Jonge Amerikaan Coppola verrast met komedie ,Flipper'-jongens naar Harderwijk Franse films Exposities in onze omgeving Zwak Walker Brothers gaan uit elkaar RADIO- er, TELEVISIEPROGRAMMA'! VANAVOND MORGEN FINANCIËLE NOTITIES Wegener 25% Heineken krijgt bedrijf terug Winst Stokvis gehalveerd WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER I FILMFESTIVAL CANNES PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Afgezaagd Gekke zaak TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Pagina 2 VRIJDAG 5 MEI 1967 JANET 55 Op het postkantoor in Warren Street maakte hij kennis met een collega van dezelfde leeftijd, met wie hij veel van zijn vrije uren doorbracht. Bij een van die gelegenheden vertelde Christoffel, dat hij zich in zijn kost huis nogal eenzaam voelde en er graag vandaan wilde. „Waarom heb je me dat niet veel eerder gezegd?" riep zijn vriend uit. „Jij bent me ook 'n mooie! Ik dacht, dat je liever op jezelf bleef, maar nu moet je beslist bij mij komen wonen. Het is een heel net pension, waar ik ben. Mevrouw Parkins is een keurig mens. Ze is een weduwe met drie dochters en ik behoef me er nooit te vervelen. Het is er een heel gezellige boel. Wat zou je ervan zeggen als je zondagmiddag eens kwam kijken? Ik zal je dan wel aan de mensen voor stellen. Mevrouw Parkins is tamelijk kieskeurig wie ze in huis neemt, zie je, maar jij bent een vriend van me. Zei je niet, dat je vader reder was, of iets van die aard?" „Ja, gezagvoerder bij de koopvaar dij." „Nou, dan is de zaak in orde. Je moet weten, alles moet wat deftig \fe- zen en keurig netjes in de haak." De volgende middag belde Christof fel in Maple Street aan op no. 7 en werd door een stijve dienstbode bin nengelaten. Zijn vriend Harry Frisk kwam hem al in de gang tegemoet. „Zo'n zondagse theevisite gaat hier een beetje plechtstatig in z'n werk," fluisterde hij. „Daarom waarschuw ik je maar, dat je vooral niet te vrijpos tig doet. Ik sleep je er wel door. Ik kan een potje breken bij mevrouw Parkins." Enigszins verontrust betrad Chris toffel de salon, waar een heel gezel schap bijeen zat en het geluid van kopjes en bordjes hem verwelkomde. De dienstbode kondigde met luider stemme aan: „De heer Christoffel Coombe." Een grote, statige dame, met een kanten mutsje en in bruin fluweel gekleed, stond op van haar stoel. „Meneer Frisk heeft ons van u verteld, meneer Coombe. Het doet mij genoegen, dat u vanmiddag gele genheid had te komen. Wilt u maar hier naast mij plaats nemen? Edith, lieve kind, schenk meneer Coombe een kopje thee. Meneer Coombe, dit is mijn dochter, Edith." Christoffel kreeg een kleur en maakte een buiging en hield vervol gens een sneetje brood en een gloei ende kop thee in evenwicht. „Heel graag, dank u wel!" „Meneer Frisk vertelde ons, dat u zulk goed werk doet op het postkan toor." „Ik doe er mijn best voor," ant woordde hij bescheiden en zij boog het hoofd. „Neemt u een stukje van mijn mar melade-cake? Mijn gasten verlangen alleen daarom naar de zondag!" De aanwezigen lachten beleefd. „Het is heus niet alleen uw cake, hoor, mevrouw Parkins, dat weet u wel!" merkte Harry op. Tegelijk gaf hij Christoffel een por. „Vertel me vrouw Parkins eens wat je vader deed bij de marine." „O, wat enig! Ik vind het altijd zo interessant, iemand op de vloot," deed Edith aanstellerig. „Er is zo veel romantiek aan de zee verbon den." „Stil, lieve kind," zei haar moeder, het voorhoofd fronsend, „laat meneer Coombe aan 't woord." Tot zijn ontsteltenis merkte Chris toffel, dat geen mens meer iets zei, en de hele salon naar hem zat te luis teren. „Hij is bij de koopvaardij ge weest, Frisk, niet bij de marine", be gon hij wat onhandig. „Mijn