de cropelc
bloeien
ft
nanc
;iële
notities
Filmfestival van Moskou gaat
weer politiek steekspel worden
I Opnieuw storm op komst?
^0^
Weer verlies
Deli-Atjeh
UIT DE KERKEN
Russische dichter
viel censuur aan
Dr. J. A. Emmens
kreeg Franckenprijs
VANAVOND
MORGEN
Nettowinst 1966
Duitse Unilever
106 min mark
Hoge omzetten
Kinineconcern
PILOOT STORM
^TER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OERM
Johnny Hart
Pagina 2
MAANDAG 3 JULI 1967
Hij droomde zich een wondertuin,
met stromen en trossen van de aan
grijpendste bloesem. Hij had ze al
namen gegeven en weggeschonken...
Toen de perzikbloesems schrom
pelden en afvielen en geen vrucht
droegen, was Coen een dag stil en hij
schopte tegen de stoelen, zodat neef
Barend, juist aanwezig aan het di
ner, en lichtgeraakt door een éven
te koppig wijntje, hem bars vermaan
de.
Bij de visite-diners was meneer
Alexander uiteraard niet aanwezig.
Coen mocht trouwens alleen maar
even binnenkomen na afloop, om
handen te geven, en te zeggen, dat
hij goed vooruit ging. Overigens wa
ren dan de deftige volwassenen ge
heel entre nous. Dat zal de eerste
aanleiding geweest zijn om over
Alexander te spreken; afkeurend-
Voor een Borgh van Wynendael had
Coen bitter-weinig manieren en
égards. Aan de tantes kon dit niet
liggen, al was Lientje ook dikwijls
mild. En men betaalt toch niet een
zeer fatsoenlijk salaris aan een gou
verneur, om er zo weinig voor terug
te krijgen!
Toen gebeurde het, dat Agneta en
Chrisje op een middag, in plaats van
te dutten, en in een even plotselinge
als ongewone zucht naar beweging,
in de tuin wandelden. Wat deden zij
daar ook op een uur, dat niemand
hen daar verwachtte?
Ze wandelden maar wat, pratend
over de pacht van een boerderij, en
over de belasting en over hun stand,
die meer en meer inkromp. En zo lo
pend kwamen ze achter in de tuin,
bij de bijna droge, oude gracht.
En daar, op een mossig paadje, za
gen ze tussen de takken door iets be
wegen. Ze herkenden de blauwe blou-
sen van Coen. Met samengeknepen
ogen om duidelijk te kunnen zien,
herkende Chrisje ook een wenkende
hand, en zijn blonde krullebol.
Coen danste. Helemaal alleen. Zon
der blijdschap, maar met zo'n ver
stilde aandacht op zijn gezichtje, dat
Chrisje hem een ogenblik voor gek
versleet.
iiiuiiiiiiiiiiiiniiiiiiiuaiuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Soms stond hij stil: net zo stil als
zijn tantes. Dan zuchtte hij- Maar
dan strekte hij de armen weer, en,
regelrecht in de hemel blikkend,
danste hij. Een vreemd, nerveus, sid
derend dansen.
„Coen", zei tante Agneta.
Hij stond stil en keek om zich heen.
„Wat doe je daar??" vroeg Chrisje.
Coen bloosde. Hij had dansen als
iets verbodens en slechts leren beschou
wen. „Ik dans", zei hij effen.
„Ik dacht, dat je niet meer dans
te", vermaande tante Chrisje.
„Ik dans altijd, en overal", ant
woordde Coen. „Als ik geen armen
en geen benen meer heb, dan zal ik
nog dansen met mijn hoofd".
Dat was trotse taal- Had hij gewe
ten, hoe bitter het resultaat zou zijn!
Maar als grote mensen niet eens het
gevolg van hun daden kennen, hoe
moet dat dan met kleine mensen?.
Die avond werd meneer Alexander
ontslagen.
Hij kreeg zes weken de tijd om
naar een nieuwe betrekking uit te
zien. Agneta zei, dat ze hem toch een
goed getuigschrift zou geven.
