Zesde filmweek Arnhem geopend DRUK UIT DE KERKEN Uitbreiding van toneeluitwisseling met België „Ontvoering van Europa" ontvoerd Kunst en antiek op beurs te Delft Gestolen Picasso in Brisbane gevonden FINANCIËLE NOTITIES Prijzen Subsidiëring Filmklimaat VANAVOND MORGEN Lips en Gispen naar 8% WISSELMARKT DAPHNE DU MAURIER PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG i OERM Johnny Hart PF0E0E Nijverdal-t.-Cate koopt fabriek Sikkens-groep Kon. Gebr. v. Heek te optimistisch Pagina 2 DINSDAG 13 JUNI 1967 JANET 86 John legde zijn hand op de arm van een van de brandweermannen en schreeuwde boven het loeien van de vlammen en het lawaai van de brand spuit uit: „Zijn alle mensen in vei ligheid?" De man schudde het hoofd. Zijn ogen keken verschrikt. Zijn gezicht zag asgrauw. Hij wees op de brand ladder, die tegen een van de boven ste vensters stond opgericht. „De twee dienstboden zijn gered. Maar de muren staan op instorten. De vloeren moeten nu langzamerhand zijn door gebrandkijk, meneer Stevens opgepast!" Er steeg een kreet op uit de volks menigte en een van de brandweerlie den hief z'n hand omhoog en schreeuw de: „Achteruit, mensenachteruit daar, zeg ik je!" Daar kwam een stuk van de voor gevel naar beneden. De mannen be gonnen de brandladder weg te nemen van het ten ondergang gedoemde huis. „Nee, nee!" gilde John. „Er zijn nog levende mensen binnen! Die moe ten er eerst uit. Dat moet!" De brandladder werd weer tegen de muur gezet. „Achteruit, meneer Stevens!" schreeuwde iemand. „Er kan geen levend mens meer binnen zijnhet is nu te laathet vuur heeft hen al bereikt!" Doof voor iedere waarschuwing vloog John de brandladder op. Hij verdween in het brandende huis. Een wolk van. rook omsloot hem, vulde zijn longen en verduisterde zijn brein. „Jennieriep hij. „Jennie Jennie!" Tastend ging hij vooruit, tot hij het brandende trappenhuis bereikte, waar de loeiende vlammen van de bene dengang hem tegensloegen. „JennieJennieschreeuw de hij machteloos. Toen zag hij haar liggen. Op de trap, die vlam had gevat. Elk ogen blik kon die trap bezwijken en zou zij hem ontglippen, wegzinken in de hon gerige vlammen. Hij boog zich voor over en nam haar in zijn armen. Toen hij de bovengang weer bereikt had, zag hij dat het gedeelte van de trap, waarop hij zoeven nog gestaan had, krakend omlaag stortte en lek kende vlammen omhoogschoten, als of zij hen nog wilden achterhalen. Iemand pakte hem stevig beet. Hij voelde dat krachtige handen hen mee naar buiten trokken, dwars door de verstikkende rook. Hij ademde de koele frisse lucht van het open raam weer in. de hemel leek rond te draai en. De sterren vielen naar beneden. Maar hij hoorde mensen schreeuwen en zag beneden zich hun bleke om- hooggeheven gezichten. Toen Jennie haar ogen opsloeg, zag ze John naast zich geknield. Zij lachte en stak hem haar hand toe. Hij drukte haar tegen zijn borst. Toen zij haar gezicht tegen zijn schou der borg, zag hij achter haar, dat het huis, dat zij te rechter tijd verla ten hadden, nog slechts een branden de krater vormde, een vurig contrast met de nachtelijke hemel. Ofschoon de zon al hoog aan de he mel stond, lag het stasje nog gehuld in ochtend nevel. Als een witte wade lag hij over het stadje uitgespreid. Daardoor had het iets onwerkelijks verkregen, als hadden spookachtige vingers het beroerd. Het was nu laag water. Rustig stroomde het de haven uit naar zee, rimpelloos en onge stoord. Geen verdwaalde wolk, geen windvlaag