Bioscoop gistermiddag
rechtbank gebruikt
als
Klap voor
E.M.S.
„ongewijde aarde" in discussie Première film
J. B. Broeksz opent
dirigentencursus
Concertgebouworkest
geeft RAI-concert
vanavond
wisselmarkt
MORGEN
v. Berkel hoger
omzet, lager
winst
Smits kleding
somber
Dure cacaobonen
nekken Kwatta
DAPHNE DU MAURIER
Herinneringen
PILOOT STORM
Goed bedoeld
Vergelijk
HECHTER TIE
'MO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Pagina 2
VRIJDAG 26 MEI 1967
JANET
72
Jennie keek over haar boek naar het
kinderachtige gedoe van haar moeder
en die brutale, enigszins waterige blik
uit mijnheer Hortons lichtblauwe
ogen. Ze boog het hoofd voorover en
voelde zich warm en onbehaaglijk wor
den. Ze wenste, dat ze het niet gezien
had.
„Wat is er? Wat is er? Wat zei
mijnheer Horton?" informeerde haar
hardhorige Oma.
„Ik constateerde, dat mevr. Coom-
be zo voortreffelijk borduren kan, lie
ve mevrouw. Zoiets zie je zelden meer
tegenwoordig. En waar is juffrouw
Jennie mee bezig? Wat doet ons
zwijgstertje daar in haar afgezonderd
hoekje? Ik- geloof werkelijk, dat uw
dochter het ene boek na het andere
verslindt, mevr. Coombe". Hij schud
de quasi verwijtend het hoofd.
„Het is vergeefse moeite Jennie in
de conversatie te betrekken. Die hoop
hebben we al lang laten varen", ver
zuchtte haar moeder. „De jonge gene
ratie houdt er geen manieren meer op
na. Leg dat boek nu eens even weg,
kind, en doe ook eens gezellig".
„Wel, ja, juffrouw Jennie, kom ook
in ons kringetje zitten, en wees niet
altijd zo ernstig". Hij lachte iets te
luid. Hij mocht Jennie niet. Heimelijk
was hij bang, dat ze hem een oude
gek zou vinden.
Mijnheer Horton boog zich nu weer
tot haar moeder en draaide zijn dwaas
snorretje wat op. „Is het niet wonder
baarlijk, zo vlug als de tijd hier voor
bij vliegt? Weet u wel, dat ik vandaag
al weer bijna vijf weken bij u ben?"
„Wat is er al vijf weken?" vroeg
Oma.
„Zolang ben ik nu reeds uw gast,
lieve mevrouw. Dat zei ik net tegen
mevrouw Coombe. Verrukkelijk, wer
kelijk verrukkelijk. A propos, ik voel
er alles voor, hier iets feestelijks aan
te verbinden. Ik zou willen voorstellen,
dat wij met z'n vieren eens een avond
je uitgingen, naar de schouwburg bij
voorbeeld".
„De schouwburg? Onzin, onzin. Ik
ga niet meer naar de schouwburg,
mijnheer Horton. De acteurs van te
genwoordig spreken zo onduidelijk. Ga
met Bertha, mijnheer Horton, gaat u
maar met Bertha".
„Mevrouw Coombe, doet u mij dat
genoegen?"
„O, dolgraag. En jij, Jennie, jij gaat
toch ook mee?"
„Reuze bedankt, maar ik ga liever
niet. Ik geloof, dat ik kou heb gevat.
Ik voel me ellendig". Jennie sloeg
haar ogen neer.
„Zullen we dan alleen gaan, me
vrouw Coombe? Daar heeft u toch
geen bezwaar tegen?"
Jennie zag, dat haar moeder bloos
de. Jennie kreeg een wee gevoel. Ze
schoof haar stoel achteruit en liep
naar de boekenkast.
„O, juffrouw Jennie. U heeft bezwa
ren, zie ik?" Zijn fluwelen stem volg
de haar door de kamer. „Ik beloof u,
dat ik uitstekend op uw lieve moeder
zal passen. Zij is bij mij in de beste
handen en ik weet zeker, dat zo'n ver
zetje haar goed zal doen".
„Als zij het prettig vindt", gaf Jen
nie opgewekt ten antwoord, „heb ik
toch niets te zeggen?"
Terwijl ze de kamer uitging hoorde
ze hem voortgaan: „Wat voor stuk ziet
u het liefste? Ik persoonlijk prefereer
altijd een vrolijk spel, vol zuivere, ge
zonde humor".
