Henk Schaer gehuldigd door „Theater" en stad Arnhem Engeland op tv Boeiend concert op Hoge Veluwe 1% lening Het Dorp Weinig Duitse steun voor Engeland Zeldzame sculptuur in Utrechts museum VANAVOND MORGEN Vergoeding voor A.B.N. RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S DAPHNE DU MAURIER mmmmm z PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS PEARL BECK GEEFT VERMOGEN AAN OORLOGSWEESJES TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart BVTTINGER VERWACHT HOGERE KOSTEN TOETREDING E.E.G. Pagina 2 MAANDAG 22 MEI 1967 JANET 68 „Het is niet veel meer dan een aal moes, moeder", zei Harold op dat ogenblik, „net voldoende voor u en Jennie om van te leven, tot zij in staat is haar eigen brood te verdie nen. Ik had altijd gedacht, dat vader meer geld op zij had gelegd, maar het blijkt nu, dat hij dat in de werf had gestoken, om de zaken gaande te houden. Dat is nu allemaal naar de maan". „Toch hoeven we ons geen zorgen te maken", was Willie van mening, „ik kan best bijspringen en Harold ook". Bertha frommelde met haar zak doekje. „Ik ben er altijd zo tegen ge weest, dat hij zich voor die ellendige reddingboot zou opgeven". Ze droogde haar tranen. „Wat een afschuwelijke begrafenis op dat kleine, gure kerk hof...." Zij snoot haar neus en kreeg toen Jennie in het oog, die haar ver schrikt stond aan te kijken. „Kind, ga 'ns gauw je schortje ha len. Je maakt anders dadelijk je nieu we zwarte jurkje vuil". Toen Jennie weer beneden kwam ving zij moeders woorden op: „iedere dag, dat ik hier langer blijf, voel ik me ellendiger. Harold, jij moet hier maar orde op de zaken stellen. Jennie en ik kunnen natuurlijk bij mama in Londen in huis komen....". Wat ging er eigenlijk gebeuren? 's Ochtends bij het wakker worden keek ze altijd even naar het grote bed om te zien of pappie misschien terug was. Maar daar lag haar moeder al leen. Steeds dichter naderde de dreiging van Londen. Eerst nog overmorgen, nu morgen al.... Het huis zag er zo vreemd uit. Alle kleden waren opgeno men en verscheidene meubels waren al weg. Waar schilderijen hadden gehangen, zag je nu bruine plekken en spijkers tegen de muur. Jennie voelde zich wee en onpasselijk van binnen. Alleen de gedachte, dat ze de volgende dag haar nieuwe schoentjes aan mocht, drong haar tranen terug. De grote dag was aangebroken. Moeder stond al vroeg op om zes uur. Harold en Willie sjouwden de trappen op en af. De laatste zaken werden ingepakt. Jennie sloop nog eens van de ene kamer naar de an dere, om er nog wat troost te vin den. Maar ramen en deuren leken haar verwijtend aan te kijken. Ze vond nog een oude speld tussen de naden van de vloer. Onder de was tafel stonden haar oude strandschoen tjes. Moeder had gezegd dat ze die maar achter moest laten. In het zeep bakje lag nog een doosje tandpasta. „Loop ons niet in de weg, Jennie, anders komen we nooit klaar! Nee, die rommel kun je niet allemaal mee nemen! Harold, Harold, kom je het valies even dichtgespen?" Jennie dribbelde op haar nieuwe schoentjes rond, maar ze leken haar veel minder prettig dan in de winkel. Ze zaten een beetje nauw en deden haar pijn. Opeens werd ze bleek en kreeg traantjes in de ogen. „Moeder, moeder", deinsde ze, „ik voel me zo naar". Vlug werd een kom gehaald, zodat zij kon overgeven. „Ik wil hier niet weg, ik wil hier niet weg", huilde ze. Moeder kuste haar, maar door de voile voelden die kussen zo nat en een gehandschoende hand schonk slechts povere troost. Toen reden ze weg. Ze keek zo lang mogelijk naar het „Klimop Huis", dat nu leeg en eenzaam achter bleef. Uit het open raam van de slaapkamer woei het gordijn dwaas in de wind. Het eerste wat Jennie zich nader hand van