Opvoering: groot waagstuk
van vrije, jonge acteurs
F
HERSTEL
P. C. Hooftprijs voor
Ant. van Duinkerken
Haagse Comedie in
nieuwe seizoen
N w\
Picasso gestolen
FINANCIËLE
NOTITIES
Omzet steeg bij
Vredestein
„De dwergen" van Pinter
VANAVOND
MORGEN
DAPHNE DU MAURIER
Haat
Hoogleraar
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Nieuwjaarspremière
Idealistisch
Gelukt
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Johnny Hart
OMZETTEN
NABEURS
WISSELKOERSEN
Kosten beperkt
Mogelijkheden
DIVIDENDVOORSTELLEN
Pagina 2
WOENSDAG 7 JUNI 1967
JANET
81
Jennie merkte dat drommels goed,
doch trok er zich niets van aan. Wan
neer ze aarzelde, hoefde ze slechts
•ven aan haar vader te denken. Ze
schreef haar moeder uitvoerig over
alles in Plyn, hoe zij bij oom Philip
in huis was gekomen en de grootste
vrijheid genoot en hoe zij met haar
achterneef John bevriend was ge
raakt.
Het antwoord, dat ze van haar moe
der kreeg was typisch Bertha. Niet
koel, maar ook niet hartelijk. Ze uit
te haar verwondering, dat Jennie zo
maar toenadering tot de grootste vij
and van haar vader had gezocht, doch
tevens haar blijdschap, dat ze in zo'n
groot, geriefelijk huis terecht was ge
komen. Ze had per slot altijd gehoord
dat Philip een heer was, iets dat Jen
nie, met haar uitstekende opvoeding
ongetwijfeld zou weten te appreciëren
Plyn was natuurlijk heel aardig in
de zomer, maar 's winters zou het
haar wel tegenvallen, tenzij Jennie
veel dineetjes en andere uitgangetjes
zou krijgen, die zij, Bertha, helaas
nooit gekend had, omdat die arme pa
pa nu eenmaal geen maatschappelijke
positie had bekleed.
Intussen hadden Francis en zij zich
weer op no. 7 geïnstalleerd na heer
lijke weken in Ventnor. Zij was er ze
ker van, dat het leven, dat hun nu te
wachten stond, volkomen goed zou ma
ken, wat zij in haar eenzame staat
van weduwe en ook daarvoor had ge
mist. Eindelijk had zij dan iemands ge
vonden, die haar volkomen begreep.
Al zou ze arme pappie altijd in gene
genheid blijven gedenken, zij wist nu
eerst wat ware liefde was, daar Fran
cis en zij alles voor elkander beteken
den.
In een P.S. schreef ze, dat oma zich
minder goe* voelde. Al had ze Jennie
niet vergeven, ze had zich toch Jen
nie's brief laten voorlezen. Ze scheen
zich erg ongerust te maken over die
neef John en wilde wel eens weten,
wat hij en Jennie uitvoerden, daar op
dat eenzame wrak mijlen uit de buurt
van de bewoonde wereld. Dat stond
haar niet aan. Je kon nooit weten, wat
een enigszins heetgebakerde jongeman
in zijn hoofd haalde.
Jennie schaterde van het lachen bij
dit P.3., maar fronste haar hoofdje,
toen ze even verder las: Al mag
oma wat overdrijven, lieve Jennie, ik
zelf heb toch ook mijn bezwaren te
gen deze afspraakjes. Je bent nog zo
jong ten slotte, en ik zou niet graag
zien, dat hieruit een verhouding groei
de met deze jongeman botenbouwer
of wat hij ook doen mag ook al
omdat het een eigen neef is."
„Wat een idioten!" dacht Jennie,
terwijl ze de brief bij zich stak. „Bo
tenbouwer" dat klinkt net als „lood
gieter" of iets van die aard, tenminste
op de manier waarop zij er over
schrijft! John is de knapste jachten-
bouwer van het hele land. Hoe het zij,
ik spuug van die lui, die overal wat
achter zoeken. Bepaald beschimmeld!"
In felle verontwaardiging liep ze de
heuvel af, woedend op de hele wereld.
