Veel Nederlandse kunst op
wereldtentoonstelling
Knap portret
Verlies
l „Confrontatie -groep
protesteert tegen
artikel in KRO-gids
James Lanqston
Hunhes overleden
FINANCIËLE
VANAVOND
MORGEN
General sluit
bedrijf
Indoheem-omzet
sterk terug
Daggeld ren'
lager
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
C H/ATMOerX? 1
NT
NABEURS
f'ucjilid 2
WOENSDAG 24 MEI 1967
JANET
TO
„Ik kan er niks aan doen, dat ik
zo'n sterk voorgevoel heb", dacht hij.
„Ik ben er zeker van, dat ik Willie en
Harold nooit weer zal zien. Even ze
ker weet ik, dat die schoener daar in
de baai niet eerder zal verdwijnen,
voor ze het schegbeeld er af hebben
gehaald.
Vader en moeder geloven het niet,
maar ik vind nog wel eens iemand,
die me geloven zal".
Toen hoorde hij een kreet van een
paar jongens in de verte. Hij zwaaide
ze lachend toe en holde ze tegemoet,
zijn gedachten vergetend.
Harold had zijn koffertje gepakt.
Hij keek voor het laatst naar de ha
ven. „Ik kom hier vast terug", zei
hij zacht. „Moeder krijgt van Londen
gauw genoeg en dan wonen we hier
weer over een paar jaar. Vader hoor
de hier thuis, en grootvader en over
grootvader. Wij ook. Het zal ons blij
ven trekken, net als de zee Willie
onweerstaanbaar trok. We komen te
rug... over een jaar of wat".
Hij maakte al toekomstplannen voor
de tevreden en gelukkige jaren, die
hun in Plyn te wachten stonden.
Maar hij kende de toekomst niet en
leefde in een droom.
Over een jaar of wat, zei hij. Maar
nu was het herfst 1912.
V
Langzamerhand raakte Jennie aan
het leven in Londen gewend. Op het
laatst wist ze niet beter of ze had
nooit anders dan op dakpannen en
schoorstenen uitgekeken.
Haar moeder was spoedig genoeg
weer helemaal vertrouwd met haar
bestaan in het pension. Onbewust ver
plaatste het haar in de eerste jaren
van haar huwelijk, toen zij met Chris-
toffel afhankelijk was geweest van de
milddadigheid van haar moeder. Hoe
stil en onderworpen was hij toen ge
weest, in het besef van eigen ontoerei
kendheid om haar en de jongens te
onderhouden! Dat was de man, waar
aan haar moeder alleen de herinnering
behouden had, omdat zij niets wist van
de volmaakte verandering van levens
houding, die over hem was gekomen,
toen hij eenmaal zijn schouders onder
het werk op de scheepswerf in Plyn
gezet had. Bertha begon nu echter
Christoffel door de bril van haar moe
der te bekijken en haar standpunt te
delen, dat zij zich toch min of meer
al die jaren aan zijn zijde had opge
offerd. Zij huilde nog wel, als zij zijn
portret zag, ook bleef zij in de rouw,
maar ze kon over hem praten als
„die zielige Christoffel".
Harold had het geen maand uitge
houden in het stijf gereglementeerde
pension en Willie, die wel eens een
paar dagen aan wal vertoefde, be
greep er niets van, waarom ze uit
Plyn waren weggegaan.
Jennie werd door Oma naar een
keurige particuliere school gestuurd.
In de vakantie gingen zij een paar
weken naar zee, maar nooit naar Plyn,
wel naar Swanage. Daar kwam Harold
op een keer met een krant aan het
strand vertellen, dat Duitsland de oor
log had verklaard aan Rusland. De
wereldoorlog was uitgebroken. Ieder
had gezegd, dat hij met Kerstmis voor
bij zou zijn. Maar dat bleek een gro
te vergissing. Er volgden nachten van
luchtalarm, als de Gotha's boven Lon
den vlogen en alle pensiongasten bij
elkaar in de kelder schuiplaats zoch
ten. Op school bleven vriendinnetjes
soms een week of langer weg en
kwamen dan in rouwkleren terug. Hun
vader was dan ergens in Vlaanderen
of Frankrijk gesneuveld.
Jennie dacht dan aan Harold in zijn
kakiuniform, toen hij haar het laatst
had toegewuifd uit een coupéraampje
van een overvolle trein met soldaten,
die uit het Waterloo Station wegreed.
