Wat wij geloven
Acht jaar geëist tegen
gefrustreerde die
moordpoging deed
Veiling Septer Tiel
Werken van pater/
componist uit stof
der vergetelheid
Discussie-interviews met vooraanstaande
kerkelijke figuren in Nederland
MENINGSVERSCHIL
STRAFMAAT
Kruideniers
staan er niet
best voor
Oude schedel
DONDERDAG 25 MEI 1967
ryper end voor ds. F. E. Huizinga, Mendelsohnstraat 3, Hengelo is wel zijn
drang naar geestelijke vrijheid. Elke traditionele gebondenheid veraf
schuwt hij. Toch bleek tijdens ons gesprek dat hij in deze vrijheid enkele gren
zen niet wil en niet kan overschrijden.
De inzichten van ds. Huizinga zijn, volgens hemzelf, niet altijd een weergave
van de opvattingen, die gelden in de Unie van Baptistengemeenten in Neder
land, waar hij jarenlang voorzitter van was. Momenteel telt ons land plm.
9800 Baptisten.
Deze Baptist, die bekendheid verwierf, door zijn weigering belasting te be
talen voor militaire doeleinden, verricht graag pioniersarbeid. De brief
welke hij op 31 dec. 1966 aan de belastinginspecteur te Hengelo schreef pu
bliceerden wij reeds eerder, tegelijk met de discussie over zijn christelijk-
pacifistisch standpunt. Ook een debat over zijn verdere geloofsinzichten
tekent deze geestelijke als een originele figuur met zeer persoonlijke op
vatting, waarvan wij u onderstaand kennis laten nemen.
DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICH
TINGEN VERSCHAFFEN?...
Ik ben in 1907 in een koffiehuis in Buinermond, gemeente
Borger geboren, vanwaar we later verhuisden naar Nieuw-Bui-
nen, waar mijn vader een kleine zaak had in tabak, sigaren, goe
den en petten.
WAS HIJ OOK BAPTIST?...
Inderdaad. Maar hoe hij het geworden is weet ik niet.
HOE KWAM U ERTOE PREDIKANT TE WORDEN?...
Als jongen van 12 jaar werd ik tijdens een fietstocht overval
len door een zware onweersbui. Ik was heel alleen op een lange
weg met veel bomen. Overal flitste de bliksem en de angst greep
mij aan. Ik schreeuwde naar God dat, als Hij mij uit deze situatie
zou redden, ik dominee zou worden.
WAT WAREN DE MOTIEVEN TOT DEZE KEUZE?...
Ik denk van niet meer dan angst en benauwdheid. Toch durf
de ik er later niet meer onderuit en begon alvast met naar de
u.l.o. te gaan, eerst in Ter Apel en later in Hengelo. Mijn vader
was voorganger geworden van een baptistengemeente op grond
van hem geschonken gaven.
HAD U AL JONG GEESTELIJKE INTERESSE?...
Dat zou ik niet durven beweren. Zo bijzonder ingetogen leef
de ik niet.
KUNT U ZICH DAN NIET IETS HERINNEREN WAARDOOR U
BIJZONDER GETROFFEN WERD?...
Ja, toch wel. Eens, tijdens een soort opwekkingsbijeenkomst,
waar sterk op geloof en bekering werd aangedrongen, ontwaak
te in mij een begeren aan deze roepstem of oproep gehoor te ge
ven. Ik was toen een jaar of veertien.
HOE GING HET MET DE STUDIE LATER?...
Op school had ik beste rapporten en deed goed mijn best want
ik bleef erbij» dat ik dominee moest worden.
HOE WERD U DOMINEE?...
Na mijn u.l.o.-tijd werkte ik korte tijd bij Bieze Stork en later
bij Hazemeijer op het kantoor. Daarna vertrok ik naar het semi
narie te Hamburg, na door de gemeente voorgedragen te zijn bij
de commissie van de Unie. De directeur in Hamburg zei dat ik
„viel zu jung" was. Mij werd gevraagd naar de beweegreden van
mijn keuze. Ik antwoordde dat ik medelijden had met de wereld
zonder God.
U BEZAT DUS ZELF WEL GELOOF?...
Dat weet ik niet. Kun je geloof bezitten?...
ER MOET TOCH IETS IN JE HART, IN JE DIEPSTE ZIJN
DUS, HEBBEN PLAATSGEVONDEN DAT VAN EEN HOGER
ORDE IS?...