Londen kon herinneren, was het trompetgeschal uit de kazerne, verderop in de straat. Dat was het eerste, wat zij 's ochtends hoorde als ze wakker werd. Dit accentueerde voor haar het feit, dat Plyn nu onbe reikbaar ver weg lag, en dat zij het ruisen van de zee niet meer kon ho ren. Oma Parkins zwaaide nog altijd de scepter op no. 7 van Maple Street. Jennie was bepaald bang voor haar. Aan het ontbijt had zij de pension gasten wel eens aangekeken, maar zodra een van hen haar eens wat vroeg, boog zij zich voorover en deed net of zij niets gehoord had. „Zoveel nieuwe gezichten maken haar wat verlegen", verontschuldigde haar moeder, „anders staat haar mondje geen ogenblik stil". Bij wijze van zelfverdediging ver school Jennie zich nu achter deze ver legenheid. Ze ontdekte dat als ze haar lippen maar stijf op elkaar klemde en naar de grond keek, iedereen haar met rust liet, zodat ze haar gedachten ongestoord de vrije loop kon laten. Oma alleen vermoedde, dat dit een trucje van haar was. Ze wist, dat oma haar altijd oplettend gadesloeg. Eerst had Jennie nog hoop, dat pap pie hier weer bij hen zou komen. Nie mand had haar namelijk nog iets ver teld. Hetgeen ze wist, had ze eenvou dig opgevangen van gesprekken tussen grote mensen. Moeder had ook eens ARNHEM De Toneelgroep Theater en de stad Arnhem hebben gisteravond hun acteur en voordrachtkunstenaar Henk Schaer gehuldigd ter gelegenheid van diens 65e verjaardag. De huldiging vond plaats nadat Schaer zelf het mid deleeuwse spel „De Spieghel der salicheyt van Elckerlyc" en na de pauze een aantal gedichten had voorgedragen. een brief voorgelezen van Harold: 5 „Het is een vreemd gezicht, het oude huis gesloten te zien. Willie is gisteren s het zeegat uitgegaan en ik mis hem s heel erg. Het wrak ligt nog altijd in s de modder en zal daar wel blijven, S tot het helemaal vergaan is. Arme va- der, wat goed dat hij het niet weet!" 5 Haar moeder vouwde de brief dicht E en borg hem weer weg. Wat zou haar vader niet weten? E Jennie keek haar moeder onderzoe- S kend aan. maar deze praatte alweer jj over iets heel anders met Oma. Waar- E om spraken ze nooit over pappie Dat was een geheim, dat ze haar niet E wilden vertellen en ze waren zo S slim, dat Jennie ze ook nooit vangen E kon. Ze behandelden haar als een ba- E by. Heimelijk voelde zij grote angst z voor dat geheim, maar toch moest en zou ze er achter komen. Jennie drentelde naar haar moeder E en ging met de franje van het gor- E dijn spelen, zodat het telkens tegen de E ruit tikte. Ze wist, dat ze lastig was. „Jennie, laat dat!" Landerig gehoorzaamde zij en vatte haar moeder bij de hand. „Wanneer gaan we nu naar huis?" Er kwam E geen antwoord. „Moeder wanneer S gaan we weer naar huis?" Haar stem- z metje klonk zeurderig, smekend, on- geduldig. „Wees niet* zo vervelend, Jennie. Doe eens wat!" „Maar ik wou weten, wanneer we naar huis gaan". „Wij gaan hier niet meer weg, kind- E je, wij wonen nu in Londen, dat weet z je best. Zeur daarom niet langer. E Wou je naar buiten?" Jennie bewoog zich nu naar het midden van de kamer. Ze zag hoe oma's harde, afkeurende blikken haar 5 volgden. Er bestond geen hoop meer. E Plyn was voor altijd verloren. Dra E zou ze de hele waarheid weten. Hoe E bang ze er ook voor was, ze moest nu volhouden, wilde ze er achter ko- men. S iiiiiiimiiiiiiiiuiii 3509. Om te zeggen dat Arends mededeling als een donderslag bij heldere hemel kwam, is enigszins over dreven. Als verloofde van zo'n verstokte ruimte-avon turier wist Sandra nu eenmaal dat er ieder ogenblik iets onverwachts kon gebeuren. Maar met die laatste lange reis van de Zeepbel nog vers in het geheugen, had zij gehoopt althans gedurende enige