de appek
bloeien
Kunst en cultuur bloeien er
als nergens in West-Europa
Zeer stil
De nieuwe wereld is gefascineerd
Shakespeare
Uitersten
Subsidies
Opdrachten
Belangstelling
VANAVOND
MORGEN
Drukkerij
Mouton passeert
dividend
AKU leent in
Zwitserland
Fusie in de
houthandel
WISSELMARKT
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Drie ton voor de
produktiviteit
Pagina 2
WOENSDAG 28 JUNI 1967
/z£7t7Z>
13
En bij de gracht had Coen een soort
indianenschreeuw gegeven. Daarna
hadden ze als gekken achter elkaar
naar de moestuin moeten rennen.
Terwijl ze stil stonden, besefte Alex
ander hijgend, dat hij zou moeten
trainen. „Nou komt de Lange", kon
digde Coen aan. „M'n allerbeste
vrind". Alsof hij er vele had.
En ja, het duurde geen drie minu
ten, of het gedreun van dravende
klompen trilde langs de grond, en bij
de latten verscheen een brutaal, ma
ger jongens-gezicht met een paar
wantrouwige zwarte ogen.
„Zo, ben jij de Lange?" informeer
de meneer Alexander.
„Jewel", zei de aangesprokene. Hij
stond hijgend stil, met bokkig ge
fronste wenkbrauwen, en vroeg dan
aan Coen: „Is dat je nieuwe
meester?"
„Ja", antwoordde Coen stralend
Hij nam meneer Alexander's hand en
vroeg aan de Lange: „Hoe vind je
'm?"
„Hm" zei de Lange. Hij haalde de
schouders op en keek uit over 't wei
land.
Maar toen moest meneer Alexan
der zo schaterend lachen, dat Coen
ervan begon te dansen, en riep: „Vin
je 'm niet aardig?!"
„Ja", zei meneer Alexander hart
grondig. „Ik vind hem heel aardig!"
De Lange moest ervan schouder
schokken.
„Hij is mijn vrind", legde Coen
nogmaals uit; alsof dat een verkla
ring was voor de aardigheid. En daar
moest de Lange zo ontzaglijk van
schouderschokken, dat hij zijn ene
klomp verloor.
,,'t Is me ok wat!" zei de Lange.
Toen wendde hij zich opeens recht
tot Verbrinke en vroeg: „Nou mag ik
sekers nie mer komme?"
„Waarom niet?!" informeerde de
jongeman verbaasd.
„Omda'k nie deftig bin, zei me
moeder", lichtte de Lange scherp
toe.
„Hemel", zei meneer Alexander,
„dat ben ik ook niet, hoor! Ik zou
Juist zeggen: je moet zo vaak moge
lijk komen". Maar dan bedacht hij,
niet te mogen animeren, wat onbe
kend was, en hij voegde erbij: „Ten
minste..." en hij wuifde met de hand.
„o a, nie binne!" begreep de Lange
smadelijk, en zachtjes, alleen voor
Alexander: „bij die drie!..."
„Ben je wel eens binnen geweest?"
wilde de jongeman weten.
„Nee", antwoordde de Lange, „mar
voader tweemoal". En hij knipoogde
wereldwijs.
Ze liepen toen met z'n drieën door
de moestuin en door het park. En
meneer Alexander vertelde zulke
prachtige dingen van dieren en plan
ten, dat Coen er gloeiende wangen
van kreeg. Als de jongeman zei, dat
er rupsen bestonden, die zijden dra
den sponnen, of dat de bijen met el
kaar in een korf woonden, en elk hun
eigen werk te doen hadden, net als
mensen, dan kneep Coen hem in de
hand en vroeg: „Echt waar?"
„Echt waar", bevestigde meneer
Alexander.
En de Lange zei vriendelijk: „Joa,
't ken best weze..." zodat Coen wist,
niet meer te mogen twijfelen.