Na verloop van tijd werd dat een
vaste wekelijkse uitgang. Jennie werd
nooit mee gevraagd. Van dag tot dag
zag zij de gemeenzaamheid tussen
haar moeder en mijnheer Horton
groeien. Zij merkte zijn hardnekkige
pogingen om charmant te doen en
haar vastbeslotenheid om dat te aan
vaarden. Haar hele houding verander
de als hij binnenkwam. Jennie be
speurde zijn groeiend air van baas te
zijn over haar moeder, zijn toon van
gezag en moeders houding, wanneer
zij zijn oordeel inwon over iets of
steunde op zijn advies.
Of zij wilde of niet, zij was getuige
van de blikken van verstandhouding,
die zij wisselden, en hun gesprekken.
Ze hield het nauwelijks uit, wanneer-
zij tegelijk met hen in dezelfde kamer
zat. Haar moeder was wel dwaas, als
zij iets van genegenheid voelde voor
die man. Ook stelde zij zich aan als
martelares. Jennie hoorde haar zeg
gen:
„Mijn leven is vol ups and downs ge
weest. Mijn arme man heeft nooit enig
begrip gehad van wat ik voor hem
heb opgeofferd. Ik schonk hem de
beste jaren van mijn leven. Hij heeft
eerst met domme speculaties onze
spaarduitjes over de balk gegooid. Ik
heb jaren van de grootste ellende ge
kend. Toen het hem wat beter ging,
schonk hij mij en de kinderen in ze
kere zin een eigen thuis. Wij brach
ten evenwel, zoals je weet, twaalf ja
ren van ons leven door, min of meer
begraven, ergens in Cornwall. Ik heb
nooit geklaagd, omdat ik altijd van
iedere situatie maak, wat er van te
maken valt. De mensen waren ook op
hun manier heel hartelijk, maar na
tuurlijk van een heel andere stand, zo
als je begrijpen zult".
„Arme vrouw!" zei hij, teder haar
hand vattende.
„Mijn enige geluk was Christoffel en
de kinderen tevreden te zien. Aan me
zelf dacht ik niet".
Hier verliet Jenny het vertrek. Ze
vond het schandelijk en weerzinwek
kend. Ze hield het niet langer uit.
Hoe kon haar moeder zo over Pappie
spreken, op die kleinerende toon, ter
wijl hij toch voor haar gezorgd en ge
ploeterd had. Ze had hém de beste ja
ren van haar leven gegeven! Hij had
haar blijkens niets gegeven. Hij had
haar zelfs niet pogen te begrijpen.
Die arme, lieve Pappie! Al wat ze
zich van hem kon herinneren, was
zijn blonde hoofd op het kussen en zijn
zwaaiende arm, wanneer hij haar des
ochtends voor het laatst goedendag
wuifde. Pappie, Harold, Willie.. Ze wa
ren nu allemaal heengegaan en haar
moeder trok een pruimemondje tegen
die malle vreemde vent, met zijn
schaapsogen. Waarschijnlijk hoopte ze
te hertrouwen. Waarom ook niet, ten
slotte? Niemand dwong haar weduwe
te blijven.
Zij wilde mevrouw Horton worden,
de vrouw van deze dwaas. Haar moe
der, die nu vijfenvijftig was. Wat een
afschuwelijk, stuitend idee! Hoe kan
een vrouw, die echt van een man ge
houden had, ooit nog van een ander
gaan houden? Wat zou dat voor de
toekomst betekenen, in haar geval?
Wellicht zouden ze in een ander deel
van de stad gaan wonen. De heer en
mevrouw Francis Horton, en zij Jen
nie, zijn stiefdochter. Een ellendig ge
voel van familiariteit. „Je moeder en
ik hebben besloten, lief kind..." Met
z'n drieën zouden ze dan aan het ont- s
bijt zitten.
„Neen, dank je, Bertha-lief, ik niet
meer!" Die man met zijn zelfverze-
kerd lachje. Haar moeder geagiteerd, 5
gedienstig, verlangend te behagen. En E
Jennie gedoemd dat aan te zien, be- E
wust van de onwaarachtigheid van
heel die situatie.
(Wordt vervolgd)
ALKMAAR De president van de
Alkmaarse rechtbank, mr. J. A. Mar
kus, is gistermiddag samen met zijn
griffier naar de film geweest. Ja,
gezellig was het ook, want de cineast
Jef van der Heijden, wiens film „On
gewijde aarde" de rechterlijke belang
stelling gold, had voor koffie gezorgd.
Samen met Jef van der Heijdens
advocaat mr. P. S. Winkel uit Hoorn
de woonplaats van de filmer en met
diens tegenpleiter mr. G. C. van
Spaendonck uit Breda dronk mr. Mar
kus in alle vreedzaamheid een kopje
nadat de twee advocaten in de kamer
van de president eerst hun degens over
„Ongewijde aarde" hadden gekruist.
Zl.
