«gf
Machinist zou zich in
sein hebben vergist
Nieuw Schiphol
lijdt aan dure
kinderziekten
De vakman adviseert:
tVan opbrengst der eerste collecte resteert nog
bijna 10 miljoen voor hulp op lange termijn
V akcentrales
wensen meer
investeringen
j Dag honger lijden om
Bihar te helpen
Jeugdactie
in Zwolle
Aller ogen zijn
gericht op 4
Staat neemt in
oliewinning
geen deel
t Mooiste brui
Steun voor mijnen
Straffen voor
kabeldieven
Het begin is er
DOORZETTER
STREEFGETAL
BODEMLOOS
Rechtszaak over ongeluk
REPORTAGES
Alleen via de
televisie
Hitte
Zelf zoeken
Breekijzer
pMoeder-
dag?
Zeg
het met
bloemen
VRIJDAG 12 MEI 1967
MORGEN WEER „ETEN VOOR INDIA
ADVERTENTIE
pok oio wrsmi
[ttnaaij vJOfd [Hm oj
SOW. 9T. WsVïLLEfiY OUEUN
door velen
ontdekt in hun
Irish Coffee!
IMPORT: SCHAEFERS WORDEMANN N.V., AMSTERDAM
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De veranderingen
die het kabinet-Zijlstra heeft aange
bracht in de Algemene maatregel van
bestuur van oud-minister Den Uyl
(economische zaken) betreffen hoofd
zakelijk de schalen voor de heffing van
cijns, en het vervallen van de eventue
le deelneming door de staat in de win
ning van olie en de winstdelingsrege-
ling. Dit deelt minister De Block
(economische zaken) aan de Tweede
Kamer mee in zijn memorie van ant
woord op het goedkeuringswetje voor
algemene maatregelen.
Drs. Den Uyl wilde de staat voor
ten hoogste vijftig procent laten deel
nemen in de winning van gas en olie.
Bij dit percentage zou de cijns voor
olie vervallen en die voor gas worden
gehalveerd. De reden hiertoe is dat
minder goede velden lichter zullen wor
den belast. Minister De Block zegt na
drukkelijk dat een deelneming van de
staat in de winning van olie op zuiver
zakelijke motieven is geschrapt. Er is
geen sprake van een dogmatische be
nadering van dit probleem. De bewinds
man verwacht niet dat straks alle
blokken tegelijk zullen kunnen worden
uitgegeven. Zij kunnen echter wel wor
den aangevraagd en er zal dan zeker
een opsporingsvergunning worden ge
geven.
Mr. De Block voelt niet voor de ge
dachte om alsnog een staatsmaatschap-
pij op te richten. Zelfs de grootste olie
maatschappij is niet in staat noch
bereid om het hele of het overgrote
deel van ons plat binnen een vrij korte
tijd te onderzoeken. De kosten en het
risico zijn hiervoor te groot.
Overigens verwacht minister De
Block niet dat de voorgestelde heffin
gen zullen leiden tot een hogere prijs
voor het gas of de olie. De concurren
tie maakt dat onmogelijk. Een verzwa
ring van deze heffingen kan er wel toe
leiden dat bepaalde velden onrendabel
worden.
ADVERTENTIE
8
Omring u met levende lentevreugdel
UTRECHT De drie vakcentrales
vinden het hoog tijd om de investerin
gen aan te moedigen. Zij pleiten voor
verlaging van het disconto om daar
mee ook de bankrente omlaag te ha
len. Daarnaast zijn andere (belasting)
maatregelen dringend nodig, aldus het
overlegorgaan.
De centrales zijn geschokken van de
ontwikkeling der werkgelegenheid in
ons land. De werkloosheid mag in april
dan tot 75.000 man zijn teruggelopen,
het seizoen buiten beschouwing gelaten
toont een toeneming van maar liefst
9000 man aan. Dit dwingt de regering
om tot handelen over te gaan. Zij zal
moeten waar maken wat rij in de re
geringsverklaring heeft, zo meent het
overlegorgaan van de centrales.
