t! HOLLAND FESTIVAL IN ONZE STREEK Arnhem Zwolle Deventer Willem Duys ziet „Knokke" als een uitdaging <2)<?£ Let eens ze Jarige kunstenaars oJïCuzen Unieke expositie in nieuwe Kunsthalle van de stad Keulen W Da Duizend objecten Eigen cultuurgoed 0 Vrijdag 16 juni Grote of 8t. Michaëlskerk, 20 uur: Concert „Schnit- gerprijs Zwolle", door het Noordelijk Philharmonisch Orkest, het Koor der Nederlandsche Bachvereeniging en het Toonkunstkoor Bekker uit Groningen. Dirigent: Charles de Wolff. Solisten: Leo Ketelaars, bariton en Albert de Klerk, orgel. issen Vergaderen Lollig Tevreden In orde Er moest eens scriptie gemaakt worden, en dat was, naar een ingewijde moeder mij verzekerde, geen halve maatregel. Al was ik er, alles vernomen hebbende, in mqn jonge jaren ook graag mee opgezadeld geweest. Liever dan alle geslachtsregels met alle uitzonderingen van het zelfstandig naamwoord uit mijn geplaagde hoofd te leren. Een kennis die my weliswaar tot de huidige dag haarscherp is bijgebleven, maar zonder enig praktisch nut na alle diverse spellingsherzieningen. Maar goed iedere tijd heeft zijn voor en tegen. Wij hadden toen de ruimte en de rust voor niets, en het jonge volk van nü zit beter in de duiten en maakt scripties. En daar komt, voor wie het goed wil doen, ook zo het een en ander voor kijken. Al was het alleen maar het naar huis zeulen van folianten en het snuffelen naar illustratie-materiaal. T\e moeder die mij deze inlichtingen verschafte, was terepht onder de indruk van al het werk dat haar dochter bij al haar verdere taken in dezen had verzet. Een tijdperk uit de geschiedenis, en dan niet een van de gemakkelijkste en direct aansprekende, was haar als onderwerp toegewezen. En zij had er met jeugdig elan om zo te zeggen de tanden in gezet. En bij al dat gesnuffel en gewroet was zoveel interessants tevoorschijn gekomen dat het steeds moeilijker werd een verstandige keuze te doen. Maar na een half jaar ongeveer stond de zaak toch aardig op poten alleen de plaatjes waren wel een hele opgave extra gebleken. Want juist over dit tijdperk werd de laatste tijd niet zo heel veel gereproduceerd in tijd schriften, weekbladen of kranten. En het lieve kind kon in haar ijver toch moeilijk plaatwerken en geschiedenisboeken gaan ruïneren. Zo had de hele familie, maar moeder vooral, met dochterliefs scriptie meegeleefd, en met een zucht geconstateerd dat het geval nu werkelijk op een oor na gevild was. En dat ook was dan de opgave om de goedgekeurde tekst in het net te schrijven. En wilt u nu geloven, zo vertrouwde deze zelfde meelevende moeder mij toe, dat ik het eigenlijk jammer vind dat er niets meer op te zoeken en na te pluizen valt? Want ik heb ook dapper meegedaan, en hoe verder ik kwam, hoe meer ik erin verdiept raakte. Wat is dat alles interessant om te lezen. Zo'n tijd wordt zodoende levend voor je, en komt opeens veel dichterbij. Ook al, omdat er toch nog zoveel van over is. Huizen, kerken, schilderijen, beeldhouwwerken als ik er nu naar ga kijken weet ik er bij voorbaat al iest van, en dan heb ik er nog te meer bewondering voor. Neem zo'n kathedraal, waaraan soms een eeuw lang gebouwd is. Niet vlot achter elkaar natuurlijk maar het was dan toch maar zo dat die allereerste bouwvakkers hun kerk nooit kant en klaar gezien hebben. Wij wel en als wij er zo het een en ander over gelezen hebben, nemen wij niet alleen ons petje af, maar blijven ermee in de