Zesde filmweek
Arnhem geopend
DRUK
UIT DE KERKEN
Uitbreiding van
toneeluitwisseling
met België
„Ontvoering van
Europa" ontvoerd
Kunst en antiek op
beurs te Delft
Gestolen Picasso in
Brisbane gevonden
FINANCIËLE
NOTITIES
Prijzen
Subsidiëring
Filmklimaat
VANAVOND
MORGEN
Lips en Gispen
naar 8%
WISSELMARKT
DAPHNE DU MAURIER
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
i OERM
Johnny Hart
PF0E0E
Nijverdal-t.-Cate
koopt fabriek
Sikkens-groep
Kon. Gebr. v. Heek
te optimistisch
Pagina 2
DINSDAG 13 JUNI 1967
JANET
86
John legde zijn hand op de arm
van een van de brandweermannen en
schreeuwde boven het loeien van de
vlammen en het lawaai van de brand
spuit uit: „Zijn alle mensen in vei
ligheid?"
De man schudde het hoofd. Zijn
ogen keken verschrikt. Zijn gezicht
zag asgrauw. Hij wees op de brand
ladder, die tegen een van de boven
ste vensters stond opgericht. „De
twee dienstboden zijn gered. Maar de
muren staan op instorten. De vloeren
moeten nu langzamerhand zijn door
gebrandkijk, meneer Stevens
opgepast!"
Er steeg een kreet op uit de volks
menigte en een van de brandweerlie
den hief z'n hand omhoog en schreeuw
de: „Achteruit, mensenachteruit
daar, zeg ik je!"
Daar kwam een stuk van de voor
gevel naar beneden. De mannen be
gonnen de brandladder weg te nemen
van het ten ondergang gedoemde
huis.
„Nee, nee!" gilde John. „Er zijn
nog levende mensen binnen! Die moe
ten er eerst uit. Dat moet!"
De brandladder werd weer tegen
de muur gezet. „Achteruit, meneer
Stevens!" schreeuwde iemand. „Er
kan geen levend mens meer binnen
zijnhet is nu te laathet vuur
heeft hen al bereikt!"
Doof voor iedere waarschuwing
vloog John de brandladder op. Hij
verdween in het brandende huis. Een
wolk van. rook omsloot hem, vulde
zijn longen en verduisterde zijn brein.
„Jennieriep hij. „Jennie
Jennie!"
Tastend ging hij vooruit, tot hij het
brandende trappenhuis bereikte, waar
de loeiende vlammen van de bene
dengang hem tegensloegen.
„JennieJennieschreeuw
de hij machteloos.
Toen zag hij haar liggen. Op de
trap, die vlam had gevat. Elk ogen
blik kon die trap bezwijken en zou zij
hem ontglippen, wegzinken in de hon
gerige vlammen. Hij boog zich voor
over en nam haar in zijn armen.
Toen hij de bovengang weer bereikt
had, zag hij dat het gedeelte van de
trap, waarop hij zoeven nog gestaan
had, krakend omlaag stortte en lek
kende vlammen omhoogschoten, als
of zij hen nog wilden achterhalen.
Iemand pakte hem stevig beet. Hij
voelde dat krachtige handen hen
mee naar buiten trokken, dwars door
de verstikkende rook. Hij ademde de
koele frisse lucht van het open raam
weer in. de hemel leek rond te draai
en. De sterren vielen naar beneden.
Maar hij hoorde mensen schreeuwen
en zag beneden zich hun bleke om-
hooggeheven gezichten.
Toen Jennie haar ogen opsloeg,
zag ze John naast zich geknield.
Zij lachte en stak hem haar hand
toe. Hij drukte haar tegen zijn borst.
Toen zij haar gezicht tegen zijn schou
der borg, zag hij achter haar, dat
het huis, dat zij te rechter tijd verla
ten hadden, nog slechts een branden
de krater vormde, een vurig contrast
met de nachtelijke hemel.
Ofschoon de zon al hoog aan de he
mel stond, lag het stasje nog gehuld
in ochtend nevel. Als een witte wade
lag hij over het stadje uitgespreid.
