H. J. de Koster wordt staatssecretaris buitenlandse zaken Benedikte behoudt recht op de troon Grote hitte deed geldstukken van redders smelten Mosje Dajanvechter van het eerste uur DE F 28 VLOOG PRIMA Op Europees terrein geen onbekende SPAANSE MISS EUROPA Dreigbrieven in Aberfan Onderzoek naar zinken van schepen Staven goud gevonden ONGELUKKEN OP LAATSTE DAG LUCHTVAARTSHOW Broer en zuster overreden na botsing KROMMENIE VINYL <B> SCHOONZUSJE MET HAMER MISHANDELD Na huwelijk Deense prinses Prins George struikelde Raadsels bij luchtrampen De held van Sinaï 1956 M Ongeregeldheden in negerwij k van Boston Franse vlieger verloor het leven '/<- A Jongen schuldig aan 12 moorden 1SIET VREEMD VERZET OPLICHTING? NEGEN VERGAAN KsJ&cfaCjan janssen HINDER HOGE BERGEN „Volksonderwijs" en Ned. Ouderraad samen gaan „Het gaat schitterend zegt invlieger Moll Directeur „Utrecht" dient aanklacht in tegen z'n voorganger OP TIJD GEEN GEBREKEN OVERTREK MAANDAG 5 JUNI 196? H. J. DE KOSTER. BORCULO De 24-jarige W. Trag- ter uit Borculo is gistermiddag bij Bor- culo met zijn motor tegen een boom gereden. Zijn zuster, de twintigjarige W. Tragter, zat op de duo. Een tweede motorrijder reed over hen heen. Broer en zuster waren op slag dood. BRUMMEN De vijfjarige Yolande van Leeuwen is gistermiddag in Bram men bij het oversteken door een auto aangereden, 's Avonds is zij in het zie kenhuis in Zutphen gestorven. BOXTEL De achttienjarige J. van Nieuwburg uit Boxtel is gisternacht bij zijn huis met zijn bromfiets tegen een wegbebakening gereden. In het zie kenhuis in Boxtel is hij overleden. ALPHEN AAN DEN RIJN De 68-jarige J. J. Stapper uit Alphen aan den Rijn is zaterdagmiddag bij het oversteken van de provinciale weg in Alphen aan den Rijn aangereden door een personenauto. De heer Stapper is kort daarna in het ziekenhuis in Lei den overleden. ALPHEN AAN DEN RIJN De 33-jarige Marokkaan M. M. Dris, die in Ter Aar werkt, is zaterdagmiddag in Alphen aan den Rijn op zijn fiets door een vrachtauto aangereden. Hij was vrijwel op slag dood. TUNIS De K.L.M.-vlieger J. A. Oosterveen uit Den Haag is vrijdagmid dag in Tunesië met zijn auto tegen een andere wagen gebotst. In zijn wagen zaten ook zijn vrouw, mevrouw Ooster- veer-Middelkoop en hun vierjarig zoon tje. Alle drie kwamen op het leven. De bestuurder van de andere auto, een Algerijnse diplomaat, was op slag dood. AMSTERDAM De 25-jarige J. C. A. Ipema uit Zeist is zaterdagmorgen in Amsterdam met zijn auto tegen een geparkeerde bus gereden. Zijn passa gier, de 25-jarige stewardess Anneke van der Feen, was op slag dood. De heer Ipema werd ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht. LEIDSCHENDAM De 26-jarige D. H. Brummelman uit Den Haag is zater dagmorgen op het verkeersplein bij Leidschendam met zijn auto tegen een betonnen rand gereden. Hij was op slag dood. ABERFAN Het geluk van de ou ders, wier zoon als enige van zijn klas de ramp met de grote sintelberg in Aberfan (Wales) overleefde, wordt se dert twee weken vergald door brieven waarin met een aanslag op het leven van de elfjarige jongen wordt gedreigd. „Zodra ik hem op straat tegenkom, duw ik hem onder een bus of een auto. Waarom leeft hij nog en moest mijn kind sterven?", stond in de eerste brief. Zes dagen later ontvingen de ouders van de jongen een tweede brief, waarin stond dat de ouders er nie* op hoefden te hopen dat zij hun zoon zouden kun nen redden door hem van school thuis te houden. De politie heeft fotokopieën laten ver spreiden in de hoop dat iemand het handschrift