Dennescheerder actief
REMEDIEDOOD HOUT
UIT BOS VERWIJDEREN
Brandweer in 't nieuw
R henenaar legt beslag
op nationaal record
afstands-zweefvliegen
Vaarroute
aanzienlijk
bekort
Ouwehand
in de nesten
Aantasting van grove den
Winterzwemfinale in Lijsterberg
Capriolen in de lucht
van blijdschap....
Vergadering
Groene Kruis
Noodlanding
Duur
AOW
WOENSDAG 10 MEI 1967
KESTEREN. Vrijdagavond wordt
in het Groene-Kruisgebouw in de To
renstraat te Kesteren de jaarvergade
ring gehouden van de plaatselijke af
deling van het Groene Kruis. De verga
dering werd veertien dagen geleden
uitgesteld in verband met de geboorte
van het prinsenkind. Er zullen vier
nieuwe bestuursleden worden gekozen.
RHENEN In Ouwehands Dieren
park weet men intussen wat het zeg
gen wil „in de nesten te zitten". Ove
rigens leeft men daar op bijzonder
goede voet met alle dieren, of het nu
een leeuw is of een muis. De enige
vijand is er de rat, alhoewel het muis
je ditmaal toch ook niet meer in zo'n
goed blaadje staat. Men is er veel ge
wend. Men kijkt er zelfs niet eens
meer van op wanneer een vogeltje z'n
nestje heeft gebouwd in de broekzak
van een overall. Maar wat de muizen
hebben gepresteerd was toch wel „bij
de beesten" af.
Toen namelijk één van de em
ployes een machine zou inschakelen
die de hele winter had stilgestaan,
volgde er een daverende knal met een
enorme steekvlam.
Nadat iedereen die was komen toe
snellen van de eerste schrik was be
komen en een onderzoek werd inge
steld naar de oorzaak, vond men in
het hart van de machine een
dichtbevolkt muizennest.'
Het „olijke" muizenpaar had in haar
voortplantingsdrift zowaar kortslui
ting veroorzaakt!
Onlangs werd geconstateerd, dat in de gemeentebossen van Leersum de grove
den bleek te zijn aangetast door de dennescheerder (myelophilus piniperda L.).
Deze aantasting werd, na bestudering van enkele dennetakjes, vastgesteld door
de Plantenziektekundige Dienst te Wageningen. De dennescheerder is een kever,
die grote schade kan aanrichten, tenzij men tijdig maatregelen neemt.
De levenswijze van de dennescheer
der is als volgt: De jonge kevers, die
in juli en augustus te voorschijn ko
men, vliegen naar de kronen van grove
dennen en andere Pinussoorten, waar
zij zich in de jonge scheuten boren en
een gang naar boven vreten in het
merg. Deze zgn. rijpingsvreterij kan
belangrijke schade veroorzaken aan
dennenopstanden. Indien de aantasting
enige jaren achtereen optreedt, kun
nen de kronen worden misvormd en af
geplat. Zij worden dan als het ware ge
schoren. De uitgeboorde scheuten gaan
dood en vallen voor een groot gedeelte
af, zodat na de eerste herfststormen
de grond onder de bomen ermee be
zaaid kan liggen.
De overwintering van de kevers vindt
plaats aan de onderzijde van de stam
men der bomen onder de schors. Vroeg
in het voorjaar, meestal reeds in
maart, gaan de kevers vliegen. Zij
zoeken half dode, of pas gevelde bo
men op, waarin de wijfjes de plaatsen
waar de bomen een dikke schors heb
ben, boorgaten vreten. Nadat de be
vruchting heeft plaats gehad, worden
de eieren gelegd in nissen, die het wijf
je hiervoor in de moedergang heeft uit-
geknaagd. De larven, die na korte tijd
uitkomen, maken gangen, die loodrecht
op de moedergang staan. In het begin
van de zomer zijn de larven volwassen
en verpopen zich aan het eind van de
gang. en 1 augustus.
Een ernstige aantasting door dfc ke
vers is geheel te voorkomen door alle
gevelde pinushout in het voorjaar te
ontschorsen en er tevens voor te zor
gen, dat geen al te grote aantallen do
de of kwijnende bomen in het bos blij
ven staan. Dit laatste, het blijven staan
van grote aantallen dode of kwijnende
bomen in het bos, speelt eigenlijk al
leen een rol in monocultures van al
leen dennen, die massaal afsterven
door een andere oorzaak, bijvoorbeeld
een ernstige ziekte, wateroverlast of
iets dergelijks.
