Dr. en mevrouw Samkalden maakten kennis met pers Zo snel mogelijk goede Amsterdammers worden Boze Rotterdamse speelt politie 4 Zuidslavische zakkenrollers in handen Kort geding inzake siekenh u isconflict K.L.M. vol vertrouwen in toekomst luchtvaart Schiphol ontving l-a-n-g-s-t-e vliegtuig Amsterdams nieuwe burgemeester zeer tactvol bij eerste ontmoeting „Ik was gewoon woedend Chirurg mag na 1 augustus de deur niet meer in Jongens stalen als raven KLM-vlucht met Kamerleden gekritiseerd Vier doden in het verkeer Dikke mist Gunstige resultaten van 1966 zeer welkom Helden had veel „zwartkijkers N.S. waarheen Vervoersharmonisatie "Ik kom niet om als arts een ernstig zieke te genezen ns SPRAAK LASTIG DEMOCRATISCH GEÏRRITEERD GEEN CENT NIET ONVERWACHT Boete voor knoeien met stroom Kampeermag azijn uitgebrand VERLIES WEG Oneerlijke agent kreeg boete WOENSDAG 5 JULI 1967 (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Amsterdams nieuwe burgemeester, dr. I. Samkalden en zijn vrouw hebben gisteren als gasten in de Amsterdamse raadzaal een eerste oriënterend gesprek gehad met de pers. De heer Samkalden demonstreerde daarin zijn tact door niet met krachtige uitspraken te komen, maar met een al gemene omschrijving van wat wenselijk zou zijn in het belang van de hoofd stad. De heer Samkalden heeft besprekingen gevoerd met de ministers van Finan ciën, Binnenlandse Zaken, Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk en met de minister-president over de problemen in Amsterdam. „Het is niet zo dat ik met een contract naar huis ben gegaan, maar ik heb wel een inzicht gekregen in de wijze waarop de regering de problemen in de drie grote steden gezamenlijk of afzonderlijk wil aanpakken". „De beslissingen die hieruit voort komen zijn kabinetsaangelegenheden, die in de begroting voor 1968 thuisho ren. Het is dus niet aan mij daarover mededelingen te doen. maar als de voornemens worden uitgevoerd zal er zeker gang in komen". „Wat Amsterdam betreft zullen de voorstellen nog geen absolute oplossing brengen. Daarvoor zijn de vraagstuk ken te verscheiden en te snel gegroeid. Het gaat om een begin op de goede weg". Daarmee doelde dr. Samkalden vooral op de slechte financiële positie van de grote gemeenten, die nauw ver band houdt met de algehele problema tiek. Als zijn benoeming op 1 augustus van kracht wordt, zal dr. Samkalden onder meer zoveel mogelijk steun ver lenen aan pogingen om het actieve ge deelte van de burgerij meer inspraak in het beleid te geven. Hij is voorstan der van het afleggen van verantwoor ding aan de raad over het politiebeleid met betrekking tot de openbare orde (volgens de wet is een burgemeester als hoofd van de politie alleen verant woording verplicht aan de regering). Onderzocht is of het uitgebreide poli- tie-apparaat nog voldoet aan de mo dernste eisen van doelmatigheid en doorzichtigheid. Men is bezig op dit punt veranderingen voor te bereiden. Dr. Samkalden acht een vruchtbare ac tiviteit ter opheffing van het politiete- kort zeker mogelijk. Over de demonstratievrijheid merkte dr. Samkalden op dat het arrest van de Hoge Raad over de Rotterdamse zaak zeker moet worden bekeken bij de voor gestelde wijziging van de Amsterdamse politieverordening. Dit houdt in dat de nieuwe burgemeester van Amsterdam preventieve controle van de burge meester op mee te voeren leuzen af keurt. Vindt hij Amsterdammers lastig? „Dat is een lastige vraag. Ik heb er nog niets van gemerkt. Ik ben druk bezig me in te werken en mijn onwe tendheid vermindert met de dag". „Toch zult u begrijpen dat ik op veel