„Daar stel ik geen prijs op", ant
woordde Alexander. Hij zag spierwit,
en lachte om niets meer.
„Als ze je weghalen, hang ik me
op", zei Coen troostend.
„Aan de trap".
En meneer Alexander's hand streel
de het blonde haar.
„Dat moet je niet doen", raadde
de jongeman. „Want dan zie ik je
helemaal nooit weer terug".
Die zes weken bleven in Coen's
herinnering als een tijd van uitput
ting en zware ziekte. Hij leefde in
een droom van afschuw en donkere
dreiging, zwaarder dan toen de dood
over zijn ouderlijk huis gezweefd had-
Hij was ouder, en kende nu het ver
driet. Dat verzwaarde alles. Maar hij
huilde niet. Hij was stil, en glimlach
te dikwijls naar meneer Alexander.
Eenmaal zei hij: „Ik zal met mijn
verjaardag postzegels vragen. Dan
schrijf ik je elke dag".
Maar de leraar zag het vruchteloze
van zijn strijd, en wilde het kind nog
meer verbittering besparen.
Ze werkten ijverig samen, en me
neer Alexander gaf Coen veel wijze
lessen. Maar voor de meeste dingen
was de jongen nog te klein, en dat
deed de man zwijgen.
Ze werden allebei stil en mager.
Het afscheid lag als een wand tussen
hen, elk contact leek gekortwiekt tot
machteloos verdriet. Het was, alsof
hun vriendschap ter dood veroordeeld
was, en dag voor dag zagen zij het
stervens-uur naderen.
Coen kon niet slapen, en vroeg
meermalen dringend. of meneer
Alexander asjeblieft niet dood wou
gaan-
Meneer Alexander beloofde, dat hij
alles zou doen om in leven te blij
ven. Hij zat intussen tot drie uur des
nachts met de handen onder zijn
hoofd op de rand van z'n bed, wat
toch niet gezond was.
Alleen de tantes gingen door de da
gen, onverstoord als poppen van een
uurwerk. Had Lientje haar begrip
verloren, of schoot zij te kort in
moed? Wist zij niet, wat het leed van
een onherroepelijk afscheid was? Ze
dacht: „Ik heb zijn adres. Als het
niet zonder Alexander gaat, schrijf
ik hem". Maar zij kon alleen, na al
die jaren, de dagelijkse loop der din
gen niet zonder dramatische reden
verstoren. Er was iets hevigs nodig,
om haar durf te ontsteken.
Zo kwam de dag. De dag, die ui
terlijk zo geheel gelijk was aan elke
andere dag van ieder vorig jaar.
Met Braam mocht Coen meneer
Alexander naar het station brengen.
Geiles, die bij de ingang de koffers
van de wagen laadde, kreeg een gul
den.
„Het is God geklaagd, meneer",
zei hij schor. „Wel bedankt, meneer-
Tot ziens, zulle we toch mar zegge..."
En toen keek hij ze na: bleke me
neer Alexander en zwoegende Braam,
en jonker Coen, met zijn gestrekte
rug.
Op het perron zei Coen: „Hoe lang
duurt het nou nog, voor ik mag doen
wat ik wil?"
„Nog lang", antwoordde meneer
Alexander glimlachend; want Coen
moest nog negen worden.
„Je moet vaak aan me denken",
zei Coen. „Ik zal alles voor je doen,
wat ik kan. Zul je me niet verge
ten?"
„Natuurlijk niet", antwoordde me
neer Alexander.
Toen kwam de trein binnen donde
ren. Braam zocht een lege coupé en
zette daar de koffers in, met hulp
van meneer Alexander. Braam kreeg
nog een gulden. Hij drukte de ander
de hand en boog daarna, zijn woor
deloze huisknechten-buiging. Hij ging
plechtig aan de kant voor Coen, als
op een receptie.
„Mag ik je een kus geven?" vroeg
Coen. Hij had een gevoel, alsof hij
stervende was- s
s
(Wordt vervolgd) 5
MOSKOU De Russische dichter
Andrei Voznesenski heeft gisteravond
een gedicht voorgelezen dat gericht was
tegen de censuur. H(j deed dit tijdens
een onverwacht optreden in een Mos
kous theater.
