Opbergruimten nader bekeken op expositie in Bouwcentrum WETENSCHAPPELIJK OP DE KAST Gebrek aan rabbijnen bedreigt Jodendom in Sovjet-Unie Vidal Sassoon zit Europa in de haren T.E.E. TIEN JAAR HUISVROUW, ARCHITECT EN AANNEMER KIJKEN Ruïne Romeinse villa ontdekt Dat vreten ze Telefoon aan boord Sidderaal Uitgevist Knipstaking UITSTERVEN GELIJK Luxe trein van de toekomst East-End Carnabv Street New York Amsterdam BEGIN VOORLOPER Praktische kast die aan twee kanten te gebruiken is. A Garderobekast met handige indeling. ODESSA De havenstad Odessa, waar een op de drie inwoners van Joodse afkomst is, bezat vroeger 90 synagogen. Thans wonen er naar schatting nog 250.000 Joden, maar er is slechts een synagoge over. Op hoge feesten komen niet minder dan 10.000 gelovigen om in die ene synagoge hier, die slechts zitplaatsen heeft voor 800 mensen, te bidden. De synagoge van Odessa bezit geen Hebreeuwse school en zo goed als geen gebedenboeken, maar toch is de Joodse gemeente van Odessa nog een van de meest bevoorrechte in de Sovjet-Unie, want Odessa bezit een rabbijn. Slechts twee andere grote steden in de Sovjet-Unie, Moskou en Lenin grad, hebben rabbijnen. Beiden zijn mannen op leeftijd. De witgebaarde rabbi van Odessa, Israel B. Szwargsblat, is met zijn 54 jaar een van de jongste rabbijnen in het land en een van de laatsten van een verdwijnend geslacht. Een blik op de Joodse gemeen schap van Odessa kan leerzaam zijn. Hij toont aan, hoe het Joodse leven in de Sovjet-Unie thans op zijn best is. Odessa is een van de weinige Sov jet-steden, die behalve een rabbijn, ook een eigen Joodse begraafplaats hebben. In Odessa hebben de Joden, zoals een Joods zegsman het uitdruk te, „het recht te sterven". De rabijn van Odessa is vijf jaar geleden hierheen gekomen. Voordien gaf hij onderricht aan 't enige instituut in de Sovjet-Unie, dat rabbijnen opleidt voor de 3,4 miljoen Joden van dit land, het rabbinaal se minarie te Moskou, dat in 1962 door de Sovjet-autoriteiten is gesloten. Sindsdien zijn de oude rabbijnen in «nkele Sovjet-steden overleden en er waren geen nieuwe om hun plaats in te nemen. Volgens Joodse zegslieden behoren tot de grote Sovjet-steden met grote Joodse bevolkingen, maar geen rab bijnen, thans: Kief, de hoofdstad van de Sovjet-Oekraine het 250.000 Joden, Riga, de hoofdstad van Let land met 30.000, Vilnus (Wilna), hoofdstad van Litouwen met 50.000 en Kisjine, hoofdstad van Sovjet-Molda- vië met 100.000 Joden. Joodse groepen in het buitenland vrezen, dat de synagogen in de Sov jet-Unie naarmate zij door het over lijden van rabbijnen zonder leider ko men zullen worden gesloten en dat de grote Joodse gemeenschap in de Sovjet-Unie zal uitsterven. De ge schiedenis staaft hun bange vermoe dens. Voor de bolsjewistische revolutie van 50 jaar geleden, hadden de Jo den in Rusland duizenden rabbijnen en synagogen en 7.000 Joodse scho len. Thans bezit het land tussen de 40 en 50 rabbijnen. Hun gemiddelde leeftijd is ongeveer 60 jaar. De mees ten leven in Midden-Azië. Er zijn nog ongeveer 62 synagogen in het land. Het onderwijs in de He breeuwse taal in onderwijsinstellin gen is verboden, behalve voor enkele speciale afdelingen van Sovjet-Uni versiteiten. De Joodse cultuur in de Sovjet-Unie is nooit het in 1948 door Stalin geno men besluit te boven gekomen, de Jid dische schouwburg te sluiten en vooraanstaande Jiddische schrijvers weg te zuiveren. Er bestaat op het ogenblik nog altijd geen