maanden het leven van een normale aardse vrouw te leiden. O, zij was vastbesloten om haar held te volgen, waar hij ook ging, al was het naar de uiterste rand van de Melk weg. want ook in haar aderen stroomde blijkbaar het bloed der oude pioniers en conquistadores. Maar zo nu en dan deden zich typisch vrouwelijke eigenschappen bij haar gelden, zoals de behoefte om een gezellige omgeving te scheppen, lekkere hapjes te koken en voor anderen te zorgen. Na zoveel maanden op een andere planeet in totaal vreemde omstandigheden en het be perkte comfort van een ruimtevaartuig had zij nog een heleboel prettige bezigheden op haar programma staan, zoals schouwburg- en bioscoopbezoek, een con cert, een dansavond, kortom al die gebeurtenissen waar bij veel mensen en veel kleuren betrokken waren. Stel lig een logische reactie dus. En nu moest zij zich weer prepareren voor een nieuwe ruimtereis 68. Lentebloesem wijst op de plattegrond. „Nou mot je es goed luisteren, broeder Siau! Kijk nummer 1 is m'n kamertje hier. Naast ons hebben we de keuken, dan de binnenplaats met de nieuwe put, en op nummer 3 woont m'n bazin, de vette abdis. Dan weer een binnenplaats met een zijdeur, dan de oosttoren waar nou het nieu we altaar van Vader Boeddha staat. De tussendeur die naar de cellen van de nonnen van de oude tempel leidt, heeft de abdis verzegeld. Ze heeft ook de scheidings muur laten zetten, dat is die dikke zwarte streep, die streep die ik hier getekend heb". „Maar dat is allemaal het bewoonde deel, Prinses! Daar hebben we toch niks te zoeken!" „Nee, dat hebben we ook niet. Maar in dit vak mot je grondig zijn, jongen! Dat heeft vader me altijd ingeprent. Nou, we gaan verder. Nummer 4 is de grote hal met die griezel vleermuizen. Helemaal leeg, behalve dan de ouwe altaartafel die achterin staat, aan de noordkant. Daar heb ik nummer 5 bij gezet. Dan heb je aan weerskanten een zijhal en een gang met de cellen van de nonnetjes. Wat een leven motten die gehad hebben, hè? Ik snap niet hoe... Afijn, num mer 6 is de westertoren. Dan heb je nog een heel stuk tuin vol met rotzooi". „Wat is nummer 7, daar Prin ses?" „Oh, dat is een ouwe waterput. Neem deze plat tegrond mee, dan gaan we op stap!" Namens de toneelgroep Theater be lichtte de directrice Elise Hoomans 't veelzijdige vakmanschap van Schaer. Zij legde daarbij vooral de nadruk op diens zoeken naar schoonheid en waar heid in zijn kunst gedurende de veer tig jaar waarin hij het toneel heeft ge diend. Namens de vrienden van de kunste naar sprak Anton van Duinkerken (prof. dr. W. Asselbergs) woorden van hulde, uitgaande van de tekst van Elc kerlyc en de allegorische figuur van Kennis. Daarbij schreef hij Schaer in diens kunstenaarschap, behalve vak manschap, bezieling en oorspronkelijk heid toe, die hij als Delftenaar dankte aan de sfeer van die stad, waar ook kunstenaars als Stalpaert van der Wie- Ie, Vermeer en Dirk Coster hun inspi ratie vonden. Namens de Vrienden van Theater Voetbal, godsdienst en humor. Deze drie belangrijke en aantrekkelijke fa cetten van het Engelse leven kwamen het afgelopen weekend in even zovele programma's in Nederland op de tv. Het begon zaterdagmiddag met de tra ditionele reportage van de Cup Final. Jammer dat de altijd prettige en des kundige commentator ir. A. van Em- menes in het aantal gebruikte woorden soms meer op een radio-verslaggever leek. We hebben ook wel eens een bete re Cup Final gezien dan dit treffen, dat echter wel sportief was, ondanks het voor de aanvang in de community- singing gegeven advies „You need hands" (vrij vertaald: je komt er niet zonder hands te maken). Zondagavond verrasten IKOR en CVK door onverwacht een interview met de