De bioscoop Victoria was voor deze
gelegenheid voorzien van een bordje
„rechtbank" dat naar het balkon ver
wees. De belangstellenden mochten
vanuit de zaal, onder de hoogheid van
het recht gezeten, bekijken of zij
vonden dat Jef van der Heijden met
zijn film de nagedachtenis van pastoor
dr. Karei de Beer had gekwetst en de
privésfeer van zijn nabestaanden had
geschonden. Dat stond in de dagvaar
ding die een broer en een zuster van
de overleden pastoor door hun aange
trouwde neef mr. Van Spaendonck
hadden laten uitbrengen. In die dag
vaarding vroegen zij de president ver
toning van de film waar ook ter
wereld te verbieden, zolang daarvan
opnamen van de begrafenis van hun
broer deel uitmaken.
„De film laat zich niet verenigen met
de dierbare herinneringen die zij aan
pastoor De Beer hebben", aldus mr.
Van Spaendonck. Hij vertelde dat de
bezwaren ook bij andere familieleden
leefden, onder wie twee broers die
eveneens pastoor in Brabant zijn en
die in de film duidelijk herkenbaar bij
de begrafenis hun taak als geestelijke
uitoefenen, samen met een neef van de
overledene die priester is.
Mr. Winkel vond dat hun bezwaren
buiten beschouwing moesten blijven,
omdat zij niet als eiser optraden. Veel
veranderde dat niet aan de zaak want
de broer en de zuster die het kort
geding hebben aangespannen komen
ook in de film voor. Zij spelen onbe
wust en ongewild een rol, aldus mr.
Van Spaendonck, want de begrafenis is
zonder dat toestemming was gevraagd
die overigens zou zijn geweigerd
verfilmd." Enkele familieleden hebben
wel camera's gezien. Zij vroegen zich
af of het voor het journaal was".
iitiiiiiiiiiiiniii
iiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiii
3513. Sandra lachte weer door haar tranen heen. „Als
je af en toe maar eens laat blijken, dat je nog om mij
geeft!" pruilde zij, haar blonde hoofd aan Arends borst
drukkend. „Natuurlijk!" beloofde deze plechtig. „Als
jij dan maar zorgt, dat je steeds in de buurt bent, als
ik het wil laten blijken!" voegde hij er listig aan toe.
„En nu je hartje weer gerust is, zullen we ons maar
opnieuw bij de anderen voegen?" Arm in arm wron
gen zij zich door de deuropening naar de woonkamer,
waar de professor en Buck al hevig aan 't discus
siëren waren over de afstanden die de planeten onder
ling scheiden.
„Als wij niet over de hyperdrive konden beschikken,
zou het een onmogelijke taak worden. Pluto bevindt
zich 30 tot 50 maal zo ver van de zon als de aardbol",
verklaarde Dubois. „De baan is ellipsvormig in tegen
stelling tot die der andere planeten en hoewel Pluto
een snelheid heeft van 5 km per seconde, vereist de
totale omloop toch 248 jaar. De planeet krijgt ook maar
het 25000ste deel van het zonlicht dat wij op aarde ont
vangen, zodat de temperatuur daar bijna bij het ab
solute nulpunt moet liggen."
Buck keek de ander vol respect aan. „Goeie grutten,
hoe weet u dat allemaal zo uit uw hoofd?" vroeg hij.
„Och, heel eenvoudig", antwoordde de professor. „Ik
heb het net gelezen in dit rapport."
Mr. Winkel stelde daar tegenover dat
tegenwoordig wel meer begrafenissen
worden verfilmd en worden vertoond
op het journaal, dus dat zou op zichzelf
geen bezwaar vormen. De pleiter van
de familie De Beer onderstreepte dat
het vooral ergernis had gewekt dat de
opnamen waren verwerkt in een speel
film, een film die amusant is bedoeld.
De heer Van der Heijden voerde zelf
aan dat hp niet aan toestemming
vragen had gedacJA omdat het hier om
de begrafenis van een pastoor ging.
„De begrafenis van een vader met
daarbij een treurende vrouw en kinde
ren zou ik nooit hebben gefilmd, maar
ik ben zelf in Hilvarenbeek waar de
film speelt geboren en daar was de
begrafenis van een pastoor voor de
kinderen een feestdag. Er komen im
mers een muziekkorps en vendelzwaai-
ers aan te pas. Het is een soort
folkloristische gebeurtenis, waar geen
intimiteit bij aanwezig is".
