De zangeres van het verguisde leven TOMADO TOMADO mayo •i Aaaaaardbeien volop smullen!! Scherts en charme WERKLOZEN WILLEN NIET GRAAG VERHUIZEN DROOGTE TEISTERT VEE OP EILAND DE HANDIGE PATATSNUDER f7,50 THEEDOEK???? DE DOEK DIE DIRECT DROOGT BÜ Duitse benzine duurder „Als ik zangles ga nemen dan komt 't niet meer van harte'''' MISKEND f Tip voor handiger huishouden VROLIJK GOKJE n tafelklare smulverrassing BIJ DE LUNCH FRAPPANT OPLICHTERS GRUWEL Moeilijke start door dikzak WENNEN HOEDEN- PARADE IN DE ZWEEDSE HOOFDSTAD DRIE MILJOEN PL A TEN VERKOCHT IN 10 JAAR imm De zangeres zonder naam rust tien dagen uit, bij haar zuster in Den Haag. Ze zit daar aan de eettafel met zuster, zwager en neef. De rustkuur bestaat onder meer uit scrabbelen. Als het spel voor het interview moet worden on derbroken is neef aan de winnende hand, met zelfgemaakte woorden als ,.sexgebaar" en „varkensdoeken". Of woorden als deze wel helemaal regle mentair zijn interesseert de Zangeres weinig. Ze zegt: „Ik ben er toch slecht in." Het praten gaat haar duidelijk beter af; ze doet het met welbehagen. De Zangeres heeft wel degelijk een naam: mevrouw Mary Servaes-Bey uit Geleen. Als Mary Bey maakte ze jaren lang furore in het onverwoestbare genre dat de gulle lach op feesten en partijen zo treffend illustreert. Een brok Neder lands amusement dat (gelukkig?) weinig aan de weg timmert» maar dat niette min commercieel een lucratieve zaak is. De talentenjagers van Phonogram hoorden al weer heel lang geleden Mary Bey zingen in Maastricht en strikten haar ten behoeve van een degelijke platenomzet. De heren wer den daarin niet bedrogen. Mary Bey bleek in bepaalde streken van ons land goed verkoopbaar. Maar daarmee groeide de spanning» niet alleen tussen haar en de platenmaatschappij, maar ook tussen haar en de mensen die het amusement bepalen: de publiciteitsme dia en de omroepen. Het fenomeen van het levenslied werd miskend, „geboycot" zelfs. Deze ontwikkeling dreef haar in de armen van Johnny Hoes, een al even miskend genie op dit terrein „geboycot" door dezelfde platenmaatschappij en de zelfde omroepen. Johnny Hoes begon voor zichzelf en maakte Mary Bey tot Zangeres zonder naam en tot het beste paard van stal, ADVERTENTIE (het vriendje van de kinderen) Moeders die deTomado patatsnijder ontdekt hebben, zetten gemakkelij ker patat op het menu. In een wip ge sneden: 25 of 49 tegelijk! Allemaal even dik. Een paar bijzonderheden: 't messenblok met tweezijdig gesle pen roestvrij stalen messen en de plastic drukplaat zijn uitneembaar, dus makkelijk schoon te maken; voor 25 patatjes f 7,50, voor 49 patatjes f 7,75. Wilt u méér tips? Vraag uw winkelier om de liitzoekfolder "Hartewensen"- Of schrijf aan Tornado, Tomadohuis, afdeling K., Dordrecht. waarin ook opgenomen Slome Japie, Dikke Leo en de Toffe jongens. De Zangeres zonder naam bestaat nu tien jaar. In haar café in Geleen is dat grootscheeps gevierd, temidden van de getrouwen en de ware liefhebbers. In die tien jaar zette ze drie miljoen grammofoonplaten om, naar nationale maatstaven gemeten een ongekend aantal. Het contactblad van Hoes' platenim- perium „Club zonder naam" raakt er niet over uitgejuicht. Een enkel citaat: „Door miljoenen aanbeden, door som migen verguisd, veelbesproken, veelbe- schreven, 'n vrouw die in het middel punt van de belangstelling staat en die het gepresteerd heeft om op Telstar platen in 'n jaar tijds maar liefst 'n kwart miljoen platen te verkopen". Het fenomeen zelf zit bij haar zuster in Den Haag en eet slagroomtaart. Ze rust uit van het feest, maar ook van een druk voorseizoen