O
IJMUIDEN Tijdens laswerk is gis
teravond brand uitgebroken op de trei-
ler Katwijk 39, de Wilhelmina Johan
na. Het schip lag in de haven van
IJmuiden en werd gereed gemaakt
voor de haringvangst.
Het visruim van de 319 ton metende
motortreiler is grotendeels uitgebrand.
LAND sport seesink 13cic be 12.5
ADVERTENTIE
beschermt
tegen
zonnebrand
«•••••••••••••••••••••••a
••••••••••••••••••••••••a*
(Van een onzer verslaggevers)
ZWOLLE De voorzitter is zes
tien jaar. Hij heeft nog wat verlate
puberteitspuistjes, draagt 'n bril en ziet
er zo op het eerste gezicht niet uit als
een idealistje, als een jongen die zijn
soort- en tijdgenoten in vuur en vlam
kan zetten.
Toch heeft Paul Denekamp, zoon van
de directeur-geneesheer van het Zwol
se Sophia-ziekenhuis, er voor gezorgd
dat een deel van de ongeveer tiendui
zend scholieren in zijn stad gisteren
„nee" heeft gezegd tegen het eten.
Voor Paul Denekamp zelf kwam dat
neer op het laten staan van zijn ontbijt
van één boterham, op het niet meene
men van zijn lunchpakket van zes
forse boterhammen en op een resoluut
„nee, vandaag maar niet" tegen de
forse warme prak die hij op andere
dagen naar binnen werkt. Want zijn
moeder is een goede kokkin; normali
ter eet Paul Denekamp rijn ouders de
oren van het hoofd.
Dat „nee" tegen het eten is begonnen
om India. Paul Denekamp nam het
initiatief, benaderde anderen en wilde
aanvankelijk een landelijke actie ont
ketenen. Dat lukte niet. Tweede stap:
een teach-in over India. Ook een
mislukking, maar de tengere Paul zette
door. Uit Den Haag hoorde hij dat
daar een aantal scholieren één dag niet
had gegeten om het zo uitgespaarde
geld voor India te bestemmen. Aan
zijn moeder vroeg hij: „Voor hoeveel
eet een jongen eigenlijk per dag?" Met
een rokertje, een pilsje en benzine
voor de brommer kwam ze op een
bedrag van vijf gulden.
Voor Paul Denekamp werd dat het
sein één dag met de andere Zwolse
scholieren in hongerstaking te gaan om
geld bijeen te brengen, maar ook om te
ervaren hoe je je voelt als je een dag
niet hebt gegeten.
Gistermiddag al wisten hij en zijn
volgelingen op de 27 van de 29 Zwolse
scholen hoe de bijna vijftig miljoen
mensen in Bihar zich moeten voelen.
Maar Paul Denekamp wist méér. Hij
wist ook dat zijn actie, nauwelijks
begonnen, nu al een succes is, want in
kleine zakjes was op dat moment al
zo'n duizend gulden aangedragen.
„Geef je eten in geld". De Zwolse
scholieren deden het; gisteravond was
er al zo'n duizend gulden binnen. Reinjan
van Willigenburg bij een der schoolbor
den.
Paul Denekamp. die de schooljeugd
van Zwolle achter zich kreeg en een
actie voor India begon. Een dag niet eten
was het motief. Hoeveel het er tot en
met gisteravond hebben volgehouden is
niet bekend.
Als de voorzitter spreekt zegt hij:
„Goed ik ben dan de voorzitter van
het actiecomité maar er zijn er veel
meer die aan de actie hebben medge-
werkt. En hij wijst bijvoorbeeld ngrar
Reinjan van Willigenburg, achttien
jaar en lid van het comité en ook al
een dag zonder eten. „Ik heb er ruzie
over gehad met mijn ouders", zegt hij.
