AP. van Balen: meer expressie op school
„Omslaan, boven komen en
verder varen", zegt Elly
3 Kv'
•- >.v,
Rehobothschool kent
nijpend ruimtegebrek
Met n rank
bootje in
onstuimige
beekjes
DENK ER EENS «VER NA
SCHAKEN
m«AüA@
A« W W
a w m
m «xi
DAMMEN
BRIDGE
CRYPTOGRAM
V Belangrijk
door H. KRAMER
door J. M. BOM
door H. W. FILARSKI
^VN*XVVWW^'v>^^>>W>WN\\\\W\V\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\W\\\V\\\\\\\\\\\\\\V\\\\\\V\\\\\\\\\\\W\\\\\\W*\\\W\\\\\\\\VV\\\\\\W\\\\\\\\V\\\V\X\\\\\\\\\\\\\\\X\^V\\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\WVW\\XV\\\\\\V\\\y
VEENENDAAL Ruimtege-
2 brek is een nijpende zaak geworden
voor de heer A. P. va/i Balen,
hoofd van de Ned. Hervorm-
de Rehobothschool aan de koning-
2 innelaan. In totaal zijn aan zijn
school elf leerkrachten verbonden,
waarvan er drie les geven in de ou-
de Van de Weteringhschool aan de
J Prins Bernhardlaan. Een onderwij-
zer is reeds naar de zolder van het
schoolgebouw verhuisd met zijn
klas. Overigens is die zolder zo op-
geknapt, dat er een goede mogelij k-
mige onderwijzers ook nog enigs
zins, al geven vooral de jongeren
graag gymnastiek, trouwens er staat
per week twee uur op het rooster,
dus blijft er na aftrek van het uur
schoolzwemmen toch nog een uur
over."
Randy Top is een van de negen
aspirant-lyceïsten. Gevraagd naar
het beroep, dat hij wil gaan uitoefe
nen zegt hij: „Piloot of dokter, daar
wil ik tussen kiezen." Het dokters-
beroep zal het wel winnen, want
„Ik kan niet zo erg tegen het schom
melen in een vliegtuig en misschien
ben ik wel te klein ook," zegt Ran
dy-
Betsy van Doorn, dochter van
een melkhandelaar gaat naar de
Detailhandelsschool, op uitdrukke
lijke wens van haar vader, die haar
later in de zaak wil hebben. Nu
reeds helpt ze zaterdags met het
bezorgen van de melk en dat zal
een deel van haar beroep gaan wor
den.
Corrie Brunekreeft gaat naar de
Ulo. „Ik wil wel graag leren", mo
tiveert ze. Na de Mulo zal ze een
opleiding voor kleuterleidster gaan
volgen, want ze gaat graag met
kleine kinderen om. Als ze geen
huiswerk heeft gaat ze graag zwem
men, als het niet te koud is ten
minste.
Rinie van Ruiswijk gaat naar de
LTS. „Ik wil machinebankwerker
worden', vertelde hij. Hoe hij aan
die beroepskeuze gekomen is blijW
uit het volgende: „Ik vind het een
mooi vak. Een buurjongen van me
wil het ook worden en die vertelt
altijd wat ze maken op de ambachts
school". Als het mooi weer is voet
balt Rinie met zijn vriendjes, hij
heeft ook plannen om lid van een
club te worden.
Dit zijn de namen: Kees Bos,
Joost van de Brink, Bennie Budding,
Gijsbert van Doorn, Jan van Doorn,
Jaap Kolfschoten, Arie v- d. Kraats,
Anton Pater, Bob v. d. Pol, Kandv f
Topp, Mans v. d. Vendel, Gert-Jan
v. d. Weerthof, Gerard VVesselo,
Frank Asscheman, Huib Braafhart, t
Henk van Capelleveen, Mees Dek-
ker, Reinder van Doorn, Arie v. d.
Haar, Bert Haklander, Jan Nap, f
Rini van Ruiswijk, Jan van Velt-
huizen, Kees Vlastuin, Maas Wijnen,
Rigona Achterberg, Attie Braaf-
horst, Corrie Brunekreeft, Betsy v.
Doorn, Maggi Haanschoten, Elly
de Jong, Fredie Kroesbergen, Mar- g
jo van Leeuwen, Hermien v. d.
