AP. van Balen: meer expressie op school „Omslaan, boven komen en verder varen", zegt Elly 3 Kv' •- >.v, Rehobothschool kent nijpend ruimtegebrek Met n rank bootje in onstuimige beekjes DENK ER EENS «VER NA SCHAKEN m«AüA@ A« W W a w m m «xi DAMMEN BRIDGE CRYPTOGRAM V Belangrijk door H. KRAMER door J. M. BOM door H. W. FILARSKI ^VN*XVVWW^'v>^^>>W>WN\\\\W\V\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\W\\\V\\\\\\\\\\\\\\V\\\\\\V\\\\\\\\\\\W\\\\\\W*\\\W\\\\\\\\VV\\\\\\W\\\\\\\\V\\\V\X\\\\\\\\\\\\\\\X\^V\\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\WVW\\XV\\\\\\V\\\y VEENENDAAL Ruimtege- 2 brek is een nijpende zaak geworden voor de heer A. P. va/i Balen, hoofd van de Ned. Hervorm- de Rehobothschool aan de koning- 2 innelaan. In totaal zijn aan zijn school elf leerkrachten verbonden, waarvan er drie les geven in de ou- de Van de Weteringhschool aan de J Prins Bernhardlaan. Een onderwij- zer is reeds naar de zolder van het schoolgebouw verhuisd met zijn klas. Overigens is die zolder zo op- geknapt, dat er een goede mogelij k- mige onderwijzers ook nog enigs zins, al geven vooral de jongeren graag gymnastiek, trouwens er staat per week twee uur op het rooster, dus blijft er na aftrek van het uur schoolzwemmen toch nog een uur over." Randy Top is een van de negen aspirant-lyceïsten. Gevraagd naar het beroep, dat hij wil gaan uitoefe nen zegt hij: „Piloot of dokter, daar wil ik tussen kiezen." Het dokters- beroep zal het wel winnen, want „Ik kan niet zo erg tegen het schom melen in een vliegtuig en misschien ben ik wel te klein ook," zegt Ran dy- Betsy van Doorn, dochter van een melkhandelaar gaat naar de Detailhandelsschool, op uitdrukke lijke wens van haar vader, die haar later in de zaak wil hebben. Nu reeds helpt ze zaterdags met het bezorgen van de melk en dat zal een deel van haar beroep gaan wor den. Corrie Brunekreeft gaat naar de Ulo. „Ik wil wel graag leren", mo tiveert ze. Na de Mulo zal ze een opleiding voor kleuterleidster gaan volgen, want ze gaat graag met kleine kinderen om. Als ze geen huiswerk heeft gaat ze graag zwem men, als het niet te koud is ten minste. Rinie van Ruiswijk gaat naar de LTS. „Ik wil machinebankwerker worden', vertelde hij. Hoe hij aan die beroepskeuze gekomen is blijW uit het volgende: „Ik vind het een mooi vak. Een buurjongen van me wil het ook worden en die vertelt altijd wat ze maken op de ambachts school". Als het mooi weer is voet balt Rinie met zijn vriendjes, hij heeft ook plannen om lid van een club te worden. Dit zijn de namen: Kees Bos, Joost van de Brink, Bennie Budding, Gijsbert van Doorn, Jan van Doorn, Jaap Kolfschoten, Arie v- d. Kraats, Anton Pater, Bob v. d. Pol, Kandv f Topp, Mans v. d. Vendel, Gert-Jan v. d. Weerthof, Gerard VVesselo, Frank Asscheman, Huib Braafhart, t Henk van Capelleveen, Mees Dek- ker, Reinder van Doorn, Arie v. d. Haar, Bert Haklander, Jan Nap, f Rini van Ruiswijk, Jan van Velt- huizen, Kees Vlastuin, Maas Wijnen, Rigona Achterberg, Attie Braaf- horst, Corrie Brunekreeft, Betsy v. Doorn, Maggi Haanschoten, Elly de Jong, Fredie Kroesbergen, Mar- g jo van Leeuwen, Hermien v. d. Meyden, Heide Spoelstra, Corrie v. d- Bruinhorst, Jannie van Ginkel, Loes v. d. Ham, Alie van Hasselaar, Gerda Leppers, Nellie van Rhee, Evelien van Stempvoort, Trudy Ver- hoef, Nelleke v. d. Wal en Gera v. 2 d. Meyden. 