Daardoor had het iets onwerkelijks
verkregen, als hadden spookachtige
vingers het beroerd. Het was nu laag
water. Rustig stroomde het de haven
uit naar zee, rimpelloos en onge
stoord. Geen verdwaalde wolk, geen
windvlaag verbrak de stille schoon
heid van de kalme, blanke hemel.
Even zweefde een zeemeeuw door de
lucht en spreidde zijn wijde vleugels
in het zonlicht. Toen dook het dier
met een schreeuw omlaag en werd
beneden opgelost in de mist. Het leek
Jennie of deze zijde van de heuvel
een wereld was voor haar alleen...
Drie en een half jaar zijn voorbij
gegaan sedert die nacht van de brand,
toen John en Jennie elkaar voorgoed
dreigden te verliezen. Verbazend
snel zijn die jaren voorbijgegaan, ver
wonderlijk en liefelijk. Het zwartver
koolde huis aan het Marine-terras is
in die tijd afgebroken en vervangen
door een nieuw gebouw, dat 's zomers
als Bad-Hotel voor zomergasten dienst
doet. Het haveloze bord van „Hogg
Williams" is van het kantoor aan
de kade verdwenen. Nu prijkt er in
bronzen letters het opschrift „James
Austin Ltd".
Het stadje Plyn is welvarender dan
ooit. De in- en uitvarende schepen
doen hun sirenes weerklinken, die
veelvuldig door de omliggende heuve
len worden weerkaatst. Een van de
merkwaardigheden van het stadje
vormt de nieuwe scheepswerf, die zich
van het oorspronkelijke terrein tot
aan de mond van de Polmearbaai uit
strekt. De werf van John Stevens ver
toont een mastbos van schepen, stei
gers vol hout en binnen in de loodsen
en werkplaatsen staan gladde, onvol
tooide scheepsrompen.
Jennie draait zich om en ziet, dat
John langzaam de heuvel op komt. Zij
gaat hem met een lachje tegemoet.
„Wat moet dat hier?" vraagt ze
spottend. „Weet je niét, dat jij bene
den op de werf hoort te zwoegen voor
je arme vrouw en zoontje?"
Hij trekt haar lachend naar zich
toe. „Het kan me niet schelen of
iedereen het ziet, maar ik moest je
achterna. Weet je wel, dat we vandaag
drie jaar getrouwd zijn, Jennie? Het
lijkt me al eeuwen!"
Zij strijkt met haar vingers door
zijn haren en haalt ze over zijn ogen.
„Herinner jij je nog hoe de klokken
van het kerkje van Lanoc begonnen
te luiden en wij boos waren, omdat
we niet wilden, dat er andere mensen
bij zouden zijn? En wij hadden het
nog wel zo romantisch uitgedacht,
met een bootje de Polmearbaai op te
varen om naar de kerk te gaan, maar
halverwege gaf de motor het op!"
„Ja... en ik dacht nog: de Hemel
zij dank, nu hoef ik dat vrouwmens
niet te trouwen!"
„John... ik ben wel eens humeurig
en lastig geweest... heb je er spijt
van gehad... ik meen het in ernst?"
„Jennie, liefste..."
„Gek hè, het idee, dat wij nooit
meer uit elkaar zullen gaan. Het idee
ook, dat onze ouders en grootouders
waarschijnlijk hetzelfde tegen elkaar
hebben gezegd, hier boven op de heu
vel van Plyn, in de stralende ochtend
zon."
„Waarom denk je juist aan hen,
liefste? Ik denk alleen maar aan ons
tweeën... helemaal niet aan dat groep
je zerken op het kerkhof van Lanoc."
„Honderd jaar geleden stonden hier
twee anderen op dit plekje, John, net
als wij. Mensen van hetzelfde bloed
als wij. Waarschijnlijk waren ze net
zo gelukkig als wij op dit ogenblik."
„Dacht je dat, Jenny?"
„O, John, de mensen mogen zoveel
praten over werk en eerzucht, kunst
en schoonheid... al die kleinigheden,
die bij het leven horen... maar het
enige waar het in de hele wereld om
draait, is, dat jij en ik van elkaar hou
den en dat Billy daar beneden in de
tuin met zijn beentjes in het zonnetje
ligt te trappelen."
