de appek
bloeien
Wijziging structuur orkestwezen
blijft nog steeds open vraag
Du wis ving
kosten op
Berlijn
Filmfestival
zette matig in
Adelaide de Groot
overleden
Weinig animo voor
veiling „Voor Israël
VANAVOND
MORGEN
Pieter Schoen
in
België
Rotterdam leent
30 miljoen
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
J o
Norfolk-lijn doet alle
schepen weg
Nieuwe geldeenheid
in Kongo
Payina 2
MAANDAG Z6 JUNI 1967
u
En achter in de tuin zei de Lange:
„Is 't weer zo ver!" hoewel het pas
de eerste verjaardag van Coen was,
die hij meemaakte. „Nou, alla", zei
de Lange. „Hier hè'je 'n knol!" Dat
was een stuiter. Een glazen stuiter,
met een wit beertje erin.
„O, wat héérlijk, Lange!" zei Coen.
„Wat mieters!" en hij pakte de hand
van zijn vriend, en gaf er een kus
op.
„Mar jij bin gek!" bitste de Lan
ge, en schopte een argeloze kikker
met een boog in de gracht. „Stoapel
bin je!"
Daarna bleek hij ook nog drop te
hebben.
In de middag, die bezoek-loos ver
liep, vond Coen een meneer bij tante
Agneta in de rode kamer.
„Dit is meneer Alexander", stelde
tante Agneta hem voor aan haar neef.
Door het voorvoegsel „meneer" on
derscheidde ze hem van het overige
personeel.
Coen deed vijf dood-verlegen stap
pen in de richting van meneer Alex
ander, en gaf hem een kleverige
hand; de chocola van Braam was nog
niet op.
„Dag Coen", zei meneer Alexan
der, en hij hield de hand vast. „Ik
kom hier te wonen".
„Ja", antwoordde Coen, en hij
zuchtte even.
„Ja, wie?!" vroeg tante Agneta
icherp.
„Ja, tante", verbeterde Coen blo
zend. „Ja-ja, meneer Alexander".
Alexander Verbrinke lachte geluid
loos, met een brede rij schitterende
tanden. „Ik hoop, dat wij goede
vrienden worden, Coen" zei hij. „Ik
heb hier geen één vriend, zie je".
De blauwe ogen keken hem pein
zend aan.
„Heb je een vader en een moe
der?" informeerde Coen.
Tante Agneta wendde haar gelaat
naar de tuin en belde Braam. Nu
streelde die jongeman het kinder
hoofd- Hij doorzag natuurlijk nog niet
het aangeboren toneelraffinement.
De gouverneur, die eerst op een
gewone stoel gezeten had en daarna
opgestaan was, had zich nu, zonder
toestemming te vragen, in een diepe
crapaud laten zakken, en Coen tus
sen zijn knieën getrokken. Er was
iets in de smalle rug en de hoogge
heven nek van het kind, wat hem he
vig ontroerde.
„Ja" zei hij. „Ik heb een allerlief
ste moeder en zo'n lollige vader,
zeg! Coen knikte. „En alles, wat
ik van hen geleerd heb, zal ik jou
ook gaan leren", ging Verbrinke
haastig verder, „je zult zien, hoe fijn
het is! En als je een echte, goeie
vriend van me wordt, dan mag je op
een zondag eens mee, naar mijn
ouders toeHij hield op. Wat
was tact? Alles, wat hij zei, moest
dit kind kwetsen.
Doch Coen zag hem aan met ogen,
waarin nieuwe zaligheden hun licht
zochten: „Hebben ze dan niet genoeg
aan één aardig kind?" wou hij we
ten.
„Nééééé", antwoordde Alexander,
„aardige kinderen zijn er toch nooit
genoeg?
Ja, dat was weer een heel nieuw
gezichtspunt.
„Aardige grote mensen ook niet",
meende Coen logisch, en hij keek
naar tante Agneta.
Kreeg zij een kleur? Ze ergerde
zich, dat die gouverneur zo-maar
was gaan zitten in een crapaud. Een
ondergeschikte van nauwelijks vier
entwintig!...
„Ken je hier niemand?" vroeg Coen
verder.
„Nou, je tantes toch? En meneer
Peun", bedacht Alexander.
„Maar geen mensen?" drong
Coen aan.
„N-nee", antwoordde de jongeman,
terwijl er een snelle lach over zijn
gezicht vloog.