herkent. De ramp in Aberfan, waarbij 'n berg mijnafval ging schuiven, waardoor een school en enkele huizen werden bedol ven, heeft 144 slachtoffers geëist. On der hen waren 116 schoolkinderen. De jongen wiens leven nu wordt bedreigd overleefde de ramp doordat zijn moeder hem op de bewuste dag naar de' dok ter had gestuurd. ADVERTENTIE t BSf!Ill IETS NIEUWS OP DE VLOER DEN HAAG De heer H. J. de Koster (52) is benoemd tot staatsse cretaris van Buitenlandse Zaken, spe ciaal belast met Europese aangelegen heden. Op 12 juni zal koningin Juliana hem beëdigen. „Het gaat allemaal wel erg vlug", *ei ons gisteravond de heer De Kos ter. Binnen enkele maanden verwissel de hij zijn functie van voorzitter van het Verbond van Nederlandse Werk gevers voor het Kamerlidmaatschap voor de WD en nu verhuist hij van de Tweede Kamer naar het ministerie van Buitenlandse Zaken op het Plein in Den Haag. „Ik had liever wat meer parlemen taire ervaring opgedaan. Maar ja, ik heb gekozen voor de politiek, en wie A heeft gezegd moet ook Z durven zeg gen. Ik was overigens volmaakt tevre den geweest als ik in de fractie had kunnen blijven zitten". De heer De Koster is na mr. D. U. Stikker de 2e man op Buitenlandse Za- die tevoren als vertegenwoordiger WHITE PLAINS (New York) De 18-jarige Thomas Ruppert is vrijdag te White Plains schuldig bevonden aan moord door brandstichting in een Joods verenigingshuis in de New Yorkse wijk Yonkers in december 1965, waarbij 12 personen om het leven kwamen. Ruppert was als portier werkzaam in het verenigingshuis. Hij werd schuldig bevonden aan eer stegraads moord in 12 gevallen, aan moord bij het begaan van een zwaar I ongelukken in die wateren gemeld. van de werkgevers een belangrijke or ganisatorische functie had. Mr. Stik ker van 1948 tot 1952 minister van buitenlandse zaken was onder meer oprichter van de Stichting van de Ar beid. De heer De Koster werd in 1961 voorzitter van het Verbond van Neder landse werkgevers. Op grond van deze functie was hij vice-voorzitter van de SER. De nieuwe staatssecretaris is geen onbekende op het Europese terrein. „De Europese zaken zijn me inderdaad niet vreemd. Ik heb tenslotte aan de wieg gestaan van de EEG, zij het in een andere functie dan die van staats secretaris". „Dit Europese werk trekt me aan. Ik heb al tien jaar met de EEG ge leefd, in voor- en tegenspoed, en ik ken de mensen en de sfeer in Brussel en Luxemburg." De heer De Koster kan dit zeggen. Hij was gedurende een aan tal jaren lid van het Economische en Sociaal Comité te Brussel en hij maak te ook deel uit van de Europese so- ciaal-econorriische raad. Bovendien was hij voorzitter van de Unie van Werkge versverbonden in de EEG. In de familie De Koster is de appel niet ver van de stam gevallen. De va der van de staatssecretaris was direc teur van de NV meelfabriek „De Sleu tels" in Leiden. Zij zoon was het tot voor kort ook. Maar ook in politiek opzicht doet de zoon voor de vader niet onder. In 1910 werd een pamflet verspreid door de vrijzinnige kiesvereniging te Leiden, waarin voor de verkiezingen van pro vinciale staten „Uwe aandacht" werd gevestigd „op den heer A. de Koster jr. een jongeman, Leidenaar van geboorte, van wien wij groote verwachtingen heb ben". De nieuwe staatssecretaris heeft ook belangrijk werk in het verzet geleverd. Hij was vanaf 1940 in de illegaliteit, eerst als lid van een spionagegroep, daarna als medewerker voor het trans port van geallieerde piloten naar Span je. Vanaf 1943 had de heer De Koster een eigen spionagegroep. Van 1945 tot 1947 was