Zonder een woord te zeggen wan
delden zij de helling af. Hun huis ligt
maar vijf minuten van de scheeps
werf. Billy is twee jaar. Hij ligt op
zijn buikje met zijn handjes in het
gras te wriemelen. Jennie klopt hem
eens op zijn broekje. John kietelt hem
met een grasje in zijn neus. Billy
moet niezen en schreeuwt van ple
zier.
Over de haven klinkt het geklop van
hamers tot hier door. Werklui zijn be
zig het oude wrak in de Polmear
baai te slopen. Alleen de romp is nog
intact.
Jennie slaat haar ogen op en kijkt
naar de grote balk, die buiten tegen
de muur staat, aan de kant van de
haven. Daar is de kinderkamer.
Tegen die grote balk staat een oud
schegbeeld: een witte vrouwengestal
te, de handen over de borst gekruist,
de kin omhooggeheven, de ogen tu
rend naar zee.
EINDE
Door Constant Wallagh
ARNHEM De internationale Film-
week Arnhem is gisteren voor de zesde
maal sinds 1955 in beweging gezet. De
filmweek, die volgens officiële af
spraak geen festival mag heten, duurt
welgeteld zes dagen. Van 's ochtends
vroeg tot diep in de nacht zal Arnhem
gedurende die tijd een stad vol film
en aanverwante zaken zijn.
De eerste dag begon gistermorgen
met de opening in de Korenbeurs van
een boeiende tentoonstelling van affi
ches en collages van de Poolse ontwer
per en cineast Jan Lenica. Men kon
dat rustig als een symbolisch gebaar
beschouwen. De filmaffiche immers
heeft de taak het publiek tot de gang
naar de bioscoop te verleiden. Aan dit
grafische evenement was tevens de
expositie verbonden van het resultaat
2 van een affichewedstrijd, die voor
5 leerlingen van het middelbaar onder-
wijs was uitgeschreven.
Na het bekijken van de ingezonden
ontwerpen kon als belangrijkste con
clusie worden getrokken, dat de films
„Brandt Parijs?" en „West Side Story"
het sterkst bij de tekenende, plakkende
en kleurende schooljeugd was ingesla
gen. Lenica deelde de prijzen uit.
Het praten over de produktie en de
distributie van Nederlandse films
kwam 's middags reeds aan bod. Jonge
filmers schaarden zich aan de ene zijde
van de tafel met tegenover hen een
groep bioscoopondernemers, filmver
huurders en filmproducenten. Prof. dr.
Ph. J. Idenburg leidde, geflankeerd
door een vertegenwoordiger van de
jonge cinema en een wat bejaarder
afgezant van het filmbedrijf de discus
sie.
iiiiiiiiiiiiiiiiiin
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
IIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
3528. Nog enige minuten stond de Naald in radio-ver-
binding met de bemande ruimtestations, die als per
manente wachters rond de Aarde cirkelen, en ook met
de luisterpost van Lunapolis, teneinde enkele laatste be
richten en groeten uit te wisselen. Maar te 11.55 uur
lagen de astronauten op hun anti-G banken en wachtten
op het automatisch in werking treden van de hyper
drive. Ieder van hen was met zijn of haar eigen ge
dachten bezig en er werd slechts weinig gesproken,
want ondanks alle proefnemingen vooraf, werden dit
toch de kritieke ogenblikken voor de vernieuwde
„drive".