Jiddische schouwburg en slechts een Jiddisch tijdschrift met een oplage van 2500 exemplaren. De Sovjet-autoriteiten spreken de vaak in het Westen geuite beschuldi ging, dat in de Sovjet-Unie anti-semi- tisme bestaat, tegen. De grondwet van de Sovjet-Unie verbiedt achteruit stelling van godsdiensten. Joden en niet-Joden worden hier als gelijken behandeld wat betreft wereldlijke zaken zoals ouderdoms pensioenen, medische verzorging en lager en middelbaar onderwijs. Ook in sommige godsdienstige zaken wor den zij als gelijken behandeld, maar ondanks het feit, dat godsdienstige praktijken worden geduld, gaat de staat alle godsdienst tegen door in propagandacampagnes op grote schaal in scholen, in de pers en elders atheïs me te preken. Maar het gebrek aan rabbijnen raakt een gevoelige zenuw. In dit op zicht worden de Joden anders behan deld dan anderen. De heersende Rus- sisch-Orthodoxe kerk bezit een semi narie voor de opleiding van priesters. Volgens Joodse groepen in het bui tenland, hebben andere minderheids- godsdiensten in de Sovjet-Unie ofwel eigen seminaries of mogen zij jonge mannen voor hun kerk laten opleiden in seminaries in het buitenland. SALO (Italië) De ruïne van een oude Romeinse villa met een opper vlakte van 60 bij 70 meter en met ten minste 60 kamers is gevonden te Ma- derno op de oevers van het Garda- meer. Volgens oudheidkundigen was de vil la rijk versierd en uitgerust met een verwarmingsinstallatie en een zwem bad. Andere villa's uit het begin van de Romeinse tijd zijn reeds ontdekt in het gebied van het Gardameer. De be roemdste is de ruïne van de villa van de dichter Catallus op het schiereiland Sirmione. Deze ruïne is thans een mu- Termieten hebben een aantal ma nuscripten, die waarschijnlijk de eerste geschriften in het Perzisch en Arabisch bevatten, opgepeuzeld. De kostbare manuscripten waren eigen dom van de Nizam van Hyderabad, die dit jaar overleed. Zijn kleinzoon opende de kist waarin de manuscrip ten werden bewaard en zag in de kist alleen nog wat bruin stof. leasten komen in de woning al eeuwen voor. Pas sinds kort is men het probleem van de opberg ruimten in huis meer wetenschappe lijk gaan bekijken. Het Bouwcen trum in Rotterdam stimuleerde dat. Ook internationaal heeft het daar door progressief werk verricht. Op de tentoonstelling „Kasten in wonin gen", tot 3 juni aanstaande in dat centrum te bezichtigen, valt dat te constateren. De huisvrouw kan daar, naast architecten en aannemers, haar licht opsteken over wat er in ons land voor mogelijkheden zijn om in huis over handige opbergruimten te beschikken. Dat de voorzieningen op dat gebied nog lang niet ideaal zijn ervaart men er eveneens. „De kasten komen altijd het laatste aan de beurt bij de opzet van een plat tegrond, zegt ing. H. O. Eckhardt hoofdarchitect van het Bouwcentrum. Hij heeft zich in het kastenvraagstuk verdiept. „Pas als alles geregeld is, vraagt men zich af, waar laat je de kasten. Xe worden dikwijls door het huis gestrooid als komma's door een tekst." „Toen wij hier in het Bouwcentrum de eerste modelwoning toonden dach ten we, dat moet anders, vertelt hij. „Het middelpunt van de plattegrond was bij die modelwoning een kasten- batterij waaromheen de vertrekken werden geprojecteerd. Ook bij het huis vol toekomstidealen, de woning 1975, werd een kastencentrum het middel punt van het geheel. Met die experi menten als basis begonnen wij voor zichtig met de research voor een zo goed