Unieke vertolkingen op hoog niveau Zwolle kreeg grandioos aandeel in nog jong Holland-Festival De jaarlijkse toneelprijzen toegekend Wachten UIT DE KERKEN Bronzen beeldje voor Annie Schmidt RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S 7^# Krachtig Nieuwe visie Sprekende mimiek VANAVOND MORGEN Midland Ross redt Nijma Fusie op £ang in Carton WISSELMARKT PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG JERM Johnny Hart Marijnen ving de kosten (nog) op Pagina 2 DINSDAG 20 JUNI 1967 'USX* /zéertrZs 6 „Dat h-heb ik nog n-niet gezien..." zei hij. Zijn ogen liepen vol. Zijn mond trilde. Hij huilde niet. Alle vier stonden ze even bewegingloos. Toen zei Lientje: „Dat heb ik erbij gedaan. Omdat ik wou, dat Coen toch een lekkere boterham zou heb ben, al moest hij nu alleen eten. Om dat ik niet geloof, dat Coen stout wil de zijn, vanmorgen". Het moest een wonder zijn, dat Ag- neta's ogen haar niet doormidden schroeiden. Chrisje stikte bijna van verbazing. Maar de siddering, welke vriendelijke woorden over het kinder gezicht joegen, gaven Freule Eline eindelijk eens moed. Ze liep haar zus ter voorbij. Ze trok Coen naast zich het bed- ..Gaan jullie asjeblieft naar beneden", zei ze zacht. „Ik zal straks wel met je praten. En laat Braam nog een boterham boven brengen". „De eomediant!" glimlachte Agne- ta, witgloeiend, terwijl ze zich om wendde. „Kom, Chris! Sta daar niet te teuten!" Ze sloot de deur even na drukkelijk. als ze 'm geopend had. Wat tante Lientje daar nu allemaal met Coen bepraatte dat was een klein geheim tussen hen beiden. Het bordje kwam leeg beneden, en nie mand wist, of Lientje zich niet gebo gen had voor Coen's weigering om te eten, en met hem samen de rest ook aan de vogels gevoerd had. Toen zij de trap afliep, was ze recht, en haar ogen keken opgewekt. Agneta, die haar uit de open deur van de Rode Salon gadesloeg, dacht bij zichzelf, dat dit ook een vorm van hysterie was: dit veel te late eens- klaps-flink worden om een kind met een trillende lip. „Zou je even hier willen komen", zei ze. Onvervaard, bijna vriendelijk, kwam Lientje. „Zou je de deur willen sluiten", vroeg Agneta. Lientje sloot de deur en liep heel gewoon de kamer in- Haar houding was onmiskenbaar tartend. ..En zou je me nu eens willen ver tellen willen uitleggen", Agneta's stem schreeuwde haast, in het zach te spreken „wat je eigenlijk met dat kind voor hebt?!" „Ik wil niet hebben, dat hij door iemand gekwetst wordt of pijn ge daan", antwoordde Lientje. Alsof ze de zin van buiten geleerd had. Agne ta zag haar opmerkzaam aan. „Je maakt je belachelijk", zei ze kalm. „Dat kan me niet schelen", repli ceerde Lientje. „Maar dft kind. dat familie van mij is, en op zo'n jonge leeftijd al geconfronteerd is met de ellende en de eenzaamheid, verdient iets beters dan de wrange liefdeloos heid, waar jij hem tot nu toe op ver gast hebt. Als je je niet kunt ver plaatsen in zijn gedachtengang, doe hem dan nog liever in een gesticht, dan heeft hij tenminste kinderen van zijn leeftijd om zich heen". Agneta sneed haar woordenvloed af: „Een Van Wynendael hoort niet in een gesticht". „Maar een Van Wynendael zal in mijn bij-zijn niet gebroken worden onder jouw gebrek aan gevoel", zei Lientje. Ze voelde zich even recht en strak als de ridder bij het bordes, met zijn gebroken zwaard en ver vaagd schild. Ze zou zonder de ge ringste moeite grove woorden kunnen zeggen. „Je vergaloppeert je, zoals je in je jonge jaren ook al deed", bracht Ag neta haar onder het oog. „Je liet je altijd