vader was gezagvoerder van een kleine schoener, maar hij heeft nu zijn pen sioen. Ik denk, dat u wel eens ge hoord zult hebben van Plyn, in Corn wall. Daar kom ik vandaan." Niemand had blijkbaar eerder van het bestaan van Plyn gehoord en daarom legde hij uit, dat het een ha ven was aan een riviermond ten zui den van Plymouth. „O, Plymouth!" riep Edith. „Stel je voor, de Spaanse Armada, mama, herinnert u zich wel het gedicht van Lord Macaulay?" „Ja, inderdaad, Drake, Francis Drake, die aan het kegelen was of iets dergelijks. Wel, meneer Coombe, dat is verbazend interessant. U is een Cornishman, dus u zingt ook, denk ik?" „Nu, dat mag geen naam heb ben „O, onzin, wees niet te bescheiden. In Cornwall zingen ze allemaal. Wat jammer, dat Bertha niet thuis is, hè Edith? Bertha is mijn oudste dochter," verklaarde mevrouw, „die logeert op het ogenblik bij familie in Chichester. Onze Bertha heeft heel aardig talent en gewoonlijk maken wij zondagsavonds wat muziek. Een verrukkelijke bezigheid, vindt u ook niet, meneer Coombe?" „O, ja, stellige, mevrouw." „Het hindert niets. Als Bertha te rug is, zullen wij het gezellig kunnen krijgen. Ik hoef u wel niet te zeggen," vervolgde zij op zachter toon, „dat meneer Frisk ons iets heeft medege deeld omtrent uw wens om bij ons in huis te komen. Nu wij met u hebben kennisgemaakt en u officieel aan ons zijt voorgesteld, zullen wij u graag verwachten, natuurlijk." „Dat is wel zeer vriendelijk van u, mevrouw Parkins." „Een vriend, die door onze beste meneer Frisk wordt aanbevolen, is ons hartelijk welkom. Dames en he ren, ik kan u mededelen, dat meneer Coombe binnenkort tot onze gasten zal behoren en ik ben ervan over tuigd, dat wij allen hopen, dat hij er nimmer spijt van zal hebben, dat hij zijn intrek genomen heeft op no. 7." „Juist, juist... uitstekend, wat ver bazend prettig," viel het koor in. „Meneer Coombe, laat me u thans even voorstellen aan het hele gezel schap." Daarop maakte Christoffel achtereenvolgens kennis met de heer Stodge, een handelsreiziger in ruste, en zijn vrouw; een pianiste, mejuf frouw Davis; majoor Carter en een handelaar in meel, meneer Black. Nadat een van de aanwezigen enige versregels van Tennyson had voorge lezen en juffrouw Davis de Mond- scheinsonate had gespeeld, maakte Christoffel aanstalten om heen te gaan. Zijn gastvrouw wenkte hem om nog even iets in haar boudoir te ko men bepraten. „Volkomen in orde," fluisterde Har ry Frisk hem toe, „dat gaat altijd zo, als er een nieuwe patiënt bijkomt. Ze vraagt je naar je geloof en vertelt je het schandaaltje van een paar jaar geleden." In haar boudoir gekomen, maakte mevrouw Parkins een uitnodigend ge baar om Christoffel te doen plaats ne men. „Meneer Coombe, voor u gaat dien ik u te vragen, of ge lidmaat zijt van de Engelse Kerk." (Wordt vervolgd) CANNES Op het festival in Can nes dreigt de humor te midden van de ernstige en vaak loodzware festival- werken soms een beetje in de verdruk, king te komen. In deze jaarlijkse Tour de France van de film is er tot nu toe eigenlijk nog weinig gelachen en dus kon men dubbel blij zijn met de tinte lende Amerikaanse inzending „You 're a big boy now" van de 27-jarige Fran cis Ford Coppola. Deze wat grimmig van achter zijn brilleglazen kijkende regisseur is ver buiten Hollywood onder meer met het schrijven van scenario's begonnen. Maar hij is inmiddels door de invloed rijke magnaten van de Amerikaanse filmstad ontdekt en dus in de gelede ren van de kapitaalkrachtige cineasten opgenomen. Zijn „Big Boy" stamt nog uit de periode van de lage budgets. Zijn volgende film echter wordt een miljoenenverslindende komedie „Fi- nian's rainbow", met Fred Astaire in de belangrijkste rol. Om zijn nu in Cannes vertoonde film kan men met smaak grinniken en eventueel gieren. Het is een komedie die een beetje aan de stijl van Les- ters „The knack" doet denken en dat was de film die hier twee jaar geleden toch maar de Gouden Palm vandaan sleepte. 