hij adviseur van de regerings commissaris in New York. In 1947 keer de hij terug naar zijn Leidse meelfa briek. Daarna begon zijn nationale en internationale werk als vertegenwoor diger van de werkgevers. Het is de heer De Koster niet gelukt om in de Tweede Kamer zijn maiden speech uit te spreken. Dat had deze week tijdens het debat over Viëtnam moeten gebeuren. Omdat hij benoemd is tot staatssecretaris zal een ander lid van zijn fractie spreken. LAS PALMAS (AP) Op de Cana- rische eilanden stellen enkele Duitse particuliere detectives een onderzoek in naar een mogelijk komplot om opzet telijk schepen tot zinken te brengen tussen de Canarische eilanden en de Afrikaanse kust. Het onderzoek ge beurt op verzoek van assurantiemaat schappijen, zo werd gisteren in Las Palmas meegedeeld. De opdracht van de assurantiemaat schappijen is waarschijnlijk voortge vloeid uit een aantal ongelukken die de laatste tijd in het desbetreffende gebied hebben plaatsgehad en die ge deeltelijk waren veroorzaakt door nala tigheid, zo meent men. Tenminste negen schepen zijn de laatste tijd vergaan op het rif Villa Cisneros, zei de directeur van een assu rantiemaatschappij in Las Palmas. Voorts zijn nog ruim honderd andere misdrijf in eveneens 12 gevallen, en aan brandstichting. Het vonnis zal later worden uitgespro ken. Ruppert kan tot levenslange ge- gevangenisstraf worden veroordeeld. De Spaanse maritieme autoriteiten wilden niet bevestigen dat de ongeval len verband houden met een mogelijk komplot om zeeverzekeringsmaatschap- pijen op te lichten. ROTTERDAM. De 31-jarige stei germaker H. van A. uit Rotterdam heeft gisternacht zijn achttienjarig schoonzusje Clara Blankenstijn met een hamer zo hard op het hoofd gesla gen, dat het meisje ernstig gewond in een ziekenhuis moest worden opgeno men. Clara Blankenstijn, die zelf in Den Haag woont, hield zaterdagavond haar getrouwde zuster in Rotterdam gezel schap, omdat zich de laatste tijd al verscheidene keren heftige ruzies tus sen de zuster en haar man hadden voorgedaan. Toen de steigermaker midden in de nacht kwam kreeg het echtpaar op nieuw ruzie, waarbij de steigermaker een hamer uit een kast haalde en daar mee naar zijn vrouw sloeg. Zij werd licht gewond. Daarop keerde de man zich tegen zijn schoonzuster, die op een bank lag te rasten. Hij gaf haar met de hamer drie klappen op het hoofd. Zijn vrouw zag kans hem de hamer af te nemen, waarop zij op haar beurt de man twee klappen op het hoofd gaf. Van A. werd door de politie aange houden en, na behandeling in het zie kenhuis, opgesloten. KOPENHAGEN De Deense prinses Benedikte heeft zich zaterdag verloofd :net de Duitse prins Ri chard zu Sayn Witt genstein - Berleburg. De prinses is 23, de prins 32 jaar. Prins Richard heeft een functie bij het Westduitse departe ment voor bosbouw. Volgens politieke kringen in Kopenha gen zou prinses Bene dikte haar status als tweede erfgenaam van de troon zij volgt na haar zuster Margarethe behou den. Met het oog daar op heeft prinses Be nedikte erin toege- Voor de Deense prins George, een oom van prinses Be nedikte, begon de vie ring van het verlo vingsfeest met een valpartij Bij zijn aan komst op paleis Fre- densborg struikelde hij (foto). stemd haar Deense staatsburgerschap te behouden. Haar kin deren zullen om voor het recht tot troonop volging in aanmer king te komen, van hun zevende jaar af in Denemarken moe ten worden opgevoed. ADVERTENTIE Vervolg van pag. I LONDEN Luchtvaartdeskundigen stonden gisteravond voor een raad sel. Dat allebei de rampen met