Ik zie het geloof niet als een horizontale lijn. In elk geval
niet als een strakke lijn. Er is een gedurig inslaan van bovenaf,
van God, die telkens het geloof in mij vernieuwt.
EEN TYPISCH BARTHIAANS TREKJE DUS?...
Ik geloof inderdaad een tikkeltje door Barth beïnvloed te
zijn. Die goddelijke inslagen hebben betrekking op ons gevoelsle
ven. Maar daar kun je niet altijd bij blijven leven. Het geloof
moet zich uiten in de horizontale lijn. In de medemenselijkheid.
Verder laat ik me niet graag door dogma's binden. Ik ben een
vrolijke, vrije baptist.
IS UW KERKGENOOTSCHAP DAN VRIJER DAN DE ANDE
RE?...
Zeer beslist. Eens gaf een Amerikaan een aardige kwalifica
tie van enkele kerken. Hij stelde het als volgt: De Roomse kerk
is die van het gezag. De Lutherse kerk van het geloof. De Her
vormde en Gereformeerde kerk van de zorg. De Quakers die van
het licht. De Baptisten de kerk van de vrijheid!
AARDIGE AANDUIDINGEN. MAAR ZULT U IN UW LEVEN
TOCH OOK WEL EENS IETS ANDERS GEKEND HEBBEN
DAN VRIJHEID?...
Misschien wel, maar het is de vraag of dat goed was. Het
geloof lijkt mij écht meer een kwestie van uitleving dan van in
leving. Ik ken het woord inleving niet, maar misschien is het een
algemeen aanvaard woord. Ik zou spreken van beleving en uitle
ven.
ALS WE DE BIJBEL LEZEN MOETEN DEZE TWEE BELANG
RIJKE PUNTEN JUIST MET ELKAAR IN BALANS ZIJN.
DOET UW VISIE NIET WAT OPPERVLAKKIG AAN?...
Het lijkt mij gevaarlijk om op te gaan in de verlustiging van
het heil. De inleving dus. Je eigen weg (als u wilt bevinding) stop
je zo vaak in je eigen visie. Vroeger had ik daar wel wat meer
neiging toe dan tegenwoordig. Dat stem ik toe.
U VINDT DUS DAT U ER OP VOORUITGEGAAN BENT?...
Ja, mijn geloof is meer geloof geworden. Als wij alleen maar
oog hebben voor bekering en „behouden worden", is ons gezichts
veld veel te beperkt. Wij moeten oog krijgen voor het élles-aan-
tastende van het evangelie!
MAAR U GELOOFT TOCH WEL IN DE ALGEMEEN ERKEN
DE KERKELIJKE GRONDWAARHEDEN
Dat ligt er maar aan wat u bedoelt.
BIJV. HET LEVEN NA DIT LEVEN. AANVAARDT U HEMEL
EN HEL ALS REALITEITEN? ALS PLAATSELIJKE WERKE
LIJKHEDEN?...
Wel als werkelijkheden. Maar dat houdt niet in dat het
plaatselijke werkelijkheden zijn. De hemel is al begonnen en de
hel ook. Het zijn toestanden!
DE BIJBEL LEERT HET CONCRETER. JEZUS SPREEKT
DUIDELIJK OVER EEN EEUWIGE PLAATS VAN GELUK EN
EEN EEUWIGE STRAFPLAATS. NIET DAN?...
Gelooft u dan letterlijk dat de mensen in de hel eeuwig in
letterlijke vuurvlammen gehuld zijn en dat er onsterfelijke wor
men aanwezig zijn die in hun verschroeide lichamen taagen zo
als Jezus dus zou leren
DEZE SYMBOLIEK HOUDT TOCH GEEN ONTKENNING VAN
EEN PLAATSELIJKE WERKELIJKHEID IN, AL IS DIE
WERKELIJKHEID IN HAAR JUISTE PROPORTIES NOG NIET
GEOPENBAARD?...
Evenmin is het een bevestiging daarvan, mijns inziens.
MAAR U GELOOFT TOCH WEL DAT CHRISTUS TERUGKOMT
NAAR DE AARDE?...
Niets is zekerder dan dat!
WELNU, JEZUS KOMT OM TE OORDELEN DE LEVENDEN
EN DE DODEN. BIJ EEN OORDEEL MOET ER NOODZAKE
LIJK EEN VEROORDELING OF EEN VRIJSPRAAK VOLGEN.