3496. Ontmoetingen met haaien waren zelfs voor Pi loot Storm en Buck geen dagelijkse kost en zeker niet zulke grote! Dit exemplaar was althans bijzonder angst aanjagend. Tijd om een plan de campagne op te maken was ei niet en elkaar iets toeroepen ging evenmin; daar om was het maar gelukkig dat beide mannen tegelijk hetzelfde idee schenen te hebben. Zij zwommen name lijk snel uit elkaar, juist op het moment dat de haai op hen toeschoot, om daarna gelijktijdig toe te stoten met hun gevorkte speren. Het was het enige wat zij doen konden met deze volkomen ongeschikte wapens en geen van beide koesterde hoge verwachtingen. Maar, o wonder, de venijnige punten schenen het ondier toch zó pijnlijk getroffen te hebben, dat het overhaast de vlucht nam naar diep water. In het voorbijgaan kreeg Arend echter toch nog een klap van de grote staart te incasseren, die zo hard aankwam dat hij de nodige moeite had om bij zijn positieven te blijvenMaar het monster was uit de buurt en dat was een hele geruststelling! 55. De schilder Lie Ko ontvangt Rechter Tie en Tsjiao Tai zeer beleefd en onderdanig. „Is uw assistent, de student Yang, al weer komen opdagen, meneer Lie?" vraagt de rechter. „Nee, edelachtbare. Ik be grijp er niets van. De kleermaker heeft me verteld dat Yang verdwenen is....". „Hm. Heeft Yang misschien vijanden, naar u weet?" „Vijanden? Welnee! Of.... laat ik eens kijken.... Ja, ik heb hem op straat wel eens zien praten met een haveloze vent, die er als een boef uitzag. Hemel, Yang zal zich toch niet in een wes pennest gestoken hebben....". „Gelooft u, meneer Lie, dat Yang er de man naar is zich met chantage in te laten?" De schilder kijkt rechter Tie verschrikt aan. „Chantage? Tja, wie weet.... Yang is intelligent, maar hij heeft een zwak karakter en is erg tuk op geld....". „Precies. Waarom hebt u uw broer Lie Mai nooit ver teld, dat u Yang in dienst hebt genomen, meneer Lei? Wist u dat Yang van Jade, de verloofde van uw broer, hield?" Deze vraag doet de schilder verbleken. Hij stottert: „Datdat is onzin! Het was die Yang al leen maar om haar geld te doen! Maar de jongen heeft artistieke aanleg.... ik heb hem uit medelijden in dienst genomen. Ik heb dat aan niemand verteld, want die ex-Prefekt Woe, dat is een kwaadaardige oude ke rel, die zou...". 54 Ja, daar kwamen de rovers al aangesneld. Dreu nende hoefslagen verkondigden Tekko dat de troep de brug bereikt had en dat deze zonder vaart te verminde ren op hen afkwam. Tekko gunde zich geen tijd om even te kijken, anders had hij geen seconde meer blij ven zitten. Met daverend geweld stormde de bende aan gevoerd door de woeste kreten van de roverhoofdman over de brug. Tekko bevond zich nu in een benarde po sitie maar hij dacht niet aan opgeven. „Vluchten kan ik niet meer! Ik moet dat stuk bamboe de baas zien te worden anders is 't met mij gedaan!" overlegde Tekko bij zichzelf en hij zaagde en zwoegde dat de stukken staal van zijn mes en de zweetdruppels van zdjn ge zicht spatten. „Hup...rats...ja...knots...hats...boem!" „Achterhoede zorgen voor koopman die ons willen op houden!" brulde de roverhoofdman terwijl hij op Tekko wees die als 't ware klaar lag om door de hoeven van de aanstormende paarden te worden verpletterd. „Wij grijpen andere koopman die met buit trachten te ont komen!" De brug zwiepte nu zo gevaarlijk dat Tekko onmogelijk succes verder kon werken. En