Russen bereid route „om de te openen
IJsbrekers worden ter
beschikking gesteld
Een vorstelijk glas champagne
„Als je het slecht doet
lig je er na twee jaar uit"
Bouwopdrachten
ter bestrijding
van werkloosheid
Zoeken naar nieuwe
munitielaadplaats
199
't\s Zondag
i
Geen fietsen
in Haagse
binnenstad
Lonen richten
naar stijging
produktiviteit
DIT JAAR TWEE PROCENT
WERKLOZEN IN ONS LAND
ALLEMAAL IJS?
Kath. Politiebond
kritiseert het
rapport-Enschedé
Geen wijziging
subsidiebeleid
emigranten
Meubelfabriek
dicht; 120 man
ontslagen
Voorspelling E.E.G.-commissie
Burgemeester zijn
in Rusland
22 miljoen voor N.-Brabant
Maak haring
goed schoon
Minister over ramp te Utrecht
f-
Ambassadeur
Indonesië bij
conferentie van
donorlanden
(Van onze scheepvaartredactie)
ROTTERDAM Voor het eerst in de geschiedenis
zullen dit jaar andere dan Russische koopvaardij
schepen gebruik kunnen maken van de scheepvaart
route door de Noordelijke IJszee.
OPPERVLAKKIG
Koningin en prins gaven
geld voor Midden-Oosten
DERTIEN DAGEN
POLITIEK
ENIGE MAANDEN
C.1S.V.-VOORZITTER
Onderzoek in Zwolle
naar verseh ui ringen
in de politiek
TELEURSTELLING
BELGIË
MINIMUM
Zo fijn... zo lekker
VRIJDAG 16 JUNI 1967
RACHTVAART: ..WEINIG NUr
AMSTERDAM (ANP) De tweede
voorzitter van de Katholieke Politie
bond St. Michael, de heer G. J. van
Bavel, laat in het orgaan van de bond
ernstige kritiek horen op het Rapport-
Enschedé. Hij vraagt zich af of het
verantwoord is geweest de gebeurte
nissen op 13 en 14 juni vorig jaar in
Amsterdam los te zien van voorafgaan
de zaken.
Door deze methode wordt, enerzijds
het aanwijzen van zondebokken bevor
derd en anderzijds de aandacht afge
leid van de dieper liggende oorzaken
van de moeilijkheden, aldus de heer
Van Bavel in De Kaotholieke Politie
ambtenaar. Hij vreest dat de volgende
rapporten van de Commissie-Enschedé,
die volgens hem juist gericht kunnen
zijn op die oorzaken, geen of onvol
doende belangstelling zullen krijgen
omdat het zo gemakkelijk is te zeggen
dat door de verleende ontslagen (van
hOTfdcommissaris H. J. van der Molen
en burgemeester mr. G. van Hall)
schoon schip is gemaakt.
Zijn vrees was nog groter geworden
door de discussies in de Tweede Ka
mer, die zich vrijwel uitsluitend toe
spitsten op het ontslag van mr. Van
Hall. „Dit heeft ons verontrust, want
we vinden dat griezelig oppervlakkig",
aldus de heer Van Bavel.
Volgens hem had in de Commissie-
Enschedé een politievakman moeten
zitten. Dit zou hebben doorgewerkt in
de vragen aan de commissie, de ant
woorden van de regering en wellicht
ook in de behandeling in het parle
ment.
ADVERTENTIE
.VOOR DE HANDEL: B. D. LEEFSMA N.V d
KERKSTR, 25. AMSTERDAM. TEL. 23 27 271
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG. De budgettaire situa
tie van Nederland laat niet toe dat het
subsidiebeleid voor Nederlanders die
naar Australië willen emigreren, bin
nen afzienbare tijd zal worden gewij-
zigd.
Dat is de conclusie die de Australi
sche minister voor immigratie, de heer
B. M. Snedden, kan trekken uit een
oriënterend gesprek dat hij gisteren in
Den Haag voerde met minister Rool-
vink (sociale zaken en volksgezond
heid).