72. „Ja," zegt Rechter Tie, „breng jij maar rapport
uit aan de Koning der Bedelaars, Tsjiao Tai. Probeer
vooral te ontdekken wie de man is die de abdis
's nachts in het geheim bezoekt. Als die man inderdaad
haar minnaar is dan komt die zedeloze vrouw bij mij
niet meer over de drempel!" „Ik zal er voor zorgen,
edelachtbare." Als Tsjiao Tai de kroeg binnenstapt vindt
hij de Koning van de Bedelaars en zijn assistent De
Schele bij de toonbank staan. Hij geeft de Koning 'n ver
slag van zijn vruchteloze tocht door de tempel met Len
tebloesem en besluit: „Het enige wat ik dus heb ont
dekt is dat de abdis met een vent scharrelt". „Oud
nieuws!" zegt de Koning zuur. „Die scharrelde al toen
haar man nog bij haar was". „Wat zeg je me nou?"
roept Tsjiao Tai uit. „Haar man?" „Jawel. Tau-heette
die. Een metaalbewerker. Vals kreng, maar een eerste
klas slotenmaker". „Als we zo'n vent bij ons hadden
baas", merkt de Schele met een zucht op, „dan waren
we binnen! Er was geen slot op de hele wereld dat die
Tau niet kon open maken. En weer dicht maken ook".
„Ja", zegt de Koning spijtig, „jammer dat Tau weg
liep, de hemel mag weten waar ie tegenwoordig zit.
Maar z'n vrouw bedroog em links en rechts, zie je. En
daar kreeg Tau genoeg van. Toen heeft een rijke vriend
van z'n vrouw haar abdis van die tempel gemaakt."
De cineast legde uit dat het helemaal
zijn bedoeling niet was geweest iets
ten nadele van pastoor De Beer te
vertonen. ,Ik kende hem erg goed en
had een groot aandeel gehad in de
viering van zijn 25-jarig priesterfeest".
Mr. Van Spaendonck ging ervan uit
dat het publiek dr. De Beer zou
identificeren met de pastoor die in de
film weigert zijn door zelfmoord omge
komen vader in gewijde aarde te
mogen herbegraven. „De filmpastoor
maakt een wat oubollige indruk, treedt
tyranniek op en denkt weinig eigen
tijds". Zijn tegenpleiter gaf volmondig
toe dat dr. De Beer een heel ander
soort pastoor was geweest, „en daar
om", zo draaide mr. Winkel dat argu
ment om, „komt niemand die pastoor
De Beer heeft gekend op het idee te
denken dat hij wordt bedoeld".
Als bezwaar tegen de film voerde
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Dinxperlo (2e pred. pl.)
(toez.): L. A. Eijgenraam te Hallum;
te St. Philipsland (toez.): I. Boot te
Wijngaarden; te Bennekom (vac. J.
Ewoldt): F. I. Veldman te Drachten.
Bedankt: voor Den Bommel: G. Bos
te Genderen en Doeveren; voor Axel (2e
pred. pl.) (toez.): F. H. Breukelman te
Simonshave; voor Balk: C. J. Ames te
Rijk (N.H.).
Geref. Kerken:
Beroepen: te Zaandam (vac. C. van
RijP. Boonstra te Roermond, te Olde-
brDek: J. J. Ritsema te Rijsoord: te Hil
versum (vac. dr. G. P. Hartvelt): C.
Goeman te Utrecht-Oost; te Rotterdam-
IJsselmonde (vac. P. v.d. Spek): K. H.
Schuring te Alphen aan den Rijn.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te IJmuiden: M. C. Tanis
te Barendrecht.
Baptisten gemeenten:
Beroepen: te Stadskanaal: Ph. Linde
man te Utrecht.
Bedankt: voor Hoogezand-Foxhol: Ph.
Lindeman te Utrecht.
mr. Van Spaendonck ook het argument
aan dat de keuringscommissie onder
meer had gehanteerd toen zij de film
afkeurde (bij herkeuring werd hij
toelaatbaar geacht voor 18 jaar en
ouder): Er wordt gesold met lijken. Mr.
Winkel voerde daartegen aan dat in de
film geen moment een lijk wordt
vertoond en dat kon de president even
later vanuit zijn bioscoopstoel ook zien.
Volgens mr. Winkel ontbrak het
spoedeisende karakter dat nodig is
voor een kort geding. Immers, „Onge
wijde aarde" had van 11 tot 18 mei in
Amsterdam gedraaid en daartegen had
de familie De Beer zich niet verzet.
Mr. Van Spaendonck zei evenwel dat
hij op vrijdag had gehoord dat de film
in Amsterdam draaide en dat hij na
het Pinksterweekeinde op woensdag
actie was gaan ondernemen. Meer
spoed had hij nog gezet achter het kort
geding voor de president van de
Bredase rechtbank, die de eis toewees
en een Tilburgse bioscoopexploitant
verbood de film in Tilburg en omstre
ken te vertonen.
