Zwakke Argentijnse en goede Zweedse produktie in Cannes PU IÉISMI 1 1 A itlSll: Twente moet impulsen hebben Widerberg bracht poëtisch filmwerk Omzet van Cannes 10 miljoen per jaar VANAVOND MORGEN I FINANCIËLE NOTITIES Meer leningen Bouwfonds Verlies voor de Am. Motors DAPHNE DU MAURIER Ondertitels Debuut PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Niet intelligent TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart zich. prettig voelt .t abor de stommiteit van, de ander Solvay gaat toch uitbreiden Lager resultaat Ford Pagina 2 DINSDAG 2 MEI 1967 JANET 53 De bemanning van een schoener leeft heel anders dan aan boord van een klipper, waar je, als je wilde, nog een zekere vorm van zelfstandigheid kon bewaren, zolang je maar goed voor je werk was. Maar in het benauwde volkslogies van een schoener in de vis- of fruitvaart was je noodzakelijk op elkaar aangewezen en had je bij na geen ogenblik vrije tijd, doordat voortdurend „Alle hens aan dek!" ge floten werd. Dan was het een worsteling met klapperend zeildoek, ingescheurde na gels, door de regen verblinde ogen. Bovendien kreeg je nog een trap on der het zitvlak tot beloning, als je je karweitje niet vlug genoeg had opge knapt. Tot op zijn huid doorweekt, met een lege maag en pijnlijke spie ren, duizelig van de zeeziekte, strom pelde Christoffel met de anderen uit de bak naar boven. De pikdonkere nacht en de huilende wind tegemoet. Dan was een topzeil stukgewaaid en moest een nieuw worden aangeslagen. Dan leek het hem of een orkaan hen had overvallen, wanneer het schip diep in de golven wegdook, of wan neer hij aan dek de weg niet meer wist te vinden, zijn benen onder hem weggleden en hij met een smak tegen de spuigaten aan lij terecht kwam, zo dat zijn hoofd er bijna van barstte. Maar neen, dat was blijkbaar een doodgewone bries, waarvan ieder hoopte, dat ze de hele reis zou aan houden. Wat een storm betekende zou Chris toffel gauw genoeg ervaren. Zij waren namelijk nauwelijks vjif dagen uit zicht van de Lizard, toen het weer omsloeg. Het duurde vijfentwintig da gen eer zij St. Johns aanliepen. Al die tijd moesten zij optornen tegen een felle tegenwind en waren zij gedwon gen veel noordelijker op te koersen dan strikt nodig was. Ze vertelden de nieuweling, dat hij blij mocht wezen, dat tuig en masten ijsvrij bleven, want dat was 's winters nooit het ge val. Nu was het pas september. Deze rampzalige dertig dagen droegen er niet bepaald toe bij de liefde van Jo sephs oudste zoon voor de zee aan te wakkeren. Hij was zichtbaar verma gerd vanwege de schrale kost en het gebrek aan geregelde slaap. Zijn huid was stuk en pijnlijk verweerd. Hij was te trots om er over te klagen en schreef alleen maar een paar woorden naar huis, met een sober relaas over de reis en de mededeling, dat hij, de zware overtocht in aanmerking ne mend, er redelijk wel aan toe was. Lang bleef de „Janet Coombe" niet in St. Johns liggen. Toen koos zij weer zee, met een lading vis, voor de Middellandse Zee bestemd. Er volg den weer twee moeilijke maanden voor de jonge zeeman. Hij begon ein delijk te wanhopen. Hij zou het ter- wille van zijn vader en zijn eigen trots nog wat aanzien, maar als het niet beter werd, hield hij het onmoge lijk vol. Een laatste periode van slecht weer gaf hem werkelijk de nek slag. Een hele week lang had hij nau welijks een oog dichtgedaan. Onafge broken hadden de commando's ge klonken, om het want in te gaan, schade te herstellen, zeil te minderen of bij te zetten, nieuw doek aan te slaan in plaats van weggeslagen zeil, totdat, half versuft van alle afwisse lende commando's, zijn lichaam van pijn en uitputting dreigde te bezwij ken. Tot overmaat van ramp sloeg het schip lek, twee dagen voor het in Londen aankwam. Het was niet heel ernstig gelukkig, maar het betekende toch onafgebroken zwoegen aan de pompen, totdat het schip veilig en wel in de Theems