Tot haar verwondering stond ze op
eens voor de poort van de scheeps
werf. John was met zijn meesterknecht
aan het praten. Zijn pak zat onder het
stof en zaagsel. Zijn haren hingen
over z'n rechteroog en met zijn ene
hand beschreef hij gebaren in de
lucht. Jennie kende die houding best.
Zo deed hij altijd als hij iets stond
uit te leggen. Ze bleef geduldig wach
ten, totdat hij gereed was. Toen scheen
hij haar op te merken. Hij liet zijn
hand zakken en liep iets te nadrukke
lijk nonchalant met de meesterknecht
weg, dan dat hij haar om de tuin
kon leiden. Het duurde dan ook niet
lang of hij keerde alleen op zijn schre
den terug.
„O, ben jij daar Jennie? Ik meende
je al te herkennen, maar was er niet
zeker van."
„Heb je het erg druk?"
„O nee, helemaal niet... ik ben klaar
voor vandaag", loog hij. Hij ging bij
haar op het hek zitten. „Wat heb jij
uitgevoerd de laatste tijd?"
„Niet veel. Ik heb stierlijk het land.
Ik heb een meer dan ellendige brief
van mijn moeder gekregen."
„Zo, waarover?"
„Zal ik je voorlezen, als je wilt. Over
die onsympathieke man van haar."
„Verdraaid, Jennie, ik krijg anders
de indruk, dat ze wel van hem houdt."
„Dat is het juist. Hoe is dat moge
lijk na pappie?"
„Je vader is nu toch al veertien
jaar dood, kindje? Ik begrijp, dat je
het vreemd vindt, maar er bestaat
toch geen enkele reden waarom ze
nu niet van een ander mag houden?"
„John.... je begrijpt er niets van!
Als je getrouwd bent geweest met de
beste man, die je je denken kunt....
en dan ten slotte eindigt met zo'n
stom-verwaande onbenullige idioot als
die Horton... dat gaat boven m'n pet."
„Dat spreekt vanzelf. Hoe zou je
haar gevoelens kunnen delen? Maar
misschien is je moeder nooit diep-ge-
lukkig geweest met je vader. Deze
knul mag een dwaas zijn.... maar hij
past misschien beter bij haar of be-
grijpt haar beter.... ik weet niet. In
ieder geval heeft ze zich eenzaam ge
voeld."
„Eenzaam?"
„Ja, eenzaam, Jennie. Je hebt me
altijd verteld, dat zij nooit een poging
heeft gedaan om jou te begrijpen, i
Maar heb jij van jouw kant ooit een
poging gedaan haar te begrijpen?" jj
„Nee, ik geloof van niet."
„Nou dan...?"
„O John, wat ellendig...! Zal ik da- i
delijk teruggaan naar Londen, zo gauw
mogelijk?"
„Doe niet zo dwaas. Dat is nu te
laat. Bovendien is ze nu al gelukkig 5
met die man van haar."
„Geloof je werkelijk, dat ze mis- 5
schien niet met pappie kon opschie-
ten?"
„Misschien niet. Ik bedoel, ze kan
wel veel van hem hebben gehouden, 5
maar toch iets hebben gemist, hoe zal 5
ik 't zeggen: nooit volmaakt gelukkig S
zijn geweest. Nooit onmisbaar veel
van hem hebben gehouden."
„Hm-hm."
„Wat moet dèt verschrikkelijk zijn, S
als je met iemand getrouwd bent en E
hem niet missen zou als hij weg was. E
Niet zo, dat je er ziek en misselijk 5
van zou zijn, dagen achtereen!"
„Ik weet niet, of dat mogelijk is.
Persoonlijk.... natuurlijk heb ik daar 5
geen ondervinding van.... maar als S
het mij overkwam, als ik van iemand E
hield die van me weg zou gaan, S
zou ik niet misselijk worden, maar E
niets in het leven zou me nog de moei-
te waard lijken. Het werk zou zijn zin
voor me hebben verloren. En toch zou E
je er mee doorgaan, ondanks alles."
„Zou jij dat doen Ik niet. Ik zou S
eerst misselijk worden en daarna ver- S
schrikkelijk boos. Dan zou ik me als E
man verkleden en tekenen voor het s
vreemdelingenlegioen
(Wordt vervolgd) E
^^MSTERDAM In ons streng ge
subsidieerde en daardoor ook
enigszins vastgelopen toneelleven wor
den gelukkig telkens nieuwe pogingen
ondernomen van spelers die uit eigen
artistieke aandrang iets willen doen.