dat was 't moment waarop hij met spanning gewacht had. Nog een laatste klap met 't mes op 't dikke stuk bamboe dat nu bijna geheel doorgesneden was en toen sprong onze vriend weer vlug in 't zadel. Hij hoorde hoe 't bamboe kraakte en toen terwijl hij zich half omdraaide riep hij „Oehoe! Pak me dan!". Het gaat allemaal om een met zijn negentien jaren door het leven struike lende knaap, aan de ene kant vertroe teld door zijn moeder, daarnaast streng geregeerd door zijn vader. Zijn pogingen om zich van deze ouderlijke en Halpin Flipper-se- HILVERSUM Luke Tommy Norden, die in de rie respectievelijk de rollen van San dy en Bud vertolken, verblijven zater dagmiddag en zondag a.s. als gasten van de NTS in Nederland. De Flipper- jongens brengen zaterdagmiddag een bezoek aan het Dolfinarium in Harder wijk, waar televisie-opnamen zullen worden gemaakt voor het NTS-program- ma „Monitor" van zondag a.s. Onder degenen die woensdag- en donderdagavond televisie hebben geke ken, zullen vooral de muziekliefheb bers (er waren enkele sfeervolle con certjes) en de filmliefhebbers aan hun trekken zijn gekomen. Of dat bij de cinefielen reden tot onverdeelde vreug de is geweest, valt te betwijfelen. Gis teravond was er op de Nederlandse zenders namelijk weer eens sprake van gebrek aan coördinatie. Terwijl de AVRO op het eerste net de verfil ming van Frangoise Sagans „Bonjour tristesse" vertoonde, bracht de VPRO op het tweede net een aflevering van Jan Blokkers rubriek „Cinema". Het werd daardoor een kwestie van kiezen of heen-en-wéer-schakelen. Wij hebben het allerbei maar gedaan: de hele „Ci nema" gekeken en later nog het staar tje van „Bonjour, tristesse". Uit dit staartje kregen we de, zij het natuur lijk zeer onvolledige indruk, dat het in ieder geval een goed gespeelde en van fraaie opnamen voorziene rolprent was. Het kijken naar de gehele aflevering van „Cinema" was te verklaren door het feit dat deze rubriek het engage ment, de deskundigheid en het redi- geertalent van Blokker altijd de moei te waard is. Gisteren werd een afle vering gewijd aan de bekende Franse filmer Alain Resnais, ter gelegenheid van het feit dat zijn van vorig jaar daterende „La guerre est finie" thans in ons land draait. Resmais is hier vooral bekend geworden door „Hiro shima mon amour" en „L'année der- nière a Marienbad", waardoor res pectievelijk Marguérite Duras en Alain Robbe-Grillet het scenario schreven, een gelukkig huwelijk dus tussen nou veau roman en nouvelle vague. Res nais wilde tijdens het interview zelf niet in het beeld verschijnen (de chan- sonnière Barbara wenste in een indruk wekkend, woensdagavond via Duits land I uitgezonden portret alleen de linker kant van haar gelaat aan het publiek te tonen), maar foto- en film fragmenten vulden de daardoor ont stane visuele leemte grotendeels voor treffelijk op. Vooral de fragmenten uit korte films als die over Van Gogh en die over de concentratiekampen (Nuit et brouillard) waren fascinerend en evenzeer illustratief voor de wijze waarop Resnais verleden, droom en toekomst in één uitgebeelde werkelijk heid vermengt als de fragmenten uit zijn grotere werken dat zijn. Fascinerend was het ook, te zien, hoe de Bossche kunstenaar Jaak Fren- ken eenzaam met eenzame Heilig Hart beelden door zijn stad (bak-)fiets, om vervolgens deze en andere restanten van het Rijke Roomse Leven in de lengte doormidden te zagen en de halve beelden afzonderlijk te herscheppen tot pop-art-relifs, aldus een „Renaissance van de santekraam" bewerkstelligend. Een interessante documentaire over de kunstenaar die, madonna's met kaarsen en pieta's met spijkers versierd, artistie ke vreugde lijkt te putten uit