Film „Gelderland" te kort
voor juiste karakteristiek
Arnhemse Toneelschool
Vijf kandidaten legden met
succes eindexamen af
Reportage-team tv
is nog in Israël
Radioploeg naar Israël
UIT DE KERKEN
FII
VANC
IËLE
NOTITIES
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Wall Street
viel mee
Geen paniek op
Amsterdamse
effectenbeurs
JUNI 1967
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
T
Notering van obligaties
CAM nog voor 1 juli
DIVIDENDVOORSTELLEN
Pagina 2
JANET
„Geef me je hand", zei John. Hij
trok haar met zich mee, op de boeg
spriet. Daar bogen ze zich over de
boeg van het schip. „Je hebt Janet
Coombe nog nooit eerder gezien hè?
Daar is ze, vlak onder je."
Jennie keek aandachtig naar het wit
te schegbeeld, met het zwarte haar,
dat uit het bleke gelaat was wegge-
kamd, met zeewaarts gerichte blik en
omhooggeheven kin.
„O!" riep Jennie. „Wat zou ik haar
dolgraag hebben gekend. Ik wou dat
ze nog leefde!"
„Zij is niet gestorven."
„Hoe bedoel je?"
„Zij weet, dat wij hier samen zijn."
„Dat geloof ik ook stellig". Zij za
gen elkander aan met een glimlach.
„Jennie, weet je wel, dat je spre
kend op haar lijkt?"
„Op dat schegbeeld? Is het heus?"
„Het is een wonder, dat ik juist
vandaag naar het schip moest komen
kijken", zei John in gedachten.
„Ik ben blij, dat het zo was. We
zouden in ieder geval elkaar wel bij
een andere gelegenheid hebben ont
moet, omdat we neef en nicht zijn."
„Achternicht en achterneef!"
Zij tuurden in het ondiepe water en
zagen een krab op de bodem rond
scharrelen. John raapte een stukje
glas van het dek en gooide het naar
het dier. Ze lachten doen ze de krab
achteruit zagen schuiven.
„Jennie, ik geloof, dat ik me jou
nog wel kan herinneren, toen je klein
was."
„Werkelijk?"
„Ja, je kwam wel eens mee naar
de boerderij. Je was toen een nogal
bedeesd en verlegen kind."
„Heus? Ik geloof dat ik me jou ook
wel kan herinneren. Daar was een
grote jongen, John, en daarmee heb
ik wel in de wei gespeeld. Hij liep
veel harder dan ik en ik kon hem
nooit inhalen."
„Dat zal ik vast wel geweest zijn."
Hij gaf een trap tegen de verschan
sing. „Jennie, vertel me eens waar
om je by oom Philip bent gaan wo
nen."
„Dat weet ik zelf niet. Het is een
geraffineerde wraakneming."
„Ik snap niet, waarin de wraakne
ming bestaat."
„Dat begrijp ik. Dat weet ik ook al
leen maar."
„Is het dan zo afschuwelijk geraffi
neerd?"
„Ja, afschuwelijk."
Hij moest lachen, of hij wilde of
niet, bij het ernstige gezichtje dat zij
trok. „Je bent van huis weggelopen,
hè?"
„Uit Londen. Niet van huis. Hier
hoor ik thuis, in Plyn."
„Hou je van Plyn?"
„Hm-hm."
„Ik ook." Ze keken uit over de ha
ven en volgden met hun blik de wie
kende meeuwen. „Hoe oud ben je
eigenlijk, Jennie?"
„Negentien."
„Je ziet er jonger uit!"
„Dat vind ik zelf helemaal niet."
Na een poosje vervolgde hij: „Heb
je zin bij gelegenheid eens een kijkje
te komen nemen op de verf? Als je
niets beters te doen hebt. Misschien
vind je het wel interssant."
„O ja.... dat zal ik graag doen."
„Als je oom Philip maar thuis laat!"
„Wat dacht je?"