2 beid is ontstaan om les te geven. j;xvWVVXX\X\V\V\V\\\\\\V\V\\VV\\\V\\\\\V\\\VX\\\VVXX\\V\\XXXWVVX\XVWVWVVVV\VV\\V\\\VVVVVV\\\\\\\\V\\\WVVXX\X\XXVVX\\\\\\VV\V\\\\\V\VV\V\\VV\\X\\VW\V\\X\\XVXV\V J De zesde klas over twee lokalen 2 verdeeld telt 45 leerlingen. Ne- 2 g gen leerlingen gaan naar het Lyce- urn, evenveel naar de Ulo. Naar de g LIS gaan 14 leerlingen, naar de J J Huishoudschool 9 en naar de V.G. L.O. gaat er één. Tenslotte kozen Z De heer Van Balen kent op zijn 2 school alleen „belangrijke" vakken- Ieder vak moet tot zijn recht ko- 2 men vindt hij, zodat er geen bij- 2 zondere aandacht aan één bepaald onderdeel van het rooster gegeven 2 g mag worden. „Rekenen en taal zijn natuurlijk de hoofdvakken, zeker voor de opleidingsklas. We moeten de 2 leerlingen prepareren op de toela- tingsexamens en dan zijn die vak- 2 ken het belangrijkst. Vroeger vroeg g men de kinderen naar meer vak- 2 ken, maar dat is nu gelukkig afge- 2 lopen, want je moest die kinderen g 2 dan veel te veel instampen. De men- 2 taliteit is veranderd: vroeger moest de lagere school naar de middelba- 2 re toewerken, tegenwoordig past de J middelbare school zich aan het peil 2 2 van de lagere," aldus de heer Van 2 Balen. g Op zijn school komen veel hospi- 2 tanten en kwekelingen (leerlingen 2 van de kweekscholen) en dat vindt 2 de heer Van Balen helemaal niet 2 erg, integendeel hij doet er zijn voordeel mee „Door het contact 2 met de leerlingen van de kweek- 2 school blijf je op de hoogte van de vernieuwingen in de onderwijsme- 2 thodes. Het lesgeven is voortdurend 2 aan verandering onderhevig en zo kunnen wij oudere onderwijzers op de hoogte blijven. Doordat er kweke- g 2 lingen les geven komen er ook leraren 2 van de kweekschool op bezoek en ook daarvan leren we. In een aantal 2 vakken is er veel ten goede veran- derd. Neem nu tekenen, vroeger ge- g beurde dat van voorbeelden, die 2 keurig netjes nagetekend moesten 2 worden. Als een wiel niet helemaal 2 rond was, dan deugde het niet. Nu laat men de kinderen zoveel moge- 2 lijk vrij- Men geeft ze een onder- 2 werp op, men vertelt een verhaal- tje, dat als onderwerp voor de teke- 2 ning moet dienen. Hoe ze het uit- 2 beelden wordt aan de leerlingen zelf overgelaten en op een krom wiel 2 wordt niet gelet: men gaat er van 2 uit, dat men de kinderen niet in de expressie mag remmen. Over het g 2 algemeen hebben de .kinderen tegen- 2 woordig meer plezier in het vak, dan vroeger", meent de heer Van 2 Balen, die het vak tekenen slechts 2 als voorbeeld gebruikte, „want er staat maar 1 uur tekenen op het g rooster en dat mag beslist niet 2 meer worden." Ondanks zijn waardering voor nieuwe onderwijsmethoden in ver- 2 2 schillende vakken, holt de heer Varf Balen niet achter elke nieuwigheid aan, maar neemt „van het nieuwe Z 2 het goede en bewaart het oude," zoals hij het uitdrukte. Een „nieuwigheid", die door