Dr. en mevrouw Samkalden
maakten kennis met pers
Zo snel mogelijk goede
Amsterdammers worden
Boze Rotterdamse speelt
politie 4 Zuidslavische
zakkenrollers in handen
Kort geding inzake
siekenh u isconflict
K.L.M. vol vertrouwen in
toekomst luchtvaart
Schiphol ontving l-a-n-g-s-t-e vliegtuig
Amsterdams nieuwe burgemeester zeer
tactvol bij eerste ontmoeting
„Ik was gewoon woedend
Chirurg mag na 1 augustus
de deur niet meer in
Jongens stalen
als raven
KLM-vlucht met
Kamerleden
gekritiseerd
Vier doden in
het verkeer
Dikke mist
Gunstige resultaten van 1966 zeer welkom
Helden had veel
„zwartkijkers
N.S. waarheen
Vervoersharmonisatie
"Ik kom niet
om als arts
een ernstig
zieke te
genezen
ns SPRAAK
LASTIG
DEMOCRATISCH
GEÏRRITEERD
GEEN CENT
NIET ONVERWACHT
Boete voor knoeien
met stroom
Kampeermag azijn
uitgebrand
VERLIES WEG
Oneerlijke agent
kreeg boete
WOENSDAG 5 JULI 1967
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Amsterdams nieuwe burgemeester, dr. I. Samkalden en
zijn vrouw hebben gisteren als gasten in de Amsterdamse raadzaal een eerste
oriënterend gesprek gehad met de pers. De heer Samkalden demonstreerde
daarin zijn tact door niet met krachtige uitspraken te komen, maar met een al
gemene omschrijving van wat wenselijk zou zijn in het belang van de hoofd
stad.
De heer Samkalden heeft besprekingen gevoerd met de ministers van Finan
ciën, Binnenlandse Zaken, Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk en met
de minister-president over de problemen in Amsterdam. „Het is niet zo dat ik
met een contract naar huis ben gegaan, maar ik heb wel een inzicht gekregen in
de wijze waarop de regering de problemen in de drie grote steden gezamenlijk of
afzonderlijk wil aanpakken".
„De beslissingen die hieruit voort
komen zijn kabinetsaangelegenheden,
die in de begroting voor 1968 thuisho
ren. Het is dus niet aan mij daarover
mededelingen te doen. maar als de
voornemens worden uitgevoerd zal er
zeker gang in komen".
„Wat Amsterdam betreft zullen de
voorstellen nog geen absolute oplossing
brengen. Daarvoor zijn de vraagstuk
ken te verscheiden en te snel gegroeid.
Het gaat om een begin op de goede
weg". Daarmee doelde dr. Samkalden
vooral op de slechte financiële positie
van de grote gemeenten, die nauw ver
band houdt met de algehele problema
tiek.
Als zijn benoeming op 1 augustus
van kracht wordt, zal dr. Samkalden
onder meer zoveel mogelijk steun ver
lenen aan pogingen om het actieve ge
deelte van de burgerij meer inspraak
in het beleid te geven. Hij is voorstan
der van het afleggen van verantwoor
ding aan de raad over het politiebeleid
met betrekking tot de openbare orde
(volgens de wet is een burgemeester
als hoofd van de politie alleen verant
woording verplicht aan de regering).
Onderzocht is of het uitgebreide poli-
tie-apparaat nog voldoet aan de mo
dernste eisen van doelmatigheid en
doorzichtigheid. Men is bezig op dit
punt veranderingen voor te bereiden.
Dr. Samkalden acht een vruchtbare ac
tiviteit ter opheffing van het politiete-
kort zeker mogelijk.
Over de demonstratievrijheid merkte
dr. Samkalden op dat het arrest van de
Hoge Raad over de Rotterdamse zaak
zeker moet worden bekeken bij de voor
gestelde wijziging van de Amsterdamse
politieverordening. Dit houdt in dat de
nieuwe burgemeester van Amsterdam
preventieve controle van de burge
meester op mee te voeren leuzen af
keurt.
Vindt hij Amsterdammers lastig?
„Dat is een lastige vraag. Ik heb
er nog niets van gemerkt. Ik ben druk
bezig me in te werken en mijn onwe
tendheid vermindert met de dag".