vragen het antwoord nog niet weet. Bovendien zou het onjuist zijn mijn opvattingen over beleidszaken te geven, omdat het beleid wordt bepaald in samenspraak met de raad en de wethouders". Dr. Samkalden heeft de problemen nog niet doorgesproken met zijn voor ganger, maar hij hoopt dat binnen kort te doen. In het overleg hebben de PSP en de CPN bezwaren geuit tegen zijn benoe ming, omdat hij als oud-minister van justitie verantwoordelijk is voor de vrijlating van de oorlogsmisdadiger Willy Lages. „De zaak-Lages is bij de benoemende instanties geen doorslaggevende factor geweest, maar voor mij zelf was het een belangrijke factor. Het heeft mijn aarzeling over de vraag of ik wel de juiste man op de juiste plaats kon zijn, versterkt. Ik heb echter bemerkt, dat velen in Amsterdam de kwestie-La- ges niet als doorslaggevend beschou wen". „Toen ik de beslissing inzake Lages nam heb ik steeds geweten dat ik hier mee op de harten zou gaan stgan van hen die mij bijzonder na staan. Door een benoeming tot burgemeester van Amsterdam te aanvaarden heb ik de mogelijkheid gekregen nu voor hén iets te doen. Dit maakte de functie des te aantrekkelijker", aldus dr. Samkalden. Hij ziet zijn komst naar Amsterdam niet als een opdracht aan een genees heer een ernstige patiënt te gaan gene zen. „Ik heb geen enkele behoefte me af te zetten tegen wat mijn voorganger deed of naliet. Ieder heeft zijn eigen systeem en niemand is eender. Van daar dat bij mij andere elementen meer op de voorgrond zullen treden". De gevolgde benoemingsprocedure waarbij de wethouders en fractievoor zitters werden geraadpleegd, vond hij zeer gelukkig, omdat daarmee een de mocratisch element is ingevoerd. Tij dens het overleg heeft dr. Samkalden ook zelf besprekingen gehad met de Amsterdamse wethouders voordat hij contact had met de ministers. De hobby's van Amsterdams nieuwe burgemeester zijn: lezen, wandelen en schaken. Het echtpaar hoopt spoedig te verhuizen van Oegstgeest naar Amster dam. Mevrouw Samkalden vertelde dat wordt onderzocht of een gedeelte van de ambtswoning kan worden ingericht als moderne woning, zodat de nadruk op het representatieve gedeelte in het historische pand kan blijven rusten. „Wij hopen zo snel mogelijk goede Amsterdammers te worden", besloot de heer Samkalden de ongedwongen bij eenkomst. 55 ROTTERDAM De speurzin van een 25-jarige Rotterdamse heeft de po litie vier Zuidslavische arrestanten be zorgd, verdacht van zakkenrollerij op grote schaal. Het viertal, twee echt paren, zou in Amsterdam en Rotterdam in enkele dagen tjjds zeker 3400 gulden hebben opgestreken uit andersmans zakken en tassen. Die som heeft de Rotterdamse politie gevonden op de bodem van een oude boodschappentas in het bezit van de Zuidslaven. De echtparen echter ontken nen dat het geld is gerold. Zij kampe ren in Rotterdam en zeggen als onschul dige toeristen ons land te verkennen. Het vele geld zouden zij in winkeltjes hebben gèwisseld. Een staaltje recherchewerk van me vrouw Ketty Dekker-Van Es speelde de Zuidslaven in handen van de politie. Zij botste letterlijk op een van de vrou wen, toen die maandagmiddag in de Rotterdamse Bijenkorf opereerde. „Ik stond bij de japonnen", vertelde ze ons, „toen een vrouw op een brute manier tegen mij aan botste. Dat ge beurde aan de andere kant van het japonnenrek nog eens en ik was er flink door geïrriteerd. Het mens bleef hinderlijk tegen me aan staan, er viel een japon op de grond en toen was ze verdwenen". „Beneden ontdekte ik dat mijn porte monnee met 123 gulden was ver dwenen. Meteen legde ik verband. Ik deed