H. J. de Koster wordt
staatssecretaris
buitenlandse zaken
Benedikte behoudt
recht op de troon
Grote hitte deed
geldstukken van
redders smelten
Mosje Dajanvechter
van het eerste uur
DE F 28
VLOOG
PRIMA
Op Europees
terrein geen
onbekende
SPAANSE MISS EUROPA
Dreigbrieven
in Aberfan
Onderzoek
naar zinken
van schepen
Staven goud
gevonden
ONGELUKKEN OP LAATSTE
DAG LUCHTVAARTSHOW
Broer en zuster
overreden na
botsing
KROMMENIE
VINYL
<B>
SCHOONZUSJE
MET HAMER
MISHANDELD
Na huwelijk Deense prinses
Prins George struikelde
Raadsels bij luchtrampen
De held van Sinaï 1956
M
Ongeregeldheden
in negerwij k
van Boston
Franse vlieger verloor het leven
'/<- A
Jongen schuldig aan
12 moorden
1SIET VREEMD
VERZET
OPLICHTING?
NEGEN VERGAAN
KsJ&cfaCjan janssen
HINDER
HOGE BERGEN
„Volksonderwijs" en
Ned. Ouderraad
samen
gaan
„Het gaat schitterend
zegt invlieger Moll
Directeur „Utrecht"
dient aanklacht in
tegen z'n voorganger
OP TIJD
GEEN GEBREKEN
OVERTREK
MAANDAG 5 JUNI 196?
H. J. DE KOSTER.
BORCULO De 24-jarige W. Trag-
ter uit Borculo is gistermiddag bij Bor-
culo met zijn motor tegen een boom
gereden. Zijn zuster, de twintigjarige
W. Tragter, zat op de duo. Een tweede
motorrijder reed over hen heen. Broer
en zuster waren op slag dood.
BRUMMEN De vijfjarige Yolande
van Leeuwen is gistermiddag in Bram
men bij het oversteken door een auto
aangereden, 's Avonds is zij in het zie
kenhuis in Zutphen gestorven.
BOXTEL De achttienjarige J. van
Nieuwburg uit Boxtel is gisternacht
bij zijn huis met zijn bromfiets tegen
een wegbebakening gereden. In het zie
kenhuis in Boxtel is hij overleden.
ALPHEN AAN DEN RIJN De
68-jarige J. J. Stapper uit Alphen aan
den Rijn is zaterdagmiddag bij het
oversteken van de provinciale weg in
Alphen aan den Rijn aangereden door
een personenauto. De heer Stapper is
kort daarna in het ziekenhuis in Lei
den overleden.
ALPHEN AAN DEN RIJN De
33-jarige Marokkaan M. M. Dris, die
in Ter Aar werkt, is zaterdagmiddag
in Alphen aan den Rijn op zijn fiets
door een vrachtauto aangereden. Hij
was vrijwel op slag dood.
TUNIS De K.L.M.-vlieger J. A.
Oosterveen uit Den Haag is vrijdagmid
dag in Tunesië met zijn auto tegen een
andere wagen gebotst. In zijn wagen
zaten ook zijn vrouw, mevrouw Ooster-
veer-Middelkoop en hun vierjarig zoon
tje. Alle drie kwamen op het leven. De
bestuurder van de andere auto, een
Algerijnse diplomaat, was op slag
dood.
AMSTERDAM De 25-jarige J. C.
A. Ipema uit Zeist is zaterdagmorgen
in Amsterdam met zijn auto tegen een
geparkeerde bus gereden. Zijn passa
gier, de 25-jarige stewardess Anneke
van der Feen, was op slag dood. De
heer Ipema werd ernstig gewond naar
het ziekenhuis gebracht.
LEIDSCHENDAM De 26-jarige D.
H. Brummelman uit Den Haag is zater
dagmorgen op het verkeersplein bij
Leidschendam met zijn auto tegen een
betonnen rand gereden. Hij was op
slag dood.
ABERFAN Het geluk van de ou
ders, wier zoon als enige van zijn klas
de ramp met de grote sintelberg in
Aberfan (Wales) overleefde, wordt se
dert twee weken vergald door brieven
waarin met een aanslag op het leven
van de elfjarige jongen wordt gedreigd.
„Zodra ik hem op straat tegenkom,
duw ik hem onder een bus of een auto.
