Jonge Amerikaan Coppola
verrast met komedie
,Flipper'-jongens
naar Harderwijk
Franse films
Exposities in
onze omgeving
Zwak
Walker Brothers
gaan uit elkaar
RADIO- er, TELEVISIEPROGRAMMA'!
VANAVOND
MORGEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Wegener 25%
Heineken krijgt
bedrijf terug
Winst Stokvis
gehalveerd
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
I FILMFESTIVAL CANNES
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Afgezaagd
Gekke zaak
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Pagina 2
VRIJDAG 5 MEI 1967
JANET
55
Op het postkantoor in Warren Street
maakte hij kennis met een collega
van dezelfde leeftijd, met wie hij veel
van zijn vrije uren doorbracht. Bij
een van die gelegenheden vertelde
Christoffel, dat hij zich in zijn kost
huis nogal eenzaam voelde en er
graag vandaan wilde.
„Waarom heb je me dat niet veel
eerder gezegd?" riep zijn vriend uit.
„Jij bent me ook 'n mooie! Ik dacht,
dat je liever op jezelf bleef, maar nu
moet je beslist bij mij komen wonen.
Het is een heel net pension, waar ik
ben. Mevrouw Parkins is een keurig
mens. Ze is een weduwe met drie
dochters en ik behoef me er nooit te
vervelen. Het is er een heel gezellige
boel. Wat zou je ervan zeggen als je
zondagmiddag eens kwam kijken? Ik
zal je dan wel aan de mensen voor
stellen. Mevrouw Parkins is tamelijk
kieskeurig wie ze in huis neemt, zie
je, maar jij bent een vriend van me.
Zei je niet, dat je vader reder was,
of iets van die aard?"
„Ja, gezagvoerder bij de koopvaar
dij."
„Nou, dan is de zaak in orde. Je
moet weten, alles moet wat deftig \fe-
zen en keurig netjes in de haak."
De volgende middag belde Christof
fel in Maple Street aan op no. 7 en
werd door een stijve dienstbode bin
nengelaten. Zijn vriend Harry Frisk
kwam hem al in de gang tegemoet.
„Zo'n zondagse theevisite gaat hier
een beetje plechtstatig in z'n werk,"
fluisterde hij. „Daarom waarschuw ik
je maar, dat je vooral niet te vrijpos
tig doet. Ik sleep je er wel door. Ik
kan een potje breken bij mevrouw
Parkins."
Enigszins verontrust betrad Chris
toffel de salon, waar een heel gezel
schap bijeen zat en het geluid van
kopjes en bordjes hem verwelkomde.
De dienstbode kondigde met luider
stemme aan: „De heer Christoffel
Coombe." Een grote, statige dame,
met een kanten mutsje en in bruin
fluweel gekleed, stond op van haar
stoel. „Meneer Frisk heeft ons van u
verteld, meneer Coombe. Het doet
mij genoegen, dat u vanmiddag gele
genheid had te komen. Wilt u maar
hier naast mij plaats nemen? Edith,
lieve kind, schenk meneer Coombe
een kopje thee. Meneer Coombe, dit
is mijn dochter, Edith."
Christoffel kreeg een kleur en
maakte een buiging en hield vervol
gens een sneetje brood en een gloei
ende kop thee in evenwicht. „Heel
graag, dank u wel!"
„Meneer Frisk vertelde ons, dat u
zulk goed werk doet op het postkan
toor."
„Ik doe er mijn best voor," ant
woordde hij bescheiden en zij boog
het hoofd.
„Neemt u een stukje van mijn mar
melade-cake? Mijn gasten verlangen
alleen daarom naar de zondag!"
De aanwezigen lachten beleefd.
„Het is heus niet alleen uw cake,
hoor, mevrouw Parkins, dat weet u
wel!" merkte Harry op. Tegelijk gaf
hij Christoffel een por. „Vertel me
vrouw Parkins eens wat je vader
deed bij de marine."
„O, wat enig! Ik vind het altijd zo
interessant, iemand op de vloot,"
deed Edith aanstellerig. „Er is zo
veel romantiek aan de zee verbon
den."
„Stil, lieve kind," zei haar moeder,
het voorhoofd fronsend, „laat meneer
Coombe aan 't woord."