Volgens mr. Winkel moest de familie
De Beer tevreden zijn met dat resul
taat en verder geen actie voeren. De
film heeft door het optreden van de
keuringscommissie en de familie De
Beer veel meer belangstelling dan hij
anders zou hebben gekregen, meende
de Hoornse advocaat. Met het verbod
voor Tilburg is elke kans op schending
van de privésfeer uitgesloten, voerde
hij aan, want wie herkent verder in
ons land de eisers?
Na de voorstelling probeerde de
president nog tot een vergelijk te
komen. „Zoudt u niet kunnen instem
men met een tussenweg, bijvoorbeeld
alleen vertonen buiten Brabant, want
als die film in Groningen, Arnhem of
Den Haag zou worden gedraaid zou
toch niemand weten dat de familie De
Beer erin voorkomt?", vroeg mr. Mar
kus aan de zuster van pastoor De Beer
(haar mede-eiser was niet bij de
behandeling).
„Neen, ik zou ook de mensen uit
Groningen hier niet aan bloot willen
stellen", was het strakke antwoord. De
president bleef daardoor niets anders
over dan de '^spraak te bepalen op
volgende w vrijdag, zodat „Onge
wijde aarde a ieder geval nog een
week lang vrij mag worden vertoond.
Tot Jef van der Heijdens grote spijt
staat de film echter deze week in geen
enkele Nederlandse bioscoop' op het
programma.
ARNHEM De film „Dit is Gelder
land", die de Haagse cineast Otto van
Neijenhoff in opdracht van Esso Ne
derland N.V. vervaardigde, zal 5 juni
in Arnhem in première gaan.
Intussen heeft Van Neijenhoff van
Esso Nederland N.V. ook de opdracht
gekregen om een kleuren-documentaire
over Noord-Holland te vervaardigen.
Dit wordt de zevende in een reeks pro
vinciefilms, waarmee men onder meer
het binnenlands toerisme per auto
hoopt te bevorderen.
De vijftiende Internationale Dirigen
tencursus van de Nederlandse Radio
Unie zal op vrijdag 9 juni geopend
worden door de heer J. B. Broeksz,
vice-voorzitter van de NRU. De heer
Broeksz was van 1947 tot de aanvang
van de NRU „nieuwe stijl" in oktober
1966 commissaris voor de programma's;
onder zijn leiding is de eerste dirigen
tencursus tot stand gekomen.
Bij gelegenheid van de opening, die
in de KRO-studio wordt gehouden, zal
het kwintet „Gesualdo di Venosa" o.l.v.
Frans Müller enkele werken van de
Renaissance-componist Claudio Monte
verdi uitvoeren in de oorspronkelijke
toonzetting. Het zijn drie madrigalen
en het „Lamento d'Arianna".
De dirigentencursus duurt van 9 juni
tot 6 juli. De sluiting zal plaats vinden
in Huize Queekhoven te Breukelen.
AMSTERDAM Het Concertge
bouworkest zal op zaterdag 1 juli voor
de zevende maal in de nieuwe RAI in
Amsterdam optreden. Hiermee wordt
een muzikale traditie, die deze Holland
Festival-manifestaties zijn geworden,
voortgezet.
Ditmaal wordt tijdens het RAI-con-
cert het concertgebouworkest ge
leid door de Belgische dirigent André
Vandernoot. Deze jonge orkestleider is
reeds verschillende malen in Neder
land opgetreden. De Nederlandse zan
geres Anny Delorie verleent aan het
RAI-concert solistische medewerking
met aria's uit „Carmen" van Bizet,
„II Trovatore" en „Don Carlos" van
Verdi.
Voor het overige bestaat het pro
gramma uit de ouverture „Die lustige
Weiber von Windsor" van Nicolai, twee
instrumentale tussenspelen uit „Car
men" en de Vijfde Symfonie van Tsjai-
kofsky.
HILVERSUM I
18.00 L.-, klass.- en gewijde muz. (gr.)
18.55 Op het woord af, praatje. 19.00
Nws. en weerpr. 19.10 Radiokrant
19.30 R.V.U.: De Raad van Europa -
Vorming buiten schoolverband door
mr. L. B. van Ommen, m.m.v. mevr.
Hélène Oosthoek. NRU: 20.00 Grans-
post. Inform, voor en over vakantie
ganger 22.05 Parlementair weekoverz.
22.25 Human. Verbond Kort comment.,
onder red. van en uitgespr. door Th.
Polet 22.30 Nws. 22.40 Volksmuz. uit
Joegoslavië 23.00 De rode Robin Hood,
klankb. t.g.v. de 75e verjaard, van
maarschalk Tito van Joegoslavië 23.20
Radiorama: veertiendaagse mini-maga
zine 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Amerika in termij
nen, lezing 18.20 Uitzending v.d. P.S.P.
