Internationale wooncultuur
op unieke tentoonstelling
Golf van „Oh, vergeten..."
overspoelt Nederland
Bedrijfstak met sterke expansie en hoge researchkosten
Dagra eenzaam
in de branding
Nederland besteedt 't
meest aan (brom)fiets
Sauna achter Fins huis
DOORWERTH VERWACHT DUIZENDEN BEZOEKERS
Grote uitgaven
Overblijver
Grote concerns
Verhoudingen
We raken hoe langer hoe meer
gewend aan nonchalance
Progressief
In E.E.G.-verband gezien
Folkestone's nieuwe
spoorlijn
RIJBEWIJS
BOEKENNIEUWS
DOORWERTH Schuin achter Kievitsdel, met een ingang aan de Van der
Molenallee, verrijst het Internationaal plan, een uniek project voor Nederland
en een belevenis voor ieder, die zich voor de moderne wooncultuur interes
seert. De N.V. Bouwjonds Nederlandse gemeenten bouwt er in een perceel
prachtig bos veertig verschillende woningtypen uit binnen- en buitenland. Hei
is voornamelijk systeembouw en als er iets is, dat op deze formidabele exposi
tie in de open lucht wordt bewezen, dan is het 't feit, dat de seriewoning ook
een droomhuis kan zijn, vol wooncomfort en aangepast aan de individuele
woonwensen.
De elf buitenlandse woningen krijgen een interieur, dat typerend is voor het
land, dat ze vertegenwoordigen. De betreffende ambassades zijn bij dit Interna
tionaal plan nauw betrokken. De expositie wordt, wanneer alles volgens wens
verloopt, 7 juni geopend en duurt tot oktober. De V.V.V. verwacht er zeker
150.000 bezoekers.
Er is uiteraard verscheiden jaren
aan dit miljoenenprodukt gewerkt. Mo
menteel zijn nog niet alle woningen op
getrokken en de buitenlandse typen
moeten alle nog gemeubileerd worden.
Het merendeel van de bouwfondswo
ningen is al gerealiseerd, verkocht en
bewoond. Er zijn diverse bekroonde
ontwerpen van woningontwerpwedstrij
den bij.
Het fascinerende van het internatio
naal plan is ondermeer de mogelijk
heid om binnen- en buitenlandse wo
ningen te kunnen vergelijken, om idee-
en op te doen, te constateren, dat er
in al deze architectonische creaties
eenzelfde eigentijdse tendens naar ef
ficiency, ruimtelijkheid en individuali
teit valt te bespeuren.
Boeiend is ook, dat de woningen vol
komen harmonisch in het omringende
landschap opgaan. Bomen en struiken
zijn zoveel mogelijk gehandhaafd en
dragen het hunne bij tot de wissel
werking tussen de functionele archi
tectuur en een zorgvuldig geordende
natuur.
In het hart van het Internationaal
plan, omsloten door de Bemadotte-
laan, Hammarskjoeldlaan en Kennedy-
laan bevinden zich tien van de elf bui
tenlandse woningen.
Het zijn Zweedse, Duitse, Canadese,
Deense, Finse, Engelse, Oostenrijkse,
Franse en Amerikaanse systeembunga
lows en een Zweedse systeemwoning
Achter de Finse bungalow staat deze
sauna.
met bovenverdieping. Tussen de Ne
derlandse wonigen in staat nog een
buitenlandse woning.
De ambassades hebben bij het leg
gen van de contacten bemiddeld. Gedu
rende de expositie zullen representan
ten van de ambassade^ in de woningen
aanwezig zijn.
Toen de Finse ambassadeur 'n kijk
je kwam nemen bij de Finse sys
teembungalow Puutalo merkte hij op,
dat zo'n Fins huis toch niet compleet
was zonder sauna. Het specifiek Fins
gezondheidsbad is alsnog achter de wo
ning opgetrokken en is een van de
meest markante bouwsels.