De Australische minister bracht deze
week een bezoek aan Nederland. On
der meer is gesproken met de directeur
voor de emigratie, de heer G. D. G.
Kraan. Deze was korte tijd geleden
veertien dagen in Australië.
Ook toen is, evenals tijdens de
gesprekken in Den Haag, gepraat over
de financiering van de emigratie. Aus
tralië wil meer emigranten, en zeker
Nederlanders, hebben en is bereid de
faciliteiten te verruimen. Hierbij wordt
gedacht aan een royalere tegemoetko
ming in de kosten van de overtocht.
Thans is de overeenkomst tussen Aus
tralië en Nederland in grote lijn een
gelijke verdeling van kosten.
De gesprekken over het financie-
ringsonderwerp hadden een informa
tief karakter, zo zegt de heer Kraan,
omdat minister Snedden nog moet
overleggen met zijn Australische col
lega's. Hetzelfde geldt voor minister
Roolvink, die het subsidiebeleid voor
lopig niet in het kabinet ter sprake zal
brengen.
DEN HAAG Koningin Juliana en
prins Bernhard hebben op de speciale
rekening van het Rode Kruis geld ge
stort voor hulp aan de landen in het
Midden-Oosten die bij de oorlog van vo-
riae week betrokken zijn geweest.
De Sovjet-Unie heeft besloten
Russische ijsbrekers ter beschikking
te stellen van buitenlandse vracht
schepen, die op reis van het Verre
Oosten naar West-Europa gebruik
willen maken van de ijzige route, die
meer dan driehonderdvijftig jaar ge
leden gedeeltelijk door de Nederlan
ders Heemskerk en Barentsz werd
verkend, een avontuur dat eindigde
in de overwintering op Nova Zem-
bla. De afstand tussen Yokohama in
Japan en Rotterdam via het poolwa-
ter benoorden Siberië en Rusland is
achtduizend kilometer korter dan de
tocht via het Suezkanaal.
Volgens de Russen levert de route
„om de noord" een tijdsbesparing op
van ongeveer dertien dagen, zelfs wan
neer op bepaalde blaatsen bij het pas
seren van ijsvelden de snelheid moet
worden teruggebracht. Daar staat
tegenover dat de poolvaart slechts ge
durende vier tot vflf maanden per
jaar mogelijk is.
Zelfs in het zomerseizoen zullen de
schepen in konvooi moeten varen, voor
af gegaan door een ijsbreker. Maar
ijsbrekers heeft de Sow jetunie in over
vloed, sinds de Russen in 1932 zelf een
min of meer regelmatig verkeer door
de noordelijke wateren begonnen te
onderhouden. De Lenin, de enige ijs-
breker ter wereld die door kernenergie
wordt voortgestuwd, zal in het vervolg
ook ten dienste staan van buitenlandse
koopvaardijschepen. Het schip kwam
in 1960 in de vaart en het is met zjjn
waterverplaatsing van 14.000 ton een
gigant onder de ijsbrekers.
Dat de Russen het bevaren van de
noordelijke route door koopvaardij
schepen onder vreemde vlag stimule
ren, ljjkt intussen voornamelijk poli
tieke betekenis te hebben. De ontzag
lijke uitgestrektheid van de Noordelij
ke IJszee was tot nu toe typisch het
territoir van de Russische koopvaardij,
waar andere schepen nauwelijks wer
den geduld.
Of de bereidwilligheid van de Sow-
jetunie enig praktisch nut heeft, valt
te betwijfelen. Tussen Japan en West-
Europa varen in hoofdzaak stukgoed-
schepen, die ook lading innemen en
lossen op de zuidelijke route door het
Suezkanaal. Deze lading zouden de
rederijen dan moeten laten schieten.
Bovendien kan geen schip de door de
Russen aanbevolen route bevaren zon
der ijsversterking. Geen enkel Japans,
Engels of Nederlands lijnschip heeft
een versterkte boeg en zelfs in de zo
mer moeten met hulp van de ijs
brekers zware ijsbarrières worden
genomen.