De 34-jarige dichter, wiens plannen
voor een bezoek aan New York de
vorige maand door de Russische regering
waren tegengewerkt, verscheen oor
spronkelijk op het toneel om woorden
van lof te zeggen voor de zieke directeur
van het theater.
Toen het publiek hem verzocht ge
dichten voor te lezen, begon Voznesenski
met een gedicht waarin hij de censuur
hekelde.
Voorts las hij een gedicht voor dat een
aanval op oud-premier Kroesjtsjef be
vatte. In dat gedicht werd Kroesjtsjef
niet met name genoemd, maar er werd
gesproken over een man die zijn schoen
uittrok in de Verenigde Naties. In het
gedicht vraagt Voznesenski zich af of die
man 's morgens wel zijn voeten had ge
wassen.
Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven waren aanwezig bij een recital
dat door de beroemde pianist Arthur Rubinstein werd gegeven in het Circus
Theater. Na afloop onderhielden de Prinses en mr. Van Vollenhoven zich met de
heer Rubinstein.
MOSKOU Het vijfde internationale Filmfestival van Moskou begint a.s.
donderdag 5 juli en belooft opnieuw politiek vuurwerk bij de bekroningen. In
tegenstelling tot de kleurrijke wereldfilnifestivals van andere landen waar
schoonheid, playboys en parties een grote rol spelen, gaat het bij de Russen
om puritanisme, politiek en propaganda.
Het Moskouse festival heeft een traditie van politieke strijd in de jury. Rus
sische juryleden proberen Sovjet-films de hoogste onderscheidingen toe te ken
nen, terwijl buitenlandse juryleden erkenning eisen van buitenlandse artistieke
prestaties.
3545. De twee mannen gleden als dronken skilopers
door een witte droomwereld, zij voelden zich zo licht
als veertjes en Buck brak soms uit in een gelukzalig
gejodel, hetgeen dan weer luidkeelse protesten van de
professor tot gevolg had, want het tweetal hield na
tuurlijk voortdurend contact met elkaar, en het ruim
teschip, via hun helmradio. Buck's alpenlied kreeg plot
seling een bijzonder hoogtepunt, toen hij voorover in
de sneeuw dook. De detector, die hij aan een lange stok
in de hand hield, had even tevoren voelbaar gewaar
schuwd, maar de roekeloze vaart van de astronaut
was niet meer te stuiten. Hals over kop tuimelde hij
door een broze ijskorst het schemerduister van een ver
borgen gletsjerspleet in. Buck had het gevoel alsof hij
de hoofdacteur in een vertraagde film was. Tergend
langzaam strekte zich de lijn en toch was de ruk die
hij kreeg venijnig. Dubois was gelukkig op zijn qui vive
en zodra hij zijn metgezel over de rand zag verdwij
nen, zette hij zich schrap voor de schok. Even meen
de hij het gewicht te kunnen houden, maar meedogen
loos werd hij meegetrokken en slechts op het laatste
moment zag hij een reddende rotspunt
11. Rechter Tie arriveert met zijn twee metgezellen
bij de landelijke bamboepoort van Meng's landhuis. Er
staan twee gerechtsdienaars op post om eventuele
nieuwsgierigen uit de buurt te houden. „De vrouw van
de dichter was dus vroeger een dansmeisje", denkt Rech
ter Tie hardop, als ze de tuin betreden hebben. „Is het
niet vreemd dat een begaafd en literair geschoold man
een vrouw kiest uit het vermaaksleven, iemand met wie
hij nooit over zijn werk kon praten?" „U moet niet ver
geten," zg* de apotheker, die achteraan loopt, „dat ze
een bijzonder mooie vrouw is en uitstekend voor hem
zorgde. Wat kan een man nog meer verlangen? Daar
ziet u het paviljoen", vervolgt hij, „in het midden van
de lotusvijver. Meng kreeg er nooit genoeg van om daar
naar de maan te kijken of te genieten van de stilte des
nachts, onder genot van een glas wijn. Hij was zo op dit
paviljoen gesteld, dat hij er nooit bezoekers wilde ontvan
gen, U ziet dat het ook bijzonder veel sfeer heeft." De
Rechter knikt en betreedt het bruggetje dat de tuin met
het paviljoen verbindt. Het landhuis zelf maakt een wat
verwaarloosde indruk, maar het kleine paviljoen vier
slanke pilaren en daarop een sierlijk gebogen puntdak
is allerbekoorlijkst. Toch was er hier een moord ge
pleegd, en een heel raadselachtige moord naar het zich
laat aanzien.