„Je moet U zeggen, Coen", ver
maar. '.e Agneta.
„U", zei Coen, in 't wilde weg. Er
leek hem veel aan gelegen, deze me
neer voortdurend in een goed hu
meur te houden. Hij had ogen als een
vader, wanneer hij vrolijk was.
„Ik heb geen vader en moeder
meer", vervolgde Coen, en zuchtte
diep.
Iets ondefinieerbaars weerhield 5
Alexander, te zeggen: „Je hebt je r
drie tantes toch?" Hij knikte slechts.
„Maar ik heb hun portretten boven
mijn bed hangen", vertelde Coen. 5
„En Maartje zegt, dat dat héél wat 5
is: een mooi portret van een geliefd i
persoon..." E
„Dat is het ook", zei de jongeman.
„Heb jij ook portretten van een ge-
liefd persoon?" wou Coen toen we- s
ten.
,.U", verbeterde tante Agneta. Ze
klonk als een misthoorn.
„U?" zei Coen gewillig.
„Je^ moet niet zo veel vragen, s de eisen die tegenwoordig worden gesteld aan beleid, bezetting en programma-
redite wenkbrauwen.an 8 me 1088' samensteHing. lopen zeer uiteen. Dat is (opnieuw) bewezen tijdens de teach-in
„Ja", antwoordde Verbrinke, en hij I °ver deze probleihatiek die het orkestverbond had georganiseerd en die zon-
lachte weer. Zijn hand lag stil op des dagmiddag, onder voorzitterschap van mr. Maarten Vrolijk, in Frascati in
kinderschouder. „Ik heb ook wel por- jj Amsterdam werd gehouden.
r 8 T a n te 3A grre t a ^g e e rT ^één"^ zé i Coen i Het hoofdthema vormde het al of niet scheiden van traditionele en moderne
medelijdend. „Ze hebben hier een muziek en zo ja, hoe. Aan de discussies gingen een vijftal inleidingen vooraf,
grote kamer, vol mannen en vrou- 5
AMSTERDAM De meningen van hen wie het wel en wee van ons orkest
wezen ter harte gaat over de vraag of de structuur daarvan nog voldoet aan
wen, en van niemand houen ze... 5
Maar ik zou veel liever mijn vaders
en moeder hebben, dan hun portret- s
ten. Mams was héél lief; en ook wel S
prachtig om naar te kijken, hoor! Ik
lijk op haar. Maar tja..."
„Nu moet je de grote mensen weer s
eens laten praten, Coen", stelde tan- 5
Agneta bijzonder koeltjes voor. Ze
had op dat ogenblik onloochenbaars
een blos. „Kleine jongetjes moeten s
niet zo veel zeggen".
„We moeten toch kennis maken",
zei Coen verlegen. Hij keek naar de 5
grond. Langzaam, als voorzichtig, s
Drs. A. B. M. Brans, als concertbe
zoeker, herinnerde eraan dat de orkes
ten zich steeds o.a. door uitbreiding
hebben aangepast aan de eisen die
de zich ontwikkelende muziek stelde.
Dat zal ook nu moeten, nu nieuwe stuk
ken een voor de uitvoering daarvan
flexibel genoeg apparaat verladen. In
een orkest mag niet de geest van de
19e eeuw heersen. Het mag niet sta
tisch zijn, moet de jongeren gelijke kan
sen geven. Mogelijk is een veelheid van
ensembles in een orkest nodig om de
velerlei in grote hoeveelheid ver
schijnende partituren te kunnen uit
schoof hij onder de mannenhand uit. E voeren. Die veelzijdige samenstelling zal
Stil liep hij, met gebogen hoofd, naars dan mede door subsidiëring mogelijk
zei: s
de deur. Daar vandaan, keek hij
naar zijn nieuwe kennis en
„Daag!" s
Meneer Alexander was toen alweer E
opgestaan.
gemaakt moeten worden. Als deel van
een goede structuur dacht hij aan een
vaste adviseur (of team van adviseurs)
met gedifferentieerde belangstelling,
vergaande bevoegheden, die (dat) niet
a door het bestuur wordt gecontrarieerd
Aan tafel, die avond, zei Coen te- en de vaste dirigent (voor een langere
gen meneer Alexander: „Kom je ook 5
kijken, als ik uitgekleed word?"