mogelijke voorziening van berg ruimten in huis. Onder duizenden Nederlandse huisvrouwen werd een enquête gehouden. Aan de hand van de resultaten daarvan zijn wij aan de studie „Kasten in woningen" begon nen. GEBOGEN Wat moet er in en hoe is het bereikbaar? „Dat zijn de voornaamste vragen die men moet stellen voor men aan het ontwerpen van een kast be gint", zegt deze architect. „Hoe hoog kan men reiken en wanneer moet men om iets uit de kast te halen door de knieën? Om op die vragen de juiste antwoorden te vinden werd de gemid delde Nederlandse huisvrouw nauw keurig „opgemeten." Bij een kast heeft men te maken met een gedeelte dat makkelijk bereikbaar is, een gedeelte waarvoor men op een stoel moet gaan staan en een gedeelte waarvoor men op de grond moet knielen. Als men dat overweegt is het eigenlijk vreemd dat kasten altijd vierkante dozen zijn. Waarom hebben kasten geen gebogen achterwanden? BOUWKASTEN Inbouwkasten komen in onze wonin gen nog altijd het meest voor. „Dat kasten moeten ingeperst worden in woningen die nog voor een groot deel met de hand worden gebouwd. Eerst als men bij de bouw ook meer met vaste elementen zou gaan werken, zouden vaste kasten beter toe te passen zijn. Dat kan nog wel een twintig jaar duren." „Het lijkt me dan ook de beste oplossing als de bewoners de huizen zouden kunnen huren en kopen zonder kasten. Naar eigen behoefte zouden ze dan zelf kasten van de juiste soort op de juiste plaatsen kunnen laten aan brengen. De inbouwkasten zouden moeten vervallen of ze zouden flexibel dienen te zijn. De bewoners zouden goedkope basiskasten moeten kunnen kopen. Later kan men die dan naarma te er geld beschikbaar is perfectione ren, met roeden, laden, schoenenrekjês enzovoorts. Een huis voorzien van voldoende en doelmatige opbergruimten is ln ons land voor de bewoners doorgaans een kostbare geschiedenis. „Bij de wenken en voorschriften voor de gesubsidieer de bouw wordt voorgeschreven hoeveel kasten er in een huis moeten zijn en hoe die kasten minimaal dienen te worden uitgerust, legt de hoofdarchi tect van het Bouwcentrum uit. „Als er in zo'n woning niet genoeg kasten zijn gaat de huisvrouw met haar man naar een meubelzaak of warenhuis. Bouwkasten komt zij daar niet tegen. Om aan de nodige berg ruimten te komen koopt men dan dikwijls ten einde raad maar fraaiere maar ook duurdere kasten. „Men weet nog te weinig dat de consument ook aan bouwkasten kan komen. Op de afdeling Voorlichting van het Bouwcentrum kunnen daar voor adressen worden verstrekt. Onze voorlichtsters hebben ervaren dat steeds meer fabrikanten in hun show rooms ook particulieren willen ontvan gen om uit de voor de bouw bestemde kasten een keuze te doen. Als de bewoners de huizen zonder die vaste kasten kregen opgeleverd zou het al lemaal makkelijker zijn. Dan zouden de fabrikanten van bouwkasten er vanzelf meer op uit zijn ook de consument meer met hun produkten in contact te brengen. In het Bouwcentrum gaat men het onderwerp kasten in verband met de tentoonstelling nog weer eens grondig aanpakken. Op 1 juni aanstaande ko men er producenten, consumenten waarbij ook vertegenwoordigsters van de huisvrouw en specialisten op het gebied van de normalisatie bijeen om er over te praten. Minstens zeventig procent van de huisvrouwen heeft in ons land dage lijks in huis met gebrek aan goede bergruimten te kampen. Een verzwa ring van haar toch al moeilijke taak waar veel meer bij stil zou moeten worden