Een ander groot bezwaar is dat de
noordelijke route slechts enkele maan
den per jaar bruikbaar is, een veel te
korte tijd voor de opbouw van een lijn
dienst. De animo is dan ook zowel in
West-Europa als in Japan uiterst
gering.
UTRECHT De N.V. Stoel- en meu
belfabriek voorheen gebroeders Van
Rooyen in IJsselstein gaat binnenkort
sluiten. Daardoor komen 120 mensen
zonder werk. Er is een afvloeiingsrege
ling getroffen met een financiële tege
moetkoming, die door de vakbonden
vrij redelijk wordt genoemd.
De directie heeft meegedeeld dat ver
schillende oorzaken tot de sluiting van
het bedrijf hebben geleid. Vooral door
de invoer is een verantwoorde voortzet
ting van de produktie niet meer moge
lijk. De opdrachten die het bedrijf heeft
worden afgewerkt.
Het bedrijf is ongeveer zeventig jaar
oud en behoort tot de oudste meubelbe
drijven van Nederland. De directie heeft
meegedeeld de financiële verplichtingen
aan de crediteuren en het personeel vol
ledig na te kunnen komen. Onder het
personeel zijn verscheidene werkne
mers die dertig tot veertig dienstjaren
hebben.
DEN HAAG In Den Haag mogen
feen brommers en fietsers meer wor-
en geplaatst in steegjes en straatjes
van de binnenstad. Zij blokkeren daar
vaak nooduitgangen van bedrijven en
warenhuizen.
De Haagse politie zal drastisch optre
den tegen overtreders van dit „parkeer
verbod". De brommers en fietsen zul
len naar het politiebureau worden ge
bracht waar de eigenaars ze kunnen
terugkrijgen met een bekeuring erbij.
Met deze maatregel wil de politie be
reiken dat de brandweer bij brand in
een warenhuis zo dicht mogelijk bij
het vuur kan komen. De rampzalige
brand in het Brusselse warenhuis L' In
novation was de aanleiding tot het uit
vaardigen van het „parkeerverbod".
Ook de Rotterdamse brandweer heeft
na de brand in Brussel de brandpreven-
tieve maatregelen verscherpt en uitge
breid. Alle warenhuizen in Rotterdam
die nog geen directe telefoonlijn met de
brandweer hadden, zullen er binnen en
kele maanden een krijgen. In de Rot
terdamse warenhuizen is de bewegwij
zering verbeterd. Ook wordt strenger
gelet op de naleving van het rookver
bod en het parkeerverbod voor de nood
uitgang.
In Amsterdam hebben enkele waren
huizen zich toegerust met een brand-
blusinstallatie die in geval van brand
automatisch gaat werken Ook wordt ex
tra controle uitgeoefend op de veilig
heidsmaatregelen.
Van onze redactie economie
ARNHEM Eerste uitgangspunt bij
het loongesprek voor 1968 moet zijn,
dat de loonstijging in de buurt blijft
van de produktaviteitsstijgingen. Ern
stige overschrijding van die grens is
ongewenst en kan in strijd zijn met
ons aller belang.
Dit zei gisteren de secretaris van het
C.N.V., de heer C. A. Bakker, op de
algemene vergadering van de Christe
lijke bedrijfsbond voor de metaalnij
verheid en elektronische industrie.
Als tweede uitgangspunt bij de loon
onderhandelingen zag de heer Bakker,
dat de werknemers een passende bij
drage moeten leveren in vergroting
van de nationale besparingen. Zij moe
ten bereid zijn een deel van de
loonstijging te aanvaarden in de vorm
van inkomen, dat niet direct in de
consumptie verdwijnt. De secretaris
van het ClN.V. merkte hierbij op, dat
het al te eenzijdig zou zijn, indien de
beperking van looneisen alleen maar
leidt tot vergroting van winsten.