de 2 2 heer Van Balen bijzonder gewaar- deerd wordt is het instructiebad. VEENENDAAL Elly Dorrestein is zeventien jaar en heeft één hobby waar ze zich volledig voor inzet: het kajakken. Al van haar tweede jaar af brengt ze haar vakanties bij het water door. Dat zit in de familie want haar vader is een geestdriftig zeiler en haar moeder had al jong haar hart aan de kano verpand. Elly is echter wat avontuurlijker aange legd en leeft pas echt als ze in haar ranke bootje met woest kolkende en bruisende bergstroompjes meevecht om veilig langs rotsblokken en door watervallen heen te komen. Volleybal, handbal, atletiek? Het is haar allemaal te rustig en te weinig opwindend: „Ik moet een sport heb ben waarbij de elementen betrokken zijn! Ik moet niet van te voren we ten wat er met me gebeurt. Sla ik om dan sla ik om". Enthousiast ver telt de slanke, blonde tiener over haar sport. Volgens haar zijn er veel te weinig mensen die de sport beoe fenen: „De meeste mensen weten niet goed wat het is. Vele mensen denken ook dat het erg duur is, maar dat is helemaal niet zo." Elly rekent uit dat men voor ongeveer 550 gul den de hele uitrusting bij elkaar heeft. „Je hebt dan een redelijke kajak, 'n spatdek en peddels. Natuurlijk wil je als je er wat langer in zit' ook ande re dingen hebben, b.v. een helm, dat zijn echter bijkomstigheden, dat heb je overal mee". Moet je lange reizen maken om geschikte riviertjes te vin den? „Welnee. In Nederland kun je ook goed terecht. Ik denk aan de vxxxxxxxxxxxxxxxwvxxxxxxxxxxxxxxxvxxxvxxxxxxxxxxxxxx Dommel bij Eindhoven en de beek jes in Zuid-Limburg. In de Ardennen kun je fijn kajakken en als klap op de vuurpijl ga je met vakantie in Duits land of Zuid-Frankrijk je hart opha len aan fijne bergriviertjes. Is de sport niet gevaarlijk? „Ach, dat zijn auto-races ook. Als je je boot goed onder controle hebt loop je echt geen risico's. Bovendien moet je een goede uitrusting hebben: een helm en eventueel een zwemvest". Maar je zei net: „Sla ik om, dan sla ik om!" „Nou je moet kunnen eskimo- teren. Met een bepaalde slag draai je hetzelf dan weer meteen boven wa ter, en als dat niet lukt, maakt je je spatdek los en zorg je dat je uit de boot komt. Als je onder water blijft zit de kans er natuurlijk in dat je met je hoofd tegen een rots slaat, maar zo als ik al zei moet je een helm opheb ben". Je moet toch niet bang zijn uit gevallen om de sport te beoefenen. „Nee, maar als je goed hebt geoe fend en de boot volledig beheerst dan loop je echt geen gevaar". Doe je nog aan andere sporten? „Ik zwem graag, dat moet je natuurlijk goed kunnen. Als je dat niet kunt mag je bijvoor beeld niet eens aan wedstrijden mee doen". Elly heeft ook veel gezeild en voor ze haar kajak kreeg had ze een Ca nadese kano. „Daar zit je ook wel mee in wild water, maar toch is het lang niet zo opwindend als kajakken dat vind ik tenminste". Waar kajak je het liefst? „In Zuid-Frankrijk. Op de Dordogne en de Laisse en andere riviertjes daar" Heb jij wel eens 'n ongeluk door je sport gehad? „Nee. M'n vader wel, dat was eigenlijk een beetje mijn schuld. Ik sloeg in