Engeland kan al jaren niet van zijn v oten af Project verslond tientallen miljoenen guldens Vervalser geeft van oplichting verslag P.T.T. Bij tienjarige T.E.E. accent snelheid en frequentie op VERVOER VAN PER SCHIP EN PER SPOOR Drankmisbruik amper taboe PRINCESS"-DRAMA BEGON AL TIJDENS DE OORLOG SNELLE VERBINDINGEN TUSSEN 100 STEDEN Prins Philip vindt paard oerdom dier DOBBELSPEL OMBIJBELS NIEUWE BOEKEN* Gebaai West-Du it sla nel beeft momenteel plannen voor nieuwbouw, maar Bekende feiten Restaurant Advertentie Obstakels Paradepaardje der Europese spoorwegen Tot in centrum Enquête Eind j 11 111 til vakantie- uittocht Netwerk VERSCHUIVITSG OPTIMISME VW7est-Duitsland heeft plannen voor nieuwe vliegboten. Engeland daarente- gen kan niet van zijn vliegboten afraken, hoewel men er sinds 1958 niet meer mee heeft gevlogen. In dat jaar heeft de Britse luchtmacht ze vaarwel ge zegd. De zeereddingsdienst van de RAF en van de marine gingen over op heli kopters. In 1954 is een van de drie prototypen van de reuzenvliegboot SR-45 voor het eerst en tevens het laatst in de lucht geweest. Nog alijd liggen er twee van, zorgvuldig „in de watten" gelegd tegen de inwerking van de elementen, in de Solent bij Calshot, in de buurt van Southampton. Het drama van de Princess, zoals dit type vliegboot heet, begon nog tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het eerste van een hele kostbare reeks, die de Britse belastingbetalers sinsdien hebben moeten verwerken. Het eerste van de vele mil joenen verslindende vliegtuigen die sinds 1945 naar de sloper zijn gestuurd. De Princess heeft het land meer dan 180 miljoen gulden gekost. In 1943 begon de vliegtuigfabriek van Saunders-Roe in Cowes op het eiland Wight in opdracht van het ministerie van bevoorrading aan het ontwerp van de SR-45. Ze waren bestemd voor de BOAC die er zonder tussenlandingen mee van Engeland naar Amerika wilde vliegen. In 1946 begon de eigenlijke bouw van de drie luchtreuzen die elk 230 passagiers zouden kunnen vervoeren die zouden baden in alle luxe die men maar kon bedenken. Schitterende slaapplaatsen, weelderige cocktailbars en dergelijke zouden er komen. De Princess werd een vliegboot van 140 ton, ze kreeg zes motoren haar lengte was 45 meter, de spanwijdte van haar vleugels ruim 65 meter. Feiten die provinciale staten van Hampshire maar al te bekend zijn want daar heeft men er sinds 1954 al tegen aan moeten kijken. Men kan ze niet wegkrijgen hoewel men dringend om het stuk water verlegen zit waar twee van de Prinsessen in liggen. Daar zou name lijk een watersportcentrum komen. Toen de eerste van de drie vliegbo ten eenmaal gereed was, zag de toe stand er in de internationale luchtvaart heel anders uit dan men tijdens de oorlog had kunnen bevroeden. De razendsnelle ontwikkeling van de straalmotor was daar een belangrijk reden van. Op het ogenblik dat de Princess voor het eerst het luchtruim in ging wist BOAC al dat de motoren ervan veel te zwak waren; bovendien deden er zich allerlei technische moei lijkheden voor. Een transatlantische vlucht met dit soort enorm zware vliegboten zou veel te lang duren, was de tragische conclu sie die men in 1954 trok. Het inkapse len van de drie eerste en laatste van het type SR-45 kon beginnen. De Cornet kwam voor de Princess in de plaats. Toch heeft de BOAC nog tot 1951 met vliegboten gevlogen en wel op de dienst Southampton - Johannes burg. Dat gebeurde met het type Solent. In dat jaar zette deze genatio naliseerde Britse luchtvaartmaateschap- pij er definitief een streep onder: vliegboten voor passagiersvervoer zijn niet langer economisch, aldus het von nis. Intussen zat de Britse regering in de maag met de drie Slapende Prinsessen 0 De kostbaarste vliegboot uit de Engelse luchtvaartgeschiedenis, de Princess. en hadden de arme belastingbetalers het drama aanschouwd van een andere luchtreus, de Brabazon. Met dit gewel dige passagiersvliegtuig