Het werd haar dan bang te moede.
Harold sneuvelde in maart. Op een
keer kwam Jennie uit school thuis en
bemerkte al aan de voordeur, dat er
iets aan de hand was. Het meisje, dat
open deed, zag er ontdaan uit en ont
week haar vragende blik. Een van de
damesgasten kwam uit de kamer te
voorschijn. Maar toen ze Jennie ont
waarde vertrok haar mond en deed ze
vlug de deur weer dicht. Haar oog
randjes zagen rood. Jennie voelde even
pijn in haar hart. Ze moest de dienst
bode niet laten merken, dat zij iets
vermoedde. „Waar is moeder?" infor
meerde ze.
„Boven, bij uw Grootmama... zij...
voelt zich niet goed, geloof ik". Met
deze woorden verdween het dienst
meisje weer naar het souterrain. Even
bleef Jennie aarzelen. Toen ging ze
naar het toilet. Daar bad zij: „Lieve
Heer, laat het niet Harold of Willie
zijn. Lieve Heer, laat het waar zijn,
dat ik me vergis..."
Toen hoorde zij een moeizame tred
de trap afdalen. De voetstappen ver
dwenen in de zitkamer. De deur ging
dicht. Alles was weer stil in huis.
Jennie wist, dat het Oma geweest was.
Nu kwam zij te voorschijn en sloop
de trap op naar boven. Zij ging naar
de slaapkamer van haar moeder. Met
bonzend hart en handen, klam van
transpiratie, schoof zij geruisloos naar
binnen.
De kamer was helemaal donker, de
gordijnen waren dichtgetrokken.
Flauwtjes zag Jennie de gedaante
van moeder in bed. Zij bleef bij de
deur staan. In bed bewoog zich iets.
Moeder sprak met een onduidelijke,
verstikte stem, zoals zij nog niet eer
der had gehoord: „Ben jij daar, Jen
nie?"
„Ja, moeder".
Er viel een stilte. Zij wachtte, ter
wijl haar hartje maar bonsde en
bonsde... Haar keel voelde droog aan.
Haar benen begonnen te beven.
„Harold is gesneuveld, liefje..." De
stem verstierf, gesmoord in het kus
sen.
„Ja", fluisterde Jnnie. „Ja.... ik
wéét het!"
Het volgende ogenblik voelde zij een
diep verlangen naar die gedaante in
bed, zich naast haar te nestelen en er
zich dicht tegen aan te drukken. Door
een dergelijke poging tot vertroosting
zou zij een begin hebben gemaakt van
vriendschap, liefde en wederzijds be
grip. Zij wist niet, dat de toekomst van
hen beiden van dit ene ogenblik af
hankelijk was.
Jennie was te verlegen. Zij sloop de
stille kamer weer uit en hurkte buiten
de deur in de gang ter neer. Hete
tranen, neerbiggelend in haar mondje,
verlindden haar.
Voor de oorlog voorbij was, sneuvel
de ook Willie. Haar broers hadden
eenmaal met haar gelachen en ge
speeld. Het enige, wat er nu van hen
bleef waren de herinnering, twee tele
grammen en twee brieven van wild
vreemde officieren. Hun portretten
zouden over een tijdje even vreemd
lijken als dat van Pappie. Als ze vol
wassen was, zou ze er nu en dan nog
naar kijken en gezichten zien, die dan
vreemd ouderwets zouden lijken en er
jonger uitzagen, dan zij zelf.
(Wordt vervolgd) 5
MONTREAL In het Nederlandse
paviljoen op de Expo '67 in Montreal
wordt de laatste hand gelegd aan de
expositie „Kerkelijk leven in Neder
land". Werken van tien beeldende kun
stenaars en een fotograaf zyn bijeen
gebracht. In, aan en rond het paviljoen
zijn bovendien werken van meer dan
25 kunstenaars en ontwerpers te zien.
En daarmee is de kunst uit Nederland
niet op. Ons land leverde ook een be
langrijke bijdrage aan het themapavil
joen „De mens als schepper". Daar
hangen oude meesters uit Nederlandse
musea, maar ook Nederlandse meesters
uit buitenlands bezit.
