Veel Nederlandse kunst op wereldtentoonstelling Knap portret Verlies l „Confrontatie -groep protesteert tegen artikel in KRO-gids James Lanqston Hunhes overleden FINANCIËLE VANAVOND MORGEN General sluit bedrijf Indoheem-omzet sterk terug Daggeld ren' lager WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart C H/ATMOerX? 1 NT NABEURS f'ucjilid 2 WOENSDAG 24 MEI 1967 JANET TO „Ik kan er niks aan doen, dat ik zo'n sterk voorgevoel heb", dacht hij. „Ik ben er zeker van, dat ik Willie en Harold nooit weer zal zien. Even ze ker weet ik, dat die schoener daar in de baai niet eerder zal verdwijnen, voor ze het schegbeeld er af hebben gehaald. Vader en moeder geloven het niet, maar ik vind nog wel eens iemand, die me geloven zal". Toen hoorde hij een kreet van een paar jongens in de verte. Hij zwaaide ze lachend toe en holde ze tegemoet, zijn gedachten vergetend. Harold had zijn koffertje gepakt. Hij keek voor het laatst naar de ha ven. „Ik kom hier vast terug", zei hij zacht. „Moeder krijgt van Londen gauw genoeg en dan wonen we hier weer over een paar jaar. Vader hoor de hier thuis, en grootvader en over grootvader. Wij ook. Het zal ons blij ven trekken, net als de zee Willie onweerstaanbaar trok. We komen te rug... over een jaar of wat". Hij maakte al toekomstplannen voor de tevreden en gelukkige jaren, die hun in Plyn te wachten stonden. Maar hij kende de toekomst niet en leefde in een droom. Over een jaar of wat, zei hij. Maar nu was het herfst 1912. V Langzamerhand raakte Jennie aan het leven in Londen gewend. Op het laatst wist ze niet beter of ze had nooit anders dan op dakpannen en schoorstenen uitgekeken. Haar moeder was spoedig genoeg weer helemaal vertrouwd met haar bestaan in het pension. Onbewust ver plaatste het haar in de eerste jaren van haar huwelijk, toen zij met Chris- toffel afhankelijk was geweest van de milddadigheid van haar moeder. Hoe stil en onderworpen was hij toen ge weest, in het besef van eigen ontoerei kendheid om haar en de jongens te onderhouden! Dat was de man, waar aan haar moeder alleen de herinnering behouden had, omdat zij niets wist van de volmaakte verandering van levens houding, die over hem was gekomen, toen hij eenmaal zijn schouders onder het werk op de scheepswerf in Plyn gezet had. Bertha begon nu echter Christoffel door de bril van haar moe der te bekijken en haar standpunt te delen, dat zij zich toch min of meer al die jaren aan zijn zijde had opge offerd. Zij huilde nog wel, als zij zijn portret zag, ook bleef zij in de rouw, maar ze kon over hem praten als „die zielige Christoffel". Harold had het geen maand uitge houden in het stijf gereglementeerde pension en Willie, die wel eens een paar dagen aan wal vertoefde, be greep er niets van, waarom ze uit Plyn waren weggegaan. Jennie werd door Oma naar een keurige particuliere school gestuurd. In de vakantie gingen zij een paar weken naar zee, maar nooit naar Plyn, wel naar Swanage. Daar kwam Harold op een keer met een krant aan het strand vertellen, dat Duitsland de oor log had verklaard aan Rusland. De wereldoorlog was uitgebroken. Ieder had gezegd, dat hij met Kerstmis voor bij zou zijn. Maar dat bleek een gro te vergissing. Er volgden nachten van luchtalarm, als de Gotha's boven Lon den vlogen en alle pensiongasten bij elkaar in de kelder schuiplaats zoch ten. Op school bleven vriendinnetjes soms een week of langer weg en kwamen dan in rouwkleren terug. Hun vader was dan ergens in Vlaanderen of Frankrijk gesneuveld. Jennie dacht dan aan Harold in zijn kakiuniform, toen hij haar het laatst had toegewuifd uit een coupéraampje van een overvolle trein met soldaten, die uit het Waterloo Station wegreed. Het werd haar dan bang te moede. Harold