Opvoering: groot waagstuk van vrije, jonge acteurs F HERSTEL P. C. Hooftprijs voor Ant. van Duinkerken Haagse Comedie in nieuwe seizoen N w\ Picasso gestolen FINANCIËLE NOTITIES Omzet steeg bij Vredestein „De dwergen" van Pinter VANAVOND MORGEN DAPHNE DU MAURIER Haat Hoogleraar RECHTER TIE TEKKO TAKS Nieuwjaarspremière Idealistisch Gelukt TELEVISIE T.V. LANGENBERG Johnny Hart OMZETTEN NABEURS WISSELKOERSEN Kosten beperkt Mogelijkheden DIVIDENDVOORSTELLEN Pagina 2 WOENSDAG 7 JUNI 1967 JANET 81 Jennie merkte dat drommels goed, doch trok er zich niets van aan. Wan neer ze aarzelde, hoefde ze slechts •ven aan haar vader te denken. Ze schreef haar moeder uitvoerig over alles in Plyn, hoe zij bij oom Philip in huis was gekomen en de grootste vrijheid genoot en hoe zij met haar achterneef John bevriend was ge raakt. Het antwoord, dat ze van haar moe der kreeg was typisch Bertha. Niet koel, maar ook niet hartelijk. Ze uit te haar verwondering, dat Jennie zo maar toenadering tot de grootste vij and van haar vader had gezocht, doch tevens haar blijdschap, dat ze in zo'n groot, geriefelijk huis terecht was ge komen. Ze had per slot altijd gehoord dat Philip een heer was, iets dat Jen nie, met haar uitstekende opvoeding ongetwijfeld zou weten te appreciëren Plyn was natuurlijk heel aardig in de zomer, maar 's winters zou het haar wel tegenvallen, tenzij Jennie veel dineetjes en andere uitgangetjes zou krijgen, die zij, Bertha, helaas nooit gekend had, omdat die arme pa pa nu eenmaal geen maatschappelijke positie had bekleed. Intussen hadden Francis en zij zich weer op no. 7 geïnstalleerd na heer lijke weken in Ventnor. Zij was er ze ker van, dat het leven, dat hun nu te wachten stond, volkomen goed zou ma ken, wat zij in haar eenzame staat van weduwe en ook daarvoor had ge mist. Eindelijk had zij dan iemands ge vonden, die haar volkomen begreep. Al zou ze arme pappie altijd in gene genheid blijven gedenken, zij wist nu eerst wat ware liefde was, daar Fran cis en zij alles voor elkander beteken den. In een P.S. schreef ze, dat oma zich minder goe* voelde. Al had ze Jennie niet vergeven, ze had zich toch Jen nie's brief laten voorlezen. Ze scheen zich erg ongerust te maken over die neef John en wilde wel eens weten, wat hij en Jennie uitvoerden, daar op dat eenzame wrak mijlen uit de buurt van de bewoonde wereld. Dat stond haar niet aan. Je kon nooit weten, wat een enigszins heetgebakerde jongeman in zijn hoofd haalde. Jennie schaterde van het lachen bij dit P.3., maar fronste haar hoofdje, toen ze even verder las: Al mag oma wat overdrijven, lieve Jennie, ik zelf heb toch ook mijn bezwaren te gen deze afspraakjes. Je bent nog zo jong ten slotte, en ik zou niet graag zien, dat hieruit een verhouding groei de met deze jongeman botenbouwer of wat hij ook doen mag ook al omdat het een eigen neef is." „Wat een idioten!" dacht Jennie, terwijl ze de brief bij zich stak. „Bo tenbouwer" dat klinkt net als „lood gieter" of iets van die aard, tenminste op de manier waarop zij er over schrijft! John is de knapste jachten- bouwer van het hele land. Hoe het zij, ik spuug van die lui, die overal wat achter zoeken. Bepaald beschimmeld!" In felle verontwaardiging liep ze de heuvel af, woedend op de hele wereld. Tot haar verwondering stond ze op eens voor de poort van de scheeps werf. John was met zijn meesterknecht aan het praten. Zijn pak zat onder het stof en zaagsel. Zijn haren hingen over z'n rechteroog en met zijn ene hand beschreef hij gebaren in de lucht. Jennie kende