CONVENTIONELE LUCHTSTEUN ESSENTIEEL BELANG
Atlantisch verdrag in vredestijd
Wankele ontspanning Oost-West
Het succes van een snelle aanval
«K Mï
Betrouwbaar militair
apparaat geen „luxe"
VERRASSENDE ACTIE DREEF ARABIE IN HET NAUW EEG-commissie
Cao Ky steunt Thieu
bij verkiezingen
DAVIN0X IJSTAARTEN
Over de
grenzen
V.N.
Onze militaire
medewerker schrijft
Verrassend
Fictie
Luchtsteun
Vredestijd
Hoger beroep
in zaak-Pont
Agressie
is bezorgd over
Griekenland
Leger wil interim-regering
Gesprek c.a.o.
taxibedrijf
vastgelopen
Wijzigingen in
leiding van
r.-k. kerk
mm
Jï eel voorzichtig begint men zowel in het Westen als
in het Oosten het militaire en militair/politieke gebeu
ren in het Midden-Oosten te analyserenteneindewaar
mogelijkdaaruit lessen te kunnen trekken
Dit is echter een uiterst moeilijke en bovendien soms
gevaarlijke zaak aangezien nog zeer vele gegevens ont-
brekenterwijl zich ook voor een deel onvergelijkbare
omstandigheden hebben voorgedaan. Het gevolg is dan
ook dat de eerste reactieszoals meestal het geval is, eer
der verwarrend dan verhelderend werken.
Geruchten
Israël stuurt
gasmaskers terug
ZATERDAG I JULI 1967
Evenals in de tweede wereldoorlog bleek ook nu bij de strijd in het Midden-Oosten de conventionele luchtsteun van
grote waarde te zijn voor opererende grondtroepen. Op de foto: enige jagers van Israël.
DE N.A.V.O. EN DE LESSEN VAN HEI MIDDEN-OOSTEN
De 15 ministers van Buitenlandse Zaken der NAVO-landen, die te Luxem
burg voor hun voorjaarsvergadering bijeen kwamen wijdden, hoe kon 't anders
eveneens in hun besprekingen de nodige aandacht aan het gebeuren in het
Midden-Oosten en vrijwel onmiddellijk was er al een verschil van mening.
De secretaris-generaal van de NAVO, de Italiaan Manlo Brosio, compli
menteerde nl. tijdens een persconferentie aan de vooravond der besprekingen
Israël voor de dappere wijze waarop het de Arabische omsingeling had door
broken. Deze uitlating is inderdaad weinig neutraal en met name de Fransen
maakten daartegen bezwaar. De meeste NAVO-landen waren immers for
meel neutraal en aldus de Fransen dienen zich alleen te bekommeren
om vrede en stabiliteit in het Midden-Oosten.
0 Staat u my toe toch hier even op
in te gaan. Een grote agressie te
gen Westduits gebied wordt momen
teel vrij onwaarschijnlijk geacht. Dit
kan echter allerminst gezegd worden
van NAVO's kwetsbare Noord-, maar
vooral Zuidflank. Wij hebben in dit
blad in het verleden verscheidene ma
len gewezen op de toenemende Russi
sche invloed in het Midden-Oosten en
Afrika, als eerste stap op de weg naar
beheersing van Europa's kwetsbare
flank. In dit licht bezien, mag men
militair gesproken de NAVO nauwe
lijks als neutraal betitelen. Politiek
gezien hebben de Fransen echter het
gelijk aan hun zijde. Overigens bleek
bij deze (politieke) NAVO-vergade-
ring toch wel duidelijk, dat de Fran
sen zich allerminst volledig uit de
NAVO hebben teruggetrokken. De
Franse troepen zyn en biyven in Duits
land en bij het politieke overleg is er
geen sprake van afzijdig staan. Na
een jaar van verwarrende speculaties
is het goed dit duidelijk voor ogen te
houden.
Laten we nu eens zien of uit de ge
beurtenissen in het Midden-Oosten les
sen voor de NATO zijn te trekken.
Een eerste militaire les is in fei
te niet meer dan een bevestiging
van datgene wat men op elke Militai
re Academie onderwijst, n.l. dat men
met een verrassende, energieke en
goed voorbereide snelle aanval, uitge
voerd door een bezielde, goed uitge
ruste strijdmacht een numeriek veel
sterker tegenstander uit zijn even
wicht kan brengen en vernietigend
verslaan.
