I Persoonlijkheid „Toon" Europa's t.v.-komiek nr. 1 Jonge Rus wint vioolconcours Veel belangstelling voor Feike Asma VANAVOND MORGEN UIT DE KERKEN FINANCIËLE NOTITIES Stelsel van afbetaling op de helling Extra-dividend 7 Provinciën DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Feroo verliest veer een lid Pagina 2 MAANDAG 29 MEI 1967 NOB KWAAD OE MEM GEMAAKT HEB KAN li-, RADiA' 3E KUNT VAJSI3E LEVEN NIET RADEN HOE WOEDEND IK DIE MIERENETER HEB GEMAAKT. LAAT STAAN DAT DE RAADT HOE IK HET DEED. JANET 76 Eindelijk zat ze in een hoekje van haar coupé genesteld. Snel voerde de de trein haar weg uit die woestenij van vlakke weiden, voorbij heggetjes, door kijkjes op een riviertje, verspreid lig gende steden: een vrij eentonig land schap met een schijn van landelijk heid. Naderhand fleurde zij op. Toen werd alles echt. Zij voelde zich wonderlijk ontroerd en tevreden, toen zij het vlak ke land achter zich gelaten had en er nu golvende heuvelruggen voor haar opdoemden, met hoge, lichte horizon ten. Kudden schapen slingerden zich in lange, smalle strepen door het heu vellandschap en groepjes landlieden staken hun hand op tot een joviale groet. Toen volgde plotseling, zonder eni ge overgang de parelgrijze eindeloos heid van de zee; de hoge roodkleurige krijtrotsen van Devon; kinderen, die blootsvoets over het strand renden en bootjes, die als speelgoed op de gol ven dobberden. Ze was- in Cornwall, haar geboorteland; een grillige, ver warrende mengeling van ruig begroei de heuvels en diep neerduikende da len, verspreide, grijze landhuisjes, sta tige bossen en onstuimige stromen. Van louter opgewondenheid stapte ze uit aan het verkeerde station, St. Brides. Daar ging haar trein. Met haar bagage stond ze op het perronne tje, ongeveer dertig kilometer van haar bestemming. Maar zorgeloos uitbundig onbekommerd om het geld, stapte ze naar een garage en reed even later in een rammelend Fordje over de land wegen naar Plyn. Ze had haar hoed nu afgezet en liet de zeewind door haar haren spelen. Voorovergebogen snoof zij de geuren op van bomen en struiken, primula's aan de kant, koe koeksbloem en fel bloeiende brem, aarde, zon en regen en de van verre overwaaiende zilte lucht van de zee. Zij naderden de top van een lang zaam glooiende heuvel. Daar beneden glansde, als het spiegelgladde water vlak van een bergmeer, de rimpelloze onbewogenheid van de haven. Een stad lag terrasgewijs tegen een heuvel op gebouwd. Oude huisjes leunden tegen elkaar, rook kronkelde boven hun lei en daken omhoog. Een stoomboot voer statig de haven uit, de open zee tege moet. Drie malen achtereen liet zij haar sirene loeien en het geluid woei omhoog, veelvuldig weerkaatst door de omliggende heuvels. Rondcirkelend bo ven de schepen in de haven riepen en schreeuwden vluchten meeuwen. De chauffeur van het Fordje draai de zich naar Jennie om en riep: „Kijk daar ligt Plyn". Hij zette de remmen aan en zijn wagen reed hobbelend de heuvel af tot aan de haven. Daar be taalde Jennie de chauffeur. Zij liep nu door Plyn, de lange, smalle hoofdstraat in, in elke hand een koffertje, niet ze ker welke richting zij zou uitgaan of naar wie ze vragen moest. Vaag, bijna intuïtief, wist zij zich nog te herinneren, dat het Klimop Huis buiten de stad tegen de helling van de heuvel stond. Maar tegelijk be dacht zij zich, dat het nu al jarenlang aan nieuwe bewoners toebehoorde, die niets van haar afwisten; waar zij be zwaarlijk tegen de schemering een on aangekondigd bezoek kon brengen. Toen bleef ze staan. Zij voelde zich moe en hongerig, een beetje ontmoe digd ook, snakkend naar een vriende lijk woord. Nauwelijks dacht ze bij wat ze deed, toen ze haar hand legde op de arm van een voorbijganger en vroeg: „Vertelt u me eens, woont hier ook iemand in