Internationale wooncultuur op unieke tentoonstelling Golf van „Oh, vergeten..." overspoelt Nederland Bedrijfstak met sterke expansie en hoge researchkosten Dagra eenzaam in de branding Nederland besteedt 't meest aan (brom)fiets Sauna achter Fins huis DOORWERTH VERWACHT DUIZENDEN BEZOEKERS Grote uitgaven Overblijver Grote concerns Verhoudingen We raken hoe langer hoe meer gewend aan nonchalance Progressief In E.E.G.-verband gezien Folkestone's nieuwe spoorlijn RIJBEWIJS BOEKENNIEUWS DOORWERTH Schuin achter Kievitsdel, met een ingang aan de Van der Molenallee, verrijst het Internationaal plan, een uniek project voor Nederland en een belevenis voor ieder, die zich voor de moderne wooncultuur interes seert. De N.V. Bouwjonds Nederlandse gemeenten bouwt er in een perceel prachtig bos veertig verschillende woningtypen uit binnen- en buitenland. Hei is voornamelijk systeembouw en als er iets is, dat op deze formidabele exposi tie in de open lucht wordt bewezen, dan is het 't feit, dat de seriewoning ook een droomhuis kan zijn, vol wooncomfort en aangepast aan de individuele woonwensen. De elf buitenlandse woningen krijgen een interieur, dat typerend is voor het land, dat ze vertegenwoordigen. De betreffende ambassades zijn bij dit Interna tionaal plan nauw betrokken. De expositie wordt, wanneer alles volgens wens verloopt, 7 juni geopend en duurt tot oktober. De V.V.V. verwacht er zeker 150.000 bezoekers. Er is uiteraard verscheiden jaren aan dit miljoenenprodukt gewerkt. Mo menteel zijn nog niet alle woningen op getrokken en de buitenlandse typen moeten alle nog gemeubileerd worden. Het merendeel van de bouwfondswo ningen is al gerealiseerd, verkocht en bewoond. Er zijn diverse bekroonde ontwerpen van woningontwerpwedstrij den bij. Het fascinerende van het internatio naal plan is ondermeer de mogelijk heid om binnen- en buitenlandse wo ningen te kunnen vergelijken, om idee- en op te doen, te constateren, dat er in al deze architectonische creaties eenzelfde eigentijdse tendens naar ef ficiency, ruimtelijkheid en individuali teit valt te bespeuren. Boeiend is ook, dat de woningen vol komen harmonisch in het omringende landschap opgaan. Bomen en struiken zijn zoveel mogelijk gehandhaafd en dragen het hunne bij tot de wissel werking tussen de functionele archi tectuur en een zorgvuldig geordende natuur. In het hart van het Internationaal plan, omsloten door de Bemadotte- laan, Hammarskjoeldlaan en Kennedy- laan bevinden zich tien van de elf bui tenlandse woningen. Het zijn Zweedse, Duitse, Canadese, Deense, Finse, Engelse, Oostenrijkse, Franse en Amerikaanse systeembunga lows en een Zweedse systeemwoning Achter de Finse bungalow staat deze sauna. met bovenverdieping. Tussen de Ne derlandse wonigen in staat nog een buitenlandse woning. De ambassades hebben bij het leg gen van de contacten bemiddeld. Gedu rende de expositie zullen representan ten van de ambassade^ in de woningen aanwezig zijn. Toen de Finse ambassadeur 'n kijk je kwam nemen bij de Finse sys teembungalow Puutalo merkte hij op, dat zo'n Fins huis toch niet compleet was zonder sauna. Het specifiek Fins gezondheidsbad is alsnog achter de wo ning opgetrokken en is een van de meest markante bouwsels. Op een kantoor werd eergisteren een meisje aangenomen. Salaris was akkoord, ze leek opgewekt, ze zou de volgende ochtend om negen uur verschijnen. Ze is nooit gekomen. Iemand koopt een paar kinderschoentjes. In eerste instantie niet aanwezig, maar ze komen uit een filiaal en staan de volgende dag klaar. De klant maakt nog even de doos open: twee linkerschoenen, één maat 36 en één maat 37. Een kennis haalt twee ons rosbief. