Bioscoop gistermiddag rechtbank gebruikt als Klap voor E.M.S. „ongewijde aarde" in discussie Première film J. B. Broeksz opent dirigentencursus Concertgebouworkest geeft RAI-concert vanavond wisselmarkt MORGEN v. Berkel hoger omzet, lager winst Smits kleding somber Dure cacaobonen nekken Kwatta DAPHNE DU MAURIER Herinneringen PILOOT STORM Goed bedoeld Vergelijk HECHTER TIE 'MO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Pagina 2 VRIJDAG 26 MEI 1967 JANET 72 Jennie keek over haar boek naar het kinderachtige gedoe van haar moeder en die brutale, enigszins waterige blik uit mijnheer Hortons lichtblauwe ogen. Ze boog het hoofd voorover en voelde zich warm en onbehaaglijk wor den. Ze wenste, dat ze het niet gezien had. „Wat is er? Wat is er? Wat zei mijnheer Horton?" informeerde haar hardhorige Oma. „Ik constateerde, dat mevr. Coom- be zo voortreffelijk borduren kan, lie ve mevrouw. Zoiets zie je zelden meer tegenwoordig. En waar is juffrouw Jennie mee bezig? Wat doet ons zwijgstertje daar in haar afgezonderd hoekje? Ik- geloof werkelijk, dat uw dochter het ene boek na het andere verslindt, mevr. Coombe". Hij schud de quasi verwijtend het hoofd. „Het is vergeefse moeite Jennie in de conversatie te betrekken. Die hoop hebben we al lang laten varen", ver zuchtte haar moeder. „De jonge gene ratie houdt er geen manieren meer op na. Leg dat boek nu eens even weg, kind, en doe ook eens gezellig". „Wel, ja, juffrouw Jennie, kom ook in ons kringetje zitten, en wees niet altijd zo ernstig". Hij lachte iets te luid. Hij mocht Jennie niet. Heimelijk was hij bang, dat ze hem een oude gek zou vinden. Mijnheer Horton boog zich nu weer tot haar moeder en draaide zijn dwaas snorretje wat op. „Is het niet wonder baarlijk, zo vlug als de tijd hier voor bij vliegt? Weet u wel, dat ik vandaag al weer bijna vijf weken bij u ben?" „Wat is er al vijf weken?" vroeg Oma. „Zolang ben ik nu reeds uw gast, lieve mevrouw. Dat zei ik net tegen mevrouw Coombe. Verrukkelijk, wer kelijk verrukkelijk. A propos, ik voel er alles voor, hier iets feestelijks aan te verbinden. Ik zou willen voorstellen, dat wij met z'n vieren eens een avond je uitgingen, naar de schouwburg bij voorbeeld". „De schouwburg? Onzin, onzin. Ik ga niet meer naar de schouwburg, mijnheer Horton. De acteurs van te genwoordig spreken zo onduidelijk. Ga met Bertha, mijnheer Horton, gaat u maar met Bertha". „Mevrouw Coombe, doet u mij dat genoegen?" „O, dolgraag. En jij, Jennie, jij gaat toch ook mee?" „Reuze bedankt, maar ik ga liever niet. Ik geloof, dat ik kou heb gevat. Ik voel me ellendig". Jennie sloeg haar ogen neer. „Zullen we dan alleen gaan, me vrouw Coombe? Daar heeft u toch geen bezwaar tegen?" Jennie zag, dat haar moeder bloos de. Jennie kreeg een wee gevoel. Ze schoof haar stoel achteruit en liep naar de boekenkast. „O, juffrouw Jennie. U heeft bezwa ren, zie ik?" Zijn fluwelen stem volg de haar door de kamer. „Ik beloof u, dat ik uitstekend op uw lieve moeder zal passen. Zij is bij mij in de beste handen en ik weet zeker, dat zo'n ver zetje haar goed zal doen". „Als zij het prettig vindt", gaf Jen nie opgewekt ten antwoord, „heb ik toch niets te zeggen?" Terwijl ze de kamer uitging hoorde ze hem voortgaan: „Wat voor stuk ziet u het liefste? Ik persoonlijk prefereer altijd een vrolijk spel, vol zuivere, ge zonde humor". Na verloop van tijd werd dat een vaste wekelijkse uitgang. Jennie werd nooit mee gevraagd. Van dag tot dag zag zij de gemeenzaamheid tussen haar moeder en mijnheer Horton groeien. Zij merkte zijn hardnekkige pogingen om charmant te doen en haar vastbeslotenheid om dat te aan vaarden. Haar hele houding verander de als hij binnenkwam. Jennie be speurde zijn groeiend air van baas te zijn over haar moeder, zijn toon van gezag en moeders houding, wanneer