Plyn, die Coombe heet?" Nieuwsgierig nam de aldus aange klampte haar op. „Welke Coombe wou je hebben, lieve kind?" klonk het familair. „Er zitten er heel wat over Plyn verspreid, weet je?" Jennie verzamelde al haar moed. Ze kon zich eigenlijk niemand meer her inneren, die haar als kind gekend had. Ze wist wel van ooms en tantes, maar de voornamen en gezichten was zij kwijt. „Dat weet ik niet zeker", gaf zij op wat ongelukkige toon ten antwoord. „Het is al heel veel jaren geleden, dat ik hier het laatst geweest ben". „Daarginds wonen de twee dames Coombe, die een winkel hebben, recht tegenover de Bank..., die zullen je wel op streek kunnen helpen. Dat zijn nog dochters van Samuel Coombe. Maar die is zelf natuurlijk al jaren dood". „O ja?" kwam Jennie vlug. „Die zullen me in elk geval verder kunnen helpen. Ik vind het anders wel raar, ze zo onverwachts op het dak te val len. Zouden ze het gek vinden, denkt u? Anders kan ik beter eerst naar een hotel gaan". „Zijn ze misschien nog in de verte familie „Ja, dat zal wel. Ik heet ook Coom be". „Nu, kindlief, dan vind je vast bij de dames Mary en Martha een goed onthaal. Daar, met die eigenaardig ge vormde klopper op de deur. Nu, goe denavond". „Ook goedenavond en nog wel be dankt". Zij stak de straat over en klopte op de deur. Nu was ze zenuwachtig ver legen, onzeker wat ze zeggen zou. Marü en Martha., die namen had ze stellig eerder gehoord. Tante Mary en Mar tha, had Harold het daarover vroeger niet gehad? Maar zelfs als zij het wa ren, hoe zouden ze haar dan nog her kennen De deur ging open en een rijzige vrouw met wit haar, zachtblauwe ogen en roze wangen stond in de opening. „Is daar Annie Hocking met mijn krant?" begon ze. „O, neem mij niet kwalijk, juffrouw, ik zag u niet dade lijk in de schemer. De winkel is al dicht, ziet u. Had u iets bijzonders no dig?" Jennie, de resolute, flinke Jennie, die zo zeker van zichzelf was geweest bij haar afscheid van Maple Street, stond j nu te trillen op haar benen en voelde i zich een klein meisje, dicht aan hui- len toe. „Neem u mij niet kwalijk", zeide j ze. „Het spijt me, dat ik u lastig val, i maar ik wist niet precies waar ik heen i moest. Weet u mij ook te zeggen.... was Christoffel Coombe soms familie i van u?" De vrouw keek haar eerst wat we- j zenloos aan, even overrompeld door de j onverwachte vraag. Maar opeens j straalde haar gezicht en speelde er een blij lachje om haar mond. „Jawel, zeker!" klonk haar ant- j woord. „Hij was mijn volle neef. Ik heb hem en zijn broertjes, toen ze j nog klein waren, verzorgd, mijn zuster i en ik samen. Hij noemde ons altijd: tantetjes". „O!" riep Jennie, terwijl haar ogen vol tranen sprongen. „O, wat ben ik daar verbazend blij om, verbazend blij. U zult zich mij natuurlijk niet herinneren, maar ik ben zijn dochter Jennie Coombe". (Wordt vervolgd) 5 3515. „Het moet daar in de buurt van Pluto een ta melijk koude en donkere bedoening zijn, begrijp ik wel", zei Buck en hij keek Sandra veelbetekenend aan. „Zou jij ditmaal niet liever thuisblijven? Ik vind 't bepaald géén vrouwenwerk, Sanny!" Maar het meisje keek hem verontwaardigd aan en riep uit: „Waar bemoei jij je mee, Buck Ryan? Doe asjeblieft niet zo autoritair. Geen vrouwenwerk, zeg je? Wat heeft dèt er nu mee te maken? Vorige reizen heb ik ook alles aangepakt wat er te doen was en voor ontberingen ben ik niet bang hoor!" Buck hief afwe rend de armen op en steunde: „Zoet maar! Bedaar! Ik zei het slechts voor je bestwil. Nemand heeft enige kritiek op je. Maar ik dacht, dat je misschien eens 'n reisje wilde overslaan om wat op verhaal te komen!" „En om 6 miljard kilometers van mjin verloofde ge scheiden te worden? Niets daarvan!" riep zij uit en trok Arend, die er grinnikend bij stond, met een thea traal gebaar naar