de appelc
bloeien
„De verloedering van de Swieps"
Prima film van
Nederlandse
makelij
Vast
Sonata da camera
naar Amerika
Expositie van werk
80-iarige Chagall
Nederlandse film
over Suriname
UIT DE KERKEN
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Psycho-drama
Zekerheid
Drank
Geweten
VANAVOND
MORGEN
Leningen BNG
boven 10 miljard
ASM blijft nog
onzeker
Minder vraag
naar sigaren
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Pagina 2
DONDERDAG 15 JUNI 1967
De weduwnaar heette van zijn ach
ternaam Peun, wat hij natuurlijk op
neef Barend overdroeg Wie heet er
nou Peun? 't Zou best een gemeen
woord kunnen zijn! En toch keken
Barend Peun en zijn vrouw ook al
hooghartig naar de kleine jongen.
Juist met die dubbele naam vonden
zij hem weinig beter dan een half
bloed. Zijn moeder was een actrice
geweest, en niet eens beroemd. Van
haar had hij slechts het leven gekre
gen, een dosis gelatenheid en blond
haar.
Ja, dat blonde haar! Zo affreus to-
neel-achtig! Als Coen's moeder van
adel geweest was, zou het kind be
slist donker geworden zijn. De Van
Wynendaels waren allemaal donker,
van generatie op generatie.
Dat kwam, omdat in zeventienhon
derdvierentachtig de toen-jeugdige
Eduard Waldemar Borgh van Wynen-
dael „in het Bosch, een halfuur gaens
van Z.E. 's Huys, eene Zigeunderin
ontmoette" die hij verleidde. Hei,
't was in de Mei!
Het zou niet zo erg geweest zijn;
er zullen in die tijd wel meer verlief
de jonkertjes zigeunerinnen ontmoet
hebben. Maar deze dame had zich
vermeten, van de ontmoeting nog iets
anders mee te dragen, dan gevoelens
van hevige vereerdheid en gepaste
trots. Zij hing haar ondervinding aan
de grote klok en beklaagde zich bij
't Gerecht. Ach, en de tijden waren
toen al zo verfomfaaid, dat men aan
dacht besteedde aan klachten van Zi-
igeunderinnen: hij moest haar een
zoengeld betalen en voor onderhoud
van het „kint" zorgen, of haar hu
wen.
Hij had geen zoengeld, die arme
Eduard. En toch toonde hij zich een
modern man: hij huwde haar. Me
vrouw de Barones Borgh van Wynen-
dael geboren Zigeunerin.
Heeft niemand het hem kwalijk ge
nomen, met het oog op de adel van
zijn geslacht? Wellicht had hij
niet drie oudere zusters, die zonder
levens-partner achterbleven. We we
ten niets van hen af: of mevrouw de
Barones gillend zong, als zij door
de Sael danste; of dat ze boven in de
torenkamer toverde; of dat ze in
haar boudoir een pierement wilde
hebben. Waren ze gelukkig...?
Het enige, wat van hun romance
bleef bestaan, was zwart haar, zwart
haar. Tot dit een schalkse usance
werd in de familie: een Van Wynen-
dael was donker.
Maar het lot is altijd nog schalkser
dan de mensen, en op een dag werd
er dan een licht-blonde Van Wynen-
dael geboren: Coen.
Dat kwam van zijn moeder.
In sommige families zijn moeders
de schuld van alles.
Tante Agneta sprak het uit: „Een
échte Van Wynendael is niet blond".
Ze hadden toen allemaal al een
hand gehad-
Neef Barend raspte zijn keel en
zei: „Zo, zo, Coen. En kun je al
iets?"
Want de Peuns waren nog te kort
de heffe' ontgroeid, om niet vroegtij
dig iets te willen kunnen.
„Ja", antwoordde het kleine, tenge
re jongetje. „Ik kan dansen. En ik
kan met mijn ogen draaien!"
Dansen en met de ogen draaien.
Wat kon men anders verwachten van
een komedianten-kind?
„Daar zul je niet veel aan heb
ben", bedacht neef Barend's vrouw,
Ida, van zichzelf ene Van den Lande,
die dus meende te weten, wat in het
leven ballast was, en wat niet. „Nie
mand hoeft hier te dansen".
