Wat wij geloven Wie mist bril? Weekagenda Utrecht U HET WOORB Pastorale discussie-interviews met vooraanstaande kerkelijke figuren BURGERLIJKE STAND Zwak begaafd VEENENDAAL T\itmaal voerden we een gesprek met ds. J. van der Haar, Ned. Herv. predikant te Achterberg (Rhenen). Ds. v.d. Haar is een man van uitgesproken princi pes. Vastomlijnd en onwrikbaar. Vooral de Nadere Reformatie heaft zijn aandacht en is vaak zijn uitgangspunt. Maar ook een man als Kohlbrugge heeft zijn sym pathie. De werken van deze nog altijd actuele theoloog hebben een vooraanstaande plaats in zijn omvangrijke particuliere bibliotheek. Kenmerkend voor Van der Haar is zijn bedachtzaamheid tijdens de discussie. Hij waakt er angstvallig voor af te wijken van het spoor der vaderen. De dominee geeft blijk van een grote belezen heid, zodat hij met gemak de ,,oude schrijvers" hanteert, maar ook wel thuis is in de moderne schrijvers. Dominee Van der Haar trad landelijk op de voorgrond door zijn aanval op de stellingen in Dr. C. Graafland's boek over de verschuivin gen in de Gereformeerde Bond uit de Hervormde kerk.. Wie dominee Van der Haar is en wat hij beoogt, blijkt uit onderstaand interview, dat wij V gaarne ter lezing aanbieden DOMINEE, WILT U ONS ENKELE BIOGRAFISCHE INLICH TINGEN GEVEN?... Ik ben in 1917 te Genemuiden geboren. Ik wist al jong dat ik dominee moest worden. Ook had ik al vroeg zondebesef. Ik herinner me dat mijn speelmakkers vaak tegen mij zeiden: jij wil zeker dominee worden. Bij mijn grootouders van moeders kant las ik de pelgrimsreis van Bunyan. Ook smulde ik toen al van een biografie over Luther. Genemuiden is een calvinistisch stadje, waar ik nog steeds veel vrienden heb. WAREN UW OUDERS DUS OOK GODSDIENSTIG Mijn moeder was op een christelijke school gegaan en kwam uit kringen van de Gereformeerde Bond. HOE ONTSTOND BIJ U DE ROEPING TOT HET AMBT?... Op de zondagsschool beleefde ik mijn eerste bewuste Gods ontmoeting. Op de zondagsschool heb ik altijd veel zegen geno ten en daar was het dan ook, waar ik mij geroepen voelde pre dikant te worden. WELKE OPLEIDING VOLGDE U?... Een familielid van mij was leraar aan het Stedelijk Gym nasium te Amersfoort. Ik ging daar heen maar later kwam ik toch terecht op het gereformeerd Gymnasium in Kampen, waar ik mij geestelijk beter thuisvoelde. Ik liep viereneenhalf jaar college aan de R.U. te Utrecht. Mijn hoogleraren waren o.a. Se- Veryn, De Vrijer en Brouwer. Ik was er twee jaar scriba van de studentenclub. In die tijd stond ik onder invloed van Berkel- bach van der Sprenkel. Ik maakte veel studie van Karl Barth en sympathiseerde aanvankelijk met hem. Later werd dat an ders. WANNEER DEED U UW VOORBEREIDEND KERKELIJK EXAMEN?. In februari 1941. Mijn eerste gemeente werd Poederoyen en Loevestein. Daarna kwam ik in Kamperveen. Vervolgens Neer- langbroek, Waddinxveen en St. Maartensdijk. U NOEMDE POEDEROYEN, DAAR WERKTE DESTIJDS OOK WIJLEN DR. STEENBLOK, DIE OVERGING VAN DE GEREFORMEERE KERK NAAR DE GEREFORMEERDE GEMEENTEN. SYMPATHISEERDE U MET HEM?. Op bepaalde punten val ik Steenblok bij. Maar in de aanbieding van genade ben ik ruimer dan Steenblok was. VOELT U ZICH MET UW STRAK OMLIJNDE PRINCIPES WEL THUIS IN DE NEDERLANDSE HERVORMDE KERK?. Ik ben in hart en nieren Hervormd en hoop dat te blijven ook. Dat kan ik rustig zeggen, omdat haar Belijdenis die van »de Reformatie is. Het is nog dezelfde leer als toen. MAAR IN DE HERVORMDE KERK VAN NU ZITTEN