hand staan. IT'ijk, dat komt er dan toch maar van dat lezen en napluizen over iets dat in haar schooljaren alleen maar een bladzijde uit het geschiedenisboek was geweest. Een bladzijde met een paar jaartallen, een stuk of wat namen, en dan meest nog van vechtersbazen, die allang begraven en vergeten zijn. Maar wat de gewone handwerkslui, schilders, beeldhouwers, bouwarbeiders, zilversmeden, drukkers en boekbinders gemaakt hebben, dat is nog altijd present en wij kunnen het gaan bekijken. Ja, het is mooi werk geweest, dat snuffelen in al die boeken. Dan merk je pas hoeveel boeiende en wetenswaardige bijzonderheden in allerhande bibliotheken en oude tijdschriften gewoonen liggen te wachten tot iemand eens belangstelling voor ze heeft. Dan zou je voor jezelf o, heel eenvoudig natuurlijk ook wel eens zo'n scriptie willen maken. Of, op zijn minst, een of ander tijdperk voor je eigen genoegen bestuderen als je zo'n gewichtig woord gebruiken mag. jf/at let u?. Heb ik haar op de Vrouw af gevraagd. Het is niet iedereen gegeven om onder leiding te studeren. Maar het staat iedereen volkomen vrij om voor zichzelf iets aan de weet te willen komen. Om zich eens uitgebreid te verdiepen in een onderwerp dat om de een of andere reden interessant lijkt. Er bestaat nog altijd een droevig misverstand, vooral by wie zich doodgewone huisvrouwen plegen te noemen: dat studeren altijd een of ander diploma ten doel moet hebben. En dat men voor alle studie wel buitengewoon geleerd en met schoolse kennis volgepropt moet zijn. Gelieve u dat nu eindelijk eens uit het lieve schrandere hoofd te zetten. Studeren, van iets een studie maken, kan een puur plezier zijn, een liefhebberij die iedereen ter hand kan nemen. Mits natuurlijk behoorlijk uitgerust met gezond verstand, belangstelling en volharding. Weliswaar loopt men, zonder deskundige leiding, wel spoediger gevaar, door ai die aardige bomen het grote bos niet meer te zien, maar dat bezwaar leert men aldoende wel aardig te omzeilen. Als men in de wandeling door dat onbekende woud maar een machtig genoegen blijft beleven. laarom behoeft niemand het met een bedrukt gezicht te betreuren dat zy alleen maar de lagere school heeft doorlopen, en van vreemde talen zo goed als geen begrip heeft. Op die lagere school heeft men toch in elk geval lezen geleerd, en de openbare bibliotheken zijn voor ieder toegankeiyk. Sterker nog: ook bij uitstek deskundigen zyn volstrekt niet ongenegen een belangstellende leek te woord te staan over hun speciale vak. Als u een liefhebster van planten en kruiden bent, moet u maar eens gaan praten met een hortolanus van een of andere botanische tuin. Hij zal u met het grootste genoegen rondleiden en desgewenst de oren van het hoofd praten met genoeg bijzonderheden voor twee scripties. Want de onderwerpen liggen voor het grijpen, en een schrift plus ballpoint zijn voor iedereen nog wel te bekostigen. Een portret ir. glas van de Ro meinse keizer Au gustus, voor het eerst getoond op de expo sitie Romeinen aan de Rijn" in de Kunstholle te Keu len. Het portret, waarschijnlijk ver vaardigd in de laat ste levensjaren of kort na de dood van de keizer, is slechts 4,6 centimeter hoog. Door de bijzonder fijne modellering, de originaliteit en de ongeschonden staat is dit kopje een kunstvoorwerp van unieke betekenis. «4 Zoals bekend is, wordt van 15 juni tot en met 15 juli a.s. weer het Holland Festival gehouden. Ook