CONVENTIONELE LUCHTSTEUN ESSENTIEEL BELANG Atlantisch verdrag in vredestijd Wankele ontspanning Oost-West Het succes van een snelle aanval «K Mï Betrouwbaar militair apparaat geen „luxe" VERRASSENDE ACTIE DREEF ARABIE IN HET NAUW EEG-commissie Cao Ky steunt Thieu bij verkiezingen DAVIN0X IJSTAARTEN Over de grenzen V.N. Onze militaire medewerker schrijft Verrassend Fictie Luchtsteun Vredestijd Hoger beroep in zaak-Pont Agressie is bezorgd over Griekenland Leger wil interim-regering Gesprek c.a.o. taxibedrijf vastgelopen Wijzigingen in leiding van r.-k. kerk mm Jï eel voorzichtig begint men zowel in het Westen als in het Oosten het militaire en militair/politieke gebeu ren in het Midden-Oosten te analyserenteneindewaar mogelijkdaaruit lessen te kunnen trekken Dit is echter een uiterst moeilijke en bovendien soms gevaarlijke zaak aangezien nog zeer vele gegevens ont- brekenterwijl zich ook voor een deel onvergelijkbare omstandigheden hebben voorgedaan. Het gevolg is dan ook dat de eerste reactieszoals meestal het geval is, eer der verwarrend dan verhelderend werken. Geruchten Israël stuurt gasmaskers terug ZATERDAG I JULI 1967 Evenals in de tweede wereldoorlog bleek ook nu bij de strijd in het Midden-Oosten de conventionele luchtsteun van grote waarde te zijn voor opererende grondtroepen. Op de foto: enige jagers van Israël. DE N.A.V.O. EN DE LESSEN VAN HEI MIDDEN-OOSTEN De 15 ministers van Buitenlandse Zaken der NAVO-landen, die te Luxem burg voor hun voorjaarsvergadering bijeen kwamen wijdden, hoe kon 't anders eveneens in hun besprekingen de nodige aandacht aan het gebeuren in het Midden-Oosten en vrijwel onmiddellijk was er al een verschil van mening. De secretaris-generaal van de NAVO, de Italiaan Manlo Brosio, compli menteerde nl. tijdens een persconferentie aan de vooravond der besprekingen Israël voor de dappere wijze waarop het de Arabische omsingeling had door broken. Deze uitlating is inderdaad weinig neutraal en met name de Fransen maakten daartegen bezwaar. De meeste NAVO-landen waren immers for meel neutraal en aldus de Fransen dienen zich alleen te bekommeren om vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten. 0 Staat u my toe toch hier even op in te gaan. Een grote agressie te gen Westduits gebied wordt momen teel vrij onwaarschijnlijk geacht. Dit kan echter allerminst gezegd worden van NAVO's kwetsbare Noord-, maar vooral Zuidflank. Wij hebben in dit blad in het verleden verscheidene ma len gewezen op de toenemende Russi sche invloed in het Midden-Oosten en Afrika, als eerste stap op de weg naar beheersing van Europa's kwetsbare flank. In dit licht bezien, mag men militair gesproken de NAVO nauwe lijks als neutraal betitelen. Politiek gezien hebben de Fransen echter het gelijk aan hun zijde. Overigens bleek bij deze (politieke) NAVO-vergade- ring toch wel duidelijk, dat de Fran sen zich allerminst volledig uit de NAVO hebben teruggetrokken. De Franse troepen zyn en biyven in Duits land en bij het politieke overleg is er geen sprake van afzijdig staan. Na een jaar van verwarrende speculaties is het goed dit duidelijk voor ogen te houden. Laten we nu eens zien of uit de ge beurtenissen in het Midden-Oosten les sen voor de NATO zijn te trekken. Een eerste militaire les is in fei te niet meer dan een bevestiging van datgene wat men op elke Militai re Academie onderwijst, n.l. dat men met een verrassende, energieke en goed voorbereide snelle aanval, uitge voerd door een bezielde, goed uitge ruste strijdmacht een numeriek veel sterker tegenstander uit zijn even wicht kan brengen en vernietigend verslaan. Men zou hier hoopvolle conclusies kunnen gaan trekken t.a.v. onze NA- VO-verdedigingsmogelijkheden in Eu