Dennescheerder actief REMEDIEDOOD HOUT UIT BOS VERWIJDEREN Brandweer in 't nieuw R henenaar legt beslag op nationaal record afstands-zweefvliegen Vaarroute aanzienlijk bekort Ouwehand in de nesten Aantasting van grove den Winterzwemfinale in Lijsterberg Capriolen in de lucht van blijdschap.... Vergadering Groene Kruis Noodlanding Duur AOW WOENSDAG 10 MEI 1967 KESTEREN. Vrijdagavond wordt in het Groene-Kruisgebouw in de To renstraat te Kesteren de jaarvergade ring gehouden van de plaatselijke af deling van het Groene Kruis. De verga dering werd veertien dagen geleden uitgesteld in verband met de geboorte van het prinsenkind. Er zullen vier nieuwe bestuursleden worden gekozen. RHENEN In Ouwehands Dieren park weet men intussen wat het zeg gen wil „in de nesten te zitten". Ove rigens leeft men daar op bijzonder goede voet met alle dieren, of het nu een leeuw is of een muis. De enige vijand is er de rat, alhoewel het muis je ditmaal toch ook niet meer in zo'n goed blaadje staat. Men is er veel ge wend. Men kijkt er zelfs niet eens meer van op wanneer een vogeltje z'n nestje heeft gebouwd in de broekzak van een overall. Maar wat de muizen hebben gepresteerd was toch wel „bij de beesten" af. Toen namelijk één van de em ployes een machine zou inschakelen die de hele winter had stilgestaan, volgde er een daverende knal met een enorme steekvlam. Nadat iedereen die was komen toe snellen van de eerste schrik was be komen en een onderzoek werd inge steld naar de oorzaak, vond men in het hart van de machine een dichtbevolkt muizennest.' Het „olijke" muizenpaar had in haar voortplantingsdrift zowaar kortslui ting veroorzaakt! Onlangs werd geconstateerd, dat in de gemeentebossen van Leersum de grove den bleek te zijn aangetast door de dennescheerder (myelophilus piniperda L.). Deze aantasting werd, na bestudering van enkele dennetakjes, vastgesteld door de Plantenziektekundige Dienst te Wageningen. De dennescheerder is een kever, die grote schade kan aanrichten, tenzij men tijdig maatregelen neemt. De levenswijze van de dennescheer der is als volgt: De jonge kevers, die in juli en augustus te voorschijn ko men, vliegen naar de kronen van grove dennen en andere Pinussoorten, waar zij zich in de jonge scheuten boren en een gang naar boven vreten in het merg. Deze zgn. rijpingsvreterij kan belangrijke schade veroorzaken aan dennenopstanden. Indien de aantasting enige jaren achtereen optreedt, kun nen de kronen worden misvormd en af geplat. Zij worden dan als het ware ge schoren. De uitgeboorde scheuten gaan dood en vallen voor een groot gedeelte af, zodat na de eerste herfststormen de grond onder de bomen ermee be zaaid kan liggen. De overwintering van de kevers vindt plaats aan de onderzijde van de stam men der bomen onder de schors. Vroeg in het voorjaar, meestal reeds in maart, gaan de kevers vliegen. Zij zoeken half dode, of pas gevelde bo men op, waarin de wijfjes de plaatsen waar de bomen een dikke schors heb ben, boorgaten vreten. Nadat de be vruchting heeft plaats gehad, worden de eieren gelegd in nissen, die het wijf je hiervoor in de moedergang heeft uit- geknaagd. De larven, die na korte tijd uitkomen, maken gangen, die loodrecht op de moedergang staan. In het begin van de zomer zijn de larven volwassen en verpopen zich aan het eind van de gang. en 1 augustus. Een ernstige aantasting door dfc ke vers is geheel te voorkomen door alle gevelde pinushout in het voorjaar te ontschorsen en er tevens voor te zor gen, dat geen al te grote aantallen do de of kwijnende bomen in het bos blij ven staan. Dit laatste, het blijven staan van grote aantallen dode of kwijnende bomen