die houding best. Zo deed hij altijd als hij iets stond uit te leggen. Ze bleef geduldig wach ten, totdat hij gereed was. Toen scheen hij haar op te merken. Hij liet zijn hand zakken en liep iets te nadrukke lijk nonchalant met de meesterknecht weg, dan dat hij haar om de tuin kon leiden. Het duurde dan ook niet lang of hij keerde alleen op zijn schre den terug. „O, ben jij daar Jennie? Ik meende je al te herkennen, maar was er niet zeker van." „Heb je het erg druk?" „O nee, helemaal niet... ik ben klaar voor vandaag", loog hij. Hij ging bij haar op het hek zitten. „Wat heb jij uitgevoerd de laatste tijd?" „Niet veel. Ik heb stierlijk het land. Ik heb een meer dan ellendige brief van mijn moeder gekregen." „Zo, waarover?" „Zal ik je voorlezen, als je wilt. Over die onsympathieke man van haar." „Verdraaid, Jennie, ik krijg anders de indruk, dat ze wel van hem houdt." „Dat is het juist. Hoe is dat moge lijk na pappie?" „Je vader is nu toch al veertien jaar dood, kindje? Ik begrijp, dat je het vreemd vindt, maar er bestaat toch geen enkele reden waarom ze nu niet van een ander mag houden?" „John.... je begrijpt er niets van! Als je getrouwd bent geweest met de beste man, die je je denken kunt.... en dan ten slotte eindigt met zo'n stom-verwaande onbenullige idioot als die Horton... dat gaat boven m'n pet." „Dat spreekt vanzelf. Hoe zou je haar gevoelens kunnen delen? Maar misschien is je moeder nooit diep-ge- lukkig geweest met je vader. Deze knul mag een dwaas zijn.... maar hij past misschien beter bij haar of be- grijpt haar beter.... ik weet niet. In ieder geval heeft ze zich eenzaam ge voeld." „Eenzaam?" „Ja, eenzaam, Jennie. Je hebt me altijd verteld, dat zij nooit een poging heeft gedaan om jou te begrijpen, i Maar heb jij van jouw kant ooit een poging gedaan haar te begrijpen?" jj „Nee, ik geloof van niet." „Nou dan...?" „O John, wat ellendig...! Zal ik da- i delijk teruggaan naar Londen, zo gauw mogelijk?" „Doe niet zo dwaas. Dat is nu te laat. Bovendien is ze nu al gelukkig 5 met die man van haar." „Geloof je werkelijk, dat ze mis- 5 schien niet met pappie kon opschie- ten?" „Misschien niet. Ik bedoel, ze kan wel veel van hem hebben gehouden, 5 maar toch iets hebben gemist, hoe zal 5 ik 't zeggen: nooit volmaakt gelukkig S zijn geweest. Nooit onmisbaar veel van hem hebben gehouden." „Hm-hm." „Wat moet dèt verschrikkelijk zijn, S als je met iemand getrouwd bent en E hem niet missen zou als hij weg was. E Niet zo, dat je er ziek en misselijk 5 van zou zijn, dagen achtereen!" „Ik weet niet, of dat mogelijk is. Persoonlijk.... natuurlijk heb ik daar 5 geen ondervinding van.... maar als S het mij overkwam, als ik van iemand E hield die van me weg zou gaan, S zou ik niet misselijk worden, maar E niets in het leven zou me nog de moei- te waard lijken. Het werk zou zijn zin voor me hebben verloren. En toch zou E je er mee doorgaan, ondanks alles." „Zou jij dat doen Ik niet. Ik zou S eerst misselijk worden en daarna ver- S schrikkelijk boos. Dan zou ik me als E man verkleden en tekenen voor het s vreemdelingenlegioen (Wordt vervolgd) E ^^MSTERDAM In ons streng ge subsidieerde en daardoor ook enigszins vastgelopen toneelleven wor den gelukkig telkens nieuwe pogingen ondernomen van spelers die uit eigen artistieke aandrang iets willen doen. Maar toneel is een dure zaak. En wie zonder de hulp van de staatskas iets wil ondernemen moet veel opofferen. Juist doordat vele acteurs het zo goed heb ben in financieel opzicht ontbreekt hun die prikkel. Toch