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit, jawel, de eerste vier plakjes, daaronder blijkt een „oude laag", verkleurd en een iet wat riekend, te zijn weggestopt. En dat alles in mei 1967. De opzet van de buitenlandse huizen is duidelyk progressief. Conventies moeten wyken voor groter woongenot. Men ziet vaak 'n open verbinding tus sen verschillende vertrekken, wat de ruimtelijkheid ten goede komt, maar waaraan de Nederlanders met hun voorkeur voor privacy door middel van wanden en deuren, nog wat moeten wennen. Opvallend vinden wij het gave, eer lijke van de conceptie: vrijwel overal ontbreekt de drang om representatief te zijn. De woningen zijn fraai door hun functionele, dikwijls originele plat tegrond en toepassing van ruwe steen en veel hout. De Scandinavische woningen hebben interessante woonkamers; nu eens De Oostenrijkse systeembungalow een comfortabel en elegant huis. verspringend, dan verlaagd en met de hal één geheel vormend. Praktisch en fraai zijn de ingebouwde kasten, het overvloedig gebruik van hout, snufjes als zonnewering tussen dubbele ramen en zeer goed geoutilleerde keukens met ingebouwde ijs- en droogkast. De Canadese en Amerikaanse bunga lows zijn voor onze begrippen zeer ruim, wat ook geldt voor slaapkamers, badkamer, keuken en de overdekte „carport". De sanitaire voorzieningen zijn zeer uitgebreid en luxueus, even als de ingebouwde kasteruimte. De Engelse bungalow, die in het plan is opgenomen, is een prachtig voorbeeld van goeddoordacht en En gels-beheerst wooncomfort. Op de enor me woonkamer met glazen schuifdeu ren naar de tuin en de onmisbare - -'"fr open haard, ligt het accent. Apart' is de openverbinding met de eethoek en de speelhal. Bij de Duitse en Oostenrijkse bunga lows komt onzes inziens de representa tiviteit meer om de hoek kijken. Aan de estetische kwaliteiten van de woning worden, naast de functionele, hoge ei sen gesteld. De voorgevel van de Duitse bungalow is indrukwekkend (de aansluiting van woonkamer op overdekt terras verras send!) en de Oostenrijkse imponeert door de grote witte muurvlakken met prachtig stucwerk. De entree naar de Oostenrijkse wo ning heeft iets zwierigs en wie zich voorstelt, dat straks langs het latwerk bloeiende klimplanten groeien proeft duidelijk de Oostenrijkse zin voor lan delijke romentiek. Binnen krijgt men dezelfde indruk. Een uitstekend ingerichte keuken met ontbijtbar, staat in open verbinding met de eethoek en woonkamer. In die eethoek is een buffet en een ronde hou ten bank in landelijke stijl ingebouwd. De open haUrd vormt de inleiding tot het woongedeelte, waaraan een ruim balkon grenst. Een zeer charmante wo ning! De prijs van de woningen varieert van 100.000 tot 150.000,-. Het is de bedoeling dat deze huizen verkocht en na de expositie betrokken worden. Het is niet mogelijk deze woningen via het bouwfonds Nederlandse gemeenten el ders in ons land te laten bouwen. Doel van het bouwfonds is door mid del van het internationaal plan een bij drage te leveren tot verbetering van het woonklimaat en de interesse tot in dividueler wonen te stimuleren. Het bouwfonds wil via deze expositie daar opnieuw de aandacht op vestigen. Folkestone, het bekende vakantieoord aan de kust van Kent, krijgt een nieu we spoorlijn. Niet een uitgebreid com plex met diesel- en elektrische treinen, maar een miniatuur spoorlijn, die over een 18'/i cm breed spoor zal lopen. De spoorlijn zal op het strand worden aan gelegd, langs de Marine Gardens en 't amusements-park, en er zullen twee stopplaatsen zij6. De klein trein, die passagiers ver voert, zal door een op schaal uitge voerde stoom-locomotief, voortgetrokken worden en werd door de eigenaar van deze lijn, de heer Keity Wilson, ge bouwd. Niet wereldschokkend; de zaak Is- raël-Egypte is bepaald wel ernstiger. Maar wel onbegrijpelijk, stupide en in het laatste geval een mini-vorm van oplichting. Dat meisje zal wel ergens anders terecht komen, misschien