de appek bloeien Kunst en cultuur bloeien er als nergens in West-Europa Zeer stil De nieuwe wereld is gefascineerd Shakespeare Uitersten Subsidies Opdrachten Belangstelling VANAVOND MORGEN Drukkerij Mouton passeert dividend AKU leent in Zwitserland Fusie in de houthandel WISSELMARKT PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Drie ton voor de produktiviteit Pagina 2 WOENSDAG 28 JUNI 1967 /z£7t7Z> 13 En bij de gracht had Coen een soort indianenschreeuw gegeven. Daarna hadden ze als gekken achter elkaar naar de moestuin moeten rennen. Terwijl ze stil stonden, besefte Alex ander hijgend, dat hij zou moeten trainen. „Nou komt de Lange", kon digde Coen aan. „M'n allerbeste vrind". Alsof hij er vele had. En ja, het duurde geen drie minu ten, of het gedreun van dravende klompen trilde langs de grond, en bij de latten verscheen een brutaal, ma ger jongens-gezicht met een paar wantrouwige zwarte ogen. „Zo, ben jij de Lange?" informeer de meneer Alexander. „Jewel", zei de aangesprokene. Hij stond hijgend stil, met bokkig ge fronste wenkbrauwen, en vroeg dan aan Coen: „Is dat je nieuwe meester?" „Ja", antwoordde Coen stralend Hij nam meneer Alexander's hand en vroeg aan de Lange: „Hoe vind je 'm?" „Hm" zei de Lange. Hij haalde de schouders op en keek uit over 't wei land. Maar toen moest meneer Alexan der zo schaterend lachen, dat Coen ervan begon te dansen, en riep: „Vin je 'm niet aardig?!" „Ja", zei meneer Alexander hart grondig. „Ik vind hem heel aardig!" De Lange moest ervan schouder schokken. „Hij is mijn vrind", legde Coen nogmaals uit; alsof dat een verkla ring was voor de aardigheid. En daar moest de Lange zo ontzaglijk van schouderschokken, dat hij zijn ene klomp verloor. ,,'t Is me ok wat!" zei de Lange. Toen wendde hij zich opeens recht tot Verbrinke en vroeg: „Nou mag ik sekers nie mer komme?" „Waarom niet?!" informeerde de jongeman verbaasd. „Omda'k nie deftig bin, zei me moeder", lichtte de Lange scherp toe. „Hemel", zei meneer Alexander, „dat ben ik ook niet, hoor! Ik zou Juist zeggen: je moet zo vaak moge lijk komen". Maar dan bedacht hij, niet te mogen animeren, wat onbe kend was, en hij voegde erbij: „Ten minste..." en hij wuifde met de hand. „o a, nie binne!" begreep de Lange smadelijk, en zachtjes, alleen voor Alexander: „bij die drie!..." „Ben je wel eens binnen geweest?" wilde de jongeman weten. „Nee", antwoordde de Lange, „mar voader tweemoal". En hij knipoogde wereldwijs. Ze liepen toen met z'n drieën door de moestuin en door het park. En meneer Alexander vertelde zulke prachtige dingen van dieren en plan ten, dat Coen er gloeiende wangen van kreeg. Als de jongeman zei, dat er rupsen bestonden, die zijden dra den sponnen, of dat de bijen met el kaar in een korf woonden, en elk hun eigen werk te doen hadden, net als mensen, dan kneep Coen hem in de hand en vroeg: „Echt waar?" „Echt waar", bevestigde meneer Alexander. En de Lange zei vriendelijk: „Joa, 't ken best weze..." zodat Coen wist, niet meer te mogen twijfelen. De wereld ging wijd open, op die dag in mei. Coen wist alle mooie nieuwe dingen te verstouwen in zijn kleine blonde bol. Zelfs de tantes le ken hem zachter en veel vriendelij ker dan anders, hij ging twijfelen of tante Agneta nog wel een spar was. Hij kon bijna niet eten. Aan tafel vertelde hij van de rupsen, die zijde sponnen; en hij vroeg of ze ook ver schillende kleuren maakten. Want de ene rups kon immers best liever lichtblauw willen spinnen dan roze! Het bleek echter, dat ze allemaal wit sponnen. Nou ja, het waren toch ook maar rupsen!... Toen hij eindelijk naar bed moest, had hij een vuurrood hoofd en zulke schitterende ogen, dat tante Lientje verstolen aan zijn hals voelde. Hij was erg warm. Onder het uitkleden wou hij zingen en in zijn pyjama wilde Coen dansen. Maartje kon hem bijna niet de baas. Alleen de argeloze belofte van Alex ander, dat hij de volgende morgen dansen mocht, kon hem een weinig kalmeren. Maar hij bleef net zo lang „dag" roepen, als hij voetstappen op de trap kon horen. 