„Ik moet altijd dansen", verklaar
de Coen. „Altijd! Nou dans ik ook:
van binnen, zie je?"
Nee, ze zagen het niet.
Op dat ogenblik was het, dat Edu
ard Waldemaris zigeunerin in de ge
dachten van Agneta opstond. Kon het
zijn...? Was hun nog niet voldoen
de ramp beschoren door hun broer..?
Nee... het zou wel van die moeder
komen... al was zigeunerbloed be
rucht gebleken, vooral in de manlij
ke linie-
Toen Braam, de bejaarde knecht,
die eerste avond de soep ronddiende
en een half bordje onder Coen's roze
gezichtje schoof, kreeg hij tot zijn
niet geringe ontroering een kus op de
hand. Voor de verpletterde blikken
der familie verklaarde Coen zonnig:
„Met hém word ik goeie vrinden! Dat 5
voel ik! En ik wil later ook zo'n|
prachtig pak aan hebben!"
Men at toen maar soep, en brokkel-
de mistroostig zijn brood.
Chrisje voelde langzaam maar ze- jj
ker een migraine in haar bolle hoofd 5
-zwellen. Wat stond hun nog te wach- jj
ten met dit kind, dat elke minuut s
zijn afkomst verraadde door theater- s
manieren en een voorliefde ten op- S
zichte van verkleedpartijen?
Tussen de tong en de pudding wou s
Coen graag dansen. Dat mocht hij 5
altijd van zijn pappa...
Maar tante Agneta belde de grijze
booi, die de jonker even meenam, i
Dat was zo de Wynendaelse opvat- jj
ting van dansen. En in de eetkamers
wachtten de volwassenen ijs-verkoeld. E
Je zou kunnen denken, dat het een
groot geluk was voor drie ongetrouw- s
de vrouwen en een kinderloos echt- g
paar, om tezamen een vereenzaamd g
jongetje op te voeden. Maar waarom 5
voerde het Lot een kind, dat de lief- 5
ste ouders had gehad, naar vijf men-
sen, die innerlijk wellicht nooit jong jj
waren geweest?
God is de grootste roman-schrijver, 5
Na het diner werd de jonker naarg
bed gebracht door de ouwe dienstbo- 5
de, Maartje. Hij gaf eerst iedereen jj
een hand, en kreeg er evenveel te- 5
rug. Maar er was niemand, die hem
een verhaaltje vertelde of een nacht- s
zoen gaf. Dat was hem door het le- z
ven ontnomen- E
Er was een wonderlijke, weifelen- E
de blik in de blauwe kinderogen, enjj
de kleine voeten liepen heel lang- 5
zaam, alsof ze wachtten om stil te
staan, als een stem het kind zou te- 5
rugroepen. Het bleef stil.
Buiten de deur, in de hoge hal, zei E
Coen tegen Maartje: „Dansen ze E
geen van allemaal?" Maartje had te S
weinig taalgevoel om hem te verbe- 5
teren. „Dansen ze nooit?" informeer- jj
de hij dringend; alsof de drie tantes 5
en de neef en nicht ervan verdachts
moesten worden, nu om de tafel te
zwieren,
kie".
Ze bracht hem boven, langs eenjj
brede trap, die zulke lage treden had, S
dat je zelfs met slofstappen toch
naar boven kwam over de geluidloze
loper. Alles was blinkend en hoog en
stil.
„Je krijgt 't kamertje, dat je va- jj
der ook gehad het", vertelde de oude E
vrouw. En haastig, om het pijnlijke E
van de herinnering voor hem: „Want
je pappie is ook 'n klein jonkie ge-
weest..."
Hier in huis?" vroeg Coen, en E
boog het hoofd achterover om de zol-
dering te zien. Hij aanschouwde bo-
ven zich, ingebouwd door de prachti-
ge leuning, waar bovengang en trap S
samen kwamen, vier groen porcelei- E
nen vazen van enorme afmetingen. E
Die verschrikten zijn slaperig kinder-
brein. „Hier in huis...?" herhaalde E
hij zachter.
