Ruitersport goedkoper Schilderen eist een goede voorbereiding De Amerikaanse vrouw is geen „glamour girl" Bang voor minirokjes in het verkeer Nederlandse fabriek bouwt 5000 orgels per jaar Iets speciaals voor 14 mei Tramtrein locomotief van Maas-Buurt Spoorweg Voorkeur voor gehuwde staat Orgels tegen managerziekte Nieuwe school voor berggidsen RUBBER RIJLAARZEN NU ÓP DE MARKT PERM AÏV El\T WAVE VIT EEN BATTERIJTJE Voor de doe-het-zelvers GEREEDSCHAP Romanoff Salade Rocky Sauce Kijk, daar waren wij verleden jaar Bootreizen en kampen voor gehandicapten ANWB vervangt kampeerterrein- borden Foto-botenbeurs JUSTITIE BESLIST OVER TOELAATBAARHEID Monterey Pudding Kampioenschappen van Europese landelijke ruiters Tijdens vakantie in Oostenrijk leren zeilen AANWINST VOOR SPOORWEGMUSEUM Deze maand is een nieuw type rubber rijlaars op de markt gekomen. In deze tijd, waarin de ruitersport zo'n grote bloei doormaakt en de ponyclubs sterk aan populariteit winnen, zal het voor ve le beginnende en ervaren ruiters prettig zijn te horen, dat de nieuwe laars, die er uitziet als de bste leren rijlaars en er alle eigenschappen van bezit, voor onge veer f 30,- zal worden verkocht. Na de instant koffie en instant pud ding is nu ook in Japan een soort „in stant permanent wave" te verkrijgen. De krulspelden, die hierbij nodig zijn worden gevoed door een batterij. Wanneer het haar om de krulspelden gewikkeld is, wordt de stroom inge schakeld. Na zeven of acht minuten zijn de krulspelden op temperatuur. Na nog twee a drie minuten blijft het haar in de krul zitten. Als men dit ap paraat gebruikt heeft men geen per manentvloeistoffen, die gemakkelijk vlekken kunnen veroorzaken, meer no dig. Ook de lange tijd, die men bij een conventionele behandeling onder de droogkap moet doorbrengen, wordt overbodig. Het geheel weegt niet meer dan 900 gram en is kleiner dan de meeste damestasjes. De prijs is pl.m. 31 gulden. (CONSU) A. Oud hout. Als de oude verflaag niet, of wei nig beschadigd is, kunt u volstaan met schuren. Er zijn in de handel preparaten verkrijgbaar, die in water opgelost het schuren gemak kelijk maken. U kunt ook een loog- steen gebruiken. Het oppervlak eerst goed schoon en nat maken en dan schuren. Veel water gebruiken. Daar na het houtwerk met spons en zeem aflappen. Vervolgens te werk gaan als bij nieuw hout. B. Oud hout (met heel oude verflaag of met meer lagen over elkaar). Afbijten. U moet het hout met een goed af- bijtmiddel bewerken. (Denkt u er aan goed te ventileren?). Het beste resultaat verkrijgt u, als u dit een keer herhaalt. Vervolgens goed met water naspoelen, om het afbijtmid- del geheel te verwijderen. Ook uit de poriën van het hout. Schrapen. Hiervoor gebruikt u een goed scherpe driehoekige verfschraper, waarmee u de loszittende verf ver wijdert. Daarna de werkwijze van nieuw hout volgen. C. Nieuw hout. Schuren. Dit moet altijd en zeer grondig ge beuren. Als u dit achterwege zou la ten, zijn er geen goede resultaten te verwachten. Na het schuren goed af stoffen. Gronden. Verdun een goede grondverf vol gens de voorschriften op de verpak king. Breng de verf dun en gelijkma tig op het hout aan. Daarna goed la ten drogen. Plamuren. Dit dienst om de altijd aanwezige kleine oneffenheden weg te werken. Houdt hierbij het plamuurmes niet teveel rechtop, omdat u dan de pla muur weer weg krabt. Ook niet te plat; want dan wordt de laag te dik aangebracht. Bedenk dat plamuur snel droogt. U moet dus snel wer ken. Schuren Als de plamuur gedroogd is, moet opnieuw goed worden geschuurd. Het