De ontwikkeling van lonen en prij
zen gedurende de eerste helft van dit
jaar gaf de heer Bakker reden tot
optimisme. De prijsstijging van twee
procent in de eerste vier maanden ligt
lager dan verwacht werd.
(Van onze redactie economie).
BRUSSEL Het aantal werklozen
in Nederland kan dit jaar oplopen tot
ruim 85.000, waardoor het op twee pet
van de werkende bevolking komt. Ook
in andere landen van West-Europa zul
len er meer werklozen komen. Dit zegt
de commissie van de Europese Econo
mische Gemeenschap in een rapport
over de ontwikkeling van de arbeids
markt.
Opgemerkt wordt in het rapport dat
de werkloosheid in ons land die vorig
jaar 45.000 mannen was, neerkwam op
amper een procent van de beroepsbe
volking. In West-Duitsland wordt ook
een werkloosheid tweemaal zo groot
ais vorig jaar verwacht. Daar zullen
dan 300.000 mannen zonder werk zijn.
In België zal de werkloosheid bene
den de twee procent blijven, maar in
Luxemburg zal de vraag naar arbeids
krachten groter zijn dan het aanbod.
In Frankrijk en Italië wordt een
stijging van de arbeidsbezetting ver
wacht
De industriële produktie in de lan
den van de Europese Gemeenschap
heeft in maart en april nog de neiging
tot stagneren vertoond. In het maand
overzicht van de conjuncturele ontwik
keling van de Commissie wordt gecon
stateerd, dat de industriële bedrijvig
heid in West-Duitsland aanvankelijk
een daling vertoonde maar naderhand
tot herstel kwam .Het stijgingstempo
van de industriële produktie in Neder
land werd weer zwakker.
Er was gisteren in IJmuiden alle reden tot het drinken van een vorstelijk glas
champagne nadat koningin Juliana de vernieuwde en verruimde havenmond van
IJmuiden in gebruik had gesteld. Ook de minister van verkeer en waterstaat, drs.
J. A. Bakker, (links op de voorgrond) en de andere genodigden uit binnen- en
buitenland namen een feestelijke dronk.
DEN HAAG De burgemeester
van de Russische stad Leningrad, de
heer A. Sizof, die vier dagen de gast
is van Rotterdams burgemeester W.
Thomassen, is een gekozen burge
meester, die qua uiterlijk wat op oud
minister Smallenbroek lijkt. In het
gebouw van de ambassade van de Sov
jet-Unie in Den Haag deed hij giste
ren uit de doeken hoe het kiezen van
burgemeesters in Rusland toegaat.
Hij gaf toe dat er overigens bij de
verkiezingen maar met én lijst
wordt gewerkt.
Een Russische burgemeester is
meer een bestuurder dan iemand die
veel representatieve taken vervult.
Hij is vrij zelfstandig en is voor zijn
gemeentebeleid verantwoording schul
dig aan de raad.
„Neemt hij beslissingen die op lan
delijk niveau liggen, dan kan hij al
leen door de Russische regering ter
verantwoording worden geroepen.
Theoretisch is het zo dat Leningrad
iedere twee jaar een andere burge
meester kan hebben. Als je het slecht
doet lig je er inderdaad na twee jaar
weer uit. Ikzelf heb al twee verkie
zingen overleefd," zei burgemeester
Sizof ons.
De eerste burger van Leningrad die
civiel ingenieur is, vond dat de ste
denbouw en stadsontwikkeling in Ne
derland goed worden aangepakt.
ZWOLLE Ongeveer 5.600 van de
28.000 Zwolse kiezers twintig pet.
van het aantal stemgerechtigden
zullen meewerken aan een sociolo
gisch onderzoek om een inzicht te
krijgen in de politieke verschuivingen
die in ons land kunnen worden ver
wacht.
Het onderzoek wordt gehouden tij
dens de raadsverkiezingen op 28 juni
die nodig zijn geworden nadat Zwolle
er een deel van de gemeente Zwoller
kerspel had bij gekregen.