's Avonds werd Alexander zeer for meel uitgenodigd, bij de freules een kopje thee te komen drinken, tenein de nog een en ander te bespreken. Toen hij zat, in een smalle ouderwet se fauteuil met krulpoten, glimlachte Agneta van Wynendael stroef tegen hem- „U heeft hem nu eens kunnen mee maken". „Ja", zei Alexander. „Suiker en melk, meneer Verbrin ke?" „Heel graag, mevrouw". Christje zette koekschoteltjes neer en presenteerde uit een zwartgelakt trommeltje: spritsjes. „Hij lijkt misschien niet een moei lijk kind", zei Agneta. „Maar ons. oudere vrouwen, heeft hij al heel wat problemen voorgezet". „Ieder kind brengt zijn problemen mee", stelde de jongeman haar ge rust. Chrisje knikte. Lientje, over petit point gebogen, glimlachte vaag. „Als hij niet een Van Wynendae. was, hadden we dit nooit op ons ge nomen", legde Agneta uit. En ze on derstreepte nog eens extra. „Nooit". Waarna ze van haar thee nipte- „Maar hij is de laatste, die onze naam kan doen voortbestaan". Alexander knikte. Vreemd, dat mensen dit zo belangrijk achtten. „Er zijn echter enkele dingen in dit kind", ging Agneta voort, „die juist om deze reden zeer beslist ver anderd moeten worden. Wij moeten dienaangaande met u overleggen, omdat wij uw hulp nodig zullen heb ben". „Ja...?" zei Alexander. Hij was ten prooi aan de vreemde gewaarwording, dat zijn gevoelens hier op „Wynen dael" zwenkten van heel prettig naar bijzonder onaangenaam, zonder over gang. Deze drie vrouwen, met hun antieke meubels onder het matte licht, benauwden hem bijvoorbeeld in hoge mate. „Zijn moeder was een actrice", vertelde Chrisje, eindelijk haar bolle zwijgzaamheid verbrekend. en van haar", vulde Agneta aan, die zich niet zo gauw het woord liet ontnemen, „heeft het kind enkele eigenschappen geërfd, die wij tot el ke prijs moeten zien uit te bannen". „Tot elke prijs?" verbaasde Alex ander zich. Hij had nog nimmer op die manier over een kind horen spre ken, in zijn jonge leven. Lientje zuchtte- „Tot elke mogelijke prijs", zei Ag neta hard. „Hij heeft een tijd gehad, dat hij aldoor wilde dansen". Alexander knikte bijna te snel. Hij voelde zijn hoofdhuid prikken als hij aan zijn belofte dacht, dat Coen de volgende ochtend mocht dansen. (Wordt vervolgd) 3541. Onder het schip begon zich een nachtelijk landschap in reliëf te verheffen en in de aanvanke lijk platte schaduwvlakken bleken zich allerlei grillige vormen te verschuilen. Behalve de langzaam voortrollende wolkenmassa's bewoog er zich niets „Dat typische fluitende geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door edelgassen en misschien vrije wa terstof", verklaarde de professor, en dan moeten we nog oppassen ook, want dat laatste is brandbaar en ontwikkelt explosieve eigenschappen, als het ver mengd wordt met zuurstof of chloor." „Dan zullen we dus 'n beetje voorzichtig moeten zijn met het openen van onze luchtaluis", merkte Arend grinnikend op, „want anders vliegen we al de lucht in voordat we een voet aan de grond hebben kunnen zet ten!" „Als je 't mij vraagt, kunnen we toch beter binnen blijven", riep Buck bezorgd uit, „want onze tempera tuurmeters zijn al bijna niet meer in staat om lager aan te wijzen! Wat 'n vreselijke kou!" De Naald zakte steeds lager, naar het in nevelen gehulde landschap en liet zijn zoeklichten over de traag bewegende wolkenmassa