Zwakke Argentijnse en goede
Zweedse produktie in Cannes
PU
IÉISMI
1 1 A
itlSll:
Twente moet
impulsen
hebben
Widerberg bracht
poëtisch filmwerk
Omzet van Cannes
10 miljoen per jaar
VANAVOND
MORGEN
I
FINANCIËLE
NOTITIES
Meer leningen
Bouwfonds
Verlies voor de
Am. Motors
DAPHNE DU MAURIER
Ondertitels
Debuut
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Niet intelligent
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
zich. prettig voelt .t
abor de stommiteit
van, de
ander
Solvay gaat toch
uitbreiden
Lager resultaat Ford
Pagina 2
DINSDAG 2 MEI 1967
JANET
53
De bemanning van een schoener leeft
heel anders dan aan boord van een
klipper, waar je, als je wilde, nog een
zekere vorm van zelfstandigheid kon
bewaren, zolang je maar goed voor
je werk was. Maar in het benauwde
volkslogies van een schoener in de
vis- of fruitvaart was je noodzakelijk
op elkaar aangewezen en had je bij
na geen ogenblik vrije tijd, doordat
voortdurend „Alle hens aan dek!" ge
floten werd.
Dan was het een worsteling met
klapperend zeildoek, ingescheurde na
gels, door de regen verblinde ogen.
Bovendien kreeg je nog een trap on
der het zitvlak tot beloning, als je je
karweitje niet vlug genoeg had opge
knapt. Tot op zijn huid doorweekt,
met een lege maag en pijnlijke spie
ren, duizelig van de zeeziekte, strom
pelde Christoffel met de anderen uit
de bak naar boven. De pikdonkere
nacht en de huilende wind tegemoet.
Dan was een topzeil stukgewaaid en
moest een nieuw worden aangeslagen.
Dan leek het hem of een orkaan hen
had overvallen, wanneer het schip
diep in de golven wegdook, of wan
neer hij aan dek de weg niet meer
wist te vinden, zijn benen onder hem
weggleden en hij met een smak tegen
de spuigaten aan lij terecht kwam, zo
dat zijn hoofd er bijna van barstte.
Maar neen, dat was blijkbaar een
doodgewone bries, waarvan ieder
hoopte, dat ze de hele reis zou aan
houden.
Wat een storm betekende zou Chris
toffel gauw genoeg ervaren. Zij waren
namelijk nauwelijks vjif dagen uit
zicht van de Lizard, toen het weer
omsloeg. Het duurde vijfentwintig da
gen eer zij St. Johns aanliepen. Al die
tijd moesten zij optornen tegen een
felle tegenwind en waren zij gedwon
gen veel noordelijker op te koersen
dan strikt nodig was. Ze vertelden de
nieuweling, dat hij blij mocht wezen,
dat tuig en masten ijsvrij bleven,
want dat was 's winters nooit het ge
val. Nu was het pas september. Deze
rampzalige dertig dagen droegen er
niet bepaald toe bij de liefde van Jo
sephs oudste zoon voor de zee aan te
wakkeren. Hij was zichtbaar verma
gerd vanwege de schrale kost en het
gebrek aan geregelde slaap. Zijn huid
was stuk en pijnlijk verweerd. Hij
was te trots om er over te klagen en
schreef alleen maar een paar woorden
naar huis, met een sober relaas over
de reis en de mededeling, dat hij, de
zware overtocht in aanmerking ne
mend, er redelijk wel aan toe was.
Lang bleef de „Janet Coombe" niet
in St. Johns liggen. Toen koos zij
weer zee, met een lading vis, voor de
Middellandse Zee bestemd. Er volg
den weer twee moeilijke maanden
voor de jonge zeeman. Hij begon ein
delijk te wanhopen. Hij zou het ter-
wille van zijn vader en zijn eigen
trots nog wat aanzien, maar als het
niet beter werd, hield hij het onmoge
lijk vol. Een laatste periode van
slecht weer gaf hem werkelijk de nek
slag. Een hele week lang had hij nau
welijks een oog dichtgedaan. Onafge
broken hadden de commando's ge
klonken, om het want in te gaan,
schade te herstellen, zeil te minderen
of bij te zetten, nieuw doek aan te
slaan in plaats van weggeslagen zeil,
totdat, half versuft van alle afwisse
lende commando's, zijn lichaam van
pijn en uitputting dreigde te bezwij
ken.
