I Persoonlijkheid
„Toon" Europa's
t.v.-komiek nr. 1
Jonge Rus wint
vioolconcours
Veel belangstelling
voor Feike Asma
VANAVOND
MORGEN
UIT DE KERKEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Stelsel van
afbetaling op
de helling
Extra-dividend
7 Provinciën
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Feroo verliest veer
een lid
Pagina 2
MAANDAG 29 MEI 1967
NOB KWAAD OE MEM
GEMAAKT HEB
KAN li-, RADiA'
3E KUNT VAJSI3E LEVEN
NIET RADEN
HOE WOEDEND
IK DIE MIERENETER
HEB GEMAAKT.
LAAT STAAN DAT DE
RAADT HOE IK HET DEED.
JANET
76
Eindelijk zat ze in een hoekje van
haar coupé genesteld. Snel voerde de
de trein haar weg uit die woestenij van
vlakke weiden, voorbij heggetjes, door
kijkjes op een riviertje, verspreid lig
gende steden: een vrij eentonig land
schap met een schijn van landelijk
heid.
Naderhand fleurde zij op. Toen werd
alles echt. Zij voelde zich wonderlijk
ontroerd en tevreden, toen zij het vlak
ke land achter zich gelaten had en er
nu golvende heuvelruggen voor haar
opdoemden, met hoge, lichte horizon
ten. Kudden schapen slingerden zich
in lange, smalle strepen door het heu
vellandschap en groepjes landlieden
staken hun hand op tot een joviale
groet.
Toen volgde plotseling, zonder eni
ge overgang de parelgrijze eindeloos
heid van de zee; de hoge roodkleurige
krijtrotsen van Devon; kinderen, die
blootsvoets over het strand renden en
bootjes, die als speelgoed op de gol
ven dobberden. Ze was- in Cornwall,
haar geboorteland; een grillige, ver
warrende mengeling van ruig begroei
de heuvels en diep neerduikende da
len, verspreide, grijze landhuisjes, sta
tige bossen en onstuimige stromen.
Van louter opgewondenheid stapte
ze uit aan het verkeerde station, St.
Brides. Daar ging haar trein. Met
haar bagage stond ze op het perronne
tje, ongeveer dertig kilometer van haar
bestemming. Maar zorgeloos uitbundig
onbekommerd om het geld, stapte ze
naar een garage en reed even later in
een rammelend Fordje over de land
wegen naar Plyn. Ze had haar hoed
nu afgezet en liet de zeewind door haar
haren spelen. Voorovergebogen snoof
zij de geuren op van bomen en
struiken, primula's aan de kant, koe
koeksbloem en fel bloeiende brem,
aarde, zon en regen en de van verre
overwaaiende zilte lucht van de zee.
Zij naderden de top van een lang
zaam glooiende heuvel. Daar beneden
glansde, als het spiegelgladde water
vlak van een bergmeer, de rimpelloze
onbewogenheid van de haven. Een stad
lag terrasgewijs tegen een heuvel op
gebouwd. Oude huisjes leunden tegen
elkaar, rook kronkelde boven hun lei
en daken omhoog. Een stoomboot voer
statig de haven uit, de open zee tege
moet. Drie malen achtereen liet zij
haar sirene loeien en het geluid woei
omhoog, veelvuldig weerkaatst door de
omliggende heuvels. Rondcirkelend bo
ven de schepen in de haven riepen en
schreeuwden vluchten meeuwen.
De chauffeur van het Fordje draai
de zich naar Jennie om en riep: „Kijk
daar ligt Plyn". Hij zette de remmen
aan en zijn wagen reed hobbelend de
heuvel af tot aan de haven. Daar be
taalde Jennie de chauffeur. Zij liep nu
door Plyn, de lange, smalle hoofdstraat
in, in elke hand een koffertje, niet ze
ker welke richting zij zou uitgaan of
naar wie ze vragen moest.
