de appek bloeien Wijziging structuur orkestwezen blijft nog steeds open vraag Du wis ving kosten op Berlijn Filmfestival zette matig in Adelaide de Groot overleden Weinig animo voor veiling „Voor Israël VANAVOND MORGEN Pieter Schoen in België Rotterdam leent 30 miljoen PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart J o Norfolk-lijn doet alle schepen weg Nieuwe geldeenheid in Kongo Payina 2 MAANDAG Z6 JUNI 1967 u En achter in de tuin zei de Lange: „Is 't weer zo ver!" hoewel het pas de eerste verjaardag van Coen was, die hij meemaakte. „Nou, alla", zei de Lange. „Hier hè'je 'n knol!" Dat was een stuiter. Een glazen stuiter, met een wit beertje erin. „O, wat héérlijk, Lange!" zei Coen. „Wat mieters!" en hij pakte de hand van zijn vriend, en gaf er een kus op. „Mar jij bin gek!" bitste de Lan ge, en schopte een argeloze kikker met een boog in de gracht. „Stoapel bin je!" Daarna bleek hij ook nog drop te hebben. In de middag, die bezoek-loos ver liep, vond Coen een meneer bij tante Agneta in de rode kamer. „Dit is meneer Alexander", stelde tante Agneta hem voor aan haar neef. Door het voorvoegsel „meneer" on derscheidde ze hem van het overige personeel. Coen deed vijf dood-verlegen stap pen in de richting van meneer Alex ander, en gaf hem een kleverige hand; de chocola van Braam was nog niet op. „Dag Coen", zei meneer Alexan der, en hij hield de hand vast. „Ik kom hier te wonen". „Ja", antwoordde Coen, en hij zuchtte even. „Ja, wie?!" vroeg tante Agneta icherp. „Ja, tante", verbeterde Coen blo zend. „Ja-ja, meneer Alexander". Alexander Verbrinke lachte geluid loos, met een brede rij schitterende tanden. „Ik hoop, dat wij goede vrienden worden, Coen" zei hij. „Ik heb hier geen één vriend, zie je". De blauwe ogen keken hem pein zend aan. „Heb je een vader en een moe der?" informeerde Coen. Tante Agneta wendde haar gelaat naar de tuin en belde Braam. Nu streelde die jongeman het kinder hoofd- Hij doorzag natuurlijk nog niet het aangeboren toneelraffinement. De gouverneur, die eerst op een gewone stoel gezeten had en daarna opgestaan was, had zich nu, zonder toestemming te vragen, in een diepe crapaud laten zakken, en Coen tus sen zijn knieën getrokken. Er was iets in de smalle rug en de hoogge heven nek van het kind, wat hem he vig ontroerde. „Ja" zei hij. „Ik heb een allerlief ste moeder en zo'n lollige vader, zeg! Coen knikte. „En alles, wat ik van hen geleerd heb, zal ik jou ook gaan leren", ging Verbrinke haastig verder, „je zult zien, hoe fijn het is! En als je een echte, goeie vriend van me wordt, dan mag je op een zondag eens mee, naar mijn ouders toeHij hield op. Wat was tact? Alles, wat hij zei, moest dit kind kwetsen. Doch Coen zag hem aan met ogen, waarin nieuwe zaligheden hun licht zochten: „Hebben ze dan niet genoeg aan één aardig kind?" wou hij we ten. „Nééééé", antwoordde Alexander, „aardige kinderen zijn er toch nooit genoeg? Ja, dat was weer een heel nieuw gezichtspunt. „Aardige grote mensen ook niet", meende Coen logisch, en hij keek naar tante Agneta. Kreeg zij een kleur? Ze ergerde zich, dat die gouverneur zo-maar was gaan zitten in een crapaud. Een ondergeschikte van nauwelijks vier entwintig!... „Ken je hier niemand?" vroeg Coen verder. „Nou, je tantes toch? En meneer Peun", bedacht Alexander. „Maar geen mensen?" drong Coen aan. „N-nee", antwoordde de jongeman, terwijl er een snelle lach over zijn gezicht vloog. „Je moet U zeggen, Coen", ver maar. '.e Agneta. „U", zei Coen, in 't wilde weg. Er leek hem veel aan gelegen, deze me neer voortdurend in een goed hu meur te