Precies om 12.00 uur voelden de opvarenden van de
Naald, hoe hun schip als door een reuzenhand werd
voortgestuwd tot een tienvoudige snelheid. Zij zonken
weg in een milde bewusteloosheid, welke overging in
een soort tijdstroomOnberoerd door menselijke
handen verrichtten de elektronische apparaten en com
puters hun bijna geruisloze arbeid. Vier mensenlevens
overgeleverd aan de perfecte coördinatie van ontelba
re kleine raderen en palletjes
87. Tsjiao Tai en Rechter Tie schieten toe maar het is
te laat: de abdis heeft de dolk diep in de borst van
Lentebloesen gestoten. Terwijl Tsjiao Tai het zieltogen
de jonge meisje in zijn armen opvangt, grijpt rechter
Tie naar de abdis. Zij deinst achteruit. Haar linkervoet
glijdt uit op de rand van de crypt en voordat de rech
ter haar nog kan grijpen, stort zij met een luide gil
naar beneden. Rechter Tie klapt in zijn handen. Twee
soldaten komen met getrokken zwaarden vanachter de
zuilen de zaal inrennen, gevolgd door vier anderen, die
zich verdekt bij de voordeur hadden opgesteld. „Laat
niemand deze hal verlaten!" beveelt Rechter Tie. „Een
van jullie moet zich in deze crypt laten zakken en zien
of die vrouw nog leeft." Terwijl een soldaat zijn gro-
del losgespt om zijn makker naar beneden te laten,
gaat de rechter naar Tsjiao Tai die Lentebloesem nog
in zijn armen houdt. „Zij is dood!" zegt Tjiao Tai
zacht. Tranen lopen langs zijn gebruinde wangen. De
soldaat klimt uit de crypt, geholpen door zijn makker.
„De abdis is dood, edelachtbare", rapporteert hij. „De
val heeft haar nek gebroken". Rechter Tie knikt. Hij
werpt een sombere blik op de voormalige Prefekt Woe
en de gebroeders Lie, die hem verwezen aankijken. Dan
heft de rechter zijn hand op...
Pim de la Parra stelde dat het beleid
van de overheid in filmzaken ingrij
pend dient te worden gewijzigd. De
subsidiëring moet zo worden aangepakt
dat een bepaalde groep filmers onge
stoord kan doorwerken. Het is moor
dend voor een filmer wanneer hij na
een aanvrage een jaar op subsidie
moet wachten. Cineast Rein Bloem
wilde nog een stapje verder gaan.
Volgens hem moest er een soort om
budsman voor de film komen. De
adjunct-directeur van het Holland Fes
tival, Hans de Witte, zag hierin het
gevaar van het roepen om een sterke
man.
Natuurlijk kwam ook de zwaar
drukkende vermakelijkheidsbelasting
aan de orde. Het bioscoopbedrijf is
bereid om het Zweedse voorbeeld te
volgen. Afschaffing van de vermake
lijkheidsbelasting met als verplichting
dat een percentage van de recettes
voor de opbouw van een eigen film
industrie wordt bestemd, zo klonk het
uit de mond van een exploitant.
In de toespraak waarmee burgemees
ter Matser 's avonds in het Rembrandt
theater de filmweek officieel opende,
schaarde hij zich theoretisch althans
aan de 'kaïjt Van ;de jeiigdlgfë 'eiiieksten:
„Het verheugt mij zeer, dat speciaal de
jongeren in dé gelegenheid zijn gesteld
tot deelneming aan deze week, zowel
in actieve als in passieve zin. Ten
slotte zijn zij het die het flimklimaat
van heden en toekomst in belangrijke
mate bepalen."
Gesterkt door die woorden waren
alle aanwezigen van jong tot oud
vervolgens getuigen van het optreden
van Ramses Shaffy, die enkele liedjes
uit zijn nieuwe Tour de chant ten doop
hield, daarbij bijgestaan door het trio
van pianist Louis van Dijk .Daarna
keek men naar Fernhout's „Lucht
boven water" en de filmkomedie „You
are a big boy now" van de (jonge)
Amerikaanse cineast Frances Coppola.
UTRECHT. Naast de gebruikelijke
uitwisseling tussen amateurverenigin
gen uit België en Nederland zal per sei
zoen een viertal weekeinden voor to
neelregisseurs worden georganiseerd.
Ook zal aandacht worden besteed aan
de uitwisseling van studententoneel
groepen.
Aldus werd besloten op een in het af
gelopen weekeinde in het Belgische
Deurle en St.-Maartens-Lathem gehou
den vergadering van het Comité Ama
teurtoneel België-Nederland. Men be
paalde voorts dat volgend jaar voor de
eerste maal een eenakterfestival voor
beide landen wordt georganiseerd.
Het comité besloot er bij de regerin
gen van beide landen op aan te dringen
de subsidieregeling, die in 1954 tot stand
kwam, aan te passen aan de huidige
verhoudingen. Het comité kreeg een
nieuwe voorzitter in de persoon van dr.