Maar toneel is een dure zaak. En wie
zonder de hulp van de staatskas iets wil
ondernemen moet veel opofferen. Juist
doordat vele acteurs het zo goed heb
ben in financieel opzicht ontbreekt hun
die prikkel.
Toch is er ook nu weer een aantal
jonge mensen, die het waagstuk heb
ben ondernomen en die zich met een
vrije produktie aandienen. Donderdag
avond gaat in het Mickervtheater te
Loenersloot, waar al zo veel opmerke
lijke dingen zijn beproefd, een voor
stelling van De dwergen van Harold
Pinter. Regisseur en vèrtaler is Lex
Schoorel.
Hoe hij tot dit waagstuk is gekomen?
„Wij hoorden dat het Mickerytheater
de rechten van dit stuk had," vertelt
hij, „en we vonden het zonde om het
zo maar te laten liggen."
Wij zijn dan in dit geval de regis
seur en zijn medespelers, Jéröme Ree
huis uit België, Luc Boy er uit Parijs
en John Smit van De Nieuwe Komedie
uit Den Haag.
„Het is een stuk dat geen enkel
ander gezelschap ooit heeft aangedurfd
omdat het te moeilijk zou zijn. Pinter
zelf heeft er van gezegd dat hij het
van al zijn stukken het meeste lief
heeft, maar dat het publiek het haat."
Lex Schoorel en zijn makkers gelo
ven er in. Zij vinden het een intrige
rend stuk. Het houdt zich bezig met
,het zelfonderzoek van een jonge man
in afwisselend realistische en surrealis
tische scènes. Deze droomgedeelten
beelden de wereld, de maatschappij de
mensen als dwergen af.
DEN HAAG De schrijver-dichter-
hoogleraar Anton van Duinkerken (pro
fessor dr. W. J. M. A. Asselbergs),
krijgt dit jaar voor zijn gehele ceuvre
de P. C. Hooftprys. Die prijs is hem
door de minister van cultuur, recreatie
en maatschappelijk werk toegekend op
advies van een jury, waarin zitting heb
ben: professor dr. L. Brummel, dr. P.
J. Meertens, drs. R. W. D. Ossenaar,
prof. dr. K. van 't Reve, prof. dr. L.
J. Rogier, dr. A. L. Soeteman en mr.
E. Straat.
De prijs die dit jaar bestemd was
voor wetenschappelijk werk, zal worden
uitgereikt op 4 juli in het Muiderslot.
3523. Statig steeg de OS109 omhoog van de start
plaats. Een nieuwe grote reis was begonnen! Zouden
piloot Storm en zijn metgezellen in staat zijn om het
mysterie op te lossen, dat rond de vlucht van hun voor
ganger Peter Briggs hing? Dat vroegen ook de inge
wijden zich af, die aan de rand van het platform ston
den, tussen de talrijke toeschouwers, die niets anders
wisten, of het gold een normale proefvlucht. Het don
derend lawaai stierf langzaam weg en hoog tegen het
blauw van de hemel tekende zich een witte condens-
streep af. Kolonel Vanderbrink voelde zich uiterst te
vreden door de vlotte afwikkeling der zaken waarvoor
hij verantwoordelijk was. Naast hem staarde Charley
met prikkerige ogen omhoog en probeerde door her
haaldelijk slikken de vreemde spannnig rond zijn keel
weg te krijgen. Het was hem een lieve som waard ge
weest, als hij op dat moment aan boord geweest was,
samen met zijn oude reismakkers: Arend, Buck, profes
sor Dubois en Sandra. In gedachten zag hij hen nu
met gesloten ogen achterover liggen in de anti-G-stoe-
len
82. „Laat mij eerst uitspreken, meneer Lie", zegt Rech
ter Tie koel. Hij kijkt de voormalige Prefekt Woe strak
aan en vervolgt: „Nu kom ik op uw zaken, meneer
Woe! Uw dochter Jade placht in deze tempel haar ge
liefde te ontmoeten, namelijk uw privé secretaris, de
student Pang. „Wat is dat nu weer?" roept de pre
fekt uit. „Wilt u beweren dat mijn dochter hier achter
mijn ruk, geheime samenkomsten had met die slam
pamper?" „Jazeker. Toen uw dochter die noodlotige
avond, na haar ruzie met u, het huis uitliep, heeft ze
zich naar deze tempel begeven om Yang te waarschu
wen dat ze u van hun liefde had verteld en dat ze daar
om moesten vluchten". „Hoe kunt u dat alles in 's he
mels naam weten, edelachtbare?" barst de schilder Lie
Ko uit. „Zowel Yang als Jade is spoorloos verdwe
nen..." „Dat zal u straks blijken, meneer Lie. Jade kwam
die bewuste avond hier in deze tempelhal, maar Yang
was elders. In plaats van haar geliefde vond zij hier de
dief, Tau, met diens vrouw en diens vennoot. Jade was
er getuige van hoe Tau hier wredelijk om het leven
werd gebracht". De abdis slaakt een onderdrukte kreet.