Waarom leeft hij nog en moest mijn
kind sterven?", stond in de eerste brief.
Zes dagen later ontvingen de ouders
van de jongen een tweede brief, waarin
stond dat de ouders er nie* op hoefden
te hopen dat zij hun zoon zouden kun
nen redden door hem van school thuis
te houden.
De politie heeft fotokopieën laten ver
spreiden in de hoop dat iemand het
handschrift herkent.
De ramp in Aberfan, waarbij 'n berg
mijnafval ging schuiven, waardoor een
school en enkele huizen werden bedol
ven, heeft 144 slachtoffers geëist. On
der hen waren 116 schoolkinderen. De
jongen wiens leven nu wordt bedreigd
overleefde de ramp doordat zijn moeder
hem op de bewuste dag naar de' dok
ter had gestuurd.
ADVERTENTIE
t BSf!Ill
IETS NIEUWS OP DE VLOER
DEN HAAG De heer H. J. de
Koster (52) is benoemd tot staatsse
cretaris van Buitenlandse Zaken, spe
ciaal belast met Europese aangelegen
heden. Op 12 juni zal koningin Juliana
hem beëdigen.
„Het gaat allemaal wel erg vlug",
*ei ons gisteravond de heer De Kos
ter. Binnen enkele maanden verwissel
de hij zijn functie van voorzitter van
het Verbond van Nederlandse Werk
gevers voor het Kamerlidmaatschap
voor de WD en nu verhuist hij van
de Tweede Kamer naar het ministerie
van Buitenlandse Zaken op het Plein
in Den Haag.
„Ik had liever wat meer parlemen
taire ervaring opgedaan. Maar ja, ik
heb gekozen voor de politiek, en wie A
heeft gezegd moet ook Z durven zeg
gen. Ik was overigens volmaakt tevre
den geweest als ik in de fractie had
kunnen blijven zitten".
De heer De Koster is na mr. D. U.
Stikker de 2e man op Buitenlandse Za-
die tevoren als vertegenwoordiger
WHITE PLAINS (New York) De
18-jarige Thomas Ruppert is vrijdag te
White Plains schuldig bevonden aan
moord door brandstichting in een Joods
verenigingshuis in de New Yorkse wijk
Yonkers in december 1965, waarbij 12
personen om het leven kwamen.
Ruppert was als portier werkzaam in
het verenigingshuis.
Hij werd schuldig bevonden aan eer
stegraads moord in 12 gevallen, aan
moord bij het begaan van een zwaar I ongelukken in die wateren gemeld.
van de werkgevers een belangrijke or
ganisatorische functie had. Mr. Stik
ker van 1948 tot 1952 minister van
buitenlandse zaken was onder meer
oprichter van de Stichting van de Ar
beid. De heer De Koster werd in 1961
voorzitter van het Verbond van Neder
landse werkgevers. Op grond van deze
functie was hij vice-voorzitter van de
SER.
De nieuwe staatssecretaris is geen
onbekende op het Europese terrein.
„De Europese zaken zijn me inderdaad
niet vreemd. Ik heb tenslotte aan de
wieg gestaan van de EEG, zij het in
een andere functie dan die van staats
secretaris".
„Dit Europese werk trekt me aan.
Ik heb al tien jaar met de EEG ge
leefd, in voor- en tegenspoed, en ik ken
de mensen en de sfeer in Brussel en
Luxemburg." De heer De Koster kan
dit zeggen. Hij was gedurende een aan
tal jaren lid van het Economische en
Sociaal Comité te Brussel en hij maak
te ook deel uit van de Europese so-
ciaal-econorriische raad. Bovendien was
hij voorzitter van de Unie van Werkge
versverbonden in de EEG.
In de familie De Koster is de appel
niet ver van de stam gevallen. De va
der van de staatssecretaris was direc
teur van de NV meelfabriek „De Sleu
tels" in Leiden. Zij zoon was het tot
voor kort ook.
Maar ook in politiek opzicht doet de
zoon voor de vader niet onder. In 1910
werd een pamflet verspreid door de
vrijzinnige kiesvereniging te Leiden,
waarin voor de verkiezingen van pro
vinciale staten „Uwe aandacht" werd
gevestigd „op den heer A. de Koster jr.
een jongeman, Leidenaar van geboorte,
van wien wij groote verwachtingen heb
ben".