zich toe. „Neen, ik blijf hem volgen als zijn schaduw, zonodig tot het andere eind van de wereldruimte! Dus dan weten jullie het!" ,»Ja juf", mompelde Buck onderdanig en stak zijn pijp maar weer in de mond. 74. Wanneer Tjiao Tai terug is en aan Rechter Tie zijn gesprek met de Koning van de Bedelaars gerap porteerd heeft, slaat de rechter met zijn vuist op tafel en roept toornig uit: „Die zogenaamde abdis is dus een oplichtster! En die geeft notabene mijn dames les! Daar zal ik terstond een eind aan maken! Lieve Hemel, nu zie je alweer hoe moeilijk het is zaken te behande len die zich afspeelden voordat je zelf ter plaatse was, Tsjiao Tai! Enfin, stapje bij stapje komen we toch wel verder". Hij strijkt eens langs zijn kin en vervolgt dan: „Wie zou die minnaar van de abdis kunnen zijn?" „De Koning zei alleen maar dat het een rijke vent was, edel- achtbare. De berooide schilder Lie Ko kan het dus jam mer genoeg niet zijn. Hoewel ik geloof dat die lapswans tot alles in staat is!" „Daar zeg je zo wat, Tsjiao Tai! Het kan best zijn dat Lie Ko vroeger wèl geld had, toen hij nog bij zijn broer de goudsmid woonde. Misschien heeft de goudsmid hem zonder een cent op straat gezet, toen hij merkte dat Lie Ko verliefd was op Jade, zijn verloofde!" „We moeten die oude Prefekt ook niet uit vlakken, edelachtbare! Die heeft geld, en een oude bok zoekt wel eens naar een groen blaadje! Kijk, daar heb ben we onze oude schrijver!" E Het afgelopen tv-weekend was het weekend van de mensen die over per- soonlijkheid beschikken. We denken 5 hierbij natuurlijk in de eerste plaats 5 aan Sammy Davis, die zijn grote veel- i zijdigheid als show-man gisteravond weer op boeiende wijze demonstreerde, ogenschijnlijk heel losjes, maar in feite 5 met een enorme concentratie. Daardoor bereikte hij een soort geestverwant- s schap met Concertgebouwpubliek, be- z geleidende musici en in de huiskamer i zittende tv-kijkers. Sammy Davis paar de aan zijn vakmanschap ook een grote dosis bezieling, die men bij andere ster ren uit de show-bizz vaak zo mist. Sym pathiek was zijn eresaluut aan collega Rav Charles, voordat hij de vele niet- muzikale, jeugdige, blanke Nederlandse beoefenaren van Rhythm and Blues 'n door-en-door muzikaal en persoonlijk geëngageerd lesje in dit genre kwam ge ven. Knap waren ook zijn tapdance en zijn Chevalier-imitatie in „Me and my shadow". Een andere persoonlijkheid is Pierre Janssen, die samen met regisseur Leen Timp de vijftigste aflevering van „Kunstgrepen" op het scherm bracht. Het onderwerp was de oude Romeinse havenstad' OSrifc, waarin Janssen tel kens de vroegere bewoners zen te heb ben verwacht. Wie deze zomer in Ostia komt, zal daar wellicht ook ieder mo ment Pierre Janssen verwachten. Dat is dan een waardig compliment bij het jubileum van „Kunstgrepen". We ho pen Pierre Janssen, die door zijn ori ginele manier van denken en presente ren de kunst verstaat om alles wat ar tistieke (en dus levens-) waarde heeft zonder academische droogdoenerij „door het scherm" te brengen, nog veel vaker dan vijftig keer op de beeldbuis te mogen terugzien. Zaterdagavond gaf Annemarie Oster, dochter van Guus Oster en Ank van der Moer, haar kijk op vijf persoonlijkheden uit de wereld van het chanson. Omdat ik de voetbalpersoonlijkheid Abe Len stra tot de laatste seconde op Neder land I wilde zien spelen, miste ik An- nemarie's visie op Martine Bijl. Haar karakteristieken van Conny van den Bos en Brigitte Bardot waren voortref- felijk. „Liesbeth List" oogde wel goed, maar zong te nasaal. Rika Jansen alias Annemarie Oster zong niet hard genoeg, maar hier maakte de satirische tekst („Amsterdam huilt... om ander mans doden") veel goed. Opmerkelijk was, dat de VARA za terdagavond niet alleen een VPRO-om- roepster liet