Ze grijpt naar haar keel en stamelt: „Tau vermoord?
Hier in deze tempel?"
Anton van Duinkerken, die op 2 ja
nuari 1903 te Bergen op Zoom is gebo
ren, werd in 1952 hoogleraar te Nijme
gen, nadat hij, van 1940 af bijzonder
hoogleraar in de Vondelstudie aan de
Leidse universiteit was geweest. Hij
heeft naam gemaakt als dichter, es
sayist en schrijver van talrijke studies
over literatuur.
Tot zijn bekendste gedichtenbundels
behoren Lyrisch Labirinth, Het Wereld
orgel, Waaiend Pluis en Verzen uit
Sint Michielsgestel. Voor zijn driedeli
ge bloemlezing met uitvoerige inleidin
gen De Katholieke Poëzie verwierf Van
Duinkerken in 1932 de Van der Hoogt-
prijs.
Van zijn tientallen literaire studies
en essays noemen we slechts Heden
daagse ketterijen, Ascese der schoon
heid, Waarom ik zo denk en Het chris
tendom, dat hij samen met Menno ter
Braak schreef.
Van onze toneelredactie
DEN HAAG De Haagse Comedie
zal op 2 september het nieuwe to
neelseizoen openen met „Zo is het"
van Luigi Pirandello. Het Haagse ge
zelschap koos dit stuk ter herdenking
van de honderdste geboortedag van de
Italiaanse toneelschrijver, die zulk een
grote invloed heeft uitgeoefend op het
toneel van de laatste vijftig jaar.
Twee weken later is er de première
van de twee eenakters „Black Come
dy" en „White lies" van Peter Shaf
fer,, van wie de Haagse Comedie enke
le jaren geleden reeds „Etude voor één
hand" en „Horen en zien" speelde.
Ko van Dijk zal de rol van Eddie
weer spelen in „Van de brug af ge
zien" van Arthur Miller. De première
wordt half oktober gespeeld. Na „Yer-
ma" van Federico Garcia Lorca volgt
als nieuwjaarspremière „Rosencrantz
and Guidenstern are dead" van Tom
Stoppard. Het is een van de grootste
successen van het Londense toneelsei
zoen.
In de tweede helft van het seizoen
komt de Hamburgse regisseur Peter
Zadek weer naar Den Haag, waar hij
dit jaar met zoveel succes „Voorjaar-
sontwaken" van Wedekind heeft
geënsceneerd. Deze keer gaat hij „Hen
drik V" van Shakespeare regisseren.
Voor de rest van het jaar zal een
keuze worden gemaakt uit: John Ga
briel Borkman van Hendrik Ibsen, Sol-
diers fortune van Thomas Otway, Half
way up the tree van Peter Ustinov,
More stately mansions van Eugene
O'Neill, Shadows of the evening en Co
me into the garden. Maud van Noel
Coward en „Belcher's luck van David
Mercer.
„Pinter geeft je weinig houvast.
Iedere toeschouwer moet er het zijne
inleggen. Ik zelf zie het als het
probleem van een mens die geen
aansluiting aan de maatschappij kan
vinden. Eerst probeert hij dat bij zijn
twee vrienden. Maar hij kan het
antwoord op de vraag wie hij in wezen
is niet vinden. Hij eindigt in het
ziekenhuis. Het stuk laat in het midden
of hij een poging tot zelfmoord heeft
gedaan of als krankzinnige is opgeno
men. Maar in het ziekenhuis komt hij
tot een soort loutering. Hij heeft alles
achter zich gelaten. De wereld is
schoongewassen. Het is een heel poë
tisch slot."
