de appelc bloeien „De verloedering van de Swieps" Prima film van Nederlandse makelij Vast Sonata da camera naar Amerika Expositie van werk 80-iarige Chagall Nederlandse film over Suriname UIT DE KERKEN en TELEVISIEPROGRAMMA'S Psycho-drama Zekerheid Drank Geweten VANAVOND MORGEN Leningen BNG boven 10 miljard ASM blijft nog onzeker Minder vraag naar sigaren WISSELMARKT PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Pagina 2 DONDERDAG 15 JUNI 1967 De weduwnaar heette van zijn ach ternaam Peun, wat hij natuurlijk op neef Barend overdroeg Wie heet er nou Peun? 't Zou best een gemeen woord kunnen zijn! En toch keken Barend Peun en zijn vrouw ook al hooghartig naar de kleine jongen. Juist met die dubbele naam vonden zij hem weinig beter dan een half bloed. Zijn moeder was een actrice geweest, en niet eens beroemd. Van haar had hij slechts het leven gekre gen, een dosis gelatenheid en blond haar. Ja, dat blonde haar! Zo affreus to- neel-achtig! Als Coen's moeder van adel geweest was, zou het kind be slist donker geworden zijn. De Van Wynendaels waren allemaal donker, van generatie op generatie. Dat kwam, omdat in zeventienhon derdvierentachtig de toen-jeugdige Eduard Waldemar Borgh van Wynen- dael „in het Bosch, een halfuur gaens van Z.E. 's Huys, eene Zigeunderin ontmoette" die hij verleidde. Hei, 't was in de Mei! Het zou niet zo erg geweest zijn; er zullen in die tijd wel meer verlief de jonkertjes zigeunerinnen ontmoet hebben. Maar deze dame had zich vermeten, van de ontmoeting nog iets anders mee te dragen, dan gevoelens van hevige vereerdheid en gepaste trots. Zij hing haar ondervinding aan de grote klok en beklaagde zich bij 't Gerecht. Ach, en de tijden waren toen al zo verfomfaaid, dat men aan dacht besteedde aan klachten van Zi- igeunderinnen: hij moest haar een zoengeld betalen en voor onderhoud van het „kint" zorgen, of haar hu wen. Hij had geen zoengeld, die arme Eduard. En toch toonde hij zich een modern man: hij huwde haar. Me vrouw de Barones Borgh van Wynen- dael geboren Zigeunerin. Heeft niemand het hem kwalijk ge nomen, met het oog op de adel van zijn geslacht? Wellicht had hij niet drie oudere zusters, die zonder levens-partner achterbleven. We we ten niets van hen af: of mevrouw de Barones gillend zong, als zij door de Sael danste; of dat ze boven in de torenkamer toverde; of dat ze in haar boudoir een pierement wilde hebben. Waren ze gelukkig...? Het enige, wat van hun romance bleef bestaan, was zwart haar, zwart haar. Tot dit een schalkse usance werd in de familie: een Van Wynen- dael was donker. Maar het lot is altijd nog schalkser dan de mensen, en op een dag werd er dan een licht-blonde Van Wynen- dael geboren: Coen. Dat kwam van zijn moeder. In sommige families zijn moeders de schuld van alles. Tante Agneta sprak het uit: „Een échte Van Wynendael is niet blond". Ze hadden toen allemaal al een hand gehad- Neef Barend raspte zijn keel en zei: „Zo, zo, Coen. En kun je al iets?" Want de Peuns waren nog te kort de heffe' ontgroeid, om niet vroegtij dig iets te willen kunnen. „Ja", antwoordde het kleine, tenge re jongetje. „Ik kan dansen. En ik kan met mijn ogen draaien!" Dansen en met de ogen draaien. Wat kon men anders verwachten van een komedianten-kind? „Daar zul je niet veel aan heb ben", bedacht neef Barend's vrouw, Ida, van zichzelf ene Van den Lande, die dus meende te weten, wat in het leven ballast was, en wat niet. „Nie mand hoeft hier te dansen". „Ik moet altijd