glijden. Nergens enig spoor van leven 7. Nadat Yuan Kai de bewusteloze bode van de Schat kist een flesje sterk prikkelende reukstof onder de neus heeft gehouden, komt de man weer tot zichzelf. „Bent u niet de magistraat van dit district?" brengt hij haperend uit als hij de Rechter ziet. „Ja, vertelt u ons wat er precies gebeurd is", zegt Rechter Tie. „U bent kennelijk overvallen en de goudstaven zijn gestolen. Voelt u zich goed genoeg om een verklaring af te leg gen?" De gewonde man richt zich met moeite op, het geen de apotheker Yuan Kai de gelegenheid geeft om zijn hoofd te verbinden. „Ik was op weg naar het naburi ge district", vertelt de bode van de Schatkist. „Daar zou lk een escorte krijgen om mij verder mijn reis te verge- zeilen. Op deze plaats doken plotseling .zes gemaskerde bandieten uit de struiken te voorschijn. Ik probeerde nog te vluchten, maar voor ik daar kans toe zag hadden ze mijn paard al neergestoken. Toen kwam ik aan de beurt. Ze sloegen allemaal op me in, maar gelukkig draag ik een kuras onder mijn gewaad, zodat ik er het levend af gebracht heb." „Misschien hadden ze het niet op uw le ven voorzien, alleen op uw goud", antwoordt de Rechter. „Hoe dan ook we moeten zo snel mogelijk naar de stad. De boeven zullen daar wel een handlanger hebben ge had." Intussen heeft Tsjiao de bode op zijn paard gehe sen. De rechter geeft het sein en de paarden zetten zich in beweging. 11. „Nu wat zeg je er van?" lachte professor Starre- veld, die Tekko's neus onmiddellijk osgelaten had zo dra hij de veranderde uitdrukking op diens gezicht be speurd had. „Is dit soms ook een heel jong konijntje?" „Nee... eh... natuurlijk niet. Maar eh... maar dat is ge weldig!" stotterde Tekko en hij bekeek het kleine beest je van alle kanten „Mijn complimenten professor! Het is dat ik 't zie anders zou ik het niet kunnen geloven. Zoiets is werkelijk uniek!" „Zo is 't!" gnuifde professor Starreveld voldaan. „Je ziet mijn waarde Taks, de wetenschap staat voor niets! En dit is nu nog maar een konijntje. Moet je mijn paard eens zien!" „Ja wat?" stamelde Tekko onthutst. „Paard zei u? Hoe kan dat nu? Wie heeft er nu een paard in zjjn huisje? Nee professor! dat gaat er bij mij niet in. Nu wordt u overmoedig!" „Als ik een normaal paard bedoel de zou je gelijk hebben Taks. Maar hier is 't, kijk zelf maar!" De professor nam de laatste van de drie reageer buisjes uit 't rek en hield dat Tekko voor. „Goeie help!" schrok onze vriend. „Ongelofelijk! En eji-.en dat is nu werkelijk een gewoon paard geweest en kan 't ook lo pen?" „Welzeker! Let op! Daar komt-ie!" lachte de geleer de man en voor de ogen van de verbaasde Tekko schud de hij 't paardje uit de reageerbuis. Nog altijd beschouwen vele Euro peanen de Amerikanen als een soort cultuurbarbaren, „een jong volk zon der achtergronden, denkend in dollars". Zes jaar geleden al bevonden wij dat cliché onjuist. Het is nu onjuister dan ooit. Kunst en cultuur bloeien in de Amerikaanse steden als nergens in West-Europa. Natuurlijk heeft aan die bloei niet el ke Amerikaan zijn deel. Is dat bij ons anders? Wij zouden niet graag de Beierse boeren de kost willen geven die nooit van Schönberg of Mahler hebben gehoord, noch de Bretonse vissers la- n die nimmer een boek van Flaubert TiOti lazen, noch een partij biljart Sj i met alle Nederlandse accoun- tan voor wie Willem de Zwart en Mon*- .Jan lege woorden zijn. Ook in Amerika ontmoet men van hoog tot laag mensen voor wie kunst en cul tuur geen functie hebben. Maar elk Amerikaans museum dat wij bezochten was vol, elk concert was druk bezocht, elke toneelvoorstelling uitverkocht. Voor de Shakespeareopvoe- ringen, die door voortreffelijke