„Toch zult u begrijpen dat ik op
veel vragen het antwoord nog niet
weet. Bovendien zou het onjuist zijn
mijn opvattingen over beleidszaken te
geven, omdat het beleid wordt bepaald
in samenspraak met de raad en de
wethouders".
Dr. Samkalden heeft de problemen
nog niet doorgesproken met zijn voor
ganger, maar hij hoopt dat binnen
kort te doen.
In het overleg hebben de PSP en de
CPN bezwaren geuit tegen zijn benoe
ming, omdat hij als oud-minister van
justitie verantwoordelijk is voor de
vrijlating van de oorlogsmisdadiger
Willy Lages.
„De zaak-Lages is bij de benoemende
instanties geen doorslaggevende factor
geweest, maar voor mij zelf was het
een belangrijke factor. Het heeft mijn
aarzeling over de vraag of ik wel de
juiste man op de juiste plaats kon
zijn, versterkt. Ik heb echter bemerkt,
dat velen in Amsterdam de kwestie-La-
ges niet als doorslaggevend beschou
wen".
„Toen ik de beslissing inzake Lages
nam heb ik steeds geweten dat ik hier
mee op de harten zou gaan stgan van
hen die mij bijzonder na staan. Door
een benoeming tot burgemeester van
Amsterdam te aanvaarden heb ik de
mogelijkheid gekregen nu voor hén iets
te doen. Dit maakte de functie des te
aantrekkelijker", aldus dr. Samkalden.
Hij ziet zijn komst naar Amsterdam
niet als een opdracht aan een genees
heer een ernstige patiënt te gaan gene
zen.
„Ik heb geen enkele behoefte me af
te zetten tegen wat mijn voorganger
deed of naliet. Ieder heeft zijn eigen
systeem en niemand is eender. Van
daar dat bij mij andere elementen
meer op de voorgrond zullen treden".
De gevolgde benoemingsprocedure
waarbij de wethouders en fractievoor
zitters werden geraadpleegd, vond hij
zeer gelukkig, omdat daarmee een de
mocratisch element is ingevoerd. Tij
dens het overleg heeft dr. Samkalden
ook zelf besprekingen gehad met de
Amsterdamse wethouders voordat hij
contact had met de ministers.
De hobby's van Amsterdams nieuwe
burgemeester zijn: lezen, wandelen en
schaken. Het echtpaar hoopt spoedig te
verhuizen van Oegstgeest naar Amster
dam. Mevrouw Samkalden vertelde dat
wordt onderzocht of een gedeelte van
de ambtswoning kan worden ingericht
als moderne woning, zodat de nadruk
op het representatieve gedeelte in het
historische pand kan blijven rusten.
„Wij hopen zo snel mogelijk goede
Amsterdammers te worden", besloot de
heer Samkalden de ongedwongen bij
eenkomst.
55
ROTTERDAM De speurzin van
een 25-jarige Rotterdamse heeft de po
litie vier Zuidslavische arrestanten be
zorgd, verdacht van zakkenrollerij op
grote schaal. Het viertal, twee echt
paren, zou in Amsterdam en Rotterdam
in enkele dagen tjjds zeker 3400 gulden
hebben opgestreken uit andersmans
zakken en tassen.
Die som heeft de Rotterdamse politie
gevonden op de bodem van een oude
boodschappentas in het bezit van de
Zuidslaven. De echtparen echter ontken
nen dat het geld is gerold. Zij kampe
ren in Rotterdam en zeggen als onschul
dige toeristen ons land te verkennen.
Het vele geld zouden zij in winkeltjes
hebben gèwisseld.
Een staaltje recherchewerk van me
vrouw Ketty Dekker-Van Es speelde de
Zuidslaven in handen van de politie.
Zij botste letterlijk op een van de vrou
wen, toen die maandagmiddag in de
Rotterdamse Bijenkorf opereerde.
„Ik stond bij de japonnen", vertelde
ze ons, „toen een vrouw op een brute
manier tegen mij aan botste. Dat ge
beurde aan de andere kant van het
japonnenrek nog eens en ik was er
flink door geïrriteerd. Het mens bleef
hinderlijk tegen me aan staan, er viel
een japon op de grond en toen was ze
verdwenen".