oppervlak wordt daarmee voorbereid voor het voorlakken. Voorlakken. De glanslak, waarmee u uw werk stuk later wilt aflakken, moet vol gens de aanwijzingen op de verpak king verdund worden met terpentine. Met deze verdunde lak gaat u het hout gelijkmatig voorlakken. Schuren. Nadat deze dunne laklaag is ge droogd, gaan we opnieuw schuren. Ditmaal met fijn schuurpapier. Voor u aan het aflakken gaat beginnen, goed alle schuurresten verwijderen. Aflakken. Hiervoor gebruikt u de lak in on verdunde vorm. Bij grote oppervlak ten zet u de verf dik op met één streek in het midden. Vervolgens verdeelt u de verf door de kwast met zigzaggende bewegingen over het oppervlak te strijken. De laatste streken in één richting. Een klein kwastje voor hoeken en smalle randen, een grotere kwast voor de grotere oppervlakken. Als u nu en dan eens een andere kleur onder handen wilt nemen af wisselend dan zijn uiteraard meer stellen kwasten per kleur gewenst. Voor muren en plafonds is een verfrol en een bijpassende verfbak uiterst praktisch. Deze roller kan ook gebruikt worden om zonder verf te gaan over vlakken die u eerst met de kwast schilderde, als de verf nog nat is. Een boender voor het stevig wassen met water en ammonia bij het voorbe reiden van het werk. Voor het vullen van gaten en scheu ren heeft u z.g. „snelpleister" nodig. Voor kleine gaatjes kunt u ook pla muur gebruiken. Een verfschraper is voorwaarde voor succes, wanneer u een oude verflaag moet verwijderen. Een steekmes van hard staal voor het verwijderen van roest op metaal. Schuurpapier, ammonia, plamuurmes- sen en een stopmes behoren verder tot uw uitrusting. Tenslotte: f(hoe vreemd dat ook klinkt) oude 'nylonkousen kunnen zeer nuttig zijn, wanneer u verf uit een halfvolle bus daarmee zeeft. Ten twee de zijn nylonkousen handig om stofres- ten te verwijderen, voordat u aan een volgende behandeling van het schilder werk gaat beginnen, omdat ze niet kun nen pluizen. Tenslotte, niet noodzakelijk maar erg gemakkelijk en niet eens zo gék duur: elektrische verfspuit en een schuurma- chine. Beide zijn wél noodzakelijk wan neer u zelf uw auto gaat spuiten, maar zeker ook praktisch voor deuren, meu belen e.d. En dat zijn dan alle echt niet kostbare hulpmiddelen die u bij het schilderen nodig heeft. Behandel uw gereedschap echter zorgvuldig. Zorg dat het in goede staat verkeert en maakt alles na bebruik schoon. Die zorg werkt mee aan het goede eindre sultaat. De oude locomotief die na veel omzwervingen terecht kwam in het Spoorwegmuseum, als geschenk van de Page-fabrie ken, die hiermee hun verbondenheid met de Spoorwegen demonstreerden. voor 4 personen Voor de salade: 150 g Californische blauwe rozijnen 1>krop sla 400 g) 200 g ananas 1 middelgrote paprika Voor de sauce: 4 eetl. yoghurt 2 eetl. azijn 1 eetl. suiker Vi tbeel. worcestershlresauca t/2 theeL zout 1% theel. mosterd Wel de rozijnen 5 minuten In heet water en laat ze daarna uitlekken. Snijd de sla, de ananas en de paprika in kleine stukjes en voeg de rozijnen toe. Roer alle ingrediënten voor de sauce door elkaar, giet deze over de ge mengde sla en meng allés. voor 4 personen 80 g (4 eetl) Californische blauwe 75 g (5 eetL) boter of margarine 1 dl (6 eetl.) melk 1 dl (6 eetl.) koffiemelk 150 g suiker 1 pakje vanillesuiker 30 g (4 eetl.) cacaopoeder snufje zout 25 g (2 eetl.) fijngehakte (waQnoten Wel de rozijnen 5 minuten in heet water en laat ze daarna uitlekken. Smelt de boter of margarine. Voeg al roerend de melk, de cacao en het zout toe en laat alle Ingrediënten 2 minuten doorkoken. Goed