is er ook nu weer een aantal jonge mensen, die het waagstuk heb ben ondernomen en die zich met een vrije produktie aandienen. Donderdag avond gaat in het Mickervtheater te Loenersloot, waar al zo veel opmerke lijke dingen zijn beproefd, een voor stelling van De dwergen van Harold Pinter. Regisseur en vèrtaler is Lex Schoorel. Hoe hij tot dit waagstuk is gekomen? „Wij hoorden dat het Mickerytheater de rechten van dit stuk had," vertelt hij, „en we vonden het zonde om het zo maar te laten liggen." Wij zijn dan in dit geval de regis seur en zijn medespelers, Jéröme Ree huis uit België, Luc Boy er uit Parijs en John Smit van De Nieuwe Komedie uit Den Haag. „Het is een stuk dat geen enkel ander gezelschap ooit heeft aangedurfd omdat het te moeilijk zou zijn. Pinter zelf heeft er van gezegd dat hij het van al zijn stukken het meeste lief heeft, maar dat het publiek het haat." Lex Schoorel en zijn makkers gelo ven er in. Zij vinden het een intrige rend stuk. Het houdt zich bezig met ,het zelfonderzoek van een jonge man in afwisselend realistische en surrealis tische scènes. Deze droomgedeelten beelden de wereld, de maatschappij de mensen als dwergen af. DEN HAAG De schrijver-dichter- hoogleraar Anton van Duinkerken (pro fessor dr. W. J. M. A. Asselbergs), krijgt dit jaar voor zijn gehele ceuvre de P. C. Hooftprys. Die prijs is hem door de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk toegekend op advies van een jury, waarin zitting heb ben: professor dr. L. Brummel, dr. P. J. Meertens, drs. R. W. D. Ossenaar, prof. dr. K. van 't Reve, prof. dr. L. J. Rogier, dr. A. L. Soeteman en mr. E. Straat. De prijs die dit jaar bestemd was voor wetenschappelijk werk, zal worden uitgereikt op 4 juli in het Muiderslot. 3523. Statig steeg de OS109 omhoog van de start plaats. Een nieuwe grote reis was begonnen! Zouden piloot Storm en zijn metgezellen in staat zijn om het mysterie op te lossen, dat rond de vlucht van hun voor ganger Peter Briggs hing? Dat vroegen ook de inge wijden zich af, die aan de rand van het platform ston den, tussen de talrijke toeschouwers, die niets anders wisten, of het gold een normale proefvlucht. Het don derend lawaai stierf langzaam weg en hoog tegen het blauw van de hemel tekende zich een witte condens- streep af. Kolonel Vanderbrink voelde zich uiterst te vreden door de vlotte afwikkeling der zaken waarvoor hij verantwoordelijk was. Naast hem staarde Charley met prikkerige ogen omhoog en probeerde door her haaldelijk slikken de vreemde spannnig rond zijn keel weg te krijgen. Het was hem een lieve som waard ge weest, als hij op dat moment aan boord geweest was, samen met zijn oude reismakkers: Arend, Buck, profes sor Dubois en Sandra. In gedachten zag hij hen nu met gesloten ogen achterover liggen in de anti-G-stoe- len 82. „Laat mij eerst uitspreken, meneer Lie", zegt Rech ter Tie koel. Hij kijkt de voormalige Prefekt Woe strak aan en vervolgt: „Nu kom ik op uw zaken, meneer Woe! Uw dochter Jade placht in deze tempel haar ge liefde te ontmoeten, namelijk uw privé secretaris, de student Pang. „Wat is dat nu weer?" roept de pre fekt uit. „Wilt u beweren dat mijn dochter hier achter mijn ruk, geheime samenkomsten had met die slam pamper?" „Jazeker. Toen uw dochter die noodlotige avond, na haar ruzie met u, het huis uitliep, heeft ze zich naar deze tempel begeven om Yang te waarschu wen dat ze u van hun liefde had verteld en dat ze daar om moesten vluchten". „Hoe kunt u dat alles in 's he mels naam weten, edelachtbare?" barst de