,Sinemania 2000'
in filmweek
N.R.T. verwierf rechten voor
nieuwste stuk van Hochhuth
Beatle-auto kreeg een kwastje
Oorlogsfilm
IJ
Druk op
olie
Hynckes-expositie
in Arnhem
UIT DE KERKEN
FINANCIËLE
NOTITIES
VANAVOND
MORGEN
Grote groei bij
Brocades
WISSELMARKT
RADIO- en
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Winst Bijenkorf
neemt nog toe
Kon. Zout gaat
Britten adviseren
Daggeld gestegen
Pagina 2
DINSDAG 30 MEI 1967
JANET
77
„Neen, maar!" Het gezicht tegen
over haar tekende blijde verrassing.
Ben jij Jennie? De kleine Jennie van
Christoffel Zij riep naar achter:
„Martha, kom eens gauw. Wel, heb ik
van mijn leven! Wie had dat ooit ge
dacht!"
Een andere vrouw op leeftijd, het
levende evenbeeld van haar zuster,
maar korter en dikker, trad uit de
achterkamer te voorschijn.
„Wat is er aan de hand?"
„Hier is het dochtertje van Christof
fel... groot geworden en volwassen.
Herinner jij je Jennie nog wel, Mar
tha?"
„Wat zeg je, dat is toch niet waar?
Grote hemel ik kan het nauwelijks ge
loven. Waar kom jij zo opeens van
daan, kind, waar heb je al die jaren
gezeten? Kom binnen, liefje en laten
we je eens goed bekijken".
Zij namen haar mee naar het keu
kentje, dat uitzicht bood op de haven.
De gordijnen waren nog niet dicht.
Door het raam zag Jennie hoe de
schemering over het water daalde en
de lichtjes flonkerden van de schepen.
Het vertrek was klein en gezellig. In
de haard brandde een vrolijk vuur. De
tafel stond gedekt voor een eenvoudig
avondeten... brood, kaas en warme
croquetten. De kamer werd door vier
kaarsen verlicht, welker vlammen
bewogen op de avondkoelte, die door
het open raam naar binnen drong. Een
poes zat zich voor de haard te wassen.
In een hoek stond een ouderwetse gla
zenkast vol aarde werk. Langzaam en
plechtig tikte de hangklok. Zachtjes
zong het water in de ketel boven het
vuur. Van de haven drong het ram
melen van een ketting tot deze stilte
door.
Jennie nam alles gretig in zich op.
Dit waren nagalmen van vergeten dro
men. Opeens wist ze weer, dat ze vroe
ger op de arm van haar vader uit het
raam van de slaapkamer ook zo naar
de lichtjes in de haven had gekeken.
Zij zag om zich heen. Naar het gezel
lige haardvuur, de brandende kaar
sen, de schaduwvlekken, die langs de
zoldering speelden, het gereedstaande
maal, de vriendelijke gezichten van
beide vrouwen, die vertederd, in gulle
hartelijkheid haar de handen toesta
ken. Jennie wendde het hoofd af. Zij
zag niets meer door haar tranen. Maar
zij voelde zich oneindig gelukkig. „U
weet niet, wat dit voor me betekent",
zeide ze, „maar hier voel ik me hele
maal thuis, eindelijk thuis".
IX
De volgende dag werd er heel wat
afgepraat. De tantes moesten alles
precies horen, waarom ze van huis
was weggelopen. Ze wilden ook alles
weten van dat grote Londen, dat ze
nooit gezien hadden. Wat vreselijk
voor zo'n kind, al die jaren in een on
metelijke stad, en wat hadden die der
tien jaren haar veranderd! En dan
die oorlog en al die onzekerheid. Ja,
zij hadden gehoord, dat Harold ge
sneuveld was, maar ze wisten het niet
van Willie. Uit Plyn waren er ook
heel wat gevallen. Velen vonden de
stad totaal veranderd, maar gelukkig
toch niet bedorven.
Later op de dag liep Jennie de heu
vel op. De haven trok haar het meest,
de schepen, de zeiljachten, de steigers
bij het station, het wijde havenfront
en dat stukje open zee aan de haven
ingang. Toep ging zij de velden door,
op weg naar het kerktorentje, dat bo
ven de berghelling uit rees. Jennie
kwam in Lanoc.