dansen", verklaar de Coen. „Altijd! Nou dans ik ook: van binnen, zie je?" Nee, ze zagen het niet. Op dat ogenblik was het, dat Edu ard Waldemaris zigeunerin in de ge dachten van Agneta opstond. Kon het zijn...? Was hun nog niet voldoen de ramp beschoren door hun broer..? Nee... het zou wel van die moeder komen... al was zigeunerbloed be rucht gebleken, vooral in de manlij ke linie- Toen Braam, de bejaarde knecht, die eerste avond de soep ronddiende en een half bordje onder Coen's roze gezichtje schoof, kreeg hij tot zijn niet geringe ontroering een kus op de hand. Voor de verpletterde blikken der familie verklaarde Coen zonnig: „Met hém word ik goeie vrinden! Dat 5 voel ik! En ik wil later ook zo'n| prachtig pak aan hebben!" Men at toen maar soep, en brokkel- de mistroostig zijn brood. Chrisje voelde langzaam maar ze- jj ker een migraine in haar bolle hoofd 5 -zwellen. Wat stond hun nog te wach- jj ten met dit kind, dat elke minuut s zijn afkomst verraadde door theater- s manieren en een voorliefde ten op- S zichte van verkleedpartijen? Tussen de tong en de pudding wou s Coen graag dansen. Dat mocht hij 5 altijd van zijn pappa... Maar tante Agneta belde de grijze booi, die de jonker even meenam, i Dat was zo de Wynendaelse opvat- jj ting van dansen. En in de eetkamers wachtten de volwassenen ijs-verkoeld. E Je zou kunnen denken, dat het een groot geluk was voor drie ongetrouw- s de vrouwen en een kinderloos echt- g paar, om tezamen een vereenzaamd g jongetje op te voeden. Maar waarom 5 voerde het Lot een kind, dat de lief- 5 ste ouders had gehad, naar vijf men- sen, die innerlijk wellicht nooit jong jj waren geweest? God is de grootste roman-schrijver, 5 Na het diner werd de jonker naarg bed gebracht door de ouwe dienstbo- 5 de, Maartje. Hij gaf eerst iedereen jj een hand, en kreeg er evenveel te- 5 rug. Maar er was niemand, die hem een verhaaltje vertelde of een nacht- s zoen gaf. Dat was hem door het le- z ven ontnomen- E Er was een wonderlijke, weifelen- E de blik in de blauwe kinderogen, enjj de kleine voeten liepen heel lang- 5 zaam, alsof ze wachtten om stil te staan, als een stem het kind zou te- 5 rugroepen. Het bleef stil. Buiten de deur, in de hoge hal, zei E Coen tegen Maartje: „Dansen ze E geen van allemaal?" Maartje had te S weinig taalgevoel om hem te verbe- 5 teren. „Dansen ze nooit?" informeer- jj de hij dringend; alsof de drie tantes 5 en de neef en nicht ervan verdachts moesten worden, nu om de tafel te zwieren, kie". Ze bracht hem boven, langs eenjj brede trap, die zulke lage treden had, S dat je zelfs met slofstappen toch naar boven kwam over de geluidloze loper. Alles was blinkend en hoog en stil. „Je krijgt 't kamertje, dat je va- jj der ook gehad het", vertelde de oude E vrouw. En haastig, om het pijnlijke E van de herinnering voor hem: „Want je pappie is ook 'n klein jonkie ge- weest..." Hier in huis?" vroeg Coen, en E boog het hoofd achterover om de zol- dering te zien. Hij aanschouwde bo- ven zich, ingebouwd door de prachti- ge leuning, waar bovengang en trap S samen kwamen, vier groen porcelei- E nen vazen van enorme afmetingen. E Die verschrikten zijn slaperig kinder- brein. „Hier in huis...?" herhaalde E hij zachter. (Wordt vervolgd) E ARNHEM Zonder de première van een nieuwe Ne derlandse speelfilm zou de Arnhemse filmweek natuur lijk niet je ware zijn. Gisteravond was het zo ver. In het Rembrandt theater de atmosfeer is bij dit soort gele genheden altijd wat extra spannend