in het bos, speelt eigenlijk al leen een rol in monocultures van al leen dennen, die massaal afsterven door een andere oorzaak, bijvoorbeeld een ernstige ziekte, wateroverlast of iets dergelijks. Door bovengenoemde maatregelen, namelijk het tijdig ontschorsen van ge veld hout en het verwijderen van de dode of kwijnende bomen uit afstervend d ennenbos,ontneemt men de denne scheerder zijn voortplantingsmogelijk- heid. Eigenaren van naaldbossen wordt in dit verband met klem aangeraden er voor te waken dat dode of kwijnende bomen hun bos worden verwijderd, ter wijl het gevelde pinushout zo spoedig mogelijk na de veiling wordt ontschorst. In ons land is een wettelijke maat regel van kracht, die bepaalt, dat het verboden is om geveld Pinushout in onontschorste toestand te laten liggen of opgestapeld te houden tussen 15 mei Vorig jaar deed hij al een serieu ze poging het bestaande record te verbreken. Het lukte niet; op de te rugweg strandde hij in de buurt van Nijmegen. De duisternis was inge vallen; er zat niets anders op dan een noodlanding. Maandag ging het beter. Om half elf werd hij met zijn privé KA-6E van het zweefvliegcentrum Teriet door een lier omhooggetrokken. Drie uur later bereikte hij, na 153 kilome ter tegen de zuidwesten wind in te hebben gevlogen, de Belgische stad Visé. Een gemakkelijk herkenbare spoorwegkruising vormde het keer punt, dat hij voor zijn vertrek aan de sportcommissarissen had opgege ven. De terugtocht nam twee uur in beslag. De vlucht leek boven Noord- Brabant toch weer op een teleurstel ling uit te lopen. Het vliegtuigje zak te tot 400 meter, maar Réparon slaagde er in voldoende thermiek te vinden om zijn toestelletje weer op grotere hoogte te brengen. Eenmaal weer boven Teriet aan gekomen, is hij even buiten zijn boekje gegaan, want hij bekent ronduit: „Van blijdschap heb ik een paar capriolen in de lucht gemaakt, zodat men beneden kon zien dat mijn record-poging gelukt was. Ei genlijk mag je iets dergelijks niet uithalen, maar goed, op zo'n mo ment ben je zo blij als een kind..." Blij, dat is hij nog. Blij, omdat er een persoonlijke wens in vervulling is gegaan, maar vooral omdat zijn prestatie van veel betekenis is nu de nationale kampioenschappen voor de deur staan. Dick Réparon hoopt daar, in de eerste twee weken na de Pinksteren, hoge ogen te gooien. Hij mikt op de afvaardiging naar de wereldkampioenschappen. De huidige fabrieksdirecteur wilde als jongen vlieger worden. „He laas", zegt hij, „werd ik afgekeurd voor militaire dienst, zodat een car rière bij de militaire luchtvaart aan mijn neus voorbij ging". De liefde voor vliegen en vlieg tuigen zat echter te diep om deze geheel los te laten na deze teleur stelling. Als scholier meldde hij zich aan voor een zweefvliegcursus op Teriet. „Die cursus bestaat nog", vertelt hij er even tussen door. „Men wil bij de jeugd wat meer enthousiasme opwekken voor de luchtvaart en daarnaast leer je zweefvliegen zonder dat het veel kost. Het rQk draagt veel by..." Hy voltooide zijn opleiding bij de be kende vliegclub Teuge. „Een brevet? Ja, wij noemen het een zweefvliegbewijs, je kunt het IN GEBRUIK DICK RÉPARON'S TOPPRESTATIE vergelijken met een rijbewijs voor een auto. Brevetten worden pas ver strekt als er bepaalde prestaties zijn geleverd. Het gouden brevet met de drie diamanten is de hoog ste onderscheiding die er te behalen is..." Om hiervoor in aanmerking te ko men moet de vlieger vijfduizend me ter hoogtewinst maken, een opgave die moeilijker lijkt, dan het in de praktijk is. „Je moet geluk hebben met het weer. Eigenlijk heb je een föhn-wind nodig om het zo ver te brengen. Zuid-Frankrijk, daar