verbrak de stille schoon heid van de kalme, blanke hemel. Even zweefde een zeemeeuw door de lucht en spreidde zijn wijde vleugels in het zonlicht. Toen dook het dier met een schreeuw omlaag en werd beneden opgelost in de mist. Het leek Jennie of deze zijde van de heuvel een wereld was voor haar alleen... Drie en een half jaar zijn voorbij gegaan sedert die nacht van de brand, toen John en Jennie elkaar voorgoed dreigden te verliezen. Verbazend snel zijn die jaren voorbijgegaan, ver wonderlijk en liefelijk. Het zwartver koolde huis aan het Marine-terras is in die tijd afgebroken en vervangen door een nieuw gebouw, dat 's zomers als Bad-Hotel voor zomergasten dienst doet. Het haveloze bord van „Hogg Williams" is van het kantoor aan de kade verdwenen. Nu prijkt er in bronzen letters het opschrift „James Austin Ltd". Het stadje Plyn is welvarender dan ooit. De in- en uitvarende schepen doen hun sirenes weerklinken, die veelvuldig door de omliggende heuve len worden weerkaatst. Een van de merkwaardigheden van het stadje vormt de nieuwe scheepswerf, die zich van het oorspronkelijke terrein tot aan de mond van de Polmearbaai uit strekt. De werf van John Stevens ver toont een mastbos van schepen, stei gers vol hout en binnen in de loodsen en werkplaatsen staan gladde, onvol tooide scheepsrompen. Jennie draait zich om en ziet, dat John langzaam de heuvel op komt. Zij gaat hem met een lachje tegemoet. „Wat moet dat hier?" vraagt ze spottend. „Weet je niét, dat jij bene den op de werf hoort te zwoegen voor je arme vrouw en zoontje?" Hij trekt haar lachend naar zich toe. „Het kan me niet schelen of iedereen het ziet, maar ik moest je achterna. Weet je wel, dat we vandaag drie jaar getrouwd zijn, Jennie? Het lijkt me al eeuwen!" Zij strijkt met haar vingers door zijn haren en haalt ze over zijn ogen. „Herinner jij je nog hoe de klokken van het kerkje van Lanoc begonnen te luiden en wij boos waren, omdat we niet wilden, dat er andere mensen bij zouden zijn? En wij hadden het nog wel zo romantisch uitgedacht, met een bootje de Polmearbaai op te varen om naar de kerk te gaan, maar halverwege gaf de motor het op!" „Ja... en ik dacht nog: de Hemel zij dank, nu hoef ik dat vrouwmens niet te trouwen!" „John... ik ben wel eens humeurig en lastig geweest... heb je er spijt van gehad... ik meen het in ernst?" „Jennie, liefste..." „Gek hè, het idee, dat wij nooit meer uit elkaar zullen gaan. Het idee ook, dat onze ouders en grootouders waarschijnlijk hetzelfde tegen elkaar hebben gezegd, hier boven op de heu vel van Plyn, in de stralende ochtend zon." „Waarom denk je juist aan hen, liefste? Ik denk alleen maar aan ons tweeën... helemaal niet aan dat groep je zerken op het kerkhof van Lanoc." „Honderd jaar geleden stonden hier twee anderen op dit plekje, John, net als wij. Mensen van hetzelfde bloed als wij. Waarschijnlijk waren ze net zo gelukkig als wij op dit ogenblik." „Dacht je dat, Jenny?" „O, John, de mensen mogen zoveel praten over werk en eerzucht, kunst en schoonheid... al die kleinigheden, die bij het leven horen... maar het enige waar het in de hele wereld om draait, is, dat jij en ik van elkaar hou den en dat Billy daar beneden in de tuin met zijn beentjes in het zonnetje ligt te trappelen." Zonder een woord te zeggen wan delden zij de helling af. Hun huis ligt maar vijf minuten van de scheeps werf. Billy is twee jaar. Hij ligt op zijn buikje met zijn handjes in het gras te wriemelen. Jennie