De wereld ging wijd open, op die
dag in mei. Coen wist alle mooie
nieuwe dingen te verstouwen in zijn
kleine blonde bol. Zelfs de tantes le
ken hem zachter en veel vriendelij
ker dan anders, hij ging twijfelen of
tante Agneta nog wel een spar was.
Hij kon bijna niet eten. Aan tafel
vertelde hij van de rupsen, die zijde
sponnen; en hij vroeg of ze ook ver
schillende kleuren maakten. Want de
ene rups kon immers best liever
lichtblauw willen spinnen dan roze!
Het bleek echter, dat ze allemaal
wit sponnen. Nou ja, het waren toch
ook maar rupsen!...
Toen hij eindelijk naar bed moest,
had hij een vuurrood hoofd en zulke
schitterende ogen, dat tante Lientje
verstolen aan zijn hals voelde. Hij
was erg warm.
Onder het uitkleden wou hij zingen
en in zijn pyjama wilde Coen dansen.
Maartje kon hem bijna niet de baas.
Alleen de argeloze belofte van Alex
ander, dat hij de volgende morgen
dansen mocht, kon hem een weinig
kalmeren. Maar hij bleef net zo lang
„dag" roepen, als hij voetstappen op
de trap kon horen.
's Avonds werd Alexander zeer for
meel uitgenodigd, bij de freules een
kopje thee te komen drinken, tenein
de nog een en ander te bespreken.
Toen hij zat, in een smalle ouderwet
se fauteuil met krulpoten, glimlachte
Agneta van Wynendael stroef tegen
hem-
„U heeft hem nu eens kunnen mee
maken".
„Ja", zei Alexander.
„Suiker en melk, meneer Verbrin
ke?"
„Heel graag, mevrouw".
Christje zette koekschoteltjes neer
en presenteerde uit een zwartgelakt
trommeltje: spritsjes.
„Hij lijkt misschien niet een moei
lijk kind", zei Agneta. „Maar ons.
oudere vrouwen, heeft hij al heel wat
problemen voorgezet".
„Ieder kind brengt zijn problemen
mee", stelde de jongeman haar ge
rust.
Chrisje knikte. Lientje, over petit
point gebogen, glimlachte vaag.
„Als hij niet een Van Wynendae.
was, hadden we dit nooit op ons ge
nomen", legde Agneta uit. En ze on
derstreepte nog eens extra. „Nooit".
Waarna ze van haar thee nipte-
„Maar hij is de laatste, die onze
naam kan doen voortbestaan".
Alexander knikte. Vreemd, dat
mensen dit zo belangrijk achtten.
„Er zijn echter enkele dingen in
dit kind", ging Agneta voort, „die
juist om deze reden zeer beslist ver
anderd moeten worden. Wij moeten
dienaangaande met u overleggen,
omdat wij uw hulp nodig zullen heb
ben".
„Ja...?" zei Alexander. Hij was ten
prooi aan de vreemde gewaarwording,
dat zijn gevoelens hier op „Wynen
dael" zwenkten van heel prettig naar
bijzonder onaangenaam, zonder over
gang. Deze drie vrouwen, met hun
antieke meubels onder het matte
licht, benauwden hem bijvoorbeeld
in hoge mate.
„Zijn moeder was een actrice",
vertelde Chrisje, eindelijk haar bolle
zwijgzaamheid verbrekend.
en van haar", vulde Agneta
aan, die zich niet zo gauw het woord
liet ontnemen, „heeft het kind enkele
eigenschappen geërfd, die wij tot el
ke prijs moeten zien uit te bannen".
„Tot elke prijs?" verbaasde Alex
ander zich. Hij had nog nimmer op
die manier over een kind horen spre
ken, in zijn jonge leven.
Lientje zuchtte-
„Tot elke mogelijke prijs", zei Ag
neta hard. „Hij heeft een tijd gehad,
dat hij aldoor wilde dansen".