lukt het wel..." Réparon maakt tijdens de Pink sterdagen zijn laatste trainings- vluchten voor de aanstaande natio nale kampioenschappen. „Daarna stop ik voorlopig..." De wereldkam pioenschappen komen eveneens in zicht. Wat presteren de Hollanders op internationaal niveau? Dick zegt het ronduit: „Je vertegenwoordigt de Nederlandse vlag, daar is alles mee gezegd, want de Nederlanders heb ben het hoge peil van vele andere landen nog lang niet bereikt. Nee, op een wereldtitel hoef je echt niet te rekenen. Het gaat om de eer. Ik heb vorig jaar aan de wereldkam pioenschappen in Londen deelgeno men. Ik werd ingedeeld in een klas se met vijftig vliegers. Als ik bij de eerste vijfentwintig kom, ben ik dub bel en dwars tevreden, zo heb ik geredeneerd. Ik werd eenentwintig ste en dat vond ik lang niet gek..." De zweef vliegsport wordt in Ne derland door ongeveer drieduizend mensen beoefend. Is het duur? Het antwoord van de Nederland se recordhouder: „Dat vluchtje van maandag heeft me zegge en schrijve drie en een halve gulden gekost; al leen het optrekken. Het is geen du re sport, want bijna alles wat je no dig hebt, krijg je van de natuur..." De aanschaf van een toestel, dat is toch wel een hele uitgave? „Reken maar op zo'n tienduizend gulden. Het is een bezit, waar je niets op hoeft af te schrijven, het gaat minstens twintig jaar mee. Trouwens, je hoeft zelf geen toestel te kopen. Als je lid van een verenigi- ging bent, kun je in aanmerking ko men voor een clubkist..." „Het is een sport, waarmee je tot ver na je AOW bezig kunt zijn. Er zijn vliegers die de vijfenzeventig gepasseerd zijn. Gevaarlijk? Niet gevaarlijker dan voetballen of lie ver nog niet eens zo gevaarlijk. Er bestaat geen brandmogelijkheid..." Zweefvliegen, zegt hij, is een kwes tie van aanvoelen, van ervaring. „Je moet de thermische gebieden weten te vinden zodat je kunt stij gen. Zo gauw mogelijk hoogte zoe ken, daar begin je altijd mee. Hoe sneller je hoogtewinst maakt, des te meer tijd heb je om kilometers af te leggen..." Dick Réparon wilde vlieger wor den. Zou hij nu nog terugwillen? „Nee, zweefvliegen sla ik veel ho ger aan dan motor-vliegen. Dat doet me totaal niets meer. Bovendien als je het als sport gaat beoefenen en je pakt het goed aan wordt dat laatste een onbetaalbare zaak........." Het is duidelijk; hij is een sport man in hart en nieren en vooral een sportman van hoog niveau NIEUW STUWC OMPLEX AMERONGEN Dinsdagmorgen om elf uur klonken drie lage claxon- tonen van de rondvaarboot „Jacqueli ne", als teken dat de stuw bij Ameron- gen officieel in gebruik genomen was. Na de stoten op de fluit stoomde «ij de sluis in en meerde af om de passagiers gelegenheid te geven aan wal te gaan, na een rondvaart langs het gehele werk, dat met de bouw van de stuw in verband gestaan heeft. Vlak voor de drie tonen had de direc teur-generaal van Rijkswaterstaat, de heer, ir. J. van de Kerk een korte toespraak gehouden, waarin hij het be lang van het gereedkomen van deze stuw schetste, gezien In het verband van de Rijnkanalisatie. Aan boord wa ren een aantal annemers, die bij de bouw van dit bijna f 50 miljoen kos tende werk betrokken waren geweest, waaronder de hoofdingenieurs-direc teur die achtereenvolgens de leiding van het Rijnkanalisatieproject gehad hebben, de heren M. H. Schanck, I. L. Kleinjan en K. van Tul. Burge meesters en andere burgerlijke autori teiten waren voor deze bijeenkomst niet uitgenodigd, omdat „er anders te veel mensen aan boord zouden zün", zo motiveerde een functionaris van Rijkswaterstaat. Voor hen zal binnen kort de gelegenheid bestaan de nieu we stuw te