diende Eric Terp stra zich aan met zijn eerste speelfilm op volle lengte, „De verloedering van de Swieps". Na afloop van de voorstelling kon Terpstra zichzelf, z(jn scenarioschrijver Heere Heeresma en zijn medewerkers met een gerust hart de hand schudden. Hij heeft niet al leen een volwaardig produkt op niveau afgeleverd; de film vangt vooral de aandacht door de persoonlijke aanpak van de jonge cineast en de moed waarmee een origineel onder werp, vervat in een zeer beeldend scenario, te lijf werd ge gaan. lliiilliiiiiiiiuni iiiiiiiimiiiiiiuiiiiiiimiiiiimii Terpstra en Heeresma als nieuw Ne derlands filmkoppel dus. Ze hopen in september aan hun tweede speelfilm te kunnen beginnen: het misschien in kleur te maken. „Hip, hip, hip, voor de anti-Christ". Heeresma heeft het sce nario klaar. „Het wordt", zegt hij een psycho-drama over acht mensen, die door familiebanden zijn gebonden, „Er komt veel slapstick in. In tegen- maar die elkaar voortdurend uithollen-" stelling tot de Swieps is dit verhaal niet uit dialogen, maar uit scènes opge bouwd. De humor krijgt een speciale functie. Ik laat de erotiek namelijk door de humor verdrijven. De humor overwint. Het is de bedoeling, dat de film in Zuidslavië en Spanje zal worden opgenomen." De film is ook het duidelijke resul taat van een voortreffelijke samenwer king tussen regisseur en scenarist, die elkaar in hun filmische gedachtenwe- reld goed hebben gevonden en die el kaar bij de verwerkelijking van het idee uitstekend hebben aangevuld. Onze ci nema heeft er kennelijk een vruchtbaar filmteam bij gekregen. Wat dat aanvullen betreft: in onze be spreking over het scenario kortgele den in boekvorm verschenen wezen we onder meer op de onderhuidse mo gelijkheden, die in het verhaal scho len, maar die „woordelijk" nog niet he lemaal leken losgewoeld. Juist die op een essentiële achtergrond gerichte za ken zijn door Eric Terpstra in een ver duidelijkende en dus sterkere vorm ge stoken. Wat men hier en daar in het scenario nog tussen de woorden door ff ff1 3530. Het doorkruisen van de Asteroïden-gordel was geen nieuwtje voor de opvarenden van de Naald en misschien juist daarom waren zij buitengewoon op hun hoede. Zij kenden de gevaren van dit kosmische „mij nenveld". De lange-afstand-radar had zijn waarschu wing reeds lang tevoren doen klinken en men besloot noodgedwongen de snelheid terug te brengen tot nor- mal-dirve, omdat niemand lust had om te pletter te vliegen tegen zo'n ongezellig stuk rots. Die handeling bleek perfect getimed te zijn, want de radar gecon troleerde, automatische piloot liet de slanke machine een ware heelal-wals dansen. In de stuurcabine hielden de astronauten letterlijk hun hart vast, want het wa ren echt geen vrolijke ogenblikken. Steeds weer doem den er nieuwe obstakels op, sommige niet groter dan lucifersdoosjes, maar andere zo kolossaal, dat er een behoorlijke aardse stad in opgeborgen kon worden. On nodig te zeggen, dat de Naald voortdurend door een maximum elektrisch krachtveld omhuld werd, teneinde de gevolgen van een eventuele botsing zoveel moge lijk te verminderen. 