Wat wij geloven Acht jaar geëist tegen gefrustreerde die moordpoging deed Veiling Septer Tiel Werken van pater/ componist uit stof der vergetelheid Discussie-interviews met vooraanstaande kerkelijke figuren in Nederland MENINGSVERSCHIL STRAFMAAT Kruideniers staan er niet best voor Oude schedel DONDERDAG 25 MEI 1967 ryper end voor ds. F. E. Huizinga, Mendelsohnstraat 3, Hengelo is wel zijn drang naar geestelijke vrijheid. Elke traditionele gebondenheid veraf schuwt hij. Toch bleek tijdens ons gesprek dat hij in deze vrijheid enkele gren zen niet wil en niet kan overschrijden. De inzichten van ds. Huizinga zijn, volgens hemzelf, niet altijd een weergave van de opvattingen, die gelden in de Unie van Baptistengemeenten in Neder land, waar hij jarenlang voorzitter van was. Momenteel telt ons land plm. 9800 Baptisten. Deze Baptist, die bekendheid verwierf, door zijn weigering belasting te be talen voor militaire doeleinden, verricht graag pioniersarbeid. De brief welke hij op 31 dec. 1966 aan de belastinginspecteur te Hengelo schreef pu bliceerden wij reeds eerder, tegelijk met de discussie over zijn christelijk- pacifistisch standpunt. Ook een debat over zijn verdere geloofsinzichten tekent deze geestelijke als een originele figuur met zeer persoonlijke op vatting, waarvan wij u onderstaand kennis laten nemen. DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICH TINGEN VERSCHAFFEN?... Ik ben in 1907 in een koffiehuis in Buinermond, gemeente Borger geboren, vanwaar we later verhuisden naar Nieuw-Bui- nen, waar mijn vader een kleine zaak had in tabak, sigaren, goe den en petten. WAS HIJ OOK BAPTIST?... Inderdaad. Maar hoe hij het geworden is weet ik niet. HOE KWAM U ERTOE PREDIKANT TE WORDEN?... Als jongen van 12 jaar werd ik tijdens een fietstocht overval len door een zware onweersbui. Ik was heel alleen op een lange weg met veel bomen. Overal flitste de bliksem en de angst greep mij aan. Ik schreeuwde naar God dat, als Hij mij uit deze situatie zou redden, ik dominee zou worden. WAT WAREN DE MOTIEVEN TOT DEZE KEUZE?... Ik denk van niet meer dan angst en benauwdheid. Toch durf de ik er later niet meer onderuit en begon alvast met naar de u.l.o. te gaan, eerst in Ter Apel en later in Hengelo. Mijn vader was voorganger geworden van een baptistengemeente op grond van hem geschonken gaven. HAD U AL JONG GEESTELIJKE INTERESSE?... Dat zou ik niet durven beweren. Zo bijzonder ingetogen leef de ik niet. KUNT U ZICH DAN NIET IETS HERINNEREN WAARDOOR U BIJZONDER GETROFFEN WERD?... Ja, toch wel. Eens, tijdens een soort opwekkingsbijeenkomst, waar sterk op geloof en bekering werd aangedrongen, ontwaak te in mij een begeren aan deze roepstem of oproep gehoor te ge ven. Ik was toen een jaar of veertien. HOE GING HET MET DE STUDIE LATER?... Op school had ik beste rapporten en deed goed mijn best want ik bleef erbij» dat ik dominee moest worden. HOE WERD U DOMINEE?... Na mijn u.l.o.