laten afkoelen. Meng er ten slotte de rozijnen en de fijngehakte noten doorheen. Serveren bij pudding, Ijs, vruchten salades of vruchten uit blik. Geheel doorzichtige en kleurloze en veloppen van kunststof worden thans in de Verenigde Staten verkocht om foto's te bewaren. Ze kunnen in de enveloppe worden opgeborgen in een band en vormen al dus een losbladig album. De foto's worden niet geplakt en kunnen dus ook niet loslaten en zoek raken. Ze kunnen niet vuil of beschadigd worden als uw kind in het album bladert. Een asje in de barid, waarop de enveloppen wor den bevestigd, zorgt er voor, dat men door het omdraaien van een knop de „bladzijden" van het album kan om slaan zonder zelfs het plastic aan te raken. De kunst was, een kunststof te vinden, die absoluut doorzichtig was en ook onder de invloed van klimato logische omstandigheden niet gaat ver weren. Vijfhonderd foto's, elk in haar eigen enveloppe, kunnen in deze nieu we albums worden opgeborgen. Zevenhonderd minder valide kinde ren krijgen dit jaar weer gratis een vakantieweek aangeboden door de Stichting „Ofinka" (Vakantiekampen voor minder valide kinderen). Tussen eind deze maand en begin oktober worden zes kampen gehouden voor lichamelijk gehandicapten en vijf voor geestelijk gestoorden, terwijl voor spastici en poliopatiënten twee boot tochten worden georganiseerd. De boottochten zijn inmiddels al volge boekt. Financiering'en verzorging geschie den vrijwel geheel door de leden van de Odd Fellow Orde, die er graag de tijd of het geld voor over hebben, om deze gehandicapte jeugd een goede va kantie te bezorgen en, wat misschien even belangrijk is, de ouders één week van hun voortdurende zorg te ontlas ten. Inlichtingen omtrent „Ofinka" wor- deh gaarne verstrekt door de secreta ris, de heer L. Wermer, Hoge Boeke- lerweg 156, Enschede. De ANWB zal in de komende twee maanden de totale bewegwijzering naar kampeerterreinen vernieuwen, waarbij het gaat om ruim 1300 bor- den. Deze vernieuwing is noodzakelijk ge worden door het in werking treden van het nieuwe reglement Verkeersre gels en Verkeerstekens, dat bepaalde dwingende eisen ten aanzien van zicht baarheid (reflectie) en maten voor schrijft. Bovendien is door de Minister van Verkeer en Waterstaat toestem ming verleend om onder het aandui dingsbord voor zover niet geplaatst langs auto(snel)wegen de naam van het desbetreffende kampeerterrein te vermelden. Ofschoon een overgangsperiode van 5 jaar is toegestaan, heeft de ANWB er de voorkeur aan gegeven dit werk ineens uit te voeren, nog voor het kam- peerseizoen. Hierdoor ontstaat voor al le terreinen, die recht hebben op één of meer borden, een gelijke nieuwe en verbeterde situatie. Een interessante TV-serie heeft ge tracht ons een beter begrip bij te bren gen van „de Amerikanen". Misschien heeft deze serie ertoe bijgedragen om de indruk te corrigeren, die men meest al van de Amerikanen krijgt in andere TV-series, waarin een image van onze mede-aardbewoners wordt opgebouwd, die in geen enkel opzicht met de wer kelijkheid klopt. Dit bleek ten overvloe de uit een recente enquête, die een groot Amerikaanse weejcblad onder de Amerikaanse vrouwen heeft gehouden. Zowel het beeld van „Moeder weet het beter" als dat van de „glamour girl" bleek als type geen stand te houden. Voorbeelden: Vrouwen met een gezin bleken vrijwel als één vrouw de ge huwde staat de voorkeur te geven bo ven de ongehuwde (96 procent). Een derde van de vrouwen zijn „alcohol vrij" en maar vijf procent drinkt da gelijks wel iets. Niet meer dan vier procent