Tot overmaat van ramp sloeg het
schip lek, twee dagen voor het in
Londen aankwam. Het was niet heel
ernstig gelukkig, maar het betekende
toch onafgebroken zwoegen aan de
pompen, totdat het schip veilig en
wel in de Theems lag. Een gebroken
rug van deze worsteling in de Golf
van Biscaye tot plot vervulde het hart
van de jonge zeeman met gevoelens
van haat en opstandigheid. Dit hield
hij niet langer uit. Hij sprong nog lie
ver overboord, dan weer mee naar
zee te gaan. Christoffels besluit was
onherroepelijk, toen de „Janet Coom
be" om een loods en een sleepboot
seinde en langzaam de lange, in grij
ze mist gehulde rivier opvoer naar de
haven van Londen.
Het kon onmogelijk zo doorgaan. Hij
hield erg veel van zijn vader en had
ook ontzag voor hem, maar diens le
venswijze was niet de zijne, dat was
de eerlijke waarheid. Hij moest eigen
wegen gaan. Er waren toch andere
mogelijkheden dan de zee? Niets
weerhield hem in een heel andere
richting carrière te maken. Oom Phi
lip had over Londen gesproken en de
mogelijkheden, die de City bood voor
energieke, eerzuchtige jongelui. Nu,
Christoffel Coombe was eerzuchtig en
hij zou zijn familie in Plyn tonen,
dat hij er zich niet onder liet krijgen.
Er zou een dag aanbreken, waaropzij
hem gelijk zouden geven, dat hij de
zee vaarwel had gezegd. Zo kwam
het, dat Christoffel op de middag, dat
de „Janet Coombe" weer zee zou kie
zen, van boord wegliep. Niet eenmaal
studente in het vak dat me lief is: La
tijnse talen".
draalde hij zich om, teneinde nog een
laatste blik te werpen op zijn vaders
schip en het witte schegbeeld.
Christoffel voelde zich dood-alleen in
Londen, met slechts vijf pond op zak.
Het eerste wat hij deed, was een
nachtverblijf opzoeken. Het stond voor
hem vast, dat hij niet in de haven-
buurt wilde blijven en daarom nam
hij op goed geluk een omnibus, die i
hem naar het Westen bracht, midden i
in de winkelwijk. Hij stelde zoveel j
belang in alles wat hij zag, dat het j
donker werd en half zeven, eer hij j
besefte hoe snel de tijd voorbij j
was gevlogen.
Er zat nu niets anders op dan aan I
een politie-agent het adres te vragen
van een goedkoop, fatsoenlijk pension, i
hoewel hij er zich wel wat voor ge- j
neerde. Maar de bobby bleek een ge- j
moedelijk man, die er zelfs een blaad-i
je voor uit zijn boekje scheurde,
waarop hij een paar namen noteerde, i
„All right, niks geen moeite!" zei de j
agent met vrolijk Cockney-accent, j
Christoffel besloot die uitspraak te
imiteren, want zij leek hem veel voor- i
namer en kwieker dan het zoveel lij- i
ziger dialect van Cornwall.
Het eerste adres luidde: Mevr. j
Johnson, Albany Street 53, Marylebo- j
ne Road en Christoffel kreeg er de j
goede raad bij om er met de omni- j
bus van Great Portland Street heen te i
rijden. De paarden kwamen echter j
niet vlug vooruit in de mist, zodat het j
nog een tijdje duurde eer hij aan het j
juiste adres kwam. De vrouw, die
aan de deur verscheen, stak het gas-
licht in het smoezelige vestibuletje
aan en vroeg op vrij scherpe toon wat j
hij wenste.