ach ter een inpaktafel, meer „tussen de mensen", zoals dat heet. Die schoenen zaak was door de ongeïnteresseerdheid van iemand die een doos vulde een klant kwijt. De slager vergaat het net zo en ziet de koper van die rosbief nooit meer terug. Mei 1967. Soms word ik moe van al die ver halen, van al die voorbeelden die steeds weer laten merken, dat „men maar wat doet". Als ik in een garage zeg: „Doorsmeren en olieverversen graag en op die plek zit een piepje", dan komt het antwoord: „Doen we en kijken we na, morgenochtend negen uur klaar". Dan zit het piepje er nog en het commentaar: „Oh, verge ten". Soms denk ik wel eens, dat er een golf van „vergeten" door Nederland gaat. Ook met afspraken. Iedereen be looft, iedereen zal dan-en-dan komen, maar doorgaans verschijnt er geen mens en bij navraag: „Vergeten". Het zal wel een persoonlijk trekje zijn, maar ik vraag me dan af hoe dat met mijn eigen werk gaat. Stel dat ik een hele dag in bed blijf liggen en te gen de avond word ik gebeld: „Waar om was je er niet?" Wat zou er ge beuren wanneer ik zeg: Vergeten. Stel dat een tandarts pas om tien uur zijn praktijk binnenstapt waar van half negen af patiënten zitten te wach ten. Waarom was u er niet eerder, ik had toch een afspraak, zullen ze zeg gen. En dan antwoordt de tandarts: ,kOh, vergeten". Ik geloof, dat er beroepen zijn waar bij je je dat „vergeten" net zoveel mmmmmmmm, a m - mm - kunt permitteren als je wilt en ande re beroepen, waar het nooit kan. Over drie jaar hebben we zeer waar schijnlijk een vierdaagse werkweek, heb ik pas in een prognose gelezen. Wedden, dat niemand dat dan ver geet? En intussen gaan we dapper door met formulieren, papieren, lijsten, kaarten en enveloppen. Een vriend be merkt deze week, dat zijn rijbewijs binnenkort verloopt. Goed, er zijn bu reaus waar men een paar rijksdaal ders betaalt en zij doen de rest. Van zo'n bureau maak ik dan ook gebruik, mag ik zeggen. Niet om die rijksdaal ders kwijt te zijn, maar om mezelf een hoop ergernis te besparen. De vriend dacht er anders over: „Die riksen houd ik in de zak, wat zo'n bureau kan, kan ik ook". Nu vertelt hij me hoe hij zijn rijksdaal ders aanhet „verdienen" is. 's Morgens ten stadhuize, naar loket Verder naar loket 22 met verzoek om een uittreksel uit het geboortere gister. Daartoe dient een formulier in gevuld en ondertekend te worden. Even doen en terug naar loket 22, waar een andere meneer een klevend bewijsje afgeeft met de mededeling: „Achter aan links is de kas". Bij de kas: tegen betaling van één gulden („Gepast, alstublieft") ontvangt de aanvrager het klevende bewijsje voorzien van een codeteken terug, plus de mededeling: „Loket 28". Bij loket 28 wordt een deel van het klevende bewijsje op het inmiddels uit getikte uittreksel uit het geboortenre- gister geplakt en overhandigd. De vriend verlaat het stadhuis, in het be zit van zeven stukken. Hij is nu bezig met de volgende handelingen. „Eigen verklaring" (betreffende de fysieke en geestelijke conditie) naar waarheid invullen, ondertekenen en sa men met het uittreksel uit het geboor- tenregister in de groene enveloppe stoppen en verzenden aan de Stichting te Rijswijk. Een bezoek brengen aan 'n klaar- terwijl-u-wacht-fotograaf, teneinde twee goedgelijkende foto's van aanvrager zonder hoofddeksel van ongeveer vier centimeter hoogte en drie centi meter breedte zodanig dat de af beelding voor ongeveer drievierde de ene en voor ongeveer éénvierde de an dere gelaatshelft weergeeft te laten maken. Dan gaat hij het zeer grote blauwe formulier invullen, ondertekenen en voorzien van de goedgelijkende foto's. NIEUWE BOEKEN Wij ontvingen de volgende boeken: „Hedendaagse cultuuruitingen en ze delijke opvoeding" door P. D. Hofland (Uitgave J. H. Kok N.V.). „De dpod van Jezus van Nazareth" door