„Niet vanwege die vijf gulden, maar
wel omdat ik niet wilde eten. Ik ben
pas ziek geweest en morgen hebben we
een schoolreisje."
Hoe hij zich voelt? „Ik heb honger
als een paard."
Als hem een kopje thee wordt
voorgezet vraagt hij eerst: „Mag dat
wel? Hoort dat niet bij het vasten?"
Het mag, want de dokter en de vader
van Paul Denekamp hebben gezegd:
„Een dag eten kan je gerust overslaan,
als je maar drinkt."
Paul Denekamp: „Het is toch echt
wel moeilijk. Ik weet niet eens of ik
het wel haal, want eerlijk gezegd sterf
ik nu al van de honger."
Zijn moeder: „Hij heeft er zich
wekenlang voor ingespannen. Veel
naar school derde klas gymnasium
is hij nauwelijks geweest. Het hele
huis lag van boven tot onder vol met
papiertjes met boodschappen, papier
tjes met adressen en telefoonnummers.
Toch is het hem gelukt 27 van de 29
scholen mee te krijgen."
Paul zegt daarover: „De
televisiereportages hebben ons natuur
lijk prachtig geholpen. Het ging eigen
lijk allemaal vanzelf. Iedereen was er
warm voor en ik weet dat er meisjes
uitspaart, maar het gaat gewoon om
gebruikt. Niet dat dit nu zoveel geld
zijn die vandaag geen make-up hebben
het gebaar."
De concierge die we vroegen naar
zijn mening over de actie, zegt: „Een
deel heeft gevast, een ander deel niet.
Feit blijft dat ze nagenoeg allemaal
geld hebben meegebracht."
En daar was het de tengere Paul
Denekamp om te doen. Hij schat dat er
vandaag zo'n vijfduizend gulden bin
nen zal zijn. „Het streefgetal was
tienduizend", zegt hij, „maar ik geloof
niet dat we dat halen."
Mevrouw Denekamp is trots op haar
zoon, zoals gisteren in Zwolle veel
ouders trots op hun kinderen geweest
zullen zijn. „Het mooie is", vertrouwt
ze ons toe, „toen Paul beneden kwam
om te ontbijten vroeg hij slaperig: „Hé
mam, is er voor mij geen bord?
Even maar was hij vergeten dat de
dag was aangebroken waarnaar hij
sinds enkele weken zo intens had
toegeleefd.
India volstaat niet met het ophouden
van de hand. Voor tal van aspecten uit
de hulp die het land van andere,
rijkere landen ontvangt wil het beta
len. Het geld dat hiervoor vrijkomt
wordt in India gestort in een speciaal
fonds. Er zullen binnen afzienbare tijd
projecten door kunnen worden ver
wezenlijkt die een herhaling van dit
rampjaar moeten helpen voorkomen.
De heer G. J. van Vlijmen, 51 jaar,
sinds 1956 directeur van de Novib,
tevens bestuurslid van de stichting
Eten voor India zegt aan de vooravond
van zijn tweede actie: „Velen zullen
dat moeilijk kunnen verteren. Honger,
afgrijselijke honger in een deel van
India, en toch houdt Nederland een
bedrag van vijf miljoen achter de hand
voor langlopende ontwikkelingshulp."
.Toch", zegt de man die het afgelo
pen jaar driemaal in de zwaar getrof
fen provincie Bihar is geweest: „toch is
dit de enige weg om een land als India
afdoende te helpen. Ontwikkelingshulp
is niet alleen een kwestie van geld en
eten geven. Wil men go^d en afdoende
helpen dan zal men projecten moeten
stimuleren die hulp op langere termijn
overbodig zullen maken".
.Daarom heeft eten voor India vijf
miljoen gulden achter de hand gehou
den en staat er nog eens 4,5 miljoen in
India. Daar zullen irrigatiewerken van
worden bekostigd, boorinstallaties voor
worden aangekocht en pakhuizen voor
worden gebouwd. Pakhuizen vooral en
toezicht. Er zal iets moeten worden
gedaan aan de bestrijding van de
pakweg 24 miljoen ratten die jaarlijks
zo'n twintig procent van de voorraden
opvreten".