HEEL WAT REMONSTRANTEN EN VRIJZINNIGEN. ERKENT U HEN DAN ALS BROEDERS?... Er zaten al zo lang Remonstranten en Vrijzinnigen in de Hervormde Kerk, ook voor 1834. Uitblinkers in de leer waren er maar enkele- Als we gaan uittreden versnipperen we nog verder. Het is evenwel al erg genoeg verdeeld na de Afscheiding. DE VRUCHT VAN DE AFSCHEIDING IS DUS VERDEELD HEID. TOCH NAMEN ONZE VADEREN DAT RISICO TOEN ZE ZICH LOSMAAKTEN VAN ROME, OMDAT HUN GEWE TEN HUN DIE WEG WEES. U DURFT DUS DIT RISICO NIET AAN TEN AANZIEN VAN DE PLURIFORMITEIT IN DE NED. HERV. KERK?... Tegenover Rome was beslist de leer der zaligheid in het ge ding. Dan moet elk risico worden genomen. Maar in minder be langrijke zaken moet versnippering worden voorkomen. Als er b.v- een conflict is over de psalmberijming van Datheen met een andere berijming, dan moeten we daarvoor de kerkeenheid niet op het spel zetten. TOEGESTEMD. MAAR IS ER DAN VANUIT UW ZIENSWIJ ZE GEEN AANLEIDING DE HERVORMDE KERK, VALSE KERK TE HETEN, ZOALS ZEI DOOR SOMMIGE AFGE SCHEIDEN KERKEN GENOEMD WORDT?... Ik geef toe dat ik in een vrijzinnige gemeente me niet zo best in de Hervormde kerk zou thuisvoelen. Maar dat is dan een plaatselijke situatie. In de weg van Gods Voorzienigheid zijn wij in de Hervormde Kerk geplaatst. Ik weiger daarom te erkennen dat de Hervormde kerk valse kerk zou heten mogen! WAT IS VOLGENS U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?... De Bijbel is ontzaglijk rijk aan inhoud. Als kern zou ik wil len noemen 2 Corinthe 5 vers 19: Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende. IS DAT DE UITVERKOREN WERELD?... Er wordt de hele door God geschapen Kosmos mee bedoeld. Uit deze Kosmos haalt God Zijn kerk. Wereld betekent in de Bijbel niet overal hetzelfde. ER IS DUS VERZOENING VOOR ELK SCHEPSEL?... We moeten wel de verzoening voor elk schepsel verkondigen. We moeten ook veel bidden voor de zending van binnen- en bui tenland. WAT SCHERPER GEVRAAGD DAN: MEENT GOD HET VOOR IEDER?... Tja... Voor ieder bepaald?... We lezen wel dat God geen lust heeft in de dood van de zondaar, maar... God heeft niet ie der liefgehad met een eeuwige liefde!... U ZINSPEELT OP DE VERKIEZING. VERZWAKT OP DEZE MANIER DE VERKIEZING HET AANBOD VAN GENADE NIET ENIGSZINS?... Er. zijn kerken die altijd bezig zijn met de uitverkiezing. Dat is onjuist. In de prediking moet niet de verkiezing maar de aanbieding op de voorgrond staan. HET SCHEPSEL HEEFT DUS EEN ZEKER RECHT OP GODS GENADE?... Wij willen de Heere vrij laten of Hij het wil doen. De Hee- re verhardt wie hij wil, en verkiest wie Hij wil. DOMINEE R. KOK TE AMEIDE LEERT UITDRUKKELIJK DAT WIJ GOD TEN AANZIEN VAN HET EEUWIG HEIL NIET MOGEN VRIJLATEN, OMDAT HIJ ONS EEN GODDE LIJK RECHT HEEFT GEGEVEN WAARAAN HIJ ZICHZELF GEBONDEN HEEFT... Maar wij kunnen God toch niet dwingep? De Heere zou recht doen als Hij ons voor eeuwig verdoemde. In de weg van afsnijding leren wij om de Heere vrij te laten. HEBT U VOORKEUR VOOR DE OUDE SCHRIJVERS?... Reeds jong las ik van De Groe en Comrie. Later ook de Her vormers en Kohlbrugge en daarna de Schotse en Engelse schrij vers. WAT VINDT U VAN DE ERSKINES?. Zij dateren van plm. 1750. Het zijn dus nog betrekkelijk „jonge" schrijvers. Ik heb er vroeger heel wat in gelezen en waardeer ze ook nu nog. John Owen is van oudere datum. Van hem heb ik de complete werken. Hij is wat langdradig maar ik heb veel waardering voor hem. Verder heb ik ook veel