waar ook al fantastische plannen voor bestonden is voor 120 miljoen gld. naar de slopers hamer verwezen. Dat gebeurde ten minste zonder aarzelen, het drama van de vliegboten sleept zich nog altijd voort.... Allerlei lieden hebben sinds 1954 allerlei plannen ingediend voor de vliegboten. Telkens was er wel weer iemand, of de een of andere groep belanghebbenden met een lucratief schijnend voorstel. Een bekende Engel se radio- en televisieproducent en conferencier, Hughie Green, die zelf vliegt, wilde ze voor drie en een half miljoen gulden kopen. Hij zou er een dienst mee beginnen voor twee vluch ten per w^ek tussen Southampton en New York. Een ander wilde een van de reuzen kopen om er op het water een restau rant in te beginnen. De bekende pop zanggroep, de Bachelors, kwam er voor over uit Ierland om te bekijken of een van de Slapende Prinsessen tot nacht club kon worden omgetoverd. Ze bleef slapen. De RAF zou ze ombouwen tot draagvleugelboten. Ook dat gebeurde niet. In 1958 onderzocht een Ameri kaans consortium de mogelijkheid om er motoren in aan te brengen die zouden worden aangedreven door mid del van kernenergie. Ook dat hebben de Prinsessen niet mogen beleven. De zaak van de drie vliegboten kwam herhaaldelijk ter sprake in het Begin vorig jaar werden acht Amsterdamse studenten veroordeeld door de rechtbank te Amsterdam wegens oplichting van de P.T.T. en de Rijkspostspaar bank voor een kleine twee ton. Het betrof een van de meest geraffineerde en doordachte oplichtingen ooit in Nederland gepleegd en de president van de rechtbank trad b\j de behandeling van de zaak opzettelijk niet in technische details om te voorkomen, dat anderen de waterdichte methode van de studenten zouden gaan volgen. Het brein achter de oplichtingen, de 27-jarige student Theo Kars, die tot twee jaar en drie maanden werd veroordeeld, denkt daar vanuit zijn bewust onethische opvattingen geheel anders over. Hij publiceerde bij de Bezige Bij „De vervalsers", waarin nauwkeurig staat omschreven hoe het allemaal in zijn werk is gegaan, tot groot ongenoegen van de P.T.T. Kars waarschuwt zijn lezers dat hij veel authentieke gegevens en techni sche details heeft weggelaten; de ach terflap vermeldt echter dat het wel een authentiek verslag van de oplich tingsaffaire betreft. Ondanks deze te genstrijdige verklaringen maakt het boek volstrekt duidelijk hoe het sys teem werkte zodat de P.T.T. gewaar schuwd is. Buitenlandse postwissels werden hier vervalst en op tientallen kantoren verzilverd. Bij de tweede actie opende men spaarbankboekjes op naam van studenten die van niets wisten. De ingelegde bedragen werden valselijk opgevoerd en met valse papieren werd het nooit gestorte bedrag tijdens een bliksemactie geïnd voordat het contro lesysteem van de P.T.T. in werking kon komen. Een gedeelte van het geld werd gebruikt om het literaire tijd schrift „Tegenstroom" in leven te hou den. Hierin werd iedere Nederlandse schrijver gekraakt, behalve W. F. Her mans. Kars begint zijn roman met een schets van de personen en hun opvat tingen die zeer onthullend is, maar niet briljant geschreven. Hij gebruikt een voudig de bijpassende adjectieven om wat kleur te geven. Dat houdt hij het hele boek vol. Zelfs op de spannendste ogenblikken is hij niet in staat deze spanning voldoende over te dragen, terwijl hij daarvoor toch alle „grond stoffen" ruimschoots bezat. Kars zelf zou het boek in zijn Tegenstroom" ongetwijfeld genadeloos hebben gekraakt. Dat doen wij niet. Ten eerste omdat het een uniek en boeiend verslag blijft, ten tweede om dat Kars een vlot verteller is. Het boek maakt echter wel duidelijk dat hij als oplichter meer capaciteiten heeft dan als literator. Onthullend is de tekening van de sfeer en de verhoudingen binnen het groepje oplichters. Ze zijn er voortdu rend op uit elkaar te benadelen, te chanteren, te vernederen en te mislei den. Zoals de hele oplichting