Zuid- Frankrijk een keer om. vlak voor een stroomversnelling. Dat is ge vaarlijk, want bij een stroomversnel ling wordt het water meestal ondiep. Dan kan je hoofd tegen een rots slaan. Ik zorgde dus dat ik uit de kajak kwam. Dat lukte. M'n vader stond echter aan de kant te kijken en zag hoe de kajak zonder mij verder ging. Hij rende of zijn leven er van afhing om het ding uit het water te halen. Op een gegeven moment struikelde hij en brak zijn enkel. Zo zie je dat je het kajakken echt niet hoeft te la ten om een ongeluk te voorkomen". Slaat een kajak niet vaak kapot te gen de rotsen? „Dat kan. ja. Ik heb het gelukkig nog nooit gehad maar het komt vaak voor. Je kunt hem dan meestal zelf repareren zodat er geen grote kosten aan verbonden zijn". El ly schiet in de lach: „Sommige men sen geloven niet dat zo'n boot vrij solide is". „Als zo'n houten ding tegen 'n rots komt zit er toch gelijk een gat in", zeggen ze dan. Een kajak is na tuurlijk nietvan hout gemaakt, maar van polyester, zodat het geheel eigen lijk flexibel wordt. Doe je wel eens aan wedstrijden mee? „Nee, daar ben ik nog niet ver genoeg voor. Maar ik ga wel altijd kijken naar de Nederland se en Europese kampioenschappen in Monschau in Duitsland." Elly ver strekt tenslotte nog wat gegevens over een kajak: „Hij is ongeveer 65 cm breed in het midden, en 4'/i meter lang. Hij weegt om precies te zijn 19 kilo". Het is wel duidelijk geworden dat Elly beslist niet voor een kleintje vervaard is. Dat is (in de letterlijke zin) maar goed ook, want haar toe komstig beroep is kleuterleidster. Ze is leerling van de Streekkleuterkweek- school te Arnhem. 2 DE NU 24-jangc Robert James Kis ent, in de wandeling Bobby Fischer, heel, opnieuw van zich doen spreken. In een zeer sterk bezet toernooi te Monaco was hij reeds na de voorlaatste ronde zeker van de eerste plaats. Het feit dat hij de laatste partij verloor tegen de Rus Gelier - veranderde hieraan dm niets. De tweede plaats was voor ex-wereld- kampioen Smyslov. terwijl Geiler er Larsen de derde en vierde plaats deel den TYPEREND Hieronder een voor Fischer typerende wlnstpartii Wit- R. J. FISCHER Zwart: FORIN- TOS. (Monaco 1967.) Spaanse oper'ns e*—e4 e7—eó Pgl—f3. Pb8—c6; 3. Lfl-bf a7—aS: Lb5—a4. Pg8—f6: 5 9-4) Lf8—e7. 6 Tfl-el. b7-b5: 7 La4-b3. d7—d6; 8. c2-c3. 9—0: 9. h2—h3 Pc«—h8 10. d2—d4, Pb8d7: 11. Pf3—h4! (De zet is gebaseerd op het oionoffe' P Pxe4 12 Pfst 11 e5xd4: 12. c3xd4. Pd7—f6: i: Pbl d2i. Pf6cl5 (Ook nu is 13 Pxe4: 14. Pxe4. Lxh4: 15. Dh5 kansrijk voo- wit.) 14 Ph4—f:< Pd5b4: 15. d4—d5. c7-c5: 16 d?xc6 e.p., Pb4xc«: 17. Pd2—fi Le7— ffi18. Lel—e3' Pc6—a5 (Op 18 Lxt>2 volgt niet 19 Tbl. Lc3: 20. Te2 zoe' RelIstaP in .Schach Echo'' veron derstelt. maar 19 Dc21, Lxal: 20. DxcS.) L.eJus Leaoi 2U. Pil—KJ KOR1NTOS .Jb6c4; 31 Lb3xc4, Pa5xc4; 22. Pg3—h5 ?c4--e5: 23. Pf3*e5. d6xe5! (Na 23 Lxe5 24. Lxes. dxe5; 25. Dg4, g6: 26. Tad' wordt wits aanval te sterk. bUv. 26Dc8; 27 Td71, Dxd7: 28. Pf6t.) 24. Ld4c5. Dd8xdl (Vrijwel noodzake lijk. omdat zwart na 24Te8; 25. Jg4 Te6: 26. Tedll. Dc8: 27. Tacl erg in ie verdrukking komt.) 25 Talxdl. Tf8d8; 26. Ph5xf6t. g7xf6. •7 