zij zijn oordeel inwon over iets of steunde op zijn advies. Of zij wilde of niet, zij was getuige van de blikken van verstandhouding, die zij wisselden, en hun gesprekken. Ze hield het nauwelijks uit, wanneer- zij tegelijk met hen in dezelfde kamer zat. Haar moeder was wel dwaas, als zij iets van genegenheid voelde voor die man. Ook stelde zij zich aan als martelares. Jennie hoorde haar zeg gen: „Mijn leven is vol ups and downs ge weest. Mijn arme man heeft nooit enig begrip gehad van wat ik voor hem heb opgeofferd. Ik schonk hem de beste jaren van mijn leven. Hij heeft eerst met domme speculaties onze spaarduitjes over de balk gegooid. Ik heb jaren van de grootste ellende ge kend. Toen het hem wat beter ging, schonk hij mij en de kinderen in ze kere zin een eigen thuis. Wij brach ten evenwel, zoals je weet, twaalf ja ren van ons leven door, min of meer begraven, ergens in Cornwall. Ik heb nooit geklaagd, omdat ik altijd van iedere situatie maak, wat er van te maken valt. De mensen waren ook op hun manier heel hartelijk, maar na tuurlijk van een heel andere stand, zo als je begrijpen zult". „Arme vrouw!" zei hij, teder haar hand vattende. „Mijn enige geluk was Christoffel en de kinderen tevreden te zien. Aan me zelf dacht ik niet". Hier verliet Jenny het vertrek. Ze vond het schandelijk en weerzinwek kend. Ze hield het niet langer uit. Hoe kon haar moeder zo over Pappie spreken, op die kleinerende toon, ter wijl hij toch voor haar gezorgd en ge ploeterd had. Ze had hém de beste ja ren van haar leven gegeven! Hij had haar blijkens niets gegeven. Hij had haar zelfs niet pogen te begrijpen. Die arme, lieve Pappie! Al wat ze zich van hem kon herinneren, was zijn blonde hoofd op het kussen en zijn zwaaiende arm, wanneer hij haar des ochtends voor het laatst goedendag wuifde. Pappie, Harold, Willie.. Ze wa ren nu allemaal heengegaan en haar moeder trok een pruimemondje tegen die malle vreemde vent, met zijn schaapsogen. Waarschijnlijk hoopte ze te hertrouwen. Waarom ook niet, ten slotte? Niemand dwong haar weduwe te blijven. Zij wilde mevrouw Horton worden, de vrouw van deze dwaas. Haar moe der, die nu vijfenvijftig was. Wat een afschuwelijk, stuitend idee! Hoe kan een vrouw, die echt van een man ge houden had, ooit nog van een ander gaan houden? Wat zou dat voor de toekomst betekenen, in haar geval? Wellicht zouden ze in een ander deel van de stad gaan wonen. De heer en mevrouw Francis Horton, en zij Jen nie, zijn stiefdochter. Een ellendig ge voel van familiariteit. „Je moeder en ik hebben besloten, lief kind..." Met z'n drieën zouden ze dan aan het ont- s bijt zitten. „Neen, dank je, Bertha-lief, ik niet meer!" Die man met zijn zelfverze- kerd lachje. Haar moeder geagiteerd, 5 gedienstig, verlangend te behagen. En E Jennie gedoemd dat aan te zien, be- E wust van de onwaarachtigheid van heel die situatie. (Wordt vervolgd) ALKMAAR De president van de Alkmaarse rechtbank, mr. J. A. Mar kus, is gistermiddag samen met zijn griffier naar de film geweest. Ja, gezellig was het ook, want de cineast Jef van der Heijden, wiens film „On gewijde aarde" de rechterlijke belang stelling gold, had voor koffie gezorgd. Samen met Jef van der Heijdens advocaat mr. P. S. Winkel uit Hoorn de woonplaats van de filmer en met diens tegenpleiter mr. G. C. van Spaendonck uit Breda dronk mr. Mar kus in alle vreedzaamheid een kopje nadat de twee advocaten in de kamer van de president eerst hun degens over „Ongewijde aarde" hadden gekruist. Zl. De bioscoop Victoria was voor deze gelegenheid voorzien van een bordje „rechtbank" dat naar het balkon ver wees. De belangstellenden mochten vanuit de zaal, onder de hoogheid van het recht gezeten, bekijken of zij vonden dat Jef van der Heijden met zijn film de nagedachtenis van pastoor dr. Karei