de nieuwe beeldenstorm die hij betreurt. Na de aangrijpende gedramatiseer de documentaire „Cathy" over de wo ningnood in Engeland, eerder deze week uitgezonden, bewees de Ameri kaanse documentaire over de Wolga gisteravond, dat de buitenlandse produc ties die we in deze maanden van het jaar wegens Bussumse geldnood op 't scherm krijgen, beslist geen miskopen behoeven te zijn. J.v.d.K. tirannie te bevrijden, lopen voortdu rend op mislukkingen uit en zijn eerste kennismaking met de liefde (een zwij- melarij voor een nachtclubzangeresje natuurlijk) is evenmin gelukkig te noe men. Aan het einde zal er echter een soort Joop ter Heul-meisje opduiken en aan haar hand krijgt hij dan de kans om de eerste stappen naar de volwassenheid te doen. Dit op zich bijna afgezaagde gegeven is door Coppola met een sympathieke flair en een groot gevoel voor actuele humor in scène gezet. Men is als toe schouwer al gauw geneigd te denken dat de film in de eerste plaats ook met plezier moet zijn gemaakt. Maar daar in vergist men zich. Coppala vertelde namelijk, dat de produktie van zijn „Big Boy" afschuwelijk is geweest, omdat hij met zoveel technische tegenslagen te kampen heeft gehad. „Ik had vaak het gevoel dat ik met het maken van een drama bezig was", zei hij. Zijn visie op de jonge Amerikaanse cinema hij is daarvan een duidelij- ken vertegenwoordiger is vrij opti mistisch. „Hollywood begrijpt nu echt wel dat er jonge regisseurs en scena risten moeten worden aangetrokken en zij hebben daar ook langzamerhand door, dat je niet altijd miljoenen dol lars nodig hebt om een goede commer ciële of artistieke film te maken. Een ander geluid viel te beluisteren in het commentaar van de eveneens jonge Braziliaanse cineast Glauber Ro- cha op zijn film, die men vrij ver taald „De angstige aarde" zou kunnen noemen. Deze film, waarmee Brazilië zich officieel op het festival presen teert, is in eigen land verboden. „Een gekke zaak, maar zo ligt dat bij ons nu eenmaal", aldus Rocha. In dit op een breed palet uitge smeerd verhaald, dat technisch zo vaak aan de klassieke Russische film school doet denken, volgen wij een ge dramatiseerde reportage over politieke verwikkelingen en vooral over de poli tieke onmacht van sommige idealisten, die, eenmaal aan de macht gekomen, geen enkele belofte waar weten te ma ken. Rocha heeft zich daarbij enigszins objectief opgesteld. Hij hekelt de voor al door de kerk bestierde rechterzijde van het Braziliaanse regime, maar de linkse opponenten krijgen ook een aan tal vegen uit de pan. In wezen heeft hij de politieke onmogelijkheden van zijn land willen verbeelden en zoals hij zelf toegaf, heeft zijn film daarom een „onmogelijk" karakter gekregen. Harry van Kruiningen zal heden avond om half negen in Het Hop manshuis aan het Rodetorenplein te Zwolle een expositie van eigen gra fisch werk openen, die daar tot en met zondag 21 mei iedere middag tus- sun drie en zes uur en behalve op zaterdag en zondag iedere avond tussen half acht en negen uur te zien zal zijn. De opening wordt geïl lustreerd met een film over de grafi sche technieken. 0 Zaterdagmiddag om half drie zal burgemeester mr. N. Bolkestein 'n expositie openen, gewijd aan de Boli viaanse kunstenaars Tel Carasco (beeldhouwwerk) en Jorge Carasco (schilderijen), die tot en met zondag 28 mei in het museum De Muntento- ren te Deventer wordt gehouden, on der auspiciën van de Deventer Cultu rele Raad. Precies een uur later gaan in het Gelders Kunstcentrum „Epok" te Velp twee tentoonstellingen open: „Be stendigheid van het surrealisme" en „Gruppe X" (industriële kunst uit Bad Nauheim, Frankfurt en Darmstadt). Het werk van de surrealisten wordt ingeleid