houden. Hij had ogen als een vader, wanneer hij vrolijk was. „Ik heb geen vader en moeder meer", vervolgde Coen, en zuchtte diep. Iets ondefinieerbaars weerhield 5 Alexander, te zeggen: „Je hebt je r drie tantes toch?" Hij knikte slechts. „Maar ik heb hun portretten boven mijn bed hangen", vertelde Coen. 5 „En Maartje zegt, dat dat héél wat 5 is: een mooi portret van een geliefd i persoon..." E „Dat is het ook", zei de jongeman. „Heb jij ook portretten van een ge- liefd persoon?" wou Coen toen we- s ten. ,.U", verbeterde tante Agneta. Ze klonk als een misthoorn. „U?" zei Coen gewillig. „Je^ moet niet zo veel vragen, s de eisen die tegenwoordig worden gesteld aan beleid, bezetting en programma- redite wenkbrauwen.an 8 me 1088' samensteHing. lopen zeer uiteen. Dat is (opnieuw) bewezen tijdens de teach-in „Ja", antwoordde Verbrinke, en hij I °ver deze probleihatiek die het orkestverbond had georganiseerd en die zon- lachte weer. Zijn hand lag stil op des dagmiddag, onder voorzitterschap van mr. Maarten Vrolijk, in Frascati in kinderschouder. „Ik heb ook wel por- jj Amsterdam werd gehouden. r 8 T a n te 3A grre t a ^g e e rT ^één"^ zé i Coen i Het hoofdthema vormde het al of niet scheiden van traditionele en moderne medelijdend. „Ze hebben hier een muziek en zo ja, hoe. Aan de discussies gingen een vijftal inleidingen vooraf, grote kamer, vol mannen en vrou- 5 AMSTERDAM De meningen van hen wie het wel en wee van ons orkest wezen ter harte gaat over de vraag of de structuur daarvan nog voldoet aan wen, en van niemand houen ze... 5 Maar ik zou veel liever mijn vaders en moeder hebben, dan hun portret- s ten. Mams was héél lief; en ook wel S prachtig om naar te kijken, hoor! Ik lijk op haar. Maar tja..." „Nu moet je de grote mensen weer s eens laten praten, Coen", stelde tan- 5 Agneta bijzonder koeltjes voor. Ze had op dat ogenblik onloochenbaars een blos. „Kleine jongetjes moeten s niet zo veel zeggen". „We moeten toch kennis maken", zei Coen verlegen. Hij keek naar de 5 grond. Langzaam, als voorzichtig, s Drs. A. B. M. Brans, als concertbe zoeker, herinnerde eraan dat de orkes ten zich steeds o.a. door uitbreiding hebben aangepast aan de eisen die de zich ontwikkelende muziek stelde. Dat zal ook nu moeten, nu nieuwe stuk ken een voor de uitvoering daarvan flexibel genoeg apparaat verladen. In een orkest mag niet de geest van de 19e eeuw heersen. Het mag niet sta tisch zijn, moet de jongeren gelijke kan sen geven. Mogelijk is een veelheid van ensembles in een orkest nodig om de velerlei in grote hoeveelheid ver schijnende partituren te kunnen uit schoof hij onder de mannenhand uit. E voeren. Die veelzijdige samenstelling zal Stil liep hij, met gebogen hoofd, naars dan mede door subsidiëring mogelijk zei: s de deur. Daar vandaan, keek hij naar zijn nieuwe kennis en „Daag!" s Meneer Alexander was toen alweer E opgestaan. gemaakt moeten worden. Als deel van een goede structuur dacht hij aan een vaste adviseur (of team van adviseurs) met gedifferentieerde belangstelling, vergaande bevoegheden, die (dat) niet a door het bestuur wordt gecontrarieerd Aan tafel, die avond, zei Coen te- en de vaste dirigent (voor een langere gen meneer Alexander: „Kom je ook 5 kijken, als ik uitgekleed word?" „U", verbeterde Agneta, een wei- E nig verbeten. „U", herhaalde Coen. Hij glimlach- jj te zonnig. Maar toen hij Agneta en Chris je blikken zag wisselen, verging jj alle blijheid van zijn gezichtje, alsof jj hij raden kon dat ze dachten: "irt termijn) en gast-dirigenten aanstelt. De zen moeten in staat worden gesteld hun