TWEE MOGELIJKHEDEN! ER MOET DUS EEN PLAATS DES
VERDERFS EN DER ZALIGHEID ZIJN?...
Best mogelijk, maar mijn opdracht is het Evangelie te pre
diken. Het oordeel is niet aan mij.'
UW GROTE VOORGANGER, JEZUS CHRISTUS, PREDIKTE
VLOEK EN ZEGEN. BENT U DAN GERECHTIGD ALLEEN
MAAR ZEGEN TE PREDIKEN?...
Ik citeer de vloek wel. maar ik predik hem niet. Ik predik
alleen het Evangelie met al de kracht die in mij is.
HOE SPEELT U DAT DAN KLAAR ALS U PREEKT OVER DE
VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN. DEZE GELIJ
KENIS IS ER EEN CONCREET EN DUIDELIJK VOORBEELD
VAN HOE JEZUS HIEROVER SPRAK. VINDT U ZELF OOK
NIET?...
Als ik over deze gelijkenis preek dan zeg ik: wat is het toch
gelukkig dat er vijf meisjes zo verstandig waren dat ze olie bij
zich hadden en het feest mochten meebeleven.
EN DIE VIJF ANDERE MEISJES DAN?...
Daar praat ikjiauwelijks over.
DAT DOET DE VERONDERSTELLING RIJZEN DAT U DE AL-
VERZOENING LEERT. OF DAT U TEKORT SCHIET IN HET
WAARSCHUWINGSELEMENT...
Ik leer geen alverzoening en in waarschuwing zie ik geen
heil. Ik ben positief ingesteld en probeer de mensen te bewegen
tot het geloof. Tot de heerlijke beleving daarvan. Ze moeten wor
den opgebouwd in Christus.
U GAAT ER DUS WEL VAN UIT DAT ER, ZOALS DE CATE
CHISMUS LEERT, EEN HARTELIJKE, INNERLIJKE VREUG
DE BESTAAT IN GOD?...
Wat is vreugde? Ik houd niet van formulierentaai. Het is
mijn hartelijke vreugde dat ik mag spreken uit het boek der
boeken, onze bijbel. Andere boeken en vooral theologische of dog
matische boeken lees ik zelden of nooit. Ik heb daar ook geen zin
in. Ik houd het bij mijn bijbel.
AKKOORD! MAAR DAN MOET U DIE BIJBEL OOK IN ZIJN
GEHEEL NEMEN.1..
Dat doe ik ook, met dien verstande dat ik mij door de Geest
laat leiden om nu, zo mogelijk in deze tijd, het juiste licht daar
op te laten vallen voor de mensen van 1967 en verder.
BENT U DAN IN HET GEHEEL NIET GEBONDEN AAN DOG
MA'S?...
Een Baptistengemeente is niet gebonden aan dogma's.
BUNIJAN WAS OOK EEN BAPTIST, WAT VINDT U VAN HEM
Zijn boek over de Pelgrimsreis vind ik een prachtig boek.
STEMT U DAAR DAN MEE IN? BUNY AN .HIELD WEL VAST
AAN BEPAALDE DOGMA'S. EN DAT IS IN ZIJN BOEK HEUS
WEL TE MERKEN...
In het algemeen stem ik er toch wel mee in maar we moeten
niet vergeten dat het een verhaal is. Een allegorie met heel mooie
beelden.
DE BAPTISTEN VERWERPEN DE KINDERDOOP. WORDT
DE KINDEREN DAARDOOR NIET IETS ONTHOUDEN WAT
HUN EIGENLIJK WEL TOEKOMT
Er was eens een meisje in mijn gemeente uit een meelevend
gezin, van elf jaar. Zij vroeg mij of ze gedoopt mocht worden. Ze
had het er al vaker met haar ouders over gehad en ze bleef er
over aan de gang op kinderlijke wijze. Ik heb het de kerkeraad
voorgelegd. Wij hadden niet langer de vrijmoedigheid om nee te
zeggen en hebben het kind gedoopt.
WORDEN AAN ZO'N KIND OOK VRAGEN GESTELD?...
W(j vroegen haar of zij geloofde in de Heere Jezus Christus.
Daar antwoordde zij volmondig ja op. Toen hebben jvij haar door
onderdompeling gedoopt. Het was een ontroerende plechtigheid.