ropa met het oog op de geweldige overmacht ivan Rusland en de War schau Pact-landen. We moeten, alvo rens hierop door te gaan toch even in de na-oorlogse historie duiken. Toen rond 1950 de NAVO uit de grond moest worden gestampt om de steeds toenemende dreiging uit het Oosten te kunnen keren, kon men tegenover de overweldigende conventionele over macht der Russen weinig anders in het strijdperk brengen dan de atoom bom. Deze dreiging met nucleaire wapens (de z.g. „deterrent" of wel massale vergelding) gold voor elke agressie? hoe gering van omvang ook. Het was een „tot hier toe en niet ver der". Dat in die tijd deze strategie goed was is bewezen door het feit dat se dert dit moment geen duimbreed W. Europese grond meer verloren ging. Men bedenke echter wel dat Rusland in die tijd zelf geen nucleaire wapens ter beschikking had en het was dus buitengewoon kwetsbaar, terwijl Ame rika geen represailles op eigen grond gebied had te vrezen. Later deed de „schild en zwaard"-strategie zijn in trede. De toen reeds gevormde con ventionele Westerse strijdkrachten ('t schild) moesten de aanvaller tegen houden om hem daarna met het nu cleaire wapen (het zwaard) als aan valler uit te schakelen. Hier was dus al iets van onderhandelingstijd aan wezig. Toen Rusland zelf een atoommogend- heid 'van betekenis was geworden, werd deze Westelijke (lees Amerikaan- se) „deterrent" meer en meer een fictie. Zouden de Amerikanen voor 'n lokaal conflict bij bijv. de autobahn naar Berlijn nucleaire wapens inzet ten en zodoende represailles op de Verenigde Staten zelf riskeren? Zo kwam men terecht bij de stra tegie der „flexible response", waar mede bedoeld wordt het afstemmen van de tegenmaatregelen op de aard en omvang van de actie van de te genstander. Een poging dus om een eventueel conflict beperkt te houden. De term „escalatie" komt hier op de proppen hetgeen betekent: het traps gewijs inzetten van eigen middelen, afhankelijk van de omvang van de ac ties van de tegenstander. Een voorbeeld hiervan in Viëtnam. Hoewel in 1961 in de praktijk de stra tegie van de massale vergelding al had afgedaan werd pas op de NAVO- bijeenkomst van 9 mei 1967 te Parijs de „flexible response"-strategie offi cieel uitgeroepen. In het Atlantisch bondgenootschap moeten n.l. alle be slissingen met algemene stemmen ge nomen worden en tot zijn militair uit treden was president De Gaulle te gen de strategie van de „flexible res ponse". Hij zag in die strategie wei nig heil aangezien het Europa vrijwel geheel van Amerika afhankelijk maakt want alleen de Amerikanen bepalen in de praktijk of een conflict ernstig genoeg is om nucleaire wapens te ge bruiken. Frankrijk behoudt zich nu het recht voor zijn eigen (gering) nu cleair potentieel in te zetten. In deze situatie bevinden we ons nu als defen sief verbond. Zouden wij in staat zijn om met on ze huidige conventionele strijdkrach ten een zich kennelijk voor de aan val gereedmakend Oostblok een slag voor te zijn, zoals in het geval Israël? Dat antwoord is heel simpel: neen. Daarvoor zou toestemming van elke lidstaat nodig zijn; het is strijdig met het verbond en dus ondenkbaar. De enigen die (in die toekomst) met de ze gedachte zouden kunnen spelen zijn de Duitsers indien na 1969 de NAVO zou uiteen vallen, zodat nationale le gers weer hun kans krijgen. 