Apeldoorn over 4 jaar snel naar het westen
^7/zKn, /teJ"
TV Veluwe en niet dat gebied van
Nederland dat het eerst met luider
stem gevraagd heeft om een route naar
het Westen Twentezal in de komende
jaren de eerste voordelen genieten van een
snelle verbinding Oost-West. De Twente-
route, oftewel de E-8, is namelijk voor een
groot gedeelte op de Veluwe al gereed en
op het officiële uitvoeringsplan van Rijks
waterstaat voor de Rijkswegen staat de
E-8 tot en met Deventer als „gereed"
aangegeven in het jaar 1971. Pas na die
jaren zal de voltooiing van de E-8 in oos
telijke richting verder plaats vinden.
Naar wij vernemen zal in september het
verkeer op het stuk van de E-8 tussen het
kruispunt Hoevelaken en Terschuur, dat
nu nog vanuit Apeldoorn gereden) op één
baan van twee rijstroken plaats vindt, ge
heel als autobaan tweemaal twee rijstro
ken) gereed zijn. Verder is de E-8 gereed
tussen Stroe en Assel.
Bijgaande foto's geven een beeld van
dit laatste stuk in het hart van de Velu
we. Verder naar het oosten kan men
eigenlijk nog niets van de aanleg van de
Twente-route bespeuren. Hier en daar
markeren paaltjes het tracé, maar gro
te stukken van het tracé dat ten zuiden
van Apeldoorn naar het oosten loopt,
staan nog niet ter beschikking van de we
genbouwers omdat de gronden daar nog
niet verworven zijn.
Het valt dus niet mee voor de hele
Twente-route nu al te zeggen wanneer het
lint zal worden doorgeknipt en aldus een
snelle Oost-West-verbinding, waaraan Ne
derland bepaald niet rijk is, tot stand zal
zijn gekomen.
rj<? wegenbouwers van Rijkswaterstaat
zullen overigens wel eer inleggen met
deze E-8, want behalve dat de route isole-
menten zal opheffen, zal de twee-dubbele
baan uit landschappelijk oogpunt een heel
mooie verbinding worden.
De grote foto op deze pagina doet den
ken aan een weg die langs een lineaal ge
trokken is. Maar dat is gezichtsbedrog.
Een kaarsrechte weg heeft een horizon,
maar die zal het stuk E-8 op de Veluwe
niet hebben, want het kilometerslange
stuk dat onze fotograaf in zijn lens ving,
kan men van achter het stuur van een
auto niet overzien.
Dat hebben we dezer dagen kunnen
constateren toen wij, behalve vanuit een
Pipercub, ook eens op vier wielen over de
nieuwe weg gingen. Men mag het een psy-
cholgisch effect noemen maar het is een
feit, dat het de weggebruiker veel welda
diger aandoet als hij het „einde' van de
baan die hij berijdtniet kan zien of
overzien.
RUIM BAAN DOOR HET HART VAN DE VELUWE
mmmm m
de twee dubbele rijbanen gaan steeds over
de bestaande wegen heen.
De voornaamste „afslagen" voor Apel
doorn komen te liggen bij Ugehelen (ten
noorden van de Brouwersmolenweg) en
via een groot „klaverblad" kruising E-8
en Rijksweg 50 van Arnhem naar Zwolle)
ten oosten van de wijk Wormen over het
Kanaal.
De E-8 zal behalve een mooie, ook een
moderne weg worden, d.w.z. dat de
aanleg wetenschappelijk begeleid word.
Daartoe is bij het hoofdkwartier in Barne-
veld een speciaal laboratorium gevestigd
waar dagelijks proeven worden genomen
met het materiaal waaruit de E-8 bestaat
bitumineuze verharding) en met de on
dergrond waarop de E-8 rust gestabili
seerde ondergrond).
fT^enslotte nog een paar maten. Op de
A stukken die men op beide foto's ziet,
bestaat elke rijbaan uit twee rijstroken
van 3l/2 meter en een vluchtstrook die de
hele baan (inclusief de randen) een breed
te geeft van liy2 meter...! In vergelij
king tot vele andere auto-snelwegen heeft
men de E-8 hier dus flink ruim bemeten.