Meyden, Heide Spoelstra, Corrie v.
d- Bruinhorst, Jannie van Ginkel,
Loes v. d. Ham, Alie van Hasselaar,
Gerda Leppers, Nellie van Rhee,
Evelien van Stempvoort, Trudy Ver-
hoef, Nelleke v. d. Wal en Gera v. 2
d. Meyden.
2 beid is ontstaan om les te geven. j;xvWVVXX\X\V\V\V\\\\\\V\V\\VV\\\V\\\\\V\\\VX\\\VVXX\\V\\XXXWVVX\XVWVWVVVV\VV\\V\\\VVVVVV\\\\\\\\V\\\WVVXX\X\XXVVX\\\\\\VV\V\\\\\V\VV\V\\VV\\X\\VW\V\\X\\XVXV\V
J De zesde klas over twee lokalen
2 verdeeld telt 45 leerlingen. Ne- 2
g gen leerlingen gaan naar het Lyce-
urn, evenveel naar de Ulo. Naar de
g LIS gaan 14 leerlingen, naar de J
J Huishoudschool 9 en naar de V.G.
L.O. gaat er één. Tenslotte kozen Z
De heer Van Balen kent op zijn
2 school alleen „belangrijke" vakken-
Ieder vak moet tot zijn recht ko- 2
men vindt hij, zodat er geen bij-
2 zondere aandacht aan één bepaald
onderdeel van het rooster gegeven 2
g mag worden. „Rekenen en taal zijn
natuurlijk de hoofdvakken, zeker voor
de opleidingsklas. We moeten de 2
leerlingen prepareren op de toela-
tingsexamens en dan zijn die vak-
2 ken het belangrijkst. Vroeger vroeg g
men de kinderen naar meer vak- 2
ken, maar dat is nu gelukkig afge-
2 lopen, want je moest die kinderen g
2 dan veel te veel instampen. De men- 2
taliteit is veranderd: vroeger moest
de lagere school naar de middelba-
2 re toewerken, tegenwoordig past de J
middelbare school zich aan het peil 2
2 van de lagere," aldus de heer Van 2
Balen. g
Op zijn school komen veel hospi- 2
tanten en kwekelingen (leerlingen
2 van de kweekscholen) en dat vindt
2 de heer Van Balen helemaal niet 2
erg, integendeel hij doet er zijn
voordeel mee „Door het contact
2 met de leerlingen van de kweek- 2
school blijf je op de hoogte van de
vernieuwingen in de onderwijsme-
2 thodes. Het lesgeven is voortdurend 2
aan verandering onderhevig en zo
kunnen wij oudere onderwijzers op
de hoogte blijven. Doordat er kweke- g
2 lingen les geven komen er ook leraren 2
van de kweekschool op bezoek en ook
daarvan leren we. In een aantal
2 vakken is er veel ten goede veran-
derd. Neem nu tekenen, vroeger ge-
g beurde dat van voorbeelden, die
2 keurig netjes nagetekend moesten
2 worden. Als een wiel niet helemaal 2
rond was, dan deugde het niet. Nu
laat men de kinderen zoveel moge-
2 lijk vrij- Men geeft ze een onder- 2
werp op, men vertelt een verhaal-
tje, dat als onderwerp voor de teke-
2 ning moet dienen. Hoe ze het uit- 2
beelden wordt aan de leerlingen zelf
overgelaten en op een krom wiel
2 wordt niet gelet: men gaat er van 2
uit, dat men de kinderen niet in de
expressie mag remmen. Over het g
2 algemeen hebben de .kinderen tegen- 2
woordig meer plezier in het vak,
dan vroeger", meent de heer Van
2 Balen, die het vak tekenen slechts 2
als voorbeeld gebruikte, „want er
staat maar 1 uur tekenen op het
g rooster en dat mag beslist niet
2 meer worden."
Ondanks zijn waardering voor
nieuwe onderwijsmethoden in ver- 2
2 schillende vakken, holt de heer Varf
Balen niet achter elke nieuwigheid
aan, maar neemt „van het nieuwe Z
2 het goede en bewaart het oude,"
zoals hij het uitdrukte.
Een „nieuwigheid", die door de 2
2 heer Van Balen bijzonder gewaar-
deerd wordt is het instructiebad.