De hele opzet van de onderneming
getuigt van zakelijk idealisme. Er wor
den vier voorstellingen in Loenersloot
gegeven. Daarna komen er series in het
Theater in de Steeg in Den Haag en in
de Lantaren te Rotterdam.
„Maar dan is het de bedoeling dat
we het stuk in vrije voorstellingen en
in uitkoop brengen. Wij hebben subsi
die aangevraagd en van het Prins
Bernhardfonds al vijftienhonderd gul
den gekregen. Verder proberen we
zoveel mogelijk binnen te krijgen en
wat er na aftrek van noodzakelijke
kosten overblijft verdelen we. Ik vind
het prettig dat het nog kan, dat er nog
acteurs zijn die het belangrijker vin
den om een goed stuk te brengen dan
dat ze zeker zijn van een vast salaris.
Het is trouwens een geluk dat we de
acteurs die we voor deze rollen hadden
willen hebben ook hebben kunnen
krijgen. Het is van belang dat er
steeds pogingen worden gedaan om
met een artistiek doel te beginnen en
dan na te gaan in hoeverre dat in
ongesubsidieerde vrijheid mogelijk is.
Ik geloof dat het kan. Maar misschien
is dat al te idealistisch gezien. Toch
kunnen we zeggen dat onze poging al
enigszins gelukt is. De onkosten zijn in
ieder geval gedekt.
81. Tekko liet zich echter in het geheel niet uit het
veld slaan door het gegil van de schilder. ,Ga jij je
gang maar mannetje!" mompelde hij. „Mijn list is ge
lukt en dat is de hoofdzaak! En nu moet ik benen ma
ken want dat Chop-Choy niet veel goeds met mij voor
heeft is zeker!" Hij stapte bedaard van 't platform af
en schreed vervolgens met langzame passen, zoals 't
een waardig afgodsbeeld betaamt, op de schilder toe.
De goede man kon zijn ogen niet geloven en staarde
stomverbaasd naar de gulden Tekko. Onze vriend
kwam tot vlak voor de schilder, legde met een nadruk
kelijk gebaar zijn wijsvinger op diens lippen en liet
toen 'n duidelijk verstaanbaar „ssst" horen. Hierop
nam hij 'n flinke aanloop en sprong over de balustrade.
Als een glanzend boegbeeld schoot hij de vrijheid tege
moet nagestaard door de onthutste schilder. „Dat zijn
mij nog nooit overkomen",mompelde de man, terwijl
hij met een plof op de grond ging zitten. „Ik niet her
inneren hem ook eerder gezien te hebben. Dat waren
vast god der vrijheid. Maar goed ik hem eerst nog zo
mooi opgeschilderd hebben! Zo kunnen hij tenminste
voor de dag komen!"
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij v. muziek in vrije tijd:
A. Stereo: Koorzang; B. Fanfare-ork.
18.30 Spektrum: nws. uit de protestants
christelijke organisaties. 18.50 Stereo:
Vocaal ensemble (opn). 19 00 Nws. en
weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek
van Het Leger des Heils (gr). 19.45 De
voorgeschiedenis van de politieke moei
lijkheden in Aden, lez. 19.55 Berliner
Festwochen 1966 (opn): Radio Symfo
nie-orkest Berlijn en solisten: klassieke
en mod. muziek. 21.30 Wonen zonder
midden: progr.. over wonen en samen
leven in een stadsgebied. 21-50 Stereo:
lichte orkestmuz. 22.15 Wijd als de we
reld: intern, oriëntatie in kerk, zending
en oecumene. 22.30 Nws. 22.40 Elektro
nisch orgelspel met ritmische begelei
ding (gr). 22.55 Wonen zonder midden,
progr. over wonen en samenleven in
een stadsgebied. 23.15 Lichte gr. muz-
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitzending
van de PvdA. Socialistisch bekeken.
18.30 Stereo: Dansorkest. 19.00 Licht
orgelspel. 19-20 Artistieke Staalkaart.
