Ruitersport
goedkoper
Schilderen eist een
goede voorbereiding
De Amerikaanse vrouw
is geen „glamour girl"
Bang voor minirokjes
in het verkeer
Nederlandse fabriek bouwt
5000 orgels per jaar
Iets speciaals
voor 14 mei
Tramtrein
locomotief
van
Maas-Buurt
Spoorweg
Voorkeur
voor
gehuwde
staat
Orgels tegen
managerziekte
Nieuwe school
voor berggidsen
RUBBER RIJLAARZEN
NU ÓP DE MARKT
PERM AÏV El\T WAVE
VIT EEN BATTERIJTJE
Voor de doe-het-zelvers
GEREEDSCHAP
Romanoff
Salade
Rocky Sauce
Kijk, daar waren
wij verleden jaar
Bootreizen en
kampen voor
gehandicapten
ANWB vervangt
kampeerterrein-
borden
Foto-botenbeurs
JUSTITIE BESLIST OVER TOELAATBAARHEID
Monterey
Pudding
Kampioenschappen
van Europese
landelijke ruiters
Tijdens vakantie
in Oostenrijk
leren zeilen
AANWINST VOOR SPOORWEGMUSEUM
Deze maand is een nieuw type rubber
rijlaars op de markt gekomen. In deze
tijd, waarin de ruitersport zo'n grote
bloei doormaakt en de ponyclubs sterk
aan populariteit winnen, zal het voor ve
le beginnende en ervaren ruiters prettig
zijn te horen, dat de nieuwe laars, die er
uitziet als de bste leren rijlaars en er
alle eigenschappen van bezit, voor onge
veer f 30,- zal worden verkocht.
Na de instant koffie en instant pud
ding is nu ook in Japan een soort „in
stant permanent wave" te verkrijgen.
De krulspelden, die hierbij nodig zijn
worden gevoed door een batterij.
Wanneer het haar om de krulspelden
gewikkeld is, wordt de stroom inge
schakeld. Na zeven of acht minuten
zijn de krulspelden op temperatuur.
Na nog twee a drie minuten blijft het
haar in de krul zitten. Als men dit ap
paraat gebruikt heeft men geen per
manentvloeistoffen, die gemakkelijk
vlekken kunnen veroorzaken, meer no
dig. Ook de lange tijd, die men bij
een conventionele behandeling onder de
droogkap moet doorbrengen, wordt
overbodig. Het geheel weegt niet meer
dan 900 gram en is kleiner dan de
meeste damestasjes. De prijs is pl.m.
31 gulden. (CONSU)
A. Oud hout.
Als de oude verflaag niet, of wei
nig beschadigd is, kunt u volstaan
met schuren. Er zijn in de handel
preparaten verkrijgbaar, die in
water opgelost het schuren gemak
kelijk maken. U kunt ook een loog-
steen gebruiken. Het oppervlak eerst
goed schoon en nat maken en dan
schuren. Veel water gebruiken. Daar
na het houtwerk met spons en zeem
aflappen. Vervolgens te werk gaan
als bij nieuw hout.
B. Oud hout (met heel oude verflaag
of met meer lagen over elkaar).
Afbijten.
U moet het hout met een goed af-
bijtmiddel bewerken. (Denkt u er
aan goed te ventileren?). Het beste
resultaat verkrijgt u, als u dit een
keer herhaalt. Vervolgens goed met
water naspoelen, om het afbijtmid-
del geheel te verwijderen. Ook uit
de poriën van het hout.
Schrapen.
Hiervoor gebruikt u een goed
scherpe driehoekige verfschraper,
waarmee u de loszittende verf ver
wijdert. Daarna de werkwijze van
nieuw hout volgen.
C. Nieuw hout.
Schuren.
Dit moet altijd en zeer grondig ge
beuren. Als u dit achterwege zou la
ten, zijn er geen goede resultaten te
verwachten. Na het schuren goed af
stoffen.
Gronden.
Verdun een goede grondverf vol
gens de voorschriften op de verpak
king. Breng de verf dun en gelijkma
tig op het hout aan. Daarna goed la
ten drogen.
Plamuren.
Dit dienst om de altijd aanwezige
kleine oneffenheden weg te werken.
Houdt hierbij het plamuurmes niet
teveel rechtop, omdat u dan de pla
muur weer weg krabt. Ook niet te
plat; want dan wordt de laag te dik
aangebracht. Bedenk dat plamuur
snel droogt. U moet dus snel wer
ken.