to neelspelers op zomeravonden gratis in het openluchttheater in New York Cen tral Park worden gegeven moet men uren tevoren in de rij gaan staan. Op de Mali, de imposante reeks gazons in het hart van Washington, zaten honder den mensen heel genoeglijk in het gras om het bazuinconcert te beluisteren dat gratis werd gegeven op het balkon van het Smithsonian museum op een prachtige zomeravond. In New Yorks fantastische Guggenheimmu- seum, in het overweldigende en gra tis toegankelijke Metropolitan mu seum van New York, of in de reeks grote musea van het Smithsonian in Washington vrij toegankelijk, en des avonds open tot 10 uur was het op elke willekeurige werkdag dat wij er waren vele malen drukker dan in Boy mans op zondag. Nergens ter wereld hebben wij zo veel schoolklassen ge zien die onder leiding van leerkrachten musea bezochten. In Washingtons hart is een openluchttentoonstelling ge maakt waar amateurs en professionals vrijelijk hun werk kunnen neerhangen, het was er eivol. Voeg daarbij in de grote steden enorm veel kunsthandels, kunstkelders, galerijtjes, die alles bevatten, van het statigste antiek tot de meest bizarre modemismen want niets is hier te dol en men krijgt een beeld dat to taal in tegenspraak is tot het cliché der „cultuurbarbaren in een jong land". Inderdaad: niets is te dol. Al die be langstelling voor kunst en cultuur brengt ook een grote angst met zich mee om voor achterlijk te worden uitgekreten, en daar de Amerikaan een mens is die zich gaarne conforpveert, niet graag een buitenbeentje is, £ï?ggen heel velen liever dat zij iets mooi vinden zonder dat zij er een snars van snappen, dan dat zij een persoonlijk oordeel geven. Daardoor is het voor charlatans in de kunst vrij gemakkelijk, zich hier een reputatie te verwerven. Ach, is dat bij ons zo veel anders? Waar komt het geld vandaan voor die indrukwekkende musea, kunstza len, bibliotheken, concertzalen die men overal waarachtig niet alleen in de grote steden ziet verrijzen in de laat ste jaren? Voor een deel van de Staat. Maar voor een voor Europese begrippen bui tengewoon groot deel uit particuliere bron. In dit land geven de rijken der aar de ongelooflijk grote subsidies aan in stellingen van kunst en cultuur. Natuu- lijk, dat wordt hun fiscaal gemakkelijk gemaakt want die subsidies zijn aftrex- baar voor de belastingen maar het gebeurt dan toch maar. En wij praten dan niet over bedragen van honderden of duizenden dollars, neen, het gaat om miljoenen en tientallen miljoenen. Namen als Rockefeller, Guggen heim, Field en nog vele, vele meer ziet men overal op marmeren platen in musea en schouwburgen als geldge vers. Een man als Huntington Hart ford, eigenaar van een keten van su permarkten, die wel voor moderne schilderkunst voelt maar niet voor ab stracte, maakte zich een paar jaar gele den zo boos over de bestaande collec ties van moderne kunst in New York dat hij zelf een museum liet bouwen, de Gallery of Modem Art, een marme ren tempel waarin hij liet neerhangen, wat hij dan wél mooi vond. In april 1964 ging het open. Het heeft hem een fortuin gekost. Eeuwenlang was het mecenaat van vorsten, pausen en kooplieden de gro te katalysator voor het kunstleven in Europa. Michelangelo en Rembrandt, Bach en Greco hadden niet kunnen werken zoals zij hebben gewerkt als daar niet die mecenassen waren ge weest dit altijd weer opdrachten gaven, kunstzalen lieten bouwen. Wij willen niet zeggen dat er in ons werelddeel bestaat in veel mindere mate dan in geen mecenaat meer bestaat, maar het vroeger eeuwen. In Amerika is het mecenaat der par ticulieren der olie-exploitanten, auto fabrikanten, tabaksboeren, warenhuis- bezitters een