Op een kantoor werd eergisteren een meisje aangenomen. Salaris was
akkoord, ze leek opgewekt, ze zou de volgende ochtend om negen uur
verschijnen. Ze is nooit gekomen.
Iemand koopt een paar kinderschoentjes. In eerste instantie niet aanwezig,
maar ze komen uit een filiaal en staan de volgende dag klaar. De klant maakt
nog even de doos open: twee linkerschoenen, één maat 36 en één maat 37.
Een kennis haalt twee ons rosbief. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit, jawel,
de eerste vier plakjes, daaronder blijkt een „oude laag", verkleurd en een iet
wat riekend, te zijn weggestopt.
En dat alles in mei 1967.
De opzet van de buitenlandse huizen
is duidelyk progressief. Conventies
moeten wyken voor groter woongenot.
Men ziet vaak 'n open verbinding tus
sen verschillende vertrekken, wat de
ruimtelijkheid ten goede komt, maar
waaraan de Nederlanders met hun
voorkeur voor privacy door middel
van wanden en deuren, nog wat moeten
wennen.
Opvallend vinden wij het gave, eer
lijke van de conceptie: vrijwel overal
ontbreekt de drang om representatief
te zijn. De woningen zijn fraai door
hun functionele, dikwijls originele plat
tegrond en toepassing van ruwe steen
en veel hout.
De Scandinavische woningen hebben
interessante woonkamers; nu eens
De Oostenrijkse systeembungalow
een comfortabel en elegant huis.
verspringend, dan verlaagd en met de
hal één geheel vormend. Praktisch en
fraai zijn de ingebouwde kasten, het
overvloedig gebruik van hout, snufjes
als zonnewering tussen dubbele ramen
en zeer goed geoutilleerde keukens met
ingebouwde ijs- en droogkast.
De Canadese en Amerikaanse bunga
lows zijn voor onze begrippen zeer
ruim, wat ook geldt voor slaapkamers,
badkamer, keuken en de overdekte
„carport". De sanitaire voorzieningen
zijn zeer uitgebreid en luxueus, even
als de ingebouwde kasteruimte.
De Engelse bungalow, die in het
plan is opgenomen, is een prachtig
voorbeeld van goeddoordacht en En
gels-beheerst wooncomfort. Op de enor
me woonkamer met glazen schuifdeu
ren naar de tuin en de onmisbare
- -'"fr
open haard, ligt het accent. Apart' is
de openverbinding met de eethoek en
de speelhal.
Bij de Duitse en Oostenrijkse bunga
lows komt onzes inziens de representa
tiviteit meer om de hoek kijken. Aan de
estetische kwaliteiten van de woning
worden, naast de functionele, hoge ei
sen gesteld.
De voorgevel van de Duitse bungalow
is indrukwekkend (de aansluiting van
woonkamer op overdekt terras verras
send!) en de Oostenrijkse imponeert
door de grote witte muurvlakken met
prachtig stucwerk.
De entree naar de Oostenrijkse wo
ning heeft iets zwierigs en wie zich
voorstelt, dat straks langs het latwerk
bloeiende klimplanten groeien proeft
duidelijk de Oostenrijkse zin voor lan
delijke romentiek.
Binnen krijgt men dezelfde indruk.
Een uitstekend ingerichte keuken met
ontbijtbar, staat in open verbinding
met de eethoek en woonkamer. In die
eethoek is een buffet en een ronde hou
ten bank in landelijke stijl ingebouwd.
De open haUrd vormt de inleiding tot
het woongedeelte, waaraan een ruim
balkon grenst. Een zeer charmante wo
ning!
De prijs van de woningen varieert
van 100.000 tot 150.000,-. Het is de
bedoeling dat deze huizen verkocht en
na de expositie betrokken worden. Het
is niet mogelijk deze woningen via het
bouwfonds Nederlandse gemeenten el
ders in ons land te laten bouwen.