veelbesproken Anglicaanse bis schop John A. T. Robinson uit te zen den, naar aanleiding van diens nieuwe boek „But that I can't believe". Wat Robinson in dit gesprek zei over onder meer de kloof tussen theologie en we reld, de opleidng voor het ambt, de God-is-dood-theologie en de eigenlijke functie van de kerk zal vele christenen en niet-christenen evenzeer uit het hart gegrepen zijn als wat hij enige jaren geleden in „Honest to God" te berde bracht. Ondanks en dank zij de vrij kritische vragen van Rob de Vries kwam de bisschop uit dit interview tevoorschijn als een krachtige figuur met gezonde, overtuigende gedachten. En dan was er „Frost over England" het programma dat in Montreux de Gouden Roos heeft gewonnen. David Frost is, zoals men weet, de geestelijke vader van That Was The Week That Was, de Engelse inspirator van ons „Zo is het". Overigens kon „Frost over England", ook al door het aandeel van de slap-stick, eveneens met het NCRV- programma „Farce Majeure" worden vergeleken. Het is echter kernachtiger dan „F.M." en' Iéts huiselijker dan „Zo is het". Heeft u een half uur lang even hartelijk zitten lachen als ik, dan wordt het hoog tijd, dat de Nederlanse tv weer een satirisch programma krijgt, dat onze dagelijkse zorgen en zorgjes tot hun ware proporties terugbrengt. Het „Signalement" van Cathy Ber- berian heb ik maar gedeeltelijk kunnen zien. Indruk: een geweldig interpreta tie- en imitatietalent met een fraaie stem. Tenslotte nog even alle bewondering voor de geweldige visuele vondsten waarmee Rob Rooyens de laatste afle vering van zijn tienerprogramma „Moef Ga Ga" tot een van zijn beste pro gramma's maakte. Ondanks het inge blikte gegil een lust voor oog en soms ook oor. Wat mij betreft geldt voor „Moef Kom terug, Kom terug". „Moef Kom terug, Kom Terug". J. v.d. K. UTRECHT Het Centraal Museum in Utrecht heeft zijn collectie verrijkt met een zeldzame sculptuur. Het is een in eikehout gesneden groep, voorstellen de Anna te Drieën. De groep die tot een groter geheel waarschijnlijk een al taar moet hebben behoord, is om streeks 1500 vervaardigd door een Utrechtse beeldsnijder. Het belang van deze aankoop ligt vol gens de directie van het Centraal Mu seum niet alleen in de hoge kwaliteit van het beeldhouwwerk, maar evenzeer in het feit dat Utrechtse middeleewse sculptures maar zelden op de markt verschijnen. PHILADELPHIA De Amerikaan se romanschrijfster Pearl Buck, die destijds de Nobelprijs voor letterkun de heeft gekregen, heeft bekendge maakt, dat zij haar persoonlijk vermo gen zal vermaken aan onechte kinde ren, in Azië geboren uit Amerikaanse vaders. Haar vermogen, dat rond 6 miljoen dollar bedraagt, en de gelden die haar auteursrechten opleveren, zullen over gedragen worden aan de stichting oor logskinderen. Pearl Buck, beroemd geworden door haar vele boeken over China, heeft 10 kinderen die in Azië zijn geboren uit onbekende Amerikaanse vaders. Negen van deze tien kinderen zijn door haar aangenomen. herinnerde de voorzitter aan de oude banden tussen Schaer en Arnhem. In de oorlog droeg hij er voor in besloten kringen en gaf er met zijn voordrach ten de toehoorders hoop op de toe komst. Na de bevrijding was hij een van de eerste kunstenaars die in het door de oorlog zo geteisterde Arnhem optraden. Dat de hem toegezwaaide lof tenvol- le verdiend was, had Henk Schaer te voren met zijn voordracht van Elcker lyc bewezen. Met die middeleeuwse moraliteit is hij dan ook zeer ver trouwd. Hij heeft er de titelrol in ge speeld en hij heeft enkele jaren mee gewerkt aan de openluchtvertoningen in het Delftse Prinsenhof. Nu, alleen op het podium, slaagde hij erin de ge stalte van Elckerlyc, die door de