Zij dwaalde tussen de graven op
het kleine kerkhof, zoekend naar dat
ene graf. Een tijd lang zocht ze tever
geefs. Ten leste kwam zij aan een
doornenhaag met een iep en daar
zag ze vele zerken met de naam
Coombe. Sommigen glad en nieuw, an
dere met klimop en mos overdekt,
verweerd van ouderdom.
Hier lagen Herbert Coombe en zijn
vrouw en Samuel met zijn vrouw Po
sy. Daar was iemand, die Elisabeth
Stevens heette en haar man Nicholas.
Vlak bij de haag was een grafsteen,
ouder dan alle andere, een beetje ver
zakt. Klimop groeide er zo dicht over
heen, dat Jennie er iets af moest ruk
ken, wilde zij de bijna uitgewiste let
ters ontcijferen: Janet Coombe van
Plyn, geboren april 1811, overleden
September 1863, en Thomas Coombe
haar echtgenoot, geboren December
1805, overleden in September 1882. Zij
rusten in vrede."
Er was geen oudere zerk dan deze.
Zouden dit de oudste Coombes zijn
geweest, de stamhouders van de fa
milie? Even links hiervan zag ze twee
afzonderlijke graven. Hierlagen Su
san Collins Coombe, innig geliefde
echtgenote van Joseph. In het andere
een kleiner graf, lag ook een vrouw
van hem: Annie, vrouw van Joseph
Coombe, overleden 1890, vierentwintig
jaar oud". Joseph lag hier niet. Was
hij haar grootvader geweest, van wie
haar moeder verteld had, dat hij zo'n
zelfzuchtige, hardvochtige man was
geweest? Arme Annie, vierentwintig...
Toen eindelijk vond ze wat ze zocht,
ter zijde op een glooiend gedeelte, met
scherp gebeitelde, grote letters in
lichtkleurige steen: „Christoffel Coom
be, zoon van Joseph en Susan Collins
Coombe, die manmoedig zijn leven of
ferde op de avond van 5 April 1912,
oud zesenveertig jaren".
Hier knielde Jennie neer en trok iets
van het al te verwilderde gras uit de
grond. Zij ontdekte een lege vaas bij
de haag. Zij vulde die met water uit
een kraantje bij de kerk en zette de
gele narcissen, die zij had meege
bracht, in de vaas op haar vaders
graf.
Toen bleef zij even staan kijken
naar het groepje graven; de laatste
rustplaats van haar famlieleden, zo
vredig op het kleine kerkhof. In het
zekere besef, dat zij nu van zorg en
rampspoed waren bevrijd, liep zij over
de velden naar Plyn terug.
Halverwege de heuvel vroeg zij aan
een jongetje of hij ook wist waar het
Klimop Huis stond. Hij schudde het
hoofd en beweerde, dat er zo'n huis
in heel Plyn niet bestond. Toen zij
volhield, dat zij er zelf had gewoond,
vroeg hij het aan een vrouw aan de
overkant.
„O, dat is Zeezicht, wat u bedoelt,"
gaf de vrouw te verstaan. „Vroeger
heette dat, geloof ik, het Klimop Huis?'
„Weet u, juffrouw, er zit nu geen
blaadje klimop meer aan!" grijnsde
de jongen. „Het is helemaal opge
knapt. Meneer en mevrouw Watson
wonen er tegenwoordig. Kijk, daar in
de verte staat het, midden in die tuin.'
Jennie wandelde wat onzeker naar
het vierkante, vrij grote huis, dat door
een geschoren heg was omgeven. Het
had een groen tuinhek. Een keurig on
derhouden pad liep naar de voordeur.
De deur was ook lichtgroen geschil
derd. Het dak was blijkbaar ver
nieuwd, want de oude leien waren
door glimmend-zwarte dakpannen ver
vangen.
(Wordt vervolgd)
AMSTERDAM In het kader van de
zesde Internationale Filmweek Arnhem
(12-17 juni) verzorgt de Stichting Film
centrum op 14 juni in het Saskia-theater
te Arnhem een programma over het
beeld van de toekomst in de film. Het
programma isgetiteld „Sinemania 2000"
De titel ig ontleend aan die van de te
kenfilm „Automania 2000", een satyre
van Halas en Batchelor over verkeers
problemen in de toekomst.