Doel van het bouwfonds is door mid
del van het internationaal plan een bij
drage te leveren tot verbetering van
het woonklimaat en de interesse tot in
dividueler wonen te stimuleren.
Het bouwfonds wil via deze expositie
daar opnieuw de aandacht op vestigen.
Folkestone, het bekende vakantieoord
aan de kust van Kent, krijgt een nieu
we spoorlijn. Niet een uitgebreid com
plex met diesel- en elektrische treinen,
maar een miniatuur spoorlijn, die over
een 18'/i cm breed spoor zal lopen. De
spoorlijn zal op het strand worden aan
gelegd, langs de Marine Gardens en 't
amusements-park, en er zullen twee
stopplaatsen zij6.
De klein trein, die passagiers ver
voert, zal door een op schaal uitge
voerde stoom-locomotief, voortgetrokken
worden en werd door de eigenaar van
deze lijn, de heer Keity Wilson, ge
bouwd.
Niet wereldschokkend; de zaak Is-
raël-Egypte is bepaald wel ernstiger.
Maar wel onbegrijpelijk, stupide en in
het laatste geval een mini-vorm van
oplichting. Dat meisje zal wel ergens
anders terecht komen, misschien ach
ter een inpaktafel, meer „tussen de
mensen", zoals dat heet. Die schoenen
zaak was door de ongeïnteresseerdheid
van iemand die een doos vulde een
klant kwijt. De slager vergaat het net
zo en ziet de koper van die rosbief
nooit meer terug. Mei 1967.
Soms word ik moe van al die ver
halen, van al die voorbeelden die
steeds weer laten merken, dat „men
maar wat doet". Als ik in een garage
zeg: „Doorsmeren en olieverversen
graag en op die plek zit een piepje",
dan komt het antwoord: „Doen we en
kijken we na, morgenochtend negen
uur klaar". Dan zit het piepje er
nog en het commentaar: „Oh, verge
ten".
Soms denk ik wel eens, dat er een
golf van „vergeten" door Nederland
gaat. Ook met afspraken. Iedereen be
looft, iedereen zal dan-en-dan komen,
maar doorgaans verschijnt er geen
mens en bij navraag: „Vergeten".
Het zal wel een persoonlijk trekje
zijn, maar ik vraag me dan af hoe dat
met mijn eigen werk gaat. Stel dat ik
een hele dag in bed blijf liggen en te
gen de avond word ik gebeld: „Waar
om was je er niet?" Wat zou er ge
beuren wanneer ik zeg: Vergeten.
Stel dat een tandarts pas om tien
uur zijn praktijk binnenstapt waar van
half negen af patiënten zitten te wach
ten. Waarom was u er niet eerder, ik
had toch een afspraak, zullen ze zeg
gen. En dan antwoordt de tandarts:
,kOh, vergeten".
Ik geloof, dat er beroepen zijn waar
bij je je dat „vergeten" net zoveel
mmmmmmmm, a m - mm -
kunt permitteren als je wilt en ande
re beroepen, waar het nooit kan.
Over drie jaar hebben we zeer waar
schijnlijk een vierdaagse werkweek,
heb ik pas in een prognose gelezen.
Wedden, dat niemand dat dan ver
geet?
En intussen gaan we dapper door
met formulieren, papieren, lijsten,
kaarten en enveloppen. Een vriend be
merkt deze week, dat zijn rijbewijs
binnenkort verloopt. Goed, er zijn bu
reaus waar men een paar rijksdaal
ders betaalt en zij doen de rest. Van
zo'n bureau maak ik dan ook gebruik,
mag ik zeggen. Niet om die rijksdaal
ders kwijt te zijn, maar om mezelf
een hoop ergernis te besparen.
De vriend dacht er anders over:
„Die riksen houd ik in de zak, wat
zo'n bureau kan, kan ik ook". Nu
vertelt hij me hoe hij zijn rijksdaal
ders aanhet „verdienen" is.