VEENENDAAL Elly Dorrestein
is zeventien jaar en heeft één hobby
waar ze zich volledig voor inzet: het
kajakken. Al van haar tweede jaar
af brengt ze haar vakanties bij het
water door. Dat zit in de familie
want haar vader is een geestdriftig
zeiler en haar moeder had al jong
haar hart aan de kano verpand. Elly
is echter wat avontuurlijker aange
legd en leeft pas echt als ze in haar
ranke bootje met woest kolkende en
bruisende bergstroompjes meevecht
om veilig langs rotsblokken en door
watervallen heen te komen.
Volleybal, handbal, atletiek? Het is
haar allemaal te rustig en te weinig
opwindend: „Ik moet een sport heb
ben waarbij de elementen betrokken
zijn! Ik moet niet van te voren we
ten wat er met me gebeurt. Sla ik
om dan sla ik om". Enthousiast ver
telt de slanke, blonde tiener over
haar sport. Volgens haar zijn er veel
te weinig mensen die de sport beoe
fenen: „De meeste mensen weten
niet goed wat het is. Vele mensen
denken ook dat het erg duur is, maar
dat is helemaal niet zo." Elly rekent
uit dat men voor ongeveer 550 gul
den de hele uitrusting bij elkaar heeft.
„Je hebt dan een redelijke kajak, 'n
spatdek en peddels. Natuurlijk wil je
als je er wat langer in zit' ook ande
re dingen hebben, b.v. een helm, dat
zijn echter bijkomstigheden, dat heb
je overal mee". Moet je lange reizen
maken om geschikte riviertjes te vin
den? „Welnee. In Nederland kun je
ook goed terecht. Ik denk aan de
vxxxxxxxxxxxxxxxwvxxxxxxxxxxxxxxxvxxxvxxxxxxxxxxxxxx
Dommel bij Eindhoven en de beek
jes in Zuid-Limburg. In de Ardennen
kun je fijn kajakken en als klap op
de vuurpijl ga je met vakantie in Duits
land of Zuid-Frankrijk je hart opha
len aan fijne bergriviertjes.
Is de sport niet gevaarlijk? „Ach,
dat zijn auto-races ook. Als je je boot
goed onder controle hebt loop je echt
geen risico's. Bovendien moet je een
goede uitrusting hebben: een helm
en eventueel een zwemvest". Maar
je zei net: „Sla ik om, dan sla ik
om!" „Nou je moet kunnen eskimo-
teren. Met een bepaalde slag draai
je hetzelf dan weer meteen boven wa
ter, en als dat niet lukt, maakt je je
spatdek los en zorg je dat je uit de
boot komt. Als je onder water blijft zit
de kans er natuurlijk in dat je met je
hoofd tegen een rots slaat, maar zo
als ik al zei moet je een helm opheb
ben". Je moet toch niet bang zijn uit
gevallen om de sport te beoefenen.
„Nee, maar als je goed hebt geoe
fend en de boot volledig beheerst dan
loop je echt geen gevaar". Doe je nog
aan andere sporten? „Ik zwem graag,
dat moet je natuurlijk goed kunnen.
Als je dat niet kunt mag je bijvoor
beeld niet eens aan wedstrijden mee
doen".
Elly heeft ook veel gezeild en voor
ze haar kajak kreeg had ze een Ca
nadese kano. „Daar zit je ook wel
mee in wild water, maar toch is het
lang niet zo opwindend als kajakken
dat vind ik tenminste". Waar kajak
je het liefst? „In Zuid-Frankrijk. Op
de Dordogne en de Laisse en andere
riviertjes daar" Heb jij wel eens 'n
ongeluk door je sport gehad? „Nee.
M'n vader wel, dat was eigenlijk een
beetje mijn schuld. Ik sloeg in Zuid-
Frankrijk een keer om. vlak voor
een stroomversnelling. Dat is ge
vaarlijk, want bij een stroomversnel
ling wordt het water meestal ondiep.
Dan kan je hoofd tegen een rots slaan.
Ik zorgde dus dat ik uit de kajak
kwam. Dat lukte. M'n vader stond
echter aan de kant te kijken en zag
hoe de kajak zonder mij verder ging.
Hij rende of zijn leven er van afhing
om het ding uit het water te halen.
Op een gegeven moment struikelde
hij en brak zijn enkel. Zo zie je dat
je het kajakken echt niet hoeft te la
ten om een ongeluk te voorkomen".