de Beer had gekwetst en de privésfeer van zijn nabestaanden had geschonden. Dat stond in de dagvaar ding die een broer en een zuster van de overleden pastoor door hun aange trouwde neef mr. Van Spaendonck hadden laten uitbrengen. In die dag vaarding vroegen zij de president ver toning van de film waar ook ter wereld te verbieden, zolang daarvan opnamen van de begrafenis van hun broer deel uitmaken. „De film laat zich niet verenigen met de dierbare herinneringen die zij aan pastoor De Beer hebben", aldus mr. Van Spaendonck. Hij vertelde dat de bezwaren ook bij andere familieleden leefden, onder wie twee broers die eveneens pastoor in Brabant zijn en die in de film duidelijk herkenbaar bij de begrafenis hun taak als geestelijke uitoefenen, samen met een neef van de overledene die priester is. Mr. Winkel vond dat hun bezwaren buiten beschouwing moesten blijven, omdat zij niet als eiser optraden. Veel veranderde dat niet aan de zaak want de broer en de zuster die het kort geding hebben aangespannen komen ook in de film voor. Zij spelen onbe wust en ongewild een rol, aldus mr. Van Spaendonck, want de begrafenis is zonder dat toestemming was gevraagd die overigens zou zijn geweigerd verfilmd." Enkele familieleden hebben wel camera's gezien. Zij vroegen zich af of het voor het journaal was". iitiiiiiiiiiiiniii iiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiii 3513. Sandra lachte weer door haar tranen heen. „Als je af en toe maar eens laat blijken, dat je nog om mij geeft!" pruilde zij, haar blonde hoofd aan Arends borst drukkend. „Natuurlijk!" beloofde deze plechtig. „Als jij dan maar zorgt, dat je steeds in de buurt bent, als ik het wil laten blijken!" voegde hij er listig aan toe. „En nu je hartje weer gerust is, zullen we ons maar opnieuw bij de anderen voegen?" Arm in arm wron gen zij zich door de deuropening naar de woonkamer, waar de professor en Buck al hevig aan 't discus siëren waren over de afstanden die de planeten onder ling scheiden. „Als wij niet over de hyperdrive konden beschikken, zou het een onmogelijke taak worden. Pluto bevindt zich 30 tot 50 maal zo ver van de zon als de aardbol", verklaarde Dubois. „De baan is ellipsvormig in tegen stelling tot die der andere planeten en hoewel Pluto een snelheid heeft van 5 km per seconde, vereist de totale omloop toch 248 jaar. De planeet krijgt ook maar het 25000ste deel van het zonlicht dat wij op aarde ont vangen, zodat de temperatuur daar bijna bij het ab solute nulpunt moet liggen." Buck keek de ander vol respect aan. „Goeie grutten, hoe weet u dat allemaal zo uit uw hoofd?" vroeg hij. „Och, heel eenvoudig", antwoordde de professor. „Ik heb het net gelezen in dit rapport." Mr. Winkel stelde daar tegenover dat tegenwoordig wel meer begrafenissen worden verfilmd en worden vertoond op het journaal, dus dat zou op zichzelf geen bezwaar vormen. De pleiter van de familie De Beer onderstreepte dat het vooral ergernis had gewekt dat de opnamen waren verwerkt in een speel film, een film die amusant is bedoeld. De heer Van der Heijden voerde zelf aan dat hp niet aan toestemming vragen had gedacJA omdat het hier om de begrafenis van een pastoor ging. „De begrafenis van een vader met daarbij een treurende vrouw en kinde ren zou ik nooit hebben gefilmd, maar ik ben zelf in Hilvarenbeek waar de film speelt geboren en daar was de begrafenis van een pastoor voor de kinderen een feestdag. Er komen im mers een muziekkorps en vendelzwaai- ers aan te pas. Het is een soort folkloristische gebeurtenis, waar geen intimiteit bij aanwezig is". 