sneuvelde in maart. Op een keer kwam Jennie uit school thuis en bemerkte al aan de voordeur, dat er iets aan de hand was. Het meisje, dat open deed, zag er ontdaan uit en ont week haar vragende blik. Een van de damesgasten kwam uit de kamer te voorschijn. Maar toen ze Jennie ont waarde vertrok haar mond en deed ze vlug de deur weer dicht. Haar oog randjes zagen rood. Jennie voelde even pijn in haar hart. Ze moest de dienst bode niet laten merken, dat zij iets vermoedde. „Waar is moeder?" infor meerde ze. „Boven, bij uw Grootmama... zij... voelt zich niet goed, geloof ik". Met deze woorden verdween het dienst meisje weer naar het souterrain. Even bleef Jennie aarzelen. Toen ging ze naar het toilet. Daar bad zij: „Lieve Heer, laat het niet Harold of Willie zijn. Lieve Heer, laat het waar zijn, dat ik me vergis..." Toen hoorde zij een moeizame tred de trap afdalen. De voetstappen ver dwenen in de zitkamer. De deur ging dicht. Alles was weer stil in huis. Jennie wist, dat het Oma geweest was. Nu kwam zij te voorschijn en sloop de trap op naar boven. Zij ging naar de slaapkamer van haar moeder. Met bonzend hart en handen, klam van transpiratie, schoof zij geruisloos naar binnen. De kamer was helemaal donker, de gordijnen waren dichtgetrokken. Flauwtjes zag Jennie de gedaante van moeder in bed. Zij bleef bij de deur staan. In bed bewoog zich iets. Moeder sprak met een onduidelijke, verstikte stem, zoals zij nog niet eer der had gehoord: „Ben jij daar, Jen nie?" „Ja, moeder". Er viel een stilte. Zij wachtte, ter wijl haar hartje maar bonsde en bonsde... Haar keel voelde droog aan. Haar benen begonnen te beven. „Harold is gesneuveld, liefje..." De stem verstierf, gesmoord in het kus sen. „Ja", fluisterde Jnnie. „Ja.... ik wéét het!" Het volgende ogenblik voelde zij een diep verlangen naar die gedaante in bed, zich naast haar te nestelen en er zich dicht tegen aan te drukken. Door een dergelijke poging tot vertroosting zou zij een begin hebben gemaakt van vriendschap, liefde en wederzijds be grip. Zij wist niet, dat de toekomst van hen beiden van dit ene ogenblik af hankelijk was. Jennie was te verlegen. Zij sloop de stille kamer weer uit en hurkte buiten de deur in de gang ter neer. Hete tranen, neerbiggelend in haar mondje, verlindden haar. Voor de oorlog voorbij was, sneuvel de ook Willie. Haar broers hadden eenmaal met haar gelachen en ge speeld. Het enige, wat er nu van hen bleef waren de herinnering, twee tele grammen en twee brieven van wild vreemde officieren. Hun portretten zouden over een tijdje even vreemd lijken als dat van Pappie. Als ze vol wassen was, zou ze er nu en dan nog naar kijken en gezichten zien, die dan vreemd ouderwets zouden lijken en er jonger uitzagen, dan zij zelf. (Wordt vervolgd) 5 MONTREAL In het Nederlandse paviljoen op de Expo '67 in Montreal wordt de laatste hand gelegd aan de expositie „Kerkelijk leven in Neder land". Werken van tien beeldende kun stenaars en een fotograaf zyn bijeen gebracht. In, aan en rond het paviljoen zijn bovendien werken van meer dan 25 kunstenaars en ontwerpers te zien. En daarmee is de kunst uit Nederland niet op. Ons land leverde ook een be langrijke bijdrage aan het themapavil joen „De mens als schepper". Daar hangen oude meesters uit Nederlandse musea, maar ook Nederlandse meesters uit buitenlands bezit. Dagelijks staan op de Place des Arts, waaraan het themapaviljoen ligt, de mensen in rijen die vaak meer dan vijf tig meter lang zijn. Vele uren van de dag kunnen de duizenden niet anders doen dan schuifelen langs de kostbare schilderijen en beeldhouwwerken. Een Canadese leraar, oordeelde, dat de enorme belangstelling voortspruit uit een soort cultureel heimwee. Hij legde uit, dat iedereen