Vaag, bijna intuïtief, wist zij zich
nog te herinneren, dat het Klimop
Huis buiten de stad tegen de helling
van de heuvel stond. Maar tegelijk be
dacht zij zich, dat het nu al jarenlang
aan nieuwe bewoners toebehoorde, die
niets van haar afwisten; waar zij be
zwaarlijk tegen de schemering een on
aangekondigd bezoek kon brengen.
Toen bleef ze staan. Zij voelde zich
moe en hongerig, een beetje ontmoe
digd ook, snakkend naar een vriende
lijk woord. Nauwelijks dacht ze bij
wat ze deed, toen ze haar hand legde
op de arm van een voorbijganger en
vroeg: „Vertelt u me eens, woont hier
ook iemand in Plyn, die Coombe
heet?"
Nieuwsgierig nam de aldus aange
klampte haar op. „Welke Coombe
wou je hebben, lieve kind?" klonk het
familair. „Er zitten er heel wat over
Plyn verspreid, weet je?"
Jennie verzamelde al haar moed. Ze
kon zich eigenlijk niemand meer her
inneren, die haar als kind gekend had.
Ze wist wel van ooms en tantes, maar
de voornamen en gezichten was zij
kwijt.
„Dat weet ik niet zeker", gaf zij
op wat ongelukkige toon ten antwoord.
„Het is al heel veel jaren geleden, dat
ik hier het laatst geweest ben".
„Daarginds wonen de twee dames
Coombe, die een winkel hebben, recht
tegenover de Bank..., die zullen je wel
op streek kunnen helpen. Dat zijn nog
dochters van Samuel Coombe. Maar
die is zelf natuurlijk al jaren dood".
„O ja?" kwam Jennie vlug. „Die
zullen me in elk geval verder kunnen
helpen. Ik vind het anders wel raar,
ze zo onverwachts op het dak te val
len. Zouden ze het gek vinden, denkt
u? Anders kan ik beter eerst naar een
hotel gaan".
„Zijn ze misschien nog in de verte
familie
„Ja, dat zal wel. Ik heet ook Coom
be".
„Nu, kindlief, dan vind je vast bij
de dames Mary en Martha een goed
onthaal. Daar, met die eigenaardig ge
vormde klopper op de deur. Nu, goe
denavond".
„Ook goedenavond en nog wel be
dankt".
Zij stak de straat over en klopte op
de deur. Nu was ze zenuwachtig ver
legen, onzeker wat ze zeggen zou. Marü
en Martha., die namen had ze stellig
eerder gehoord. Tante Mary en Mar
tha, had Harold het daarover vroeger
niet gehad? Maar zelfs als zij het wa
ren, hoe zouden ze haar dan nog her
kennen
De deur ging open en een rijzige
vrouw met wit haar, zachtblauwe ogen
en roze wangen stond in de opening.
„Is daar Annie Hocking met mijn
krant?" begon ze. „O, neem mij niet
kwalijk, juffrouw, ik zag u niet dade
lijk in de schemer. De winkel is al
dicht, ziet u. Had u iets bijzonders no
dig?"
Jennie, de resolute, flinke Jennie, die
zo zeker van zichzelf was geweest bij
haar afscheid van Maple Street, stond j
nu te trillen op haar benen en voelde i
zich een klein meisje, dicht aan hui-
len toe.
„Neem u mij niet kwalijk", zeide j
ze. „Het spijt me, dat ik u lastig val, i
maar ik wist niet precies waar ik heen i
moest. Weet u mij ook te zeggen....
was Christoffel Coombe soms familie i
van u?"
De vrouw keek haar eerst wat we- j
zenloos aan, even overrompeld door de j
onverwachte vraag. Maar opeens j
straalde haar gezicht en speelde er een
blij lachje om haar mond.
„Jawel, zeker!" klonk haar ant- j
woord. „Hij was mijn volle neef.
Ik heb hem en zijn broertjes, toen ze j
nog klein waren, verzorgd, mijn zuster i
en ik samen. Hij noemde ons altijd:
tantetjes".