In totaal zullen zeven korte films
worden vertoond. Hierbij zijn drie pre
mières voor Nederland: „De Rhinoce-
rossen", een verfilming van het gelijk
namige verhaal van Ionesco door Jan
Lenica, „Wath on earth", in opdracht
van de National Film Board of Canada
vervaardigd door Kay Pindal, en „De
Vlieg" van Aleksander Marks en Vladi
mir Jutrisa (Joego-Slavië). De laatst
genoemde film heeft de grote prijs voor
de beste tekenfilm gewonnen op het in
april van dit jaar gehouden festival
van de korte film te Oberhausen. De
films zullen worden ingeleid door drs.
J. A. Hes. In de foyer van het Saskia-
theater zal door de Werkgroep 2000 een
stand met futuristische literatuur wor
den ingericht.
ROTTERDAM Het Nieuw Rot
terdams Toneel heeft de rechten ver
worven van „De soldaten", het nieuw
ste stuk van Rolf Hochhuth, de auteur
van „De plaatsbekleder". Of het ook
gespeeld zal worden in het komende
seizoen, kan pas worden beoordeeld
als de tekst beschikbaar is.
Piet van der Meulen, die oorspron
kelijk van plan was Nieuw Rotterdams
Toneel te verlaten, zal nu na een studie
reis van twee maanden naar Polen,
toch weer terugkomen en zich voorna
melijk blijven bezighouden met het
werven van publiek.
Op 1 september begint Nieuw Rot
terdams Toneel met een Kleine Zaal-
produktie in het Piccolotheater. Er
zullen dan twee Nederlandse eenak
ters en een Amerikaanse worden op
gevoerd. Onder regie van Piet van der
Meulen wordt gespeeld „Solo voor dub
belfluit' de eenakter waarmee de
Rotterdamse student Carel de Roover
een onlangs gehouden toneelschrijfwed
strijd heeft, gewonnen. Piet van der
Meulen regisseert diezelfde avond te
vens „De witters" van Hans Andreus
en Rob de Vries voert de regie van het
Amerikaanse „Allergy".
In de Grote Schouwburg begint op
3516. Buck trok het onschuldigste gezicht van de we
reld en breidde de armen uit. „Gut kind, ik zei het al
leen maar voor je eigen bestwil hoor!" gromde hij een
beetje in zijn wiek geschoten. „Ik wil je helemaal niet
afschrikken, maar de toestanden waarmee wij daar
op Pluto te maken krijgen, zullen alles behalve aange
naam zijn. Een temperatuurtje van honderden graden
onder nul, brrr!" Hij haalde de schouders op en
greep weer naar het wetenschappelijk rapport. „Laten
we zien wat er nog meer in staat over onze nieuwste
planeet. Pluto is een ster van de 15e grootte en alleen
zichtbaar door de sterkste kijkers. Zijn ware omvang
is waarschijnlijk twee-derde van de aardmassa. De
hellingshoek van zijn baan bedraagt ruim 17 graden
ten opzichte van de ecliptica, d.w.z. het vlak der
aardbaan. Wat je noemt een dwarse jongen dus. Nou
de rest lezen jullie zelf maar".
„Het spijt me eigenlijk dat we niet meer met de
„Zeepbel" gaan", vond piloot Storm. „Die heeft ons al
tijd zo trouw gediend. Maar hij heeft door onze laatste
ontmoeting met die onzichtbare vijand zoveel te lijden
gehad, dat het twijfelachtig is of hij ooit weer in dienst
genomen zal worden".
75. De oude schrijver van het gerecht wenst Rechter
Tie eerbiedig goedemorgen. „Je bent eerder terug dan
ik dacht!", merkt de rechter tevreden op. „Vertel maar
eens wat je dienstreis naar ons buurdistrict heeft opgele
verd!" „Helaas niet zo heel veel, edelachtbare. Maar u
moet bedenken dat het al bijna een jaar geleden is dat
de Keizerlijke Schatmeester daar verbleef en het was
maar voor één nacht. Hij heeft daar maar één bezoeker
gehad. Hij was moe van de reis en...". „Wie was die be
zoeker?", onderbeekt de rechter gespannen. „Alleen
maar een goudsmid, edelachtbare. Mijn collega van het
gerecht daar heeft me geholpen die man op te snorren.