gestaan. A/B ETOILE DU NORD Brus sel-Rotterdam is nog maar een wip je, ook na een hele dag reizen in verschillende TEE-trelnen. Er wa ren er bij van het eerste uur, zo goed als de allernieuwste, de zilver- glanzende Etoile du Nord. De Trans-Europ-Express viert een beetje feest. Deze zomer tien jaar geleden snelden de eerste rood-gele treinen als vreemde vo gels over het Europese spoorweg net. Het waren er nog maar tien. Toch baarden zjj door uiterlijk, prestatie en idee veel opzien. Zeventig belangrijke handels- en industriesteden in vele landen wer den met elkaar verbonden op een voor die tjjd onbekend vlugge en aan gename manier. Desondanks is ook voor de nieu we spoorwegloot gebleken, dat er altijd baas boven baas is. De tien treinen zijn er 25 geworden, de 75 steden honderd. De frequentie is vergroot, de snelheid opgevoerd. Was Amsterdam-Parijs in zes uur in 1957 een hele prestatie, de nieuw- ste TEE doet er nog maar vier uur en negen minuten over. Brussel Parijs (met een gemiddelde snel- heid van 126 kilometer) vergt nog maar 21/» uur. De dieseltractie tien jaar gele- den uitgangspunt en oplossing tege- lijk is al weer achterhaald. Bin- nen enkele jaren zullen alleen nog maar elektrische TEE's door Europa razen. De top ligt nu by 160 kilo- meter per uur. Straks zal het nog sneller gaan. En nog efficiënter. A Van deze speciaal ontworpen naaikast kan een gedeelte van de deur als werktafel worden gebruikt, de laden zijn uitneembaar. OVERZICHT Kasten voor in huis worden, met uitzondering van brandkasten, koelkas ten en kasten die tot keukenopstellin gen behoren, in ons land door 118 leveranciers op de markt gebracht. Aan de hand van een selectie uit hun produkten laat men in het Bouwcen trum zien welke kasten voor bepaalde toepassingen het nuttigst zijn. De ten toonstelling opent met een instructief gedeelte over de soorten kasten, de eisen die men daaraan dient te stellen en de producenten er van. Een groot aantal kasten kan men er verder van binnen en buiten beoordelen. Er staan ook inbouwkasten. Een grote met veel ruimte bijvoorbeeld voor nog geen vijfhonderd gulden, die ook als tussenwand te gebruiken is. De fabrikant levert deze rechtstreeks aan particulieren. UITZICHT Echt helemaal uitgekiend aangepast aan wat voor de huisvrouw praktisch is zijn echter op deze tentoonstelling vooral de kasten, door een team van deskundigen bij het Bouwcentrum ontworpen. Alleen nog maar in kleine onderdelen heeft de Nederlandse kas- tenindustrie echter van die voorbeel den gebruik gemaakt om verbeteringen aan te brengen bij eigen produkten! De huisvrouw kan van dit soort kasten bij het Bouwcentrum werkte keningen aanvragen om deze door een timmerman of een „doe het zeiver" te laten maken. Namaken in enkelvoud blijft echter altijd vrij kostbaar. Waarom durft geen enkele Neder landse kastenfabrikant het aan dit soort kasten in serie te gaan vervaar digen? De belangstelling die de huis vrouw op de tentoonstelling in het Bouwcentrum voor die kasten heeft is zo groot, dat men aan haar verlangens om over dergelijke bergruimten in haar huis te kunnen beschikken niet hoeft te twijfelen. Paradepaardjes van het railvervoer Ook na veel ervaring blijft het reizen per T.E.E. iedere keer weer een exquis genoegen en een sensatie tegelyk. Om 7.34 's morgens op Rotterdam-Noord de gereserveerde fauteuil opzoeken in het paradepaardje dat Rheingold heet. De rugleuning in de stand-naar-maat zetten, de