Slaat een kajak niet vaak kapot te
gen de rotsen? „Dat kan. ja. Ik heb
het gelukkig nog nooit gehad maar
het komt vaak voor. Je kunt hem dan
meestal zelf repareren zodat er geen
grote kosten aan verbonden zijn". El
ly schiet in de lach: „Sommige men
sen geloven niet dat zo'n boot vrij
solide is". „Als zo'n houten ding tegen
'n rots komt zit er toch gelijk een gat
in", zeggen ze dan. Een kajak is na
tuurlijk nietvan hout gemaakt, maar
van polyester, zodat het geheel eigen
lijk flexibel wordt. Doe je wel eens aan
wedstrijden mee? „Nee, daar ben ik
nog niet ver genoeg voor. Maar ik ga
wel altijd kijken naar de Nederland
se en Europese kampioenschappen in
Monschau in Duitsland." Elly ver
strekt tenslotte nog wat gegevens
over een kajak: „Hij is ongeveer
65 cm breed in het midden, en 4'/i
meter lang. Hij weegt om precies te
zijn 19 kilo".
Het is wel duidelijk geworden dat
Elly beslist niet voor een kleintje
vervaard is. Dat is (in de letterlijke
zin) maar goed ook, want haar toe
komstig beroep is kleuterleidster. Ze
is leerling van de Streekkleuterkweek-
school te Arnhem.
2
DE NU 24-jangc Robert James Kis ent,
in de wandeling Bobby Fischer, heel,
opnieuw van zich doen spreken. In
een zeer sterk bezet toernooi te Monaco
was hij reeds na de voorlaatste ronde
zeker van de eerste plaats. Het feit dat
hij de laatste partij verloor tegen de
Rus Gelier - veranderde hieraan dm
niets.
De tweede plaats was voor ex-wereld-
kampioen Smyslov. terwijl Geiler er
Larsen de derde en vierde plaats deel
den
TYPEREND
Hieronder een voor Fischer typerende
wlnstpartii
Wit- R. J. FISCHER Zwart: FORIN-
TOS. (Monaco 1967.)
Spaanse oper'ns
e*—e4 e7—eó Pgl—f3. Pb8—c6; 3.
Lfl-bf a7—aS: Lb5—a4. Pg8—f6: 5
9-4) Lf8—e7. 6 Tfl-el. b7-b5: 7
La4-b3. d7—d6; 8. c2-c3. 9—0: 9. h2—h3
Pc«—h8 10. d2—d4, Pb8d7: 11. Pf3—h4!
(De zet is gebaseerd op het oionoffe'
P Pxe4 12 Pfst
11 e5xd4: 12. c3xd4. Pd7—f6: i:
Pbl d2i. Pf6cl5 (Ook nu is 13
Pxe4: 14. Pxe4. Lxh4: 15. Dh5 kansrijk
voo- wit.)
14 Ph4—f:< Pd5b4: 15. d4—d5. c7-c5:
16 d?xc6 e.p., Pb4xc«: 17. Pd2—fi
Le7— ffi18. Lel—e3' Pc6—a5 (Op 18
Lxt>2 volgt niet 19 Tbl. Lc3: 20. Te2
zoe' RelIstaP in .Schach Echo'' veron
derstelt. maar 19 Dc21, Lxal: 20. DxcS.)
L.eJus
Leaoi
2U.
Pil—KJ
KOR1NTOS
.Jb6c4; 31 Lb3xc4, Pa5xc4; 22. Pg3—h5
?c4--e5: 23. Pf3*e5. d6xe5! (Na 23
Lxe5 24. Lxes. dxe5; 25. Dg4, g6: 26.
Tad' wordt wits aanval te sterk. bUv.
26Dc8; 27 Td71, Dxd7: 28. Pf6t.)
24. Ld4c5. Dd8xdl (Vrijwel noodzake
lijk. omdat zwart na 24Te8; 25.
Jg4 Te6: 26. Tedll. Dc8: 27. Tacl erg in
ie verdrukking komt.)