Britse vliegtuigen in het weekeinde gebeurden en dat zij beide een DC-4 troffen wordt beschouwd als puur toeval. Kort voor beide vliegtuigen zijn neergestort kwam er van de piloten de melding dat alles normaal verliep. Toch schijnt men zich op het vliegveld van Manchester te hebben voorbe reid op een moeilijke landing. Wat er precies is gebeurd komt men mis schien te weten dank zij het automa tische registratie-apparaat dat de bij Stockport neergekomen DC-4 aan boord had. Het is temidden van de resten van het toestel gevonden. Gisteravond ondervond de politie veel hinder doordat vele honderden nieuwsgierigen met auto's naar het centrum van de stad reden om het wrak te bekijken. Alleen de staart van de in Engeland neergestorte DC-4 is heel gebleven. De neus is van de romp afgeslagen toen het vliegtuig plotseling van ge ringe hoogte op de open plek in de stad neerstortte. Leden van een or kest van het Leger des Heils, dat juist voorbijkwam, zagen de piloot achter het raampje van zijn cabine gebaren. Ze hebben hem er snel uit kunnen trekken. Kort daarna klonken er twee ont ploffingen en brak er brand uit in een deel van het vliegtuig. De hitte was zo intens dat geldstukken die redders in hun zak hadden, zijn ge smolten. Een jongen van vijftien jaar die het vliegtuig heeft zien neerstor ten vertelde dat een van de motoren stilstond. De staart van het vliegtuig kwam pal tegen een muur terecht langs een drukke straat. Een vleugel raakte tij dens het neerstorten een rij pakhui zen, de andere een transformatorhuis je waardoor een langdurige elektrici teitsstoring ontstond. Tussen de wrakstukken lagen gis teravond schoenen van de slachtof fers, vakantiefoto's, souvenirs en al die andere dingen die mensen bij zich hebben als ze thuis komen van een vakantie. De piloot van de DC-R die zaterdag avond bij Perpignan is neergestort, meldde, voor de ramp dat hij de lan dingsbaan al kon zien. Toch vroeg hij enkele minuten later weer om zijn positie. Er moet dus op het laatste ogenblik iets verkeerd zijn gegaan. Bovendien was het vliegtuig een half uur te laat toen het aan de landing begon. Het vliegveld van Perpignan heeft in de internationale luchtvaart een zeer slechte naam. Sinds 1951 zijn er bij vliegrampen ten minste 219 men sen omgekomen. Drie van de tien vliegtuigen die er sinds 1945 zijn neer gestort waren Brits. Een ervan be hoorde aan dezelfde maatschappij als de DC-4 van zaterdag. Het vliegveld van deze stad in Zuid- Frankrijk. vlak bij de Spaanse grens, is aan drie kanten omringd door zeer hoge bergen. Sommige piloten bewe ren dat die een magnetische storing veroorzaken aan hun kompassen. De DC-4 is tegen de top gevlogen van een 2700 meter hoge berg. Het toestel is eerst in tweeën gebroken en toen vol komen uitelkaar gespat door een enor me ontploffing na het neerstorten. FRANKFORT De Amerikanen hebben zaterdag de MIG-straaljager, die onlangs een noodlanding in Beie ren maakte, aan de Russen teruggege ven. De piloot heeft asiel in de Ver enigde Staten aangevraagd. UTRECHT De 101-jarige Vereni ging Volksonderwijs heeft in haar jaar vergadering met algemene stemmen besloten samen met de Nederlandse Ouderraad een nieuwe vereniging te gaan vormen: Vereniging voor Open baar Onderwijs. Dat men zich na een eeuw extra sterk wil maken door een fusie is me de een gevolg van de moeilijkheden die het openbaar onderwijs op allerlei gebied ondervindt. „Nederland staat op een van de slechtste plaatsen op de ranglijst van de klassegemiddelden. Alleen Spanje is er nog slechter aan toe". Dat