72. „Ja," zegt Rechter Tie, „breng jij maar rapport uit aan de Koning der Bedelaars, Tsjiao Tai. Probeer vooral te ontdekken wie de man is die de abdis 's nachts in het geheim bezoekt. Als die man inderdaad haar minnaar is dan komt die zedeloze vrouw bij mij niet meer over de drempel!" „Ik zal er voor zorgen, edelachtbare." Als Tsjiao Tai de kroeg binnenstapt vindt hij de Koning van de Bedelaars en zijn assistent De Schele bij de toonbank staan. Hij geeft de Koning 'n ver slag van zijn vruchteloze tocht door de tempel met Len tebloesem en besluit: „Het enige wat ik dus heb ont dekt is dat de abdis met een vent scharrelt". „Oud nieuws!" zegt de Koning zuur. „Die scharrelde al toen haar man nog bij haar was". „Wat zeg je me nou?" roept Tsjiao Tai uit. „Haar man?" „Jawel. Tau-heette die. Een metaalbewerker. Vals kreng, maar een eerste klas slotenmaker". „Als we zo'n vent bij ons hadden baas", merkt de Schele met een zucht op, „dan waren we binnen! Er was geen slot op de hele wereld dat die Tau niet kon open maken. En weer dicht maken ook". „Ja", zegt de Koning spijtig, „jammer dat Tau weg liep, de hemel mag weten waar ie tegenwoordig zit. Maar z'n vrouw bedroog em links en rechts, zie je. En daar kreeg Tau genoeg van. Toen heeft een rijke vriend van z'n vrouw haar abdis van die tempel gemaakt." De cineast legde uit dat het helemaal zijn bedoeling niet was geweest iets ten nadele van pastoor De Beer te vertonen. ,Ik kende hem erg goed en had een groot aandeel gehad in de viering van zijn 25-jarig priesterfeest". Mr. Van Spaendonck ging ervan uit dat het publiek dr. De Beer zou identificeren met de pastoor die in de film weigert zijn door zelfmoord omge komen vader in gewijde aarde te mogen herbegraven. „De filmpastoor maakt een wat oubollige indruk, treedt tyranniek op en denkt weinig eigen tijds". Zijn tegenpleiter gaf volmondig toe dat dr. De Beer een heel ander soort pastoor was geweest, „en daar om", zo draaide mr. Winkel dat argu ment om, „komt niemand die pastoor De Beer heeft gekend op het idee te denken dat hij wordt bedoeld". Als bezwaar tegen de film voerde Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Dinxperlo (2e pred. pl.) (toez.): L. A. Eijgenraam te Hallum; te St. Philipsland (toez.): I. Boot te Wijngaarden; te Bennekom (vac. J. Ewoldt): F. I. Veldman te Drachten. Bedankt: voor Den Bommel: G. Bos te Genderen en Doeveren; voor Axel (2e pred. pl.) (toez.): F. H. Breukelman te Simonshave; voor Balk: C. J. Ames te Rijk (N.H.). Geref. Kerken: Beroepen: te Zaandam (vac. C. van RijP. Boonstra te Roermond, te Olde- brDek: J. J. Ritsema te Rijsoord: te Hil versum (vac. dr. G. P. Hartvelt): C. Goeman te Utrecht-Oost; te Rotterdam- IJsselmonde (vac. P. v.d. Spek): K. H. Schuring te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te IJmuiden: M. C. Tanis te Barendrecht. Baptisten gemeenten: Beroepen: te Stadskanaal: Ph. Linde man te Utrecht. Bedankt: voor Hoogezand-Foxhol: Ph. Lindeman te Utrecht. mr. Van Spaendonck ook het argument aan dat de keuringscommissie onder meer had gehanteerd toen zij de film afkeurde (bij herkeuring werd hij toelaatbaar geacht voor 18 jaar en ouder): Er wordt gesold met lijken. Mr. Winkel voerde daartegen aan dat in de film geen moment een lijk wordt vertoond en dat kon de president even later vanuit zijn bioscoopstoel ook zien. Volgens mr. Winkel ontbrak het spoedeisende karakter dat nodig is voor een kort geding. Immers, „Onge wijde aarde" had van 11 tot 18 mei in Amsterdam gedraaid en daartegen had de familie De Beer zich niet verzet. Mr. Van Spaendonck zei evenwel dat hij op vrijdag had gehoord dat de film in Amsterdam draaide en dat hij na het Pinksterweekeinde op woensdag actie was gaan ondernemen. Meer spoed had hij nog gezet achter het kort geding voor de president van de Bredase rechtbank, die de eis toewees en een Tilburgse bioscoopexploitant verbood de film in Tilburg en omstre ken te vertonen. Volgens mr. Winkel moest de familie De Beer tevreden zijn met dat resul taat en verder