De nieuwe staatssecretaris heeft ook
belangrijk werk in het verzet geleverd.
Hij was vanaf 1940 in de illegaliteit,
eerst als lid van een spionagegroep,
daarna als medewerker voor het trans
port van geallieerde piloten naar Span
je. Vanaf 1943 had de heer De Koster
een eigen spionagegroep. Van 1945 tot
1947 was hij adviseur van de regerings
commissaris in New York. In 1947 keer
de hij terug naar zijn Leidse meelfa
briek. Daarna begon zijn nationale en
internationale werk als vertegenwoor
diger van de werkgevers.
Het is de heer De Koster niet gelukt
om in de Tweede Kamer zijn maiden
speech uit te spreken. Dat had deze
week tijdens het debat over Viëtnam
moeten gebeuren. Omdat hij benoemd
is tot staatssecretaris zal een ander
lid van zijn fractie spreken.
LAS PALMAS (AP) Op de Cana-
rische eilanden stellen enkele Duitse
particuliere detectives een onderzoek
in naar een mogelijk komplot om opzet
telijk schepen tot zinken te brengen
tussen de Canarische eilanden en de
Afrikaanse kust. Het onderzoek ge
beurt op verzoek van assurantiemaat
schappijen, zo werd gisteren in Las
Palmas meegedeeld.
De opdracht van de assurantiemaat
schappijen is waarschijnlijk voortge
vloeid uit een aantal ongelukken die
de laatste tijd in het desbetreffende
gebied hebben plaatsgehad en die ge
deeltelijk waren veroorzaakt door nala
tigheid, zo meent men.
Tenminste negen schepen zijn de
laatste tijd vergaan op het rif Villa
Cisneros, zei de directeur van een assu
rantiemaatschappij in Las Palmas.
Voorts zijn nog ruim honderd andere
misdrijf in eveneens 12 gevallen, en aan
brandstichting.
Het vonnis zal later worden uitgespro
ken. Ruppert kan tot levenslange ge-
gevangenisstraf worden veroordeeld.
De Spaanse maritieme autoriteiten
wilden niet bevestigen dat de ongeval
len verband houden met een mogelijk
komplot om zeeverzekeringsmaatschap-
pijen op te lichten.
ROTTERDAM. De 31-jarige stei
germaker H. van A. uit Rotterdam
heeft gisternacht zijn achttienjarig
schoonzusje Clara Blankenstijn met
een hamer zo hard op het hoofd gesla
gen, dat het meisje ernstig gewond in
een ziekenhuis moest worden opgeno
men.
Clara Blankenstijn, die zelf in Den
Haag woont, hield zaterdagavond haar
getrouwde zuster in Rotterdam gezel
schap, omdat zich de laatste tijd al
verscheidene keren heftige ruzies tus
sen de zuster en haar man hadden
voorgedaan.
Toen de steigermaker midden in de
nacht kwam kreeg het echtpaar op
nieuw ruzie, waarbij de steigermaker
een hamer uit een kast haalde en daar
mee naar zijn vrouw sloeg. Zij werd
licht gewond.
Daarop keerde de man zich tegen
zijn schoonzuster, die op een bank lag
te rasten. Hij gaf haar met de hamer
drie klappen op het hoofd. Zijn vrouw
zag kans hem de hamer af te nemen,
waarop zij op haar beurt de man twee
klappen op het hoofd gaf.
Van A. werd door de politie aange
houden en, na behandeling in het zie
kenhuis, opgesloten.
KOPENHAGEN
De Deense prinses
Benedikte heeft zich
zaterdag verloofd :net
de Duitse prins Ri
chard zu Sayn Witt
genstein - Berleburg.
De prinses is 23, de
prins 32 jaar.
Prins Richard heeft
een functie bij het
Westduitse departe
ment voor bosbouw.
Volgens politieke
kringen in Kopenha
gen zou prinses Bene
dikte haar status als
tweede erfgenaam
van de troon zij
volgt na haar zuster
Margarethe behou
den.
Met het oog daar
op heeft prinses Be
nedikte erin toege-
Voor de Deense
prins George, een
oom van prinses Be
nedikte, begon de vie
ring van het verlo
vingsfeest met een
valpartij Bij zijn aan
komst op paleis Fre-
densborg struikelde
hij (foto).
stemd haar Deense
staatsburgerschap te
behouden. Haar kin
deren zullen om voor
het recht tot troonop
volging in aanmer
king te komen, van
hun zevende jaar af
in Denemarken moe
ten worden opgevoed.