lOlxdSt. Ta8xd8; 28. Lc5-e7. Td8—d4 lOp deze tegenaanval heeft de zwartspe- !e' zi1n hoop gevestigd 29. Tel—e31. Lb7xe4 (Niet 29. Txe4: 10 Tg3t Kh8: 31. Lxfö mat.) 30. Le7xf6. Kg8—18: 31. a2—a3. Le4—c«: 12. Te3xe5 Td4—d5: 33 Te5—e3! IN ZIJN ELEMENT (Ir dit soort stellingen is Fischer In /.ljn e ement Op te merken is dat toren- rui' de remisekansen van zwart zou loen stijgen wegens de aanwezigheid van lopers die verschillende kleur vel den beheersen.) 33 Td5—f5; 34 Lf6—e5. h7—h5: 35. f2—ij a6—a5 36 Kgl—f2. a5—a4; 37. PTïi?xg4L 38- h3x«4' 39. Le5—te. Tg5d5; 40 f3—f4, Td5—d2t; 41. Kf2-g3 Td2-g2t; 42 Kg3—h4. Tg2—d2: 43 f4-15. T,c6— dS' 44. Kh4—g5. Td2—dl. Het probleem van de week: hoe dwong de wttspeler in de dlagramstel- Mng de wtnst af" oplossing komt ln de volgende ru- l abcdefgh FISCHER OPLOSSING VORIG PROBLEEM Stelling na de 25ste zet van wit ln de oart'i Bakalets - SJischkln. Wit: Kcl. Dhfl Tgl en hl. Ld3. Pd«. olonren a2. b2. c? e4 f3. h5. Zwart: Kg8. Df6. Tc7 en f8. Pe6. Le8. Dlonr ei a6, b5 e5 f7 g6. h7. Er volgde: 26. Dh6xh7t. Kg8xh7: 27. h5xg8t Kh7-g7; 28 g6xf7t. Pe6-g5: 29. f7xe8 (Paard)t. Te8xf8; 30. Pd6xe8. Kg7—f7: 31 PesxW en zwart gaf het op. REEDS de eerste resultaten in nei internationale Brinta-tournooi te Hoogezand hebben uitgewezen, dal hier de grote strijd tussen de „ou de" en de „nieuwe" damwereld voorlopig in een beslissend stadium is gekomen. Zowel van Russische als van Europese en Amerikaanse zijde zijn de grootste troeven op tafel gelegd. Op het moment, dat we dit schrijven wanneer nog zes ronden gespeeld moe ten worden, is nog niet te voorspellen hoe de uitslag zal zijn van dit gigan tische treffen, maar vrijwel vast staat nu al. dat Sybrands niet geheel aan de verwachtingen zal voldoen, terwijl Roo- zenburg ziel- ontpopt heeft als de grote tegenspeler van de Russen. Baba Sy blijkt na zijn ziekteperiode veel van zijn scherpte te hebben verlo ren en Deslaurier torst moeizaam het gewicht van zijn leeftijd. Van de Russen maak Abdreiko de beste indruk: fel. zuiver en in tactisch opzicht wonderlijk rijp voor zijn leeftijd Lijkt hij inderdaad de aangewezen opvolger van Koeper- man. terwijl Tsiegolev teveel het combi- natore laat overheersen. Hieronder een van de vele fraaie par tijen uit de eerste ronde: waarin onze nationale kampioen voor de bittere pil zorgde. Wit. Sybrands; Zwart Mostovoye. 1. 33—26 19-23; 2. 35-30 14-20; 3. 30—25 17—22; 4. 25x14 9x20: De Franse titelhouder houdt van duidelijke stellin gen. 3. -933 10—14: 6. 44—39 19-24: 7. 50-44 14—19; 8. 32—28 23x32 9. 37x17 11x22: 10. 41—37 5—10; 11. 37—32 20-52: Trekt zich blijkbaar niets ervan aan. dat wit nu door een halve hekstelline iel zwarte spel voorlopig al zijn aa.. valskracht kan ontnemen. 12. 29x2u 25x14: 13. 32—27 15-20: 14. 40-35 6—11; 11. 44—40 11—17: 16. 46—41 20-25; 17. 1944 3—9: Dwingt nu een verklaring af. en wit tracht nu te profiteren van ie zwarte randspelformatie. 18. 41—3', 17-21: 19. 47-41 21X32 20. 37x17 12x21 21. 41-37 21-26 22 28-32 7—11: 23. 43-WH—17; 13-18 28 44—39 9-13 29 24 33—28 17—21: 25. 39—33 13-22; 26 28x17 21x12; 27. 31—27 28. 