respect voor Hooper, Bradford, Th. Hooker, Perkins, Brooks en vele an deren. U BENT DUS NOGAL EEN BOEKENWURM. SCHRIJFT U ZELF SOMS OOK Inderdaad. Ik heb heel wat boeken geschreven en vertaalde ook zelf enkele werken. Binnenkort verschijnt bij „De Banier" een vertaling van John Philpot, „De Verhoren" (Hij was een martelaar uit 1555). Het jubileumboek van de uitgever Linden- berg werd door mij bewerkt en samengesteld. De brief van Pau- lus aan de Galaten door Maarten Luther heb ik geheel uit het Latijn vertaald. Dit boek is zuiver Reformatorisch. Ik heb er met veel zegen aan gewerkt. In mij is altijd een drang om te schrijven. BESTAAT ER GEEN GEVAAR DAT DAARDOOR HET PAS TORALE WERK NAAR DE ACHTERGROND GEDRONGEN WORDT Natuurlijk zou dat kunnen. Meestal heb ik een bepaalde tijd gereserveerd voor het schrijfwerk dat ik niet wil overschrij den. Elke arbeider heeft een vrije zaterdag. Mijn vrije dag ge bruik ik om te schrijven, zodat het pastorale werk er niet on der behoeft te lijden. DAT U VAN ST. MAARTENSDIJK NAAR ACHTERBERG KWAM, EEN KLEINERE GEMEENTE DUS, SPEELDE DE SCHRIJVERIJ DAAR MISSCHIEN EEN ROL IN?... Ik vond het 'n voorzienige leiding van God! Het was voor mijn vrouw en kinderen nodig. En misschien ook wel voor mij. U HEBT EEN BOEK GESCHREVEN OVER CALVIJN, DAAR WAS VAN BEPAALDE ZIJDE NOGAL WAT KRITIEK OP. WAS DIE GERECHTVAARDIGD In dat boek heb ik geciteerd uit de Psalmencommentaar van Calvijn, om aan te tonen dat Calvijn zeer zeker niet aan de mystiek voorbij ging. Sommigen vonden dat ik een te bevin delijke Calvijn presenteerde. Mijns inziens was deze kritiek ten onrechte. WAT VINDT U VAN DE BEROEMDE ENGELSE PREDI KER SPURGEON?... Van hem heb ik een hele verzameling werken. Hij is metho distisch en antirooms gezind. Hij gaat uit van de praedestinatie- Zijn geschriften zijn positief te waarderen. Ik lees hem graag en heb zijn biografie opnieuw bewerkt. TOCH WAS HIJ EEN BAPTIST. EVENALS JOHN BUNYAN. ZIJ WAREN DUS VOORSTANDERS VAN DE VOLWASSEN DOOP, ZOALS BIJ DE PINKSTERGEMEENTEN. Dat is waar. M§ar ze waren lang niet zo drijverig daarmee, als bij de Pinkstergemeenten. WAT VINDT U VAN DE PINKSTERGEMEENTE?... Ik heb hun samenkomsten nooit meegemaakt, maar lees wekelijks hun bladen. Ik vind ze dus wat drijVerig en eenzijdig. Toch stellen ze je soms voor raadsels. Neem b.v. de bekering van gangsters onder hun prediking. HEBT U BEZWAREN TEGEN HUN LEER?... Beslist Zij leren dat de mens een vrije wil heeft. Ook zijn ze in hun opvattingen remonstrants. Van mannen als Osborn en andere gebedsgenezers die wel dingen met de pinkstermensen gemeen hebben, moet ik ook weinig hebben. SYMPATHISEERT U MET KARL BARTH?-.. Op de Universiteit kwam ik in aanraking met de leer van Barth. Ik heb zijn werken bestudeerd en sympathiseerde aanvan kelijk wel met hem. Later werd ik meer anti-Barth dan ik voor heen pro-Barth ben geweest. Wel ging ik via zijn beïnvloeding Augustinus en Calvijn lezen. Van Calvijn heb ik de complete werken in het Latijn gelezen. TOCH HOUDT BARTH VAST AAN DE GRONDWAARHEDEN VAN DE REFORMATIE. OF ZIET U DAT ANDERS?... Deze schijn is er wel in de leer van Barth. Ook leert hij wel de verzoening door het offer van Christus. Maar zijn pre destinatieleer wijkt sterk af van die van Calvijn en van de Bij bel. Dat betreur ik. Verder is hij tegen de kinderdoop. Hij is ook congregationalist- SPURGEON E BUNYAN WAREN OOK TEGEN DE KINDER DOOP. Toegestemd. Toch zijn zij niet op één lijn