in haar café: „Het is bij ons altijd een vrolijke boel, zeg maar. Alleen, door de week gaan de mensen niet meer zo uit. Er is in Limburg, ook al met de mijn hè, veel werkloosheid. Dat merken we wel. We hebben nog wel een geweldige omzet, maar per week kan dat wel zo'n vijf-, zeshonderd gulden verschil maken met vorig jaar. Als het vorig jaar driedui zend per week was, is dat nu zo'n 2.500 gulden. Maar ik zit er helemaal niet van in de put, ik heb een fantastische zaak". Een zaak die ze in december 1965 heeft kunnen overnemen. Niet dank zij de 35.000 gulden die ze aan haar platen verdiende. Die zijn voor een belangrijk deel in een fraaie bungalow gaan zitten. Wel dank zij een akkoordje met een bierbrouwerij en met haar naam loos etiket. Ze zegt: „Je gokt eigenlijk op die naam hè. Omdat jealtijd zo geweldig succes hebt gehad met optre den en met je platen. En dan denk je, nou daarop ga ik een vaste basis leggen voor later". In haar eigen café heeft de Zangeres zojuist haar tienjarig bestaan gevierd als naamloze. Aan alle feestelijkheid zat voor haar één verdrietige kant: geen van de omroepen in Hilversum was naar Geleen gekomen om naar het fenomeen te kijken. Zo voelde ze weer even duidelijk het isolement waarin ze moet werken. Ze zegt: „Ik kan nu wel zeggen het is denderend geweest, maar u moet het ergens ook weer geloven. Nou ben ik heus geen vrouw die liegt, daar houd ik helemaal niet van. Het is gewoon onvergetelijk geweest. Op een bepaald moment lag de vloer van de keuken bezaaid met rozen, we konden het niet meer bergen en we hebben toch -een heel grote zaak. Heel mooie en kostba re cadeaus hè: veel kristal, zilver en goud". Zwager Jongman (in dienst bij het CBS) valt in: „Bussen van heinde en ver, ik stond er stom verbaasd van. Ik vind er namelijk geen donder aan, aan die dingen die ze zingt, ik vind er helemaal niks aan. Ik vind sommige dingen enorm overtrokken en ontzet tend sterk naar het sentiment hellend ADVERTENTIE en er ook op spelend. Maar er zit wel een element in dat elke mensenleven even beroert, aanraakt". De zangeres: „Ik zou ook niet willen dat iedereen ervan hield". Haar zuster Caterina (sussend): „Nee, maar dat hoeft ook niet". De Zangeres (verdedigend): „In die tien jaar dat ik nu op de plaat ben ik ben geen fenomeen hoor maar hoeveel grote succes-mensen heb ik in die tijd niet voorbij gestreefd met dit zogenaamde minderwaardige genre?" Zwager Jongman tekent de vrede: „Ja, dat is frappant en als je dan ziet hoe zo'n artieste hier betaald wordt. Met drie miljoen verkochte platen zou je toch rijk moeten zijn". De Zangeres: „Nou, vergeet het maar rustig". Mieke Telkamp en Ria Valk worden als voorbeelden erbij gehaald. Ze zou den in programma's waarin ook de Zangeres stond, zijn uitgefloten, terwijl je bij de Zangeres een speld kon horen vallen. Ze zegt: „En als ik klaar was werd zo'n grote zaal afgebroken, zoals wij dat in die termen zeggen". Zwager Jongman: „En als zo'n Mieke Telkamp dan voor zo'n avond driehon derd gulden durft te vragen en ook krijgt en Mary hier vraagt honderd gulden, dan zeggen ze: Dat is te duur". De Zangeres: „Ik snap niet of ze zich nou schamen voor m'n liedjes of ergens voor m'n persoonlijkheid. Ik heb die boycot al van het begin af aan gehad, van het eerste het beste liedje. Dat was „Kindergebed", op de plaat bij Philips". Zwager Jongman: „Daar ben je straatarm van geworden, wat zijn dat een stelletje oplichters". Heeft hij daar ervaring mee? Hij zegt: „Ja hoor, ik heb zeer veel voor haar moeten doen en ik heb veel met die mensen gepraat". De Zangeres: „Mijn zwager kreeg nog