aangifte bij de Bijenkorf. Toen ik voor de tweede keer op de roltrap stond zag ik de vrouw opeens lopen, bij de overhemden. Ik er op af, maar ze was al weer weg". „Naar buiten, dacht ik. En warempel, op de Coolsingel zag ik haar lopen, naast een andere vrouw in een groene jurk. Ze droeg zelf een paarse". „Ik volgde ze, toen ze C. en A. bin nengingen. Daar gingen ze uiteen, maar ze hielden elkaar wel in het oog. Ik zag dat de vrouw in de groene japon haar hand in de tas van een vrouw stak. Op dat ogenblik riep ik iemand van het personeel te hulp". „De man van C. en A. nam de vrouw apart, praatte wat met haar en liet haar weer gaan. Ik kan haar niets ma ken, zei hij. Ik zei dat ik er vrijwel zeker van was dat zij mijn portemon nee had gerold en daarop renden we achter haar aan. Ze was de winkel al uit, maar ze ging zo weer mee. Ze deed alleen vreselijk verontwaardigd tegen mij". „Toen hebben we de recherche ge beld. Die arresteerde haar. Later wer den ook haar man en het andere paar aangehouden. Bij vluchtige fouillering kwam er al twaalfhonderd gulden te voorschijn, maar mijn portemonnee hadden ze niet meer". „Ik had geen cent meer. Alleen nog een tramkaart, maar de politie bracht me thuis", aldus mevrouw Dekker. Of ze in spanning had gezeten tijdens haar achtervolgingsactie? „Helemaal niet. Ik was gewoon woedend". In de Leidse R(jn bij Utrecht is de 26-jarige Duitser Hans Weinmann uit Stuttgart verdronken. Vijf kwartier la ter werd zijn lijk gevonden. De sterke stroom moet hem noodlottig zijn ge weest. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Binnen de medi sche staf van het Diaconessenhuis in Rotterdam is een conflict ontstaan, dat vrijdag de inzet gaat vormen van een kort geding voor de president van de Rotterdamse rechtbank. De Rotterdamse chirurg F. A. Koop- mans heeft de zaak aanhangig ge maakt omdat het bestuur van het Dia conessenhuis hem eind april in een brief heeft verboden na 1 augustus nog in het ziekenhuis te komen. De direc teur-geneesheer van het Diaconessen- huis, de chirurg A. Fortgens, lichtte desgevraagd toe: „Dokter Koopmans is hier enkele jaren geleden zonder eni ge aanstelling gekomen hij was toen net klaar als specialist om onder andere als associé van mij te werken. Hij wist tevoren dat het een proefpe riode was. Geleidelijk aan bleek dat om allerlei redenen een samenwerking niet mogelijk was". „Het waren niet zozeer moeilijkhe den tussen hem en mij, maar hij pas te niet in het team. Dat heeft het be stuur hem ook tijdig laten weten er was dus geen sprake van een donder slag bij heldere hemel en het zou niet meer dan normaal zijn geweest als hij zijn werk elders was gaan zoe ken. Het is bijzonder onverstandig dat hij nu de weg van een proces heeft ge kozen". Dokter Koopmans stelt daar tegen over: „Ik ontken ten enenmale dat de zaak zo ligt. Ik had zeven jaar in de ziekenhuizen Coolsingel en Dijkzigt doorgebracht en was al ruim één jaar chirurg toen ik in het Diaconessenhuis kwam. Ik kreeg geen contract, maar dat heeft niemand van de specialisten daar. In de vier jaar dat ik er heb ge werkt is er naar mijn mening toen een bepaalde overeenkomst tot stand ge komen". „Er waren nooit eerder aanwijzin gen geweest voor de veronderstelling dat ik er niet zou passen. Het woord proeftijd is nooit gebruikt. In de adver tentie waarin ik begin 1963 aankondig de dat ik de praktijk van mijn vader, die veertig jaar chirurg in Rotterdam is geweest, zou voortzetten, stond ook vermeld dat dat zou gebeuren in sa menwerking met dokter Fortgens". Volgens dokter Koopmans is voor hem de