de cropelc bloeien ft nanc ;iële notities Filmfestival van Moskou gaat weer politiek steekspel worden I Opnieuw storm op komst? ^0^ Weer verlies Deli-Atjeh UIT DE KERKEN Russische dichter viel censuur aan Dr. J. A. Emmens kreeg Franckenprijs VANAVOND MORGEN Nettowinst 1966 Duitse Unilever 106 min mark Hoge omzetten Kinineconcern PILOOT STORM ^TER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG OERM Johnny Hart Pagina 2 MAANDAG 3 JULI 1967 Hij droomde zich een wondertuin, met stromen en trossen van de aan grijpendste bloesem. Hij had ze al namen gegeven en weggeschonken... Toen de perzikbloesems schrom pelden en afvielen en geen vrucht droegen, was Coen een dag stil en hij schopte tegen de stoelen, zodat neef Barend, juist aanwezig aan het di ner, en lichtgeraakt door een éven te koppig wijntje, hem bars vermaan de. Bij de visite-diners was meneer Alexander uiteraard niet aanwezig. Coen mocht trouwens alleen maar even binnenkomen na afloop, om handen te geven, en te zeggen, dat hij goed vooruit ging. Overigens wa ren dan de deftige volwassenen ge heel entre nous. Dat zal de eerste aanleiding geweest zijn om over Alexander te spreken; afkeurend- Voor een Borgh van Wynendael had Coen bitter-weinig manieren en égards. Aan de tantes kon dit niet liggen, al was Lientje ook dikwijls mild. En men betaalt toch niet een zeer fatsoenlijk salaris aan een gou verneur, om er zo weinig voor terug te krijgen! Toen gebeurde het, dat Agneta en Chrisje op een middag, in plaats van te dutten, en in een even plotselinge als ongewone zucht naar beweging, in de tuin wandelden. Wat deden zij daar ook op een uur, dat niemand hen daar verwachtte? Ze wandelden maar wat, pratend over de pacht van een boerderij, en over de belasting en over hun stand, die meer en meer inkromp. En zo lo pend kwamen ze achter in de tuin, bij de bijna droge, oude gracht. En daar, op een mossig paadje, za gen ze tussen de takken door iets be wegen. Ze herkenden de blauwe blou- sen van Coen. Met samengeknepen ogen om duidelijk te kunnen zien, herkende Chrisje ook een wenkende hand, en zijn blonde krullebol. Coen danste. Helemaal alleen. Zon der blijdschap, maar met zo'n ver stilde aandacht op zijn gezichtje, dat Chrisje hem een ogenblik voor gek versleet. iiiuiiiiiiiiiiiiniiiiiiiuaiuiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Soms stond hij stil: net zo stil als zijn tantes. Dan zuchtte hij- Maar dan strekte hij de armen weer, en, regelrecht in de hemel blikkend, danste hij. Een vreemd, nerveus, sid derend dansen. „Coen", zei tante Agneta. Hij stond stil en keek om zich heen. „Wat doe je daar??" vroeg Chrisje. Coen bloosde. Hij had dansen als iets verbodens en slechts leren beschou wen. „Ik dans", zei hij effen. „Ik dacht, dat je niet meer dans te", vermaande tante Chrisje. „Ik dans altijd, en overal", ant woordde Coen. „Als ik geen armen en geen benen meer heb, dan zal ik nog dansen met mijn hoofd". Dat was trotse taal- Had hij gewe ten, hoe bitter het resultaat zou zijn! Maar als grote mensen niet eens het gevolg van hun daden kennen, hoe moet dat dan met kleine mensen?. Die avond werd meneer Alexander ontslagen. Hij kreeg zes weken de tijd om naar een nieuwe betrekking uit te zien. Agneta zei, dat ze hem toch een goed getuigschrift zou geven. „Daar stel ik geen prijs op", ant woordde Alexander. Hij zag spierwit, en lachte om niets meer. „Als ze je weghalen, hang ik me op", zei Coen troostend. „Aan de trap". En meneer Alexander's hand streel de het blonde haar. „Dat moet je niet doen", raadde de jongeman. „Want dan zie ik je helemaal nooit weer terug". Die zes weken bleven in Coen's herinnering als een tijd van uitput ting en zware ziekte. Hij leefde in een droom van afschuw en donkere dreiging, zwaarder dan toen de dood over zijn ouderlijk huis gezweefd had- Hij was ouder, en kende nu het ver driet. Dat verzwaarde alles. Maar hij huilde niet. Hij was stil, en glimlach te dikwijls naar