in Canada, en Ameri ka dit soort heimwee, bewust of onbe wust, heeft. Hij vond, dat desondanks zijn landgenoten erin zijn geslaagd ook eigen cultuur op te bouwen, zij het dat er hiaten in de culturele ontwikkeling zijn. Dat was hij zich bewust geworden, zei hij, toen hij over de expositie „De mens als schepper" was voortgeduwd. De drommen belangstellenden maak ten het hem niet goed mogelijk om bij het ene of andere werk wat langer te blijven stilstaan. Hij zou het graag heb ben gedaan voor Rembrandts laatste zelfportret of voor „Het weefgetouw" van Van Gogh. De compositie in rood, geel en blauw van Mondriaan vond hij niet mooi, maar wel een werk waaraan hij kon zien, dat het belangrijk was dat er ook een kunstenaar als Mondriaan is geweest. Rembrandts „Verloochening van Christus" had hij over het hoofd ge zien. Om dit werk te zien zou hij nog terug komen als het niet zo druk meer zou zijn. Uit Nederlands bezit hangen er op de ze overzichtstentoonstelling van schil der- en beeldhouwkunst overigens nog „De Dorpsbruiloft" van Jan Havicksz. Steen en „Binnenplaats" van Pieter de Hooch. „Kerkelijk leven in Nederland" m het Nederlandse paviljoen toont prenten iiiiiiiiiimiHiiii uipiimmiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiiiiuiimiiiiiiiiiiiiMiimi illlllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIllllllllllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 1 3511. Toen Arend zijn hoofd om de hoek van Sandra's kamerdeur stak, zag hij meteen dat er iets niet in orde was met zijn verloofde. Hij trok zijn wenkbrauwen op en stapte naar binnen. „Wat nu, zie ik het goed?!" riep hij uit. „Rode oogjeswaterlanders! Wat is er aan de hand, meiske?" Sandra's eerste impuls was, Arend met 'n smoesje weg te sturen, maar dat zou slechts uitstel hebben betekend, want hij was er de man niet naar om met een halve uitleg genoegen te nemen. En opeens besloot zij hem ronduit te zeggen, wat haar dwars zat. Onze brave piloot stond danig beteuterd te kijken, toen zijn verloofde hem zulke onverwachte ontboezemin gen deed. Hij had er als een echte egoïstische man nooit bij stilgestaan, dat de gedachten en ideeën van een jonge vrouw wel eens naar heel andere dingen konden uitgaan, dan die van hem! Maar nu begon het hem dan toch langzaam te dagen, 'n Beetje geschokt vroeg hij: „Je gaat me toch niet vertellen, dat je liever thuisblijft? Dat je ons alleen wilt laten gaan? Dat kun je ons niet aandoen, hoor!" BLOEMENDAAL De Confronta- tiegroep, een aantal conservatieve ka tholieken, heeft als protest tegen een artikel in het programmablad van de KRO een telegram gestuurd aan kar dinaal Alfrink. Het artikel is een in leiding van pater dr. G. Mulders s.j. op de tv-documentaire „Geboortenre- geling en de r.k. kerk", die vanavond op het tweede net wordt uitgezonden (21.05 uur). De Confontratiegroep verzoekt de kar dinaal met klem te weerleggen, dat het kerkelijk gezag /eei^ ommezwaai heeft genomen inzake anti-conceptie zoals in de KRO-gids wordt betoogd „teneinde te voorkomen dat miljoenen tv-kijkers op suggestieve wijze als waarheid wordt voorgehouden wat ten ene male geen waarheid is". Pater Mulders, hoofd van de afdeling godsdienstige programma's bij de KRO, schreef in zijn inleiding onder meer: „In wezen is de opvatting over sexuali- teit bij alle mensen grondig aan het veranderen". „Deze verandering kunnen wij mis schien heel kort aanduiden met te zeggen dat onze tijd afscheid begint te nemen v an de gespletenheid in de mens tussen ziel en lichaam, tussen geest en stof. Toegepast op het gebied van de sexualiteit betekent dit, dat wij meer oog krijgen voor de diepe mense lijke en personale waarden, die in eros en sexualiteit verborgen liggen". Pater