schilder Lie Ko uit. „Zowel Yang als Jade is spoorloos verdwe nen..." „Dat zal u straks blijken, meneer Lie. Jade kwam die bewuste avond hier in deze tempelhal, maar Yang was elders. In plaats van haar geliefde vond zij hier de dief, Tau, met diens vrouw en diens vennoot. Jade was er getuige van hoe Tau hier wredelijk om het leven werd gebracht". De abdis slaakt een onderdrukte kreet. Ze grijpt naar haar keel en stamelt: „Tau vermoord? Hier in deze tempel?" Anton van Duinkerken, die op 2 ja nuari 1903 te Bergen op Zoom is gebo ren, werd in 1952 hoogleraar te Nijme gen, nadat hij, van 1940 af bijzonder hoogleraar in de Vondelstudie aan de Leidse universiteit was geweest. Hij heeft naam gemaakt als dichter, es sayist en schrijver van talrijke studies over literatuur. Tot zijn bekendste gedichtenbundels behoren Lyrisch Labirinth, Het Wereld orgel, Waaiend Pluis en Verzen uit Sint Michielsgestel. Voor zijn driedeli ge bloemlezing met uitvoerige inleidin gen De Katholieke Poëzie verwierf Van Duinkerken in 1932 de Van der Hoogt- prijs. Van zijn tientallen literaire studies en essays noemen we slechts Heden daagse ketterijen, Ascese der schoon heid, Waarom ik zo denk en Het chris tendom, dat hij samen met Menno ter Braak schreef. Van onze toneelredactie DEN HAAG De Haagse Comedie zal op 2 september het nieuwe to neelseizoen openen met „Zo is het" van Luigi Pirandello. Het Haagse ge zelschap koos dit stuk ter herdenking van de honderdste geboortedag van de Italiaanse toneelschrijver, die zulk een grote invloed heeft uitgeoefend op het toneel van de laatste vijftig jaar. Twee weken later is er de première van de twee eenakters „Black Come dy" en „White lies" van Peter Shaf fer,, van wie de Haagse Comedie enke le jaren geleden reeds „Etude voor één hand" en „Horen en zien" speelde. Ko van Dijk zal de rol van Eddie weer spelen in „Van de brug af ge zien" van Arthur Miller. De première wordt half oktober gespeeld. Na „Yer- ma" van Federico Garcia Lorca volgt als nieuwjaarspremière „Rosencrantz and Guidenstern are dead" van Tom Stoppard. Het is een van de grootste successen van het Londense toneelsei zoen. In de tweede helft van het seizoen komt de Hamburgse regisseur Peter Zadek weer naar Den Haag, waar hij dit jaar met zoveel succes „Voorjaar- sontwaken" van Wedekind heeft geënsceneerd. Deze keer gaat hij „Hen drik V" van Shakespeare regisseren. Voor de rest van het jaar zal een keuze worden gemaakt uit: John Ga briel Borkman van Hendrik Ibsen, Sol- diers fortune van Thomas Otway, Half way up the tree van Peter Ustinov, More stately mansions van Eugene O'Neill, Shadows of the evening en Co me into the garden. Maud van Noel Coward en „Belcher's luck van David Mercer. „Pinter geeft je weinig houvast. Iedere toeschouwer moet er het zijne inleggen. Ik zelf zie het als het probleem van een mens die geen aansluiting aan de maatschappij kan vinden. Eerst probeert hij dat bij zijn twee vrienden. Maar hij kan het antwoord op de vraag wie hij in wezen is niet vinden. Hij eindigt in het ziekenhuis. Het stuk laat in het midden of hij een poging tot zelfmoord heeft gedaan of als krankzinnige is opgeno men. Maar in het ziekenhuis komt hij tot een soort loutering. Hij heeft alles achter zich gelaten. De wereld is schoongewassen. Het is een heel poë tisch slot." De hele opzet van de onderneming getuigt van zakelijk idealisme. Er wor den vier voorstellingen in Loenersloot gegeven. Daarna komen er series in het Theater in de Steeg in Den Haag en in de Lantaren te Rotterdam. „Maar