„Beneden ontdekte ik dat mijn porte
monnee met 123 gulden was ver
dwenen. Meteen legde ik verband. Ik
deed aangifte bij de Bijenkorf. Toen ik
voor de tweede keer op de roltrap
stond zag ik de vrouw opeens lopen, bij
de overhemden. Ik er op af, maar ze
was al weer weg".
„Naar buiten, dacht ik. En warempel,
op de Coolsingel zag ik haar lopen,
naast een andere vrouw in een groene
jurk. Ze droeg zelf een paarse".
„Ik volgde ze, toen ze C. en A. bin
nengingen. Daar gingen ze uiteen, maar
ze hielden elkaar wel in het oog. Ik zag
dat de vrouw in de groene japon haar
hand in de tas van een vrouw stak. Op
dat ogenblik riep ik iemand van het
personeel te hulp".
„De man van C. en A. nam de vrouw
apart, praatte wat met haar en liet
haar weer gaan. Ik kan haar niets ma
ken, zei hij. Ik zei dat ik er vrijwel
zeker van was dat zij mijn portemon
nee had gerold en daarop renden we
achter haar aan. Ze was de winkel al
uit, maar ze ging zo weer mee. Ze deed
alleen vreselijk verontwaardigd tegen
mij".
„Toen hebben we de recherche ge
beld. Die arresteerde haar. Later wer
den ook haar man en het andere paar
aangehouden. Bij vluchtige fouillering
kwam er al twaalfhonderd gulden te
voorschijn, maar mijn portemonnee
hadden ze niet meer".
„Ik had geen cent meer. Alleen nog
een tramkaart, maar de politie bracht
me thuis", aldus mevrouw Dekker. Of
ze in spanning had gezeten tijdens haar
achtervolgingsactie? „Helemaal niet. Ik
was gewoon woedend".
In de Leidse R(jn bij Utrecht is de
26-jarige Duitser Hans Weinmann uit
Stuttgart verdronken. Vijf kwartier la
ter werd zijn lijk gevonden. De sterke
stroom moet hem noodlottig zijn ge
weest.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Binnen de medi
sche staf van het Diaconessenhuis in
Rotterdam is een conflict ontstaan,
dat vrijdag de inzet gaat vormen van
een kort geding voor de president van
de Rotterdamse rechtbank.
De Rotterdamse chirurg F. A. Koop-
mans heeft de zaak aanhangig ge
maakt omdat het bestuur van het Dia
conessenhuis hem eind april in een
brief heeft verboden na 1 augustus nog
in het ziekenhuis te komen. De direc
teur-geneesheer van het Diaconessen-
huis, de chirurg A. Fortgens, lichtte
desgevraagd toe: „Dokter Koopmans
is hier enkele jaren geleden zonder eni
ge aanstelling gekomen hij was toen
net klaar als specialist om onder
andere als associé van mij te werken.
Hij wist tevoren dat het een proefpe
riode was. Geleidelijk aan bleek dat
om allerlei redenen een samenwerking
niet mogelijk was".
„Het waren niet zozeer moeilijkhe
den tussen hem en mij, maar hij pas
te niet in het team. Dat heeft het be
stuur hem ook tijdig laten weten er
was dus geen sprake van een donder
slag bij heldere hemel en het zou
niet meer dan normaal zijn geweest
als hij zijn werk elders was gaan zoe
ken. Het is bijzonder onverstandig dat
hij nu de weg van een proces heeft ge
kozen".
Dokter Koopmans stelt daar tegen
over: „Ik ontken ten enenmale dat de
zaak zo ligt. Ik had zeven jaar in de
ziekenhuizen Coolsingel en Dijkzigt
doorgebracht en was al ruim één jaar
chirurg toen ik in het Diaconessenhuis
kwam. Ik kreeg geen contract, maar
dat heeft niemand van de specialisten
daar. In de vier jaar dat ik er heb ge
werkt is er naar mijn mening toen een
bepaalde overeenkomst tot stand ge
komen".
„Er waren nooit eerder aanwijzin
gen geweest voor de veronderstelling
dat ik er niet zou passen. Het woord
proeftijd is nooit gebruikt. In de adver
tentie waarin ik begin 1963 aankondig
de dat ik de praktijk van mijn vader,
die veertig jaar chirurg in Rotterdam
is geweest, zou voortzetten, stond ook
vermeld dat dat zou gebeuren in sa
menwerking met dokter Fortgens".