Door bovengenoemde maatregelen,
namelijk het tijdig ontschorsen van ge
veld hout en het verwijderen van de
dode of kwijnende bomen uit afstervend
d ennenbos,ontneemt men de denne
scheerder zijn voortplantingsmogelijk-
heid. Eigenaren van naaldbossen wordt
in dit verband met klem aangeraden er
voor te waken dat dode of kwijnende
bomen hun bos worden verwijderd, ter
wijl het gevelde pinushout zo spoedig
mogelijk na de veiling wordt ontschorst.
In ons land is een wettelijke maat
regel van kracht, die bepaalt, dat het
verboden is om geveld Pinushout in
onontschorste toestand te laten liggen
of opgestapeld te houden tussen 15 mei
Vorig jaar deed hij al een serieu
ze poging het bestaande record te
verbreken. Het lukte niet; op de te
rugweg strandde hij in de buurt van
Nijmegen. De duisternis was inge
vallen; er zat niets anders op dan
een noodlanding.
Maandag ging het beter. Om half
elf werd hij met zijn privé KA-6E
van het zweefvliegcentrum Teriet
door een lier omhooggetrokken. Drie
uur later bereikte hij, na 153 kilome
ter tegen de zuidwesten wind in te
hebben gevlogen, de Belgische stad
Visé. Een gemakkelijk herkenbare
spoorwegkruising vormde het keer
punt, dat hij voor zijn vertrek aan
de sportcommissarissen had opgege
ven. De terugtocht nam twee uur in
beslag. De vlucht leek boven Noord-
Brabant toch weer op een teleurstel
ling uit te lopen. Het vliegtuigje zak
te tot 400 meter, maar Réparon
slaagde er in voldoende thermiek te
vinden om zijn toestelletje weer op
grotere hoogte te brengen.
Eenmaal weer boven Teriet aan
gekomen, is hij even buiten zijn
boekje gegaan, want hij bekent
ronduit: „Van blijdschap heb ik een
paar capriolen in de lucht gemaakt,
zodat men beneden kon zien dat
mijn record-poging gelukt was. Ei
genlijk mag je iets dergelijks niet
uithalen, maar goed, op zo'n mo
ment ben je zo blij als een kind..."
Blij, dat is hij nog. Blij, omdat er
een persoonlijke wens in vervulling
is gegaan, maar vooral omdat zijn
prestatie van veel betekenis is nu de
nationale kampioenschappen voor de
deur staan. Dick Réparon hoopt
daar, in de eerste twee weken na
de Pinksteren, hoge ogen te gooien.
Hij mikt op de afvaardiging naar de
wereldkampioenschappen.
De huidige fabrieksdirecteur wilde
als jongen vlieger worden. „He
laas", zegt hij, „werd ik afgekeurd
voor militaire dienst, zodat een car
rière bij de militaire luchtvaart aan
mijn neus voorbij ging".
De liefde voor vliegen en vlieg
tuigen zat echter te diep om deze
geheel los te laten na deze teleur
stelling. Als scholier meldde hij zich
aan voor een zweefvliegcursus op
Teriet. „Die cursus bestaat nog",
vertelt hij er even tussen door.
„Men wil bij de jeugd wat meer
enthousiasme opwekken voor de
luchtvaart en daarnaast leer je
zweefvliegen zonder dat het veel
kost. Het rQk draagt veel by..." Hy
voltooide zijn opleiding bij de be
kende vliegclub Teuge.
„Een brevet? Ja, wij noemen het
een zweefvliegbewijs, je kunt het
IN GEBRUIK
DICK RÉPARON'S
TOPPRESTATIE
vergelijken met een rijbewijs voor
een auto. Brevetten worden pas ver
strekt als er bepaalde prestaties
zijn geleverd. Het gouden brevet
met de drie diamanten is de hoog
ste onderscheiding die er te behalen
is..."
Om hiervoor in aanmerking te ko
men moet de vlieger vijfduizend me
ter hoogtewinst maken, een opgave
die moeilijker lijkt, dan het in de
praktijk is. „Je moet geluk hebben
met het weer. Eigenlijk heb je een
föhn-wind nodig om het zo ver te
brengen. Zuid-Frankrijk, daar lukt
het wel..."