18.30 Jazz-rondo 19.00 L. gr.muz. 19.30
Lezen en schrijven, literaire rubr. 20.00
Nws. 20.05 Chansons, refrains et ritour-
nelles 20.45 Geloven met of zonder kerk,
gesprek. VARA: 21.00 Stereo: Radioka
merorkest en solisten: Klassieke en mod.
muz. 22.20 Radiodubbelkwartet m. pia
no: mod. liederen 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Zaal-Club-Cabaret: licht amus.pr.
23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevisie
NTS: 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journ.
STER: 18.55 Reclame KRO: Telixer,
een jong tijdschrift 19.30 Christus voor
Alleman?, bijbelpr. STER19.56 Reel.
NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel.
KRO: 20.20 Rue Brique, showpr. 21.05
Bonanza, TV-Western 21.55 Brandpunt
NTS: 22.45 Journ. 22.50-22.55 Samenvat
ting Olympia Tour.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. i.h. kort STER:
20.01 Reel. AVRO: 20.05 Vjoew: pr.
v.d. tieners 20.35 AVRO's Televizier
21.00 Ned. danskamp. amateurs 1967
STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15 Journ.
22.30-23.00 Teleac: Kernfysica (32- herh.
v. dinsdag jl.)
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lez. 7.15 Klassieke gr. muziek.
7.30 Nws. 7.32 Gewijde muz. (opn).
7.55 Overw. 8.00 Nws. 3.10 Djinn: gev.
progr. (8.30-8.32 Nws; 9.35 Waterstan
den). 12.25 Marktberichten. 12.27 Med.
voor land- en tuinbouw 12.30 Nieuws.
12.40 Overheidsvoorl.: Geven en ne
men. De fam. Van Buuren praat weer
over het verkeer. 12.50 Zonder grenzen
een rubriek over missie en zending.
13.00 Vliegende schijven: verzoekpla-
t°n voor militairen. 14.00 P.M.: familie-
pr. NRU: 16.30 Franse les. KRO:
17.00 Carionca, radio voor tieners.
(Tussen 17.00-17.45 uur onderbreking
voor rep. van Olympia's tour door Ne
derland).
HILVERSUM II.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
gr. muziek. VPRO: 7.55 Voor de kin
deren. VARA 8.00 Nws. 8.10 Lichte
gr muziek. (8,30-8.35 Van de voorpa
gina, persoverzicht.) (8.50-9.00 Wegwijs:
tips voor trips en vakanties). 9.40
Schoolkoren. 10.00 Z.O. 135: gev. pr.
(11.00 Nws). 12.15 Loon naar werken,
lezing. 12.27 Med. t.b.v land- en tuin
bouw 12.30 Actueel sportnws. 13.00
Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte
gr. muz. v. d. teenagers. 14.15 Voor
de twintigers'. 14.55 Radio Jazz Maga-
z'ne. 15.30 Ritmisch klankbeeld no. 2:
De zee. NRU 15.55 Het Europees kam
pioenschap turnen voor dames te Am
sterdam, rep. VARA: 16.00 Nws. 16.02
Oosteuropese kroniek. 16.25 Lichte gr.
muziek. 17.05 Licht instrumentaal kwar
tet en zangsolist. 17.30 Radioweekjour-
naal.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Klassieke gr.
muziek. 10.00 Nws. 10.02 Operafragm.
11.00 Nws. 11.02 Lichte gr. muziek.
11.30 Leger des Heilsmuz. 12.00 Nws.
12.02 Variant: act., rep., strip en lich
te muziek. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama.
14.00 Nws. 14.02 Rhythm, and blues.
14.30 Dansorkest. 15.00 Nws. 15.02 Mo
dern Amerikaans amusement. 15.30 L.
muziek. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Sportshow: sport en lichte gr.
muziek.
VRIJDAG 26 MEI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gisteren)
10.20 Stahlnetz - Spur 211; tv-serie 11.45
Ausgerechnet Tatsachen, balans in be
wogen beelden 12.00-13.30 Act. kroniek
16.40 Nws. 16.45 Jeugdkron. 17.15 Disc,
v.d. jeugd 17.55 Pr. overz. 18.00-18.05
Nws. (Region, pr. NDR: 18.05 Actual.
18.16 Das Freitagsmagazin 18.50 Zand
mannetje 19.00 Act. 19.21 Förster Horn,
een gezell. zondag 19.59 Prog. overz.