Tot zijn ontsteltenis merkte Chris
toffel, dat geen mens meer iets zei,
en de hele salon naar hem zat te luis
teren. „Hij is bij de koopvaardij ge
weest, Frisk, niet bij de marine", be
gon hij wat onhandig. „Mijn vader
was gezagvoerder van een kleine
schoener, maar hij heeft nu zijn pen
sioen. Ik denk, dat u wel eens ge
hoord zult hebben van Plyn, in Corn
wall. Daar kom ik vandaan."
Niemand had blijkbaar eerder van
het bestaan van Plyn gehoord en
daarom legde hij uit, dat het een ha
ven was aan een riviermond ten zui
den van Plymouth.
„O, Plymouth!" riep Edith. „Stel je
voor, de Spaanse Armada, mama,
herinnert u zich wel het gedicht van
Lord Macaulay?"
„Ja, inderdaad, Drake, Francis
Drake, die aan het kegelen was of
iets dergelijks. Wel, meneer Coombe,
dat is verbazend interessant. U is een
Cornishman, dus u zingt ook, denk
ik?"
„Nu, dat mag geen naam heb
ben
„O, onzin, wees niet te bescheiden.
In Cornwall zingen ze allemaal.
Wat jammer, dat Bertha niet thuis
is, hè Edith? Bertha is mijn oudste
dochter," verklaarde mevrouw, „die
logeert op het ogenblik bij familie in
Chichester. Onze Bertha heeft heel
aardig talent en gewoonlijk maken
wij zondagsavonds wat muziek. Een
verrukkelijke bezigheid, vindt u ook
niet, meneer Coombe?"
„O, ja, stellige, mevrouw."
„Het hindert niets. Als Bertha te
rug is, zullen wij het gezellig kunnen
krijgen. Ik hoef u wel niet te zeggen,"
vervolgde zij op zachter toon, „dat
meneer Frisk ons iets heeft medege
deeld omtrent uw wens om bij ons in
huis te komen. Nu wij met u hebben
kennisgemaakt en u officieel aan ons
zijt voorgesteld, zullen wij u graag
verwachten, natuurlijk."
„Dat is wel zeer vriendelijk van u,
mevrouw Parkins."
„Een vriend, die door onze beste
meneer Frisk wordt aanbevolen, is
ons hartelijk welkom. Dames en he
ren, ik kan u mededelen, dat meneer
Coombe binnenkort tot onze gasten
zal behoren en ik ben ervan over
tuigd, dat wij allen hopen, dat hij er
nimmer spijt van zal hebben, dat hij
zijn intrek genomen heeft op no. 7."
„Juist, juist... uitstekend, wat ver
bazend prettig," viel het koor in.
„Meneer Coombe, laat me u thans
even voorstellen aan het hele gezel
schap." Daarop maakte Christoffel
achtereenvolgens kennis met de heer
Stodge, een handelsreiziger in ruste,
en zijn vrouw; een pianiste, mejuf
frouw Davis; majoor Carter en een
handelaar in meel, meneer Black.
Nadat een van de aanwezigen enige
versregels van Tennyson had voorge
lezen en juffrouw Davis de Mond-
scheinsonate had gespeeld, maakte
Christoffel aanstalten om heen te
gaan. Zijn gastvrouw wenkte hem om
nog even iets in haar boudoir te ko
men bepraten.
„Volkomen in orde," fluisterde Har
ry Frisk hem toe, „dat gaat altijd zo,
als er een nieuwe patiënt bijkomt. Ze
vraagt je naar je geloof en vertelt je
het schandaaltje van een paar jaar
geleden."
In haar boudoir gekomen, maakte
mevrouw Parkins een uitnodigend ge
baar om Christoffel te doen plaats ne
men. „Meneer Coombe, voor u gaat
dien ik u te vragen, of ge lidmaat
zijt van de Engelse Kerk."
(Wordt vervolgd)
CANNES Op het festival in Can
nes dreigt de humor te midden van de
ernstige en vaak loodzware festival-
werken soms een beetje in de verdruk,
king te komen. In deze jaarlijkse Tour
de France van de film is er tot nu toe
eigenlijk nog weinig gelachen en dus
kon men dubbel blij zijn met de tinte
lende Amerikaanse inzending „You 're
a big boy now" van de 27-jarige Fran
cis Ford Coppola.
Deze wat grimmig van achter zijn
brilleglazen kijkende regisseur is ver
buiten Hollywood onder meer met het
schrijven van scenario's begonnen.
Maar hij is inmiddels door de invloed
rijke magnaten van de Amerikaanse
filmstad ontdekt en dus in de gelede
ren van de kapitaalkrachtige cineasten
opgenomen. Zijn „Big Boy" stamt nog
uit de periode van de lage budgets.