door Laurens Vancrevel, dat van „Gruppe X" door Herman de Vries. Tot en met 5 juni kan men er op zondagen tussen 12 en 17.30 uur, van dinsdag tot en met zaterdag tus sen 10.30 en 17.30 uur en op vrijdag avonden tussen 19 en 21 uur naar kij ken. 0 Om vier uur tenslotte zal mr. J. de Haas in kasteel De Zwaluwenberg te Oldebroek een expositie van werk van Nijmeegse kunstenaars openen, die men in genoemde expositiegelegen heid tot en met 3 juni kan bezichtigen op werkdagen, behalve maandag, tus sen 14 en 17 uur, op zon- en feestda gen tussen 11 en 17 uur en op de vrij dagavonden tussen 19 en 21 uur. LONDEN De bekende in Enge land werkende Amerikaanse popgroep The Walker Brothers gaan uiteen. De drie Amerikanen (Scott Engel, John Maus en Gary Leeds) kwamen twee jaar geleden uit Hollywood naar Lon den, waar zij de laatste tijd samen 40.000 gulden per week verdienden. In een gezamenlijke verklaring heet het, dat zij als vrienden uiteen gaan, om dat ze er de voorkeur aan geven ieder voor zich te werken. Na de Beatles en de Rolling Stones is de groep de bekendste in Engeland. Volgende week verschijnt hun laatste plaat: „Walking in the Rain". HILVERSUM I 18.20 Uitz. van D'66. Spreker: Drs. E. Visser. 18.30 Sjook: programma voor twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 RVU: Muzikaal Spectrum - plus 5 min.: Eurogrammen door Klaas A. Posthu- ma. NRU - NATIONAAL PROGRAM MA: 20.00 Lichte ork.muz. 20.30 Met een bosje narcissen: klankbeeld over de 4-mei-herdenking. 20.45 Elektronisch or gel met ritmische begeleiding. 21.00 Re de van Dr. S. L. Mansholt. 21.30 Lich te gram.muz. 22.00 Hoe vrij is Neder land discussie. 22.30 Nws. 22.40 Volks- muz. 23.10 Concert: I. Omroepdubbel- kwartet: oude liederen: II Radio kamer- ork. en solist: klasieke muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termijnen, lezing. 18.20 Licht pianospel. 18.30 Jazz- rondo. 19.00 Ronduit: progr. voor de jongeren. VPRO/VARA: 19.25 La Tra- viata, opera. (plm. 20.05 Nws. plm. 21.05 Voordr. plm. 21.45 Voordr.). VARA: 22.40 Nws. 22.50 ACT. 23.05 Lichte gram.muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20- 12.00 Schooltelevi sie. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER: 18.56 Reclame. VARA: 19.00 Fanclub. STER: 19.56 Reklame. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Reklame. NTS - NATIONAAL PROGRAMMA: 20.20 Vrijblijvend: amusementsprogr. VARA: 21.10 Raw hide, TV-film. 22.00 Mies en scène. NTS: 23.30-35 Journaal NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reklame. NCRV: 20.05 Rendieren en lasso's, filmrep. 20.20 Sherlock Hol mes - Marinegeheimen, TV-film (BBC). 21.10 Jazzprogr. 21.40 Avondoverden king. 21.45 Attentie. STER: 22.10 Re klame. NTS: 22.15-22.30 Journ. 22.30- 23.00 Teleac: Kernfysica (29 - herh. van dinsdag jl.). HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Semi-klassieke grammofoonmuz. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muz. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: Gev. pro gramma. (8.30-8.32 Nws; 9.35 Water standen). 12.25 Marktberichten. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. Geven en nemen. De familie Van Buu- ren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen: een rubriek over missie en zending. 13.00 Vliegende schijven: platenprogramma voor de militairen. 14.00 P.M.: Familie-pro gramma. NRU: 16.30 Franse les. KRO 17.00 Carionca: radio voor tieners. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymna stiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.55 Voor de kinderen. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.35 Van de voorp.) 8.35 Lichte grammo foonmuz. (8.50-9.00, Tips voor strips en vakanties). 