artistieke intenties te realiseren, de tijd zal leren dat de breuk tussen traditione le en avantgardistische muziek niet zo groot is als nu wordt gemeend. Volgens de componist Hans Henke- mans moet de dirigent de grootst moge- „Het E lijke vrijheid hebben. Hij moet met het „komedianten-kind speelt zijn char- E orkest een geheel zijn. De uitvoerings mes uit". Hij prikte doelloos met zijn S mogelijkheden van moderne muziek zijn vork in de stollende jus en zei: „Paps zeer toegenomen. Die komen ook meer kwam altijd kijken!... En tante Lien-tot uitvoering. Zijns inziens beantwoordt tje heeft me wel eens in bed gehol- i de huidige structuur weer redelijk aan pen!..." 5 de eisen van de componisten. „Ik kom vast, hoor!" zei Alexan- E De componist Ton de Leeuw zei, dat der en knikte hem toe. E het orkest een levensapparaat moet blij- Ze waren toen al stevig bevriend. ven, als orgaan van creatieve commu- Alexander had Coen's speelgoed ge- nicatie met het publiek. Het contact is zien, en de portretten boven het bed, S verbroken, het moet worden hersteld. en de bloeiende appelbomen in de s tuin en de „hars-fabrieken", welke E Coen er op na hield: de bruine, de S gouden en de witte gomstroompjes, die hij aan enkele bomen ontdekt had. jj (Wordt vervolgd) jj iinimmiiiiiiiiiiiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIUlll Het publiek mag nieuwe muziek verlan gen. De orkesten dienen daaraan te vol doen. Dus meer nieuwe werken op het repertoire. Het creëren van ensembles daartoe is noodzaak. De splitsing van eenorkest in ensembles maakt aanpas sing aan diverse publieke verlangens mogelijk. De dirigent Edo de Waart gelooft daar niet in. Symfonie-orkesten kunnen klassieke en moderne muziek spelen. De laatste wordt helaas dikwijls erbar melijk uitgevoerd. De oorzaken zijn ge brek aan (kostbare) repetitietijd, doch vooral de opleiding. Deze jonge dirigent heeft op het conservatorium niets over moderne muziek gehoord. De vereiste 3539. Nu de geheimzinnige halter weer veilig in de cilinder-box lag, voelde piloot Storm zich toch wat meer op zijn gemak. Hij kon nu zijn volle aandacht aan de komende landing wijden. Langzaam cirkelde de Naald om de in het sterrenlicht glanzende bol. Aller ogen waren gericht op de gestadig groter wordende opper vlakte van de Negende Planeet, het verst verwijderde Zonnekind. In de controle-cabine keken de astronauten elkaar af en toe wat bevreemd aan, alsof zij iets vreemds ontdekt hadden, doch er niet over durfden spreken, uit vrees zich belachelijk te maken. Geduren de de laatste etmalen was Pluto nog weinig meer ge weest dan een flauw sterretje. Vooral de professor, met zijn grote kennis van de kosmos had zich toen reeds bezorgd getoond en nu sprak hij hun aller gedachte uit: „Wat denken jullie, zou de oppervlakte van Pluto, zo als wij die nu waarnemen, in staat zijn om voldoende licht te weerkaatsen, zodat wij de planeet vanaf de Aarde kunnen zien?" „Ik betwijfel het ten zeerste!" meende Arend. „Wat een wel een verroeste koperen sombere boir aanblik! Het lijkt 5. Rechter Tie, Tsjiao Tai en de apotheker zijn snel afgestegen, en de Rechter is neergeknield bij het slacht offer van de overval. De man ademt nog, zij het onre gelmatig, constateert hij. Maar hij heeft een lelijke wond aan de zijkant van zijn hoofd, boven het linkeroor. Gelukkig lijkt het een krachtige man, die wel een stoot je kan velen. Misscien zou het lukken om de man bij te brengen, dan kan ik hem verhoren, denkt de Rechter. De rovers zijn misschien nog in de buurt, al is het waarschijnlijk dat ze zich in veiligheid