klopt hem eens op zijn broekje. John kietelt hem met een grasje in zijn neus. Billy moet niezen en schreeuwt van ple zier. Over de haven klinkt het geklop van hamers tot hier door. Werklui zijn be zig het oude wrak in de Polmear baai te slopen. Alleen de romp is nog intact. Jennie slaat haar ogen op en kijkt naar de grote balk, die buiten tegen de muur staat, aan de kant van de haven. Daar is de kinderkamer. Tegen die grote balk staat een oud schegbeeld: een witte vrouwengestal te, de handen over de borst gekruist, de kin omhooggeheven, de ogen tu rend naar zee. EINDE Door Constant Wallagh ARNHEM De internationale Film- week Arnhem is gisteren voor de zesde maal sinds 1955 in beweging gezet. De filmweek, die volgens officiële af spraak geen festival mag heten, duurt welgeteld zes dagen. Van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht zal Arnhem gedurende die tijd een stad vol film en aanverwante zaken zijn. De eerste dag begon gistermorgen met de opening in de Korenbeurs van een boeiende tentoonstelling van affi ches en collages van de Poolse ontwer per en cineast Jan Lenica. Men kon dat rustig als een symbolisch gebaar beschouwen. De filmaffiche immers heeft de taak het publiek tot de gang naar de bioscoop te verleiden. Aan dit grafische evenement was tevens de expositie verbonden van het resultaat 2 van een affichewedstrijd, die voor 5 leerlingen van het middelbaar onder- wijs was uitgeschreven. Na het bekijken van de ingezonden ontwerpen kon als belangrijkste con clusie worden getrokken, dat de films „Brandt Parijs?" en „West Side Story" het sterkst bij de tekenende, plakkende en kleurende schooljeugd was ingesla gen. Lenica deelde de prijzen uit. Het praten over de produktie en de distributie van Nederlandse films kwam 's middags reeds aan bod. Jonge filmers schaarden zich aan de ene zijde van de tafel met tegenover hen een groep bioscoopondernemers, filmver huurders en filmproducenten. Prof. dr. Ph. J. Idenburg leidde, geflankeerd door een vertegenwoordiger van de jonge cinema en een wat bejaarder afgezant van het filmbedrijf de discus sie. iiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii IIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII 3528. Nog enige minuten stond de Naald in radio-ver- binding met de bemande ruimtestations, die als per manente wachters rond de Aarde cirkelen, en ook met de luisterpost van Lunapolis, teneinde enkele laatste be richten en groeten uit te wisselen. Maar te 11.55 uur lagen de astronauten op hun anti-G banken en wachtten op het automatisch in werking treden van de hyper drive. Ieder van hen was met zijn of haar eigen ge dachten bezig en er werd slechts weinig gesproken, want ondanks alle proefnemingen vooraf, werden dit toch de kritieke ogenblikken voor de vernieuwde „drive". Precies om 12.00 uur voelden de opvarenden van de Naald, hoe hun schip als door een reuzenhand werd voortgestuwd tot een tienvoudige snelheid. Zij zonken weg in een milde bewusteloosheid, welke overging in een soort tijdstroomOnberoerd door menselijke handen verrichtten de elektronische apparaten en com puters hun bijna geruisloze arbeid. Vier mensenlevens overgeleverd aan de perfecte coördinatie van ontelba re kleine raderen en palletjes 87. Tsjiao Tai en Rechter Tie schieten toe maar het is te laat: de abdis heeft de dolk diep in de borst van Lentebloesen gestoten. Terwijl Tsjiao Tai het zieltogen de jonge meisje in zijn armen opvangt, grijpt rechter