te stellen met Barth. Zij waren veel schriftgetrouwer! Barth ziet de genade al leen in het verticale vlak. HOE STAAT U TEGENOVER DE STAATSLEER VAN BARTH Ook daar kan ik mij niet mee verenigen. Ik heb Barth nooit geadoreerd en geloof dat ik dat ook nooit zal doen, hoewel we allemaal wel een tikje van Barth te pakken hebben. WAT VINDT U VAN ROME?... Ik ken Rome uit schrift en praktijk. Ik heb tegen Brabant aangezeten. Rome doet oecumenisch maar is het niet. Vanwege het concilie van Trente zijn wij als protestanten nog altijd ver vloekten. Voor de progressieve richting in de R.-K. kerk voel ik wel wat, maar voor de vrijzinnigen beslist niet. ZOU U DE PAUS UW BROEDER IN CHRISTUS KUNNEN NOEMEN?. Ik vind dat het daar niet erg op lijkt. BESPEURT U DAN GEEN VERANDERINGEN, VERBETE RINGEN DUS, IN DE R.-K. KERK?... Ik geloof wel dat er bij de grote theologen daar iets aan 't ontwaken is. Maar Rome zelf, als macht, begeert daar munt uit te slaan in haar taktiek. Zij voert altijd een bepaalde strategie. WAT HEBT U HET MEEST OP HUN LEER TEGEN?... Bij Rome gaat het om het werk van de mens. Dat treedt op de voorgrond. De Reformatie leert dat genade ons deel wordt, omdat God werkt in de mens. Ik ben sterk voor de leer van de in wendige genade, zoals onze vaderen die leerden. TOCH WORDT GODS WOORD DOOR ROME GEPREDIKT. ZAL DAT DAN ZIJN WERKING DAAR NIET DOEN?... Is het wel Gods woord wat daar gepredikt wordt? Is het geen leer van een bepaalde kerk? Wij kunnen uiteraard niet oor delen hoe zij dat beleven, maar op grond van hun uitspraken sta ik er huiverig tegenover. Wel weet ik dat de R.-K. geeste lijken, b.v. met ziekenhuisbezoek bijzonder weinig geestelijk zijn. Ze hebben het overal over, behalve over de bijbelse dingen. En de leken die ik sprak over de ernst van het sterven antwoord den mij meestal: Och, meneer, onze lieve Heer maakt dat wel in orde. VOELT U HELEMAAL NIET VOOR OECUMENE?... Dat hangt er van af, of het gaat over eenheid ten koste van de waarheid, of eenheid in waarheid! Calvijn was voor eenheid. Daar had hij alles voor over. Toch bestreed hij de Libertijnen en de Roomsen. De foutieve gedachte van de hedendaagse oecu mene is dat men maar gelooft dat God de vader is van éllen! Dat uitgangspunt is onjuist. U HEBT HET NOGAL EENS OVER CALVIJN, WAARDEERT U HEM MEER DAN LUTHER?... Ik voel voor Luther veel, maar voor Calvijn meer! Ik heb voorkeur voor Calvijn! Hij ligt mij meer. Luther is op verschil lende punten afgeweken van de zuivere leer. Hij liet de beelden toe als „boeken der leken". Ook zijn consubstantiatieleer van het avondmaal is onjuist. Calvijn leert dat Christus niet lichamelijk aanwezig is bij brood en wijn. Dat is bijbelser! IS DE VEELKLEURIGE WIJSHEID GODS NIET RUIMER DAN UW GLASZUIVERE REFORMATIELEER?. Dat ga ik niet beoordelen. Dat laat ik aan God over. Wij zijn verplicht om de zuivere waarheid vast te houden en te be lijden VINDT U HET LEZEN VAN BIJBELSE DAGBOEKEN AAN BEVELENSWAARDIG?. Ik ben daar niet zo erg voor. Wij moeten de bijbel zelf le zen en niet laten verdringen door al die dagboeken, waarin meest al een zoetig evangelie gepredikt wordt. MAAR SPURGEON SCHREEF OOK EEN DAGBOEK?... Dat was dan ook niet zijn beste werk! DOET DOMINEE VAN DER HAAR ZELF OOK NIET MEE AAN HET SAMENSTELLEN VAN SCHEURKALENDERS, WAT DUS PRECIES HETZELFDE IS?... Inderdaad doe ik daar altijd aan mee. Maar ik zie er toch wel verschil in. De tekst van het scheurkalenderblaadje