Hij zei dat de Schatmeester hem in zijn logement heeft
ontboden om een goudstaaf vakkundig in kleine stukjes
te zagen, zonder dat er iets van het goudzaagsel verlo
ren ging. Die goudsmid herinnerde zich dat nog precies,
edelachtbare, want door de openstaande slaapkamerdeur
zag hij naast het bed een kistje staan van rood leer,
met opengeslagen deksel. En dat kistje zat boordevol
met prachtig blinkende goudstaven! Toen begreep de
goudsmid waarom hij die staaf moest stukzagen: het
kistje zat zo vol dat die grote staaf er anders niet in
zou kunnen".
74. Prins Chop-Choy daalde langs de touwladder af tot
hij tot zijn middel ln het water stond. „Brrr!" rilde hij.
„Naargeestige sfeer hier! Het stroken eigenlijk niet met
Prinselijke Waardigheid om door drabbig water te wa
den. Maar ik zijn genoodzaakt niet één middel onbe
proefd te laten om verloren parel terug te vinden!
Hé, Avondlandspion, waar zitten jij? Ik Prins Chop-
Choy willen eens met jou spreken!" Langzaam bewoog
de valse Prins zich voorwaarts maar nergens ontdekte
hij iets, dat zelfs maar op de aanwezigheid van een le
vend wezen duiden kon. „Hij zullen toch niet verdronken
zijn?" mompelde hij, terwijl hij het afgodsbeeld nader
de, waarachter vandaan Tekko hem nauwlettend gade
sloeg. „Oh eh... nee... eh kijk! Hier liggen zijn uniform!
Hij zijn hier dus wel geweest! Ja, dat kunnen ook niet
anders! „Wacht maar eens even vriend!" mompelde
Tekko binnensmonds, terwijl hij één van de keien op
raapte die tussen de losse stenen armen achter het af
godsbeeld lagen. „Dan zal ik jou eens even laten zien,
dat het wel degelijk anders kan dan jij het je voorge
steld had!" Vanuit de nis achter het afgodsbeeld keilde
Tekko de steen de ruimte in en met een plons verdween
het ding in de diepte. „Help! Wat is dat!" kreet Prins
Chop-Choy, terwijl hij zich met een uitdrukking van af
grijzen op zijn gezicht met een ruk omdraaide.
Tot grote verbijstering van de directie
van de Rolls Royce-fab rieken heeft
beatle Joh. Lennon zijn Phantom V
laten beschilderen op originele
doch wel oogverblindende wijze.
Hoofdkleur van de wagen is nu geel,
„dat zo geel is, dat het geler dan
geel is".
ARNHEM De zomertentoonstel
ling 1967 ia het Gemeentemuseum te
Arnhem is., evenals vorige zomer, een
overzlchttj, .^«toonstelling van een schil
der uit de zogenaamde neorealistische
school. Ditmaal is het Raoul Hynckes,
die in ruim 40 schilderijen een overzicht
van zijn werk geeft.
De expositie wordt zaterdagmiddag
om 4 uur geopend en blijft te zien tot
en met 27 augustus 1967. De letterkun
dige Johan van der Woude zal de ten
toonstelling inleiden.
Gelaarsde soldaten banen zich een
weg door een moeras. Tegelijkertijd
zingt Nancy Sinatra .These boots are
made for walking" (deze laarzen zijn
gemaakt om mee te wandelen). Een na
vrante dubbelzinnigheid.
Steeds dezelfde militairen krijgt men
op verschilende momenten ne in ver-
schilende situtaies en stemmingen te
zien. Ook gedood of gewond in het
heetst van de strijd, in een landschap
vol natuurschoon, dat zich welft rond
steden en dorpen met verwonderde be
jaarden, angstige moeders, mooie meis
jes en lieve kinderen.
Zeer jonge mannen zien zich genood
zaakt, een einde te maken aan het leven
van hen onbekende generatiegenoten,
die zich op hun beurt genoodzaakt zien,
een einde te maken aan het leven van
die zeer jonge mannen.