Tie naar de abdis. Zij deinst achteruit. Haar linkervoet glijdt uit op de rand van de crypt en voordat de rech ter haar nog kan grijpen, stort zij met een luide gil naar beneden. Rechter Tie klapt in zijn handen. Twee soldaten komen met getrokken zwaarden vanachter de zuilen de zaal inrennen, gevolgd door vier anderen, die zich verdekt bij de voordeur hadden opgesteld. „Laat niemand deze hal verlaten!" beveelt Rechter Tie. „Een van jullie moet zich in deze crypt laten zakken en zien of die vrouw nog leeft." Terwijl een soldaat zijn gro- del losgespt om zijn makker naar beneden te laten, gaat de rechter naar Tsjiao Tai die Lentebloesem nog in zijn armen houdt. „Zij is dood!" zegt Tjiao Tai zacht. Tranen lopen langs zijn gebruinde wangen. De soldaat klimt uit de crypt, geholpen door zijn makker. „De abdis is dood, edelachtbare", rapporteert hij. „De val heeft haar nek gebroken". Rechter Tie knikt. Hij werpt een sombere blik op de voormalige Prefekt Woe en de gebroeders Lie, die hem verwezen aankijken. Dan heft de rechter zijn hand op... Pim de la Parra stelde dat het beleid van de overheid in filmzaken ingrij pend dient te worden gewijzigd. De subsidiëring moet zo worden aangepakt dat een bepaalde groep filmers onge stoord kan doorwerken. Het is moor dend voor een filmer wanneer hij na een aanvrage een jaar op subsidie moet wachten. Cineast Rein Bloem wilde nog een stapje verder gaan. Volgens hem moest er een soort om budsman voor de film komen. De adjunct-directeur van het Holland Fes tival, Hans de Witte, zag hierin het gevaar van het roepen om een sterke man. Natuurlijk kwam ook de zwaar drukkende vermakelijkheidsbelasting aan de orde. Het bioscoopbedrijf is bereid om het Zweedse voorbeeld te volgen. Afschaffing van de vermake lijkheidsbelasting met als verplichting dat een percentage van de recettes voor de opbouw van een eigen film industrie wordt bestemd, zo klonk het uit de mond van een exploitant. In de toespraak waarmee burgemees ter Matser 's avonds in het Rembrandt theater de filmweek officieel opende, schaarde hij zich theoretisch althans aan de 'kaïjt Van ;de jeiigdlgfë 'eiiieksten: „Het verheugt mij zeer, dat speciaal de jongeren in dé gelegenheid zijn gesteld tot deelneming aan deze week, zowel in actieve als in passieve zin. Ten slotte zijn zij het die het flimklimaat van heden en toekomst in belangrijke mate bepalen." Gesterkt door die woorden waren alle aanwezigen van jong tot oud vervolgens getuigen van het optreden van Ramses Shaffy, die enkele liedjes uit zijn nieuwe Tour de chant ten doop hield, daarbij bijgestaan door het trio van pianist Louis van Dijk .Daarna keek men naar Fernhout's „Lucht boven water" en de filmkomedie „You are a big boy now" van de (jonge) Amerikaanse cineast Frances Coppola. UTRECHT. Naast de gebruikelijke uitwisseling tussen amateurverenigin gen uit België en Nederland zal per sei zoen een viertal weekeinden voor to neelregisseurs worden georganiseerd. Ook zal aandacht worden besteed aan de uitwisseling van studententoneel groepen. Aldus werd besloten op een in het af gelopen weekeinde in het Belgische Deurle en St.