Dood op last van God geroepen wordt, tot leven te wekken. Bovendien beeldde hij ook alle allegorische figuren zichtbaar uit, als de Deugd, Kennis, Gezelschap en het Goed. In de middeleeuwse verzen beeldde hij met een minimum aan gebaren en met vrijwel alleen de vele mogelijkhe den van zijn prachtige stem de wisse lende gemoedsgesteldheid uit van Elc kerlyc; diens angst als God hem onver wachts ter verantwoording roept; diens vertwijfeling, diens idee hem in de steek te laten, tenslotte zijn loutering en zijn vreugde. Deze voordracht, die men eenmans- toneel zou moeten noemen, had mis schien niet zoveel dramatische geladen heid als een voorstelling, maar zij gaf wel het volle pond aan de schoonheid van de vijftiende-eeuwse tekst. In de gedichten na de pauze, van het Egidius-lied uit de Middeleeuwen tot en met Van Ostayens Alpenjagerslied, toonde Schaer een ander facet van zijn voordrachtkunst. Het bodeverhaal uit Samson van Vondel deed hem daarbij niet slechts kennen als een voortreffe lijk zegger van Vondels verzen, maar bovendien als een uitstekend acteur. In zijn dankwoord hield hij trouwens een pleidooi voor Vondel en voor de Nederlandse klassieken, die volgens hem ook nu en in de toekomst de ba sis van ons toneel moeten blijven. OTTERLO Kenmerkend voor An ton Weberns muziek, die sterk onder de invloed staat van de grondlegger der expressionistische school Arnold Schönberg, is de gedrongenheid van vorm waarin hij zich uit. Sprekende voorbeelden hiervan waren de „Lang- samer Satz" daterend uit 1905, en zijn „Sechs Bagatellen" uit 1913, waarmee het Amsterdams Strijkkwartet, be staande uit Jeannelotte Hertzberger en Jan Hulst, viool. Rena Scholtens, alt viool en René van Ast, violoncel, zater dagavond de 11e uitvoering in het R(jks- seum Kröller-Müller opende. Niet alleen een sprekend voorbeeld van de hierboven genoemde vorm vooral overtuigend hiervoor zijn de „Sechs Bagatellen" maar ook een voorbeeld van wat wij zouden willen aanduiden als een revolutionaire evolu tie, waartoe Webern in een tijdsverloop van acht jaar gekomen is. Op een enkele passage na doet de „Langsamer Satz" volkomen tonaal aan en niets erin kondigt aan dat de „Sechs Bagatellen" een zo totaal ander klankbeeld zullen tonen, dat eerder experimenteel dan aansluitend op de normale muzikale vorm te noemen is. Dit laatste kan ook gezegd worden van 't na de pauze uitgevoerde „Quar- tetto no 2 Soxraposizioni I" van Kees van Baaren, dat voor ons, hoe knap ook uitgevoerd, zijn noodzaak niet heeft bewezen. Waren Webern en Van Baaren met een welwillend applaus begroet, anders lag dit met de magistrale vertolkingen van Schuberts Strijkkwartet in Bes, op. 168 en het Strijkkwartet in e, op. 59 no. 2 van Ludwig van Beethoven, die een machtige manifestatie waren van het muzikale vermogen van dit Amster damse strijkkwartet in een spel van verrukkelijke eenheid en welluidend heid, waarin een enkele maal de ge spierde toon van de altiste domineerde. Een serene meditatieve sfeer werd opgeroepen in het Andate Sostenuto van Schuberts kwartet, waarvan inge togen blijheid zich openbaarde in het Menuetto:Allegro en de wervelende vaart van het Presto. Het magnifieke spel maakte ook het luisteren naar het doorwrochte kwartet van Van Beethoven tot een muzikale belevenis van hoge orde, die lang heu genis bij de toehoorders zal hebben. Ovationeel applaus beloonde de vier kunstenaars voor hun in alle opzichten volmaakte herschepping van een van Van Beethovens meest monumentale werken. v. R. HILVERSUM I 18.20 Uitzending van de Communis tische Partij van Nederland. 18.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tie ners. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 20.05 De Heer Kant heeft de eer, hoorspel. 21.30 Mu ziek en dienst: informatief programma over het geestelijke volkslied. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Stereo: Vocaal ensemble (gr). 23.00 Studio 2300: ge varieerd programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.50 Stereo: Meisjeskoor. 19.15 Stereo: Vibrato; platenprogramma voor stereoliefheb bers. 19.40 Humanistisch Verbond: En wat zegt een humanist daarvan, toe spraak door Prof. Dr. Libbe van der Wal. NRU: 19.50 Openbaar Kunstbe zit. 20.00 Nws. 20.05 Oroeporkest, groot omroepkoor en solisten: klassieke en moderne muziek. 21.30 Waarom de Joodse school, vraaggesprekken. 22D0 Let the peoples sing: internationale competitie voor amateur-koren. 22.30 Nws. 22.40 Iks, een sprong in het duis ter. NEDERLAND I. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. STER; 18.55 Reclame. CVK' IKOR/RKK; 19.00 Kenmerk, de weke lijkse actualiteitenrubriek over kerk en samenleving. KRO: 19.30 Hardy's Logboek: De vele gezichten van Mexi co, TV-film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. KRO: 20.20 Lekkere diertjes! (Alle meine Tiere), TV-film. 21.10 Piste, variétéprogramma. 21.55 Sil houet: gesprekken met tijdgenoten. 22.25 Epiloog. NTS: 22.30-22.35 Journ. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. AVRO: 20.05 Sportpa- norama. 20.30 The man from UNCLE: De zaak van het dodelijke dwaalspoor, TV-film. 21.15 Afscheid, TV-xpel. STER: 22.00 Reclame. NTS: 22.05- 22.20 Journaal. 22.30-23.00 Teleac: Au tomatisering (12). HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte grammofoon- muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25 Conciliepostbus; 9.35 Waterstan den). 10.00 Stereo: Aubade: klassieke gewijde muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette ork. en zangso liste. 12.18 Marktberichten voor schip pers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Licht en semble en solisten. 13.30 Musiësta: ge varieerd muz. progr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal en semble. 15.00 Pizzicato: gevarieerd pr.- gr. 17.00 Overheidsvoorlichting: De ge schiedenis van het Zeewezen in de Nederlandse Antillen - II. Presentatie: Raymundo Debrot. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte grammo foonmuz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klas sieke gramrpofoonmuz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuz. (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Licht ensemble. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Licht ork. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Moderne muziek (gr.). VARA: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Gitaarrecital: klassieke en moderne muz. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Moderne liederen (gr.). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte grammofoonmuz. voor de tieners. HILVERSUM III. TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Pr-r-r-t: platenprogr. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Popmuz. (10.30 Geen ja, geen nee. 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Platen bij de lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verzoekplatenprogr. 15.00 Nws. 15.02 Gevarieerde grammofoon platen. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Decor. DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20 Sportprogramma. 11.35 Skaat en muziek. 12.00-13.30 Actuali teitenkroniek. 16.40 Nws. 16.45 Hier unterschreiben bitte..., reportage. 17.10 Achter de coulissen van een hotel in een wereldstad, reportage. 17.30 Die doppelte Eva, programma over gelijk berechtiging. 18.00-18.05 Nws. (Re gionaal programma, NDR: 18.05 Ac tualiteiten. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Jörg Preda reist om de wereld. 19.59 Programma-overzicht. WDR. 18.05 Nws. 18.10 Hucky en zijn vrienden, TV-serie. 18.25 Hier und Heute (I), journaal. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Hier und Heute (II), journaal. 19.10 De avonturen van Bob Moran, TV-se rie. 19.40 Korte bezoeken aan het Wil de Westen). 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.15 Panorama. 21.00 Son- ja Ziemann presenteert: amusements programma. 22.00 Kreuzweg der Frei- heit, reportage. 22.45 Journaal, weer- overzicht en commentaar. DUITSLAND II. 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac tualiteiten en muziek. 18.50 Opas Kino lebt, vrolijke documenten uit het film archief. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Dagboek uit de Evangelische wereld. 20.15 Kul- tur in der Kleinstadt, aansluitend: nws. 21.00 Zwischen Hass und Liebe, Engelse speelfilm. 22.25 Nws., weerbe richt en thema's van de dag. 67. „Dit is nu stranden met de haven ln zicht!" knarse tandde Tekko, die zich ontdekt zag. „Dat ziet er niet mooi uit. Maar mij zo maar overgeven dat nooit! Dit is een erezaak en ik zal m(j verdedigen tot de laatste druppel bloed!" Hij trok zijn zwaard en stelde zich te weer. „Laten zakken dat zwaard jij!" schreeuwde Prins Chop-Choy. „Geven jou over!" brulde de soldaat. „Nooit!" gilde Tekko. „Wij Taksen strijden voor vrij heid en recht. Dit is een eerlijke zaak en ik zal er voor strijden. Kom op als je durft. Ik ben niet bang voor oproerkraaiers!" Prins Chop-Choy zag hoe de twee hun wapens kruisten en elkaar te lijf gingen. Hij zag echter ook hoe een andere krijgsman Tekko van achteren be sloop en een valse glimlach krulde zijn lippen. Tekko wiste de sabelhouwen van zijn aanvaller die veel gro ter en sterker was dan hij handig af te weren en ging op een gegeven moment zelfs tot de aanval over. Hij had al zijn aandacht bij de strijd en merkte niet dat hij van achteren beslopen werd. Dat merkte hij pas toen een gespierde arm hem om de keel geslagen werd en een hand hem bij de neusstop venijnig achterover wrikte. Hij had een gevoel of zijn neus in een stopcon tact zat en liet van schrik zijn zwaard vallen dat klette rend tegen de grond smakte. WAT VIND DE VAN M'JN WOORDENBOEK litlll-m :nr.«v GEWELDIG. MAAR MAS IK EEN VOORSTEL DOEN? WAAROM RANGSCHIK DE DE WOORDEN NIET ALFABETISCH? DAR ES SALAAM De Algemene Bank Nederland heeft van de rege ring van Tanzania een bedrag van f 275.000 gekregen als schadevergoe ding voor de nationalisatie van haar kantoor in het land. De A.B.N. was een van de negen buitenlandse ban ken die in februari werden genationa liseerd- Het grootste deel van dat bedrag bestaat uit de nog niet voor 6 fe bruari overgemaakte winst. Aange zien de A.B.N. in Tanzania in huur panden was gevestigd, waren de be zittingen van de bank in dat land niet zo groot. GRONINGEN Het stemt de di rectie van n.v. handelmij v/h firma Ph. Buttinger tot voldoening, dat het netto bedrijfsresultaat, voor interest, afschrijvingen en bijzondere posten, weinig afwijkt van dat van 1965 t.w. f 2,07 min tegen f 2,06 min. De winst na afschrijvingen en belastingen be draagt f 760.000 (v.j. f 750.000). Na overboeking van f 400.000 (onv.) naar het algemeen reservefonds, is er een netto-winst ter verdeling van f 360.000 (v.j. f 350.000). Zoals ge meld, wordt vastgesteld een onveran derd dividend van 16 pet. Vooruitzichten: ook in 1967 zullen, volgens het verslag, de exploitatie kosten stijgen. Of het bedrijf deze stijging door omzetvergroting zal kun nen compenseren, zal in sterke mate worden bepaald door de bouwactivi teit en door