zei dr. G. Stellinga, voorzitter, zaterdagmorgen bij de opening van de jaarvergadering in Utrecht. Het lager onderwijs, ging hij verder, wacht met spanning op de invoering van de derde fase van de verlaging van de leerlingenschaal. osje Dajan (52), de nieuwe Israëlische minister van Defensie, geldt in Israël als een legendarische figuur. De Israëliërs noemen hem familiair „onze Mos je". Vooral na de veldtocht in 1956 tegen Egypte is het respect voor generaal Dajan enorm gestegen, ofschoon h(j al vóór de Suez-oorlog op de genegenheid van het Israëlische volk kon rekenen, dank ztf zijn prestaties in de onafhanke lijkheidsoorlog tegen de Arabieren in 1948. CHIASSO In een smelterij te Chiasso aan de grens tussen Italië en Zwitserland heeft men een aantal van de goudstaven teruggevonden, die op 1 mei bij een roofoverval in Londen werden buitgemaakt. De eigenaar van de smelterij had de politie ge waarschuwd na ontvangst van de sta ven. Hij had ze gekregen met 't ver zoek ze te smelten en daarna nieuwe instructies af te wachten, in totaal zijn er in Londen 140 staven gestolen. De politie heeft niet bekendgemaakt hoeveel men er in Chiasso aangetrof fen heeft. BOSTON De politie heeft gister avond een gedeelte van de Blue Hill Avenue afgesloten aangezien voor de derde achtereenvolgende dag ongere geldheden oplaaiden in deze neger- wijk. Vijf burgers en vier politiemannen werden gisteren gewond. Van geen hunner was de toestand ernstig. De politie omsingelde aan de Blue Hill Avenue een flatgebouw, toen een scherpschutter van de derde verdie ping op politie-ambtenaren begon te vuren. Niemand werd getroffen. Een speurtocht door het gebouw leverde niets op. In drie negerwijken van Bos ton is op grote schaal geplunderd. De politie verrichtte verscheidene ar restaties. Al op 14-jarige leeftijd raakte Mosje Dajan met het militaire uniform ver trouwd. Hij maakte toen deel uit van de speciale nachtbrigades onder com mando van de Britse kolonel Wingate, die de strijd aanbonden met Arabische terroristen. De geboren veldheer noemt zichzelf graag een boerenjongen. Hij is afkom stig uit de nederzetting Nahlal, die zijn in de Sowjet-Unie geboren ouders in Palestina hielpen opzetten. Hij heeft al enkele malen te kennen gegeven dat hij het landelijke leven van een boer wil gaan leiden, maar tot dusver heeft de politiek hem nog niet losgelaten. |n 1940 verloor Dajan zijn linkeroog, toen hij als gids optrad van Britse troepen tegen Franse eenheden in Syrië die tot de met de Duitsers samenwer kende Franse regering in Vichy be hoorden. Toen de Arabieren in 1948 Pa lestina binnenvielen, was Dajan com mandant te velde. De oorlog leidde ten slotte tot de stichting van de staat Is raël. Dajan vertegenwoordigde zijn land in talloze onderhandelingscommis sies. Hij vond ook nog tijd om in Enge land, Frankrijk en de Verenigde Staten te studeren. In 1952 werd Mosje Dajan chef-staf van het Israëlische leger. Zijn grootste roem verwierf hij in '56 in de veldtocht tegen Egypte toen hij het Egyptische leger in de woestijn Sinaï een vernieti gende slag toebracht. In Israël doen nog steeds verhalen de ronde over de snelheid waarmee de Egyptenaren te rugtrokken. Zo groot was him haast, dat zij in vele gevallen hun schoenen en laarzen achterlieten en op blote voe ten aan de oprukkende Israëliërs pro beerden te ontkomen. Op het uniform van Dajan, tijdens de veldtocht in de Sanaï waren de gene- raalsstrepen nauwelijks te onderschei den. Nodig was dat ook niet. Niemand kon zich vergissen in de rijzige figuur die met