hebben gesteld over de districtgrens. Terwijl Rechter Tie dit bedenkt is Tsjiao Tai naar het paard gelopen. Hij geeft een kreet, als hij de lege zadeltassen opmerkt, die naast het dier op de grond liggen. „Deze tassen dragen het insigne van de Keizerlijke Schatkist!" roept hij achterom. „Is er niet juist een Bode van de Schatkist geweest, die belasting gelden kwam ophalen?" Rechter Tie richt zijn blik op de lege zadeltassen. Tsjiao Tai heeft gelijk. Die tassen hoor den twaalf goudstaven te bevatten, de halfjaarlijkse be lastingopbrengst van de stad Mien-yuan. Hij had de bo de zelf niet ontvangen omdat wachtmeester Hoeng de be lastingzaken gewoonlijk voor hem afdeed. Het was ook onverantwoordelijk dat een dergelijke som geld zonder gewapend escorte vervoerd werd. Waarom had de bode alleen gereden BERLIJN In West Berlijn is het 17de jaarlijkse filmfestival geopend met de vertoning van de Amerikaanse film „O Dad, poor Dad, Mama's hung you in the closet and i'm feeling so sad". De hoofdrollen in de film, die ge regisseerd is door Richard Quine, worden gespeeld door Rosalind Rus sell en Jonathan Winters. De film werd door het publiek, het normale publiek van galagelegenheden als deze, vriendelijk maar niet bijzon der enthousiast ontvangen. Burgemeester Albertz betreurde in zijn openingsrede dat de Oosteuropese communistische landpn wederom niet aan het festival hebben willen deelne men. Zij steunen een soortgelijk festi val in Oost-Berlijn met hun inzendin gen. Op deze regel wordt dit jaar een uit zondering gemaakt door Joegoslavië, dat voor het eerst sinds tien jaar aan wezig is en wel met twee film, „San" en „Budjenja Pacova". De Belgische inzending „Le de- part", de Franse „Le viel homme et l'enfant" en de Zweedse „Hear har du ditt live" (dit is uw leven) worden tot de grootste kanshebbers gerekend van de 21 films die door in totaal 14 landen zijn ingestuurd. Een tweede Amerikaanse film „The film-flam man" en een Engelse film „The Penthouse" (onder de pannen) worden buiten mededinging vertoond. Het festival dat 12 dagen duurt telt weinig grote sterren onder zijn gas ten. Op de openingsavond kregen de oude Jimmy Stewart en zijn vrouw het grootste applaus van het aanwezi ge publiek. NEW YORK Adelaide Milton de Groot, wier verzameling van schilde rijen uit de 19e en 20ste eeuw is uitge leend aan het Metropolitan Museum of Art, is vrijdag op 91-jarige leeftijd overleden. Zij is geboren te New York City en was de dochter van een reder in het handelsverkeer met China. In het begin van haar tienerleeftijd is zij met haar familie naar Nice in Frankrijk vertrokken en zij heeft onge veer 40 jaar buiten de V.S. gewoond. Zij richtte een studio in op de linker oever van de Seine en werd zelf be schouwd als een schilderes met be scheiden talent. Tot haar verzameling van 150 doe ken behoren Picasso's, Braques, Pas- cins, Modigliani's, Courbets, Soutines en Utrillos. vernieuwing van de mentaliteit der or kestmusici moet bij de opleiding begin nen. Volgens de criticus Lex van Delden is de taak van het orkestbeleid concer ten tot stand te brengen waarop uit- voerdérs en luisteraars onderling goed contact hebben, elektronische seances zijn geen concerten. Een symfonie moet alle muziek uitvoeren die aan kwalita tieve eisen voldoet. De Nederlandse or kesten hebben in de laatste jaren meer muziek van deze tijd uitgevoerd dan waar ook elders ter wereld, deze mu ziek maakte 28 pet van hun repertoire uit (18 pet buitenlandse en 10 pet Ne derlandse composities). De orkestleidingen hebben daarmee nu een zeker evenwicht