In 1963 liep de onenigheid zo hoog,
dat de westelijke juryleden dreigden
weg te lopen. De storm werd pas be
dwongen toen de Russen een toontje
lager zongen, waartoe Krasjtsjev per
soonlijk machtiging zou hebben gege
ven. Pogingen om controversiële films
van het westen te bekronen hebben
doodernstige Sovjet-autoriteiten gecon
fronteerd met dilemma's. Een weigering
zulks te doen zou het liberale imago in
het buitenland kunnen schaden en het
prestige van het Moskouse festival
kwaad doen. Maar ook is er de vrees
bij de Russen, dat het onderscheiden
van zulks tot grote druk in eigen land
om de controle op de kunst te verhin
deren en om films met een kritische
inslag toe te staan kan leiden.
De Sovjet-autoriteiten hebben nog
niet besloten welke controversiële film
uit het westen die niet meedingen voor
het Russische publiek vertoond zullen
worden. De Amerikaanse film „Who's
afraid of Virginia Woolf" wordt alleen
vertoond voor hen die een uitnodiging
daartoe ontvangen. Dat zijn personen
dia in de Sovjet-filmindustrie werk
zaam zijn. De twee sterren uit de
film, Elizabeth Taylor en Richard
Burton, hebben hun voornemen om
naar Moskou te komen geannuleerd,
en ook Tony CvArtis. Zij zouden dit ge
daan hebben omdat zij bezwaren heb
ben tegen de Sovjet- steun aan de Ara
bieren tegen Israël.
De Russen nodigen altijd tientallen
beroemde sterren uit, maar slechts
weinigen verschijnen. Ten dele is dit
een gevolg van het feit, dat pas op het
laatste ogenblik wordt vastgesteld of
en wanneer de films waarin ze optre
den zullen worden vertoond. Dit jaar
staat tot nu toe alleen vast van Leslie
Caron en de Franse acteur Hossein,
beiden lid van de jury, dat zij zullen
komen. Onzeker is nog of van de uit
genodigde Amerikaanse acteurs Geor
ge Hamilton, Warren Beatty, Shirley
Mclaine, Shirley Temple en Jack Pa-
lance zullen komen.
De jury van 15 leden telt acht afge
vaardigden van communistische lan
den, terwijl een Rus voorzitter is. De
Amerikaanse film welke voor het fes
tival werd ingeschreven is „Up the
down staircase", met in de hoofdrol
Sandy Dennis, die in Moskou wordt
verwacht. De officiële Amerikaanse
delegatie wordt geleid door de vroege
re presidentiële assistent Jack Valen-
ti, die than president is van de Mo
tion Picture Association van Amerika.
Ook op de twee Amerikaanse regis
seurs, Fred Zinnemann en Stanley Kra
mer, die in vroegere festivals in jury
conflicten verwikkeld zijn geweest,
wordt in Moskou gerekend.
Zinnemann's film „A man for all
seasons" is de Britse inschrijving.
In 1965 leidde Zinneman het verzet
in de jury tegen toekenning van de
grote prijs aan de Sovjet-film „Oorlog
en vrede". Officieel zeiden de tegen
standers dat de film de prijs niet toe
kwam omdat alleen de eerste twee van
zijn vier delen waren vertoond, maar
ook aan de kwaliteit van de film werd
getwijfeld. Na een lange strijd in de
LEIDEN Aan de Nederlandse let
terkundige dr. J. A. Emmens uit Utrecht
is de Wijnandts Franckenprijs 1967 toe
gekend voor een publikatie op het ge
bied van biografie en cultuurgeschiede
nis. Deze prys is ingesteld door de
Maatschappij der Nederlandse letterkun
de.