Van die voedselvoorraden nam Ne
derland uit de zesentwintig miljoen
gulden die de eerste actie heeft opge
bracht, voor bijna elf miljoen gulden
voor zijn rekening. Voorts was er het
waterboorproject in Indore, waar een
bedrag van een miljoen gulden mee
is gemoeid. Voor de landbouwprojecten
op langere termijn is een bedrag van
ruim twee miljoen gulden betaald."
„Alleen eten geven, hoe aanlokkelijk
ook met deze gigantische hongersnood,
zou uitstel van executie betekenen. Je
zou als het ware in een bodemloze put
blijven storten".
„Waar wij naar streven is naar
efficiënte hulp, naar verbetering van
de landbouwstructuur. Dat kost tijd.
Van onze correspondent
HAARLEM Het ernstige treinon
geluk in Halfweg op 2 november van
het vorige jaar, waarbij dertien perso
nen werden gewond, kreeg gisteren
een triest verlengstukje voor de Haar
lemse rechtbank.
Als verdachte in deze zaak stond
terecht de vijftigjarige treinmachinist
P. van L. uit Den Haag, di, hoogst
roekeloos en onvoorzichtig rijden" ten
laste werd gelegd. De officier van
justitie, mr. J. van der Valk Bouman,
eiste tegen hem een gevangenisstraf
van één maand voorwaardelijk en een
rijverbod als treinmachinist voor vijf
jaar.
Toen de machinist op de bewuste
dag op weg van Haarlem naar Amster
dam met zijn trein Halfweg naderde,
stond het seinlicht op geel-wit-geel,
wat betekende dat voor het wisselstel
daar aanzienlijk vaart moest worden
verminderd.
Maar de trein reed met onvermin
derde snelheid door en enkele secon
den later sloeg het noodlot toe; het
treinstel ontspoorde. „Het sein stond op
groen-wit, ik twijfel er beslist niet
aan", zei de machinist die het baanvak
Amsterdam - Haarlem 25 jaar had
bereden zonder ooit een fout te hebben
gemaakt.
Maar volgens de verklaringen van de
getuige-deskundige kon het sein niet
anders dan geel-wit-geel hebben aan
gegeven, wat onder ede werd bevestigd
door de man die de wissels had
bediend.
„Het mag een geluk bij een ongeluk
worden genoemd dat er bij deze
ernstige ontsporing geen doden en
zwaar gewonden te betreuren vielen"
zei mr. J. van der Valk Bouman. Hij
geloofde niet in de kwade trouw van
de machinist. „U hebt zich vergist in
de kleur van het seinlicht en dus niet
goed opgelet", zei hij.
DEN HAAG Er staat nog steeds een bedrag van 9,5 miljoen gulden uit
de opbrengst van de eerste actie Eten voor India op de bank: vijf miljoen in
Nederland, 4,5 miljoen in India. Het eerste bedrag is bestemd voor landbouw
projecten op langere termijn; het tweede, in India zelf, is door de Indiase re
gering terugbetaald voor kunstmeststoffen, die Nederland heeft geleverd.
Als je deze wijze van hulpverlening
aanvaardt, dan ga je automatisch de
verplichting aan dat je het goed zult
doen."
„Projecten vragen onnoemelijk veel
geld, meer in ieder geval dan de eerste
actie heeft opgebracht. Begin dit jaar
hebben we beseft dat er meer geld
moest komen: dus een tweede actie
voor India".
„Heel langzaam zijn we dat plan
gaan uitwerken. Langzaam, omdat we
eerst met onszelf overeenstemming
moesten bereiken. Langzaam ook om
dat in Eten voor India vijf stichtingen
zijn vertegenwoordigd. Zoiets werkt
vertragend. Het is een proces waarin
iedereen iets wil zeggen".
