Russen bereid route „om de te openen IJsbrekers worden ter beschikking gesteld Een vorstelijk glas champagne „Als je het slecht doet lig je er na twee jaar uit" Bouwopdrachten ter bestrijding van werkloosheid Zoeken naar nieuwe munitielaadplaats 199 't\s Zondag i Geen fietsen in Haagse binnenstad Lonen richten naar stijging produktiviteit DIT JAAR TWEE PROCENT WERKLOZEN IN ONS LAND ALLEMAAL IJS? Kath. Politiebond kritiseert het rapport-Enschedé Geen wijziging subsidiebeleid emigranten Meubelfabriek dicht; 120 man ontslagen Voorspelling E.E.G.-commissie Burgemeester zijn in Rusland 22 miljoen voor N.-Brabant Maak haring goed schoon Minister over ramp te Utrecht f- Ambassadeur Indonesië bij conferentie van donorlanden (Van onze scheepvaartredactie) ROTTERDAM Voor het eerst in de geschiedenis zullen dit jaar andere dan Russische koopvaardij schepen gebruik kunnen maken van de scheepvaart route door de Noordelijke IJszee. OPPERVLAKKIG Koningin en prins gaven geld voor Midden-Oosten DERTIEN DAGEN POLITIEK ENIGE MAANDEN C.1S.V.-VOORZITTER Onderzoek in Zwolle naar verseh ui ringen in de politiek TELEURSTELLING BELGIË MINIMUM Zo fijn... zo lekker VRIJDAG 16 JUNI 1967 RACHTVAART: ..WEINIG NUr AMSTERDAM (ANP) De tweede voorzitter van de Katholieke Politie bond St. Michael, de heer G. J. van Bavel, laat in het orgaan van de bond ernstige kritiek horen op het Rapport- Enschedé. Hij vraagt zich af of het verantwoord is geweest de gebeurte nissen op 13 en 14 juni vorig jaar in Amsterdam los te zien van voorafgaan de zaken. Door deze methode wordt, enerzijds het aanwijzen van zondebokken bevor derd en anderzijds de aandacht afge leid van de dieper liggende oorzaken van de moeilijkheden, aldus de heer Van Bavel in De Kaotholieke Politie ambtenaar. Hij vreest dat de volgende rapporten van de Commissie-Enschedé, die volgens hem juist gericht kunnen zijn op die oorzaken, geen of onvol doende belangstelling zullen krijgen omdat het zo gemakkelijk is te zeggen dat door de verleende ontslagen (van hOTfdcommissaris H. J. van der Molen en burgemeester mr. G. van Hall) schoon schip is gemaakt. Zijn vrees was nog groter geworden door de discussies in de Tweede Ka mer, die zich vrijwel uitsluitend toe spitsten op het ontslag van mr. Van Hall. „Dit heeft ons verontrust, want we vinden dat griezelig oppervlakkig", aldus de heer Van Bavel. Volgens hem had in de Commissie- Enschedé een politievakman moeten zitten. Dit zou hebben doorgewerkt in de vragen aan de commissie, de ant woorden van de regering en wellicht ook in de behandeling in het parle ment. ADVERTENTIE .VOOR DE HANDEL: B. D. LEEFSMA N.V d KERKSTR, 25. AMSTERDAM. TEL. 23 27 271 Van onze Haagse redactie DEN HAAG. De budgettaire situa tie van Nederland laat niet toe dat het subsidiebeleid voor Nederlanders die naar Australië willen emigreren, bin nen afzienbare tijd zal worden gewij- zigd. Dat is de conclusie die de Australi sche minister voor immigratie, de heer B. M. Snedden, kan trekken uit een oriënterend gesprek dat hij gisteren in Den Haag voerde met minister Rool- vink (sociale zaken en volksgezond heid). De Australische minister bracht deze week een bezoek aan Nederland. On der meer is gesproken met de directeur voor de emigratie, de heer G. D. G. Kraan. Deze was korte tijd geleden veertien dagen in Australië. Ook toen is, evenals tijdens de gesprekken in Den Haag, gepraat over de financiering van de emigratie. Aus tralië wil meer emigranten, en zeker Nederlanders, hebben en is bereid de faciliteiten te verruimen. Hierbij wordt gedacht aan een royalere tegemoetko ming in de kosten van de overtocht. Thans is de overeenkomst tussen Aus tralië en Nederland in grote lijn een gelijke verdeling van kosten. De gesprekken over het financie- ringsonderwerp hadden een informa tief karakter, zo zegt de heer Kraan, omdat minister Snedden nog moet overleggen met zijn Australische col lega's. Hetzelfde geldt voor minister Roolvink, die het subsidiebeleid voor lopig niet in het kabinet