„Jennie... luister eens. Als het je
daar te machtig wordt.... als je het
bijvoorbeeld opeens niet meer bij hem
kunt uithouden.... zul je het me dan
komen zeggen?"
„Goed, John, dat beloof ik je. Je
bedoelt, dat ik zo'n beetje op je kan
rekenen, voor het geval ik in de put
zit?"
„Nee, niet zo'n beetje, maar vol
komen en te allen tijde."
„Dat vind ik verschrikkelijk aardig
van je." Zij floot en keek op haar
polshorloge. „Ik moet nu beslist naar
huis."
Zwijgend liepen zij naar de valreep.
„Zal ik je soms ergens heen bren
gen met mijn bootje?"
„Nee, ik loop altijd door de wei."
Zij ging de valreep af en stapte in
haar lichte schuitje. „Wacht nog even!"
riep John. Hij keek zo onvriendelijk,
dat ze half benauwd was wat er ko
men zou. „Luister eens.... wat zou je
ervan zeggen, als we hier eens een
gewoonte van maakten? Ik bedoel,
om hier zondags te komen praten."
Even aarzelde Jennie. Hij scheen
het zelf vervelend te vinden. Daarom
wou ze niet dadelijk toestemmen.
„Meen je het echt?" vroeg ze tas
tend.
„Eerlijk, echt!" Toen glimlachte
hij.
„Goed, aangenomen!"
„Goed, aangenomen!"
„Dag Jennie!"
„Dag John!"
Nu Jennie als dame-de-compagnie
bij haor oom fungeerde, kwam zij
natuurlijk niet meer op kantoor. Ze
had trouwens ook geen geld meer no
dig. De toelage, die hij haar voor het
huishouden gaf, was meer dan genoeg
voor al wat zij nodig had. Jennie was
allesbehalve verkwistend van aard.
Toen ze echter merkte, wat een moei
te het haar oom kostte afstand te doen
van elke shilling, verdubbelde ze een
voudig haar uitgaven. Ze wist, dat hij
uit angst om eigen zieleheil niet durf
de te weigeren. Hij had zich nu een
maal in het hoofd gezet, dat dit ach
ternichtje van hem zijn redding van
de angst voor de dood betekende. Zo
lang zij er was, zouden Janet en Jo
seph hem met rust laten. Hij klemde
zich uit angst aan haar vast.
Daarom zei hij er niets van, al zag
hij met smart hoe zij zijn geld met
handenvol wegsmeet. Jennie wist, dat
ze hem daarmee pijn deed. Daar trok
ze zich niets van aan, integendeel, ze
lachte erbij en dacht aan Christoffel,
hoe die geleden had onder het grote
leed, dat deze oude man over hem en
zijn neven had gebracht. Dat was
haar geraffineerde wraakneming, waar
over zij tegen John gesproken had.
Toen het huis op het Marine-terras
van buiten helemaal was opgeknapt
en geschilderd en ook van binnen van
kelder tot zolder gemoderniseerd, op
nieuw gestoffeerd en gemeubileerd
was, richtte Jennie haar aandacht op
Plyn zelf, de ziekenhuizen en instel
lingen van liefdadigheid, de zending
inbegrepen. Toen er een gedeelte van
het heuvelland als natuurreservaat en
recreatiegebied voor de bevolking
moets worden aangekocht, stond de
naam Philip Coombe met een aanzien
lijk bedrag bovenaan de lijst van inte
kenaren.
Er groeide een machteloze haat bij
Philip tegen dat meisje, dat de ogen
van Joseph en ook de manieren van
Joseph had, en dat al zijn moeizaam
bijeenvergaarde rijkdom door haar
handen liet glijden, zonder dat hij er
iets tegen kon doen.