ADVERTENTIE
Vervolg van pag. I
LONDEN Luchtvaartdeskundigen stonden gisteravond voor een raad
sel. Dat allebei de rampen met Britse vliegtuigen in het weekeinde gebeurden
en dat zij beide een DC-4 troffen wordt beschouwd als puur toeval.
Kort voor beide vliegtuigen zijn
neergestort kwam er van de piloten
de melding dat alles normaal verliep.
Toch schijnt men zich op het vliegveld
van Manchester te hebben voorbe
reid op een moeilijke landing. Wat er
precies is gebeurd komt men mis
schien te weten dank zij het automa
tische registratie-apparaat dat de bij
Stockport neergekomen DC-4 aan
boord had. Het is temidden van de
resten van het toestel gevonden.
Gisteravond ondervond de politie
veel hinder doordat vele honderden
nieuwsgierigen met auto's naar het
centrum van de stad reden om het
wrak te bekijken.
Alleen de staart van de in Engeland
neergestorte DC-4 is heel gebleven.
De neus is van de romp afgeslagen
toen het vliegtuig plotseling van ge
ringe hoogte op de open plek in de
stad neerstortte. Leden van een or
kest van het Leger des Heils, dat juist
voorbijkwam, zagen de piloot achter
het raampje van zijn cabine gebaren.
Ze hebben hem er snel uit kunnen
trekken.
Kort daarna klonken er twee ont
ploffingen en brak er brand uit in
een deel van het vliegtuig. De hitte
was zo intens dat geldstukken die
redders in hun zak hadden, zijn ge
smolten. Een jongen van vijftien jaar
die het vliegtuig heeft zien neerstor
ten vertelde dat een van de motoren
stilstond.
De staart van het vliegtuig kwam
pal tegen een muur terecht langs een
drukke straat. Een vleugel raakte tij
dens het neerstorten een rij pakhui
zen, de andere een transformatorhuis
je waardoor een langdurige elektrici
teitsstoring ontstond.
Tussen de wrakstukken lagen gis
teravond schoenen van de slachtof
fers, vakantiefoto's, souvenirs en al
die andere dingen die mensen bij zich
hebben als ze thuis komen van een
vakantie.
De piloot van de DC-R die zaterdag
avond bij Perpignan is neergestort,
meldde, voor de ramp dat hij de lan
dingsbaan al kon zien. Toch vroeg hij
enkele minuten later weer om zijn
positie. Er moet dus op het laatste
ogenblik iets verkeerd zijn gegaan.
Bovendien was het vliegtuig een half
uur te laat toen het aan de landing
begon.
Het vliegveld van Perpignan heeft
in de internationale luchtvaart een
zeer slechte naam. Sinds 1951 zijn er
bij vliegrampen ten minste 219 men
sen omgekomen. Drie van de tien
vliegtuigen die er sinds 1945 zijn neer
gestort waren Brits. Een ervan be
hoorde aan dezelfde maatschappij als
de DC-4 van zaterdag.
Het vliegveld van deze stad in Zuid-
Frankrijk. vlak bij de Spaanse grens,
is aan drie kanten omringd door zeer
hoge bergen. Sommige piloten bewe
ren dat die een magnetische storing
veroorzaken aan hun kompassen. De
DC-4 is tegen de top gevlogen van een
2700 meter hoge berg. Het toestel is
eerst in tweeën gebroken en toen vol
komen uitelkaar gespat door een enor
me ontploffing na het neerstorten.
FRANKFORT De Amerikanen
hebben zaterdag de MIG-straaljager,
die onlangs een noodlanding in Beie
ren maakte, aan de Russen teruggege
ven. De piloot heeft asiel in de Ver
enigde Staten aangevraagd.
UTRECHT De 101-jarige Vereni
ging Volksonderwijs heeft in haar jaar
vergadering met algemene stemmen
besloten samen met de Nederlandse
Ouderraad een nieuwe vereniging te
gaan vormen: Vereniging voor Open
baar Onderwijs.
Dat men zich na een eeuw extra
sterk wil maken door een fusie is me
de een gevolg van de moeilijkheden
die het openbaar onderwijs op allerlei
gebied ondervindt.