zingen, maar ook de ko mende VPRO-uitzending van het optre den van Charles Aznavour aankon digde. Geen overbodige luxe trouwens, want na de „La-la-la"-aflevering over Petula Clark viel die over Aznavour door gebrek aan sfeer nogal tegen. Kleinere tv-persoonlijkheden maakten zaterdagmiddag hun debuut in de nieu we NCRV-serie „Rodeo". Een soört „Nieuwe Oogst", maar dan met een ju ry van tv-critici, die moesten beoorde len of de gegadigden wel voldoende te- levisie-geniek voor de dag kwamen. Met het chansons zingende Sextet Cheops was dat zeker het geval. Over het al dan niet televisie-genieke optre den van de tv-critici kun je je als tv- criticus natuurlijk moeilijk uitlaten. Daar zal de kijker wel meer kijk op hebben. J. v. d. K. VENETIË Een jury van tv-critici uit vijftien Europese landen heeft Toon Hermans uitgeroepen tot Europa's eer ste televisiekomiek. De prijs voor de beste zangeres was voor Elisabeth Schwarzkopf, de beste popzangeres was Mireille Mathieu. Al kostten de plaatsbewijzen ook veertig gulden, toch zat 7 Amster damse Concertgebouw gisteravond stampvol, toen daar de vermaarde ar tiest Sammy Davis zijn show opvoerde. Davis had bijzonder veel succes. Niet alleen 's avonds tijdens de show, maar ook 's middags, toen hij bij het Hilton- hotel arriveerde, om er een persconfe rentie te geven. Op deze foto ziet U een aantal mensen, die uit pure be langstelling Sammy's aankomst in het hotel willen vertragen. BRUSSEL De finale van het Kon. Elisabeth concours, dit jaar uitgeschre ven voor violisten van nog geen dertig jaar, is geëindigd met een triomf van de jeugd. Van de twaalf prijswinnaars, wier rangorde de afgelopen week werd bepaald. z(jn de drie hoogst geplaatsten 20, 21 en 20 jaar oud. De eerste prijs was voor de Rus Chirchkorn, een leerling van Vaiman, die hier in 1951 (het jaar waarin Kogan de eerste prijs behaalde en Theo Olof vierde geklasseerd werd) als 2e eindig de. Chirchkorn is een virtuoos van de allerhoogste klasse. Hij maakt de acro batieën van Wieniafsky of Saint-Saëns, die Kreisler of Ysaye nog geraffineer der meenden te moeten maken aanvaard baar door een wonderbaarlijk perfecte uitvoering. De tweede en derde prijs waren voor leerlingen van Oistrach. De Bulgaarse Stoika Milanova, wier zusje in de piano wedstrijd van 1964 als 9e eindigde, is een begaafd virtuose, die een enorm temperament onder controle weet te houden en wellicht meer dan wie van haar mededingers ook, al wat zij speelt tot haar geestelijk eigendom weet te maken. Het natuurtalent Guidon Kre- mer, die voor de finale als eigen keus het bij het Brusselse publiek vrijwel on bekende en ternauwernood aanvaarde Vioolconcert van Elgar speelde men moest eens weten dat Menuhin het ja renlang op zijn repertoire heeft gehad kreeg de derde prijs. MAASSLUIS Zaterdagavond heeft Feike Asma zijn gouden jubileum ge vierd door onder andere in de Grote Kerk te Maassluis een voor hem ge componeerd werk „Variaties op een Bach-thema" van Paul Chr. v. Weste ring ten gehore te brengen. In de stampvolle kerk, waar rond 1300 tot 1400 mensen het concert bij woonden, oogstten de variaties op een Bach-thema een overweldigend suc ces. De organist zelf, geteisterd door een zware griep, kreeg een spontane ovatie toen hij na de laatste tonen van af zijn orgel in de kerk naar beneden kwam. Hiernaast voerde een rij spre kers het woord. Eerder in de middag had Feike Asma een enorm druk be zochte receptie in de aula van de l.t.s. te Maassluis gehad. HILVERSUM I 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. Spr.: Mevr. H. Bennink. 18.30 Li. grammofoonmuziek voor de tieners. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Ra diokrant. 19.30 Muziek uit Uw vakan tieland: Nederland, Frankrijk, Oosten rijk (gr). 20.15 De Maanaanbidder, hoorspel. 