dan is het de bedoeling dat we het stuk in vrije voorstellingen en in uitkoop brengen. Wij hebben subsi die aangevraagd en van het Prins Bernhardfonds al vijftienhonderd gul den gekregen. Verder proberen we zoveel mogelijk binnen te krijgen en wat er na aftrek van noodzakelijke kosten overblijft verdelen we. Ik vind het prettig dat het nog kan, dat er nog acteurs zijn die het belangrijker vin den om een goed stuk te brengen dan dat ze zeker zijn van een vast salaris. Het is trouwens een geluk dat we de acteurs die we voor deze rollen hadden willen hebben ook hebben kunnen krijgen. Het is van belang dat er steeds pogingen worden gedaan om met een artistiek doel te beginnen en dan na te gaan in hoeverre dat in ongesubsidieerde vrijheid mogelijk is. Ik geloof dat het kan. Maar misschien is dat al te idealistisch gezien. Toch kunnen we zeggen dat onze poging al enigszins gelukt is. De onkosten zijn in ieder geval gedekt. 81. Tekko liet zich echter in het geheel niet uit het veld slaan door het gegil van de schilder. ,Ga jij je gang maar mannetje!" mompelde hij. „Mijn list is ge lukt en dat is de hoofdzaak! En nu moet ik benen ma ken want dat Chop-Choy niet veel goeds met mij voor heeft is zeker!" Hij stapte bedaard van 't platform af en schreed vervolgens met langzame passen, zoals 't een waardig afgodsbeeld betaamt, op de schilder toe. De goede man kon zijn ogen niet geloven en staarde stomverbaasd naar de gulden Tekko. Onze vriend kwam tot vlak voor de schilder, legde met een nadruk kelijk gebaar zijn wijsvinger op diens lippen en liet toen 'n duidelijk verstaanbaar „ssst" horen. Hierop nam hij 'n flinke aanloop en sprong over de balustrade. Als een glanzend boegbeeld schoot hij de vrijheid tege moet nagestaard door de onthutste schilder. „Dat zijn mij nog nooit overkomen",mompelde de man, terwijl hij met een plof op de grond ging zitten. „Ik niet her inneren hem ook eerder gezien te hebben. Dat waren vast god der vrijheid. Maar goed ik hem eerst nog zo mooi opgeschilderd hebben! Zo kunnen hij tenminste voor de dag komen!" HILVERSUM I 18.00 Tijd vrij v. muziek in vrije tijd: A. Stereo: Koorzang; B. Fanfare-ork. 18.30 Spektrum: nws. uit de protestants christelijke organisaties. 18.50 Stereo: Vocaal ensemble (opn). 19 00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils (gr). 19.45 De voorgeschiedenis van de politieke moei lijkheden in Aden, lez. 19.55 Berliner Festwochen 1966 (opn): Radio Symfo nie-orkest Berlijn en solisten: klassieke en mod. muziek. 21.30 Wonen zonder midden: progr.. over wonen en samen leven in een stadsgebied. 21-50 Stereo: lichte orkestmuz. 22.15 Wijd als de we reld: intern, oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 22.30 Nws. 22.40 Elektro nisch orgelspel met ritmische begelei ding (gr). 22.55 Wonen zonder midden, progr. over wonen en samenleven in een stadsgebied. 23.15 Lichte gr. muz- 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzending van de PvdA. Socialistisch bekeken. 18.30 Stereo: Dansorkest. 19.00 Licht orgelspel. 19-20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord: een progr. om mee in te stemmen. (20.45-21.15 Spreekt U maar.prijsbellen naar de studio). 22.00 Gesprek: uitkomst van vraag en antwoord. 22-30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Filharmonisch ork. van Warschau: mod. muziek. 23.20 Ra dio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I AVRO: 17-00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Voor de kleuters: De Mini- molen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Recla me. NTS: 19.00 Vakantie in Lipizza, tv-film (afl. 7). 