al door je gevoelens meesle pen. Dat een mens daar niet boven uit groeit...!" „Ik wil niet, dat Coen zo'n lamge trapt onderkruipsel wordt als Chris en ik". Nu had Lientje al grove woor den gebruikt. „Zijn vader week voor jouw overmatige wilskracht, om niet te zeggen „heerszucht". Hij zal er niet door gekooid worden". „Maar hij zal zich behoorlijk leren gedragen, voordat hij dit huis erft", antwoordde Agneta strak- „Dat moet hem met tact bijge bracht worden". Lientje wendde zich om naar de deur. Ze was zo helder, alsof ze champagne gedronken had. „Bedoel je mijn tact of jouw tact?" informeerde Agneta dodelijk kalm. „Ik bedoel „tact"," zei Lientje. „Ik hoop, dat daar geen kwaliteit in be staat". Ze sloot de deur. In de hal, groen- doorschenen van zomerlicht, zette ze haar eenvoudig hoedje op, sloeg een zwart kanten sjaaltje om. Ze belde Braam en bestelde de kleine wagen met het paard Isa. Er was een haast in haar om buiten te komen. Om on der de vorstelijke, kille plafonds weg te vluchten. Op het bordes wachtte zij. En keek naar de stenen ridder. Ze vond, dat die meer op Agneta leek, met dat stompje zwaard. Zij, Lientje, zou nog tonen, dat ze bewapend was. Achter het rosarium is zo'n oud stukje gaarde; daar is het gras mos geworden, en het mos heeft hier en daar weer plaats moeten maken voor wilde bloemetjes, die het bloeien niet konden laten. Daar staan in het voor jaar de eerste pinksterbloemen, daar vonken de felle paardebloemen, tot ze vergrijzen en verwaaien op de zo merwind. En er staan drie appelbomen, met oude, gebarsten stammen en rare knoesten, als dromende oude schik godinnen. In de lente bloeien ze met jeugdige blos, omzoemd en gekust door de bij en. En later dragen ze soms een paar schamele vruchten. Wie plukt ze, wie eet ze...? Misschien de kleine eekhoorn, die dansend en wuivend door de toppen dartelt. Een van de bomen is al eenenne gentig jaar. En als op een nacht de storm zijn keuze bepaalt en een ap pelboom ontwortelt, dan zullen de mensen van Wynendael de volgende morgen een nieuwe planten. Want in het jaar onzes Heren vijftienhonderd achtendertig plantte Heinrick Juliaen van Wynendael op dit gebied drie ap pelbomen, welke zijn jonge vrouw uit het Zuiden had meegebracht; en hij bad daarbij, „dat syn bloet moghte bloeyen ende vrugtdraegen telken- jaere nieu", zoals deze appelbomen. Hij vergat, er voor zijn vruchten het goede, lange leven bij te vragen. Zijn vrouw baarde negentien kinde ren het leven, en stierf toen, „zonder eenich cranckheit"- Van deze kinderen wist slechts één zijn bestaan te rekken tot negenen twintig jaren. Doch toen liet ook hij weer zaad achter: drie zonen. En de appelbomen bloeiden, en men zeide, dat ze geluk brachten. Waarom ook niet? Ze brachten geluk aan die kinderen uit het geslacht, die geboren wer den, terwijl de appeltakken in volle, roze luister stonden. Dat was menig maal gebeurd. Helaas niet bij de ge boorte van de drie laatste freules en hun broer. (Wordt vervolgd) Op grandioos te noemen wijze, maar zpnder een zweem van spectaculair effectbejag heeft Zwolle en daarbij een wijde omgeving aan beide zijden van de IJssel zijn aandeel gehad in het Holland-Festival. Dit dank zij een uniek vo caal-instrumentaal concert in het kader van het Holland-Festival, maar geor ganiseerd door de Stichting Schnitgerprijs Zwolle. Aan dit belangrijke concert, vrijdagavond in de Grote Kerk te Zwolle, werkten driehonderd medewerkenden mee, de befaamde Nederlandse Bachvereniging, Toonkunstkoor Bekker uit Groningen, het