soort erezaak gewor den waarvan de kunst, cultuur, en we tenschap enorm profiteren. Universi teitsbibliotheken van een omvang die men zich in Nederland bijna niet kan voorstellen, centra als het Lincolm cen tre for the performing arts, musea als het Guggenheim, opdrachten aan schrij vers, dichters, beeldhouwers, componis ten, het vloeit alles uit de zakken van een vrije grote groep rijkaards die dit mecenaat als een erezaak zijn gaan zien. En zoals gezegd het slaat aan. Er mag veel bizars gemaakt, geschre ven, opgevoerd worden, veel wat de kritische Europeaan als „dure super- kitsch" beschouwt, daarnaast komt er enorm veel goeds tot stand en wat zeker even belangrijk is er is een grote, groeiende belangstelling voor, vooral onder Amerika's jeugd. Een jeugd die anders is dan de Europese, dan de Nederlandse. Een jeugd waar mee wij ons in het volgend verhaal wil len bezighouden. HILVERSUM In Gooiland wordt druk gerepeteerd voor de nieuwe Snip en Snap Revue van René Sleeswijk. Ster van deze revue is Miefee Bos, die wij hier zien met de Carden Singers Dancers. HILVERSUM I 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: koorzang en koperork. 18.30 Spek- trum: nws. uit de prot. chr. org. 18.50 Stereo: Lichte ork.muz. 18.55 Verslag Wimbledon 1967. 19.00 Nws. en weer- pr. 19.10 Muz. van Het leger des Heils. 19.45 De positie van Spanje in Europa, lez. 19.55 Stereo: Lichte gr.muz. 20.15 Stereo: Vocaal ensemble. 20.30 Stereo: Radio Filharm. ork.: mod. muz. 21.30 De spelen zijn dood, lang leve de spe len (II): doc. over de Olympische Spe len. 12.50 Stereo: Licht instr. ensem ble. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws en herh. SOS-ber. 22.40 Stereo: NCRV- Voc. ensemble: Engelse koormuziek. 23.00 Wonen zonder midden: klankb. over wonen en samenleven in een stadsgebied. 23.15 Lichte gr.muz. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. van de CHU. 18.30 Stereo: Licht ensemble met zangsol. 18.55 Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord: gevar. pl. progr. 20.45 Spreekt u maarwedstrijdprogr. 21.15 Samen uit zelden thuis, klank beeld. 22.00 Accent: act. feiten van na bij bekeken. 22.15 Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Pianorecit. (gr.).: klaas. muz. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 De Minimolen. 18.35 Journ. STER: 18.55 Reel. NTS: 19.00 Vakantie in Lipizza (dl. 10), TV-film. 19.25 Open baar Kunstbezit. 19.40 Snurf, het egel vrouwtje, tekenfilm. 19.51 Uitzending Stichting Socutera. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Joum. en weerber. STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitz. van de CHU. 20.30 De Dubbelganger (The night we dropped a clanger), speelfilm, (bei de keuringen: alle leeft.). 22.00 Journ. 22.05- plm. 22.25 Gemeenteraadsverkie zingen Zwolle. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. VARA: 20.05 Coronation Street, TV-feuilleton. 20.55 Achter het nws. 21.20 Uit Bellevue: maandelijkse kunstkron. Vanavond: ballet. In de pauze: Hee Toppelepee, film over de Grand Prix-races in Zandvoort. STER: 22.10 Reel. NTS: 22.15-22.30 Joum. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lez. 7.15 Li. gr.muz. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Li. gr.muz. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vak.-tips. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo Aubade: mod. muz. (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.30 Sopraan, alt en orgel: klass. en mod. muz. 12.27 Med. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie. 12.45 Genoeg heb ben, lez. 13.00 Klass. muz. (gr.) 