ZIEZO Apeldoorn en Epe gaan in Cumbernauld kijken om ideeën op te doen voor plan Groot-Vaassen zonder zebra's zonder verkeerspolitie en zonder verkeersliehten 70.000 MENSEN HET VERKEER HET CENTRUM WOONGEBIEDEN KOPEN ACHT PUNTEN ZATERDAG 17 JUNI Binnenkort zullen enkele leden van de ge meentebesturen van Apeldoorn en Epe, alsme de enkele technische mensen, een studiebezoek brengen aan de Schotse stad Cumbernauld, dertig kilometer van Glasgow. Deze stad is op het ogenblik volop in het nieuws. Duizen den deskundigen en geïnteresseerden, uit al le delen van de wereld zijn al in Cumber nauld geweest om te zien hoe de Schotten bezig zijn een spectaculaire stad met een toekomstige bevolking van 70.000 mensen uit de grond te stampen. Het is de bedoeling van de vertegenwoor digers van Apeldoorn en Epe om kennis te nemen van de stedebouwkundige resultaten welke de Development Corporation (een door de Engelse regering ingesteld team van pla nologen, architecten, stedebouwkundigen, con structeurs en sociologen) sinds de start van 1956 in Cumbernauld tot stand heeft gebracht. Apeldoorn en Epe zullen in de toekomst nauw samenwerken bij de stedebouwkundi ge ontwikkeling van het gebied tussen beide gemeenten. Er is een plan Groot-Vaassen en omdat er steeds meer behoefte zal zijn in de toekomst een scheiding te maken tus sen de verschillende soorten van stedelijk verkeer, is het voor beide gemeentebestu ren interessant waar te nemen welke op lossingen men in andere landen heeft ge vonden. Cumbernauld een stad zonder zebra's, zonder verkeerslichten en zonder verkeers politie schijnt een prachtig voorbeeld te zijn van een consequente scheiding van voet gangers- en autoverkeer. Bovendien is de wijze waarop men in Cumbernauld vastbe raden en eensgezind, werkend met één fi nancieel staatsbudget, een stad bouwt, de moeite van een verkenning waard. Een groot Amerikaans concern verleende Cum bernauld onlangs een hoge onderscheiding in een internationale competitie van stede- bouwkundige objecten. Aan die competitie namen twintig nieuwe steden deel, onder meer de beroemde Finse stad Tapiola, het nieuwe centrum van Stockholm en de Zuid- amerikaanse stad Brasilia. Men kan een nieuwe stad in Schotland natuurlek niet zo maar kopiëren op de Ve- luwe. Een tweede Cumbernauld zou tussen Apeldoorn en Epe ook niet passen, doch niettemin biedt Cumbernauld zoveel inte ressante aspecten dat verwacht mag wor den dat Groot-Vaassen, zoals dat metter tijd tot ontwikkeling zal komen, een woon gebied zal worden waarin misschien wel iets van deze Schotse stad terug te vinden zal zijn, namelijk een stad zonder zebra's, zonder verkeerslichten en zonder verkeers politie Mede in verband met de reis van de Apeldoorners en Epenaren vroegen wij on ze stadgenoot, de bouwkundige ir. 'C. de Wit, die onlangs een studiereis maakte naar Cumbernauld, ons iets over deze merkwaar dige stad te schrijven. sp8 Om iets te begrijpen van de ongelooflijke prestaties die in Engeland na de oorlog op 't gebied van de stedebouw worden geleverd, moet men weten dat de Engelse regering in 1946 de wet op de nieuwe steden in het le ven heeft geroepen. Sindsdien zijn ruim twin tig ,New Towns' in Engeland en Schotland verrezen of in ontwikkeling. Deze wet is allereerst gemaakt om de gro te huisvestingsproblemen van de oude indus triesteden als Glasgow, Liverpool en Londen tot een oplossing te brengen. De oude en ver vuilde industriegebieden zijn 160 jaar geleden tot stand gekomen. Ze gaan nu mank aan 'n veel te hoge bebouwingsdichtheid en erbar melijk slechte woningen. De z.g. slums be tekenen een gigantisch saneringsprobleem. Bij de sanering van een oude stad moeten de woningen en andere gebouwen ruimer ge plaatst worden en veel ontbrekende voorzie ningen worden toegevoegd. Daardoor ontstaat een groot ruimtegebrek en lopen de grond prijzen hoog op. Door dit ruimtegebrek kan dan ook de overbevolking van deze oude ste den niet worden opgevangen. Men heeft dan ook alleen maar de keuze tussen het uitbrei den van bestaande dorpen tot nieuwe stede lijke gebieden of de stichting van volledig op zichzelf staande nieuwe steden. De aankoop mogelijkheden van