(Wordt vervolgd) E
ARNHEM Zonder de première van een nieuwe Ne
derlandse speelfilm zou de Arnhemse filmweek natuur
lijk niet je ware zijn. Gisteravond was het zo ver. In het
Rembrandt theater de atmosfeer is bij dit soort gele
genheden altijd wat extra spannend diende Eric Terp
stra zich aan met zijn eerste speelfilm op volle lengte,
„De verloedering van de Swieps".
Na afloop van de voorstelling kon Terpstra zichzelf, z(jn
scenarioschrijver Heere Heeresma en zijn medewerkers
met een gerust hart de hand schudden. Hij heeft niet al
leen een volwaardig produkt op niveau afgeleverd; de film
vangt vooral de aandacht door de persoonlijke aanpak van
de jonge cineast en de moed waarmee een origineel onder
werp, vervat in een zeer beeldend scenario, te lijf werd ge
gaan.
lliiilliiiiiiiiuni
iiiiiiiimiiiiiiuiiiiiiimiiiiimii
Terpstra en Heeresma als nieuw Ne
derlands filmkoppel dus. Ze hopen in
september aan hun tweede speelfilm te
kunnen beginnen: het misschien in
kleur te maken. „Hip, hip, hip, voor de
anti-Christ". Heeresma heeft het sce
nario klaar. „Het wordt", zegt hij
een psycho-drama over acht mensen,
die door familiebanden zijn gebonden,
„Er komt veel slapstick in. In tegen-
maar die elkaar voortdurend uithollen-"
stelling tot de Swieps is dit verhaal niet
uit dialogen, maar uit scènes opge
bouwd. De humor krijgt een speciale
functie. Ik laat de erotiek namelijk
door de humor verdrijven. De humor
overwint. Het is de bedoeling, dat de
film in Zuidslavië en Spanje zal worden
opgenomen."
De film is ook het duidelijke resul
taat van een voortreffelijke samenwer
king tussen regisseur en scenarist, die
elkaar in hun filmische gedachtenwe-
reld goed hebben gevonden en die el
kaar bij de verwerkelijking van het idee
uitstekend hebben aangevuld. Onze ci
nema heeft er kennelijk een vruchtbaar
filmteam bij gekregen.
Wat dat aanvullen betreft: in onze be
spreking over het scenario kortgele
den in boekvorm verschenen wezen
we onder meer op de onderhuidse mo
gelijkheden, die in het verhaal scho
len, maar die „woordelijk" nog niet he
lemaal leken losgewoeld. Juist die op
een essentiële achtergrond gerichte za
ken zijn door Eric Terpstra in een ver
duidelijkende en dus sterkere vorm ge
stoken. Wat men hier en daar in het
scenario nog tussen de woorden door
ff
ff1
3530. Het doorkruisen van de Asteroïden-gordel was
geen nieuwtje voor de opvarenden van de Naald en
misschien juist daarom waren zij buitengewoon op hun
hoede. Zij kenden de gevaren van dit kosmische „mij
nenveld". De lange-afstand-radar had zijn waarschu
wing reeds lang tevoren doen klinken en men besloot
noodgedwongen de snelheid terug te brengen tot nor-
mal-dirve, omdat niemand lust had om te pletter te
vliegen tegen zo'n ongezellig stuk rots. Die handeling
bleek perfect getimed te zijn, want de radar gecon
troleerde, automatische piloot liet de slanke machine
een ware heelal-wals dansen. In de stuurcabine hielden
de astronauten letterlijk hun hart vast, want het wa
ren echt geen vrolijke ogenblikken. Steeds weer doem
den er nieuwe obstakels op, sommige niet groter dan
lucifersdoosjes, maar andere zo kolossaal, dat er een
behoorlijke aardse stad in opgeborgen kon worden. On
nodig te zeggen, dat de Naald voortdurend door een
maximum elektrisch krachtveld omhuld werd, teneinde
de gevolgen van een eventuele botsing zoveel moge
lijk te verminderen.