Een evangelisch gebeuren...
U HEEFT HET NOG AL OVER HET EVANGELIE. HET DOET
ALLEMAAL WEL VRIENDELIJK AAN. MAAR EEN VAN DE
MOTIEVEN VAN HET EVANGELIE, N.L. HET WAARSCHU
WINGSELEMENT, HONOREERT U DAT BESLIST NOOIT?
STEU U ONTMOET IEMAND WAAR U VRIENDSCHAP MEE
SLUIT, TERWIJL HIJ ONGELOVIG IS. DWINGT DE LIEFDE
VAN CHRISTUS U DAN NIET OM HEM TOT GELOOF TE BE
WEGEN DOOR HEM TE WIJZEN OP HET GEVAAR WAARIN
HIJ VERKEERT, ALS HIJ BLIJFT ZOALS HIJ IS?...
Vroeger werd ik zelf altijd beheerst door angstgedachten.
Daar zit weinig positiefs in. Ik zie dan ook weinig heil in waar
schuwen, meestal dreigementen. Wat niet wegneemt dat ik mijn
medemensen wijs op Christus.
HOE DOET U DAT DAN?...
Ik breng bijv. aan onze gehele flat het evangelisatieblaadje
„De Zaaier".
ZIET U DAAR WELEENS RESULTAAT OP?...
Eetas belde mij een oude heer van 87 jaar. Hij zei mij dat hij
het een goed blad vond. Ik bezocht hem verschillende malen en
er ontstond vriendschap tussen ons. Toch bleef de man ongelovig
volgens zijn zeggen.
WEES U HEM DAN NIET OP HET GEVAAR DAT HIJ ZONDER
CHRISTUS NIET VOOR GOD KON VERSCHIJNEN?...
1
Ik drong erop aan dat hij de bijbel zou lezen. Hij deed het,
maar zei mij dat hij er niet vel mee kon. Hij vroeg mij
eens of ik bij zijn crematie aanwezig wilde zijn. Ik beloofde het.
Ik maakte een lijstje van liederen, vijf, waaruit hij kon kiezen om
bij de crematie gespeeld te worden. Eén lied had hij onderstreept
„Leid vriendlijk licht mij als een trouwe wacht..." Ik poog mijn
boodschap onopvallend te brengen, het resultaat aan God overla
tend.
VINDT U DE BIJBEL IN TEGENSPRAAK MET ZICHZELF?
BIJV. HET PROBLEEM VAN VERKIEZING EN VERANT
WOORDELIJKHEID VAN DE MENS?...
Voor onze waarneming lijkt dat inderdaad tegenstrijdig en on
verklaarbaar. Spurgeon heeft daar een prachtige opmerking over.
Hij zegt: „De vrije wil van de mens en de predestinatie van God
zijn als een groot gotisch raam. Beide lijnen gaan omhoog en ont
moeten elkaar ergens. Hoe die ontmoeting is is niet altijd duide
lijk, maar de samenstrengeling van deze twee lijnen is een feit.
Dan is het geen tegenstrijdigheid maar een eenheid, die voor bei
de lijnen betekenisvol en noodzakelijk is".
IS DE BAPTISTEN-UNIE AANGESLOTEN BIJ DE WERELD
RAAD VAN KERKEN?...
Dat is wel zo geweest. Maar de meerderheid onder ons meen
de dat er vrijzinnigen zitting hebben in de wereldraad. Toen is het
besluit gevallen ons als gemeenschap terug te trekken.
HOE STAAT U TEGENOVER DE DRIE FORMULIEREN VAN
ENIGHEID?...
Die interesseren mij niet. Mij interesseert alleen Joh. 3 16:
„Alzo lief heeft God de wereld gehad"...
HANDHAAFT UW KERK DAN GEEN ENKELE TUCHTJ KAN
IEDER MAAR GELOVEN WAT HIJ WIL?... MEN ZOU DUS
RUSTIG DE GODHEID VAN CHRISTUS MOGEN ONTKEN
NEN?...
Nee, zo is het ook weer niet. Christus is Dezelfde als God.
Hij is God uit God en Geest uit Geest. Daar ben ik heilig van
overtuigd
U BELIJDT DUS DE TRINITEIT?...
Over de drieëenheid als leerstuk geeft de bijbel geen concrete
uitspraken. Dat laat ik dus maar zo. Maar dat Christus God was
en is, staat voor mij als een paal boven water.
