Unieke vertolkingen op hoog niveau
Zwolle kreeg grandioos aandeel
in nog jong Holland-Festival
De jaarlijkse
toneelprijzen
toegekend
Wachten
UIT DE KERKEN
Bronzen beeldje
voor Annie Schmidt
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
7^#
Krachtig
Nieuwe visie
Sprekende mimiek
VANAVOND
MORGEN
Midland Ross
redt Nijma
Fusie op £ang
in Carton
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
JERM
Johnny Hart
Marijnen ving de
kosten (nog) op
Pagina 2
DINSDAG 20 JUNI 1967
'USX*
/zéertrZs
6
„Dat h-heb ik nog n-niet gezien..."
zei hij. Zijn ogen liepen vol. Zijn
mond trilde. Hij huilde niet. Alle vier
stonden ze even bewegingloos.
Toen zei Lientje: „Dat heb ik erbij
gedaan. Omdat ik wou, dat Coen
toch een lekkere boterham zou heb
ben, al moest hij nu alleen eten. Om
dat ik niet geloof, dat Coen stout wil
de zijn, vanmorgen".
Het moest een wonder zijn, dat Ag-
neta's ogen haar niet doormidden
schroeiden. Chrisje stikte bijna van
verbazing. Maar de siddering, welke
vriendelijke woorden over het kinder
gezicht joegen, gaven Freule Eline
eindelijk eens moed. Ze liep haar zus
ter voorbij. Ze trok Coen naast zich
het bed- ..Gaan jullie asjeblieft naar
beneden", zei ze zacht. „Ik zal straks
wel met je praten. En laat Braam
nog een boterham boven brengen".
„De eomediant!" glimlachte Agne-
ta, witgloeiend, terwijl ze zich om
wendde. „Kom, Chris! Sta daar niet
te teuten!" Ze sloot de deur even na
drukkelijk. als ze 'm geopend had.
Wat tante Lientje daar nu allemaal
met Coen bepraatte dat was een
klein geheim tussen hen beiden. Het
bordje kwam leeg beneden, en nie
mand wist, of Lientje zich niet gebo
gen had voor Coen's weigering om te
eten, en met hem samen de rest ook
aan de vogels gevoerd had. Toen zij
de trap afliep, was ze recht, en haar
ogen keken opgewekt.
Agneta, die haar uit de open deur
van de Rode Salon gadesloeg, dacht
bij zichzelf, dat dit ook een vorm van
hysterie was: dit veel te late eens-
klaps-flink worden om een kind met
een trillende lip. „Zou je even hier
willen komen", zei ze.
Onvervaard, bijna vriendelijk,
kwam Lientje.
„Zou je de deur willen sluiten",
vroeg Agneta.
Lientje sloot de deur en liep heel
gewoon de kamer in- Haar houding
was onmiskenbaar tartend.
..En zou je me nu eens willen ver
tellen willen uitleggen", Agneta's
stem schreeuwde haast, in het zach
te spreken „wat je eigenlijk met
dat kind voor hebt?!"
„Ik wil niet hebben, dat hij door
iemand gekwetst wordt of pijn ge
daan", antwoordde Lientje. Alsof ze
de zin van buiten geleerd had. Agne
ta zag haar opmerkzaam aan. „Je
maakt je belachelijk", zei ze kalm.
„Dat kan me niet schelen", repli
ceerde Lientje. „Maar dft kind. dat
familie van mij is, en op zo'n jonge
leeftijd al geconfronteerd is met de
ellende en de eenzaamheid, verdient
iets beters dan de wrange liefdeloos
heid, waar jij hem tot nu toe op ver
gast hebt. Als je je niet kunt ver
plaatsen in zijn gedachtengang, doe
hem dan nog liever in een gesticht,
dan heeft hij tenminste kinderen van
zijn leeftijd om zich heen".
Agneta sneed haar woordenvloed
af: „Een Van Wynendael hoort niet
in een gesticht".
„Maar een Van Wynendael zal in
mijn bij-zijn niet gebroken worden
onder jouw gebrek aan gevoel", zei
Lientje. Ze voelde zich even recht en
strak als de ridder bij het bordes,
met zijn gebroken zwaard en ver
vaagd schild. Ze zou zonder de ge
ringste moeite grove woorden kunnen
zeggen.