meneer Alexander. Eenmaal zei hij: „Ik zal met mijn verjaardag postzegels vragen. Dan schrijf ik je elke dag". Maar de leraar zag het vruchteloze van zijn strijd, en wilde het kind nog meer verbittering besparen. Ze werkten ijverig samen, en me neer Alexander gaf Coen veel wijze lessen. Maar voor de meeste dingen was de jongen nog te klein, en dat deed de man zwijgen. Ze werden allebei stil en mager. Het afscheid lag als een wand tussen hen, elk contact leek gekortwiekt tot machteloos verdriet. Het was, alsof hun vriendschap ter dood veroordeeld was, en dag voor dag zagen zij het stervens-uur naderen. Coen kon niet slapen, en vroeg meermalen dringend. of meneer Alexander asjeblieft niet dood wou gaan- Meneer Alexander beloofde, dat hij alles zou doen om in leven te blij ven. Hij zat intussen tot drie uur des nachts met de handen onder zijn hoofd op de rand van z'n bed, wat toch niet gezond was. Alleen de tantes gingen door de da gen, onverstoord als poppen van een uurwerk. Had Lientje haar begrip verloren, of schoot zij te kort in moed? Wist zij niet, wat het leed van een onherroepelijk afscheid was? Ze dacht: „Ik heb zijn adres. Als het niet zonder Alexander gaat, schrijf ik hem". Maar zij kon alleen, na al die jaren, de dagelijkse loop der din gen niet zonder dramatische reden verstoren. Er was iets hevigs nodig, om haar durf te ontsteken. Zo kwam de dag. De dag, die ui terlijk zo geheel gelijk was aan elke andere dag van ieder vorig jaar. Met Braam mocht Coen meneer Alexander naar het station brengen. Geiles, die bij de ingang de koffers van de wagen laadde, kreeg een gul den. „Het is God geklaagd, meneer", zei hij schor. „Wel bedankt, meneer- Tot ziens, zulle we toch mar zegge..." En toen keek hij ze na: bleke me neer Alexander en zwoegende Braam, en jonker Coen, met zijn gestrekte rug. Op het perron zei Coen: „Hoe lang duurt het nou nog, voor ik mag doen wat ik wil?" „Nog lang", antwoordde meneer Alexander glimlachend; want Coen moest nog negen worden. „Je moet vaak aan me denken", zei Coen. „Ik zal alles voor je doen, wat ik kan. Zul je me niet verge ten?" „Natuurlijk niet", antwoordde me neer Alexander. Toen kwam de trein binnen donde ren. Braam zocht een lege coupé en zette daar de koffers in, met hulp van meneer Alexander. Braam kreeg nog een gulden. Hij drukte de ander de hand en boog daarna, zijn woor deloze huisknechten-buiging. Hij ging plechtig aan de kant voor Coen, als op een receptie. „Mag ik je een kus geven?" vroeg Coen. Hij had een gevoel, alsof hij stervende was- s s (Wordt vervolgd) 5 MOSKOU De Russische dichter Andrei Voznesenski heeft gisteravond een gedicht voorgelezen dat gericht was tegen de censuur. H(j deed dit tijdens een onverwacht optreden in een Mos kous theater. De 34-jarige dichter, wiens plannen voor een bezoek aan New York de vorige maand door de Russische regering waren tegengewerkt, verscheen oor spronkelijk op het toneel om woorden van lof te zeggen voor de zieke directeur van het theater. Toen het publiek hem verzocht ge dichten voor te lezen, begon Voznesenski met een gedicht waarin hij de censuur hekelde. Voorts las hij een gedicht voor dat een aanval op oud-premier Kroesjtsjef be vatte. In dat gedicht werd Kroesjtsjef niet met name genoemd, maar er werd gesproken over een man die zijn schoen uittrok in de Verenigde Naties. In het gedicht vraagt Voznesenski zich af of die man 's morgens wel zijn voeten had ge wassen. Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven waren aanwezig bij een recital dat door de beroemde pianist Arthur Rubinstein werd gegeven in het Circus Theater. Na afloop onderhielden de Prinses en mr. Van Vollenhoven zich met de heer Rubinstein. MOSKOU Het vijfde internationale Filmfestival van Moskou begint a.s. donderdag 5 juli en belooft opnieuw politiek vuurwerk bij de bekroningen. In tegenstelling tot de kleurrijke wereldfilnifestivals van andere landen waar schoonheid, playboys en parties een grote rol spelen, gaat het bij de Russen om puritanisme, politiek en propaganda. Het Moskouse festival heeft een traditie van politieke strijd in de jury. Rus sische juryleden proberen Sovjet-films de hoogste onderscheidingen toe te ken nen, terwijl buitenlandse juryleden erkenning eisen van buitenlandse artistieke prestaties. 