een zwarte lap voor het linker oog in een jeep aan het hoofd van zijn troepen optrok. foch leek er aan de militaire carrière van generaal Dajan in 1957 een ein de te komen toen hij zijn functie als chef-staf neerlegde en hij zich liet in schrijven aan de Hebreeuwse universi teit in Jeruzalem. Zijn klasgenoten wa ren even oud als zijn dochter Yael, maar dat deerde de geharde soldaar al lerminst. Toen hem naar zijn plannen voor de toekomst werd gevraagd, zei hij dat hij een boerderij wilde stichten in de buurt van de Dode Zee. Van de boerderij is tenslotte (nog) niets gekomen. Toen David Ben Goe- rion na een felle ruzie met Levi Esh- kol de Mapai-partij verliet en een eigen partij oprichtte sloot Dajan zich bij hem aan. Sindsdien maakt Dajan deel uit van Ben Goerions Rafi-partij. De belangstelling van Dajan gaat uit naar vele dingen, ook buiten de mili taire en politieke sfeer. Zijn liefhebbe rijen strekken zich uit van archeologie tot luchtacrobatiek. Het vorig jaar was hij in Vitnam als correpondent voor Israëlische kranten. Tja jan is gehuwd met Ruth Schwarz. Het echtpaar heeft drie kinderen. Dajans dochter Yael is schrijfster en journaliste. Zij vergezelde vorig jaar haar vader naar Viëtnam als oorlogs correspondente. Dajan rookt niet en drinkt niet. Hij spreekt vloeiend Ara bisch en Engels. NICE De 19-jarige Spaanse Paquita Torres Perez is zaterdagavond in Nice tot Miss Europa 1967 gekozen. Tweede werd de 20-jarige Nederlandse Irene van Campenhout, derde de 21-jarige Italiaan se Daniela Giordano. Vierde en vijfde werden Annika Hem- minge uit Zweden en Yelda Gurani uit Turkije. Er hebben 20 meisjes meege daan. De winnares is mannequin in Madrid. Zij ontving een cheque van duizend dol lar en mag deelnemen aan de verkiezing van een Miss Wereld in Florida SCHIPHOL Precies veertig mi nuten nadat het vliegende prototype van de F-28 Fellowship gistermidda boven het vliegveld Le Bourget bij Pa rijs uit het beeld van de televisiecam ra's draaide, streek Fokkers eers straalverkeersvliegtuig neer op het h ton van Schiphol. De 27ste vlucht zat er op en or deze keer was er geen vuiltje aan lucht geweest. Evenals zaterdag vlc chef-invlieger Jas Moll (41) gistei heen en terug naar Parijs, waar e< duizendkoppige menigte enkele mini. ten naar het vliegtuig keek. Tot de toeschouwers behoorde zater dag ook prins Bernhard. Het optreden van de Fellowship verliep toen helaai PARIJS Enkele minuten voor dat gistermiddag de internationale lucht- en ruimtevaarttentoonstelling op het vliegveld Le Bourget bij Pa rijs zou worden gesloten, stortte een straalvliegtuig van het type Fouga Magister voor de ogen van duizen den toeschouwers neer. De piloot kwam om het leven. Het vliegtuig vormde met nog acht straaljagers het stuntteam Patrouille de France van de Franse lucht macht. De jagers kwamen in een stei le duik omlaag. Eén vlieger slaagde er niet in zijn machine tijdig op te trekken. De Fouga Magister sloeg te pletter en explodeerde op korte afstand van een grote mensenmenig te. Van de toeschouwers werd nie mand gewond. Een uur tevoren verongelukte een prototype van de Mirage V, een vliegtuig dat verticaal kan stijgen en dalen. Als gevolg van een klapband sloeg het bij de landing om en vloog in brand. De piloot kon zijn toestel ongedeerd verlaten. De brand werd in korte tijd met koolzuursneeuw be dwongen. Eerder op de dag werden twee Russische reuzenhelikopters zwaar beschadigd. De wieken van beide ma chines draaiden bij het starten van de motoren in elkaar. UTRECHT. De directeur van het