„U", verbeterde Agneta, een wei- E
nig verbeten.
„U", herhaalde Coen. Hij glimlach- jj
te zonnig. Maar toen hij Agneta en
Chris je blikken zag wisselen, verging jj
alle blijheid van zijn gezichtje, alsof jj
hij raden kon dat ze dachten: "irt
termijn) en gast-dirigenten aanstelt. De
zen moeten in staat worden gesteld hun
artistieke intenties te realiseren, de tijd
zal leren dat de breuk tussen traditione
le en avantgardistische muziek niet zo
groot is als nu wordt gemeend.
Volgens de componist Hans Henke-
mans moet de dirigent de grootst moge-
„Het E lijke vrijheid hebben. Hij moet met het
„komedianten-kind speelt zijn char- E orkest een geheel zijn. De uitvoerings
mes uit". Hij prikte doelloos met zijn S mogelijkheden van moderne muziek zijn
vork in de stollende jus en zei: „Paps zeer toegenomen. Die komen ook meer
kwam altijd kijken!... En tante Lien-tot uitvoering. Zijns inziens beantwoordt
tje heeft me wel eens in bed gehol- i de huidige structuur weer redelijk aan
pen!..." 5 de eisen van de componisten.
„Ik kom vast, hoor!" zei Alexan- E De componist Ton de Leeuw zei, dat
der en knikte hem toe. E het orkest een levensapparaat moet blij-
Ze waren toen al stevig bevriend. ven, als orgaan van creatieve commu-
Alexander had Coen's speelgoed ge- nicatie met het publiek. Het contact is
zien, en de portretten boven het bed, S verbroken, het moet worden hersteld.
en de bloeiende appelbomen in de s
tuin en de „hars-fabrieken", welke E
Coen er op na hield: de bruine, de S
gouden en de witte gomstroompjes,
die hij aan enkele bomen ontdekt had. jj
(Wordt vervolgd) jj
iinimmiiiiiiiiiiiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIUlll
Het publiek mag nieuwe muziek verlan
gen. De orkesten dienen daaraan te vol
doen. Dus meer nieuwe werken op het
repertoire. Het creëren van ensembles
daartoe is noodzaak. De splitsing van
eenorkest in ensembles maakt aanpas
sing aan diverse publieke verlangens
mogelijk.
De dirigent Edo de Waart gelooft
daar niet in. Symfonie-orkesten kunnen
klassieke en moderne muziek spelen.
De laatste wordt helaas dikwijls erbar
melijk uitgevoerd. De oorzaken zijn ge
brek aan (kostbare) repetitietijd, doch
vooral de opleiding. Deze jonge dirigent
heeft op het conservatorium niets over
moderne muziek gehoord. De vereiste
3539. Nu de geheimzinnige halter weer veilig in de
cilinder-box lag, voelde piloot Storm zich toch wat meer
op zijn gemak. Hij kon nu zijn volle aandacht aan de
komende landing wijden. Langzaam cirkelde de Naald
om de in het sterrenlicht glanzende bol. Aller ogen
waren gericht op de gestadig groter wordende opper
vlakte van de Negende Planeet, het verst verwijderde
Zonnekind. In de controle-cabine keken de astronauten
elkaar af en toe wat bevreemd aan, alsof zij iets
vreemds ontdekt hadden, doch er niet over durfden
spreken, uit vrees zich belachelijk te maken. Geduren
de de laatste etmalen was Pluto nog weinig meer ge
weest dan een flauw sterretje. Vooral de professor, met
zijn grote kennis van de kosmos had zich toen reeds
bezorgd getoond en nu sprak hij hun aller gedachte uit:
„Wat denken jullie, zou de oppervlakte van Pluto, zo
als wij die nu waarnemen, in staat zijn om voldoende
licht te weerkaatsen, zodat wij de planeet vanaf de
Aarde kunnen zien?" „Ik betwijfel het ten zeerste!"
meende Arend. „Wat een
wel een verroeste koperen
sombere
boir
aanblik! Het lijkt
5. Rechter Tie, Tsjiao Tai en de apotheker zijn snel
afgestegen, en de Rechter is neergeknield bij het slacht
offer van de overval. De man ademt nog, zij het onre
gelmatig, constateert hij. Maar hij heeft een lelijke
wond aan de zijkant van zijn hoofd, boven het linkeroor.