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klass. en mod. muz. (gr.). TROS: 14.45 Van 1685 tot vandaag, muz. lez. 15.15 Sphinx: pr. voor de vrouw. 15.40 Act. NCRV: 15.45 Viool en klavecimbel (gr.): klass. muz. 16.00 Studiodienst. 16.30 Pianorecital: Klass. muz. 17.05 Stereo: Metropole-ork. Am.muz. 17.35 Li. gr.muz. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Li. gr. muz (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: klass.muz. (gr.). 9.30 Toppers van toen (gr.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.: pop. verzoekplatenpr. (11.11-11.02 Nws.). 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Li. ork. 12.20 Draaiorg.muz. (gr.). 12.27 Med. t. b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: Li ork. 13.00 Nws. 13.10 Act. 1330 Stereo: Viool en piano: mod. muz. 14.00 Beiaardcon cert. 14.15 Het is zoals het u toeschijnt, lez. ter herdenking v.d. Italiaanse to neelschrijver Luigi Pirandello. 14.30 Stereo: Oude muz. (gr.). 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Li. Latijns-Ame rikaanse muz. 16.30 Amateurs musice ren: Brass Band, koorzang en accor deonver. 17.00 Bereisde Roel zag op zijn tochten....: pr. uit Ruurlo. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Li. voc. muz. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmue: nws., lang speelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij de koffie: Li. platenpr. 12.00 Nws. 12.02 Transistor: gev. pr. met een toeristische inslag. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Ned. hitparade van deze week. (14.00 Nws.). 14.30 Lagelanders: li. muz. door Ned. artiesten. KR: 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 lORRRrrrrtienershow. 17.00 Nws 17.02 Act. 17.05-18.00 Verzoek platenpr. WOENSDAG 28 JUNI 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Film. 11.50 Van de regen in de drup. 12.00-13.30 Act. 16.40 Nws. 16.45 Nat. wedstr. verkeersbrigadiers 1967. 18.00 Nws. (Reg. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nach- bar 18.50 Zandmannetje. 19.00 Actuali teiten 19.21 TV-spel. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn-Westfa- len. 18.10 Frederic (3). 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 TV-film 19.40 Germania Romana, film) 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Film. 21.00 In ternat. stedentoernooi. 222.20 Journaal en weerber. Aansl.: comment. 22.35 Sportreportages. 23.20 Nieuws. DUITSLAND II 18.10 Nieuws en weerber. 18.20 Act. en muz. 18.55 Kort TV-spel. 19.27 Weer ber. 19.30 Nws. en thema's van de dag. 20.00 Feestconc. voor Paus Paulus VI. 20.50 Forum. 22 00 Toneelstuk 23.55 Nieuws en weerber. IIIIIIUIIIIIIIIIIIUUll AMSTERDAM Het was opnieuw zeer stil ter beurze. In de noteringen traden maar fractionele wijzigingen op. Philips was van de hoofdfondsen nog het laagste met een verlies van ruim 1. Koninklijke en Unilever lieten het zo ongeveer bij het oude. Dit was ook het geval met Hoogovens en AKU. De handel had weinig te betekenen. Ook de lokale markt had maar wei nig te doen. Hier overheersten de lichte koersverliezen. Amev, Kev Kramer, Nutricia, Geveke, K.V.T., Van Nelle en Hollandsche Sociëteit waren in reactie, E.M.S., Leeuwarder Papier en Spaar- nestad zetten hun terugtocht voort. Ke- mo was 13 punten lager, Hollandia Kat tenburg kwam door de berichten over het ontslag van personeel op nog lager niveau. Daarentegen konden Blaauwhoed en R.V.S. zich herstellen en wisten Else vier en Utrechtsche Asphalt hun winst van de vorige dag uit te breiden. Bam- mens zette de opmars na de dividendbe taling eveneens voort. Albert Heijn bleef rond de vorige koers maar Simon de Wit vervolgde de forse reactie. In aandelen Veenendaalsche Stoomspinne rij blijkt de wilde kooplust te zijn