komt dat voort uit hun gemeenschappelijk de vies: onethisch en amoreel leven. Kars zelf is ook wat dat betreft de meester, wat hij eigenlijk met de publikatie van zijn boek wederom bewijst. Immers, met dit boek is zijn kans op een normaal bestaan goeddeels tenietge daan. Binnen de groep waren meesters en bedienden, die zelfs bij het kopen van een stropdas verplicht waren bevelen op te volgen op straffe van uitstoting en (geestelijke) vernedering. Kars maakt van de gelegenheid gebruik om zijn knechten voor het laatst te verne deren en zichzelf (als Max) vol mis- piaatse (jdelheid als het ongenaakba re genie te etaleren. Dat kan tot op zekere hoogte een verdienste worden genoemd vanwege de objectiviteit. Ge zien de feiten overtrekt hij zijn toch al niet geringe vindingrijkheid. Tijdens de rechtszaak bleek dat het zonder de P.T.T.-er „Herman" nooit was gelukt. In het boek wordt de rol van deze tipgever heel klein gehouden. Het slot van het boek is onbevredi gend, omdat niet geheel duidelijk wordt hoe men tegen de lamp liep. Gesuggereerd wordt dat de zoon van een reactionaire vader de zaak heeft verraden. Kars had meer van zijn vervalsers in boekvorm kunnen maken, hoewel het een boeiend geschrift blijft, vooral voor P.T.T.-ers. D. P. J. van Reeuwijk Lagerhuis. In 1961 sprak een der afgevaardigden zelfs over „die welbe kende punten in het landschap van de Solent." Hij gaf de minister van lucht vaart onder luid gelach de raad de commissie voor de monumenten uit de oudheid er eens over te raadplegen.... In 1963 hakte de regering de knoop eindelijk door: er verscheen een adver tentie in de kranten, de drie vliegboten werden te koop aangeboden. Samen met nog een heleboel andere zaken waar de overheid af wilde. In december van dat jaar kwam zich een gegadigde melden waar zaken mee werden gedaan. Pas na enkele maan den onthulde de minister van lucht vaart dat een onderneming met zetel in de Bahama-eilanden de drie Prinsessen had gekocht, de twee in Calshot en de derde vliegboot die op Wight was gebleven. De koopprijs, zo maakte de minister bekend, bedroeg 300.000 gul den. De nieuwe eigenaar van de vliegbo ten, Cargo Sales Ltd., wilde ze laten overbrengen naar de Verenigde Staten. Daar zouden ze worden verbouwd. Het plan was om de vliegboten dan te gebruiken voor het vervoer van zeer zware lasten zoals raketten voor de Amerikaanse ruimtevaarders en grote onderdelen voor kernenergiecentrales. Ook dit bleek weer een van de talloze plannen voor de Slapende Prin sessen die onuitvoerbaar bleken. Ten minste tot nu toe. Cargo Sales is in financiële moeilijkheden geraakt waar door het ambitieuze voornemen met de drie vliegboten niet kon doorgaan. Zo zit men in Calshot nog steeds opgescheept met de enorme obstakels op het water waar de liefhebbers van watersport zo naar hunkeren. Provin ciale Staten dreigen nu met een proces om Corga Sales te dwingen di vliegbo ten weg te halen. Het slopen van de eenzame prinses op Wight is intussen begonnen maar haar zusters slapen nog rustig in de Solent. De Trans-Europ-Expres (T.E.E.) viert dezer dagen zijn tweede lustrum. In 1957 besloten zeven Europese spoorwegmaatschappijen mede dank- Jj het initiatief van de toenmale president van de Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander, dit geheel nieuwe railvervoer in te stellen. Tien jaar geleden snelden de eerste rood-gele treinen door Europa. Het waren er toen nog tien, maar dit aantal is nu uitgegroeid tot 25. In 1957 werden zeven tig belangrijke handels- en industriesteden aangedaan, maar dat zijn er intus sen honderd geworden. Per dag vervoeren de T.E.E.-treinen nu ongeveer 12.500 reizigers, gemiddeld legt een T.E.E.-trein op een dag 500 kilometer af. tezamen met de 24 andere treinen dus 12.500 kilometer. In doorsnee maken circa 500 reizigers van een T.E.E.