's Morgens ten stadhuize, naar loket
Verder naar loket 22 met verzoek
om een uittreksel uit het geboortere
gister. Daartoe dient een formulier in
gevuld en ondertekend te worden. Even
doen en terug naar loket 22, waar een
andere meneer een klevend bewijsje
afgeeft met de mededeling: „Achter
aan links is de kas".
Bij de kas: tegen betaling van één
gulden („Gepast, alstublieft") ontvangt
de aanvrager het klevende bewijsje
voorzien van een codeteken terug, plus
de mededeling: „Loket 28".
Bij loket 28 wordt een deel van het
klevende bewijsje op het inmiddels uit
getikte uittreksel uit het geboortenre-
gister geplakt en overhandigd. De
vriend verlaat het stadhuis, in het be
zit van zeven stukken. Hij is nu bezig
met de volgende handelingen.
„Eigen verklaring" (betreffende de
fysieke en geestelijke conditie) naar
waarheid invullen, ondertekenen en sa
men met het uittreksel uit het geboor-
tenregister in de groene enveloppe
stoppen en verzenden aan de Stichting
te Rijswijk.
Een bezoek brengen aan 'n klaar-
terwijl-u-wacht-fotograaf, teneinde twee
goedgelijkende foto's van aanvrager
zonder hoofddeksel van ongeveer
vier centimeter hoogte en drie centi
meter breedte zodanig dat de af
beelding voor ongeveer drievierde de
ene en voor ongeveer éénvierde de an
dere gelaatshelft weergeeft te laten
maken.
Dan gaat hij het zeer grote blauwe
formulier invullen, ondertekenen en
voorzien van de goedgelijkende foto's.
NIEUWE BOEKEN
Wij ontvingen de volgende boeken:
„Hedendaagse cultuuruitingen en ze
delijke opvoeding" door P. D. Hofland
(Uitgave J. H. Kok N.V.).
„De dpod van Jezus van Nazareth"
door W. de Vries (Uitgave J. H. Kok
N.V.).
„Klare wijn" door de generale sy
node der Ned. Hervormde Kerk (Uitga
ve Boekencentrum).
„Weten en regeren - de noodzaak
van een nieuwe politiek" door dr. A. A.
de Boer (Uitgave De Arbeiderspers
N.V.).
„Regeling der geboorten in deze
tijd" door dr. Anthony Havik (Uitgave
Hollandia N.V.).
„Inleiding tot de studie van de por
nografie" door C. van Emde Boas (Uit
gave N.V.S.H.).
„Obsceniteiten en pornografie anno
1966" door C. van Emde Boas (Uitgave
N.V.S.H.).
„Fruitgerechten", „Visgerechten",
„Barbecuerecepten", „Frituurrecepten"
en „Heerlijke salades" door B. J. Kuy-
per (Uitgave Zomer en Keuning N.V.).
MHHHMMMMINMNMMNMI
FUSIEDRANG BIJ FARMACEUTISCHE BEDRIJVEN
TYe farmacie heeft de laatste tijd op het Damrak grote aandacht getrokken.
U In de eerste plaats door het gunstig verslag dat Zwanenberg-Organon
over 1966 heeft uitgebracht. Maar niet minder door het opzienbarende fusie
plan van de Gist Spiritus met Brocades, tot dusver de grootste concentratie
van het lopende jaar. Voorts kwam ook reeds bij het begin van het nieuwe
jaar de „de jure"-concentratie tot stand binnen de kininefamilie, nadat hier
reeds „de facto" jarenlang was samengewerkt. Daaruit is voortgekomen de
ACF (Amsterdam Chemie Farmacie). Temidden van deze grote concerns
beweegt de kleine Dagra zich nog als een eenzame voort.
De farmaceutische bedrijfstak staat
bekend om zijn krachtige expansie en
groei. Waarschijnlijk is dit wel een
van de meest expansieve bedrijfstak
ken in de moderne maatschappij;
juiste cijfers zijn moeilijk te krijgen.
