Norman Rockwell uit Amerika tekende Russische kindertjes Zo wordt E nieuwe binnenstad „Vakbonden hebben geen schuld aan de werkloosheid" C.N.V.-voorzitter Van Eibergen meent: LIEVER. MEER PENSIOEN ib Op de foto Parkeergarages „Eerste plan 4- Voor niets Uur bij Nasser 4- Dure hand „Er zijn ook probL'men in Duitsland rj- Geschrokken Maakt suiker toch niet dik? Vermogens Medezeggenschap Blik terug Gehandicapten kunnen typen TER AANKONDIGING VAN NIEUWE SERTE ARTIKELEN IN TIJDSCHRIFT „LOOK" I riRIE-EN-ZEVENTIG jaren oud, mager, als een stokpaard, maar actief als een jong veulen, zo stónd hij dezer dagen in Amsterdam een hand vol losvaste instructies uit te delen in een zaaltje vol tekenleraren. Norman Rockwell is zijn naam en hij was net terug uit Rusland. „In de nachttrein van Moskou naar Leningrad heeft mijn vrouw 's morgens een half uur op me liggen wachten om haar bed uit te komen, want een paar Russen hadden het trapje buiten gezet en ze kon moeilijk van één hoog naar be neden springen", lachte hij, later in een kamer wat vertellend. „Maar die Russische kinderen zijn beleefd, ge weldig. Daar kunnen de Amerikaan se kinderen nog wat van leren". Russische kinderen ze waren het doel van Rockwells reis. Hoezo, vroeg ik. „Ik ben ze gaan tekenen," sprak de bejaarde Amerikaanse ar tiest. „Voor het tijdschrift Look". En dan hoor ik een verhaal, dat voor ons toch wel wat ongewoon is. Goed, Look dan gaat binnenkort beginnen met een serie reportages over Rus land. De hoofdredacteur is vorig jaar eens in Rusland gaan kijken. Na hem nog zo'n vijftien redacteuren en mede werkers. Maar, zei men bij Look, we moeten die serie een beetje leuk aankondigen en er werd gepiekerd hoe dat nu zou kunnen. Het idee kwam: We vra gen Norman Rockwell om naar Rus land te gaan. Hij moet dan voor ons in kleuren, een tekening van Russi sche kindertjes maken en die brengen we over twee pagina's. Als aankondi ging dus. „Meneer Rockwell, voelt u er iets voor?" Meneer Rockwell moeteven hebben nagedacht, er werd iets ge zegd over een honorarium van zeven duizend dollar, een verblijf van twee weken in Rusland, onkosten natuurlijk door Look betaald. „Ja, akkoord," zei toen meneer Rockwell. „Ik had inderdaad een visum voor twee weken, maar er waren nog zo veel dingen te doen, dat ik maar elf dagen in Rusland ben geweest", ver telde hij, een van de belangrijkste te kenleraren aan de Amerikaanse Fa mous Artists School. Hij vouwde een wit karton open en liet me de inhoud zien. „Dit is de tekening, nog niet he lemaal af, maar dan heeft u een idee." Fotograaf Wim Consenheim richt te zijn camera, maar Rockwell drukte zijn schepping direct weg. „Neen, neen, niet fotograferen," riep hij snel. „Het moet eerst in Look komen." Ik kon er inkomen, wanneer ik even dacht aan de kosten die Look voor zo'n tekening over heeft. „Oh, maakt niets uit," sprak een andere Ameri kaan in ons gezelschap, daar in die gloednieuwe buitenwijk van Amster dam, waar je nooit weet of je nog in Buitenveldert of Osdorp zit. „Look heeft een oplage van negen miljoen exemplaren. Alleen aan losse verkoop halen ze per week al drie miljoen dol- lar naar binnen. En één pagina adver tenties kost 28.000 dollar. Die kunnen wel tegen een stootje." We keken weer naar de tekening: een klasje met Russische kinderen. „Allemaal al heel goede communis ten", sprak Norman Rockwell. „U ziet het wel, ze hebben ook allemaal een rode sjaal om en een rode ster als „button" opgestoken. Behalve dat ene jongetje daar, dat heeft geen ster, maar hij kijkt ook uit het raam." Bent u voor die klas gaan zitten tekenen en had u daar afspraken in die school en was het in Moskou? Ik vraag er naar en Rockwell zegt: „Ja, op die ene school, inderdaad in Mos kou, wisten ze dus dat ik kwam. Niet te geloven, kinderen van acht tot tien jaar oud. Komt er een naar voren en houdt moet u zich voorstellen: in het Engels een welkomstwoordje en ik zat meteen onder de bloemen. Rockwell heeft de situatie een half uur bekeken en is de volgende dag teruggekomen. Om te