„Je vergaloppeert je, zoals je in je
jonge jaren ook al deed", bracht Ag
neta haar onder het oog. „Je liet je
altijd al door je gevoelens meesle
pen. Dat een mens daar niet boven
uit groeit...!"
„Ik wil niet, dat Coen zo'n lamge
trapt onderkruipsel wordt als Chris
en ik". Nu had Lientje al grove woor
den gebruikt. „Zijn vader week voor
jouw overmatige wilskracht, om niet
te zeggen „heerszucht". Hij zal er
niet door gekooid worden".
„Maar hij zal zich behoorlijk leren
gedragen, voordat hij dit huis erft",
antwoordde Agneta strak-
„Dat moet hem met tact bijge
bracht worden". Lientje wendde zich
om naar de deur. Ze was zo helder,
alsof ze champagne gedronken had.
„Bedoel je mijn tact of jouw tact?"
informeerde Agneta dodelijk kalm.
„Ik bedoel „tact"," zei Lientje. „Ik
hoop, dat daar geen kwaliteit in be
staat".
Ze sloot de deur. In de hal, groen-
doorschenen van zomerlicht, zette ze
haar eenvoudig hoedje op, sloeg een
zwart kanten sjaaltje om. Ze belde
Braam en bestelde de kleine wagen
met het paard Isa. Er was een haast
in haar om buiten te komen. Om on
der de vorstelijke, kille plafonds weg
te vluchten.
Op het bordes wachtte zij. En keek
naar de stenen ridder. Ze vond, dat
die meer op Agneta leek, met dat
stompje zwaard. Zij, Lientje, zou nog
tonen, dat ze bewapend was.
Achter het rosarium is zo'n oud
stukje gaarde; daar is het gras mos
geworden, en het mos heeft hier en
daar weer plaats moeten maken voor
wilde bloemetjes, die het bloeien niet
konden laten. Daar staan in het voor
jaar de eerste pinksterbloemen, daar
vonken de felle paardebloemen, tot
ze vergrijzen en verwaaien op de zo
merwind.
En er staan drie appelbomen, met
oude, gebarsten stammen en rare
knoesten, als dromende oude schik
godinnen.
In de lente bloeien ze met jeugdige
blos, omzoemd en gekust door de bij
en. En later dragen ze soms een paar
schamele vruchten.
Wie plukt ze, wie eet ze...?
Misschien de kleine eekhoorn, die
dansend en wuivend door de toppen
dartelt.
Een van de bomen is al eenenne
gentig jaar. En als op een nacht de
storm zijn keuze bepaalt en een ap
pelboom ontwortelt, dan zullen de
mensen van Wynendael de volgende
morgen een nieuwe planten. Want in
het jaar onzes Heren vijftienhonderd
achtendertig plantte Heinrick Juliaen
van Wynendael op dit gebied drie ap
pelbomen, welke zijn jonge vrouw uit
het Zuiden had meegebracht; en hij
bad daarbij, „dat syn bloet moghte
bloeyen ende vrugtdraegen telken-
jaere nieu", zoals deze appelbomen.
Hij vergat, er voor zijn vruchten
het goede, lange leven bij te vragen.
Zijn vrouw baarde negentien kinde
ren het leven, en stierf toen, „zonder
eenich cranckheit"-
Van deze kinderen wist slechts één
zijn bestaan te rekken tot negenen
twintig jaren. Doch toen liet ook hij
weer zaad achter: drie zonen. En de
appelbomen bloeiden, en men zeide,
dat ze geluk brachten. Waarom ook
niet?
Ze brachten geluk aan die kinderen
uit het geslacht, die geboren wer
den, terwijl de appeltakken in volle,
roze luister stonden. Dat was menig
maal gebeurd. Helaas niet bij de ge
boorte van de drie laatste freules en
hun broer.