de omvang van de parti culiere bestedingen. In tegenstelling tot de verwachting is de omzet in 1966 niet gestegen. De personeelsbezetting bleef vrijwel con stant. De stijging van de exploitatie kosten kon gedeeltelijk worden opge vangen door een verhoging van de ge middelde bruto-marge- Het totaal be drag aan uitstaande handelsdebiteu ren is gestegen met ca. f 490.000. Dit gaf aanleiding de reserve dubieuze debiteuren ten laste van de winst over 1966 te versterken met f 25.000. In de loop van 1966 werd het restant van de ten behoeve van de nieuw bouw Zwolle afgesloten middellange lening ad totaal f 2 min opgenomen. In gebouwen werd geïnvesteerd f 55.000 en in inventarissen f 179.000. Hiertegenover staat de verkoop van panden in Zwolle en van enige ver voermiddelen met een totale waarde van f 173.000. AMSTERDAM Naar een syndi caat onder leiding van de AMRO- Bank meedeelt, wordt overgegaan tot de uitgifte van f 10 min zeven pet. 25-jarige obligaties 1967 tegen honderd pet., ten laste van de stich ting „Het Dorp" te Arnhem- De in schrijving is dinsdag 30 mei, de stor ting maandag 3 juli. Officiële beurs notering wordt aangevraagd. De af lossing geschiedt a pari in 15 jaar lijkse termijnen, waarvan de eerste vervalt op 1 juli 1978. Vervroegde af lossing is toegestaan voor de eerste maal op 1 juli 1977. Extra aflossingen in 1977 tin 1981 zullen slechts ge schieden tegen 101 Vs pet, daarna a 101 pet. Het idee van een dorp voor licha melijk gehandicapten is afkomstig, zegt het prospectus, van dokter A. Klapwijk, arts voor revalidatie. Daar toe werd opgericht op 17 april 1962 de stichting „Het Dorp'gevolgd door de grote marathon-actie via radio en tv genaamd „Open het dorp" met een opbrengst van totaal ruim f 21 min. De bedoeling is het bouwen van een eigen dorp voor een aantal lichame lijk gehandicapten (van 405 bewo ners) in Arnhem. De bouwplannen zijn voor de helft reeds in uitvoering en voor een klein deel al voltooid. Bij volledige bewoning per 1 sept. 1969 zijn nodig 283 personeelsleden. Tot heden is er geen achterstand in de bouw, zodat de verwachting bestaat, dat het dorp binnen de beoogde tijd wordt voltooid; d.w-z. dat het per 1 september 1969 zal zijn opgeleverd en in exploitatie zal zijn. Wat de financiering betreft, blijkt, dat de investeringen de beschikbare eigen middelen overschrijden, en wel door stijging van de bouwkosten en door uitbreiding der capaciteit van aanvankelijk 250 tot nu 405 patiën ten. De realisatie van het project zal vergen in totaal ca. f 33,7 miljoen. Het tekort aan vrije eigen middelen is te stellen op rond f 10 miljoen, waarin dus voorzien moet worden door deze obligatie-uitgifte. De exploitatiekosten zijn zodanig begroot, dat de stichting haar ver plichtingen, waaronder rente en af lossing op de aan te gane lening, reeds van de aanvang af kan vol doen, aldus het prospectus. BONN Een hooggeplaatste West- duitse functionaris heeft gisteren ver klaard dat de regering van bondskan selier Kiesinger geen druk zal uitoefe nen op president De Gaulle om Enge land te aanvaarden als lid van de Europese Economische Gemeenschap. „Hij zou alleen maar afwijzend re ageren", zei de hoogwaardigheidsbe kleder, die niet bij name genoemd wenste te worden, „en het zou bovei)* dien in strijd zijn met de geest van de gemeenschap". Uit zijn woorden bleek dat Enge land niet op daadwerkelijke Duitse steun hoeft te rekenen. Bonn zou het toetreden van Engeland toejuichen en is het met premier Wilson eens dat het Britse lidmaatschap de EEG zou versterken en van Europa een derde wereldmacht tussen de Verenigde Sta ten en de Sowjet-Unie zal maken. J I

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2