bereikt. De or kesten hebben maximale prestaties ge leverd. Kan dat zo blijven? Uitvoering van actuele composities maakt dikwijls changementen op het podium nodig. Dat beïnvloedt de programmasamenstellin gen. Zo wordt meer moderne muziek eerst mogelijk als de klassieke pro gramma's worden ingekrompen. Daarbij dient, aldus inleider, te worden bedacht dat onder de contemporaine muzielc meer kaf schuilt dan onder klassieke. Men moet er voor waken de opgebouw de klankcultuur niet te vernielen. Pro grammasamenstellers moeten geen la boratoriumproeven nemen. Zijn experi menten wel nodig? Ook het klassieke programma is nooit geheel uitgevoerd. Lex van Delden opperde het denkbeeld: „De orkesten door onderling overleg en planning, uitwisselingen tot stand te doen brengen. Dat zou mede een wed ijver wekken waarvan allen zouden pro fiteren. Zo zal ook de uitvoering van moderne muziek tot boven de 28 pet ko men. Dit is geen kunstmatige ingreep, dit is een natuurlijk vernieuwingspro ces," aldus Lex van Delden. Tijdens de discussies kwamen zeer vele van de talloze kanten van de pro blematiek aan de orde. Een van de daaraan deelnemende dames belichtte de noodzaak en bepleitte de totstandko ming van een toegepast (wetenschappe lijk) musisch onderzoek, zoals op alle terreinen, waar gecompliceerde proble men om oplossing vragen, wordt ver richt. Ter sprake kwam o.m. ook nog het „Plan Heuweke Meijer". (Het mogelijk maken van uitvoeringen van onderschei den werken door daartoe uit de orkest musici te vormen ensembles). Lex van Delden werd van enkele zijden heftig aangevallen omdat hij ooit verdedigd heeft dat dit „stoutmoedige plan" ver diende eens geprobeerd te worden en bepaald ter discussie moest worden ge steld. De voorzitter van het orkestver bond, de heer C. Havelaar, sprak als zijn mening uit, dat het Concertgebouw Orkest het laatste orkest is dat zich daaraan moet wagen. Het kent reeds veel verloop. Het moet blijven kunnen concurreren met alle toporkesten ter wereld. BERGEN Onder auspiciën van het kunstenaarscentrum „Bergen" werd in „De Rustende Jager" te Bergen een veiling gehouden van kunstwerken ten bate van de stichting „collectieve Is raël actie" te Amsterdam. Er werden circa 80 nummer, schilde rijen, gouaches, tekeningen, plastieken en beeldhouwwerken aangeboden tegen een gezamenlijke inzetprijs van circa 15.000 gulden, onder de zestig aangebo den werken waren er van Matthieu Wiegman, Filarski, Sjef Diederen, H. Wezelaar, beeldhouwer, Lies Cosijn, Dirq Trap, Henk van den Idsert, Tahi- ri, Frans Meyers, Kees den Tex. Nico Betjes, Friso ten Holt, H. S. Boeken- oogen, Kasper Niehaus, Marijcke Vis ser en vele anderen. Er werd matig geboden. Ongeveer de helft van de aangeboden werken die de inzetprijs niet konden opbrengen bleef onverkocht. De totale opbrengst van een 40-tal verkochte werken was circa 6.000 gulden. Er werden prijzen besteed van f 40 tot f 350. I" HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: de heer H. Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Li. grammofoonmuziek voor de tieners. 19.00 Nws en weerpr. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek uit uw vakantieland: Italië, Zwitserland, Rus land (gr.) 20.15 Zo maar een koopvaar der, klankbeeld aan boord van een Ne derlands vrachtschip. 20.45 Moderne muziek (gr.) 21.30 Muziek en dienst: A. Kerkorgelconcert: moderne muziek, B. Geestelijke liederen. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Literama: radio kroniek over boeken en schr. 23.00 li. muziekprogr. (opn.) 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND II. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver bind u door..., praatje. 18.30 Stereo: Lichte muziek. (Om 18.55 Verslag ten nistoernooi Wimbledon 1967). 19.40 Hu manistisch Verbond: We moeten het samen doen. Toespraak door prof. dr. G. A. Kooy. NRU: 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Holland Festival impressie. 20.15 Holland Fes tival 1967: Radio Kamerorkest, radio koor en solisten: moderne muziek. 22.15 Klare taal, lezing. 22.30 Nws. 22.40 Let the peoples sing: internatio nale competitie voor amateurkoren. 23.10 Iks, een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nws. Hfllllllllllllllll NEDERLAND I NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour naal. STER: 18.55 Reclame. CVK/ IKOR/RKK: 19.00 Kenmerk, de weke lijkse actualiteitenrubriek over kerk en samenleving. VARA: 19.30 De Lucy Show. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tik Tak Tor, wedstrijdprogramma. 21.15 Ha-Li-Ha- Lo: non-stop muziekprogramma. 21.40 Sporen lezen, T.V.-film over dieren. 22.05 Vrij entree, cabaretprogramma. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER: 20.01 Reclame. NCRV: 20.05 The Al Hirt show. 20.35 Japan, filmreportage over het leven in JApan. 21.20 Wij zien in een spiegel een raadselachtig beeld, gesprek. 21.30 De held, TV-film. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-22.15 Jour naal. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte gr. muz. (7.30- 7.32 Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Touring- club: vakantietips. 8.45 Voor de huisvr. (9.25 Conciliepostbus; 9.35 Waterstan den). 10.00 Stereo: Aubade: kl. en mo derne muz. (gr). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musette-ork. en zangsolis te. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.17 Med. voor land en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Licht ensemble met solisten. 13.30 Musiësta: licht gev. muz. pr. (opn). 14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht instr. ensemble. 15.00 Pizzicato: muz. middag magazine. 17.00 Overheidsvoorl. Kaapvaart in het Caribische gebied. Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwe len (gr). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verz. pl. progr. (11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Dansork. en zangsol. 12.27 Me- ded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Over heidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Licht orgelspel. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Stereo: Kl. muz. (gr.) VARA: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Kinderkoor. 16.00 Nws. 16.02 Moderne muz. (gr). 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM III TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Pla ten maar. VARA: 10.00 Nieuws. 10.02 Kwink: pop- en cabaretmuz. (10.30 Geen ja, geen nee; 11.00 Nws). 12.00 Nieuws. 12.02 Ekspres: platen b^j de lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verz. pl. voor de huisvr. 15.00 Nws. 15.02 Mix... gev. pl. pr. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02-18.00 5555-en en 6666-en. MAANDAG 26 JUNI DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v. gisteren). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Film. 11.50 De Beach Boys in Berlijn. 12.00-13.30 Act. 16.40 Nws. 16.45 Consu mentenrubriek. 17.00 Knipcursus. 17.20 Vrouwenprogramma. 18.00 Nws. (Re gionaal programma: NDR: 18.05 Act. 18.16 Sportjournaal. 18.50 Zandmanne tje. 19.00 Act. 19.21 TV-film. 19.59 Pro gramma-overzicht. WDR: 18.05 Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Frederic (I). 