wel eens iets los voor me". Zwager Jongman: „Wat een stelletje boeven". De Zangeres: „Je was daar maar een nummer" Er komen lange verhalen los over vermeend onrecht door Philips platen maatschappij de Zangeres aangedaan. Phonogram reageert later aldus: „De Zangeres zonder naam? Altijd heel prettig mee samengewerkt. Jammer dat ze in de Hoes-kolk is verdwenen. Nee, een lief mens. Hoes heeft haar meegenomen toen hij bij ons wegging. Hij wou hogere royalties en zo. En zij was volkomen afhankelijk van hem, hij heeft haar groot gemaakt. Nee, we begrijpen niet waarom ze nu iets tegen ons zou moeten hebben". In ieder geval waren de jaren bij Phonogram voor de Zangeres een gru wel. Ze zegt: „Ik was een Assepoester in hun midden. Ik moest ze vaak bidden en smeken of Ik ergens mocht optreden. En dan nog. Als ik op het toneel stond en ik had een nieuwe jurk aan, dan zeiden ze er allemaal wat van. Of ik er anders armoedig bij loop of als een slons op de Bühne sta. Maar ik ADVERTENTIE 0 In haar eigen café: de zangeres zonder naam in volle actie. DUBLIN Een toestel van Aer Lin- gus, dat dezer dagen een vlucht van Du blin naar Londen zou maken, kreeg bij na een uur vertraging doordat de veilig heidsgordel voor een dikke passagier te kort bleek. Het vliegtuig taxiede terug naar de hangars, waar zich een verlengstuk voor de veiligheidsgordel behoorde te bevinden. Dat verlengstuk bleek on vindbaar. Tenslotte werd een andere stoel met een verlengde gordel in het toestel geplaatst. kan nu eenmaal niet met veel glamour, een hoop drukte en flink bloot. Ik kan toch niet als een grote wereldster opkomen, daar is m'n genre niet naar". De Zangeres begrijpt niets van de roddels, de tegenwerking: „Ik doe deze mensen toch niks. Het is het publiek dat me gebracht heeft tot waar ik nu ben. Ik heb tien jaar alleen gestaan, nooit ellebogen of kruiwagens ge bruikt. Ik heb tien jaar voor een muur gestaan". Het lijkt erop of de Zangeres hele maal is gaan denken in de sfeer van de liedjes die ze zingt: ook haar privé- bestaan schildert ze af als niets- dan- ellende. De bungalow, het café en de drie miljoen verkochte platen doen echter anders vermoeden. De Zangeres reageert daar wat moei zaam op: „Ach, ik heb het niet slecht, maar dat leed hè, dat houdt me toch zo bezig hè. Ik krijg brieven van gebrek- kigen en van gevangenen waarin ze schrijven dat ze zo om m'n platen moeten huilen. En dat ze er dan weer tegen kunnen, begrijpt u wel?" De Zangeres heeft nooit anders dan levensliedjes gezongen. Ze zegt: „In het begin moest ik er enorm aan wennen. Ik wilde toen veel liever walsjes zingen en internationale schla gers. Maar ze zeiden dat dit genre commercieel gezien voor mij het beste was. En nu? Ik ben erin gaan geloven, ik weet niet beter meer. Er is zoveel leed, dat ik er niet over uitgezongen raak. Iets anders kopen ze van mij ook niet". Zou zij niet eens gewoon over mooie bloemen en de zon willen zingen Ze zegt: „Ja, maar dat willen de mensen niet van mij". En dus doet ze het niet, want de Zangeres kan het nog zo serieus menen met het droeve levenslied, als het zichzelf niet betaalt, dan heeft het voor haar alle glans verloren. Toch is het droef zingen voor haar geen huichelen: „Ik heb zoveel brieven gekregen waaruit bleek dat wat ik zong, uit het leven gegrepen was, dan kan je niet meer huichelen. Je gaat er op den duur werkelijk in geloven". En dat heeft de Zangeres gedaan. Met een natuurtalent, want zangles heeft ze nooit gehad, wil ze ook niet. „Ik dank God natuurlijk dat ik deze gave heb, maar als ik zangles ga nemen, gaan ze iets van je maken. Dan komt