be daard. Ditmaal werd de koers ander maal verlaagd. Scheepvaartaandelen bleven opnieuw lusteloos in de markt met zelfs overwe gend een iets lagere tendens. Alleen kon Van Ommeren, die een omvang rijke tankervloot exploiteert, opnieuw vooruitkomen. K.L.M. wist de daling van Wall Street tot een verlies van 4 beperkt te houden. De lenigen van de B.N.G. lagen goed in de markt. De hernieuwde verla ging van de daggeldtarieven maakte een gunstige indruk. DEN HAAG Het bestuur van de Boek- en Kunstdrukkerij v/h Mouton Co. deelt, vooruitlopend op het jaar verslag mee, dat 1966 een teleurstellend resultaat heeft opgeleverd, mede door noodzakelijk geoordeelde afschrijvingen en voorzieningen. Daardoor zal het di vidend worden gepasseerd. In de eer ste week van september zal de jaarver gadering worden gehouden. DEN HAAG De minister van Eco nomische Zaken heeft ruim 300.000 gul den toegekend als subsidie voor activi teiten gericht op de opvoering van de produktiviteit. Het grootste deel daar- van ging naar de Stichting bevordering onderlinge toelevering en uitbesteding n in Utrecht. De vereniging tijdnormendienst voor de grafische industrie te Amsterdam heeft een bedrag gekregen van 18.000 gulden voor de actie ten behoeve van de produktiebewaking. Het bedrijf schap schildersbedrijf te Rijswijk kreeg 24.000 gulden voor een onderzoek naar verhoging van het praktisch werken op de bouwplaats. De Stichting Bevordering onderlinge toelevering en uitbesteding te Utrecht, die werkt op het gebied van de metaal- en elektrotechnische industrie, ontving 220.000 gulden subsidie. Dat geld wordt gebruikt voor een voorlichtingsactie. De Nederlandse vereniging voor het watersportbedrijf, jacht- en bedrijfs- scheepsbouw te Rotterdam kreeg 49.000 gulden voor verschillende activiteiten. ZURICH (Reuter) De Algemene Kunstzijde Unie gaat een beroep doen op de Zwitserse kapitaalmarkt Het gaat om een 15-jarige obligatielening van 50 miljoen Zwitserse franc. De obli gaties krijgen een rente van 5'/t pro cent en worden uitgegeven tegen 100 procent. In de jaarvergadering van de A.K.U. werd gezegd dat voor 1967 geen emissie van aandelen of converteerbare obliga ties op het programma stonden. Uit reeds gegarandeerde leningen zal het concern dit jaar ca. ƒ100 miljoen ont vangen. Het officiële bericht van de lening zal verschijnen, zodra de voorbereidin gen achter de rug zijn, zo deelt de A.K.U. nog meer. ZAANDAM/AMSTERDAM. De Houhandels voorheen Bontekoning en Aukes in Amsterdam en William Pont in Zaandam, gaan in elkaar op. De be sturen hebben over de fusie overeen stemming bereikt nadat al sinds jaren overleg bestond over regelmatig voor komende aangelegenheden, die in de zelfde belangensfeer lagen. De volledige samenwerking, die nu is bereikt, zal worden geëffectueerd door aandelenruil. Voor elk aandeel Bontekoning van f 1000,nominaal wordt een gelijk stuk Pont verstrekt. Beide bedrijven worden op dezelfde voet onder de huidige lei ding voortgezet. Op de Amsterdamse effectenbeurs werd gisteren vanwege de aankondi ging van deze fusie in de aandelen van beide ondernemingen geen notering op gemaakt. Maandag noteerden de gewo ne aandelen Pont 194 en die van Bonte koning 180 pet. Beide bedrijven keer den over het afgelopen boekjaar onver anderd 15 pet. dividend uit. AMSTERDAM, 27 Juni Contante prijzen: Londen 10.04 j10 051; New York 3.60A—3 60A; Montreal 3.33H— 3.33f|; Parijs 73.441—73.491; Brussel 7.25 J—7.261; Frankfort 90.49—90.54; Stockholm 69.951—70.001; Zürich 83 47- 83.52; Milaan 57.861—57.731; Kopenha gen 52—52.05; Oslo 50.381—50.431; We nen 13.941—13.951; Lissabon 12.531— 12.55.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2