Alexander knikte bijna te snel. Hij
voelde zijn hoofdhuid prikken als hij
aan zijn belofte dacht, dat Coen de
volgende ochtend mocht dansen.
(Wordt vervolgd)
3541. Onder het schip begon zich een nachtelijk
landschap in reliëf te verheffen en in de aanvanke
lijk platte schaduwvlakken bleken zich allerlei grillige
vormen te verschuilen.
Behalve de langzaam voortrollende wolkenmassa's
bewoog er zich niets
„Dat typische fluitende geluid wordt waarschijnlijk
veroorzaakt door edelgassen en misschien vrije wa
terstof", verklaarde de professor, en dan moeten
we nog oppassen ook, want dat laatste is brandbaar
en ontwikkelt explosieve eigenschappen, als het ver
mengd wordt met zuurstof of chloor."
„Dan zullen we dus 'n beetje voorzichtig moeten
zijn met het openen van onze luchtaluis", merkte Arend
grinnikend op, „want anders vliegen we al de lucht in
voordat we een voet aan de grond hebben kunnen zet
ten!"
„Als je 't mij vraagt, kunnen we toch beter binnen
blijven", riep Buck bezorgd uit, „want onze tempera
tuurmeters zijn al bijna niet meer in staat om lager
aan te wijzen! Wat 'n vreselijke kou!"
De Naald zakte steeds lager, naar het in nevelen
gehulde landschap en liet zijn zoeklichten over de traag
bewegende wolkenmassa glijden. Nergens enig spoor
van leven
7. Nadat Yuan Kai de bewusteloze bode van de Schat
kist een flesje sterk prikkelende reukstof onder
de neus heeft gehouden, komt de man weer tot zichzelf.
„Bent u niet de magistraat van dit district?" brengt hij
haperend uit als hij de Rechter ziet. „Ja, vertelt u ons
wat er precies gebeurd is", zegt Rechter Tie. „U bent
kennelijk overvallen en de goudstaven zijn gestolen.
Voelt u zich goed genoeg om een verklaring af te leg
gen?" De gewonde man richt zich met moeite op, het
geen de apotheker Yuan Kai de gelegenheid geeft om
zijn hoofd te verbinden. „Ik was op weg naar het naburi
ge district", vertelt de bode van de Schatkist. „Daar zou
lk een escorte krijgen om mij verder mijn reis te verge-
zeilen. Op deze plaats doken plotseling .zes gemaskerde
bandieten uit de struiken te voorschijn. Ik probeerde nog
te vluchten, maar voor ik daar kans toe zag hadden ze
mijn paard al neergestoken. Toen kwam ik aan de beurt.
Ze sloegen allemaal op me in, maar gelukkig draag ik
een kuras onder mijn gewaad, zodat ik er het levend af
gebracht heb." „Misschien hadden ze het niet op uw le
ven voorzien, alleen op uw goud", antwoordt de Rechter.
„Hoe dan ook we moeten zo snel mogelijk naar de stad.
De boeven zullen daar wel een handlanger hebben ge
had." Intussen heeft Tsjiao de bode op zijn paard gehe
sen. De rechter geeft het sein en de paarden zetten zich
in beweging.
11. „Nu wat zeg je er van?" lachte professor Starre-
veld, die Tekko's neus onmiddellijk osgelaten had zo
dra hij de veranderde uitdrukking op diens gezicht be
speurd had. „Is dit soms ook een heel jong konijntje?"
„Nee... eh... natuurlijk niet. Maar eh... maar dat is ge
weldig!" stotterde Tekko en hij bekeek het kleine beest
je van alle kanten „Mijn complimenten professor! Het
is dat ik 't zie anders zou ik het niet kunnen geloven.
Zoiets is werkelijk uniek!"
„Zo is 't!" gnuifde professor Starreveld voldaan. „Je
ziet mijn waarde Taks, de wetenschap staat voor niets!