(Wordt vervolgd)
iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiin
fliiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiMiiiui
iiiiiiimiuiiiiiiiiimiiiiiii
3522. Het moment van vertrek naderde snel. Op Tar
mac heerste grote bedrijvigheid rond de Naald, die
zijn glanzende, spitse neus bijna nieuwsgierig en sid
derend van ongeduld omhoogrichtte naar de azuurblau
we hemel. Twee stoten op een claxon kondigden aan,
dat de „countdown" over vijftien minuten begon. Er
werden vele handen geschud, Sandra werd voor de laat
ste maal omhelst door Charley, wie het huilen nader
stond dan het lachen, nu zijn makkers zonder hem ver
trokken. Kolonel Vanderbrink gaf piloot Storm nogmaals
allerlei wijze raad. Maar tenslotte draaide de zware
deur van de luchtsluis achter het viertal dicht en daar
mee verstomde al het vaarwelgeroep van de vrienden
daar beneden, die zich nu snel van het platform ver
wijderden.
Professor Dubois overtuigde zich er voor alle zeker
heid van, dat de cilinder-doos met zijn vreemde in
houd stevig in de strongbox verankerd lag. Buck be
keek nog eens weemoedig zijn geliefde pijp, voor hij
het ding opborg. Aan boord van een ruimteschip wordt
nu eenmaal niet gerookt, want zuurstof is te kostbaar
om te bederven met nicotine-dampen. De vier mensen
gespten zich vast in de anti-G stoelen en kort daarop
drukten de raketten het schip loeiend en gierend om
hoog
81. Rechter Tie kijkt in het rond naar de kring bij het
altaar. Wanneer niemand iets zegt, vervolgt hij: „Tau
stal het goud, maar hij had een vennoot, of liever een
opdrachtgever, die hem gewaarschuwd had waar en hoe
hij het goud kon stelen. Voor een ervaren slotenmaker
als Tau was het niet moeilijk het raam van buiten open
te krijgen, het goud door lood te vervangen en tenslotte
weer door het raam te verdwijnen dat hij achter zich
weer op slot deed. De diefstal was dus prachtig gelukt.
Toen kwamen er echter complicaties. Tau vond dat hij
als de man die de diefstal uitgevoerd had, recht had op
de hele buit. Bovendien koesterde hij een wrok tegen
zijn vennoot, die het met de vrouw van Tau hield. In
plaats van het goud met zijn vennoot te delen, verborg
Tau het dadelijk na de diefstal ergens in deze verlaten
tempel". „Het is een mooi verhaal!" roept de Prefekt
uit. „Maar waar zijn uw bewijzen?" De goudsmid Lie
Mai schudt zijn hoofd. „Dat is toch ongerijmd, edel
achtbare!" zegt hij ongelovig. „Gesteld dat de dief het
goud inderdaad hier in deze stad verborg in plaats
van dadelijk naar een ander district te vluchten, dan
had hij toch nooit deze tempel als bergplaats gekozen?
een verlaten tempel, waar iedereen zomaar in en uit
kan lopen!"
HILVERSUM Er is nog steeds een
reportage-team van de Nederlandse te
levisie in Israël. Het team bestaat uit
Wil van der Smag t(Vara) en de came
ramannen Frans Verhey en Jan Kloek.
Het was de Vara gisteren niet bekend
waar het drietal zich bevindt. Gister
morgen is een telexbericht naar Tel
Aviv verzonden met het verzoek aan
Van der Smagt om zo mogelijk
telefonisch contact op te nemen met
Hilversum. Het telefoonverkeer tussen
Israël en Nederland is echter sterk ver
traagd.
Bij de Vara heeft men er geen idee
van of deze week nog filmmateriaal
van het team zal binnenkomen. Wan
neer een telefoon-verbinding tot stand
komt zal dit gesprek waarschijnlijk in
het NTS-journaal worden uitgezonden.
Het team van de Vara is ruim een
week geleden in Israël aangekomen
met de bedoeling er twee weken te
blijven. Het reportage-team van de
NCRV, dat als eerste Nederlandse
ploeg over de situatie in Israël rappor
teerde, is vorige week al teruggekeerd.