geen actie voeren. De film heeft door het optreden van de keuringscommissie en de familie De Beer veel meer belangstelling dan hij anders zou hebben gekregen, meende de Hoornse advocaat. Met het verbod voor Tilburg is elke kans op schending van de privésfeer uitgesloten, voerde hij aan, want wie herkent verder in ons land de eisers? Na de voorstelling probeerde de president nog tot een vergelijk te komen. „Zoudt u niet kunnen instem men met een tussenweg, bijvoorbeeld alleen vertonen buiten Brabant, want als die film in Groningen, Arnhem of Den Haag zou worden gedraaid zou toch niemand weten dat de familie De Beer erin voorkomt?", vroeg mr. Mar kus aan de zuster van pastoor De Beer (haar mede-eiser was niet bij de behandeling). „Neen, ik zou ook de mensen uit Groningen hier niet aan bloot willen stellen", was het strakke antwoord. De president bleef daardoor niets anders over dan de '^spraak te bepalen op volgende w vrijdag, zodat „Onge wijde aarde a ieder geval nog een week lang vrij mag worden vertoond. Tot Jef van der Heijdens grote spijt staat de film echter deze week in geen enkele Nederlandse bioscoop' op het programma. ARNHEM De film „Dit is Gelder land", die de Haagse cineast Otto van Neijenhoff in opdracht van Esso Ne derland N.V. vervaardigde, zal 5 juni in Arnhem in première gaan. Intussen heeft Van Neijenhoff van Esso Nederland N.V. ook de opdracht gekregen om een kleuren-documentaire over Noord-Holland te vervaardigen. Dit wordt de zevende in een reeks pro vinciefilms, waarmee men onder meer het binnenlands toerisme per auto hoopt te bevorderen. De vijftiende Internationale Dirigen tencursus van de Nederlandse Radio Unie zal op vrijdag 9 juni geopend worden door de heer J. B. Broeksz, vice-voorzitter van de NRU. De heer Broeksz was van 1947 tot de aanvang van de NRU „nieuwe stijl" in oktober 1966 commissaris voor de programma's; onder zijn leiding is de eerste dirigen tencursus tot stand gekomen. Bij gelegenheid van de opening, die in de KRO-studio wordt gehouden, zal het kwintet „Gesualdo di Venosa" o.l.v. Frans Müller enkele werken van de Renaissance-componist Claudio Monte verdi uitvoeren in de oorspronkelijke toonzetting. Het zijn drie madrigalen en het „Lamento d'Arianna". De dirigentencursus duurt van 9 juni tot 6 juli. De sluiting zal plaats vinden in Huize Queekhoven te Breukelen. AMSTERDAM Het Concertge bouworkest zal op zaterdag 1 juli voor de zevende maal in de nieuwe RAI in Amsterdam optreden. Hiermee wordt een muzikale traditie, die deze Holland Festival-manifestaties zijn geworden, voortgezet. Ditmaal wordt tijdens het RAI-con- cert het concertgebouworkest ge leid door de Belgische dirigent André Vandernoot. Deze jonge orkestleider is reeds verschillende malen in Neder land opgetreden. De Nederlandse zan geres Anny Delorie verleent aan het RAI-concert solistische medewerking met aria's uit „Carmen" van Bizet, „II Trovatore" en „Don Carlos" van Verdi. Voor het overige bestaat het pro gramma uit de ouverture „Die lustige Weiber von Windsor" van Nicolai, twee instrumentale tussenspelen uit „Car men" en de Vijfde Symfonie van Tsjai- kofsky. HILVERSUM I 18.00 L.-, klass.- en gewijde muz. (gr.) 18.55 Op het woord af, praatje. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokrant 19.30 R.V.U.: De Raad van Europa - Vorming buiten schoolverband door mr. L. B. van Ommen, m.m.v. mevr. Hélène Oosthoek. NRU: 20.00 Grans- post. Inform, voor en over vakantie ganger 22.05 Parlementair weekoverz. 