En dit is nu nog maar een konijntje. Moet je mijn
paard eens zien!"
„Ja wat?" stamelde Tekko onthutst. „Paard zei u?
Hoe kan dat nu? Wie heeft er nu een paard in zjjn
huisje? Nee professor! dat gaat er bij mij niet in. Nu
wordt u overmoedig!" „Als ik een normaal paard bedoel
de zou je gelijk hebben Taks. Maar hier is 't, kijk zelf
maar!"
De professor nam de laatste van de drie reageer
buisjes uit 't rek en hield dat Tekko voor. „Goeie help!"
schrok onze vriend. „Ongelofelijk! En eji-.en dat is nu
werkelijk een gewoon paard geweest en kan 't ook lo
pen?"
„Welzeker! Let op! Daar komt-ie!" lachte de geleer
de man en voor de ogen van de verbaasde Tekko schud
de hij 't paardje uit de reageerbuis.
Nog altijd beschouwen vele Euro
peanen de Amerikanen als een soort
cultuurbarbaren, „een jong volk zon
der achtergronden, denkend in dollars".
Zes jaar geleden al bevonden wij dat
cliché onjuist. Het is nu onjuister dan
ooit. Kunst en cultuur bloeien in de
Amerikaanse steden als nergens in
West-Europa.
Natuurlijk heeft aan die bloei niet el
ke Amerikaan zijn deel. Is dat bij ons
anders? Wij zouden niet graag de
Beierse boeren de kost willen geven die
nooit van Schönberg of Mahler hebben
gehoord, noch de Bretonse vissers la-
n die nimmer een boek van Flaubert
TiOti lazen, noch een partij biljart
Sj i met alle Nederlandse accoun-
tan voor wie Willem de Zwart en
Mon*- .Jan lege woorden zijn. Ook in
Amerika ontmoet men van hoog tot
laag mensen voor wie kunst en cul
tuur geen functie hebben.
Maar elk Amerikaans museum dat
wij bezochten was vol, elk concert was
druk bezocht, elke toneelvoorstelling
uitverkocht. Voor de Shakespeareopvoe-
ringen, die door voortreffelijke to
neelspelers op zomeravonden gratis in
het openluchttheater in New York Cen
tral Park worden gegeven moet men
uren tevoren in de rij gaan staan. Op
de Mali, de imposante reeks gazons in
het hart van Washington, zaten honder
den mensen heel genoeglijk in het gras
om het bazuinconcert te beluisteren
dat gratis werd gegeven op het
balkon van het Smithsonian museum
op een prachtige zomeravond. In New
Yorks fantastische Guggenheimmu-
seum, in het overweldigende en gra
tis toegankelijke Metropolitan mu
seum van New York, of in de reeks
grote musea van het Smithsonian in
Washington vrij toegankelijk, en des
avonds open tot 10 uur was het op
elke willekeurige werkdag dat wij er
waren vele malen drukker dan in Boy
mans op zondag. Nergens ter wereld
hebben wij zo veel schoolklassen ge
zien die onder leiding van leerkrachten
musea bezochten. In Washingtons hart
is een openluchttentoonstelling ge
maakt waar amateurs en professionals
vrijelijk hun werk kunnen neerhangen,
het was er eivol.
Voeg daarbij in de grote steden
enorm veel kunsthandels, kunstkelders,
galerijtjes, die alles bevatten, van het
statigste antiek tot de meest bizarre
modemismen want niets is hier te
dol en men krijgt een beeld dat to
taal in tegenspraak is tot het cliché
der „cultuurbarbaren in een jong land".
Inderdaad: niets is te dol. Al die be
langstelling voor kunst en cultuur brengt
ook een grote angst met zich mee om
voor achterlijk te worden uitgekreten,
en daar de Amerikaan een mens is die
zich gaarne conforpveert, niet graag
een buitenbeentje is, £ï?ggen heel velen
liever dat zij iets mooi vinden zonder
dat zij er een snars van snappen, dan
dat zij een persoonlijk oordeel geven.