Noordelijk Filharmonisch Orkest en de bariton Leo Ketelaars en de organist Albert de Klerk. Dirigent was de jonge voortvarende Charles de Wolff, zoals men weet vaste dirigent van de drie genoemde koren en orkest. In het ongemene programma stond de zeer geïnspireerde vertolking van het Te Deum van Anton van der Horst cen traal; dit nobele en machtige werk vormde door zijn bijzondere structuur, zijn klankexpansie en expressie, maar ook door het verlangde vocaal-instru mentale apparaat het hoogtepunt van het concert. Anton van der Horst com poneerde zijn Te Deum 1945 in het laat ste jaar van de tweede wereldoorlog, voor groot koor, klein koor, baritonso list, orkest en orgel. Bewust gebruikte de componist voor zijn Te Deum niet de Latijnse tekst, maar de Engelse; bij de nadering van de bevrijding wilde de componist de bevrijders eren door hun taal te gebruiken, zoals ook Handel dit voor hem enkele malen deed. Hëndel was op dit bijzonder concert vertegenwoordigd door het concerto voor orgel en orkest opus 7 no. 1, waar in Albert de Klerk de solist was in licht en evenwichtig spel, in fraai con trast met de warm-vloeiende orkestpar- Stichting Schnitgerprijs Zwolle ook de milium bewerkstelligd^ 3534. Jupiter, oppergod der Romeinen, heer van he mel en aarde, verwekker van donder en bliksem, wiens naam gegeven werd aan de reus onder de planeten. Dwars door de banen der twaalf manen flitste het nie tige ruimteschip langs het enorme hemellichaam, dat 1300 maal het volume van onze Aarde heeft! Professor Dubois was bijna voortdurend bezig met zijn camera. „Op onze voorgaande reizen hebben wij veel te weinig van onze ervaringen gefilmd of op de gevoelige plaat vastgelegd en daar hebben we later genoeg spijt van gehad. Bovendien vereenvoudigt het de rapporten. Zo als de Chinezen zeggen: één tekening vertelt meer dan duizend woorden. En is het niet de moeite waard? Zo- iets zien zelfs wij niet elke dag! Kijk eens naar die veelkleurige wolkenstrepen en de beroemde „rode vlek". De atmosfeer bestaat grotendeels uit moeras gas en ammonia. Temperatuur bijna 150 graden onder nul. Niet bepaald een oord voor toerisme,trouwens de aantrekkingskracht is er zó groot dat je meteen plat op de kilometers dikke ijslaag gedrukt zou worden. En in 9 3/4 uur wentelt deze kolos eenmaal om zijn as. Aan manen is er ook al geen gebrek. Twaalf stuks!" Voort ging de tocht door de ruimte. Jupiter verdween achter hen. De tijd verstreekSaturnus doemde rechts van hen op en verdween weer 93 „Heeft de Prinses u geholpen, edelachtbare?" Rech ter Tie w(jst op het ebbehouten doosje dat op tafel staat, naast de plattegrond van de tempel. „Haar naauw- keurige tekening, Tsjiao Tai, deed mij ontdekken dat het teken „Lang leven" van groene jade op het deksel van dit doosje, op zijn kant gezien, de essentiële pun ten van de plattegrond weergeeft: de grote hal in het midden, de gangen met de cellen van de nonnen en de torens aan weerskanten... het klopt allemaal. In haar laatste uren in de crypt vond Jade dit doosje tussen de rommel op tafel en de overeenkomst van het teken op het deksel met de plattegrond van de tempel trof haar. Ze kraste met haar haarspeld het woord „ingang" bij de voordeur var de hand en het woord „beneden" b(j het al taar. Toen schreef ze met haar bloed haar laatste bood schap". „Waarom die bedekte aanwijzing, edelachtbare? Waarrom schreef ze niet precies waar...?" „Omdat ze niet zeker wist wie het doosje in handen zou krijgen, Tsjiao Tai. Zij hoopte dat ook haar naam „Jade" de aandacht van de vinder op het jade letterteken op het deksel zou vestigen. Zij was een zeer intelligente jonge vrouw. Maar ik heb dit alles eerst begrepen, toen jouw Prinses mij de juiste interpretatie aan de hand deed. De wegen des Hemels zijn onnaspeurlijk, Tsjiao Tai". 