20.00 Nws. 20.05 Akkoord: een progr.
om mee in te stemmen. (20.45-21.15
Spreekt U maar.prijsbellen naar
de studio). 22.00 Gesprek: uitkomst van
vraag en antwoord. 22-30 Nws. 22.40
Act. 22.55 Stereo: Filharmonisch ork.
van Warschau: mod. muziek. 23.20 Ra
dio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
AVRO: 17-00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 Voor de kleuters: De Mini-
molen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Recla
me. NTS: 19.00 Vakantie in Lipizza,
tv-film (afl. 7). 19.25 Holland Festival
Magazine (afl. 1). 19.41 Uitz. Stichting
Socutera. STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16
Reclame. NTS: 20.20 Uitzending van
de Volkspartij voor Vrijheid en Demo
cratie. 20.30 Sommerkrig, korte film
van de Deense tv. 21.00 De vrouw die
hij begeerde (this sporting life), speel
film. (Beide keuringen 18 jaar). 23.10-
23.15 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. AVRO: 20.05 The Beat
les, tekenfilm. 20.25 Sportpanorama.
21.20 The Man from UNCLE: De zaak
met broeder Love, tv-film. STER: 22.10
Reclame. NTS: 22-15-22.30 Journaal.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte grammofoon-
muz. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuz.
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: informa
ties voor vakantiegangers. 8.45 Voor de
huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade:
Hongaarse kamermuz. (opn.) 11.00 V.
d. zieken. VPRO 11.30 Twee violen en
orgel: klass. en mod. muz. 12.27 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Pro memorie, praatje. 12.45
Genoeg hebben: een religieuze lunch.
13.00 Klass. grammofoonmuz. 13.45
Voor de vrouw. 14.15 Mod. grammo
foonmuz. TROS: 14.15 Van 1685 tot
vandaag, muz. lezing. 15.15 Sphinx:
progr. voor de vrouw. 15.40 Act. VPRO
16.45 Musiciana: muzikale herinnerin
gen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klas
sieke kamermuz. (opn.) 16.55 Stereo:
Parade: gevar. instrumentaal en vo
caal programma.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz.
VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws
8.10 Act. 8.15 Lichte grammofoonmuz.
(S^O-S^i? De groenteman.) 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Stereo: Strijkkwartet
(gr.): klass. muz. 9.30 Toppers van
toen: lichte 'grammofoonmuz. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplatenprogram-
ma. (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beurber.
12.00 Stereo: Dansork. en zangsolisten.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Licht instrumentaal ensem
ble. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Muz.
toeristenroute: pianorecital, koorzang
en ork. muz. 14.30 Voordracht. 14.45
Mod. muz. (opn). 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.02 Canta America: muz.
uit Suriname, de Nederlandse Antillen
en omringende landen. 16.30 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble. 16.45
Engaged: komische opera.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe lang
speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte
grammofoonmuz. 12.00 Nws. 12.02 Tran
sistor: gevarieerd programma met een
toeristische inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top
dertig: Nederlandse hitparade van de
week. (14.00 Nws.) 14.30 Lichte muz.
door Nederlandse artiesten. KRO: 15.00
Nws. 15.02 Act. 15.05 Klein chanson.
16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 lORRRRRrrr
tienerprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplaten-
programma.
WOENSDAG 7 JUNI 1967.
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van giste
ren). 10.20 Der alte Kahn, Engelse
speelfilm. 11.50 De dromer. 12.00-13.30
Act. kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Gevari
eerd sportpr. 18.00-18.05 Nws. (Regio
naal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Von
Nachbar. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Act. 19-21 Das Schiff Esperanza, TVr
spel. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05
Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10
Der kleine Vagabund, tv-film. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19-00 Hier und Heute (II). 19.10 Der
Nachtkurier meldet.tv-film. 19.40
Wetenschappelijk pr). 20.00 Journ. en
weerber. 20.15 Lenins Weg zur Macht,
und der Ball, tv-spel. 22.00 Interview
mit der Geschichte, documentaire- 22.30
Journ. en weerbericht. Aansluitend:
commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muziek. 18.55 Kommissar Brahm, tv-
film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws- en the
ma van de dag. 20.00 Disneyland, te-
kentrucfilm. 20.45 Schlagentanz und
Kirchenglocken, filmreportage. Aanslui
tend: Nws. 21.15 Phadra, toneelspel.
