij is in dit opzicht niet
de enige van de 5 loodsen van St.-Goar.
Dezelfde voorbeelden zijn ook gemakke-
lyk te vinden bij zijn evenveel collega's
in Bingen en 95 loodsen te Kaub. Walter
Schwarz bekykt het nuchter: „Wij
zijn er voor de veiligheid, voor het ge
mak van de kapitein en voor de verze
kering, want averij is duur: een klei
nigheid kost gauw 25.000 mark".
Hij is trots op zijn vak. Zijn opmer
kingen maakt hij nadat hij mij met de
handige loodsboot had meegenomen naar
Van Ommerens Acquitania, die met
2124 ton de grootste binnentanker is.
Het was duister geworden, maar met
grote zelfverzekerdheid hanteert hij de
handels voor het sturen en voor het re
gelen van het motorvermogen. De ach
teropkomende vaart en de tegenliggers
ontgingen hem niet.
Tegelijk lette hij op de radar en de
aanwijzers van bochten en roeruitslag.
Zo was het fascinerend om de beruch
te klippen die als de Zeven Jonkvrou
wen bekend zijn, te passeren.
Er wordt veel gevraagd van een Rijn-
loods. Dat begreep ik uit het verhaal
van dr. Will Kimbel (46): rechter te
Riidesheim en advocaat te Kaub.
Zijn vader was de vierde generatie
van een loodsengeslacht en zelf voer hij
als jongen op schepen die zijn vader be
zat.
Hij heeft een passie voor het loods
wezen en bezit het eerste Rheinlotsen-
patent dat in 1735 werd verleend.
De voorbereiding tot loods begint
eigenlijk al als een jongen van de lage
re school komt. Hij moet drie jaar va
ren als scheepsjongen en aansluitend
als matroos. Als hij in het bezit is van
het Rijnschipperspatent voor motorsche
pen en ten minste 23 jaar is, kan hij
zich als kandidaat melden bij een van
de drie loodsenstations.
Dr. Kimpel vertelde verder: „Hij
krijgt dan een loods als leermeester die
voor zijn opleiding verantwoordelijk is.
De jongeman moet 250 reizen opwaarts
en evenveel reizen afwaarts maken.
Dit wordt bijgehouden in een dienstboek
dat de kapitein van de schepen moeten
invullen. Na ongeveer een jaar moet
hij bij het Wasser- und Schiffahrtsamt
Toch is hij geen vrijbuiter. De lood
sen op de Middenrijn hebben drie org-
nisaties die nauw samenwerken. Op c"
Bovenrijn zijn nog twee gemeenscha
pen van loodsen: te Kehl van Duitse r
te Straatsburg van Franse loodsen.
Sinds enkele maanden zijn alle grc
pen samen gekomen in de overkoep
lende „Vereinigung der Lotsenorganis
tionen am Rheinstrom". Dr. Kimpel
er de juridisch adviseur van.
De loodsen willen op deze mank
sterk staan als het om hun belang'
gaat. De opleiding moet gelijke tred b
den met de ontwikkeling van de schf
vaart, het loodsgeld moet worden ar
gepast aan de economische omstandig
den en aan de eisen die men aan t"
loodsen stelt, terwijl ook hun rechten e
plichten moeten vaststaan.
Sommigen hebben weieens de veror
derstelling gemaakt dat de loodsen c
den duur zullen verdwijnen als de vc
beteringswerken aan de Rijn zijn vr
tooid. Geen enkele loods gelooft hie.
„Juist door de verdieping zullen C
loodsen nog dringender nodig zijn", zeg.
Walter Schwarz.
Hij legt uit waarom: „Tijdens de wer
ken zijn de stromingen doorlopend ve
anderd, zodat we nog meer moesten c
letten. Al meer dan twee jaar hebbi
we onafgebroken abnormaal hoog wa
ter. De vraag is evenwel: hoe gaan de
stromingen worden by laag water? Voor
die situatie verdiept men de Rijn en
verruimt men de bochten. Heel wat mo
torschepen die voorheen gemakkelijk
door het gebergte kwamen, zijn nu door
die sterkere stromingen blijven hangen
en moesten door collega's worden ge
holpen".
Gemot Wether (24) uit St.-Goar be
aamt dit. Hij is student in de rechten
in Mainz, maar hij verblijft dagelijks
op de rivier: omdat hij zich speciali
seert in de scheepvaart en omdat hij
zich ontspannen voelt bij het sturen van
de loodsboot. Loodsen nemen hem ook
dikwijls mee naar Oberwesel en dan
krijgt hij volop de kans schepen „naar
boven" te brengen.
Zijn ervaring is: „Dagelijks verandert
de stroom en elk vaartuig reageert an
ders op het roer".
Ruim vijf kilometer rivierlengte tussen
en oberwesel is nu
gebracht. Tot en met het Binger Losch
moet nu nog een ongeveer viermaal zo
lang stuk door het gebergte onderhan
den worden genomen. Daarbij worden
zoals ook met de Zeven Jonkvrouwen
is gebeurpi de obstakels die aan de
vaargeul grenzen, met rust gelaten. Dit
wordt gedaan om he1 water zoveel mo
gelijk naar die vaargeul te dwingen.
Een probleem apart is het Binger
Loch tussen Rüdesheim en Assmanns-
hausen waar op de drukste dagen wel
650 op- en afvarende schepen worden
geteld. Die wringen zich langs de rech
teroever door het eigenlijke Binger Loch,
dat slechts dertig meter breed is en
door het z.g. tweede vaarwater langs de
andere kant van de rivier. Na een uit
voerig modelonderzoek is het plan ge
boren om tussen beide in een derde
vaargeul te maken.
De kosten van dit karwei werden drie
jaar geleden op honderd miljoen gul
den geraamd. Men wil er acht jaar voor
uittrekken. Deze cijfers geven een in-
gemoeid zijn om de Rijn van Baz.
de Nederlandse grens voor de mode
schaapvaart geschik'. te maken.
Het werk voltrekt zich vrij geruisloos.
Op de Bovenrijn wordt het doel voorn I
bereikt door de aanleg van enkele stu
wen en het graven van stukken kanr
langs de rivier. Op deze gedeelten z\ -
len te zijner tijd geen loodsen meer
dig zijn, omdat de verraderlijke stro
mingen dan verdwenen zijn.
Voor de Middenrijn staat wel vast dat
de Pegel (peilschaal) van Kaub blijft
aangeven tot welke diepte de schepen
door het gebergte kunnen varen. Sinds
jaar en dag is men aan de veilige kant
als een zeötig centimeter grotere diep
gang wordt aangehouden dan de schaal
aanwijst. Als er steeds voldoende geld
beschikbaar wordt gesteld, kan de
scheepvaart wellicht over tien jaar nog
veertig centimeter dieper gaan. Men
hoopt dat dan een einde is gekomen aan
het onrendabel gebruik van half afgela
den schepen bij laag water.
v.*?- wë^'g
Een vol iaar garantie zonder km-beperking
af fabriek
af fabriek
Stuur mij zonder Naam:
enige verplichting inlichtingen
over de Daffodil en Daf 44.
59
NIHIIMIIIMMIIHIIMIii
Straat:
Plaats:
In open envelop zenden aan
DAF, Eindhoven. Frankeren als drukwerk.
DP 588