0 Les 2. Conventionele luchtsteun voor opererende grondtroepen is nog steeds evenals in wereldoorlog 2 van essentieel belang voor een suc cesvol optreden van gepantserde en gemechaniseerde eenheden. Hier hebben we in West-Europa te BRUSSEL De gebeurtenissen in Griekenland geven de EEG-commis- sie aanleiding tot ernstige bedenkin gen en zij gelooft dat de verdere ont wikkeling van de Griekse associatie by de E.E.G. in gevaar kan komen. De commissie heeft dit gisteren ver klaard in antwoord op een parlemen taire vraag van de Nederlandse afge vaardigde jhr. mr. Van der Goes van Naters. De commissie zegt, dat ze niet onverschillig kan blijven t.a.v. het constitutionele stelsel van een land dat, zoals Griekenland, de bedoeling heeft lid van de EEG te worden (de huidige associatie is een voorberei ding voor dat lidmaatschap). Jhr. Van der Goes had gevraagd of de EEG-commissie bereid is de asso ciatie met Griekenland op te schor ten. Het antwoord daarop luidt, dat de associatie door de gemeenschap, de zes gemeenschapslanden en Grieken land is gesloten en dat het gemeen schapsstandpunt t.a.v. de verdere ont wikkeling der associatie niet door de EEG-commissie alleen kan worden be paald. De Europese ministerraad heeft op een Duitse parlementaire vraag ver klaard, dat de gemeenschap aandach tig nagaat, welke repercussies de ontwikkeling in Griekenland op de werking van de associatie kan hebben.. Een verrassende en goed voorbereide snelle aanval door een goed uitgeruste strijdmacht versloeg een nummeriek ster kere tegenstander. Een foto van de Israëlische beschietingen ,in Jordanië. maken met een probleem van de eer ste orde. Een conventionele aanval uit het oosten zal zeker eerst een con ventionele reactie uitlokken. Een der gelijk conflict kan echter elk moment een nucleaire wending nemen. Een de fensief verbond kan nu eenmaal niet het zo belangrijke initiatief nemen en een Russische aanval zal bijna zeker als eerste de NAVO-luchtmachten pro beren uit te schakelen. Een feilloos werkend elektronisch waarschuwingssysteem is dan ook on ontbeerlijk. De Russische MIG die en kele weken terug ongezien naar het Westen uitweek, geeft de indruk, dat hier nog verbeteringen mogelijk zijn 0 Les 3. Het doelmatig militair op treden van een aantal bondgeno ten (in dit geval de Arabische landen) dat hetzelfde doel nastreeft is alleen mogelijk onder een gezamenlijk op perbevel met een geïntegreerde staf, die alle acties voorbereidt en zorgvul dig coördineert, terwijl de daarbij be horende ingewikkelde stafprocedures in volle vredestijd MOETEN worden beoefend. Het is beslist niet alleen de mindere technische vaardigheid der Arabieren geweest, die in het Midden oosten de totale mislukking van de Arabische landen veroorzaakten. De samenwerking in NAVO-ver- band is strikt noodzakelijk en van es sentieel belang. Terugkeer naar natio nale legers betekent het teniet doen van het weerstandsvermogen van W.- Europa als totaal en een gevaar voor de vrede. 0 Les 4. Degenen, die twyfelen aan het nut van conventionele strijd krachten in het atoomtijdperk kunnen indien zij objectief willen zijn, consta teren dat indien men als zelfstandige democratische staat wil blyven be staan 'n betrouwbaar militair apparaat geen overbodige luxe is. Wat vandaag in Israël gebeurt kan zich morgen el ders voordoen, onder andere omstan digheden. wijl Amerikaanse en Engelse troepen voor een deel zullen worden terugge haald naar het moederland. In tijderi van spanning blijven ze echter ter beschikking van de NAVO en moeten dan worden ingevlogen. De vraag kan dus zeker gesteld worden of al deze eenzijdige beperkingen 100 pet. verant woord zijn gezien het recente gebeu ren in het Midden-Oosten. 