Gelukkig lijkt het een krachtige man, die wel een stoot
je kan velen. Misscien zou het lukken om de man bij te
brengen, dan kan ik hem verhoren, denkt de Rechter.
De rovers zijn misschien nog in de buurt, al is het
waarschijnlijk dat ze zich in veiligheid hebben gesteld
over de districtgrens. Terwijl Rechter Tie dit bedenkt is
Tsjiao Tai naar het paard gelopen. Hij geeft een kreet,
als hij de lege zadeltassen opmerkt, die naast het dier
op de grond liggen. „Deze tassen dragen het insigne van
de Keizerlijke Schatkist!" roept hij achterom. „Is er niet
juist een Bode van de Schatkist geweest, die belasting
gelden kwam ophalen?" Rechter Tie richt zijn blik op de
lege zadeltassen. Tsjiao Tai heeft gelijk. Die tassen hoor
den twaalf goudstaven te bevatten, de halfjaarlijkse be
lastingopbrengst van de stad Mien-yuan. Hij had de bo
de zelf niet ontvangen omdat wachtmeester Hoeng de be
lastingzaken gewoonlijk voor hem afdeed. Het was ook
onverantwoordelijk dat een dergelijke som geld zonder
gewapend escorte vervoerd werd. Waarom had de bode
alleen gereden
BERLIJN In West Berlijn is het
17de jaarlijkse filmfestival geopend
met de vertoning van de Amerikaanse
film „O Dad, poor Dad, Mama's hung
you in the closet and i'm feeling so
sad". De hoofdrollen in de film, die ge
regisseerd is door Richard Quine,
worden gespeeld door Rosalind Rus
sell en Jonathan Winters.
De film werd door het publiek, het
normale publiek van galagelegenheden
als deze, vriendelijk maar niet bijzon
der enthousiast ontvangen.
Burgemeester Albertz betreurde in
zijn openingsrede dat de Oosteuropese
communistische landpn wederom niet
aan het festival hebben willen deelne
men. Zij steunen een soortgelijk festi
val in Oost-Berlijn met hun inzendin
gen.
Op deze regel wordt dit jaar een uit
zondering gemaakt door Joegoslavië,
dat voor het eerst sinds tien jaar aan
wezig is en wel met twee film, „San"
en „Budjenja Pacova".
De Belgische inzending „Le de-
part", de Franse „Le viel homme et
l'enfant" en de Zweedse „Hear har du
ditt live" (dit is uw leven) worden tot
de grootste kanshebbers gerekend van
de 21 films die door in totaal 14 landen
zijn ingestuurd.
Een tweede Amerikaanse film „The
film-flam man" en een Engelse film
„The Penthouse" (onder de pannen)
worden buiten mededinging vertoond.
Het festival dat 12 dagen duurt telt
weinig grote sterren onder zijn gas
ten. Op de openingsavond kregen de
oude Jimmy Stewart en zijn vrouw
het grootste applaus van het aanwezi
ge publiek.
NEW YORK Adelaide Milton de
Groot, wier verzameling van schilde
rijen uit de 19e en 20ste eeuw is uitge
leend aan het Metropolitan Museum of
Art, is vrijdag op 91-jarige leeftijd
overleden.
Zij is geboren te New York City en
was de dochter van een reder in het
handelsverkeer met China.
In het begin van haar tienerleeftijd
is zij met haar familie naar Nice in
Frankrijk vertrokken en zij heeft onge
veer 40 jaar buiten de V.S. gewoond.
Zij richtte een studio in op de linker
oever van de Seine en werd zelf be
schouwd als een schilderes met be
scheiden talent.
Tot haar verzameling van 150 doe
ken behoren Picasso's, Braques, Pas-
cins, Modigliani's, Courbets, Soutines
en Utrillos.
vernieuwing van de mentaliteit der or
kestmusici moet bij de opleiding begin
nen.
Volgens de criticus Lex van Delden
is de taak van het orkestbeleid concer
ten tot stand te brengen waarop uit-
voerdérs en luisteraars onderling goed
contact hebben, elektronische seances
zijn geen concerten. Een symfonie moet
alle muziek uitvoeren die aan kwalita
tieve eisen voldoet. De Nederlandse or
kesten hebben in de laatste jaren meer
muziek van deze tijd uitgevoerd dan
waar ook elders ter wereld, deze mu
ziek maakte 28 pet van hun repertoire
uit (18 pet buitenlandse en 10 pet Ne
derlandse composities).
