DAGTRIP NAAR ENKHUIZEN (VIA URK) 7. Als we de N.O.-Polder bij Ramspol binnenkomen, even voor het eerste dorpje Ens, worden we op de zee bodem welkom geheten. 2. Voor wie in de polder kamperen wil, heeft Staatsbosbeheer een prachtige camping aangelegd in de bossen bij Kraggenburg. 2, De vissersvloot van Urk beschikt over zeer moderne schepen. Bij de vrijdagse visafslag mogen de toeristen aanwezig zijn. V i V wtl'1,™I i ë*L{/ ét*. Het 150 ton metende passagiersschip „Insula", Wanneer het schip halverwege is ziet men Urk nog goed liggen en komt Enkhuizen in zicht. Naar het zuiden ziet men duidelijk de Flevo-centrale bij Lelystad en naar het noorden nog de bomen op de Friese kust. 5. Op zaterdag is er grote bedrijvigheid langs de haven; de netten moeten hersteld en de schepen opgekalefaterd worden. Alles in Enkhuizen heeft met schepen en water te maken; op de binnenplaats van het Zuiderzeemuseum liggen ankers en kanonnen uit de tijd van de Oostindiëvaarders. 7# Prachtige gerestaureerde gevels vindt men overal in Enkhuizen. gt De bekendste ge bouwen zijn natuurlijk de Drommedaris, het stadhuis en de kerk; het is niet moeilijk aardige doorkijkjes te vinden. De vroegere Zuiderzee was een échte zee. Wie jaren geleden als grasmaaier of dienstmaagd met de boot van Kampen naar Amsterdam de oversteek maakte, zag urenlang alleen maar water. Dat is nu van een ver voorbije tijd. Het stukje IJsselmeer dat nog na de laatste inpoldering (Markerwaard) zal overblijven en waarvan de oe vers, nu reeds grotendeels gereed zijn, is zó klein, dat men varend middenop de plas Urk, Enkhuizen, Gaasterland en Oostelijk Flevoland in de vier windrichtingen kan zien liggen. Op een wat winderige voorjaarsdag voeren we, volgens dienstregeling, om 9 uur met de veerboot Insula van Urk naar Enkhuizen. Tweemaal daags kan men deze vijf kwartier durende vaart op door-de-weekse dagen maken. Wie, zoals wij, vroeg gaat, heeft ruim 1Va uur de tijd voor de eerstvolgende boot teeruggaat. Enkhuizen lijkt wel speciaal voor ons bewaard gebleven om het verlies van Marken en Volendam (aan de buitenlandse toeristen) goed te maken. Er staat weinig in 't lood en niet alles is goed geplaveid, maar wie dit naar waarde weet te accepteren, zal zijn fototoestel enkele malen met een nieuwe film moeten laden. Haventjes, grachten en oude straatjes. De trotse Drommedaris ziet men al voor men de paling ruikt, maar werkelijk, men moet beide niet voorbij gaan... Een bezoek aan het Zuiderzeemuseum (voor enkele kwartjes) is een kostelijke belevenis. Want er is veel te zien van de folklore rond de oude binnenzee. Tegen twaalf uur gaat de Insula terug naar Urk om er goed één uur aan te komen. Wellicht is dit de snelste wijze om een bezoek te brengen aan de kop van Noord-Holland. 's Morgens heeft men weinig tijd gehad om Urk (de vertrekhaven) te bekijken en dat moet beslist gebeuren. Op Urk (het heeft nog altijd iets van een eiland) wordt de klederdracht nog niet als V.V.V.-uniform gedragen. Op wasdag moet men bukken voor het over de straatjes gespannen wasgoed. Er zijn drie havens, elke zaterdag cjevuld met meer dan 200 schepen. Op vrijdag is er de visafslag; op zaterdag geeft het kalefateren langs de haven gezellige bedrijvigheid. Men heeft nu voor één dag meer dan genoeg gezien. Via Emmeloord rijdt men terug over Ramspol naar Kampen en mocht men een andere weg willen dan de heenreis, kies hier dan de weg over de Roggebotsluizen, door de polder naar Elburg, waar de Veluwe weer voor u open ligt. Een verrukkelijke dagtrip. Wij bevelen hem aan!

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11