3545. De twee mannen gleden als dronken skilopers door een witte droomwereld, zij voelden zich zo licht als veertjes en Buck brak soms uit in een gelukzalig gejodel, hetgeen dan weer luidkeelse protesten van de professor tot gevolg had, want het tweetal hield na tuurlijk voortdurend contact met elkaar, en het ruim teschip, via hun helmradio. Buck's alpenlied kreeg plot seling een bijzonder hoogtepunt, toen hij voorover in de sneeuw dook. De detector, die hij aan een lange stok in de hand hield, had even tevoren voelbaar gewaar schuwd, maar de roekeloze vaart van de astronaut was niet meer te stuiten. Hals over kop tuimelde hij door een broze ijskorst het schemerduister van een ver borgen gletsjerspleet in. Buck had het gevoel alsof hij de hoofdacteur in een vertraagde film was. Tergend langzaam strekte zich de lijn en toch was de ruk die hij kreeg venijnig. Dubois was gelukkig op zijn qui vive en zodra hij zijn metgezel over de rand zag verdwij nen, zette hij zich schrap voor de schok. Even meen de hij het gewicht te kunnen houden, maar meedogen loos werd hij meegetrokken en slechts op het laatste moment zag hij een reddende rotspunt 11. Rechter Tie arriveert met zijn twee metgezellen bij de landelijke bamboepoort van Meng's landhuis. Er staan twee gerechtsdienaars op post om eventuele nieuwsgierigen uit de buurt te houden. „De vrouw van de dichter was dus vroeger een dansmeisje", denkt Rech ter Tie hardop, als ze de tuin betreden hebben. „Is het niet vreemd dat een begaafd en literair geschoold man een vrouw kiest uit het vermaaksleven, iemand met wie hij nooit over zijn werk kon praten?" „U moet niet ver geten," zg* de apotheker, die achteraan loopt, „dat ze een bijzonder mooie vrouw is en uitstekend voor hem zorgde. Wat kan een man nog meer verlangen? Daar ziet u het paviljoen", vervolgt hij, „in het midden van de lotusvijver. Meng kreeg er nooit genoeg van om daar naar de maan te kijken of te genieten van de stilte des nachts, onder genot van een glas wijn. Hij was zo op dit paviljoen gesteld, dat hij er nooit bezoekers wilde ontvan gen, U ziet dat het ook bijzonder veel sfeer heeft." De Rechter knikt en betreedt het bruggetje dat de tuin met het paviljoen verbindt. Het landhuis zelf maakt een wat verwaarloosde indruk, maar het kleine paviljoen vier slanke pilaren en daarop een sierlijk gebogen puntdak is allerbekoorlijkst. Toch was er hier een moord ge pleegd, en een heel raadselachtige moord naar het zich laat aanzien. In 1963 liep de onenigheid zo hoog, dat de westelijke juryleden dreigden weg te lopen. De storm werd pas be dwongen toen de Russen een toontje lager zongen, waartoe Krasjtsjev per soonlijk machtiging zou hebben gege ven. Pogingen om controversiële films van het westen te bekronen hebben doodernstige Sovjet-autoriteiten gecon fronteerd met dilemma's. Een weigering zulks te doen zou het liberale imago in het buitenland kunnen schaden en het prestige van het Moskouse festival kwaad doen. Maar ook is er de vrees bij de Russen, dat het onderscheiden van zulks tot grote druk in eigen land om de controle op de kunst te verhin deren en om films met een kritische inslag toe te staan kan leiden. De Sovjet-autoriteiten hebben nog niet besloten welke controversiële film uit het westen die niet meedingen voor het Russische publiek vertoond zullen worden. De Amerikaanse film „Who's afraid of Virginia Woolf" wordt alleen vertoond voor hen die een uitnodiging daartoe ontvangen. Dat zijn personen dia in de Sovjet-filmindustrie werk zaam zijn. De twee sterren uit de film, Elizabeth Taylor en Richard Burton, hebben hun voornemen