89. De goudsmid veeft het zweet van zijn voorhoofd. Hij zegt met doffe stem: „Het is me een raadsel hoe u... Ja, een doortrekkende goudsmid vertelde me dat de Schatmeester al dat goud bij zich had en ik huurde Tau om het te stelen... Maar het is nu voor het eerst dat ik het goud zie.... De schurk wilde niet zeggen waar hij het verborgen had... Hij nam ons mee naar deze tem pel, zei dat het goud iher was... ergens in de tempel... tartte het ons te vinden. ...Toen kwam Jade opeens de hal binnen.... Tau schreeuwde tegen mij: „Daar komt je verloofde, Lie! Dit is een mooie gelegnheid om haar aan je vriendin voor te stellen, aan mijn vrouw! Of irLjr- In april en mei 1968 '"eftdfemble Sonate da camera een tournee maken door de Verenigde Staten en Canada. Door het overlijden ruim een maand geleden van de cembalist Hans Schouwman heeft het ensemble een zwaar verlies geleden, maar de overige drie leden Willem Noske, Piet Nijland en Carel van Leeu wen Boomkamp zullen voorlopig een strijktrio blijven vormen. AMSTERDAM Ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de Franse kunstenaar Marc Chagall wordt in ga lerie Krikhaar volgende maand een ex positie van een gedeelte van grafieken gehouden. De tentoonstelling wordt ge opend op 7 juli a.s., de dag van zijn verjaardag. De collectie bestaat uit door de kunstenaar met de hand ge kleurde etsen voor de bijbel, ontstaan tussen 1930 en 1939, en zwart-wit et sen uit de suite „Les fables de La Fon taine", vervaardigd tussen 1927 en 1930. De expositie zal ongeveer een maand duren. AMSTERDAM De cineast Peter Creutzberg, die de staatsprijs 1967 voor film heeft gekregen, heeft een film over Suriname gemaakt. De film, die getiteld is „Tot aan het laatste dorp", gaat over 5 het werk van medische teams in de oer- zal ik alles aan Jade uitleggen? Hoe jij..." Ik gaf hem een vuistslag in zijn gezicht en Tau viel achterover in de crypt. Jade begon te gillen, maar Tau's vrouw greep veer vijftig minuten, haar en legde haar hand ap Jade's mond... „Kijk, of Tau z'n nek gebroken heeft!" zei ze tegen mij. Ik zag Tau op de vloer daar beneden liggen. Hij balde zijn vuist en schreeuwde tegen m(j: „Zonder m(j zal je het goud nooit vinden, Lie"... Ik richtte me op en zei te gen haar: „Tau heeft alleen zijn been gebroken". „Die schrik zal hem goed gedaan hebben" zei ze, „nu zal hij ons wel zeggen waar h(j het goud verstopt heeft"... wouden van Suriname. De duur is onge- Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Oud-Befjerland: (vac. W. H. van Kooten) L. Trouwborst te Bles- kensgraaf; te Nieuw-Stadskanaal: (2e pred. plaats): G. G. S. van Hoogstraten te Hoogezand; te Oldenbroek: (toez.) J. Vos te Rijssen; te Melissand en te Oude- Tonge: W. van Goorsel (kand. te Mont- foort); te Nieuw-Lekkerland: A. J. Tim mer te Elspeet. Bedankt: voor Giessendam/Nederhar- dinxveld: J. Zwijnenburg te Oudewater. Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Beroepen: te Pernis en Tweede Explo- ërmond/Valthermond: W. J. van der Winde (kand. te Zwolle). Geref. Gemeenten; Aangenomen: naar Oudemirdum: G. Mouw te Middelharnis. moest lezen, is nu in het beeld verhel derd en op overtuigende wijze tot leven gebracht. Dat Terpstra als filmer een typische verhalen-verteller is, kon reeds enkele jaren geleden worden opgemaakt uit zijn korte (maar te lange) filmpje „Ver sier de leegte". De zekerheid waarmee hij dit gegeven had verwerkt, leek hem in de twee daarop volgende filmpjes „De ander" en „Eiland" weer enigs zins te verlaten. Met „De verloedering van de Swieps" een eerste produk- tie van Rob Dumee's parkfilm heeft Terpstra echter volledig revanche ge nomen. Hij heeft zich bij de aanpak van zijn „lange" debuut althans van een veel betere zijde getoond. Hoofdfiguur in de film is de met een snelle babbel uitgeruste lefjongen Ma nuel (Ramses Shaffy). In zijn handel