Volgens dokter Koopmans is voor
hem de principiële reden voor het
kort geding „dat ik naar buiten ben
aangetast in mijn naam doordat ik uit
het ziekenhuis ben gegooid". Hij is het
er mee eens dat door het kort geding
de zaak nog meer in de openbaarheid
komt „maar ik kan mijn recht niet op
een andere wijze zoeken".
Amsterdams nieuwe burgemeester
dr. I. Samkalden, maakte gisteren op
het stadhuis kennis met de pers. Dr.
Samkalden en de loco-burgemeester,
dr. P. J. Koets (rechts), zien we hier
tijdens deze ontmoetingsbijeenkomst.
DORDRECHT (ANP) Tot een boe
te van tweeduizend gulden, subsidiair
vier maanden gevangenisstraf, veroor
deelde de Dordtse politierechter giste
ren de 68-jarige wijnhandelaar H. van
P. uit Dordrecht.
De wijnhandelaar had 23 jaar lang
het Gemeentelijk Elektriciteitsbedrijf
benadeeld door met een paperclip aan
zijn elektriciteitsmeter te knoeien. Hij
gaf gisteren grif toe. „Ik heb niet ge
knoeid uit armoe maar bij wijze van
hobby".
In de oorlog had een onderofficier
van de Duitse Wehrmacht hem geleerd
hoe men een elektriciteitsmeter met be
hulp van een paperclip langzamer kan
laten draaien. Hij had het niet kunnen
laten van dit trucje te profiteren. Het
Dordtse G.E.B. zou daardoor een scha
de van ongeveer 2.200 gulden hebben
geleden.
GRONINGEN De politie in Hoo-
gezand-Sappemeer heeft collega's in
het hele land de oplossing van een
groot aantal inbraken in de schoot ge
worpen met de arrestatie van twee
jeugdige inwoners van deze gemeente,
de achttienjarige los werkman H. B.
uit Sappemeer en de vijftienjarige P.
W. M. van H. uit Hoogezand.
Het afgelopen halfjaar pleegde het
tweetal inbraken in o.m. Den Haag,
Utrecht, Groningen .Leeuwarden, Har-
degarijp, Buitenpost en Sappemeer.
DEN HAAG Twee leden van de
Eerste Kamer hebben dinsdagmiddag,
bij de bespreking in de Senaat van
verkeer- en waterstaatsonderwerpen,
kritiek uitgeoefend op de KLM-vlucht
naar Amerika, waaraan een dertigtal
leden van de Tweede Kamer heeft
deelgenomen.
De socialistische afgevaardigde E.
Meester vroeg zich af, of een dergelijke
uitnodiging en het aanvaarden ervan
wel juist is. Ook had de heer Meester
kritiek op de grootte van de delegatie,
want „met een kleine commissie kan
men ook kennis nemen van de zaken,
die daar aan de orde zijn".
De heer Snoek van de Boerenpartij
wees erop, dat de KLM met de uitno
diging aan de kamerleden „aan de rand
van de afgrond" was gekomen en
sprak over o.m. beïnvloeding van de
legatieleden.
ENSCHEDE Dinsdagmiddag is de
31-jarige bankwerker H. J. Koekoek
uit Denekamp om het leven gekomen,
toen hij in Beuningen, gemeente Losser
met zijn bromfiets de rijbaan van de
weg Oldenzaal-Denekamp overstak en
werd aangereden door een Duitse auto.
Een inzittende van de auto werd licht
gewond.
Bij een verkeersongeluk in Bergeyk
is dinsdagavond de 16-jarige banketbak
ker F. Reijven uit Tilburg om het le
ven gekomen. Hij werd met zijn brom
fiets aangereden door een achteropko
mende personenauto, toen hij plotseling
naar links uitweek.
De 72-jarige F. van Falier uit Hel
mond is dinsdagavond om het leven ge
komen, toen hij per fiets op weg van
Bakel naar Aarle-Rixtel werd aangere
den door een achteropkomende auto. De
bestuurder merkte de wielrijder te laat
op, toen een tegeligger naderde. De be
jaarde man was op slag dood.
De 34-jarige fabrieksarbeider W. Rau-
werda uit Lytsewei onder Drogeham,
die zondagmorgen in alle vroegte in
zijn woonplaats met zijn auto een lan
taarnpaal ramde, is in het Bonifatius-
hospitaal te Leeuwarden aan het opge
lopen letsel bezweken.