lag. Een gebroken rug van deze worsteling in de Golf van Biscaye tot plot vervulde het hart van de jonge zeeman met gevoelens van haat en opstandigheid. Dit hield hij niet langer uit. Hij sprong nog lie ver overboord, dan weer mee naar zee te gaan. Christoffels besluit was onherroepelijk, toen de „Janet Coom be" om een loods en een sleepboot seinde en langzaam de lange, in grij ze mist gehulde rivier opvoer naar de haven van Londen. Het kon onmogelijk zo doorgaan. Hij hield erg veel van zijn vader en had ook ontzag voor hem, maar diens le venswijze was niet de zijne, dat was de eerlijke waarheid. Hij moest eigen wegen gaan. Er waren toch andere mogelijkheden dan de zee? Niets weerhield hem in een heel andere richting carrière te maken. Oom Phi lip had over Londen gesproken en de mogelijkheden, die de City bood voor energieke, eerzuchtige jongelui. Nu, Christoffel Coombe was eerzuchtig en hij zou zijn familie in Plyn tonen, dat hij er zich niet onder liet krijgen. Er zou een dag aanbreken, waaropzij hem gelijk zouden geven, dat hij de zee vaarwel had gezegd. Zo kwam het, dat Christoffel op de middag, dat de „Janet Coombe" weer zee zou kie zen, van boord wegliep. Niet eenmaal studente in het vak dat me lief is: La tijnse talen". draalde hij zich om, teneinde nog een laatste blik te werpen op zijn vaders schip en het witte schegbeeld. Christoffel voelde zich dood-alleen in Londen, met slechts vijf pond op zak. Het eerste wat hij deed, was een nachtverblijf opzoeken. Het stond voor hem vast, dat hij niet in de haven- buurt wilde blijven en daarom nam hij op goed geluk een omnibus, die i hem naar het Westen bracht, midden i in de winkelwijk. Hij stelde zoveel j belang in alles wat hij zag, dat het j donker werd en half zeven, eer hij j besefte hoe snel de tijd voorbij j was gevlogen. Er zat nu niets anders op dan aan I een politie-agent het adres te vragen van een goedkoop, fatsoenlijk pension, i hoewel hij er zich wel wat voor ge- j neerde. Maar de bobby bleek een ge- j moedelijk man, die er zelfs een blaad-i je voor uit zijn boekje scheurde, waarop hij een paar namen noteerde, i „All right, niks geen moeite!" zei de j agent met vrolijk Cockney-accent, j Christoffel besloot die uitspraak te imiteren, want zij leek hem veel voor- i namer en kwieker dan het zoveel lij- i ziger dialect van Cornwall. Het eerste adres luidde: Mevr. j Johnson, Albany Street 53, Marylebo- j ne Road en Christoffel kreeg er de j goede raad bij om er met de omni- j bus van Great Portland Street heen te i rijden. De paarden kwamen echter j niet vlug vooruit in de mist, zodat het j nog een tijdje duurde eer hij aan het j juiste adres kwam. De vrouw, die aan de deur verscheen, stak het gas- licht in het smoezelige vestibuletje aan en vroeg op vrij scherpe toon wat j hij wenste. „Ik hoorde, dat ik hier logies kan krijgen," begon Christoffel, een beet- j je afgeschrikt door haar manier van doen. „Of vergis ik me misschien?" „Nee, dat is zo. Komt u even bin- i nen, dat ik u ziesn kan." (Wordt vervolgd) i Een wat dringender vraag was na tuurlijk ook of de cineast zich kon ver enigen met de Franse ondertitels. „Ze CANNES We weten niet of het toeval was of een programmatisch grapje, i maar op de eerste maandag van het festival mocht Argentinië zijn officiële in- zending tonen, die als titel had „Het kind van de maandag". Wat de kwaliteit 5 van de film betreft, kunnen we met deze vermelding volstaan. Het drakerige verhaaltje kon bij het publiek terecht geen hand op elkaar krijgen en men vraagt zich bij zoiets alleen maar af hoe het mogelijk is dat een land met een zeer grote filmproduktie tot een dergelijke keuze kon komen. Het land, dat het festival gisteren daarentegen wel helemaal beheerste, was Zweden. Bo Widerberg, de sinds enkele jaren tegen de filmtraditie van Ingmar Bergman rebellerende regis seur die we vorig jaar op de film week in Utrecht