luchtverversing aan en wegglij den in een nauwelijks hoor- of voelbare cadans. Hier staat de aluminium Etoile du Nord te pronken. Dit Belgisch-Franse produkt is een voorbeeld van het nieuwste type getrokken trein. LONDEN. „Vier jaar geleden geloofde ik opeens niet meer in krullen, in permanent en watergolf", zegt Vidal Sassoon in New Bond Street in zijn won derlijk ingerichte kapsalon die lijkt op een laboratorium. Met een witte jas aan staat hij achter een tiener uit Mayfair die haar lange, zwarte haren aan zijn schaar prijs komt geven. „Voor mij zyn er maar twee soorten haardrachten tegenwoordig", voegt hij er aan toe terwijl hjj de weelderige haardos van zijn jonge klant in mini-rok op de inplant bekijkt. „Kort haar op een individuele ma nier in vorm geknipt, zodat mond en ogen van de draagster het voordeligst uitkomen. Zodat haar gezicht heel ex pressief wordt. En lang haar dat na tuurlijk valt tot op of over de schou ders. Waarom nog krullen en golven bij kapsels? Vliegtuigen, autos en sche pen kregen strakke, markante lijnen. Om bij deze tijd te passen moet ook van de kapsels de lijn het voor naamste zijn. Vidal Sassoon kapt alleen met de schaar. Hij weet met dat instrument kapsels met telkens weer een andere coupe, met contouren die opvallen te maken. Vandaar dat hij tot in Parijs, New York en Rome „de man met de magische schaar wordt genoemd. Teon hij goed vee' hij een kleine kap: as opende East End, de Londense arbei waar hij was geboren. Enkele later kon hij zich in Bond Stic^i vestigen en vandaar begon de victorie. De minimo- de ging van Loden uit de wereld ver overen en Vidal Sassoon werd de meest vindingrijke kapper voor die nieuwe stijl. Mary Quant vroeg hem voor haar eerste show in Chelsea de kapsels te ontwerpen. Rechte, grillig geknipte en heel korte mini-coiffures waren daar van het resultaat. De bekende tiener-mannequin Jane Shrimpton kwam, pas beroemd gewor den als fotomodel, bij hem voor ook zon kort mini-kapsel. Vidal Sassoon vond haar lange haren echter zo mooi dat hij weigerde die af te knippen. Lange, sluike kapsels werden daarna de uitverkoren haardracht van een groot deel van de jeugd die in Carna- by Street kleding kocht en alle volge lingen daarvan over de hele wereld. „Bij sommige typen past lang haar het best, zegt de kapper van de jnini- mode. „Als dat zo is gebruik ik mijn schaar alleen om aan dat lange haar beter vorm te geven. Een kort, grillig kapsel maak ik er dan beslist niet van. j Twiggy, de nieuwe ster van de Lon dense tiener-mode, is nu zijn be kendste klant. Met een half lang kapsel door hem geknipt is zij pas naar New York vertrokken. Ook beken de artiesten die niet meer zo piepjong zijn heeft Vidal onder de schaar ge had. Het korte kapsel dat Ingrid Berg man nu draagt is bijvoorbeeld van zijn hand. Na Bond Street kwam New Bond Street aan de beurt voor de vestiging van een tweede Vidal Sassoon salon. Daarvoor ontwierp de bekende Engelse binnenhuisarchitect David Hicks het in terieur. De inrichting is helemaal in zwart met wit uitgevoerd. Speciale stoelen werden ontworpen voor extra comfort bij de behandeling. Die stoe len worden bij de droogkappen ge bruikt. Men kan ze door een druk op een knop helemaal naar achter door laten zakken, zodat men lekker lui languit kan rusten tijdens het drogen van de haren. Het kernpunt van de Vidal Sassoon activiteiten in Londen is nu het nieu we kapcentrum in Grosvenor House, Park Lane. Daarvoor verzorgde