HILVERSUM Voor de Nederland
se radio vertrekken vandaag de ver
slaggevers Piet Kort en Jan Scholtens
per El Al naar Israël. Een van hen zal
proberen Cairo te bereiken. Nu wordt
de berichtgeving uit Cairo verzorgd
door Walter Hauptmann van de West-
duitse radio. In de radiostudio's in Hil
versum is een permanente luisterdienst
ingesteld om de berichten van verslag
gevers en correspondenten in het Mid
den-Oosten en van andere radiostations
op te vangen.
O
ARNHEM Van 8 juni tot en met
3 september a.s. zullen in het Gemeen
temuseum te Arnhem een veertigtal
tekeningen in Oostindische inkt van
Henk Broer uit Amsterdam worden
tentoongesteld.
In opdracht van Esso Nederland NV
worden door de heer Otto Neijenhoff
van elke provincie kleurenfilms ge
maakt. Na Limburg. Friesland, Zuid-
Holland, Groningen en Noord-Brabant,
kwam gisteren in het Saskia Theater in
Arnhem de film over Gelderland in
première.
De opzet van deze films is het ka
rakter van iedere provincie zo duidelijk
mogelijk uit te laten komen. We heb
ben de vorige films niet gezien, maar
wat deze film over Gelderland betreft
voldoet hij toch niet geheel aan de op
zet.
Het was zeer juist gezegd aan het be
gin, dat Gelderland de grootste provin
cie is. Bovendien is de provincie nog
verdeeld in drie geheel verschillende
Een fragment uit de film „Gelderland"
in het Openluchtmuseum te Arnhem.
O
natuurlijke landschappen. Betuwe, Ve-
luwe en De Graafschap.
Volledig kan men niet zijn, maar
met een film van slechts twintig minu
ten over deze uitgestrekte gebieden,
met zijn vele kunstbezit, historische
monumenten, folklore, culturele evene
menten, sport en spel, industrie (en
wel zeer bijzondere), valt de onvolle
digheid des te sterker op.
Ondanks de handicap van tijd is
Neijenhoff er in geslaagd de camera
speels door de provincie te laten dwa
len. Hij is er wel in geslaagd enkele
karakteristieke hoogtepunten sterk
naar voren te laten springen, die een
juist beeld vormen van de provincie,
maar er staan ook teveel dode punten
tegenover. Zo kregen het museum
Kröller-Müller op de Hoge Veluwe en
het Openluchtmuseum te Arnhem te
veel aandacht op een enkel fragment.
Maar we zeiden het reeds twintig mi
nuten is te kort voor een documentaire
die een juist beeld moet geven van de
grootste provincie.
Misschien is het ook nog mogelijk,
dat de geluidstechniek wat beter aan
gepast wordt. Het zal de sfeer van de
film zeker ten goede komen.
T. H.
De vijf afgestudeerden van de Arn
hemse Toneelschool en tweemaal ge
slaagd hebben zaterdagavond hun open
baar eindexamen gedaan voor een volle
Arnhemse schouwburg. Tweemaal ge
slaagd, voor het zover was. Immers
niet alleen bleek hun proeve van be
kwaamheid voldoende te zijn om hun
het diploma te bezorgen, maar ook
slaagden zij er in alle vijf emplooi te
vinden bij de Nederlandse toneelgezel
schappen.
Fenneke Fockema Andreas en Wik
Jongsma blijven bij Theater, Jan van
Royen gaat naar de Nederlandse Come-
die, Maria Stiegilis is geëngageerd door
de Haagse Comedie en Hans Dagelet
gaat de gelederen versterken van Cen
trum. Dat hun met goed gevolg be
kroonde studie toekomstmogelijkheden
inhoudt, is door deze engagementen dus
wel bewezen. Trouwens zij bewezen het
zaterdagavond -al enigszins bij hun
openbaar eindexamen. Nog wel niet
rijp, maar de routine zal gauw ge
noeg worden opgedaan. Opvallend wa
ren ditmaal de uiteenlopende typen, met
zeer verschillende mogelijkheden. De
verspreiding over de verschillende ge
zelschappen geeft dat eigenlijk het bes
te weer.