0 Les 6. De Zogenaamde politieke waarschuwingstijd blijkt een ge vaarlijk begrip te zijn. Hoewel men de ontwikkeling in het Midden-Oosten kon voorzien, bleek de snelheid waar op een en ander zich ontwikkelde ve len te verrassen. Ook onze westelijke verdediging is sterk afhankelijk van een politieke waarschuwingstijd. Grote verplaatsin gen van troepen moeten plaatsvinden, veel moet worden gemobiliseerd en aangevuld. Dit kan alleen bij voldoen de waarschuwingstijd, die de politie ke leiders garanderen. Nu komen daar nog eens de zojuist besproken Amerikaanse en Engelse eenheden bij die om economische re denen van het vasteland verdwijnen. De politieke waarschuwingstijd zou hierdoor in feite groter moeten wor den. Het gebeurde in het Midden-Oos ten zaait echter twijfel dienaangaan de. Dit alles raakt ons in West-Europa direct. Naar onze mening moeten we bijzonder voorzichtig zijn met het on derschatten van de Russische „capa bilities" en het overschatten van de „intentions", want ons bestaan als vrije democratische landen en bur gers staat op het spel, ondanks alle (misschien slechts tijdelijke) ontspan ning. BLOEMFONTEIN (Zuid-Afrika) Prof. Adriaan Pont heeft meegedeeld beroep aangetekend te hebben tegen een vonnis tegen hem in een zaak we gens laster, die eerder dit jaar heeft plaats gevonden. Rechter William Trol- lip van het Hooggerechtshof in Johan nesburg heeft 9 juni Pont bevolen 10.000 rands (ongeveer 50.000 gulden) te betalen aan elk van de twee voor aanstaande theologen van de Neder duits Gereformeerde kerk, prof. Al- bert Geyser en C. F. Beyers Naudé. Hij beval ook dat Pont de kosten van De NAVO ministers zijn het er over proces van twee maanden moest eens dat onder de huidige omstandig- betalen, die naar men gelooft vijf maal heden geen agressie tegen de NAVO 20 groot zijn als het totale bedrag dat 0 Les 5. De ontspanning tussen Oost en West kan door een kunst matig op te wekken crisis in één der randgebieden plotseling omslaan in een koude of hete oorlog. in West-Europa valt te vrezen. Het simpele bestaan van een collectieve defensie maakt een Russische aanval onwaarschijnlijk zolang de conflictsi- aan schadevergoeding toegekend werd. Geyser is hoofd van de Witwaters- rand Universiteit van Johannesburg en Naudé is directeur van het multi ra- tuatie tussen Moskou en Peking blijft ciale Christelijk instituut van Zuid-Afri- voortduren. Hiervan uitgaande wil ka. Pont is hoogleraar in de godge- leerdheid aan de universiteit van Pre toria. Het proces wegens laster vloeide voort uit een serie artikelen die Pont schreef in „Die Hervormer", het offi- men niet langer de Westelijke militai re sterkte baseren op die van de te genstander maar veeleer op diens be doelingen (niet op de „capabilities" maar op de „intentions"). Men moet echter wel zeer overtuigd ciële blad van de hervormde kerk. zijn van die goede bedoelingen. Daar- om zou het een heel wat prettigere, veiligere en hoopgevende indruk ge ven als de Russen hun militaire „ca pabilities" iets meer in overeenstem ming brachten met de door sommi gen in het Westen aan hen toebedach te „intentions". Voor de NAVO-lan den betekent dit, dat in het algemeen gesproken het defensiepercentage van het bruto nationaal inkomen in ieder geval niet zal worden verhoogd, ter- SAIGON Het Vietnamese staats hoofd Nguyen Van Thieu zal samen met premier Nguyen Cao Ky aan de presidentsverkiezingen deelnemen, zo heeft een woordvoerder van Thieu verklaard. Eerst waren zij beiden kandidaten voor het presidentschap, maar nu heeft Ky het verrassende besluit genomen zich kandidaat voor het vice-presi- dentschap te stellen. De volkomen onverwachte ontwikkeling betekent waarschijnlijk dat het gevaar voor een scheuring onder de 600.000 Zuidviët- namese militairen is geweken. Verder wijst het er ook op, dat Ky de laatste paar weken aanzienlijk aan macht ver loren heeft en dat Thieu nu weer de favoriet van de militairen is. De bekendmaking kwam na een week van speculaties en geruchten als gevolg van de vrijwel voortduren de vergaderingen van de raad van de strijdkrachten. De wedijver tussen