Schuren
Als de plamuur gedroogd is, moet
opnieuw goed worden geschuurd. Het
oppervlak wordt daarmee voorbereid
voor het voorlakken.
Voorlakken.
De glanslak, waarmee u uw werk
stuk later wilt aflakken, moet vol
gens de aanwijzingen op de verpak
king verdund worden met terpentine.
Met deze verdunde lak gaat u het
hout gelijkmatig voorlakken.
Schuren.
Nadat deze dunne laklaag is ge
droogd, gaan we opnieuw schuren.
Ditmaal met fijn schuurpapier. Voor
u aan het aflakken gaat beginnen,
goed alle schuurresten verwijderen.
Aflakken.
Hiervoor gebruikt u de lak in on
verdunde vorm. Bij grote oppervlak
ten zet u de verf dik op met één
streek in het midden. Vervolgens
verdeelt u de verf door de kwast
met zigzaggende bewegingen over het
oppervlak te strijken. De laatste
streken in één richting.
Een klein kwastje voor hoeken en
smalle randen, een grotere kwast voor
de grotere oppervlakken.
Als u nu en dan eens een andere
kleur onder handen wilt nemen af
wisselend dan zijn uiteraard meer
stellen kwasten per kleur gewenst.
Voor muren en plafonds is een
verfrol en een bijpassende verfbak
uiterst praktisch. Deze roller kan ook
gebruikt worden om zonder verf
te gaan over vlakken die u eerst met
de kwast schilderde, als de verf nog
nat is.
Een boender voor het stevig wassen
met water en ammonia bij het voorbe
reiden van het werk.
Voor het vullen van gaten en scheu
ren heeft u z.g. „snelpleister" nodig.
Voor kleine gaatjes kunt u ook pla
muur gebruiken. Een verfschraper is
voorwaarde voor succes, wanneer u
een oude verflaag moet verwijderen.
Een steekmes van hard staal voor
het verwijderen van roest op metaal.
Schuurpapier, ammonia, plamuurmes-
sen en een stopmes behoren verder
tot uw uitrusting.
Tenslotte: f(hoe vreemd dat ook
klinkt) oude 'nylonkousen kunnen zeer
nuttig zijn, wanneer u verf uit een
halfvolle bus daarmee zeeft. Ten twee
de zijn nylonkousen handig om stofres-
ten te verwijderen, voordat u aan een
volgende behandeling van het schilder
werk gaat beginnen, omdat ze niet kun
nen pluizen.
Tenslotte, niet noodzakelijk maar erg
gemakkelijk en niet eens zo gék duur:
elektrische verfspuit en een schuurma-
chine. Beide zijn wél noodzakelijk wan
neer u zelf uw auto gaat spuiten, maar
zeker ook praktisch voor deuren, meu
belen e.d.
En dat zijn dan alle echt niet
kostbare hulpmiddelen die u bij het
schilderen nodig heeft. Behandel uw
gereedschap echter zorgvuldig. Zorg
dat het in goede staat verkeert en
maakt alles na bebruik schoon. Die
zorg werkt mee aan het goede eindre
sultaat.
De oude locomotief die na veel omzwervingen terecht kwam in het Spoorwegmuseum, als geschenk van de Page-fabrie
ken, die hiermee hun verbondenheid met de Spoorwegen demonstreerden.
voor 4 personen
Voor de salade:
150 g Californische blauwe rozijnen
1>krop sla 400 g)
200 g ananas
1 middelgrote paprika
Voor de sauce:
4 eetl. yoghurt
2 eetl. azijn
1 eetl. suiker
Vi tbeel. worcestershlresauca
t/2 theeL zout
1% theel. mosterd
Wel de rozijnen 5 minuten In heet
water en laat ze daarna uitlekken.
Snijd de sla, de ananas en de paprika
in kleine stukjes en voeg de rozijnen
toe.
Roer alle ingrediënten voor de sauce
door elkaar, giet deze over de ge
mengde sla en meng allés.
voor 4 personen
80 g (4 eetl) Californische blauwe
75 g (5 eetL) boter of margarine
1 dl (6 eetl.) melk
1 dl (6 eetl.) koffiemelk
150 g suiker
1 pakje vanillesuiker
30 g (4 eetl.) cacaopoeder
snufje zout
25 g (2 eetl.) fijngehakte (waQnoten
Wel de rozijnen 5 minuten in heet
water en laat ze daarna uitlekken.