„Nederland staat op een van de
slechtste plaatsen op de ranglijst van
de klassegemiddelden. Alleen Spanje is
er nog slechter aan toe". Dat zei dr. G.
Stellinga, voorzitter, zaterdagmorgen
bij de opening van de jaarvergadering
in Utrecht.
Het lager onderwijs, ging hij verder,
wacht met spanning op de invoering
van de derde fase van de verlaging
van de leerlingenschaal.
osje Dajan (52), de nieuwe Israëlische minister van Defensie, geldt in Israël
als een legendarische figuur. De Israëliërs noemen hem familiair „onze Mos
je". Vooral na de veldtocht in 1956 tegen Egypte is het respect voor generaal
Dajan enorm gestegen, ofschoon h(j al vóór de Suez-oorlog op de genegenheid
van het Israëlische volk kon rekenen, dank ztf zijn prestaties in de onafhanke
lijkheidsoorlog tegen de Arabieren in 1948.
CHIASSO In een smelterij te
Chiasso aan de grens tussen Italië en
Zwitserland heeft men een aantal van
de goudstaven teruggevonden, die op
1 mei bij een roofoverval in Londen
werden buitgemaakt. De eigenaar
van de smelterij had de politie ge
waarschuwd na ontvangst van de sta
ven. Hij had ze gekregen met 't ver
zoek ze te smelten en daarna nieuwe
instructies af te wachten, in totaal
zijn er in Londen 140 staven gestolen.
De politie heeft niet bekendgemaakt
hoeveel men er in Chiasso aangetrof
fen heeft.
BOSTON De politie heeft gister
avond een gedeelte van de Blue Hill
Avenue afgesloten aangezien voor de
derde achtereenvolgende dag ongere
geldheden oplaaiden in deze neger-
wijk.
Vijf burgers en vier politiemannen
werden gisteren gewond. Van geen
hunner was de toestand ernstig.
De politie omsingelde aan de Blue
Hill Avenue een flatgebouw, toen een
scherpschutter van de derde verdie
ping op politie-ambtenaren begon te
vuren. Niemand werd getroffen. Een
speurtocht door het gebouw leverde
niets op. In drie negerwijken van Bos
ton is op grote schaal geplunderd.
De politie verrichtte verscheidene ar
restaties.
Al op 14-jarige leeftijd raakte Mosje
Dajan met het militaire uniform ver
trouwd. Hij maakte toen deel uit van
de speciale nachtbrigades onder com
mando van de Britse kolonel Wingate,
die de strijd aanbonden met Arabische
terroristen.
De geboren veldheer noemt zichzelf
graag een boerenjongen. Hij is afkom
stig uit de nederzetting Nahlal, die zijn
in de Sowjet-Unie geboren ouders in
Palestina hielpen opzetten. Hij heeft al
enkele malen te kennen gegeven dat hij
het landelijke leven van een boer wil
gaan leiden, maar tot dusver heeft de
politiek hem nog niet losgelaten.
|n 1940 verloor Dajan zijn linkeroog,
toen hij als gids optrad van Britse
troepen tegen Franse eenheden in Syrië
die tot de met de Duitsers samenwer
kende Franse regering in Vichy be
hoorden. Toen de Arabieren in 1948 Pa
lestina binnenvielen, was Dajan com
mandant te velde. De oorlog leidde ten
slotte tot de stichting van de staat Is
raël. Dajan vertegenwoordigde zijn
land in talloze onderhandelingscommis
sies. Hij vond ook nog tijd om in Enge
land, Frankrijk en de Verenigde Staten
te studeren.
In 1952 werd Mosje Dajan chef-staf
van het Israëlische leger. Zijn grootste
roem verwierf hij in '56 in de veldtocht
tegen Egypte toen hij het Egyptische
leger in de woestijn Sinaï een vernieti
gende slag toebracht. In Israël doen
nog steeds verhalen de ronde over de
snelheid waarmee de Egyptenaren te
rugtrokken. Zo groot was him haast,
dat zij in vele gevallen hun schoenen
en laarzen achterlieten en op blote voe
ten aan de oprukkende Israëliërs pro
beerden te ontkomen.