Daardoor is het voor charlatans in
de kunst vrij gemakkelijk, zich hier
een reputatie te verwerven. Ach, is dat
bij ons zo veel anders?
Waar komt het geld vandaan voor
die indrukwekkende musea, kunstza
len, bibliotheken, concertzalen die men
overal waarachtig niet alleen in de
grote steden ziet verrijzen in de laat
ste jaren?
Voor een deel van de Staat. Maar
voor een voor Europese begrippen bui
tengewoon groot deel uit particuliere
bron.
In dit land geven de rijken der aar
de ongelooflijk grote subsidies aan in
stellingen van kunst en cultuur. Natuu-
lijk, dat wordt hun fiscaal gemakkelijk
gemaakt want die subsidies zijn aftrex-
baar voor de belastingen maar het
gebeurt dan toch maar. En wij praten
dan niet over bedragen van honderden
of duizenden dollars, neen, het gaat
om miljoenen en tientallen miljoenen.
Namen als Rockefeller, Guggen
heim, Field en nog vele, vele meer
ziet men overal op marmeren platen
in musea en schouwburgen als geldge
vers. Een man als Huntington Hart
ford, eigenaar van een keten van su
permarkten, die wel voor moderne
schilderkunst voelt maar niet voor ab
stracte, maakte zich een paar jaar gele
den zo boos over de bestaande collec
ties van moderne kunst in New York
dat hij zelf een museum liet bouwen,
de Gallery of Modem Art, een marme
ren tempel waarin hij liet neerhangen,
wat hij dan wél mooi vond. In april
1964 ging het open. Het heeft hem een
fortuin gekost.
Eeuwenlang was het mecenaat van
vorsten, pausen en kooplieden de gro
te katalysator voor het kunstleven in
Europa. Michelangelo en Rembrandt,
Bach en Greco hadden niet kunnen
werken zoals zij hebben gewerkt als
daar niet die mecenassen waren ge
weest dit altijd weer opdrachten gaven,
kunstzalen lieten bouwen. Wij willen
niet zeggen dat er in ons werelddeel
bestaat in veel mindere mate dan in
geen mecenaat meer bestaat, maar het
vroeger eeuwen.
In Amerika is het mecenaat der par
ticulieren der olie-exploitanten, auto
fabrikanten, tabaksboeren, warenhuis-
bezitters een soort erezaak gewor
den waarvan de kunst, cultuur, en we
tenschap enorm profiteren. Universi
teitsbibliotheken van een omvang die
men zich in Nederland bijna niet kan
voorstellen, centra als het Lincolm cen
tre for the performing arts, musea als
het Guggenheim, opdrachten aan schrij
vers, dichters, beeldhouwers, componis
ten, het vloeit alles uit de zakken van
een vrije grote groep rijkaards die dit
mecenaat als een erezaak zijn gaan
zien.
En zoals gezegd het slaat aan.
Er mag veel bizars gemaakt, geschre
ven, opgevoerd worden, veel wat de
kritische Europeaan als „dure super-
kitsch" beschouwt, daarnaast komt er
enorm veel goeds tot stand en wat
zeker even belangrijk is er is een
grote, groeiende belangstelling voor,
vooral onder Amerika's jeugd. Een
jeugd die anders is dan de Europese,
dan de Nederlandse. Een jeugd waar
mee wij ons in het volgend verhaal wil
len bezighouden.
HILVERSUM In Gooiland wordt druk
gerepeteerd voor de nieuwe Snip en
Snap Revue van René Sleeswijk. Ster
van deze revue is Miefee Bos, die wij
hier zien met de Carden Singers
Dancers.
HILVERSUM I
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: koorzang en koperork. 18.30 Spek-
trum: nws. uit de prot. chr. org. 18.50
Stereo: Lichte ork.muz. 18.55 Verslag
Wimbledon 1967. 19.00 Nws. en weer-
pr. 19.10 Muz. van Het leger des Heils.