Zijn volgende film echter wordt een
miljoenenverslindende komedie „Fi-
nian's rainbow", met Fred Astaire in
de belangrijkste rol.
Om zijn nu in Cannes vertoonde film
kan men met smaak grinniken en
eventueel gieren. Het is een komedie
die een beetje aan de stijl van Les-
ters „The knack" doet denken en dat
was de film die hier twee jaar geleden
toch maar de Gouden Palm vandaan
sleepte.
3496. Ontmoetingen met haaien waren zelfs voor Pi
loot Storm en Buck geen dagelijkse kost en zeker niet
zulke grote! Dit exemplaar was althans bijzonder angst
aanjagend. Tijd om een plan de campagne op te maken
was ei niet en elkaar iets toeroepen ging evenmin; daar
om was het maar gelukkig dat beide mannen tegelijk
hetzelfde idee schenen te hebben. Zij zwommen name
lijk snel uit elkaar, juist op het moment dat de haai
op hen toeschoot, om daarna gelijktijdig toe te stoten
met hun gevorkte speren. Het was het enige wat zij
doen konden met deze volkomen ongeschikte wapens en
geen van beide koesterde hoge verwachtingen. Maar, o
wonder, de venijnige punten schenen het ondier toch
zó pijnlijk getroffen te hebben, dat het overhaast de
vlucht nam naar diep water. In het voorbijgaan kreeg
Arend echter toch nog een klap van de grote staart
te incasseren, die zo hard aankwam dat hij de nodige
moeite had om bij zijn positieven te blijvenMaar
het monster was uit de buurt en dat was een hele
geruststelling!
55. De schilder Lie Ko ontvangt Rechter Tie en
Tsjiao Tai zeer beleefd en onderdanig. „Is uw assistent,
de student Yang, al weer komen opdagen, meneer
Lie?" vraagt de rechter. „Nee, edelachtbare. Ik be
grijp er niets van. De kleermaker heeft me verteld
dat Yang verdwenen is....". „Hm. Heeft Yang misschien
vijanden, naar u weet?" „Vijanden? Welnee! Of....
laat ik eens kijken.... Ja, ik heb hem op straat wel
eens zien praten met een haveloze vent, die er als een
boef uitzag. Hemel, Yang zal zich toch niet in een wes
pennest gestoken hebben....". „Gelooft u, meneer Lie,
dat Yang er de man naar is zich met chantage in te
laten?" De schilder kijkt rechter Tie verschrikt aan.
„Chantage? Tja, wie weet.... Yang is intelligent, maar
hij heeft een zwak karakter en is erg tuk op geld....".
„Precies. Waarom hebt u uw broer Lie Mai nooit ver
teld, dat u Yang in dienst hebt genomen, meneer Lei?
Wist u dat Yang van Jade, de verloofde van uw broer,
hield?" Deze vraag doet de schilder verbleken. Hij
stottert: „Datdat is onzin! Het was die Yang al
leen maar om haar geld te doen! Maar de jongen
heeft artistieke aanleg.... ik heb hem uit medelijden in
dienst genomen. Ik heb dat aan niemand verteld, want
die ex-Prefekt Woe, dat is een kwaadaardige oude ke
rel, die zou...".
54 Ja, daar kwamen de rovers al aangesneld. Dreu
nende hoefslagen verkondigden Tekko dat de troep de
brug bereikt had en dat deze zonder vaart te verminde
ren op hen afkwam. Tekko gunde zich geen tijd om
even te kijken, anders had hij geen seconde meer blij
ven zitten. Met daverend geweld stormde de bende aan
gevoerd door de woeste kreten van de roverhoofdman
over de brug. Tekko bevond zich nu in een benarde po
sitie maar hij dacht niet aan opgeven. „Vluchten kan ik
niet meer! Ik moet dat stuk bamboe de baas zien te
worden anders is 't met mij gedaan!" overlegde Tekko
bij zichzelf en hij zaagde en zwoegde dat de stukken
staal van zijn mes en de zweetdruppels van zdjn ge
zicht spatten. „Hup...rats...ja...knots...hats...boem!"