4rHE AMSTERDAM In de televisie-stu dio Bellevue te Amsterdam zijn gister middag de jaarlijkse toneelprijzen, in gesteld door de Vereniging van schouw burgdirecteuren, uitgereikt. De prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, de Theo d'or, ging naar An nie de Lange voor haar rol in „De vrou wen van Troje" van Euripides, een voorstelling van de Haagse Comedie on der regie van Joris Diels. Het juryrap port prees Annie de Lange voor haar so ber spel waarmee ze een grote innerlij ke spanning tot een tragische en aan grijpende ervaring wist te maken. Dat de Louis d'or naar Eric Schnei der ging voor zijn alom geprezen Hamlet was te voorzien. De jury was van mening dat hij voortreffelijk de aansluiting met ons tijdsbestek had Zijn vertolking was een krachtige, diep-indringende creatie die het toneel beheerst door houding en allure en die Shakespeares meest universele figuur zeer dicht bij het hedendaagse publiek heeft gebracht. De Arlecchino, de prijs voor de beste niet dragende rol een belangrijke bijrol dus ging eveneens naar een vertolker in „Hamlet" naar Luc Lutz voor zijn vertolking van Polonius, een uitbeelding die werd geprezen om de nieuwe visie die Lutz in deze figuur had weten te verwerken. In zijn opvatting werd Polonius geen onnozele kluchtfiguur, maar een uitgeslapen oude hoveling waardoor veel uitspra ken' van hem veel verklaarbaarder worden. En tenslotte ging de Colombina naar Anne-Wil Blankers, de jonge actrice die al vlak na haar eindexamen als Desdemona van haar groot talent blijk kon geven. Dit keer werd ze onder scheiden voor haar vertolking van Agnès in Molières „Ecole des femmes". Ze gaf een allerbekoorlijkste en toch zeer doorwerkte vertolking, pril en kuis in de aanvang, maar geleidelijk ontluikend tot jonge vrouwelijkheid en strijdbare liefde, wat vooral in haar sprekende mimiek tot uitdrukking kwam. tij. Aan Albert de Klerk was door de Ned. Herv. Kerk: Beroepen te Groot-Ammers, Zegveld, Brandwijk en te Benthuizen W. van Gor- sel, kand. te Montfoort; te Wilsum J. Maasland, kand. te Sliedrecht. Aangenomen naar Bennekom: F. J. Veldman te Drachten. Bedankt voor Groningen (vac. C. J. Lamboer): P. Landweer te Nigtevecht; voor Benthuizen L. Trouwborst te Bles- kensgraaf. Geref. Kerk: Beroepen te Leek (Gr.): G. J. Terlaak te Krimpen a.d. IJssel. Aangenomen naar Zeist (geestelijke verzorging voor de in Nederland stude rende Surinamers en Antillianen)A. Brouwer, kand. te Amsterdam. Bapt. Gemeenten: Bedankt voor Stadskanaal: Ph. Lin deman te Utrecht. Vr(je Evang. Gemeenten: Bedankt voor Enschede: H. F. Huson te Velp. opdracht verleend tot een compositie, die voor het eerst werd uitgevoerd. In zijn concerto voor orgel en zes koper blazers heeft de organist-componist zich bewust geinspireerd op het oude alter neren, een dialoogspel tussen de zeer geslaagde orgelpartij en de koperbla zers. Tussen de speelse delen met een tintelende mars waarin het koper even wat triviaal aandoet heeft de componist een hymnisch largo geschreven op oude Paasmelodieën. De Nederlandse Bachvereniging voerde met het Noordelijk Filharmo nisch Orkest voor de pauze de Mi- chaelskantate van J. S. Bach uit; dit wil zeggen alleen het bewaard geble ven achtstemmige fugatische