WDR: 18.05 Nws. 18.10 Weekoverzicht
18.12 Spreek de waarheid! beroepenra-
den 18.25 Journ. 18.50 Voor de kinde
ren 19.00 Journ. 19.10 De Afrikaanse
avonturen van Jens Claasen 19.40 Lie
deren v.d. volken (herh.) 20.00 Journ.
en weeroverz. 20.15 Report, over het
nws v. gisteren en morgen 21.00 Aben-
teuer in Rom, tv-film 21.45 Journ. en
weeroverz. 22.00 Report, uit Bonn 22.15
Der Augenblick des Friedens, film (her
hal.) 24.00 Nws.
DUITSLAND II
17.40 Sportpr. 18.10 Nws. en weerber.
18.20 Act. en muz. 18.55 Dreizehn Brie-
fe, tv-serie 19.27 Weerber. 19.30 Nws.
en thema's v.d. dag 20.00 Das Krimi-
nalmuseum, tv-serie, aansl.: nws. 21.15
Sketche und Chansons, muz.pr. 21.50
Auf Ö1 gebaut, report. 22.20 Nws, weer
ber. en thema's v.d. dag.
miiiiiiiHiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii
iiiiMiiMiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiini
iiiiiiiiiimiiiiiiimiiiimiiiiil
71. Tekko scharrelde nog geruime tijd bij het afgods
beeld rond en overdacht de situatie. „Ja, dat is nu al
lemaal wel heel leuk en aardig, dat ik hier zit, maar
dat is per slot toch niet de bedoeling van dit avontuur",
overlegde Tekko bij zichzelf. „Ik moet hier uit zien te
komen. Het lijkt mij het beste, dat ik het terrein eerst
maar eens op mijn gemak ga verkennen. Het water is
niet diep en mijn ogen zijn al voldoende aan de duister
nis hier gewend, zodat ik gerust op onderzoek kan uit
gaan. Wie weet wat voor ontdekkingen ik nog doe!"
Tekko zette af en terwijl de ratten, die nieuwsgierig na
derbij gekomen waren, verschrikt wegzwommen gleed
onze vriend met kalme slagen door het water. Nauwelijks
weer in het nat of daar zag onze vriend schuin beneden
zich plotseling iets glinsteren. „Hé, wat kan dat nu
zijn?" vroeg hij zichzelf af. „Wat kan er nu in deze
duisternis zo opvallend glinsteren? Daar moet ik het
mijne van hebben!" Hij haalde heel diep adem, kneep
zijn ogen stijf dicht en dook toen recht naar beneden in
het muffe water. Tastend zocht bij de bodem af en toen
opeens ging er een schok van blijdschap door hem
een. Hij dook onmiddellijk weer op en opende voorzich
tig zijn hand, waarin de grote parel uit de kroningskroon
der Ba-Mih's in al zijn schoonheid lag te glanzen. „Ha,
ha!" grinnikte Tekko zenuwachtig. „Die is natuurlijk te
gelijk met mij naar beneden gevallen. Nu zijn de rollen
weer omgekeerd. Nu moet Chop-Choy mij die parel weer
zien te ontfutselen. Laat hem maar zoeken. Hij zal van
zelf wel bij mij aankloppen!" En met een voldaan gevoel
liet hij de parel in zijn handschoen glijden.
7"
VERMOEDELIJK
VRAAG JEOE AF
WAAROM IK FLOOT?
mi ui 11111111111 mm ii ii
AMSTERDAM Door de niet ver
der opgevoerde spanningen in het
Midden-Oosten was de Amsterdamse
effectenbeurs hier en daar iets in
herstel gisteren. Vooral de fondsen, die
op de voorgaande dagen vrij veel
terrein moesten prijsgeven, konden
oplopen. Op de lokale markt waren dat
Zout, Brocades en Gist, Van der Grin
ten, Eerste Nederlandsche, Ogem, Billi-
ton, Blaauwhoed en Dagra. Ook Bühr-
mann kon oplopen.
Toch liet de tcker nog vrij veel
fondsen een nieuwe buiteling maken.
Spaamestad verloor 14 punten. Ook
Elsevier, Centrale Suiker, Duyvis, IGB,
Utermöhlen, Kwatta, Albert Heijn,
Bredero, Metaverpa en Leidsche Wol
waren weer lager. Voor de EMS werd
na veel gescharrel met een koers van
ƒ42,50 8) volstaan, hoewel er in feite
maar eenrichtingsverkeer was: Een
massa verkopers tegen in hoofdzaak
één koper.
De hoofdfondsen waren iets in her
stel. Philips en Unilever wisten uitein
delijk ca. een gulden aan te trekken.
Koninklijke Olie herstelde 2,- De
handel was overigens vrij rustig. Voor
Unilever bleef nogal wat buitenlands
aanbod aan de markt.
In de scheepvaartsector waren Van
Ommeren en Scheepvaart Unie vast.