Apeldoorn en de Veluwe mogen binnen
afzienbare tijd (Rijkswaterstaat zegt offi
cieel misschien een beetje voorzichtig:
1971) de totstandkoming tegemoet zien
van een prachtige, snelle baan naar het
westen.
De verrassingselementen zitten overi
gens ook in 't bijzonder frame land
schap, waarin het naaldhout in de zand
verstuivingen overheerst. De middenberm
op dit stuk tussen Assel (op de grote foto
buiten beeld op de voorgrond) en Stroe
(het viaduct geheel rechtsboven) is onge
veer zeventig meter breed en op vele
plaatsen zeer geaccidenteerd, zodat men
nauwelijks het idee heeft, dat verderop te
gengesteld verkeer rijdt.
Die brede, prachtig begroeide midden
berm blijft echter niet overal zo breed.
Zodra komt de E-8 (op papier) in het
vlakke agrarische land voorbij Stroe in de
richting Hoevelaken, of de bermen wor
den steeds smaller uiteraard ter bespa
ring van de cultuurgronden. Datzelfde
beeld geeft ook het getekende tracé van
af Assel naar het Oosten.
Op de grote foto is verder duidelijk te
zien hoe de E-8 vrijwel parallel loopt aan
de spoorlijn van. Amersfoort naar Apel
doorn. Desgevraagd vertelde men ons bij
Rijkswaterstaat dat, zo mogelijk, vanuit
dit vaste stuk van Stroe naar Assel naar
beide kanten zal worden gewerkt
richting Amersfoort dus en richting Apel
doorn.
De kleinere foto (onder) is ten opzichte
van de grote foto genomen vanuit een an
dere hoek en, zoals men duidelijk kan
zien, verder weg.
De grote foto geeft dat gedeelte van de
E-8, dat men op de kleine foto kan zien
vanaf het grijze vlekje geheel rechts bo
ven tot (schuin naar beneden naar links)
het volgende lichte gedeelte. Dat eerste
vlekje is het viaduct bij Stroe tot waar de
Ë-8 gevorderd is en het volgende lichte
stuk in de weg is het gedeelte waar de
E-8 de weg van Nieuw-Milligen naar
Kootwijk kruist. Op die plaats zal een
groot viaduct komen voor het verkeer dat
richting Kootwijk of richting Nieuw-Mil-
ligen gaat.
Bekijken we de kleine foto dan is dui
delijk te zien dat de E-8 zich bij het
volgende witte vlekje in de baan een
bostunneltje) van de spoorbaan verwij
dert en dat bovendien de middenberm
hoe langer hoe smaller gaat worden. Dat
komt omdat de E-8 zich hier gereed maakt
voor de aanloop" over de spoorbaan
Apeldoorn-Amersfoort, bij Assel. Begin
volgend jaar hoopt Rijkswaterstaat te
beginnen met de aanleg van het viaduct
over de spoorlijn, die bij Assel al aardig
wat dieper ligt dan het maaiveld.
Dat de aanleg van de E-8, links onder
aan op de foto, plotseling gestaakt is,
vindt zijn oorzaak in het feit dat het bos
gebied op de voorgrond van de foto zich
in particuliere handen bevindt en nog niet
beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor het
bosgebied aan de overkant van de spoor
lijn. Vanuit het standpunt van de wegen
bouwers gezien, wordt de aanleg van de
E-8 dus wel zeer gehandicapt door moei
lijk te verwerven gronden.
eerstkomende activiteiten van Rijks
waterstaat zullen zich voor een goed
deel richten op de aanleg van een aantal
kunstwerken (viaducten en „afslagen")
ten zuiden van Apeldoorn. Dat zijn er nog
al wat. Op de meterslange kaarten van de
E-8, op het hoofdkwartier van Rijkswater
staat in Barneveld, zagen wij alleen al ten
zuiden van Apeldoorn zeven verschillende
viaducten (over de Hoenderloseweg, de
G. P. Duringlaan, de Marten Or geslaan,
de Arnhemseweg, de Oude Apeldoornse-
weg, het goederenspoorlijntje bij het Ka
naal en bij het Apeldoorn-Dierens Ka
naal). In die contreien is de E-8 eigenlijk
één hoge baan door het landschap, want