9.40 Stereo: Klassieke ka- mermuz. (gr.). 10.00 Z.O. 135, geva rieerd programma (11.00 Nws.) 12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 12.45 VARA-Ver- enigingsraad, samenvatting toespraak. 13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Li. grammofoonmuz. voor de teenagers. 14.15 Programma voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine 15.30 Abortus provocatus, klankbeeld (herhaling van 3 mei). 16.00 Nws. 16.02 Tussen stilst, en beweging, lezing. 16.15 Belcanto: orgelspel: amusementsmuziek 17.30 Ra - dioweekjournaal. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Klassieke grammofoonmuz. (10.00 Nws. 10.02 Ope rafragmenten (gr) 11.00 Nieuws. 11.02 Hilversum III-vertissement. 11.30 Le ger des Heilsmuziek. 12.00 Nws. 12.02 Variant: actualiteiten, reportages, strip en veel muziek. 13.00 Nws. 13.02 Tie- nerama: platenshow voor tieners. 14.00 Nws. 14.02 Tienerama. 14.30 Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Mo dern Amerikaans amusement. 15.30 Li. muz. (16.00 Nws.). 17.00 Nieuws. 17.02- 18.00 Sportshow: reportages, uitslagen, commentaren en lichte grammofoonm. VRIJDAG 5 MEI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Muz. progr. 12.00- 13.30 Actualiteiten kron. 16.10 Nws. 16.15 Rep. van de jaarbeurs van Han nover. 16.45 Voor de jeugd. 17.55 Over zicht v. d. middagprogr. voor de vol gende week. 18.00-18.05 Nws. (Regio naal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Das Freitagsmagazin. 18.50 Zand-mannetje. 19.00 Act. 19.21 TV-film. 19.59 Progr.- overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein- Westfalen. 18.10 Voor de jeugd. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Volksmuz. 20.00 Journ. en weer- ber. 20.15 Act. 21.00TV-film. 21.46 Journ. en weerber. 22.00 Rep. uit Bonn 22.15 T.V.-spel (niet geschikt voor jeug dige kijkers). 23.35 Nws. DUITSLAND II 15.00 Tenniswedstr. Duitsland-USSR. 17.40 Sport. 18.10 Nws en weerbericht. 18.20 Act. en muz. 18.55 TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v. d. dag. 20.00 Der öffentliche Anklager, TV-spel. Aansl.: nieuws. 21.20 Amuse mentsprogr. 21.50 Nws. en meningen van buitenlandse correspondenten. 22.35 Nws., weerber. en thema van de dag. 23.00 Jazzmuz. IMIIIiailUIIIIIMIIlUl riLetSzn. •tUAcr? MnH» AMSTERDAM De stemming op de Amsterdamse effectenbeurs was woensdag aan de voorzichtige kant. Alleen voor Unilever viel iets koers winst te boeken waarbij het dividend voor ruim 1 werd ingehaald. Olies waren op grond van de voorlopige cijfers over het eerste kwartaal 2 beter. Philips kon daarentegen geen belangstelling wekken, terwijl voor Hoogovens 12 punten minder werd betaald. Bij de scheepvaartwaarden viel Van Ommeren uit de toon door een daling van ca. 5 punten. De obligatiemarkt was zwak ge stemd. Verschillende leningen van de B.N.G. vertoonden een daling. Wellicht is er weer een nieuwe emissie van de B.N.G. op komst. Op de lokale markt overheersten de winsten. Wij noemen bijvoorbeeld Tho massen en Drijver Verblifa, Elsevier en Bols. In het eerste tijdvak steeg dit fonds f 3,- maar verloor later weer f 2,-. Het onverwachte hogere dividend bij de Utr. Asphalt gaf de koers een zet van 12 punten. Nutricia was steeds gevraagd Norit en Kon. Zout waren vast. Ook de biedkoersen voor Havenwer ken zijn opvallend (+5). Holl. Sociëëtelt 10, maar Nationale Nederlanden 9. Voor de Aniem sprak men van een taxatiekoers van 50. Er mocht geen notering tot stand komen. Globaal gerekend komt de helft van de uitke ring aan de aandeelhouders van de Aniem ten goede, die daaruit een dividend van 6 pet. zouden kunnen toucheren omdat de vordering rentege- vend