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Film.) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Report. 21.00 Filmreportage. 21.50 Televisiedis cussie. 22.35 Journaal, weerbericht en commentaar. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac tualiteiten en muziek. 18.55 Filmfrag menten uit graag geziene Duitse films. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en the ma's van de dag. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Programma over tweelingen. Aansl.: Nieuws in 't kort. 21.00 Film. 22.20 Nieuws, weerbericht en thema's van de dag. 9. „Ik heb bemerkt, dat wanneer ik de larven van de axolotl voed met reepjes vlees van de glandula, zij snel volwassen worden maar een dwergvorm behou den!" doceerde de professor verder. „De glandula scheidt dus hormonen af die de groei tegenhouden. Na lang zoeken is me het eindelijk gelukt een stof te vinden die deze tegenwerking in verhoogde mate bezit. De stof uit de glandula van verschillende zoogdieren plus de stof x 302, die een eigen vinding is, door welk mengsel een elektrische stroom van hoge voltage geleid wordt levert dit hormoonprodukt dat, mits koel bewaard, onbeperkt goed blijft en zijn werking behoudt! Kunt u mij volgen heren!?" zei de professor gewend om college te geven. „Gaat u door prof!" zei Tekko die duizelde van zoveel geleerdheid. „Welnu!" vervolgde professor .Starreveld, „Zuiver door toeval trad bij één van mijn proeven een schimmelvorming op. Dit preparaat bleek toen bij een volgende proef in staat te zijn om reeds grote volwas sen dieren tot een dwergvorm terug te brengen. Zij blijven dan in vorm en aanleg volkomen dezelfde maar worden in enkele uren tien tot twintig keer kleiner dan normaal. Kijk! In deze reageerbuis zit bijvoorbeeld een dwergvorm van een Rana esculenta, een compleet dwergkikkertje!" De professor open de reageerbuis en liet 't hele klei ne kikkertj» in zijn hand springen. Dat ging Tekko te ver. Hij maakte een protesterende beweging met de hand en lachte: „Ha, ha! Dat zegt me niets! Het kan net zo goed een heel jong kikkertje zijn!" iiiuiiuinuHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu feUIOm M;i»r VERTEL MAAR'ES. HOE Z'JN ZE*2 WEET IK VEEL ,IK HEB ZE NOOIT MEEGEMAAKT. KOOG aan de ZAAN Ondanks de sterk gestegen kosten zijn de resulta ten over het boekjaar 1966-'67 van de Koninklijke Fabrieken T. Duyvis niet achtergebleven bij die van 1965. Een juiste vergelijking is niet mogelijk, omdat door wijziging van het boek jaar het nu afgelopen boekjaar zes tien maanden telt en loopt van 1 ja nuari tot en met 30 april 1967. De om zetten zijn gestegen, niettegenstaan de de zich nog steeds toespitsende concurrentie. Ter gedeeltelijke betaling van de aandelen Wilco Conserven die in het afgelopen jaar werden overgenomen werden 600 gewone aandelen geplaatst tegen een koers van 280 pet. Daar naast werd ter verbetering van de li quide positie bij een institutionele be legger een 6 3/4 pet. lening van 3,5 miljoen opgenomen tegen een koers van 99Vï pet. De voorraden zijn per 30 april 1967 gestegen tot 17,15 miljoen tegen 12,80 miljoen op 31 december 1965. De debiteuren stegen van 7,59 tot 12,14 miljoen. De investeringen heb ben 3,8 miljoen bedragen. De capa citeit van de levensmiddelenfabrieken werd verder uitgebreid. Het exploitatiesaldo bedroeg 7,53 miljoen tegen 4,37 miljoen over 1965, waarbij het eerste cijfer betrekking heeft op zestien en het tweede op twaalf maanden. Na o.m. rentebeta ling en afschrijvingen resteert een winst van