ENSCHEDE Dinsdag is de ma
gazijnruimte van J. Kuiper aan de
Ledeboerstraat in Enschede uitgebrand.
Een grote voorraad campingartikelen
tot een waarde van ongeveer f 40.000,-
ging verloren. Vermoedelijk is de
brand ontstaan doordat een soldeer
bout na gebruik te dicht bij brand
baar materiaal was neergezet.
DEN HAAG Het jaar 1966 is voor
de wereldluchtvaart in het algemeen
een goed jaar geweest. De totale ver-
voersgroei bedroeg 17 pet. en ook de
ontwikkeling van de rentabiliteit was
bij vele luchtvaartmaatschappijen gun
stig. De K.L.M., aan wier verslag over
1966 het vorenstaande wordt ontleend,
verwacht, dat de vervoersgroei zich
in 1967 zal voortzetten. Wel zal een
conjunctuurgevoelige bedrijfstak als
de K.L.M. voortdurend waakzaam
moeten zijn t.a.v. de economische en
politieke ontwikkelingen in de wereld.
De gunstige resultaten, die de we
reldluchtvaart thans bereikt, zijn van
groot belang voor de toekomst, daar
zij de luchtvaartmaatschappijen in
staat te stellen hun financiële positie
te versterken. Dit is noodzakelijk, aan
gezien in de komende jaren hoge eisen
worden gesteld aan de financiering
van een voortgaande modernisering
van de vloot. In de komende jaren zul
len straalvliegtuigen in dienst komen
met een veel grotere vervoercapaci-
teit dan de huidige types.
In de vroege herfst van 1967 ver
wacht de K.L.M. de vergrote versie
van de huidige Douglas DC-8 vliegtui
gen, de DC-8-63, met zitplaatsen voor
20 pssagiers in de eerste klasse en
185 in de economy-klasse, in dienst te
zullen stellen. Zojuist bestelde de
K.L.M. tevens drie vliegtuigen van het
type Boeing 747 met een capaciteit
voor 38 passagiers in de eerste klasse
en 314 in de economy-klasse, af te le
veren in de eerste helft van 1971.
Omtrent de resultaten van de K.L.M.
in het eerste kwartaal van het lopende
boekjaar zullen zeer waarschijnlijk de
cijfers worden bekendgemaakt gelijk
tijdig met de algemene vergadering
van aandeelhouders, die gehouden zal
worden op donderdag 27 juli in Den
Haag. De directie hoopt, dat alsdan
het verliessaldo geheel van de balans
zal zijn verdwenen.
Nu heeft men nog een klein verlies
laten staan, aangezien aandelen
K.L.M. genoteerd zijn zowel in New
York als in Amsterdam. Er zal dan
ook geen wettelijk beletsel meer aan
wezig zijn om eventueel tot hervatting
van een dividenduitkering over te
gaan. Het laatste dividend van de
K.L.M. was over 1960, nl. vijf gld per
aandeel van 100 gld nominaal.
Van de publiek gehouden aandelen
der K.L.M. is circa negentig pet. ge
registreerd in Amerika. Dit betekent
niet, dat deze aandelen allemaal in
Amerikaanse handen zijn. Er zijn
immers ook Nederlandse beleggers,
die hun aandelen laten registreren
in Amerika, omdat daar in aandelen
K.L.M. een veel ruimere markt be
staat dan aan de Amsterdamse effec
tenbeurs.
Het afgelopen boekjaar heeft de
K.L.M. een aanzienlijke bijdrage gele
verd tot de versterking van de finan
ciële positie. Het eigen vermogen, dat
per 31 maart 1966 f 119 miljoen groot
was, is per 31 maart 1967 f 295 miljoen.
Deze verbetering is in de eerste plaats
te danken aan de behaalde winst van
f81,5 miljoen.
Zoals reeds eerder bekend gemaakt,
heeft de K.L.M. in het afgelopen boek
jaar een winst behaald van f 81,5 min
of f 29,4 min meer dan in het vooraf
gaande boekjaar.