De jaarverslagen van de genoemde on
dernemingen geven wel omzetcijfers
of geïndexeerde grootheden daarvan,
maar omdat deze bedrijven vaak ook
nog op andere gebieden werkzaam
zijn dan alleen de farmacie, houden de
opgegeven omzetten geen zuivere indi
caties in voor hetgeen op farmaceu
tisch gebied werd bereikt.
Zo geeft Dagra voor zijn farmaceu
tische en kosmetische produkten voor
het per ultimo april 1966 geëindigde
boekjaar een omzet-index op van ruim
550 waarbij het boekjaar 1950/51 op
100 is gesteld. In vijftien jaar is dat
een ruime vervijfvoudiging.
Bij Zwanenberg-Organon steeg in de
zelfde periode de omzet van f 69 mil
joen tot ruim f 900 miljoen maar hier
bij moet weer worden aangetekend
dat ook de levensmiddelensector van
grote invloed is geweest terwijl voorts
een aantal belangrijke fusies tot stand
kwamen.
Een krachtige expansie in de omzet
moge een verheugend verschijnsel
zijn, een niet weg te cijferen conse
quentie vormen de zeer hoge kosten
voor speur- en ontwikkelingswerk. De
farmaceutische industrie spant in dit
opzicht wel de kroon want de jaarlijk
se uitgaven voor onderzoek en voorbe
reiding van nieuwe produkten bedra
gen 8 10 procent van de omzet. Zelfs
de chemie die wat speurwerk betreft
toch bepaald niet kinderachtig is, kan
met de helft minder toe circa 5 pro
cent.
Het is duidelijk dat naarmate een
farmaceutisch bedrijf in omvang
groeit, de hoge kosten voor ontwikke-
lings- en speurwerk meer rendabel
kunnen worden. Een klein bedrijf be
schikt nu eenmaal over een te geringe
actieradius om alle benodigde activi
teiten te financieren. Vandaar dat de
bundeling van krachten in de farmacie
alleen al van uit het oogpunt van het
dure speurwerk een gebiedende eis is
geworden.
Dagra in Diemen is de laatste
zelfstandige onderneming van de far
maceutische sector ter beurze. Nu Bro
cades en Gist samen een nieuw groot
concern gaan vormen en dus met Orga-
non en Philips-Duphar in de Neder
landse farmacie de dienst uitmaken,
springt de positie van Dagra wel sterk
naar voren. Dat het hier om slechts
een klein bedrijf gaat blijkt wel uit de
vorig jaar behaalde bedrijfswinst van
f 719.000. Voor Gist en Spiritus
slechts één tak van de komende con
centratie met Brocades bedroeg de
bedrijfswinst alleen al f 29'/t miljoen.
Voor Organon ca f 100 miljoen.
Dagra heeft echter een aantal be
langrijke merkprodukten in de handel
gebracht waardoor de marktpositie
sterk defensief is opgebouwd. Het be
drijf is actief op het gebied van de
vitamine-preparaten en de röntgencon-
traststoffen evenals op het terrein van
de haar- en huidverzorging.
Het boekjaar eindigt in april zodat
het vorige boekjaar nu pas is afge
sloten. De jaarvergadering werd vorig
jaar op 30 november gehouden. Daar
in werd meegedeeld dat in de toen
reeds afgelegde eerste helft van het
lopende boekjaar een zeer aanzienlijke
omzetstijging was verkregen. Er werd
gezegd dat Dagra open blijft voor elk
redelijk fusievoorstel en voorts dat al
eens besprekingen in die richting zijn
gevoerd. Ook werd nog eens gewezen
op de hoge ontwikkelingskosten waar
mee Dagra voortdurend wordt gecon
fronteerd.
Van de grotere is van Zwanenberg-
Organon alles reeds bekend. Het meest
opvallende was weer de snelle opmars
van de farmaceutische produkten,
waardoor de netto winst opnieuw fors
kon stijgen. Deze kwam van f 32 mil
joen op ca f 38'/2 miljoen, of per aan
deel van f 10,53 op f 11,49. Ongeveer
een derde deel werd hiervan uitge
keerd.