Fragmenten uit „Het Peloton Ander
son", de film die de Franse cineast
Pierre Schöndorffer maakte toen hij
zes weken lang door Viëtnam trok met
het peloton van de Amerikaanse neger
sergeant Joseph Anderson. Schöndorffer
heeft er geen politieke film van willen
maken, maar alleen de oorlog in beeld
te willen brengen. Door de objectieve
weergave van een fragment uit de vi
cieuze cirkel waar de mensheid zich
maar niet uit schijnt te kunnen wer
ken, heeft hij eerder een anti-politieke
film gemaakt. Op indrukwekende wij
ze werd dat gisteravond duidelijk tij
dens de vertoning ervan in het televisie
programma van de VARA.
Een meesterlijke film, al had er
eigenlijk geen onderwerp rrtoeten be
staan dat aanleiding gaf tot de ver
vaardiging van een en ander.
J. v. d. K.
Geref. kerken:
Beroepen: te Sneek (vac. P. Clement):
J. D. B. v. d. Meulen te Ommen.
Benoemd: tot hulppred. te Harmeien:
W. Schouten, em. pred. te Bennekom,
aie deze benoeming ook aannam.
Aangenomen: naar 's-Gravenhage-
Oost (vac. D. J. Roos): S. v. d. Linde
te Grotegast: naar Zaandam (vac. C.
van Rij): P. Boonstra te Roermond.
8 september het seizoen met „De eer
ste mevrouw Fraser", waarin Enny
Meunier onder regie van Pim Dikkers
e.. in een decor van Harry Wich hoofd
rol zal spelen.
Johan Greter voert cie regie van
Molières Tartuffe, die op 22 septem
ber in première gaat. Deze bekende
komedie van de schijnheiligheid is in
ons land behalve door een Frans ge
zelschap, voor het eerst in 1957 vertoond
door de Nederlandse Comedie met Ko
van Dijk in de titelrol.
Bij het Nieuw Rotterdams Toneel zal
die vertolkt worden door de Luc Lutz,
terwijl verder onder meer meewerkten
Loudi Nijhoff, Kitty Janssen, en Lies
Franken en Eli Blom.
De derde première is die van „Jean
ne of de leeuwerik" (L'Alouette). van
Jean Anouilh, die hierin op zijn eigen
wijze evenals andere dramaturgen van
onze tijd als Shaw, en Claudel de ge
schiedenis van Jeanne d'Arc heeft ge
dramatiseerd. Onder regie van Richard
Flink zal Annet Nieuwenhuyzen de ti
telrol spelen.
Voor de rest van het seizoen zal een
keuze worden gedaan uit de volgende
stukken: „Komedie spelen" (World
war 2Vï), een huwelijkskomedie die ge
speeld zal worden door Pim Dikkers
en Lies Franken;, ,The unknown sol
dier and his wife" van Peter Ustinof,
dat eind juni te New York in wereld
première gaat; „Het huwelijk" van de
Poolse schrijver Gombrowicz en „Les
mouches(De vliegen) van Sartre, dat
in Nederland alleen nog maar in diver
se voorstellingen van studenten te zien
is geweest-
Van de mogelijkheid tot een goede
bezetting zal het afhangen of het NRT
het stuk van Marie Sophie Nathusius,
dat.,,,Vroom interview" heet, zal wor
den gespeeld.
Er zijn tenslotte eerste besprekingen
gaande tussen Piet Kijzer, de produ
cent van de musical „Anatevka", die
van plan is de musical „I do, I do"
(Het hemelbed) van Jan de Hartog in
Nederland te gaan uitbrengen. De heer
Kijzer wil als hoofdrolspelers daarin
graag de beschikking hebben over An
net Nieuwenhuyzen en Eric Schneider.
Bij NRT wordt nu nagiegaan of een
coproduktie met de heer Kijzer moge
lijk is.
Het Piccolotheater zal met veertig
avondvoorstellingen in het seizoen een
volwaardige functie krijgen in het werk
van het Nieuw Rotterdams Toneel.
Er zijn voor de premières van de Klei
ne Zaalprodukties dan ook aparte abon
nementen uitgegeven.
HILVERSUM I
18.00 Licht pianosp. (gr). 18.20 Uitz.
van de A.R.P. Spreker: mr. W. de
Kwaadsteniet, secr. van de A.R.P.