ter sprake zal brengen. DEN HAAG Koningin Juliana en prins Bernhard hebben op de speciale rekening van het Rode Kruis geld ge stort voor hulp aan de landen in het Midden-Oosten die bij de oorlog van vo- riae week betrokken zijn geweest. De Sovjet-Unie heeft besloten Russische ijsbrekers ter beschikking te stellen van buitenlandse vracht schepen, die op reis van het Verre Oosten naar West-Europa gebruik willen maken van de ijzige route, die meer dan driehonderdvijftig jaar ge leden gedeeltelijk door de Nederlan ders Heemskerk en Barentsz werd verkend, een avontuur dat eindigde in de overwintering op Nova Zem- bla. De afstand tussen Yokohama in Japan en Rotterdam via het poolwa- ter benoorden Siberië en Rusland is achtduizend kilometer korter dan de tocht via het Suezkanaal. Volgens de Russen levert de route „om de noord" een tijdsbesparing op van ongeveer dertien dagen, zelfs wan neer op bepaalde blaatsen bij het pas seren van ijsvelden de snelheid moet worden teruggebracht. Daar staat tegenover dat de poolvaart slechts ge durende vier tot vflf maanden per jaar mogelijk is. Zelfs in het zomerseizoen zullen de schepen in konvooi moeten varen, voor af gegaan door een ijsbreker. Maar ijsbrekers heeft de Sow jetunie in over vloed, sinds de Russen in 1932 zelf een min of meer regelmatig verkeer door de noordelijke wateren begonnen te onderhouden. De Lenin, de enige ijs- breker ter wereld die door kernenergie wordt voortgestuwd, zal in het vervolg ook ten dienste staan van buitenlandse koopvaardijschepen. Het schip kwam in 1960 in de vaart en het is met zjjn waterverplaatsing van 14.000 ton een gigant onder de ijsbrekers. Dat de Russen het bevaren van de noordelijke route door koopvaardij schepen onder vreemde vlag stimule ren, ljjkt intussen voornamelijk poli tieke betekenis te hebben. De ontzag lijke uitgestrektheid van de Noordelij ke IJszee was tot nu toe typisch het territoir van de Russische koopvaardij, waar andere schepen nauwelijks wer den geduld. Of de bereidwilligheid van de Sow- jetunie enig praktisch nut heeft, valt te betwijfelen. Tussen Japan en West- Europa varen in hoofdzaak stukgoed- schepen, die ook lading innemen en lossen op de zuidelijke route door het Suezkanaal. Deze lading zouden de rederijen dan moeten laten schieten. Bovendien kan geen schip de door de Russen aanbevolen route bevaren zon der ijsversterking. Geen enkel Japans, Engels of Nederlands lijnschip heeft een versterkte boeg en zelfs in de zo mer moeten met hulp van de ijs brekers zware ijsbarrières worden genomen. Een ander groot bezwaar is dat de noordelijke route slechts enkele maan den per jaar bruikbaar is, een veel te korte tijd voor de opbouw van een lijn dienst. De animo is dan ook zowel in West-Europa als in Japan uiterst gering. UTRECHT De N.V. Stoel- en meu belfabriek voorheen gebroeders Van Rooyen in IJsselstein gaat binnenkort sluiten. Daardoor komen 120 mensen zonder werk. Er is een afvloeiingsrege ling getroffen met een financiële tege moetkoming, die door de vakbonden vrij redelijk wordt genoemd. De directie heeft meegedeeld dat ver schillende oorzaken tot de sluiting van het bedrijf hebben geleid. Vooral door de invoer is een verantwoorde voortzet ting van de produktie niet meer moge lijk. De opdrachten die het bedrijf heeft worden afgewerkt. Het bedrijf is ongeveer zeventig jaar oud en behoort tot de oudste meubelbe drijven van Nederland. De directie heeft meegedeeld de financiële verplichtingen aan de crediteuren en het personeel vol ledig na te kunnen komen. Onder het personeel zijn verscheidene werkne mers die dertig tot veertig dienstjaren hebben. DEN HAAG In Den Haag mogen feen brommers en fietsers meer wor- en geplaatst in steegjes en straatjes van de binnenstad. Zij blokkeren daar vaak nooduitgangen van bedrijven en warenhuizen. De Haagse politie zal drastisch optre den tegen overtreders van dit „parkeer verbod". De brommers en fietsen zul len naar het politiebureau worden ge bracht waar de eigenaars ze