van alle gehuwde vrouwen maakt in haar leven een buitenland se reis. Als moeder op 77-jarige leeftijd sterft heeft zij rond 57.000 middagmalen be reid en 2.5 miljoen borden, schalen en pannen gewassen, maar zou toch de ongehuwde staat zonder deze beslom meringen niet prefereren. De meeste Amerikaanse vrouwen hebben geen eigen auto en een derde deel van hen heeft zelfs geen rijbewijs. Meer dan de helft van de Amerikaan se vrouwen maakt geen deel uit van een groep of club - van kerkgenoot schap tot bridgeclub. Zij is zo door de wol geverfd dat zij de onbeschrijflijke hoeveelheid „sales-promotion", die in de vorm van reclame, huisbezoek, gra tis monsters enzovoorts op haar Wordt afgevuurd, zeer kritisch bekijkt. Boven dien is ze zeer zuinig en stelt er een eer in haar „zaak", het huishouden, zo economisch mogelijk te beheren. (CON SU) Tot 1934 werd de exploitatie op het ruim 63 km lange tramwegnet van de Maas-Buurtspoorweg uitgevoerd met stroomtractie. Twintig jaar na aanvang van de dienst op de lijn Nijmegen- Venlo, die een spoorwijdte van 1000 mm had, besloot de directie van de MBS de stoomlocomotieven door die- selelektrische trekkracnten te vervan gen. Men gaf hiertoe opdracht aan de werkmeester „meester Heijs", de va der van de huidige bedrijfsdirecteur van de PAGE-fabrieken te Gennep, dit met zo weinig mogelijk kosten te rea liseren. Het resultaat was een voor die tijd gedurfde uitvoering. Een vierassige houten post-bagagewagen werd tot loco motief omgebouwd door er een die selmotor van 85 pk met generator in op te stellen, tractiemotoren op de as sen aan te brengen en er aan één zijde een cabine voor de bestuurder in te bouwen. Aan de andere zijde werd een personenrijtuig blijvend vastgekoppeld, waarbij het balkon aan het vrije einde werd voorzien van een stuurstand (een zogenaamd kortgekoppeld stel). Na een aantal geslaagde proefritten kwam deze combinatie in 1934 in de geregelde dienst. Na het in gebruik ne men van een tweede stel in 1935 werd in het jaar daarop een derde, nu ech ter met een 120 pk ipotor, zodat ook meer rijtuigen kunnen worden getrok ken, in bedrijf gesteld. In 1937 bouwde men een soortgelijk voertuig, nu evenwel als locomotief zonder daaraan gekoppeld rijtuig, met cabine aan beide kanten en een 240 pk motor. In 1938 werd nog een tweede van deze soort gebouwd. Dit materieel reed tot volle tevreden heid van zowel het publiek als de MBS zelf tot 17 september 1944, de dag waarop door gevechtshandelingen rond Nijmegen het tramverkeer stil kwam te liggen. Na de bevrijding werd de tramlijn niet meer hersteld en het rollend ma terieel werd verkocht aan de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij RTM, die het inzette op de lijnen naar de Zuidhollandse eilanden. Bij de geleidelijk hier doorgevoerde modernisering werd de karakteristieke houten opbouw van de locomotieven vervangen door een moderne stalen uitvoering. De in 1937 gebouwde loc., bij de MBS D IV, bij de RTM eerst M 68 en later M 67 genoemd, werd niet verbouwd en heeft tot aan de op heffing van de tramlijnen in februari 1966 dienst gedaan. Inmiddels had PAGE, fabrikant van moderne celstofartikelen, waarvan de fabrieksgebouwen lagen naast de werk plaats van de MBS, een aanzienlijke uitbreiding ondergaan. In 1960 werd de werkplaats van de MBS, voordien als zo- nig reeds gebruikt door de Noord-Bra- bantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschap pij (NBDS), overgenomen. De historie laat dus een stérke band tussen spoor-, tramweg en PAGE zien. Bij een werk bezoek van de