DOET U AAN SCHRIFTKRITIEK?...
Wij aanvaarden de gehele bijbel als Gods woord. Maar niet
als een dictee. Het Kind ligt in de kribbe. Het gaat mij niet om
doeken of stro maar om het Woord.
BENT U GEKANT TEGEN DE VRIJZINNIGHEID?...
Dat zijn wij inderdaad. Er is maar één Middelaar Gods en
der menhen en dat is Jezus Christus. Daaraan mag niet worden
getornd. Hij was tegelijk God en mens!
DUS TOCH DOGMA'S?...
Als u het zo noemen wilt...
HEBT U ANGST VOOR ROME?...
Waarom zou ik?
ZIET U ROME DAN ALS KERK VAN CHRISTUS?...
Dat begint dan door te breken. Er is geen weg tot verzoening
dan door voldoening, door Christus verdiensten, onder de wer
king van de Heilige Geest. Deze punten hebben ook bij Rome
meer aandacht gekregen.
WAT VINDT U VAN FILM, RADIO EN TELEVISIE
Daar staan wij positief tegenover. Ik mag best een film zien,
ik luister ook wel naar de radio en kijk als ik gelegenheid heb
naar de televisie.
WAT VINDT U VAN DANSEN?...
Dansen gebeurt wel in onze kringen maar het wordt niet ge
propageerd. We zijn er niet zo enthousiast over. Ik althans niet.
Men kan de korte tijd van hierzijn beter gebruiken.
HEBT U WAARDERING VOOR DE SPORT?...
Dat zou ik denken. Laat de jongelui maar sporten. Om
stoom af te blazen.
OOK OP ZONDAG?—
Spelen is geen zonde voor God. Ook op zondag niet.
ALS EEN WARE GELOVIGE ZIJN GELOOF WIL BEOEFE
NEN ZAL HIJ TOCH MEER BEHOEFTE HEBBEN AAN EEN
KERKDIENST DAN AAN EEN SPORTWEDSTRIJD?...
De kerkdienst behoeven ze ook niet te verzuimen. Trouwens,
de kerkdienst kan ook op een andere dag gehouden worden. De
zondag is een r.-k. traditie waar Paulus geen bindende uitspraken
over doet. Je moet naar je beste weten je tijd indelen. Op mezelf
ben ik zeer kritisch ingesteld, maar anderen ergens aan binden
doe ik niet.
WAT VINDT U VAN DE WERELDGELIJKVORMIGHEID?...
Die vraag verwachtte ik reeds. Wat verstaat u onder wereld
gelijkvormigheid
BIJV. DE TOENEMENDE SPECULARISATIE! DE VERZWAK
KING DUS VAN DE GRENS TUSSEN KERK EN WERELD ZOU
MISSCHIEN ZO GENOEMD KUNNEN WORDEN?...
Tja, dat kan zo van alles zijn. Een duur kerkgebouw kan ook
tot zonde worden. Toch hoeft een kathedraal niet verwerpelijk te
zijn. Sport kan wereldgelijkvormig zijn maar we kunnen ook op
recht bidden: Heer, help ons eerlijk te spelen. Het volgen van de
mode kan wereldgelijkvormigheid zijn, maar het opgaan in ne
derige kleding niet minder. Het is niet zo makkelijk aanwijsbaar.
HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?...
Ik hoop dat de gelovigen zich zullen gaan bezinnen op hun
positie in de wereld. Men moest vaker Rom. 2 1,2 lezen, met
name 2: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt
hervormd door de vernieuwing van uw denken.
DOMINEE HUIZINGA, ONZE OPRECHTE DANK VOOR UW
WELWILLENDE MEDEWERKING AAN DEZE DISCUSSIE!
UTRECHT De godsdienstige op
vattingen in het dorp Linschoten vorm
de de achtergrond van de poging die
Gys van de B. (33) had gedaan om
zijn vrouw te vergiftigen.
Dat was de overtuiging die de
Utrechtse officier van justitie, mr. G.
W. von Meyenfeldt, onverbloemd uit
sprak in zyn requisitoir waarin hy
dinsdag voor de tweede keer op
afkeurende wijze de onlangs op de
televisie uitgezonden teach-in over de
seksualiteit bijsleepte.