het niet meer van harte. Ik kan het niet gemaakt doen". Maar in het begin toch wel? Ze zegt: „Ach, vroeger.... Ik ben nou heel gelukkig dat ik voor zoveel men sen iets mag betekenen. Velen kunnen mijn liedjes nooit met droge ogen aanhoren. Toch Wel een bewijs dat hot geen vals sentiment is, anders zou ik het niet zo op de mensen kunnen overbrengen". De Zangeres heeft zelf zoals ze het zegt „ook heel veel leed ge kend". Doordat ze op driejarige leeftijd is gevallen, moest ze negen jaar op bed liggen. En nu nog wil één van haar benen niet best mee. Ligt daar mis schien de bron van haar apostolisch werk? Ze proeft de gedachte, ze lijkt het wel mooi te vinden; ja, ze wil er wel aan: „Ja, misschien wel. Ik weet wat leed is. Ik kom uit een gezin van tien kinderen. We hadden ook vaak armoe". Armoe heeft ze nu in ieder geval niet meer. Maar veranderd vindt de Zangeres zich niet. Ze zegt: „Ik ben voor m'n gevoel oprecht. Ik wil blijven zoals ik ben en ik hoop het nog tien jaar te doen". Gezien haar platenomzet zijn er zeer velen die dat met haar hopen. Ze kunnen gerust zijn, Johnny Hoes zal er wel voor zorgen. ADVERTENTIE DDD DDIS ALMELO In de Zweedse hoofdstad is enkele dagen geleden weer de traditionele „hoedenpara- de" gehouden. Stockholm heeft zich weer kunnen ver gapen aan de prachtigste cre aties, maar ook aan de zot ste hoofddeksels die een mens maar bedenken kan. Want 't was niet allemaal serieus be doeld. Er was ook een „schertsklasse". In de „echte" parade toon de Susanne Lackman een „wolk van een hoed", com pleet met vogelkooitje plus bewoner. In de schertsklasse" kwam Lillemor Góransson als win nares uit de bus. SU ST. EU ST ATI US Meer dan zestig procent van het vee op St. Eustatius is omgekomen tengevolge van de grote droogte die daar op het ogenblik heerst. Met kleine scheepjes wordt nu suikerriet vanuit St. Kitts aangevoerd om het resterende vee tenminste iets te eten te kunnen geven nu de weilanden verdroogd zijn. In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld aan de minister van sociale zaken naar aanleiding van het feit dat sommige ondernemingen de grootste moeite hebben personeel te krijgen, terwijl in die streek van het land grote werkloos heid heerst. Het betrokken Kamerlid vraagt de minister dit verschijnsel uit een te zetten en dringt aan op een stringent beleid van de gewestelijke arbeids bureaus. Op straffe van verlies van uitkering dient passend werk te worden aanvaard, zonodig buiten de bedrijfstak. In de vraagstelling wordt merkwaar digerwijs het orgaan dat de uitkering moet weigeren nl. de bedrijfsvereni ging niet genoemd. Het gaat hier om een vrij gecompliceerde affaire. Zo wel uit kranteberichten als uit het da gelijks werk bij de werkloosheidswet blijkt de immobiliteit van een groot deel van de beroepsbevolking: m.a.w. de gemiddelde werknemer is niet gauw bereid te verhuizen om elders werk te aanvaarden. Zo lazen wij dat het grote textiel- concern Nijverdal ten Cate te Almelo vergeefs getracht heeft in Enschede textielarbeiders aan te trekken. Zelfs de dreiging van intrekking van de werkloosheidsuitkering schijnt niet veel indruk te maken. Het is echter de Bedrijfsvereniging voor de textiel industrie die hierover moet beslissen. Maar ook elders speelt hetzelfde: De Hoogovens zitten te springen om mensen en men heeft de grootste moeite het jaarlijkse verloop van on geveer 900 mensen op te vangen. Wat is in deze gevallen nu het standpunt van de bedrijfsverenigingen? De werkloosheidswet stelt als eis, dat aan de werklozen passend werk wordt aangeboden. Dit begrip is in de wet niet nader