„Achterhoede zorgen voor koopman die ons willen op
houden!" brulde de roverhoofdman terwijl hij op Tekko
wees die als 't ware klaar lag om door de hoeven van
de aanstormende paarden te worden verpletterd. „Wij
grijpen andere koopman die met buit trachten te ont
komen!" De brug zwiepte nu zo gevaarlijk dat Tekko
onmogelijk succes verder kon werken. En dat was 't
moment waarop hij met spanning gewacht had. Nog een
laatste klap met 't mes op 't dikke stuk bamboe dat nu
bijna geheel doorgesneden was en toen sprong onze
vriend weer vlug in 't zadel. Hij hoorde hoe 't bamboe
kraakte en toen terwijl hij zich half omdraaide riep hij
„Oehoe! Pak me dan!".
Het gaat allemaal om een met zijn
negentien jaren door het leven struike
lende knaap, aan de ene kant vertroe
teld door zijn moeder, daarnaast
streng geregeerd door zijn vader. Zijn
pogingen om zich van deze ouderlijke
en
Halpin
Flipper-se-
HILVERSUM Luke
Tommy Norden, die in de
rie respectievelijk de rollen van San
dy en Bud vertolken, verblijven zater
dagmiddag en zondag a.s. als gasten
van de NTS in Nederland. De Flipper-
jongens brengen zaterdagmiddag een
bezoek aan het Dolfinarium in Harder
wijk, waar televisie-opnamen zullen
worden gemaakt voor het NTS-program-
ma „Monitor" van zondag a.s.
Onder degenen die woensdag- en
donderdagavond televisie hebben geke
ken, zullen vooral de muziekliefheb
bers (er waren enkele sfeervolle con
certjes) en de filmliefhebbers aan hun
trekken zijn gekomen. Of dat bij de
cinefielen reden tot onverdeelde vreug
de is geweest, valt te betwijfelen. Gis
teravond was er op de Nederlandse
zenders namelijk weer eens sprake
van gebrek aan coördinatie. Terwijl
de AVRO op het eerste net de verfil
ming van Frangoise Sagans „Bonjour
tristesse" vertoonde, bracht de VPRO
op het tweede net een aflevering van
Jan Blokkers rubriek „Cinema". Het
werd daardoor een kwestie van kiezen
of heen-en-wéer-schakelen. Wij hebben
het allerbei maar gedaan: de hele „Ci
nema" gekeken en later nog het staar
tje van „Bonjour, tristesse". Uit dit
staartje kregen we de, zij het natuur
lijk zeer onvolledige indruk, dat het
in ieder geval een goed gespeelde en
van fraaie opnamen voorziene rolprent
was.
Het kijken naar de gehele aflevering
van „Cinema" was te verklaren door
het feit dat deze rubriek het engage
ment, de deskundigheid en het redi-
geertalent van Blokker altijd de moei
te waard is. Gisteren werd een afle
vering gewijd aan de bekende Franse
filmer Alain Resnais, ter gelegenheid
van het feit dat zijn van vorig jaar
daterende „La guerre est finie" thans
in ons land draait. Resmais is hier
vooral bekend geworden door „Hiro
shima mon amour" en „L'année der-
nière a Marienbad", waardoor res
pectievelijk Marguérite Duras en Alain
Robbe-Grillet het scenario schreven,
een gelukkig huwelijk dus tussen nou
veau roman en nouvelle vague. Res
nais wilde tijdens het interview zelf
niet in het beeld verschijnen (de chan-
sonnière Barbara wenste in een indruk
wekkend, woensdagavond via Duits
land I uitgezonden portret alleen de
linker kant van haar gelaat aan het
publiek te tonen), maar foto- en film
fragmenten vulden de daardoor ont
stane visuele leemte grotendeels voor
treffelijk op. Vooral de fragmenten uit
korte films als die over Van Gogh en
die over de concentratiekampen (Nuit
et brouillard) waren fascinerend en
evenzeer illustratief voor de wijze
waarop Resnais verleden, droom en
toekomst in één uitgebeelde werkelijk
heid vermengt als de fragmenten uit
zijn grotere werken dat zijn.
Fascinerend was het ook, te zien,
hoe de Bossche kunstenaar Jaak Fren-
ken eenzaam met eenzame Heilig Hart
beelden door zijn stad (bak-)fiets, om
vervolgens deze en andere restanten
van het Rijke Roomse Leven in de
lengte doormidden te zagen en de halve
beelden afzonderlijk te herscheppen tot
pop-art-relifs, aldus een „Renaissance
van de santekraam" bewerkstelligend.
Een interessante documentaire over de
kunstenaar die, madonna's met kaarsen
en pieta's met spijkers versierd, artistie
ke vreugde lijkt te putten uit de nieuwe
beeldenstorm die hij betreurt.