ƒ3,47 (v.j. 2,35) miljoen, waaruit een dividend van 16 pet. op de gewone aandelen wordt voorgesteld. ZAANDAM Dezer dagen is de stichting bekendgemaakt van een nieu we Belgische verffabriek, die onder de naam „Belgolac S.A." in Vlaanderen c.i Wallonië zal gaan werken. De stich ters van Belgolac zijn aan de ene kant Pieter Schoen en Zoon n.v. te Zaandam en aan de andere kant Oleochim S.A. te Brussel. Pieter Schoen is, zoals be kend, een van de oudste en grootste verffabrieken van ons land. Het con cern telt thans ongeveer 1000 werkne mers en bezit vestigingen en vertegen woordigingen in vele Europese landen en andere werelddelen. Een daarvan was de S. A. Pieter Schoen en Zoon (Belgium). Oleochim, die een dochter maatschappij is van de S. A. Petrofi- na et ADM Chemicals (U.S.A.) en zich vooral toelegt op de vervaardiging en verkoop van vetzuren en derivaten daarvan, beschikt ook over een belang rijke verfafdeling. Het maatschappelijk kapitaal van de nieuwe onderneming bedraagt op dit ogenblik 1 miljoen Belgische francs, een bedrag dat door ieder van de par ticipanten voor de helft is verschaft. Wanneer een definitieve beslissing is genomen over de plaats waar Belgolac zijn fabriek zal vestigen, zal dit kapi taal nog aanzienlijk worden uitgebreid. ROTTERDAM (ANP) Rotterdam wil bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten een lening sluiten van dertig miljoen gulden. Die lening zou een looptijd van 25 jaar moeten heb ben en een rente van 6,25 procent. Als de gemeenteraad met het voor stel van B. en W. akkoord gaat zal 23,5 miljoen gulden worden gebruikt voor werk, dat nu al in uitvoering is. Van onze Haage redactie. DEN HAAG De Scheveningse Norfolk Lijn N.V. heeft het afgelopen weekeinde alle vier zijn vrachtschepen verkocht aan het provinciaal bestuur van de Molukken. De heer B. R. A. Piupassa, speciaal gedelegeerde van de gouverneur van de Molukken, heeft vrijdagavond samen met de eigenaar van de Norfolk Lijn N.Vj., de heer L. Remeeuws, de akte van overdracht getekend. Het zijn Superior Importer, Superior Exporter, Superior Trader en Superior Producer. Het laatste schip blijft nog enige maanden in gebruik van de Norfolk Lijn N.V., omdat de Indonesi sche overheid officieel nog toestem ming moet geven tot aankoop van dit bijna elf jaar oude vrachtschip. De drie andere schepen worden bin nen zes weken opgeleverd. KINSJASA (Kongo) In Kongo is een nieuwe geldeenheid geschapen, die de naam Zaire draagt en waarvan de waarde twee Amerikaanse dollars of duizend oude Kongolese francs is. De oude franc kan voor betalingen nog tot en met 30 juni 1968 worden gebruikt. Na die datum zal de nationale bank van Kongo en haar agentschappen de oude franken tot en met 31 december 1968 ter verwisseling tegen nieuwe munten in ontvangst nemen. Het Internationale Monetaire Fonds en de Verenigde Staten zullen de Kon golese regering kredieten verlenen om haar te helpen bij de devaluatie en de munthervorming. Het I.M.F. verstrekt een krediet van 27 miljoen dollar en de Verenigde Staten stellen 17 miljoen dollar ter beschikking. Geref. Kerk: Beroepen te Asperen P. W. v.d. Veen te Scherpenzeel; te Den Helder B. G. Valk te Heerenveen. Geref. Kerken (Vrqgem.): Beroepen te Enumatil: P. van Gurk te Oldehove. Geref. Gemeenten: Beroepbaarstelling: de kandidaten C. de Ridder te Elspeet, N. W. Schreuder te Amersfoort en J. van Vliet te Den Haag zijn beroepbaar. Drietal te Den Haag-Zuid: C. de Ridder te Elspeet, N. W. Schreuder te Amers foort, J. van Vliet te Den Haag.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2