principiële reden voor het kort geding „dat ik naar buiten ben aangetast in mijn naam doordat ik uit het ziekenhuis ben gegooid". Hij is het er mee eens dat door het kort geding de zaak nog meer in de openbaarheid komt „maar ik kan mijn recht niet op een andere wijze zoeken". Amsterdams nieuwe burgemeester dr. I. Samkalden, maakte gisteren op het stadhuis kennis met de pers. Dr. Samkalden en de loco-burgemeester, dr. P. J. Koets (rechts), zien we hier tijdens deze ontmoetingsbijeenkomst. DORDRECHT (ANP) Tot een boe te van tweeduizend gulden, subsidiair vier maanden gevangenisstraf, veroor deelde de Dordtse politierechter giste ren de 68-jarige wijnhandelaar H. van P. uit Dordrecht. De wijnhandelaar had 23 jaar lang het Gemeentelijk Elektriciteitsbedrijf benadeeld door met een paperclip aan zijn elektriciteitsmeter te knoeien. Hij gaf gisteren grif toe. „Ik heb niet ge knoeid uit armoe maar bij wijze van hobby". In de oorlog had een onderofficier van de Duitse Wehrmacht hem geleerd hoe men een elektriciteitsmeter met be hulp van een paperclip langzamer kan laten draaien. Hij had het niet kunnen laten van dit trucje te profiteren. Het Dordtse G.E.B. zou daardoor een scha de van ongeveer 2.200 gulden hebben geleden. GRONINGEN De politie in Hoo- gezand-Sappemeer heeft collega's in het hele land de oplossing van een groot aantal inbraken in de schoot ge worpen met de arrestatie van twee jeugdige inwoners van deze gemeente, de achttienjarige los werkman H. B. uit Sappemeer en de vijftienjarige P. W. M. van H. uit Hoogezand. Het afgelopen halfjaar pleegde het tweetal inbraken in o.m. Den Haag, Utrecht, Groningen .Leeuwarden, Har- degarijp, Buitenpost en Sappemeer. DEN HAAG Twee leden van de Eerste Kamer hebben dinsdagmiddag, bij de bespreking in de Senaat van verkeer- en waterstaatsonderwerpen, kritiek uitgeoefend op de KLM-vlucht naar Amerika, waaraan een dertigtal leden van de Tweede Kamer heeft deelgenomen. De socialistische afgevaardigde E. Meester vroeg zich af, of een dergelijke uitnodiging en het aanvaarden ervan wel juist is. Ook had de heer Meester kritiek op de grootte van de delegatie, want „met een kleine commissie kan men ook kennis nemen van de zaken, die daar aan de orde zijn". De heer Snoek van de Boerenpartij wees erop, dat de KLM met de uitno diging aan de kamerleden „aan de rand van de afgrond" was gekomen en sprak over o.m. beïnvloeding van de legatieleden. ENSCHEDE Dinsdagmiddag is de 31-jarige bankwerker H. J. Koekoek uit Denekamp om het leven gekomen, toen hij in Beuningen, gemeente Losser met zijn bromfiets de rijbaan van de weg Oldenzaal-Denekamp overstak en werd aangereden door een Duitse auto. Een inzittende van de auto werd licht gewond. Bij een verkeersongeluk in Bergeyk is dinsdagavond de 16-jarige banketbak ker F. Reijven uit Tilburg om het le ven gekomen. Hij werd met zijn brom fiets aangereden door een achteropko mende personenauto, toen hij plotseling naar links uitweek. De 72-jarige F. van Falier uit Hel mond is dinsdagavond om het leven ge komen, toen hij per fiets op weg van Bakel naar Aarle-Rixtel werd aangere den door een achteropkomende auto. De bestuurder merkte de wielrijder te laat op, toen een tegeligger naderde. De be jaarde man was op slag dood. De 34-jarige fabrieksarbeider W. Rau- werda uit Lytsewei onder Drogeham, die zondagmorgen in alle vroegte in zijn woonplaats met zijn auto een lan taarnpaal ramde, is in het Bonifatius- hospitaal te Leeuwarden aan het opge lopen letsel bezweken. ENSCHEDE Dinsdag is de ma gazijnruimte van J. Kuiper aan de Ledeboerstraat