„Het feit dat die voorbereiding veel
tijd heeft gekost is er nu de oorzaak
van dat we kritiek krijgen, omdat de
actie nu valt. Dit weekeind houden ook
de kerken hun eerste grote gecombi
neerde actie voor de missie en over
een dag of tien begint het Nederland-
sche Roode Kruis een financiële actie
vanwege het honderdjarig bestaan."
„Dat is triest, al zal nog moeten
blijken of onze actie die van het Rode
Kruis nadelig zal beinvloeden; of onze
actie die van de kerken zal verstoren.
Een actie als Eten voor India," zegt de
heer Van Vlijmen, „zou ook wel eens
bevruchtend kunnen werken voor an
dere instellingen. Het zou wel eens zo
kunnen zijn dat er nu ineens meer
geld, ook voor andere doelen, loskomt."
Of hij zelf in die redenering gelooft
hij geeft er geen antwoord op.
„Maar ik vind wel", vervolgt hij. „dat
de hoogste belangen voorgaan. Zowel
het Rode Kruis als de kerken hebben
daar begrip voor gehad."
„Natuurlijk hebben het Rode Kruis
en de kerken dringend gevraagd of we
de datum niet konden verzetten. Er is,
op 1 mei, zelfs een gesprek geweest
met kardinaal Alfrink, nadat er op 28
maart al een eerste gesprek was
gehouden. Daarbij, noch bij het over
leg met het hoofdbestuur van het Rode
Kruis, zijn boze woorden gevallen.
Men heeft er begrip getoond".
De rep. van de tv.-ploegen van Brand
punt en Achter 't Nieuws over de hon-
dersnood in India, zijn een idee van de
stichting Eten voor India geweest.
Deze stichting heeft de reis- en ver
blijfkosten voor de televisieteams
ongeveer dertigduizend gulden voor
K.R.O. en Vara samen betaald uit
de opbrengst van de eerste actie Eten
T^e niorgen te houden bliksemactie
„Eten voor India" zal uitsluitend
door de televisie worden begeleid. Dit
programma komt tussen elf en een
uur op het scherm (eerste net).
Als centrum voor dit schakelpro
gramma fungeert studio Bellevue in
de hoofdstad, waar gesprekken met
actieleiders, bekende en onbekende
Nederlanders worden uitgezonden, af
gewisseld met reportages uit vijf ver
schillende plaatsen in het land.
In Rotterdam, Hulst, Tegelen, Hoo-
geveen en Amsterdam gaan reportage-
ploegen aan de slag. Bovendien wordt
voor geluidsverbindingen gezorgd met
Urk en Alkmaar.
Deze uitzending is het sluitstuk van
een aantal programma's die de laatste
tijd door NTS en omroepen aan het
hongerprobleem in India zijn gewijd.
De radio doet dit keer nauwelijks
mee. Vanavond zal in het NRU-pro-
gramma een aankondiging van de ac
tie worden uitgezonden. Zaterdag wor
den enkele oproepen uitgezonden en
een verwijzing naar de (tv-)actie in
het KRO-programma „Djinn".
AMSTERDAM Het gigantisch
grote nieuwe Schiphol is nu vijf da
gen in gebruik. In die vijf dagen zijn
de kinderziekten nog niet overwonnen.
Ze betekenen voor het personeel veel
ergernis en kosten de maatschappij ka
pitalen.
Gisteren heerste er een chaos in de
grote vrachtloods. Een paar kleine
technische foutjes in de computer die
alle vrachtverwerking regelt, hebben
geleid tot een warboel van pakketten
waar zelfs Sinterklaas geen raad mee
zou weten. Ettelijke vliegtuigen zijn
vertrokken met een leeg vrachtruim.
Van de chaos zijn ook duizenden
eendagskuikens de dupe geworden. Per
automatisch transportkarretje wer
den ze metershoog opgestapeld. Pas na
een dag kwam men er achter dat de
kuikentjes ergens in de grote loods
moesten staan. Een druk op de knop
van de computer was toen voldoende
om ze weer van de stellages te halen.