W. de Vries (Uitgave J. H. Kok N.V.). „Klare wijn" door de generale sy node der Ned. Hervormde Kerk (Uitga ve Boekencentrum). „Weten en regeren - de noodzaak van een nieuwe politiek" door dr. A. A. de Boer (Uitgave De Arbeiderspers N.V.). „Regeling der geboorten in deze tijd" door dr. Anthony Havik (Uitgave Hollandia N.V.). „Inleiding tot de studie van de por nografie" door C. van Emde Boas (Uit gave N.V.S.H.). „Obsceniteiten en pornografie anno 1966" door C. van Emde Boas (Uitgave N.V.S.H.). „Fruitgerechten", „Visgerechten", „Barbecuerecepten", „Frituurrecepten" en „Heerlijke salades" door B. J. Kuy- per (Uitgave Zomer en Keuning N.V.). MHHHMMMMINMNMMNMI FUSIEDRANG BIJ FARMACEUTISCHE BEDRIJVEN TYe farmacie heeft de laatste tijd op het Damrak grote aandacht getrokken. U In de eerste plaats door het gunstig verslag dat Zwanenberg-Organon over 1966 heeft uitgebracht. Maar niet minder door het opzienbarende fusie plan van de Gist Spiritus met Brocades, tot dusver de grootste concentratie van het lopende jaar. Voorts kwam ook reeds bij het begin van het nieuwe jaar de „de jure"-concentratie tot stand binnen de kininefamilie, nadat hier reeds „de facto" jarenlang was samengewerkt. Daaruit is voortgekomen de ACF (Amsterdam Chemie Farmacie). Temidden van deze grote concerns beweegt de kleine Dagra zich nog als een eenzame voort. De farmaceutische bedrijfstak staat bekend om zijn krachtige expansie en groei. Waarschijnlijk is dit wel een van de meest expansieve bedrijfstak ken in de moderne maatschappij; juiste cijfers zijn moeilijk te krijgen. De jaarverslagen van de genoemde on dernemingen geven wel omzetcijfers of geïndexeerde grootheden daarvan, maar omdat deze bedrijven vaak ook nog op andere gebieden werkzaam zijn dan alleen de farmacie, houden de opgegeven omzetten geen zuivere indi caties in voor hetgeen op farmaceu tisch gebied werd bereikt. Zo geeft Dagra voor zijn farmaceu tische en kosmetische produkten voor het per ultimo april 1966 geëindigde boekjaar een omzet-index op van ruim 550 waarbij het boekjaar 1950/51 op 100 is gesteld. In vijftien jaar is dat een ruime vervijfvoudiging. Bij Zwanenberg-Organon steeg in de zelfde periode de omzet van f 69 mil joen tot ruim f 900 miljoen maar hier bij moet weer worden aangetekend dat ook de levensmiddelensector van grote invloed is geweest terwijl voorts een aantal belangrijke fusies tot stand kwamen. Een krachtige expansie in de omzet moge een verheugend verschijnsel zijn, een niet weg te cijferen conse quentie vormen de zeer hoge kosten voor speur- en ontwikkelingswerk. De farmaceutische industrie spant in dit opzicht wel de kroon want de jaarlijk se uitgaven voor onderzoek en voorbe reiding van nieuwe produkten bedra gen 8 10 procent van de omzet. Zelfs de chemie die wat speurwerk betreft toch bepaald niet kinderachtig is, kan met de helft minder toe circa 5 pro cent. Het is duidelijk dat naarmate een farmaceutisch bedrijf in omvang groeit, de hoge kosten voor ontwikke- lings- en speurwerk meer rendabel kunnen worden. Een klein bedrijf be schikt nu eenmaal over een te geringe actieradius om alle benodigde activi teiten te financieren. Vandaar dat de bundeling van krachten in de farmacie alleen al van uit het oogpunt van het dure speurwerk een gebiedende eis is geworden. Dagra in Diemen is de laatste zelfstandige onderneming van de far maceutische sector ter beurze. Nu Bro cades en Gist samen een nieuw groot concern gaan vormen en dus met Orga- non en Philips-Duphar in de Neder landse farmacie de dienst uitmaken, springt de positie van Dagra wel sterk naar voren. Dat het hier om slechts een klein bedrijf gaat blijkt wel uit de vorig jaar behaalde bedrijfswinst van f 719.000. Voor Gist en Spiritus slechts één tak van de komende con centratie met Brocades bedroeg de