De orkestleidingen hebben daarmee
nu een zeker evenwicht bereikt. De or
kesten hebben maximale prestaties ge
leverd.
Kan dat zo blijven? Uitvoering van
actuele composities maakt dikwijls
changementen op het podium nodig. Dat
beïnvloedt de programmasamenstellin
gen. Zo wordt meer moderne muziek
eerst mogelijk als de klassieke pro
gramma's worden ingekrompen. Daarbij
dient, aldus inleider, te worden bedacht
dat onder de contemporaine muzielc
meer kaf schuilt dan onder klassieke.
Men moet er voor waken de opgebouw
de klankcultuur niet te vernielen. Pro
grammasamenstellers moeten geen la
boratoriumproeven nemen. Zijn experi
menten wel nodig? Ook het klassieke
programma is nooit geheel uitgevoerd.
Lex van Delden opperde het denkbeeld:
„De orkesten door onderling overleg en
planning, uitwisselingen tot stand te
doen brengen. Dat zou mede een wed
ijver wekken waarvan allen zouden pro
fiteren. Zo zal ook de uitvoering van
moderne muziek tot boven de 28 pet ko
men. Dit is geen kunstmatige ingreep,
dit is een natuurlijk vernieuwingspro
ces," aldus Lex van Delden.
Tijdens de discussies kwamen zeer
vele van de talloze kanten van de pro
blematiek aan de orde. Een van de
daaraan deelnemende dames belichtte
de noodzaak en bepleitte de totstandko
ming van een toegepast (wetenschappe
lijk) musisch onderzoek, zoals op alle
terreinen, waar gecompliceerde proble
men om oplossing vragen, wordt ver
richt.
Ter sprake kwam o.m. ook nog het
„Plan Heuweke Meijer". (Het mogelijk
maken van uitvoeringen van onderschei
den werken door daartoe uit de orkest
musici te vormen ensembles). Lex van
Delden werd van enkele zijden heftig
aangevallen omdat hij ooit verdedigd
heeft dat dit „stoutmoedige plan" ver
diende eens geprobeerd te worden en
bepaald ter discussie moest worden ge
steld. De voorzitter van het orkestver
bond, de heer C. Havelaar, sprak als
zijn mening uit, dat het Concertgebouw
Orkest het laatste orkest is dat zich
daaraan moet wagen. Het kent reeds
veel verloop. Het moet blijven kunnen
concurreren met alle toporkesten ter
wereld.
BERGEN Onder auspiciën van het
kunstenaarscentrum „Bergen" werd
in „De Rustende Jager" te Bergen een
veiling gehouden van kunstwerken ten
bate van de stichting „collectieve Is
raël actie" te Amsterdam.
Er werden circa 80 nummer, schilde
rijen, gouaches, tekeningen, plastieken
en beeldhouwwerken aangeboden tegen
een gezamenlijke inzetprijs van circa
15.000 gulden, onder de zestig aangebo
den werken waren er van Matthieu
Wiegman, Filarski, Sjef Diederen, H.
Wezelaar, beeldhouwer, Lies Cosijn,
Dirq Trap, Henk van den Idsert, Tahi-
ri, Frans Meyers, Kees den Tex. Nico
Betjes, Friso ten Holt, H. S. Boeken-
oogen, Kasper Niehaus, Marijcke Vis
ser en vele anderen.
Er werd matig geboden. Ongeveer
de helft van de aangeboden werken die
de inzetprijs niet konden opbrengen
bleef onverkocht. De totale opbrengst
van een 40-tal verkochte werken was
circa 6.000 gulden. Er werden prijzen
besteed van f 40 tot f 350.
I"
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru
mentaal sextet. 18.20 Uitzending van
de Boeren Partij. Spreker: de heer H.
Koekoek, voorzitter van de Boeren
Partij. 18.30 Li. grammofoonmuziek
voor de tieners. 19.00 Nws en weerpr.