„Ik hoorde, dat ik hier logies kan
krijgen," begon Christoffel, een beet- j
je afgeschrikt door haar manier van
doen. „Of vergis ik me misschien?"
„Nee, dat is zo. Komt u even bin- i
nen, dat ik u ziesn kan."
(Wordt vervolgd) i
Een wat dringender vraag was na
tuurlijk ook of de cineast zich kon ver
enigen met de Franse ondertitels. „Ze
CANNES We weten niet of het toeval was of een programmatisch grapje,
i maar op de eerste maandag van het festival mocht Argentinië zijn officiële in-
zending tonen, die als titel had „Het kind van de maandag". Wat de kwaliteit
5 van de film betreft, kunnen we met deze vermelding volstaan. Het drakerige
verhaaltje kon bij het publiek terecht geen hand op elkaar krijgen en men
vraagt zich bij zoiets alleen maar af hoe het mogelijk is dat een land met een
zeer grote filmproduktie tot een dergelijke keuze kon komen.
Het land, dat het festival gisteren
daarentegen wel helemaal beheerste,
was Zweden. Bo Widerberg, de sinds
enkele jaren tegen de filmtraditie van
Ingmar Bergman rebellerende regis
seur die we vorig jaar op de film week
in Utrecht met zijn „Liefde 65" leerden
kennen, droeg zijnvierde speelfilm
.Elvira Madigan" aan. Dat bleek een
alleszins bezienswaardige, poëtische film
waarover nog lang valt na te praten.
Als toch wel vrij revolutionair filmer
koos Widerberg moedig genoeg een
traditioneel onderwerp: een keurig ro
mantische Zweedse legende uit 1889,
die nog steeds als een soort nationale
ballade bij de Zweden in herinnering
is gebleven.
Elvira Madigan was een beroemde
koorddanseres. Een luitenant van de
huzaren wordt verliefd op haar. Hij de
serteert uit het leger; verlaat zijn
vrouw en twee kinderen en beleeft op
zijn vlucht voor de maatschappij een
korte maar diepgaande liefde, die vol
gens de wetten van het klassieke dra
ma ten slotte met de dood zal moeten
worden bekocht.
In de opvatting van Widerberg moet
men dit beslist heel zuiver door hem
verbeelde thema als volgt zien: Een
liefde zonder maatschappelijke achter
grond kan niet bestaan. Het is alsof je
geen naam hebt En iemand zonder
naam is nu eenmaal niemand. In die
zin heeft hij aan de legende dan ook
een actuele en zo men wil tevens een
sociale tint willen meegeven.
kloppen lang niet allemaal, maar het
kan me niet veel schelen. In wezen heb
ik een beeldende en weinig sprekende
film gemaakt", aldus Bo Widerberg.
En ook dat klonk temidden van het
kritische festivalgezelschap als de dui
delijke uitspraak van eejn filmman, die
er wat zijn werk betreft verder geen
doekjes om wenst te winden.
LAS VEGAS De „meest begeerde
vrijgezel van Amerika", Rock 'n Roli-
koning Elvis Presley is getrouv.d! Hier
is hij op zijn trouwdag geportretteerd
mei zijn lieftallige bruid Priscilla Ann
Beaulieu. Het huwelijk werd voltrok
ken in het Aladin Hotel in Las Vegas.
3494. Ieder wrakstuk van de verongelukte raket, dat
Arend en Buck tussen de koraalrotsen en de won
derlijke plantengroei aantroffen, werd nauwkeurig beke
ken. Doch de oorsprong van het geheimzinnige licht
konden zij nog steeds niet vinden. Voort ging de speur
tocht, meestal op geringe diepte vlak bij de kust,
maar zodra zij wat verder weg zwommen, zonk de zee
bodem in een grijsgroen waas weg beneden hen. Toch
moesten zij ook deze diepere gedeelten onderzoeken.