bedrijfswinst alleen al f 29'/t miljoen. Voor Organon ca f 100 miljoen. Dagra heeft echter een aantal be langrijke merkprodukten in de handel gebracht waardoor de marktpositie sterk defensief is opgebouwd. Het be drijf is actief op het gebied van de vitamine-preparaten en de röntgencon- traststoffen evenals op het terrein van de haar- en huidverzorging. Het boekjaar eindigt in april zodat het vorige boekjaar nu pas is afge sloten. De jaarvergadering werd vorig jaar op 30 november gehouden. Daar in werd meegedeeld dat in de toen reeds afgelegde eerste helft van het lopende boekjaar een zeer aanzienlijke omzetstijging was verkregen. Er werd gezegd dat Dagra open blijft voor elk redelijk fusievoorstel en voorts dat al eens besprekingen in die richting zijn gevoerd. Ook werd nog eens gewezen op de hoge ontwikkelingskosten waar mee Dagra voortdurend wordt gecon fronteerd. Van de grotere is van Zwanenberg- Organon alles reeds bekend. Het meest opvallende was weer de snelle opmars van de farmaceutische produkten, waardoor de netto winst opnieuw fors kon stijgen. Deze kwam van f 32 mil joen op ca f 38'/2 miljoen, of per aan deel van f 10,53 op f 11,49. Ongeveer een derde deel werd hiervan uitge keerd. Het concern heeft zijn activiteiten in vijf hoofdgroepen onderverdeeld: le vensmiddelen, farmaceutische produk ten, huishoudelijke produkten, che mische produkten en kosmetische en populair-farmaceutische produkten. Op geconsolideerde basis komt de be langstelling uit op f 650 miljoen. Ook uit de voorgenomen fusie van Brocades met Gist en Spiritus, zal t.z.t. een formidabel concern kunnen groei en. Brocades heeft zijn verslag over 1966 nog niet gepubliceerd. Gist en Spi ritus wel. De belangstelling van dit concern is f 200 miljoen. De jaaromzet in 1966 beliep f 230 miljoen (Zwanen berg ca f 900 miljoen). Tezamen met Brocades kan die omzet jaarlijks meer dan f 300 miljoen worden. Gist heeft de jaarvergadering achter de rug. Het wachten is nu op het jaar verslag en de jaarvergadering van Bro cades, en op meer inzicht in de con- cemopbouw van dit bedrijf, dat steeds bekend stond om zijn versluiering. Ter beurze is men ervan overtuigd dat het komende fusiebericht gepaard zal gaan met het naar voren komen van „ver borgen schoonheden". Voor zover mogelijk (en reëel) wor den in onderstaande opstelling van de genoemde drie aandelen de belangrijkste gegevens nogs eens met elkander ver geleken: Dagra Organon '-') Gist Cashflow per aandeel f170 f 19,42 f 1.070 Verhouding koers/cashflow .11 9 Koers eind '66 161°/« f 166 Huidige koers 210*/. f 188 5V« 438°, 610®/. Per aandeel van f 1.000. 2) Per aandeel van f 20. De vergelijking met de Dagra kan minder juist zijn omdat het laatste boekjaar aanmerkelijk beter kan zijn uitgevallen dan het voorafgaande waar op het cijfer 11 is gebaseerd. Maar wel valt de naar vergelijking met de andere twee veel geringere cashflow per aandeel op. Dagra is als aandeel dan ook in hoofdzaak interessant door mo gelijke fusiekansen. In aandelen Zwa nenberg-Organon worden de groeikan sen blijkens de koers reeds behoorlijk verdisconteerd. Aandelen Gist zijn naar verhouding het goedkoopst. Ook uit deze verhoudingen blijkt nog eens welk een interessant concern er via de ko mende fusie in de maak is. één. Hij overhandigt zijn rijbewijs, met verzoek tot verlenging. Een meneer pakt een zeer groot formulier, schrijft er iets op, plakt een zegel en geeft 'n klap met een stempel. Tegen betaling van twee gulden en vijftig cent („Ge past, alstublieft") overhandigt hij de aanvrager zes stukken, te weten: een bruine enveloppe „Aan de heer ontvan ger der gemeente", een groenige enve loppe aan de „Stichting Centraal Bu reau voor de afgifte van Rijvaardig heidsbewijzen" te Rijswijk, een gele kaart oftewel een „eigen verklaring" een