89. De goudsmid veeft het zweet van zijn voorhoofd.
Hij zegt met doffe stem: „Het is me een raadsel hoe
u... Ja, een doortrekkende goudsmid vertelde me dat de
Schatmeester al dat goud bij zich had en ik huurde Tau
om het te stelen... Maar het is nu voor het eerst dat
ik het goud zie.... De schurk wilde niet zeggen waar hij
het verborgen had... Hij nam ons mee naar deze tem
pel, zei dat het goud iher was... ergens in de tempel...
tartte het ons te vinden. ...Toen kwam Jade opeens de
hal binnen.... Tau schreeuwde tegen mij: „Daar komt
je verloofde, Lie! Dit is een mooie gelegnheid om haar
aan je vriendin voor te stellen, aan mijn vrouw! Of
irLjr- In april en mei 1968
'"eftdfemble Sonate da camera
een tournee maken door de Verenigde
Staten en Canada. Door het overlijden
ruim een maand geleden van de
cembalist Hans Schouwman heeft het
ensemble een zwaar verlies geleden,
maar de overige drie leden Willem
Noske, Piet Nijland en Carel van Leeu
wen Boomkamp zullen voorlopig een
strijktrio blijven vormen.
AMSTERDAM Ter gelegenheid
van de 80e verjaardag van de Franse
kunstenaar Marc Chagall wordt in ga
lerie Krikhaar volgende maand een ex
positie van een gedeelte van grafieken
gehouden. De tentoonstelling wordt ge
opend op 7 juli a.s., de dag van zijn
verjaardag. De collectie bestaat uit
door de kunstenaar met de hand ge
kleurde etsen voor de bijbel, ontstaan
tussen 1930 en 1939, en zwart-wit et
sen uit de suite „Les fables de La Fon
taine", vervaardigd tussen 1927 en 1930.
De expositie zal ongeveer een maand
duren.
AMSTERDAM De cineast Peter
Creutzberg, die de staatsprijs 1967 voor
film heeft gekregen, heeft een film over
Suriname gemaakt. De film, die getiteld
is „Tot aan het laatste dorp", gaat over
5 het werk van medische teams in de oer-
zal ik alles aan Jade uitleggen? Hoe jij..." Ik gaf hem
een vuistslag in zijn gezicht en Tau viel achterover in
de crypt. Jade begon te gillen, maar Tau's vrouw greep veer vijftig minuten,
haar en legde haar hand ap Jade's mond... „Kijk, of
Tau z'n nek gebroken heeft!" zei ze tegen mij. Ik zag
Tau op de vloer daar beneden liggen. Hij balde zijn
vuist en schreeuwde tegen m(j: „Zonder m(j zal je het
goud nooit vinden, Lie"... Ik richtte me op en zei te
gen haar: „Tau heeft alleen zijn been gebroken". „Die
schrik zal hem goed gedaan hebben" zei ze, „nu zal
hij ons wel zeggen waar h(j het goud verstopt heeft"...
wouden van Suriname. De duur is onge-
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Oud-Befjerland: (vac. W.
H. van Kooten) L. Trouwborst te Bles-
kensgraaf; te Nieuw-Stadskanaal: (2e
pred. plaats): G. G. S. van Hoogstraten
te Hoogezand; te Oldenbroek: (toez.) J.
Vos te Rijssen; te Melissand en te Oude-
Tonge: W. van Goorsel (kand. te Mont-
foort); te Nieuw-Lekkerland: A. J. Tim
mer te Elspeet.
Bedankt: voor Giessendam/Nederhar-
dinxveld: J. Zwijnenburg te Oudewater.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Beroepen: te Pernis en Tweede Explo-
ërmond/Valthermond: W. J. van der
Winde (kand. te Zwolle).
Geref. Gemeenten;
Aangenomen: naar Oudemirdum: G.
Mouw te Middelharnis.
moest lezen, is nu in het beeld verhel
derd en op overtuigende wijze tot leven
gebracht.
Dat Terpstra als filmer een typische
verhalen-verteller is, kon reeds enkele
jaren geleden worden opgemaakt uit
zijn korte (maar te lange) filmpje „Ver
sier de leegte". De zekerheid waarmee
hij dit gegeven had verwerkt, leek hem
in de twee daarop volgende filmpjes
„De ander" en „Eiland" weer enigs
zins te verlaten. Met „De verloedering
van de Swieps" een eerste produk-
tie van Rob Dumee's parkfilm heeft
Terpstra echter volledig revanche ge
nomen. Hij heeft zich bij de aanpak
van zijn „lange" debuut althans van
een veel betere zijde getoond.