de ar chitect Gordon Bowyer, die vele boe tieks van Carnaby Street een bijzonder aanzien gaf, de inrichting. Nadat Londen voor zijn mini-haar dracht grondig was veroverd probeer de New York „de man met de ma gische schaar daar heen te halen. Ru- di Gernreich nodigde hem uit voor zijn eerste show van topless-mode de kapsels te verzorgen. Na het succes daarvan opende Vidal Sassoon enkele weken later in Madison Avenue, recht in het hart van New York, een kapsa lon. Na Parijs, New York en Rome vindt Vidal Sassoon Amsterdam de geschiktste stad voor een nieuwe vesti ging. Hij heeft ontdekt dat daar de belangstelling voor mini-mode bijna even groot als in Londen is. Over een pand in het Amsterdamse centrum is hij al aan het onderhandelen. Een van zijn beste assistenten komt daar dan heen. Het interieur van die nieuwe Ne derlandse salon zal door een Ameri kaanse architect worden ontworpen. A De hooggelegen uitzichtkoepel van de Rheingold, de enige T.E.E.-trein die hierover beschikt. Het zich telefonisch bereikbaar weten is voor velen kennelijk een geruststellende gedachte. Van de mogelijkheid om in de trein te tele foneren of te worden opgebeld, wordt in Weet-Duitsiand althans druk gebruik gemaakt. Die mogelijkheid bestaat daar nu in zestien treinen, waarvan de meeste T.E.E.-verbindingen onder houden. In principe kan er worden gebeld binnen het Westduitse ge bied. De Amerikaanse Maigret is een keer van dat principe afgeweken. Terwijl hij langs de Loreley snel de, kon hij profiterend van gun stige omstandigheden via Early Bird naar zijn vaderland bellen. In Ouwehands Dierenpark is deze week een brandje uitgebroken dat was veroorzaakt door de twee sidder alen die de dierentuin heeft. Al een paar jaar wordt met deze vissen een stuntje uitgehaald door de stroomsto ten die zij afgeven op te vangen en er een claxon en een paar lampen op te laten werken. De vissen wa ren deze week echter zo geladen dat de elektrische installatie die om het aquarium is heengebouwd de span ning niet meer kon verwerken. De stoppen sloegen door, de transforma tor begon te roken en het dak van het aquariumgebouw vatte vlam. Het brandje kon met behulp van een paar schuimblussers worden gedoofd. Soekarno, eens Vader van alle In donesiërs en van de Indonesische re volutie, is weer een titel kwijt Het actiefront van de vissers ontdekte op een vergadering dat hij nog steeds de titel Grote Visser had. De vroe gere president mag van het actie front geen hengeltje meer uitgooien. Anderhalf uur later al, onder de koffie, zonder stoppen de grens over. Binnen drie uur en een kwartier Keu len zien opdoemen, een poos genieten van het uitzicht rondom in de koepel wagen, tussen Mainz en Mannheim lunchen in de restauratiewagen, met een gemiddelde van ruim 137 kilome ter van Karltruhe naar Freiburg sui zen, en om half vier 's middags de zon boven Bazel begroeten. Dit moet de geestelijke vader van de T.E.E. voor ogen hebben gestaan: de moderne zakenman de gelegenheid geven, in een kwart of halve dag zijn doel te bereiken, daar zaken te doen en nog dezelfde dag monter terug. On derweg voortreffelijk rusten, dineren, indien nodig telefoneren. Het was ir. F. Q. den Hollander toen president van de Nederlandse Spoorwegen die in 1954 zijn plannen voor Europese treinen in een interna tionale bijeenkomst op tafel legde. Eu ropa stond aan het begin van zijn sa menwerking en een sterke uitbreiding van het reizigersverkeer. „F.Q. voorzag, dat