schetsen, vroeg ik. „Ja, een beetje, maar ik had dus een Amerikaanse fotograaf bij me. Die heeft alle kinderen samen een hoop keren en toen nog ieder kind apart gefotografeerd. Van het jongetje dat het raam uitkeek, maakten we een hele serie." En met die foto's ernaast bent u toen in Moskou gaan werken? „Neen, in Londen," grinnikte Rock well. „Ik ben van Moskou rechtstreeks naar Londen gevlogen, bleef er drie dagen, maakte mijn tekening, ben nu een dag in Amsterdam, terug naar Londen en overmorgen vlieg ik weer naar New York." Wat vindt u van die Russische kinderen, meneer Rockwell? „Die Russische kinderen hebben De Eindhovense binnenstad gaat er zo uitzien (foto hieronder), als de plannen van de Rotterdamse architecten prof. ir. J. H. van den Broek en prof. J. B. Bakema worden uitgevoerd. Hun ontwerp, dat ri goureus een eind maakt aan de kleine smalle winkelstraatjes, werd dezer dagen openbaar gemaakt. Beide architecten gaan ervan uit, dat het uitgestrekte centrum in de toekomst het domein van de voetgangers moet worden, waarin alleen expeditiever keer en het openbaar vervoer wordt toegelaten. Kern van hun plan is een groot gebouwenlichaam voor kantoren en winkels van vierhonderd meter lang en vijftig meter hoog, dat evenwij dig loopt aan de Rechtestraat, de belangrijkste winkelstraat van Eind hoven. Het complex, voorzien van ondergrondse parkeergarages, zou zowel kantoren als winkels moeten herbergen. De architecten gaan ervan uit, dat er voor zesduizend auto's ruimte zou tnoeten zijn. Dat zou beteke nen, dat er parkeergarages van twee verdiepingen zouden moeten wor den aangelegd. Rustpunten in het plan, dat een oppervlakte omvat van dertig hecta- taren, zijn de Markt, die tweemaal zo groot zou moeten worden, het plein dat voor de Catharinakerk ligt en in het zuiden het cultuur plein", waaraan het Van Abbe-museum en het nieuwe stadhuis liggen. Langs dit plein loopt het riviertje de Domrhel. In het plan wordt voor gesteld aan de oevers een plantsoen aan te leggen. De Eindhovense wethouder van stadsontwikkeling, drs. G. van der Kruijs, zei dat het slechts een eerste plan betroft. De gemeenteraad zou eventueel een zogenaamd voorbereidingsplan kunnen goedkeuren, waar door het plan ter visie kan worden voorgelegd. Het Eindhovens college van B. en W. hoopt binnen twee jaar met een afgeremd definitief plan te komen. Norman Rockwell en de tekening in kleuren, waarvoor hij elf dagen in Rusland was. Een tekening van een Russisch klasje, die een kapitaal heeft gekost. „Neen, neen, niet fotograferen, eerst moet Look hem publice ren", zei hij eerst. En later: „Nou ja, het mag, als hij er met helemaal op staat." een bijzonder gelukkige indruk op me gemaakt. Ze zien er allemaal uit als kleine Kroestsjefjes: gezond, ronde gezichten, blozend. t Je hebt ze met alle soorten blond én bruin haar. Hun ouders, zowel de vader als de moeder, werken veelal in fabrieken en daar hangen dan de foto's van de kinderen ook tegen de muur. Er is een sterke band tussen ouders en kinderen in Rusland." Vlug vertelde Norman Rockwell nog even dat hij zelf drie zonen heeft: een die beeldhouwer is in Rome, een die schrijver is in New York en een die druk bezig is met de moderne kunst in San Francisco. „Ikzelf ben een van de laatste der Mohikanen", vond hij. „Ik teken dus natuurgetrouw. Dat moet ik wel, want ik wil iets laten zien zoals het is. Wanneer ik met abstracten uit Moskou was teruggekomen, weten die lezers van Look straks nog niet hoe die Russische kinderen eruit zien." Het was Norman Rockwells twee de reis naar Rusland: de eerste keer stierf hij er van de kou, nu was het er snikheet. „Oh ja, en de kinderen", herinnerde hij zich ineens. „Ik betaal in Amerika voor poseren, ik betaal Hollywood- prijzen". Hoeveel is dat, wilde ik weten. „Tien dollar per kind en dat nemen ze in Amerika heel gauw aan. Maar in Rusland niet. Geen enkel kind wil de iets hebben of mocht niets aanne men, dat weet ik natuurlijk niet." En die nachttrein naar Leningrad? „Oh, dat was heel gek," legde de Amerikaan uit. „Mijn vrouw was dus bij me. 