Mulders meent dat de officiële kerk te laat is meegegroeid met deze ontwikkeling. De documentaire, al twee jaar geleden aangekondigd door mr. Van Doorn (voorzitter KRO), nadat deze een forumdiscussie over het on derwerp had verboden, handelt over dit proces van de gewetensvraag bin nen de katholieke kerk. Aan de hand van verklaringen van deskundigen en gehuwden wordt de laatste ontwikke ling van het vraagstuk geboortenrege- ling geschetst. Van de confrontatiegroep is bekend, dat zij (onder meer) onvoorwaardelijk wenst vast te houden aan de oude leer betreffende sexualiteit en (anti)-con- ceptie. 70. „Jammer dat we niet hebben kunnen ontdekken wie die vriend van je bazin is", zegt Tsjiao Tai. „Sht" Lentebloesem komt dicht bij hem staan. „Hoor je de poort knarsen? Ze laat hem uit!" Tsjiao Tai legt zijn arm om haar schouder. „Zal ik nog maar even blijven, Prinses? Om de spoken van je weg te houden? „Lente bloesem gaat op haar tenen staan en geeft hem een zoen. De volgende ochtend, na het ontbijt, brengt Tsjiao Tai aan Rechter Tie verslag uit. Nadat hij verteld heeft, dat hij niet heeft kunnen ontdekken wie de nach telijke bezoeker van de abdis was, besluit hij vlug: ,Nou, toen ik hier terugkwam, was het al zo laat ge worden dat ik u maar niet meer heb gestoord". De rechter trekt kwaad aan zijn baard. Hij roept uit: „Schandalig, dat die abdis 's avonds een man ont vangt!" Dan glimlacht hij en zegt: „Je hebt weer uit stekend werk gedaan, Tsjiao Tai! We weten nu dat de dubbele moord in in de tempel niets met chantage te maken had. Yang en Seng-san wisten dat een dief daar zijn buit verborgen had. De dief ontdekte echter dat die twee hem bespiedden en daarom heeft hij hen vermoord. Die Lentebloesem mag wel op haar tellen passen! Als de moordenaar ontdekt dat haar vader haar in de tem pel heeft laten dienst nemen om de schat te vinden..." Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Hoevelaken: S. de Jong te Houten; te Buitenpost: P. de Ruiter te Steenwijkerwold; te Voorburg (vac. A. Hoekert) (toez.): C. den Engelsen te Pernis; te Geervliet: H. S. Wassink te Hoek van Holland; te Tiel: (vac. H. van 't Hof) en te Meppel (5e pred.pl.): J. A. Poelman te Terneuzen. Aangenomen: naar 's-Gravendeel (2e pred.pl.) (toez.): J. B. Cats te Twello; naar St. Johannisga (vac. W. A. Bos): G. Blok te Rilland-Bath. Bedankt: voor Oude-Tonge: G. Broere te Dinteloord; voor Surhuisterveen (2e pred.pl.): H. van Dijk te Tweede-Exloër- mond; voor Woudenberg (2e pred.pl.) (toez.): L. Blok te Dirksland; voor Reeuwijk: G. Westland te Wierden. Geref. kerken: Beroepen te Zandvoort: J .de Waard te Oostvoorne. Geref. gemeenten: Beroepen: te Clifton (USA): D. Hak kenberg te Dordrecht. 69. Prins Chop-Choy schuifelde langzaam in de richting van het afgodsbeeld waarvoor Tekko hem bij zijn bin nenkomst had aangetroffen. Toch verloor de Prins zijn slachtoffer geen seconde uit het oog en hij lette nauw keurig op, dat Tekko niet van zijn plaats kwam. Onze vriend dacht er echter in het geheel niet aan zich te bewegen. Hij wist zich overwonnen en verwachtte nu ieder ogenblik zonder vorm van proces te zullen worden terechtgesteld. Toen de genadeslag met het zwaard, die hij verwacht had uit bleef, opende hij langzaam de ogen. In plaats van strenge en boze blikken op zich ge richt te zien, zag Tekko echter slechts gemeen grijnzen de gezichten van de krijgslieden voor zich en terwijl al lerlei gedachten door zijn hoofd flitsten wist hij niets beters te doen dan vriendelijk terug te grijnzen. Prins Chop-Choy had intussen het afgodsbeeld bereikt en ter wijl hij Tekko scherp in het oog hield, liet hij zijn rech terhand tastend over het beeld glijden. De hand stopte en de wijsvinger