Op het uniform van Dajan, tijdens de
veldtocht in de Sanaï waren de gene-
raalsstrepen nauwelijks te onderschei
den. Nodig was dat ook niet. Niemand
kon zich vergissen in de rijzige figuur
die met een zwarte lap voor het linker
oog in een jeep aan het hoofd van zijn
troepen optrok.
foch leek er aan de militaire carrière
van generaal Dajan in 1957 een ein
de te komen toen hij zijn functie als
chef-staf neerlegde en hij zich liet in
schrijven aan de Hebreeuwse universi
teit in Jeruzalem. Zijn klasgenoten wa
ren even oud als zijn dochter Yael,
maar dat deerde de geharde soldaar al
lerminst. Toen hem naar zijn plannen
voor de toekomst werd gevraagd, zei
hij dat hij een boerderij wilde stichten
in de buurt van de Dode Zee.
Van de boerderij is tenslotte (nog)
niets gekomen. Toen David Ben Goe-
rion na een felle ruzie met Levi Esh-
kol de Mapai-partij verliet en een eigen
partij oprichtte sloot Dajan zich bij
hem aan. Sindsdien maakt Dajan deel
uit van Ben Goerions Rafi-partij.
De belangstelling van Dajan gaat uit
naar vele dingen, ook buiten de mili
taire en politieke sfeer. Zijn liefhebbe
rijen strekken zich uit van archeologie
tot luchtacrobatiek. Het vorig jaar
was hij in Vitnam als correpondent
voor Israëlische kranten.
Tja jan is gehuwd met Ruth Schwarz.
Het echtpaar heeft drie kinderen.
Dajans dochter Yael is schrijfster en
journaliste. Zij vergezelde vorig jaar
haar vader naar Viëtnam als oorlogs
correspondente. Dajan rookt niet en
drinkt niet. Hij spreekt vloeiend Ara
bisch en Engels.
NICE De 19-jarige Spaanse Paquita
Torres Perez is zaterdagavond in Nice
tot Miss Europa 1967 gekozen. Tweede
werd de 20-jarige Nederlandse Irene van
Campenhout, derde de 21-jarige Italiaan
se Daniela Giordano.
Vierde en vijfde werden Annika Hem-
minge uit Zweden en Yelda Gurani uit
Turkije. Er hebben 20 meisjes meege
daan.
De winnares is mannequin in Madrid.
Zij ontving een cheque van duizend dol
lar en mag deelnemen aan de verkiezing
van een Miss Wereld in Florida
SCHIPHOL Precies veertig mi
nuten nadat het vliegende prototype
van de F-28 Fellowship gistermidda
boven het vliegveld Le Bourget bij Pa
rijs uit het beeld van de televisiecam
ra's draaide, streek Fokkers eers
straalverkeersvliegtuig neer op het h
ton van Schiphol.
De 27ste vlucht zat er op en or
deze keer was er geen vuiltje aan
lucht geweest. Evenals zaterdag vlc
chef-invlieger Jas Moll (41) gistei
heen en terug naar Parijs, waar e<
duizendkoppige menigte enkele mini.
ten naar het vliegtuig keek.
Tot de toeschouwers behoorde zater
dag ook prins Bernhard. Het optreden
van de Fellowship verliep toen helaai
PARIJS Enkele minuten voor
dat gistermiddag de internationale
lucht- en ruimtevaarttentoonstelling
op het vliegveld Le Bourget bij Pa
rijs zou worden gesloten, stortte een
straalvliegtuig van het type Fouga
Magister voor de ogen van duizen
den toeschouwers neer. De piloot
kwam om het leven.
Het vliegtuig vormde met nog acht
straaljagers het stuntteam Patrouille
de France van de Franse lucht
macht. De jagers kwamen in een stei
le duik omlaag. Eén vlieger slaagde
er niet in zijn machine tijdig op te
trekken. De Fouga Magister sloeg te
pletter en explodeerde op korte
afstand van een grote mensenmenig
te. Van de toeschouwers werd nie
mand gewond.
Een uur tevoren verongelukte een
prototype van de Mirage V, een
vliegtuig dat verticaal kan stijgen en
dalen. Als gevolg van een klapband
sloeg het bij de landing om en vloog
in brand. De piloot kon zijn toestel
ongedeerd verlaten. De brand werd
in korte tijd met koolzuursneeuw be
dwongen.
Eerder op de dag werden twee
Russische reuzenhelikopters zwaar
beschadigd. De wieken van beide ma
chines draaiden bij het starten van
de motoren in elkaar.