Na de aangrijpende gedramatiseer
de documentaire „Cathy" over de wo
ningnood in Engeland, eerder deze
week uitgezonden, bewees de Ameri
kaanse documentaire over de Wolga
gisteravond, dat de buitenlandse produc
ties die we in deze maanden van het
jaar wegens Bussumse geldnood op 't
scherm krijgen, beslist geen miskopen
behoeven te zijn. J.v.d.K.
tirannie te bevrijden, lopen voortdu
rend op mislukkingen uit en zijn eerste
kennismaking met de liefde (een zwij-
melarij voor een nachtclubzangeresje
natuurlijk) is evenmin gelukkig te noe
men. Aan het einde zal er echter een
soort Joop ter Heul-meisje opduiken
en aan haar hand krijgt hij dan de
kans om de eerste stappen naar de
volwassenheid te doen.
Dit op zich bijna afgezaagde gegeven
is door Coppola met een sympathieke
flair en een groot gevoel voor actuele
humor in scène gezet. Men is als toe
schouwer al gauw geneigd te denken
dat de film in de eerste plaats ook met
plezier moet zijn gemaakt. Maar daar
in vergist men zich. Coppala vertelde
namelijk, dat de produktie van zijn „Big
Boy" afschuwelijk is geweest, omdat
hij met zoveel technische tegenslagen
te kampen heeft gehad. „Ik had vaak
het gevoel dat ik met het maken van
een drama bezig was", zei hij.
Zijn visie op de jonge Amerikaanse
cinema hij is daarvan een duidelij-
ken vertegenwoordiger is vrij opti
mistisch. „Hollywood begrijpt nu echt
wel dat er jonge regisseurs en scena
risten moeten worden aangetrokken en
zij hebben daar ook langzamerhand
door, dat je niet altijd miljoenen dol
lars nodig hebt om een goede commer
ciële of artistieke film te maken.
Een ander geluid viel te beluisteren
in het commentaar van de eveneens
jonge Braziliaanse cineast Glauber Ro-
cha op zijn film, die men vrij ver
taald „De angstige aarde" zou kunnen
noemen. Deze film, waarmee Brazilië
zich officieel op het festival presen
teert, is in eigen land verboden. „Een
gekke zaak, maar zo ligt dat bij ons
nu eenmaal", aldus Rocha.
In dit op een breed palet uitge
smeerd verhaald, dat technisch zo
vaak aan de klassieke Russische film
school doet denken, volgen wij een ge
dramatiseerde reportage over politieke
verwikkelingen en vooral over de poli
tieke onmacht van sommige idealisten,
die, eenmaal aan de macht gekomen,
geen enkele belofte waar weten te ma
ken.
Rocha heeft zich daarbij enigszins
objectief opgesteld. Hij hekelt de voor
al door de kerk bestierde rechterzijde
van het Braziliaanse regime, maar de
linkse opponenten krijgen ook een aan
tal vegen uit de pan. In wezen heeft
hij de politieke onmogelijkheden van
zijn land willen verbeelden en zoals hij
zelf toegaf, heeft zijn film daarom een
„onmogelijk" karakter gekregen.
Harry van Kruiningen zal heden
avond om half negen in Het Hop
manshuis aan het Rodetorenplein te
Zwolle een expositie van eigen gra
fisch werk openen, die daar tot en
met zondag 21 mei iedere middag tus-
sun drie en zes uur en behalve op
zaterdag en zondag iedere avond
tussen half acht en negen uur te
zien zal zijn. De opening wordt geïl
lustreerd met een film over de grafi
sche technieken.
0 Zaterdagmiddag om half drie zal
burgemeester mr. N. Bolkestein 'n
expositie openen, gewijd aan de Boli
viaanse kunstenaars Tel Carasco
(beeldhouwwerk) en Jorge Carasco
(schilderijen), die tot en met zondag
28 mei in het museum De Muntento-
ren te Deventer wordt gehouden, on
der auspiciën van de Deventer Cultu
rele Raad.
Precies een uur later gaan in het
Gelders Kunstcentrum „Epok" te
Velp twee tentoonstellingen open: „Be
stendigheid van het surrealisme" en
„Gruppe X" (industriële kunst uit Bad
Nauheim, Frankfurt en Darmstadt).
Het werk van de surrealisten wordt
ingeleid door Laurens Vancrevel, dat
van „Gruppe X" door Herman de
Vries. Tot en met 5 juni kan men er
op zondagen tussen 12 en 17.30 uur,
van dinsdag tot en met zaterdag tus
sen 10.30 en 17.30 uur en op vrijdag
avonden tussen 19 en 21 uur naar kij
ken.