zeer groot blauw formulier getiteld „Aanvraagformulier voor vernieuwing van een rijbewijs, dat hetzij geldig is, hetzij zijn geldigheid niet langer dan één jaar heeft verloren" (met zegel en stempel), een kwitantie en een pa piertje met „Richtlijnen voor verlen ging van een rijbewijs" (punt 1, punt 2 a, b, c, d,). Dit alles alvast in de bruine envelop pe stoppen en dan wachten op post uit Rijswijk. Wanneer uit Rijswijk arriveren: de ondertekende verklaring van geschikt heid en het door de Stichting geraad pleegde uittreksel uit het geboortenre- gister, deze stukken toevoegen aan de inhoud van de bruine enveloppe, voor zien van veertig cent aan postzegels en verzenden aan „De heer ontvanger" van de gemeente. Wel, en dan moet hij verder wach ten tot de blije dag komt nadat een en ander door de Heer Commissaris der Koningin in de provincie is beke ken en een enveloppe bij hem arri veert waarin dan zonder enige twijfel een geldig rijbewijs zit, bestemd voor de aanvrager. Dan volgt weer een periode van rust. Want tenslotte is zo'n rose briefje vijf jaar lang geldig. Eerlijk is eerlijk. DEN HAAG Het gemiddelde Nederlandse gezin besteedt, in vergelijking met Duitsers, Fransen, Italianen, Belgen en Luxemburgers, de hoogste bedragen per jaar aan zyn bromfiets en fiets, bezit ook naar verhouding de meeste twee wie- Iers, komt by het autobezit op de vyfde plaats na Italië en by het aan benzine bestede bedrag op de vyfde plaats na Duitsland. Dit zyn enkele uitkomsten van het in 1963 en 1964 gehouden EEG-budgetonderzoek, die we nog op 1967 menen te mogen toepassen. Aldus staat in het officieel orgaan van de Nederlandsche Vereeniging „De Rywiel- en Automobielindustrie". Reeds eerder heeft het blad gewaar schuwd voor het feit, dat de inkomens stijging en de toenemende massamo- torisering vooral voor de auto en de bromfiets in hoge mate achterhaald zijn. We geven door dat te herhalen die waarschuwing nu weer. Zo mag men wel vasthouden aan de uitkomst, dat het Nederlandse arbei dersgezin het minst aan het openbaar vervoer besteedt van alle arbeidersge zinnen in de EEG. De Nederlandse ar beider geeft namelijk ook nu nog het meest aan zijn gemotoriseerde twee- wieler of aan zijn fiets uit. Wat de motortweewielers betreft, staat de Franse arbeider op de twee de plaats ook veel „brommende" gezinnen terwijl tevens de Franse arbeidersfamilie na de Nederlander 't geringste bedrag per jaar voor 't open baar vervoer uittrekt. De Nederlandse plattelandsbevolking daarentegen besteedt relatief het meest van alle Europese agrariërs aan het openbaar vervoer, hetgeen van een voorname betekenis van ons streekver voer getuigt. Niettemin zijn de Neder landse boeren en landarbeiders ferven ter bromfietsers dan wie in de EEG ook, waartegenover de boerenbevol king in Frankrijk, het land met het meest vergevorderde autobezit van de Euromarkt, het minst besteedt aan 't openbaar vervoer, doch nog altijd op de tweede plaats staat bij de uitgaven voor de bromfiets. In de budgetten van de Duitse gezin nen drukt de auto lang niet zo zwaar op de uitgaven, als wel verondersteld wordt. De Duitsers tellen de minste penningen voor de benzine neer en zo geldt ook voor de Duitse employés en ambtenaren, dat zij de laagste bedra gen van alle employés en ambtenaren in de EEG voor hun auto uitgeven. Dat laat zich alleen maar verklaren uit de prijzen. Voor het bedrag dat men betaalt, krijgt de Duitser meer auto en zelfs al meer benzine dan de Nederlander. Gevplg is, dat de Duit ser minder behoeft te betalen om het zelfde te ontvangen. De Fransen, wier benzine-accijns be trekkelijk hoog is, maar die bovenal van oudsher in West-Europa autoland no. 1 waren, besteden de hoogste be dragen aan hun voertuig en het rijden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9