spoorwegdirectie aan de N.V. Papierfabriek Gennep greep de directie van de PAGE de gelegenheid aan deze verbondenheid te symboliseren door het aanbieden van de loc D IV ten behoeve van het Nederlands Spoorweg museum. BARENDRECHT Het Jachthaven- bedrijf „De Waterman" aan de Achter zeedijk te Barendrecht heeft een pri meur door invoering van een perma nente foto-botenbeurs. In een aparte expositiezaal hangen hier een groot aantal foto's van te koop aangeboden boten uit het gehele land. Booteigenaren die de afstand te ver vinden om hun schip naar Barendrecht te brengen, kunnen een foto met gegevens inzen den. Het inschrijfgeld bedraagt 10 gul den doorlopend totdat het schip ver kocht is. In Nederland zullen de leden van de Staten Generaal niet meer worden blootge steld aan de (kwade) kansen, bij de zorgen voor het welzyn van het vaderland te worden afgeleid door korte rokjes, decolleté's of al te fleurige bloesjes. In West- Duitsland hebben de minirokjes nu al tot een proces geleid: een 45-jarig«* chauffeur uit Tiibbingen wond zich zó op over twee in super-minirokjes geklede tieners, dat hy zich als deelnemer aan het verkeer in gevaar gebracht voelde. Hy diende dan ook tegen de twee meisjes een aanklacht in. Nu moeten juristen in de Bondsrepubliek uitmaken, of een rokje, dat 25 cm boven de knie eindigt, in de zin der wet aanstoot gevend is. In het vaderland van de minirok, Engeland, is het tot nu toe niet zo ver gekomen. Maar misschien is het modeklimaat aan de Theems wat milder dan aan de Ryn en Moezel. voor 4 personen liter vanillevla of -pudding 40 g (2 eetl.) Californische blauwe rozijnen 100 g bitterkoekjes 1 flesje marasquinaroma Maak vanillevla of -pudding. Wel de rozijnen 5 minuten In heet water en laat ze daarna uitlekken. Breek de bitterkoekjes in stukjes, be sprenkel deze met de aroma en roer ze met de rozijnen door de vla. Eventueel gameren met toefjes slag room of stijfgeslagen eiwit, en/of Franse vruchtjes. De festivalstad Salzburg zal van 7 tot 10 september 1967 schouwplaats zijn van de Europese kampioenschappen van de landelijke ruiters. De verschil lende onderdelen worden, uitgezonderd de terreinrit die in Weitwörth bij Oberndorf wordt georganiseerd, ge houden op de schitterend gelegen nieu we renbanen van de Salzburgse drave rij- en renvereniging in Salzburg-Liefe- ring. Behalve de kampioenschappen worden op 9 en 10 september, even eens op de renbaan in Liefering, inte ressante demonstraties gehouden. Bij de kampioenschappen zullen dit jaar teams uit Zwitserland, Frankrijk, Bel gië, Nederland, Denemarken, Duits land, Hongarije en Oostenrijk vertegen woordigd zijn. (OFVW) Orgels? Ja, elektronische orgels. On danks de aandacht verslindende televi sie blijken er nog duizenden Nederlan ders zyn, die thuis een actieve, mu zikale vrijetijdsbesteding kiezen. Na de oorlog was het afgelopen met het harmonium. Ook in prot. christelij ke gezinnen waar het orgel een logisch onderdeel was van het meubilair, ver loor het oude huisinstrument geleide lijk aan terrein. Uit Amerika kwamen verhalen over de opkomst van het elektronisch orgel maar deze instrumenten werden in Ne derland niet populair: de prijzen lagen rond de 5000 .gulden. Dat kon en wilde in 1961 vrijwel niemand voor een mu ziekinstrument, bestemd voor de huis kamer, betalen. Toen kwam in Nederland Eminent. In de eenvoudige werkplaats van de piano- en orgelhandelaar Vreeken in Bodegraven ontwikkelde men een elektronisch orgel, dat qua klank en vormgeving letterlijk eminent mocht heten. Het werd aanvankelijk alleen in