R. Verhaest, burgemeester van Gent-
brugge. Hij volgt dr. A. J. T. Staken
burg op, deze werd tot vice-voorzitter
benoemd.
LAREN. Van de tentoonstelling
„Beelden in Blaricum", die wordt ge
houden in de tuin van de openbare
school aan de verbindingsweg in Blari
cum, is een beeld van prof. P. Gregoire
uit Laren gestolen. Dit beeld heet de
„Ontvoering van Europa", en stelt een
menselijke figuur voor die op de rug van
een stier wordt ontvoerd. Het beeld heeft
een waarde van f 2000,-. Volgens mede
delingen aan de politie zou het beeld
zondagmorgen nog zijn gezien, des mid
dags te twee uur werd de diefstal ont-J
dekt.
Ook dit jaar krijgt Delft weer zijn
„El -kerlyc". Regisseur Wim Barry,
zijn assistente Miesje Boshuizen
(rechts) en de belichtingsinspiciente
Dorith van de Ven trotseren regen
en kou bij de eerste openluchtrepeti
tie in het Delftse Prinsenhof. Elcker-
lyc (Tom van Beek) kijkt mee, hqe
het oude plein in het licht wordt
gezet.
DELFT De oude-kunst- en antiek
beurs die van 22 juni tot 12 juli voor de
19de keer in het Stedelijk Museum het
Prinsenhof te Delft wordt gehouden, zal
woensdag 21 juni 's avonds om acht uur
worden geopend door de burgemeester
van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolf
schoten. Het aantal deelnemers aan deze
beurs is vrijwel gelijk aan dat van de
vorige beurzen en bedraagt 29. Eén deel
nemer die vorige jaren steeds opviel
door de. belangrijke expositie die hij in
de hem toegemeten ruimte wist op te
bouwen, zal ontbreken. Het is de heer
J. Wiegersma uit Utrecht, die begin
februari van dit jaar is overleden. Fi
guurlijk zal er 'n lege plaats zijn, letter
lijk niet, want evenals vorige malen zul
len de deelnemende handelaren samen
alle beschikbare ruimte in het museum
bezetten.
BRISBANE (UPI) In een huis in
een buitenwijk van Brisbane heeft de
Australische politie gisteren een schil
derij van Picasso teruggevonden dat
een week geleden was gestolen van
een tentoonstelling in Queensland.
De „verblijfplaats" van het schilde
rij, dat La belle Hollandaise is getiteld
en circa een miljoen gulden waard is,
kwam de politie aan de weet via een
anoniem telefoontje. Ze kon nog geen
arrestaties verrichten omdat over de
dader(s) niets bekend is.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen
Wezep: L. Roetman te Gouda.
te
■m&ï
a imw nn&vf* evab tiruv/x ,-AWt/w
HILVERSUM I
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Conciliepost
bus. 19.35 Stereo: kl. gr. muz. 19.45 Ge
wijde muz. (opn). 20.00 Promenade-ork.
met sopraan: operamuz. 20.40 Een klein
beetje pijn, monoloog. 21.15 Radio Ka
merorkest: kl. muz. 21.50 Stereo: Instr.
ensemble met zangsoliste: kl. liederen.
22.00 Kunst: cultureel pr. 22.30 Nws.
22.40 Overw. 22.45 Dag, Land!: klankb.
over Zwitserland. 23.15 Context: 14-
daags magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.45 Lichte gr.
muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht instr.
ensemble met zangsol. 18.55 Paris vous
parle. 19.00 Muz. mozaïek 20.00 Nws.
20.05 Beatrix-Feestoord: am. pr. voor
zieken en oud-patiënten. 20.40 Op de zo-
mertoer: gev. pr. 21.50 Jazz Spectrum.