19.45 De positie van Spanje in Europa,
lez. 19.55 Stereo: Lichte gr.muz. 20.15
Stereo: Vocaal ensemble. 20.30 Stereo:
Radio Filharm. ork.: mod. muz. 21.30
De spelen zijn dood, lang leve de spe
len (II): doc. over de Olympische Spe
len. 12.50 Stereo: Licht instr. ensem
ble. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws
en herh. SOS-ber. 22.40 Stereo: NCRV-
Voc. ensemble: Engelse koormuziek.
23.00 Wonen zonder midden: klankb.
over wonen en samenleven in een
stadsgebied. 23.15 Lichte gr.muz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van
de CHU. 18.30 Stereo: Licht ensemble
met zangsol. 18.55 Voor de kinderen.
19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws.
20.05 Akkoord: gevar. pl. progr. 20.45
Spreekt u maarwedstrijdprogr.
21.15 Samen uit zelden thuis, klank
beeld. 22.00 Accent: act. feiten van na
bij bekeken. 22.15 Franse chansons.
22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Pianorecit.
(gr.).: klaas. muz. 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.45 De Minimolen. 18.35 Journ.
STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 Vakantie
in Lipizza (dl. 10), TV-film. 19.25 Open
baar Kunstbezit. 19.40 Snurf, het egel
vrouwtje, tekenfilm. 19.51 Uitzending
Stichting Socutera. STER: 19.56 Reel.
NTS: 20.00 Joum. en weerber. STER:
20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitz. van de
CHU. 20.30 De Dubbelganger (The night
we dropped a clanger), speelfilm, (bei
de keuringen: alle leeft.). 22.00 Journ.
22.05- plm. 22.25 Gemeenteraadsverkie
zingen Zwolle.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. VARA: 20.05 Coronation
Street, TV-feuilleton. 20.55 Achter het
nws. 21.20 Uit Bellevue: maandelijkse
kunstkron. Vanavond: ballet. In de
pauze: Hee Toppelepee, film over de
Grand Prix-races in Zandvoort. STER:
22.10 Reel. NTS: 22.15-22.30 Joum.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lez. 7.15 Li. gr.muz. (7.30-7.32
Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10
Li. gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub:
vak.-tips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Stereo Aubade: mod. muz. (gr.). 11.00
Voor de zieken. VPRO: 11.30 Sopraan,
alt en orgel: klass. en mod. muz. 12.27
Med. voor land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.40 Pro memorie. 12.45 Genoeg heb
ben, lez. 13.00 Klass. muz. (gr.) 13.45
Voor de vrouw. 14.15 Klass. en mod.
muz. (gr.). TROS: 14.45 Van 1685 tot
vandaag, muz. lez. 15.15 Sphinx: pr.
voor de vrouw. 15.40 Act. NCRV: 15.45
Viool en klavecimbel (gr.): klass. muz.
16.00 Studiodienst. 16.30 Pianorecital:
Klass. muz. 17.05 Stereo: Metropole-ork.
Am.muz. 17.35 Li. gr.muz.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Li. gr.
muz (8.30-8.35 De groenteman). 8.50
Morgenwijding 9.00 Stereo: klass.muz.
(gr.). 9.30 Toppers van toen (gr.). 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.: pop.
verzoekplatenpr. (11.11-11.02 Nws.).
11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Li. ork.
12.20 Draaiorg.muz. (gr.). 12.27 Med. t.
b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: Li ork.
13.00 Nws. 13.10 Act. 1330 Stereo: Viool
en piano: mod. muz. 14.00 Beiaardcon
cert. 14.15 Het is zoals het u toeschijnt,
lez. ter herdenking v.d. Italiaanse to
neelschrijver Luigi Pirandello. 14.30
Stereo: Oude muz. (gr.). 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16.02 Li. Latijns-Ame
rikaanse muz. 16.30 Amateurs musice
ren: Brass Band, koorzang en accor
deonver. 17.00 Bereisde Roel zag op zijn
tochten....: pr. uit Ruurlo.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Li. voc. muz.