-Maartens-Lathem gehou den vergadering van het Comité Ama teurtoneel België-Nederland. Men be paalde voorts dat volgend jaar voor de eerste maal een eenakterfestival voor beide landen wordt georganiseerd. Het comité besloot er bij de regerin gen van beide landen op aan te dringen de subsidieregeling, die in 1954 tot stand kwam, aan te passen aan de huidige verhoudingen. Het comité kreeg een nieuwe voorzitter in de persoon van dr. R. Verhaest, burgemeester van Gent- brugge. Hij volgt dr. A. J. T. Staken burg op, deze werd tot vice-voorzitter benoemd. LAREN. Van de tentoonstelling „Beelden in Blaricum", die wordt ge houden in de tuin van de openbare school aan de verbindingsweg in Blari cum, is een beeld van prof. P. Gregoire uit Laren gestolen. Dit beeld heet de „Ontvoering van Europa", en stelt een menselijke figuur voor die op de rug van een stier wordt ontvoerd. Het beeld heeft een waarde van f 2000,-. Volgens mede delingen aan de politie zou het beeld zondagmorgen nog zijn gezien, des mid dags te twee uur werd de diefstal ont-J dekt. Ook dit jaar krijgt Delft weer zijn „El -kerlyc". Regisseur Wim Barry, zijn assistente Miesje Boshuizen (rechts) en de belichtingsinspiciente Dorith van de Ven trotseren regen en kou bij de eerste openluchtrepeti tie in het Delftse Prinsenhof. Elcker- lyc (Tom van Beek) kijkt mee, hqe het oude plein in het licht wordt gezet. DELFT De oude-kunst- en antiek beurs die van 22 juni tot 12 juli voor de 19de keer in het Stedelijk Museum het Prinsenhof te Delft wordt gehouden, zal woensdag 21 juni 's avonds om acht uur worden geopend door de burgemeester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolf schoten. Het aantal deelnemers aan deze beurs is vrijwel gelijk aan dat van de vorige beurzen en bedraagt 29. Eén deel nemer die vorige jaren steeds opviel door de. belangrijke expositie die hij in de hem toegemeten ruimte wist op te bouwen, zal ontbreken. Het is de heer J. Wiegersma uit Utrecht, die begin februari van dit jaar is overleden. Fi guurlijk zal er 'n lege plaats zijn, letter lijk niet, want evenals vorige malen zul len de deelnemende handelaren samen alle beschikbare ruimte in het museum bezetten. BRISBANE (UPI) In een huis in een buitenwijk van Brisbane heeft de Australische politie gisteren een schil derij van Picasso teruggevonden dat een week geleden was gestolen van een tentoonstelling in Queensland. De „verblijfplaats" van het schilde rij, dat La belle Hollandaise is getiteld en circa een miljoen gulden waard is, kwam de politie aan de weet via een anoniem telefoontje. Ze kon nog geen arrestaties verrichten omdat over de dader(s) niets bekend is. Ned. Herv. Kerk. Beroepen Wezep: L. Roetman te Gouda. te ■m&ï a imw nn&vf* evab tiruv/x ,-AWt/w HILVERSUM I 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Conciliepost bus. 19.35 Stereo: kl. gr. muz. 19.45 Ge wijde muz. (opn). 20.00 Promenade-ork. met sopraan: operamuz. 20.40 Een klein beetje pijn, monoloog. 21.15 Radio Ka merorkest: kl. muz. 21.50 Stereo: Instr. ensemble met zangsoliste: kl. liederen. 22.00 Kunst: cultureel pr. 22.30 Nws. 22.40 Overw. 22.45 Dag, Land!: klankb. over Zwitserland. 23.15 Context: 14- daags magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.45 Lichte gr. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht instr. ensemble met zangsol. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muz. mozaïek 20.00 Nws. 20.05 Beatrix-Feestoord: am. pr. voor zieken en oud-patiënten. 20.40 Op de zo- mertoer: gev. pr. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Perséphone, opera v. Strawinsky (gr). 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Voor de kleuters. 18.50 Journ. STER: 18.55 Reel. AVRO: 19.00 Zoo Zoo, maandelijks dierenpr. 19.30 The Monkees. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Gert Timmerman Show. 21.00 De fantastische avonturen van het ruimte schip Orion, TV-film. 22.00 AVRO's Te- levizier. NTS: 22.30-22.35 Journ. 23.00- 23-30 Téleac: Kernfysica (35). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. NTS: 20.05 Première: gew. aan de filmweek in Arnhem. 20.30 Peter en Pavla, Tsjechische speelfilm. (Beide keuringen: alle leeftijden). STER: 21.56 Reel. NTS: 22.00-22.15 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassiek fluitconcert (gr.) 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde muz. (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakantietips. 8.45 Li. instr. ensemble. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Li. gr.muz. 12.27 Med. ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act., evt. gr.muz. 12.50 Uit gezochte operafragmenten (gr.) 14.00 De wilde vaart, detective-hoorspel (dl. 5). 14.25 Mod. am.muz. (gr). 15.05 Viool en piano: klass. muz. 15.30 Mez zo-sopraan en piano: mod. liederen. 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Li. gr.muz. 17.50 overheidsvoorl.: Politie nu! HILVERSUM II VARA: 7.00 è$;<|c^.gyi$Q. jl.20 Soc. strijdlied. 7.23" Li" gr.rriuz. (7.30- 7.35 Van de voorpagina, persoverzicht) VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. (8.30-8.35 Van al le merkten thuis, praatje voor de huis vrouw). 9.00 Mod. pianomuz. (gr). 9.15 Stereo: Klassiek pianokwartet (gr.). AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Li. gr.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de huisvrouw. 11.40 Gitaarrecital: mod. muz. 11.55 Li. or kest en zangsoliste (gr). 12.22 Voor het platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.3 Stereo: Tango-Rumba orkest met zangsolisten. 13.00 Nieuws 13.10 Act. en kalender. 13.25 Waar de wijsjes zijn: liedjespr. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Instr.-Vocaal ensemble: muz. uit Israël. 14.35 Viool en piano (gr).: klass. muz.15.00 Raket: pr. voor scholieren. 16.00 Nws. 16.02 Li. gr.muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel: een simpel pr. voor middelb. scholieren. 17.30 Dansorkest met solisten. HILVERSUM II AVRO: 9.00 Nieuws. 9-02 Act. 9.05 Ka- leidoskoop: ork. muz. met solisten. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplatenprogr. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00 Nieuws. 13.02 Act. 13.05 Zet 'm op: plaatjes en praatjes (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte muziek voor een Hollands publiek. 16.00 Nws. 16-02 Toerbeurt: platenprogramma van AVRO's Jeugdafdeling. 17.00 Nieuws. 17.02 Act. 17.05 Rhythm and Blues: oude en nieuwe opnamen. 17.35-18.00 Hillbilly Time: Country and Western music. DINSDAG 13 JUNI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (v. giste ren)- 10.20 Die aktuelle Schaubude. 11.00 Pr. voor jonge mensen. 12.00-1330 Act. koniek. 16.40 Nws. 16.45-1800 Gev. kin- derpr. 18.00 Nws- (Reg pr NDR: 18.05 Act 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandman netje 19.00 Act. 19.21 Filmrep. 19.59 Pr. overz- WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn- Westfalen 18.10 Kort tv-spel. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Liedjespro gramma. 19.40 TV-film). 20.00 Journ. en weêrber. 20.15 Am. pr. 22.25 Journ. en weerber. Aansl: commentaar DUITSLAND II 18.10 Nws, weerber. 18-20 Act. en muz. 18.55 Detectivefilm. 19.27 Weerbe richt. 19.30 Nws en thema's van de dag. 20.00 Sportsp. 