met zijn „Liefde 65" leerden kennen, droeg zijnvierde speelfilm .Elvira Madigan" aan. Dat bleek een alleszins bezienswaardige, poëtische film waarover nog lang valt na te praten. Als toch wel vrij revolutionair filmer koos Widerberg moedig genoeg een traditioneel onderwerp: een keurig ro mantische Zweedse legende uit 1889, die nog steeds als een soort nationale ballade bij de Zweden in herinnering is gebleven. Elvira Madigan was een beroemde koorddanseres. Een luitenant van de huzaren wordt verliefd op haar. Hij de serteert uit het leger; verlaat zijn vrouw en twee kinderen en beleeft op zijn vlucht voor de maatschappij een korte maar diepgaande liefde, die vol gens de wetten van het klassieke dra ma ten slotte met de dood zal moeten worden bekocht. In de opvatting van Widerberg moet men dit beslist heel zuiver door hem verbeelde thema als volgt zien: Een liefde zonder maatschappelijke achter grond kan niet bestaan. Het is alsof je geen naam hebt En iemand zonder naam is nu eenmaal niemand. In die zin heeft hij aan de legende dan ook een actuele en zo men wil tevens een sociale tint willen meegeven. kloppen lang niet allemaal, maar het kan me niet veel schelen. In wezen heb ik een beeldende en weinig sprekende film gemaakt", aldus Bo Widerberg. En ook dat klonk temidden van het kritische festivalgezelschap als de dui delijke uitspraak van eejn filmman, die er wat zijn werk betreft verder geen doekjes om wenst te winden. LAS VEGAS De „meest begeerde vrijgezel van Amerika", Rock 'n Roli- koning Elvis Presley is getrouv.d! Hier is hij op zijn trouwdag geportretteerd mei zijn lieftallige bruid Priscilla Ann Beaulieu. Het huwelijk werd voltrok ken in het Aladin Hotel in Las Vegas. 3494. Ieder wrakstuk van de verongelukte raket, dat Arend en Buck tussen de koraalrotsen en de won derlijke plantengroei aantroffen, werd nauwkeurig beke ken. Doch de oorsprong van het geheimzinnige licht konden zij nog steeds niet vinden. Voort ging de speur tocht, meestal op geringe diepte vlak bij de kust, maar zodra zij wat verder weg zwommen, zonk de zee bodem in een grijsgroen waas weg beneden hen. Toch moesten zij ook deze diepere gedeelten onderzoeken. Het was daar meteen veel koeler en er hing een soort schemerduister, dat de vorm der planten en vissen ver doezelde Hun ogen goed de kost gevend, bewogen de twee mannen zich door deze kille wereld der stilte. Opeens ving Arend een glimp op van een lange grijze vorm die op korte afstand voortgleedweer terug keerde en toen opeens naderbij zwom. Het leek wel een enorme haai! Bijna automatisch staakten de twee hun zwembewegingen en wachtten met bange voorgevoelens op hetgeen er gebeuren zou iw M f I J 53 „Er werd dus destijds geen spoor van Jade gevon den", zegt Rechter Tie afwezig en stuurt de voorman weg. Hij trekt dan zijn bureaulade open en haalt het ebbehouten doosje tevoorschijn. „Laten we nu eens bekijken hoe de zaken staan, Tsjiao Tai. Jade, de dochter van Prefekt Woe, is verleden jaar verdwenen, toen ze, na een ruzie met haar vader, het huis is uitge lopen. De ruzie ontstond omdat haar vader haar wilde dwingen met de goudsmid Lie Mai te trouwen, terwijl zij verliefd was op haar vader's secretaris, de jonge student Yang. Ondanks een grondig onderzoek is geen enkele aanwijzing omtrent haar verdwijning gevonden". De rechter tikt op het doosje en vervolgt: „Wij hebben echter in dit doosje hier een boodschap, met haar ei gen bloed geschreven, ontdekt, waaruit blijkt dat Jade inderdaad ontvoerd moet zijn, en dat haar ontvoerders haar waarschijnlijk de hongerdood hebben laten ster ven". Rechter Tie zucht. „Het doosje, Tsjiao Tai, is is versierd met het letterteken „lang leven", maar een lang leven is die ongelukkige jonge vrouw niet bescho ren geweest. Nu is echter het zonderlinge, dat de stu dent Yang, op wie zij verliefd was, een der slachtoffers van de dubele moord in de verlaten