-verbinding gebruik. Niet alleen het comfort van deze spe ciale treinen, maar ook de frequentie en de snelheid zijn in de afgelopen ja ren opgevoerd. In 1957 legde een T.E.E.- trein de afstand Amsterdam - Parijs af in zes uur. De nieuwste T.E.E. doet er nu iets meer dan vier uur over. Hun snelheid bedraagt gemiddeld ruim 110 kilometer per uur, maar op sommige trajecten zoals tussen Augs burg en München wordt nu al met een snelheid van 140 kilometer per uur gereden. De dieseltractie, waarmee vroe ger de T.E.E.-treinen werden getrokken, zal over enkele jaren geheel door elek trische zijn vervangen. Hierdoor zullen de snelheden nog hoger kunnen worden. De top zal straks liggen bij de 160 km per uur. Het is duidelijk, dat de snelle T.E.E.- verbindingen hierdoor het vliegtuig een steeds grotere concurrentie zullen aan doen. Immers, als men van Amsterdam naar München vliegt, is men nog niet in het centrum... Mr. J. M. Ubbens, stafmedewerker bij de afdeling Dienstregeling van de Ne derlandse Spoorwegen, vindt, dat de T.E.E.-treinen grote voordelen bieden, maar bovendien zijn deze treinen over het algemeen goedkoper dan het vlieg tuig. Vooral de zakenman is in de T.E.E. geïnteresseerd, aldus de heer Ubbens, omdat hij in het centrum van de stad instapt en non-stop doorrijdt naar zijn volgende einddoel, waar hij ook weer in het centrum wordt afgele verd. Bovendien rijden de treinen altijd, ook bij mist, gladheid en vorst. T.E.E.-treinen rijden er nu in Neder land, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland. maar ook al in Oostenrijk. Toch is de T.E.E. in Europa geen eenheid. De heer Ub bens vindt het wenselijk, dat er wat meer eenheid tussen de verschillende organisaties tot stand zou komen, maar eenvoudig is dat niet. Het enige punt, dat alle T.E.E.-treinen gemeen hebben, is de kleur: wijnrood-geel. Alle treinen in de verschillende lan den hebben hun eigen namen gekregen, zoals bijvoorbeeld de „Tinico" (Zürich- Milaan, die deze afstand in vier uur af legt, maar daar zit dan ook een hoogte- De Britse spoorwegen hebben een klinkend antwoord gegeven op de steeds luidere kreet van de scheep vaart: containers (laadkisten) hebben de toekomst! Zij gaan in het voorjaar van 1968 tweemaal per dag een dienst met containerschepen onderhouden tussen Harwich en Zeebrugge. In de Engelse haven is er aansluiting op het lijnennet, waarop speciale container- treinen rijden. In Engeland zijn al 23 van zulke lijndiensten tussen veertien industrie- en havengebieden. Plannen voor nog zeventien diensten zijn in voorberei- dig. De Britse spoorwegen voeren nu besprekingen met de spoorwegmaat schappijen op het Europese vasteland om aansluitende treinen in te leggen tussen Zeebrugge en de belangrijkste centra aan deze kant van de Noordzee en Het Kanaal. Het gemeenschappelijk bureau Transcofer (de internationale spoorwegorganisatie voor transcontai ners) bestudeert te Parijs de mogelijk heden. Wat Groot-Brittannië inmiddels tot stand heeft gebracht, vergt kapitalen. Het eerste in uitvoering genomen plan vergt 120 miljoen. Een aanvullend plan van zeventig miljoen gulden staat op stapel. Groot-Brittannië ligt in elk geval een slag voor en het is prachtig materieel dat het gebruikt. Deze dagen was het te zien op het terrein van Müller-Progress aan de Prirtses Beatrixhaven te Rotterdam. Daarna was 't te Amsterdam te bezich tigen bij de Container Terminal. Een contodnertrein verlaat het Londense goederenstation York Way, op weg naar Glasgow. verschil van 1900 meter tussen, omdat de Gotthard-pas moet worden „geno men"), de „Oiseau bleu" (Brussel - Noord Parijs - Noord), de .Diamant' (Dortmund - Brussel - Zuid), de „Mont- cenis" (Lyon - Milaan), de „Ile de France" (Amsterdam - Parijs-Noord), de „Edelweiss" (Amsterdam - Zürich), de ,;Rheingold" (Amsterdam - Genève) en de „Mistral" (Parijs - Nice). Sinds kort zijn de T.E.E.