18.30 De Springplank: jonge artiesten
met ork. begel. Tussen 18.30-19.30 Evtl.
onderbr. voor verslag Olympia's Tqur
door Ned. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30
Verslag Olympia's Tour door Ned*
19.40 Conciliepostb. 19.45 De zingende
kerk: ged. over muz. vormgeving en
vernieuwing in de liturgie. 20.00 Frysk
Orkest, Toonkunstkoor en sol.: klass.
gew. muz. 21.05 Geboortereg. en de ka
tholieke kerk: 't proces van 'n gewe
tensvraag. 21.30 Pianorecital (opn): kl.
muz. 22.00 Kunst: cult. pr. 22.30 Nws.
22.40 Overw. 22.45 Dag land: klank
beeld over België. 23.15 Context: 14-d.
magazine waarin op de dingen wordt
doorgepraat. 23.45 Stereo: Gitaar met
ritm. begel. (gr). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht in-
strum. ensemble. 18.55 Paris vous par-
le. 19.00 Muziek Mozaïek: gev. pl.progr.
(Tussen 19.30 en 19.40 Versl. Olympia
Tour door Ned.). 20.00 Nws. 20.05 Zin
gen geblazen: liedjespr. 20.35 Op de zo-
mertour: gev. pr. 21.50 Jazz Spec
trum. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Opn.
uit de finale van het conc. voor sol. en
ensembles, georganiseerd n.a.v. het
20-jarig bestaan van het Ned. Impres.
23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schoolt.v. NTS
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journ. STER
18.55 Reel. KRO: 19.00 Hong. muz. en
dans. 19.10 Batman, TV-film voor de
jeugd. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00
Journ. STER: 20.16 Reel. KRO: 20.20
Politiek gesproken, satirisch pr. 21.00
Dodelijke mest (Silent dust), TV-film
van de Engelse TV-serie The Aven
gers. 21.50 Vanavond in Nieuwspoort.
22.25 Epiloog. NTS: 22.30 Journ. 22.35-
22.40 Samenvatting Olympia's Tour.
23.00-23.30 Teleac: Kernfysica (33).
NEDERLAND ïl
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VPRO: Hollywood en de
sterren: fragm. uit film uit de dertiger
jaren. 20.30 Fr. chanspns. 20.55 Onaan
tastbaar... doc. over clandestiene wa
penhandel in Amerika uit de jaren der
tig. 21.40 Filmportret van de beroemde
Amerikaanse regisseur-producer David
Merrick. STER: 22.05 Reel. NTS: 22.10-
22.25 Journ.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.15 Stereo: KlaSs. strijkkwartet (gr.).
7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Li. gr.-
muz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.32 Li gr. muz. 9.00
Voor de zieken 9.35 Waterstanden. 9.40
Voor de huisvrouw. 10.30 Morgendienst.
11.00 Li. gr. muz. 12.27 Med. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Hervorm
de kerkdienst 13.00 Variant: act., rep.
en veel muziek 13.30 Operafragmen
ten (gr.). 14.00 De wilde vaart, detecti
ve-hoorspel (dl. 3). 14.25 Am.muz. (gr.)
15.05 Klass. en mod. kamermuz. (opn.)
15.50 Bijbelvert. voor de jeugd. 16.00
Voor de jeugd. 17.00 Five o'clock, praat
je. 17.15 Li. gr.muz. 17.50 Overheids-
voorl: Werk en welzijn. Een rep. van
Claude Belloni over 5 jaren beroepen-
manifestatie.
ibtVERSUM n.
VARA: 7.00 Nws. en ocht.gyrnn. 7.20
Soc. strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: li. gr.
muz. en rep. (7.307.35 Van de voorpa
gina: persoverz.). VPRO: 7.55 Deze
week. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgesla
pen: li. gr.muz. en rep. (verv.) (8.30—
8.35 Van alle markten thuis, praatje
voor de vrouw). 9.00 Stereo: Klass. gr.
muz. AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA:
10.00 Li. gr.mpz. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 RVU: Filmrevue, door
H. Wielek. 11.32 Cello en piano: mod.
muz. 11.50 Li. gr.muz. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Tango-
rumba-ork. m. zangsol. 13.00 Nieuws.