goedkope landbouwgron den heeft in Engeland deze laatste keuze sterk bevorderd. Met de totstandkoming in 1946 van de New-Townsact is direct de urba ne produktie van voorlopig 10 nieuwe steden rondom Londen begonnen. Bij de stichting van de stad Cumbernauld heeft men de ook in Nederland nog bijna overal toegepaste z.g. wijkgedachte, principi eel losgelaten. Door namelijk de stad al te zeer in wijken op te splitsen, ieder met 'n eigen wijkcentrum en diverse buurtcentra, ontstaat in het stadscentrum bijna nimmer het ge wenste intensief stedelijke milieu. Juist door de meeste stedelijke voorzieningen in 'n gro te mate van gevarieerdheid en intensief in een compact centrum samen te brengen kan een architectonisch-stedebouwkundig, specta culair en belangrijk hart van de stad worden gemaakt. Welnu, dat is in Cumbernauld op een fantastische en enerverende manier ge beurd. De nieuwe Schotse stad Cumbernauld is ge situeerd nabij het gelijknamige dorpje met 100 inwoners, in een prachtig glooiend groen heuvellandschap. Het centrum, nu nog maar voor 1/5 deel gereed, is hoog gelegen op de rug van de steil oprijzende Campsie heuvels. Daardoor is de stad van alle kanten, uit de verte zichtbaar. Het totale grondgebied van Cumbernauld is 8 km lang en 3 km breed. Het te bebouwen gebied is 1680 ha groot. Centraal op de heuveltop is het compacte stadscentrum met onderdoorgaand snelver keer, ter grootte van 800 x 800 m geprojec teerd. Daaromheen, op de heuvel en glooiend naar beneden, de woongebieden met kerken, lagere scholen en een enkele winkel. Rond om deze bebouwing zijn de industrieën en de buitenrecreatie gebracht. De aanvankelijke opzet, op de heuvel 50.000 mensen te laten werken en wonen Is in een later stadium gewijzigd door de wens van de regering Cumbernauld te laten uitgroeien tot een stad van 70.000, ja misschien wel 100.000 inwoners. De bevolking komt voor 80 pet. uit Glasgow. Men stelt het principe dat wonen in Cumbernauld veronderstelt werken in Cum bernauld. Momenteel is dat voor 50 pet. ge lukt. Op den duur streeft men er naar dat 80 pet. van de bevolking werkt en woont in de stad en dat 20 pet. forenst. De instanties in Glasgow voor huisvesting en arbeidsvoor zieningen geven advies welke mensen naar Cumbernauld kunnen komen. In verband met te verwachten aanpassingsmoeilijkheden wordt 5 tot 6 pet. afgewezen. Er komen over wegend jonge gezinnen met kleine kinderen. Om een evenwichtige leeftijdsopbouw te be reiken probeert men nu ook oudere mensen naar de stad te halen. Cumbernauld is een stad geworden zonder zebra's, zonder verkeerslichten, zonder ver keerspolitie en zonder knipperbollen. 't Auto- snelverkeer en het voetgangersverkeer zijn overal streng gescheiden. Daar fiets en brom mer nauwelijks gebruikt kunnen worden, is het gescheiden verkeerssysteem gemakkelijk te realiseren. Kinderen gaan nu zonder enig gevaar voor het verkeer naar de 7 8 la gere scholen die Cumbernauld telt. Zelfs de middelbare scholen, geprojecteerd aan de rand van de stad, zijn door middel van apar te voetgangersbruggen volledig veilig bereik baar. De bevolking is er dan ook trots op, dat het aantal verkeersongelukken met 75 pet. is gedaald. STAD Voor de mensen uit dit oude en vervallen deel van de fabrieksstad Glasgow zal de nieuwe stad een heel ander leven brengen. Glasgow ia dus in eerste instantie niet aan het saneren geslagen, maar is meteen begonnen met een hele nieuwe stad. OP DE VELUWE? Deze foto's tonen twee gedeelten van het grote stadscentrum van Cumbernauld dat in aanbouw is. Dit stadscentrum dat vele etages hoog zal zijn en ruim zal zijn voorzien van wandelgangen, overdekte en open boulevards op alle etages, is het middelpunt van Cumbernauld. Daar zal geen autoverkeer zijn. De mensen kunnen er winkelen en uitgaan in de meest ruime zin van het woord. De wegen die de mensen naar dit centrum aanvoeren lopen onder het complex door. Daar bevinden zich ook de garages. Buiten dit enorme complex ligt het woongebied van Cumbernauld met prachtige kleine flats, eengezinswoningen en grote heuvelachtige groene vlakten, afgesloten van de verkeerswegen, die elkaar ongelijkvloers kruisen. 