in onze omgeving zijn er in het kader van dit festival diverse manifestaties. Ten gerieve van onze lezers geven wij daar om een overzicht van deze evenemen ten. Misschien kunt u het lijstje uit knippen en er uw voordeel (en dat van |j uw eventuele zomergasten) mee doen! 0 Vrijdag 23 juniStadsschouwburg20 uur: Thyestesvan Hugo Claus, door lf „Toneel Vandaag" uit Brussel. Regie: Hugo Claus. Hoofdrollen: Ton Lutz, Ru- di van VlaanderenAlex van Roy en en Wies Andersen. Claus baseerde zijn stuk op een tekst van Seneca, die op zijn beurt de stof j ontleende aan Griekse tragedieschrij vers. Het werk heeft het kwaad dat met kwaad wordt vergolden als thema. „ROMEINEN AAN DE RIJN" Tetwat verscholen achter de volkshoge- school staat aan de Neumarkt te Keu len de nieuwe Kunsthalle. Deze is thans ge opend met een tentoonstelling onder het motto „Romeinen aan de Rijn". Inderdaad: het modernste museum van de Domstad is ingewijd met de oudste voortbrengselen van Europese kunst en cultuur. Er was trouwens nog een andere reden: het bouwwerk is zoals alle nieuwbouw nog erg vochtig. Het zou niet verstandig zijn geweest het mu seum te openen met een expositie van schil derijen. "Tke kunstwerken uit het Romèinse tydperk hebben reeds eeuwen overleefd; een beetje vochtigheid meer of minder in de nieuwe Kunsthalle schaadt niet meer. Bovendien: de Romijsen behoren in Keulen eigenlijk tot de intiemste familie. Nog heden ten dage vindt men overal in de Domstad hun sporen en de aanleg van de Stadtautobahn en de U-Bahn heeft wederom vele Romeinse vondsten aan het licht gebracht. Ook zien de Keulenaren er geen been in, vanwege een pas ontdekt stuk Romeinse muur het tracé van een verkeers weg of spoorbaan te verplaatsen. Tenslotte waren het de Romeinen die tweeduizend jaar geleden de ,,Colonia Claudia Ara Agrippinen- sis" stichtten en daarmede de grondslag leg den voor de langdurige culturele traditie van de stad. De tentoonstelling is evenwel niet gebonden aan Keulen alleen. Integendeel: geografisch bekeken omvat de documentatie over het leven der Romeinen aan de Rijn die tenslotte niet maar alleen oorlogen hebben gevoerd of ves tingen gebouwd, maar ook de basis hebben gelegd voor een cultuur die vele eeuwen is gebleven de beide Romeinse provincies Op per- en Neder-Germanië (met de hoofdsteden Mainz en Keulen), het oostelijke Belgica met Trier als hoofdstad en het gebied aan beide oevers van de Rijn van Avenches in het wes telijk deel van Zwitserland tot Valkenburg en Leiden aan de oorspronkelijke Rijnmond. De expositie omvat ongeveer duizend objec ten, bijna allemaal oorspronkelijk werk en voor een deel nog nooit in het openbaar ge toond. Meer dan 60 musea uit binnen- en bui tenland daaronder uit Amersfoort, Amster dam, Brussel, Den Haag, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, 's-Hertogenbosch, Luxemburg, Nijmegen, Maastricht, Utrecht en Valkenburg hebben aan de tentoonstel ling meegewerkt. De catalogus, een lijvig werk over de Romeinse geschiedenis, telt 500 pagina's en kost 10 mark. Hij bevat artikelen van de hand van bekende geleerden. Men vindt op de tentoonsteling niet alleen de traditionele attributen van de veroveraars, zoals militaire uitrustingsstukken, maar ook foto's en modellen van grootse technische werken die de Romeinen hebben gebouwd, ste nen gedenktekenen van hun architectuur, por tretten van hun keizers in brons en marmer en een