Smelt de boter of margarine. Voeg
al roerend de melk, de cacao en het
zout toe en laat alle Ingrediënten 2
minuten doorkoken.
Goed laten afkoelen. Meng er ten
slotte de rozijnen en de fijngehakte
noten doorheen.
Serveren bij pudding, Ijs, vruchten
salades of vruchten uit blik.
Geheel doorzichtige en kleurloze en
veloppen van kunststof worden thans
in de Verenigde Staten verkocht om
foto's te bewaren.
Ze kunnen in de enveloppe worden
opgeborgen in een band en vormen al
dus een losbladig album. De foto's
worden niet geplakt en kunnen dus ook
niet loslaten en zoek raken. Ze kunnen
niet vuil of beschadigd worden als uw
kind in het album bladert. Een asje
in de barid, waarop de enveloppen wor
den bevestigd, zorgt er voor, dat men
door het omdraaien van een knop de
„bladzijden" van het album kan om
slaan zonder zelfs het plastic aan te
raken. De kunst was, een kunststof te
vinden, die absoluut doorzichtig was
en ook onder de invloed van klimato
logische omstandigheden niet gaat ver
weren. Vijfhonderd foto's, elk in haar
eigen enveloppe, kunnen in deze nieu
we albums worden opgeborgen.
Zevenhonderd minder valide kinde
ren krijgen dit jaar weer gratis een
vakantieweek aangeboden door de
Stichting „Ofinka" (Vakantiekampen
voor minder valide kinderen).
Tussen eind deze maand en begin
oktober worden zes kampen gehouden
voor lichamelijk gehandicapten en vijf
voor geestelijk gestoorden, terwijl voor
spastici en poliopatiënten twee boot
tochten worden georganiseerd. De
boottochten zijn inmiddels al volge
boekt.
Financiering'en verzorging geschie
den vrijwel geheel door de leden van
de Odd Fellow Orde, die er graag de
tijd of het geld voor over hebben, om
deze gehandicapte jeugd een goede va
kantie te bezorgen en, wat misschien
even belangrijk is, de ouders één week
van hun voortdurende zorg te ontlas
ten.
Inlichtingen omtrent „Ofinka" wor-
deh gaarne verstrekt door de secreta
ris, de heer L. Wermer, Hoge Boeke-
lerweg 156, Enschede.
De ANWB zal in de komende twee
maanden de totale bewegwijzering
naar kampeerterreinen vernieuwen,
waarbij het gaat om ruim 1300 bor-
den.
Deze vernieuwing is noodzakelijk ge
worden door het in werking treden
van het nieuwe reglement Verkeersre
gels en Verkeerstekens, dat bepaalde
dwingende eisen ten aanzien van zicht
baarheid (reflectie) en maten voor
schrijft. Bovendien is door de Minister
van Verkeer en Waterstaat toestem
ming verleend om onder het aandui
dingsbord voor zover niet geplaatst
langs auto(snel)wegen de naam van
het desbetreffende kampeerterrein te
vermelden.
Ofschoon een overgangsperiode van
5 jaar is toegestaan, heeft de ANWB
er de voorkeur aan gegeven dit werk
ineens uit te voeren, nog voor het kam-
peerseizoen. Hierdoor ontstaat voor al
le terreinen, die recht hebben op één
of meer borden, een gelijke nieuwe
en verbeterde situatie.
Een interessante TV-serie heeft ge
tracht ons een beter begrip bij te bren
gen van „de Amerikanen". Misschien
heeft deze serie ertoe bijgedragen om
de indruk te corrigeren, die men meest
al van de Amerikanen krijgt in andere
TV-series, waarin een image van onze
mede-aardbewoners wordt opgebouwd,
die in geen enkel opzicht met de wer
kelijkheid klopt. Dit bleek ten overvloe
de uit een recente enquête, die een
groot Amerikaanse weejcblad onder de
Amerikaanse vrouwen heeft gehouden.
Zowel het beeld van „Moeder weet het
beter" als dat van de „glamour girl"
bleek als type geen stand te houden.