Het was daar meteen veel koeler en er hing een soort
schemerduister, dat de vorm der planten en vissen ver
doezelde
Hun ogen goed de kost gevend, bewogen de twee
mannen zich door deze kille wereld der stilte.
Opeens ving Arend een glimp op van een lange grijze
vorm die op korte afstand voortgleedweer terug
keerde en toen opeens naderbij zwom. Het leek wel een
enorme haai! Bijna automatisch staakten de twee hun
zwembewegingen en wachtten met bange voorgevoelens
op hetgeen er gebeuren zou
iw
M
f I
J
53 „Er werd dus destijds geen spoor van Jade gevon
den", zegt Rechter Tie afwezig en stuurt de voorman
weg. Hij trekt dan zijn bureaulade open en haalt het
ebbehouten doosje tevoorschijn. „Laten we nu eens
bekijken hoe de zaken staan, Tsjiao Tai. Jade, de
dochter van Prefekt Woe, is verleden jaar verdwenen,
toen ze, na een ruzie met haar vader, het huis is uitge
lopen. De ruzie ontstond omdat haar vader haar wilde
dwingen met de goudsmid Lie Mai te trouwen, terwijl
zij verliefd was op haar vader's secretaris, de jonge
student Yang. Ondanks een grondig onderzoek is geen
enkele aanwijzing omtrent haar verdwijning gevonden".
De rechter tikt op het doosje en vervolgt: „Wij hebben
echter in dit doosje hier een boodschap, met haar ei
gen bloed geschreven, ontdekt, waaruit blijkt dat Jade
inderdaad ontvoerd moet zijn, en dat haar ontvoerders
haar waarschijnlijk de hongerdood hebben laten ster
ven". Rechter Tie zucht. „Het doosje, Tsjiao Tai, is
is versierd met het letterteken „lang leven", maar een
lang leven is die ongelukkige jonge vrouw niet bescho
ren geweest. Nu is echter het zonderlinge, dat de stu
dent Yang, op wie zij verliefd was, een der slachtoffers
van de dubele moord in de verlaten tempel is!"
-W Aws-
- "v\
iS
it 1 ïïtlil
1 ijl 1 1 lt\ 1
In de film worden we met een fraai
debuut van de zeventienjarige Pia De-
germark verrast. De cineast ontdekte
haar op een foto in een krant, genomen
tijdens een bal aan het Zweedse hof.
Pia danste er met de Zweedse kroon
prins en een fotograaf maakte daar een
lekker nieuwsplaatje van. Aspiraties
om actrice te worden had het meisje al
lerminst. Widerberg haalde haar echter
toch over de rol te spelen en hij liet
haar zelfs tot koorddanseres opleiden
om de werkelijkheid van zijn filmver
haal zo dicht mogelijk te benaderen.
Op de vraag waarom hij zoveel moei
te had gedaan en waarom hij niet uit
het arsenaal van belangrijke Zweedse
actrices had geput, kwam Widerberg
na afloop van de vertoning van zijn
film met een antwoord, dat hem in
eigen land niet erg geliefd zal maken.
Hij zei onomwonden: „Ik kon in Zwe
den geen enkele ster vinden die intelli
gent genoeg was om deze belangrijke
rol te spelen". En de frêle Pia Deger-
mark zelf: „Het was een geweldige er
varing en ik heb het met plezier ge
daan. Maar het is wel eens en nooit
meer. Ik weiger verder als actrice door
het leven te gaan. Ik ben gewoon weer
CANNES Het festival van Cannes,
dat dit jaar vrij snel op volle toeren is
gekomen, zou men ook 's werelds
grootste warenhuis van de film kunnen
noemen. In de brede „etalages" pron-
i ken de sterren, discussiëren gespannen
5 regisseurs over de kwaliteiten van hun
films. Dat gebeurt 's ochtends, 's mid-
S dags en 's avonds in de grote zaal van
het festivalpaleis en in de kleine, voor
de projectie van de zogeheten bijzon-
dere kunstfilms bestemde zaal die de
naam van Jean Cocteau draagt.