Réparon maakt tijdens de Pink
sterdagen zijn laatste trainings-
vluchten voor de aanstaande natio
nale kampioenschappen. „Daarna
stop ik voorlopig..." De wereldkam
pioenschappen komen eveneens in
zicht.
Wat presteren de Hollanders op
internationaal niveau? Dick zegt het
ronduit: „Je vertegenwoordigt de
Nederlandse vlag, daar is alles mee
gezegd, want de Nederlanders heb
ben het hoge peil van vele andere
landen nog lang niet bereikt. Nee,
op een wereldtitel hoef je echt niet
te rekenen. Het gaat om de eer. Ik
heb vorig jaar aan de wereldkam
pioenschappen in Londen deelgeno
men. Ik werd ingedeeld in een klas
se met vijftig vliegers. Als ik bij de
eerste vijfentwintig kom, ben ik dub
bel en dwars tevreden, zo heb ik
geredeneerd. Ik werd eenentwintig
ste en dat vond ik lang niet gek..."
De zweef vliegsport wordt in Ne
derland door ongeveer drieduizend
mensen beoefend.
Is het duur?
Het antwoord van de Nederland
se recordhouder: „Dat vluchtje van
maandag heeft me zegge en schrijve
drie en een halve gulden gekost; al
leen het optrekken. Het is geen du
re sport, want bijna alles wat je no
dig hebt, krijg je van de natuur..."
De aanschaf van een toestel, dat
is toch wel een hele uitgave?
„Reken maar op zo'n tienduizend
gulden. Het is een bezit, waar je
niets op hoeft af te schrijven, het
gaat minstens twintig jaar mee.
Trouwens, je hoeft zelf geen toestel
te kopen. Als je lid van een verenigi-
ging bent, kun je in aanmerking ko
men voor een clubkist..."
„Het is een sport, waarmee je tot
ver na je AOW bezig kunt zijn. Er
zijn vliegers die de vijfenzeventig
gepasseerd zijn. Gevaarlijk? Niet
gevaarlijker dan voetballen of lie
ver nog niet eens zo gevaarlijk. Er
bestaat geen brandmogelijkheid..."
Zweefvliegen, zegt hij, is een kwes
tie van aanvoelen, van ervaring.
„Je moet de thermische gebieden
weten te vinden zodat je kunt stij
gen. Zo gauw mogelijk hoogte zoe
ken, daar begin je altijd mee. Hoe
sneller je hoogtewinst maakt, des te
meer tijd heb je om kilometers af te
leggen..."
Dick Réparon wilde vlieger wor
den. Zou hij nu nog terugwillen?
„Nee, zweefvliegen sla ik veel ho
ger aan dan motor-vliegen. Dat doet
me totaal niets meer. Bovendien
als je het als sport gaat beoefenen
en je pakt het goed aan wordt dat
laatste een onbetaalbare zaak........."
Het is duidelijk; hij is een sport
man in hart en nieren en vooral een
sportman van hoog niveau
NIEUW STUWC OMPLEX
AMERONGEN Dinsdagmorgen
om elf uur klonken drie lage claxon-
tonen van de rondvaarboot „Jacqueli
ne", als teken dat de stuw bij Ameron-
gen officieel in gebruik genomen was.
Na de stoten op de fluit stoomde
«ij de sluis in en meerde af om de
passagiers gelegenheid te geven aan
wal te gaan, na een rondvaart langs
het gehele werk, dat met de bouw
van de stuw in verband gestaan heeft.
Vlak voor de drie tonen had de direc
teur-generaal van Rijkswaterstaat, de
heer, ir. J. van de Kerk een korte
toespraak gehouden, waarin hij het be
lang van het gereedkomen van deze
stuw schetste, gezien In het verband
van de Rijnkanalisatie. Aan boord wa
ren een aantal annemers, die bij de
bouw van dit bijna f 50 miljoen kos
tende werk betrokken waren geweest,
waaronder de hoofdingenieurs-direc
teur die achtereenvolgens de leiding
van het Rijnkanalisatieproject gehad
hebben, de heren M. H. Schanck, I.
L. Kleinjan en K. van Tul. Burge
meesters en andere burgerlijke autori
teiten waren voor deze bijeenkomst
niet uitgenodigd, omdat „er anders te
veel mensen aan boord zouden zün",
zo motiveerde een functionaris van
Rijkswaterstaat. Voor hen zal binnen
kort de gelegenheid bestaan de nieu
we stuw te bezichtigen.