-tijd werkte ik korte tijd bij Bieze Stork en later bij Hazemeijer op het kantoor. Daarna vertrok ik naar het semi narie te Hamburg, na door de gemeente voorgedragen te zijn bij de commissie van de Unie. De directeur in Hamburg zei dat ik „viel zu jung" was. Mij werd gevraagd naar de beweegreden van mijn keuze. Ik antwoordde dat ik medelijden had met de wereld zonder God. U BEZAT DUS ZELF WEL GELOOF?... Dat weet ik niet. Kun je geloof bezitten?... ER MOET TOCH IETS IN JE HART, IN JE DIEPSTE ZIJN DUS, HEBBEN PLAATSGEVONDEN DAT VAN EEN HOGER ORDE IS?... Ik zie het geloof niet als een horizontale lijn. In elk geval niet als een strakke lijn. Er is een gedurig inslaan van bovenaf, van God, die telkens het geloof in mij vernieuwt. EEN TYPISCH BARTHIAANS TREKJE DUS?... Ik geloof inderdaad een tikkeltje door Barth beïnvloed te zijn. Die goddelijke inslagen hebben betrekking op ons gevoelsle ven. Maar daar kun je niet altijd bij blijven leven. Het geloof moet zich uiten in de horizontale lijn. In de medemenselijkheid. Verder laat ik me niet graag door dogma's binden. Ik ben een vrolijke, vrije baptist. IS UW KERKGENOOTSCHAP DAN VRIJER DAN DE ANDE RE?... Zeer beslist. Eens gaf een Amerikaan een aardige kwalifica tie van enkele kerken. Hij stelde het als volgt: De Roomse kerk is die van het gezag. De Lutherse kerk van het geloof. De Her vormde en Gereformeerde kerk van de zorg. De Quakers die van het licht. De Baptisten de kerk van de vrijheid! AARDIGE AANDUIDINGEN. MAAR ZULT U IN UW LEVEN TOCH OOK WEL EENS IETS ANDERS GEKEND HEBBEN DAN VRIJHEID?... Misschien wel, maar het is de vraag of dat goed was. Het geloof lijkt mij écht meer een kwestie van uitleving dan van in leving. Ik ken het woord inleving niet, maar misschien is het een algemeen aanvaard woord. Ik zou spreken van beleving en uitle ven. ALS WE DE BIJBEL LEZEN MOETEN DEZE TWEE BELANG RIJKE PUNTEN JUIST MET ELKAAR IN BALANS ZIJN. DOET UW VISIE NIET WAT OPPERVLAKKIG AAN?... Het lijkt mij gevaarlijk om op te gaan in de verlustiging van het heil. De inleving dus. Je eigen weg (als u wilt bevinding) stop je zo vaak in je eigen visie. Vroeger had ik daar wel wat meer neiging toe dan tegenwoordig. Dat stem ik toe. U VINDT DUS DAT U ER OP VOORUITGEGAAN BENT?... Ja, mijn geloof is meer geloof geworden. Als wij alleen maar oog hebben voor bekering en „behouden worden", is ons gezichts veld veel te beperkt. Wij moeten oog krijgen voor het élles-aan- tastende van het evangelie! MAAR U GELOOFT TOCH WEL IN DE ALGEMEEN ERKEN DE KERKELIJKE GRONDWAARHEDEN Dat ligt er maar aan wat u bedoelt. BIJV. HET LEVEN NA DIT LEVEN. AANVAARDT U HEMEL EN HEL ALS REALITEITEN? ALS PLAATSELIJKE WERKE LIJKHEDEN?... Wel als werkelijkheden. Maar dat houdt niet in dat het plaatselijke werkelijkheden zijn. De hemel is al begonnen en de hel ook. Het zijn toestanden! DE BIJBEL LEERT HET CONCRETER. JEZUS SPREEKT DUIDELIJK OVER EEN EEUWIGE PLAATS VAN GELUK EN EEN EEUWIGE STRAFPLAATS. NIET DAN?... Gelooft u dan letterlijk dat de mensen in de hel eeuwig in letterlijke vuurvlammen gehuld zijn en dat er onsterfelijke wor men aanwezig zijn die in hun verschroeide lichamen taagen zo als Jezus dus zou leren DEZE SYMBOLIEK HOUDT TOCH GEEN ONTKENNING VAN EEN PLAATSELIJKE WERKELIJKHEID IN, AL IS DIE WERKELIJKHEID IN HAAR JUISTE PROPORTIES NOG NIET GEOPENBAARD?... Evenmin is het een bevestiging daarvan, mijns inziens. MAAR U GELOOFT TOCH WEL DAT CHRISTUS TERUGKOMT NAAR DE AARDE?... Niets is zekerder dan dat! WELNU, JEZUS KOMT OM TE OORDELEN DE LEVENDEN EN DE DODEN. BIJ EEN OORDEEL MOET ER NOODZAKE LIJK EEN VEROORDELING OF EEN VRIJSPRAAK VOLGEN. TWEE