Een jury van Franse critici kiest
hier het programma, dat sinds 1962 als
de Week van de kritiek wordt aange
kondigd. Deze week is inmiddels met
de Italiaanse film over jeugdproblema
tiek „Trio" geopend en vrijdag zal er
bijvoorbeeld onze „Joszef Katusz" van
Wim Verstappen en Pim de la Parra
over het doek gaan.
Maar achter al dit op uitbundig en
uiterlijk vertoon afgestemde gebeuren
wordt er in de kantoren van het
festivalhuis en in de lounge en de bar
van het deftige Carlton hotel aan de
Croisette een immense filmhandel be
dreven. Ongeveer 250 producenten, ex
ploitanten, filmverhuurders en distri
buteurs laten hier de filmwaar „door
hun handen gaan" en naar schatting
wordt er in Cannes jaarlijks een
bedrag van tien miljoen gulden aan de
verkoop en de verhuur van films
omgezet.
De kooplieden van de cinema hebben
daartoe drie bioscopen permanent tot
hun beschikking en in Carlton staan er
bovendien nog televisie-achtige kijk
kasten waarop, voor de belangstellen
den brokstukken van films worden
vertoond. Om zo maar even een idee
over het genre van de te koop of te
huur zijnde films te geven.
Zonder deze enorme markt zou het
festival ondenkbaar en misschien zelfs
ook een beetje overbodig zijn. Voor de
ruim zeshonderd aanwezige filmjourna-
listen echter is die markt natuurlijk
toch van minder belang. Zij hebben
het immers te druk met het bekijken
en het beschrijven van de etalages.
HILVERSUM I
18.00 Fanfare-orkest: verplichte con-
courswerken. 18.20 Uitzending van de
Anti Revolutionaire Partij, Spreker:
mr. W. de Kwaadsteniet, secretaris
van de Anti Revolutionaire Partij.
18.30 De Springplank: jonge artiesten
met orkestbegeleiding. 18.55 Concert
gebouworkest in Amerika, reisimpres
sies. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Conciliepostbus. 19.35 Lichte or
kestmuziek. 19.45 De zingende kerk, le
zing over kerkmuziek. 20.00 Stereo:
Omroeporkest en solisten: klassieke en
moderne muziek. (In de pauze: 20.35-
20.50 Voordracht). 21.30 Klassiek
strijkkwintet (opn). 22.00 Kunst: cultu
reel programma. 22.30 Nieuws. 22.40
Overweging. 22.45 Dag land! toeristisch
klankbeeld over Oostenrijk. 23.15
Context: 14-daags magazine waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23.45
Licht vocaal ensemble. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. Aansluitend evt. SOS-
berichten. 18.15 Actualiteiten. 18.30
Licht ensemble en zangsoliste. 18.55
Paris vous parle. 19.00 Muziekmoza-
iek. 20.00 Nieuws. 20.05 Zing met ons
mee: liedjes programma. 20.35 Op zo-
mertoer: vrolijk programma met pla
ten, praten raden en prijzen. 21.50
Jazz-spectrum. 22.30 Nws. Aansluitend
evt. SOS-berichten. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Concertgebouworkest en soliste
(gr.) moderne muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I.
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevisie.
NTS: 12.00-12.30 Teleac: De detaillist
als ondernemer (12). 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.56
Reclame NTS: 19.00 Uitzending Socu-
tera. KRO: 19.05 Hongaarse muziek en
dans. 19.10 Batman, Tv-film. STER.
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Uit
zending van de Boerenpartij. KRO:
20.30 Wie was Arhur Seyss-Inquart?,
documentatie. 21.15 Dodelijke mest (si
lent dust), TV-film in de Engelse TV-
serie The Avengers. 22.05 Vanavond
in Nieuwspoort. 22.35 Epiloog. NTS:
22.40-22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac:
Kernfysica (29).