13.10 Act. en kalender. 13.25 Waar de
wijsjes zijn: liedjes van overal. 13.50
Gesproken portret. 14.05 Sopraan en
piano: mod. liederen. 14.30 Viool en pi
ano: klass. en mod. muz. 15.00 Voor de
jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Li. gr.muz. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd.
17.30 Dansork. en solisten.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Kalei-
doscoop: AVRO-solisten en -ork. 10.00
Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: verzoek-
pl.pr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02
Operettemuz. 13.00 Nws. 13.02 Actuali
teiten. 13.05 Zet 'm op!: vrolijk pl. pr.
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Li. muz.
voor een Holl. publiek. 16.00 Nws. 16.02
Toerbeurt: pl.pr. van de Jeugdafdeling.
1700 Nws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and
Blues. 17.36-18.00 Country Western
muziek.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren)
10.20 Die aktuelle Schaubude. 11.00
Flucht, relsgesch. 12.00-13.30 Act. kron.
16.40 Nws. 16.45 Voor de kinderen.
18.00-18.05 Nws. (Reg. pr. NDR: 18.05
Act. 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandm.
19.00 Act. 19.21 Reiten Reisen, Rosen -
stöcke: het Holsteinse Zwitserl. 19.59
Pr. overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 Mad-
chen für alles, spel. (herh.). 18.25
Journ. 19.10 De avont. van'Hiram Hol-
liday: Schweizer Meise (herh.). 19.40
Ballade, voordr.). 20.00 Journ. en weer-
ber. 20.20 Rudi Carell Show. 21.05 Hoch-
zeitsnacht, spel. 22.10 Cartoon 2, gete
kende humor. 22.55 Journ, weerber. en
commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Kein Fall für FBI, TV-film.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema
van de dag. 20.00 Sportsp. 20.30 Unge-
liebte Parteien? onderzoek. Aansl.:
Nws. 21.15 Solo für O.N.C.E.I., mis
daadfilm. (Niet geschikt voor jeugdige
kijkers). 22.05 Aspecten. 22.35 Nws.
weerber. en thema van de dag.
HHmiltllUIHIHIHHIMWHMmm
AMSTERDAM De internationale
verwikkelingen beginnen langzamer
hand hun invloed op de internationale
waarden uit te oefenen, waarbij de
Koninklijke Olie, als direct betrokken
partij bij de dreigementen van Irak,
zelfs even onder de ƒ130 zakte. Ook al
kwam er later een licht herstel, het
verlies van de dag bedroeg toch ca f 3.
Philips en Unilever werden in dit
marktbeeld meegetrokken en kwamen
met een verlies van ruim 2 en ƒ1 uit
de bus. Voor Hoogovens werd daaren
tegen iets meer betaald. KLM verloor
per saldo 7.
Bij de scheepvaartwaarden kon de
Rotterd. Lloyd het verlies van vrijdag
gedeeltelijk inhalen (plus 4).
De obligatiemarkt kwam er gelukkig
•iets beter af waardoor de kansen voor
de onlangs aangekondigde 6 procent
BNG - lening tegen 99 iets beter
komen te liggen.
Op de lokale markt overwogen de
verliezen ofschoon de textielindustrie
zeer vriendelijk reageerde op de in het
uitzicht gestelde overheidshulp. Voor
Nijverdal - Ten Cate was men bereid 4
punten meer te betalen terwijl Gelder
man 8 punten opliep. Verder noemen
wij in deze sector nog Blydenstein en
Stoomspinnerij Twenthe, die een lichte
vooruitgang boekten.
Winsten werden verder geboekt
door: Nutricia die 15 punten boven de
laatste biedkoers tot verhandeling
kwam. Naarden Chemie (plus 16), Alb.
Heijn, Simon de Wit, Amev (10 punten
hoger bieden) en Ogem.
Aan de verlieszijde viel over een
breed front een teruggang te constate
ren van 5 8 punten waarbij gere
nommeerde beleggingspapieren waren
zoals Kon. Zout, Heineken, Spaarne-
stad, Holec en Wyers.
De fusiekandidaten Gist en Brocades
gingen resp. 6 en 9 punten achteruit.
Grotere verliezen werden geboekt
door Bols die ƒ3,50 goedkoper werd, de
verzekeringsaandelen Holsoc en Nat.