(Wordt vervolgd)
Op grandioos te noemen wijze, maar zpnder een zweem van spectaculair
effectbejag heeft Zwolle en daarbij een wijde omgeving aan beide zijden van de
IJssel zijn aandeel gehad in het Holland-Festival. Dit dank zij een uniek vo
caal-instrumentaal concert in het kader van het Holland-Festival, maar geor
ganiseerd door de Stichting Schnitgerprijs Zwolle. Aan dit belangrijke concert,
vrijdagavond in de Grote Kerk te Zwolle, werkten driehonderd medewerkenden
mee, de befaamde Nederlandse Bachvereniging, Toonkunstkoor Bekker uit
Groningen, het Noordelijk Filharmonisch Orkest en de bariton Leo Ketelaars
en de organist Albert de Klerk. Dirigent was de jonge voortvarende Charles de
Wolff, zoals men weet vaste dirigent van de drie genoemde koren en orkest.
In het ongemene programma stond
de zeer geïnspireerde vertolking van het
Te Deum van Anton van der Horst cen
traal; dit nobele en machtige werk
vormde door zijn bijzondere structuur,
zijn klankexpansie en expressie, maar
ook door het verlangde vocaal-instru
mentale apparaat het hoogtepunt van
het concert. Anton van der Horst com
poneerde zijn Te Deum 1945 in het laat
ste jaar van de tweede wereldoorlog,
voor groot koor, klein koor, baritonso
list, orkest en orgel. Bewust gebruikte
de componist voor zijn Te Deum niet de
Latijnse tekst, maar de Engelse; bij de
nadering van de bevrijding wilde de
componist de bevrijders eren door hun
taal te gebruiken, zoals ook Handel dit
voor hem enkele malen deed.
Hëndel was op dit bijzonder concert
vertegenwoordigd door het concerto
voor orgel en orkest opus 7 no. 1, waar
in Albert de Klerk de solist was in
licht en evenwichtig spel, in fraai con
trast met de warm-vloeiende orkestpar-
Stichting Schnitgerprijs Zwolle ook de
milium
bewerkstelligd^
3534. Jupiter, oppergod der Romeinen, heer van he
mel en aarde, verwekker van donder en bliksem, wiens
naam gegeven werd aan de reus onder de planeten.
Dwars door de banen der twaalf manen flitste het nie
tige ruimteschip langs het enorme hemellichaam, dat
1300 maal het volume van onze Aarde heeft! Professor
Dubois was bijna voortdurend bezig met zijn camera.
„Op onze voorgaande reizen hebben wij veel te weinig
van onze ervaringen gefilmd of op de gevoelige plaat
vastgelegd en daar hebben we later genoeg spijt van
gehad. Bovendien vereenvoudigt het de rapporten. Zo
als de Chinezen zeggen: één tekening vertelt meer dan
duizend woorden. En is het niet de moeite waard? Zo-
iets zien zelfs wij niet elke dag! Kijk eens naar die
veelkleurige wolkenstrepen en de beroemde „rode
vlek". De atmosfeer bestaat grotendeels uit moeras
gas en ammonia. Temperatuur bijna 150 graden onder
nul. Niet bepaald een oord voor toerisme,trouwens de
aantrekkingskracht is er zó groot dat je meteen plat
op de kilometers dikke ijslaag gedrukt zou worden. En
in 9 3/4 uur wentelt deze kolos eenmaal om zijn as.
Aan manen is er ook al geen gebrek. Twaalf stuks!"
Voort ging de tocht door de ruimte. Jupiter verdween
achter hen. De tijd verstreekSaturnus doemde
rechts van hen op en verdween weer
93 „Heeft de Prinses u geholpen, edelachtbare?" Rech
ter Tie w(jst op het ebbehouten doosje dat op tafel
staat, naast de plattegrond van de tempel. „Haar naauw-
keurige tekening, Tsjiao Tai, deed mij ontdekken dat
het teken „Lang leven" van groene jade op het deksel
van dit doosje, op zijn kant gezien, de essentiële pun
ten van de plattegrond weergeeft: de grote hal in het
midden, de gangen met de cellen van de nonnen en de
torens aan weerskanten... het klopt allemaal. In haar
laatste uren in de crypt vond Jade dit doosje tussen de
rommel op tafel en de overeenkomst van het teken op
het deksel met de plattegrond van de tempel trof haar.
Ze kraste met haar haarspeld het woord „ingang" bij de
voordeur var de hand en het woord „beneden" b(j het al
taar. Toen schreef ze met haar bloed haar laatste bood
schap". „Waarom die bedekte aanwijzing, edelachtbare?