om naar Moskou te komen geannuleerd, en ook Tony CvArtis. Zij zouden dit ge daan hebben omdat zij bezwaren heb ben tegen de Sovjet- steun aan de Ara bieren tegen Israël. De Russen nodigen altijd tientallen beroemde sterren uit, maar slechts weinigen verschijnen. Ten dele is dit een gevolg van het feit, dat pas op het laatste ogenblik wordt vastgesteld of en wanneer de films waarin ze optre den zullen worden vertoond. Dit jaar staat tot nu toe alleen vast van Leslie Caron en de Franse acteur Hossein, beiden lid van de jury, dat zij zullen komen. Onzeker is nog of van de uit genodigde Amerikaanse acteurs Geor ge Hamilton, Warren Beatty, Shirley Mclaine, Shirley Temple en Jack Pa- lance zullen komen. De jury van 15 leden telt acht afge vaardigden van communistische lan den, terwijl een Rus voorzitter is. De Amerikaanse film welke voor het fes tival werd ingeschreven is „Up the down staircase", met in de hoofdrol Sandy Dennis, die in Moskou wordt verwacht. De officiële Amerikaanse delegatie wordt geleid door de vroege re presidentiële assistent Jack Valen- ti, die than president is van de Mo tion Picture Association van Amerika. Ook op de twee Amerikaanse regis seurs, Fred Zinnemann en Stanley Kra mer, die in vroegere festivals in jury conflicten verwikkeld zijn geweest, wordt in Moskou gerekend. Zinnemann's film „A man for all seasons" is de Britse inschrijving. In 1965 leidde Zinneman het verzet in de jury tegen toekenning van de grote prijs aan de Sovjet-film „Oorlog en vrede". Officieel zeiden de tegen standers dat de film de prijs niet toe kwam omdat alleen de eerste twee van zijn vier delen waren vertoond, maar ook aan de kwaliteit van de film werd getwijfeld. Na een lange strijd in de LEIDEN Aan de Nederlandse let terkundige dr. J. A. Emmens uit Utrecht is de Wijnandts Franckenprijs 1967 toe gekend voor een publikatie op het ge bied van biografie en cultuurgeschiede nis. Deze prys is ingesteld door de Maatschappij der Nederlandse letterkun de. Het verwonderde de commissie voor de toekenning dat het aantal in aan merking komende boekwerken, die ver schenen tussen 1963 en 1966, zo gering in aantal was. De toekenning werd ge baseerd op de nieuwe methode die dr. Emmens heeft gevonden voor kunstge- schiedschrijving. De andere kandidaten waren de heren C. A. van Swigchem, W. Reinink en G. C. J. J. van den Bergh. jury voegden de Tsjechische en Hon gaarse leden zich bij de oppositie. De hoofdprijs werd toen verdeeld tussen „Oorlog en vrede" en de Hongaarse film „29 uren", die de Russen als ideologisch ongezond hadden betiteld. Nog groter was de ruzie in 1963 toen de meeste juryleden „8Vü", de contro versiële Italiaanse film van Federico Fellini al de beste film - beoordeeld hadden. De Russen steunden de Sov jet-film „Ontmoet Baloejev". Een Ita liaans jurylid, communist ,zei: „Wat voor een filmfestival is dit" de niet- communisten dreigden weg te lopen. Kroes jtsjev zelf werd ingeschakeld en hij zou er mee hebben ingestemd dat de prijs naar „8 Vi" ging. Maar later werd de film door de au toriteiten in de pers krachtig aange vallen. De kunstenaars kregen de waarschuwing te horen dat de bekro ning van de Italiaanse film niet bete kende dat de controle in Rusland wat losser zou worden. De produktie van 13 Sovjet-films werd tijdelijk gestaakt tot de storm was bedaard. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr. sextet. 18.20 Lichte gr. muz. voor de tieners. 18.55 Report. Wimbledon 1967. 19.00 Nws. en weerpr. 19.10 Radiokr. 19.30 Muz. uit uw vakantieland: Span je, Oostenrijk en Zuid-Amerika. 20.10 Beumer en Co, hoorspel (dl.2). 20.55 Stereo: NRCV-Vocaal ensemble: mod. koorwerken. 21.15 Mod. muz. van Zwit serse componisten (opn). 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nws. en SOS-berich- ten. 22.40 Bpekbespr. .22.50 Stereo: Lichte gr. muz. 23.00 In een - landom- draai: ontspanningsprogr. uit Tsjecho- Slowakjje. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Licht in strumentaal trio. 18.50 Stereo: Kinder koor. 19.15 Stereo: Vibrato: gr.pl. pro gramma voor stereo-liefhebbers. 19.40 Humanistisch Verbond: Een oud maar urgent thema, toespr. door S. Bouma. NRU: 19.50 Openb. Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Groot symfonie orkest en koor van de RTB (opn).: mod. muz. 20.45 Muz. en religie van verre volken, muzikaal klankbeeld. 21.00 Napoleon in Rotterdam, klankbeeld. 21.50 Let the peoples sing: internationale com petitie voor amateurkoren. 22.20 Na beschouwing over de Ronde van Frank rijk. 22.30 Nws. 22.40 Iks, een sprong in het duister: gevarieerd platenpro- gramma en reportages. 23.55-24.00 Nws NEDERLAND I. NTS: Eurovisie: Tussen 16.15 - 17.00 uur: Report. Ronde van Frankrijk 1967. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journ. STER: 18.55 Reel. CVK/IKOR/RKK 19.00 Kenmerk: de wekelijkse act. ru briek over kerk en samenleving. AVRO: 19.30 Kolonel Hogan's helden, TV-film. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Avro's Televizier 20.50 That's my song: zangduo. 21.20 De fan tastische avonturen van het ruimteschip Orion, TV-film. NTS: 22.20-22.25 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in 't kort. STER: 20.01 Reel. KRO: 20.05 Jazz 625. 20.30 Bioscoopsuccessen van weleer: Ik ben een vluchteling (I am a fugitive from a chain gang - 1932), speelfilm, (bo ven veertien jaar). STER: 21.56 Reel. NTS: 22.00-22.15 Journaal. HILVERSUM I. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Lichte grammo- foonmuziek. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinde ren. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub: vakan- tietips. 8.45 Lichte grammofoonmu- ziek. (9.25 Conciliepostbus; 9.35 Water standen). 10.00 Stereo: Aubade: klas sieke orkestmuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Musetteorkest en zangsolist. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbou wers. 12.27 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actuali teiten. 12.50 Licht ensemble met solis ten. 13.30 Musiësta: licht gevarieerd muziekprogramma (opn.) 14.05 Repor tage Ronde van Frankrijk 1967. 14.10 De dode man in de leunstoel, hoorspel. (Tussen 15.00 en 16.00 uur evtl. onder breking voor rechtstreekse reportage van de Ronde van Frankrijk 1967). 15.00 Pizzicato: muzikaal middag ma gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting: Muziekleven in de Nederlandse Antil len, III. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmu- ziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: Nws. 8.30 Agtuajiteiten. 8.15 Lichte grammofoonrquisjefc. -r (8.30-8.35 De groenteman). 6.50. Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klank juwelen (gr.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma (11.00-11.02 Nws.) 11.55 Beursberichten 12.00 Promenadeorkest: moderne mu ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Orkest Willy Schobben dichte muziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Stereo: Moderne kamermuziek (opn.). 14.20 Klassieke grammofoon- muziek. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Ou de muziek (opn.) 16.00 Nws. 16.02 Ste reo: Klassieke kamermuziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York Calling. 17.20 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. HILVERSUM III. TROS: 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.07 Platen maar. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink: pop- en cabaretmuziek. (10.30 Geen ja, geen nee; 11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Ekspres: platen bij de lunch. (13.00 Nws). 14.00 Nws. 14.02 Verzoekplaten voor de huisvrouw. 15.00 Nws. 15.02 Mix....: gevarieerd platen- programma. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02-18.00 5555en en 6666en. TELEVISIE MAANDAG, 3 JULI 1967. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren). 10.20 Sportprogr. 