Nederlanden en Kemo, die 19 punten
terugviel. Voor General Banden werd
de laatprijs nog eens met 10 punten
teruggebracht tot 25. Waar zullen de
kopers vandaan moeten komen?
MEPPEL Door de voortdurende
groei van Brocades Limited (een van
de beide buitenlandse dochters) heb
ben de Koninklijke Pharmaceutische
Fabrieken *v/h Brocades-Stheeman en
Pharmacia begin dit jaar een tweede
Engelse dochteronderneming opgericht.
Dit staat in het jaarverslag over 1966,
dat verder vermeldt dat het prospectus
over de fusie met de Koninklijke Ne-
derlandscbe Gist- en Spiritusfabriek in
de tweede helft ya/i juni verschijnt.
De omzetten. van. d,e groothandel van
Brocades stegen vorig jaar met bijna
15%. De verkoop van de eigen fabri
katen naar het buitenland nam ruim
18% toe.
De brutowinst op goederen steeg
van f 24.8 tot 26.8 miljoen. De diverse
inkomsten bedroegen f 2.6 (2.3) mil
joen, de salarissen, sociale lasten en
pensioenuitkeringen f 14.6 (12.9) mil
joen. Na aftrek van f 7.1 (6.9) miljoen
algemene bedrijfskosten resteerde als
winst f 7.7 (7.3) miljoen. De afschrij
vingen stegen van f 1.3 tot 1.4 miljoen.
Aan de reserverekeningen wordt f 4.03
miljoen (in 1965 f 3.79 miljoen) toe
gevoegd.
Voorgesteld wordt weer 20% divi
dend over het vorig jaar door een agio-
bonus van 2%% tot f 11.033 miljoen
verhoogde aandelenkapitaal. Vanwege
de fusie wordt daarnaast 20% in agio-
aandelen voorgesteld, waardoor het
aandelenkapitaal op f 13.239.600 komt.
Brocades-Lohmann, waarin voor 50%
wordt deelgenomen, boekte in 1966
reeds een bescheiden winst.
AMSTERDAM (ANP) In de ko
mende jaren zal de Bijenkorf van tijd
tot tijd met emissies komen. Op heel
korte termijn is er echter, onvoorziene
omstandigheden voorbehouden, niet
een te verwachten. Dit zei het bestuur
in de jaarvergadering. De expansie zal
evenwel zoveel mogelijk uit eigen
middelen worden gefinancierd.
De gunstige ontwikkeling zet zich
ook in het lopende boekjaar voort. Het
bestuur slaagt er opnieuw in de grote
kostenstijgingen door een goede ont
wikkeling van de omzet in grote lijnen
het hoofd te bieden. De winst neemt
toe, ondanks de lasten van de expansie.
HENGELO De Koninklijke Zout-
Ketjen gaat voor een waarde van 2,5
miljoen advies en bijstand geven aan
de British Salt Company. Deze onder
neming zal een nieuwe fabriek t.w.v.
20 miljoen bouwen in Middlewich
(Cheshire). Hier komen een zuive-
rings- en verwerkingsinstallatie. De
Koninklijke Zout deelde nog mee dat
een financiële deelneming in de nieuwe
fabriek niet uitgesloten moet worden
geacht.
AMSTERDAM Het naderende
einde van de maand heeft de geld
markt opnieuw krapper gemaakt. Het
tarief voor daggeld is daarom verder
verhoogd van 3% tot 4 pet., waarmee
is teruggekeerd op het niveau van
23 mei.
Het ziet er naar uit, dat de geld
markt nog krap bl(jft. Donderdag moet
300 miljoen worden gestort op de
jongste staatslening en ook moet nop
veel belasting worden betaald.
AMSTERDAM, 29 mei. Londen
10.06% -10.07 New York 3.60A-
3.60A; Montreal 3.32H-3.33A: Parijs
73.30%-73.35%; Brussel 7.25*,-7 26%
Frankfort 90.49 %-90.54%; Stockholm
69.90-69.95; Zurich 83.47-83.52; Milaan
57.63% -57.68%; Kopenhagen 51.99%-
52.04%; Oslo 50.41-50.46; Wenen
13.94%-13.85 Lissabon 12.56%-
12.57%.