Het verwonderde de commissie voor
de toekenning dat het aantal in aan
merking komende boekwerken, die ver
schenen tussen 1963 en 1966, zo gering
in aantal was. De toekenning werd ge
baseerd op de nieuwe methode die dr.
Emmens heeft gevonden voor kunstge-
schiedschrijving. De andere kandidaten
waren de heren C. A. van Swigchem,
W. Reinink en G. C. J. J. van den Bergh.
jury voegden de Tsjechische en Hon
gaarse leden zich bij de oppositie. De
hoofdprijs werd toen verdeeld tussen
„Oorlog en vrede" en de Hongaarse
film „29 uren", die de Russen als
ideologisch ongezond hadden betiteld.
Nog groter was de ruzie in 1963 toen
de meeste juryleden „8Vü", de contro
versiële Italiaanse film van Federico
Fellini al de beste film - beoordeeld
hadden. De Russen steunden de Sov
jet-film „Ontmoet Baloejev". Een Ita
liaans jurylid, communist ,zei: „Wat
voor een filmfestival is dit" de niet-
communisten dreigden weg te lopen.
Kroes jtsjev zelf werd ingeschakeld
en hij zou er mee hebben ingestemd
dat de prijs naar „8 Vi" ging.
Maar later werd de film door de au
toriteiten in de pers krachtig aange
vallen. De kunstenaars kregen de
waarschuwing te horen dat de bekro
ning van de Italiaanse film niet bete
kende dat de controle in Rusland wat
losser zou worden. De produktie van
13 Sovjet-films werd tijdelijk gestaakt
tot de storm was bedaard.
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr.
sextet. 18.20 Lichte gr. muz. voor de
tieners. 18.55 Report. Wimbledon 1967.
19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokr.
19.30 Muz. uit uw vakantieland: Span
je, Oostenrijk en Zuid-Amerika. 20.10
Beumer en Co, hoorspel (dl.2). 20.55
Stereo: NRCV-Vocaal ensemble: mod.
koorwerken. 21.15 Mod. muz. van Zwit
serse componisten (opn). 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nws. en SOS-berich-
ten. 22.40 Bpekbespr. .22.50 Stereo:
Lichte gr. muz. 23.00 In een - landom-
draai: ontspanningsprogr. uit Tsjecho-
Slowakjje. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Licht in
strumentaal trio. 18.50 Stereo: Kinder
koor. 19.15 Stereo: Vibrato: gr.pl. pro
gramma voor stereo-liefhebbers. 19.40
Humanistisch Verbond: Een oud maar
urgent thema, toespr. door S. Bouma.
NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit. 20.00
Nws. 20.05 Groot symfonie orkest en
koor van de RTB (opn).: mod. muz.
20.45 Muz. en religie van verre volken,
muzikaal klankbeeld. 21.00 Napoleon
in Rotterdam, klankbeeld. 21.50 Let
the peoples sing: internationale com
petitie voor amateurkoren. 22.20 Na
beschouwing over de Ronde van Frank
rijk. 22.30 Nws. 22.40 Iks, een sprong
in het duister: gevarieerd platenpro-
gramma en reportages. 23.55-24.00 Nws
NEDERLAND I.
NTS: Eurovisie: Tussen 16.15 - 17.00
uur: Report. Ronde van Frankrijk
1967. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journ.
STER: 18.55 Reel. CVK/IKOR/RKK
19.00 Kenmerk: de wekelijkse act. ru
briek over kerk en samenleving. AVRO:
19.30 Kolonel Hogan's helden, TV-film.
STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel.
AVRO: 20.20 Avro's Televizier 20.50
That's my song: zangduo. 21.20 De fan
tastische avonturen van het ruimteschip
Orion, TV-film. NTS: 22.20-22.25 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER:
20.01 Reel. KRO: 20.05 Jazz 625. 20.30
Bioscoopsuccessen van weleer: Ik ben
een vluchteling (I am a fugitive from
a chain gang - 1932), speelfilm, (bo
ven veertien jaar). STER: 21.56 Reel.