Voor de pauze kwamen de nieuwe
talenten niet erg los. Fragmenten uit
„Onder het Melkwoud" hadden teveel
de allure van plagiaat. Zelfs Pinters
„De Dwergen", dat in die periode nog
de beste presentatie kreeg kon ons niet
geheel los maken van de gedachte, dat
we hier met de top van het amateur
toneel te doen hadden. Misschien kwam
dat ook wel door de weinig variabele
regie. Na de pauze stond Claus' „Thy-
estes" op het programma. Nu we het
op de planken zagen is het ons wat te
gengevallen. Het is toch niet zo sterk
geschreven als we dat van Claus had
den verwacht.
Het spel werd echter het hoogtepunt
van de avond. Speciaal Wik Jongsma
toonde hier in zijn rol van Thyestes
zijn grote capaciteiten. Overigens mag
van het andere nieuwe lid van Theater
Fenneke Fockema Andreas in de toe
komst veel verwacht worden. Dat de
jongelui na de pauze beter uit de verf
kwamen dankten zij aan de bijzonder
fantasierijke regie en de voortreffelijke
enscenering, die er beide veel toe bij
droegen dat het geheel een bijzonder
aantrekkelijk schouwspel is geworden.
Het publiek was in zijn enthousiasme
royaal met de bijval. Het vijftal heeft
dan ook wel op bijzondere wijze de
goede naam van de Arnhemse Toneel
school hoog gehouden. Een glunderende
Ben Groenier was dan ook de tevre
denheid van het gezicht af te' lezen.
T. H
Geref. Gemeenten:
Bedankt: voor Scheveningen: H. Rijk-
sen te Gouda.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Nieuw-Vennep: W. de
Graaf te Hasselt.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt):
Beroepen: te Voorburg: W. G. de
Vries te Groningen-Helpman.
Vrije Evang. Gemeenten:
Bedankt: voor Groningen: L. Oost te
Veendam.
HILVERSUM I
18.00 Licht pianospel (gr.) 18-20 Uit
zending van de Volkspartij voor Vrij
heid en Democratie. 18.30 Musicerende
dilettanten: Accordeon Vereniging:
amusements muziek. 18.50 Onderne
mend: nws. en commentaren. 19.00
Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Concilie
postbus. 19 35 Moderne muziek (gr.).
19.45 De zingende kerk: gesprek over
gewijde muziek. 20.00 Omroeporkest
en zangsolist: moderne muziek. 20.40
Viool en piano: moderne muziek. 21.05
Voordracht. 21.35 Radio Filharmonisch
sextet: klassieke en moderne muziek.
22.00 Kunst: cultureel programma. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De witte
waaier, hoorspel. 23.30 Stereo: Metro-
pole-orkest: amusementsmuziek. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18 30
Licht orkest. 18.55 Paris vous parle.
19.00 Muziek mozaïek. 20.00 Nws. 20.05
Zing met ons mee: liedjesprogramma.
20.35 Op de zomertoer: gevarieerd pro
gramma. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Omroep
orkest en zangsoliste (gr.): klassieke
en moderne muziek. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Voor de kleuters: De Mi-
nimolen. 18.50 Journaal. STER: 18.55
Reclame. VARA: 19.00 De Lucy Show.
19.25 Koning Klant: consumentenrubr.
STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reclame. VARA:
20.20 Achter het nws. 20.45 Black New
World II, progr. van zang, dans en
muz. in Noord-Amerika. 21.35 Een dag
uit het leven van... een bekend Neder
lander. 22.05 Vrij entree, cabaretprogr.
22.25-22.30 Journaal. 23.00-23-30 Teleac:
Kernfysica (34).
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 The Virgi
nian, TV-film. 21.15 De Droom, TV-ope-
ra. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-
22.15 Journaal.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.15 Stereo: Klassieke gr. muz. 7.30
Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte gr.
muz. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek.