MOGELIJKHEDEN! ER MOET DUS EEN PLAATS DES VERDERFS EN DER ZALIGHEID ZIJN?... Best mogelijk, maar mijn opdracht is het Evangelie te pre diken. Het oordeel is niet aan mij.' UW GROTE VOORGANGER, JEZUS CHRISTUS, PREDIKTE VLOEK EN ZEGEN. BENT U DAN GERECHTIGD ALLEEN MAAR ZEGEN TE PREDIKEN?... Ik citeer de vloek wel. maar ik predik hem niet. Ik predik alleen het Evangelie met al de kracht die in mij is. HOE SPEELT U DAT DAN KLAAR ALS U PREEKT OVER DE VIJF WIJZE EN DE VIJF DWAZE MAAGDEN. DEZE GELIJ KENIS IS ER EEN CONCREET EN DUIDELIJK VOORBEELD VAN HOE JEZUS HIEROVER SPRAK. VINDT U ZELF OOK NIET?... Als ik over deze gelijkenis preek dan zeg ik: wat is het toch gelukkig dat er vijf meisjes zo verstandig waren dat ze olie bij zich hadden en het feest mochten meebeleven. EN DIE VIJF ANDERE MEISJES DAN?... Daar praat ikjiauwelijks over. DAT DOET DE VERONDERSTELLING RIJZEN DAT U DE AL- VERZOENING LEERT. OF DAT U TEKORT SCHIET IN HET WAARSCHUWINGSELEMENT... Ik leer geen alverzoening en in waarschuwing zie ik geen heil. Ik ben positief ingesteld en probeer de mensen te bewegen tot het geloof. Tot de heerlijke beleving daarvan. Ze moeten wor den opgebouwd in Christus. U GAAT ER DUS WEL VAN UIT DAT ER, ZOALS DE CATE CHISMUS LEERT, EEN HARTELIJKE, INNERLIJKE VREUG DE BESTAAT IN GOD?... Wat is vreugde? Ik houd niet van formulierentaai. Het is mijn hartelijke vreugde dat ik mag spreken uit het boek der boeken, onze bijbel. Andere boeken en vooral theologische of dog matische boeken lees ik zelden of nooit. Ik heb daar ook geen zin in. Ik houd het bij mijn bijbel. AKKOORD! MAAR DAN MOET U DIE BIJBEL OOK IN ZIJN GEHEEL NEMEN.1.. Dat doe ik ook, met dien verstande dat ik mij door de Geest laat leiden om nu, zo mogelijk in deze tijd, het juiste licht daar op te laten vallen voor de mensen van 1967 en verder. BENT U DAN IN HET GEHEEL NIET GEBONDEN AAN DOG MA'S?... Een Baptistengemeente is niet gebonden aan dogma's. BUNIJAN WAS OOK EEN BAPTIST, WAT VINDT U VAN HEM Zijn boek over de Pelgrimsreis vind ik een prachtig boek. STEMT U DAAR DAN MEE IN? BUNY AN .HIELD WEL VAST AAN BEPAALDE DOGMA'S. EN DAT IS IN ZIJN BOEK HEUS WEL TE MERKEN... In het algemeen stem ik er toch wel mee in maar we moeten niet vergeten dat het een verhaal is. Een allegorie met heel mooie beelden. DE BAPTISTEN VERWERPEN DE KINDERDOOP. WORDT DE KINDEREN DAARDOOR NIET IETS ONTHOUDEN WAT HUN EIGENLIJK WEL TOEKOMT Er was eens een meisje in mijn gemeente uit een meelevend gezin, van elf jaar. Zij vroeg mij of ze gedoopt mocht worden. Ze had het er al vaker met haar ouders over gehad en ze bleef er over aan de gang op kinderlijke wijze. Ik heb het de kerkeraad voorgelegd. Wij hadden niet langer de vrijmoedigheid om nee te zeggen en hebben het kind gedoopt. WORDEN AAN ZO'N KIND OOK VRAGEN GESTELD?... W(j vroegen haar of zij geloofde in de Heere Jezus Christus. Daar antwoordde zij volmondig ja op. Toen hebben jvij haar door onderdompeling gedoopt. Het was een ontroerende plechtigheid. Een evangelisch gebeuren... U HEEFT HET NOG AL OVER HET EVANGELIE. HET DOET ALLEMAAL WEL VRIENDELIJK AAN. MAAR EEN VAN DE MOTIEVEN VAN HET EVANGELIE, N.L. HET WAARSCHU WINGSELEMENT, HONOREERT U DAT BESLIST NOOIT? STEU U ONTMOET IEMAND WAAR U VRIENDSCHAP MEE SLUIT, TERWIJL HIJ ONGELOVIG IS. DWINGT DE