10.00 Nws. 10.02 Mengelmue: nws., lang
speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij
de koffie: Li. platenpr. 12.00 Nws. 12.02
Transistor: gev. pr. met een toeristische
inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Ned.
hitparade van deze week. (14.00 Nws.).
14.30 Lagelanders: li. muz. door Ned.
artiesten. KR: 15.00 Nws. 15.02 Act.
15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02
Act. 16.05 lORRRrrrrtienershow.
17.00 Nws 17.02 Act. 17.05-18.00 Verzoek
platenpr.
WOENSDAG 28 JUNI 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren). 10.20 Film. 11.50 Van de regen
in de drup. 12.00-13.30 Act. 16.40 Nws.
16.45 Nat. wedstr. verkeersbrigadiers
1967. 18.00 Nws. (Reg. progr.: NDR:
18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nach-
bar 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actuali
teiten 19.21 TV-spel. 19.59 Progr.-overz.
WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfa-
len. 18.10 Frederic (3). 18.25 Hier und
Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 TV-film
19.40 Germania Romana, film) 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Film. 21.00 In
ternat. stedentoernooi. 222.20 Journaal
en weerber. Aansl.: comment. 22.35
Sportreportages. 23.20 Nieuws.
DUITSLAND II
18.10 Nieuws en weerber. 18.20 Act.
en muz. 18.55 Kort TV-spel. 19.27 Weer
ber. 19.30 Nws. en thema's van de dag.
20.00 Feestconc. voor Paus Paulus VI.
20.50 Forum. 22 00 Toneelstuk 23.55
Nieuws en weerber.
IIIIIIUIIIIIIIIIIIUUll
AMSTERDAM Het was opnieuw
zeer stil ter beurze. In de noteringen
traden maar fractionele wijzigingen op.
Philips was van de hoofdfondsen nog
het laagste met een verlies van ruim
1. Koninklijke en Unilever lieten het
zo ongeveer bij het oude. Dit was ook
het geval met Hoogovens en AKU. De
handel had weinig te betekenen.
Ook de lokale markt had maar wei
nig te doen. Hier overheersten de lichte
koersverliezen. Amev, Kev Kramer,
Nutricia, Geveke, K.V.T., Van Nelle en
Hollandsche Sociëteit waren in reactie,
E.M.S., Leeuwarder Papier en Spaar-
nestad zetten hun terugtocht voort. Ke-
mo was 13 punten lager, Hollandia Kat
tenburg kwam door de berichten over
het ontslag van personeel op nog lager
niveau.
Daarentegen konden Blaauwhoed en
R.V.S. zich herstellen en wisten Else
vier en Utrechtsche Asphalt hun winst
van de vorige dag uit te breiden. Bam-
mens zette de opmars na de dividendbe
taling eveneens voort. Albert Heijn
bleef rond de vorige koers maar Simon
de Wit vervolgde de forse reactie. In
aandelen Veenendaalsche Stoomspinne
rij blijkt de wilde kooplust te zijn be
daard. Ditmaal werd de koers ander
maal verlaagd.
Scheepvaartaandelen bleven opnieuw
lusteloos in de markt met zelfs overwe
gend een iets lagere tendens. Alleen
kon Van Ommeren, die een omvang
rijke tankervloot exploiteert, opnieuw
vooruitkomen. K.L.M. wist de daling
van Wall Street tot een verlies van 4
beperkt te houden.
De lenigen van de B.N.G. lagen
goed in de markt. De hernieuwde verla
ging van de daggeldtarieven maakte
een gunstige indruk.
