Apeldoorn over 4 jaar snel naar het westen ^7/zKn, /teJ" TV Veluwe en niet dat gebied van Nederland dat het eerst met luider stem gevraagd heeft om een route naar het Westen Twentezal in de komende jaren de eerste voordelen genieten van een snelle verbinding Oost-West. De Twente- route, oftewel de E-8, is namelijk voor een groot gedeelte op de Veluwe al gereed en op het officiële uitvoeringsplan van Rijks waterstaat voor de Rijkswegen staat de E-8 tot en met Deventer als „gereed" aangegeven in het jaar 1971. Pas na die jaren zal de voltooiing van de E-8 in oos telijke richting verder plaats vinden. Naar wij vernemen zal in september het verkeer op het stuk van de E-8 tussen het kruispunt Hoevelaken en Terschuur, dat nu nog vanuit Apeldoorn gereden) op één baan van twee rijstroken plaats vindt, ge heel als autobaan tweemaal twee rijstro ken) gereed zijn. Verder is de E-8 gereed tussen Stroe en Assel. Bijgaande foto's geven een beeld van dit laatste stuk in het hart van de Velu we. Verder naar het oosten kan men eigenlijk nog niets van de aanleg van de Twente-route bespeuren. Hier en daar markeren paaltjes het tracé, maar gro te stukken van het tracé dat ten zuiden van Apeldoorn naar het oosten loopt, staan nog niet ter beschikking van de we genbouwers omdat de gronden daar nog niet verworven zijn. Het valt dus niet mee voor de hele Twente-route nu al te zeggen wanneer het lint zal worden doorgeknipt en aldus een snelle Oost-West-verbinding, waaraan Ne derland bepaald niet rijk is, tot stand zal zijn gekomen. rj<? wegenbouwers van Rijkswaterstaat zullen overigens wel eer inleggen met deze E-8, want behalve dat de route isole- menten zal opheffen, zal de twee-dubbele baan uit landschappelijk oogpunt een heel mooie verbinding worden. De grote foto op deze pagina doet den ken aan een weg die langs een lineaal ge trokken is. Maar dat is gezichtsbedrog. Een kaarsrechte weg heeft een horizon, maar die zal het stuk E-8 op de Veluwe niet hebben, want het kilometerslange stuk dat onze fotograaf in zijn lens ving, kan men van achter het stuur van een auto niet overzien. Dat hebben we dezer dagen kunnen constateren toen wij, behalve vanuit een Pipercub, ook eens op vier wielen over de nieuwe weg gingen. Men mag het een psy- cholgisch effect noemen maar het is een feit, dat het de weggebruiker veel welda diger aandoet als hij het „einde' van de baan die hij berijdtniet kan zien of overzien. RUIM BAAN DOOR HET HART VAN DE VELUWE mmmm m de twee dubbele rijbanen gaan steeds over de bestaande wegen heen. De voornaamste „afslagen" voor Apel doorn komen te liggen bij Ugehelen (ten noorden van de Brouwersmolenweg) en via een groot „klaverblad" kruising E-8 en Rijksweg 50 van Arnhem naar Zwolle) ten oosten van de wijk Wormen over het Kanaal. De E-8 zal behalve een mooie, ook een moderne weg worden, d.w.z. dat de aanleg wetenschappelijk begeleid word. Daartoe is bij het hoofdkwartier in Barne- veld een speciaal laboratorium gevestigd waar dagelijks proeven worden genomen met het materiaal waaruit de E-8 bestaat bitumineuze verharding) en met de on dergrond waarop de E-8 rust gestabili seerde ondergrond). fT^enslotte nog een paar maten. Op de A stukken die men op beide foto's ziet, bestaat elke rijbaan uit twee rijstroken van 3l/2 meter en een vluchtstrook die de hele baan (inclusief de randen) een breed te geeft van liy2 meter...! In vergelij king tot vele andere auto-snelwegen heeft men de E-8 hier dus flink ruim bemeten. Apeldoorn en de Veluwe mogen binnen afzienbare