LIEFDE VAN CHRISTUS U DAN NIET OM HEM TOT GELOOF TE BE WEGEN DOOR HEM TE WIJZEN OP HET GEVAAR WAARIN HIJ VERKEERT, ALS HIJ BLIJFT ZOALS HIJ IS?... Vroeger werd ik zelf altijd beheerst door angstgedachten. Daar zit weinig positiefs in. Ik zie dan ook weinig heil in waar schuwen, meestal dreigementen. Wat niet wegneemt dat ik mijn medemensen wijs op Christus. HOE DOET U DAT DAN?... Ik breng bijv. aan onze gehele flat het evangelisatieblaadje „De Zaaier". ZIET U DAAR WELEENS RESULTAAT OP?... Eetas belde mij een oude heer van 87 jaar. Hij zei mij dat hij het een goed blad vond. Ik bezocht hem verschillende malen en er ontstond vriendschap tussen ons. Toch bleef de man ongelovig volgens zijn zeggen. WEES U HEM DAN NIET OP HET GEVAAR DAT HIJ ZONDER CHRISTUS NIET VOOR GOD KON VERSCHIJNEN?... 1 Ik drong erop aan dat hij de bijbel zou lezen. Hij deed het, maar zei mij dat hij er niet vel mee kon. Hij vroeg mij eens of ik bij zijn crematie aanwezig wilde zijn. Ik beloofde het. Ik maakte een lijstje van liederen, vijf, waaruit hij kon kiezen om bij de crematie gespeeld te worden. Eén lied had hij onderstreept „Leid vriendlijk licht mij als een trouwe wacht..." Ik poog mijn boodschap onopvallend te brengen, het resultaat aan God overla tend. VINDT U DE BIJBEL IN TEGENSPRAAK MET ZICHZELF? BIJV. HET PROBLEEM VAN VERKIEZING EN VERANT WOORDELIJKHEID VAN DE MENS?... Voor onze waarneming lijkt dat inderdaad tegenstrijdig en on verklaarbaar. Spurgeon heeft daar een prachtige opmerking over. Hij zegt: „De vrije wil van de mens en de predestinatie van God zijn als een groot gotisch raam. Beide lijnen gaan omhoog en ont moeten elkaar ergens. Hoe die ontmoeting is is niet altijd duide lijk, maar de samenstrengeling van deze twee lijnen is een feit. Dan is het geen tegenstrijdigheid maar een eenheid, die voor bei de lijnen betekenisvol en noodzakelijk is". IS DE BAPTISTEN-UNIE AANGESLOTEN BIJ DE WERELD RAAD VAN KERKEN?... Dat is wel zo geweest. Maar de meerderheid onder ons meen de dat er vrijzinnigen zitting hebben in de wereldraad. Toen is het besluit gevallen ons als gemeenschap terug te trekken. HOE STAAT U TEGENOVER DE DRIE FORMULIEREN VAN ENIGHEID?... Die interesseren mij niet. Mij interesseert alleen Joh. 3 16: „Alzo lief heeft God de wereld gehad"... HANDHAAFT UW KERK DAN GEEN ENKELE TUCHTJ KAN IEDER MAAR GELOVEN WAT HIJ WIL?... MEN ZOU DUS RUSTIG DE GODHEID VAN CHRISTUS MOGEN ONTKEN NEN?... Nee, zo is het ook weer niet. Christus is Dezelfde als God. Hij is God uit God en Geest uit Geest. Daar ben ik heilig van overtuigd U BELIJDT DUS DE TRINITEIT?... Over de drieëenheid als leerstuk geeft de bijbel geen concrete uitspraken. Dat laat ik dus maar zo. Maar dat Christus God was en is, staat voor mij als een paal boven water. DOET U AAN SCHRIFTKRITIEK?... Wij aanvaarden de gehele bijbel als Gods woord. Maar niet als een dictee. Het Kind ligt in de kribbe. Het gaat mij niet om doeken of stro maar om het Woord. BENT U GEKANT TEGEN DE VRIJZINNIGHEID?... Dat zijn wij inderdaad. Er is maar één Middelaar Gods en der menhen en dat is Jezus Christus. Daaraan mag niet worden getornd. Hij was tegelijk God en mens! DUS TOCH DOGMA'S?... Als u het zo noemen wilt... HEBT U ANGST VOOR ROME?... Waarom zou ik? ZIET U ROME DAN ALS KERK VAN