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Perséphone,
opera v. Strawinsky (gr). 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Voor de kleuters. 18.50
Journ. STER: 18.55 Reel. AVRO: 19.00
Zoo Zoo, maandelijks dierenpr. 19.30
The Monkees. STER: 19.56 Reel. NTS:
20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. AVRO:
20.20 Gert Timmerman Show. 21.00 De
fantastische avonturen van het ruimte
schip Orion, TV-film. 22.00 AVRO's Te-
levizier. NTS: 22.30-22.35 Journ. 23.00-
23-30 Téleac: Kernfysica (35).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01
Reel. NTS: 20.05 Première: gew. aan
de filmweek in Arnhem. 20.30 Peter en
Pavla, Tsjechische speelfilm. (Beide
keuringen: alle leeftijden). STER: 21.56
Reel. NTS: 22.00-22.15 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.15 Klassiek fluitconcert (gr.) 7.30
Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Li.
gr.muz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde
muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Touringclub:
vakantietips. 8.45 Li. instr. ensemble.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27 Med. ten
behoeve van land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Act., evt. gr.muz. 12.50 Uit
gezochte operafragmenten (gr.) 14.00
De wilde vaart, detective-hoorspel (dl.
5). 14.25 Mod. am.muz. (gr). 15.05
Viool en piano: klass. muz. 15.30 Mez
zo-sopraan en piano: mod. liederen.
15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd.
16.00 Voor de jeugd. 17.00 Li. gr.muz.
17.50 overheidsvoorl.: Politie nu!
HILVERSUM II
VARA: 7.00 è$;<|c^.gyi$Q. jl.20
Soc. strijdlied. 7.23" Li" gr.rriuz. (7.30-
7.35 Van de voorpagina, persoverzicht)
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.10 Li. gr.muz. (8.30-8.35 Van al
le merkten thuis, praatje voor de huis
vrouw). 9.00 Mod. pianomuz. (gr). 9.15
Stereo: Klassiek pianokwartet (gr.).
AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Li. gr.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de huisvrouw. 11.40
Gitaarrecital: mod. muz. 11.55 Li. or
kest en zangsoliste (gr). 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.3 Stereo: Tango-Rumba
orkest met zangsolisten. 13.00 Nieuws
13.10 Act. en kalender. 13.25 Waar de
wijsjes zijn: liedjespr. 13.50 Gesproken
portret. 14.05 Instr.-Vocaal ensemble:
muz. uit Israël. 14.35 Viool en piano
(gr).: klass. muz.15.00 Raket: pr. voor
scholieren. 16.00 Nws. 16.02 Li. gr.muz.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel: een
simpel pr. voor middelb. scholieren.
17.30 Dansorkest met solisten.
HILVERSUM II
AVRO: 9.00 Nieuws. 9-02 Act. 9.05 Ka-
leidoskoop: ork. muz. met solisten.
10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: po
pulair verzoekplatenprogr. (11.00 Nws.)
12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00
Nieuws. 13.02 Act. 13.05 Zet 'm op:
plaatjes en praatjes (14.00 Nieuws).
15.00 Nieuws. 15.02 Lichte muziek
voor een Hollands publiek. 16.00 Nws.
16-02 Toerbeurt: platenprogramma van
AVRO's Jeugdafdeling. 17.00 Nieuws.
17.02 Act. 17.05 Rhythm and Blues:
oude en nieuwe opnamen. 17.35-18.00
Hillbilly Time: Country and Western
music.
DINSDAG 13 JUNI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (v. giste
ren)- 10.20 Die aktuelle Schaubude. 11.00
Pr. voor jonge mensen. 12.00-1330 Act.
koniek. 16.40 Nws. 16.45-1800 Gev. kin-
derpr. 18.00 Nws- (Reg pr NDR: 18.05
Act 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandman
netje 19.00 Act. 19.21 Filmrep. 19.59 Pr.
overz- WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-
Westfalen 18.10 Kort tv-spel. 18.25 Hier
und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 Liedjespro
gramma. 19.40 TV-film). 20.00 Journ. en
weêrber. 20.15 Am. pr. 22.25 Journ. en
weerber. Aansl: commentaar
DUITSLAND II
18.10 Nws, weerber. 18-20 Act. en
muz. 18.55 Detectivefilm. 19.27 Weerbe
richt. 19.30 Nws en thema's van de dag.
20.00 Sportsp. 20-30 Doe. Aansl: Nws.
21.15 Detectivefilm (niet geschikt voor
jeugdige kijkers). 22.05 Culturele ber.
ber. 22.35 Nws, weerber. en thema's
van de dag.