0 Om vier uur tenslotte zal mr. J. de
Haas in kasteel De Zwaluwenberg
te Oldebroek een expositie van werk
van Nijmeegse kunstenaars openen,
die men in genoemde expositiegelegen
heid tot en met 3 juni kan bezichtigen
op werkdagen, behalve maandag, tus
sen 14 en 17 uur, op zon- en feestda
gen tussen 11 en 17 uur en op de vrij
dagavonden tussen 19 en 21 uur.
LONDEN De bekende in Enge
land werkende Amerikaanse popgroep
The Walker Brothers gaan uiteen. De
drie Amerikanen (Scott Engel, John
Maus en Gary Leeds) kwamen twee
jaar geleden uit Hollywood naar Lon
den, waar zij de laatste tijd samen
40.000 gulden per week verdienden. In
een gezamenlijke verklaring heet het,
dat zij als vrienden uiteen gaan, om
dat ze er de voorkeur aan geven ieder
voor zich te werken.
Na de Beatles en de Rolling Stones
is de groep de bekendste in Engeland.
Volgende week verschijnt hun laatste
plaat: „Walking in the Rain".
HILVERSUM I
18.20 Uitz. van D'66. Spreker: Drs. E.
Visser. 18.30 Sjook: programma voor
twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30
RVU: Muzikaal Spectrum - plus 5 min.:
Eurogrammen door Klaas A. Posthu-
ma. NRU - NATIONAAL PROGRAM
MA: 20.00 Lichte ork.muz. 20.30 Met
een bosje narcissen: klankbeeld over de
4-mei-herdenking. 20.45 Elektronisch or
gel met ritmische begeleiding. 21.00 Re
de van Dr. S. L. Mansholt. 21.30 Lich
te gram.muz. 22.00 Hoe vrij is Neder
land discussie. 22.30 Nws. 22.40 Volks-
muz. 23.10 Concert: I. Omroepdubbel-
kwartet: oude liederen: II Radio kamer-
ork. en solist: klasieke muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Amerika in termijnen,
lezing. 18.20 Licht pianospel. 18.30 Jazz-
rondo. 19.00 Ronduit: progr. voor de
jongeren. VPRO/VARA: 19.25 La Tra-
viata, opera. (plm. 20.05 Nws. plm.
21.05 Voordr. plm. 21.45 Voordr.).
VARA: 22.40 Nws. 22.50 ACT. 23.05
Lichte gram.muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20- 12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
Journ. STER: 18.56 Reclame. VARA:
19.00 Fanclub. STER: 19.56 Reklame.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER:
20.16 Reklame. NTS - NATIONAAL
PROGRAMMA: 20.20 Vrijblijvend:
amusementsprogr. VARA: 21.10 Raw
hide, TV-film. 22.00 Mies en scène.
NTS: 23.30-35 Journaal
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER:
20.01 Reklame. NCRV: 20.05 Rendieren
en lasso's, filmrep. 20.20 Sherlock Hol
mes - Marinegeheimen, TV-film (BBC).
21.10 Jazzprogr. 21.40 Avondoverden
king. 21.45 Attentie. STER: 22.10 Re
klame. NTS: 22.15-22.30 Journ. 22.30-
23.00 Teleac: Kernfysica (29 - herh. van
dinsdag jl.).
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15
Semi-klassieke grammofoonmuz. 7.30
Nws. 7.32 Gewijde muz. 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: Gev. pro
gramma. (8.30-8.32 Nws; 9.35 Water
standen). 12.25 Marktberichten. 12.27
Mededelingen voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting.
Geven en nemen. De familie Van Buu-
ren praat weer over het verkeer. 12.50
Zonder grenzen: een rubriek over
missie en zending. 13.00 Vliegende
schijven: platenprogramma voor de
militairen. 14.00 P.M.: Familie-pro
gramma. NRU: 16.30 Franse les. KRO
17.00 Carionca: radio voor tieners.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymna
stiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.55
Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.35
Van de voorp.) 8.35 Lichte grammo
foonmuz. (8.50-9.00, Tips voor strips en
vakanties). 9.40 Stereo: Klassieke ka-
mermuz. (gr.). 10.00 Z.O. 135, geva
rieerd programma (11.00 Nws.) 12.15
Voor nu en later, lezing. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Actueel sportnieuws. 12.45 VARA-Ver-
enigingsraad, samenvatting toespraak.