NTS: 22.00-22.15 Journaal.
HILVERSUM I.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord, lezing. 7.15 Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinde
ren. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakan-
tietips. 8.45 Lichte grammofoonmu-
ziek. (9.25 Conciliepostbus; 9.35 Water
standen). 10.00 Stereo: Aubade: klas
sieke orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor
de zieken. 12.00 Stereo: Musetteorkest
en zangsolist. 12.18 Marktberichten
voor schippers. 12.20 Voor de landbou
wers. 12.27 Mededelingen voor land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali
teiten. 12.50 Licht ensemble met solis
ten. 13.30 Musiësta: licht gevarieerd
muziekprogramma (opn.) 14.05 Repor
tage Ronde van Frankrijk 1967. 14.10
De dode man in de leunstoel, hoorspel.
(Tussen 15.00 en 16.00 uur evtl. onder
breking voor rechtstreekse reportage
van de Ronde van Frankrijk 1967).
15.00 Pizzicato: muzikaal middag ma
gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting:
Muziekleven in de Nederlandse Antil
len, III. Spreker: Henk Dennert. 17.10
Voor de jeugd.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu-
ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
Nws. 8.30 Agtuajiteiten. 8.15 Lichte
grammofoonrquisjefc. -r (8.30-8.35 De
groenteman). 6.50. Morgenwijding. 9.00
Stereo: Klank juwelen (gr.) 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogramma
(11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten
12.00 Promenadeorkest: moderne mu
ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.40
Stereo: Orkest Willy Schobben dichte
muziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten.
13.30 Stereo: Moderne kamermuziek
(opn.). 14.20 Klassieke grammofoon-
muziek. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Ou
de muziek (opn.) 16.00 Nws. 16.02 Ste
reo: Klassieke kamermuziek. 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York Calling.
17.20 Lichte grammofoonmuziek voor
de tieners.
HILVERSUM III.
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten.
9.07 Platen maar. VARA: 10.00 Nws.
10.02 Kwink: pop- en cabaretmuziek.
(10.30 Geen ja, geen nee; 11.00 Nws).
12.00 Nws. 12.02 Ekspres: platen bij
de lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02
Verzoekplaten voor de huisvrouw. 15.00
Nws. 15.02 Mix....: gevarieerd platen-
programma. (16.00 Nws.) 17.00 Nws.
17.02-18.00 5555en en 6666en.
TELEVISIE
MAANDAG, 3 JULI 1967.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren). 10.20 Sportprogr. 11.35 Skaat en
muz. 12.00-13.30 Act. 16.50 Nws. 16.45
Voor de vrouw. 17.10 Consumentenru
briek. 17.20 Verheiratet mit der Regie-
rung, film. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal
progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport-
journ. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act.
1926 TV-film. 19.59 Progr.-overzicht.
WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-West-
falen. 18.10 TV-film. 18.25 Hier und
Heute (I). 18.50 Voor de kinderen.
19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film.
19.40 Film. 20.00 Journ. en weerber
20.15 Panorama. 21.00 Vraag- en ant
woordspel 21.45 Die jungen Nacht-
wandler, film. 22.30 Journaal, weerbe
richt en commentaar. 22.45 Reportage
van de Tour de France. 22.55 Film
rubriek. 23.40 Nws.
DUITSLAND II
18.10 Nws. en weerber. 1-8.20 Actua
liteiten en muz. 18.55 Wedstrijdspel.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema
v.d. dag. 20.00 Protestantse uitzen
ding. 20.15 Medische rubr. 21.00 Wagen
nach Wien, Tsjechische speelfilm (Niet
geschikt v. jeugdige kijkers). Aansl:
tips voor de bioscoopbezoekers. 22.25
Nws., weerber. en thema van de dag.