tijd (Rijkswaterstaat zegt offi cieel misschien een beetje voorzichtig: 1971) de totstandkoming tegemoet zien van een prachtige, snelle baan naar het westen. De verrassingselementen zitten overi gens ook in 't bijzonder frame land schap, waarin het naaldhout in de zand verstuivingen overheerst. De middenberm op dit stuk tussen Assel (op de grote foto buiten beeld op de voorgrond) en Stroe (het viaduct geheel rechtsboven) is onge veer zeventig meter breed en op vele plaatsen zeer geaccidenteerd, zodat men nauwelijks het idee heeft, dat verderop te gengesteld verkeer rijdt. Die brede, prachtig begroeide midden berm blijft echter niet overal zo breed. Zodra komt de E-8 (op papier) in het vlakke agrarische land voorbij Stroe in de richting Hoevelaken, of de bermen wor den steeds smaller uiteraard ter bespa ring van de cultuurgronden. Datzelfde beeld geeft ook het getekende tracé van af Assel naar het Oosten. Op de grote foto is verder duidelijk te zien hoe de E-8 vrijwel parallel loopt aan de spoorlijn van. Amersfoort naar Apel doorn. Desgevraagd vertelde men ons bij Rijkswaterstaat dat, zo mogelijk, vanuit dit vaste stuk van Stroe naar Assel naar beide kanten zal worden gewerkt richting Amersfoort dus en richting Apel doorn. De kleinere foto (onder) is ten opzichte van de grote foto genomen vanuit een an dere hoek en, zoals men duidelijk kan zien, verder weg. De grote foto geeft dat gedeelte van de E-8, dat men op de kleine foto kan zien vanaf het grijze vlekje geheel rechts bo ven tot (schuin naar beneden naar links) het volgende lichte gedeelte. Dat eerste vlekje is het viaduct bij Stroe tot waar de Ë-8 gevorderd is en het volgende lichte stuk in de weg is het gedeelte waar de E-8 de weg van Nieuw-Milligen naar Kootwijk kruist. Op die plaats zal een groot viaduct komen voor het verkeer dat richting Kootwijk of richting Nieuw-Mil- ligen gaat. Bekijken we de kleine foto dan is dui delijk te zien dat de E-8 zich bij het volgende witte vlekje in de baan een bostunneltje) van de spoorbaan verwij dert en dat bovendien de middenberm hoe langer hoe smaller gaat worden. Dat komt omdat de E-8 zich hier gereed maakt voor de aanloop" over de spoorbaan Apeldoorn-Amersfoort, bij Assel. Begin volgend jaar hoopt Rijkswaterstaat te beginnen met de aanleg van het viaduct over de spoorlijn, die bij Assel al aardig wat dieper ligt dan het maaiveld. Dat de aanleg van de E-8, links onder aan op de foto, plotseling gestaakt is, vindt zijn oorzaak in het feit dat het bos gebied op de voorgrond van de foto zich in particuliere handen bevindt en nog niet beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor het bosgebied aan de overkant van de spoor lijn. Vanuit het standpunt van de wegen bouwers gezien, wordt de aanleg van de E-8 dus wel zeer gehandicapt door moei lijk te verwerven gronden. eerstkomende activiteiten van Rijks waterstaat zullen zich voor een goed deel richten op de aanleg van een aantal kunstwerken (viaducten en „afslagen") ten zuiden van Apeldoorn. Dat zijn er nog al wat. Op de meterslange kaarten van de E-8, op het hoofdkwartier van Rijkswater staat in Barneveld, zagen wij alleen al ten zuiden van Apeldoorn zeven verschillende viaducten (over de Hoenderloseweg, de G. P. Duringlaan, de Marten Or geslaan, de Arnhemseweg, de Oude Apeldoornse- weg, het goederenspoorlijntje bij het Ka naal en bij het Apeldoorn-Dierens Ka naal). In die contreien is de E-8 eigenlijk één hoge baan door het landschap, want

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9