19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek uit uw
vakantieland: Italië, Zwitserland, Rus
land (gr.) 20.15 Zo maar een koopvaar
der, klankbeeld aan boord van een Ne
derlands vrachtschip. 20.45 Moderne
muziek (gr.) 21.30 Muziek en dienst:
A. Kerkorgelconcert: moderne muziek,
B. Geestelijke liederen. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nws en herhaling
SOS-berichten. 22.40 Literama: radio
kroniek over boeken en schr. 23.00 li.
muziekprogr. (opn.) 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND II.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik ver
bind u door..., praatje. 18.30 Stereo:
Lichte muziek. (Om 18.55 Verslag ten
nistoernooi Wimbledon 1967). 19.40 Hu
manistisch Verbond: We moeten het
samen doen. Toespraak door prof. dr.
G. A. Kooy. NRU: 19.50 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Holland
Festival impressie. 20.15 Holland Fes
tival 1967: Radio Kamerorkest, radio
koor en solisten: moderne muziek.
22.15 Klare taal, lezing. 22.30 Nws.
22.40 Let the peoples sing: internatio
nale competitie voor amateurkoren.
23.10 Iks, een sprong in het duister.
23.55-24.00 Nws.
Hfllllllllllllllll
NEDERLAND I
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Jour
naal. STER: 18.55 Reclame. CVK/
IKOR/RKK: 19.00 Kenmerk, de weke
lijkse actualiteitenrubriek over kerk en
samenleving.
VARA: 19.30 De Lucy Show. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20
Achter het nieuws. 20.45 Tik Tak Tor,
wedstrijdprogramma. 21.15 Ha-Li-Ha-
Lo: non-stop muziekprogramma. 21.40
Sporen lezen, T.V.-film over dieren.
22.05 Vrij entree, cabaretprogramma.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws in 't kort. STER:
20.01 Reclame. NCRV: 20.05 The Al
Hirt show. 20.35 Japan, filmreportage
over het leven in JApan. 21.20 Wij zien
in een spiegel een raadselachtig beeld,
gesprek. 21.30 De held, TV-film. STER:
21.56 Reclame. NTS: 22.00-22.15 Jour
naal.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte gr. muz. (7.30-
7.32 Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10
Lichte gr. muz. 8.30 Nws. 8.32 Touring-
club: vakantietips. 8.45 Voor de huisvr.
(9.25 Conciliepostbus; 9.35 Waterstan
den). 10.00 Stereo: Aubade: kl. en mo
derne muz. (gr). 11.00 Voor de zieken.
12.00 Stereo: Musette-ork. en zangsolis
te. 12.18 Marktber. voor schippers. 12.20
Voor de landbouwers. 12.17 Med. voor
land en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Licht ensemble met solisten. 13.30
Musiësta: licht gev. muz. pr. (opn).
14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht
instr. ensemble. 15.00 Pizzicato: muz.
middag magazine. 17.00 Overheidsvoorl.
Kaapvaart in het Caribische gebied.
Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de
jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gr.
muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwe
len (gr). 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen: pop. verz. pl. progr.
(11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00
Stereo: Dansork. en zangsol. 12.27 Me-
ded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Over
heidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw.
12.40 Licht orgelspel. 13.00 Nws. 13.10
Act. 13.30 Stereo: Kl. muz. (gr.) VARA:
14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de
vrouw. 15.40 Stereo: Kinderkoor. 16.00
Nws. 16.02 Moderne muz. (gr). 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York calling.
17.20 Lichte gr. muz. voor de tieners.
HILVERSUM III
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 Pla
ten maar. VARA: 10.00 Nieuws. 10.02
Kwink: pop- en cabaretmuz. (10.30
Geen ja, geen nee; 11.00 Nws). 12.00
Nieuws. 12.02 Ekspres: platen b^j de
lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02
Verz. pl. voor de huisvr. 15.00 Nws.
15.02 Mix... gev. pl. pr. (16.00 Nws).
17.00 Nws. 17.02-18.00 5555-en en 6666-en.
MAANDAG 26 JUNI
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. v.
gisteren). 10.20 Sportjournaal. 10.50
Film. 11.50 De Beach Boys in Berlijn.
12.00-13.30 Act. 16.40 Nws. 16.45 Consu
mentenrubriek. 17.00 Knipcursus. 17.20
Vrouwenprogramma. 18.00 Nws. (Re
gionaal programma: NDR: 18.05 Act.
18.16 Sportjournaal. 18.50 Zandmanne
tje. 19.00 Act. 19.21 TV-film. 19.59 Pro
gramma-overzicht. WDR: 18.05 Nieuws
uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 Frederic
(I). 18.25 Hier und Heute (I). 18.50
Goedenavond. 19.00 Hier und Heute
(II). 19.10 Film. 19.40 Film.) 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 Report.