wijst al tijd heen naar een bepaald bijbelgedeelte, als een stimulans óm dat gedeelte uit de bijbel te gaan lezen. Bij een dagboek schiet dat er nog wel eens bij in. BENT U VOOR DE NIEUWE VERTALING VAN HET BIJBEL GENOOTSCHAP?... Ik ben van huis uit meer voor de Staten-vertaling hoewel ik de N-V. niet verwaarloos, al ben ik er niet zo voor. De Staten vertalers waren Godvrezende mensen, al zeg ik daar nog niet mee dat hun werk onfeilbaar en niet voor verbetering vatbaar was. In de Nieuwe Vertaling missen we woorden als Verdoeme nis, Hel en andere uitdrukkingen, die niet veranderd moesten worden. Toch moeten we dit niet op de spits drijven. Ik voel ach ter de Nieuwe Vertaling zeker ook het Woord van God en geloof niet in een opzettelijke vervalsing. WAT VINDT U VAN DE SPORT? Ik laat de kinderen gerust wat trappen met een bal en het is ook goed dat zij op school gymnastiekles krijgen. Tegenwoordig maakt men echter van de sport een afgod. IS ER OP RADIO EN T.V. WAT TEGEN? Op radio kun je niet zo zeer tegen zijn. De T.V. vind ik ech ter een gevaar ten opzichte van de recreatie. Vroeger gingen we ook niet naar ballet, toneel etc. De T.V. schotelt dat dagelijks voor. Schaken, dammen, schilderen vind 'ik betere recreatie, vooral ook voor de jeugd. MAAR DE JEUGD MOET TOCH WEGWIJS GEMAAKT WOR DEN, OOK WAT HET T.V. KIJKEN BETREFT?... Ik geloof dat er meer kwaads dan goeds van komt. Men moet het kwaad niet in huis halen. Het wordt allemaal op het visuele afgestemd. De bijbel verliest het als de T.V. in huis komt- Eens zag ik een T.V. kerkdienst. Het was echt niet onaardig. Vlak daarna echter was er een Weense IJsrevue. Deze uitzending won het van de kerkdienst. Ze bleven allemaal kijken!... HOE STAAT U TEGENOVER DE KUNST?... Ik ben er niet tegen. Kunst is volgens Calvijn een gave Gods. Zelf schilder ik, evenals mijn zoons. Ook heb ik belangstelling voor de literatuur. Voorts heb ik een behoorlijke discotheek van klassieke muziek. Ook heb ik veel boeken over muziek en compo nisten. Ik lees daar graag in. Verder speel ik piano en orgel. HEBT U BEZWAREN TEGEN VACCINEREN?... Wij hebben onze kinderen nooit ergens tegen laten inenten. Ook ben ik nergens voor verzekerd. Wij leven uit de hand Gods. Als er iets gebeurt, b.v. ziekte, dan moeten wij dat uit Gods hand aanvaarden. De psalmist zingt: In God is al mijn heil en eer, mijn sterke Rots mijn Tegenweer. Dat is de juiste houding. WAT VINDT U VAN HET GEBRUIK VAN „DE PIL"?... Die hoort niet in een Christelijk gezin thuis. Ik ben bang, dat er een oordeel Gods in ligt. Nu is het misschien nog niet belangrijk voor de mensen hier, maar dat wordt het gauw ge noeg. Ik hoop dan dat ze weten waar zij aan toe zijn!... HOE STAAT U TEGENOVER DE MONARCHIE? Ik ben voor het huis van Oranje. Ik meen dat wij veel aan hen te danken hebben gehad. Wat moeten we zonder Oranje? Dan volgt immers revolutie! ACHT U STUDIE BELANGRIJK?... Ongetwijfeld! Boeken zijn je beste vrienden, maar ze zijn te genwoordig nogal duur, deze vrienden. Ik maak er altijd veel aantekeningen in. VINDT U DE BENOEMING VAN DOMINEE G. BOER TOT VOORZITTER VAN DE GEREFORMEERE BOND IN DE NED. HERV. KERK EEN GELUKKIGE KEUZE?... Ik vindt het geen gekke keus. Ds. Boer is principieel', hééft veel gezag en kan goed formuleren. ONLANGS VERSCHEEN DE BROCHURE „DE EIGEN WIJS" VAN ENKELE HERVORMDE THEOLOGEN. KUNT U DAAR NOGAL MEE INSTEMMEN?... Ik vind het wel wat eigenwijs, die Eigen Wijs. Er staat niet