en wandel probeert hij voortdurend zijn eigen homofiele frustraties te over schreeuwen. Zijn wraak op een burger mansmilieu is niet anders dan een voor wendsel om zijn eigen gevoelens van onmacht te verdringen. Hij is tegelijk een aardige jongen, een wreed ploertje en een zielepoot. En aan het slot van de film is het nog helemaal de vraag of hij nu wel de overwinnaar is, of dat zijn slachtoffers misschien iets op zich zelf hebben gewonnen. Manuel krijgt op de Gooisestraatweg een lift van Jan-Hein Swiep (Wies An dersen), een sufferig kantoormannetje, dat zijn leven keurig in vakjes heeft verdeeld. Thuis wachten zijn Ansje (Het ty Verhoogt) en zijn zoontje in de netjes gemeubileerde bungalow. Manuel praat zich bij de familie binnen, zet zijn gast heer en gastvrouw tot het drinken van Hetty Verhoogt en Ramses Shaffy in „De verloedering van de Swieps". een fles goede cognac en blijft vervol gens logeren. Schoksgewijs maken we dan zijn to tale penetratie in dit milieu mee. Het huishouden wordt compleet ontwricht, Ansje op „luchtiger" gedachten ge bracht, het zoontje wordt bij een groot moeder weggewerkt, de drank stroomt dagelijks en de klassieke grammofoon platen worden snel ingeruild voor har de beatmuziek. Voor de familie Swiep is dit allemaal zeer ingrijpend. Voor Manuel is het Gooise uitstapje slechts een onderdeel. Hij leeft er in Amsterdam tussen neus en lippen bij. Hij is getapt, hij heeft meisjes bij de vleet, ook al laat hij ze dan op de rand van het bed aan hun lot over, hij hangt bovendien ongegeneerd de gigolo uit. Op het slotfeest ten huize van de Swieps, waarbij het interieur volkomen aan dig gelen gaat, zullen we eindelijk zeker we ten dat Manuels verlangens regelrecht naar het eigen geslacht uitgaan. Hij ver trekt en laat de Swieps verloederd, ge schokt en vernederd maar wellicht wij zer dan ooit achter. Hij is immers ook een beetje hun geweten geweest! De drie belangrijkste rollen hebben een voortreffelijke verbeelding gekre gen. Voor de eerste maal zien we Ram ses Shaffy zich op natuurlijke wijze voor de camera bewegen. Wies Andersen bekend van de televisie als inspecteur Lapointe in de Maigretfilms zet het kantoorslaafje overtuigend neer en Het ty Verhoogt raakt precies het gemiddel de van zo'n fatsoenlijk huisvrouwtje, dat in haar dagdromen wel eens dingen beleeft die verder reiken dan haar be- staantje lang is. HILVERSUM I 18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pr. voor twintigers. 19,00 Nws. en Weer- preatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Dubhol- kwaxtet met org.: geest. lied. 20.00 Lfc gr.muz. 20.30 Avondpermissie: gev. pr. voor de strijdkrachten. 22.15 Avondslui ting. 22.30 Nws. en herh. SOS-ber. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerkorg.concert: oude muz. 23.15 Wonen zonder midden: inter view over wonen en samenleven in een stadsgebied. 23.45 Li. gr.muz. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. v.d. KVP. Kaarten op tafel, een uitz. over politieke zaken, die de aandacht verdie nen. 18.30 Stereo; Dansork. met zang sol. 18.55 Gesproken brief. 19.00 tereo: Pianoduo: mod. muz. IKOR: 19.30 Mens en bijbel: bijbelgesprek. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Land der Muzen: kunstkro niek. 20.30 Stereo: Pianoduo Rad. Ka- merork. en sol.: klass. en mod. muz. 21.20 Je sterft maar éénmaal, hoorsp. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 't Mag geen naam hebben: li. gev. platenpr. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.45 Voor de kleuters. 18.50 Journ. STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 De Verrekijker intern, jeugdjourn. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport, documentaire-inf. pr. 19.53 Toeristische tips. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Openingsconcert Holland Festival in het Circustheater te Scheve- ningen. KRO: 21.00 Silhouet: portret v. een tijdgenoot. 21.30 De Aap, mon. 22.u0 Brandpunt. NTS: 22.50-22.55 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Automatisering (14- herh. v. maandag j.l.). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws- in 't kort. STER: 20.01 Reel. AVRO: 20.05 Moef Ga Ga- extra. 20.20 Een meisje trouwt toch wel, tv-spel. 21.00 Op zoek naar de mens, een documentaire over de mens en zijn identiteit. 21.45 The Telephone, korte NTS: 22.15 Journ. CVK'IKOR: 22.30- 23.00 Dichterbij: gesprekken over de Bijbel. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte gr.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips. 8.45 Voor de huisvr. 9.55 Waterst. 9.40 Schoolrad. 19.00 Stereo: Aubade: klas sieke muz. (gr.). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Metropole-ork. met zang soliste: lichte muz. 12.27 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Platennws. 13.00 Stereo: Lichte ork.muz. en zangsol. 13.30 Lichte gr. muz. 13.55 Promenadeork. en zangsol: operamuz. 14.30 Schoolrad. 15.00 Pizzi cato: muz. middag mag. 17.00 Coda: muz. v. Tieners en twens. JHILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20> Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.muziek. (7.30-7.35 Van de voorp.: persoverz.). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws- 8.10 Lichte gr. muz. 9.00 Klassiek hoorntrio (gr.). 9.30 Pianorecital (gr): klass. muz. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Lichte gr.muz. 11.00 Nws. 11.02 Op de koffie: progr. voor de vrouw. AVRO: 11.30 Musa Ibérica (4). lez. over volksmuz. uit Spanje. 11.55 Beursber. 12.00 Licht inst. ensemble: lat. muz. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Overh.voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws 13.10 Act. 13.30 Venster op de heden daagse muz.: muz. lez. 14.10 Poëzie kroniek. 14.20 Slotakk.: toerist, klank beeld. 14.50 Hou je aan je woord: een spel met en over literatuur. VPRO: huis progr. voor tëuiszittenden. 16.00 Nws. 16.02 Mod. en klass. muz. 17.00 Voor de kinderen. 17.10 Stereo: Muz. aanw. 17.45 Act. HILVERSUM III AVRO: Nws. 9.02 Act. 9.05 Plaat maar raak: vrolijk ochtendprogram ma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen: VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13 00 Nws. 13.02 Uit de buitenl. pers. 13.05 El pée: gevar. pl.progr. 14.00 Nieuws. 14.02 Uit de buitenl. pers. 14.05 2x Top 10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Muziekkant- jes: licht muz.progr. 16.00 Nws. 16.02 Showtime. 16.30 Sorbet: licht pl.progr. 17.00 Nws. 17.C2 Act. 17.05-18.00 Pop- Party. DONDERDAG 15 JUNI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gist.). 10.20 Sportspiegel. 10.50 Politieke doe. 11.35 Act. en muz. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.40 Nws. 16.45-18.00 Gev. kinderpr. 18.00 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Filmrep. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Flitsen uit 't pr. v. 't Spaans Nat. Circus. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Pr.- overz. voor de komende week. 18.12 Kookuurtje. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu te (II). 19.10 Kort tv-spel. 1940 Film- rep. over Frankrijk). 20 00 Journ. en weerber. 20.15 tv-spel. 21.40 Verslag v. een reis door Viëtnam. 22.40 Journ. on weerber. Aansl.: commentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema's v.d. dag. 20.00 Amus.- pr. Aansl.: Nws. 21.30 Inf. en menin gen over een omstreden thema. 22.15 Nws., weerber. en thema's v.d. dag. 88. De volgende morgen vroeg, 't was eigenlijk nog in de holst van de nacht, was Tekko al uit de veren. Hij nuttigde een stevig ontbijt, nam afscheid van de onder-Keizer en Prins Lum-Bia, die hem nog een flin ke buidel met geld meegaven om de overtocht naar Avondland te kunnen betalen en toen de zon nog maar nauwelijks boven de kim verschenen was stapte onze vriend naar buiten. Hij besteeg een klein ezeltje, dat door de oppperceremoniemeester eigenhandig opgetuigd was en terwijl Keizer Sjek-San-Bon en Prins Lum-Bia ten afscheid bogen reed Tekko weg. Hij had echter nauwelijks enige tientallen meters afgelegd toen onze vriend zijn rijdier plotseling deed keren en snel terug galoppeerde. Prins Lum-Bia kwam hem al tegemoet lo pen en toen hij zijn ezeltje inhield vroeg Tekko schuch ter aan de Prins: ,Er is nog één ding dat ik heel erg graag weten wou voordat ik naar huis ga. Waarom heeft uw vader toch twee van die malle wiebelende bal letjes aan zijn pet hangen?" „Ha ha!" lachte de Prins. „Dat zijn speciale uitvinding van onze hofuitvinder om vliegen te verjagen. Machtig vader zijn lichtelijk gezet en slaan naar hinderlijke insecten kosten hem ontzettend veel inspanning en stroken tevens niet met zijn waardigheid!" „Oh, is 't dat!" antwoordde Tekko gerustgesteld. „Nu dan ga ik maar weer! Dag!" En daar ging onze vriend en hij zwaaide tot 't Ba-Mih pa leis geheel uit het gezicht verdwenen was. i9i9 NOU HEB IK DAN TOCH HET VERSCHIL TUSSEN VROUWEN EN MANNEN UITGEKIEND AMSTERDAM, 14 juni De opge wekte tot vaste stemming van dins dag voor de internationale waarden heeft zich gisteren in het algemeen verder kunnen voortzetten op de Am sterdamse effectenbeurs. Dit lag dins dagavond reeds in de lijn der ver wachtingen toen Koninklijke Olie in het telefonisch avondverkeer bijna op 131 sloot, Unilever op 91.20 en Philips op 92,20. Deze hoogste prijzen konden gisteren evenwel niet worden gehaald. Het publiek toonde echter opnieuw vertrouwen in het koersverloop voor de internationale fondsen in de komen de dagen. KLM zakte echter f 5 in na volging van Wall Street, Hoogovens verbeterde f 3,50. De cultures waren licht verdeeld. Amsterdam Rubber was o.a. een punt lager. De scheepvaartwaarden schom melden binnen enige grenzen. De staatsfondsenmarkt gaf na de afbrok kelende koersen van de twee voor gaande dagen een licht herstel te zien, echter met geringe omzetten. In de lokale sector kwam Albert Heijn in de eerste periode met een 35 punten hogere biedkoers op 't nieu we hoogterecord van 1100. Simon de Wit was ca. 25 punten hoger op 425 niet te krijgen. Echter werd een laat- prijs van 430 opgegeven. De Bijenkorf verbeterde 7 punten tot 515. Verder steeg Bols f3,-. Hoger waren voorts Rommenhöller, Spaarnestad, Kon. Zout, Nutricia (plus 19 hoger bieden), Kemo. Gist en Porceleyne Fles, die vijf tot zes tien punten verbeterden. Koersverlie zen van grote betekenis behoorden tot de zeldzaamheden. DEN HAAG De gemeenten in Nederland hebben vorig jaar voor ruim f 4,8 miljard geïnvesteerd