kunnen terugkrijgen met een bekeuring erbij. Met deze maatregel wil de politie be reiken dat de brandweer bij brand in een warenhuis zo dicht mogelijk bij het vuur kan komen. De rampzalige brand in het Brusselse warenhuis L' In novation was de aanleiding tot het uit vaardigen van het „parkeerverbod". Ook de Rotterdamse brandweer heeft na de brand in Brussel de brandpreven- tieve maatregelen verscherpt en uitge breid. Alle warenhuizen in Rotterdam die nog geen directe telefoonlijn met de brandweer hadden, zullen er binnen en kele maanden een krijgen. In de Rot terdamse warenhuizen is de bewegwij zering verbeterd. Ook wordt strenger gelet op de naleving van het rookver bod en het parkeerverbod voor de nood uitgang. In Amsterdam hebben enkele waren huizen zich toegerust met een brand- blusinstallatie die in geval van brand automatisch gaat werken Ook wordt ex tra controle uitgeoefend op de veilig heidsmaatregelen. Van onze redactie economie ARNHEM Eerste uitgangspunt bij het loongesprek voor 1968 moet zijn, dat de loonstijging in de buurt blijft van de produktaviteitsstijgingen. Ern stige overschrijding van die grens is ongewenst en kan in strijd zijn met ons aller belang. Dit zei gisteren de secretaris van het C.N.V., de heer C. A. Bakker, op de algemene vergadering van de Christe lijke bedrijfsbond voor de metaalnij verheid en elektronische industrie. Als tweede uitgangspunt bij de loon onderhandelingen zag de heer Bakker, dat de werknemers een passende bij drage moeten leveren in vergroting van de nationale besparingen. Zij moe ten bereid zijn een deel van de loonstijging te aanvaarden in de vorm van inkomen, dat niet direct in de consumptie verdwijnt. De secretaris van het ClN.V. merkte hierbij op, dat het al te eenzijdig zou zijn, indien de beperking van looneisen alleen maar leidt tot vergroting van winsten. De ontwikkeling van lonen en prij zen gedurende de eerste helft van dit jaar gaf de heer Bakker reden tot optimisme. De prijsstijging van twee procent in de eerste vier maanden ligt lager dan verwacht werd. (Van onze redactie economie). BRUSSEL Het aantal werklozen in Nederland kan dit jaar oplopen tot ruim 85.000, waardoor het op twee pet van de werkende bevolking komt. Ook in andere landen van West-Europa zul len er meer werklozen komen. Dit zegt de commissie van de Europese Econo mische Gemeenschap in een rapport over de ontwikkeling van de arbeids markt. Opgemerkt wordt in het rapport dat de werkloosheid in ons land die vorig jaar 45.000 mannen was, neerkwam op amper een procent van de beroepsbe volking. In West-Duitsland wordt ook een werkloosheid tweemaal zo groot ais vorig jaar verwacht. Daar zullen dan 300.000 mannen zonder werk zijn. In België zal de werkloosheid bene den de twee procent blijven, maar in Luxemburg zal de vraag naar arbeids krachten groter zijn dan het aanbod. In Frankrijk en Italië wordt een stijging van de arbeidsbezetting ver wacht De industriële produktie in de lan den van de Europese Gemeenschap heeft in maart en april nog de neiging tot stagneren vertoond. In het maand overzicht van de conjuncturele ontwik keling van de Commissie wordt gecon stateerd, dat de industriële bedrijvig heid in West-Duitsland aanvankelijk een daling vertoonde maar naderhand tot herstel kwam .Het stijgingstempo van de industriële produktie in Neder land werd weer zwakker. Er was gisteren in IJmuiden alle reden tot het drinken van een vorstelijk glas champagne nadat koningin Juliana de vernieuwde en verruimde havenmond van IJmuiden in gebruik had gesteld. Ook de minister van verkeer en waterstaat, drs. J. A. Bakker, (links op de voorgrond) en de andere genodigden uit binnen- en buitenland namen een feestelijke dronk. DEN HAAG De burgemeester van de Russische stad Leningrad, de heer A. Sizof, die vier dagen de gast is van Rotterdams burgemeester W. Thomassen, is een gekozen burge meester, die qua uiterlijk wat op oud minister Smallenbroek lijkt. In het gebouw van de ambassade van de Sov jet-Unie