Men zou hier hoopvolle conclusies
kunnen gaan trekken t.a.v. onze NA-
VO-verdedigingsmogelijkheden in Eu
ropa met het oog op de geweldige
overmacht ivan Rusland en de War
schau Pact-landen. We moeten, alvo
rens hierop door te gaan toch even
in de na-oorlogse historie duiken. Toen
rond 1950 de NAVO uit de grond
moest worden gestampt om de steeds
toenemende dreiging uit het Oosten
te kunnen keren, kon men tegenover
de overweldigende conventionele over
macht der Russen weinig anders in
het strijdperk brengen dan de atoom
bom. Deze dreiging met nucleaire
wapens (de z.g. „deterrent" of wel
massale vergelding) gold voor elke
agressie? hoe gering van omvang ook.
Het was een „tot hier toe en niet ver
der".
Dat in die tijd deze strategie goed
was is bewezen door het feit dat se
dert dit moment geen duimbreed W.
Europese grond meer verloren ging.
Men bedenke echter wel dat Rusland
in die tijd zelf geen nucleaire wapens
ter beschikking had en het was dus
buitengewoon kwetsbaar, terwijl Ame
rika geen represailles op eigen grond
gebied had te vrezen. Later deed de
„schild en zwaard"-strategie zijn in
trede. De toen reeds gevormde con
ventionele Westerse strijdkrachten ('t
schild) moesten de aanvaller tegen
houden om hem daarna met het nu
cleaire wapen (het zwaard) als aan
valler uit te schakelen. Hier was dus
al iets van onderhandelingstijd aan
wezig.
Toen Rusland zelf een atoommogend-
heid 'van betekenis was geworden,
werd deze Westelijke (lees Amerikaan-
se) „deterrent" meer en meer een
fictie. Zouden de Amerikanen voor 'n
lokaal conflict bij bijv. de autobahn
naar Berlijn nucleaire wapens inzet
ten en zodoende represailles op de
Verenigde Staten zelf riskeren?
Zo kwam men terecht bij de stra
tegie der „flexible response", waar
mede bedoeld wordt het afstemmen
van de tegenmaatregelen op de aard
en omvang van de actie van de te
genstander. Een poging dus om een
eventueel conflict beperkt te houden.
De term „escalatie" komt hier op de
proppen hetgeen betekent: het traps
gewijs inzetten van eigen middelen,
afhankelijk van de omvang van de ac
ties van de tegenstander.
Een voorbeeld hiervan in Viëtnam.
Hoewel in 1961 in de praktijk de stra
tegie van de massale vergelding al
had afgedaan werd pas op de NAVO-
bijeenkomst van 9 mei 1967 te Parijs
de „flexible response"-strategie offi
cieel uitgeroepen. In het Atlantisch
bondgenootschap moeten n.l. alle be
slissingen met algemene stemmen ge
nomen worden en tot zijn militair uit
treden was president De Gaulle te
gen de strategie van de „flexible res
ponse". Hij zag in die strategie wei
nig heil aangezien het Europa vrijwel
geheel van Amerika afhankelijk maakt
want alleen de Amerikanen bepalen
in de praktijk of een conflict ernstig
genoeg is om nucleaire wapens te ge
bruiken. Frankrijk behoudt zich nu
het recht voor zijn eigen (gering) nu
cleair potentieel in te zetten. In deze
situatie bevinden we ons nu als defen
sief verbond.
Zouden wij in staat zijn om met on
ze huidige conventionele strijdkrach
ten een zich kennelijk voor de aan
val gereedmakend Oostblok een slag
voor te zijn, zoals in het geval Israël?
Dat antwoord is heel simpel: neen.
Daarvoor zou toestemming van elke
lidstaat nodig zijn; het is strijdig met
het verbond en dus ondenkbaar. De
enigen die (in die toekomst) met de
ze gedachte zouden kunnen spelen zijn
de Duitsers indien na 1969 de NAVO
zou uiteen vallen, zodat nationale le
gers weer hun kans krijgen.
0 Les 2. Conventionele luchtsteun
voor opererende grondtroepen is
nog steeds evenals in wereldoorlog 2
van essentieel belang voor een suc
cesvol optreden van gepantserde en
gemechaniseerde eenheden.