=lllllllllllllllUllillllllllll
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII
iiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii
186-IL
86. Nadat de Keizer de kroon weer zorgvuldig opgebor
gen had gingen zij gedrieën naar de troonzaal. „Hoog
verheven edele Taks u hebben mij als Keizer en zoon
als jongste telg der Ba-Mih dynastie één dienst van on
schatbare waarde bewezen!" sprak Sjek-San-Bon
breeduit gezeten op de troon tot Tekko zich verlegen
voelde worden onder zoveel loftuitingen. „Woorden
schieten te kort om dankbaarheid te uiten. Laten mij
daarom iets voor u mogen doen.
Spreken en uw wens zullen worden vervuld.
Willen gij een standbeeld te uwer nagedachtenis?
Een landgoed? Een fiets? spreken slechts. Niets
zullen mij te veel zijn om uit dankbaarheid wat dan
iiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiintiiiiiHmnuiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiniKinniHini
ook te kunnen doen!" „Nou... eh ...laat ons eens
kijken!" stotterde Tekko die zo gauw niet wist wat hij
vragen moest. „Een standbeeld is niks. Daar heb ik
niets aan, wanneer ik weer thuis ben! Een landgoed...
ja, dat zou me wel lijken. Tenminste als er een mooie
tuin bij zou zijn! Nee ik wil eh... ja, ik weet 't! Ik
wil heel eventjes, al is 't maar ééri minuut met de
Keizerskroon op uw troon zitten. Ik wil één minuut Kei
zer van Pansjoerije zijn!" En hoewel Sjek-San-Bon het
een rare vraag vond willigde hij Tekko's verzoek toch
in. Zo zat onze vriend dan even later met de Ba-Mih
kroon op 't hoofd op de Keizerlijke zetel terwijl vader
en zoon glimlachend toekeken.
NOEM JE DIT STEENSOEP 2
HET L'JKT WEL EEN MAANt) OUD./
llï« 4IM7
NOUJE WIL TOCH
HET AROMA VAN STEEN—/
AMSTERDAM. De beurs begon
de nieuwe week in een enigszins
terughoudende stemming. Men was
geneigd de ontwikkeling van de „hoge
re" politiek af te wachten en liet de
scherpste kantjes van het koersherstel
van vrijdag hier en daar wat afslijpen.
Vooral Olies moesten het ontgelden
omdat hier van alle zijden aanvallen
op de buitenlandse bedrijven worden
uitgevoerd. Het fonds sloot rond het
laagste niveau en kwam hierdoor ruim
2 beneden het laatste officiële slot.
Unilever moest bijna 2 afstaan en
Philips 1. Daarentegen bleken AKU
en Hoogovens onveranderd. De handel
had niet veel om het lijf.
De lokale markt was meer verdeeld
ook hier was er een brede schare van
reacties maar toch ook een vrij aan
zienlijke lijst met koersverbeteringen.
Bührmann verspeelde 11 punten,
Spaarnestad 15, Kon. Zout 8 terwijl
verder Brocades, Van der Grinten,
Naarden, R.V.S. Hollandsche Sociëteit,
Bijenkorf, Ver. Bredero, Bammens en
Metaverpa lager waren. Daarentegen
zetten Leeuwarder Papier, Kondor,
Key en Kramer, Hensen en Unikap
hun herstel voort. Hoger waren ook
weer Elsevier, 5 of 25 punten)
Billiton, Hollandsche Constructie 4)
E.M.S. daarentegen 2 lager.
Met uitzondering van de Japanlijnen
die 3 punten hoger waren en de Kon.
Rott. Lloyd die 2% lager was, bleven
de scheepvaartwaarden in hoofdzaak
bij het oude. K.L.M. was flauw met
een verlies van 7.
De obligatiemarkt was niet onder de
indruk van het opgeheven krediet-
toezicht. De meeste staatsfondsen had
den moeite het vorige peil te handha
ven. De meeste leningen van de B.N.G.
slaagden daar weliswaar beter in maar
kwamen toch ook niet vooruit.
DORDRECHT. De nettowinst
van Lips en Gispen is in 1966 gedaald
van 924.000 tot 547.000. Voorgesteld
wordt het dividend te verlagen van 11
tot 8 pet.