De burgemeester van Leningrad,
de heer A. A. Sizóf, nam met een be
scheiden plaatsje onderaan de trap ge
noegen toen hij gisteren in Rotterdam
de Euromast bezocht. Zijn Rotterdamse
collega W. Thomassen (midden) gaf de
Russische delegatie tekst en uitleg.
Van een onzer verslaggevers
VHERTOGENBOSCH Om de grote werkloosheid onder bouwvakarbei
ders in Noord-Brabant terug te dringen wil provinciaal bestuur voor 22 mil
joen gulden aan bouwwerken laten uitvoeren in gemeenten, waar de werk
loosheid het grootst is.
Het benodigde geld daarvoor komt
uit de toewijzing van kapitaal-lenin
gen, welke de provincie van het rijk
ter verdeling onder de gemeenten
krijgt toebedeeld.
De provincie wil dit geld nu in de
eerste plaats ter beschikking stellen
van die gemeenten, waar veel werk
loze bouwvakkers zijn en waar plan
nen om scholen te bouwen, rioleringen
aan te leggen of grond bouwrijp te
maken, bestekklaar zijn. De voorstel
len liggen nu bij de minister van Bin
nenlandse Zaken.
Tot grote teleurstelling van de heer
P. H. Coppes, lid van Gedeputeerde
Staten, bleken er echter slechts weinig
bestekklare bouwobjecten bij de ge
meentebesturen voorhanden te zijn,
ondanks alle klachten dat er tot voor
kort geen geld of toewijzingen voor
bouwwerken waren.
In Noord-Brabant is een van elke
drie bouwvakarbeiders werkloos, in
deze provincie woont een kwart van
alle Nederlandse bouwvakarbeiders.
De werkloosheid onder de jeugdige
bouwvakarbeiders is volgens mr. J. N.
Metze, hoofdinspecteur-directeur van
de arbeidsvoorziening in deze provin
cie, ook zeer hoog. Een van elke tien
werkloze bouwvakarbeiders is jonger
dan achttien jaar.
Het totaal aantal werkloze jongeren
beneden achttien jaar in Noord-Bra
bant (909) omvat ruim 7 van alle
werklozen in de provincie. Voor jonge
lui, die dit jaar de technische scholen
gaan verlaten ziet het er beslist niet
hoopvol uit.
Over de structurele moeilijkheden
In verschillende bedrijfstakken in N.
Brabant is gedeputeerde Coppes lang
niet gerust.
„Het zijn dezelfde bedrijfstakken
welke in de ontwikkelingslanden met
kracht worden gestimuleerd. Het aan
trekken van andere industrieën wordt
Noord-Brabant bijna onmogelijk ge
maakt door de concurrerende aanbie
dingen van de Belgische regering en
door de politiek van de Nederlandse
regering, die Limburg thans sterk
bevoordeelt".
„Brabant heeft als provincie waar
de werkloosheid boven het landelflk ge
middelde ligt, recht op eenzelfde voor
keursbehandeling", meent de heer Cop
pes.
Het geval waarin een schroefbouten-
fabriek in Helmond wordt overge
plaatst naar Limburg om daar de
werkloosheid te bestrijden, maar in
Helmond meer dan 300 werklozen ach
terlaat, kon bij de heer Coppes geen
goed woord vinden. „Het is het ene
gat met 't andere stoppen", meent hij.
DEN HAAG (A.N.P.) Het publiek
moet er zelf op letten, dat het goed
doorzouten haringen koopt en die moe
ten goed worden schoongemaakt. Dan
is de kans op haringwormziekte bij
zonder gering.
Dit zei gisteren de voorzitter van het
produktschap voor vis en visprodukten,
drs. D. J. van Dijk in verband met
alarmerende berichten over de ha
ringwormziekte. Hij wees er op dat de
haring op de schepen goed wordt
gezouten, vaak nog zwaarder dan de
voorschriften van het ministerie van
sociale zaken en volksgezondheid voor
schrijven.