Hier hebben we in West-Europa te
BRUSSEL De gebeurtenissen in
Griekenland geven de EEG-commis-
sie aanleiding tot ernstige bedenkin
gen en zij gelooft dat de verdere ont
wikkeling van de Griekse associatie
by de E.E.G. in gevaar kan komen.
De commissie heeft dit gisteren ver
klaard in antwoord op een parlemen
taire vraag van de Nederlandse afge
vaardigde jhr. mr. Van der Goes van
Naters. De commissie zegt, dat ze
niet onverschillig kan blijven t.a.v.
het constitutionele stelsel van een land
dat, zoals Griekenland, de bedoeling
heeft lid van de EEG te worden (de
huidige associatie is een voorberei
ding voor dat lidmaatschap).
Jhr. Van der Goes had gevraagd of
de EEG-commissie bereid is de asso
ciatie met Griekenland op te schor
ten. Het antwoord daarop luidt, dat
de associatie door de gemeenschap, de
zes gemeenschapslanden en Grieken
land is gesloten en dat het gemeen
schapsstandpunt t.a.v. de verdere ont
wikkeling der associatie niet door de
EEG-commissie alleen kan worden be
paald.
De Europese ministerraad heeft op
een Duitse parlementaire vraag ver
klaard, dat de gemeenschap aandach
tig nagaat, welke repercussies de
ontwikkeling in Griekenland op de
werking van de associatie kan hebben..
Een verrassende en goed voorbereide snelle aanval door een goed uitgeruste strijdmacht versloeg een nummeriek ster
kere tegenstander. Een foto van de Israëlische beschietingen ,in Jordanië.
maken met een probleem van de eer
ste orde. Een conventionele aanval
uit het oosten zal zeker eerst een con
ventionele reactie uitlokken. Een der
gelijk conflict kan echter elk moment
een nucleaire wending nemen. Een de
fensief verbond kan nu eenmaal niet
het zo belangrijke initiatief nemen en
een Russische aanval zal bijna zeker
als eerste de NAVO-luchtmachten pro
beren uit te schakelen.
Een feilloos werkend elektronisch
waarschuwingssysteem is dan ook on
ontbeerlijk. De Russische MIG die en
kele weken terug ongezien naar het
Westen uitweek, geeft de indruk, dat
hier nog verbeteringen mogelijk zijn
0 Les 3. Het doelmatig militair op
treden van een aantal bondgeno
ten (in dit geval de Arabische landen)
dat hetzelfde doel nastreeft is alleen
mogelijk onder een gezamenlijk op
perbevel met een geïntegreerde staf,
die alle acties voorbereidt en zorgvul
dig coördineert, terwijl de daarbij be
horende ingewikkelde stafprocedures
in volle vredestijd MOETEN worden
beoefend. Het is beslist niet alleen de
mindere technische vaardigheid der
Arabieren geweest, die in het Midden
oosten de totale mislukking van de
Arabische landen veroorzaakten.
De samenwerking in NAVO-ver-
band is strikt noodzakelijk en van es
sentieel belang. Terugkeer naar natio
nale legers betekent het teniet doen
van het weerstandsvermogen van W.-
Europa als totaal en een gevaar voor
de vrede.
0 Les 4. Degenen, die twyfelen aan
het nut van conventionele strijd
krachten in het atoomtijdperk kunnen
indien zij objectief willen zijn, consta
teren dat indien men als zelfstandige
democratische staat wil blyven be
staan 'n betrouwbaar militair apparaat
geen overbodige luxe is. Wat vandaag
in Israël gebeurt kan zich morgen el
ders voordoen, onder andere omstan
digheden.
wijl Amerikaanse en Engelse troepen
voor een deel zullen worden terugge
haald naar het moederland. In tijderi
van spanning blijven ze echter ter
beschikking van de NAVO en moeten
dan worden ingevlogen. De vraag kan
dus zeker gesteld worden of al deze
eenzijdige beperkingen 100 pet. verant
woord zijn gezien het recente gebeu
ren in het Midden-Oosten.
0 Les 6. De Zogenaamde politieke
waarschuwingstijd blijkt een ge
vaarlijk begrip te zijn. Hoewel men
de ontwikkeling in het Midden-Oosten
kon voorzien, bleek de snelheid waar
op een en ander zich ontwikkelde ve
len te verrassen.