22.40 Nws., weerber. en thema van de
dag.
iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
1T GEBRUIK VAN GEEN
BEIDE SCHIET TEKORT
WA '/v
l ,8n
DOOR WELKE VOGEL
JE OOK GEPIKT WORDT.
HOLLYWOOD: Lucille Ball en Don
Adams zijn onderscheiden met de Em
my Awards voor televisie. Lucille werd
bekroond voor de „Lucy show", Don
Adams voor de „Get Smart show". Het
werd de tweede Emmy voor Miss Ball.
Veertien jaar geleden werd zij onderschei
den voor „1 love Lucy".
SYDNEY Picasso's schilderij La
belle Hollandaise, met een waarde van
ongeveer zeshonderdduizend gulden, is
maandagavond gestolen uit het Queens
land Museum in Sydney. Een suppoost
vond na sluitingstijd de lege lijst op de
grond.
Het doek van 78 bij 67 centimeter
was er vakkundig uit verwijderd. Er
bleek geen enkel ander schilderij ver
mist.
De politie zei dat de dief het muse
um is binnengedrongen via steigers die
tijdelijk zijn aangebracht voor hetstel-
werk. Een raam, zes meter boven de be
gane grond bleek te zijn geforceerd.
La belle Hollandaise werd in 1959 in
Londen gekocht voor een bedrag van
ruim 550.000 gulden. Dat was toen een
recordprijs voor een Picasso.
AMSTERDAM. De tegenslagt
van Nasser, culminerend in de sluiting
van het Suezkanaal, brachten op het
Damrak een ommekeer teweeg. De
hoofdfondsen van de Amsterdamse ef
fectenbeurs openden flink hoger, zakten
daarna iets in, maar wisten naderhand
de hoge opening te overtreffen. Ko
ninklijke Olie begon op f 123, maar
trok daarna door tot f 123,60 tegen
f 119,50 als slot op maandag. Philips
beg on op f 85,50 en werd later 86,50,
hetgeen f 3 meer was dan het vorige
slot. Unilever fluctueerde sterk, het
geen wees op een dunne markt, maar
ook hier kwam de koers bijna f 3
boven het vorige slot uit. Hoogovens
trokken f 3 aan, maar AKU bleef
ongewijzigd.
Een uiterst dunne markt zorgde ook
in de lokale sector van de beurs voor
forse koerswijzigingen. Nu blijkbaar
iets meer moed aan de dag werd
gelegd om te kopen, bleek er geen
materiaal aanwezig te zijn. Hierdoor
moest veel meer worden betaald. Gist
was wel de uitschieter met een herstel
van 31 punten. Aanzienlijk hoger wa
ren voorts Billiton, Zout, Bührmann,
Fokker, Bols, Wessanen, Norit en Van
der Grinten, die 24 punten aan kon
trekken. Daarentegen zetten Grasso,
Zutphen, Hoogenbosch, Utermöhlen,
Boersma en Geveke hun dalingen
voort. EMS kon 4 aantrekken.
Ook de scheepvaart was vast op het
bericht over het sluiten van het Suez
kanaal. Rotterdamsche Lloyd en Van
Ommeren waren uitschieters met win
sten van en ca. 8 punten. De rest trok
in het algemeen tot 3 punten aan. KLM
was f 1 in herstel, HVA ca. 6 punten.
Ook de obligatiemarkt was nu iets
beter, hoewel de verliezen van maan
dag op geen stukken na konden worden
weggewerkt. De nieuwste leningen lie
ten de verbetering bij hooguit een
kwart procent.
H.V.A. f 54.400, A.K.U. st. 1.150, Dell
276, Hoogovens 21.160, Philips 17.160
Unilever 66.150, Kon. Petr. 29.205, Hol
land-Am. Lijn f 18.000, K.L.M. st. 935,
Kon. Boot f 14.500, Nievelt 32.900, Sch.
v. Unie 32.000, Bührmann f 24.900, Cen-
tr. Suiker 15.000, Van Gelder 63.400,
Heineken 19.800, Kon. Zout 39.300, Ned.
Kabel 20.400, E.M.S. oude 1.406, nieuwe
656 st., Ver. Mach. f 46.000, Zwanenberg
st. 12.140, H.B.U. f 3.300.