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: inf. v. va
kantiegangers. 8.45 Stereo: Vocaal trio
Griekse muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterst. 9.40 Voor de huisvr. 10.30
Morgendienst. 11-00 Lichte gr. muziek.
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30
Nws. 12.40 Act., event, gr. muz. 12.50
Operamuz (gr). 14 00 De wilde vaart,
detective-hoorsp. (dl. 4). 14.25 Amuse-
mentsmuz. (gr). 15.05 Moderne en klas
sieke kamermuz. (opn.). 15.50 Bijbel
vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de
jeugd- 17.00 Lichte gr. muz. 17.50 Over-
heidsvoorl.: Mens en samenleving. In
ternationale jeugduitwisseling. Een uit
zending van het ministerie van CRM.
HILVERSUM II.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas
tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Uitgeslapen: lichte gr. muz- en repor
tages. (7.30-7.35 Van de voorp., pers-
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: L.
gr. muziek en rep. (8-30-8.35 Van alle
markten thuis, pr. voor de vrouw).
9.00 Stereo: Klassiek strijktrio (gr.).
9.10 Stereo: Klassieke pianomuz. (gr).
9.40 AVRO: Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte gr. muz- 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02 Voor de huisvr. 11.40
Altviool en piano: mod. muziek. 11.55
Lichte gr. muziek. 12.22 Voor het plat
teland. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Metropole orkest.
13.00 Nws. 13.10 Act. en kalender. 13.25
Waar de wijsjes zijn: liedjes van over
al. 13.50 Gesproken portret. 14-05 Ste
reo: Radiokamerorkest en solist: klas
sieke en moderne muziek. 15.00 Voor
de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gr.
muziek. 16.30 Voor de zieken. 17.00
Simbel: een simpel progr- v. middelba
re scholieren. 17.30 Jazzmuziek.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act- 9.05 Ka-
leidoscoop: solisten en orkesten. 10.00
Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: verzoek-
platenprogr. (11.00 Nws). 12.00 Nieuws.
12.02 Operette-varia. 13-00 Nws. 13.02
Act. 13.05 Zet 'm op: plaatjes en praat
je. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Lich
te muziek voor een Hollands publiek.
16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: platenpro.
van de Jeugdafdeling. 17.00 Nws. 17.02
Act. 17.05 Rhythm and Blues. 17.35-
18.00 Country and Western muziek.
DINSDAG 6 JUNI.
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journaal (van giste
ren). 10.20 Die ^ktuelle Schaubude.
11.00 Der Zopf tragt wieder rosa
Schleife. feuilleton. 11.30 Acrobatisch
progr. 12.00-13-30 Actualiteiten kroniek.
16.40 Nws. 16.45 Voor de kinderen.
18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.:
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm
Zeitraffer. 18-50 Zandmannetje. 19.00
Actualiteiten. 19.21 Gevaarlijke experi
menten. 19.59 Progr.-overz. WDR: Nws.
uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Der klei
ne Vagabund, TV-film. 18.25 Hier und
Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 Privé,detec
tive Honey West, TV-film. 19.40 Gev.
progr.) 20.00 Journaal en weerber.
20.15 Filmreportage over dieren. 21.00
ie Hoffnungslosen, Hongaarse speel
film. (Niet geschikt voor jeugdige kij
kers)- 22.35 Journaal en weerber. Aan
sluitend: commentaar. 22.50 Sportuit
slagen. 23.35 Nws.
DUITSLAND II.
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 Kein Fall für FBI, TV-film.
19-27 Weerber. 19.30 Nws. en thema
van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30
Documentaire. Aansluitend: nws. 21.15
New Orleans, Bourbon Street, detecti
ve-film. (Niet geschikt voor jeugdige
kijkers). 22.00 Economische rubr. 22.30
Nws. en thema van de dag.