beroerde een kleine drukknopje. En terwijl Tekko zich in angstige spanning afvroeg wat zijn overweldigers met hem van plan waren, drukte Prins Chop-Choy plotseling de knop in. Een luik klapte open en de grond zonk Tekko letterlijk en figuurlijk onder de voeten weg. Met een vreselijke gil van schrik en afgrij zen verdween onze vriend in de diepte. van Wessel Couzijn, Jef Diederen en Aat Verhoog. Ben Guntenaar, Carel Kneul- man, Shinkichi Tajiri en Carel Visser maakten de beeldhouwwerken „Toren van Babel" en „Kruis voor Dachau". Van Lucebert en Schlomo Koren zijn er „Toren van Babel" en „Stenen voor Jeruzalem". Jan Noyons zilveren voor werpen voor de protestantse en rooms- katholieke erediensten zijn in de vitri nes uitgestald. Langs de wanden is voorts een serie foto's gehangen, die Mike Schuyt maakte van synagoges, rooms-katholieke en protestantse ker ken. In de grote zaal in het Nederlandse paviljoen wordt vooral de aandacht van vrouwelijke bezoekers getrokken door 29 portretten, die Cecile Drees- man borduurde van leden van het Huis van Oranje. Van Charlotte van Pallandt zijn er twee bronzen studies van por tretten van koningin Juliana. „Mon sieur Jacques" van Oswald Wencken- bach siert de tuin bij het paviljoen. Buiten ligt ook een bijzonder grote schroef van een schip, die de jeugd ken nelijk uitnodigt er op te klimmen. Aan de gevel van de overhangende zaal is het 28 klokken tellende carillon gehan gen. Verder zijn in, aan of bij het pavil joen nog een polyester uitgevoerd beeüiouwwerk van Jan Pieters en „De familie" in brons, van Loek van Meurs te zien. Elf gravures en etsen zijn er van Herman Berserick, Henk Huig, Har ry van Kruiningen, Frits Lensvelt, Wim Noordhoek, Willy den Ouden, Ap Sok, Auke de Vries en Ed van Zanden, die alle zijn geïnspireerd op de Deltawer ken. In het hofje bij de kunstmatige golfslag liggen in het plaveisel twintig tegels van Annemieke Post over „De mens en zijn wereld". Ander aardewerk is er van Jan van der Vaart en Betty van Lange. Aan de wanden van de ont vangstzaal en andere representatieve vertrekken hangen emaillewerken van Hans Koetsier, geometrische composi ties van Peter Struycken, een composi tie met spijkers van Be van der Heide en drie variaties met cirkels van Ad Dekkers. Een samenstelling van glazen ballen is door Andries D. Copier bijge dragen. Omdat cineast Jan Venema in de Ver enigde Staten zijn elleboog had gebro ken, kon de NTS gisteravond de repor tages van de tournee van het Concert gebouworkest door het land van Uncle Sam nog niet uitzenden. In plaats daar van kregen we een aflevering van het kunstmagazine „Beweging". Er zat weer veel variatie in en opvallend was weer de aandacht die vooral aan de heden daagse kunst werd gewijd, ook al waren sommige korte onderdelen niet om over te juichen (waarom wel gepraat over een mislukte vorm van integratie tussen kunst en leven in Eindhoven en niet een beschouwing gewijd aan de exposi tie van Lucio Fontana, die daar de aan leiding toe vormde? Het hoeft toch niet allemaal van Openbaar Kunstbezit en Pierre Janssen te komen, temeer daar het hier over kunst gaat, waar men met een naar kan gaan kijken!). Hoogtepunt van deze aflevering was een knap por tret van de schrijver en bioloog dr. D. Hillenius. Voor degenen die toegang tot zijn opmerkelijk werk willen krijgen, is het moeilijk er achter te komen wat hij bedoelt met „Oefeningen voor een derde oog" en „Uit groeiende onwil om er gens veilig aan te komen". „Beweging" wist het in kort bestek duidelijk te ma ken, daarbij geholpen door indrukwek kende gedichten van Hillenius en door diens levensfilosofie, gebaseerd op ver gelijkingen tussen massapsychologische en dierpsychologische ontdekkingen. Het