ongelooflijke hoeveelheid kostbare tmcmaimimem&tmemtmtmemBtweMtmtmi sec MSttOMBe* kunstvoorwerpen, waarvan men zich alleen maar kan afvragen hoe het mogelijk is ge weest, dat zij twintig eeuwen trotseerden. Het is een waarlijk unieke tentoonstelling, zoals men die in onze generatie ook wel niet meer beleven zal. Zij illustreert dat de inwo ners van Nederland, België en Germanië bijna Romeinse volkeren zouden zijn geworden, als verscheidene Romeinse veldheren geen tacti sche en strategische fouten hadden gemaakt. De militaire communiques van de veldheren waren echter dermate positief, dat Tiberius in Rome dacht dat Germanië, de Lage Lan den en België vast in Romeinse handen en gepacificeerd waren. Zodoende trok hij bijna alle legioenen uit het hoge noorden terug. De beslissing daartoe viel in Mogontiacum, het tegenwoordige Mainz, misschien wel onder de invloed van de wijn, die de Romeinen en pas sant ook hadden meegebracht. Het is dan ook aan hen te danken, dat het Zevengebergte bij Bonn het noordelijkste wijngebied van Europa is. Toen de legioenen weg waren, brak in Ger manië een opstand uit. De haastig terugge stuurde troepen werden in het jaar 9 na Chris tus vernietigd in de befaamde „Varusslag", volgens de traditie in het Teutoburgerwoud, ofschoon volgens de jongste research de krachtmeting daar helemaal niet schijnt te hebben plaatsgehad! De Romeinse legioenen, die Germanië be zetten, sleepten niet alleen helmen, pantserbe- slag en onderscheidingen mee, doch ook mar meren tegels en mozaïekwerk. Overal waar de Romein zich bevond, wenste hij op echt Ro meinse bodem te staan. De opperofficieren en hoge beambten bouwden paleizen en villa's met het comfort, dat zij in Rome gewend wa ren: warme baden, amfitheaters, verwarmde bodems en waterleidingen. Aan zo'n waterlei ding was het onder meer te danken, dat Keu len in de Romeinse tyd het smakelijke Eifel- water kon drinken, in plaats van het dubieuze water uit de Rijn, waarmede de Keulenaren- in deze tijd van moderne beschaving genoegen moeten nemen. De Romeinen waren rijk genoeg om zich de kostbaarste dingen uit Rome te laten nastu ren. Wat zij niet konden laten komen, lieten zy ter plaatse vervaardigen door Romeinse kunstenaars, de eerste gastarbeiders in de ge schiedenis van Duitsland. Zij werden daarbij geholpen door de omstandigheid, dat de pro- duktie van keizerportretten een Romeins mo nopolie was. Concurrentie van de autochtone bevolking behoefde daarbij niet te worden ge vreesd. Anders was het met de vervaardiging van de beeldenaars van andere Romeinen; die mochten ook door kunstenaars uit de Ger maanse provincies worden geproduceerd. De Germanen bewezen toen al hun aanleg tot grootindustrieel. Bij de glas- en keramiekpro- duktie hebben zij de Romeinen het een en an der kunnen leren. Desondanks is er geen twijfel aan, dat de Romeinen de Germanen niet alleen militair, maar ook cultureel hebben overwonnen. Zij hebben er in totaal ook 500 jaar de tyd voor gehad. Sindsdien heeft een vreemde bezetting nooit meer zolang geduurd. Zodoende hebben de Romeinen het leven langs en aan de Rijn, van Zwitserland tot aan de Noordzee, op zeer beslissende wijze beïnvloed en gevormd, tot in onze dagen toe. 0 Woensdag 5 juli Stadsschouw burg, 20 uur: The Alvin Aïley Dance Theatre, negerballet uit New York. Bal letten op muziek van onder anderen Du ke Ellington en Dizzie Gillespie en mu ziek uit de neger-folklore. Dit gezelschap wordt tot de beste en beroemdste van de Amerikaanse dans theaters gerekend. Het werd in 1958 opgericht door de uit Los Angeles af komstige danser en choreograaf Alvin Ailey. 