ïiiiiiuiiiiuiiiiiimimiiiiiiiiuui
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiuiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiniiiiiiu
80. Tekko, die vanuit zijn ooghoek gluurde om te zien
wat of dat lawaai te betekenen had, wist met veel
moeite een schaterlach te onderdrukken toen hij die
twee daar over de grond zag rollebollen. Wel verander
de hij een klein beetje van stand maar niemand schonk
daar enige aandacht aan. Intussen hadden een paar an
dere soldaten die op last van Prins Chop-Choy ook
naar Tekko zochten de plaats des onheils bereikt en
hielpen zij hun gevallen makker snel weer overeind.
„Vooruit, zeggen op! Waar zijn Ba-Mih spion!" bries
te de soldaat terwijl hij de schilder van de grond op
trok. „Vergeving, edele ridder! Ik niet begrijpen? Ik
zijn doof!" bibberde de schilder die heel erg geschrok
ken was. „Waar zijn Ba-Mih spion die hier langs geko
men zijn?" schreeuwde de soldaat dreigend. „Jij moe
ten hem gezien hebben!" „Vergeving, edele krijger",
haastte de man zich te antwoorden. „Hier zijn werke
lijk niemand langs gekomen! Ik hebben heus niets ge
zien!" Nu, daar jokte de man geen woord aan en dat
zagen de soldaten ook wel aan zijn gezicht. Zij keken
nog even om zich heen, tuurden over de balustrade de
omtrek af en holden toen weer verder. De schilder
nam de verfpot weer op en wilde juist de kwast over
Tekko's buik halen toen deze zich voorover boog om
de wegrennende soldaten na te kijken. Met een kreet
van schrik sprong de man achteruit en staarde vol
ontzetting naar het bewegende afgodsbeeld.
6A DE NAAR DE VERGADERING VANAVOND f
WAAROM
NIET 9
DE
TOESPRAKEN
VERVELEN ME.
NEW YORK De koersdaling in
Wall Street is erg meegevallen. De
ontwikkeling tijdens het eerste beurs-
uur, toen meer dan vier miljoen aan
delen van eigenaar verwisselden,
deed het ergste vrezen. In dat ene
uur daalde het indexcijfer van indus
triële aandelen met 20,77 punt, dat
is bijna evenveel als na de moord
op president Kennedy op 22 novem
ber 1963, toen de koersindex 21,16
punten zakte. Daarna echter volgde
een herstel, waardoor de koersindex
uiteindelijk vijftien punten daalde.
De omzet was met 11,1 miljoen aan
delen op drie na de grootste van de
New Yorkse effectenbeurs. Op de
American Stock Exchange werden
4,69 miljoen aandelen behandeld.
De Amsterdamse effectenbeurs
was op een koersval in New York te
ver vooruit gelopen. Het gevolg was
dat de aandelen van de internatio
nale fondsen (Koninklijke Olie, Uni
lever en Philips) tijdens de avond-
handel weer wat konden stijgen ver
geleken met de middagbeurs. In New
York bleef de koersdaling voor Ko
ninklijke Olie beperkt tot 1 3/4 dol
lar, voor Unilever tot driekwart dol
lar en voor Philips tot een halve dol
lar. Aandelen KLM echter verloren
drie dollar.
Tijdens het eerste beursuur in
Wall Street ging voor vijf miljard
dollar aan koerswaarde verloren. De
omzetten waren zo groot dat de tic
ker, die de handel bij moet houden,
vele minuten bij de handel achterop
raakte. Later op de dag nam de han
del aanzienlijk af. Tegen de middag
hadden de mpeste fondsen alweer
een deel van hun aanvankelijk ver
lies ingehaald.
Oliefondsen kregen het zwaar te
verduren. Jersey Standard was 1 1/4
dollar lager; Texaco verloor 1 7/8
dollar en Occidental Petroleum, die
onlangs een staking bekend maakte
bij haar bedrijven in Syrië, verloor
5Vt dollar.
Het indexcijfer van de sporen was
ruim drie punten lager. Chicago and
Northwestern Railroad incasseerde
een verlies van 3 dollar, na eerst
veel lager te zijn geweest.