openings koor. Krachtig uitgevoerd, hoewel de hoge ligging van de sopranen wat ver moeid klonk. Ondanks de aangebrachte Vrende papierstroken onder de zijmuren van de kerk von- e, tenminste op onze plaats, de akoestiek niet merkbaar verbeterd. Merken we in dit verband terloops op, dat Apeldoorn met zijn prachtig klin kende Grote Kerk wel héél bevoorrecht is voor zijn grote kooruitvoeringen. Charles de Wolff toonde zich in de zeer geïnspireerde vertolking van het Te Deum van Anton van der Horst een knap leider; hij beheerste het omvangrijke vocaal-instrumentale ap paraat met gemak. Het werk stelt voor al aan de koren hoge eisen, aan soepele koortechniek en ritme, aan zuiverheid en trefzekerheid en door de vaak im pressionistische klank ook veel aan kleurgevoel. Prachtig was de uitvoering in de hymnische, soms visionaire frag menten, in de sterk opgebouwde klank- golven en dynamische verstillingen. Voor deze indringende schoonheid, ook in de sterke en toch ingetoomde baritonsolo van Leo Ketelaars, hebben we een enkele technisch minder toerei kende passage, een soms wat minder glanzende koorklank voor lief genomen. Er was grote belangstelling voor dit bijzonder concert en al deze zeer ge spannen toehoorders zullen ongetwij feld diep erkentelijk zijn geweest voor vertolkingen van unieke aard op hoog niveau. HENRI TH. TIMMERMAN Van onze kunstredactie v AMSTERDAM. De eindexaminan- di van de Amsterdamse Academie voor kleinkunst zullen zaterdagmiddag in het Lureleitheater de schrijfster Annie M. G. Schmidt een bronzen beeldje aanbieden uit waardering voor haar succesrijke musical „Heerlijk duurt het langst". Het beeldje is de afgestudeerde leer lingen (Annelies Kahman, George Huls hof en Frank Sanders) voor dit doel aangeboden door de voorzitter van het bestuur van de Academie, mr. P. L. baron d'Aulnis Bourouill. Het is ont worpen door Nel van Lith. Het is de bedoeling dat jaarlijks een bronzen exemplaar van dit beeldje door de eindexamenklas wordt aange boden aan degenen wiens of wier activiteiten voor de laatste studiejaren van deze leerlingen van groot belang zijn geweest. HILVERSUM I 18.00 Licht pianospel. 18.20 Uitzen ding van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Musicerende di lettanten: Tokkelorkest. 18.50 Onderne mend: nws. en commentaren. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Concilie postbus. 19.35 Klassieke grammofoon- muziek. 19.45 Geestelijke liederen. 20.00 Radio Filharmonisch orkest: mo derne muziek. 20.40 Pianorecital: klas sieke muziek. 21.20 Boekbespreking. 21.35 Stereo: Módeme kamermuziek (o-ptf). 22.00 Kunst: 'cultureel program ma. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Als een Phoenix, hoorspel. 23.45 Piano duo (opn): semi-klassieke muziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Stereo: Metropole orkest: amusements muziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziek Mozaiek: gevarieerd pla tenprogramma. 20.00 Nws. 20.05 Zing met ons mee: liedjesprogramma. 20.35 Op de zomertoer: gevarieerd program ma. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Mo derne orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND L NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reclame. NCRV: 19.00 Balletprogramma. 19.25 Paulus van Tarsus, TV-film (dl. 6). STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 De droom van Bontsje Schweig, TV-spel. 21.05 Internationaal rendezvous: reportages van binnen landse correspondenten. 22.15 Koor zang. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NTS: 20.05 The Virgi nian TV-film. 21.15 Concours Musical International Reine Elizabeth de Belgi- que. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00- "22.15 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Klass. gram.muz- 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo:Lichte ork. muz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde muziek 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: va- kantietips. 8.45 Streo: Lichte ork.muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgen dienst- 11.00 Lichte gram.muz. 12.27 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten, eventueel gram.muz. 12.50 Fragmenten uit de opera Acis and Galatea, (gr). 14.00 Lichte ork.muz. (gr). 14.20 Amuse mentsmuziek (gr). 15.05 Jong talent: piano en cello (opn): klassieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 17.00 Stereo: Lichte gram.muz. 17.50 OverheidsvoorlichtingSpaarzinnighe- den. Een programma over de vele han dige en verstandige manieren waarop u kunt sparen. Vragen van luisteraars worden beantwoord door dhr. Coen van Hoewijk, hfd. van de Stafafd. Externe Betrekkingen van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas tiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Uitgeslapen: lichte gram.muz- en rep. (7.30-7.35 Van de voorpagina, persover zicht). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: lichte gram. muz. en rep. (8-30-8.35 Van alle mark ten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke gram.muz. AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte gram.muz. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Aspecten van het voetgangersprobleem, door Ir. L. H. Jacobson. 11.32 Radio Dubbel- kwartet: Nearo-spirituals. 11.50 Lichte gram.muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t-b.v. land- en tuin- BOUW. 12.30 Stereo: Metropole ork.: amusementsmuz. 13.00 Nws. 13.10 Ac tualiteiten en kalender. 13.25 Waar de wijsjes zijn: liedjes van overal. 13.50 Gesproken portret. 14 05 Radio kamer- ork. en solisten: klassieke muz. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Lichte muz. uit Zweden (gr). 16.30 Voor de zieken. 17-00 Simbel: een simpel pro gramma voor middelbare scholieren. 17.30 Lichte gram.muz. HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nws- 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleidoscoop: AVRO-solisten en -orkesten. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenprogram- ma. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Ope rettefragmenten. 13.00 Nws. 13.02 Actu aliteiten. 13.05 Zet 'm op: plaatjes en praatjes. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek voor een Hollands pu bliek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten 16.05 Toerbeurt: platenprogr. van AVRO's Jeugdafdeling. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues: oude en nieuwe opnamen. 17.35-18.00 Hillbilly-Time: Country and Western music. DINSDAG 20 JUNI 1967. DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisteravond). 10.20 Actualiteiten en muziek. 11.00 Filmreportage. 11.30 Filmreportage. 12.00-13.30 Actuele kro niek. 16.40 Nws. 16.45 Voor de kinde ren. 17.05 Voor de kinderen. 18.00- 18.05 Nws. (Regionaal programma: NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Voor de kleuters. 19.00 Actualiteiten. 19.21 Filmreportage. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.05 Regionaal nws. 18.10 Kleine Leute aus Wien, TV-film. 18.25 Journaal. 18.50 Goedenavond. 19.00 Journaal. 