Het concern heeft zijn activiteiten in
vijf hoofdgroepen onderverdeeld: le
vensmiddelen, farmaceutische produk
ten, huishoudelijke produkten, che
mische produkten en kosmetische en
populair-farmaceutische produkten. Op
geconsolideerde basis komt de be
langstelling uit op f 650 miljoen.
Ook uit de voorgenomen fusie van
Brocades met Gist en Spiritus, zal t.z.t.
een formidabel concern kunnen groei
en. Brocades heeft zijn verslag over
1966 nog niet gepubliceerd. Gist en Spi
ritus wel. De belangstelling van dit
concern is f 200 miljoen. De jaaromzet
in 1966 beliep f 230 miljoen (Zwanen
berg ca f 900 miljoen). Tezamen met
Brocades kan die omzet jaarlijks meer
dan f 300 miljoen worden.
Gist heeft de jaarvergadering achter
de rug. Het wachten is nu op het jaar
verslag en de jaarvergadering van Bro
cades, en op meer inzicht in de con-
cemopbouw van dit bedrijf, dat steeds
bekend stond om zijn versluiering. Ter
beurze is men ervan overtuigd dat het
komende fusiebericht gepaard zal gaan
met het naar voren komen van „ver
borgen schoonheden".
Voor zover mogelijk (en reëel) wor
den in onderstaande opstelling van de
genoemde drie aandelen de belangrijkste
gegevens nogs eens met elkander ver
geleken:
Dagra Organon '-') Gist
Cashflow per
aandeel f170 f 19,42 f 1.070
Verhouding
koers/cashflow .11 9
Koers eind '66 161°/« f 166
Huidige koers 210*/. f 188
5V«
438°,
610®/.
Per aandeel van f 1.000.
2) Per aandeel van f 20.
De vergelijking met de Dagra kan
minder juist zijn omdat het laatste
boekjaar aanmerkelijk beter kan zijn
uitgevallen dan het voorafgaande waar
op het cijfer 11 is gebaseerd. Maar
wel valt de naar vergelijking met de
andere twee veel geringere cashflow per
aandeel op. Dagra is als aandeel dan
ook in hoofdzaak interessant door mo
gelijke fusiekansen. In aandelen Zwa
nenberg-Organon worden de groeikan
sen blijkens de koers reeds behoorlijk
verdisconteerd. Aandelen Gist zijn naar
verhouding het goedkoopst. Ook uit
deze verhoudingen blijkt nog eens welk
een interessant concern er via de ko
mende fusie in de maak is.
één. Hij overhandigt zijn rijbewijs, met
verzoek tot verlenging. Een meneer
pakt een zeer groot formulier, schrijft
er iets op, plakt een zegel en geeft 'n
klap met een stempel. Tegen betaling
van twee gulden en vijftig cent („Ge
past, alstublieft") overhandigt hij de
aanvrager zes stukken, te weten: een
bruine enveloppe „Aan de heer ontvan
ger der gemeente", een groenige enve
loppe aan de „Stichting Centraal Bu
reau voor de afgifte van Rijvaardig
heidsbewijzen" te Rijswijk, een gele
kaart oftewel een „eigen verklaring"
een zeer groot blauw formulier getiteld
„Aanvraagformulier voor vernieuwing
van een rijbewijs, dat hetzij geldig is,
hetzij zijn geldigheid niet langer dan
één jaar heeft verloren" (met zegel
en stempel), een kwitantie en een pa
piertje met „Richtlijnen voor verlen
ging van een rijbewijs" (punt 1, punt
2 a, b, c, d,).
Dit alles alvast in de bruine envelop
pe stoppen en dan wachten op post uit
Rijswijk.