25 Talxdl. Tf8d8; 26. Ph5xf6t. g7xf6.
•7 lOlxdSt. Ta8xd8; 28. Lc5-e7. Td8—d4
lOp deze tegenaanval heeft de zwartspe-
!e' zi1n hoop gevestigd
29. Tel—e31. Lb7xe4 (Niet 29. Txe4:
10 Tg3t Kh8: 31. Lxfö mat.)
30. Le7xf6. Kg8—18: 31. a2—a3. Le4—c«:
12. Te3xe5 Td4—d5: 33 Te5—e3!
IN ZIJN ELEMENT
(Ir dit soort stellingen is Fischer In
/.ljn e ement Op te merken is dat toren-
rui' de remisekansen van zwart zou
loen stijgen wegens de aanwezigheid
van lopers die verschillende kleur vel
den beheersen.)
33 Td5—f5; 34 Lf6—e5. h7—h5: 35.
f2—ij a6—a5 36 Kgl—f2. a5—a4; 37.
PTïi?xg4L 38- h3x«4' 39.
Le5—te. Tg5d5; 40 f3—f4, Td5—d2t; 41.
Kf2-g3 Td2-g2t; 42 Kg3—h4. Tg2—d2:
43 f4-15. T,c6— dS' 44. Kh4—g5. Td2—dl.
Het probleem van de week: hoe
dwong de wttspeler in de dlagramstel-
Mng de wtnst af"
oplossing komt ln de volgende ru-
l
abcdefgh
FISCHER
OPLOSSING VORIG
PROBLEEM
Stelling na de 25ste zet van wit ln de
oart'i Bakalets - SJischkln.
Wit: Kcl. Dhfl Tgl en hl. Ld3. Pd«.
olonren a2. b2. c? e4 f3. h5.
Zwart: Kg8. Df6. Tc7 en f8. Pe6. Le8.
Dlonr ei a6, b5 e5 f7 g6. h7.
Er volgde: 26. Dh6xh7t. Kg8xh7: 27.
h5xg8t Kh7-g7; 28 g6xf7t. Pe6-g5: 29.
f7xe8 (Paard)t. Te8xf8; 30. Pd6xe8.
Kg7—f7: 31 PesxW en zwart gaf het op.
REEDS de eerste resultaten in nei
internationale Brinta-tournooi te
Hoogezand hebben uitgewezen, dal
hier de grote strijd tussen de „ou
de" en de „nieuwe" damwereld
voorlopig in een beslissend stadium is
gekomen. Zowel van Russische als van
Europese en Amerikaanse zijde zijn de
grootste troeven op tafel gelegd.
Op het moment, dat we dit schrijven
wanneer nog zes ronden gespeeld moe
ten worden, is nog niet te voorspellen
hoe de uitslag zal zijn van dit gigan
tische treffen, maar vrijwel vast staat
nu al. dat Sybrands niet geheel aan de
verwachtingen zal voldoen, terwijl Roo-
zenburg ziel- ontpopt heeft als de grote
tegenspeler van de Russen.
Baba Sy blijkt na zijn ziekteperiode
veel van zijn scherpte te hebben verlo
ren en Deslaurier torst moeizaam het
gewicht van zijn leeftijd. Van de Russen
maak Abdreiko de beste indruk: fel.
zuiver en in tactisch opzicht wonderlijk
rijp voor zijn leeftijd Lijkt hij inderdaad
de aangewezen opvolger van Koeper-
man. terwijl Tsiegolev teveel het combi-
natore laat overheersen.
Hieronder een van de vele fraaie par
tijen uit de eerste ronde: waarin onze
nationale kampioen voor de bittere pil
zorgde.
Wit. Sybrands; Zwart Mostovoye.
1. 33—26 19-23; 2. 35-30 14-20; 3.
30—25 17—22; 4. 25x14 9x20: De Franse
titelhouder houdt van duidelijke stellin
gen.
3. -933 10—14: 6. 44—39 19-24: 7.
50-44 14—19; 8. 32—28 23x32 9. 37x17
11x22: 10. 41—37 5—10; 11. 37—32 20-52:
Trekt zich blijkbaar niets ervan aan.
dat wit nu door een halve hekstelline
iel zwarte spel voorlopig al zijn aa..
valskracht kan ontnemen. 12. 29x2u
25x14: 13. 32—27 15-20: 14. 40-35 6—11;
11. 44—40 11—17: 16. 46—41 20-25; 17.