19.25 Holland Festival Magazine (afl. 1). 19.41 Uitz. Stichting Socutera. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo cratie. 20.30 Sommerkrig, korte film van de Deense tv. 21.00 De vrouw die hij begeerde (this sporting life), speel film. (Beide keuringen 18 jaar). 23.10- 23.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. AVRO: 20.05 The Beat les, tekenfilm. 20.25 Sportpanorama. 21.20 The Man from UNCLE: De zaak met broeder Love, tv-film. STER: 22.10 Reclame. NTS: 22-15-22.30 Journaal. HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte grammofoon- muz. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuz. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: informa ties voor vakantiegangers. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: Hongaarse kamermuz. (opn.) 11.00 V. d. zieken. VPRO 11.30 Twee violen en orgel: klass. en mod. muz. 12.27 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie, praatje. 12.45 Genoeg hebben: een religieuze lunch. 13.00 Klass. grammofoonmuz. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Mod. grammo foonmuz. TROS: 14.15 Van 1685 tot vandaag, muz. lezing. 15.15 Sphinx: progr. voor de vrouw. 15.40 Act. VPRO 16.45 Musiciana: muzikale herinnerin gen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klas sieke kamermuz. (opn.) 16.55 Stereo: Parade: gevar. instrumentaal en vo caal programma. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws 8.10 Act. 8.15 Lichte grammofoonmuz. (S^O-S^i? De groenteman.) 8.50 Mor genwijding. 9.00 Stereo: Strijkkwartet (gr.): klass. muz. 9.30 Toppers van toen: lichte 'grammofoonmuz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen: populair verzoekplatenprogram- ma. (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beurber. 12.00 Stereo: Dansork. en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Licht instrumentaal ensem ble. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Muz. toeristenroute: pianorecital, koorzang en ork. muz. 14.30 Voordracht. 14.45 Mod. muz. (opn). 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Canta America: muz. uit Suriname, de Nederlandse Antillen en omringende landen. 16.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 16.45 Engaged: komische opera. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe lang speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte grammofoonmuz. 12.00 Nws. 12.02 Tran sistor: gevarieerd programma met een toeristische inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Nederlandse hitparade van de week. (14.00 Nws.) 14.30 Lichte muz. door Nederlandse artiesten. KRO: 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 lORRRRRrrr tienerprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplaten- programma. WOENSDAG 7 JUNI 1967. DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van giste ren). 10.20 Der alte Kahn, Engelse speelfilm. 11.50 De dromer. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Gevari eerd sportpr. 18.00-18.05 Nws. (Regio naal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19-21 Das Schiff Esperanza, TVr spel. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Der kleine Vagabund, tv-film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19-00 Hier und Heute (II). 19.10 Der Nachtkurier meldet.tv-film. 19.40 Wetenschappelijk pr). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Lenins Weg zur Macht, und der Ball, tv-spel. 22.00 Interview mit der Geschichte, documentaire- 22.30 Journ. en weerbericht. Aansluitend: commentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muziek. 18.55 Kommissar Brahm, tv- film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws- en the ma van de dag. 20.00 Disneyland, te- kentrucfilm. 20.45 Schlagentanz und Kirchenglocken, filmreportage. Aanslui tend: Nws. 21.15 Phadra, toneelspel. 22.40 Nws., weerber. en thema van de dag. iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 1T GEBRUIK VAN GEEN BEIDE SCHIET TEKORT WA '/v l ,8n DOOR WELKE VOGEL JE OOK GEPIKT WORDT. HOLLYWOOD: Lucille Ball en Don Adams zijn onderscheiden met de Em my Awards voor televisie. Lucille werd bekroond voor de „Lucy show", Don Adams voor de „Get Smart show". Het werd de tweede Emmy voor Miss Ball. Veertien jaar geleden werd zij onderschei den voor „1 love Lucy". SYDNEY Picasso's schilderij La belle Hollandaise, met een waarde van ongeveer zeshonderdduizend gulden, is maandagavond gestolen uit het Queens land Museum in Sydney. Een suppoost vond na sluitingstijd de lege lijst op de grond. Het doek van 78 bij 67 centimeter was er vakkundig uit verwijderd. Er bleek geen enkel ander schilderij ver mist. De politie zei dat de dief het muse um is binnengedrongen via steigers die tijdelijk zijn aangebracht voor hetstel- werk. Een raam, zes meter boven de be gane grond bleek te zijn geforceerd. La belle Hollandaise werd in 1959 in Londen gekocht voor een bedrag van ruim 550.000 gulden. Dat was toen een recordprijs voor een Picasso. AMSTERDAM. De tegenslagt van Nasser, culminerend in de sluiting van het Suezkanaal, brachten op het Damrak een ommekeer teweeg. De hoofdfondsen van de Amsterdamse ef fectenbeurs openden flink hoger, zakten daarna iets in, maar wisten naderhand de hoge opening te overtreffen. Ko ninklijke Olie begon op f 123, maar trok daarna door tot f 123,60 tegen f 119,50 als slot op maandag. Philips beg on op f 85,50 en werd later 86,50, hetgeen f 3 meer was dan het vorige slot. Unilever fluctueerde sterk, het geen wees op een dunne markt, maar ook hier kwam de koers bijna f 3 boven het vorige slot uit. Hoogovens trokken f 3 aan, maar AKU bleef ongewijzigd. Een uiterst dunne markt zorgde ook in de lokale sector van de beurs voor forse koerswijzigingen. Nu blijkbaar iets meer moed aan de dag werd gelegd om te kopen, bleek er geen materiaal aanwezig te zijn. Hierdoor moest veel meer worden betaald. Gist was wel de uitschieter met een herstel van 31 punten. Aanzienlijk hoger wa ren voorts Billiton, Zout, Bührmann, Fokker, Bols, Wessanen, Norit en Van der Grinten, die 24 punten aan kon trekken. Daarentegen zetten Grasso, Zutphen, Hoogenbosch, Utermöhlen, Boersma en Geveke hun dalingen voort. EMS kon 4 aantrekken. Ook de scheepvaart was vast op het bericht over het sluiten van het Suez kanaal. Rotterdamsche Lloyd en Van Ommeren waren uitschieters met win sten van en ca. 8 punten. De rest trok in het algemeen tot 3 punten aan. KLM was f 1 in herstel, HVA ca. 6 punten. Ook de obligatiemarkt was nu iets beter, hoewel de verliezen van maan dag op geen stukken na konden worden weggewerkt. De nieuwste leningen lie ten de verbetering bij hooguit een kwart procent. H.V.A. f 54.400, A.K.U. st. 1.150, Dell 276, Hoogovens 21.160, Philips 17.160 Unilever 66.150, Kon. Petr. 29.205, Hol land-Am. Lijn f 18.000, K.L.M. st. 935, Kon. Boot f 14.500, Nievelt 32.900, Sch. v. Unie 32.000, Bührmann f 24.900, Cen- tr. Suiker 15.000, Van Gelder 63.400, Heineken 19.800, Kon. Zout 