Ook onze westelijke verdediging is
sterk afhankelijk van een politieke
waarschuwingstijd. Grote verplaatsin
gen van troepen moeten plaatsvinden,
veel moet worden gemobiliseerd en
aangevuld. Dit kan alleen bij voldoen
de waarschuwingstijd, die de politie
ke leiders garanderen.
Nu komen daar nog eens de zojuist
besproken Amerikaanse en Engelse
eenheden bij die om economische re
denen van het vasteland verdwijnen.
De politieke waarschuwingstijd zou
hierdoor in feite groter moeten wor
den. Het gebeurde in het Midden-Oos
ten zaait echter twijfel dienaangaan
de.
Dit alles raakt ons in West-Europa
direct. Naar onze mening moeten we
bijzonder voorzichtig zijn met het on
derschatten van de Russische „capa
bilities" en het overschatten van de
„intentions", want ons bestaan als
vrije democratische landen en bur
gers staat op het spel, ondanks alle
(misschien slechts tijdelijke) ontspan
ning.
BLOEMFONTEIN (Zuid-Afrika)
Prof. Adriaan Pont heeft meegedeeld
beroep aangetekend te hebben tegen
een vonnis tegen hem in een zaak we
gens laster, die eerder dit jaar heeft
plaats gevonden. Rechter William Trol-
lip van het Hooggerechtshof in Johan
nesburg heeft 9 juni Pont bevolen
10.000 rands (ongeveer 50.000 gulden)
te betalen aan elk van de twee voor
aanstaande theologen van de Neder
duits Gereformeerde kerk, prof. Al-
bert Geyser en C. F. Beyers Naudé.
Hij beval ook dat Pont de kosten van
De NAVO ministers zijn het er over proces van twee maanden moest
eens dat onder de huidige omstandig- betalen, die naar men gelooft vijf maal
heden geen agressie tegen de NAVO 20 groot zijn als het totale bedrag dat
0 Les 5. De ontspanning tussen
Oost en West kan door een kunst
matig op te wekken crisis in één der
randgebieden plotseling omslaan in
een koude of hete oorlog.
in West-Europa valt te vrezen. Het
simpele bestaan van een collectieve
defensie maakt een Russische aanval
onwaarschijnlijk zolang de conflictsi-
aan schadevergoeding toegekend werd.
Geyser is hoofd van de Witwaters-
rand Universiteit van Johannesburg en
Naudé is directeur van het multi ra-
tuatie tussen Moskou en Peking blijft ciale Christelijk instituut van Zuid-Afri-
voortduren. Hiervan uitgaande wil ka. Pont is hoogleraar in de godge-
leerdheid aan de universiteit van Pre
toria.
Het proces wegens laster vloeide
voort uit een serie artikelen die Pont
schreef in „Die Hervormer", het offi-
men niet langer de Westelijke militai
re sterkte baseren op die van de te
genstander maar veeleer op diens be
doelingen (niet op de „capabilities"
maar op de „intentions").
Men moet echter wel zeer overtuigd ciële blad van de hervormde kerk.
zijn van die goede bedoelingen. Daar-
om zou het een heel wat prettigere,
veiligere en hoopgevende indruk ge
ven als de Russen hun militaire „ca
pabilities" iets meer in overeenstem
ming brachten met de door sommi
gen in het Westen aan hen toebedach
te „intentions". Voor de NAVO-lan
den betekent dit, dat in het algemeen
gesproken het defensiepercentage van
het bruto nationaal inkomen in ieder
geval niet zal worden verhoogd, ter-
SAIGON Het Vietnamese staats
hoofd Nguyen Van Thieu zal samen
met premier Nguyen Cao Ky aan de
presidentsverkiezingen deelnemen, zo
heeft een woordvoerder van Thieu
verklaard.
Eerst waren zij beiden kandidaten
voor het presidentschap, maar nu heeft
Ky het verrassende besluit genomen
zich kandidaat voor het vice-presi-
dentschap te stellen. De volkomen
onverwachte ontwikkeling betekent
waarschijnlijk dat het gevaar voor een
scheuring onder de 600.000 Zuidviët-
namese militairen is geweken. Verder
wijst het er ook op, dat Ky de laatste
paar weken aanzienlijk aan macht ver
loren heeft en dat Thieu nu weer de
favoriet van de militairen is.