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 The Virgi
nian, de weg terug naar het goud,
TV-film. 21.15 Eurovisie: Wereldkam
pioenschappen Ballroom dansen voor
amateurs in het Empire Stadion Wem
bley (BBC). STER: 22.01 Reclame.
NTS: 22.05-22.20 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Daopening.
7.15 Stereo: Klass. gr. muz. 7.30 Nws.
7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Lichte or-
kestmuz. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. (gr)
8.30 Nws. 8.32 Stereo: Lichte gr. muz.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de huisvr. 10.30 Morgendien
11.00 Lichte gr. muz. 12.27 Mededelin
gen voor land- en tuinb. 12.30 Nieuws.
12.40 Reportages, akt. en veel muziek.
13.30 Klass. opera-aria's (gr). 14.00 De
fam. Leenhouts, verv. hoorsp. 14.25
Lichte gr. muz. NRU: 15.00 Nationale
Herdenking (I): Herdenkingsdienst in
de Doopsgezinde Kerk te Amsterdam.
NCRV: 15.30 Moderne orkestmuz. (gr).
15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.00 Five o-clock,
pr. 17.15 Londens Symfonie-orkest (gr)
klass. muz. 17.50 Overheidsvoorl. Mens
en samenleving. Mevr. Drs. E. P. Po
lak-de Booy, chartermeester bij het al
gemeen Rijksarchief spreekt over onze
familie-papieren. 18.00 Haags kamer
koor en Fanfare-orkest: mod. muziek.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz.
en report. (7.30 Van de voorpag., pers
overzicht). VPRO: 7.55 Deze dag, le
zing. VARA:'8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.
muz. en report. 9.00 Stereo: Klass. gr.
muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gr.
muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws.
11.02 Abortus provocatus, klankbeeld.
11.40 Fluit en piano (opn): mod. muz.
12.00 Licht ensemble. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Stereo: Licht en
semble. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalen
der. 13.25 Waar de wijsjes zijn: liedjes-
progr. 13.50 Gesp. portret. 14.05 Sopr.
en piano (opn): klass. muz. 14.35 Kla
rinet en piano (opn): moderne muziek.
15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. NRU:
Nationaal Progr.: Herdenkingsplechtig
heid en kranslegging bij het Nat. Mo
nument op de Dam. VARA: 16.30 Voor
de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte gr. muz. 18.00 Nws. 18.15 Act.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Ka-
leidoskoop: gevarieerd muziekprogram
ma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvit.: popu
lair verzoekpl. progr. (11.00-11.02 Nws).
12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00
Nws. 13.02 Act. 13.03 Vrolijk platenpro-
gramma (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02
Lichte muz. voor een Holl. publiek.
16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: gevarieerd
platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05
Rhythm and blues. 17.35-18.00 Hillbilly
time, progr. van Country and Western
muziek.
DINSDAG 2 MEI 1967
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herh.
v. gisteren). 10.20 Actualiteiten en mu
ziek. 11.00 Portret van Greta Garbo.
12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.10
Nieuws. 16.15 Reportage van de jaar
beurs van Hannover. 16.45 Voor de kin
deren. 17.05 Verhaal voor de kinderen.
17.30 Film voor de kinderen. 18.00-
18.05 Nieuws (Regionaal programma)
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm
Zeitraffer. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Actualiteiten. 19.21 Filmreportage.
19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.05
Nieuws uit Nordrhein-Westfalen. 18.10
Film. 18.25 Hier und Heute (1). 18.50
Goedenavond. 19.00 Hier und Heute
(II). 19.10 T^v-film. 19.40 Filmreporta
ge). 20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 Amusementsprogramma. 21.00
Der Ehekandiat, speelfilm. 22.55 Jour
naal en weerbericht. Aansl.: commen
taar.
DUITSLAND II.