Kon. Olie I 123—124, II 123—124,30
gl; Unilever I 87.70—88.70, II 88—89,20,
Philips I 86,30—87, II 87—88, A.K.U. II
49,50 gb, K.L.M. I 360 gb, II 365—370.
AMSTERDAM, 6 juni Contante
prijzen: Londen 10.0410.04"/*; New
York 3.59H—3.60A; Montreal
3.33A; Parijs 73.37%—73.42%Brussel
7.25%—7.25%; Frankfort 90.43—90.48;
Stockholm 70.00—70.05; Zürich 83.38
—83.43; Milaan 57.55%—57.60"/*; Kopen
hagen 51.9151.96; Oslo 50.33—50.38:
Wenen 13.93%—13.94% LlBSabbn
12.52%—12*54%.
DEN H£ AG. De stijging van de
verkopen bij de Rubberfabriek Vrede
stein in de eerste helft van 1966 kon in
het tweede halfjaar niet behouden
blijven. De omzet over het hele jaar
steeg daardoor van 206,6 tot 214,1
milj. of met 3,6 pet. Zij kwam daarmee
op 't indexegfer 113 (1964-100). Bij deze
ontwikkeling heeft de aarzeling in de
conjunctuur een rol gespeeld, aldus het
jaarverslag, in het bijzonder voor die
bedrijven van het concern welke voor
hun verkopen in hoofdzaak afhankelijk
zijn van het niveau van de investerin
gen van overheid en bedrijfsleven.
De omzetten bereikten in de tot
dusver verstreken maanden van dit
jaar een peil dat weinig afwijkt van
dat van vorig jaar. Ook de tot dusver
behaalde winst verschilt nauwelijks
van die van 1966. De voorgenomen
investeringen zullen het bedrag van
afschrijving en extra afschrijving nau
welijks te boven gaan. Op het ogenblik
nemen de voorraden toe, maar de
directie verwacht dat de financiering
dit jaar geen speciale voorzieningen zal
vragen.
De tendens, dat met minder mensen
meer wordt omgezet, heeft zich in het
verslagjaar voortgezet. De stijging van
de kosten van 190,4 tot 196
miljoen bleef tot 2,9 pet. beperkt
door verbetering van de produktiviteit.
Deze was mede het gevolg van diepte
investeringen. De kosten namen zo
doende minder toe dan de omzet,
hetgeen resulteerde in een stijging van
het bruto bedrijfsoverschot van ruim
2 miljoen of 12,4 pet. tot 18,2
miljoen.
Vooral door de grote investeringen
van de laatste jaren zijn de afschrij
vingen zeer sterk toegenomen, met 15,4
pet. van 10,9 tot 12,6 miljoen. Na o.m.
3.022.000 (in 1965 2.815.000) voor
belasting resteerde een nettowinst van
f 2.345.000 2.203.000). Aan de reser
ves wordt toegev. f 745.000 (f 603.000),
waarna eenzelfde winst ter verdeling
overblijft van 1,6 miljoen. Aan de jaar
vergadering op 15 juni wordt weer 8
pet. dividend voorgesteld.
Ook voor Vredestein betekent de
realisatie van de E.E.G. een vergroting
van de mogelijkheden.
Om de geboden kansen te benutten,
is allereerst een versterking van de
organisatie buiten Nederland vereist,
aldus het verslag. In 1966 kwam dit tot
uiting in een uitbreiding van het
belang in Paul Landmann in Essen van
25 tot 49 pet. en de oprichting van een
zelfstandige organisatie in Luxemburg.
Het uitgebreide programma van mo
dernisering en uitbreiding van de
autobandenfabriek is nu voltooid. Dit
jaar zal naar verwacht wordt de
efficiency volledig tot haar recht kun
nen komen. Niettegenstaande een stij
gende import van fietsen en bromfiet
sen in ons land, slaagde Vredestein er
in zijn aandeel in de Nederlandse
markt te behouden.
Lijempf
Dividendhalvering over 1966 van 10
tot 5 pet met gebruikmaking van de toe
voegingen van verleden jaar aan de re
serves. Door incidentele tegenvallers on
der meer stellen de resultaten meer
teleur dan aanvankelijk kon worden
voorzien.