13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Li.
grammofoonmuz. voor de teenagers.
14.15 Programma voor twintigers. 14.55
Radio Jazz Magazine 15.30 Abortus
provocatus, klankbeeld (herhaling van
3 mei). 16.00 Nws. 16.02 Tussen stilst,
en beweging, lezing. 16.15 Belcanto:
orgelspel: amusementsmuziek 17.30 Ra -
dioweekjournaal.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Klassieke
grammofoonmuz. (10.00 Nws. 10.02 Ope
rafragmenten (gr) 11.00 Nieuws. 11.02
Hilversum III-vertissement. 11.30 Le
ger des Heilsmuziek. 12.00 Nws. 12.02
Variant: actualiteiten, reportages, strip
en veel muziek. 13.00 Nws. 13.02 Tie-
nerama: platenshow voor tieners. 14.00
Nws. 14.02 Tienerama. 14.30 Ramblers
Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Mo
dern Amerikaans amusement. 15.30 Li.
muz. (16.00 Nws.). 17.00 Nieuws. 17.02-
18.00 Sportshow: reportages, uitslagen,
commentaren en lichte grammofoonm.
VRIJDAG 5 MEI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Muz. progr. 12.00-
13.30 Actualiteiten kron. 16.10 Nws.
16.15 Rep. van de jaarbeurs van Han
nover. 16.45 Voor de jeugd. 17.55 Over
zicht v. d. middagprogr. voor de vol
gende week. 18.00-18.05 Nws. (Regio
naal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Das
Freitagsmagazin. 18.50 Zand-mannetje.
19.00 Act. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.-
overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-
Westfalen. 18.10 Voor de jeugd. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film.
19.40 Volksmuz. 20.00 Journ. en weer-
ber. 20.15 Act. 21.00TV-film. 21.46
Journ. en weerber. 22.00 Rep. uit Bonn
22.15 T.V.-spel (niet geschikt voor jeug
dige kijkers). 23.35 Nws.
DUITSLAND II
15.00 Tenniswedstr. Duitsland-USSR.
17.40 Sport. 18.10 Nws en weerbericht.
18.20 Act. en muz. 18.55 TV-film. 19.27
Weerber. 19.30 Nws. en thema v. d.
dag. 20.00 Der öffentliche Anklager,
TV-spel. Aansl.: nieuws. 21.20 Amuse
mentsprogr. 21.50 Nws. en meningen
van buitenlandse correspondenten.
22.35 Nws., weerber. en thema van de
dag. 23.00 Jazzmuz.
IMIIIiailUIIIIIMIIlUl
riLetSzn.
•tUAcr? MnH»
AMSTERDAM De stemming op
de Amsterdamse effectenbeurs was
woensdag aan de voorzichtige kant.
Alleen voor Unilever viel iets koers
winst te boeken waarbij het dividend
voor ruim 1 werd ingehaald. Olies
waren op grond van de voorlopige
cijfers over het eerste kwartaal 2
beter. Philips kon daarentegen geen
belangstelling wekken, terwijl voor
Hoogovens 12 punten minder werd
betaald.
Bij de scheepvaartwaarden viel Van
Ommeren uit de toon door een daling
van ca. 5 punten.
De obligatiemarkt was zwak ge
stemd. Verschillende leningen van de
B.N.G. vertoonden een daling. Wellicht
is er weer een nieuwe emissie van de
B.N.G. op komst.
Op de lokale markt overheersten de
winsten. Wij noemen bijvoorbeeld Tho
massen en Drijver Verblifa, Elsevier en
Bols. In het eerste tijdvak steeg dit fonds
f 3,- maar verloor later weer f 2,-.
Het onverwachte hogere dividend bij
de Utr. Asphalt gaf de koers een zet
van 12 punten. Nutricia was steeds
gevraagd Norit en Kon. Zout waren
vast.
Ook de biedkoersen voor Havenwer
ken zijn opvallend (+5). Holl. Sociëëtelt
10, maar Nationale Nederlanden 9.
Voor de Aniem sprak men van een
taxatiekoers van 50. Er mocht geen
notering tot stand komen. Globaal
gerekend komt de helft van de uitke
ring aan de aandeelhouders van de
Aniem ten goede, die daaruit een
dividend van 6 pet. zouden kunnen
toucheren omdat de vordering rentege-
vend is geworden. Ook voor de Ogem
is de getroffen regeling van belang.