Dagelijks staan op de Place des Arts,
waaraan het themapaviljoen ligt, de
mensen in rijen die vaak meer dan vijf
tig meter lang zijn. Vele uren van de
dag kunnen de duizenden niet anders
doen dan schuifelen langs de kostbare
schilderijen en beeldhouwwerken. Een
Canadese leraar, oordeelde, dat de
enorme belangstelling voortspruit uit
een soort cultureel heimwee. Hij legde
uit, dat iedereen in Canada, en Ameri
ka dit soort heimwee, bewust of onbe
wust, heeft. Hij vond, dat desondanks
zijn landgenoten erin zijn geslaagd ook
eigen cultuur op te bouwen, zij het dat
er hiaten in de culturele ontwikkeling
zijn. Dat was hij zich bewust geworden,
zei hij, toen hij over de expositie „De
mens als schepper" was voortgeduwd.
De drommen belangstellenden maak
ten het hem niet goed mogelijk om bij
het ene of andere werk wat langer te
blijven stilstaan. Hij zou het graag heb
ben gedaan voor Rembrandts laatste
zelfportret of voor „Het weefgetouw"
van Van Gogh. De compositie in rood,
geel en blauw van Mondriaan vond hij
niet mooi, maar wel een werk waaraan
hij kon zien, dat het belangrijk was dat
er ook een kunstenaar als Mondriaan
is geweest. Rembrandts „Verloochening
van Christus" had hij over het hoofd ge
zien. Om dit werk te zien zou hij nog
terug komen als het niet zo druk meer
zou zijn.
Uit Nederlands bezit hangen er op de
ze overzichtstentoonstelling van schil
der- en beeldhouwkunst overigens nog
„De Dorpsbruiloft" van Jan Havicksz.
Steen en „Binnenplaats" van Pieter de
Hooch.
„Kerkelijk leven in Nederland" m het
Nederlandse paviljoen toont prenten
iiiiiiiiiimiHiiii
uipiimmiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiuiimiiiiiiiiiiiiMiimi
illlllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIllllllllllllllllllllllllll
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
1
3511. Toen Arend zijn hoofd om de hoek van Sandra's
kamerdeur stak, zag hij meteen dat er iets niet in orde
was met zijn verloofde. Hij trok zijn wenkbrauwen op
en stapte naar binnen. „Wat nu, zie ik het goed?!"
riep hij uit. „Rode oogjeswaterlanders! Wat is er
aan de hand, meiske?" Sandra's eerste impuls was,
Arend met 'n smoesje weg te sturen, maar dat zou
slechts uitstel hebben betekend, want hij was er de
man niet naar om met een halve uitleg genoegen te
nemen. En opeens besloot zij hem ronduit te zeggen,
wat haar dwars zat.
Onze brave piloot stond danig beteuterd te kijken,
toen zijn verloofde hem zulke onverwachte ontboezemin
gen deed. Hij had er als een echte egoïstische man
nooit bij stilgestaan, dat de gedachten en ideeën van
een jonge vrouw wel eens naar heel andere dingen
konden uitgaan, dan die van hem! Maar nu begon het
hem dan toch langzaam te dagen, 'n Beetje geschokt
vroeg hij: „Je gaat me toch niet vertellen, dat je
liever thuisblijft? Dat je ons alleen wilt laten gaan?
Dat kun je ons niet aandoen, hoor!"
BLOEMENDAAL De Confronta-
tiegroep, een aantal conservatieve ka
tholieken, heeft als protest tegen een
artikel in het programmablad van de
KRO een telegram gestuurd aan kar
dinaal Alfrink. Het artikel is een in
leiding van pater dr. G. Mulders s.j.
op de tv-documentaire „Geboortenre-
geling en de r.k. kerk", die vanavond
op het tweede net wordt uitgezonden
(21.05 uur).
De Confontratiegroep verzoekt de kar
dinaal met klem te weerleggen, dat het
kerkelijk gezag /eei^ ommezwaai heeft
genomen inzake anti-conceptie zoals
in de KRO-gids wordt betoogd
„teneinde te voorkomen dat miljoenen
tv-kijkers op suggestieve wijze als
waarheid wordt voorgehouden wat ten
ene male geen waarheid is".
Pater Mulders, hoofd van de afdeling
godsdienstige programma's bij de KRO,
schreef in zijn inleiding onder meer:
„In wezen is de opvatting over sexuali-
teit bij alle mensen grondig aan het
veranderen".