Voorbeelden: Vrouwen met een gezin
bleken vrijwel als één vrouw de ge
huwde staat de voorkeur te geven bo
ven de ongehuwde (96 procent). Een
derde van de vrouwen zijn „alcohol
vrij" en maar vijf procent drinkt da
gelijks wel iets. Niet meer dan vier
procent van alle gehuwde vrouwen
maakt in haar leven een buitenland
se reis.
Als moeder op 77-jarige leeftijd sterft
heeft zij rond 57.000 middagmalen be
reid en 2.5 miljoen borden, schalen en
pannen gewassen, maar zou toch de
ongehuwde staat zonder deze beslom
meringen niet prefereren.
De meeste Amerikaanse vrouwen
hebben geen eigen auto en een derde
deel van hen heeft zelfs geen rijbewijs.
Meer dan de helft van de Amerikaan
se vrouwen maakt geen deel uit van
een groep of club - van kerkgenoot
schap tot bridgeclub. Zij is zo door de
wol geverfd dat zij de onbeschrijflijke
hoeveelheid „sales-promotion", die in
de vorm van reclame, huisbezoek, gra
tis monsters enzovoorts op haar Wordt
afgevuurd, zeer kritisch bekijkt. Boven
dien is ze zeer zuinig en stelt er een
eer in haar „zaak", het huishouden, zo
economisch mogelijk te beheren. (CON
SU)
Tot 1934 werd de exploitatie op het
ruim 63 km lange tramwegnet van de
Maas-Buurtspoorweg uitgevoerd met
stroomtractie. Twintig jaar na aanvang
van de dienst op de lijn Nijmegen-
Venlo, die een spoorwijdte van 1000
mm had, besloot de directie van de
MBS de stoomlocomotieven door die-
selelektrische trekkracnten te vervan
gen.
Men gaf hiertoe opdracht aan de
werkmeester „meester Heijs", de va
der van de huidige bedrijfsdirecteur
van de PAGE-fabrieken te Gennep, dit
met zo weinig mogelijk kosten te rea
liseren. Het resultaat was een voor die
tijd gedurfde uitvoering. Een vierassige
houten post-bagagewagen werd tot loco
motief omgebouwd door er een die
selmotor van 85 pk met generator in
op te stellen, tractiemotoren op de as
sen aan te brengen en er aan één zijde
een cabine voor de bestuurder in te
bouwen. Aan de andere zijde werd een
personenrijtuig blijvend vastgekoppeld,
waarbij het balkon aan het vrije einde
werd voorzien van een stuurstand (een
zogenaamd kortgekoppeld stel).
Na een aantal geslaagde proefritten
kwam deze combinatie in 1934 in de
geregelde dienst. Na het in gebruik ne
men van een tweede stel in 1935 werd
in het jaar daarop een derde, nu ech
ter met een 120 pk ipotor, zodat ook
meer rijtuigen kunnen worden getrok
ken, in bedrijf gesteld.
In 1937 bouwde men een soortgelijk
voertuig, nu evenwel als locomotief
zonder daaraan gekoppeld rijtuig, met
cabine aan beide kanten en een 240 pk
motor. In 1938 werd nog een tweede
van deze soort gebouwd.
Dit materieel reed tot volle tevreden
heid van zowel het publiek als de
MBS zelf tot 17 september 1944, de dag
waarop door gevechtshandelingen rond
Nijmegen het tramverkeer stil kwam
te liggen.
Na de bevrijding werd de tramlijn
niet meer hersteld en het rollend ma
terieel werd verkocht aan de N.V.
Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij
RTM, die het inzette op de lijnen naar
de Zuidhollandse eilanden.
Bij de geleidelijk hier doorgevoerde
modernisering werd de karakteristieke
houten opbouw van de locomotieven
vervangen door een moderne stalen
uitvoering. De in 1937 gebouwde loc.,
bij de MBS D IV, bij de RTM eerst
M 68 en later M 67 genoemd, werd
niet verbouwd en heeft tot aan de op
heffing van de tramlijnen in februari
1966 dienst gedaan.
Inmiddels had PAGE, fabrikant van
moderne celstofartikelen, waarvan de
fabrieksgebouwen lagen naast de werk
plaats van de MBS, een aanzienlijke
uitbreiding ondergaan. In 1960 werd de
werkplaats van de MBS, voordien als zo-
nig reeds gebruikt door de Noord-Bra-
bantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschap
pij (NBDS), overgenomen. De historie
laat dus een stérke band tussen spoor-,
tramweg en PAGE zien. Bij een werk
bezoek van de spoorwegdirectie aan de
N.V. Papierfabriek Gennep greep de
directie van de PAGE de gelegenheid
aan deze verbondenheid te symboliseren
door het aanbieden van de loc D IV ten
behoeve van het Nederlands Spoorweg
museum.