Radio Corporation was mede door
een staking bij zeven van haar fa
brieken bijna 1 dollar lager.
De Amsterdamse effectenbeurs werd
gekenmerkt door een praktisch volledi
ge kopersstaking. De kooporders die
nog werden opgegeven, waren in
hoofdzaak afkomstig van terugkopende
baissiers. De handel werd daardoor
uiterst klein van omvang. Er was geen
sprake van paniek. Doordat de markt
uiterst „dun" was, veroorzaakte aan
bod van slechts enkele aandelen hier
en daar een forse koersval.
Zoals te verwachten was moesten
ook nu weer aandelen Koninklijke
Olie het meeste terug. Hier zakte de
koers na een reeds fors lagere inzet
tijdens beurs terug tot 118,60, tien
gulden of vijftig punten beneden de
slotprijs van vrijdag. Op dat punt van
de arbitrage bereid enig materiaal op
te nemen, hetgeen leidde tot een iets
hoger slot, maar per saldo gingen toch
bijna negen gulden of 45 punten verlo
ren. Ook de overige internationale
waarden als Philips en Unileger waren
flauw.
De lokale markt was bezaaid met
hier en daar zware koersverliezen om
dat kopers van aandelen verstek lieten
gaan. Billiton verloor ca. zes gulden of
dertig punten, Bols vijf gulden of 25
punten, Brocades 44 punten, Konink
lijke Zout 26 punten. Het verzekerings
concern Nationale-Nederlanden was
twintig punten lager niet te plaatsen.
Daarnaast stelde zich een lange reeks
van fondsen die vele punten omlaag
vielen.
Opmerkelijk was de stijging van tien
punten voor Albert Heijn op grond van
de formidabele ontwikkeling van het
concern, zoals bleek uit het onlangs ge
publiceerde jaarverslag. Hoger waren
verder nog Hellingman en Hoek's Zuur
stof.
Opvallend flauw waren de staats
fondsen en de leningen van de Bank
voor Nederlandsche Gemeenten. Ver
liezen van ongeveer een procent waren
geen uitzondering. De nieuwe lening
van de B.N.G., die vorige week werd
uitgegeven tegen 99 pet, kwam op 97 Va
pet. terecht bij een rente van 6>,4 pet.
Uiteraard konden de scheepvaartfond
sen en de cultures zich niet aan de al
gemene daling onttrekken. K.L.M. was
vijftien gulden lager.
AMSTERDAM „Als de Centra
le Administratie Maatschappij (CAM)
de toelichtingen, die de Vereeniging
voor den Effectenhandel op 24 mei
heeft gevraagd, snel verstrekt, is het
nog mogelijk dat voor 1 juli voorlo
pige notering voor de obligaties CAM
tot stand komt. Het ontwerpprospec-
tus dat zowel door het bureau van de
vereniging als door de CAM moet
worden goedgekeurd, zal dan echter
zeer snel gereed moeten zijn. Dit
verklaarde het hoofd van de afdeling
fondsenbehandeling van de Vereeni
ging, de heer H. G. Martin, vgen-
over de rechter-commissaris bij de
Amsterdamse rechtbank, mr. J. A.
Schroeder. De heer Martin werd ver
hoord op verzoek van mr. R. J. Po
lak, aandeelhouder van de Exploita
tie Maatschappij Scheveningen, om
te onderzoeken of aan het vonnis in
kort geding van de Haagse recht
bank, waarbij was bepaald dat de
CAM voor 1 mei de balansen en de
verlies- en winstrekeningen met ae
vereiste toelichting aan het bestuur
van de Vereeniging had moeten voor
leggen op straffe van een dwangsom
van f 5000,- per dag te betalen aan
mr. Polak, gehoor is gegeven Zoals
bekend is de CAM in hoger beroep
gegaan tegen deze uitspraak.
Schuttersveld
De Koninklijke Textielfabrieken Gebr.
Van Heek (Schuttersveld) in Enschede
stellen voor het dividend over 1966 te
verlagen van 8 tot 6 procent.