allemaal onwaarheden in, dat niet. Mar het is een ncv -a'vinis- tisch geschrift met een Barthiaans tintje. Ik ben er niet zo reluk- kig mee. Als het deze kant op moet ga ik er tegenin. Wat be treft de leer van Gods onveranderlijkheid vind ik ze wel zuiverder dan Dr. C. Graafland in zijn boekje over de verschuiving van de prediking in de Gereformeerde Bond. U NOEMT DAAR DR. GRAAFLAND. U HEBT ZICH NOGAL GEWEERD TEGEN ZIJN GESCHRIFT. DAT WAS EEN TAME LIJK FELLE POLEMIEK. VINDT U HET GOED ALS IK TE GENOVER U HET STANDPUNT VAN GRAAFLAND VERDE DIG OM ZODOENDE UW STANDPUNT DES TE BETER TOT UITDRUKKING TE LATEN KOMEN?... Ik wil dat wel doen, maar niet voor publikatie in de krant. Sommigen zouden daaruit concluderen dat er een persoonlijk conflict zou zijn tussen Graafland en mij en dat is beslist niet zo. Hij is nog een vroegere vriend van mij, min of meer. Ik val alleen zijn stellingen aan, buiten zijn persoon om. U kunt deze discussie wel plaatsen in uw boek dat u DV dit najaar laat ver schijnen. Liever dan in de krant, nu ik zo pas in deze streek ben komen wonen- HARTELIJK DANK. WIJ HEBBEN BEGRIP VOOR DIT STANDPUNT. (Hierna ontspon zich een uitgebreide discussie over deze mate rie). HEBT U NOG EEN SLOTOPMERKING?... Ik zou willen dat Protestants Nederland de ogen open gingen. Dat we zagen waar we vandaan komen en wat we ons nageslacht moeten doorgeven: Het „Bewaarde Pand", waarvoor onze vade ren goed en bloed hebben geofferd! DOMINEE VAN DER HAAR, ONZE GROTE DANK VOOR UW ORIGINELE BIJDRAGE AAN ONZE REEKS DISCUSSIE-IN TERVIEWS. Zilver en goud heb ik niet" Hand. 3. „Dat is niet zo best Petrus" zegt de wereld. Wat begin je nu zonder deze waardevolle materialen? De zakenman kan er niet buiten, de huisvrouw niet, de kerk niet. Wat moet er kerkelijk niet veel werk ongedaan blijven door het gemis van klinkende munten of waarde papieren. Is het niet onmogelijk het zen dingsbevel uit te voeren zonder goud of zilver. De kerkelijke pers staat altijd vol mét klachten over deze armoede. Toch komt dit woord uit Hand. 3 ge sproken tot de kreupele bedelaar niet als een klacht uit Petrus mond, want hij kan belijden „meer dan zilver en goud hebt g'uw dienstknecht vertrouwd, o genadige Heer der talenten. Het heil dat in de Heere Jezus is geschonken. De schat die de dieven niet kunnen wegnemen en die door de mot en de roest niet vernietigd kan worden. Dit bedoelt Petrus als hij zegt „maar wat ik heb dat geef ik u". Hij is geen bekla genswaardige stakker, zoals die kreu pele bedelaar aan de schone poort van de tempel. H(j is door de genade Gods een rijk bevoorrecht man. Rijk bedeeld is de kerk van Christus. Zij is immers schuldvrij gerechtvaardigd door het geloof. Zeker van de liefde Gods in Christus zie Rom. 8 38, 39. Dus zeker van het eeuwige leven. Dat wil niet zeggen dat zij altijd uit die rijkdom van het geloof leeft en dat zij nooit bekoord wordt door het klatergoud dat de we reld biedt. Wat z(jn er talloos velen die misschien zeggen of zingen „neem de wereld geef m(j Jezus" en die toch de tegenwoordige wereld liefhebben. Die him hart zetten op goud en zilver. Die knielen voor Mammon en God de Heere maar laten roepen om zijn tienden voor zijn schat- huis, voor de voortgang van zijn werk. Neen Petrus klaagt niet maar juicht „wat ik. heb dat geef ik u". Dan blijkt de kracht van het geloof. In de naam van Jezus Christus wordt de kreupele opgericht. Petrus mag door geven de bedelaar om geld