A, M. w Volgende maand gaat E-35 helemaal open w H B O w mm. mm. VELUWEZOOM .an de westelijke Veluwe- room trekken Nederlandse water- en we genbouwers op het ogenblik gezamenlijk hun kaarsrechte bouwsels. Het lijkt wel of het hard tegen hard gaat, wie er het éérst is. Enorme happers van Zuiderzee werken zijn voor de Veluwekust bezig aan de laatste kilometers dijk van Nederlands jongste polder: Zuid-Flevoland. Leem, zand en keien vormen samen de dam die straks de grote ring rondom de polder zal sluiten. Het zijn de laatste loodjes geen zware, want de vroegere zee voor de Ve luwekust van Putten en Ermelo is niet diep. Daarom gaat het flink snel met die dijk. Misschien nog een maand of drie en dan valt het laatste gat dicht, als de laat ste hap zand tussen deze polderdam en de Knardijk in het water is geplonsd. Waarschijnlijk op hetzelfde ogenblik is het „malen" geblazen. En wéér wordt er dan zo'n vijftigduizend hectare land toege voegd aan de totale oppervlakte van Ne derland. Ja, het lijkt wel een wedstrijd daar. Maar toch, de wegenbouwers die op nog geen vijfhonderd meter afstand van de dijkbouwers bezig zijn, zullen het eerst aan de finish zijn. Dat wordt einde van de volgende maand nèt voordat de bouwvakkers met vakantie gaan. Waar schijnlijk met enig feestelijk vertoon komt dan de E-35 tot nu toe het pronkjuweel tje van de Nederlandse snelwegen he- leméal voor 't verkeer open en is Amers- foort-Hoevelaken, kruispunt van verbin dingen naar alle windstreken, heel wat kilometers dichter bij Zwolle gekomen. De beruchte route van Amersfoort dwars door Nijkerk, Putten en Ermelo zal het dan heel wat rustiger krijgen; het zal er veiliger worden ook. .et beide foto's op deze pagina willen wij onze lezers vandaag iets laten zien van wat er zich aan de uiterste Veluwezoom in het Westen afspeelt en waartoe dit alles in de toekomst zal lei den. Dat Amersfoort nu heel wat dichter bij Zwolle komt te liggen, is eigenlijk maar één facet van deze activiteiten op de grens van land en water. Een uniek facet ove rigens wel, want de E-35 is een zeer bij zondere weg. Dat was ze al toen Zwolle- Harderwijk gereed kwam. Men noemde dat stuk al gauw de mooiste snelweg van Nederland. Harderwijk-Zwolle loopt door 'n prach tig stuk natuurgebied van de Noord-West Veluwe met heuvels, bossen, heide en zandverstuivingen. Dat kreeg de E-35 van nature mee en daar hebben de wegenbou wers extra profijt van getrokken. Die schitterende „parkway" heeft nu ten zuiden van Harderwijk een even uniek vervolg gekregen in een totaal, maar dan ook totaal ander landschap, namelijk die van de polder aan het water. De overgang gaat vrij abrupt. Pal ten zuiden van Harderwijk schiet men straks zo ineens van de bossen over twee via ducten (één over de oude Zuiderzee straatweg en de ander over de spoorlijn) de immense vlakte in van weide en water. Zo ineens van het geel-witte stuifzand met het donkere naaldhout in sappig agra risch groen. Zo ineens van het tafereel van een picknickende familie op een bed van naalden naar een vergezicht over een watersportgebied. Zo ineens van de onge reptheid in het gecultiveerde. Noem ons nog eens zo'n weg in Nederland TT e hebben voor alle hoge auto riteiten uit het precies vijftien kilome ter lange stuk door de polder van Arkem- heen bij Nijkerk, via Nulde (Putten) en Horst (Ermelo) naar Harderwijk gereden. Het is er op deze nieuwse Nederlandse autobaan nog wat rommelig. Viaducten in aanbouw, taluds in bewerking, allerlei wegenbouwmachines en nog niet gladge streken hopen zand geven nog geen goed beeld. De E-35 is druk bezig met de ma- ke-up en daarom hebben we na onze tocht per auto, nog even enige afstand geno men van de nog niet getoiletteerde rijks weg. Tweeduizend voet zevenhonderd meter is ver genoeg. En daar lag het dan de rand van ons gewest met vrijwel parallel aan el- kaar de wedijverende werkers aan weg en water. TT at gaat hier gebeuren? En wat is er gebeurd? Men kan zich nauwelijks voorstellen hoe het er enkele jaren geleden, daar bene den in het polderland, nog uitzag. De we genbouwers zijn namelijk niet zomaar dwars door de weilanden gegaan nee, zij legden hun vier banen over de rietkra gen van de vroegere Zuiderzee en hier en daar zelfs over het ondiepe water. Door die ondiepte op te spuiten met zand uit het meer tussen dijk en land raakte men eigenlijk drie vliegen in één klap. Ja, heel kien was dat. Goede cultuurgrond werd gespaard, de weg kreeg een stevig zand- bed en tegelijkertijd ontstond er een breed strand... Dat brede strand is het andere facet van de E-35. Wie de foto's op deze pagi na goed bekijkt, kan toch wel duidelijk zien, dat er hier een handreiking heeft plaats gehad. Een afspraakje. Het resul taat is dat er voor de kust van Ermelo en Putten een recreatiegebied is ontstaan voor vele tienduizenden mensen. Eigenlijk is dit strand het eerste werkelijk goede en grote recreatiegebied dat tot nu toe tot stand kwam in samenwerking met de poldermensen. Van Harderwijk naar Elburg langs de dijk loopt ook een flinke strook recreatie water, maar het moet gezegd worden, dat in de tijd