Hoofdfiguur in de film is de met een
snelle babbel uitgeruste lefjongen Ma
nuel (Ramses Shaffy). In zijn handel
en wandel probeert hij voortdurend zijn
eigen homofiele frustraties te over
schreeuwen. Zijn wraak op een burger
mansmilieu is niet anders dan een voor
wendsel om zijn eigen gevoelens van
onmacht te verdringen. Hij is tegelijk
een aardige jongen, een wreed ploertje
en een zielepoot. En aan het slot van
de film is het nog helemaal de vraag
of hij nu wel de overwinnaar is, of dat
zijn slachtoffers misschien iets op zich
zelf hebben gewonnen.
Manuel krijgt op de Gooisestraatweg
een lift van Jan-Hein Swiep (Wies An
dersen), een sufferig kantoormannetje,
dat zijn leven keurig in vakjes heeft
verdeeld. Thuis wachten zijn Ansje (Het
ty Verhoogt) en zijn zoontje in de netjes
gemeubileerde bungalow. Manuel praat
zich bij de familie binnen, zet zijn gast
heer en gastvrouw tot het drinken van
Hetty Verhoogt en Ramses Shaffy
in „De verloedering van de Swieps".
een fles goede cognac en blijft vervol
gens logeren.
Schoksgewijs maken we dan zijn to
tale penetratie in dit milieu mee. Het
huishouden wordt compleet ontwricht,
Ansje op „luchtiger" gedachten ge
bracht, het zoontje wordt bij een groot
moeder weggewerkt, de drank stroomt
dagelijks en de klassieke grammofoon
platen worden snel ingeruild voor har
de beatmuziek. Voor de familie Swiep
is dit allemaal zeer ingrijpend.
Voor Manuel is het Gooise uitstapje
slechts een onderdeel. Hij leeft er in
Amsterdam tussen neus en lippen bij.
Hij is getapt, hij heeft meisjes bij de
vleet, ook al laat hij ze dan op de rand
van het bed aan hun lot over, hij hangt
bovendien ongegeneerd de gigolo uit.
Op het slotfeest ten huize van de Swieps,
waarbij het interieur volkomen aan dig
gelen gaat, zullen we eindelijk zeker we
ten dat Manuels verlangens regelrecht
naar het eigen geslacht uitgaan. Hij ver
trekt en laat de Swieps verloederd, ge
schokt en vernederd maar wellicht wij
zer dan ooit achter. Hij is immers ook
een beetje hun geweten geweest!
De drie belangrijkste rollen hebben
een voortreffelijke verbeelding gekre
gen. Voor de eerste maal zien we Ram
ses Shaffy zich op natuurlijke wijze voor
de camera bewegen. Wies Andersen
bekend van de televisie als inspecteur
Lapointe in de Maigretfilms zet het
kantoorslaafje overtuigend neer en Het
ty Verhoogt raakt precies het gemiddel
de van zo'n fatsoenlijk huisvrouwtje,
dat in haar dagdromen wel eens dingen
beleeft die verder reiken dan haar be-
staantje lang is.
HILVERSUM I
18.10 Sportrubriek. 18.30 Halte: pr.
voor twintigers. 19,00 Nws. en Weer-
preatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Dubhol-
kwaxtet met org.: geest. lied. 20.00 Lfc
gr.muz. 20.30 Avondpermissie: gev. pr.
voor de strijdkrachten. 22.15 Avondslui
ting. 22.30 Nws. en herh. SOS-ber. 22.40
Boekbespr. 22.45 Kerkorg.concert: oude
muz. 23.15 Wonen zonder midden: inter
view over wonen en samenleven in een
stadsgebied. 23.45 Li. gr.muz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. v.d.
KVP. Kaarten op tafel, een uitz. over
politieke zaken, die de aandacht verdie
nen. 18.30 Stereo; Dansork. met zang
sol. 18.55 Gesproken brief. 19.00 tereo:
Pianoduo: mod. muz. IKOR: 19.30
Mens en bijbel: bijbelgesprek. 19.55
Kerk veraf en dichtbij. AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Land der Muzen: kunstkro
niek. 20.30 Stereo: Pianoduo Rad. Ka-
merork. en sol.: klass. en mod. muz.