„Deze verandering kunnen wij mis
schien heel kort aanduiden met te
zeggen dat onze tijd afscheid begint te
nemen v an de gespletenheid in de
mens tussen ziel en lichaam, tussen
geest en stof. Toegepast op het gebied
van de sexualiteit betekent dit, dat wij
meer oog krijgen voor de diepe mense
lijke en personale waarden, die in eros
en sexualiteit verborgen liggen".
Pater Mulders meent dat de officiële
kerk te laat is meegegroeid met deze
ontwikkeling. De documentaire, al twee
jaar geleden aangekondigd door mr.
Van Doorn (voorzitter KRO), nadat
deze een forumdiscussie over het on
derwerp had verboden, handelt over
dit proces van de gewetensvraag bin
nen de katholieke kerk. Aan de hand
van verklaringen van deskundigen en
gehuwden wordt de laatste ontwikke
ling van het vraagstuk geboortenrege-
ling geschetst.
Van de confrontatiegroep is bekend,
dat zij (onder meer) onvoorwaardelijk
wenst vast te houden aan de oude leer
betreffende sexualiteit en (anti)-con-
ceptie.
70. „Jammer dat we niet hebben kunnen ontdekken
wie die vriend van je bazin is", zegt Tsjiao Tai. „Sht"
Lentebloesem komt dicht bij hem staan. „Hoor je de
poort knarsen? Ze laat hem uit!" Tsjiao Tai legt zijn
arm om haar schouder. „Zal ik nog maar even blijven,
Prinses? Om de spoken van je weg te houden? „Lente
bloesem gaat op haar tenen staan en geeft hem een
zoen. De volgende ochtend, na het ontbijt, brengt Tsjiao
Tai aan Rechter Tie verslag uit. Nadat hij verteld
heeft, dat hij niet heeft kunnen ontdekken wie de nach
telijke bezoeker van de abdis was, besluit hij vlug:
,Nou, toen ik hier terugkwam, was het al zo laat ge
worden dat ik u maar niet meer heb gestoord". De
rechter trekt kwaad aan zijn baard. Hij roept uit:
„Schandalig, dat die abdis 's avonds een man ont
vangt!" Dan glimlacht hij en zegt: „Je hebt weer uit
stekend werk gedaan, Tsjiao Tai! We weten nu dat de
dubbele moord in in de tempel niets met chantage te
maken had. Yang en Seng-san wisten dat een dief daar
zijn buit verborgen had. De dief ontdekte echter dat die
twee hem bespiedden en daarom heeft hij hen vermoord.
Die Lentebloesem mag wel op haar tellen passen! Als
de moordenaar ontdekt dat haar vader haar in de tem
pel heeft laten dienst nemen om de schat te vinden..."
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Hoevelaken: S. de Jong
te Houten; te Buitenpost: P. de Ruiter
te Steenwijkerwold; te Voorburg (vac.
A. Hoekert) (toez.): C. den Engelsen te
Pernis; te Geervliet: H. S. Wassink te
Hoek van Holland; te Tiel: (vac. H. van
't Hof) en te Meppel (5e pred.pl.): J. A.
Poelman te Terneuzen.
Aangenomen: naar 's-Gravendeel (2e
pred.pl.) (toez.): J. B. Cats te Twello;
naar St. Johannisga (vac. W. A. Bos): G.
Blok te Rilland-Bath.
Bedankt: voor Oude-Tonge: G. Broere
te Dinteloord; voor Surhuisterveen (2e
pred.pl.): H. van Dijk te Tweede-Exloër-
mond; voor Woudenberg (2e pred.pl.)
(toez.): L. Blok te Dirksland; voor
Reeuwijk: G. Westland te Wierden.
Geref. kerken:
Beroepen te Zandvoort: J .de Waard
te Oostvoorne.
Geref. gemeenten:
Beroepen: te Clifton (USA): D. Hak
kenberg te Dordrecht.