19.10 De avonturen van Hiram Holli- day, TV-film. 19.40 Leonce und Lena, TV-film. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Amusementsprogramma. 21.10 Seraphine, TV-spel. 22.00 Ballet. 22.30 Journaal, weerbericht en commentaar. DUITSLAND II. 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac tualiteiten en muziek. 18.55 Kein Fall Für FBI, TV-film. 19.27 Weerberivcht. 19.30 Nws. en Thema van de dag. 20.00 Sportspiegel. 20.30 Filmreportage. Aansluitend: Nws. 21.15 New Orleans, Bourbon Street, detectievefilm. (Niet geschikt voor jeugdige kijkers.) 22.00 Economische rubriek. 22.30 Nws, weerbericht en Thema van de dag. 4. Ja warempel, zonder ook maar even gedacht te hebben, dat hij het beestje echt zou kunnen vangen, had de hommel in zijn vlucht gegrepen. „Een hommel! Ik heb hem!" juichte Tekko. terwijl hij half overeind kwam. „Oei. wat kriebelt dat! Laat ik oppassen dat-ie me niet steekt." Voorzichtig opende onze vriend de hand maar het dier vloog niet direct weg... „Wat mooi is zo'n beestje eigenlijk!" mompelde Tekko, toen hij het klei ne diertje eens wat nauwkeuriger bekeek. „Onbegrij pelijk dat zulke tere doorschijnende vleugeltjes zo'n dik harig lichaam kunnen dragen. O, kijk eens, daar zitten zijn ogen- Als ik niet beter wist, zou ik zeggen dat ie mij aankeek". Als Tekko scherper had kunnen kijken zou hij gezien hebben dat de hommel hem wer kelijk aankeek Het beestje was heel erg geschrokken, door zijn plotselinge gevangenneming en zat nu bevend van angst op de palm van Tekko's hand. Het hield de handjes smekend opgeheven en keek zijn overweldiger vragend aan, alsof het zeggen wilde: „Toe laat me vrij! Ik heb je toch helemaal niets gedaan?" „Je bent een mooi beestje en nuttig ben je ook!" zuchtte Tekko filosofisch. „Zonder jou geen appels en peren en geen bloemenweelde. Vooruit, ik laat je vr(j!" En met een brede zwaai van zijn arm gaf hij de hommel de vrij heid terug, die daar dankbaar gebruik van maakte. MllllllllllllltlllllHI imiiiiiiffmiviMMMiiii iiinnutiiiiiiiiMiiiiiHiiiMi NNIIIMWIIIIIIHN AMSTERDAM De debatten in de Uno veroorzaakten op de Amsterdamse effectenbeurs een afwachtende hou ding. Er bestond een groot gebrek aan orders, maar de koersverschillen ble ven fractioneel. De hoofdfondsen, waarin ook maar weinig werd omgezet, lieten de verliezen bij ca. 50 cent. Alleen Koninklijke Olie bleef door de nog altijd niet opgeloste situatie in het Midden-Oosten ongeveer 1,50 be neden het slot van vrijdag. Het stand punt van de regering, dat ook de olie maatschappijen een deel van de kos tenstijging, ontstaan door de Arabische boycot, moeten dragen, deed hieraan eveneens geen goed. Ook de lokale markt was doorgaans slechts fractioneel lager. Alleen de kruidenierssector zakte verder weg. Simon de Wit kwam ca. 20 punten beneden de vorige koers. Bij Albert Heijn was men niet in staat de tegen het slot van de beurs opkomende stocks op te vangen, zodat met een lagere laatkoers moest worden vol staan. Iets lager waren voorts Billiton, Bols, Brocades, Wyers, Naarden, Natio nale Nederlanden, Norit en Fokker. EMS verloor ƒ3. Hoger waren Bam- mens, Leeuwarder Papier, Utermöhlen, Varossieau en de Meteoor. Scholten Carton kon door het fusiebericht vijf punten hoger niet worden gekocht. In de scheepvaartsector was de stemming verdeeld. Door incidentele orders in een dunne markt waren de Japanlijnen en Rotterdamsche Lloyd lager. Van Ommeren zette het herstel voort. KLM volgde Wall Street niet en bleef bij de vorige koers. De cultures