15. Tekko was werkelijk door- en doornat toen h(j
eindelijk zijn woning bereikte. Zijn interesse voor de
geheimzinnige vloeistof had plaats gemaakt voor 't
vraagstuk hoe hij zich zo spoedig mogelijk weer beha-
gelijk kon voelen want toen hij zijn huisje binnen ging
voelde hij zich verre van prettig. „Brrr, wat een re
gen!" rilde onze vriend terwijl hij zich afschudde en 't
licht in de slaapkamer aanstak. „En dat noemen ze nu
hondenweer! Bah! Niets voor mij zoiets. Ik heb geen
droge haren meer aan het lijf. En dat allemaal door die
malle theorie van die goede oude Starreveld. Wat heb
ik nu eigenlijk met dat wereld-voedsel-probleem te ma
ken? Eet ik niet regelmatig mijn beschuitjes met kaas
en heb ik soms even goed
iedere morgen mijn
eitje bij 't ontbijt? Bah, weg met die rommel! Ik ga
naar bed! Ik voel me helemaal niet goed!" Nonchalant
zette hij 't flesje met de verkleiningsvloeistof bij een
paar andere potjes en flesjes op de wastafel. Hij
trok zijn handschoenen uit, schopte zijn slobkousen in
een hoek en na een dikke wollen das omgeknoopt te
hebben kroop hij gauw onder de dekens. De slaap wil
de echter helemaal niet komen en Tekko woelde onrus
tig heen en weer- „He, ik kan maar niet warm wor
den!" mopperde onze vriend. „En hoofdpijn heb ik ook
al. Wacht, ik zal mijn slaapmuts opzetten, missschien
helpt dat!" Hij greep de slaapmuts uit de la van 't
nachtkastje en tooide zijn waterig aanschijn met 't
voorvaderlijke hoofddeksel.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuiimnfn
iiiiiiiiiiuiiuiiiuuiiuinniiiiuiiiiiiiiiiii
kgeloofdatersupep
intelligente mensen
anderelanden m
als dat zo is,waarom hebben ze dan
niet geprobeerd ons te bereiken"
vanwege hun
super-intelligentie
-»ƒ-
lilH
"18b
iiiiiiiiiiiiiiiimniiiiii
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIII
AMSTERDAM Aan de jaarstuk
ken van de N.V. Handelmaatschappij
„Deli-Atjeh" over 1966 zijn thans ook
geconsolideerde cijfers toegevoegd.
De voortvloeiende hergroepering der
cijfers heeft waardeverschillen te
voorschijn gebracht welke per saldo
het getoonde actief met f 93.987 heb
ben doen stijgen. Helaas is deze ba
lansverbetering gedeeltelijk weer te
niet gedaan door het in 1966 geleden
verlies ad. f 28.268, tegen vorig jaar
verlies f 172.251. Het totale verliessal-
do bedraagt thans f 188.229. Uit goede
ren en commissie werd verkregen
f 726.253 (f 706.346). De bedrijfskos
ten daalden tot f 708.452 (f 794.319).
Enkele nieuw geëntameerde activi
teiten hebben tot teleurstellingen ge
leid.
De liquidatie van de onderneming
in Colombia is bijna voltooid. De ge
troffen voorzieningen zijn voldoende,
zodat geen tegenvallers meer te ver
wachten zijn. Na de liquidatie ver
richt Deli-Atjeh nog slechts handels
zaken in Nederland de N.V. Com
missiehandel v/h D. Schumacher en
de afdeling Maessen-Rijntjes en
een geleidelijk weer toenemende ex
port naar Indonesië.
De handelszaken in Nederland ver
tonen in hun geheel nog niet het
evenwicht van opbrengsten en kosten
dat voor een redelijke winstmarge no
dig is. De directie zal hier nog behoor
lijk wat onkruid moeten wieden.
De toenemende vraag naar goede
ren waarin in Indonesië behoefte be
staat gaat wel in de goede richting
doch heeft nog niet geleid tot dekking
der totale kosten van het kantoor in
Amsterdam.
HAMBURG De Duitse Unilever-
groep, een dochter van Unilever N.V.,
heeft een nettowinst van 106 miljoen
mark voor 1966 bekendgemaakt.