„O!" riep Jennie, terwijl haar ogen
vol tranen sprongen. „O, wat ben ik
daar verbazend blij om, verbazend
blij. U zult zich mij natuurlijk niet
herinneren, maar ik ben zijn dochter
Jennie Coombe".
(Wordt vervolgd) 5
3515. „Het moet daar in de buurt van Pluto een ta
melijk koude en donkere bedoening zijn, begrijp ik
wel", zei Buck en hij keek Sandra veelbetekenend
aan. „Zou jij ditmaal niet liever thuisblijven? Ik vind
't bepaald géén vrouwenwerk, Sanny!"
Maar het meisje keek hem verontwaardigd aan en
riep uit: „Waar bemoei jij je mee, Buck Ryan? Doe
asjeblieft niet zo autoritair. Geen vrouwenwerk, zeg
je? Wat heeft dèt er nu mee te maken? Vorige reizen
heb ik ook alles aangepakt wat er te doen was en voor
ontberingen ben ik niet bang hoor!" Buck hief afwe
rend de armen op en steunde: „Zoet maar! Bedaar!
Ik zei het slechts voor je bestwil. Nemand heeft enige
kritiek op je. Maar ik dacht, dat je misschien eens
'n reisje wilde overslaan om wat op verhaal te komen!"
„En om 6 miljard kilometers van mjin verloofde ge
scheiden te worden? Niets daarvan!" riep zij uit en
trok Arend, die er grinnikend bij stond, met een thea
traal gebaar naar zich toe. „Neen, ik blijf hem volgen
als zijn schaduw, zonodig tot het andere eind van de
wereldruimte! Dus dan weten jullie het!" ,»Ja juf",
mompelde Buck onderdanig en stak zijn pijp maar
weer in de mond.
74. Wanneer Tjiao Tai terug is en aan Rechter Tie
zijn gesprek met de Koning van de Bedelaars gerap
porteerd heeft, slaat de rechter met zijn vuist op tafel
en roept toornig uit: „Die zogenaamde abdis is dus een
oplichtster! En die geeft notabene mijn dames les!
Daar zal ik terstond een eind aan maken! Lieve Hemel,
nu zie je alweer hoe moeilijk het is zaken te behande
len die zich afspeelden voordat je zelf ter plaatse was,
Tsjiao Tai! Enfin, stapje bij stapje komen we toch wel
verder". Hij strijkt eens langs zijn kin en vervolgt dan:
„Wie zou die minnaar van de abdis kunnen zijn?" „De
Koning zei alleen maar dat het een rijke vent was, edel-
achtbare. De berooide schilder Lie Ko kan het dus jam
mer genoeg niet zijn. Hoewel ik geloof dat die lapswans
tot alles in staat is!" „Daar zeg je zo wat, Tsjiao Tai!
Het kan best zijn dat Lie Ko vroeger wèl geld had, toen
hij nog bij zijn broer de goudsmid woonde. Misschien
heeft de goudsmid hem zonder een cent op straat gezet,
toen hij merkte dat Lie Ko verliefd was op Jade, zijn
verloofde!" „We moeten die oude Prefekt ook niet uit
vlakken, edelachtbare! Die heeft geld, en een oude bok
zoekt wel eens naar een groen blaadje! Kijk, daar heb
ben we onze oude schrijver!"
E Het afgelopen tv-weekend was het
weekend van de mensen die over per-
soonlijkheid beschikken. We denken
5 hierbij natuurlijk in de eerste plaats
5 aan Sammy Davis, die zijn grote veel-
i zijdigheid als show-man gisteravond
weer op boeiende wijze demonstreerde,
ogenschijnlijk heel losjes, maar in feite
5 met een enorme concentratie. Daardoor
bereikte hij een soort geestverwant-
s schap met Concertgebouwpubliek, be-
z geleidende musici en in de huiskamer
i zittende tv-kijkers. Sammy Davis paar
de aan zijn vakmanschap ook een grote
dosis bezieling, die men bij andere ster
ren uit de show-bizz vaak zo mist. Sym
pathiek was zijn eresaluut aan collega
Rav Charles, voordat hij de vele niet-
muzikale, jeugdige, blanke Nederlandse
beoefenaren van Rhythm and Blues 'n
door-en-door muzikaal en persoonlijk
geëngageerd lesje in dit genre kwam ge
ven. Knap waren ook zijn tapdance en
zijn Chevalier-imitatie in „Me and my
shadow".