„Deze man had last van een typisch
gereformeerde frustratie. In zijn dorp
voeren de strenge gereformeerde ze
den een tiranniek bewind", aldus mr.
Von Meyenfeldt.
Gijs, die bij zijn vrouw verscheide
ne kinderen had, werkte als chauffeur
in Woerden en daar was hij verliefd
geworden op een meisje. „Zij wilde
hem helemaal hebben; zij wilde een
kind van hem. Toen sprak bij hem de
frustratie en zei hij: Maar dat kan
niet. Anderzijds wilde hij dat meisje
echter niet laten schieten en rees het
fatale plan zijn vrouw te likwideren."
De raadsman, mr. J. A. Boumees-
ter, viel de officier bij in het leggen
van de nadruk op de zeden van Lin
schoten. „De sfeer daar deed hem den
ken data een echtscheidingsproces er
ger was dan je vrouw op een andere
manier kwijtraken."
Helemaal niet eens waren officier en
raadsman het over de juridische kan
ten van Gijs' vergiftigingspoging.
Hij had op een avond zowel een kop
je rattevergif als een kopje formali
ne dat zuur had hij voor schoon-
maakdoeleinden in huis bij de aan
gebroken fles wijn gedaan waarvan
zijn vrouw regelmatig een glas dronk.
Zijn vrouw had er in enkele weken
tijds een glas of vier van gedronken
en pas toen zij voor de tweede keer
klaagde over de vieze smaak had hij
het restant weggegooid.
Volgens de officier was toen de po
ging tot moord al voltooid geweest en
had Gys alleen de sporen willen ver
nietigen, in de veronderstelling dat zij
al genoeg binnen had om te sterven.
Mr. Boumeester stelde daar tegenover
dat zijn cliënt dan de fles zeker wel zou
hebben omgespoeld in plaats van hem
met de wijnresten erin weg te zetten.
De advocaat zag het als een vrij
willig terugtreden, geïnspireerd door
de tweeslachtige houding die Gijs in
die dagen had gehad ten opzichte van
zijn vrouw. „Ergens hoopte hij dat zij
zou worden doodgereden, zodat hij pas
sief kon blijven."
De redenering van de raadsman
hield in dat alleen het toebrengen van
zwaar lichamelijk letsel zou zijn bewe
zen, want de vrouw had negen weken
in het ziekenhuis in levensgevaar ver
keerd. Terwijl haar man bleef zwij
gen, had zij daar ernstige pijnen gele
den.
Over de strafmaat waren raadsman
en officier het evenmin eens. Na alle
begrip voftr de achtergrond van het
drama kwam de officier plotseling met
een eis van acht jaar gevangenisstraf
met aftrek plus voorwaardelijke terbe
schikkingstelling voor de dag.
De raadsmans pleitte voor een zo
spoedig mogelijke invrijheidstelling en
dacht daarbij aan anderhalf jaar ge
vangenisstraf. „Het zou desastreus voor
beide echtgenoten zijn als hier met de
botte bijl op zou worden ingeslagen."
Het leek alsof Gijs in de eis de
botte bijl al lijfelijk had gevoeld. Snik
kend was hij op zijn stoel gevallen.
Zijn vrouw, enkele rijen achter hem
gezeten, kreeg na de zitting gelegen
heid hem te troosten. Onder leiding van
de predikant van het gezin had zij het
opgebracht hem opnieuw te accepte
ren. Gijs had ook voor het hekje al
beleden: „Ik wil mijn vrouw voor geen
goud kwijt."
Van onze redactie economie
ZEIST In de komende vijf jaar
zullen nog 5000 kruideniers hun zaken
sluiten. Drieduizend hebben zich in
middels al gemeld voor een uitkering
van het saneringsfonds voor de mid
denstand. De heer J. Lindeloo, voorzit
ter van de Algemene Nederlandse
Kruideniersbond zei dit gisteren op de
jaarvergadering van zijn organisatie in
Zeist.
Hij voorzag ook een flinke teruggang
van het toch al danig geslonken aantal
bedieningszaken: Van 13.400 nu naar
5000 in 1972. Volgens de heer Lindeloo
zal het de zelfstandigen in de toekomst
heel wat moeite kosten hun marktaan
deel 68 procent te behouden.
Noodzakelijk is dat de kruidenier een
bredere basis-opleiding krijgt. De
kruidenierspolitiek in de toekomst zal
erop gericht moeten zijn om belang
stelling voor het vak te wekken bij
h.b.s.-ers en afgestudeerden van mid
delbare detailhandelsvakscholen.