22.25 Human. Verbond Kort comment., onder red. van en uitgespr. door Th. Polet 22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. uit Joegoslavië 23.00 De rode Robin Hood, klankb. t.g.v. de 75e verjaard, van maarschalk Tito van Joegoslavië 23.20 Radiorama: veertiendaagse mini-maga zine 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij nen, lezing 18.20 Uitzending v.d. P.S.P. 18.30 Jazz-rondo 19.00 L. gr.muz. 19.30 Lezen en schrijven, literaire rubr. 20.00 Nws. 20.05 Chansons, refrains et ritour- nelles 20.45 Geloven met of zonder kerk, gesprek. VARA: 21.00 Stereo: Radioka merorkest en solisten: Klassieke en mod. muz. 22.20 Radiodubbelkwartet m. pia no: mod. liederen 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Zaal-Club-Cabaret: licht amus.pr. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevisie NTS: 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journ. STER: 18.55 Reclame KRO: Telixer, een jong tijdschrift 19.30 Christus voor Alleman?, bijbelpr. STER19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. KRO: 20.20 Rue Brique, showpr. 21.05 Bonanza, TV-Western 21.55 Brandpunt NTS: 22.45 Journ. 22.50-22.55 Samenvat ting Olympia Tour. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. i.h. kort STER: 20.01 Reel. AVRO: 20.05 Vjoew: pr. v.d. tieners 20.35 AVRO's Televizier 21.00 Ned. danskamp. amateurs 1967 STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15 Journ. 22.30-23.00 Teleac: Kernfysica (32- herh. v. dinsdag jl.) HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lez. 7.15 Klassieke gr. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muz. (opn). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 3.10 Djinn: gev. progr. (8.30-8.32 Nws; 9.35 Waterstan den). 12.25 Marktberichten. 12.27 Med. voor land- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.40 Overheidsvoorl.: Geven en ne men. De fam. Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen een rubriek over missie en zending. 13.00 Vliegende schijven: verzoekpla- t°n voor militairen. 14.00 P.M.: familie- pr. NRU: 16.30 Franse les. KRO: 17.00 Carionca, radio voor tieners. (Tussen 17.00-17.45 uur onderbreking voor rep. van Olympia's tour door Ne derland). HILVERSUM II. VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gr. muziek. VPRO: 7.55 Voor de kin deren. VARA 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr muziek. (8,30-8.35 Van de voorpa gina, persoverzicht.) (8.50-9.00 Wegwijs: tips voor trips en vakanties). 9.40 Schoolkoren. 10.00 Z.O. 135: gev. pr. (11.00 Nws). 12.15 Loon naar werken, lezing. 12.27 Med. t.b.v land- en tuin bouw 12.30 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte gr. muz. v. d. teenagers. 14.15 Voor de twintigers'. 14.55 Radio Jazz Maga- z'ne. 15.30 Ritmisch klankbeeld no. 2: De zee. NRU 15.55 Het Europees kam pioenschap turnen voor dames te Am sterdam, rep. VARA: 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.25 Lichte gr. muziek. 17.05 Licht instrumentaal kwar tet en zangsolist. 17.30 Radioweekjour- naal. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Klassieke gr. muziek. 10.00 Nws. 10.02 Operafragm. 11.00 Nws. 11.02 Lichte gr. muziek. 11.30 Leger des Heilsmuz. 12.00 Nws. 12.02 Variant: act., rep., strip en lich te muziek. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.00 Nws. 14.02 Rhythm, and blues. 14.30 Dansorkest. 15.00 Nws. 15.02 Mo dern Amerikaans amusement. 15.30 L. muziek. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02- 18.00 Sportshow: sport en lichte gr. muziek. VRIJDAG 26 MEI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gisteren) 10.20 Stahlnetz - Spur 211; tv-serie 11.45 Ausgerechnet Tatsachen, balans in be wogen beelden 12.00-13.30 Act. kroniek 16.40 Nws. 16.45 Jeugdkron. 17.15 Disc, v.d. jeugd 17.55 Pr. overz. 18.00-18.05 Nws. (Region, pr. NDR: 18.05 Actual. 18.16 Das Freitagsmagazin 18.50 Zand mannetje 19.00 Act. 19.21 Förster Horn, een gezell. zondag 19.59 Prog. overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 Weekoverzicht 18.12 Spreek de waarheid! beroepenra- den 18.25 Journ. 