21.20 Je sterft maar éénmaal, hoorsp.
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 't Mag geen
naam hebben: li. gev. platenpr. 23.55-
24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.45 Voor de kleuters. 18.50
Journ. STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 De
Verrekijker intern, jeugdjourn. 19.10
Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in
de sport, documentaire-inf. pr. 19.53
Toeristische tips. STER: 19.56 Reel.
NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel.
NTS: 20.20 Openingsconcert Holland
Festival in het Circustheater te Scheve-
ningen. KRO: 21.00 Silhouet: portret v.
een tijdgenoot. 21.30 De Aap, mon. 22.u0
Brandpunt. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
23.00-23.30 Teleac: Automatisering (14-
herh. v. maandag j.l.).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws- in 't kort. STER:
20.01 Reel. AVRO: 20.05 Moef Ga Ga-
extra. 20.20 Een meisje trouwt toch wel,
tv-spel. 21.00 Op zoek naar de mens,
een documentaire over de mens en zijn
identiteit. 21.45 The Telephone, korte
NTS: 22.15 Journ. CVK'IKOR: 22.30-
23.00 Dichterbij: gesprekken over de
Bijbel.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gr.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muziek.
8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.tips.
8.45 Voor de huisvr. 9.55 Waterst. 9.40
Schoolrad. 19.00 Stereo: Aubade: klas
sieke muz. (gr.). 11.00 Voor de zieken.
12.00 Stereo: Metropole-ork. met zang
soliste: lichte muz. 12.27 Meded. voor
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Platennws. 13.00 Stereo: Lichte
ork.muz. en zangsol. 13.30 Lichte gr.
muz. 13.55 Promenadeork. en zangsol:
operamuz. 14.30 Schoolrad. 15.00 Pizzi
cato: muz. middag mag. 17.00 Coda:
muz. v. Tieners en twens.
JHILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20> Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr.muziek.
(7.30-7.35 Van de voorp.: persoverz.).
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00
Nws- 8.10 Lichte gr. muz. 9.00 Klassiek
hoorntrio (gr.). 9.30 Pianorecital (gr):
klass. muz. VPRO: 10.00 Schoolradio.
VARA: 10.20 Lichte gr.muz. 11.00 Nws.
11.02 Op de koffie: progr. voor de
vrouw. AVRO: 11.30 Musa Ibérica (4).
lez. over volksmuz. uit Spanje. 11.55
Beursber. 12.00 Licht inst. ensemble:
lat. muz. 12.27 Meded. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Overh.voorl.: Uitz. voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws
13.10 Act. 13.30 Venster op de heden
daagse muz.: muz. lez. 14.10 Poëzie
kroniek. 14.20 Slotakk.: toerist, klank
beeld. 14.50 Hou je aan je woord: een
spel met en over literatuur. VPRO:
huis progr. voor tëuiszittenden. 16.00
Nws. 16.02 Mod. en klass. muz. 17.00
Voor de kinderen. 17.10 Stereo: Muz.
aanw. 17.45 Act.
HILVERSUM III
AVRO: Nws. 9.02 Act. 9.05 Plaat
maar raak: vrolijk ochtendprogram
ma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen:
VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl.
pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13 00
Nws. 13.02 Uit de buitenl. pers. 13.05
El pée: gevar. pl.progr. 14.00 Nieuws.
14.02 Uit de buitenl. pers. 14.05 2x Top
10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Muziekkant-
jes: licht muz.progr. 16.00 Nws. 16.02
Showtime. 16.30 Sorbet: licht pl.progr.
17.00 Nws. 17.C2 Act. 17.05-18.00 Pop-
Party.
DONDERDAG 15 JUNI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (v. gist.). 10.20
Sportspiegel. 10.50 Politieke doe. 11.35
Act. en muz. 12.00-13.30 Act.-kroniek.
16.40 Nws. 16.45-18.00 Gev. kinderpr.
18.00 Nws. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act.
18.16 Filmrep. 18.50 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.21 Flitsen uit 't pr. v. 't Spaans
Nat. Circus. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05
Nws. uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Pr.-
overz. voor de komende week. 18.12
Kookuurtje. 18.25 Hier und Heute (I).