1944 3—9: Dwingt nu een verklaring
af. en wit tracht nu te profiteren van
ie zwarte randspelformatie. 18. 41—3',
17-21: 19. 47-41 21X32 20. 37x17 12x21
21. 41-37 21-26 22 28-32 7—11: 23.
43-WH—17; 13-18 28 44—39 9-13 29
24 33—28 17—21: 25. 39—33 13-22; 26
28x17 21x12; 27. 31—27 28. 44-39 9—13
29. 3429 (zie diagram)
Een zet van verstrekkende betekenis
voor het verdere verloop.
Wit zoekt door het voortdurend tempo-
^.uezen van zwart door een snelle aan-
"Jf1 ïMn doel te b«reiken. 294—9-
w. «8—43 1—7, 31. 29—24 19x30 32 35x24.
De consequentie van het witte systeem.
*21419 is 33, 4035 19x30' 34
,5?24 Een geraffineerde tussen-
set. die de witte aanval niet alleen
afstopt, maar ook een niet te onderschat-
ng«varn *en «Weetic in zich
Oergt. 35. 45—40 Na b.v. 39-34 zou
,9—14) Wit voor onoplosbare problemen
k°men te staan. 35914! Zeer
sterk. Wit meent echter alles weerlegd
te hebben. Het beste is nog 24—20
<14~18) 20—15 (10—14) al biedt ook dit
weinig gunstige vooruitzchten. 36. 33—28
Zwan heeft heel scherp de gevolgen
van zijn actie berekend en wit blijkt
opeens in ernstige moeilijkheden te ver-
?ren'j^°5,?teeds.,s h'l echter van me-
ning.dat hij de stelling kan forceren en
speelt: 41. 27—22?
Als opgave voor onze lezers: Hoe toon
de zwart hier het ondeugdelijke van
wits voortzetting aan?
OPLOSSING
De stand was: Zwart (F. Drost) 8. 13.
14. 16. 17. 19. 21. 23. 24 (9 st). Wit (A.
Huët) 27 28. 30. 32. 33. 34. 35. 37. 38 (9
st).
Van uit deze stand vervolgde zwart
fraai met: (8—12) 30—25 gedwongen,
want na 27—22 zou (12—18) 22xll (18x7)
is de dreiging (21—27) onweerlegbaar
(13—18!) Wit moet nu het offer van
Dussaut toepassen: 27—22 (18x27) 35—30
(24X35) 33-29 (12—18!) 29-24 (19x39)
28X10 en na 39—44 (25—20) 44—49
(20—14) 18—22 (10—5 Of?) 21—26 (32x12)
49x25 moest wit de strijd wel staken!
rif'
HET Is geen eenvoudige zaak het aan
spelen van drie verschillende kleu
ren te kunnen overwegen, wanneer
men in een contract van drie Sansatout
zit en na de uitkomst vermoede
lijk niet meer van slag af mag. Het was
dan ook geen blozende drie Sans die
verschillende deelnemers aan de finale
der WF 7 Sans Club trachtten te over
meesteren
85
A H 8 7 3
783
10 5 4
AVI
O B 10 5
O A V 10 9 4
A H 9
Oost gever, allen kwetsbaar. OW pas
ten en via één SA van zuid twee kla
ver van noord twee ruiten van zuid
drie SA van noord, mocht zuid bij een
start van harten zeven aan zijn Pinkster-
opgave beginnen.
Reeds bij eerste analyse blijkt dat één
gelukte snit geenszins helpt. Zou bijvoor
beeld schoppenheer goed zitten en zelfs
tweede vallen, dan nog zijn er maar acht
slagen en zal later ln klaver of ruiten
.caneden moeten worden. Schoppen is
dan ook zeker geen kleur om eventueel
mee te beginnen. In slag l beginnen
we hartenvrouw in noord te leggen om
dat we daar graag aan slag zijn en er
niets mee gebeuren kan. Als oost be
kent, lijkt het er erg op dat west van
tenminste een vijfkaart harten gestart is
met AH aan het hoofd.
Zuids keuze gaat hierna tussen het
aanspelen van klaver of ruiten. Een
gelukte snit op klavervrouw, alsmede
het 3 3 zitten de klaveren, zou negen
slagen opleveren. De kans daarop ls niet
bijster groot. Ruiten acht spelen en diep
snijden slaagt wanneer oost ruitenheer-
boer derde (of sec) heeft, terwijl we ln
geval oost heer-boer vierde (of langer)
heeft nog niet down zijn.