's Avonds gingen we met z'n tweeën slapen in een slaapafdeling en 's morgens werden we met z'n vieren wakker, want toen bleken er nog 2 Russen 's nachts te zijn bijgekomen- Goed, wij lagen boven en die twee Russen zag ik beneden me opstaan, ze plukten ergens uit een kastje een wit handdoekje, legden dat over hun schouder en staptende gang in. Ik heb toen hetzelfde gedaan: handdoek je over de schouder, gang in en daar stond ik een half uur in de rij om aan de beurt te zijn in de wasgelegenheid. Toen ik terugkwam zei m'n vrouw: Hè, hè, eindelijk, ik lig hier al een hele tijd te wachten en kan er niet uit; die Russen zijn teruggekomen, hebben het trapje om uit bed te ko men buiten gezet, deden toen hier hun ochtendgymnastiek, kleedden zich aan en verdwenen. Mijn vrouw en ik spre ken geen Russisch, ze wist dus niet hoe ze om dat trapje moest vragen. Haha." Norman Rockwell heeft wijlen pre sident Kennedy drie keer getekend. „Mevrouw Kennedy één keer", zei hij. Ook president Tito van Joegosla vië en president Nasser van Egypte. Hij liet me de tekening van de laat ste zien: in kleur als voorpagina van de Saturday Evening Post. „Ik kreeg bij Nasser een uur", ver telde Rockwell, „nadat ik een dag eerder steeds maar industrieën moest bekijken. Dat is in al die onderont wikkelde landen zo. Als je daar komt, laten ze je eerst hun fabrieken en grote gebouwen zien, omdat ze daar trots op zijn. Net Pittsburgh, daar zie je net zoveel fabrieken als je wilt". „Maar goed, dat uur bij Nasser was bijna om. Ik had wel wat ge schetst, maar was niet tevreden, ook niet over de opnamen die de fotograaf had kunnen maken- Nasser heeft iets van een Griekse ober: hij lacht altijd en dan zie je een rij mooie witte tan den. Ik zie altijd alleen maar foto's van Nasser met die tanden. Ik moest iets doen, want ik had nog maar een paar minuten." „Toen ben ik opgestaan, heb Nas ser bij zijn schouders genomen, omge draaid naar het raam en gezegd: Die kant uit kijken en niet lachen. En zo is die voorpagina ontstaan voor de Saturday Evening Post." Norman Rockwell werd voor de 3e keer geroepen, want in een zaal wacht te een gezelschap Oostenrijkers om aan de Amerikaan te worden voorge steld. „Ik moet wel gaan", zei hij en stak een hand uit, die van een piano speler had kunnen zijn. Een van de best betaalde tekenaars ter wereld stapte de kamer uit. W/e de oorlog in een sfeer geleefd van ,Jiet kan nog beter". Onze instelling was: Hoe krijgen we ons deel van de steeds groter wordende koek. Vandaag blijkt zonneklaar dat we een belangrijk punt ver geten zijn, namelijk: Hoe houden we de koek, de welvaart, in stand?" Het rijzig opperhoofd van het Christelijk Nationaal Vakverband zegt het zonder schuldbesef. Niet dat J(an) van Eibergen tot '46 nog met de troffel op de steiger bang is om schuld te bekennen. Maar: iedereen heeft zich toch immers verkeken. Et bleek toch ruimte voor een flinke loon- sprong te zijn. Hoeveel ondernemers hebben zich niet ingesteld op die al maar stijgende welvaart en zitten nu met de brokken?" Men heeft de vakbeweging verweten dat zij te ver is gegaan met haar loon eisen .„gevolg: duizenden werklozen". Maar de heer Van Eibergen wijst dit soort beschuldigingen resoluut van de hand, zich daarbij gesteund wetend door vele prominenten. „Want", zo is zijn vraag, „waarom tobben dan lan den die niet zulke forse loonsprongen hebben gemaakt met dezelfde proble men? Neem Duitsland maar, waar de groei al tot stilstand is gekomen. Zo ver zijn wij gelukkig nog niet". Het neemt niet weg dat de voorzitter van Nederlands derde vakcentrale be zorgd is over onze economie. Men zou die zorg haast aflezen van zijn stem mige uiterlijk: het donkergrijze pak, de degelijke gebreide zwarte sokken en de al even donkere schoenen, attributen waarin men hem vaak tegenkomt en die zijn sobere leefwijze tekenen. In zijn schaarse vrije tijd kan men hem thuis naast kleinzonen op de knieën aantreffen: sleutelend aan minitieuze treintjes en baanvakken. De