Waarrom schreef ze niet precies waar...?" „Omdat ze
niet zeker wist wie het doosje in handen zou krijgen,
Tsjiao Tai. Zij hoopte dat ook haar naam „Jade" de
aandacht van de vinder op het jade letterteken op het
deksel zou vestigen. Zij was een zeer intelligente jonge
vrouw. Maar ik heb dit alles eerst begrepen, toen jouw
Prinses mij de juiste interpretatie aan de hand deed.
De wegen des Hemels zijn onnaspeurlijk, Tsjiao Tai".
4rHE
AMSTERDAM In de televisie-stu
dio Bellevue te Amsterdam zijn gister
middag de jaarlijkse toneelprijzen, in
gesteld door de Vereniging van schouw
burgdirecteuren, uitgereikt.
De prijs voor de beste vrouwelijke
hoofdrol, de Theo d'or, ging naar An
nie de Lange voor haar rol in „De vrou
wen van Troje" van Euripides, een
voorstelling van de Haagse Comedie on
der regie van Joris Diels. Het juryrap
port prees Annie de Lange voor haar so
ber spel waarmee ze een grote innerlij
ke spanning tot een tragische en aan
grijpende ervaring wist te maken.
Dat de Louis d'or naar Eric Schnei
der ging voor zijn alom geprezen
Hamlet was te voorzien. De jury was
van mening dat hij voortreffelijk de
aansluiting met ons tijdsbestek had
Zijn vertolking was een krachtige,
diep-indringende creatie die het toneel
beheerst door houding en allure en die
Shakespeares meest universele figuur
zeer dicht bij het hedendaagse publiek
heeft gebracht.
De Arlecchino, de prijs voor de beste
niet dragende rol een belangrijke
bijrol dus ging eveneens naar een
vertolker in „Hamlet" naar Luc Lutz
voor zijn vertolking van Polonius, een
uitbeelding die werd geprezen om de
nieuwe visie die Lutz in deze figuur
had weten te verwerken. In zijn
opvatting werd Polonius geen onnozele
kluchtfiguur, maar een uitgeslapen
oude hoveling waardoor veel uitspra
ken' van hem veel verklaarbaarder
worden.
En tenslotte ging de Colombina naar
Anne-Wil Blankers, de jonge actrice
die al vlak na haar eindexamen als
Desdemona van haar groot talent blijk
kon geven. Dit keer werd ze onder
scheiden voor haar vertolking van
Agnès in Molières „Ecole des femmes".
Ze gaf een allerbekoorlijkste en toch
zeer doorwerkte vertolking, pril en
kuis in de aanvang, maar geleidelijk
ontluikend tot jonge vrouwelijkheid en
strijdbare liefde, wat vooral in haar
sprekende mimiek tot uitdrukking
kwam.
tij. Aan Albert de Klerk was door de
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen te Groot-Ammers, Zegveld,
Brandwijk en te Benthuizen W. van Gor-
sel, kand. te Montfoort; te Wilsum J.
Maasland, kand. te Sliedrecht.
Aangenomen naar Bennekom: F. J.
Veldman te Drachten.
Bedankt voor Groningen (vac. C. J.
Lamboer): P. Landweer te Nigtevecht;
voor Benthuizen L. Trouwborst te Bles-
kensgraaf.
Geref. Kerk:
Beroepen te Leek (Gr.): G. J. Terlaak
te Krimpen a.d. IJssel.
Aangenomen naar Zeist (geestelijke
verzorging voor de in Nederland stude
rende Surinamers en Antillianen)A.
Brouwer, kand. te Amsterdam.
Bapt. Gemeenten:
Bedankt voor Stadskanaal: Ph. Lin
deman te Utrecht.
Vr(je Evang. Gemeenten:
Bedankt voor Enschede: H. F. Huson
te Velp.
opdracht verleend tot een compositie,
die voor het eerst werd uitgevoerd. In
zijn concerto voor orgel en zes koper
blazers heeft de organist-componist zich
bewust geinspireerd op het oude alter
neren, een dialoogspel tussen de zeer
geslaagde orgelpartij en de koperbla
zers. Tussen de speelse delen met een
tintelende mars waarin het koper even
wat triviaal aandoet heeft de componist
een hymnisch largo geschreven op oude
Paasmelodieën.