de eigen winkel te Bodegraven verkocht. Weldra kwamen echter pi ano- en orgelhandelaren uit de om geving op bezoek. Het orgel bleek zo'n duidelyk succes, dat zy het graag wilden verkopen. Men moest aan een echt fabriekje gaan denken, en binnen twee, drie jaar kon men de winkel sluiten om zich geheel op de produktie van Eminent-orgels te richten. De prijs van het instrument lag eni ge duizenden guldens lager dan die van de dure Amerikanen. De gemakkelijke bespeelbaarheid (dank zij de twee kla vieren en de vele muzikale) mogelijk heden (door de royale registratie) maakten het orgel aantrekkelijk voor een groot publiek. Niet alleen de prot.- christelijke gezinnen maar zakenmen sen, van welke kerkelijke overtuiging Dank zij de twee klavieren is het Eminent-orgel makkelijk bespeelbaar terwijl door de royale registratie de muzikale mogelijkheden groot zijn. dan ook, schaften zich een Eminent aan. Het orgel werd door deze laatste groep „een medicijn tegen manager ziekte" genoemd. N.V. Eminent in Bodegraven maakte in enkele jaren meer dan tienduizend orgels, die voor het grootste deel in Nederlandse huizen terecht kwamen. Uit België, Duitsland, Frankrijk en de Onder leiding van de bekende berg gids Kuno Rainer, die herhaalde ma len mee heeft gedaan aan de expedi ties naar de Himalaya, zal dit jaar in Oostenrijk een nieuwe school van berg gidsen, de „Alpinschule Kitzbühel" ge opend worden. Op het programma staan cursussen voor beginnelingen en gevorderden, gecombineerd met mak kelijke tot matig moeilijke bestijgin gen, klimtochten voor gevorderden (moeilijkheidsgraad II tot V) en glet sjercursussen voor beginnelingen en gevorderden. De cursussen duren één week en worden gehouden tot* begin september in de Oostenrijkse Alpen. Men kan zich (op zijn laatst 14 dagen voor het begin van de betreffende cursus) aanmelden bij: Alpinschule Kitzbühel, A-6370 Kitzbühel, Vorder- stadt 7. (OFVW) Ook de overheid heeft belangstelling voor deze Nederlandse orgelfabriek, die werkgelegenheid verschaft aan 150 mensen. Daarom opende de burgemees ter van Bodegraven dit nieuwe fabrieks gebouw. Scandinavische landeh begonnen even eens orders te komen. Nu is al een voornaam deel van de produktie voor de export bestemd Eminent moet in 1967 vijfduizend or gels afleveren. Daarvoor werd in Bo degraven een nieuwe fabriek geopend, waar 150 werknemers een plaats krij gen. Het zal een belangrijke dag zijn voor de heer Vreeken Sr. (67) die met zijn drie zoons in de zaak, zoveel stout moedige plannen heeft waargemaakt. Na gemiddeld 2 a 4 weken opleiding (afhankelijk van vroegere ervaring) kunnen deelnemers aan cursussen van de Oostenrijkse zeilscholen na het af leggen van een examen in dit land 't zeilbewijs „A" verwerven. Regelmatige cursussen met theore tisch en praktisch onderwijs voor be ginnelingen en gevorderden geven van mei tot oktober de volgende zeilscho len: Segelschule Wörther See (met clubpension), leider Franz Berger, Adres: A-9210 Pörtschach am Wörter See, Karinthië; Segelschule Schweiger- Sumper, Adres: A-9210 Pörtschach am Wörther See, Karinthië; Attersee- Yachtschule Schloss Kammer (pension in het slot), leiding Kapitein Schunck, Adres: A-4861 Kammer-Schörfling, Op- peroostenrijk; Segelschule Gmunden. Eigenaars Gebrüder Frauscher, Adres A-4810 Gmunden am Traunsee, Opper- oostenrijk; Segelschule Mörbisch, Adres: A-7072 Mörbisch am Neusiedler See, Burgenland. Zeilonderwijs wordt ook bij de meeste bootverhuurders ge geven of althans bemiddeld. (OFVW)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9