44-39 9—13 29. 3429 (zie diagram) Een zet van verstrekkende betekenis voor het verdere verloop. Wit zoekt door het voortdurend tempo- ^.uezen van zwart door een snelle aan- "Jf1 ïMn doel te b«reiken. 294—9- w. «8—43 1—7, 31. 29—24 19x30 32 35x24. De consequentie van het witte systeem. *21419 is 33, 4035 19x30' 34 ,5?24 Een geraffineerde tussen- set. die de witte aanval niet alleen afstopt, maar ook een niet te onderschat- ng«varn *en «Weetic in zich Oergt. 35. 45—40 Na b.v. 39-34 zou ,9—14) Wit voor onoplosbare problemen k°men te staan. 35914! Zeer sterk. Wit meent echter alles weerlegd te hebben. Het beste is nog 24—20 <14~18) 20—15 (10—14) al biedt ook dit weinig gunstige vooruitzchten. 36. 33—28 Zwan heeft heel scherp de gevolgen van zijn actie berekend en wit blijkt opeens in ernstige moeilijkheden te ver- ?ren'j^°5,?teeds.,s h'l echter van me- ning.dat hij de stelling kan forceren en speelt: 41. 27—22? Als opgave voor onze lezers: Hoe toon de zwart hier het ondeugdelijke van wits voortzetting aan? OPLOSSING De stand was: Zwart (F. Drost) 8. 13. 14. 16. 17. 19. 21. 23. 24 (9 st). Wit (A. Huët) 27 28. 30. 32. 33. 34. 35. 37. 38 (9 st). Van uit deze stand vervolgde zwart fraai met: (8—12) 30—25 gedwongen, want na 27—22 zou (12—18) 22xll (18x7) is de dreiging (21—27) onweerlegbaar (13—18!) Wit moet nu het offer van Dussaut toepassen: 27—22 (18x27) 35—30 (24X35) 33-29 (12—18!) 29-24 (19x39) 28X10 en na 39—44 (25—20) 44—49 (20—14) 18—22 (10—5 Of?) 21—26 (32x12) 49x25 moest wit de strijd wel staken! rif' HET Is geen eenvoudige zaak het aan spelen van drie verschillende kleu ren te kunnen overwegen, wanneer men in een contract van drie Sansatout zit en na de uitkomst vermoede lijk niet meer van slag af mag. Het was dan ook geen blozende drie Sans die verschillende deelnemers aan de finale der WF 7 Sans Club trachtten te over meesteren 85 A H 8 7 3 783 10 5 4 AVI O B 10 5 O A V 10 9 4 A H 9 Oost gever, allen kwetsbaar. OW pas ten en via één SA van zuid twee kla ver van noord twee ruiten van zuid drie SA van noord, mocht zuid bij een start van harten zeven aan zijn Pinkster- opgave beginnen. Reeds bij eerste analyse blijkt dat één gelukte snit geenszins helpt. Zou bijvoor beeld schoppenheer goed zitten en zelfs tweede vallen, dan nog zijn er maar acht slagen en zal later ln klaver of ruiten .caneden moeten worden. Schoppen is dan ook zeker geen kleur om eventueel mee te beginnen. In slag l beginnen we hartenvrouw in noord te leggen om dat we daar graag aan slag zijn en er niets mee gebeuren kan. Als oost be kent, lijkt het er erg op dat west van tenminste een vijfkaart harten gestart is met AH aan het hoofd. Zuids keuze gaat hierna tussen het aanspelen van klaver of ruiten. Een gelukte snit op klavervrouw, alsmede het 3 3 zitten de klaveren, zou negen slagen opleveren. De kans daarop ls niet bijster groot. Ruiten acht spelen en diep snijden slaagt wanneer oost ruitenheer- boer derde (of sec) heeft, terwijl we ln geval oost heer-boer vierde (of langer) heeft nog niet down zijn. De kans op het goed zitten der twee ruitenhonneurs is bepaald ook niet erg