De geconsolideerde omzet aan derden
steeg van 45,4 tot 49,2 miljoen. De
exploitatiekosten namen toe van
40,37 miljoen tot 44,04 miljoen,
waarna een exploitatiesaldo resteerde
van 5,2 (in 1965: 5,1) miljoen. Na
onder meer 2,4 (2,2) miljoen voor
afschrijvingen bedroeg de winst voor
belastingen 1,4 (1,9) miljoen.
De meeste bedrijven van het concern
hebben een dikke orderportefeuille. De
directie is niet pessimistisch over de
ontwikkelingen in de naaste toekomst.
De investeringen daalden vorig jaar
van 2,6 tot 1,9 miljoen.
Van onze redactie financiën
ALMELO. De Koninklijke Tex
tielfabrieken Nijverdal-ten Cate heb
ben van Polymeric in Utrecht de
machines en kennis voor het impreg
neren (drenken) van glasweefsels to
kunsthars overgenomen. Met deze
overneming is geen groot bedrag ge
moeid, aldus de directie van Nijverdal-
ten Cate. Wel betekent de aankoop
voor dit concern een verdere integratie
op het gebied van de industriële
glasvezels. Met harsen geïmpregneerd
worden deze toegepast in de elektro
technische, de vliegtuig- en metaalin
dustrie en voor de fabricage van
sportartikelen.
Polymeric is voor de helft eigendom
van de tot het concern Koninklijke
Zout/Ketjen behorende Sikkens Grgep
en voor de helft van Polymeric Chemi
cals in de Verenigde Staten. Het
Utrechtse bedrijf, dat kunstharsen ver
werkt tot halffabrikaten, wordt ont
manteld vanvvege de teleurstellende
gang van zaken. Op 1 juni meldden
wij, dat de meeste van de 55 perso
neelsleden elders in de Sikkens Groep
kunnen gaan werken.
ENSCHEDE De hoger gespannen
verwachtingen die Koninklijke Tex
tielfabrieken gebr. Van Heek n.v. vo
rig jaar had voor 1966 zijn niet uitge
komen, zo meldt het verslag. De gun
stige omzetontwikkeling, die bij het
doen van die uitspraak kon worden
gesignaleerd, heeft zich in de 2e helft
van het jaar gedeeltelijk afgezwakt,
met name op de buitenlandse mark
ten. Dat tegen de achtergrond van de
algemeen gedeprimeerde Europeso
textielsituatie toch nog een redelijk
resultaat kon worden geboekt, is voor
een deel te danken aan de medeont
wikkeling die het specialistische arti
kel corduroys begunstigde. Volgens de
gecombineerde verlies- en winstreke
ning daalde het saldo exploitatiereke
ning tot f 4,9 min (f 5,4 min). Na af
schrijvingen ad f 3,5 min (idem) enz.
komt de lagere winst uit op f 1 min
(f 1,5 min). Voorgesteld wordt het di
vidend van 8 tot 6 pet. te verlagen.
In de eerste maanden van 1967 werd
een hogere omzet behaald dan in de
zelfde periode van 1966. De totale or
derpositie vertoonde daarentegen een
daling, waarbij niet uit het oog ver
loren moet worden dat als gevolg van
de liquiditeitskrapte bij de afnemers
de neiging bestaat de orders zo laag
mogelijk te plaatsen. Een en ander
nood tot grote behoedzaamheid. Door
de relatief grote invloed die de na
jaarsverkopen vaak op het exploitatie
resultaat hebben, durft de directie zich
nog niet te wagen aan een voorspel
ling voor het eindresultaat.
AMSTERDAM, 12 juni Contante
prijzen: Londen 10.06%10.06%, New
York 3.60%—3.60%, Montreal 3.33%—
3.33%, Parijs 73.38—73.43, Brussel
7.25%—7.26%, Frankfurt 90.52%—
90.57 Stockholm 73.03—73.08, Zürich
83.48%—83.53%, MilaaD 57.63%—
57.68%, Kopenhagen 52.0652.11, Oslo
50.43—50.48, Wenen 13.95%—13.96%,
Lissabon 12.55%—12.56%.