-verbindin- gen uitgebreid met een nieuwe trein, namelijk de „Rembrandt", die rijdt van Amsterdam via München naar Zürich. De naam voor deze nieuwe trein is bedacht door de heer Ubbens, die van mening is, dat deze naam wel zal aanslaan in het buitenland. De heer Ubbens vindt het opmerke lijk, dat de passagiers van de T.E.E.- treinen de laatste tijd niet meer alleen zakenmensen zijn. Steeds meer toeris ten maken van deze verbindingen ge bruik, hetgeen volgens de heer Ubbens mede het gevolg is van de gestegen welvaart in Europa. Volgens hem, zijn ook de snelheid (de toeristen zijn het filerijden beu), het comfort en het mooie uitzicht in de zogenaamde „Aus- sichtwagen" dingen, die de mensen aantrekken. T.E.E.-treinen uit tal van plaatsen in Europa. Vanuit Amsterdam rijden bijvoorbeeld tweemaal per dag treinen in beide rich tingen naar Brussel en Parijs en twee maal per dag is er een verbinding met München, Basel en Frankfort. In de afgelopen tien jaar is 't T.E.E.- materieel steeds verbeterd en aange past aan de omstandigheden. De ver nieuwingen zullen ook in de komende jaren worden toegepast. Daarbij zal de nadruk worden gelegd op de service. Opvoering van de snelheid en verhoging van de frequenties, zoals nu al ge beurt op de nieuwe route van de T.E.E. „Rembrandt", geven ook voor de toe komst een duidelijk antwoord op de vraag naar een nog betere service voor de reiziger. Prins Philip, echtgenoot van konin gin Elizabeth II, vindt paarden oerdom me dieren. „God heeft een massa die ren geschapen", zei hij „en het dom ste van alle is het paard". De prins maakte onlangs kennis met het paard Ranger. Dit gebeurde tijdens een bezoek aan Scunthorpe in verband met de uitreiking van prijzen voor on dernemingslust aan jonge mensen. Hij aaide Ranger om de neus, weigerde 'n uitnodiging om het dier te berijden en gaf zijn mening over de geestvermo gens van paarden. Zijn opmerking is wellicht het gevolg van een ervaring, die hij laatst bij 't polospel opdeed: hij viel toen van zijn pony. De heer Ubbens deelde mee, dat bin nenkort de Commission T.E.E. (waarbij alle organisaties van TJE.E.-verbindin- gen zjjn aangesloten) een psychologisch marktonderzoek in enkele Europese landen zal houden. Vele trein- bus- en vliegreizigers zullen vragen worden ge steld waarom zij per trein, bus of vlieg tuig reizen. Op deze manier willen de T.E.E.-organisaties te weten komen wat de T.E.E.-reizigers in het bijzonder, maar ook anderen, voor eisen aan het vervoer stellen. Op het ogenblik vertrekken dagelijks Achttien kinderen hebben van de week voor het altaar van de 12de eeuw- se parochiekerk te St. Ives (Engeland) gedobbeld om bijbels. Aan het dobbel spel ging een schriftlezing door de hulpprediker vooraf. De dobbelaars, al len kinderen onder de 12, wierpen de stenen twee aan twee. De inzet werd gevormd door negen in zwart leder ge bonden bijbels. Het ritueel is vastgelegd in het testa ment van dr. Robert Wilde, die in 1675 vijftig pond naliet voor de aanschaf van de bijbels. Tot vorig jaar werd 't bijbelse dobbelspel op school of in de open lucht gespeeld, maar ds. Jennings achtte de kerk een betere plaats. „Ik sta temidden van de dobbelende kinderen. De beide ouderlingen tellen de punten. Het is een plezierig en nut tig spel", zei hij. „Ik heb een paar on prettige brieven ontvangen van mensen, die tegen het dobbelspel zijn, maar ik geloof, dat zij zich op een verkeerd standpunt stellen. Wij beschouwen het spelletje als een ouderwets en histo risch ritueel. Ik zie niets oneerbiedigs in dobbelen in de kerk". De tienjarige Lynn Smith, een van de winnaars, zei: „Het was een verdraaid opwindend spelletje en ik ben wat blij met mijn prijs!" In Engeland bestaat een „liner train" uit vijftien van zulke platte wagens, waarop de containers door middel van een soort pen-en-gat constructie vlug en stevig kunnen worden bevestigd. Deze treinen razen met een snelheid van 120 km van begin- naar eindpunt van de kriskras door het land lopende lijnen. Elke week worden zo 1500 containers