21.00 Filmreportage. 21.50 Televisiedis
cussie. 22.35 Journaal, weerbericht en
commentaar.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerbericht. 18.20 Ac
tualiteiten en muziek. 18.55 Filmfrag
menten uit graag geziene Duitse films.
19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en the
ma's van de dag. 20.00 Dagboek uit de
katholieke kerk. 20.15 Programma over
tweelingen. Aansl.: Nieuws in 't kort.
21.00 Film. 22.20 Nieuws, weerbericht
en thema's van de dag.
9. „Ik heb bemerkt, dat wanneer ik de larven van de
axolotl voed met reepjes vlees van de glandula, zij
snel volwassen worden maar een dwergvorm behou
den!" doceerde de professor verder. „De glandula scheidt
dus hormonen af die de groei tegenhouden. Na lang
zoeken is me het eindelijk gelukt een stof te vinden die
deze tegenwerking in verhoogde mate bezit. De stof uit
de glandula van verschillende zoogdieren plus de stof
x 302, die een eigen vinding is, door welk mengsel een
elektrische stroom van hoge voltage geleid wordt levert
dit hormoonprodukt dat, mits koel bewaard, onbeperkt
goed blijft en zijn werking behoudt! Kunt u mij volgen
heren!?" zei de professor gewend om college te geven.
„Gaat u door prof!" zei Tekko die duizelde van zoveel
geleerdheid. „Welnu!" vervolgde professor .Starreveld,
„Zuiver door toeval trad bij één van mijn proeven een
schimmelvorming op. Dit preparaat bleek toen bij een
volgende proef in staat te zijn om reeds grote volwas
sen dieren tot een dwergvorm terug te brengen. Zij
blijven dan in vorm en aanleg volkomen dezelfde maar
worden in enkele uren tien tot twintig keer kleiner dan
normaal. Kijk! In deze reageerbuis zit bijvoorbeeld een
dwergvorm van een Rana esculenta, een compleet
dwergkikkertje!"
De professor open de reageerbuis en liet 't hele klei
ne kikkertj» in zijn hand springen. Dat ging Tekko te
ver. Hij maakte een protesterende beweging met de
hand en lachte: „Ha, ha! Dat zegt me niets! Het kan
net zo goed een heel jong kikkertje zijn!"
iiiuiiuinuHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu
feUIOm M;i»r
VERTEL MAAR'ES.
HOE Z'JN ZE*2
WEET IK VEEL ,IK HEB ZE NOOIT
MEEGEMAAKT.
KOOG aan de ZAAN Ondanks de
sterk gestegen kosten zijn de resulta
ten over het boekjaar 1966-'67 van de
Koninklijke Fabrieken T. Duyvis niet
achtergebleven bij die van 1965. Een
juiste vergelijking is niet mogelijk,
omdat door wijziging van het boek
jaar het nu afgelopen boekjaar zes
tien maanden telt en loopt van 1 ja
nuari tot en met 30 april 1967. De om
zetten zijn gestegen, niettegenstaan
de de zich nog steeds toespitsende
concurrentie.
Ter gedeeltelijke betaling van de
aandelen Wilco Conserven die in het
afgelopen jaar werden overgenomen
werden 600 gewone aandelen geplaatst
tegen een koers van 280 pet. Daar
naast werd ter verbetering van de li
quide positie bij een institutionele be
legger een 6 3/4 pet. lening van 3,5
miljoen opgenomen tegen een koers
van 99Vï pet.
De voorraden zijn per 30 april 1967
gestegen tot 17,15 miljoen tegen
12,80 miljoen op 31 december 1965.
De debiteuren stegen van 7,59 tot
12,14 miljoen. De investeringen heb
ben 3,8 miljoen bedragen. De capa
citeit van de levensmiddelenfabrieken
werd verder uitgebreid.
Het exploitatiesaldo bedroeg 7,53
miljoen tegen 4,37 miljoen over 1965,
waarbij het eerste cijfer betrekking
heeft op zestien en het tweede op
twaalf maanden. Na o.m. rentebeta
ling en afschrijvingen resteert een
winst van ƒ3,47 (v.j. 2,35) miljoen,
waaruit een dividend van 16 pet. op de
gewone aandelen wordt voorgesteld.