in Enschede uitgebrand. Een grote voorraad campingartikelen tot een waarde van ongeveer f 40.000,- ging verloren. Vermoedelijk is de brand ontstaan doordat een soldeer bout na gebruik te dicht bij brand baar materiaal was neergezet. DEN HAAG Het jaar 1966 is voor de wereldluchtvaart in het algemeen een goed jaar geweest. De totale ver- voersgroei bedroeg 17 pet. en ook de ontwikkeling van de rentabiliteit was bij vele luchtvaartmaatschappijen gun stig. De K.L.M., aan wier verslag over 1966 het vorenstaande wordt ontleend, verwacht, dat de vervoersgroei zich in 1967 zal voortzetten. Wel zal een conjunctuurgevoelige bedrijfstak als de K.L.M. voortdurend waakzaam moeten zijn t.a.v. de economische en politieke ontwikkelingen in de wereld. De gunstige resultaten, die de we reldluchtvaart thans bereikt, zijn van groot belang voor de toekomst, daar zij de luchtvaartmaatschappijen in staat te stellen hun financiële positie te versterken. Dit is noodzakelijk, aan gezien in de komende jaren hoge eisen worden gesteld aan de financiering van een voortgaande modernisering van de vloot. In de komende jaren zul len straalvliegtuigen in dienst komen met een veel grotere vervoercapaci- teit dan de huidige types. In de vroege herfst van 1967 ver wacht de K.L.M. de vergrote versie van de huidige Douglas DC-8 vliegtui gen, de DC-8-63, met zitplaatsen voor 20 pssagiers in de eerste klasse en 185 in de economy-klasse, in dienst te zullen stellen. Zojuist bestelde de K.L.M. tevens drie vliegtuigen van het type Boeing 747 met een capaciteit voor 38 passagiers in de eerste klasse en 314 in de economy-klasse, af te le veren in de eerste helft van 1971. Omtrent de resultaten van de K.L.M. in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar zullen zeer waarschijnlijk de cijfers worden bekendgemaakt gelijk tijdig met de algemene vergadering van aandeelhouders, die gehouden zal worden op donderdag 27 juli in Den Haag. De directie hoopt, dat alsdan het verliessaldo geheel van de balans zal zijn verdwenen. Nu heeft men nog een klein verlies laten staan, aangezien aandelen K.L.M. genoteerd zijn zowel in New York als in Amsterdam. Er zal dan ook geen wettelijk beletsel meer aan wezig zijn om eventueel tot hervatting van een dividenduitkering over te gaan. Het laatste dividend van de K.L.M. was over 1960, nl. vijf gld per aandeel van 100 gld nominaal. Van de publiek gehouden aandelen der K.L.M. is circa negentig pet. ge registreerd in Amerika. Dit betekent niet, dat deze aandelen allemaal in Amerikaanse handen zijn. Er zijn immers ook Nederlandse beleggers, die hun aandelen laten registreren in Amerika, omdat daar in aandelen K.L.M. een veel ruimere markt be staat dan aan de Amsterdamse effec tenbeurs. Het afgelopen boekjaar heeft de K.L.M. een aanzienlijke bijdrage gele verd tot de versterking van de finan ciële positie. Het eigen vermogen, dat per 31 maart 1966 f 119 miljoen groot was, is per 31 maart 1967 f 295 miljoen. Deze verbetering is in de eerste plaats te danken aan de behaalde winst van f81,5 miljoen. Zoals reeds eerder bekend gemaakt, heeft de K.L.M. in het afgelopen boek jaar een winst behaald van f 81,5 min of f 29,4 min meer dan in het vooraf gaande boekjaar. Wat de N.L.M., de N.V. Nederlandse Luchtvaart Maatschappij betreft, het binnenlandse luchtnet zal altijd ver liesgevend zijn, zo verwacht men. De vraag is evenwel groter dan bij de op zet was verondersteld. Bij de aanvang was gezegd, dat men het voor een paar jaar zou aanzien. Deze paar jaar zijn nog niet om, maar zoals het er nu uitziet, gelooft men bij de K.L.M., dat de N.L.M. zal blijven bestaan. Het be lang ervan is o.m. het creeëren van goodwill. Het feit, dat het binnenland se luchtnet aanslaat, bewijst, dat er wel iets inzit. Dinsdag kwam op Schiphol het langste verkeersvliegtuig ter we reld aan met een groep van 250 on derwijzers uit Amerika, die een rond reis door Europa gaan maken. Het toestel, een Douglas DC-8-61 is 52 meter lang. Het behoort aan de Ame rikaanse chartermaatschappij „Trans International Airways". 