tempel is!" -W Aws- - "v\ iS it 1 ïïtlil 1 ijl 1 1 lt\ 1 In de film worden we met een fraai debuut van de zeventienjarige Pia De- germark verrast. De cineast ontdekte haar op een foto in een krant, genomen tijdens een bal aan het Zweedse hof. Pia danste er met de Zweedse kroon prins en een fotograaf maakte daar een lekker nieuwsplaatje van. Aspiraties om actrice te worden had het meisje al lerminst. Widerberg haalde haar echter toch over de rol te spelen en hij liet haar zelfs tot koorddanseres opleiden om de werkelijkheid van zijn filmver haal zo dicht mogelijk te benaderen. Op de vraag waarom hij zoveel moei te had gedaan en waarom hij niet uit het arsenaal van belangrijke Zweedse actrices had geput, kwam Widerberg na afloop van de vertoning van zijn film met een antwoord, dat hem in eigen land niet erg geliefd zal maken. Hij zei onomwonden: „Ik kon in Zwe den geen enkele ster vinden die intelli gent genoeg was om deze belangrijke rol te spelen". En de frêle Pia Deger- mark zelf: „Het was een geweldige er varing en ik heb het met plezier ge daan. Maar het is wel eens en nooit meer. Ik weiger verder als actrice door het leven te gaan. Ik ben gewoon weer CANNES Het festival van Cannes, dat dit jaar vrij snel op volle toeren is gekomen, zou men ook 's werelds grootste warenhuis van de film kunnen noemen. In de brede „etalages" pron- i ken de sterren, discussiëren gespannen 5 regisseurs over de kwaliteiten van hun films. Dat gebeurt 's ochtends, 's mid- S dags en 's avonds in de grote zaal van het festivalpaleis en in de kleine, voor de projectie van de zogeheten bijzon- dere kunstfilms bestemde zaal die de naam van Jean Cocteau draagt. Een jury van Franse critici kiest hier het programma, dat sinds 1962 als de Week van de kritiek wordt aange kondigd. Deze week is inmiddels met de Italiaanse film over jeugdproblema tiek „Trio" geopend en vrijdag zal er bijvoorbeeld onze „Joszef Katusz" van Wim Verstappen en Pim de la Parra over het doek gaan. Maar achter al dit op uitbundig en uiterlijk vertoon afgestemde gebeuren wordt er in de kantoren van het festivalhuis en in de lounge en de bar van het deftige Carlton hotel aan de Croisette een immense filmhandel be dreven. Ongeveer 250 producenten, ex ploitanten, filmverhuurders en distri buteurs laten hier de filmwaar „door hun handen gaan" en naar schatting wordt er in Cannes jaarlijks een bedrag van tien miljoen gulden aan de verkoop en de verhuur van films omgezet. De kooplieden van de cinema hebben daartoe drie bioscopen permanent tot hun beschikking en in Carlton staan er bovendien nog televisie-achtige kijk kasten waarop, voor de belangstellen den brokstukken van films worden vertoond. Om zo maar even een idee over het genre van de te koop of te huur zijnde films te geven. Zonder deze enorme markt zou het festival ondenkbaar en misschien zelfs ook een beetje overbodig zijn. Voor de ruim zeshonderd aanwezige filmjourna- listen echter is die markt natuurlijk toch van minder belang. Zij hebben het immers te druk met het bekijken en het beschrijven van de etalages. HILVERSUM I 18.00 Fanfare-orkest: verplichte con- courswerken. 18.20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij, Spreker: mr. W. de Kwaadsteniet, secretaris van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 De Springplank: jonge artiesten met orkestbegeleiding. 18.55 Concert gebouworkest in Amerika, reisimpres sies. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Lichte or kestmuziek. 19.45 De zingende kerk, le zing over kerkmuziek. 20.00 Stereo: Omroeporkest en solisten: klassieke en moderne muziek. (In de pauze: 20.35- 20.50 Voordracht). 21.30 Klassiek strijkkwintet (opn). 22.00 Kunst: cultu reel programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 Dag land! toeristisch klankbeeld over Oostenrijk. 23.15 Context: 14-daags magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.45 Licht vocaal ensemble. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. Aansluitend evt. SOS- berichten. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht ensemble en zangsoliste. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziekmoza- iek. 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons mee: liedjes programma. 20.35 Op zo- mertoer: vrolijk programma met pla ten, praten raden en prijzen. 21.50 Jazz-spectrum. 22.30 Nws. Aansluitend evt. SOS-berichten. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Concertgebouworkest en soliste (gr.) moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I. NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevisie. NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detaillist als ondernemer (12). 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.56 Reclame NTS: 19.00 Uitzending Socu- tera. KRO: 19.05 Hongaarse muziek en dans. 19.10 Batman, Tv-film. STER. 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Uit zending van de Boerenpartij. KRO: 20.30 Wie was Arhur Seyss-Inquart?, documentatie. 21.15 Dodelijke mest (si lent dust), TV-film in de Engelse TV- serie The Avengers. 22.05 Vanavond in Nieuwspoort. 22.35 Epiloog. NTS: 22.40-22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Kernfysica (29). NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NTS: 20.05 The Virgi nian, de weg terug naar het goud, TV-film. 21.15 Eurovisie: Wereldkam pioenschappen Ballroom dansen voor amateurs in het Empire Stadion Wem bley (BBC). STER: 22.01 Reclame. NTS: 22.05-22.20 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Daopening. 7.15 Stereo: Klass. gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Lichte or- kestmuz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. (gr) 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Lichte gr. muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvr. 10.30 Morgendien 11.00 Lichte gr. muz. 12.27 Mededelin gen voor land- en tuinb. 12.30 Nieuws. 12.40 Reportages, akt. en veel muziek. 13.30 Klass. opera-aria's (gr). 14.00 De fam. Leenhouts, verv. hoorsp. 14.25 Lichte gr. muz. NRU: 15.00 Nationale Herdenking (I): Herdenkingsdienst in de Doopsgezinde Kerk te Amsterdam. NCRV: 15.30 Moderne orkestmuz. (gr). 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o-clock, pr. 17.15 Londens Symfonie-orkest (gr) klass. muz. 17.50 Overheidsvoorl. Mens en samenleving. Mevr. Drs. E. P. Po lak-de Booy, chartermeester bij het al gemeen Rijksarchief spreekt over onze familie-papieren. 18.00 Haags kamer koor en Fanfare-orkest: mod. muziek. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. en report. (7.30 Van de voorpag., pers overzicht). VPRO: 7.55 Deze dag, le zing. VARA:'8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. en report. 9.00 Stereo: Klass. gr. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gr. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Abortus provocatus, klankbeeld. 11.40 Fluit en piano (opn): mod. muz. 12.00 Licht ensemble. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: Licht en semble. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalen der. 13.25 Waar de wijsjes zijn: liedjes- progr. 13.50 Gesp. portret. 14.05 Sopr. en piano (opn): klass. muz. 14.35 Kla rinet en piano (opn): moderne muziek. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. NRU: Nationaal Progr.: Herdenkingsplechtig heid en kranslegging bij het Nat. Mo nument op de Dam. VARA: 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gr. muz. 18.00 Nws. 18.15 Act. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka- leidoskoop: gevarieerd muziekprogram ma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvit.: popu lair verzoekpl. progr. (11.00-11.02 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.03 Vrolijk platenpro- gramma (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. voor een Holl. publiek. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: gevarieerd platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and blues. 17.35-18.00 Hillbilly time, progr. van Country and Western muziek. DINSDAG 2 MEI 1967 DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herh. v. gisteren). 10.20 Actualiteiten en mu ziek. 11.00 Portret van Greta Garbo. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.10 Nieuws. 16.15 Reportage van de jaar beurs van Hannover. 16.45 Voor de kin deren. 17.05 Verhaal voor de kinderen. 17.30 Film voor de kinderen. 18.00- 18.05 Nieuws (Regionaal programma) NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Filmreportage. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.05 Nieuws uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier und Heute (1). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 T^v-film. 19.40 Filmreporta ge). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Amusementsprogramma. 21.00 Der Ehekandiat, speelfilm. 22.55 Jour naal en weerbericht. Aansl.: commen taar. DUITSLAND II. 18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Actualiteiten en muziek. 18.55 TV- film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en thema van de dag. 20.00 Sportspie- gel. 20.30 Filmreportage. Aansl.: nws. 21.15 Detectivefilm (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.05 Berichten uit het economische leven. 22:35 Nieuws, weerbericht en thema van de dag. 52 „Rijden!" schreeuwde Prins Lum-Bia zodra Tekko naast hem gekomen was. „Rijden schrandere Taks als 't leven u lief is!". „Me dunkt dat ik rijd!" hijgde Tek ko terug. „Maar ik geloof niet dat 't ons veel zaJ baten want onze ezels kunnen het nooit van hun paarden win nen. Zij zijn veel sneller!" „Zij zetten him rijdieren tot de meeste spoed aan en stoven letterlijk vlak langs.de steile afgrond verder. „Ah! Daar zijn brug!" riep de zooon van Hemels Rijk plotseling uit terwijl hij op een bamboebrug wees die over de peilloze diepte van de af grond hing. „Misschien dat wij aan andere kant kunnen ontkomen!" „Ik zie niet in waarom wij hier niet en daar wel zouden ontsnappen! schreeuwde Tekko terug. „En die houten brug ziet er niet stevig uit!" „Hier al leen maar weg langs afgrond!" gilde de Prins. „Aan de andere kant gaan weg door bergen en bergen bieden betere beschutting!" „Ais 't moet, dan moet het maar!" schreeuwde Tekko. „Ga maar vooruit, lk volg wel. U bent beter van de toestand op de hoogte. Tekko hield zijn ezeltje een beetje in om de Prins te laten voor gaan maar veel vaart durfde hij toch niet minderen want de rovers zaten hen nu al bijna vlak op de hielen. Met een scherpe bocht gierden de langoren de brug op en toen de Prins en Tekko omkeken zagen zij dat de ro vers hen al tot op een goede honderd meter genaderd waren. „Vooruit!" brulde de roverhoofdman die nog steeds aan de kop reed. „Formeert lange colonne. Aan andere kant van brug hebben wij ze te pakken!". ENSCHEDE „Twente moet Im pulsen kragen om z(jn financiële ruggegraat te verstevigen", aldus drs. J. G. M. Ham. Om deze mening duidelijker te maken voert hij kei harde feiten aan: de textielindustrie van Twente zal in de komende jaren nog heel wat mensen afstoten. Van nu tot 1971 zullen er in deze industrie 3000 tot 4000 arbeidsplaatsen wegval len. Maar daarmee zal nog niet een eind gekomen zijn aan het verminde ren van de werkgelegenheid in deze sector. „Zelfs als de regering de tex tielindustrie behoorlijk helpt, dan zal het aantal werknemers toch nog met de helft teruglopen. Dat bete kent dat er van de 31.100 mensen die nu in de textielbedrijven van Twente werken, er in de loop van de jaren 15.000 naar ander werk zullen moe ten uitzien." Als hoofd van de sociografische dienst van de gemeente Enschede heeft drs. Ham in deze dagen handen vol werk. Hij moet het ene rapport na het andere schrijven