Een andere persoonlijkheid is Pierre
Janssen, die samen met regisseur Leen
Timp de vijftigste aflevering van
„Kunstgrepen" op het scherm bracht.
Het onderwerp was de oude Romeinse
havenstad' OSrifc, waarin Janssen tel
kens de vroegere bewoners zen te heb
ben verwacht. Wie deze zomer in Ostia
komt, zal daar wellicht ook ieder mo
ment Pierre Janssen verwachten. Dat
is dan een waardig compliment bij het
jubileum van „Kunstgrepen". We ho
pen Pierre Janssen, die door zijn ori
ginele manier van denken en presente
ren de kunst verstaat om alles wat ar
tistieke (en dus levens-) waarde heeft
zonder academische droogdoenerij
„door het scherm" te brengen, nog veel
vaker dan vijftig keer op de beeldbuis
te mogen terugzien.
Zaterdagavond gaf Annemarie Oster,
dochter van Guus Oster en Ank van der
Moer, haar kijk op vijf persoonlijkheden
uit de wereld van het chanson. Omdat
ik de voetbalpersoonlijkheid Abe Len
stra tot de laatste seconde op Neder
land I wilde zien spelen, miste ik An-
nemarie's visie op Martine Bijl. Haar
karakteristieken van Conny van den
Bos en Brigitte Bardot waren voortref-
felijk. „Liesbeth List" oogde wel goed,
maar zong te nasaal. Rika Jansen
alias Annemarie Oster zong niet hard
genoeg, maar hier maakte de satirische
tekst („Amsterdam huilt... om ander
mans doden") veel goed.
Opmerkelijk was, dat de VARA za
terdagavond niet alleen een VPRO-om-
roepster liet zingen, maar ook de ko
mende VPRO-uitzending van het optre
den van Charles Aznavour aankon
digde. Geen overbodige luxe trouwens,
want na de „La-la-la"-aflevering over
Petula Clark viel die over Aznavour
door gebrek aan sfeer nogal tegen.
Kleinere tv-persoonlijkheden maakten
zaterdagmiddag hun debuut in de nieu
we NCRV-serie „Rodeo". Een soört
„Nieuwe Oogst", maar dan met een ju
ry van tv-critici, die moesten beoorde
len of de gegadigden wel voldoende te-
levisie-geniek voor de dag kwamen.
Met het chansons zingende Sextet
Cheops was dat zeker het geval. Over
het al dan niet televisie-genieke optre
den van de tv-critici kun je je als tv-
criticus natuurlijk moeilijk uitlaten.
Daar zal de kijker wel meer kijk op
hebben.
J. v. d. K.
VENETIË Een jury van tv-critici
uit vijftien Europese landen heeft Toon
Hermans uitgeroepen tot Europa's eer
ste televisiekomiek.
De prijs voor de beste zangeres was
voor Elisabeth Schwarzkopf, de beste
popzangeres was Mireille Mathieu.
Al kostten de plaatsbewijzen ook
veertig gulden, toch zat 7 Amster
damse Concertgebouw gisteravond
stampvol, toen daar de vermaarde ar
tiest Sammy Davis zijn show opvoerde.
Davis had bijzonder veel succes. Niet
alleen 's avonds tijdens de show, maar
ook 's middags, toen hij bij het Hilton-
hotel arriveerde, om er een persconfe
rentie te geven. Op deze foto ziet U
een aantal mensen, die uit pure be
langstelling Sammy's aankomst in het
hotel willen vertragen.
BRUSSEL De finale van het Kon.