vervoerd. De containers die nu op het vaste land worden gedemonstreerd, hebben internationale standaardafmetingen. Er zijn dichte laadkisten met lengten van drie, zes en negen meter. In een zes meter lange, geïsoleerde container voor vlees en bederfelijke goederen blijft de temperatuur ten minste drie dagen gehandhaafd. Daar toe wordt ijs van buiten in een langwerpige bunker op het dak gela den. Er Is een negen meter lange container, waarvan de wanden bestaan uit waterdichte gordijnen van nylon die eenvoudig opzij kunnen worden geschoven. Er zijn ook open containers van zes en negen meter lengte die met een kraan van boven af kunnen wor den geladen. ¥>ij zijn vertrek als officier van justi- tie uit Maastricht heeft mr. P. Schenkenberg van Mierop schokkende dingen gezegd over het drankmisbruik en de gevolgen daarvan in Zuid-Lim burg. Hij vertelde dat hij in de zes jaar dat hij officier van justitie was geweest in Maastricht, alle overtredin gen van het wetboek van strafrecht was tegengekomen. Grondoorzaak van een rijke schakering misdaden achtte mr. Van Mierop het drankmisbruik, dat aanleiding is tot vermogensdelicten, ge weldpleging, ordeverstoring en voor al zedendelicten. Als speciaal facet van dat laatste noemde mr. Van Mie rop de bloedschande tussen vader en dochters. Zoals hij tijdens een telefonisch on derhoud verklaarde, heeft mr. Van Mierop niets nieuws verteldin alle handboeken over de Nederlandse crimi naliteit staat Zuid-Limburg zowel in va riatie als in hoeveelheid bovenaan de statistiek. Dat roept de kreet „het don kere zuiden" in herinnering. Interessant is echter dat mr. Van Mierop zo sterk de nadruk heeft gelegd op het drankmisbruik, de bron van veel kwaad, „dat" aldus mr. Van Mierop „wordt geaccepteerd en slechts zwak wordt veroordeeld". l~¥eze beklemtoning is daarom inte ressant omdat drankmisbruik in Nederland nauwelijks een taboe is te noemen. In de beginjaren van de so cialistische jeugdbeweging is drankmis bruik met veel geestdrift en idealisme bestreden. Deze bestrijding heeft toen ook andere groepen geïnspireerd, maar de drankbestrijders vormden en vormen nog steeds ietwat zonderling geachte groepjes, die de publieke opi nie welwillend beziet, maar nauwelijks au sérieux neemt. Men heeft bijvoorbeeld nooit de alge mene veroordeling gegeven, die men wel met veel hartstocht heeft opgeroe pen tegen een niet met de burgerfat soensnormen overeenkomend seksueel gedrag. Een meisje dat „moet trou wen" of dat ongehuwd een kind krijgt, wordt doorgaans zwaarder veroordeeld dan de man die zich doorlopend aan overmatig drankmisbruik schuldig maakt. Het is vooral opvallend dat in het zui den van Nederland, waar de seksuele taboes zo zwaar hebben gedrukt en nog drukken het drankmisbruik al tijd in het anekdotische vlak is getrok ken. De literatuur, en met name de moppenblaadjes, zijn daarvan een over tuigend bewijs. De samenleving wordt elke seconde van de dag en nacht ontelbare malen bedreigd door drankmisbruik: ver keersongelukken, aanrandingen, vecht partijen, joy-riding en andere vermo gensdelicten, en zoals mr. Van Mie rop uit de ervaring van zijn praktijk vertelde: het misbruiken van kinderen door hun ouders. W/anneer men nu de schier ontelbare congressen, lezingen en schriftu ren beziet waarin vele geestelijke lei ders van Nederland in de afgelopen twee jaren alle hoogstanden van reto riek en kronkeling bedrijven om hun verpletterende bezorgdheid over de veranderingen in het seksuele leven kenbaar te maken, dan kan men zich afvragen of deze geestelijke leiders hun krachten niet veel beter en doeltreffen der zouden kunnen besteden. Men kan stellen dat seksuele bande loosheid ook een groot kwaad en gevaar is. De discussies over de seksualiteit handelen echter doorgaans niet over losbandigheid, maar over het al dan niet aanvaarden van nieuwe normen, waartegen de tegenstanders zich dan verzetten met een schrikbeeld van