programma „Liberalité, égalité, drs. P." was goed quasi-serieus gehou den en werd voortreffelijk in beeld ge bracht. De inhoud was echter aanzien lijk minder. Alleen de parodie op de grootmoedersmartlappen en het liedje over de gemeenteparkiet bezaten bijna evenveel esprit als Drandus P.'s eerder uitgezonden liedjes. J. v.d. K. NEW YORK De schryver James Langston Hughes is in de ouderdom van 65 jaar in een ziekenhuis te New York overleden. Hughes, een neger, schreef onder meer „Black Nativity", „Mulatto" en de liedjes voor de Elmer Rice-Kurt Weill-musical „Street Scene". HILVERSUM I 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Harmonie- en fanfare-ork. (opn.). 18.30 Spektrum: nieuws uit de protes tants-christelijke organisaties 18.50 Stereo: Lichte gramm. muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van het Leger des Heils. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Reportage van de 2e helft van de voetbalwedstrijd Finland-Nederland. 20.50 Stereo: Con certgebouworkest (gr.): moderne mu ziek. 21.15 Land te water: introductie van een programmaserie van NCRV en NRU over Nederland als koopvaar- dijnatie. 21.30 Oorzaken: gevar. progr. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws 22.40 Lichte gramm.muz. 22.55 Seksuele voorlichting op school? Pedagogische etherleergang. 23.15 Lichte grammo- foonmuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: socialis tisch bekeken. 18.30 Stereo: Dansmuz. 19.00 Elektronisch orgelspel met ritmi sche begeleiding (gr.). (Het program ma kan tussen 19.00 en 19.30 uur wor den onderbroken voor: Olympia's Tour door Nederland, verslag le etappe van A'dam naar 's-Gravenhage). 19.30 Ar tistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Ak koord: gevarieerd platenprogramma. 20.45 Spreekt U maar...: wedstrijdpro gramma. 21.15 De Roverssymphonie, muzikaal spel. 22.00 Uitkomst van vraag en antwoord, gespr. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Moderne muz. 23.20 Radio Jazz Magazine: nieuwe platen, nieuwe muziek. 23.55-24.00 Nws. muz. (opn.). TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag, muzikale lezing. 15.15 Sphinx: progr. voor de vrouw. NCR: 15.45 Musiciane: muzikale herinneringen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Instru mentaal trio: kamermuz. 17.00 Stereo: Parade van Nederlandse ensembles (opn.). HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gr .muziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gr.muz. (8.30- 8.35 De groenteman, praatje voor de vrouw). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste reo: Instrumentaal ensemble: klass. muz. 9.30 Lichte gr.muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: ver- zóekplatenprogr. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Promenade orkest: moderne muz. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ste reo: Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale toeristenroute. 14.30 Voordracht. 14.45 Omroepdameskoor: moderne liederen (Stereo). 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muz. uit Suriname, de Ne derlandse Antillen en omringende lan den. 16.30 Les Dragons de Villars, ko mische opera (uitvoering in verkorte vorm). HILERSUM III. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe lang speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte gr.- platen. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten, reportages, strip en lichte muz. 13.00 Nws. 13.02 Nederlandse hitparade 1.00 Nws.). 14.30 Orkestraal allerlei. KRO: 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Klein chansons. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 RRRRrrrr tiener show. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma. KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reclame. NTS: 19.00 Vakantie in Lipiza (5), TV-film. 19.25 Internationaal agrarisch nieuws. 19.51 Uitz. Stichting Socutera. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Uitz. van de Katholieke Volkspartij. 20.30 Lindbergh's Non Stop vlucht over de oceaan, speelfilm (Beide keuringen: alle leeftijden). 22.40 Journaal. 22.45-22.50 Olympia Tour. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. TROS: 20.05 Vo/age to the bottom of the sea, TV-film. 20.55 Kompas: act. rubr. KRO: 21.05 Geboor teregeling en de katholieke kerk: het proces van een gewetensvraag. STER: 22.25 Reclame. NTS: 22.30-22.45 Jour naal. 22.45-23.15 Teleac: De detaillist als ondernemer (herhaling van dins dag jl.). HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte gr.muz. (7.30- 7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws 8.10 Lichte gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Hoog mis. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gr- muz. 10.00 Stereo: Aubade: klass. pla- tenprogr. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30 Klass. orgelmuziek en kamermuz. 12.27 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie, praatje. 12.45 Op verhaal komen, le zing. 13.00 Klass. gr.muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Moderne en klass. kamer- WOENSDAG 24 MEI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (van gis teren). 10.20 Der Hochtourist, Duitse speelfilm. 11.45 Bevor die Puppen le- ben, progr. over het poppenspel. 12.00- 13.30 Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Beat en Jazzmuziek. 17.05 ABC..., TV- lexicon voor meisjes. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal programma NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Bei uns daheim: Die Heilkur. 19.59 Progr. overzicht. WDR: 18.05 Nieuws. 18.10 De kleine vagebond, TV-serie. 18.25 Journaal. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Journaal. 19.10 Der Polizeifunk ruft, TV-serie. 19.40 Extrablatt). 22.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Was kommt nach De Gaulle? reportage. 21.00 Zwischenstation mit Nadja Tiller und Walter Giller, journalistiek progr. 21.45 Playboy Playgirl Playtime, muz. amus. progr. 22.30 Journaal, weerover zicht en commentaar. 22.45 Portret van een schrijver. 23.20 Reportage. 23.50 Nieuws. DUITSLAND II 18.10 Nieuws en weerbericht. 18.20 Act. en muz. 18.55 Kommissar Brahm. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en the ma's van de dag. 20.00 Premieren von gestern. 20.45 Eisklettern in Alas ka, filmreportage. Aansl.: Nws. 21.15 Der eine Tag im Jahr, toneelstuk 22.30 Nws. en thema's van de dag. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii AMSTERDAM, 23 mei De Ams, damse effectenbeurs reageerde nog. krachtig op 't slechter wordende politie ke nieuws uit het nabije oosten. Hoewel er niet veel extra aanbod was, heerste er een kopersstaking waardoor het aangeboden materiaal dat normaal op de beurs verschijnt nogal moeilijk kon worden geplaatst. Hierdoor moesten vele lokale prominenten terrein verlie zen. In reactie waren dan ook Van der Grinten, Kon. Zout, Billiton, Spaarne- stad, Bijenkorf, Amev, Gist en Broca des, Key en Kramer, Fokker, Norit, Naarden, Ogem, Utermöhlen en ASW. Lager waren voorts weer Nutricia, Hollandsche Sociëteit, Grasso, Eerste Nederlandsche, Enot, Dagra en Bens dorp. Mees Bouw moest op grond van het lagere dividend opnieuw terug, zij het ook ditmaal op basis van laatprijzen. Meteoor belandde beneden de pari- waarde. Van de weinige hogere aan delen kunnen Kemo, Albert Heijn, Simon de Wit en Metaverpa worden genoemd. Ook de internationals lagen onder druk. Hier kwam echter wel