Een paar uur later waren ze in een
vliegtuig op weg naar hun bestemming.
De expediteur verwacht echter dat
vele van de diertjes de geest zullen
hebben gegeven als ze aan het eind
van de vlucht zijn.
lijst met de namen van de onderne
mingen en de etages waar ze te vinden
zijn, die onder de balie van de afwezi
ge portier hangt.
In het negen verdiepingen hoge,
strak en modern opgetrokken kantoor
gebouw naast de vrachtloods, puffen
de beambten met losgeknoopte boorde
knoopjes en dassen, nu al van de hitte.
In dit half glazen gebouw rijn de
kantoren weliswaar gebouwd met riant
uitzicht op de Haarlemmermeer, maar
de ramen kunnen maar twintig centi
meter open. Zonwering is er niet,
evenmin als air-conditioning.
Toch betalen de expediteurs 160
gulden huur voor elke vierkante meter
kantoorruimte per jaar aan de N.V.
Luchthaven.
Dinsdagavond laat stapte een em
ployé van het luchtbevrachtingsbedrijf
Aeronaut op de eerste etage van het
gebouw in de lift en drukte op de knop
van de negende etage. De lift suisde
echter naar beneden en belandde ge
lukkig voor de passagier op zware
sterke veren. De lift veerde weer op en
bleef muurvast steken met het plafond
een halve meter boven de vloer van de
begane grond.
voor India. Het geld kwam uit de rente
die het bedrag van vijf miljoen, dat
hier nog op de banken staat, heeft
afgeworpen."
„Toch", aldus de heer Van Vlijmen,
„zullen we met deze tweede actie ruim
beneden de vijftien procent onkosten
kunnen blijven die voor dit soort acties
van de minister van justitie mogen
worden gemaakt."
Niet zonder trots wijst hij op de
onkosten die bij de eerste actie zijn
gemaakt. Hiervoor is in de staat van
verantwoording een bedrag van 10.511
gulden genoteerd; een uitzonderlijk
laag bedrag voor een actie die ruim 26
miljoen gulden heeft opgebracht.
Waarom de datum van de actie niet
verzet kon worden? „Daar zijn drie
redenen voor". De heer Van Vlijmen
somt op: „Ten eerste eist de hongers
nood dat er onmiddellijk wordt gehol
pen. Ten tweede: we hadden de televi
sie nodig. De geboorte van prins Wil
lem Alexander heeft ons daarbij
danig parten gespeeld, want de
N.T.S. kon beslist niet eerder ruime
zendtijd voor de actie garanderen dan
nadat de nieuwe Oranjetelg was gebo
ren".
„En ten derde: Een later tijdstip
voor het houden van de actie was niet
mogelijk met het oog op de natte
moesson. Die begint over twee maan
den. Zelfs nu zullen we alle zeilen
moeten bijzetten om het eten er tijdig
te krijgen".
„De Indiërs zelf werken hard genoeg
mee. Van zeer velen, hogere of lagere
ambtenaren, hebben we de verzekering
gekregen dat zelfs tot in de verste
uithoeken van het land voor distributie
kan worden gezorgd."
„Daarom houden we de actie. Daar
om en nu. want de nood is er bijzonder
hoog. Bijna vijftig miljoen mensen
creperen er van de honger".
ADVERTENTIE
TVflet uitgaven tot 1970 van in totaal
550 miljoen gulden wil het kabinet-
De Jong de drie particuliere kolenmij
nen in Limburg helpen hun verliesge
vende ondernemingen zo snel mogelijk
te sluiten zonder werkloosheid te ver
oorzaken. Het is een omvangrijk, inge
wikkeld en kostbaar plan,dat de begro
tingstekorten van 1967 en komende ja
ren nog zal verzwaren, vindt „D e
V o 1 k s k rant (r.-k.)