11.35 Skaat en muz. 12.00-13.30 Act. 16.50 Nws. 16.45 Voor de vrouw. 17.10 Consumentenru briek. 17.20 Verheiratet mit der Regie- rung, film. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport- journ. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 1926 TV-film. 19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-West- falen. 18.10 TV-film. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Film. 20.00 Journ. en weerber 20.15 Panorama. 21.00 Vraag- en ant woordspel 21.45 Die jungen Nacht- wandler, film. 22.30 Journaal, weerbe richt en commentaar. 22.45 Reportage van de Tour de France. 22.55 Film rubriek. 23.40 Nws. DUITSLAND II 18.10 Nws. en weerber. 1-8.20 Actua liteiten en muz. 18.55 Wedstrijdspel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en thema v.d. dag. 20.00 Protestantse uitzen ding. 20.15 Medische rubr. 21.00 Wagen nach Wien, Tsjechische speelfilm (Niet geschikt v. jeugdige kijkers). Aansl: tips voor de bioscoopbezoekers. 22.25 Nws., weerber. en thema van de dag. 15. Tekko was werkelijk door- en doornat toen h(j eindelijk zijn woning bereikte. Zijn interesse voor de geheimzinnige vloeistof had plaats gemaakt voor 't vraagstuk hoe hij zich zo spoedig mogelijk weer beha- gelijk kon voelen want toen hij zijn huisje binnen ging voelde hij zich verre van prettig. „Brrr, wat een re gen!" rilde onze vriend terwijl hij zich afschudde en 't licht in de slaapkamer aanstak. „En dat noemen ze nu hondenweer! Bah! Niets voor mij zoiets. Ik heb geen droge haren meer aan het lijf. En dat allemaal door die malle theorie van die goede oude Starreveld. Wat heb ik nu eigenlijk met dat wereld-voedsel-probleem te ma ken? Eet ik niet regelmatig mijn beschuitjes met kaas en heb ik soms even goed iedere morgen mijn eitje bij 't ontbijt? Bah, weg met die rommel! Ik ga naar bed! Ik voel me helemaal niet goed!" Nonchalant zette hij 't flesje met de verkleiningsvloeistof bij een paar andere potjes en flesjes op de wastafel. Hij trok zijn handschoenen uit, schopte zijn slobkousen in een hoek en na een dikke wollen das omgeknoopt te hebben kroop hij gauw onder de dekens. De slaap wil de echter helemaal niet komen en Tekko woelde onrus tig heen en weer- „He, ik kan maar niet warm wor den!" mopperde onze vriend. „En hoofdpijn heb ik ook al. Wacht, ik zal mijn slaapmuts opzetten, missschien helpt dat!" Hij greep de slaapmuts uit de la van 't nachtkastje en tooide zijn waterig aanschijn met 't voorvaderlijke hoofddeksel. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuiimnfn iiiiiiiiiiuiiuiiiuuiiuinniiiiuiiiiiiiiiiii kgeloofdatersupep intelligente mensen anderelanden m als dat zo is,waarom hebben ze dan niet geprobeerd ons te bereiken" vanwege hun super-intelligentie -»ƒ- lilH "18b iiiiiiiiiiiiiiiimniiiiii IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIII AMSTERDAM Aan de jaarstuk ken van de N.V. Handelmaatschappij „Deli-Atjeh" over 1966 zijn thans ook geconsolideerde cijfers toegevoegd. De voortvloeiende hergroepering der cijfers heeft waardeverschillen te voorschijn gebracht welke per saldo het getoonde actief met f 93.987 heb ben doen stijgen. Helaas is deze ba lansverbetering gedeeltelijk weer te niet gedaan door het in 1966 geleden verlies ad. f 28.268, tegen vorig jaar verlies f 172.251. Het totale verliessal- do bedraagt thans f 188.229. Uit goede ren en commissie werd verkregen f 726.253 (f 706.346). De bedrijfskos ten daalden tot f 708.452 (f 794.319). Enkele nieuw geëntameerde activi teiten hebben tot teleurstellingen ge leid. De liquidatie van de onderneming in Colombia is bijna voltooid. De ge troffen voorzieningen zijn voldoende, zodat geen tegenvallers meer te ver wachten zijn. Na de liquidatie ver richt Deli-Atjeh nog slechts handels zaken in Nederland de N.V. Com missiehandel v/h D. Schumacher en de afdeling Maessen-Rijntjes en een geleidelijk weer toenemende ex port naar Indonesië. De handelszaken in Nederland ver tonen in hun geheel nog niet het evenwicht