heer Van Eibergen is met zijn collega's geschrokken van het tempo waarin de werkloosheid oprukt. „Als het zo doorgaat zijn de komende winter minstens 150.000 mensen zonder baan", vreest hij. Het is duidelijk dat met deze ontwikkeling tijdens de ko mende loononderhandelingen rekening moet worden gehouden. Centraal zal staan: „Hoe houden we de groei in stand. De welvaart moet voortgang vinden, zjj het dat die allen omvattend moet zijn. We zullen de loonpolitiek moeten inschakelen ten nutte van de werkgelegenheid." Hoe kan dat gebeuren? De heer Van Eibergen constateert: „Er is een tekort aan geld voor investeringen. De werkgevers pleiten voor stimulerende maatregelen van de overheid en matiging van de eisen van de werknemers. Uit de winst zouden dan de nodige investeringen kunnen worden gedaan. Op zich akkoord. Al leen: Wie komt het eigendom toe van de op deze wijze verkregen winst, die dus in het bedrijf blijft? Wij dachten: de werknemers. Zij immers nemen In mei 1963 verscheen deze voorpagina van de Saturday Evening Post: voor de eerste keer een president Nasser, die niet lachte en bij wie geen tanden waren te zien. „Maar ik heb hem persoonlijk naar het raam mogten draaien en tegen hem gezegd: En niet lachen", aldus Norman Rockwell. in defense» of worn er» öyT^lOf CafówdL? Suiker maakt niet dik. Dat is de con clusie van de Stichting Nederlands insti tuut voor volksvoeding, die in samen werking met de Nederlandse suikerin dustrie een onderzoek heeft ingesteld naar de rol die suiker in de voeding speelt. De eerste proeven hebben uitge wezen dat niet slechts een voedingsstof, maar het gehele voedselpatroon van be lang is om een juist gewicht te handha ven. Zermatt's shame iegaerela bpöatdapidemic Turbine aufo muqnlGÜipltrMnsa sznbie ÊBBSIÊ&SSBBSS&SÊS J. VAN EIBERGEN ...spreiding van vermogens.... O genoegen met een geringe loonsverho ging." Dit is dan de filosofie die achter het spaarloon, investeringsloon of „ge dwongen sparen" steekt. De werkne mers zien af van een loonsverhoginf „in het handje" en krijgen daarvoor in de plaats „vermogen". Want in de ogen van de vakbeweging zijn de vermogens in ons land in handen van een te kleine groep mensen en op deze ma nier zou er ook iets aan de gewenste „spreiding" kunnen worden gedaan. Vorig jaar werd geschermd met „spaarfondsen" onder bestuur van de vakbeweging. Daarin zou dan het „spaarloon" van de werknemers kun nen worden gestopt om daaruit weer de investeringen van bedrijfsleven en overheid te helpen financieren. De ondernemers hadden nauwelijks oren naar dit idee. Zij vreesden de macht van de vakbeweging in deze constructie. Ook binnen de vakcentra les werd verschillend geoordeeld. Daarom dit j aar een variant, die steeds duidelijker gestalte krijgt: Stop het „spaardeel" in de pensioenfondsen Voordelen: De bedrijfspensioenfondsen wor den door werknemers én werkgevers beheerd; de winst kan desnoods in een bedrijf blijven, alleen het pensioen fonds krijgt een vordering of wordt aandeelhouder. de moeilijkheid van het tot uitke ring komen van de „spaarfondsen" verdwijnt. bedrijfstakken in nood kunnen fi nanciële steun krijgen, zodat de werk nemers ook daar met de lonen in de pas kunnen blijven bij collega's in sterkere sectoren. Er ontstaan ook problemen, bijvoor beeld: Mag een pensioenfonds de risi codragende sfeer zoeken bij zijn beleg- gngspolitiek? Voor de heer Van Eibergen is het een uitgemaakte zaak dat de traditio nele groep kapitaalverstrekkers in de toekomst niet meer de investeringen kan financieren. Voor de werkgelegen heid en de leefbaarheid van ons land zal het nodig zijn dat iedereen gaat sparen. Het Centraal Planbureau heeft uitgerekend dat in 1970 bijna 23 pro cent van ons gezamenlijk inkomen moet worden opzijgelegd. In guldens bete kent het dat er een miljard extra op tafel moet komen. Zwaar tilt de voorzitter aan de tekortschietende collectieve voorzienin gen: „Wat is welvaart zonder welzijn? Wat schiet ik ermee op te streven naar democratisering van de onderneming, als het onderwijs