is geworden. Ook voor de Ogem is de getroffen regeling van belang. De Zwolsman Groep heeft weliswaar haar cijfers ingediend, maar aangezien men hierbij volgens de beurs erg formalistisch is te werk gegaan lijkt de weg naar het omwisselingsaanbod nog erg lang. In de verlieshoek zaten: Brocades, Braat Rotterdam, Hoek Machine en Neder horst. Overeenkomstig de in de tussentijd se berichtgeving uitgesproken ver wachting, heeft het bedrijfsresultaat van Wegener's Couranten Concern N.V. te Apeldoorn, in het vierde kwartaal van 1966 onder verzwaarde druk gestaan van belangrijke kosten, die werden gemaakt voor de verbete ring en uitbreiding van door de n.v. verworven nieuws- en huis-aan-huis bladen en voor de verdere groei van de bestaande dagblad-edities der n.v. op de Veluwe. Desondanks steeg het exploitatie saldo vóór afschrijvingen van 1.760.108,— over 1965 tot 2.022.570, dit als gevolg van een toeneming van de omzetten met 20,9 pet. De afschrijvingen op bedrijfsmidde len en op goodwill van overgenomen couranten namen toe van 590.538,— over 1965 tot 758.893,—zodat na een verhoging van de post Interest van 57.675,— tot 81.856,— een bru- to-winst, vóór belastingen, resulteerde van 1.181.821,— (v.j. 1.111.895,—). Het boekjaar kon met een voordelig saldo van 647.236,— (v.j. 640.134.-) worden afgesloten. Aan de algemene vergadering van aandeelhouders zal een dividend van 25 pet (v.j. 22 pet) worden voorge steld over het, inmiddels door conver sie van de in 1964 uitgegeven obliga tielening .van f501.500 tot f 751.300 toegenomen aandelenkapitaal. Bij het begin van het nieuwe boek jaar kwam de uitbreiding van de in 1963 geplaatste 48-zijdige rotatieperf tot een 80-zijdige gereed. Een constan te, normale bezetting van de pers if verzekerd. AMSTERDAM. De Indonesische regering heeft het beheer van Heine- ken's Indonesische Bierbrouwerij Maatschappij N.V. in Surabaja aan de aandeelhouders terug gegeven. De brouwerij werd in april 1965 genaast De directie van Heineken heeft zich bereid verklaard de dagelijkse leiding van het bedrijf op zich te nemen, zo wordt van de zijde van Heineken mee gedeeld. ROTTERDAM R.S. Stokvis en Zonen heeft een slecht jaar achter de rug. De winst werd ruim gehalveerd van f 6,83 miljoen tot f 3,02 miljoen. Aan de jaarvergadering op 13 juni zal worden voorgesteld het dividend te verlagen van 9 tot 5 pet. De omzet in Nederland daalde ten opzichte van die van 1965 met bijna 5 pet, voornamelijk door de teruggang in de verkopen van de afdelingen auto's bromfietsen, radio en televisie. Onder druk van de toegenomen concurrentie daalde het gemiddelde bruto winstper centage met 0,13. Het resultaat van de dochteronderne mingen stelde eveneens teleur, vooral door verliezen van enkele buitenlandse vestigingen. Ondanks maatregelen ter verbetering van de efficiency heeft het concern vorig jaar de kostenstijging niet kunnen opvangen. Dit kwam voor namelijk door hogere financieringskos ten en afschrijvinger De omzet in het eerste kwartaal van 1967 was ruim 5 pet hoger dan die in de overeenkomstige periode van het af gelopen jaar, mede dank zij een verbe tering in de verkopen van auto's en bromfietsen. Hieruit mag echter niet worden afgeleid dat de resultaten over het lopende jaar belangrijk zullen af wijken van die van 1966, aldus het be stuur. AMSTERDAM, 3 mei. Londen 10.09—10.091; New York 3.601—3.60Ï; Montreal 3.331—3.338; Parijs 73.09— 73.14; Brussel 7.2687.26i; Frankfort 99.731—90.781; Stockholm 69.88—69.93; Zürich 83.51183.561; Milaan 57.721— 57.771; Kopenhagen 52.161—52.211; Oslo 50.421—50.471; Wenen 13.951— 13.961; Lissabon 12.583—12.601.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2