waren over het algemeen iets hoger. De obligatiemarkt viel op door een licht verdeelde stemming. De staats obligaties waren fractioneel beter, de leningen van de Gemeentebank frac tioneel lager. NIJMEGEN (ANP) Kunstspinnerij Nyma heeft in maart enkele belangrij ke noodverkopen uit de groot worden de voorraden moeten doen om de liquiditeit van de onderneming te red den. Bovendien zijn tijdelijk enkele machines voor bandengaren stilgelegd. De rentabiliteit is hierdoor voor het lopende jaar aangetast, maar de liqui diteit biedt voorlopig geen zorgen meer, aldus het bestuur in de jaarver gadering. Het samengaan met het Amerikaanse bedrijf Midland Ross heeft Nyma voor een zekere ondergang behoed. De sa menwerking levert dagelijks grote voordelen op en het is daaraan te danken dat Nyma de teruggang in de textiel heeft overleefd. Midland Ross heeft een grondige vernieuwing van het Nederlandse bedrijf mogelijk ge maakt, waardoor de positie van Nyma geleidelijk en steeds duidelijker verbe tert, zo werd gezegd. HOOGEVEEN In de kartonindus trie staat een verdere samenwerking op stapel. Debee Golfcarton- en papier- warenfabriek, Nazeppo Cartonnage- farbiek en Drukkerij, beide gevestigd in Hoogeveen en de Veendammer Carton- nagefabriek hebben overeenstemming bereikt inzake een volledige samenwer king. Om dit te kunnen verwezenlijken heeft Scholten Papier en Carton, die reeds de aandelen Debee en Nazeppo in handen heeft, een bod met aande lenruil gedaan op de aandelen van de Veendammer Cartonnagefabriek. Als alle aandeelhouders van de Veendam mer op het bod ingaan, zal Scholten iets meer dan 300.000 aandelen uitge ven. Daarnaast zal een bedrag in contanten worden betaald. Over de grootte van de gehele transac tie wilde de directie zich niet uitlaten. Wel deelde zij ons mee dat de transac tie geheel uit eigen middelen geschiedt. Reeds meer dan 70 procent van de aandeelhouders van de Veendammer is met het bod akkoord gegaan. De directie noemde de overneming van de Veendammer een belangrijke uit breiding, die de mogelijkheid opent tot verdere specialisatie. Met de beide andere fabrieken, Debee en Nazeppo kan men komen tot een rationelere produktie. Voorts zullen een gezamen lijke verkoop en planning kostenbe sparend werken. De Veendammer heeft een eigen fabriek voor de pro duktie van golfkarton en massief kar ton. Er werken 250 275 mensen. Voor het personeel zal de fusie geen enkel gevolg hebben. DEN HAAG Hoewel de omzet van Technisch Bureau Marynen in 1966 met bijna 15 pet. is gedaald, was de goederenwinst, deels door eenmalige factoren, aanzienlijk hoger dan over 1965. De personeelsbezetting is sterk ingekrompen. De voortgaande kosten stijging werd daardoor getemperd en bedroeg slechts een procent. De goederenwinst steeg van f 2,65 tot f 3,1 miljoen. Het boekjaar sluit met een winst van f 218.540 (v. j. f 186.157), waaruit een onveranderd dividend van 12 pet. wordt voorge steld. Over dit jaar is het bestuur niet optimistisch. De omzet kon worden gehandhaafd, maar alleen door ver dere verkrapping van de marges. Veel zal afhangen van het komende zomer weer. AMSTERDAM, 19 juni Contante prijzen: Londen 10.05'/*10.06, New York 3.60'/ê3.60®/aMontreal 3.33 1/16 —3.33 5/16; Parijs 73.36— 73.41; Brussel 7.25*/8-7.257/8; Frankfurt 90.51'/*-90.56'/*; Stockholm 69.90'/*69.95'/*; Zürich 83.46 —83.51; Milaan 57 67'/*—57.72'/*Kopen hagen 52.05'/*—52.10Vt; Oslo 50.40— 50.45; Wenen 13.95—13.96; Lissabon 12.55'/«12.56®'4.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2