Ky en Thieu had een hoogtepunt bereikt en daarmee de kans op een scheuring onder de militairen. In afwachting van de verkiezingen wil de raad voor de strydkrachten een interim-regering vormen. Thieu zou voorlopig als staatshoofd vervan gen worden door luitenant-generaal Pham Xuan Chieu. De raad schijnt nog geen keus gemaakt te hebben uit de drie kandidaten om Ky als pre mier te vervangen. De drie zyn: vice- premier Nguyen Luu Vien, Nguyen Van Kieu, een broer van Thieu en Tran van Tuyen, een advocaat. UTRECHT Het overleg tussen de werkgeversorganisaties en de drie vervoersbonden (NBV, KBV en PCB) over de nieuwe eenjarige CAO voor het huurauto- en taxibedrijf zijn vast gelopen. De oude CAO was al op 1 april j.l. afgelopen. De geschilpunten zullen nu worden voorgelegd aan een bemiddelingscommissie. Bij de loon regeling in deze CAO zijn naar schat ting 3000 chauffeurs betrokken. Voor de bijna 1500 taxichauffeurs in Am sterdam en Rotterdam gelden afwij kende bepalingen, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden in de CAO zijn ook op deze groep van toepassing. PREMIER CAO KY vice-president ADVERTENTIE VATICAANSTAD Paus Paulus heeft gisteren de benoeming bekend gemaakt van de 52-jarige mgr. Agos- tino Casaroli tot secretaris van de Va ticaanse congregatie voor buitenge wone kerkelijke zaken. Als zodanig moet hij onderhandelingen voeren met de regeringen van landen waar de r.-k. kerk vervolgd wordt of met andere moeilijkheden te kampen heeft. Mgr. Casaroli heeft destijds de ak koorden voorbereid tussen de r.-k. kerk en de regeringen van Hongarije en Zuid-Slavië. De paus heeft voorts mgr. Giovan ni Benelli, die 46 jaar is, benoemd tot onderstaatssecretaris. Deze be trekkelijk jonge priester die onder meer in Afrika internationale erva ring heeft opgedaan, komt nu als 2e man te werken op het Vaticaanse staatssecretariaat onder staatssecre taris kardinaal Cicognani, die al 84 jaar is. Tot secretaris van de congregatie voor de geloofsleer is benoemd de 62- jarige Fransman mgr. Paul Philippe, die over het algemeen als een con servatief man wordt beschouwd. Deze congregatie moet erop toezien dat de zuiverheid van de leer gehandhaafd blijft. BONN Een zegsman van de Westduitse regering heeft gisteren be vestigd, dat de 20.000 gasmaskers die West-Duitsland voor het uitbreken van de oorlog in het Midden-Oosten aan Israël verscheept terugkomen. Twee weken geleden had de ambassa de van Israël dit al bekend gemaakt, maar deze verklaring later ingetrok ken. T)e V.N. werken voor vrede, inter nationale samenwerking en alge mene welvaart door middel van zes hoofdorganen, nl. de Algemene Ver gadering, de Veiligheidsraad, de Eco nomische en Sociale raad, de beheer- schapsraad, het V.N.-secretariaat en het Internationale Hof van justitie. De algemene vergadering bestaat uit vertegenwoordigers van alle 122 aangesloten landen. Krachtens het in 1945 aangenomen handvest doet zij aanbevelen betreffende internationa le samenwerking op politiek, juri disch, economisch, sociaal en cultu reel terrein en op de gebieden van onderwijs en volksgezondheid. Zij komt elk jaar op de derde dins dag in september bijeen, voor een gewone zitting, die driemaanden duurt en kiest voor elke zitting een diplomaat van een der aangesloten landen tot voorzitter. Naar behoefte worden ook speciale en spoedeisende zittingen gehouden. T)e Veiligheidsraad bestaat uit ver tegenwoordigers van 15 landen tie niet permanente leden, die door de algemene vergadering worden ge kozen voor perioden van twee jaar en vijf permanente de vertegenwoor digers van de V.S., de Sovjet-Unie, Engeland, Frankrijk en nationalis tisch China. Volgens het handvest draagt de raad de voornaamste ver