'iiiil'IIIWI'illi'lilllii'iiillliliMi1 Het wegenstelsel is prachtig gedifferenti eerd opgezet. De auto rijdt vanaf de autosnel weg via de aftakkende stedelijke autowegen, tot in de woongebieden naar de doodlopende parkeerpleinen met garages en parkeerplaat sen, hoogstens 40 - 50 m verwijderd van de woningen. Voor elk gezin is 1 garage en op elke 5 woningen is 1 parkeerplaats voor be zoekers aanwezig. In de woongebieden is doorgaand autoverkeer nimmer mogelijk, waardoor de veiligheid van de kinderen en de rust in het wonen enorm zijn verhoogd. Door middel van tunnels en viaducten lopen de voetgangers over en onder de autowegen. Het snelverkeer ontwikkelt zich bijzonder vlot op twee elkaar afwisselende niveaus. Het verkeerssysteem maakt het mogelijk dat de voetganger hoogstens 20 minuten no dig heeft om het centrum via verharde voet paden te bereiken. Dit centrum van Cumber nauld is, hoewel nog maar gedeeltelijk klaar nu al uniek in de wereld. In een Corbusiaan- se, ruimtelijke vorm, opgezet als één totale gebouwde structuur, voltrekken de vele cen trumfuncties zich op 8 niveaus en etages. Met zijn winkelgebieden, banken, hoofdpostkan toor, supermarkten, kantoren, gezondheids centrum, bioscopen, danszaal, restaurants, hotels, brandweer en politiepost, zwembad, sportaccommodatie en diverse woonmogelijk- heden, is het centrum gemaakt als een com pact gebouw, bereikbaar via hellingen, trap pen, liften, roltrappen en binnenstraten. Het is gebouwd over de 4 rijbanen voor het snel verkeer. Door middel van verticaal doorlopen de patio's zijn de verschillende centrum-eta ges visueel met elkaar verbonden. Het tota le complex heeft 2 parallel geplaatste hoofd zones, geprojecteerd in de lengteas van het centrum. Bruggen, hellingen en bouwvolumes verbinden, over de autosnelweg, beide zones. Vanaf deze weg rijdt de auto via afbuigen de verkeerslussen in de onder het centrum aanwezige parkeerruimten met een capaci teit van 5000 auto's. Zodra men de auto in het overdekte parkeergebied verlaat, is het mogelijk de vele etages van het centrum, per lift, roltrap of hellingbaan te bereiken. Goe deren worden via laadbordessen en transport- liften in de magazijnen gebracht. Bushaltes zijn droog onder het centrum op de begane grond gesitueerd. De voetganger komt daar slechts voor zover hij vanaf bus of auto, de roltrap of lift moet bereiken. De centrum-agglimeratie is geen gesloten ge bouw, binnen- en buitenruimte lopen in el kaar over, licht en lucht komen overal naar binnen. Op de hoogste etages, steeds weer vi sueel verticaal en horizontaal verbonden, zijn en worden maisonettes en patiowoningen ge bouwd die de bewoners de voordelen geven van het wonen in het centrum, zonder stank en lawaai van het verkeer. Het centrum heeft grote terrassen voor tentoonstellingen, mark ten en festiviteiten. Vanaf alle niveaus zijn doorkijken in het centrum en uitzichten op de omgeving mogelijk. De nu gereedgekomen eerste fase van het centrum biedt momen teel nog maar beperkte faciliteiten aan 21 duizend mensen. Over 10 jaar zal het gereed en geïntegreerd in de woonbebouwing zijn opgenomen. In Cumbernauld wil men 20.000 woningen stichten, waarvan 4.000 in eigen woningbezit. Momenteel zijn er 5700 woningen bewoond door 21.000 mensen. De woningen zullen voor 52 pet. als eengezinshuizen en voor 48 pet. als flats worden gebouwd. Er is een grote va riatie in type en woonvorm. Bijzondere vor men als patiowoningen en split-level-etage- woning zijn in het bouwprogramma opgeno men. Men heeft genoeg van de zinloze in ein deloze herhaling, terwille van de efficiëntie, aanééngerijde woningen. Met bijzonder veel zorg en zeker ook resultaat wordt het wo ningontwerp geïntegreerd in de stedebouw kundige omgeving. Gebruik makende van de natuurlijke niveauverschillen tracht men de woningen zo te groeperen, dat steeds weer gevarieerde buitenruimten ontstaan die tot herkenbare woongebieden worden. Daarbij wordt er voor gezorgd dat de woningen voor al door hun onderlinge groepering een maxi male privacy verkrijgen. Andere uitgangs punten zijn de prachtige uitzichten, de inval van de zon en de detaillering van omheinin gen, muren, plaveisels, groengebieden, kort om, alles wat tot de publieke ruimten be hoort. Met de keien afkomstig uit de vroe gere Glasgowse trambanen, heeft men inte ressante speelwallen, speelkuilen of plavei sels gemaakt. Opvallend is de grote dicht heid van de woningen. 