De kans op het goed zitten der twee
ruitenhonneurs is bepaald ook niet erg
groot (ln feite 1 op 4), maar daar noch
de schoppen-, noch de klaveraanval op
betere papieren kan bogen, moet zuid
ernstig in de richting der ruitens kijken.
Waarna er nog een belangrijk argument
naar voren komt: Indien één der twee
snits in ruiten mislukt, loopt deze drie
SA vermoedelijk met één down af. Maar
indien de snit op klavervrouw mislukt,
is de spelleider beroofd van zijn entree
(klaveraas) in de dummy, moet na het
verliezen der klavervrouw en vier har
tenslagen later uit eigen hand verder
spelen en gaat met zekerheid tenminste
twéé down.
De konklusie luidt dus: bij gebrek aan
beter, ruiten acht spelen en diep snij
den. Met onverwacht groot succes!
Een mooi tegenspelprobleempje deed
zich ln een wedstrijd tussen twee sterke
verenigingen uit Stockholm voor. U
wordt uitgenodigd op de stoel van west
te gaan zitten en diens problemen op te
A 96
A H V 10 5 4
Zuid gever, OW kwetsbaar. Biedver-
loop: zuid één schoppen OW passen
noord één Sansatout zuid drie schop-
oen noord vier schoppen einde.
West komt uit met klaverheer, noord
de twee. oost klaver negen en zuid kla
ver drie. OW gebruiken normale (klas
sieke) signalen - een hoge kaart is dus
ln principe een aanmoedigingskaart.
Wat moet we*t in slag 2 naspelen?
Laat uw partner het óók eens oplossen!
CRYPTOGRAM
Horizontaal:
1. wissels op de toekomst (13)
8. wie dit krijgt staat er naast (6)
9. harde zuchten (6)
12- vreemd kindermeisje (5)
13. jeugdproblemen (9)
14. dat is een hele vogel (4)
15. deze 'bloem in het haar geurt niet
(4)
17. in dit dier schuilt kleur (4)
19. stukje wei (4)
22 deze stof loopt op teleurstellingen
uit (9)
24. zulke vensters staan met vast (5)
25- deze man heeft altijd haast (8)
26. deze plaats heeft het niet van
zichzelf (6)
27. zij hangen aan de lippen (13)
Verticaal:
2. hier niet (6)
3. slotlied (9)
4. drankjes (5)
5. waar alles en iedereen aan moet
komen (6)
6. deze dode wacht niet (13)
7. zij geven de vrijheid (13)
10. deze godin bestaat tweemaal (4>
11 hemelse boogschutter (4)
16. over zo'n kleintje kijkt men heen
(9)
18. vreemde bedden (4)
19. vindt men veelal langs de kusi
(4)
20. moeilijkheden bij de was (6)
21. pardon (6)
23. ik, jij en hij, wij, u en zij (5)
Oplossing vorige
kruiswoordraadsel
Horizontaal: 1. zonder; 6. pastei; 11.
adder; 13. bonte; 14. alt; 16. eboniet:
17. rob; 19. ge; 20. vlet; 21. eten; 23.
Ra; 24. ezel; 26. laars; 28. Edda; 30.
reder; 32. nat; 33. meier; 34. naken;
36. Laren; 37. goedzak; 38. smeer; 40.
bisam; 43. steil; 44. keg; 46. staak; 48.
torn; 49. kanis; 51. arre; 52. re; 53.
drop; 95. raad; 57. in; 58. Eli; 60. ere
palm; 61. aan; 62. dadel; 64. feest; 66.
praten; 67. prieel.
Vertikaal: 1. zwager; 2. nat; 3. dd;
4. edel; 5. rebel; 6. poets; 7. ante; 8.
st: 9. ter; 10. inbaar; 12. rotan; 13.
Biert; 15. lezen; 18. orden; 20. vlek;
22- neer; 25. Edammer; 27. aandoen;
29. dienaar; 31. regel; 33. makis; 35.
nor; 36. lab.; 38. stoel; 39. eind; 41.
stad; 42. Maria; 43. streep; 44. kapel;
45. giraf; 47. kennel; 49. koren; 50.
salep; 54. rede; 56. Amer; 59. Ida; 81.
Ate: 63. A.T.: 65. si