69. Prins Chop-Choy schuifelde langzaam in de richting
van het afgodsbeeld waarvoor Tekko hem bij zijn bin
nenkomst had aangetroffen. Toch verloor de Prins zijn
slachtoffer geen seconde uit het oog en hij lette nauw
keurig op, dat Tekko niet van zijn plaats kwam. Onze
vriend dacht er echter in het geheel niet aan zich te
bewegen. Hij wist zich overwonnen en verwachtte nu
ieder ogenblik zonder vorm van proces te zullen worden
terechtgesteld. Toen de genadeslag met het zwaard,
die hij verwacht had uit bleef, opende hij langzaam de
ogen. In plaats van strenge en boze blikken op zich ge
richt te zien, zag Tekko echter slechts gemeen grijnzen
de gezichten van de krijgslieden voor zich en terwijl al
lerlei gedachten door zijn hoofd flitsten wist hij niets
beters te doen dan vriendelijk terug te grijnzen. Prins
Chop-Choy had intussen het afgodsbeeld bereikt en ter
wijl hij Tekko scherp in het oog hield, liet hij zijn rech
terhand tastend over het beeld glijden. De hand stopte
en de wijsvinger beroerde een kleine drukknopje. En
terwijl Tekko zich in angstige spanning afvroeg wat zijn
overweldigers met hem van plan waren, drukte Prins
Chop-Choy plotseling de knop in. Een luik klapte open
en de grond zonk Tekko letterlijk en figuurlijk onder de
voeten weg. Met een vreselijke gil van schrik en afgrij
zen verdween onze vriend in de diepte.
van Wessel Couzijn, Jef Diederen en Aat
Verhoog. Ben Guntenaar, Carel Kneul-
man, Shinkichi Tajiri en Carel Visser
maakten de beeldhouwwerken „Toren
van Babel" en „Kruis voor Dachau".
Van Lucebert en Schlomo Koren zijn
er „Toren van Babel" en „Stenen voor
Jeruzalem". Jan Noyons zilveren voor
werpen voor de protestantse en rooms-
katholieke erediensten zijn in de vitri
nes uitgestald. Langs de wanden is
voorts een serie foto's gehangen, die
Mike Schuyt maakte van synagoges,
rooms-katholieke en protestantse ker
ken.
In de grote zaal in het Nederlandse
paviljoen wordt vooral de aandacht van
vrouwelijke bezoekers getrokken door
29 portretten, die Cecile Drees-
man borduurde van leden van het Huis
van Oranje. Van Charlotte van Pallandt
zijn er twee bronzen studies van por
tretten van koningin Juliana. „Mon
sieur Jacques" van Oswald Wencken-
bach siert de tuin bij het paviljoen.
Buiten ligt ook een bijzonder grote
schroef van een schip, die de jeugd ken
nelijk uitnodigt er op te klimmen. Aan
de gevel van de overhangende zaal is
het 28 klokken tellende carillon gehan
gen. Verder zijn in, aan of bij het pavil
joen nog een polyester uitgevoerd
beeüiouwwerk van Jan Pieters en „De
familie" in brons, van Loek van Meurs
te zien. Elf gravures en etsen zijn er
van Herman Berserick, Henk Huig, Har
ry van Kruiningen, Frits Lensvelt, Wim
Noordhoek, Willy den Ouden, Ap Sok,
Auke de Vries en Ed van Zanden, die
alle zijn geïnspireerd op de Deltawer
ken. In het hofje bij de kunstmatige
golfslag liggen in het plaveisel twintig
tegels van Annemieke Post over „De
mens en zijn wereld". Ander aardewerk
is er van Jan van der Vaart en Betty
van Lange. Aan de wanden van de ont
vangstzaal en andere representatieve
vertrekken hangen emaillewerken van
Hans Koetsier, geometrische composi
ties van Peter Struycken, een composi
tie met spijkers van Be van der Heide
en drie variaties met cirkels van Ad
Dekkers. Een samenstelling van glazen
ballen is door Andries D. Copier bijge
dragen.
Omdat cineast Jan Venema in de Ver
enigde Staten zijn elleboog had gebro
ken, kon de NTS gisteravond de repor
tages van de tournee van het Concert
gebouworkest door het land van Uncle
Sam nog niet uitzenden. In plaats daar
van kregen we een aflevering van het
kunstmagazine „Beweging". Er zat weer
veel variatie in en opvallend was weer
de aandacht die vooral aan de heden
daagse kunst werd gewijd, ook al waren
sommige korte onderdelen niet om over
te juichen (waarom wel gepraat over
een mislukte vorm van integratie tussen
kunst en leven in Eindhoven en niet
een beschouwing gewijd aan de exposi
tie van Lucio Fontana, die daar de aan
leiding toe vormde? Het hoeft toch niet
allemaal van Openbaar Kunstbezit en
Pierre Janssen te komen, temeer daar
het hier over kunst gaat, waar men met
een naar kan gaan kijken!). Hoogtepunt
van deze aflevering was een knap por
tret van de schrijver en bioloog dr. D.