De Nederlandse Bachvereniging
voerde met het Noordelijk Filharmo
nisch Orkest voor de pauze de Mi-
chaelskantate van J. S. Bach uit; dit
wil zeggen alleen het bewaard geble
ven achtstemmige fugatische openings
koor. Krachtig uitgevoerd, hoewel de
hoge ligging van de sopranen wat ver
moeid klonk. Ondanks de aangebrachte
Vrende papierstroken onder
de zijmuren van de kerk von-
e, tenminste op onze plaats, de
akoestiek niet merkbaar verbeterd.
Merken we in dit verband terloops op,
dat Apeldoorn met zijn prachtig klin
kende Grote Kerk wel héél bevoorrecht
is voor zijn grote kooruitvoeringen.
Charles de Wolff toonde zich in de
zeer geïnspireerde vertolking van het
Te Deum van Anton van der Horst
een knap leider; hij beheerste het
omvangrijke vocaal-instrumentale ap
paraat met gemak. Het werk stelt voor
al aan de koren hoge eisen, aan soepele
koortechniek en ritme, aan zuiverheid
en trefzekerheid en door de vaak im
pressionistische klank ook veel aan
kleurgevoel. Prachtig was de uitvoering
in de hymnische, soms visionaire frag
menten, in de sterk opgebouwde klank-
golven en dynamische verstillingen.
Voor deze indringende schoonheid,
ook in de sterke en toch ingetoomde
baritonsolo van Leo Ketelaars, hebben
we een enkele technisch minder toerei
kende passage, een soms wat minder
glanzende koorklank voor lief genomen.
Er was grote belangstelling voor dit
bijzonder concert en al deze zeer ge
spannen toehoorders zullen ongetwij
feld diep erkentelijk zijn geweest voor
vertolkingen van unieke aard op hoog
niveau.
HENRI TH. TIMMERMAN
Van onze kunstredactie v
AMSTERDAM. De eindexaminan-
di van de Amsterdamse Academie voor
kleinkunst zullen zaterdagmiddag in
het Lureleitheater de schrijfster Annie
M. G. Schmidt een bronzen beeldje
aanbieden uit waardering voor haar
succesrijke musical „Heerlijk duurt het
langst".
Het beeldje is de afgestudeerde leer
lingen (Annelies Kahman, George Huls
hof en Frank Sanders) voor dit doel
aangeboden door de voorzitter van het
bestuur van de Academie, mr. P. L.
baron d'Aulnis Bourouill. Het is ont
worpen door Nel van Lith.
Het is de bedoeling dat jaarlijks een
bronzen exemplaar van dit beeldje
door de eindexamenklas wordt aange
boden aan degenen wiens of wier
activiteiten voor de laatste studiejaren
van deze leerlingen van groot belang
zijn geweest.
HILVERSUM I
18.00 Licht pianospel. 18.20 Uitzen
ding van de Volkspartij voor Vrijheid
en Democratie. 18.30 Musicerende di
lettanten: Tokkelorkest. 18.50 Onderne
mend: nws. en commentaren. 19.00
Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Concilie
postbus. 19.35 Klassieke grammofoon-
muziek. 19.45 Geestelijke liederen.
20.00 Radio Filharmonisch orkest: mo
derne muziek. 20.40 Pianorecital: klas
sieke muziek. 21.20 Boekbespreking.
21.35 Stereo: Módeme kamermuziek
(o-ptf). 22.00 Kunst: 'cultureel program
ma. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Als een Phoenix, hoorspel. 23.45 Piano
duo (opn): semi-klassieke muziek.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30
Stereo: Metropole orkest: amusements
muziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00
Muziek Mozaiek: gevarieerd pla
tenprogramma. 20.00 Nws. 20.05 Zing
met ons mee: liedjesprogramma. 20.35
Op de zomertoer: gevarieerd program
ma. 21.50 Jazz Spectrum. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Mo
derne orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND L
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reclame. NCRV:
19.00 Balletprogramma. 19.25 Paulus
van Tarsus, TV-film (dl. 6). STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20
Attentie. 20.45 De droom van Bontsje
Schweig, TV-spel. 21.05 Internationaal
rendezvous: reportages van binnen
landse correspondenten. 22.15 Koor
zang. NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NTS: 20.05 The Virgi
nian TV-film. 21.15 Concours Musical
International Reine Elizabeth de Belgi-
que. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-
"22.15 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.15 Stereo: Klass. gram.muz- 7.30 Nws.