in Den Haag deed hij giste ren uit de doeken hoe het kiezen van burgemeesters in Rusland toegaat. Hij gaf toe dat er overigens bij de verkiezingen maar met én lijst wordt gewerkt. Een Russische burgemeester is meer een bestuurder dan iemand die veel representatieve taken vervult. Hij is vrij zelfstandig en is voor zijn gemeentebeleid verantwoording schul dig aan de raad. „Neemt hij beslissingen die op lan delijk niveau liggen, dan kan hij al leen door de Russische regering ter verantwoording worden geroepen. Theoretisch is het zo dat Leningrad iedere twee jaar een andere burge meester kan hebben. Als je het slecht doet lig je er inderdaad na twee jaar weer uit. Ikzelf heb al twee verkie zingen overleefd," zei burgemeester Sizof ons. De eerste burger van Leningrad die civiel ingenieur is, vond dat de ste denbouw en stadsontwikkeling in Ne derland goed worden aangepakt. ZWOLLE Ongeveer 5.600 van de 28.000 Zwolse kiezers twintig pet. van het aantal stemgerechtigden zullen meewerken aan een sociolo gisch onderzoek om een inzicht te krijgen in de politieke verschuivingen die in ons land kunnen worden ver wacht. Het onderzoek wordt gehouden tij dens de raadsverkiezingen op 28 juni die nodig zijn geworden nadat Zwolle er een deel van de gemeente Zwoller kerspel had bij gekregen. De burgemeester van Leningrad, de heer A. A. Sizóf, nam met een be scheiden plaatsje onderaan de trap ge noegen toen hij gisteren in Rotterdam de Euromast bezocht. Zijn Rotterdamse collega W. Thomassen (midden) gaf de Russische delegatie tekst en uitleg. Van een onzer verslaggevers VHERTOGENBOSCH Om de grote werkloosheid onder bouwvakarbei ders in Noord-Brabant terug te dringen wil provinciaal bestuur voor 22 mil joen gulden aan bouwwerken laten uitvoeren in gemeenten, waar de werk loosheid het grootst is. Het benodigde geld daarvoor komt uit de toewijzing van kapitaal-lenin gen, welke de provincie van het rijk ter verdeling onder de gemeenten krijgt toebedeeld. De provincie wil dit geld nu in de eerste plaats ter beschikking stellen van die gemeenten, waar veel werk loze bouwvakkers zijn en waar plan nen om scholen te bouwen, rioleringen aan te leggen of grond bouwrijp te maken, bestekklaar zijn. De voorstel len liggen nu bij de minister van Bin nenlandse Zaken. Tot grote teleurstelling van de heer P. H. Coppes, lid van Gedeputeerde Staten, bleken er echter slechts weinig bestekklare bouwobjecten bij de ge meentebesturen voorhanden te zijn, ondanks alle klachten dat er tot voor kort geen geld of toewijzingen voor bouwwerken waren. In Noord-Brabant is een van elke drie bouwvakarbeiders werkloos, in deze provincie woont een kwart van alle Nederlandse bouwvakarbeiders. De werkloosheid onder de jeugdige bouwvakarbeiders is volgens mr. J. N. Metze, hoofdinspecteur-directeur van de arbeidsvoorziening in deze provin cie, ook zeer hoog. Een van elke tien werkloze bouwvakarbeiders is jonger dan achttien jaar. Het totaal aantal werkloze jongeren beneden achttien jaar in Noord-Bra bant (909) omvat ruim 7 van alle werklozen in de provincie. Voor jonge lui, die dit jaar de technische scholen gaan verlaten ziet het er beslist niet hoopvol uit. Over de structurele moeilijkheden In verschillende bedrijfstakken in N. Brabant is gedeputeerde Coppes lang niet gerust. „Het zijn dezelfde bedrijfstakken welke in de ontwikkelingslanden met kracht worden gestimuleerd. Het aan trekken van andere industrieën wordt Noord-Brabant bijna onmogelijk ge maakt door de concurrerende aanbie dingen van de Belgische regering en door de politiek van de Nederlandse regering, die Limburg thans sterk bevoordeelt". „Brabant heeft als provincie waar de werkloosheid boven het landelflk ge middelde ligt, recht op eenzelfde voor keursbehandeling", meent de heer Cop pes. Het geval waarin een schroefbouten- fabriek in Helmond wordt overge plaatst naar Limburg om daar de werkloosheid te bestrijden, maar in Helmond meer dan 300 werklozen ach terlaat, kon bij de heer Coppes geen goed