De bekendmaking kwam na een
week van speculaties en geruchten
als gevolg van de vrijwel voortduren
de vergaderingen van de raad van de
strijdkrachten. De wedijver tussen Ky
en Thieu had een hoogtepunt bereikt
en daarmee de kans op een scheuring
onder de militairen.
In afwachting van de verkiezingen
wil de raad voor de strydkrachten
een interim-regering vormen. Thieu
zou voorlopig als staatshoofd vervan
gen worden door luitenant-generaal
Pham Xuan Chieu. De raad schijnt
nog geen keus gemaakt te hebben uit
de drie kandidaten om Ky als pre
mier te vervangen. De drie zyn: vice-
premier Nguyen Luu Vien, Nguyen
Van Kieu, een broer van Thieu en
Tran van Tuyen, een advocaat.
UTRECHT Het overleg tussen de
werkgeversorganisaties en de drie
vervoersbonden (NBV, KBV en PCB)
over de nieuwe eenjarige CAO voor
het huurauto- en taxibedrijf zijn vast
gelopen. De oude CAO was al op 1
april j.l. afgelopen. De geschilpunten
zullen nu worden voorgelegd aan een
bemiddelingscommissie. Bij de loon
regeling in deze CAO zijn naar schat
ting 3000 chauffeurs betrokken. Voor
de bijna 1500 taxichauffeurs in Am
sterdam en Rotterdam gelden afwij
kende bepalingen, maar de secundaire
arbeidsvoorwaarden in de CAO zijn
ook op deze groep van toepassing.
PREMIER CAO KY
vice-president
ADVERTENTIE
VATICAANSTAD Paus Paulus
heeft gisteren de benoeming bekend
gemaakt van de 52-jarige mgr. Agos-
tino Casaroli tot secretaris van de Va
ticaanse congregatie voor buitenge
wone kerkelijke zaken. Als zodanig
moet hij onderhandelingen voeren
met de regeringen van landen waar
de r.-k. kerk vervolgd wordt of met
andere moeilijkheden te kampen heeft.
Mgr. Casaroli heeft destijds de ak
koorden voorbereid tussen de r.-k.
kerk en de regeringen van Hongarije
en Zuid-Slavië.
De paus heeft voorts mgr. Giovan
ni Benelli, die 46 jaar is, benoemd
tot onderstaatssecretaris. Deze be
trekkelijk jonge priester die onder
meer in Afrika internationale erva
ring heeft opgedaan, komt nu als 2e
man te werken op het Vaticaanse
staatssecretariaat onder staatssecre
taris kardinaal Cicognani, die al 84
jaar is.
Tot secretaris van de congregatie
voor de geloofsleer is benoemd de 62-
jarige Fransman mgr. Paul Philippe,
die over het algemeen als een con
servatief man wordt beschouwd. Deze
congregatie moet erop toezien dat de
zuiverheid van de leer gehandhaafd
blijft.
BONN Een zegsman van de
Westduitse regering heeft gisteren be
vestigd, dat de 20.000 gasmaskers die
West-Duitsland voor het uitbreken
van de oorlog in het Midden-Oosten
aan Israël verscheept terugkomen.
Twee weken geleden had de ambassa
de van Israël dit al bekend gemaakt,
maar deze verklaring later ingetrok
ken.
T)e V.N. werken voor vrede, inter
nationale samenwerking en alge
mene welvaart door middel van zes
hoofdorganen, nl. de Algemene Ver
gadering, de Veiligheidsraad, de Eco
nomische en Sociale raad, de beheer-
schapsraad, het V.N.-secretariaat en
het Internationale Hof van justitie.
De algemene vergadering bestaat
uit vertegenwoordigers van alle 122
aangesloten landen. Krachtens het in
1945 aangenomen handvest doet zij
aanbevelen betreffende internationa
le samenwerking op politiek, juri
disch, economisch, sociaal en cultu
reel terrein en op de gebieden van
onderwijs en volksgezondheid.
Zij komt elk jaar op de derde dins
dag in september bijeen, voor een
gewone zitting, die driemaanden
duurt en kiest voor elke zitting een
diplomaat van een der aangesloten
landen tot voorzitter. Naar behoefte
worden ook speciale en spoedeisende
zittingen gehouden.