DEN HAAG Minister Den Toom
(Defensie) wil bekijken of er voor het
laden en lossen van afgekeurde muni
tie een betere plaats te vinden is dan
de Utrechtse Kernhaven. Dit zei de
minister gisteren in de Tweede Ka
mer op een vraag van mr. J. W. Mas-
man (soc.). Hij vond het echter moei
lijk om een betere laadplaats te vin
den.
De anti-revolutionair mr. W. Aan-
tjes deed de suggestie om die munitie
ergens aan de Lek in schuiten te la
den. „Ook dat is niet eenvoudig", zei
minister Den Toom. De waterschap
pen zijn bang, dat de dijken worden
opgeblazen.
De heer Den Toom meende overi
gens wel dat de bestaande voor
schriften voor het laden en lossen van
dit gevaarlijke goed ongelukken tot
een minimum beperken. Dat neemt
niet weg, dat de minister nog eens
wil nagaan of die voorschriften date
rend van 1885, niet moeten worden
aangepast aan de eisen van vandaag.
„Er wordt", zo zei de heer Den
Toom, „steeds gezocht naar de gun
stigste laadplaats".
Daarom is twee jaar geleden de ha
ven in het centrum van Utrecht verla
ten, en is de Kernhaven gekozen. In
de buurt hiervan waren toen nog niet
zoveel industrieën gevestigd als nu.
Het is in ieder geval wel zeker, zo
kreeg de liberaal G. Koudijs als ant
woord, dat de militairen tijdens het
laden niet hebben gerookt.
De heer Den Toom wil bekijken of
het Rijk, zonodig, aan gedupeerden
van de ontploffing voorschotten kan
geven op uitkeringen die de verzeke
ringen pas later zullen doen.
De klap op de vuurpijl kwam van
de pacifist drs. H. Wiebenga. „Is er
slordig gewerkt tijdens het laden?
Kinderen hebben in het gras mate
riaal- gevonden waarmee ze knalletjes
hebben gemaakt". „Er zullen dan wel
klappertjes in dat gras hebben gele
gen", antwoordde de heer Den Toom
lakoniek.
ADVERTENTIE
Sibe
SIBEMA-VERKOOP. bel 04490-5055
Mr. E. L. C. SCHIFF
SCHIPHOL De Nederlandse am
bassadeur in Indonesië, mr. E. L. C.
Schiff, is gisteren uit Djakarta op Schip
hol aangekomen. Hij zal de conferentie
bijwonen, die enkele landen volgende
week in Scheveningen houden over hulp
verlening aan Indonesië.
Deze zogenaamde donor-landen, die
in het verleden al ruime kredieten aan
Indonesië hebben gegeven, zijn, naast
Nederland: België, West-Duitsland,
Frankrijk, Italië, Japan, Engeland,
Australië en de Verenigde Staten.
Tegelijk met mr. Schiff kwam gister
morgen ook een deel aan van de Indo
nesische delegatie naar de conferentie.
De afvaardiging wordt geleid door de
Indonesische directeur-generaal voor
financiën, Pandelaki.
Op de conferentie zal onder andere
worden gesproken over het bijeenbren
gen van kredieten ter waarde van twee
honderd miljoen dollar ter aanvulling
van het tekort op de betalingsbalans.
Tot dusver is zestig miljoen dollar door
J^pan en 65 miljoen dollar door de Ver-
t.dgde Staten toegezegd, mits de ande
re crediteuren het bedrag volmaken.
Tussen Indonesië en Frankrijk is gis
teren een overeenkomst gesloten, die
een nieuwe regeling inhoudt van de af
lossing van de Indonesische handels
schuld aan Frankrijk, ongeveer vijftig
miljoen dollar. De betalingsregeling
heeft betrekking op negentig procent
van dit bedrag.
Indonesië zal in de komende weken
een begin maken met de aflossing van
de resterende tien procent. De Franse
regering heeft toegezegd Indonesië voor
eenzelfde bedrag hulp te geven in de
vorm van Franse produkten en dienst
verlening.
ADVERTENTIE