CHRISTUS?... Dat begint dan door te breken. Er is geen weg tot verzoening dan door voldoening, door Christus verdiensten, onder de wer king van de Heilige Geest. Deze punten hebben ook bij Rome meer aandacht gekregen. WAT VINDT U VAN FILM, RADIO EN TELEVISIE Daar staan wij positief tegenover. Ik mag best een film zien, ik luister ook wel naar de radio en kijk als ik gelegenheid heb naar de televisie. WAT VINDT U VAN DANSEN?... Dansen gebeurt wel in onze kringen maar het wordt niet ge propageerd. We zijn er niet zo enthousiast over. Ik althans niet. Men kan de korte tijd van hierzijn beter gebruiken. HEBT U WAARDERING VOOR DE SPORT?... Dat zou ik denken. Laat de jongelui maar sporten. Om stoom af te blazen. OOK OP ZONDAG?— Spelen is geen zonde voor God. Ook op zondag niet. ALS EEN WARE GELOVIGE ZIJN GELOOF WIL BEOEFE NEN ZAL HIJ TOCH MEER BEHOEFTE HEBBEN AAN EEN KERKDIENST DAN AAN EEN SPORTWEDSTRIJD?... De kerkdienst behoeven ze ook niet te verzuimen. Trouwens, de kerkdienst kan ook op een andere dag gehouden worden. De zondag is een r.-k. traditie waar Paulus geen bindende uitspraken over doet. Je moet naar je beste weten je tijd indelen. Op mezelf ben ik zeer kritisch ingesteld, maar anderen ergens aan binden doe ik niet. WAT VINDT U VAN DE WERELDGELIJKVORMIGHEID?... Die vraag verwachtte ik reeds. Wat verstaat u onder wereld gelijkvormigheid BIJV. DE TOENEMENDE SPECULARISATIE! DE VERZWAK KING DUS VAN DE GRENS TUSSEN KERK EN WERELD ZOU MISSCHIEN ZO GENOEMD KUNNEN WORDEN?... Tja, dat kan zo van alles zijn. Een duur kerkgebouw kan ook tot zonde worden. Toch hoeft een kathedraal niet verwerpelijk te zijn. Sport kan wereldgelijkvormig zijn maar we kunnen ook op recht bidden: Heer, help ons eerlijk te spelen. Het volgen van de mode kan wereldgelijkvormigheid zijn, maar het opgaan in ne derige kleding niet minder. Het is niet zo makkelijk aanwijsbaar. HEEFT U NOG EEN SLOTOPMERKING?... Ik hoop dat de gelovigen zich zullen gaan bezinnen op hun positie in de wereld. Men moest vaker Rom. 2 1,2 lezen, met name 2: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken. DOMINEE HUIZINGA, ONZE OPRECHTE DANK VOOR UW WELWILLENDE MEDEWERKING AAN DEZE DISCUSSIE! UTRECHT De godsdienstige op vattingen in het dorp Linschoten vorm de de achtergrond van de poging die Gys van de B. (33) had gedaan om zijn vrouw te vergiftigen. Dat was de overtuiging die de Utrechtse officier van justitie, mr. G. W. von Meyenfeldt, onverbloemd uit sprak in zyn requisitoir waarin hy dinsdag voor de tweede keer op afkeurende wijze de onlangs op de televisie uitgezonden teach-in over de seksualiteit bijsleepte. „Deze man had last van een typisch gereformeerde frustratie. In zijn dorp voeren de strenge gereformeerde ze den een tiranniek bewind", aldus mr. Von Meyenfeldt. Gijs, die bij zijn vrouw verscheide ne kinderen had, werkte als chauffeur in Woerden en daar was hij verliefd geworden op een meisje. „Zij wilde hem helemaal hebben; zij wilde een kind van hem. Toen sprak bij hem de frustratie en zei hij: Maar dat kan niet. Anderzijds wilde hij dat meisje echter niet laten schieten en rees het fatale plan zijn vrouw te likwideren." De raadsman, mr. J. A. Boumees- ter, viel de officier bij in het leggen van de nadruk op de zeden van Lin schoten. „De sfeer daar deed