UTRECHT. De directeur van het
Constructiebedrijf Utrecht, de heer C.
G. Verhey, heeft bij de justitie een
klacht ingediend tegen zijn voorganger
de heer J. V. J., die thans commissaris
van de N V. is. De directeur meent dat
er bezwarende feiten aan het licht zijn
gekomen over handelwijzen van de vo
rige directeur.
Het bedrijf dat vorige week 70
mensen ontsloeg en op de rand van
faillissement balanceert, houdt zich be
zig met het maken van pijpen en bui
zen. Volgens de heer Verhey zouden er
bezwarende feiten aan het licht zijn
gekomen ten aanzien van de heer H..
bij de samenstelling van de balans van
het vorig jaar
JAS MOLL
dienstvlucht
niet vlekkeloos. Öp het moment dat de
F-28 naderde voor zijn demonstratie
zat een vlucht Italiaanse helikopters in
de weg. „Ze zaten precies op onze voor
geschreven vlieghoogte en midden op
ons paadje", vertelde Jas Moll later.
„Ik heb het toen maar wat hoger op
gezocht."
Gisteren verliep alles naar wens.
„Dit was nauwelijks een testvlucht",
reageerde de heer Moll na zijn terug
keer. „Het had alles weg van een nor
male dienstvlucht. We hadden de kist
zo vol passagiers kunnen stoppen. Als
volgens de dienstregeling kwamen we
precies op tijd boven Le Bourget en
waren wij op de minuut nauwkeurig
weer thuis."
Jas Moll was bijzonder goed te spre
ken over de prestaties van de Fel
lowship. „Ik heb nog nooit zo'n goed
vliegtuig bestuurd, hoewel ik er ontzet
tend veel heb gevlogen. De F-28 zal
van toekomstige bemanningen veel min
der training vergen dan voor andere
types nodig is."
„Geen ernstige gebreken", was de
eerste reactie van de heer Moll, toen
hij samen met tweede vlieger Sjoerd
Wolters (43) en boordwerktuigkundige
Kees Dik (44) onmiddellijk na de lan
ding rapport uitbracht aan Fokkers
chef-vliegdienst, Rob van Arkel. Zoals
steeds tot nu toe had de bemanning
weinig aan te merken.
Terugblikkend op de 44 vlieguren,
die de Fellowship sinds de eerste
vlucht op 9 mei achter de rag heeft,
zei Jas Moll: „Het gaat schitterend en
het is een reuze meevaller, dat alles
aan de kist goed blijft. We hebben nog
niets moeten vernieuwen en dat
scheelt ons een geweldige hoop tijd.
Zodoende liggen wij een flink stuk
voor op ons schema en als het zo door
gaat, zal de Fellowship ruim voor de
vastgestelde datum van 1 november
1968 zijn certificaat van luchtwaardig
heid krijgen."
Pas over enige tijd kan worden nage
gaan of de Fellowship gevoelig is voor
een zogenaamde „diepe overtrek" als
de neus van het vliegtuig sterk om
hoog komt. Vliegtuigen als de Fel
lowship, waarvan het staartvlak ex
treem hoog is geplaatst, hebben de nei
ging onder dergelijke omstandigheden
onbestuurbaar te worden. Vergelijkba
re types als de Britse Trident, de
BAC-111 en de Duitse Hansa-320 zijn
als gevolg daarvan tijdens testvluchten
neergestort.
„We menen dat wij dit gevaar bij de
Fellowship hebben kunnen ondervan
gen", zei de heer Moll. „Toch zullen
wij geen risico's nemen en de in
valshoek stukje bij beetje vergroten.
Iedere keer zullen wij nagaan of on
ze bevindingen overeen komen met de
uitkomsten van proeven, die wij in de
windtunnel hebben genomen. Mocht
het desondanks met de Fellowship een
keer mis gaan dan hebben wij twee
raketten om ons terug te brengen."
De raketten zijn in de staart van de
F-28 aangebracht. Bij Fokker is men
ervan overtuigd, dat een F-28 uit een
noodsituatie kan worden bevrijd door
de raketten af te vuren. Door de stuw
kracht ervan zou de Fellowship in een
positie worden gemanoeuvreerd, waar
in het vliegtuig weer bestuurbaar is.