Elisabeth concours, dit jaar uitgeschre
ven voor violisten van nog geen dertig
jaar, is geëindigd met een triomf van
de jeugd. Van de twaalf prijswinnaars,
wier rangorde de afgelopen week werd
bepaald. z(jn de drie hoogst geplaatsten
20, 21 en 20 jaar oud.
De eerste prijs was voor de Rus
Chirchkorn, een leerling van Vaiman,
die hier in 1951 (het jaar waarin Kogan
de eerste prijs behaalde en Theo Olof
vierde geklasseerd werd) als 2e eindig
de. Chirchkorn is een virtuoos van de
allerhoogste klasse. Hij maakt de acro
batieën van Wieniafsky of Saint-Saëns,
die Kreisler of Ysaye nog geraffineer
der meenden te moeten maken aanvaard
baar door een wonderbaarlijk perfecte
uitvoering.
De tweede en derde prijs waren voor
leerlingen van Oistrach. De Bulgaarse
Stoika Milanova, wier zusje in de piano
wedstrijd van 1964 als 9e eindigde, is
een begaafd virtuose, die een enorm
temperament onder controle weet te
houden en wellicht meer dan wie van
haar mededingers ook, al wat zij speelt
tot haar geestelijk eigendom weet te
maken. Het natuurtalent Guidon Kre-
mer, die voor de finale als eigen keus
het bij het Brusselse publiek vrijwel on
bekende en ternauwernood aanvaarde
Vioolconcert van Elgar speelde men
moest eens weten dat Menuhin het ja
renlang op zijn repertoire heeft gehad
kreeg de derde prijs.
MAASSLUIS Zaterdagavond heeft
Feike Asma zijn gouden jubileum ge
vierd door onder andere in de Grote
Kerk te Maassluis een voor hem ge
componeerd werk „Variaties op een
Bach-thema" van Paul Chr. v. Weste
ring ten gehore te brengen.
In de stampvolle kerk, waar rond
1300 tot 1400 mensen het concert bij
woonden, oogstten de variaties op een
Bach-thema een overweldigend suc
ces. De organist zelf, geteisterd door
een zware griep, kreeg een spontane
ovatie toen hij na de laatste tonen van
af zijn orgel in de kerk naar beneden
kwam. Hiernaast voerde een rij spre
kers het woord. Eerder in de middag
had Feike Asma een enorm druk be
zochte receptie in de aula van de l.t.s.
te Maassluis gehad.
HILVERSUM I
18.20 Uitzending van de Boeren Par
tij. Spr.: Mevr. H. Bennink. 18.30 Li.
grammofoonmuziek voor de tieners.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Ra
diokrant. 19.30 Muziek uit Uw vakan
tieland: Nederland, Frankrijk, Oosten
rijk (gr). 20.15 De Maanaanbidder,
hoorspel. 21.10 Stereo: Lichte gram
mofoonmuziek. 21.20 Muziek en dienst:
orgelconcert: klassieke en moderne
muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 23.00
Licht muziekprogramma (opn). 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten
18.25 Ik verbind u door... praatje.
18.30 Lichte muziekprogramma.
(Tussen 19.05 en 19.15 Verslag Olym-
pia Tour door Nederland). 19.40 Hu
manistisch Verbond: Midden in de we
reld. Een toespraak door Mevr. G. W.
G. Rudelsheim-Hamer. NRU: 19.50
Cursus Openbaar Kunstbezit. 20.00
Nws. 20.05 Omroeporkest, groot om
roepkoor en solisten: klassieke mu
ziek. 21.30 Alle hens...: klankbeeld over
de Nederlandse koopvaardij. 22.00 Let
the peoples sing: internationale com
petitie voor amateur-koren. 22.30 Nws.