18.50 Voor de kinde ren 19.00 Journ. 19.10 De Afrikaanse avonturen van Jens Claasen 19.40 Lie deren v.d. volken (herh.) 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Report, over het nws v. gisteren en morgen 21.00 Aben- teuer in Rom, tv-film 21.45 Journ. en weeroverz. 22.00 Report, uit Bonn 22.15 Der Augenblick des Friedens, film (her hal.) 24.00 Nws. DUITSLAND II 17.40 Sportpr. 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Dreizehn Brie- fe, tv-serie 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's v.d. dag 20.00 Das Krimi- nalmuseum, tv-serie, aansl.: nws. 21.15 Sketche und Chansons, muz.pr. 21.50 Auf Ö1 gebaut, report. 22.20 Nws, weer ber. en thema's v.d. dag. miiiiiiiHiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii iiiiMiiMiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiini iiiiiiiiiimiiiiiiimiiiimiiiiil 71. Tekko scharrelde nog geruime tijd bij het afgods beeld rond en overdacht de situatie. „Ja, dat is nu al lemaal wel heel leuk en aardig, dat ik hier zit, maar dat is per slot toch niet de bedoeling van dit avontuur", overlegde Tekko bij zichzelf. „Ik moet hier uit zien te komen. Het lijkt mij het beste, dat ik het terrein eerst maar eens op mijn gemak ga verkennen. Het water is niet diep en mijn ogen zijn al voldoende aan de duister nis hier gewend, zodat ik gerust op onderzoek kan uit gaan. Wie weet wat voor ontdekkingen ik nog doe!" Tekko zette af en terwijl de ratten, die nieuwsgierig na derbij gekomen waren, verschrikt wegzwommen gleed onze vriend met kalme slagen door het water. Nauwelijks weer in het nat of daar zag onze vriend schuin beneden zich plotseling iets glinsteren. „Hé, wat kan dat nu zijn?" vroeg hij zichzelf af. „Wat kan er nu in deze duisternis zo opvallend glinsteren? Daar moet ik het mijne van hebben!" Hij haalde heel diep adem, kneep zijn ogen stijf dicht en dook toen recht naar beneden in het muffe water. Tastend zocht bij de bodem af en toen opeens ging er een schok van blijdschap door hem een. Hij dook onmiddellijk weer op en opende voorzich tig zijn hand, waarin de grote parel uit de kroningskroon der Ba-Mih's in al zijn schoonheid lag te glanzen. „Ha, ha!" grinnikte Tekko zenuwachtig. „Die is natuurlijk te gelijk met mij naar beneden gevallen. Nu zijn de rollen weer omgekeerd. Nu moet Chop-Choy mij die parel weer zien te ontfutselen. Laat hem maar zoeken. Hij zal van zelf wel bij mij aankloppen!" En met een voldaan gevoel liet hij de parel in zijn handschoen glijden. 7" VERMOEDELIJK VRAAG JEOE AF WAAROM IK FLOOT? mi ui 11111111111 mm ii ii AMSTERDAM Door de niet ver der opgevoerde spanningen in het Midden-Oosten was de Amsterdamse effectenbeurs hier en daar iets in herstel gisteren. Vooral de fondsen, die op de voorgaande dagen vrij veel terrein moesten prijsgeven, konden oplopen. Op de lokale markt waren dat Zout, Brocades en Gist, Van der Grin ten, Eerste Nederlandsche, Ogem, Billi- ton, Blaauwhoed en Dagra. Ook Bühr- mann kon oplopen. Toch liet de tcker nog vrij veel fondsen een nieuwe buiteling maken. Spaamestad verloor 14 punten. Ook Elsevier, Centrale Suiker, Duyvis, IGB, Utermöhlen, Kwatta, Albert Heijn, Bredero, Metaverpa en Leidsche Wol waren weer lager. Voor de EMS werd na veel gescharrel met een koers van ƒ42,50 8) volstaan, hoewel er in feite maar eenrichtingsverkeer was: Een massa verkopers tegen in hoofdzaak één koper. De hoofdfondsen waren iets in her stel. Philips en Unilever wisten uitein delijk ca. een gulden aan te trekken. Koninklijke Olie herstelde 2,- De handel was overigens vrij rustig. Voor Unilever bleef nogal wat buitenlands aanbod aan de markt. In de scheepvaartsector waren Van Ommeren en Scheepvaart Unie vast. Bij de rest stelde de winst, zo die er was, zich op hooguit 1 puntje. KLM herstelde 6. De obligatiemarkt bleef