dat de polder Oost-Flevo land werd aangelegd men nog niet wist welke betekenis dat woord recreatie in la tere jaren zou krijgen. Ja, uit deze handreiking is iets heel aparts tevoorschijn gekomen. Wie verder in de richting Ermelo-Harder- wijk wil, gaat terug naar de afslag bij Nulde om daar weer op de autobaan te komen.. Alleen fietsers, voor wie naast de strandweg nog een apart fietspad zal worden aangelegd, kunnen verder rijden in de richting Horst en Harderwijk. Nu is uiteraard alles nog kaal en vlak, maar het is de bedoeling de stroken tus sen parallelweg, fietspad en autobaan (de laatste twee worden gescheiden door een brede sloot) flink te beplanten. Vrachtwa gens vol aarde zijn nu al bezig met de voorbereidingen voor die beplantingen. Bij de afslag Horst (foto onder) komt eveneens een restaurant aan het water. Ook daar zien we de lussen die het ver keer op de snelweg gelegenheid bieden aan het strand te komen (of naar rechts af te slaan naar Ermelo. ekijken we de foto's wat nader. De dubbele autobaan komt links op de foto (boven) van de richting Nijkerk. waar de E-35 al gereed was ter hoogte van Salentijn. Rechts op de foto in de in ham bovenaan, ligt Harderwijk waar de E-35 aansluiting krijgt op het gedeel te naar Zwolle dat al enige jaren gereed is. De opgespoten zandstranden strekken zich in hoofdzaak uit over de oever van Nulde (Putten) en wat noordelijker over die van Horst (Ermelo). In deze gebieden rekent de Recreatiegemeenschap Veluwe, die op dit luisterrijke idee kwam, op een accommodatie van (aanvankelijk) 30.000 dagtoeristen en later op zeker 40.000 tot 50.000 mensen. Wat zullen die dagjesmensen aan 'het Veluwemeer vinden? In de eerste plaats kilometers zand, vanaf de vroegere zee dijk van Putten (donkere strook geheel links) tot ver voorbij Horst (op de foto rechts boven bij de bocht naar rechts). Dan komt er bij Nulde een grote jacht haven voor ongeveer 250 schepen. De aanleg van deze jachthaven is duidelijk te zien: twee dammen, een smalle en een brede, lopen al een eind het water in. Aan de voet van de breedste dam komt een restaurant en verder ten noorden en ten zuiden er van enkele paviljoens met accommodaties voor de badgasten. Dan zijn er nog gepland parkeerplaatsen, speel weiden en toiletgebouwtjes en verder veel groenvoorzieningen. m het strand te kunnen bereiken, zijn óp de vijftien kilometer tussen Nij kerk en Harderwijk twee „afslagen" ge maakt. Op de bovenste foto is de afslag van Nulde duidelijk te zien. Daar kan het verkeer op de snelweg afslaan en onder een viaduct door op de strandweg komen die parallel aan de autobaan loopt. Ook het verkeer uit de richting Putten (en achterland) kan via deze afslag op het strand komen. Op de foto is de strand weg duidelijk te zien naast de snelweg. Halverwege Horst loopt de strandweg dood in een lus met parkeergelegenheden. .et is niet de bedoeling bij Erme lo een jachthaven aan te leggen. Liefheb bers van speedboot-racen krijgen hier echter vermoedelijk een mooie kans, om dat voor Horst de strook water wat rui mer wordt in verband met het feit. dat de dijk van Zuid-Flevoland hier plotseling van het land afbuigt (foto onder). Dat afbuigen heeft een speciale bedoeling, namelijk om een grote baai te vormen voor de kust van Harderwijk. Planologen hebben die baai bepleit omdat vermoede lijk tegenover Harderwijk, binnen de dijk van Zuid-Flevoland, een „tweede Har derwijk" zal komen. En voor al die nieu we „stedelingen" moet flink wat water gereserveerd worden! De onderste foto op deze pagina is on geveer 5 7 kilometer noordelijker geno men dan de foto bovenaan Op beide pla ten is de nieuwe dijk, bij Putten ongeveer 500 meter uit de kust, goed te zien. Ook aan deze dijken worden strand voorzien in- gen getroffen voor hen die straks zullen deelnemen aan het verkeer over deze dijk. Het betrekkelijk smalle randmeer ligt dus aan twee kanten open voor de recreatie. De vaargeul voor het scheep vaartverkeer ligt ongeveer in het midden. De opening van de E-35 kan jammerge- noeg niet gepaard gaan met de opening van de recreatiestranden. Voorlopig is het werk daar nog lang niet klaar, afgezien, van de accommodaties waarmee eerst het volgend jaar begonnen kan worden. Daar om zullen, na einde juni. bij de afritten van Nulde en Horst borden worden ge plaatst met: „Werk in uitvoering - toe gang tot het strand voor eigen risico". Dat zijn niet zulke sympathieke bor den, maar het kan niet anders, hoorden we. Enfin, met de E-35 en (straks) de lan ge, brede zandstranden langs het rand meer met accommodaties zoals men die nauwelijks vindt langs de Noordzeekust, is de aantrekkelijkheid van de Veluwe als toeristisch oord nog groter geworden. at toch een prachtig stuk van Ne derland onze Veluwe in het hart bebost op een hoog plateau, omringd door heel wat landschappelijk mooie parkgebie- den, die langzaam overgaan in weidse pol ders langs IJssel. Rijn. en Randmeer. Men kan er samen zijn. met duizenden bij elkaar als men dat wil; men kan er met enkelen zijn en tenslotte ook hele maal alléén

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11