T)e Veiligheidsraad bestaat uit ver
tegenwoordigers van 15 landen
tie niet permanente leden, die door
de algemene vergadering worden ge
kozen voor perioden van twee jaar en
vijf permanente de vertegenwoor
digers van de V.S., de Sovjet-Unie,
Engeland, Frankrijk en nationalis
tisch China. Volgens het handvest
draagt de raad de voornaamste ver
antwoordelijkheid voor het behoud
van de internationale vrede en veilig
heid. Het voorzitterschap rouleert
maandelijks onder de leden in alfa
betische volgorde van landen. De
voorzitter van de raad roept deze bij
een, telkens wanneer een daartoe be-
/oegd, land om een zitting vraagt en
stélt de datum /ast in overleg met
de overige leden van de raad. De
raad heeft een vaste agenda van bij
na 80 punten, beginnende met de
Iraanse kwestie van 1946 en zich
voortzettend tot de huidige crisis.
T\e economische en sociale raad be
staat uit vertegenwoordigers van
27 landen, die allen worden gekozen
voor perioden van drie jaar, maar
waartoe volgens gebruik altijd die
van de V.S., de Sovjet-Unie, Enge
land en Frankrijk behoren. Hij orga
niseert studies en doet aanbevelingen
aan de algemene vergadering, de le
den en de tot de V.N. behorende ge-
OE THANT
groot apparaat
specialiseerde organen voor interna
tionale economische, sociale en cultu
rele zaken en aangelegenheden van
onderwijs en volksgezondheid.
Deze raad houdt tweemaal per jaar
een zitting van zier weken, in de len
te te New York en in de zomer in
Genève. Hij kiest voor elk jaar een
voorzitter in de lente-zitting.
jQe beheerschapsraad bestaat uit
vertegenwoordigers van acht lan
den, van welke vier verantwoordelijk
zijn voor verontrustgebieden en vier
niet. Drie van de laatste zijn perma
nente leden van de Veiligheidsraad,
de vierde wordt gekozen voor een pe
riode van drie jaar.
De raad houdt toezicht op het be
stuur vanbeheerschapsgebieden
gebieden, welke regeringen onder
toezicht van de V.N. hebben geplaatst
met de verplichting, ze tot zelfbe
stuur of onafhankelijkheid te bren-
gen.
De Beheerschapsraad en de Econo
mische en Sociale Raad nemen reso
luties aan bij eenvoudige meerder
heid van stemmen. De algemene ver
gadering beslist over „belangrijke"
vraagstukken met een meerderheid
van twee derden der stemmen, over
andere bij eenvoudige meerderheid.
Onthoudingen verminderen het aan
tal stemmen, dat telt voor de vereis
te meerderheid.
In de Veiligheidsraad zijn voor elk
besluit negen stemmen nodig. Als
een resolutie iets „van groot belang",
zoals het veroordelen van een inva
sie betreft, kan ieder permanent lid
er door tegen te stemmen, zijn „ve
to" er over uitspreken of als het vol
doende invloed heeft de nodige ont
houdingen bewerken om te verhinde
ren dat tot actie wordt overgegaan.
ïn de alg. vergadering kunnen de
61 Afrikaanse en Aziatische landen,
die meestal en bloc optreden, over
het algemeen elke resolutie die zij
wensen erdoor drukken tenzij deze
de belangen van de grote mogendhe
den in gevaar brengt. Zij tellen de
precies de helft van het aantal leden
van de V.N., maar worden dikwijls
krachtig gesteund door de twaalf
communistische landen en de overi
ge leden zijn zo onder de indruk van
de stemmenmacht van de Afrikaanse
en Aziatische landen, dat zij aarze
len zich ten aanzien van een voorstel
van de groep van stemming te ont
houden, laat staan tegen te stemmen.
Het V.N.-secretariaat, dat de overi
ge organen dient, bestaat uit meer
dan 5700 personen van verschillende
nationaliteiten onder leiding van een
secretaris-generaal - thans de Bir
maan Oe Thant. Dt secretaris-gene
raal wordt op aanbeveling van de vei
ligheidsraad voor vijf jaar gekozen
door de algemene vergadering.
TTet Internationale Hof van Justitie
bestaat uit 15 rechters, die door
de algemene vergadering en de Vei
ligheidsraad gemeenschappelijk wor
den gekozen voor perioden van ne
gen jaar. Het doet uitspraak in ge
vallen, die door een land tegen een
ander land aanhangig worden ge
maakt en geeft desgevraagd advie
zen aan de raad en de algemene ver
gadering.