zwaar liggen. Met moeite konden de reeds sterk ingezakte noteringen enigs zins op peil worden gehouden. LEIDSCHENDAM De omzetten van het concern van Maatschappij Van Berkei's Patent z\jn in 1966 verder ge stegen. De gezamenlijke opbrengst voor geleverde goederen en verrichte dien sten van de deelnemingen is gestegen van f 198 tot f 200 miljoen. Het totaal der leveranties aan derden steeg met 8 procent van f 158 tot f 170 miljoen. De verkopen in de eerste periode van 1967 zijn niet achtergebleven oij die van 1966. Maatregelen zijn genomen om de produktie en verkoopkosten verder in de hand te houden. Het exploitatiesaldo over 1966 daal de van f 16,5 tot f 15,3 miljoen. Het boekjaar sluit met een winst van f 5,03 (v.j. f 6,10) miljoen, waaruit een on veranderd dividend van 12 pet. wordt voorgesteld. Het valt nog niet te voor zien of de dit jaar genomen maatrege len zullen leiden tot een handhaving van het dividend over 1967, aldus deelt de directie mee. ALMELO Kledingindustrie H. Smits Co. heeft in 1966 een lager resultaat geboekt dan in voorgaande jaren. Dat kwam in de eerste plaats doordat de omzetstijging te gering was om de opgelopen kosten op te vangen. In de tweede plaats leidde de ontwik keling aan het eind van het jaar tot een toeneming van de voorraden. Door een voorzichtig beleid na 1 januari 1967 zijn deze weer op het oude peil teruggebracht. De terughoudendheid bij een deel van de detailhandel heeft zich tot nu toe gehandhaafd. De directie is dan ook uiterst gereserveerd over de ver wachtingen voor de resultaten van 1967. In 1966 daalde het exploitatiesaldo tot 0,92 (v.j. 1,2) miljoen. Voorgesteld wordt het dividend te verlagen van 12 tot 9 pet. Het andeel van de export in de omzet bleef gehandhaafd op ca. 15 pet. Er zijn geen grote bedragen in produk- tiemiddelen geïnvesteerd. Wel bleef het beleid gericht op tijdige vervanging van de apparatuur. Dezelfde gedrags lijn zal in het lopende jaar worden gevolgd. BREDA Kostenstijgingen en een aanzienlijke stijging van de grondstof- fenprijs hebben voor Kwatta over 1966 een verlies opgeleverd van 258.000 tegen een winst over 1965 van 436.000. Aan dividend kan niet wor den gedacht. Het bedrijfsresultaat liep terug van 1,42 miljoen tot 869.000. Het prijspeil van cacaobonen was over het gehele jaar gezien 50 pet. hoger dan in 1965. In het eerste kwar taal van dit jaar is de prijsstijging voortgegaan. De prijzen bereikten in februari zelfs een niveau dat in de afgelopen zeven jaren slechts twee maal werd overschreden. Uit de grote terughoudendheid van de industrie in Europa bij het kopen van cacaobonen kan volgens de directie van Kwatta worden afgeleid dat de fabricage van chocolade- en cacaoprodukten bij de huidige marktsituatie veelal verliesge vend is. De maalcijfers zijn in het eerste kwartaal van 1967 in de grote cacaoboonverwerkende landen in Euro pa ver bij die van 1966 achtergeble ven. De produktie van Kwatta steeg naar Indexcijfers gemeten van 189 naar 205 (basis 1958 - 100). De afzet liep daaren tegen terug van 200 naar 193. De tota le kosten stegen van 149 naar 166; die per kilogram produkt stegen van 79 tot 81. De concurrentie is toegenomen. Buitenlandse chocoladefabrieken zet ten in ons land hun produkten tegen zeer lage prijzen af. Kwatta werkt aan een verlaging van de kosten, verbete ring van de produktiviteit en bevorde ring van de afzet. AMSTERDAM, 25 mei Contante prijzen. Londen 10.0710.07 Vs; New York 3.60 3/16—3.60 7|16; Montreal 3.327/s—3.33Vb; Parijs 73.30Va73.35'/s Brussel 7.257/8-7.26s/8; Frankfurt 90.531/* 90.58Vi; Stockholm 69.9469.99; Zu rich 83.48-83.53; Milaan 57.64!/!-57.69'/t; Kopenhagen 52.01 V*52.06Vt; Oslo 50.41 —50.46; Wenen 13.94»/4—13.95s/4; Lissa bon 12.56V4—12.57»/4.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2