0 Zaterdag 8 juli Stadsschouwburg, 20 uur: „V Eteé" van Romain Weingar- ten door Productioyis d'Aujourd'hui uit Parijs. Regie: Jeam-Franois Adagm. Met Dominique Labourier, Richard Le- duc, Nicolas Bataille en Romain Wein- garten. Het stuk van Weingarten, die als een van de grootste hedendaagse schrijvers wordt beschouwd, gaat over een huis waarin twee kinderen en twee katten wonen en de gevolgen die de komst van een liefdespaar in dat huis op hen heeft. 0 Maandag 10 juli Stadsschouw burg, 20 uur: „Hamlet" van William Shakespeare, door The Bristol Old Vic Company uit Bristol. Regie: Val May. In de hoofdrollen onder anderen Richard Pasco en Barbara Leigh-Hunt. De enige voorstelling buiten de grote steden van Shakespeare's befaamde tra gedie, waarvan de inhoud genoeg be kend is. Bekend is ook de „Bristol Old Vic", want het gezelschap, dat in 1946 werd opgericht, luisterde ook reeds het Holland Festival van 1964 op. 0 Woensdag 28 juni Stadsschouw burg, 20 uur: „Thyestes" van Hugo Claus. Zie voor nadere bijzonderheden onder „Arnhem". Op het programma staat de eerste uit voering van „Muziek voor orgel en ko perblazers" van Albert de Klerk. Verder het Concerto voor orgel en orkest op. 7 no. 1 van Handel, de Michaëlskantate no. 50 van J. S. Bach en het Te Deum van Van der Horst. Deze maand zijn er weer verschillende be kende kunstenaars jarig. Hier volgen de data en de namen: 15 juni: Hans Grünhut, de man die vele Weense liedjes in ons land bekend heeft gemaakt. (65 jaar). 17 juni: Igor Strawinksy, de vermaarde Russische, in 1934 tot Fransman en in 1945 tot Amerikaan genaturaliseerde componist en dirigent. (85). 24 juni: Johan de Meester, toneelspeler en regisseur. (70). 28 juni: Wim Sonneveld en Rens van Dorth, twee Nederlandse kleinkunstenaars, die elk 50 jaar worden. Bovendien Richard Rodgers, componist van beroemde musi cals als „Oklahoma", „South Pacific", „The King and I" en „The Sound of Mu sic". (65). 30 juni: Lena Home, de bekende Ameri kaanse jazz-zangeres. (50). mmm Üillis WÊÊÊÈ wm 0 Tot en met 20 augustus wordt in het Centraal Museum in JJtrecht de expo sitie ,^Keuze van moderne schilderijen uit eigen bezit" gefUc^n. De tentoonstelling omvat de belangrijkste 60 schilderijen, die deel uitmaken van het bezit aan moderne schilderkunst van het Centraal Museum, o.w. Breitner, Maris, Sluyters, een vroege Van Gogh, Kees Verwey en vele anderen. Hedendaagse Hongaarse keramiek wordt van 2 juni tot en met 2 juli geëxposeerd in Maliebaan 42 in Utrecht, een afdeling van het Centraal Museum. Deze expositie omvat gebruiks- en siervoorwerpen, deco ratieve en monumentale keramiektableaus, e.d. 0 Op 16 juni wordt in de zalen van het Prentenkabinet in het Rijksmuseum in Amsterdam een tentoonstelling geopend van het grafische werk van Hercules Seghers, gecombineerd met tekeningen van kunstenaars die als zijn voorlopers beschouwd worden. Deze tentoonstelling zal een overzicht geven van alle prenten die van deze landschapskunstenaars, wier werk de moderne kunst op zoveel punten raakt, bekend zijn. Verschillende prenten zullen niet in één, maar in meer- exemplaren worden getoond om duidelijk tot uiting te laten komen, hoe Seghers van elke druk iets anders heeft