groot (ln feite 1 op 4), maar daar noch de schoppen-, noch de klaveraanval op betere papieren kan bogen, moet zuid ernstig in de richting der ruitens kijken. Waarna er nog een belangrijk argument naar voren komt: Indien één der twee snits in ruiten mislukt, loopt deze drie SA vermoedelijk met één down af. Maar indien de snit op klavervrouw mislukt, is de spelleider beroofd van zijn entree (klaveraas) in de dummy, moet na het verliezen der klavervrouw en vier har tenslagen later uit eigen hand verder spelen en gaat met zekerheid tenminste twéé down. De konklusie luidt dus: bij gebrek aan beter, ruiten acht spelen en diep snij den. Met onverwacht groot succes! Een mooi tegenspelprobleempje deed zich ln een wedstrijd tussen twee sterke verenigingen uit Stockholm voor. U wordt uitgenodigd op de stoel van west te gaan zitten en diens problemen op te A 96 A H V 10 5 4 Zuid gever, OW kwetsbaar. Biedver- loop: zuid één schoppen OW passen noord één Sansatout zuid drie schop- oen noord vier schoppen einde. West komt uit met klaverheer, noord de twee. oost klaver negen en zuid kla ver drie. OW gebruiken normale (klas sieke) signalen - een hoge kaart is dus ln principe een aanmoedigingskaart. Wat moet we*t in slag 2 naspelen? Laat uw partner het óók eens oplossen! CRYPTOGRAM Horizontaal: 1. wissels op de toekomst (13) 8. wie dit krijgt staat er naast (6) 9. harde zuchten (6) 12- vreemd kindermeisje (5) 13. jeugdproblemen (9) 14. dat is een hele vogel (4) 15. deze 'bloem in het haar geurt niet (4) 17. in dit dier schuilt kleur (4) 19. stukje wei (4) 22 deze stof loopt op teleurstellingen uit (9) 24. zulke vensters staan met vast (5) 25- deze man heeft altijd haast (8) 26. deze plaats heeft het niet van zichzelf (6) 27. zij hangen aan de lippen (13) Verticaal: 2. hier niet (6) 3. slotlied (9) 4. drankjes (5) 5. waar alles en iedereen aan moet komen (6) 6. deze dode wacht niet (13) 7. zij geven de vrijheid (13) 10. deze godin bestaat tweemaal (4> 11 hemelse boogschutter (4) 16. over zo'n kleintje kijkt men heen (9) 18. vreemde bedden (4) 19. vindt men veelal langs de kusi (4) 20. moeilijkheden bij de was (6) 21. pardon (6) 23. ik, jij en hij, wij, u en zij (5) Oplossing vorige kruiswoordraadsel Horizontaal: 1. zonder; 6. pastei; 11. adder; 13. bonte; 14. alt; 16. eboniet: 17. rob; 19. ge; 20. vlet; 21. eten; 23. Ra; 24. ezel; 26. laars; 28. Edda; 30. reder; 32. nat; 33. meier; 34. naken; 36. Laren; 37. goedzak; 38. smeer; 40. bisam; 43. steil; 44. keg; 46. staak; 48. torn; 49. kanis; 51. arre; 52. re; 53. drop; 95. raad; 57. in; 58. Eli; 60. ere palm; 61. aan; 62. dadel; 64. feest; 66. praten; 67. prieel. Vertikaal: 1. zwager; 2. nat; 3. dd; 4. edel; 5. rebel; 6. poets; 7. ante; 8. st: 9. ter; 10. inbaar; 12. rotan; 13. Biert; 15. lezen; 18. orden; 20. vlek; 22- neer; 25. Edammer; 27. aandoen; 29. dienaar; 31. regel; 33. makis; 35. nor; 36. lab.; 38. stoel; 39. eind; 41. stad; 42. Maria; 43. streep; 44. kapel; 45. giraf; 47. kennel; 49. koren; 50. salep; 54. rede; 56. Amer; 59. Ida; 81. Ate: 63. A.T.: 65. si

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 15