18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20
Actualiteiten en muziek. 18.55 TV-
film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws
en thema van de dag. 20.00 Sportspie-
gel. 20.30 Filmreportage. Aansl.: nws.
21.15 Detectivefilm (Niet geschikt voor
jeugdige kijkers). 22.05 Berichten uit
het economische leven. 22:35 Nieuws,
weerbericht en thema van de dag.
52 „Rijden!" schreeuwde Prins Lum-Bia zodra Tekko
naast hem gekomen was. „Rijden schrandere Taks als
't leven u lief is!". „Me dunkt dat ik rijd!" hijgde Tek
ko terug. „Maar ik geloof niet dat 't ons veel zaJ baten
want onze ezels kunnen het nooit van hun paarden win
nen. Zij zijn veel sneller!" „Zij zetten him rijdieren tot
de meeste spoed aan en stoven letterlijk vlak langs.de
steile afgrond verder. „Ah! Daar zijn brug!" riep de
zooon van Hemels Rijk plotseling uit terwijl hij op een
bamboebrug wees die over de peilloze diepte van de af
grond hing. „Misschien dat wij aan andere kant kunnen
ontkomen!" „Ik zie niet in waarom wij hier niet en
daar wel zouden ontsnappen! schreeuwde Tekko terug.
„En die houten brug ziet er niet stevig uit!" „Hier al
leen maar weg langs afgrond!" gilde de Prins. „Aan
de andere kant gaan weg door bergen en bergen bieden
betere beschutting!" „Ais 't moet, dan moet het maar!"
schreeuwde Tekko. „Ga maar vooruit, lk volg wel. U
bent beter van de toestand op de hoogte. Tekko hield
zijn ezeltje een beetje in om de Prins te laten voor
gaan maar veel vaart durfde hij toch niet minderen
want de rovers zaten hen nu al bijna vlak op de hielen.
Met een scherpe bocht gierden de langoren de brug op
en toen de Prins en Tekko omkeken zagen zij dat de ro
vers hen al tot op een goede honderd meter genaderd
waren. „Vooruit!" brulde de roverhoofdman die nog
steeds aan de kop reed. „Formeert lange colonne. Aan
andere kant van brug hebben wij ze te pakken!".
ENSCHEDE „Twente moet Im
pulsen kragen om z(jn financiële
ruggegraat te verstevigen", aldus
drs. J. G. M. Ham. Om deze mening
duidelijker te maken voert hij kei
harde feiten aan: de textielindustrie
van Twente zal in de komende jaren
nog heel wat mensen afstoten. Van
nu tot 1971 zullen er in deze industrie
3000 tot 4000 arbeidsplaatsen wegval
len.
Maar daarmee zal nog niet een
eind gekomen zijn aan het verminde
ren van de werkgelegenheid in deze
sector. „Zelfs als de regering de tex
tielindustrie behoorlijk helpt, dan
zal het aantal werknemers toch nog
met de helft teruglopen. Dat bete
kent dat er van de 31.100 mensen die
nu in de textielbedrijven van Twente
werken, er in de loop van de jaren
15.000 naar ander werk zullen moe
ten uitzien."
Als hoofd van de sociografische
dienst van de gemeente Enschede
heeft drs. Ham in deze dagen handen
vol werk. Hij moet het ene rapport
na het andere schrijven over de
moeilijkheden met het werk in Twen
te. Op alle mogelijke bijeenkomsten
heeft hij een taak in het toelichten
van cijfers over het teruglopen van
de werkgelegenheid.
„In de laatste vier jaar is de werk
gelegenheid in de Twentse textiel te
ruggelopen met 2500 arbeidsplaat
sen. Daarvoor is geen vervangende
werkgelegenheid gekomen in andere
industrie. In diezelfde tijd kwam er
ook nog eens een beroepsbevolking
bij van 10.000 mensen. Die hebben
praktisch allemaal werk gevonden in
de niet-stuwende bedrijven en in de
dienstensector", zet de heer Ham
uiteen.