220 - 250 personen per ha. zijn geen uitzondering. Dit heeft soms 't gevolg dat woongebieden met gezellige nau we straatjes ontstaan die doen denken aan woonsituaties in oude Italiaanse stadjes. Men vindt het vaststellen van vaste afstanden tus sen woonblokken dan ook ongewenst. Als kleuren van de woningen en afscheidingen zijn overwegend grijs, wit, zwart en blauw ge bruikt, aansluitend bij het Schotse klimaat. Het huursysteem is bijzonder interessant. Bij een hoger inkomen betaalt men voor de zelfde woning meer huur. Bij een inkomen van pirn, f 100,- per week is de basishuur f 6,- per week voor een woning met 5 kamers. Bij een inkomen van f 260,- per week betaalt men voor dezelfde woning f 24,- per week. Afhankelijk van het type kan de prijs met f 2,- tot f 3,- per week worden verhoogd. Ver dienende vrouw en kinderen (bij meer dan f 40,- per week) verhogen de huur per ver dienend gezinslid met f 130,- per jaar. Voor kinderen beneden 15 jaar en voor studeren de kinderen geldt een huurreductie van f 260,- per kind per jaar. Over het algemeen zijn de huren in Schotland laag. De woningen in Cumbernauld, gebouwd met rijksgelden, ha len met opzet niet de economische huurwaar de. Er kunnen in Cumbernauld op beperkte schaal eigen woningen worden gebouwd, het zij via de Corporatie tegen prijzen van f 45.000,- tot f 50.000,-, hetzij volgens het ont werp van een particuliere architect. Deze woningen moeten minstens f 50.000,- kosten. De totale stad met inbegrip van alle voor zieningen zal f 1320 miljoen gulden kosten; daarvan wordt 1000 miljoen besteed aan wo ningen, 7 miljoen aan wegen, 100 miljoen aan scholen, terwijl het centrum een bedrag van 150 miljoen zal kosten. De winkelhuren zullen gemiddeld f 62,50 per m2 per jaar be dragen. De vraag is waarom Cumbernauld zo'n be langrijke nieuwe stad moet worden genoemd. Ik dacht dat het antwoord zou kunnen zijn: 1e Om het stimulerende van gedurfde expe rimenten, ook na lange jaren ervaring in het bouwen van nieuwe steden; 2e Om de evidentie dat het werken in een hecht teamverband van alle betrokkenen, d.w.z. de technici, de ontwerpers, de be stuursmensen en de bevolking tezamen, op basis van één financieel budget, bijzon der grote voordelen heeft; 3e Om de gerichtheid op de eeuw van de auto door de consequente keuze van eén gescheiden en gedifferentieerde verkeers- systematiek met als resultaat een vlot ge- keersverloop en een rustige veilige stad; 4e Om de vanzelfsprekendheid dat men een stad bouwt voor mensen en niet voor ge bouwen en voertuigen; 5e Om het loslaten van de wijkgedachte en de keuze van 'n totale geïntegreerde stad met een spectaculair, compact en inten sief stedelijk centrum 6e Om de keuze van 'n woon- en werkmilieu op verschillende niveaus da. o.m. gecondi tioneerd is door veiligheid, vormafwisse- ling en ruimtelijke kwaliteiten; 7e Om de creatie van woongebieden waarbij aan de vormgeving en de situering van de stedebouwkundige buitenruimten bij zonder veel zorg is besteed; 8e Om de keuze van een huursysteem naar inkomen, opdat alle bewoners, onafhanke lijk van hun inkomen de woning en het woonmilieu kunnen kiezen dat zij wensen. Hoewel deze eerste new towns, opgezet als zelfstandige, levensvatbare steden, 25 - 50 km verwijderd van de moederstad, een be langrijke bijdrage hebben geleverd in de op lossing van het huisvestingsprobleem, is er op deze steden door de jaren heen nogal wat kritiek ontstaan. Men vindt da1 ze te weinig eigen krakter hebben, dat de woongebieden veel te monotoon zijn uitgevallen en dat de stadscentra te weinig belangrijkheid en ge zelligheid hebben gekregen. Natuurlijk is er over Cumbernauld ook een kritisch verhaal te schrijven. Waar ver kan men dat niet? Voorlopig lijkt het zaak de po sitieve kwaliteiten in het licht te plaatsen. Onze Nederlandse stedebouw is daarmee, dacht ik, allereerst gediend. yê

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9