willen maken. Hiertoe werd het bezit van het Amster damse Prentenkabinet, dat de grootste Se- gherverzaméling ter wereld bezit, uitge breid met exemplaren uit de prentverza meling te Londen, Berlijn, Parijs en Dós- seldorf, zodat de bezoeker voor het eerst het gehele oeuvre van Seghers kan over zien. Door deze confrontatie met de kunst van Seghers en die van zijn tijdgenoten zal het de bezoeker mogelijk zijn, de bij zondere plaats die Seghers in zijn tijd in nam duidelijk te zien, terwijl hij tegelij kertijd zal kunnen zien waarop Seghers heeft voortgebouwd. De tentoonstelling zal tot en met 3 september geopend blij- DE meer dan kapitale villa aan de Bus- sumse Brediusweg is een goed ge lukt decor voor romantische Willem (zon der O) Duys, bekend door zijn Vuist, het Wilhelmus, Muziekmozaïek en voor lopig voor een seizoen door Knokke. In een zaal van een kamer speelt hij ner veus vogeltje in een kooitje: staat, zit, iuopt, praat, rookt en doet alles wat een mens maar onrustig maakt. Op zijn bu reau een paniekerige wanorde. Duys drukt tegelijk een bandrecorder en een stopwatch in. Hij zegt: „Ik moet precies een half uur muziek hebben". Dat is dan voor een gewestelijke omroep in België, een van de vele officiële schnab bels die platendirecteur Duys (Iramac) van zijn geldgevers mag hebben. Duys gaat zitten, bestelt koffie, schuift sigaretten aan en zucht: „In mijn grand- gala-tijd had ik het veel rustiger. Acht maanden rust en vier maanden pezen. Dat is er nu allemaal niet meer bij. Wil je sherry? Nee hè, dat is nog te vroeg". Het is tien uur 's ochtends. De telefoon gaat, voor de vijfde maal binnen tien minuten. Duys: „Verdomme, ik wil niemand meer hebben... Nee, ik ben in vergadering". Na vijftien minuten kan er eindelijk gepraat worden. Over Knokke, het festival van Lou van Rees, een naam die dit jaar door Willem Duys zal worden gedragen. Kan dat er eigen lijk nog wel bij Duys: „Voor de zaak met Knokke had ik mijn vrije tijd nog in balans, toen stond ik nog wel eens op de tennisbaan. De laat ste weken is er niets meer van gekomen". Waarom geeft tennisfanaticus Willem Duys het spel van tennis voor de mage re knikkers van het Knokke liedjesfesti val? Duys: „Knokke is voor mij een kostelijk festival, enige sfeer, gewoon een lollige week. Iedereen leeft vreselijk mee met de ploeg, ook met de concurrentie; en de uiensoep, enfin dat weet je zelf wel. Dan is er de kans voor de artiesten, dat ze iets bereiken, zonder risico dat ze plat vallen. De Nederlanders die in Knokke hebben ge zongen, hebben daar nog nooit blijvend letsel opgelopen. Met het Eurovisie song festival is dat heel anders, daar is alles toegespitst op één liedje. In Knokke kom je in ieder geval twee keer op en daar gaat het trouwenè om de hele ploeg". Binnen drie maanden heeft Willem Duys zijn keus voor Knokke (het festival duurt van 7 tot 13 juli) moeten maken. Hij is pas op het laatste moment en feitelijk op eigen verzoek aangesteld als held- Hij zegt: „Ja, ik heb ook wel die geruchten gehoord dat de Casinodirecteuren Lou v. Rees dit jaar niet wilden hebben, omdat hij al te vaak heeft gewonnen. Maar ik weet er niks van, hoor, ik heb met de he ren helemaal geen contact gehad. Ik heb hier alleen een bevestiging dat ik ben aan gesteld als leider van de Nederlandse ploeg, meer niet". In de afgelopen weken heeft Willem Duys met welwillende medewerking van onder anderen Lou van Rees 37 De