Was de ontwikkeling van de werk
gelegenheid in Twente niet minder
rampzalig geweest als er in deze
streek basisindustrie had gezeten?
„U moet het zo ziende textiel
was de basisindustrie van Twente.
Of, als u wilt, de basis van de indus
trie in deze streek. Zoals Philips de
basis was voor zuidoost Brabant en
de mijnen voor Limburg. Maar in de
textiel ontstond een gekke drempel.
Het pakket dat de bedrijven brach
ten onderging praktisch geen verrui
ming. Je kunt nil eenmaal met de
grondstof die in textielfabrieken ge
bruikt wordt veel minder doen dan
met elektriciteit en kolen", is 't ant
woord van de sociograaf.
Maar is de textiel dan voor Twen
te een volledig aflopende zaak? Zit
er totaal geen perspectief meer in?
„Dat is niet zo. Zowel in Twente
als verder in Europa blijven er mo
gelijkheden voor de textielindustrie
om beschaafde textiel te maken. De
minder geraffineerde produkten kun
nen beter in de ontwikkelingslanden
worden gemaakt", vindt drs. Ham.
Maar de overheid zal met een dik
ke portefeuille moeten komen om de
textielindustrie van Twente op de
been te houden.
„De regering heeft indertijd over
Limburg gezegd: de mijnen kunnen
niet meer verantwoordelijk zijn voor
wat er met de kolen gaat gebeuren.
Dus moeten we ook verantwoorde
lijkheid gaan dragen. Die mede-ver
antwoordelijkheid moet de regering
ook aanvaarden voor de textielindus
trie van Twente."
ASSEN Het Bouwfonds Neder
landse Gemeenten heeft in 1966 3737
hypothecaire leningen verstrekt tot
een bedrag van f 115 miljoen. In 1965
waren dat 3593 leningen van to
taal 95 miljoen. Van de gezinnen
die ter financiering van hun eigen
woning een lening ontvingen, hadden
er volgens hun eigen opgave 40 pro
cent een inkomen beneden de sociale
loongrens, zo deelt het bestuur mee.
Wegens de situatie op de bouw
markt nam het aantal woningen in
uitvoering af van 6390 tot 4722 aan
het eind van het jaar. Het bestuur
vertrouwt dat met de daling van de
hypotheekrente de animo weer zal
toenemen.
De hypotheekportefeuille steeg met
20 procent van 374 tot 450 miljoen.
DETROIT. American Motors
heeft in het eerste kwartaal een ver
lies geleden van 21,60 miljoen dollar,
bijna tweemaal zoveel als in dezelf
de periode van 1966. De maatschap
pij die al geruime tijd in moeilijkhe
den verkeert, heeft van 24 banken 7'
maanden extra de tijd gekregen
voor de aflossing van een lening van
95 miljoen dollar. Deze moet nu 31
december zijn terugbetaald.
De verkopen van American Motors
in het eerste kwartaal daalden van
192,19 miljoen dollar in de eerste 3
maanden van 1966 tot 144,85 miljoen
dollar.
BRUSSEL De Belgische Solvay-
groep, die onlangs besloot de familie
maatschappij om te zetten in een
N.V., zal haar chemische fabriek in
Jemeppe sur Sambre uitbouwen tot
een groot chemisch complex. Over
een periode van tien jaar zal hier
voor ruim 600 miljoen worden ge
ïnvesteerd.
DETROIT De Ford Motor Com
pany heeft evenals General Motors
en Chrysler in het eerste kwartaal
lagere resultaten geboekt. De netto
winst van Ford bleef 45 procent ach
ter bij die van de eerste drie maan
den van 1966. De daling bij Chrysler
was 71, die van General Motors
34 procent.
De omzet van Ford daalde 10 pro
cent tot 2870 miljoen dollar. De winst
kwam uit op 120,6 miljoen dollar of
1,10 dollar per aandeel.