bezichtigen. Tijdens de vaartocht over de Rijn, die langs het gehele project voerde, van Amerongen tot Wijk bij Duurste de, hadden wij gelegenheid voor een gesprek met de plv. Arrondissements ingenieur de heer A. Eenschooten, die nauw bij de uitvoer van dit project betrokken is geweest. De verwachting van de heer Eenschoten is, dat als de kanalisatie van de Rijn haar voltooiing bereikt zal hebben, de scheepvaart op deze rivier zal verdubbelen, omdat het verkeer, komend van Amsterdam dan niet meer de omweg over de Waal zal maken, maar de veel gemakkelijker te bevaren Rijn zal nemen in de rich ting Duitsland, ondanks het feit, dat men drie keer, in plaats van één keer zal moeten schutten. Gaan er nu per jaar ongeveer 40.000 schepen in beide richtingen over de Rijn, in 1980 zullen er dat naar schatting 80 000 zijn. Een ander belangrijk aspect van de bouw van deze stuw is de mogelijk heid, die geboden wordt voor de re creatie. Aan de Maurikse kant van de rivier is een grote rivierarm vrijgeko men, doordat men de vaargeul recht door getrokken heeft. In de bocht tussen deze arm en het nieuwe vaarwater is ruimschoots de gelegenheid een groot watersportgebied op te zetten. Ook aan de Amerongse kant van de Rijn is hiervoor gelegenheid, zij het dan, dat de oppervlakte van de daarvoor beschikbare grond veel kleiner is. „Het is noodzakelijk", aldus de heer Een schooten, „dat de beroepsvaart zo min mogelijk last van de plezier- en recreatievaart ondervindt. Langzamer hand wordt het verkeer op de water wegen te druk om overal pleziervaart toe te staan, vooral met het oog op het gevaar wat er aan verbonden is". Tussen Amerongen en Wijk bij Duur stede is de Rijn 1300 meter korter ge worden, doordat men twee bochten heeft afgesneden. Dit voordeel is eigen lijk een gevolg van de „gemakzucht" van Rijkswaterstaat. Om de stuw te kunnen aanleggen heeft men een bouw put moeten maken en dat gaat nu eenmaal gemakkelijker op het land, dan in een rivier, al schrikt men er niet voor terug, getuige het werk aan de stuw bij Driel, de laatste van de drie grote stuwen in het Rijnkanalisa tieproject. Nadat de stuw gereed was heeft men eenvoudig de dijken door gestoken en ontstond er een recht stuk in de rivier. Ook indertijd bij de bouw van de stuw te Hagestein heeft men de vaarweg óp deze wijze met een dergelijk stuk bekort. De stuw bij Amerongen dient om als het gehele kanalisatieproject ge reed is, de waterstand in het 31 km lange riviervak Amerongen-Driel te kunnen regelen. Die bij Hagestein re gelt de waterstand in het 23 km lan ge vak tussen Amerongen en Hage stein. Verder naar beneden wordt de waterstand op natuurlijke wijze gere geld, omdat de Lek haar onder in vloed van het tij en dus van de Noord zee staat. Daar heeft men dus meest al toch wel voldoende water. Het uiterlijk van de stuw is vrijwel gelijk aan die bij Hagestein, die sinds 1961 het landschap in die omgeving beheerst. De sluis naast de stuw is in Amerongen 260 meter lang, wat 40 meter meer is, dan die bij Hagestein maar dat valt niet op. Overigens is er nu reeds rekening gehouden met het feit, dat in de toekomst de scheep vaart zo druk zal zijn, dat men aan die ene sluis niet voldoende heeft: naast de sluis is voldoende ruimte ge houden voor nog één. Aan het eind van de vaartocht sprak de heer J. van de Kerk een rede uit, waarin hij op de mogelijkheden, die deze stuwen voor de waterhuishou ding kunnen bieden, inging. De voornaamste gegevens die hij verstrekte waren reeds vervat in het artikel, dat wij gisteren aan de nieu we stuw bij Amerongen wijdden. Aan het slot van zijn rede zei hij het vol gende: „Ontwerp en bouw van dit