woord vinden. „Het is het ene gat met 't andere stoppen", meent hij. DEN HAAG (A.N.P.) Het publiek moet er zelf op letten, dat het goed doorzouten haringen koopt en die moe ten goed worden schoongemaakt. Dan is de kans op haringwormziekte bij zonder gering. Dit zei gisteren de voorzitter van het produktschap voor vis en visprodukten, drs. D. J. van Dijk in verband met alarmerende berichten over de ha ringwormziekte. Hij wees er op dat de haring op de schepen goed wordt gezouten, vaak nog zwaarder dan de voorschriften van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid voor schrijven. DEN HAAG Minister Den Toom (Defensie) wil bekijken of er voor het laden en lossen van afgekeurde muni tie een betere plaats te vinden is dan de Utrechtse Kernhaven. Dit zei de minister gisteren in de Tweede Ka mer op een vraag van mr. J. W. Mas- man (soc.). Hij vond het echter moei lijk om een betere laadplaats te vin den. De anti-revolutionair mr. W. Aan- tjes deed de suggestie om die munitie ergens aan de Lek in schuiten te la den. „Ook dat is niet eenvoudig", zei minister Den Toom. De waterschap pen zijn bang, dat de dijken worden opgeblazen. De heer Den Toom meende overi gens wel dat de bestaande voor schriften voor het laden en lossen van dit gevaarlijke goed ongelukken tot een minimum beperken. Dat neemt niet weg, dat de minister nog eens wil nagaan of die voorschriften date rend van 1885, niet moeten worden aangepast aan de eisen van vandaag. „Er wordt", zo zei de heer Den Toom, „steeds gezocht naar de gun stigste laadplaats". Daarom is twee jaar geleden de ha ven in het centrum van Utrecht verla ten, en is de Kernhaven gekozen. In de buurt hiervan waren toen nog niet zoveel industrieën gevestigd als nu. Het is in ieder geval wel zeker, zo kreeg de liberaal G. Koudijs als ant woord, dat de militairen tijdens het laden niet hebben gerookt. De heer Den Toom wil bekijken of het Rijk, zonodig, aan gedupeerden van de ontploffing voorschotten kan geven op uitkeringen die de verzeke ringen pas later zullen doen. De klap op de vuurpijl kwam van de pacifist drs. H. Wiebenga. „Is er slordig gewerkt tijdens het laden? Kinderen hebben in het gras mate riaal- gevonden waarmee ze knalletjes hebben gemaakt". „Er zullen dan wel klappertjes in dat gras hebben gele gen", antwoordde de heer Den Toom lakoniek. ADVERTENTIE Sibe SIBEMA-VERKOOP. bel 04490-5055 Mr. E. L. C. SCHIFF SCHIPHOL De Nederlandse am bassadeur in Indonesië, mr. E. L. C. Schiff, is gisteren uit Djakarta op Schip hol aangekomen. Hij zal de conferentie bijwonen, die enkele landen volgende week in Scheveningen houden over hulp verlening aan Indonesië. Deze zogenaamde donor-landen, die in het verleden al ruime kredieten aan Indonesië hebben gegeven, zijn, naast Nederland: België, West-Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Engeland, Australië en de Verenigde Staten. Tegelijk met mr. Schiff kwam gister morgen ook een deel aan van de Indo nesische delegatie naar de conferentie. De afvaardiging wordt geleid door de Indonesische directeur-generaal voor financiën, Pandelaki. Op de conferentie zal onder andere worden gesproken over het bijeenbren gen van kredieten ter waarde van twee honderd miljoen dollar ter aanvulling van het tekort op de betalingsbalans. Tot dusver is zestig miljoen dollar door J^pan en 65 miljoen dollar door de Ver- t.dgde Staten toegezegd, mits de ande re crediteuren het bedrag volmaken. Tussen Indonesië en Frankrijk is gis teren een overeenkomst gesloten, die een nieuwe regeling inhoudt van de af lossing van de Indonesische handels schuld aan Frankrijk, ongeveer vijftig miljoen dollar. De betalingsregeling heeft betrekking op negentig procent van dit bedrag. Indonesië zal in de komende weken een begin maken met de aflossing van de resterende tien procent. De Franse regering heeft toegezegd Indonesië voor eenzelfde bedrag hulp te geven in de vorm van Franse produkten en dienst verlening. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6