7.32 Radiokrant. 7.50 Stereo:Lichte ork.
muz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde
muziek 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: va-
kantietips. 8.45 Streo: Lichte ork.muz.
9.00 Voor de zieken. 9.35 waterstanden.
9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Morgen
dienst- 11.00 Lichte gram.muz. 12.27
Med. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten, eventueel
gram.muz. 12.50 Fragmenten uit de
opera Acis and Galatea, (gr). 14.00
Lichte ork.muz. (gr). 14.20 Amuse
mentsmuziek (gr). 15.05 Jong talent:
piano en cello (opn): klassieke muziek.
15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd.
17.00 Stereo: Lichte gram.muz. 17.50
OverheidsvoorlichtingSpaarzinnighe-
den. Een programma over de vele han
dige en verstandige manieren waarop
u kunt sparen. Vragen van luisteraars
worden beantwoord door dhr. Coen van
Hoewijk, hfd. van de Stafafd. Externe
Betrekkingen van het Ministerie van
Sociale Zaken en Volksgezondheid.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas
tiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Uitgeslapen: lichte gram.muz- en rep.
(7.30-7.35 Van de voorpagina, persover
zicht). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen: lichte gram.
muz. en rep. (8-30-8.35 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de huisvrouw).
9.00 Stereo: Klassieke gram.muz.
AVRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte gram.muz. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Aspecten
van het voetgangersprobleem, door Ir.
L. H. Jacobson. 11.32 Radio Dubbel-
kwartet: Nearo-spirituals. 11.50 Lichte
gram.muz. 12.22 Voor het platteland.
12.27 Mededelingen t-b.v. land- en tuin-
BOUW. 12.30 Stereo: Metropole ork.:
amusementsmuz. 13.00 Nws. 13.10 Ac
tualiteiten en kalender. 13.25 Waar de
wijsjes zijn: liedjes van overal. 13.50
Gesproken portret. 14 05 Radio kamer-
ork. en solisten: klassieke muz. 15.00
Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Lichte
muz. uit Zweden (gr). 16.30 Voor de
zieken. 17-00 Simbel: een simpel pro
gramma voor middelbare scholieren.
17.30 Lichte gram.muz.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nws- 9.02 Actualiteiten.
9.05 Kaleidoscoop: AVRO-solisten en
-orkesten. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvita
minen: populair verzoekplatenprogram-
ma. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Ope
rettefragmenten. 13.00 Nws. 13.02 Actu
aliteiten. 13.05 Zet 'm op: plaatjes en
praatjes. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.02
Lichte muziek voor een Hollands pu
bliek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten
16.05 Toerbeurt: platenprogr. van
AVRO's Jeugdafdeling. 17.00 Nws. 17.02
Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues:
oude en nieuwe opnamen. 17.35-18.00
Hillbilly-Time: Country and Western
music.
DINSDAG 20 JUNI 1967.
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisteravond). 10.20 Actualiteiten
en muziek. 11.00 Filmreportage. 11.30
Filmreportage. 12.00-13.30 Actuele kro
niek. 16.40 Nws. 16.45 Voor de kinde
ren. 17.05 Voor de kinderen. 18.00-
18.05 Nws. (Regionaal programma:
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 lm
Zeitraffer. 18.50 Voor de kleuters. 19.00
Actualiteiten. 19.21 Filmreportage.
19.59 Programmaoverzicht. WDR:
18.05 Regionaal nws. 18.10 Kleine Leute
aus Wien, TV-film. 18.25 Journaal.
18.50 Goedenavond. 19.00 Journaal.
19.10 De avonturen van Hiram Holli-
day, TV-film. 19.40 Leonce und Lena,
TV-film. 20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 Amusementsprogramma. 21.10
Seraphine, TV-spel. 22.00 Ballet. 22.30
Journaal, weerbericht en commentaar.
DUITSLAND II.