BARENDRECHT Het Jachthaven-
bedrijf „De Waterman" aan de Achter
zeedijk te Barendrecht heeft een pri
meur door invoering van een perma
nente foto-botenbeurs. In een aparte
expositiezaal hangen hier een groot
aantal foto's van te koop aangeboden
boten uit het gehele land. Booteigenaren
die de afstand te ver vinden om hun
schip naar Barendrecht te brengen,
kunnen een foto met gegevens inzen
den. Het inschrijfgeld bedraagt 10 gul
den doorlopend totdat het schip ver
kocht is.
In Nederland zullen de leden van de Staten Generaal niet meer worden blootge
steld aan de (kwade) kansen, bij de zorgen voor het welzyn van het vaderland te
worden afgeleid door korte rokjes, decolleté's of al te fleurige bloesjes. In West-
Duitsland hebben de minirokjes nu al tot een proces geleid: een 45-jarig«* chauffeur
uit Tiibbingen wond zich zó op over twee in super-minirokjes geklede tieners, dat
hy zich als deelnemer aan het verkeer in gevaar gebracht voelde. Hy diende dan ook
tegen de twee meisjes een aanklacht in. Nu moeten juristen in de Bondsrepubliek
uitmaken, of een rokje, dat 25 cm boven de knie eindigt, in de zin der wet aanstoot
gevend is. In het vaderland van de minirok, Engeland, is het tot nu toe niet zo ver
gekomen. Maar misschien is het modeklimaat aan de Theems wat milder dan aan
de Ryn en Moezel.
voor 4 personen
liter vanillevla of -pudding
40 g (2 eetl.) Californische blauwe
rozijnen
100 g bitterkoekjes
1 flesje marasquinaroma
Maak vanillevla of -pudding.
Wel de rozijnen 5 minuten In heet
water en laat ze daarna uitlekken.
Breek de bitterkoekjes in stukjes, be
sprenkel deze met de aroma en roer
ze met de rozijnen door de vla.
Eventueel gameren met toefjes slag
room of stijfgeslagen eiwit, en/of
Franse vruchtjes.
De festivalstad Salzburg zal van 7
tot 10 september 1967 schouwplaats zijn
van de Europese kampioenschappen
van de landelijke ruiters. De verschil
lende onderdelen worden, uitgezonderd
de terreinrit die in Weitwörth bij
Oberndorf wordt georganiseerd, ge
houden op de schitterend gelegen nieu
we renbanen van de Salzburgse drave
rij- en renvereniging in Salzburg-Liefe-
ring. Behalve de kampioenschappen
worden op 9 en 10 september, even
eens op de renbaan in Liefering, inte
ressante demonstraties gehouden. Bij
de kampioenschappen zullen dit jaar
teams uit Zwitserland, Frankrijk, Bel
gië, Nederland, Denemarken, Duits
land, Hongarije en Oostenrijk vertegen
woordigd zijn. (OFVW)
Orgels? Ja, elektronische orgels. On
danks de aandacht verslindende televi
sie blijken er nog duizenden Nederlan
ders zyn, die thuis een actieve, mu
zikale vrijetijdsbesteding kiezen.
Na de oorlog was het afgelopen met
het harmonium. Ook in prot. christelij
ke gezinnen waar het orgel een logisch
onderdeel was van het meubilair, ver
loor het oude huisinstrument geleide
lijk aan terrein.
Uit Amerika kwamen verhalen over
de opkomst van het elektronisch orgel
maar deze instrumenten werden in Ne
derland niet populair: de prijzen lagen
rond de 5000 .gulden. Dat kon en wilde
in 1961 vrijwel niemand voor een mu
ziekinstrument, bestemd voor de huis
kamer, betalen.
Toen kwam in Nederland Eminent.