Wat de N.L.M., de N.V. Nederlandse
Luchtvaart Maatschappij betreft, het
binnenlandse luchtnet zal altijd ver
liesgevend zijn, zo verwacht men. De
vraag is evenwel groter dan bij de op
zet was verondersteld. Bij de aanvang
was gezegd, dat men het voor een
paar jaar zou aanzien. Deze paar jaar
zijn nog niet om, maar zoals het er nu
uitziet, gelooft men bij de K.L.M., dat
de N.L.M. zal blijven bestaan. Het be
lang ervan is o.m. het creeëren van
goodwill. Het feit, dat het binnenland
se luchtnet aanslaat, bewijst, dat er
wel iets inzit.
Dinsdag kwam op Schiphol het
langste verkeersvliegtuig ter we
reld aan met een groep van 250 on
derwijzers uit Amerika, die een rond
reis door Europa gaan maken. Het
toestel, een Douglas DC-8-61 is 52
meter lang. Het behoort aan de Ame
rikaanse chartermaatschappij „Trans
International Airways".
55
DEN HAAG Een controle van de
Kijk- en Luisterdienst van de PTT heeft
aan het licht gebracht, dat in de Lim
burgse gemeente Helden 548 bezitters
van radio- en tv-toestellen voor het ge
not van deze apparaten geen luister- of
kijkgelden betaalden.
Het betrof hier 260 radio- en 288 tv-
toestellen. Ter vergelijking moge die
nen, dat in Helden 1.700 andere tv-be-
zitters wel aan de voorgeschreven aan
gifte hebben voldaan.
DEN HAAG Vijfhonderd gulden
boete, subsidair een maand hechtenis,
kreeg de 47-jarige hoofdagent van po
litie G. de J. uit Den Haag gisteren
door de Haagse rechtbank opgelegd.
Hij zou giften hebben aangenomen en
als wederdienst bekeuringen wegens
fout parkeren hebben laten seponeren.
Er was drie maanden tegen hem ge-
eist.
De dertigjarige winkelier R. C. van
L. kreeg ook een boete van vijfhon
derd gulden. Hij zou de hoofdagent
hebben omgekocht. De ontvangen gif
ten hadden bestaan uit kortingen op
aankopen van elektrische apparaten.
Oljjkbaar, aldus de „Haagse Post"
(onafh. lib.), zit de schrik er bij
de confessionele partijen goed in. De
fractieleiders van de drie „grote"
(Schmelzer-KVP; Aantjes, die Bies
heuvel vervangt in de AR- Mellema-
CHU) hebben hun jongeren laten we
ten, dat er „goede gronden" zyn om
tot een hechtere samenwerking tussen
hun fracties te komen. Dat zegt nog
niet veel, maar ziet, een dag later be
sluiten delegaties van de drie partijen
een gespreksnota nader uit te werken.
„Het lijkt erop, of de grote chris
telijke partij werkelijk een kans
maakt van de grond te komen. De
verkiezingsuitslag, die het confes
sionele drietal de absolute zij het
uiterst krappe meerderheid van
76 zetels ontnam en terugbracht tot
69 mandaten, zal daar wel niet
vreemd aan zijn. Voordien was het
enthousiasme namelijk niet zo groot
Dat is het nu natuurlijk nog niet.
Alleen al de CHU-functionarissen lo
pen de rillingen langs de rug bij de
gedachte aan een samenwerking,
waarin ze het zonder de veilige be
schutting van het „eigen milieu"
moeten stellen. En wat moeten de
KVP-propagandisten als straks niet
alleen de bisschoppen, maar zelfs zij
moeten toegeven, dat er niet veel
„echt rooms" in de politiek te be
speuren valt? Wat nu vertoond wordt
is meer een vlucht naar voren. De
heren worden opgejaagd door twee
vrezen. Zij weten, dat binnen hun
partijen radicale elementen pogin
gen voorbereiden voor een greep
naar de macht. Komt die, dan staan
de huidige „leiders" wat sterker, als
zij kunnen wijzen op de initiatieven,
die zij ontwikkeld hebben. Goed, „er
zijn dingen ook in de politiek
die hun tijd nodig hebben" (om AR-
Roosjen te citeren), maar men is
druk doende. Een broedende kip
moet men niet storen. Dat zal men
bijvoorbeeld Bogaers voorhouden,
die onlangs beweerde, dat „de heer
Aalberse de KVP niet is". Vrees
voor secessie is de'tweede drijvende
kracht achter het fusievertoon van de
confessionele „grote" drie. Vele AR-
jongeren voelden zich na een evan
gelisch radicale campagne lelijk bij
de neus genomen, toen er een kabi
net van confessionelen en conserva
tieven tot stand kwam. De KVP
heeft niet zoveel last met zijn jonge
ren die stemden D'66 maar zit
met het onverteerde brok-Cals. Als
die malcontenten elkaar vinden in
een radic.aal-christelijke partij, is
het uur van de waarheid geslagen.