Hillenius. Voor degenen die toegang tot
zijn opmerkelijk werk willen krijgen, is
het moeilijk er achter te komen wat hij
bedoelt met „Oefeningen voor een derde
oog" en „Uit groeiende onwil om er
gens veilig aan te komen". „Beweging"
wist het in kort bestek duidelijk te ma
ken, daarbij geholpen door indrukwek
kende gedichten van Hillenius en door
diens levensfilosofie, gebaseerd op ver
gelijkingen tussen massapsychologische
en dierpsychologische ontdekkingen.
Het programma „Liberalité, égalité,
drs. P." was goed quasi-serieus gehou
den en werd voortreffelijk in beeld ge
bracht. De inhoud was echter aanzien
lijk minder. Alleen de parodie op de
grootmoedersmartlappen en het liedje
over de gemeenteparkiet bezaten bijna
evenveel esprit als Drandus P.'s eerder
uitgezonden liedjes.
J. v.d. K.
NEW YORK De schryver James
Langston Hughes is in de ouderdom van
65 jaar in een ziekenhuis te New York
overleden. Hughes, een neger, schreef
onder meer „Black Nativity", „Mulatto"
en de liedjes voor de Elmer Rice-Kurt
Weill-musical „Street Scene".
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: Harmonie- en fanfare-ork. (opn.).
18.30 Spektrum: nieuws uit de protes
tants-christelijke organisaties
18.50 Stereo: Lichte gramm. muziek.
19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30
Muziek van het Leger des Heils. 19.45
Wereldpanorama. 19.55 Reportage van
de 2e helft van de voetbalwedstrijd
Finland-Nederland. 20.50 Stereo: Con
certgebouworkest (gr.): moderne mu
ziek. 21.15 Land te water: introductie
van een programmaserie van NCRV
en NRU over Nederland als koopvaar-
dijnatie. 21.30 Oorzaken: gevar. progr.
22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws
22.40 Lichte gramm.muz. 22.55 Seksuele
voorlichting op school? Pedagogische
etherleergang. 23.15 Lichte grammo-
foonmuz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzending
van de Partij van de Arbeid: socialis
tisch bekeken. 18.30 Stereo: Dansmuz.
19.00 Elektronisch orgelspel met ritmi
sche begeleiding (gr.). (Het program
ma kan tussen 19.00 en 19.30 uur wor
den onderbroken voor: Olympia's Tour
door Nederland, verslag le etappe van
A'dam naar 's-Gravenhage). 19.30 Ar
tistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Ak
koord: gevarieerd platenprogramma.
20.45 Spreekt U maar...: wedstrijdpro
gramma. 21.15 De Roverssymphonie,
muzikaal spel. 22.00 Uitkomst van
vraag en antwoord, gespr. 22.30 Nws.
22.40 Act. 22.55 Stereo: Moderne muz.
23.20 Radio Jazz Magazine: nieuwe
platen, nieuwe muziek. 23.55-24.00 Nws.
muz. (opn.). TROS: 14.45 Van 1685 tot
vandaag, muzikale lezing. 15.15 Sphinx:
progr. voor de vrouw. NCR: 15.45
Musiciane: muzikale herinneringen.
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Instru
mentaal trio: kamermuz. 17.00 Stereo:
Parade van Nederlandse ensembles
(opn.).
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gr .muziek. VPRO:
7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30-
8.35 De groenteman, praatje voor de
vrouw). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste
reo: Instrumentaal ensemble: klass.
muz. 9.30 Lichte gr.muz. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: ver-
zóekplatenprogr. (11.00-11.02 Nieuws).
11.55 Beursberichten. 12.00 Promenade
orkest: moderne muz. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ste
reo: Dansorkest en zangsolisten. 13.00
Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale
toeristenroute. 14.30 Voordracht. 14.45
Omroepdameskoor: moderne liederen
(Stereo). 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.02 Muz. uit Suriname, de Ne
derlandse Antillen en omringende lan
den. 16.30 Les Dragons de Villars, ko
mische opera (uitvoering in verkorte
vorm).
HILERSUM III.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe lang
speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte gr.-
platen. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten,
reportages, strip en lichte muz. 13.00
Nws. 13.02 Nederlandse hitparade
1.00 Nws.). 14.30 Orkestraal allerlei.
KRO: 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten.
15.05 Klein chansons. 16.00 Nws. 16.02
Actualiteiten. 16.05 RRRRrrrr tiener
show. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma.
KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reclame. NTS:
19.00 Vakantie in Lipiza (5), TV-film.
19.25 Internationaal agrarisch nieuws.
19.51 Uitz. Stichting Socutera. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. STER: 20.16 Reclame.
NTS: 20.20 Uitz. van de Katholieke
Volkspartij. 20.30 Lindbergh's Non
Stop vlucht over de oceaan, speelfilm
(Beide keuringen: alle leeftijden). 22.40
Journaal. 22.45-22.50 Olympia Tour.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. TROS: 20.05 Vo/age to
the bottom of the sea, TV-film. 20.55
Kompas: act. rubr. KRO: 21.05 Geboor
teregeling en de katholieke kerk: het
proces van een gewetensvraag. STER:
22.25 Reclame. NTS: 22.30-22.45 Jour
naal. 22.45-23.15 Teleac: De detaillist
als ondernemer (herhaling van dins
dag jl.).
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte gr.muz. (7.30-
7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws
8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Hoog
mis. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gr-
muz. 10.00 Stereo: Aubade: klass. pla-
tenprogr. 11.00 Voor de zieken. VPRO:
11.30 Klass. orgelmuziek en kamermuz.
12.27 Mededelingen voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie,
praatje. 12.45 Op verhaal komen, le
zing. 13.00 Klass. gr.muz. 13.45 Voor de
vrouw. 14.15 Moderne en klass. kamer-
WOENSDAG 24 MEI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (van gis
teren). 10.20 Der Hochtourist, Duitse
speelfilm. 11.45 Bevor die Puppen le-
ben, progr. over het poppenspel. 12.00-
13.30 Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45
Beat en Jazzmuziek. 17.05 ABC..., TV-
lexicon voor meisjes. 18.00-18.05 Nws.
(Regionaal programma NDR: 18.05
Act. 18.16 Von Nachbar zu Nachbar.
18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21
Bei uns daheim: Die Heilkur. 19.59
Progr. overzicht. WDR: 18.05 Nieuws.
18.10 De kleine vagebond, TV-serie.
18.25 Journaal. 18.50 Voor de kinderen.
19.00 Journaal. 19.10 Der Polizeifunk
ruft, TV-serie. 19.40 Extrablatt). 22.00
Journaal en weeroverzicht. 20.15 Was
kommt nach De Gaulle? reportage.
21.00 Zwischenstation mit Nadja Tiller
und Walter Giller, journalistiek progr.
21.45 Playboy Playgirl Playtime, muz.
amus. progr. 22.30 Journaal, weerover
zicht en commentaar. 22.45 Portret van
een schrijver. 23.20 Reportage. 23.50
Nieuws.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20
Act. en muz. 18.55 Kommissar Brahm.
19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en the
ma's van de dag. 20.00 Premieren
von gestern. 20.45 Eisklettern in Alas
ka, filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15
Der eine Tag im Jahr, toneelstuk
22.30 Nws. en thema's van de dag.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
AMSTERDAM, 23 mei De Ams,
damse effectenbeurs reageerde nog.
krachtig op 't slechter wordende politie
ke nieuws uit het nabije oosten. Hoewel
er niet veel extra aanbod was, heerste
er een kopersstaking waardoor het
aangeboden materiaal dat normaal op
de beurs verschijnt nogal moeilijk kon
worden geplaatst. Hierdoor moesten
vele lokale prominenten terrein verlie
zen.
In reactie waren dan ook Van der
Grinten, Kon. Zout, Billiton, Spaarne-
stad, Bijenkorf, Amev, Gist en Broca
des, Key en Kramer, Fokker, Norit,
Naarden, Ogem, Utermöhlen en ASW.
Lager waren voorts weer Nutricia,
Hollandsche Sociëteit, Grasso, Eerste
Nederlandsche, Enot, Dagra en Bens
dorp.
Mees Bouw moest op grond van het
lagere dividend opnieuw terug, zij het
ook ditmaal op basis van laatprijzen.
Meteoor belandde beneden de pari-
waarde. Van de weinige hogere aan
delen kunnen Kemo, Albert Heijn,
Simon de Wit en Metaverpa worden
genoemd.
Ook de internationals lagen onder
druk. Hier kwam echter wel iets meer
aanbod aan het licht dat voornamelijk
van buitenlandse oorsprong was. Phi
lips verloor tijdens beurs nog een
gulden van de inzet en kwam rond
ƒ1,20 beneden het vorige slot. Unilever
liet het verlies bij ca. een gulden,
evenals Koninklijke. Hoogovens ver
speelde 8 punten en AKU 50 cent.