„Maar het mag ook een goed plan
worden genoemd, dat perspectieven
opent voor de textielindustrie, die
binnenkort „aan bod" komt. In fei
te wordt het leeuwedeel van de
steun besteed aan lonen der mijn
werkers totdat voor hen nieuwe
werkgelegenheid is gevonden. Zo
kan het welvaartspeil van de ooste
lijke mijnstreek behouden worden.
De strikte voorwaarde, dat er eerst
nieuwe werkgelegenheid moet zijn
alvorens mijnwerkers kunnen wor
den ontslagen, bepaalt het tempo,
waarin de mijnen hun huisbrand-
produktie mogen verminderen. Het
komt er op neer dat Den Haag
zij het in goed overleg met Limburg
de uiteindelijke beslissingen gaat
nemen. De regering zal zich tot het
uiterste moeten inspannen om zo
snel mogelijk werkgelegenheid te
scheppen in de oostelijke mijn
streek, die nog sterker dan de rest
van het mijngebied op de kolenwin-
ning steunt. Dit maakt de uitvoe
ring van de plannen alleen maar
moeilijker en kostbaarder.
De vraag kan worden gesteld of de
regering niet goedkoper uit zou rijn
als zij net als de Fransen re
gelrecht subsidie op de prijs van
huisbrandkolen ging geven, 't Ant
woord moet zijn, dat dit het vraag
stuk niet oplost. Nog afgezien va1
het feit dat Nederland zich aan d
bepalingen van het GKS-verdraj
wenst te houden, zou prijssubsid
uitlopen op een algemeen verschijn
sel in de zes landen. En dit zou i:
West-Europa een volstrekt overbc
dige kolenproduktie in stand hoi
den. Immers, de ontwikkeling leif
er onontkoombaar toe, dat steer
kool moet wijken voor olie en aarc
gas".
Juist in deze moeilijke dagen is er
voor de K.L.M. een groter aanbod van
lading dan ooit. De eerste twee dagen
had de K.L.M. de hoop de moeilijkhe
den zelf wel te kunnen klaren, maar
gisteren heeft men de expediteurs
toestemming gegeven zelf in de grote
opslagplaatsen naar de voor hen be
stemde goederen te komen zoeken.
De vertraging die door dit alles is
ontstaan is nog groter geworden door
dat de meeste kantoren van de expedi
teurs op Schiphol nog geen telefoon
aansluiting hebben. Als men ten einde
raad zelf op zoek gaat, zijn er nergens
naambordjes te vinden. De portier die
beneden in het hoge kantoorgebouw
hoort te zitten is er evenmin. De enige
hulp voor de vele klanten is een in
onbeholpen handschrift samengestelde
De gevangen employé drukte op de
alarmknop en op de begane grond
belden wachtende liftpassagiers om een
monteur die een kilometer verderop in
het stationsgebouw zou moeten zijn.
Hij was er niet. Ze hebben de deuren
toen zelf maar met een breekijzer
opengebroken.
Voor al deze kinderziekte geldt dat
de tijd alles heelt. De K.L.M. verwacht
zeker binnen enkele dagen de moei
lijkheden met de vracht te boven te
komen.
O
De driejarige Renate Smeets uit
Susteren is bij een val van de eerste
verdieping van haar ouderlijk huis om
het leven gekomen.
Scheepsbrandje in IJmuiden
een aanleiding te zijn
GRONINGEN Voor de Groningse
rechtbank zijn gistermorgen 12 Gro
ningers verschenen, die zich moesten
verantwoorden voor een groot aantal
kabeldiefstallen in het noorden van het
land.
De dieven opereerden tijdens hun
rooftochten, in de lente en zomer van
het vorig jaar gepleegd, meestal met
gehuurde auto's. Zij stalen op fabrieks
terreinen en bouwwerken voor ruim
tienduizend gulden aan kabels. Eén
van de voornaamste afnemers was de
29-jarige opkoper C. R. de R. uit Oos-
terhogebrug.