iets meer aanbod aan het licht dat voornamelijk van buitenlandse oorsprong was. Phi lips verloor tijdens beurs nog een gulden van de inzet en kwam rond ƒ1,20 beneden het vorige slot. Unilever liet het verlies bij ca. een gulden, evenals Koninklijke. Hoogovens ver speelde 8 punten en AKU 50 cent. De scheepvaartsector was onveran derd tot lager. Alleen Van Ommeren kon een puntje herstellen, maar Scheepvaart Unie en Rotterdamsche Lloyd waren ruim 2 punten in reactie. Ook de cultures waren iets lager, terwijl KLM opnieuw in lagere rich ting werd gedrongen. De obligatiemarkt blijkt nog niet tot rust te zijn gekomen. Ditmaal moesten de staatsleningen opnieuw enig verlies lijden. De leningen van de Bank voor Nederlandsche Gemeenten daarentegen boden meer weerstand. Kon. Olie I 129,80 130,20, II 129.50 130, Unilever I 92,50 92.60, II 92,50 93, Philips I 89,80 90,10, II 90 90,40. AMSTERDAM General Banden en Rubber Maatschappy Holland, doch termaatschappij van de Amerikaanse General Tire Rubber Company, heeft besloten iedere verdere bedrijfsactivi teit te staken. Daarmee is een roemloos einde ge komen aan een onderneming waarvan de directie het gepresteerd heeft jaar in jaar uit een laaiend optimisme ten toon te spreiden bij steeds stygende verliezen. De directie moet nu meedelen, dat sinds haar oprichting de vennootschap voortdurend bedrijfsverliezen heeft ge leden. Omstreeks het einde van het tweede kwartaal van 1966 werd een verbetering in de produktiviteit merk baar. Daardoor toonde gedurende het laat ste kwartaal van het boekjaar dat op 30 november 1966 eindigde, een gerin ge nettowinst. Over het gehele boek jaar evenwel werd een verlies van meer dan f 2,5 miljoen geleden. Dat is bijna zoveel als in het voorgaande boekjaar. In de viermaandelijkse periode, die op 31 maart 1967 eindigde, leed de vennootschap wederom een verlies van f 1,8 miljoen. Nu zegt de directie dat er geen vooruitzichten meer bestaan voor een verbetering in deze toestand. Door de geleden verliezen is meer dan 90 procent van het aandelenkapitaal van de vennootschap groot f 18 mil joen verloren gegaan. DEN HAAG De overdracht van de activiteiten op het gebied van radio, televisie en elektronische apparatuur aan Philips heeft de resultaten van In doheem in 1966 sterk beïnvloed. Door die overdracht liep de omzet terug van f 159 tot f 103,5 miljoen. Het vergelij kende cijfer voor 1965 in dezelfde sec tor, waarin Indoheem nu werkt, be draagt echter f 109 miljoen. Een belangrijk lagere omzet van Solex-bromfietsen en teleurstellende rentabiliteit van de buitenlandse vesti gingen van het concern waren er oor zaak van dat van de prognose van ok tober vorig jaar niet veel terecht is ge komen. Toen werd meegedeeld dat de resultaten niet bij die van 1965 zouden achterblijven. Niettegenstaande er niets voor vennootschapsbelasting behoefde te worden gereserveerd (in 1965 f 2.275.000), liep de nettowinst terug van f 3.209.000 tot f 2.612.686. Voorge steld wordt het dividend te verlagen van 12 tot 10 procent. De toestand va terughoudendheid bij de kopers he zich in het eerste kwartaal van 1 voortgezet. AMSTERDAM Gisteren wcru het arief van call money (daggeld) ver laagd van 4 tot vier pet. De maatre gel was een gevolg van het feit dat de Nederlandse Bank dollars tegen termïr heeft gekocht, waardoor een verruimn van de geldmarkt is opgetreden. AMSTERDAM, 23 mei runden 10.07%—10.07%; New York 3.60 A— 3.60A; Montreal 3.32% -3.33Partfs 73.30—73.35; Brussel 7.25%—7.26 Frankfort 90.54%90.59%; Stockholm 69.95%—70.00%; Zürich 83.49—83.54: Milaan 57.65%57.70%; Kopenhagen 52.04%—52.09%; Oslo 50.40%—50.45% Wenen 13.94%-13.95%Lissabon 12.561 12.57%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2