bedelen met de schat der gezondheid. Kreupelen wandelen. Hij geeft door het Evangelie waardoor de arme bedelaar bekend gemaakt wordt met de alles vervullende genade van Christus. Is het ook uw begeerte dm door te geven? .Om mee te delen? en zo mede arbeiders Gods te worden? Bezin u op uw geloofsbezit. Misschien zegt u „Ik heb wel zilver en goud, veel of weinig, maar ik ben ook na Pinksteren geestelijk nog zo arm. Dan als een bedelaar naar Chris tus heen." Er is hier in Hand. 3 sprake van be delen en bedelen. U kunt beide doen als een bedelaar knielen aan de troon der genade. Steek u hand maar uit, zet uw hart maar open, opdat gij bedeeld moogt worden uit de rijkdom van Pink steren. Dan ervaart gij dat de Vader van onze Heere Jezus ook u bewust maakt van uw kinschap Gods. Kind van die rijke Vader van Wie al het zil ver en goud is en het vee op duizend bergen. Dan wordt alles uwe, want gij zijt dan erfgenamen dan geeft gij door aan de bedelende wereld. Geestelijke en materiële waarden, al het uwe want dan is immers alles het uwe, doch gij zijt van Christus en Christus is Gods. Wat is dan de Christen In zichzelf dood arm, toch onuitsprekelijk rijk. God doet het ons in zijn liefde verstaan. Hij doet ons kennen het bedelen om genade. Hij geve ons onze roeping te kennen en te bedelen door te geven. „Wat ik heb dat geef ik u". ds. C.van Viégen, Overberg VEENENDAAL Geboren: Geer- truida Gerarda, d. v. A. Oudhuizen en C. Stuivenberg; Ludwig Geroeg, z. v. H. G. L. Gensmüller en M. J. Willem- sen; Gerrit Jan, z. v. D. G. de Man en J. van Dorland; Reijertje, d. v. W. Roseboom en E. v. Ginkel; Gijsbert z. v. A. J. Henzen en A. M. de Jong Hendrika Cornelia, d. v. H. B. Diepe- veen en T. Slotboom; Hendrika Johan na, d. v. H. R. Consemulder en J. Blan- kestijn; Aartje Cornelia, d. v. W. Ter- haar en C. Bosch; Evertje, d. v. H. v. Leuveren en F W. Veenendaal te Ede; Bernardine, d. v. W. R. Jansen en G. van Kooten te Ede; Louise Neeltje, d. v. H. van Ingen en L. van Heerewaar den te Kesteren; Alette Wilhelmina, d. v. C. van Duin en A. J. Goudriaan te Rhenen; Fenneke, d. v. A. ten Hove en J. Meihuizen te Rhenen; Gerrit Hendrik, z. v. G. J. Rohaan en G. Slag man te Rhenen; Cornelis, z. v. D. A. Veer en E. van de Lustgraaf te Rhenen; Alice, d. v. E. Vos en C. van Ameron- gen te Rhenen; Janine, d. v. J. Stuiven berg en M. Anbeek te Rhenen. Ondertrouwd: G. Ploeg en H. Haal- boom; L. Hendriksen en B. H. van Ga len; J. Ditewig en G. Reede; P. Haal- boom en H. C. de Bruin; W. Osnabrug- ge en A. van de Pavert; H. Hutink en J. M. Baars; H. van Maanen en N. J. van Leeuwen. Gehuwd: D. J. Helms en H. van Eden D. G. van Kleef en E. Bolderman; J. W. van Schuppen en A. C. P. van Els- acker; J. Zwanepol en P. ter Haar; A. Leppers en W. van den Berg; A. Na gel en J. van Dijk; H. van der Veer en J. van de Loosdrecht. Overleden: Nap, Gerritje, 64 jr., ge huwd met J. van Geerenstein; Van de Bovenkamp, Pieter, 62 jaar, gehuwd met J. van Manen. VEENENDAAL Gevonden: Bril met donker mon tuur; een sleutel; 2 bankbiljetten; zwar te linker dameshandscheen jon gensjack; een bankbiljet; oranjekleu rig kinderschoentje; 'n herenpolshorloge met leren bandje; een dameszwem pakje met badmuts; een gebreide kin dermuts; een stuk dik hardboard (van vrachtauto gevallen); een weekendtas inh. voetbalsch. enz. enz.; bruine por- temonnaie, inh. geldsbedrag; een zw. lederen dames-zomerhandschoen; een autospons; zilveren kinderarmband