18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac
tualiteiten en muziek. 18.55 Kein Fall
Für FBI, TV-film. 19.27 Weerberivcht.
19.30 Nws. en Thema van de dag. 20.00
Sportspiegel. 20.30 Filmreportage.
Aansluitend: Nws. 21.15 New Orleans,
Bourbon Street, detectievefilm. (Niet
geschikt voor jeugdige kijkers.) 22.00
Economische rubriek. 22.30 Nws,
weerbericht en Thema van de dag.
4. Ja warempel, zonder ook maar even gedacht te
hebben, dat hij het beestje echt zou kunnen vangen,
had de hommel in zijn vlucht gegrepen. „Een hommel!
Ik heb hem!" juichte Tekko. terwijl hij half overeind
kwam. „Oei. wat kriebelt dat! Laat ik oppassen dat-ie
me niet steekt." Voorzichtig opende onze vriend de hand
maar het dier vloog niet direct weg... „Wat mooi is zo'n
beestje eigenlijk!" mompelde Tekko, toen hij het klei
ne diertje eens wat nauwkeuriger bekeek. „Onbegrij
pelijk dat zulke tere doorschijnende vleugeltjes zo'n
dik harig lichaam kunnen dragen. O, kijk eens, daar
zitten zijn ogen- Als ik niet beter wist, zou ik zeggen
dat ie mij aankeek". Als Tekko scherper had kunnen
kijken zou hij gezien hebben dat de hommel hem wer
kelijk aankeek Het beestje was heel erg geschrokken,
door zijn plotselinge gevangenneming en zat nu bevend
van angst op de palm van Tekko's hand. Het hield de
handjes smekend opgeheven en keek zijn overweldiger
vragend aan, alsof het zeggen wilde: „Toe laat me
vrij! Ik heb je toch helemaal niets gedaan?" „Je bent
een mooi beestje en nuttig ben je ook!" zuchtte Tekko
filosofisch. „Zonder jou geen appels en peren en geen
bloemenweelde. Vooruit, ik laat je vr(j!" En met een
brede zwaai van zijn arm gaf hij de hommel de vrij
heid terug, die daar dankbaar gebruik van maakte.
MllllllllllllltlllllHI
imiiiiiiffmiviMMMiiii
iiinnutiiiiiiiiMiiiiiHiiiMi
NNIIIMWIIIIIIHN
AMSTERDAM De debatten in de
Uno veroorzaakten op de Amsterdamse
effectenbeurs een afwachtende hou
ding. Er bestond een groot gebrek aan
orders, maar de koersverschillen ble
ven fractioneel. De hoofdfondsen,
waarin ook maar weinig werd omgezet,
lieten de verliezen bij ca. 50 cent.
Alleen Koninklijke Olie bleef door de
nog altijd niet opgeloste situatie in het
Midden-Oosten ongeveer 1,50 be
neden het slot van vrijdag. Het stand
punt van de regering, dat ook de olie
maatschappijen een deel van de kos
tenstijging, ontstaan door de Arabische
boycot, moeten dragen, deed hieraan
eveneens geen goed.
Ook de lokale markt was doorgaans
slechts fractioneel lager. Alleen de
kruidenierssector zakte verder weg.
Simon de Wit kwam ca. 20 punten
beneden de vorige koers. Bij Albert
Heijn was men niet in staat de tegen
het slot van de beurs opkomende
stocks op te vangen, zodat met een
lagere laatkoers moest worden vol
staan. Iets lager waren voorts Billiton,
Bols, Brocades, Wyers, Naarden, Natio
nale Nederlanden, Norit en Fokker.
EMS verloor ƒ3. Hoger waren Bam-
mens, Leeuwarder Papier, Utermöhlen,
Varossieau en de Meteoor. Scholten
Carton kon door het fusiebericht vijf
punten hoger niet worden gekocht.
In de scheepvaartsector was de
stemming verdeeld. Door incidentele
orders in een dunne markt waren de
Japanlijnen en Rotterdamsche Lloyd
lager. Van Ommeren zette het herstel
voort. KLM volgde Wall Street niet en
bleef bij de vorige koers. De cultures
waren over het algemeen iets hoger.