De scheepvaartsector was onveran
derd tot lager. Alleen Van Ommeren
kon een puntje herstellen, maar
Scheepvaart Unie en Rotterdamsche
Lloyd waren ruim 2 punten in reactie.
Ook de cultures waren iets lager,
terwijl KLM opnieuw in lagere rich
ting werd gedrongen.
De obligatiemarkt blijkt nog niet tot
rust te zijn gekomen. Ditmaal moesten
de staatsleningen opnieuw enig verlies
lijden. De leningen van de Bank voor
Nederlandsche Gemeenten daarentegen
boden meer weerstand.
Kon. Olie I 129,80 130,20, II 129.50
130, Unilever I 92,50 92.60, II
92,50 93, Philips I 89,80 90,10, II
90 90,40.
AMSTERDAM General Banden
en Rubber Maatschappy Holland, doch
termaatschappij van de Amerikaanse
General Tire Rubber Company, heeft
besloten iedere verdere bedrijfsactivi
teit te staken.
Daarmee is een roemloos einde ge
komen aan een onderneming waarvan
de directie het gepresteerd heeft jaar
in jaar uit een laaiend optimisme ten
toon te spreiden bij steeds stygende
verliezen.
De directie moet nu meedelen, dat
sinds haar oprichting de vennootschap
voortdurend bedrijfsverliezen heeft ge
leden. Omstreeks het einde van het
tweede kwartaal van 1966 werd een
verbetering in de produktiviteit merk
baar.
Daardoor toonde gedurende het laat
ste kwartaal van het boekjaar dat op
30 november 1966 eindigde, een gerin
ge nettowinst. Over het gehele boek
jaar evenwel werd een verlies van
meer dan f 2,5 miljoen geleden. Dat
is bijna zoveel als in het voorgaande
boekjaar.
In de viermaandelijkse periode, die
op 31 maart 1967 eindigde, leed de
vennootschap wederom een verlies van
f 1,8 miljoen. Nu zegt de directie dat
er geen vooruitzichten meer bestaan
voor een verbetering in deze toestand.
Door de geleden verliezen is meer dan
90 procent van het aandelenkapitaal
van de vennootschap groot f 18 mil
joen verloren gegaan.
DEN HAAG De overdracht van
de activiteiten op het gebied van radio,
televisie en elektronische apparatuur
aan Philips heeft de resultaten van In
doheem in 1966 sterk beïnvloed. Door
die overdracht liep de omzet terug van
f 159 tot f 103,5 miljoen. Het vergelij
kende cijfer voor 1965 in dezelfde sec
tor, waarin Indoheem nu werkt, be
draagt echter f 109 miljoen.
Een belangrijk lagere omzet van
Solex-bromfietsen en teleurstellende
rentabiliteit van de buitenlandse vesti
gingen van het concern waren er oor
zaak van dat van de prognose van ok
tober vorig jaar niet veel terecht is ge
komen. Toen werd meegedeeld dat de
resultaten niet bij die van 1965 zouden
achterblijven. Niettegenstaande er niets
voor vennootschapsbelasting behoefde
te worden gereserveerd (in 1965
f 2.275.000), liep de nettowinst terug
van f 3.209.000 tot f 2.612.686. Voorge
steld wordt het dividend te verlagen
van 12 tot 10 procent. De toestand va
terughoudendheid bij de kopers he
zich in het eerste kwartaal van 1
voortgezet.
AMSTERDAM Gisteren wcru het
arief van call money (daggeld) ver
laagd van 4 tot vier pet. De maatre
gel was een gevolg van het feit dat de
Nederlandse Bank dollars tegen termïr
heeft gekocht, waardoor een verruimn
van de geldmarkt is opgetreden.
AMSTERDAM, 23 mei runden
10.07%—10.07%; New York 3.60 A—
3.60A; Montreal 3.32% -3.33Partfs
73.30—73.35; Brussel 7.25%—7.26
Frankfort 90.54%90.59%; Stockholm
69.95%—70.00%; Zürich 83.49—83.54:
Milaan 57.65%57.70%; Kopenhagen
52.04%—52.09%; Oslo 50.40%—50.45%
Wenen 13.94%-13.95%Lissabon 12.561
12.57%.