22.40 Iks, een srong in het duister.
23.55-24.00 nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50
Journaal. STER: 18.55 Reclame. CVK/
IKOR/RKK: 19.00 Kenmerk, de weke
lijkse actualiteitenrubriek over kerk
en samenleving. VARA: 19.30 Lucy
Show. STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER:20.16 Reclame.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45
Tel uit je winst: hobbyquiz. 21.20 De
jonge onderzoekers :wedstrijdprogram-
ma. 21.45 Het Peleton Anderson, film
documentaire over mensen in een oor
log. NTS: 22.30 Samenvatting Olympia
Tour. 22.35-22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NCRV: 20.05 De Misan-
throop of: De verliefde zwartkijker,
komedie v. d. Franse T.V. 21.50 Een
spannende tijd voor oud en jong, le
zing. STER: 21.56 Reclame. NTS:
22.00-22.15 Journaal. 22.30-23.00 Teleac
Automatisering (13).
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende wo.
lezing. 7.15 Lichte gr. muz. (7.30-7.32
Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. Lichte gr.
muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr.
(9.25-9.30 Conciliepostbus; 9.35 Water
standen). 10.10 Stereo: Aubade: kl. gr.
muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo:
Musette-ork. en zangsol. 12.18 Marktber.
voor schippers. 12.20 Voor de landbou
wers. 12.27 Med. voor land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Licht en
semble met sol. 13.30 Musiësta: licht
gev. muz. pr. (opn.) 14.20 Schoolradio.
14.40 Stereo: Licht instr. ensemble.
15.00 Pizzicato: muz. middag magazine
met ber. en boekbespr. 17.00 Overh.
voorl.: Nws. uit de Ned. Ant. Spreker:
Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 gr. muz. VPRO: 7.55 Deze week.
AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte
gr. muz. (8.30-8.35 De groenteman).
8.50 Morgenwijd. 9.00 Stereo: kl. en mod.
gr. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arb. vit. (gr). 12.00 Stereo: lichte or-
kestmuz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor
de landb. 12.40 Stereo: licht ork. 13.00
Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Semi kl.
en mod. ork. werken (gr). 14.40 School
radio. 15.00 Voor de vr. 15.40 Violen en
cello: kl. muz. 16.00 Nws. 16.02 Stereo:
Vocaal ensemble (gr.) mod. Fr. liede
ren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New
York calling. 17.20 Lichte gr. muz.
voor de jeugd.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Prrt:
pl. pr. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink:
Pop- en cabaretmuz. (Om 10.30 Geen
ja, geen nee; 11.00 Nws.). 12.00 Nws.
12.02 Platen bij de lunch. (13.00 Nws).
14.00 Nws. 14.02 Verz. pl. pr. 15.00 Nws.
15.02 Mix: gev. gr. muz. (16.00 Nws).
17.00 Nws. 17.02-18.00 555555-en666666-en
MAANDAG 29 MEI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Stahl-
netz: Spur 211, uitzending in samenwer
king met de recherche. 12.00-13.30 Ac
tualiteitenkroniek. 16.40 Nws. 16.45 Mei-
ne Groschen -'Deine Groschen: consu
mentenrubriek. 17.00 Gymnastiek. 17.05
Guter Rat am Zuschneidetisch. 17.30
Oma war ein Sausebraus, feuille
ton. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal pro
gramma-overzicht. WDR: 18.05 Actua
liteiten. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zand
mannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21
Jörg Preda reist de wereld rond, reis-
report. 19.59 Progr.-overzicht. Nieuws.
18.10 Cantica Piccola: gedachten zijn
vrij, aansluitend: Theo Lingen presen
teert Max Linder. 18.25 Hier und Heu-
te(l), journaal. 18.50 Voor de kinderen
19.00 Hier und heute(II), journaal.
19.10 Robin Scott in Jamaica. 19.40
Korte bezoeken naar Achter-Indië)
20.00 Journaal en weerbericht. 20.20
Report. 21.05 Musik aus Studio B.