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu
te (II). 19.10 Kort tv-spel. 1940 Film-
rep. over Frankrijk). 20 00 Journ. en
weerber. 20.15 tv-spel. 21.40 Verslag v.
een reis door Viëtnam. 22.40 Journ. on
weerber. Aansl.: commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 18.20 Act. en
muz. 18.55 tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30
Nws. en thema's v.d. dag. 20.00 Amus.-
pr. Aansl.: Nws. 21.30 Inf. en menin
gen over een omstreden thema. 22.15
Nws., weerber. en thema's v.d. dag.
88. De volgende morgen vroeg, 't was eigenlijk nog
in de holst van de nacht, was Tekko al uit de veren.
Hij nuttigde een stevig ontbijt, nam afscheid van de
onder-Keizer en Prins Lum-Bia, die hem nog een flin
ke buidel met geld meegaven om de overtocht naar
Avondland te kunnen betalen en toen de zon nog maar
nauwelijks boven de kim verschenen was stapte onze
vriend naar buiten. Hij besteeg een klein ezeltje, dat
door de oppperceremoniemeester eigenhandig opgetuigd
was en terwijl Keizer Sjek-San-Bon en Prins Lum-Bia
ten afscheid bogen reed Tekko weg. Hij had echter
nauwelijks enige tientallen meters afgelegd toen onze
vriend zijn rijdier plotseling deed keren en snel terug
galoppeerde. Prins Lum-Bia kwam hem al tegemoet lo
pen en toen hij zijn ezeltje inhield vroeg Tekko schuch
ter aan de Prins: ,Er is nog één ding dat ik heel erg
graag weten wou voordat ik naar huis ga. Waarom
heeft uw vader toch twee van die malle wiebelende bal
letjes aan zijn pet hangen?" „Ha ha!" lachte de Prins.
„Dat zijn speciale uitvinding van onze hofuitvinder om
vliegen te verjagen. Machtig vader zijn lichtelijk
gezet en slaan naar hinderlijke insecten kosten hem
ontzettend veel inspanning en stroken tevens niet met
zijn waardigheid!" „Oh, is 't dat!" antwoordde Tekko
gerustgesteld. „Nu dan ga ik maar weer! Dag!" En
daar ging onze vriend en hij zwaaide tot 't Ba-Mih pa
leis geheel uit het gezicht verdwenen was.
i9i9
NOU HEB IK DAN TOCH HET VERSCHIL TUSSEN
VROUWEN EN MANNEN UITGEKIEND
AMSTERDAM, 14 juni De opge
wekte tot vaste stemming van dins
dag voor de internationale waarden
heeft zich gisteren in het algemeen
verder kunnen voortzetten op de Am
sterdamse effectenbeurs. Dit lag dins
dagavond reeds in de lijn der ver
wachtingen toen Koninklijke Olie in
het telefonisch avondverkeer bijna op
131 sloot, Unilever op 91.20 en Philips
op 92,20. Deze hoogste prijzen konden
gisteren evenwel niet worden gehaald.
Het publiek toonde echter opnieuw
vertrouwen in het koersverloop voor
de internationale fondsen in de komen
de dagen. KLM zakte echter f 5 in na
volging van Wall Street, Hoogovens
verbeterde f 3,50.
De cultures waren licht verdeeld.
Amsterdam Rubber was o.a. een punt
lager. De scheepvaartwaarden schom
melden binnen enige grenzen. De
staatsfondsenmarkt gaf na de afbrok
kelende koersen van de twee voor
gaande dagen een licht herstel te zien,
echter met geringe omzetten.
In de lokale sector kwam Albert
Heijn in de eerste periode met een 35
punten hogere biedkoers op 't nieu
we hoogterecord van 1100. Simon de
Wit was ca. 25 punten hoger op 425
niet te krijgen. Echter werd een laat-
prijs van 430 opgegeven. De Bijenkorf
verbeterde 7 punten tot 515. Verder
steeg Bols f3,-.
Hoger waren voorts Rommenhöller,
Spaarnestad, Kon. Zout, Nutricia
(plus 19 hoger bieden), Kemo. Gist
en Porceleyne Fles, die vijf tot zes
tien punten verbeterden. Koersverlie
zen van grote betekenis behoorden tot
de zeldzaamheden.