55 DEN HAAG Een controle van de Kijk- en Luisterdienst van de PTT heeft aan het licht gebracht, dat in de Lim burgse gemeente Helden 548 bezitters van radio- en tv-toestellen voor het ge not van deze apparaten geen luister- of kijkgelden betaalden. Het betrof hier 260 radio- en 288 tv- toestellen. Ter vergelijking moge die nen, dat in Helden 1.700 andere tv-be- zitters wel aan de voorgeschreven aan gifte hebben voldaan. DEN HAAG Vijfhonderd gulden boete, subsidair een maand hechtenis, kreeg de 47-jarige hoofdagent van po litie G. de J. uit Den Haag gisteren door de Haagse rechtbank opgelegd. Hij zou giften hebben aangenomen en als wederdienst bekeuringen wegens fout parkeren hebben laten seponeren. Er was drie maanden tegen hem ge- eist. De dertigjarige winkelier R. C. van L. kreeg ook een boete van vijfhon derd gulden. Hij zou de hoofdagent hebben omgekocht. De ontvangen gif ten hadden bestaan uit kortingen op aankopen van elektrische apparaten. Oljjkbaar, aldus de „Haagse Post" (onafh. lib.), zit de schrik er bij de confessionele partijen goed in. De fractieleiders van de drie „grote" (Schmelzer-KVP; Aantjes, die Bies heuvel vervangt in de AR- Mellema- CHU) hebben hun jongeren laten we ten, dat er „goede gronden" zyn om tot een hechtere samenwerking tussen hun fracties te komen. Dat zegt nog niet veel, maar ziet, een dag later be sluiten delegaties van de drie partijen een gespreksnota nader uit te werken. „Het lijkt erop, of de grote chris telijke partij werkelijk een kans maakt van de grond te komen. De verkiezingsuitslag, die het confes sionele drietal de absolute zij het uiterst krappe meerderheid van 76 zetels ontnam en terugbracht tot 69 mandaten, zal daar wel niet vreemd aan zijn. Voordien was het enthousiasme namelijk niet zo groot Dat is het nu natuurlijk nog niet. Alleen al de CHU-functionarissen lo pen de rillingen langs de rug bij de gedachte aan een samenwerking, waarin ze het zonder de veilige be schutting van het „eigen milieu" moeten stellen. En wat moeten de KVP-propagandisten als straks niet alleen de bisschoppen, maar zelfs zij moeten toegeven, dat er niet veel „echt rooms" in de politiek te be speuren valt? Wat nu vertoond wordt is meer een vlucht naar voren. De heren worden opgejaagd door twee vrezen. Zij weten, dat binnen hun partijen radicale elementen pogin gen voorbereiden voor een greep naar de macht. Komt die, dan staan de huidige „leiders" wat sterker, als zij kunnen wijzen op de initiatieven, die zij ontwikkeld hebben. Goed, „er zijn dingen ook in de politiek die hun tijd nodig hebben" (om AR- Roosjen te citeren), maar men is druk doende. Een broedende kip moet men niet storen. Dat zal men bijvoorbeeld Bogaers voorhouden, die onlangs beweerde, dat „de heer Aalberse de KVP niet is". Vrees voor secessie is de'tweede drijvende kracht achter het fusievertoon van de confessionele „grote" drie. Vele AR- jongeren voelden zich na een evan gelisch radicale campagne lelijk bij de neus genomen, toen er een kabi net van confessionelen en conserva tieven tot stand kwam. De KVP heeft niet zoveel last met zijn jonge