De officier van justitie eiste tegen
enkele verdachten onvoorwaardelijke
gevangenisstraffen variërend van drie
maanden tot anderhalf jaar. Tegen
enige anderen eiste hij vier maanden
voorwaardelijke en een boete van 250
gulden.
ADVERTENT II
hoorder
bieten
vaak
tekor*
ADVERTENTIE
\7"óór 15 mei a.s. kunnen de gemeen
ten bij de minister van Verkeer en
Waterstaat terecht met hun uitgewerk
te plannen om de stedelijke verkeers
chaos te beteugelen. Een aantal des
kundigen zal die plannen bekijken en
wanneer deze verantwoord zijn opge
zet, komen de gemeenten in aanmer
king voor rijkssubsidie. In de toelich
ting op de bekendmaking van deze re
geling in de Staatscourant staat nog
eens, wellicht ten overvloede, dat de
begroting geen al te grote bokkespron-
gen toelaat, maar het begin is er dan
toch, aldus constateert de „Autokam
pioen" (ANWB).
„Na jarenlang gesmeek van de
armlastige gemeenten is er nu een
subsidieregeling uit de bus geko
men, die zeer bevredigend aandoet.
Gemeenten kunnen voor openbare
werken, die noodzakelijk zijn ter
verzekering van een behoorlijke af
wikkeling van het verkeer, grote
bedragen vergoed krijgen. Dat
geldt ook voor plannen die uitge
voerd moeten worden om het open
bare vervoer niet in de knel te la
ten raken. Verkeer en Waterstaat
is bereid om 80 pet. van de kosten
te dragen voor grond en opstallen,
voor zover deze niet ten laste van
de bebouwing gebracht kunnen
worden. En daar blijft het niet bij,
het Rijk is ook bereid om de helft
van de kosten voor stadswegenaan-
leg te betalen. Zelfs is het Rijk be
reid om bij te springen bij het rea
liseren van incidentele werken, ook
als deze geen onderdeel zijn van
een verkeersplan. Verkeer en Wa
terstaat stelt dat incidentele na
drukkelijk, want de regel zal zijn
dat slechts de gemeente die een
deskundig verkeersplan indient, in
aanmerking komt voor subsidie. Te
recht voelt Verkeer en Waterstaat
er niet voor om geld weg te gooien
aan een plan dat is opgezet aan de
hand van een paar verkeerstellink-
jes.
Zelfs biedt het Rijk aan de ge
meenten die zich op het gebied van
het verkeer niet al te deskundig
voelen, de mogelijkheid om de hulp
van adviseurs in te roepen. Het
Rijk is namelijk bereid bij te dra
gen in de prijs, die een particulier
adviesbureau rekent voor het op
stellen van een verkeersplan. Men
kan daarvoor een subsidie aanvra
gen, die ten hoogste 50 ct. per in
woner zal bedragen; derhalve een
aanzienlijke steun. Deze regeling
is tevens een uitdaging voor de on
afhankelijke adviseurs, die nu niet
alleen een ruimere kans krijgen
om hun kunnen te tonen, maar die
ook meer zekerheid krijgen dat
hun verkeersplannen werkelijkheid
worden. De opzet van rijkshulp aan
de in verkeersnood verkerende ge
meenten doet uitstekend aan. Door
ervaring argwanend geworden, ho
pen we nu alleen maar dat het
domme rode potlood van de bezuini
ging bij volgende begrotingen geen
streep door dit initiatief zal zetten".
ADVERTENTIE
ALABAST N E
Want de echte Alabastine zet iets uit en klemt
zich daardoor muurvast in naden, scheuren,
barsten enz. Werkt mooi strak af. Brokkelt niet
weg, laat niet los.
Echte Alabastine is alleen verkrijgbaar in het
bekende oranje-groene pak. De naam staat er
groot op! Nu ook Instant Alabastine in
handige grote tube.