DEN HAAG Het bestuur van de
Boek- en Kunstdrukkerij v/h Mouton
Co. deelt, vooruitlopend op het jaar
verslag mee, dat 1966 een teleurstellend
resultaat heeft opgeleverd, mede door
noodzakelijk geoordeelde afschrijvingen
en voorzieningen. Daardoor zal het di
vidend worden gepasseerd. In de eer
ste week van september zal de jaarver
gadering worden gehouden.
DEN HAAG De minister van Eco
nomische Zaken heeft ruim 300.000 gul
den toegekend als subsidie voor activi
teiten gericht op de opvoering van de
produktiviteit. Het grootste deel daar-
van ging naar de Stichting bevordering
onderlinge toelevering en uitbesteding n
in Utrecht.
De vereniging tijdnormendienst voor
de grafische industrie te Amsterdam
heeft een bedrag gekregen van 18.000
gulden voor de actie ten behoeve van
de produktiebewaking. Het bedrijf
schap schildersbedrijf te Rijswijk kreeg
24.000 gulden voor een onderzoek naar
verhoging van het praktisch werken op
de bouwplaats.
De Stichting Bevordering onderlinge
toelevering en uitbesteding te Utrecht,
die werkt op het gebied van de metaal-
en elektrotechnische industrie, ontving
220.000 gulden subsidie. Dat geld wordt
gebruikt voor een voorlichtingsactie.
De Nederlandse vereniging voor het
watersportbedrijf, jacht- en bedrijfs-
scheepsbouw te Rotterdam kreeg 49.000
gulden voor verschillende activiteiten.
ZURICH (Reuter) De Algemene
Kunstzijde Unie gaat een beroep doen
op de Zwitserse kapitaalmarkt Het
gaat om een 15-jarige obligatielening
van 50 miljoen Zwitserse franc. De obli
gaties krijgen een rente van 5'/t pro
cent en worden uitgegeven tegen 100
procent.
In de jaarvergadering van de A.K.U.
werd gezegd dat voor 1967 geen emissie
van aandelen of converteerbare obliga
ties op het programma stonden. Uit
reeds gegarandeerde leningen zal het
concern dit jaar ca. ƒ100 miljoen ont
vangen.
Het officiële bericht van de lening
zal verschijnen, zodra de voorbereidin
gen achter de rug zijn, zo deelt de
A.K.U. nog meer.
ZAANDAM/AMSTERDAM. De
Houhandels voorheen Bontekoning en
Aukes in Amsterdam en William Pont
in Zaandam, gaan in elkaar op. De be
sturen hebben over de fusie overeen
stemming bereikt nadat al sinds jaren
overleg bestond over regelmatig voor
komende aangelegenheden, die in de
zelfde belangensfeer lagen. De volledige
samenwerking, die nu is bereikt, zal
worden geëffectueerd door aandelenruil.
Voor elk aandeel Bontekoning van
f 1000,nominaal wordt een gelijk stuk
Pont verstrekt. Beide bedrijven worden
op dezelfde voet onder de huidige lei
ding voortgezet.
Op de Amsterdamse effectenbeurs
werd gisteren vanwege de aankondi
ging van deze fusie in de aandelen van
beide ondernemingen geen notering op
gemaakt. Maandag noteerden de gewo
ne aandelen Pont 194 en die van Bonte
koning 180 pet. Beide bedrijven keer
den over het afgelopen boekjaar onver
anderd 15 pet. dividend uit.
AMSTERDAM, 27 Juni Contante
prijzen: Londen 10.04 j10 051; New
York 3.60A—3 60A; Montreal 3.33H—
3.33f|; Parijs 73.441—73.491; Brussel
7.25 J—7.261; Frankfort 90.49—90.54;
Stockholm 69.951—70.001; Zürich 83 47-
83.52; Milaan 57.861—57.731; Kopenha
gen 52—52.05; Oslo 50.381—50.431; We
nen 13.941—13.951; Lissabon 12.531—
12.55.