21.50 TV-discussie. 22.35 Journaal,weer-
ber. en commentaar. 22.50 Die Trans-
aktion, Spel. 23.05 Die Namenstags-
feier, spel. 23.35 Nieuws.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac
tualiteiten en muziek. 18.55 Sensatio-
nen zwischen Himmel und Erde, cir
cusprogramma. 19.27 Weerbericht
19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00
Katholieke uitzending. 20.15 Woestijn,
water, krokodillen, expeditie. Aanslui
tend: nieuws. 21.00 Die Erbin, Ameri
kaanse speelfilm. 22.50 Nieuws, weer
bericht en thema van de dag.
11111111 11111111111111111111111111ii 111
Tn kringen van de financieringsmaat
schappijen in ons land wordt ver
wacht dat de wet op het afbetalings
stelsel van 17 juli 1963 binnenkort op
de helling zal komen en dat dan ein
delijk zal worden voldaan aan de her
haalde wensen van de Vereniging van
Financieringsondernemingen in Ne
derland om de verplichte eerste beta
lingsbedragen omlaag te krijgen. Deze
wet heeft door de talloze mogelijk
heden om langs haar bepalingen heen
te gaan, in feite alle zin verloren. Zij
voorzag eerder in een politieke dan in
een werkelijke noodzaak.
Nergens ter wereld zijn de verplich
te aanbetalingsbedragen op personen
auto's zo hoog als in Nederland. Vol
gens de wet moet vijftig tot zestig pro
cent van de aankoopprijs worden aan
betaald bij personenauto's tot
f 6.000 is dat vijftig procent, bij wa
gens tot f 10.000 vijfenvijftig procent
en boven f 10.000 zestig procent.
T\eze rem heeft een deel van de acti
viteiten van de traditionele finan
cieringsmaatschappijen belemmerd,
waardoor deze ten dele in een onge
lijke concurrentiepositie zijn komen te
verkeren ten opzichte van andere fi
nanciers. Immers, iemand die een auto
wil financieren en aan redelijke eisen
van inkomsten en positie voldoet, kan
dat zonder enige beperking doen en
wel via de persoonlijke lening of door
middel van rekening-courantkredieten
bij banken.
Het is een normale zaak dat bedrij
ven, die ergens worden geremd, zoe
ken naar andere wegen om daar on
deruit te komen. Zo heeft onlangs een
belangrijke groep van banken de mo
gelijkheid geopend om personenauto's
voor tweederde deel te financieren
met contracten van maximaal drie
jaar, terwijl volgens de wet op de af
betaling twee jaar het maximum is.
Deze contracten heten dan wel geen
afbetalings- of huurkoopcontracten,
maar zij komen er wel heel dicht bij.
T^e financieringsmaatschappijen heb-
ben voor de wet op het afbeta
lingsstelsel, zoals die in de praktijk
uitpakt, geen goed woord over. Welis
waar wordt gezegd dat zij de man, die
een huurkoopcontract aangaat, tegen
zichzelf beschermt, maar wij vragen
ons af of de banken die persoonlijke
leningen verstrekken, ook niet zulk
een bescherming bieden. Geen bank of
financieringsmaatschappij zal onnodig
een risico met een krediet nemen.
Daarbij komt dat het Bureau Krediet
registratie, dat nu volop draait, alle
informaties betreffende kredietnemers
kan en zal geven.
Ieder normaal denkend mens is
tegen een overbelasting van de parti
culier die kredieten voor eigen behoef
ten opneemt. Dë praktijk heeft uitge
wezen dat zulks in ons land maar spo
radisch voorkomt. Niet alleen ligt dat
niet in onze volksaard, maar ook de
kredietgevers kijken wel uit. Onze
particuliere kredietverlening ligt dan
ook ver beneden die van andere lan
den. Daarom wordt de rem op de af
betalingsfinanciering dan ook als een
politieke zaak gezien.
"Tfce ontwikkeling van het uitstaande
consumptieve krediet is bepaald
niet buitensporig. Daarbij moet men
het woord consumptief zeker niet in
enge zin nemen.
De indexcijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek geven het
volgende beeld. Zij zijn gebaseerd op
1963 100 en geven de kredietbedra
gen aan:
Kredieten bü: 1964 1965 1966
Gemeentelijke
kredietbanken 108 120 129
Handelsbanken, in de
vorm van geldleningen 108 127 146
Financieringsmijen, in de
vorm van afbetalings
kredieten 114 123 135
Het verloop van het krediet bij finan
cieringsmaatschappijen is:
1964 1965 1966
consumptief, derhalve
voor direct verbruik 99 95 101
produktief, derhalve
voor verdere produktie 117 126 144
personenauto's 127 147 169
DEN HAAG De Assurantiemaat
schappij De Zeven Provinciën zal naast
een onveranderd dividend over 1966 van
20 procent een extra uitkering aan aan
deelhouders doen van 5 procent in aan
delen. Daarvan is 1% pet belastingvrij,
wegens uitkering uit de agioreserve en
3y2 pet komt ten laste van 't onverdeel
de winstsaldo. De hieruit verkregen aan
delen zullen ten volle delen in de winst
over '67 en volgende jaren. De aandeel
houdersvergadering wordt op 16 juni ge
houden.
AMERSFOORT De Federatie van
categorale werknemersorganisaties
(Fewo) gaat binnenkort een tweede lid
verliezen. De Vereniging „De buiten
dienst", een organisatie van leidingge
venden in de buitendienst van het verze
keringsbedrijf, heeft zaterdag namelijk
besloten de Fewo vaarwel te zeggen.
Eerder nam de Christelijke vereniging
van handelsreizigers dit besluit. Beide
zijn teleurgesteld in de gang van zaken
bij de Fewo.
73. Prins Cho-Choy staarde nog een ogenblik verwezen
om zich heen, maar kwam intussen steeds meer tot de
overtuiging, dat de parel met Tekko mee naar beneden
gevallen moest zijn. Nogmaals drukte hij op de in het
afgodsbeeld verborgen knop en toen het valluik zich ge
opend had gelastte hij zijn soldaten: „Dalen af in graf
kelder en wagen het niet zonder parel tot mij terug te
keren!" De krijgslieden verschoten van kleur, stonden
een ogenblik als versteend en schreeuwden toen met
overslaande stem: „Neen, Heer, dat niet! Nooit! Hoe
zouden wij durven afdalen in verblijfplaats van geesten
van onze voorvaderen!" En bang als wezels vluchtten
zij weg. „Bah! Bijgelovige kerels!" knarsetandde Prins
Chop-Choy. „Maar ik zullen de parel terug hebben!
Vooruit! Ik zullen touwladders halen en dan zelf maar
eens naar beneden gaan. Wie weten hebben spion in
tussen parel gevonden. Hij kunnen dan leven kopen voor
teruggave van parel. Op terugweg naar Ba-Mih's laten ik
hem dan wel doden!" De prins sloeg de haken van de
touwladder in de vloer en daalde af. „Hé, daar! Waar
zijn jij!" riep hij terwijl hij in het schemerduister
om zich heen keek. Ik willen eens met jou praten!"
„Ja, dat zal wel!" grinnikte Tekko, die geruisloos naar
het afgodsbeeld toesloop om zich er achter te verstop
pen. „Ik weet waar jij voor komt en daarover behoe
ven wij niet meer te praten!"
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Eist (Gld.): J. L. W. Kop-
penhol te Haaften; te Zwartemeer
(toez.): F. Moll te Welsum; te Oud-Vos-
semeer: A. M. Lindenburg te Ter Aar.
Aangenomen naar HontenisseHulst:
mej. H. B. de Neeling, vicaris te Zuid-
zande.
Geref. Kerken.
Aangenomen naar Minnertsga: J.
Stienstra te Langeslag, die bedankte
voor Ten Post.
Bedankt voor Loppersum: G. Haaks-
ma te Nieuw-Amsterdam.
Geref. kerk (vrijgemaakt).
Beroepen te Zwijndrecht: H. J.
Nijenhuis te Bunschoten-Spakenburg.