In haar jaarverslag maakte de Duit
se maatschappij hekend, dat de om
zet in 1966 4.505.800.000 makr groot is
geweest, 40,9 miljoen mark meer dan
in 1965.
Van de totale omzetten kwam 32
procent voor rekening van spijsoliën
en oliekoeken voor het vee, 23 pet.
voor rekening van margarine en
spijsvetten, 20 pet. voor rekening van
andere levensmiddelen, 9 procent voor
rekening van wasmiddelen en zepen
en de resterende 16 procent voor re
kening van diverse produkten.
AMSTERDAM „1966 werd geken
merkt door hoge omzetten zowel van
het produktie- als van het groothan
delsbedrijf en door een gunstig be
drijfsresultaat. De belangrijkste oor
zaak van de hoge geldomzetten van
het produktiebedrijf is gelegen in de
hoge prijzen welke in 1966 in de kina-
sector golden." Dit zegt het verslag
over 1966 van NV Nederlandsche Com
binatie voor Chemische Industrie en
haar volledige dochter ACF Farma
ceutische Groothandel NV. Het stuk
omvat mede het verslag van de maat-
Amsterdamsche, Bandoengsche Hol
land, en Nederlandsche kininefabriek,
welke maatschappij per 1/1/67 is op
geheven.
Zoals bekend, is onlangs een reorga
nisatie van het concern der kininefa-
brieken doorgevoerd. Door de oprich
ting van de ACF Amsterdam Chemie
Farmachie NV (waarvan de aande
len officieel ter beurze genoteerd zijn)
en ten gevolge van het door deze NV
gedane omwisselingsaanbod aan hou
ders van aandelen Bandoengsche Ki
ninefabriek Holland NV (die voorheen
ter beurze genoteerd waren), beschikt
de ACF Amsterdam Chemie Famacie
over nagenoeg alle aandelen van de
Bandoengsche kininefabriek.
De fraaie bedrijfsuitkomsten, aldus
het verslag, stelden de directie in
staat buitengewone voorzieningen te
treffen, waarvan de belangrijkste is
de verbetering van de bestaande pen
sioenregeling voor het personeel,
waarvoor in 1966 f 3 min is uitgetrok
ken. De investeringen in duurzame
materiële activia bedroegen bijna f 4
miljoen tegen f 8,4 min in 1965. Het
bedrijf had ultimo 1966 in dienst in
Nederland 1303 werknemers tegen
1180 een jaar tevoren.
Het bedrijfsresultaat bleef de laat
ste 3 maanden van 1966 relatief ten
achter. Aangezien de prijsdaling zich
in 1967 nog verder en in versterkte
mate voortzette, werd van de winst
ad. f 4,7 min (v.j. f 3,8 min) een be
drag van f 2,2 min gereserveerd we
gens prijsrisico in de grondstoffensec-
tor. Aan de houdstermaatschappijen
zal f 1,5 min worden uitgekeerd, vol
doende voor een dividend van 15 pet.
op de aandelen ACF Amsterdam
Chemie Farmacie over 1967.
De Famaceutische Groothandel
heeft een teleurstellend resultaat ge
boekt wegens een lagere bruto winst
marge, ondanks aanzienlijke omzet-
vergroting. Met een verdere daling
van de marge moet ernstig rekening
worden gehouden.
Wat betreft 1967 meent de directie
dat de opgetreden prijsdaling geheel
kan worden opgevangen en dat de af
zet van kinine en kinidine op den duur
op een lager prijsniveau betere mo
gelijkheden dan op het hoge niveau
van 1966 biedt.
Over 1967 zal verslag worden uitge
bracht door ACF Amsterdam Chemie
Farmacie NV.
GEREF. KERKEN:
Aangenomen naar Bunnik: H. A. L
van der Linden te De Bilt.
CHR. GEREF. KERKEN:
Beroepen te Boskoop en te Onstwedde
J. Manni, kandidaat te Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN:
Beroepen te St. Annaland, Klaaswaa1
en te Scherpenzeel: C. de Ridder, kandi
daat te Elspeet.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Wormerveer: J. A. Ha
mers te Amsterdam-Centrum.