20-30 Doe. Aansl: Nws. 21.15 Detectivefilm (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.05 Culturele ber. ber. 22.35 Nws, weerber. en thema's van de dag. =lllllllllllllllUllillllllllll IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII iiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii 186-IL 86. Nadat de Keizer de kroon weer zorgvuldig opgebor gen had gingen zij gedrieën naar de troonzaal. „Hoog verheven edele Taks u hebben mij als Keizer en zoon als jongste telg der Ba-Mih dynastie één dienst van on schatbare waarde bewezen!" sprak Sjek-San-Bon breeduit gezeten op de troon tot Tekko zich verlegen voelde worden onder zoveel loftuitingen. „Woorden schieten te kort om dankbaarheid te uiten. Laten mij daarom iets voor u mogen doen. Spreken en uw wens zullen worden vervuld. Willen gij een standbeeld te uwer nagedachtenis? Een landgoed? Een fiets? spreken slechts. Niets zullen mij te veel zijn om uit dankbaarheid wat dan iiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiintiiiiiHmnuiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiniKinniHini ook te kunnen doen!" „Nou... eh ...laat ons eens kijken!" stotterde Tekko die zo gauw niet wist wat hij vragen moest. „Een standbeeld is niks. Daar heb ik niets aan, wanneer ik weer thuis ben! Een landgoed... ja, dat zou me wel lijken. Tenminste als er een mooie tuin bij zou zijn! Nee ik wil eh... ja, ik weet 't! Ik wil heel eventjes, al is 't maar ééri minuut met de Keizerskroon op uw troon zitten. Ik wil één minuut Kei zer van Pansjoerije zijn!" En hoewel Sjek-San-Bon het een rare vraag vond willigde hij Tekko's verzoek toch in. Zo zat onze vriend dan even later met de Ba-Mih kroon op 't hoofd op de Keizerlijke zetel terwijl vader en zoon glimlachend toekeken. NOEM JE DIT STEENSOEP 2 HET L'JKT WEL EEN MAANt) OUD./ llï« 4IM7 NOUJE WIL TOCH HET AROMA VAN STEEN—/ AMSTERDAM. De beurs begon de nieuwe week in een enigszins terughoudende stemming. Men was geneigd de ontwikkeling van de „hoge re" politiek af te wachten en liet de scherpste kantjes van het koersherstel van vrijdag hier en daar wat afslijpen. Vooral Olies moesten het ontgelden omdat hier van alle zijden aanvallen op de buitenlandse bedrijven worden uitgevoerd. Het fonds sloot rond het laagste niveau en kwam hierdoor ruim 2 beneden het laatste officiële slot. Unilever moest bijna 2 afstaan en Philips 1. Daarentegen bleken AKU en Hoogovens onveranderd. De handel had niet veel om het lijf. De lokale markt was meer verdeeld ook hier was er een brede schare van reacties maar toch ook een vrij aan zienlijke lijst met koersverbeteringen. Bührmann verspeelde 11 punten, Spaarnestad 15, Kon. Zout 8 terwijl verder Brocades, Van der Grinten, Naarden, R.V.S. Hollandsche Sociëteit, Bijenkorf, Ver. Bredero, Bammens en Metaverpa lager waren. Daarentegen zetten Leeuwarder Papier, Kondor, Key en Kramer, Hensen en Unikap hun herstel voort. Hoger waren ook weer Elsevier, 5 of 25 punten) Billiton, Hollandsche Constructie 4) E.M.S. daarentegen 2 lager. Met uitzondering van de Japanlijnen die 3 punten hoger waren en de Kon. Rott. Lloyd die 2% lager was, bleven de scheepvaartwaarden in hoofdzaak bij het oude. K.L.M. was flauw met een verlies van 7. De obligatiemarkt was niet onder de indruk van het opgeheven krediet- toezicht. De meeste staatsfondsen had den moeite het vorige peil te handha ven. De meeste leningen van de B.N.G. slaagden daar weliswaar beter in maar kwamen toch ook niet