Tijdens de vaartocht over de Rijn,
die langs het gehele project voerde,
van Amerongen tot Wijk bij Duurste
de, hadden wij gelegenheid voor een
gesprek met de plv. Arrondissements
ingenieur de heer A. Eenschooten, die
nauw bij de uitvoer van dit project
betrokken is geweest. De verwachting
van de heer Eenschoten is, dat als de
kanalisatie van de Rijn haar voltooiing
bereikt zal hebben, de scheepvaart op
deze rivier zal verdubbelen, omdat het
verkeer, komend van Amsterdam dan
niet meer de omweg over de Waal zal
maken, maar de veel gemakkelijker
te bevaren Rijn zal nemen in de rich
ting Duitsland, ondanks het feit, dat
men drie keer, in plaats van één keer
zal moeten schutten. Gaan er nu per
jaar ongeveer 40.000 schepen in beide
richtingen over de Rijn, in 1980 zullen
er dat naar schatting 80 000 zijn.
Een ander belangrijk aspect van de
bouw van deze stuw is de mogelijk
heid, die geboden wordt voor de re
creatie. Aan de Maurikse kant van de
rivier is een grote rivierarm vrijgeko
men, doordat men de vaargeul recht
door getrokken heeft. In de bocht tussen
deze arm en het nieuwe vaarwater
is ruimschoots de gelegenheid een groot
watersportgebied op te zetten. Ook
aan de Amerongse kant van de Rijn
is hiervoor gelegenheid, zij het dan,
dat de oppervlakte van de daarvoor
beschikbare grond veel kleiner is. „Het
is noodzakelijk", aldus de heer Een
schooten, „dat de beroepsvaart zo
min mogelijk last van de plezier- en
recreatievaart ondervindt. Langzamer
hand wordt het verkeer op de water
wegen te druk om overal pleziervaart
toe te staan, vooral met het oog op
het gevaar wat er aan verbonden is".
Tussen Amerongen en Wijk bij Duur
stede is de Rijn 1300 meter korter ge
worden, doordat men twee bochten
heeft afgesneden. Dit voordeel is eigen
lijk een gevolg van de „gemakzucht"
van Rijkswaterstaat. Om de stuw te
kunnen aanleggen heeft men een bouw
put moeten maken en dat gaat nu
eenmaal gemakkelijker op het land,
dan in een rivier, al schrikt men er
niet voor terug, getuige het werk aan
de stuw bij Driel, de laatste van de
drie grote stuwen in het Rijnkanalisa
tieproject. Nadat de stuw gereed was
heeft men eenvoudig de dijken door
gestoken en ontstond er een recht stuk
in de rivier. Ook indertijd bij de bouw
van de stuw te Hagestein heeft men
de vaarweg óp deze wijze met een
dergelijk stuk bekort.
De stuw bij Amerongen dient om
als het gehele kanalisatieproject ge
reed is, de waterstand in het 31 km
lange riviervak Amerongen-Driel te
kunnen regelen. Die bij Hagestein re
gelt de waterstand in het 23 km lan
ge vak tussen Amerongen en Hage
stein. Verder naar beneden wordt de
waterstand op natuurlijke wijze gere
geld, omdat de Lek haar onder in
vloed van het tij en dus van de Noord
zee staat. Daar heeft men dus meest
al toch wel voldoende water.
Het uiterlijk van de stuw is vrijwel
gelijk aan die bij Hagestein, die sinds
1961 het landschap in die omgeving
beheerst. De sluis naast de stuw is in
Amerongen 260 meter lang, wat 40
meter meer is, dan die bij Hagestein
maar dat valt niet op. Overigens is
er nu reeds rekening gehouden met het
feit, dat in de toekomst de scheep
vaart zo druk zal zijn, dat men aan
die ene sluis niet voldoende heeft:
naast de sluis is voldoende ruimte ge
houden voor nog één.
Aan het eind van de vaartocht sprak
de heer J. van de Kerk een rede uit,
waarin hij op de mogelijkheden, die
deze stuwen voor de waterhuishou
ding kunnen bieden, inging.