er grote kansen lagen voor snelle, comfortabele en effi ciënte treinen.. In drie jaar werd zijn spectaculaire plan uitgewerkt en ver wezenlijkt. Nieuw in het idee-Den Hollander wa ren: uitsluitend dieseltreinen; dus geen locomotief wisselen, geen oponthoudt van tien tot vijftien minuten aan iede re grens, douane in de trein, iedere reiziger de zekerheid van een gereser veerde plaats (met automatische door reservering in aansluitende gewone treinen), alleen eerste klasse, veel ho gere snelheden dan gebruikelijk was. Ondanks, alle voordelen van de diesel tractie blijkt de elektrificatie het dus van de dieseltractie te hebben gewon nen. Met stroom kan nog efficiënter worden gereden. Dieseltreinen zijn ge bonden aan een vast aantal wagons; aan elektrische kunnen altijd één of meer wagons worden gekoppeld. Zij zijn dus nooit besproken uitverkocht. Voor de exploitanten heel belangrijk: de locomotieven kunnen 's nachts goe derentreinen door het land trekken. De aluminium Etoile du Nord, die nu door de avond huistoe rent, is al een voorloper van de toekomst; ver fijnd gemak, luxe en sfeer dienen het internationale gezelschap dat typerend is voor de T.E.E. Le Mistral in tien uur en tien minuten van Parijs naar Nice zal de Etoile du Nord binnenkort met een nieuwe supertrein nog overtreffen. Elektrificatie betekent ook, dat de tien jaar lang bekende verschijningen op de rails, naar het Duitse voorbeeld van de Rhein-Main, moeten gaan plaats maken voor treinen als de Rheingold. Voor Nederland komt dit er op neer, dat de avondtrein Amsterdam-Frank furt met ingang van 28 mei wordt ver vangen. Intussen is behalve aan de treinen nog iets veranderd. Na de zakenman heeft ook de toerist de T.E.E. ontdekt. Vooral de Amerikanen met hun in dol lars betaalde Eurailpass maken er graag gebruik van. Onder de Nederlanders zjjn de TJE.E.'s naar Parijs en Zwit serland favoriet voor dat doel. Vooral de reis naar Zwitserland komt neer op een naar de vakantie toegroeien. Bar en uitzichtwagen zijn de grote trek pleisters gebleken. Is de T.E.E. geëxploiteerd door zeven spoorwegmaatschappijen ook financieel een succes? Soms wel, soms niet. Brussel-Parijs heeft de hoogste be zettingsgraad; wie mee wil maakt zon der reserveren geen kans. De tegenvoe ter van de Rheingold, ofwel de Rhein- Main die in de avond van Amsterdam naar Frankfurt rijdt, is doorgaans slecht bezet. Op grond van de verre kening in de pool per afgelegde kilo meter, is verklaarbaar dat de resulta ten voor het ene land beter zijn dan het andere. Daarnaast staat een ander, niet te onderschatten belang. De T.E.E. is het Europese visitekaartje voor modern railvervoer, ook op zaterdag en zon dag (toeristen en vakantiegangers). Het is niet zo, dat er voor de zeven spoor wegmaatschappijen en hun T.E.E. niets te wensen zou overblijven. Wel hebben de nieuwe treinen de afgelopen jaren hun bestaansrecht dubbel en dwars be wezen. De Britse rhinister van buitenland se zaken, George Brown, is niet naar de kapper geweest. Geen schokkend bericht, ware het niet dat Brown zfln veertiendaags bezoek aan zijn bar bier uitstelde uit solidariteit met vier stakende elektriciens. Deze werken in het gebouw waar de kapper is geves tigd. Zij hadden in een brief aan de minister, waarin zij hem herinnerden aan zijn lidmaatschap van een vak bond, gevraagd hun staking te steu nen door zijn haar niet te laten knip pen. f

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10