39.300, Ned. Kabel 20.400, E.M.S. oude 1.406, nieuwe 656 st., Ver. Mach. f 46.000, Zwanenberg st. 12.140, H.B.U. f 3.300. Kon. Olie I 123—124, II 123—124,30 gl; Unilever I 87.70—88.70, II 88—89,20, Philips I 86,30—87, II 87—88, A.K.U. II 49,50 gb, K.L.M. I 360 gb, II 365—370. AMSTERDAM, 6 juni Contante prijzen: Londen 10.0410.04"/*; New York 3.59H—3.60A; Montreal 3.33A; Parijs 73.37%—73.42%Brussel 7.25%—7.25%; Frankfort 90.43—90.48; Stockholm 70.00—70.05; Zürich 83.38 —83.43; Milaan 57.55%—57.60"/*; Kopen hagen 51.9151.96; Oslo 50.33—50.38: Wenen 13.93%—13.94% LlBSabbn 12.52%—12*54%. DEN H£ AG. De stijging van de verkopen bij de Rubberfabriek Vrede stein in de eerste helft van 1966 kon in het tweede halfjaar niet behouden blijven. De omzet over het hele jaar steeg daardoor van 206,6 tot 214,1 milj. of met 3,6 pet. Zij kwam daarmee op 't indexegfer 113 (1964-100). Bij deze ontwikkeling heeft de aarzeling in de conjunctuur een rol gespeeld, aldus het jaarverslag, in het bijzonder voor die bedrijven van het concern welke voor hun verkopen in hoofdzaak afhankelijk zijn van het niveau van de investerin gen van overheid en bedrijfsleven. De omzetten bereikten in de tot dusver verstreken maanden van dit jaar een peil dat weinig afwijkt van dat van vorig jaar. Ook de tot dusver behaalde winst verschilt nauwelijks van die van 1966. De voorgenomen investeringen zullen het bedrag van afschrijving en extra afschrijving nau welijks te boven gaan. Op het ogenblik nemen de voorraden toe, maar de directie verwacht dat de financiering dit jaar geen speciale voorzieningen zal vragen. De tendens, dat met minder mensen meer wordt omgezet, heeft zich in het verslagjaar voortgezet. De stijging van de kosten van 190,4 tot 196 miljoen bleef tot 2,9 pet. beperkt door verbetering van de produktiviteit. Deze was mede het gevolg van diepte investeringen. De kosten namen zo doende minder toe dan de omzet, hetgeen resulteerde in een stijging van het bruto bedrijfsoverschot van ruim 2 miljoen of 12,4 pet. tot 18,2 miljoen. Vooral door de grote investeringen van de laatste jaren zijn de afschrij vingen zeer sterk toegenomen, met 15,4 pet. van 10,9 tot 12,6 miljoen. Na o.m. 3.022.000 (in 1965 2.815.000) voor belasting resteerde een nettowinst van f 2.345.000 2.203.000). Aan de reser ves wordt toegev. f 745.000 (f 603.000), waarna eenzelfde winst ter verdeling overblijft van 1,6 miljoen. Aan de jaar vergadering op 15 juni wordt weer 8 pet. dividend voorgesteld. Ook voor Vredestein betekent de realisatie van de E.E.G. een vergroting van de mogelijkheden. Om de geboden kansen te benutten, is allereerst een versterking van de organisatie buiten Nederland vereist, aldus het verslag. In 1966 kwam dit tot uiting in een uitbreiding van het belang in Paul Landmann in Essen van 25 tot 49 pet. en de oprichting van een zelfstandige organisatie in Luxemburg. Het uitgebreide programma van mo dernisering en uitbreiding van de autobandenfabriek is nu voltooid. Dit jaar zal naar verwacht wordt de efficiency volledig tot haar recht kun nen komen. Niettegenstaande een stij gende import van fietsen en bromfiet sen in ons land, slaagde Vredestein er in zijn aandeel in de Nederlandse markt te behouden. Lijempf Dividendhalvering over 1966 van 10 tot 5 pet met gebruikmaking van de toe voegingen van verleden jaar aan de re serves. Door incidentele tegenvallers on der meer stellen de resultaten meer teleur dan aanvankelijk kon worden voorzien.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2