21.10 Stereo: Lichte gram mofoonmuziek. 21.20 Muziek en dienst: orgelconcert: klassieke en moderne muziek. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Licht muziekprogramma (opn). 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten 18.25 Ik verbind u door... praatje. 18.30 Lichte muziekprogramma. (Tussen 19.05 en 19.15 Verslag Olym- pia Tour door Nederland). 19.40 Hu manistisch Verbond: Midden in de we reld. Een toespraak door Mevr. G. W. G. Rudelsheim-Hamer. NRU: 19.50 Cursus Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Omroeporkest, groot om roepkoor en solisten: klassieke mu ziek. 21.30 Alle hens...: klankbeeld over de Nederlandse koopvaardij. 22.00 Let the peoples sing: internationale com petitie voor amateur-koren. 22.30 Nws. 22.40 Iks, een srong in het duister. 23.55-24.00 nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. STER: 18.55 Reclame. CVK/ IKOR/RKK: 19.00 Kenmerk, de weke lijkse actualiteitenrubriek over kerk en samenleving. VARA: 19.30 Lucy Show. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER:20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst: hobbyquiz. 21.20 De jonge onderzoekers :wedstrijdprogram- ma. 21.45 Het Peleton Anderson, film documentaire over mensen in een oor log. NTS: 22.30 Samenvatting Olympia Tour. 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NCRV: 20.05 De Misan- throop of: De verliefde zwartkijker, komedie v. d. Franse T.V. 21.50 Een spannende tijd voor oud en jong, le zing. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-22.15 Journaal. 22.30-23.00 Teleac Automatisering (13). HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende wo. lezing. 7.15 Lichte gr. muz. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.25-9.30 Conciliepostbus; 9.35 Water standen). 10.10 Stereo: Aubade: kl. gr. muz. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-ork. en zangsol. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de landbou wers. 12.27 Med. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Licht en semble met sol. 13.30 Musiësta: licht gev. muz. pr. (opn.) 14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht instr. ensemble. 15.00 Pizzicato: muz. middag magazine met ber. en boekbespr. 17.00 Overh. voorl.: Nws. uit de Ned. Ant. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 gr. muz. VPRO: 7.55 Deze week. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijd. 9.00 Stereo: kl. en mod. gr. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb. vit. (gr). 12.00 Stereo: lichte or- kestmuz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landb. 12.40 Stereo: licht ork. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Semi kl. en mod. ork. werken (gr). 14.40 School radio. 15.00 Voor de vr. 15.40 Violen en cello: kl. muz. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Vocaal ensemble (gr.) mod. Fr. liede ren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr. muz. voor de jeugd. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Prrt: pl. pr. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: Pop- en cabaretmuz. (Om 10.30 Geen ja, geen nee; 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Platen bij de lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verz. pl. pr. 15.00 Nws. 15.02 Mix: gev. gr. muz. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02-18.00 555555-en666666-en MAANDAG 29 MEI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste ren). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Stahl- netz: Spur 211, uitzending in samenwer king met de recherche. 12.00-13.30 Ac tualiteitenkroniek. 16.40 Nws. 16.45 Mei- ne Groschen -'Deine Groschen: consu mentenrubriek. 17.00 Gymnastiek. 17.05 Guter Rat am Zuschneidetisch. 17.30 Oma war ein Sausebraus, feuille ton. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal pro gramma-overzicht. WDR: 18.05 Actua liteiten. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Jörg Preda reist de wereld rond, reis- report. 19.59 Progr.-overzicht. Nieuws. 18.10 Cantica Piccola: gedachten zijn vrij, aansluitend: Theo Lingen presen teert Max Linder. 18.25 Hier und Heu- te(l), journaal. 18.50 Voor de kinderen 19.00 Hier und heute(II), journaal. 19.10 Robin Scott in Jamaica. 19.40 Korte bezoeken naar Achter-Indië) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.20 Report. 21.05 Musik aus Studio B. 21.50 TV-discussie. 22.35 Journaal,weer- ber. en commentaar. 22.50 Die Trans- aktion, Spel. 23.05 Die Namenstags- feier, spel. 23.35 Nieuws. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac tualiteiten en muziek. 18.55 Sensatio- nen zwischen Himmel und Erde, cir cusprogramma. 19.27 Weerbericht 19.30 Nws. en thema van de dag. 20.00 Katholieke uitzending. 20.15 Woestijn, water, krokodillen, expeditie. Aanslui tend: nieuws. 21.00 Die Erbin, Ameri kaanse speelfilm. 22.50 Nieuws, weer bericht en thema van de dag. 11111111 11111111111111111111111111ii 111 Tn kringen van de financieringsmaat schappijen in ons land wordt ver wacht dat de wet op het afbetalings stelsel van 17 juli 1963 binnenkort op de helling zal komen en dat dan ein delijk zal worden voldaan aan de her haalde wensen van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Ne derland om de verplichte eerste beta lingsbedragen omlaag te krijgen. Deze wet heeft door de talloze mogelijk heden om langs haar bepalingen heen te gaan, in feite alle zin verloren. Zij voorzag eerder in een politieke dan in een werkelijke noodzaak. Nergens ter wereld zijn de verplich te aanbetalingsbedragen op personen auto's zo hoog als in Nederland. Vol gens de wet moet vijftig tot zestig pro cent van de aankoopprijs worden aan betaald bij personenauto's tot f 6.000 is dat vijftig procent, bij wa gens tot f 10.000 vijfenvijftig procent en boven f 10.000 zestig procent. T\eze rem heeft een deel van de acti viteiten van de traditionele finan cieringsmaatschappijen belemmerd, waardoor deze ten dele in een onge lijke concurrentiepositie zijn komen te verkeren ten opzichte van andere fi nanciers. Immers, iemand die een auto wil financieren en aan redelijke eisen van inkomsten en positie voldoet, kan dat zonder enige beperking doen en wel via de persoonlijke lening of door middel van rekening-courantkredieten bij banken. Het is een normale zaak dat bedrij ven, die ergens worden geremd, zoe ken naar andere wegen om daar on deruit te komen. Zo heeft onlangs een belangrijke groep van banken de mo gelijkheid geopend om personenauto's voor tweederde deel te financieren met contracten van maximaal drie jaar, terwijl volgens de wet op de af betaling twee jaar het maximum is. Deze contracten heten dan wel geen afbetalings- of huurkoopcontracten, maar zij komen er wel heel dicht bij. T^e financieringsmaatschappijen heb- ben voor de wet op het afbeta lingsstelsel, zoals die in de praktijk uitpakt, geen goed woord over. Welis waar wordt gezegd dat zij de man, die een huurkoopcontract aangaat, tegen zichzelf beschermt, maar wij vragen ons af of de banken die persoonlijke leningen verstrekken, ook niet zulk een bescherming bieden. Geen bank of financieringsmaatschappij zal onnodig een risico met een krediet nemen. Daarbij komt dat het Bureau Krediet registratie, dat nu volop draait, alle informaties betreffende kredietnemers kan en zal geven. Ieder normaal denkend mens is tegen een overbelasting van de parti culier die kredieten voor eigen behoef ten opneemt. Dë praktijk heeft uitge wezen dat zulks in ons land maar spo radisch voorkomt. Niet alleen ligt dat niet in onze volksaard, maar