antwoordelijkheid voor het behoud van de internationale vrede en veilig heid. Het voorzitterschap rouleert maandelijks onder de leden in alfa betische volgorde van landen. De voorzitter van de raad roept deze bij een, telkens wanneer een daartoe be- /oegd, land om een zitting vraagt en stélt de datum /ast in overleg met de overige leden van de raad. De raad heeft een vaste agenda van bij na 80 punten, beginnende met de Iraanse kwestie van 1946 en zich voortzettend tot de huidige crisis. T\e economische en sociale raad be staat uit vertegenwoordigers van 27 landen, die allen worden gekozen voor perioden van drie jaar, maar waartoe volgens gebruik altijd die van de V.S., de Sovjet-Unie, Enge land en Frankrijk behoren. Hij orga niseert studies en doet aanbevelingen aan de algemene vergadering, de le den en de tot de V.N. behorende ge- OE THANT groot apparaat specialiseerde organen voor interna tionale economische, sociale en cultu rele zaken en aangelegenheden van onderwijs en volksgezondheid. Deze raad houdt tweemaal per jaar een zitting van zier weken, in de len te te New York en in de zomer in Genève. Hij kiest voor elk jaar een voorzitter in de lente-zitting. jQe beheerschapsraad bestaat uit vertegenwoordigers van acht lan den, van welke vier verantwoordelijk zijn voor verontrustgebieden en vier niet. Drie van de laatste zijn perma nente leden van de Veiligheidsraad, de vierde wordt gekozen voor een pe riode van drie jaar. De raad houdt toezicht op het be stuur vanbeheerschapsgebieden gebieden, welke regeringen onder toezicht van de V.N. hebben geplaatst met de verplichting, ze tot zelfbe stuur of onafhankelijkheid te bren- gen. De Beheerschapsraad en de Econo mische en Sociale Raad nemen reso luties aan bij eenvoudige meerder heid van stemmen. De algemene ver gadering beslist over „belangrijke" vraagstukken met een meerderheid van twee derden der stemmen, over andere bij eenvoudige meerderheid. Onthoudingen verminderen het aan tal stemmen, dat telt voor de vereis te meerderheid. In de Veiligheidsraad zijn voor elk besluit negen stemmen nodig. Als een resolutie iets „van groot belang", zoals het veroordelen van een inva sie betreft, kan ieder permanent lid er door tegen te stemmen, zijn „ve to" er over uitspreken of als het vol doende invloed heeft de nodige ont houdingen bewerken om te verhinde ren dat tot actie wordt overgegaan. ïn de alg. vergadering kunnen de 61 Afrikaanse en Aziatische landen, die meestal en bloc optreden, over het algemeen elke resolutie die zij wensen erdoor drukken tenzij deze de belangen van de grote mogendhe den in gevaar brengt. Zij tellen de precies de helft van het aantal leden van de V.N., maar worden dikwijls krachtig gesteund door de twaalf communistische landen en de overi ge leden zijn zo onder de indruk van de stemmenmacht van de Afrikaanse en Aziatische landen, dat zij aarze len zich ten aanzien van een voorstel van de groep van stemming te ont houden, laat staan tegen te stemmen. Het V.N.-secretariaat, dat de overi ge organen dient, bestaat uit meer dan 5700 personen van verschillende nationaliteiten onder leiding van een secretaris-generaal - thans de Bir maan Oe Thant. Dt secretaris-gene raal wordt op aanbeveling van de vei ligheidsraad voor vijf jaar gekozen door de algemene vergadering. TTet Internationale Hof van Justitie bestaat uit 15 rechters, die door de algemene vergadering en de Vei ligheidsraad gemeenschappelijk wor den gekozen voor perioden van ne gen jaar. Het doet uitspraak in ge vallen, die door een land tegen een ander land aanhangig worden ge maakt en geeft desgevraagd advie zen aan de raad en de algemene ver gadering.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7