De obligatiemarkt viel op door een
licht verdeelde stemming. De staats
obligaties waren fractioneel beter, de
leningen van de Gemeentebank frac
tioneel lager.
NIJMEGEN (ANP) Kunstspinnerij
Nyma heeft in maart enkele belangrij
ke noodverkopen uit de groot worden
de voorraden moeten doen om de
liquiditeit van de onderneming te red
den. Bovendien zijn tijdelijk enkele
machines voor bandengaren stilgelegd.
De rentabiliteit is hierdoor voor het
lopende jaar aangetast, maar de liqui
diteit biedt voorlopig geen zorgen
meer, aldus het bestuur in de jaarver
gadering.
Het samengaan met het Amerikaanse
bedrijf Midland Ross heeft Nyma voor
een zekere ondergang behoed. De sa
menwerking levert dagelijks grote
voordelen op en het is daaraan te
danken dat Nyma de teruggang in de
textiel heeft overleefd. Midland Ross
heeft een grondige vernieuwing van
het Nederlandse bedrijf mogelijk ge
maakt, waardoor de positie van Nyma
geleidelijk en steeds duidelijker verbe
tert, zo werd gezegd.
HOOGEVEEN In de kartonindus
trie staat een verdere samenwerking op
stapel. Debee Golfcarton- en papier-
warenfabriek, Nazeppo Cartonnage-
farbiek en Drukkerij, beide gevestigd in
Hoogeveen en de Veendammer Carton-
nagefabriek hebben overeenstemming
bereikt inzake een volledige samenwer
king.
Om dit te kunnen verwezenlijken
heeft Scholten Papier en Carton, die
reeds de aandelen Debee en Nazeppo
in handen heeft, een bod met aande
lenruil gedaan op de aandelen van de
Veendammer Cartonnagefabriek. Als
alle aandeelhouders van de Veendam
mer op het bod ingaan, zal Scholten
iets meer dan 300.000 aandelen uitge
ven. Daarnaast zal een bedrag in
contanten worden betaald.
Over de grootte van de gehele transac
tie wilde de directie zich niet uitlaten.
Wel deelde zij ons mee dat de transac
tie geheel uit eigen middelen geschiedt.
Reeds meer dan 70 procent van de
aandeelhouders van de Veendammer is
met het bod akkoord gegaan.
De directie noemde de overneming van
de Veendammer een belangrijke uit
breiding, die de mogelijkheid opent tot
verdere specialisatie. Met de beide
andere fabrieken, Debee en Nazeppo
kan men komen tot een rationelere
produktie. Voorts zullen een gezamen
lijke verkoop en planning kostenbe
sparend werken. De Veendammer
heeft een eigen fabriek voor de pro
duktie van golfkarton en massief kar
ton. Er werken 250 275 mensen. Voor
het personeel zal de fusie geen enkel
gevolg hebben.
DEN HAAG Hoewel de omzet van
Technisch Bureau Marynen in 1966
met bijna 15 pet. is gedaald, was de
goederenwinst, deels door eenmalige
factoren, aanzienlijk hoger dan over
1965. De personeelsbezetting is sterk
ingekrompen. De voortgaande kosten
stijging werd daardoor getemperd en
bedroeg slechts een procent.
De goederenwinst steeg van f 2,65
tot f 3,1 miljoen. Het boekjaar sluit
met een winst van f 218.540 (v. j.
f 186.157), waaruit een onveranderd
dividend van 12 pet. wordt voorge
steld. Over dit jaar is het bestuur niet
optimistisch. De omzet kon worden
gehandhaafd, maar alleen door ver
dere verkrapping van de marges. Veel
zal afhangen van het komende zomer
weer.
AMSTERDAM, 19 juni Contante
prijzen: Londen 10.05'/*10.06, New
York 3.60'/ê3.60®/aMontreal 3.33 1/16
—3.33 5/16; Parijs 73.36— 73.41; Brussel
7.25*/8-7.257/8; Frankfurt 90.51'/*-90.56'/*;
Stockholm 69.90'/*69.95'/*; Zürich 83.46
—83.51; Milaan 57 67'/*—57.72'/*Kopen
hagen 52.05'/*—52.10Vt; Oslo 50.40—
50.45; Wenen 13.95—13.96; Lissabon
12.55'/«12.56®'4.