Over de loonpolitiek voor het ko
mende jaar zei de heer Lindeloo: Het
spaarloon van voorzitter Kloos van het
N.V.V. is geen haalbare kaart. De
ruimte voor loonsverhoging zal beperkt
moeten blijven tot de stijging van de
produktiviteit. Iedere overschrijding
van deze norm zal het bedrijfsleven
verder aantasten met als gevolg: ver
dere inflatie en grotere werkloosheid.
Wij dienen voor de komende periode
halt en front te maken, aldus de
voorzitter van de kruideniersbond.
O
OPNIEUW MAN VAN RTN IN BE
STUUR VAN AVRO
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Tijdens een verga
dering van het algemeen bestuur van
de Avro is de heer J. H. A. Hardeman
(RTN) benoemd tot lid van het dage
lijks bestuur vï§ de Avro. De heer
Hardeman is de derde man van de
RTN, die in het bestuur van de Avro is
opgenomen. Zijn plaats in de raad van
advies van de Avro wordt ingenomen
door prof. dr. A. Chorus (RTN).
FEZ (Marokko) In de omgeving
van de Marokkaanse stad Fez is een
mensenschedel gevonden, die volgens
de vinder, de Franse professor Char
les Dyboyer een half miljoen jaar oud
moet zijn.
De schedel bevond zich in een laag,
die aan het einde van het tertiair is
afgezet en vertoont trekken van een
mensaap maar is onmiskenbaar men
selijk. Dyboyer meent dat hiermee op
nieuw de vondsten in Oost-Afrika wor
den bevestigd, waaruit wordt afgeleid,
dat de eerste mens ongeveer twee
miljoen jaar geleden in Afrika is ver
schenen.
BOXMEER Bij gelegenheid van
het feit, dat 250 jaar geleden de com
ponist pater Benedictus Buns in' het
Carmelletenklooster te Boxmeer stierf,
wordt er in Boxmeer zaterdag in de
Pauiuskerk een uitvoering van diverse
van zijn werken gegeven.
De organisatoren hebben hiermee niet
alleen een piëteitvolle gedachtenisvie
ring voor ogen, maar meer nog een her
waardering van deze in zijn tijd grote
componist van kerkmuziek. Immers, ter
wijl zijn werken in zijn eigen tijd ge
drukt werden door o.a. een beroemd
drukker als Fallesius en in geheel
Noord-Europa werden vertolkt, zijn ze
in de loop der jaren in het stof der ver
getelheid geraakt. Zodoende kan deze
uitvoering als een soort première be
schouwd worden. Voor deze uitvoering
zullen zorgen het mannenkoor „Vokaal
Ensemble" te Boxmeer en de gemengde
zangvereniging Vondel uit Vierlings
beek, beide o.l.v. de heer Th. Lamee uit
Boxmeer met medewerking van het Nij
meegse kamerorkest o.l.v. Simon Klein-
loh.
De uitvoering zal bijgewoond worden
door enkele bekende Nederlandse mu
sici als Marius Monnikendam en Wouter
Paap. --
Benedictus Buns werd in 1666 priester
gewijd go leefde en werkte tot zijn sterf
dag in 1717 in de Carmel te Boxmeer.
Opgave na klasse mm maat.
Appelen 75/opw 70/75 65/70 60/65 55/60 1 2
x Golden delicious k.2 103-113 117-111 100-103 81—95
Golden delicious k.l 111-116 114-117 106-111 91—96
Goudreinet k.2 110-117 100-110
Jonathan k.l 100-110
Jonathan k.2 98—95 88—94 77—85
Fabrieksfruit per 100 kg 10,00.
Peren
Glasaardbeien per doosje van ons 6482, 4267.
Groenten:
Andijvie, 2429; Bloemkool per stuk, 2640, 715; Kroten per bos, 2628;
Savooiekool, 716; Spitskool, 2031; Spinazie, 2224; Sla per 100 krop, 13,00
—17,00, 5,00—12,00.
Bloemen
Begonia's, 49—51; Lobelia's, 18—20; Petunia's, 10—22, 4—8; Salvia's, 14—32;
Violen, 610 (aller per stuk),
x Is hoofdaanvoer.
Alles in centen per kg lenzy anders vermeld.