tegen f 4,5 miljard in 1965. Uitgedrukt in een percentage van het bruto natio naal produkt namen de gemeentelij ke investeringen evenwel af van 6,6 tot 6. Het aandeel in de bruto natio nale investeringen in vaste activa daalde van 26,8 tot 25,7 pet. De ge meenten zijn wat dit betreft in 1966 dus achtergebleven bij andere secto ren van de economie, aldus het ver slag van de Bank voor Nederland- sche Gemeenten over het afgelopen jaar. Hierin wordt tevens vermeld, dat het bedrag van de uitstaande vaste geldleningen van de bank in 1966 de f 10 miljard overschreed: Het kwam op f 10.838.511.741. Hiertegenover stonden leningen aan de bank van f 10.555.584.137. Volkshuisvesting en openbare wer ken vormden met respectievelijk 1,7 miljard en 1,2 miljard de belangrijk ste uitgavencategorieën van de ge meenten. Zij namen daarmee 60 pet. van de gemeentelijke investeringen in 1966 voor hun rekening. De finan ciering van de gemeentelijke investe ringen geschiedde voor ruim twee derde (3,3 miljard) met opgenomen leningen. Het restant (1,5 miljard) was afkomstig uit afschrijvingen, verkoop van goederen en aandelen en enkele andere bronnen, die de schuldpositie van de gemeenten niet beïnvloeden. Hoewel de bouw van woningwetwo ningen, voorzover de gemeenten daarmee direct bemoeienis hebben, door het rijk met voorschotten wordt gefinancierd 1,7 miljard in 1966 moesten zij ongeveer 1,6 miljard via de geld- en kapitaalmarkt financie ren. Dit geschiedde via de centrale financiering. De bank slaagde er vo rig jaar in voor 1,7 miljard in totaal aan langlopende leningen aan te bie den. De middelen trok zij aan door de uitgifte van bijna een miljard aan obligatieleningen en door het opne men van onderhandse langlopende le ningen van ruim 0,6 miljard. ARNHEM In de eerste tien maan den van het boekjaar (dat eind volgen de maand afloopt) van de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij waren de bedrijfsafdelingen behoorlijk van op drachten voorzien. Verwacht wordt, dat de resultaten over dit jaar niet zullen teleurstellen. De vooruitzichten zijn echter onze ker. De opdrachten waarborgen welis waar voor verschillende bedrijfsafde lingen een bezetting, die zich over een flink deel van het komende boekjaar uitstrekt, maar het laat zich aanzien, dat enkele afdelingen tijdelijk met onderbezetting te kampen zullen heb ben. Het prijspeil blijft ongunstig, aldus de directie. Vorig jaar daalde het exploitatiesal do van ƒ709.596 tot ƒ681.563. Er werd weer 10 pet. dividend uitgekeerd EINDHOVEN (ANP) De daling van de vraag op de binnenlandse sigarenmarkt is nog steeds niet tot staan gekomen. De verhoging van de sigarenprijzen met ingang van 1 juli kan tot nog verdere daling aanleiding geven, zo werd gezegd in de jaarver gadering van de Tabaksindustrie v/h Gebrs. Philips. Het bedrijf zal de aandacht nog sterker richten op bevordering van de export die thans 25 a 30 procent van de omzet bedraagt. De export naar Duitsland ontwikkelt zich gunstig. Per 1 juli zal de hele sigarenproduk- tie van het bedrijf in Maastricht zijn geliquideerd. Regelmatig wordt onder handeld over de verkoop. AMSTERDAM, 14 juni Londen 10.05%—10.06%New York 3.60%— 3.60%; Montreal 3.33A—3.33A; Parijs 73.36—73.41; Brussel 7.25%—7.25%; Frankfort 90.48%—90.53%Stockholm 69.94%—69.99%; Zürich 83.42%— 83.47%; Milaan 57.62%—57.67%Ko penhagen 52.0352.08; Oslo 50.39 50.44; Wenen 13.95—13.96: Lissabon 12.55 12.56

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2