met naamplaatje enz.; een snoertje met pareltjes; nylon boodschappennet; een huissleutel; kinderhandtasje met inh.; 4 autosleutels aan ring; een zon nebril; nikkelen herenhorl. met nylon bandje; sleutelketting met sleutel. Aan komen lopen: bruine hond, reu, soort pincher, met rode halsband met ketting. Verloren: een pakje, inh. pyjama en verschoning van kind; bruine heren- portemonnaie, inh. plm. f 2,75; heren- portemonnaie, inh. f 25,-; wit zeil 3x4 meter; blauwe damesportm. inh. plm. f 50,-; 2 sleutels aan een ringe tje; een donkerbl. windjack met gaat jes in één der mouwen; bruine heren- portemonnaie, inh. plm. f 6,- en foto's; plm. f 35,-; blauwe overall; donkerbl. ceintuur (stof); tas met voetbalkleding, bromfiets BZG-092; rode portemonnaie inh. f 10,- a f 15,- en briefje; blauw/ wit plast, etui, inh. 2 vulpennen, 2 ballp. potloden en liniaal; een hoes van pa raplu (plastic); een oranjekl. porte monnaie, inh. plm. f 6,-; donkerbruin etui met plm. 7 sleutels; zwart hondje, ras „Spaniel"; blauwe schooltas, inh. boeken en schriften; donkerbr. heren- portem. inh. f 25,- enz.; een doublé herenpolsh. merk „Zephyr" met ge vlochten groen/grijs bandje; een paar wollen handsch.; een rood kinderfiets je; donkerbr. lederen portefeuille, inh. pasfoto en zwemabonn.; doublé dames- horl. met zwart.nylon bandje; gouden damesring met zwarte ovale steen. Plaatsing geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie Geachte redactie, De weergave van mijn gesprek met een van uw medewerkers in „De Val lei" van vrijdag, 26 mei waarvoor ik overigens alle waardering heb, zou m.i. op één punt aanleiding kunnen geven tot ernstig misverstand. Het is met name de volgende passage die weerstanden zou kunnen opwekken: Een oorzaak daarvan (n.l. van het toe nemen van het aantal zwakbegaafden) moet gezocht worden in het feit, dat de ze kinderen vooral uit de grote gezin nen komen. Daarom zou ik het zeer op prijs stel len, als u mij de gelegenheid wilt ge ven in uw blad de volgende correctie en aanvulling te geven. Dat het aantal zwakbegaafden toe neemt moet volgens deskundigen zo worden verklaard, dat zwakbegaafde ouders over het algemeen de grootste gezinnen vormen. Een in 1953 door het ANOF (een fede ratie die de drie zuilen van ons lager onderwijs vertegenwoordigt) ingestelde commissie van deskundigen kwam tot de conclusie, dat het zwakbegaafde kind niet op een school voor BLO thuishoort. Het moet het gewone lager onderwijs volgen. Dat aan zulke leerlingen bijzondere aandacht moet worden besteed ligt voor de hand. Vandaar dat bovengenoemde commis sie als eerste middel ter verbetering van de ontwikkelingsmogelijkheden de zer leerlingen aanbeval: verlaging der leerlingenschaal. Met vriendelijke dank vooraf en met hoogachting, D. Dillingh, Veenendaal. STADSSCHOUWBURG Zaterdag, 3 Juni 20 uur: besloten voorstelling. Zondag, 4 juni 20 uur: „De thuis komst", toneelspel van Harold Pinter door Toneelgroep Centrum. Dinsdag 6 t/m dinsdag 18 juni, iedere avond 20 uur: ANATEVKA (Fiddler on the roof), de bekroonde Broadway-mu sical van Joseph Stein.. Medewerkenden o.a.: Lex Goudsmit, Enny Mols-de Leeuwe en Jenny Arean. Michaëlskapel. Domtoren, zaterdag, 3 juni: Kamermuziekconcert door het Utrechts Barok Ensemble. Mickery-theater, Loenersloot, donder dag, 8 juni: „De dwergen" van Harold Pinter (première) door Luc Boy er, Jé rome Reehuis en John Smit.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 12