vooruit. DORDRECHT. De nettowinst van Lips en Gispen is in 1966 gedaald van 924.000 tot 547.000. Voorgesteld wordt het dividend te verlagen van 11 tot 8 pet. De geconsolideerde omzet aan derden steeg van 45,4 tot 49,2 miljoen. De exploitatiekosten namen toe van 40,37 miljoen tot 44,04 miljoen, waarna een exploitatiesaldo resteerde van 5,2 (in 1965: 5,1) miljoen. Na onder meer 2,4 (2,2) miljoen voor afschrijvingen bedroeg de winst voor belastingen 1,4 (1,9) miljoen. De meeste bedrijven van het concern hebben een dikke orderportefeuille. De directie is niet pessimistisch over de ontwikkelingen in de naaste toekomst. De investeringen daalden vorig jaar van 2,6 tot 1,9 miljoen. Van onze redactie financiën ALMELO. De Koninklijke Tex tielfabrieken Nijverdal-ten Cate heb ben van Polymeric in Utrecht de machines en kennis voor het impreg neren (drenken) van glasweefsels to kunsthars overgenomen. Met deze overneming is geen groot bedrag ge moeid, aldus de directie van Nijverdal- ten Cate. Wel betekent de aankoop voor dit concern een verdere integratie op het gebied van de industriële glasvezels. Met harsen geïmpregneerd worden deze toegepast in de elektro technische, de vliegtuig- en metaalin dustrie en voor de fabricage van sportartikelen. Polymeric is voor de helft eigendom van de tot het concern Koninklijke Zout/Ketjen behorende Sikkens Grgep en voor de helft van Polymeric Chemi cals in de Verenigde Staten. Het Utrechtse bedrijf, dat kunstharsen ver werkt tot halffabrikaten, wordt ont manteld vanvvege de teleurstellende gang van zaken. Op 1 juni meldden wij, dat de meeste van de 55 perso neelsleden elders in de Sikkens Groep kunnen gaan werken. ENSCHEDE De hoger gespannen verwachtingen die Koninklijke Tex tielfabrieken gebr. Van Heek n.v. vo rig jaar had voor 1966 zijn niet uitge komen, zo meldt het verslag. De gun stige omzetontwikkeling, die bij het doen van die uitspraak kon worden gesignaleerd, heeft zich in de 2e helft van het jaar gedeeltelijk afgezwakt, met name op de buitenlandse mark ten. Dat tegen de achtergrond van de algemeen gedeprimeerde Europeso textielsituatie toch nog een redelijk resultaat kon worden geboekt, is voor een deel te danken aan de medeont wikkeling die het specialistische arti kel corduroys begunstigde. Volgens de gecombineerde verlies- en winstreke ning daalde het saldo exploitatiereke ning tot f 4,9 min (f 5,4 min). Na af schrijvingen ad f 3,5 min (idem) enz. komt de lagere winst uit op f 1 min (f 1,5 min). Voorgesteld wordt het di vidend van 8 tot 6 pet. te verlagen. In de eerste maanden van 1967 werd een hogere omzet behaald dan in de zelfde periode van 1966. De totale or derpositie vertoonde daarentegen een daling, waarbij niet uit het oog ver loren moet worden dat als gevolg van de liquiditeitskrapte bij de afnemers de neiging bestaat de orders zo laag mogelijk te plaatsen. Een en ander nood tot grote behoedzaamheid. Door de relatief grote invloed die de na jaarsverkopen vaak op het exploitatie resultaat hebben, durft de directie zich nog niet te wagen aan een voorspel ling voor het eindresultaat. AMSTERDAM, 12 juni Contante prijzen: Londen 10.06%10.06%, New York 3.60%—3.60%, Montreal 3.33%— 3.33%, Parijs 73.38—73.43, Brussel 7.25%—7.26%, Frankfurt 90.52%— 90.57 Stockholm 73.03—73.08, Zürich 83.48%—83.53%, MilaaD 57.63%— 57.68%, Kopenhagen 52.0652.11, Oslo 50.43—50.48, Wenen 13.95%—13.96%, Lissabon 12.55%—12.56%.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2