In de eenvoudige werkplaats van de
piano- en orgelhandelaar Vreeken in
Bodegraven ontwikkelde men een
elektronisch orgel, dat qua klank en
vormgeving letterlijk eminent mocht
heten. Het werd aanvankelijk alleen
in de eigen winkel te Bodegraven
verkocht. Weldra kwamen echter pi
ano- en orgelhandelaren uit de om
geving op bezoek. Het orgel bleek
zo'n duidelyk succes, dat zy het
graag wilden verkopen. Men moest
aan een echt fabriekje gaan denken,
en binnen twee, drie jaar kon men
de winkel sluiten om zich geheel op
de produktie van Eminent-orgels te
richten.
De prijs van het instrument lag eni
ge duizenden guldens lager dan die van
de dure Amerikanen. De gemakkelijke
bespeelbaarheid (dank zij de twee kla
vieren en de vele muzikale) mogelijk
heden (door de royale registratie)
maakten het orgel aantrekkelijk voor
een groot publiek. Niet alleen de prot.-
christelijke gezinnen maar zakenmen
sen, van welke kerkelijke overtuiging
Dank zij de twee klavieren is het Eminent-orgel makkelijk bespeelbaar terwijl
door de royale registratie de muzikale mogelijkheden groot zijn.
dan ook, schaften zich een Eminent
aan. Het orgel werd door deze laatste
groep „een medicijn tegen manager
ziekte" genoemd.
N.V. Eminent in Bodegraven maakte
in enkele jaren meer dan tienduizend
orgels, die voor het grootste deel in
Nederlandse huizen terecht kwamen.
Uit België, Duitsland, Frankrijk en de
Onder leiding van de bekende berg
gids Kuno Rainer, die herhaalde ma
len mee heeft gedaan aan de expedi
ties naar de Himalaya, zal dit jaar in
Oostenrijk een nieuwe school van berg
gidsen, de „Alpinschule Kitzbühel" ge
opend worden. Op het programma
staan cursussen voor beginnelingen en
gevorderden, gecombineerd met mak
kelijke tot matig moeilijke bestijgin
gen, klimtochten voor gevorderden
(moeilijkheidsgraad II tot V) en glet
sjercursussen voor beginnelingen en
gevorderden. De cursussen duren één
week en worden gehouden tot* begin
september in de Oostenrijkse Alpen.
Men kan zich (op zijn laatst 14 dagen
voor het begin van de betreffende
cursus) aanmelden bij: Alpinschule
Kitzbühel, A-6370 Kitzbühel, Vorder-
stadt 7. (OFVW)
Ook de overheid heeft belangstelling
voor deze Nederlandse orgelfabriek,
die werkgelegenheid verschaft aan 150
mensen. Daarom opende de burgemees
ter van Bodegraven dit nieuwe fabrieks
gebouw.
Scandinavische landeh begonnen even
eens orders te komen. Nu is al een
voornaam deel van de produktie voor
de export bestemd
Eminent moet in 1967 vijfduizend or
gels afleveren. Daarvoor werd in Bo
degraven een nieuwe fabriek geopend,
waar 150 werknemers een plaats krij
gen. Het zal een belangrijke dag zijn
voor de heer Vreeken Sr. (67) die met
zijn drie zoons in de zaak, zoveel stout
moedige plannen heeft waargemaakt.
Na gemiddeld 2 a 4 weken opleiding
(afhankelijk van vroegere ervaring)
kunnen deelnemers aan cursussen van
de Oostenrijkse zeilscholen na het af
leggen van een examen in dit land 't
zeilbewijs „A" verwerven.
Regelmatige cursussen met theore
tisch en praktisch onderwijs voor be
ginnelingen en gevorderden geven van
mei tot oktober de volgende zeilscho
len: Segelschule Wörther See (met
clubpension), leider Franz Berger,
Adres: A-9210 Pörtschach am Wörter
See, Karinthië; Segelschule Schweiger-
Sumper, Adres: A-9210 Pörtschach am
Wörther See, Karinthië; Attersee-
Yachtschule Schloss Kammer (pension
in het slot), leiding Kapitein Schunck,
Adres: A-4861 Kammer-Schörfling, Op-
peroostenrijk; Segelschule Gmunden.
Eigenaars Gebrüder Frauscher, Adres
A-4810 Gmunden am Traunsee, Opper-
oostenrijk; Segelschule Mörbisch,
Adres: A-7072 Mörbisch am Neusiedler
See, Burgenland. Zeilonderwijs wordt
ook bij de meeste bootverhuurders ge
geven of althans bemiddeld. (OFVW)