omschreven en vindt dan zijn uitwerking in de talrijke rech terlijke uitspraken. Nu is de rechter nogal voorzichtig met het opleggen van dwang tot het verlaten van de woon plaats. Als het om een meerderjarige onehuwde gaat zal de aarzeling be paald minder groot zijn, dan wanneer het betreft een vader van een gezin met schoolgaande kinderen en vele belangen ter plaatse. Heeft de laatste man in zijn recent arbeidsverleden bijvoorbeeld regelma tig in Duitsland gewerkt, dan zal de vraag of men van de man kan eisen dat hij zijn woonplaats vaarwel zegt weer anders moeten worden benaderd dan ten aanzien van iemand die zijn geboortegrond nog nooit heeft verla ten. Een rol speelt hierbij ook de duur van de werkloosheid. Voor de man die al vier maanden werkloos is zal een baantje eerdèr passend zijn dan voor iemand die nog maar een week werk loos is. Toch kan men beslist geschool de en vakbekwame werknemers niet zomaar verwijzen naar duidelijk lager gekwalificeerde arbeid. Waar hier de grenzen liggen is irf-zijn algemeenheid uitermate moeilijk vast te stellen. Het is intussen opvallend met welk een gemak vooral jonge mensen aan geboden werk weigeren omdat zij een of twee tientjes minder gaan verdie nen. Zij hebben in de afgelopen perio de soms aardig verdiend, krijgen dus ook uitkering naar een loon dat aan de hoge kant mag worden genoemd. Daar op richten zich nu hun wensen, waar aan thans veelal niet voldaan kan wor den. Weigering van uitkering is meestal dan het gevolg. Intussen blijft het ook een feit, dat men een werknemer, die 150 gulden uitkering ontvangt, toch moeilijk kan verwijzen naar werk waarmee hij bij voorbeeld maar 115 gulden kan verdie nen. Er mag niet al te veel afstand zijn tussen de w.w.-uitkering en het te verdienen loon; ook dat maakt het aangeboden werk niet passend. Het blijft natuurlijk een vraag of de huidige omstandigheden ook de rech ter niet wat strenger zullen maken. Want het is toch vreemd dat mensen uit Italië bereid zijn hier in Nederland hun brood te verdienen, terwijl van de Nederlandse werknemer niet zou mo gen worden geëist dat hij bijvoorbeeld van Harderwijk naar Arnhem verhuist om zijn dagelijks werk te behouden. Natuurlijk, de eerste man doet dat vrijwillig, terwijl de tweede man zou moeten worden gedwongen. Dat bete kent een diep ingrijpen in de persoon lijke vrijheid. Van de andere kant blijft het ook een merkwaardige zaak, dat grote sommen w.w.-uitkering worden verstrekt, terwijl anderzijds sommige bedrijven om personeel zitten te sprin gen. Bedacht dient te worden dat de bedrijfsverenigingen binnen het kader van de uitvoering van de werkloos heidswet niet zo geweldig veel speel ruimte hebben. Van onze redactie economie ROTTERDAM. De prijzen van benzine en dieselolie in West-Duitsland gaan vandaag met ongeveer een cent per liter omhoog. Esso, Dea, Aral en Shell hebben tot deze prijsverhoging besloten wegens de crisis in het Mid den-Oosten. Verwacht wordt dat ook de andere olie-maatschappijen in de Bondsrepu bliek de benzineprijs zullen verhogen. Esso, Dea en Aral hebben begin van de week ook de prijzen van stookolie met ongeveer een cent per liter verhoogd. Het is nog niet bekend of ook in ons land de benzine duurder zal worden. De regering van Saoedi-Arabië heeft inmiddels goedgevonden dat Aramco, de Arabisch-Amerikaanse oliemaat schappij, het werk hervat. De raffi naderijen in Ras Tanoera aan de Perzische golf laden weer tankschepen. Waar de olie naar toegaat is niet bekend, omdat het olie-embargo tegen Amerika en Engeland nog bestaat.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7