De voornaamste gegevens die hij
verstrekte waren reeds vervat in het
artikel, dat wij gisteren aan de nieu
we stuw bij Amerongen wijdden. Aan
het slot van zijn rede zei hij het vol
gende: „Ontwerp en bouw van dit
Amerongse stuwcomplex zijn voorbe
reid door de directies Bovenrivieren,
Sluizen en stuwen en bruggen van
Rijkswaterstaat. Zoals bij werken van
deze omvang gebruikelijk en noodzake
lijk is, zijn vele adviezen ingewonnen
bij derden. Het werk is uitgevoerd in
goede samenwerking tussen de direc
ties en aannemers van de verschillen
de onderdelen van dit werk. De kosten
van dit complex bedroegen bijna f 47
miljoen gulden, waarvan ongeveer de
helft voor het eigenlijke kunstwerk no
dig was, de rest werd besteed aan
grondaankoop en rivierwerken.
Met de wens dat het werk het wel
zijn en de welvaart van ons land moge
bevorderen en met een woord aan al
len, die van hoog tot laag aan de tot
standkoming van dit werk hebben bij
gedragen, wil ik het stuwcomplex
Amerongen officieel in gebruik stel
len".
RHENEN De vrijwillige brandweer Achterberg bestaat vrijdag veertig
jaar. Vit allerlei acties hebben de spuitgasten zoveel geld bij elkaar gespaard,
dat er nieuwe uniformen van konden worden aangekocht. Aanvankelijk ver
keerde men in het onzekere of de nieuwe kleding nog wel op tijd aanwezig
zou zijn, om er tijdens de receptie van komende zaterdagmiddag in te kunnen
paraderen. De leverancier had de kleding namelijk al op 2 mei afgestuurd en
gisteren was er nog niets ontvangen.
Maar deze foto wist alle onzekerheid uit. Op het laatste nippertje kwam de
zending aan en gisteravond kon onze fotograaf al iets van de nieuwe aanwinst
op de plaat vastleggen.
RHENEN In het overdekte zwem
bad „Lijsterberg" hield de Rhenense
Zwem- en Poloclub „De Forellen" zwem
wedstrijden voor leden ter afsluiting van
het winterseizoen. Daarvoor moesten 2
avonden worden uitgetrokken, omdat er
niet minder dan een kleine zestig series
moesten worden verzwommen. Er namen
in totaal ongeveer 225 leden aan deel.
Vele ouders waren in het bad aanwezig
om de verrichtingen van de jeugd gade
te slaan. Zowel maandag- als gisteravond
was het in de „Lijsterberg" een zwem-
drukte van belang. Bestuur en trainer
Ton van Dijk, geassisteerd door Ria
Landman en talrijke andere officials
zorgden ervoor dat er vlot kon worden
gewerkt.
Voorzitter A. J. Bovenschen sprak op
de eerste avond een kort openingswoord,
waarbij hij de hoop uitsprak dat de be
langstelling voor zwemmen en voor
zwemtraining ook zo groot zal blijken,
wanneer volgende week „de Forellen"
hun intrek weer gaan nemen in Natuur
bad Ouwehand, dat de vereniging voor
vier avonden in de week heeft afgehuurd
voor het komende zomerseizoen.
Voor alle leden, die aan de wedstrijden
deelnamen, was er een klein prijsje als
aandenken aan deze geslaagde sluiting
van het winterseizoen.
RHENEN Nederlands beste
lange-afstands-zweefvlieger van dit
moment woont in R hen en. Meu
belfabriek-directeur Dick Réparon
(34), vader van een vijf-jarige zoon,
verbeterde maandag het elf jaar
oude nationale record met 40 kilo
meter en bracht daarmee het nieu
we record op 306 kilometer. Zijn
race met de tijd en de kilometers
duurde bijna vijf uur. Vijf uur van
intense spanning. In zijn riante
bungalow aan de hooggelegen Rhe
nense Ribeslaan is hij inmiddels al
lang weer op adem gekomen. Hij
vertelt onbevangen over zijn erva
ringen. Dick Réparon zegt vanaf
een met fluweelachtige stof bekleed
modern bankstel: „Dat oude re
cord is me altijd al een doorn in
het oog geweest. Maandagmorgen
zat ik gewoon in de huiskamer en
ik keek naar buiten. Prachtig weer!
Ineens wist ik het; vandaag zou het
moeten gebeuren. Ik heb gauw een
paar zakelijke telefoontjes afgehan
deld en ben naar Teriet gereden.
Vijf uur later had ik het Neder
landse record verbeterd