De Zwolsman Groep heeft weliswaar
haar cijfers ingediend, maar aangezien
men hierbij volgens de beurs erg
formalistisch is te werk gegaan lijkt de
weg naar het omwisselingsaanbod nog
erg lang.
In de verlieshoek zaten: Brocades,
Braat Rotterdam, Hoek Machine en
Neder horst.
Overeenkomstig de in de tussentijd
se berichtgeving uitgesproken ver
wachting, heeft het bedrijfsresultaat
van Wegener's Couranten Concern
N.V. te Apeldoorn, in het vierde
kwartaal van 1966 onder verzwaarde
druk gestaan van belangrijke kosten,
die werden gemaakt voor de verbete
ring en uitbreiding van door de n.v.
verworven nieuws- en huis-aan-huis
bladen en voor de verdere groei van
de bestaande dagblad-edities der n.v.
op de Veluwe.
Desondanks steeg het exploitatie
saldo vóór afschrijvingen van
1.760.108,— over 1965 tot 2.022.570,
dit als gevolg van een toeneming van
de omzetten met 20,9 pet.
De afschrijvingen op bedrijfsmidde
len en op goodwill van overgenomen
couranten namen toe van 590.538,—
over 1965 tot 758.893,—zodat na
een verhoging van de post Interest
van 57.675,— tot 81.856,— een bru-
to-winst, vóór belastingen, resulteerde
van 1.181.821,— (v.j. 1.111.895,—).
Het boekjaar kon met een voordelig
saldo van 647.236,— (v.j. 640.134.-)
worden afgesloten.
Aan de algemene vergadering van
aandeelhouders zal een dividend van
25 pet (v.j. 22 pet) worden voorge
steld over het, inmiddels door conver
sie van de in 1964 uitgegeven obliga
tielening .van f501.500 tot f 751.300
toegenomen aandelenkapitaal.
Bij het begin van het nieuwe boek
jaar kwam de uitbreiding van de in
1963 geplaatste 48-zijdige rotatieperf
tot een 80-zijdige gereed. Een constan
te, normale bezetting van de pers if
verzekerd.
AMSTERDAM. De Indonesische
regering heeft het beheer van Heine-
ken's Indonesische Bierbrouwerij
Maatschappij N.V. in Surabaja aan de
aandeelhouders terug gegeven. De
brouwerij werd in april 1965 genaast
De directie van Heineken heeft zich
bereid verklaard de dagelijkse leiding
van het bedrijf op zich te nemen, zo
wordt van de zijde van Heineken mee
gedeeld.
ROTTERDAM R.S. Stokvis en
Zonen heeft een slecht jaar achter de
rug. De winst werd ruim gehalveerd
van f 6,83 miljoen tot f 3,02 miljoen.
Aan de jaarvergadering op 13 juni zal
worden voorgesteld het dividend te
verlagen van 9 tot 5 pet.
De omzet in Nederland daalde ten
opzichte van die van 1965 met bijna 5
pet, voornamelijk door de teruggang
in de verkopen van de afdelingen auto's
bromfietsen, radio en televisie. Onder
druk van de toegenomen concurrentie
daalde het gemiddelde bruto winstper
centage met 0,13.
Het resultaat van de dochteronderne
mingen stelde eveneens teleur, vooral
door verliezen van enkele buitenlandse
vestigingen. Ondanks maatregelen ter
verbetering van de efficiency heeft het
concern vorig jaar de kostenstijging
niet kunnen opvangen. Dit kwam voor
namelijk door hogere financieringskos
ten en afschrijvinger
De omzet in het eerste kwartaal van
1967 was ruim 5 pet hoger dan die in
de overeenkomstige periode van het af
gelopen jaar, mede dank zij een verbe
tering in de verkopen van auto's en
bromfietsen. Hieruit mag echter niet
worden afgeleid dat de resultaten over
het lopende jaar belangrijk zullen af
wijken van die van 1966, aldus het be
stuur.
AMSTERDAM, 3 mei. Londen
10.09—10.091; New York 3.601—3.60Ï;
Montreal 3.331—3.338; Parijs 73.09—
73.14; Brussel 7.2687.26i; Frankfort
99.731—90.781; Stockholm 69.88—69.93;
Zürich 83.51183.561; Milaan 57.721—
57.771; Kopenhagen 52.161—52.211;
Oslo 50.421—50.471; Wenen 13.951—
13.961; Lissabon 12.583—12.601.