van opbrengsten en kosten dat voor een redelijke winstmarge no dig is. De directie zal hier nog behoor lijk wat onkruid moeten wieden. De toenemende vraag naar goede ren waarin in Indonesië behoefte be staat gaat wel in de goede richting doch heeft nog niet geleid tot dekking der totale kosten van het kantoor in Amsterdam. HAMBURG De Duitse Unilever- groep, een dochter van Unilever N.V., heeft een nettowinst van 106 miljoen mark voor 1966 bekendgemaakt. In haar jaarverslag maakte de Duit se maatschappij hekend, dat de om zet in 1966 4.505.800.000 makr groot is geweest, 40,9 miljoen mark meer dan in 1965. Van de totale omzetten kwam 32 procent voor rekening van spijsoliën en oliekoeken voor het vee, 23 pet. voor rekening van margarine en spijsvetten, 20 pet. voor rekening van andere levensmiddelen, 9 procent voor rekening van wasmiddelen en zepen en de resterende 16 procent voor re kening van diverse produkten. AMSTERDAM „1966 werd geken merkt door hoge omzetten zowel van het produktie- als van het groothan delsbedrijf en door een gunstig be drijfsresultaat. De belangrijkste oor zaak van de hoge geldomzetten van het produktiebedrijf is gelegen in de hoge prijzen welke in 1966 in de kina- sector golden." Dit zegt het verslag over 1966 van NV Nederlandsche Com binatie voor Chemische Industrie en haar volledige dochter ACF Farma ceutische Groothandel NV. Het stuk omvat mede het verslag van de maat- Amsterdamsche, Bandoengsche Hol land, en Nederlandsche kininefabriek, welke maatschappij per 1/1/67 is op geheven. Zoals bekend, is onlangs een reorga nisatie van het concern der kininefa- brieken doorgevoerd. Door de oprich ting van de ACF Amsterdam Chemie Farmachie NV (waarvan de aande len officieel ter beurze genoteerd zijn) en ten gevolge van het door deze NV gedane omwisselingsaanbod aan hou ders van aandelen Bandoengsche Ki ninefabriek Holland NV (die voorheen ter beurze genoteerd waren), beschikt de ACF Amsterdam Chemie Famacie over nagenoeg alle aandelen van de Bandoengsche kininefabriek. De fraaie bedrijfsuitkomsten, aldus het verslag, stelden de directie in staat buitengewone voorzieningen te treffen, waarvan de belangrijkste is de verbetering van de bestaande pen sioenregeling voor het personeel, waarvoor in 1966 f 3 min is uitgetrok ken. De investeringen in duurzame materiële activia bedroegen bijna f 4 miljoen tegen f 8,4 min in 1965. Het bedrijf had ultimo 1966 in dienst in Nederland 1303 werknemers tegen 1180 een jaar tevoren. Het bedrijfsresultaat bleef de laat ste 3 maanden van 1966 relatief ten achter. Aangezien de prijsdaling zich in 1967 nog verder en in versterkte mate voortzette, werd van de winst ad. f 4,7 min (v.j. f 3,8 min) een be drag van f 2,2 min gereserveerd we gens prijsrisico in de grondstoffensec- tor. Aan de houdstermaatschappijen zal f 1,5 min worden uitgekeerd, vol doende voor een dividend van 15 pet. op de aandelen ACF Amsterdam Chemie Farmacie over 1967. De Famaceutische Groothandel heeft een teleurstellend resultaat ge boekt wegens een lagere bruto winst marge, ondanks aanzienlijke omzet- vergroting. Met een verdere daling van de marge moet ernstig rekening worden gehouden. Wat betreft 1967 meent de directie dat de opgetreden prijsdaling geheel kan worden opgevangen en dat de af zet van kinine en kinidine op den duur op een lager prijsniveau betere mo gelijkheden dan op het hoge niveau van 1966 biedt. Over 1967 zal verslag worden uitge bracht door ACF Amsterdam Chemie Farmacie NV. GEREF. KERKEN: Aangenomen naar Bunnik: H. A. L van der Linden te De Bilt. CHR. GEREF. KERKEN: Beroepen te Boskoop en te Onstwedde J. Manni, kandidaat te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN: Beroepen te St. Annaland, Klaaswaa1 en te Scherpenzeel: C. de Ridder, kandi daat te Elspeet. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Wormerveer: J. A. Ha mers te Amsterdam-Centrum.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2