over de moeilijkheden met het werk in Twen te. Op alle mogelijke bijeenkomsten heeft hij een taak in het toelichten van cijfers over het teruglopen van de werkgelegenheid. „In de laatste vier jaar is de werk gelegenheid in de Twentse textiel te ruggelopen met 2500 arbeidsplaat sen. Daarvoor is geen vervangende werkgelegenheid gekomen in andere industrie. In diezelfde tijd kwam er ook nog eens een beroepsbevolking bij van 10.000 mensen. Die hebben praktisch allemaal werk gevonden in de niet-stuwende bedrijven en in de dienstensector", zet de heer Ham uiteen. Was de ontwikkeling van de werk gelegenheid in Twente niet minder rampzalig geweest als er in deze streek basisindustrie had gezeten? „U moet het zo ziende textiel was de basisindustrie van Twente. Of, als u wilt, de basis van de indus trie in deze streek. Zoals Philips de basis was voor zuidoost Brabant en de mijnen voor Limburg. Maar in de textiel ontstond een gekke drempel. Het pakket dat de bedrijven brach ten onderging praktisch geen verrui ming. Je kunt nil eenmaal met de grondstof die in textielfabrieken ge bruikt wordt veel minder doen dan met elektriciteit en kolen", is 't ant woord van de sociograaf. Maar is de textiel dan voor Twen te een volledig aflopende zaak? Zit er totaal geen perspectief meer in? „Dat is niet zo. Zowel in Twente als verder in Europa blijven er mo gelijkheden voor de textielindustrie om beschaafde textiel te maken. De minder geraffineerde produkten kun nen beter in de ontwikkelingslanden worden gemaakt", vindt drs. Ham. Maar de overheid zal met een dik ke portefeuille moeten komen om de textielindustrie van Twente op de been te houden. „De regering heeft indertijd over Limburg gezegd: de mijnen kunnen niet meer verantwoordelijk zijn voor wat er met de kolen gaat gebeuren. Dus moeten we ook verantwoorde lijkheid gaan dragen. Die mede-ver antwoordelijkheid moet de regering ook aanvaarden voor de textielindus trie van Twente." ASSEN Het Bouwfonds Neder landse Gemeenten heeft in 1966 3737 hypothecaire leningen verstrekt tot een bedrag van f 115 miljoen. In 1965 waren dat 3593 leningen van to taal 95 miljoen. Van de gezinnen die ter financiering van hun eigen woning een lening ontvingen, hadden er volgens hun eigen opgave 40 pro cent een inkomen beneden de sociale loongrens, zo deelt het bestuur mee. Wegens de situatie op de bouw markt nam het aantal woningen in uitvoering af van 6390 tot 4722 aan het eind van het jaar. Het bestuur vertrouwt dat met de daling van de hypotheekrente de animo weer zal toenemen. De hypotheekportefeuille steeg met 20 procent van 374 tot 450 miljoen. DETROIT. American Motors heeft in het eerste kwartaal een ver lies geleden van 21,60 miljoen dollar, bijna tweemaal zoveel als in dezelf de periode van 1966. De maatschap pij die al geruime tijd in moeilijkhe den verkeert, heeft van 24 banken 7' maanden extra de tijd gekregen voor de aflossing van een lening van 95 miljoen dollar. Deze moet nu 31 december zijn terugbetaald. De verkopen van American Motors in het eerste kwartaal daalden van 192,19 miljoen dollar in de eerste 3 maanden van 1966 tot 144,85 miljoen dollar. BRUSSEL De Belgische Solvay- groep, die onlangs besloot de familie maatschappij om te zetten in een N.V., zal haar chemische fabriek in Jemeppe sur Sambre uitbouwen tot een groot chemisch complex. Over een periode van tien jaar zal hier voor ruim 600 miljoen worden ge ïnvesteerd. DETROIT De Ford Motor Com pany heeft evenals General Motors en Chrysler in het eerste kwartaal lagere resultaten geboekt. De netto winst van Ford bleef 45 procent ach ter bij die van de eerste drie maan den van 1966. De daling bij Chrysler was 71, die van General Motors 34 procent. De omzet van Ford daalde 10 pro cent tot 2870 miljoen dollar. De winst kwam uit op 120,6 miljoen dollar of 1,10 dollar per aandeel.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2