Amerongse stuwcomplex zijn voorbe reid door de directies Bovenrivieren, Sluizen en stuwen en bruggen van Rijkswaterstaat. Zoals bij werken van deze omvang gebruikelijk en noodzake lijk is, zijn vele adviezen ingewonnen bij derden. Het werk is uitgevoerd in goede samenwerking tussen de direc ties en aannemers van de verschillen de onderdelen van dit werk. De kosten van dit complex bedroegen bijna f 47 miljoen gulden, waarvan ongeveer de helft voor het eigenlijke kunstwerk no dig was, de rest werd besteed aan grondaankoop en rivierwerken. Met de wens dat het werk het wel zijn en de welvaart van ons land moge bevorderen en met een woord aan al len, die van hoog tot laag aan de tot standkoming van dit werk hebben bij gedragen, wil ik het stuwcomplex Amerongen officieel in gebruik stel len". RHENEN De vrijwillige brandweer Achterberg bestaat vrijdag veertig jaar. Vit allerlei acties hebben de spuitgasten zoveel geld bij elkaar gespaard, dat er nieuwe uniformen van konden worden aangekocht. Aanvankelijk ver keerde men in het onzekere of de nieuwe kleding nog wel op tijd aanwezig zou zijn, om er tijdens de receptie van komende zaterdagmiddag in te kunnen paraderen. De leverancier had de kleding namelijk al op 2 mei afgestuurd en gisteren was er nog niets ontvangen. Maar deze foto wist alle onzekerheid uit. Op het laatste nippertje kwam de zending aan en gisteravond kon onze fotograaf al iets van de nieuwe aanwinst op de plaat vastleggen. RHENEN In het overdekte zwem bad „Lijsterberg" hield de Rhenense Zwem- en Poloclub „De Forellen" zwem wedstrijden voor leden ter afsluiting van het winterseizoen. Daarvoor moesten 2 avonden worden uitgetrokken, omdat er niet minder dan een kleine zestig series moesten worden verzwommen. Er namen in totaal ongeveer 225 leden aan deel. Vele ouders waren in het bad aanwezig om de verrichtingen van de jeugd gade te slaan. Zowel maandag- als gisteravond was het in de „Lijsterberg" een zwem- drukte van belang. Bestuur en trainer Ton van Dijk, geassisteerd door Ria Landman en talrijke andere officials zorgden ervoor dat er vlot kon worden gewerkt. Voorzitter A. J. Bovenschen sprak op de eerste avond een kort openingswoord, waarbij hij de hoop uitsprak dat de be langstelling voor zwemmen en voor zwemtraining ook zo groot zal blijken, wanneer volgende week „de Forellen" hun intrek weer gaan nemen in Natuur bad Ouwehand, dat de vereniging voor vier avonden in de week heeft afgehuurd voor het komende zomerseizoen. Voor alle leden, die aan de wedstrijden deelnamen, was er een klein prijsje als aandenken aan deze geslaagde sluiting van het winterseizoen. RHENEN Nederlands beste lange-afstands-zweefvlieger van dit moment woont in R hen en. Meu belfabriek-directeur Dick Réparon (34), vader van een vijf-jarige zoon, verbeterde maandag het elf jaar oude nationale record met 40 kilo meter en bracht daarmee het nieu we record op 306 kilometer. Zijn race met de tijd en de kilometers duurde bijna vijf uur. Vijf uur van intense spanning. In zijn riante bungalow aan de hooggelegen Rhe nense Ribeslaan is hij inmiddels al lang weer op adem gekomen. Hij vertelt onbevangen over zijn erva ringen. Dick Réparon zegt vanaf een met fluweelachtige stof bekleed modern bankstel: „Dat oude re cord is me altijd al een doorn in het oog geweest. Maandagmorgen zat ik gewoon in de huiskamer en ik keek naar buiten. Prachtig weer! Ineens wist ik het; vandaag zou het moeten gebeuren. Ik heb gauw een paar zakelijke telefoontjes afgehan deld en ben naar Teriet gereden. Vijf uur later had ik het Neder landse record verbeterd

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5