hem den ken data een echtscheidingsproces er ger was dan je vrouw op een andere manier kwijtraken." Helemaal niet eens waren officier en raadsman het over de juridische kan ten van Gijs' vergiftigingspoging. Hij had op een avond zowel een kop je rattevergif als een kopje formali ne dat zuur had hij voor schoon- maakdoeleinden in huis bij de aan gebroken fles wijn gedaan waarvan zijn vrouw regelmatig een glas dronk. Zijn vrouw had er in enkele weken tijds een glas of vier van gedronken en pas toen zij voor de tweede keer klaagde over de vieze smaak had hij het restant weggegooid. Volgens de officier was toen de po ging tot moord al voltooid geweest en had Gys alleen de sporen willen ver nietigen, in de veronderstelling dat zij al genoeg binnen had om te sterven. Mr. Boumeester stelde daar tegenover dat zijn cliënt dan de fles zeker wel zou hebben omgespoeld in plaats van hem met de wijnresten erin weg te zetten. De advocaat zag het als een vrij willig terugtreden, geïnspireerd door de tweeslachtige houding die Gijs in die dagen had gehad ten opzichte van zijn vrouw. „Ergens hoopte hij dat zij zou worden doodgereden, zodat hij pas sief kon blijven." De redenering van de raadsman hield in dat alleen het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel zou zijn bewe zen, want de vrouw had negen weken in het ziekenhuis in levensgevaar ver keerd. Terwijl haar man bleef zwij gen, had zij daar ernstige pijnen gele den. Over de strafmaat waren raadsman en officier het evenmin eens. Na alle begrip voftr de achtergrond van het drama kwam de officier plotseling met een eis van acht jaar gevangenisstraf met aftrek plus voorwaardelijke terbe schikkingstelling voor de dag. De raadsmans pleitte voor een zo spoedig mogelijke invrijheidstelling en dacht daarbij aan anderhalf jaar ge vangenisstraf. „Het zou desastreus voor beide echtgenoten zijn als hier met de botte bijl op zou worden ingeslagen." Het leek alsof Gijs in de eis de botte bijl al lijfelijk had gevoeld. Snik kend was hij op zijn stoel gevallen. Zijn vrouw, enkele rijen achter hem gezeten, kreeg na de zitting gelegen heid hem te troosten. Onder leiding van de predikant van het gezin had zij het opgebracht hem opnieuw te accepte ren. Gijs had ook voor het hekje al beleden: „Ik wil mijn vrouw voor geen goud kwijt." Van onze redactie economie ZEIST In de komende vijf jaar zullen nog 5000 kruideniers hun zaken sluiten. Drieduizend hebben zich in middels al gemeld voor een uitkering van het saneringsfonds voor de mid denstand. De heer J. Lindeloo, voorzit ter van de Algemene Nederlandse Kruideniersbond zei dit gisteren op de jaarvergadering van zijn organisatie in Zeist. Hij voorzag ook een flinke teruggang van het toch al danig geslonken aantal bedieningszaken: Van 13.400 nu naar 5000 in 1972. Volgens de heer Lindeloo zal het de zelfstandigen in de toekomst heel wat moeite kosten hun marktaan deel 68 procent te behouden. Noodzakelijk is dat de kruidenier een bredere basis-opleiding krijgt. De kruidenierspolitiek in de toekomst zal erop gericht moeten zijn om belang stelling voor het vak te wekken bij h.b.s.