ren die stemden D'66 maar zit met het onverteerde brok-Cals. Als die malcontenten elkaar vinden in een radic.aal-christelijke partij, is het uur van de waarheid geslagen. Door middel van „samenwerking" hoopt men de klok terug te zetten. Tevergeefs waarschijnlijk. Want de werkelijk radicalen zal het wel dui delijk zijn, dat men de politieke mist van de drie confessionele vleugel partijen niet kan verdrijven met de nog dikkere mist van één grote con fessionele vleugel-partij". T4e directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft een manmoedig optimisme getoond bij het opstellen van het jaarverslag over 1966. Een verlies dat sinds 1965, toen het al aan leiding gaf tot vele pessimistische klanken, oploopt van 21 miljoen tot 79 miljoen is ronduit fataal. Zeker voor een onderneming als de Nederlandse Spoorwegen, waarvan we bij regel maat (maar dan niet zoveel) of in noodgevallen van mist en gladde we gen (en dan wél veel) gebruik maken, zo schrijft „Het Vrije Volk". Met andere woorden: „We kunnen de spoorwegen niet missen. Géén dag". Ook al wordt er dikwijls op ge mopperd. „Het is duidelijk, dat de spoorwegen niet voortdurend verliezen kunnen blijven maken. De directie zelf hoopt dat na 1970 de situatie gunstiger zal worden. Maar dan moet aan flink wat voor waarden zijn voldaan en de realise ring daarvan zien wij niet zo snel. Trouwens, 1970 is nog twee en een half jaar verder. Het gevaar is groot de directie van de spoorwegen wijst daar zelf ook op dat de ach terstand dan heel groot zal zijn. Tenzij de overheid snel en goed ingrijpt. Het „medeleven", van de overheid zal niet beperkt kunnen blijven tot een bijdrage in de ex ploitatie van enkele onrendabele lij nen. Dat zijn slechts enkele op details. Van de overheid mag nu echter worden verlangd, dat zij zich duide lijk en zonder voorbehoud uitspreekt over de positie van het openbaar vervoer in Nederland. Een goed functioneren daarvan is van groot belang voor de toekomstige econo mische kracht van ons land én voor ieder persoonlijk Want, als we straks allemaal een auto voor de deur hebben staan, moeten we tenminste toch de spoor wegen hebben om te kunnen rijden." Tf7est-Duitsland heeft besloten, dat vrachtauto's, die dat land binnen komen binnenkort slechts 50 liter brandstof mogen meenemen, in plaats van de tot dusver toegestane 100 liter. Een maatregel die voornamelijk is be doeld voor het internationale vracht vervoer via of naar Duitsland en af komstig uit de Benelux, omdat de brandstof in de Benelux-landen goed koper is. Deze maatregel bemoeilijkt de concurrentie voor de vervoerbe drijven in de Benelux, aldus „Else- viers Weekblad", (rechts conserva tief). „De motivering van de Westduitse regering wil evenwel de indruk wek ken, dat ons aller belang met deze maatregel is gediend: de maatregel moet worden gezien als een middel om bij te dragen tot de harmonisatie van het Europese vervoer. Formeel is deze verklaring misschien niet on juist, maar zij is wel in strijd met de bedoeling van de harmonisatiege dachten want ze is in niets verschil lend van invoerbeperkende maatre gelen om de eigen markt te bescher men. Het doel van het Verdrag van Rome is evenwel één grote markt van zes landen te scheppen, waarbij de producent met de laagste prijs de grootste kansen krijgt. Dat vereist een waarlijk vrije concurrentie, waarin voor ieder produkt en voor iedere dienst de laagste prijs zal ze gevieren. Maar van dat principe zijn de grote landen van de Zes slechts gediend als het hun te pas komt."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6