vijf voor Knokke '67; van links af: Jerry, Con nie, Marianne, Patricia en Andy. zangers en zangeressen van het lichte lied gehoord. Met zijn keus is hij dik te vreden: „In alle eerlijkheid is deze ploeg de meest professionele die ooit is damen- gesteld. Er zitten misschien minder uit schieters bij dan in de jaren van Van Rees, maar hier zit ook geen enkele zwak ke stee in. Geen van allen hebben ze ster allures. Ze komen vrijwel dagelijks bij elkaar omdat ze schik hebben". In 1963 leidde Willem Duys ook een ploeg naar Knokke. Het werd het zwart ste jaar voor onze nationale amusements- trots. Duys nu: „Ik was toen nog nooit in Knokke geweest. Dat was mijn fout; ik kende de sfeer niet. Nu wel- Ik ben echt niet over een nacht ijs gegaan. Ik had zoveel keus, dat ik met gemak nog een vrijwel gelijkwaardige ploeg had kunnen samenstellen. Lou heeft het al die jaren gezocht in een arsenaal van bekende men sen, dat wordt steeds moeilijker. Ik heb van iedereen suggesties gekregen, ben gaan luisteren, kijken. Ik ben kriskras door het land geweest". Hoewel Lou van Rees dit jaar dus geen ploegleider is, zal zijn schaduw Willem Duys niet loslaten. Als jurylid reist de waterskiënde impresario mee naar Knok ke. Wrijving voorziet Willem Duys (nog) niet. Hij zegt: „Lou? Ik pieker er niet over. Mijn standpunt is dat ik er alles aan heb gedaan om een voortreffelijke ploeg sa men te stellen. Arrangementen, presenta tie, repertoire, aankleding; alles is in orde. Ik heb de top-arrangeur Philip Wymore tot mijn beschikking. Dat kost geld, maar hij is het waard". Het geld van de arrangeur moet met reis- en verblijfkosten van de ploeg, de kosten voor de persconferenties, 't brief papier „en al dat andere" worden betaald van het honorarium dat elke ploegleider van 't casino in Knokke krijgt: tweedui zend gulden. Duys: „Daar kan je niet rijk van worden. Maar daar gaat het mij ook niet om. Lou heeft de eerste twee, drie jaar er ook geld bij moeten leggen. De laatste jaren heeft hij wel wat verdiend, omdat de ploeg toen steeds in de finale kwam. Zo'n afspraak als hij heeft gemaakt wil ik ook. Als de ploeg in de finale komt, deel ik mee in de winst: een zesde deel Willem Duys en Lou van Rees, twee „Knokke-rs" op één bank. wat maakt, heb je voor het thuisfront van de mogelijke eerste prijs (vijftiendui zend gulden) of een zesde van de eventue le tweede prijs (7.500 gulden)". Om het geld doet Duys het dus niet; omdat hij het lollig vindt, voor een deel, maar ook omdat hij een idealist is. Duys: „Voor mij is Knokke een zuivere uitda ging. Ik vind dat het niveau van de Ne derlandse showbusiness nog een heel eind opgekrikt kan worden. Als je een goede ploeg samenstelt, die bovendien in Knokke mooi werk gedaan". Bij Lou van Rees was de publiciteit 'n belangrijk ding. Zijn impresariaat drijft voor een groot deel op de persoonlijke po pulariteit die hij elk jaar weer uit Knokke haalt. Willem Duys doet het helemaal niet om de publiciteit, zegt hij- „Ik ben hele maal niet zo, het komt meer naar me toe. Kritiek ook, veel kritiek, maar ik heb een brede rug. Nee, voor de publici teit doe ik het zeker niet. Er zijn nu zo'n tweehonderd verschillende foto's van de Knokke-ploeg gemaakt, maar er is er maar één waar ik ook op sta. Ik loop nooit zo op de voorgrond. Het gaat om de ploeg. Het zijn zo verdomd aardige mensen, ze eten bij me".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11