Constructiebedrijf Utrecht, de heer C. G. Verhey, heeft bij de justitie een klacht ingediend tegen zijn voorganger de heer J. V. J., die thans commissaris van de N V. is. De directeur meent dat er bezwarende feiten aan het licht zijn gekomen over handelwijzen van de vo rige directeur. Het bedrijf dat vorige week 70 mensen ontsloeg en op de rand van faillissement balanceert, houdt zich be zig met het maken van pijpen en bui zen. Volgens de heer Verhey zouden er bezwarende feiten aan het licht zijn gekomen ten aanzien van de heer H.. bij de samenstelling van de balans van het vorig jaar JAS MOLL dienstvlucht niet vlekkeloos. Öp het moment dat de F-28 naderde voor zijn demonstratie zat een vlucht Italiaanse helikopters in de weg. „Ze zaten precies op onze voor geschreven vlieghoogte en midden op ons paadje", vertelde Jas Moll later. „Ik heb het toen maar wat hoger op gezocht." Gisteren verliep alles naar wens. „Dit was nauwelijks een testvlucht", reageerde de heer Moll na zijn terug keer. „Het had alles weg van een nor male dienstvlucht. We hadden de kist zo vol passagiers kunnen stoppen. Als volgens de dienstregeling kwamen we precies op tijd boven Le Bourget en waren wij op de minuut nauwkeurig weer thuis." Jas Moll was bijzonder goed te spre ken over de prestaties van de Fel lowship. „Ik heb nog nooit zo'n goed vliegtuig bestuurd, hoewel ik er ontzet tend veel heb gevlogen. De F-28 zal van toekomstige bemanningen veel min der training vergen dan voor andere types nodig is." „Geen ernstige gebreken", was de eerste reactie van de heer Moll, toen hij samen met tweede vlieger Sjoerd Wolters (43) en boordwerktuigkundige Kees Dik (44) onmiddellijk na de lan ding rapport uitbracht aan Fokkers chef-vliegdienst, Rob van Arkel. Zoals steeds tot nu toe had de bemanning weinig aan te merken. Terugblikkend op de 44 vlieguren, die de Fellowship sinds de eerste vlucht op 9 mei achter de rag heeft, zei Jas Moll: „Het gaat schitterend en het is een reuze meevaller, dat alles aan de kist goed blijft. We hebben nog niets moeten vernieuwen en dat scheelt ons een geweldige hoop tijd. Zodoende liggen wij een flink stuk voor op ons schema en als het zo door gaat, zal de Fellowship ruim voor de vastgestelde datum van 1 november 1968 zijn certificaat van luchtwaardig heid krijgen." Pas over enige tijd kan worden nage gaan of de Fellowship gevoelig is voor een zogenaamde „diepe overtrek" als de neus van het vliegtuig sterk om hoog komt. Vliegtuigen als de Fel lowship, waarvan het staartvlak ex treem hoog is geplaatst, hebben de nei ging onder dergelijke omstandigheden onbestuurbaar te worden. Vergelijkba re types als de Britse Trident, de BAC-111 en de Duitse Hansa-320 zijn als gevolg daarvan tijdens testvluchten neergestort. „We menen dat wij dit gevaar bij de Fellowship hebben kunnen ondervan gen", zei de heer Moll. „Toch zullen wij geen risico's nemen en de in valshoek stukje bij beetje vergroten. Iedere keer zullen wij nagaan of on ze bevindingen overeen komen met de uitkomsten van proeven, die wij in de windtunnel hebben genomen. Mocht het desondanks met de Fellowship een keer mis gaan dan hebben wij twee raketten om ons terug te brengen." De raketten zijn in de staart van de F-28 aangebracht. Bij Fokker is men ervan overtuigd, dat een F-28 uit een noodsituatie kan worden bevrijd door de raketten af te vuren. Door de stuw kracht ervan zou de Fellowship in een positie worden gemanoeuvreerd, waar in het vliegtuig weer bestuurbaar is.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 10