-ers en afgestudeerden van mid delbare detailhandelsvakscholen. Over de loonpolitiek voor het ko mende jaar zei de heer Lindeloo: Het spaarloon van voorzitter Kloos van het N.V.V. is geen haalbare kaart. De ruimte voor loonsverhoging zal beperkt moeten blijven tot de stijging van de produktiviteit. Iedere overschrijding van deze norm zal het bedrijfsleven verder aantasten met als gevolg: ver dere inflatie en grotere werkloosheid. Wij dienen voor de komende periode halt en front te maken, aldus de voorzitter van de kruideniersbond. O OPNIEUW MAN VAN RTN IN BE STUUR VAN AVRO Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Tijdens een verga dering van het algemeen bestuur van de Avro is de heer J. H. A. Hardeman (RTN) benoemd tot lid van het dage lijks bestuur vï§ de Avro. De heer Hardeman is de derde man van de RTN, die in het bestuur van de Avro is opgenomen. Zijn plaats in de raad van advies van de Avro wordt ingenomen door prof. dr. A. Chorus (RTN). FEZ (Marokko) In de omgeving van de Marokkaanse stad Fez is een mensenschedel gevonden, die volgens de vinder, de Franse professor Char les Dyboyer een half miljoen jaar oud moet zijn. De schedel bevond zich in een laag, die aan het einde van het tertiair is afgezet en vertoont trekken van een mensaap maar is onmiskenbaar men selijk. Dyboyer meent dat hiermee op nieuw de vondsten in Oost-Afrika wor den bevestigd, waaruit wordt afgeleid, dat de eerste mens ongeveer twee miljoen jaar geleden in Afrika is ver schenen. BOXMEER Bij gelegenheid van het feit, dat 250 jaar geleden de com ponist pater Benedictus Buns in' het Carmelletenklooster te Boxmeer stierf, wordt er in Boxmeer zaterdag in de Pauiuskerk een uitvoering van diverse van zijn werken gegeven. De organisatoren hebben hiermee niet alleen een piëteitvolle gedachtenisvie ring voor ogen, maar meer nog een her waardering van deze in zijn tijd grote componist van kerkmuziek. Immers, ter wijl zijn werken in zijn eigen tijd ge drukt werden door o.a. een beroemd drukker als Fallesius en in geheel Noord-Europa werden vertolkt, zijn ze in de loop der jaren in het stof der ver getelheid geraakt. Zodoende kan deze uitvoering als een soort première be schouwd worden. Voor deze uitvoering zullen zorgen het mannenkoor „Vokaal Ensemble" te Boxmeer en de gemengde zangvereniging Vondel uit Vierlings beek, beide o.l.v. de heer Th. Lamee uit Boxmeer met medewerking van het Nij meegse kamerorkest o.l.v. Simon Klein- loh. De uitvoering zal bijgewoond worden door enkele bekende Nederlandse mu sici als Marius Monnikendam en Wouter Paap. -- Benedictus Buns werd in 1666 priester gewijd go leefde en werkte tot zijn sterf dag in 1717 in de Carmel te Boxmeer. Opgave na klasse mm maat. Appelen 75/opw 70/75 65/70 60/65 55/60 1 2 x Golden delicious k.2 103-113 117-111 100-103 81—95 Golden delicious k.l 111-116 114-117 106-111 91—96 Goudreinet k.2 110-117 100-110 Jonathan k.l 100-110 Jonathan k.2 98—95 88—94 77—85 Fabrieksfruit per 100 kg 10,00. Peren Glasaardbeien per doosje van ons 6482, 4267. Groenten: Andijvie, 2429; Bloemkool per stuk, 2640, 715; Kroten per bos, 2628; Savooiekool, 716; Spitskool, 2031; Spinazie, 2224; Sla per 100 krop, 13,00 —17,00, 5,00—12,00. Bloemen Begonia's, 49—51; Lobelia's, 18—20; Petunia's, 10—22, 4—8; Salvia's, 14—32; Violen, 610 (aller per stuk), x Is hoofdaanvoer. Alles in centen per kg lenzy anders vermeld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11