Wanneer uit Rijswijk arriveren: de
ondertekende verklaring van geschikt
heid en het door de Stichting geraad
pleegde uittreksel uit het geboortenre-
gister, deze stukken toevoegen aan de
inhoud van de bruine enveloppe, voor
zien van veertig cent aan postzegels
en verzenden aan „De heer ontvanger"
van de gemeente.
Wel, en dan moet hij verder wach
ten tot de blije dag komt nadat een
en ander door de Heer Commissaris
der Koningin in de provincie is beke
ken en een enveloppe bij hem arri
veert waarin dan zonder enige twijfel
een geldig rijbewijs zit, bestemd voor
de aanvrager.
Dan volgt weer een periode van rust.
Want tenslotte is zo'n rose briefje vijf
jaar lang geldig. Eerlijk is eerlijk.
DEN HAAG Het gemiddelde Nederlandse gezin besteedt, in vergelijking met
Duitsers, Fransen, Italianen, Belgen en Luxemburgers, de hoogste bedragen per
jaar aan zyn bromfiets en fiets, bezit ook naar verhouding de meeste twee wie-
Iers, komt by het autobezit op de vyfde plaats na Italië en by het aan benzine
bestede bedrag op de vyfde plaats na Duitsland. Dit zyn enkele uitkomsten van
het in 1963 en 1964 gehouden EEG-budgetonderzoek, die we nog op 1967 menen
te mogen toepassen. Aldus staat in het officieel orgaan van de Nederlandsche
Vereeniging „De Rywiel- en Automobielindustrie".
Reeds eerder heeft het blad gewaar
schuwd voor het feit, dat de inkomens
stijging en de toenemende massamo-
torisering vooral voor de auto en de
bromfiets in hoge mate achterhaald
zijn. We geven door dat te herhalen
die waarschuwing nu weer.
Zo mag men wel vasthouden aan de
uitkomst, dat het Nederlandse arbei
dersgezin het minst aan het openbaar
vervoer besteedt van alle arbeidersge
zinnen in de EEG. De Nederlandse ar
beider geeft namelijk ook nu nog het
meest aan zijn gemotoriseerde twee-
wieler of aan zijn fiets uit.
Wat de motortweewielers betreft,
staat de Franse arbeider op de twee
de plaats ook veel „brommende"
gezinnen terwijl tevens de Franse
arbeidersfamilie na de Nederlander 't
geringste bedrag per jaar voor 't open
baar vervoer uittrekt.
De Nederlandse plattelandsbevolking
daarentegen besteedt relatief het meest
van alle Europese agrariërs aan het
openbaar vervoer, hetgeen van een
voorname betekenis van ons streekver
voer getuigt. Niettemin zijn de Neder
landse boeren en landarbeiders ferven
ter bromfietsers dan wie in de EEG
ook, waartegenover de boerenbevol
king in Frankrijk, het land met het
meest vergevorderde autobezit van de
Euromarkt, het minst besteedt aan 't
openbaar vervoer, doch nog altijd op
de tweede plaats staat bij de uitgaven
voor de bromfiets.
In de budgetten van de Duitse gezin
nen drukt de auto lang niet zo zwaar
op de uitgaven, als wel verondersteld
wordt. De Duitsers tellen de minste
penningen voor de benzine neer en zo
geldt ook voor de Duitse employés en
ambtenaren, dat zij de laagste bedra
gen van alle employés en ambtenaren
in de EEG voor hun auto uitgeven.
Dat laat zich alleen maar verklaren
uit de prijzen. Voor het bedrag dat
men betaalt, krijgt de Duitser meer
auto en zelfs al meer benzine dan de
Nederlander. Gevplg is, dat de Duit
ser minder behoeft te betalen om het
zelfde te ontvangen.
De Fransen, wier benzine-accijns be
trekkelijk hoog is, maar die bovenal
van oudsher in West-Europa autoland
no. 1 waren, besteden de hoogste be
dragen aan hun voertuig en het rijden.