DEN HAAG De gemeenten in
Nederland hebben vorig jaar voor
ruim f 4,8 miljard geïnvesteerd tegen
f 4,5 miljard in 1965. Uitgedrukt in
een percentage van het bruto natio
naal produkt namen de gemeentelij
ke investeringen evenwel af van 6,6
tot 6. Het aandeel in de bruto natio
nale investeringen in vaste activa
daalde van 26,8 tot 25,7 pet. De ge
meenten zijn wat dit betreft in 1966
dus achtergebleven bij andere secto
ren van de economie, aldus het ver
slag van de Bank voor Nederland-
sche Gemeenten over het afgelopen
jaar.
Hierin wordt tevens vermeld, dat
het bedrag van de uitstaande vaste
geldleningen van de bank in 1966 de
f 10 miljard overschreed: Het kwam
op f 10.838.511.741. Hiertegenover
stonden leningen aan de bank van
f 10.555.584.137.
Volkshuisvesting en openbare wer
ken vormden met respectievelijk 1,7
miljard en 1,2 miljard de belangrijk
ste uitgavencategorieën van de ge
meenten. Zij namen daarmee 60 pet.
van de gemeentelijke investeringen
in 1966 voor hun rekening. De finan
ciering van de gemeentelijke investe
ringen geschiedde voor ruim twee
derde (3,3 miljard) met opgenomen
leningen. Het restant (1,5 miljard)
was afkomstig uit afschrijvingen,
verkoop van goederen en aandelen
en enkele andere bronnen, die de
schuldpositie van de gemeenten niet
beïnvloeden.
Hoewel de bouw van woningwetwo
ningen, voorzover de gemeenten
daarmee direct bemoeienis hebben,
door het rijk met voorschotten wordt
gefinancierd 1,7 miljard in 1966
moesten zij ongeveer 1,6 miljard via
de geld- en kapitaalmarkt financie
ren. Dit geschiedde via de centrale
financiering. De bank slaagde er vo
rig jaar in voor 1,7 miljard in totaal
aan langlopende leningen aan te bie
den.
De middelen trok zij aan door de
uitgifte van bijna een miljard aan
obligatieleningen en door het opne
men van onderhandse langlopende le
ningen van ruim 0,6 miljard.
ARNHEM In de eerste tien maan
den van het boekjaar (dat eind volgen
de maand afloopt) van de Arnhemsche
Scheepsbouw Maatschappij waren de
bedrijfsafdelingen behoorlijk van op
drachten voorzien. Verwacht wordt,
dat de resultaten over dit jaar niet
zullen teleurstellen.
De vooruitzichten zijn echter onze
ker. De opdrachten waarborgen welis
waar voor verschillende bedrijfsafde
lingen een bezetting, die zich over een
flink deel van het komende boekjaar
uitstrekt, maar het laat zich aanzien,
dat enkele afdelingen tijdelijk met
onderbezetting te kampen zullen heb
ben. Het prijspeil blijft ongunstig,
aldus de directie.
Vorig jaar daalde het exploitatiesal
do van ƒ709.596 tot ƒ681.563. Er werd
weer 10 pet. dividend uitgekeerd
EINDHOVEN (ANP) De daling
van de vraag op de binnenlandse
sigarenmarkt is nog steeds niet tot
staan gekomen. De verhoging van de
sigarenprijzen met ingang van 1 juli
kan tot nog verdere daling aanleiding
geven, zo werd gezegd in de jaarver
gadering van de Tabaksindustrie v/h
Gebrs. Philips.
Het bedrijf zal de aandacht nog
sterker richten op bevordering van de
export die thans 25 a 30 procent van
de omzet bedraagt. De export naar
Duitsland ontwikkelt zich gunstig.
Per 1 juli zal de hele sigarenproduk-
tie van het bedrijf in Maastricht zijn
geliquideerd. Regelmatig wordt onder
handeld over de verkoop.
AMSTERDAM, 14 juni Londen
10.05%—10.06%New York 3.60%—
3.60%; Montreal 3.33A—3.33A; Parijs
73.36—73.41; Brussel 7.25%—7.25%;
Frankfort 90.48%—90.53%Stockholm
69.94%—69.99%; Zürich 83.42%—
83.47%; Milaan 57.62%—57.67%Ko
penhagen 52.0352.08; Oslo 50.39
50.44; Wenen 13.95—13.96: Lissabon
12.55 12.56