Bij de rest stelde de winst, zo die er
was, zich op hooguit 1 puntje. KLM
herstelde 6. De obligatiemarkt bleef
zwaar liggen. Met moeite konden de
reeds sterk ingezakte noteringen enigs
zins op peil worden gehouden.
LEIDSCHENDAM De omzetten
van het concern van Maatschappij Van
Berkei's Patent z\jn in 1966 verder ge
stegen. De gezamenlijke opbrengst voor
geleverde goederen en verrichte dien
sten van de deelnemingen is gestegen
van f 198 tot f 200 miljoen. Het totaal
der leveranties aan derden steeg met
8 procent van f 158 tot f 170 miljoen.
De verkopen in de eerste periode van
1967 zijn niet achtergebleven oij die
van 1966. Maatregelen zijn genomen
om de produktie en verkoopkosten
verder in de hand te houden.
Het exploitatiesaldo over 1966 daal
de van f 16,5 tot f 15,3 miljoen. Het
boekjaar sluit met een winst van f 5,03
(v.j. f 6,10) miljoen, waaruit een on
veranderd dividend van 12 pet. wordt
voorgesteld. Het valt nog niet te voor
zien of de dit jaar genomen maatrege
len zullen leiden tot een handhaving
van het dividend over 1967, aldus deelt
de directie mee.
ALMELO Kledingindustrie
H. Smits Co. heeft in 1966 een lager
resultaat geboekt dan in voorgaande
jaren. Dat kwam in de eerste plaats
doordat de omzetstijging te gering was
om de opgelopen kosten op te vangen.
In de tweede plaats leidde de ontwik
keling aan het eind van het jaar tot
een toeneming van de voorraden. Door
een voorzichtig beleid na 1 januari
1967 zijn deze weer op het oude peil
teruggebracht.
De terughoudendheid bij een deel
van de detailhandel heeft zich tot nu
toe gehandhaafd. De directie is dan
ook uiterst gereserveerd over de ver
wachtingen voor de resultaten van 1967.
In 1966 daalde het exploitatiesaldo tot
0,92 (v.j. 1,2) miljoen. Voorgesteld
wordt het dividend te verlagen van 12
tot 9 pet.
Het andeel van de export in de
omzet bleef gehandhaafd op ca. 15 pet.
Er zijn geen grote bedragen in produk-
tiemiddelen geïnvesteerd. Wel bleef het
beleid gericht op tijdige vervanging
van de apparatuur. Dezelfde gedrags
lijn zal in het lopende jaar worden
gevolgd.
BREDA Kostenstijgingen en een
aanzienlijke stijging van de grondstof-
fenprijs hebben voor Kwatta over 1966
een verlies opgeleverd van 258.000
tegen een winst over 1965 van
436.000. Aan dividend kan niet wor
den gedacht. Het bedrijfsresultaat liep
terug van 1,42 miljoen tot 869.000.
Het prijspeil van cacaobonen was
over het gehele jaar gezien 50 pet.
hoger dan in 1965. In het eerste kwar
taal van dit jaar is de prijsstijging
voortgegaan. De prijzen bereikten in
februari zelfs een niveau dat in de
afgelopen zeven jaren slechts twee
maal werd overschreden. Uit de grote
terughoudendheid van de industrie in
Europa bij het kopen van cacaobonen
kan volgens de directie van Kwatta
worden afgeleid dat de fabricage van
chocolade- en cacaoprodukten bij de
huidige marktsituatie veelal verliesge
vend is. De maalcijfers zijn in het
eerste kwartaal van 1967 in de grote
cacaoboonverwerkende landen in Euro
pa ver bij die van 1966 achtergeble
ven.
De produktie van Kwatta steeg naar
Indexcijfers gemeten van 189 naar 205
(basis 1958 - 100). De afzet liep daaren
tegen terug van 200 naar 193. De tota
le kosten stegen van 149 naar 166; die
per kilogram produkt stegen van 79
tot 81. De concurrentie is toegenomen.
Buitenlandse chocoladefabrieken zet
ten in ons land hun produkten tegen
zeer lage prijzen af. Kwatta werkt aan
een verlaging van de kosten, verbete
ring van de produktiviteit en bevorde
ring van de afzet.
AMSTERDAM, 25 mei Contante
prijzen. Londen 10.0710.07 Vs; New
York 3.60 3/16—3.60 7|16; Montreal
3.327/s—3.33Vb; Parijs 73.30Va73.35'/s
Brussel 7.257/8-7.26s/8; Frankfurt 90.531/*
90.58Vi; Stockholm 69.9469.99; Zu
rich 83.48-83.53; Milaan 57.64!/!-57.69'/t;
Kopenhagen 52.01 V*52.06Vt; Oslo 50.41
—50.46; Wenen 13.94»/4—13.95s/4; Lissa
bon 12.56V4—12.57»/4.