ontbreekt om de mensen de daarvoor vereiste kennis te geven? Wat betekent vakantietoeslag De vakbeweging is bereid zich de komende jaren te matigen met haar looneisen. Dit ter wille van de werkgelegenheid en de vele collectieve voorzieningen die no dig zijn, zoals onderwijs, wégen, huizen en recreatie. Wel zal zij de komende onderhandelingen op nieuw gaan streven naar wat vorig jaar spaarloonwerd genoemd. Bij dit laatste gaan de gedachten nu echter meer uit naar de ver sterking van de pensioenfondsen. De vakcentrales wensen voor 1968 een zeker percentage loons verhoging, dat bij zoveel mogelijk werknemers in het loonzakje moet komen. Daarnaast zal in vrije on derhandelingen in de bedrijfstak ken een loonstijging kunnen wor den bevochten, die niet tot uitke ring komt, het „spaarloon". In plaats van deze „gedwongen besparingen" in een door de vak beweging beheerd fonds te stop pen, wil men ze nu gaan gebrui ken ter vergroting van de pensi oenrechten van de werknemers. De centredes noemen cds voorde len van dit systeem: 0 De bedrijfspensioenfondsen, bestuurd door werkgevers en werknemers, krijgen de kans om de investeringen van overheid en bedrijfsleven te helpen fi/umcieren. 0 De Raad voor de Werkgele genheid waarnaar wordt ge streefd kan uit deze fondsen putten bij zijn strijd tegen de werkloosheid. 0 De mogelijkheid ontstaat om de werknemers te zijner tijd een naar men hoopt wel vaart s vast pensioen van zeventig procent van het laatste inkomen te garanderen. 0 De particuliere bestedingen worden getemperd. zonder ruimte voor recreatie?" Om dit te bereiken wil de vakbeweging zich matigen in haar directe looneisen. Op het verlanglijstje voor het ko mende jaar staat nog een belangrijk punt: medezeggenschap. Wat betékent dit concreet voor de heer Van Eiber gen? 'Met de uitspraken van de Sociaal- Economische Raad over (jaar)verslag- geving en enquêterecht is hij niet ongelukkig. Daarnaast wenst hij „De bevoegdheden van de onder nemingsraad moeten worden uitge breid. Zaken als jaarverslag, wijzigin gen in de structuur van het bedrijf en personeelsbeleid moeten in de raad kunnen worden besproken. Verder zal er enkele malen per jaar contact moeten zijn met de raad van commis sarissen". „De factor arbeid zal in de raad van commissarissen moeten zijn verte genwoordigd. Ik leg er de nadruk op dat ik echt niet streef naar een sociale of werknemerscommissaris. Hjj zal „all round" moeten zjjn, maar in elk geval 't vertrouwen van de vakbeweging moe ten hebben. Dit betekent niet dat hij ook uit de vakbeweging moet voort komen. Ook onder werkgevers zou ik mensen weten, die voor deze functie heel geschikt zouden zijn." Drie jaar torst hij de problemen van een vakcentrale met zich mee. Twee jaar heeft hij nog voor de boeg, want met 63 jaar is het welletjes voor een vakbondsman op deze post. Soms denkt oud-metselaar Van Eibergen even terug aan de tijd, toen hij in de bouwput stond. „Als je dan aan het eind van de dag achterom keek, dan zag je hoever je was opge schoten. Dat zié ik nu niet meer zo duidelijk." Een schrijfmachine, die dezer dagen door een Britse onderneming is ont wikkeld, stelt ernstig verlamden in staat een brief of zelfs een geheel boek te tikken. Om de letters aan te slaan, richt men de lichtstraal van een dunne lan taarn, die bijvoorbeeld aan een bril montuur kan worden bevestigd, in de met de toetsen corresponderende gaten op een speciaal verticaal paneel. Licht gevoelige cellen in deze gaten zijn ver bonden met een mechanisme, dat de toets doet neerkomen. Tikfouten worden vermeden doormid del van een tijdregelaar, die in de ma chine is ingebouwd en die kan worden aangepast aan de bedrevenheid van de gene, die de machine bedient. Voor het schrijven van brieven heeft de gebruiker een rol papier, die ver deeld is in geperforeerde secties, zodat elke brief aan zijn eigen envelop vast zit. De brieven en adressen op de en veloppen worden zodoende achter el kaar getikt en kunnen daarna worden

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7