los bandigheid die het gevolg zou kunnen zijn van de nieuwe normen. Het vreemde is nu dat bijna alle verrichtingen op seksueel gebied door loodzware taboes waren en zijn belast, terwijl het veel grotere kwaad van drankmisbruik groter omdat het de bron is van een oeverloos terrein van misdaden amper een taboe heeft opgeroepen. Hoe men overigens ook over de norm verschuiving op seksueel gebied mag denken, mr. Van Mierop heeft weer eens duidelijk gemaakt dat er zaken zijn, die meer opwinding, verdieping en discussie behoeven. Tyir. Van Mierop zei dat een bestrij ding van het drankmisbruik tien tallen jaren zal vergen. Er zou dus een klemmende reden kunnen zijn voor geestelijke leiders in Limburg en an dere delen van Nederland om hun energie en aandacht te richten op de bestrijding van dit wezenlijke kwaad- Zij hebben dan de eerste tientallen jaren hun handen vol. UTRECHT In 1966 hebben cir ca drie miljoen Nederlanders hun zomervakantie buiten ons land door gebracht en het ziet er naar uit, dat dit aantal in de komende maanden nog met een half miljoen zal worden overtroffen. Het vorig jaar (in zomer en winter) namen 175.000 vakantie gangers het vliegtuig (omzet 89 mil joen gulden), 80.000 reisden per trein (omzet 24 miljoen gulden) en 413.000 prefereerden de touring-car (omzet 58 miljoen gulden). Mr. A. Borst, secretaris van de Algemene Nederlandse Vereniging van reisbureaus, verwacht het ko mende seizoen opnieuw een stijging van het aantal vakantiereizen naar het buitenland. Hoewel 1967 geen sensationele records zal gaan ople veren, rekent mr. Borst toch op een toeneming van het aantal vlieg-, trein- en busreizen met tien tot twin tig procent. Een algemene en duidelijke waar neembare tendens is volgens de heer Borst de verschuiving van de zomer vakanties naar de maand juni. Vroe ger lag de vakantieperiode altijd in juli, maar dit jaar als gevolg van de vakantiespreiding, waardoor on der meer de bouwvakkers de eerste twee weken van juli al met vakantie gaan hebben de meeste van de 500 Nederlandse reisbureaus meer reizen voor juni op hun programma staan en die zijn inmiddels volge boekt. De grote „vakantieuittochten" worden dan ook eind juni/begin juli en midden augustus verwacht. De directeur van de Nederlandse Reisvereniging, de heer C. van Zwijndrecht, is ook optimistisch ge stemd over het aantal vakantieboe kingen. „Weliswaar hebben we een teruggang gehad op het moment, dat de kranten dagelijks over de ver slechterde economische toestand in ons land schreven, maar", aldus de heer Van Zwijndrecht, „de mens ver geet nu eenmaal snel en zodoende is de gang er eind april weer volledig ingekomen". Volgens hem is er nog altijd een steeds grotere vraag naar vliegreizen, terwijl voor de over het algemeen goedkopere bus- en trein reizen de belangstelling stabiel of da lende is. Verschillende uitgevers zonden ons de volgende pasverschenen boeken: „Vlucht naar de top" door Jan Aerst, een geïllustreerd boek over de dui vensport (Uitgave N. Kluwer 12,50). „Marian" door Nel van der Zee, ro man voor oudere meisjes (Uitgave „West-Friesland" „Verboden terrein" door Toog Zuur- veen, roman voor jonge vrouwen (Uitgave „West-Friesland"). „Lente is een nieuw begin" door Joan Walsh Anglund, een charmant ge schenkboek met „lieve" plaatjes en tekstjes (Uitgave Zomer en Keuning 3,75). „Gebouw en getal", wetenschappe lijke verhandelingen, gebundeld door het Rotterdamse Bouwcentrum t.g.v. de 65ste verjaardag van president directeur ir. J. van Ettinger. „Gas gambols", een boekje met car toons over gas, door de N.A.M. be doeld als relatiegeschenk voor gas- technici, die deze maand in Hamburg voor een congres bijeen zijn. B. en W. van Den Haag hebben een gebaar gemaakt. Zij stellen op verzoek van de Haagse afdeling van'het jubile rende Rode Kruis voor een straat naar de organisatie te noemen. Nu maar

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11