Door middel van „samenwerking"
hoopt men de klok terug te zetten.
Tevergeefs waarschijnlijk. Want de
werkelijk radicalen zal het wel dui
delijk zijn, dat men de politieke mist
van de drie confessionele vleugel
partijen niet kan verdrijven met de
nog dikkere mist van één grote con
fessionele vleugel-partij".
T4e directie van de Nederlandse
Spoorwegen heeft een manmoedig
optimisme getoond bij het opstellen
van het jaarverslag over 1966. Een
verlies dat sinds 1965, toen het al aan
leiding gaf tot vele pessimistische
klanken, oploopt van 21 miljoen tot 79
miljoen is ronduit fataal. Zeker voor
een onderneming als de Nederlandse
Spoorwegen, waarvan we bij regel
maat (maar dan niet zoveel) of in
noodgevallen van mist en gladde we
gen (en dan wél veel) gebruik maken,
zo schrijft „Het Vrije Volk".
Met andere woorden: „We kunnen
de spoorwegen niet missen. Géén
dag". Ook al wordt er dikwijls op ge
mopperd.
„Het is duidelijk, dat de spoorwegen
niet voortdurend verliezen kunnen
blijven maken. De directie zelf hoopt
dat na 1970 de situatie gunstiger zal
worden.
Maar dan moet aan flink wat voor
waarden zijn voldaan en de realise
ring daarvan zien wij niet zo snel.
Trouwens, 1970 is nog twee en een
half jaar verder. Het gevaar is groot
de directie van de spoorwegen
wijst daar zelf ook op dat de ach
terstand dan heel groot zal zijn.
Tenzij de overheid snel en goed
ingrijpt. Het „medeleven", van de
overheid zal niet beperkt kunnen
blijven tot een bijdrage in de ex
ploitatie van enkele onrendabele lij
nen. Dat zijn slechts enkele op
details.
Van de overheid mag nu echter
worden verlangd, dat zij zich duide
lijk en zonder voorbehoud uitspreekt
over de positie van het openbaar
vervoer in Nederland. Een goed
functioneren daarvan is van groot
belang voor de toekomstige econo
mische kracht van ons land én voor
ieder persoonlijk
Want, als we straks allemaal een
auto voor de deur hebben staan,
moeten we tenminste toch de spoor
wegen hebben om te kunnen rijden."
Tf7est-Duitsland heeft besloten, dat
vrachtauto's, die dat land binnen
komen binnenkort slechts 50 liter
brandstof mogen meenemen, in plaats
van de tot dusver toegestane 100 liter.
Een maatregel die voornamelijk is be
doeld voor het internationale vracht
vervoer via of naar Duitsland en af
komstig uit de Benelux, omdat de
brandstof in de Benelux-landen goed
koper is. Deze maatregel bemoeilijkt
de concurrentie voor de vervoerbe
drijven in de Benelux, aldus „Else-
viers Weekblad", (rechts conserva
tief).
„De motivering van de Westduitse
regering wil evenwel de indruk wek
ken, dat ons aller belang met deze
maatregel is gediend: de maatregel
moet worden gezien als een middel
om bij te dragen tot de harmonisatie
van het Europese vervoer. Formeel
is deze verklaring misschien niet on
juist, maar zij is wel in strijd met
de bedoeling van de harmonisatiege
dachten want ze is in niets verschil
lend van invoerbeperkende maatre
gelen om de eigen markt te bescher
men. Het doel van het Verdrag van
Rome is evenwel één grote markt
van zes landen te scheppen, waarbij
de producent met de laagste prijs de
grootste kansen krijgt. Dat vereist
een waarlijk vrije concurrentie,
waarin voor ieder produkt en voor
iedere dienst de laagste prijs zal ze
gevieren. Maar van dat principe zijn
de grote landen van de Zes slechts
gediend als het hun te pas komt."