ZAANDAM Dezer dagen is de
stichting bekendgemaakt van een nieu
we Belgische verffabriek, die onder de
naam „Belgolac S.A." in Vlaanderen
c.i Wallonië zal gaan werken. De stich
ters van Belgolac zijn aan de ene kant
Pieter Schoen en Zoon n.v. te Zaandam
en aan de andere kant Oleochim S.A.
te Brussel. Pieter Schoen is, zoals be
kend, een van de oudste en grootste
verffabrieken van ons land. Het con
cern telt thans ongeveer 1000 werkne
mers en bezit vestigingen en vertegen
woordigingen in vele Europese landen
en andere werelddelen. Een daarvan
was de S. A. Pieter Schoen en Zoon
(Belgium). Oleochim, die een dochter
maatschappij is van de S. A. Petrofi-
na et ADM Chemicals (U.S.A.) en zich
vooral toelegt op de vervaardiging en
verkoop van vetzuren en derivaten
daarvan, beschikt ook over een belang
rijke verfafdeling.
Het maatschappelijk kapitaal van de
nieuwe onderneming bedraagt op dit
ogenblik 1 miljoen Belgische francs,
een bedrag dat door ieder van de par
ticipanten voor de helft is verschaft.
Wanneer een definitieve beslissing is
genomen over de plaats waar Belgolac
zijn fabriek zal vestigen, zal dit kapi
taal nog aanzienlijk worden uitgebreid.
ROTTERDAM (ANP) Rotterdam
wil bij de Bank voor Nederlandse
Gemeenten een lening sluiten van
dertig miljoen gulden. Die lening zou
een looptijd van 25 jaar moeten heb
ben en een rente van 6,25 procent.
Als de gemeenteraad met het voor
stel van B. en W. akkoord gaat zal 23,5
miljoen gulden worden gebruikt voor
werk, dat nu al in uitvoering is.
Van onze Haage redactie.
DEN HAAG De Scheveningse
Norfolk Lijn N.V. heeft het afgelopen
weekeinde alle vier zijn vrachtschepen
verkocht aan het provinciaal bestuur
van de Molukken. De heer B. R. A.
Piupassa, speciaal gedelegeerde van de
gouverneur van de Molukken, heeft
vrijdagavond samen met de eigenaar
van de Norfolk Lijn N.Vj., de heer L.
Remeeuws, de akte van overdracht
getekend.
Het zijn Superior Importer, Superior
Exporter, Superior Trader en Superior
Producer. Het laatste schip blijft nog
enige maanden in gebruik van de
Norfolk Lijn N.V., omdat de Indonesi
sche overheid officieel nog toestem
ming moet geven tot aankoop van dit
bijna elf jaar oude vrachtschip.
De drie andere schepen worden bin
nen zes weken opgeleverd.
KINSJASA (Kongo) In Kongo is
een nieuwe geldeenheid geschapen, die
de naam Zaire draagt en waarvan de
waarde twee Amerikaanse dollars of
duizend oude Kongolese francs is. De
oude franc kan voor betalingen nog tot
en met 30 juni 1968 worden gebruikt.
Na die datum zal de nationale bank
van Kongo en haar agentschappen de
oude franken tot en met 31 december
1968 ter verwisseling tegen nieuwe
munten in ontvangst nemen.
Het Internationale Monetaire Fonds
en de Verenigde Staten zullen de Kon
golese regering kredieten verlenen om
haar te helpen bij de devaluatie en de
munthervorming. Het I.M.F. verstrekt
een krediet van 27 miljoen dollar en
de Verenigde Staten stellen 17 miljoen
dollar ter beschikking.
Geref. Kerk:
Beroepen te Asperen P. W. v.d. Veen
te Scherpenzeel; te Den Helder B. G.
Valk te Heerenveen.
Geref. Kerken (Vrqgem.):
Beroepen te Enumatil: P. van Gurk te
Oldehove.
Geref. Gemeenten:
Beroepbaarstelling: de kandidaten C. de
Ridder te Elspeet, N. W. Schreuder te
Amersfoort en J. van Vliet te Den
Haag zijn beroepbaar.
Drietal te Den Haag-Zuid: C. de Ridder
te Elspeet, N. W. Schreuder te Amers
foort, J. van Vliet te Den Haag.