ook de kredietgevers kijken wel uit. Onze particuliere kredietverlening ligt dan ook ver beneden die van andere lan den. Daarom wordt de rem op de af betalingsfinanciering dan ook als een politieke zaak gezien. "Tfce ontwikkeling van het uitstaande consumptieve krediet is bepaald niet buitensporig. Daarbij moet men het woord consumptief zeker niet in enge zin nemen. De indexcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven het volgende beeld. Zij zijn gebaseerd op 1963 100 en geven de kredietbedra gen aan: Kredieten bü: 1964 1965 1966 Gemeentelijke kredietbanken 108 120 129 Handelsbanken, in de vorm van geldleningen 108 127 146 Financieringsmijen, in de vorm van afbetalings kredieten 114 123 135 Het verloop van het krediet bij finan cieringsmaatschappijen is: 1964 1965 1966 consumptief, derhalve voor direct verbruik 99 95 101 produktief, derhalve voor verdere produktie 117 126 144 personenauto's 127 147 169 DEN HAAG De Assurantiemaat schappij De Zeven Provinciën zal naast een onveranderd dividend over 1966 van 20 procent een extra uitkering aan aan deelhouders doen van 5 procent in aan delen. Daarvan is 1% pet belastingvrij, wegens uitkering uit de agioreserve en 3y2 pet komt ten laste van 't onverdeel de winstsaldo. De hieruit verkregen aan delen zullen ten volle delen in de winst over '67 en volgende jaren. De aandeel houdersvergadering wordt op 16 juni ge houden. AMERSFOORT De Federatie van categorale werknemersorganisaties (Fewo) gaat binnenkort een tweede lid verliezen. De Vereniging „De buiten dienst", een organisatie van leidingge venden in de buitendienst van het verze keringsbedrijf, heeft zaterdag namelijk besloten de Fewo vaarwel te zeggen. Eerder nam de Christelijke vereniging van handelsreizigers dit besluit. Beide zijn teleurgesteld in de gang van zaken bij de Fewo. 73. Prins Cho-Choy staarde nog een ogenblik verwezen om zich heen, maar kwam intussen steeds meer tot de overtuiging, dat de parel met Tekko mee naar beneden gevallen moest zijn. Nogmaals drukte hij op de in het afgodsbeeld verborgen knop en toen het valluik zich ge opend had gelastte hij zijn soldaten: „Dalen af in graf kelder en wagen het niet zonder parel tot mij terug te keren!" De krijgslieden verschoten van kleur, stonden een ogenblik als versteend en schreeuwden toen met overslaande stem: „Neen, Heer, dat niet! Nooit! Hoe zouden wij durven afdalen in verblijfplaats van geesten van onze voorvaderen!" En bang als wezels vluchtten zij weg. „Bah! Bijgelovige kerels!" knarsetandde Prins Chop-Choy. „Maar ik zullen de parel terug hebben! Vooruit! Ik zullen touwladders halen en dan zelf maar eens naar beneden gaan. Wie weten hebben spion in tussen parel gevonden. Hij kunnen dan leven kopen voor teruggave van parel. Op terugweg naar Ba-Mih's laten ik hem dan wel doden!" De prins sloeg de haken van de touwladder in de vloer en daalde af. „Hé, daar! Waar zijn jij!" riep hij terwijl hij in het schemerduister om zich heen keek. Ik willen eens met jou praten!" „Ja, dat zal wel!" grinnikte Tekko, die geruisloos naar het afgodsbeeld toesloop om zich er achter te verstop pen. „Ik weet waar jij voor komt en daarover behoe ven wij niet meer te praten!" Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Eist (Gld.): J. L. W. Kop- penhol te Haaften; te Zwartemeer (toez.): F. Moll te Welsum; te Oud-Vos- semeer: A. M. Lindenburg te Ter Aar. Aangenomen naar HontenisseHulst: mej. H. B. de Neeling, vicaris te Zuid- zande. Geref. Kerken. Aangenomen naar Minnertsga: J. Stienstra te Langeslag, die bedankte voor Ten Post. Bedankt voor Loppersum: G. Haaks- ma te Nieuw-Amsterdam. Geref. kerk (vrijgemaakt). Beroepen te Zwijndrecht: H. J. Nijenhuis te Bunschoten-Spakenburg.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2